Festina lente sa for siden:
Tryning på sykkel er skikkelig skummelt! :_oy: Håper du brukte hjelm? Jeg sykler ikke en meter uten hjelm lenger etter et ganske saftig svalestup for noen år siden... Ta godt vare på deg selv og god bedring! :helsesjek
Tryning på sykkel er skikkelig skummelt! :_oy: Håper du brukte hjelm? Jeg sykler ikke en meter uten hjelm lenger etter et ganske saftig svalestup for noen år siden... Ta godt vare på deg selv og god bedring! :helsesjek
VSB sa for siden:
Skikkelig lårhøne og rikelig med blåmerker... Hjelper på med stølhet i dag etter 2,5 t ridetur og knærne fikk hvert sitt harde møte med trær... Lurer på om jeg er gangbar om et par timer... Eller i morgen?
Nå står squash- og vanlig- lasagne klart på benken til steking når ungene kommer fra aktivitet. Gleder meg:) lenge siden jeg har spist lasagne, aldri laget LC variant. Inspirert av "kitchen boss" ble det hvit ostesaus på ricotta, philadelphia og litt melk, i steden for bechamel (hvit saus).
VSB sa for siden:
Ja, aldri uten i voksen alder. Da jeg var barn, var det vel nærmest et ukjent fenomen... Skummelt å tenke på. Hmmm... Må vel innrømme at jeg har glemt hjelm et par ganger i tåkete dager, men ALDRI bevisst!
Tarato sa for siden:
Hei alle sammen! Jeg har ikke falt av lasset, eller av andre ting! Mandag kveld dro jeg rett på skravle-med-damenekveld, og det var neste dag da jeg kom hjem ;) Tirsdag leste jeg meg opp, men glemte å svare :eek:. NÅ er jeg her, og håper det går bra med deg VSB. Det kan jo være at stølhet, smerter mv er å foretrekke framfor å ha ødelagt et bein eller to. God bedring!
Veldig godt å høre at det går bra i matveien damer! Det gjør det her også, selv om jeg sliter litt med å spise for mye til lunsj og middag. Og den kaka jeg bakte som ble satt i fryseren oppdelt i passe biter.....farlig farlig. Selv om alt i den er LK-lovlig blir det for mye av noe. Men kaka var enda bedre etter å ha vært i frysen da:rolleyes:
Blomkålris`? hvordan lages det? Som tilbehør til kjøttet bruker jeg grønnsaker helst, da jeg trenger det og fordi salat ikke er grønnsaker. Blomkål, løk, babymais, paprika i alle farger, pastinakk, grulrot, purreløk, hodekål/kinakål i tynne strimler, osv. Noe av det er sånn-over-jorda-grønnsaker, men det blir å lite at jeg ikke bryr meg. Surrer alt i panna med godt smør, litt salt og pepper oppå, eller baker det i ovnen med litt høvlet smør. Sjelden jeg koker det for jeg ble rimelig lei for en tid tilbake.
Juhu - endelig litt "nedtur"!!:D Ned den ene vannkiloen som kom på i forrige uke + 400 gram til! Og det 1 dag FØR offisiell veiedag! Er kjempelettet :)
Vi skal ut og spise i kveld og drikke litt vin, derfor veiing dagen før, så neste periode får jeg en dag ekstra. Kanskje det løsner enda mer til dess? Det er jo lov og håpe;)
Lykke til med veiing i morgen - er spent på resultatene deres!
Fedona sa for siden:
Grattis! Så herlig! Jeg veide meg dagen før dagen i dag jeg også og har gått litt ned :) så veldig spent for morgendagen!
Kos deg med vin i kveld du ;)
Nå er det straks yoga på meg :) ha en super torsdag alle sammen! Trallalla, er så glad i dag :p
Tarato sa for siden:
Gratulerer med nedgang til alle! Jeg veide meg også i morges, og var 73,1 kg, dvs 1,3 mindre enn minstenotering. Forstår det bare ikke altså! Har spist tre store måltider hver dag de siste dagene, mye kjøtt ift grønnsaker/salat. Altså mye! Lite og ingenting bevegelse. Men nyter tallet og gleder meg til neste fredag. Får ikke veid meg på vekta mi selv i morgen da jeg reiser på jentetur (les: dametur) fra i kveld til lørdag. Vet ikke om det er nett på hytta så hvis dere ikke hører noe fra meg så er det der jeg er:D Må prøve å holde meg hardt ift snacksen jeg vet kommer på bordet; særlig siden det også kommer til å være god drikke. Dårlig kombinasjon! Ha en god torsdag alle sammen!
Fedona sa for siden:
The Challenge is working :D Klapper for oss alle sammen!!
Ha en riktig fornøyelig jentetur Tarato! Fjell eller sjø?
VSB sa for siden:
Full av blåmerker her, men ingenting alvorlig!
Blomkålris: jeg hakker blomkålen i kjøkkenmaskin, varmer i micro og heller over saus, kryddersmør el.l. Alt etter hva jeg har til.
Med salat tenker ikke jeg bare bladsalat, men en blanding av rå grønnsaker: tomat, agurk, paprika, blomkål, vårløk, sukkererter, minimais osv...
Haler av for nok et døgn med bra mat! Jobber litt med mengder... Både opp og ned... :)
Kos deg på tur Tarato og flott med nedgang folkens!
VSB sa for siden:
Veiedag og vekta viser 0,8kg OPP, etter en god uke... Sikkert vann, men frustrerende!
Fedona sa for siden:
Her viser det 600 g ned :D Juhu! For første gang på leeeenge! Og så er det fredag og helg! God helg til dere :D
Tarato sa for siden:
God morgen! Kom hjem fra turen i går, rimelig sliten...:p Vi har spist, kosa oss, ledd mye og vært ute på et par småturer. Turen fungerte godt for min del; hadde med baconkrisp (som de andre spiste...), bocca 70% (mye bedre enn freia sin..., og best når det først skulle være sjokolade), store ifa og et par kakestykker fra sjokoladekaka jeg bakte forrige helg. Ellers spiste jeg samme mat som de andre, men droppet potet ol. De er jo klar over utfordringene mine i matveien, og tar veldig hensyn til det. Det var også godt å se at med mine "snacks" ble det ikke noen utfordring at de andre spiste smågodt og potetgull og den slags. Sånn sett var ifa'en en suksess; den gir smak lenge.
Nå har jeg satt på får-i-kålen, som skal få stå og godgjøre seg noen timer mens jeg er ute på lang gåtur. Ha en fortreffelig god søndag!
Tarato sa for siden:
Hei!! Jeg var altfor sliten til å å det hele tatt slå på pc'n i går etter jobb, så derfor hørte dere ikke noe fra meg. Nå er jeg litt mindre sliten :p, meget stappmett på usunne stekte grillpølser og grønnsaker:D. Det ble litt for mye (hørt den før eller??), så nå holder jeg meg i skinnet for å ikke rusle en tur i skapene. merkelig det som skjer når jeg spiser for mye - jeg får mer som et behov for å spise mer. Eller putte i munnen rettere sagt. Og her hjelper det ikke med tannpuss....
Jeg har lest journalen din Fedona, og noterte at du ikke kan ha mørk sjokolade og fiskemannens venn. Videre at du må ha balanse og saltbad etter yoga. Det er enkle grep er det ikke? Lettere å etterleve enn mangt annet?
VSB du driver og samler vann ser jeg; mon tro om det er noe du også bør kutte ut? 800 g på en uke er mye, også som vann. takk for tipset om blomkålrisen forresten; den skal jeg prøve en dag.
Festina har mistet vannet, og det ganske mye egentlig. Mon tro hvilket lurt/lure grep du har gjort? Eller ikke gjort?
Jeg samler på noe jeg også, og ser klart at helga ble noe mindre bra tross alt. Vekta i dag viste 74,5 (ned 0,5 fra i går) og jeg er mindre hoven. Kunne sikkert ha droppet den Bocca'en, sånn i etterpåklokskapens ånd :rolleyes:. Og kanskje også noe annet. Men men.... det var verdt det! Jeg har forresten hatt en runde i klesskapet igjen: snodig hvordan klærne begynner å passe. Og ikke passe. Ei skjorte jeg har vært veldig glad i, og som jeg ikke har brukt siden før sommeren - den er sendt til fretex sammen med noen bukser og annet småtterier. I dag kunne jeg ha på meg ei bukse jeg ikke har brukt siden tidenes morgen: dog med en sid jakke som skjuler at den er litt trang over baken og som skjuler bilringen som uten videre legger seg over linningen:confused:. Men du verdens min hvor lekker jeg følte meg med høye støvletter til! Tenker tilbake på for ett, tre - ti år siden.... det er bedre å være til nå altså!
Fedona sa for siden:
Så herlig at klær begynner å passe og at noen faktisk blir for store, Tarato! Det er en deilig følelse. Synes du har vært flink jeg! Selv om det kanskje ble litt mye pølse :p men da har du kanskje lært? Eller... Er det en gjenganger at det blir sånn?
Enkle grep med å kutte ut f friend og mørk sjokolade? Tja... Det ser lettere ut på papiret. Men det er ikke det verste jeg har vært med på. Har droppet peanutt butter også når jeg tenker meg om. Og sjeldnere peanøtter enn før. Alle monner drar!
Kjenner meg slankere nå enn bare for to uker siden og tror nok at jeg går inn selv om vekta ikke raser. Men gikk jo ned 600 g sist uke, så veldig spent på denne fredagen.
Ha en flott uke alle sammen!
Tarato sa for siden:
Ja.... ikke bare for pølse, men når jeg er skikkelig sulten da spiser jeg for mye og får denne "ideen" om å spise mer... Jobber jobber jobber med det....
VSB sa for siden:
Litt tøff helg her og...
Tror egentlig jeg har spist for lite en periode jeg. Nære målvekt og en del trening... Tror det blir litt muskler her og gitt... Må finne ut av denne balansen. Både angående mengde/kcal og KH mengde. Spist litt mer LK-brød, linser ol... Men føler jeg har vært på prøv og feil en stund nå... Ja, det er vel fler av oss...
Fedona sa for siden:
Kanskje det er pga økt muskelmasse at du har gått litt opp? Måler du deg? Det er viktigere å gå inn enn ned synes nå jeg :)
Lykke til med å finne riktig balanse. håper du finner den :)
VSB sa for siden:
Jeg måler ikke, men kjenner ikke noe på klærne, så det går nok greit.
Den balansen ja... Ikke for mye, ikke for lite... Klart kroppen protesterer da!
Tarato sa for siden:
Hm....dere har utfordringer med å finne balanse ser jeg... Hva gjør dere for å finne den? Følger magefølelsen; i dag har vært en bra dag? Noterer ned en form for dagbok? det siste er litt mekanisk, men kjekt for å kunne se sammenhenger over tid? Jeg brukte det for å finne ut hva jeg var allergisk mot av mat og ikke, og hva jeg ikke kan spise samtidig, og i pollensesonger. Eller finner dere ut av det på andre måter?
VSB sa for siden:
Problemet mitt er at å bruke diett.no gjør meg litt hysterisk og idet jeg ikke gjør det sklir jeg ut... Close to nervøst sammenbrudd i går... Dattera skremte vettet av meg, så nei, ingen god matdag...
Bare innom en snartur for å logge vekten. Har problemer med nettet hjemme, så det blir kun lesing og lite skriving inne på her for øyeblikket... Men har ikke glemt dere og forsøker å følge med!
Og nå det viktigste: Nedgang på 600 gram denne uken!! :D
Er strålende fornøyd med at det i det hele tatt beveger seg nedover, men blir litt mismodig med tempoet. Jeg har vært veldig streng med meg selv i det siste, og hvis det fortsetter i dette tempoet kan jeg ikke unne meg en eneste liten utskeielse før i 2016 en gang! :eek:
Qlio sa for siden:
600 gram på en uke er over hva som er regnet som normalt. :)
Gratulerer!
Fedona sa for siden:
Gratulerer Festina Lente! Herlig!
Jeg har veiedag i morgen, men da jeg sto på vekta i dag tidlig så viste den 700 g ned :) men kan hende det er annerledes i morgen. Det går riktig vei iallefall! Og det beste er at jeg føler meg slankere.
Kanskje denne tråden har snudd seg til en magisk tråd :D
Tarato sa for siden:
magisk tråd! Fantastisk beskrivelse!
Gratulerer med nedgangen Festina og Fedona; den som venter på noe godt venter ikke forgjeves sies det - det er dere det!
VSB: opp med hodet og ikke gi opp! Hvordan blir du hysterisk ved å bruke diett.no? At du blir litt "nazi" eller?? Håper ikke dattra di skremte deg med noe for alvorlig?!
Veiedag (altså den offisielle:D) er i morgen. Småspent siden jeg nettopp har spist middag:o - noe som kan vises på vekta om 9 timer... Men; var 74,4 i dag og det er litt ned da. Må stramme inn og leve litt "asketisk" igjen; altså ikke noe eksperimentering i matveien, spise det samme dag ut og dag inn: knekkebrød med smør og ost til frokost, salat eller omelett til lunsj, kylling til middag med grønnsaker og evt knekkebrød til kvelds. Og ikke noe annet enn det. Det er kjedelig men du som det fungerer!
Tarato sa for siden:
God kveld! Veiestatus her i gården var 73,9 - dvs ny minstenotering på offisiell veiedag. Deeeeiiiiiliiig. Nå har jeg skjenket meg et glass med noe godt og rødt, og kost meg med litt diverse ost og en liten dæsj med akasiehonning. Det hjalp på søtsuget jeg bruker å få etter lange dager og middag. Nå er ikke honning det beste å spise når en ikke skal ha holde seg på et minimum av kh. Noen som har forslag på en honning eller syltetøy som kan brukes som har lite kh?
Fedona sa for siden:
Gratulerer, Tarato! Du har vært flink :)
Vekta mi viste den samme som forrige fredag... Så rart. Hele denne uka har den vist 5-700 g ned! Hrmf! Tror jeg må gå tilbake til min opprinnelige veiedag som var onsdager... Da viste den nemlig 500 ned... :p tror kanskje onsdag kveld med spekemat og vin hos naboen har noe med saken å gjøre. Men her gies det ikke opp! Fortsetter i samme spor!
Her er det et alldeles nydelig vær nå! Etter uker med pøsregn og hagl så er det helt herlig! Skal benytte dagen til å sitte ute og lese og nyte været. Ha en super lørdag alle sammen!
Tarato sa for siden:
takk Fedona. Du har også vært flink som jo ikke har gått opp! Og den spekematen kan ødelegge moroa i mange dager, hvertfall i kroppen min... Bra du går på med krum hals og overser fredagens vekt. Jeg tror at det er flere forbindelser mellom hodet og kroppen enn hva vi er klar over, herunder at kroppen spiller oss ett puss med å samle vann/whatever når vi har tankene på vektnedgang/siste vekt/neste (offisiselle) veiedag. For meg blir slike tanker en stressfaktor så jeg må jobbe med (les: i) hodet mitt når jeg kjenner de kommer. Nå er det snart lørdagskveld, og jeg holder på å lage noe godt til middag. Dvs noe enkelt som jeg spiser mye ellers også, med en eller annen variasjon over :) Kylling og grønnsaker stekt i ildfastform med litt god olje, krydder og litt fetaost smeltet over. Godt! Enn dere; hva står på menyen i kveld?
Tarato sa for siden:
Endelig mandag! Har hatt en fin dag på jobb, kom meg hjem til vanlig tid. Sola skinner, fikk servert middag da jeg kom hjem (ikke hverdagskost det altså :)), og nå skal jeg ut og gå en tur med et par damer.
jeg leste på journalen din Fedona; om vekta som viser ned og ned, og på veiedagen viser oppoppopp! Kjenner den der veldig godt altså. Det er dette jeg mener når jeg sier at kroppen spiller oss et puss: jeg tror at fokuset på vekt/veiedag gjør at vi samler vann akkurat den dagen vi skal på vekta - nettopp fordi vi har fokus på dette evindelige tallet. Å ha fokus på andre ting; så som å mestre å spise, drikke riktig (ift hver og en sitt opplegg) gjør mer monn på lengre tid.
VSB sa for siden:
Her er det mer opp, men forventet... Ingen god uke bak meg.
Funderer nok samtidig på om ikke kroppen mener 72 er bedre enn 70? Tja, vi får se. Prøver å spise fornuftig uten å telle eller være nazi. Ikke registrere. Ikke helt lett, men ganske nødvendig tror jeg.
Takk for det! :)
Jeg vet at det mest ideelle er ca. 1/2 kg pr uke og at jeg er litt for utålmodig, men første gang jeg gikk på Ketolyse rant de første kiloene av mye fortere. Nå går det myyye saktere, og det hjelper ikke på motivasjonen at det ikke er første gangen de samme kiloene skal av.....
Men jeg har ikke gitt opp - jeg bare "ommøblerer" hjernen til å forstå at dette vil ta tid, at det er en livsstil og at jeg egentlig har det ganske bra. Cluet for meg erantagelig nok fett slik at jeg ikke blir sulten og godtesyk, og regelmessig mosjon. Så enkelt - og så vanskelig! :o
Og nå må jeg bare skrive noe her, eller så får jeg beskjed om at innlegget mitt er for kort....:confused: Systemet takler visst ikke at jeg svarer inne i andre sin tekst...
Jeg har brukt Lerums sitt syltetøy "Utan tilsett sukker". Det har ca. 5 gram karb per 100 gram, resten er sukkeralkoholder. Jeg har sett variantene Bringebær og Eple, Blåbær, Jordbær og en Eple/Pære(?). Jeg foretrekker Bringerbær, den er frisk og god og passer kjempegodt i tyrkisk youghurt. Jordbærvarianten passer veldig godt til ost. Jeg har kjøpt det på ICA supermarket, men det finnes antagelig på andre store butikker også, som Coop og Meny. Anbefales! :D
Og der fant jeg en link også: www.lerum.no/Produkt/Lerumsyltet%C3%B8y/Lerumsutantilsettsukker/tabid/302/Default.aspx
[quote=Fedona;1385353]
Vekta mi viste den samme som forrige fredag... Så rart. Hele denne uka har den vist 5-700 g ned! Hrmf! Tror jeg må gå tilbake til min opprinnelige veiedag som var onsdager... Da viste den nemlig 500 ned... :p tror kanskje onsdag kveld med spekemat og vin hos naboen har noe med saken å gjøre. Men her gies det ikke opp! Fortsetter i samme spor! quote]
Tror nok spekemat kan være synderen, ja. Merker jeg blir litt "forsiktig" med saltholdige varer rett før veiedag :p Egentlig er det litt teit - jeg lurer jo bare meg selv! Kanskje den gode følelsen gir en placeboeffekt??:D
Tarato sa for siden:
Så herlig å logge på og lese innleggene deres!! takk for tips om syltetøy; jeg skal se etter dem. Må være litt forsiktig for søtsuget aktiveres utrolig fort! Er det noen av dere som vet om en honning eller sirup som kan gå an? Mener jeg har sett noe men husker ikke hva det het.
Det blir litt etter skippertaksmetoden med innleggene mine :o men jeg har ikke glemt dere selv om jeg er lite innpå her for tiden.
Kostholdet går greit selv om jeg merker mer søtsug nå (kanskje for mye kunstig søtt?). Trimmen går ganske greit. Den dårlige ryggen gir meg hele tiden påminnelser om at det kun er trening som funker - og da er det bare å gi gass!
Lykke til med kosthold, trening og fokus for øvrig :)
VSB sa for siden:
Iherb har en kalorifri sirup fra walden farm, sånn grei nok i smak, men det er jo individuelt hva man synes.
Her går det rett vest... Men nå er det to dager med tøffe tak, NAV og sykehus besøk, så håper jeg nerver og mat faller på plass hvis jeg får litt mer konkret å forholde meg til. Isj, skulle ønske jeg ikke ble så stresset av alt...
smgj sa for siden:
Ikke så enkelt det der. :( God søvn og god mat hjelper, men det er også det som ofte svikter først under stress - og Hey Presto!: Ond sirkel... Gode vibber oversendt...
Merker at det blir lettere å slurve når man er stresset, og så får man så lyst på noe hele tiden! :( Men det retter seg forhåpentligvis for deg når ting faller på plass, VSB.
Er litt stresset selv for øyeblikket. To tøffe møtedager foran meg + representasjon + fest m jobben + gjester til helgen. Tror ikke det blir mange grammene ned i morgen.....
Uansett: lykke til med neste veiing! :)
0 nedgang denne uken :(
Og så blir det tre dager med mat og vin til endes - hvordan skal dette ende?? Hei det rimet jo! :)
Lykke til til dere andre! Må løpe på jobb!
Tarato sa for siden:
Heisann. Rimelig gjenkjennbart det med stress...
Jeg sliter litt med å finne på noe å spise, altså...å finne noe som ikke smaker det samme som i går, dagen før, dagen før der igjen osv.Har vært litt for flink til å spise brokkoli og blomkål, så nå har jeg dem begge langt opp i halsen. I går kjøpte jeg en boks wokgrønnsaker og stekte sammen med kjøtt, dæsja oppi litt soyasaus og litt chilikrydder. Det ble hvertfall nok smak :p Blir litt vanskelig balanse dette; jeg bør spise "enklest" mulig for å ikke få lyst på noe (les: fysen på noe etter måltidene). Så bør jeg variere, særlig på smak, for å ikke gå lei. Merker at jeg har litt tendens til å spise litt for mye nå, og tror det er gamle uvaner som har meldt sin ankomst; dvs kjedespising. Har lite håp for noen nedgang i morgen, men får ta det igjen senere. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg ha sagt at jeg var på vei inn i en periode med "nedstemthet". Kanskje jeg er det??
VSB sa for siden:
Tarato, hva hjelper deg når du blir nedstemt? Trening og turer i marka er vel de klassiske rådene, men ikke alltid like lett... Sjekk hverdagen om du stresser for mye? Har du tid til deg selv? Eller går alle krefter til alle/alt rundt deg? Får du nok søvn og hvile? Noen sjekkpunkter fra meg, uten å si at det alltid er lett.
Selv hopper jeg bukk over veiedag... HK og stress.... Trenger ikke vekt for å vite hva det betyr. Håper det hjelper å bli ferdig med dagen i dag... Har heldigvis time tidlig.
smgj sa for siden:
Tarato - jeg får alltid høstdepresjon på denne tiden av året. Jeg tror at for meg henger det sammen med at det blir mørkere, fordi det pleier alltid å rette seg etter at lauvet faller (det blir som regel klarere og mer sol på samme tid) og klokka stilles tilbake sånn at vi får mer lys dag.
For meg virker det som det er det raske fallet i lysmengde på denne tiden som er verst, siden det ikke blir mye verre i perioden etter klokkestilling... Det som hjelper meg er vekking med demringsklokke og å komme meg mest mulig ut på dagtid.
I går toppet det seg fullstendig, med langvarige gjester (svigerforeldre som er skikkelige folk, men jeg vil ha hjemmet mitt tilbake... og de har nå vært på besøk i snart en måned... ) og mensen i tillegg.
Så jeg endte opp med å rømme huset og kjøre shoppingterapi på Plantasjen... siden det pissregnet ute og turen ble avbrutt da joggeskoene var gjennomvåte etter halvannen km.. :D
Her har vannkiloene etter ferien sluppet. 3kg på 2 dager. Skal ikke forvente noe merpå en stund nå. Men har 10 til som jeg skulle ha blitt kvitt utover vinteren. Vi får se... Sliter litt med svigermor som mener at "karbohydrater fra brød er nødvendig" (!!!!!!!!!!) og strever verre med å bake glutenfritt til meg... og jeg som helst bare vil ha proteiner, smør og grønnsaker for tiden. sukk Hun mener så vel, men for guds skyld... jeg er snart 40 og må få lov til selv å bestemme hvilket kosthold jeg vil følge.
Jaja. Om en ukes tid er vi igjen alene i huset - og det skal bli GODT!
Fedona sa for siden:
Det var veldig lenge å ha besøk av svigers smgj! De bor lang unna da eller?
Her i gården er det endelig nedgang :D -600 g, riktignok på to uker, men er happy for det selvfølgelig :)
Er utrolig sliten og trøtt denne uka... Får håpe neste uke blir bedre. Så dette er hva jeg orker å skrive i dag...
En riktig "oppstemt" helg til dere alle :)
smgj sa for siden:
Ja, omtrent så langt man kan komme innenfor samme kontinent.
600g ned på to uker er 600 gram NED, ikke opp. :)
Og dette er liksom tiden for lite dagslys, dårlig vær og mye søvn, det...
Tarato sa for siden:
Hei og god morgen. Takk for gode innspill. Jeg leste dem i går og har brukt litt tid på å grunne på hva dette egnetlig handler om. Det er ikke bare en faktor; men en sammenheng av flere. Da jeg skrev innlegget brukte jeg bevisst ordet nedstemt fordi det ikke er depresjon det handler om (been there done that...). Og så klart - høsten og tiden vi går mot har betydning. Jeg merker jeg tenker på at det det (snart) er slutt på alle de fine turene mine i skogen, turene hvor jeg bare går og går og nyter hvert sekund. Det er jo alldeles nydelig i skog og fjell for tiden med de vakreste fargene i naturen - men jeg foretrekker det grønne rett og slett fordi jeg forbinder det med sommer. Høsten er en stadig reminder om at vinteren nærmer seg. Jeg er ingen skigåer, og om så hadde vært er det ikke alltid skiføre her i nærheten. men selv om jeg ikke er noen skigåer så tenker jeg stadig mer og mer på skigåing, særlig for å holde vekta så det spørs om jeg tar fram skiene i vinter hvis det viser seg å bli mulig. Da kommer jeg meg inn i skogen igjen. I tillegg har jeg mye hengende utover meg for tiden både på jobb og fritid; prosjekt med både korte og lange tidsfrister. NOen av oppgavene er sammen med andre som må "dras"/motiveres; veldig slitsomt siden jeg selv er sånn som får unna meg ting. Heldigvis er det få som er sånn, og at de fleste/andre tar ansvar og gjør det som skal gjøres når vi avtaler det. Dette samt tidsfrister har dette ført til at jeg har vært mye på jobb i de siste ukene; noe som går ut over fritiden og mulighten til å gå turer før det blir for mørkt på kveldene. Og når helga kommer er jeg så sliten at det verker i kroppen og jeg bare må ta det med ro. Og til sist tror jeg nok at det at jeg er litt matlei spiller en rolle. Egentlig skulle jeg skamme meg som sier matlei, fordi jeg bestemmer jo selv hva jeg spiser og ikke! Men jeg har ikke prioritert å utforske oppskrifter mv. Matallergien gir også en ekstra utfordring ved at det er så uendelig mye jeg ikke kan ha. Og på den andre siden så mye jeg kan ha - men som jeg ikke har funnet ut av ennå. I det siste har jeg også spist for mye (som for meg er et tegn på at noe ikke er helt bra:o), slik at magen har vært oppblåst og vond (sånn som jeg gikk hele tiden før). Føler meg ikke vel da, og selvsagt fører en slik følelse til at jeg spiser mer - og er inne i den onde sirkelen.
Så....mens jeg skriver dette ser jeg klart hvilke grep jeg kan gjøre:
Så til dagens glede for meg; vekta viste i dag 73,5 kg (glemte å veie meg i går). Dette er stort altså. Tross alt har jeg forsøkt å gå ned i vekt i snart 30 år, hvor jeg har greid det ordentlig en gang. Etter at jeg begynte med LK for 3 år siden er det først de siste 9-10 mnd det har løsnet. Dvs jeg startet på 87 kg for tre år siden, og veide ved inngangen av 2012 akkurat 85,3 kg. Å gå ned nesten 12 kg da på så kort tid er for meg fantastisk. Så selv om jeg ikke lever på LK i ordets rette forstand lengre, har tilnærmingen gitt meg veldig gode resultater. Jeg håper inderlig dette fortsetter fordi jeg ønsker å gå ned minimum 3,5 kg til, gjerne 5 kg (ned til 68). Da skal jeg være fornøyd.
Nå stikker jeg en tur ut i marka, så snakkes vi etterhvert. Ha en strålende lørdag alle sammen! Og takk til hver og en av dere som hjelp meg til å sette ting i et bedre prespektiv!!
Tarato sa for siden:
Og disse svigers som kommer flyttende! Jeg støtter terapivalget ditt, og anbefaler at du gjør det mer!!
smgj sa for siden:
Så bra at du har sett hvor problemet ligger. Det er jo halvveis til en løsning. :) Ja, vurder skigåing. Jeg er heller ingen "skigåer", men jeg ser på skiene som et nødvendig onde for å komme meg ut i naturen litt mer, og på den måten fungerer de. Her er det også sånn at jeg ikke trenger å ha dårlg samvittighet for at de i all hovedsak støver ned mesteparten av vinteren. Men de dagene det ER føre, og jeg kommer meg ut - er jeg glad for dem.
Og så går det an å ta bilen og kjøre noen mil og gå langs vinterveier på fremmede steder sånn til avveksling innimellom.
Og du, husk å bla litt oppskrifter når du slapper av? Kanskje du kan finne noe nytt og spennende å prøve? Her er dagens utfordring "hva gjør man med 1,5 bit salmalaks?" (Var restesalg av "nesten utgått" på nærmeste REMA for et par dager siden.) Hørtes ut som at vi falt ned på en lun salat. :)
:D Vel - noen netter med god søvn og det faktum at mensen snart er over gir meg tykkere skinn. Så jeg får vel stå 'an 'a uten videre årelating av lommeboka, kanskje ;) .
Nå håper jeg på lengre oppholds enn 10 minutter i strekk sånn at jeg kan få til en skikkelig traktkantarell-tur snart. Vi er nesten tomme for fjorårets fangst og tørket traktkantarell er både anvendelig (supper, sauser, tilbehør og til og med nelliksyltet) og nydelig.
Fedona sa for siden:
Det er bare fem måneder til påske :) og da er det jo vår! Men kjenner den nedstemtheten igjen i mørketida ja. Håper du føler deg lettere til sinns snart Tarato! Og tenk på at du har greid å gå ned i vekt :)
Jeg er fortsatt ikke god, men nå skal jeg på en tre timers yoga økt... Kjenner jeg er ikke klar for det, men det blir deilig etterpå. I dag er det nakke, skuldre og rygg. Og det trenger jeg!
Ha en fin lørdag alle sammen :)
Tarato sa for siden:
JA! Det skal jeg tenke på! Har vært ute og gått en lang tur, kikket på trærne, luktet på lufta og jeg nøt hvert sekund. Jeg gikk den faste runden min og merker at den ikke er så slitsom lengre; altså er formen bedre. Også deilig.God lørdag! Jeg skal finne fram noen oppskriftsbøker og se om jeg finner noe spennende til middag i morgen. I kveld er det taco på planen ;)
smgj sa for siden:
Yoga høres deilig ut, men 3 timer litt voldsomt... Her ble det en liten 2-timers tur etter traktkantarell bak huset. Fant en del, selv om det er litt tidlig ennå. Og ikke altfor mye hjortelus, heldigvis.
Fedona sa for siden:
Ja, tre timer yoga er mye. Kjenner det! Vanligvis så varer en økt 1.15 t. Men av og til har de workshops som varer lengre. Et saltbad er alfa omega etterpå :)
Bare innom for å rapportere en "synd" slik at jeg får den ut av systemet og skjerper meg.....
Var ute og spiste middag med jobben på torsdag, og det gikk kjempebra. Spiste fisk og ba om grønnsaker til. Drakk moderat med vin og droppet desserten. So far so good....
Fredag hadde vi fest på jobben, og jeg var veldig flink de første åtte timene.... Spiste kun kjøtt og kål og droppet poteter og karamellpudding. Drakk kun tørr hvitvin. Begrenset snackset til peanøtter og noen syndige chilinøtter. MEN SÅÅÅÅÅÅ......Trynte jeg i en pose twist av alle ting!! :mad: som sambo sier; jeg tåler ikke alkohol, for da forsvinner all viljestyrken ut over kvelden....:(
Lørdagen hadde vi fest hjemme og det gikk ganske greit. Spiste en liten skje med ris til hovedretten, noen knekker med 86% sjokolade og drakk hvitvin til. All in all not too bad.... I dag har jeg restituert med litt 86% og peanøtter, og bringebær. Kjenner søtsuget kommer snikende, så her er det fare på ferde! :eek: manglende vektnedgang, stress på jobb og forestående besøk av tante rød gjør det ekstra utfordrende for tiden.... FOKUS, FOKUS, FOKUS!!!!
Har akkurat lest gjennom det jeg har skrevet, og ser at det er rimelig selvsentrert.... Beklager det. Forhåpentligvis blir jeg litt "kjekkere" ha med å gjøre når kostholdet roer seg. Fin uke til alle! :-)
smgj sa for siden:
Det er vel helt ok å være selvsentrert her? Her har det blitt vin to dager på rad - med det resultat at kroppen suger væske igjen. Jeg vet det, og er ikke overrasket, men blir ikke akkurat glad over realitetene heller. Maten har heldigvis stort sett vært grei med små mengder melk og stivelse.
Fedona sa for siden:
Selvsentrering er helt greit :) spist er spist og drukket er drukket ;) nå er det ny uke og påan igjen. Sånn er det her i gården også. Blitt litt vin i helga og litt mørk sjokolade. Men så var jeg jo på yoga og det må jo telle med ;)
Ønsker dere alle en lys og lett uke :)
Dette klarer vi!
Tarato sa for siden:
Det er helt ok å være selvsentrert; vi er vel det alle og enhver innimellom?? Og så er det litt bedre å være til når man har "tilstått en synd" er det ikke? Å se det svart på hvitt forplikter på en annen måte enn om man bare vet det selv :) Og tenk på at du ikke spiste noe resten av den tiden du var i selskap/på fest! Jeg synes du var kjempeflink!!!
Her er også tante rød på vei; men jeg har ikke fått det helt store suget ennå. Muligens fordi jeg laget meg sjokolade av kakaomasse og kakaopulver i helga, og har smattet på dem når behovet for "noe" har meldt seg? Jeg hadde i agavesirup denne gangen, og fikk følgende pr bit:1,95 g fett, 2 g kh og 0,6 g protein.Vel mye kh i og med sirupen men greit nok lell. Har tatt 2-3 pr dag og det er ikke så mye tenker jeg. ;)
smgj: er det noe med vinen du drikker som gjør at du samler vannet? regner med du sjekker sukkerinnholdet, men er det annet som utløser det? Garvesyre, sort druer? Hva som helst? Jeg mener jeg reagerer mer på enkelte vinsorter enn andre, uten at jeg har reflektert over hvorfor - har vel tenkt at det har vært maten eller en kombinasjon.
Og ja; dette klarer vi!!
smgj sa for siden:
Taratao: nei, det er rett og slett alkoholen og leveren og kroppen min... Har lest det ofte er sånn med lavt stoffskifte også - at man tåler alkohol dårligere på alle måter. (Og nei, jeg sjekker ikke sukkerinnhold, men for meg virker det som det kommer på det samme enten det er en halvsøt hvitvin, bailyes, sprit eller engelsk cider... ) Nuvel - det skjer ikke oftere enn at jeg kan leve med konsekvensene.
Alt dette pratet om kakao - nå fikke jeg lyst til å bake gresskarkake med mandler og kakaonibs på toppen... :D
Jepp, dette klarer vi! Og yoga teller myyyye! (I alle fall hvis en skal dømme etter stivheten i kroppen etterpå:p)
Yes, nå er det på att og te att :-)
Av og til virker det som kroppen kompenserer det økte vanntapet pga alkoholen med å holde desto bedre på det den har (+ det som kommer inn) med dertil økende vekt..... Men det hjelper ikke med litt salte peanøtter etc heller....:o
Tarato sa for siden:
Tramtatata! Er så flink atte! Spiser hver 3-4 t, passer på mengden, drikker mye vann, går en tur en gang i blant, strikker og leser - rett og slett koser meg. Så får vi tro jeg blir i "paradis litt lengre enn Adam". Ha en god onsdagskveld alle sammen; snart er det helg igjen!!
smgj sa for siden:
Ah - huset for oss selv igjen!
Har i teorien veiedag på fredag, men jeg reiser avgårde på jentetur grytidlig i morgen så jeg tror jeg sløyfer veiing denne uka. Ikke noe fristende heller med masse vann i kroppen og tante rød på besøk.....:(
Selv om det skal holde hardt kostholdsmessig gleder jeg meg til jentetur til Guernsey av alle steder(!). Jeg vet ingenting, bortsett fra når flyet går, så dette får vi ta som det kommer. Har i alle fall hørt rykter om champagne på flyplassen før avgang i morgen tidlig! :p Gleder meg!
Fin uke til alle - kommer forhåpentligvis bedre igjen over helgen! :D
Deilig! :D
Så flink du er! Bøyer meg i støvet (og kommer luskende tilbake hit over helgen når jeg er hjemme fra tur:p)
Tarato sa for siden:
Herlig!!! Jeg ser du nyyter! Dette høres jo bare så lekkert ut!! Champagne, jentetur - og kanskje mulighten til å møte Bergerac!! Så spenstig å reise til et så "uvanlig" sted framfor en storby. Kos deg Festina; håper å få høre noen tips om øya når du er tilbake! Det er så mye enklere å holde fokus når jeg har offentliggjort det; litt selvskryt ikke sant :D:D?smgj sa for siden:
Festina lente - god tur! Håper det blir like fantastisk som det høres ut. Og ja, jeg vil også gjerne høre mer om stedet.
Tarato - Så flott med god steam. Deilig når det liksom "flyter" helt perfekt. Tvitvi for at det viil vare lenge.
For min del har det faktisk vært det å spise sjeldnere som har vært "riktig" nå i en periode. Vi har hatt sein middag og da har det vært naturlig for meg å hoppe over frokosten og gå til en tidlig lunch og så litt påfyll rett etter jobb før kveldsmiddag. Nå blir middagen tidligere og da blir det også frokost. Sånn 12-14 timer mellom siste og første måltid passer meg bra for tiden. Merkelige saker, men for min del endrer sånt seg hele tiden. Må bare passe meg for "gå og beite"-fella, fordi småspising hjelper ikke meg til å "holde forbrenningen oppe", men heller til "å trykke inn mer enn jeg bør" - iallfall nå. (Med alle forbehold om at hva som er "riktig" for meg "nå" er i kontinuerlig endring, altså!)
Tarato sa for siden:
Det er dette det handler om; å finne det som fungerer for seg! Jeg kan ikke hoppe over frokost; da får jeg utrolig magevondt og blir forferdelig kvalm. Men når det er tid for frokost så har jeg ikke spist på ca 14 t så det er ikke så rart. Vanligvis spiser jeg ca hver 4 t (unntatt om natta da) og da ingenting etter middag (er ikke sulten). Nå derimot, når jeg venter en viss frk. rød på besøk er jeg stort sett skrubbsulten allerede en time etter å ha spist. Derfor holder jeg knallhardt på måltid etter klokka. Jeg sier til meg selv at jeg har nettopp spist meg god og mett; og at det varer i 4 t. Og så drikker jeg masse vann i mellom. Av denne grunn blir det også litt mat på kveldene (knekkebrød, salatrester, middagsrester). Og som "knask" spiser jeg gresskarkjerner; de knaser litt og gir en sterk smak i munnen.Jeg har feriedag i dag, og våknet til verdens nydeligste høstvær. Sola skinner fra blå himmel og det er en god temperatur. Jeg har vasket vinduene utvendig, tatt inn utemøblene, raket plena - og laget meg sjokolade (til "besøket" må vite:D). Prøver meg på å lage med kakaomasse denne gange fremfor kakaopulver som jeg har brukt før. Jeg blingsa litt med agavesirupen, så det ble litt søtere enn tenkt. Blir det for ille lager jeg en ny porsjon :) Fordelingen på hver bit ble akkurat passe:2,27 g fett, 0,94 g kh og 0,3 g protein. 22 biter rekker lenge!
Nå er det tid for lunsj; skla lage en stor bolle salat og så er det tid for en gåtur.
Fedona sa for siden:
God tur, Festina lente :) kos deg!
Og smgj: så deilig det må være å få igjen huset! Koselig med besøk og koselig når de drar tenker jeg :)
Jeg er også i den uka hvor jeg ikke bør veie meg. Så jeg tror like gjerne jeg venter til det hele er over ;)
Har fått meg en trøkk igjen og sliter med smerter og slitenhet... Men jeg vet det vil gå over gjen. Kroppen tåler lite og det ble litt for mye yoga og sying av gardiner på en gang... Sånn er det når hodet vil noe mer enn hva kroppen vil.
I morgen skal jeg på damefest til min gode nabo og det gleder jeg meg til :) vet ikke hva som blir servert, men jeg kommer nok til å spise hjemme først. Håper kroppen er på min side i morgen da og det har jeg bestemt at den skal :p
Nyt feriedagen din Tarato! Vel fortjent :)
Tarato sa for siden:
Jeg fikk en pangstart på dagen i dag; vekta viste 72,2 kg - ny minstenotering igjen. Har merket det på kroppen de siste dagene at den har gått inn; til og med magen har krympet. Sist vekta viste dette er vel 7-8 år siden da jeg også "fant oppskrifta" og gikk ned ca 40 kg. Også den gangen gikk jeg mye turer, men spiste "anbefalt" kost med mye brødmat mv. Da jeg av ulike grunner sluttet med gåturene, og var "ferdigslanket"gikk jeg mer og mer tilbake til det gamle kostholdet. Og hvordan det endte regner jeg med dere skjønner :rolleyes: Forskjellen denne gangen er at jeg ikke er på slankern; spiser "bare" mat jeg tåler, og er blitt veldig (utrolig veldig) glad i gåturer og trening. Tror nesten jeg har blitt "voksen" og skjønner mitt eget beste:p:p
En liten dj#¤el sitter på skuldra mi og sier at du vet jo at når vekta ramler ned så mye på en gang så går den opp igjen uka etter og holder seg der. Og det stemmer forsåvidt; sånn har det vært. Men jeg akter å gjøre det jeg kan for å holde meg nede. Faktisk er målet om å gå ned til 68 kg innen rekkevidde....
smgj sa for siden:
Humpfr. ja, jeg skulle spise pizza i går. Jeg skulle ikke gi den følge av en skål dream-is. Forståelig nok er ringen trang og vekta en kilo opp idag. Nesten bare vann, men skikkelig irriterende da! Og dumt!
Tarato - gratulerer med ny minste! Og om du går litt opp igjen noen dager så vet du at du klarer å se den flere ganger snart - og kanskje også enda lavere minstenotering. Du kan bare koste den djevelen ned og si til deg selv at jada, jeg vil se både høyere og lavere tall... Vektnedgang er en sinuskurve som skrår neover. (I stedet for bortover eller oppover.) ;)
Vel, jeg sliter med å snu min nedover, jeg da.
Tarato sa for siden:
Nå er det litt jobbings på gang, men jeg tenker jeg bevilger meg litt fri i dag; om ikke annet som trening i arbeidstiden slik at jeg går hjem tidligere og går meg en tur. Pga travle/hektiske dager har jeg ikke fått benyttet meg av tilbudet om en time fri i uka; det er jo ikke bra!
smgj sa for siden:
Fedona: håper du er bedre i dag og at gårsdagen ble hyggelig. :)
Fedona sa for siden:
Å, nå ble jeg glad på dine vegne :) du gjør tydeligvis alt riktig for tiden! Husk på det i fremtiden :)
Du har lært kroppen at den liker å være i aktivitet og den har skjønt det. Kroppen er intelligent!
Ønsker deg en fantastisk helg :D
Fedona sa for siden:
Takk for det :) jeg er litt bedre i dag faktisk. Og det er i kveld jeg skal på damelag, så det er bra kroppen hører på meg :)
Ønsker deg også en fantastisk helg! :D
Stå på smgj!
smgj sa for siden:
Ah... takk i like måte!
Tarato sa for siden:
God morgen alle sammen! Jeg er oppe i "otta" for tiden; sannsynligvis fordi jeg legger meg tidlig også ;) Er i senga mellom kl 22-2230 for tiden, og da er man liksom ferdig sovet mellom kl 06-07 og. Greit nok; det er godt å kjenne at jeg får nok søvn; DET har ikke vært prioritert de siste 30 årene liksom:(. Drakk 1,5 glass vin i går (til maten og resten etterpå), og det var jammen nok. Liker ikke å kjenne at jeg er påvirket, men det gjør jeg etter så lite for tiden (et godt tegn forøvrig). Var oppe i natt med et rødvinshode som ikke lignet noe; skulle tro jeg hadde drukket en hel flaske! Flere som har det sånn?
Frokosten er inntatt, avisene lest og nå starter dagen. Det var overskyet da jeg stod opp, men nå begynner sola å presse seg fram og jeg ser litt av det vakre blå også. Tenker å ta gåturen tidlig i dag; noen som "blir med"?
Fedona sa for siden:
Skulle så gjerne ha "blitt" med deg på tur i dag. Men jeg tror mitt rødvins hode må hvile i dag. Hadde en fantastisk flott kveld i går og ble kjent med nye flotte damer :) spiste en deilig lamme gryte og en liten dessert med masse bær.
God tur! Men du er kanskje hjemme allerede siden du er så tidlig oppe ;)
Tarato sa for siden:
Så deilig å høre at kvelden ble vellykket Fedona; så får heller hode være som det er :)Håper du er bedre i dag da!
Jeg har vært ute og gått to lange turer i helga; deilig. Prøver å nyte de fantastiske fargene i naturen selv om de minner meg som at vinteren står om hjørnet. Merkelig at jeg er mer glad i de grønne fargene på tidlig sommer og gjennom sommeren?
VG søndag hadde en artikkel om trøstespising i dag; egentlig ikke noe nytt (for min del hverfall) men en veldig grei påminning om hva det handler om. Man må dessverre logge inn på VG+ for å lese artikkelen.
Vi har hatt fårikål til middag, og den ligger steintungt i magen. Er så utrolig glad i kål, og mindre i kjøttet. Bomkålpurre til var feil, men måtte ha noe i tillegg til kål ;)
Ha en riktig god søndagskveld, og en fantastisk fin uke!
VSB sa for siden:
Hei, tilbake.
Ser det er mange flinke her inne. All ros og velfortjente resultater:heia::heia:
Sliter for tiden, eller de siste 3-4ukene. Fra stress til høstferie... Ikke så lett å ta seg inn, så det ble nok ferie matmessig og... Synes på vekta og føles, men merkes ikke så mye på klærne. En positiv ting er at colaen er lagt på hylla, så får vi se om den holder! Er tilbake på spor i dag, men prøver nok å holde meg litt høyere på kh og litt lavere på fett en stund. Kanskje det funker bedre... Ellers har jeg fattet mistanke mot en sovemedisin ang. matsuget, gjetning og skepsis kanskje? Samtidig som bruken gjerne sammenfaller med stress og dårlige prrioder som i seg selv skaper problem... Jobber nå med mine utfordringer da, så får jeg bare håpe at jeg får bukt med disse vanskelige periodene etter hvert!
Tarato sa for siden:
Så godt å høre fra deg også VSB. Her er vi alle flinke; særlig du som har så mange utfordringer på så mange plan. Jeg :heia::heia:på deg, og tenker at du gjør en kjempeinnsats for deg selv hver eneste dag! Tenk på hvor mye du har gått ned til nå! Kanskje du skal bevilge deg en "pause" fra vektnedgang og fokusere på å heller holde vekta en stund mens du samtidig jobber med alt det andre (for det er jobb det og!)? Hvis ikke kan det være du gaper over for mye?
smgj sa for siden:
Istemmer med Tarato, jeg. Under sånne forutseetninger blir det bare et nytt stressmoment å skulle gå mer ned? Å holde vekt er en bragd i seg selv.
Fedona sa for siden:
Signerer de to andre her, VSB. Ta en ting av gangen. Stress er ikke bra for oe som helst heller. Håper du klarer å stresse helt ned snart.
Tror også sove tabletter kan øke matlysten ja. Så det er noe å tenke på. Men det blir kanskje en litt ond sirkel til slutt, stress - får ikke sove - stressa for en ikke får sove - tar tabletter - øker matlysten som igjen øker stress nivået pga vektøkning og sikkert mange flere momenter. Så det gjelder kanskje å finne en ende å starte i. Vet dette ses lettere ut på papiret enn i virkeligheten, men av og til så kan det hjelpe å se det " svart på hvitt"
Jeg tror jeg ville gått inn å finne den verste stressfaktoren og ta det systematisk derfra. Men som sagt, lett å skrive, og jeg er ikke i dine sko. Uansett ønsker jeg at du får det bra på alle mulige måter.
Bamseklem fra meg til deg :klem:
VSB sa for siden:
Jeg har ting på gang i påvente av en operasjon, og med sosial angst også i møte med helsevesenet... Er ikke noe som kan velges bort og tar tid med ventelister. Hjelper litt å bruke terapien i prosessen, men ellers er det bare å komme gjennom. Ellers var det et positivt møte på sykehuset der jeg møtte forståelse.
Klarte å melde meg syk til jobb i går, noe som var riktig, men vanskelig. "Flink pike-syndromet". Matmessig går det bra, men har dessverre cola i kjelleren... Helle ut er uaktuelt med familie.
I dag, tannlege, ville egentlig utsette, men bedre å bli ferdig! Så skal jeg til legen snart og kan diskutere de tablettene... Så mye på gang ja.
Vektmessig var vel målet å stabilisere der jeg var, men noen nazi-kur er uaktuelt nå. Trening, rett kosthold, regelmessige måltider og moderat med fett er målet nå.
Tarato sa for siden:
Innom i all hast: etter å ha holdt vekta på 72,1 - 72,2 helt siden sist fredag, viste den i dag 1 kg mer. Er ganske sikker på at årsaken er at jeg ikke har sovet noe særlig i natt; først på morgenkvisten kom herr Lykkeøye og forbarmet seg over meg. Var til og med oppe i natt og spiste mat; kveldsfrokost ble det vel. Er ganske hoven nå så jeg gir det en sjans til i morgen og veier meg igjen da. Ha en fin fredag!
Fedona sa for siden:
Vekta varier ofte når man er i ulage. Det ordner seg sikkert igjen, Tarato.
Her står det stille... Og uka er en uke forsinket... Det er rart, for det har alltid vært regelmessig. Så det er en laaaang pms... Håper ikke det er starten på overgangs alderen. Det er altfor tidlig! Tror jeg må lese meg litt opp på dette temaet. Se hva de første tegnene er. :eek:
Akk ja, god helg til dere alle :):):)
smgj sa for siden:
VSB - håper det er bedre med deg i dag. Iallfall så bør tannlegen være over? Jeg var også hos tannlegen den 10. Skulle rense opp mellom to tenner (har et tannkjøttproblem der) men det hadde blitt så bra at hun nombestemte seg. Slapp regning gjorde jeg også. :)
Tarato - Lite søvn - mye kortisol - mye vannsamling. Sånn er det med den saken. Sikekrt bedre i morgen.
Fedona - det høres jo tidlig ut, men det er jo så forskjellig mellom folk...
Jeg står stille og på denne tiden er jeg vel fornøyd med det. Det jeg ikke er fornøyd med er at jeg går opp, sakte, men sikkert. Og det virker - for meg - temmelig uavhengig av hva, hvordan og hvor mye jeg spiser... :( Det eneste jeg ser er at det å unngå alkohol og holde melkmengden lav gjør godt. Forvirrende.
Fedona sa for siden:
Har du endret noe i kostholdet da, siden du går sakte opp? Jeg kan også gå litt opp, men det er vann og så forsvinner det igjen. Selv om jeg har stått stille lenge så er jeg fornøyd med kroppen min, og det er det mange år siden jeg tenkte. Selv når jeg var tretti og veide ti kg mindre enn nå så var jeg ikke fornøyd. Rart det der...
Hvor mye går du opp/ har gått opp? Skjønner at det er leit!
smgj sa for siden:
På et år: ca 10 kg... Det jeg gjorde er å gå fra eliminasjonsdiett og mer tilbake til mer "vanlig" mat ... Så jeg har innført sukker i mindre mengder og melk (i en periode i større mengder, så tilbake til mindre mengder),e-stoffer (mest fra tacokrydder og ost), litt sjokolade og vin i ny og ne. Og jeg har gått tilbake til full jobb. Medisineringen har vært stabil i perioden og jeg har holdt meg glutenfri i perioden..
Jeg tror det er noe som skjer i kroppen, men jeg klarer ikke å finne ut hva det er som har trigget det. Da jeg gikk ned var det også nesten ukontrollert... Kiloene bare gled av, selv om jeg spiste så mye jeg ville - inkludert hjemmelaget sjokolade.
Men - på den positive siden så både ER jeg og SER slankere ut enn forrige gang på dette tallet. :) Mindre flabby og heller litt mer formfull. Så jeg tar ikke det så tungt ennå, selv om jeg gjerne skulle sett at det snudde snart. :o
Fedona sa for siden:
Ja, er det ikke rart det med at en ser slankere ut, selv om man veide det samme tidligere også. Jeg er sikker på at jeg ser slankere ut nå, på vei ned, enn når jeg veide det samme på vei opp:p og bra er jo det!
Du tror ikke sukker og melk kan være en årsak da, selv om det er i små mengder? Kan jo hende at kroppen reagerer på det. Den har vel vært vant til å være uten disse matvarene og så skjer det noe når den får det igjen. Akkurat som om den tenker; dette må jeg lagre for plutselig en dag er det slutt igjen. Jeg vet ikke, mulig jeg er helt på jordet. :p
Uansett så håper jeg at det snur for deg snart. Bruker du diett.no? Da er det lettere å se hva en gjør feil.
smgj sa for siden:
Melk gjør nok definitivt ikke saken bedre. Mulig jeg skal bite i det sure eplet og la det + sukker (+ den stakkars alkoholen jeg har unnet meg) være helt en stund. Det er bare ... tungt å leve sånn og jeg blir rett og slett usikker på om det er verdt innsatsen.
Jeg er rimelig sikker på at det følger graden av betennelse i kroppen og sukker + alkohol er jo kjente syndere. Det samme gjelder for mat man ikke tåler. (melka)... :(
Når det gjelder diett.no så har jeg gått så lenge på GR at jeg er direkte allergisk mot telling. Så den orker jeg rett og slett ikke. :(
Fedona sa for siden:
Du trenger jo ikke kutte vinen ;) Men melk og sukker ville jeg ha kuttet ut. Har du prøvd stevia? Og hva bruker du sukker til?
Jeg er ikke så glad i å bruke diett.no jeg heller, så jeg skjønner den.
smgj sa for siden:
Jeg spiser vanlig sjokolade de dagene jeg spiser sjokolade og der er det jo en del sukker. Hender også jeg bruker litt syltetøy - som regel hjemmelaget med 100-200g sukker/kg til brie, men det bidrar...
Og de gangene jeg baker (som regel månedlig, eller noe sånt) så bruker jeg litt sukker/honning i tillegg til stevia/sukrin, for ellers vil ikke Husets Herre ha (og ikke jeg helle forsåvidt... det smaker jo ikke bra). I tillegg går det sukker i kombuchaen, men der er jo ideen at soppen skal spise sukkeret da.
Vinen vet jeg er ille fordi jeg "trekker vann" etter å ha drukket. 1-2 glass kan gå greit, 2-3 eller mer går som regel ikke bra.
Melk er som sagt sånn convenience-greie. Matlagingen er mye enklere når man kan bruke litt melk/fløte. Men... Det går jo an å forsøke å skvise inn forbruket litt mer og se hvor det bærer. :)
Tarato sa for siden:
God morgen! Dere har en interessant diskusjon; og jeg undrer hva denne kombucha-teen er for noe smgj; og hvorfor drikker du det (for det kan drikkes?).
Jeg noterer det du sier om melk og vi fortelle hva jeg har "registrert" i det siste. Jeg har jo fått påvist allergi mot melkeprotein, og har kuttet ut at, også meierismør på knekkebrød/steking av mat de siste ukene. Altså, det er ikke snakk om det helt store mengdene men litt hver dag. Så fant jeg jo smør uten melk som kunne brukes til både steking og annet, og gikk over til å bruke bare det. Sist onsdag gikk jeg tom, rakk ikke å handle nytt og gikk tilbake til meierismør. Og hva skjer; jo fikk vondt magen, hovnet (dette var før jeg ikke fikk sove) mm. Kan det være at du også er like tander smgj? At det var så lite som skulle til trodde jeg aldri var mulig!
har begynt å ta igjen den tapte søvnen nå. Helga har vært brukt godt; mye avslapning, frisk luft, husarbeid osv. Vekta holder seg fortsatt stabilt oppe (+ at det har kommet til litt ekstra), men siden jeg har spist for mye så går det bort snart.
smgj sa for siden:
Huff... så kraftig reaksjon høres vanskelig ut. Nei, for min del er det nok laktosen, heldigvis. Tørrmelk (som i kakaoen fra kaffemaskiner f.eks) er noe av det verste... ost og smør virker å gå greit. :)
Kombucha er te med sopplokk. Soppen spiser sukkeret så man får en eddiksyrlig, probiotisk drikke med litt tesmak og litt kullsyre. Jeg hadde dårlig/lite fordøyelsesbakterier samt dårlig opptak (antakelig noe lav magesyreproduksjon - vanlig ved lavt stoffskifte) og kombucha prøvde jeg som et ledd i dette. Brukte jo ensym+magesyretabletteri en periode til de større måltidene og hadde god virkning av det, nå forsøker jeg å gå mer i retning "mat er din medisin".... og det fungerer ganske bra.
Her er en link om kombucha. thehealthcoach1.com/?p=2229 Jeg synes det høres voldsomt ut, men så langt drikker jeg litt hver dag og synes det er god, om ikke annet.
Tarato sa for siden:
Ja det var en kraftig reaksjon; og dagen etter at jeg spiste meierismør gikk vekta opp også - selv om det var det eneste som var "nytt" i kosten.
jeg skal lese om teen din; men "advarer" deg med en gang at jeg ble småskeptisk bare ut fra det du sier her... Er visst litt pysete tror jeg...
VSB sa for siden:
Jeg er vel litt sånn av og på annehver dag, fredag og lørdag var tøffe, gårdsdagen grei... Vet ikke helt hvordan jeg skal roe ned, men må jobbe med saken. En dag av gangen?
Tarato sa for siden:
En dag om gangen er ofte en lur løsning VSB; samtidig som dagen i går er nettopp dagen i går og derfor kan legges vekk.
Dagene her er bra for tiden; vannsamlingen er nettopp det: vannsamling som jeg regner med går over etter en tid. Av erfaring kan det godt gå en til to uker. En tanke som slo meg forrige uke da jeg plutselig gikk opp, var jo at siden jeg veier meg hver dag så så jeg økningen og kunne umiddelbart koble den opp mot hva jeg hadde spist/gjort. Sånn sett var det greit tenkte jeg; hadde jeg veid meg kun fredag så kunne jeg ha blitt veldig skuffet altså. OG du smgj nevnte kortisol forleden dag, noe som kommer av stress? for lite søvn? Tror jeg bør lese meg opp på det for å ha kunnskap om virkningene av akkurat mangel på søvn og for mye stress.
Nå skal jeg finne senga mi; det ble for seint i går kveld slik at jeg har vært småtrøtt i hele dag.
smgj sa for siden:
Kortisol (for høy) kan komme av stress, ja. Da er det stress i det vide begrepet - dvs alt kroppen kan oppfatte som stress (ikke bare hodet), dvs det som hodet mener er stress og i tillegg sånne ting som sykdom, for lite søvn, for mye/hard trening, det å spise noe man tåler dårlig, alkohol... osv.
Fedona sa for siden:
Og man kan legge på seg av for høyt kortisol...
Er egentlig bare innom for å si at jeg FORTSATT ER PMS! :mad: og vekta deretter... Er en og en halv uke forsinket og det er frustrerende og et tegn på en periode i livet som jeg synes skal komme senere.... :eek:
Så humøret er ikke av det sprudlende slaget.... Kommer sterkere tilbake senere :p
VSB sa for siden:
Det er skremmende å tenke på "den alderen " Fedona. Skrek høyt da det ble foreslått som forklaring på mine svettetokter... Heldigvis (?) var det medisiner, dessverre er jeg best på å finne bivirkninger når jeg slutter med noe. Håper du ikke skal fortsette å gå så lenge med PMS. Det er slitsomt.
Her kommer stadig nye stressfaktorer til... Men holder meg på den smale sti:) ellers har jeg fått dato for operasjon, DET er godt, ha noe konkret!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.