< Tilbake til oversikten

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

smgj sa for siden:

klem

Tarato sa for siden:

Så bra du har fått dato; det er greit å ha noe å forholde seg til: Er det stor operasjon slik at du blir innlagt eller "bare" dagkirurgi?

Pust ut! Det trenger ikke være overgangsalderen! Jeg har hatt perioder med svettetokter, utsatt mens o.l. gjennom flere år (5-6 år). Legen sjekket med blodprøve for et par år siden for da var jeg bomsikker altså, men nei...

Jeg har lest litt om koritsol de siste dagene, og fant en nettside (Dr. google er min "fastlege":)) www.dhea.no/stress_kortisol.html Dette DHEA: noen som kjenner til hva det er?

Er litt skeptisk til slike "vidunderkurer" men blir jo litt skremt når jeg leser om det og da. Er glad jeg ikke er helseutdannet, og vet alt som skulle/burde/kunne/helst ha vært :eek:

Jeg har begynt å slippe vann nå, og det er deilig. Men det blir nok ingen minstenotering i morgen igjen nei.... HAr forresten fått ny favoritt på middagsfronten; skjærer løk og hodekål i tynne strimler og steker/blanker lett i smør til de er myke. Faktisk bedre spagettierstatning enn squash. Anbefales!

Bruker også mer krydder på middagen, og merker at jeg ikke er så fysen på "noe" etter maten. Håper det varer!

VSB sa for siden:

Det er heldigvis "bare" dagkirurgi ja, men på sin måte er det skummelt å bli sendt hjem så raskt og. Men selve inngrepet er vel ikke mitt største problem, det handler om relasjonene...

Fedona sa for siden:

Å! Det var jammen godt å lese at det ikke trenger være overgangsalderen :D at du har hatt det sånn i flere år er god lesning for meg :)

Så bra at du slipper vannet! Jeg har også gjort det i dag. For plutselig er jeg ikke pms lengre :p

Ha en flott helg! Den spaghettien skal prøves :)

Fedona sa for siden:

Den klemmen var god :D tusen takk!

TrillTrall sa for siden:

Du er helt sikker på at du ikke har en liten hybelboer i magen?

smgj sa for siden:

DHEA er ett av moderhormonene, såvidt jeg husker. Har man for lite så er det sjanse for at det blir lite lengre ut i hormonbalansen også (gjelder visst androgen/østrogensiden)
www.mayoclinic.com/health/dhea/NS_patient-dhea

DHEA produseres ut av kolesterol, så det er nok en årsak til å ikke ha fullstendig fettskrekk ...

Har hørt noen anektdoter at i tillegg til de mer kjente virkningene av DHEA så bidrar det til ungdommelig hud og motstandsdyktighet mot solbrenning... Og er en del av fruktbarhetskonglomeratet.

en.wikipedia.org/wiki/Dehydroepiandrosterone

VSB:
Tvitvi. Det går nok helt greit.

Fedona sa for siden:

He, he ja! Det er jeg helt sikker på ;) mannen har sterilisert seg så det hadde vært veldig dumt om jeg var det :p

Festina lente sa for siden:

Bare innom som snarest for å rapportere. Fantastisk jentetur med flott kosthold de tre første dagen, så ble kostholdsrutinene mer "humpete".....

Ikke kjempekrise ennå, men merker at med en gang jeg slurver så vil kroppen ha MEEEEEER! Sliter litt med å komme i vater igjen, men står på så godt jeg kan. Jentetur til Oslo nå i helgen, og så er det fullt fokus igjen.

Ikke så verst vekt: Opp 400 gram - det kan jeg leve med :)

God helg! :D

smgj sa for siden:

Festina - så koselig. :) Og det har jo vært en "billig" tur da... ;)

Tarato: oktoberutgaven av VOF har en bra artikkel om DHEA, ser jeg.

Tarato sa for siden:

Ha ha ha; en liten hybelboer i magen; en god måte å si det på! Ei venninne av meg som er helsesøster sa en gang at vi skulle bare visst hvor mange damer i alderen rundt 50 som faktisk kom for å ta en graviditetstest. Men godt å høre at du ikke er PMS lengre; det er jo fryktelig slitsomt både for deg og de rundt deg:).

Vekta i går var 800 g over minstenotering; helt greit. Fokuserer på minstenotering og lar alle målingene som viser mer enn dette bare skli glatt forbi. Gidder ikke bruke energi på dem fordi de ordner seg etterhvert igjen. Det er lettere å si det nå da jeg faktisk har gått ned, og jeg hadde albsolutt ikke tatt så lett på det for et år siden da jeg kjempet for hvert eneste gram.

Fedona sa for siden:

Veldig fornuftig tankegang! Vi fokuserer på minstenotering! Det er bra du ikke stresser med det. Jeg var også sånn før, men nå tar jeg det hele med ro for jeg er bare så glad for at jeg endelig føler meg vel :D alt ordner seg om man bare følger stien.

I dag skal mannen og jeg ut og gå tur i det fine været. Det er lenge siden jeg gikk sist så det skal bli godt. Er bare spent på den hofta mi som krangler svært for tiden. Men skal ikke bruke den som unnskyldning!

Ha en deilig søndag!

VSB sa for siden:

Burde komme meg ut av sofaen jeg og... Men har ikke helt dagen.

Lørdagskos: frukt med hjemmelaget sjokoladedipp (70%+kremfløte) og et stykke lavkarbo sjokoladekake fra "karbolett". Ikke så helt gærent til meg å være.

Vekta slipper sakte men sikkert, vann regner jeg med, men det er nok dessverre noe fett fra utskeielsene også tenker jeg...

Ha en god søndag alle mann.

Poppy sa for siden:

Heisan! Jeg hører også hjemme i denne klubben tror jeg, dvs. lavkarbo uten å gå ned i vekt.
Startet med lavkarbo i fjor, men klarte ikke den varianten med mye fett dessverre. Deretter prøvde jeg "vanlig" lavkarbo og det likte kroppen min. Mindre hevelser, mindre eksem etc. Men dessverre ingen særlig vektnedgang.
Har prøvd å gå i meg selv, og konklusjonen er nok at jeg spiste for mye. For store porsjoner. Dessuten var det jo noen unntak her og der........

Begynte på Easylife for et par tre uker siden. Ser ut som om det fungerer sålangt, så jeg er optimistisk. Har laget meg en journal her, så dere får sjekke den om et par tre måneder og sjekke om jeg fremdeles ser like lyst på det. I mellomtiden kommer jeg til å kikke innom denne tråden for heie på oss.
:)

Poppy sa for siden:

Unnskyld meg, men jeg har kanskje svart i feil tråd? Ser at denne tråden ligger under Low Carb High Fat, og High Fat er det jeg valgte bort.

Synes tråden var så fin at jeg ikke sjekket.

Lykke til alle sammen!
:)

smgj sa for siden:

Vel...det samme har jeg gjort (altså ikke sett at det er en LCHF-tråd), og jeg så det ikke før du påpekte... :)

Tarato sa for siden:

Heisann Poppy og dere andre. Som trådstarter kan jeg fortelle at da jeg startet tråden, så ble den lagt på LCHF fordi jeg rett og slett mente den passet best der. I ettertid har jeg sett at den kunne vært flere andre plasser, uten at det har vært vesentlig viktig for meg. For min del Poppy; så leser jeg om meg selv når du skriver det du skriver. Jeg har tidligere nevnt at jeg ikke er i høy-fett klassen - det hjelper ikke på vektnedgang for min del. Så i dag ligger jeg mer på en lav-karbo/ lav-fett i den forstand at jeg spiser fett (smør, majones, oljer i salat osv) men dynger ikke på med fett for erstatte kh. For min del er det viktigst å ikke spise feil mat (matallergi), ikke for mye (store porsjoner) og jevnt med grønnsaker/salat i tillegg til nok vann, nok søvn, nok trim mv.

I tråden er det flere som har sine utfordringer med å gå ned i vekt, og du er hjertelig velkommen innom flere ganger!

Poppy sa for siden:

Så bra! Da fortsetter jeg å følge med i denne tråden. Den er for oss alle, hurra!
:syklubb:

Tarato sa for siden:

Så bra!! Tråden gjelder for alle; og særlig oss som ikke går ned vekt uten videre på LK. Gleder meg til å "bli kjent" med deg!

Jeg har hatt en fin dag i dag, med "ungene" på middag, fin gåtur, litt huslige sysler, strikking (og oppdaga at jeg har strikket feil:eek:), TV mm. En god energiboost til en krevende uke. Gleder meg til neste helg allerede!

VSB sa for siden:

Velkommen til dag:)

Som det sies, vi er flere som må være forsiktig med fett. Og lchf er vel uansett et hakk opp fra ketolyse? Selv ligger jeg vel et sted mellom dette og Fedon? Tja, etter halvannet år så prøver jeg vel å finne min vei.

Mandag, ny uke, nye muligheter. Håper verden blir greiere:)

Her er vi visst flere i samme båt! :D Men det gjør ingen ting - her må det være plass til alle uansett retning. Frustrasjonen med å ikke gå ned i vekt er jo den samme tenker jeg:)

Og løper ut igjen fra her slik at jeg kan komme meg ut på tur med hunden og slippe den dårlige samvittigheta pga. helgas utskeielser..... :o

Fedona sa for siden:

Jeg har heller ikke tenkt over at det er en LCHF tråd. Og det spiller egentlig ikke noen rolle som andre sier her, så velkommen skal du være, Poppy :D

Så spennende med easy life! Det hadde jeg også vurdert om jeg hadde vært frisk. Er det mye trening? Og er det lavkarbo de går for? Mener å lese at de også hadde shaker? Nysgjerrig på dette så kommer til å besøke journalen din for å se hvordan det går.

Lykke til! Og kom innom her også da og rapportere om dette hjelper på vektnedgangen din :D

Tarato sa for siden:

Heisann. Hva er dette easy life? Noe ala spis deg slank?

Dagen i dag har gått i ekspressfart og plutselig er det kveld. Fortsetter det sånn er jeg pensjonist før jeg vet ordet av det. Jeg er inne i ei spennende uke på jobb, med masse nytt og jeg har som mål å ikke ende opp med flere oppgaver enn før. De jeg har knekker meg allerede:eek:
Vekta slipper ikke taket her i gården; sikkert pga mye stress (er mye sliten også) og at jeg ikke har vært "nazi" nok med maten. I dag begynte jeg plutselig å tenke at jeg ikke vil ha en slik kropp resten av livet og at jeg må intensivere treningen for å få bukt med heng her og heng der. Det er første gangen jeg har slike tanker, og jeg husker fortsatt hvor provosert jeg ble da ei slank og fin arbeidskollega av meg sa det om seg selv for mange mange år siden. Jeg hørte vel mer kritikken av meg som ikke trente like mye som hun. Det hører med til historien at jeg dengang var 30 kg tyngre enn i dag, men likevel.
Nå har det seg sånn at da tenken var tenkt så ble den ikke så intens etter en tid, så nå er jeg veldig i tenkeboksen ift mer trening:D.
Ha en riktig god kveld alle sammen; her er det stearinlys og en kopp deilig te mens jeg leser avisene.

Poppy sa for siden:

Hva er Easylife spør flere.
Det er et 12 månedersprogram som skal veilede og gi support innen riktig kosthold og trening. Jeg har innsett at jeg må trene resten av livet for å ha en sunn kropp, men trenger virkelig support for å finne treningsgleden. Fellestreninger og adgang til treningssenter vil hjelpe. Stedet hvor jeg går på Easylife er et vanlig treningssenter og målet er at jeg på sikt skal delta i vanlige treninger.

Når det gjelder mat så er Easylife ganske lavkarbo-orientert, men ikke så mye at kroppen skal være i ketose. Det er frivillig om man vil begynne med en kick-start på året med pulver og det har jeg valgt.
Jada, jada, jada, jeg vet at jeg blir kuttet hodet av nå. Men jeg tror det skal gå greit ettersom det er god veiledning på fasene fra supper til sunn mat.
Som sagt så er dette et 12 måneders program, og suppene/pulveret er bare en kort periode, så jeg håper på det beste.
Kroppen er nå i ketose, men når jeg skal begynne å spise vanlig så vil jeg gå ut av den. Dette fordi Easylife følger en "tallerkenmodell" hvor halvparten av maten skal være grønnsaker. Dog ikke grønnsaker fra under jorden.
Tror det kan passe meg bra for jeg elsker grønnsaker!

Bare spør om dere lurer på noe mer. Skal også prøve å være flink til å forklare i journalen min.

Tarato sa for siden:

Merkelige greier! Jeg skriver et langt innlegg og plutselig går jeg over i en annen side og mister :eek: alt jeg har skrevet!! Og jeg som hadde DET lange innlegget....

Poppy: jeg er av den oppfatning at alle og enhver må finne sin metode for vektnedgang; om easylife med eller uten pulver fungerer for deg så er det akkurat det som er viktig. Ikke noe annet. Stikk gjerne innom og del av dine (forhåpentligvis) gode erfaringer så vi andre også kan lære! Vektmessig er tingenes tilstand stabil her, men jeg har begynt å miste vann så i morges lå jeg 100 g over minstenotering. Kanskje er det lov å håpe på en ny i morgen?

Jeg var forresten innom Mål-til-jul-tråd nettopp, og måtte se hva det var jeg satte som mål for noen uker siden. Da oppdaga jeg at jeg veide mindre da enn i dag.. Jammen bra en ikke "mister balansen" av slike ting lengre altså!

Jeg opplever at folk ikke kjenner meg igjen; dog har jeg skiftet frisyre men lell!! Har vært på kleskjøp etter å ha funnet ut at mye av det som lå i skapet var både for stort og slitt. Siden jeg ikke har likt å handle klær når jeg ikke var tilfreds med utseendet så tok jeg vare på det gamle og brukte det. Nå er det over og ut, det som kan sendes til Fretex er sendt dit; resten er sendt til avfallsplassen. Har kjøpt meg to bukser, to skjorter og en dressjakke. Føler meg ganske fjong når jeg har det på altså! Jeg som alltid har hevdet at jeg er for «grov» til å kle meg som en dame skifter nå stil og satser på å bli det.

Muffinskanten over beltet er fortsatt tilstede, men ikke verre enn at en vid topp/skorte skjuler den akkurat nok til at jeg kan gå med skjorta. Og så ser jeg, når jeg ser meg rundt, at jaggu er det mange som har muffinskanter utafor bukselinninga, og jeg har altså ikke noe å skjemmes for!

Ønsker alle en fin kveld, og lykke til med veiing i morgen for dere som har det på kalenderen!

VSB sa for siden:

Muffinskant, artig uttrykk! Det er vel akkurat den jeg også gjerne vil bli kvitt... Flisespikkeri kanskje... Er vel litt fiksert på tallene og, fordi jeg har et konkret mål, et sted jeg alltid lå... Men jobber litt med hele greia.

Klarer meg bra på lchf for tiden, eller kanskje vi skulle omdøpe den lcmf (moderat)? Problem heller at jeg går lenge uten mat... Men så er stressnivået på ca 500%

I morgen er det kosekveld med scrappbooking da, det ser jeg fram til!

ToreH sa for siden:

Ja og så er det doping da, veldig poulært middel å bruke blant idrettsutøvere. Dog ulovlig ut over den mengde kroppen selv klarer produsere ;-)

Så ikke delta på mosjonskonkurranse som eksvis "Hennes rittet" uten å ha legens godkjennelse da. Kjett å bli kalt inn til tilfeldig kontroll og pisse positivt? Sikkert ikke noen stor issue her, men er da en del av dere som deltar i noen slike mosjonistkonkurranser da ;-)

smgj sa for siden:

Tarato - så fantastisk. :) Muffinstoppen ser jeg overalt, så sålenge den ikke plager deg så er den vel ingenting å bry seg om. Gøy med stilskifte da.

VSB - får håpe du får ned stressnivået i kveld? Jeg var på "syklubb" i gårkveld og selv om det ble seint så var det kjempekos å ta noen timer til skravling og avslapping med jentene.

For min del har det gått ganske greit denne uka. Har fått lagt inn litt trening igjen etter å ha økt medisinen "et knepp". Tror jeg begynner å skjønne at når jeg får dårlig søvn, kalde hender, manglende treningslyst og nedstemthet samtidig - da må medisinmengden vurderes. Det er uansett ikke ukjent at stoffskiftemedisinering må litt opp på vinterstid.

Tarato sa for siden:

Så bra du ser sammenhengene smjg; bruk erfaringene dine for det de er verdt! Fordi du fortjener det er blitt en flokse; men du verdens min som det stemmer!

Eh....takk Hypah! Dette var veldig bra å vite!! Selv om jeg ikke deltar på konkurranser.

Flisespikkeri ja! Men den muffinskanten har i perioder vært gigantisk, og er alltid det siste som forsvinner her. Den symboliserer veldig at jeg er overvektig, og derfor blir jeg litt sånn "nazi" på at den ikke skal synes. Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!! :D

Jeg er tilbake på minstenotering igjen, og kan rapportere om 72,1 kg. Deilig. Prøvde en kjole/tunika i dag; jaggu er jeg smal når jeg ser meg fra siden - og samtidig holder inn magen:p Hold inn er sentralt for å holde både muffinskanter og hengehud litt her og der samlet; men det er helt greit.

Tarato sa for siden:

Må bare få dele med dere hva jeg koser meg med i kveld! Etter å ha fått påvist kumelkproteinallergi, har jeg jobbet iherdig med å lære meg å like ost av geite- og sauemelk. Har vært ganske utfordrende, men jeg tror jeg har kommet i mål nå. I kveld er kosen min noen biter chevre, machengo, snøfrisk og balsfjordost, med litt akasiehonning og agavesirup til. Og selvfølgelig en god vin til.

God fredag alle sammen!

Fedona sa for siden:

Gratulerer med minstenotering, Tarato! Du er jammen flink! Og er imponert over at du klarer å drikke geitemelk og spise snøfrisk etc. Det hadde ikke jeg klart! Men jeg er ikke glad i ost... Smeltet hvitost er vel det jeg kan spise uten å brekke meg og noen får utvalgte smøroster.

Nyter et glass rødvin i kveld mens jeg venter på at mannen skal komme hjem fra jobbreise i Italia. Har fortsatt stikkende smerter i venstre flanke så burde nok bare drikke vann... Men det kan være en muskelstrekk og ikke noe med nyrene å gjøre så da går der vel greit :p

Ha en fortsatt fin fredagskveld alle sammen :)

VSB sa for siden:

Søvnmønsteret mitt er helt på bærtur, for de som tør å se på tidspunktene jeg poster... Frustrert! Men ellers er vekta jevnt tilbake på 72-isj, det er godt. Hadde en kos kveld uten de store utskeielsene.

Fedona sa for siden:

Huff, håper du får søvnen på rett kjøl igjen snart! Det må være slitsomt å a det sånn.

I dag står det pinnekjøtt på menyen :D nam, nam! Gleder meg allerede! Og så kommer sønnen på besøk for å spise med oss. :)

Ryggen er fortsatt vond, men tror det går mot bedre tider :)

Ha en super lørdag!

Annala sa for siden:

[quote=Tarato;1396158] Og som sagt, så ser jeg meg rundt og ser at veldig mange på min alder har fått en gigantisk en. Og mange av disse har aldri hatt problemer med vekta - før nå. Godter meg en smule!! :Dquote]

Skadefryd er den eneste sanne fryd :p;) Har nok tenkt den tanken jeg også, når folk som aldri har hatt problemer med vekta plutselig må tenke litt på hva de spiser. Da får de endelig se hvor enkelt det er for oss andre som legger på oss bare vi lukter kake.

Stå på folks :klem:

Tarato sa for siden:

Da er vi på samme sted! Og videre skal vi!!

takk Fedona! Jeg må presiere at jeg ikke har NY minstenotering da, men er tilbake på den jeg hadde for noen uker siden :D En smule forskjell det :D Og så drikker jeg ikke geitemelk (ush...:eek:). Melk har jeg ikke drukket på 30 år så det ser jeg ingen grunn til å starte med heller! Jeg spiser snøfrisk fast ost; den er ikke ille på smak; ikke den typiske geitesmaken vil jeg si. Balsfjord gjeitost er litt skarptere men helt ok den og. Og chevre er godt; mens machengo (sau) er litt spesiell. Det er der akasiehonning og agavesirup kommer inn :p:p

[quote=Annala;1396437]

Så sant så sant!! det jeg nå tenker på er at jeg har en ide i hodet mitt som sier at den muffinskanten ikke er pen, og at den symboliserer overvekt. Så ser jeg andre som går med den (altså...ikke sikkert de liker den nei) - som om det er den naturligste ting i hele verden. Må vel inn i hodet og jobbe litt med et par-tre tanker her tror jeg. Her også...:o

Det skal veldig lite til før jeg samler vann nå ser jeg, og tror kanskje jeg har kommet til et punkt hvor jeg skulle/burde/kan endre litt på opplegget mitt. Kanskje mer systematisk trim er tingen; ikke som til nå da jeg går turer i helgene. Har jo sett at de ukene jeg også har litt aktivitetet i ukedagene så skjer det mer enn de andre ukene. Noen av dere som har erfaring med behov for slik justering?

VSB sa for siden:

Tror trim betyr mye mer for velvære og kroppsfassong. Men spiser du mye vil det kanskje bidra, men jeg blir mer sulten og. Så liksom teller du kalorier vil det utgjøre noe, spiser du etter sult, så jevner det seg kanskje ut? Ellers så dekker trim opp for det at jeg ikke jobber mer enn 30% så summen av aktivitet betyr vel også mye?

Skeiet ut litt på lørdag, med god samvittighet i grunn og uten at det tok helt av. Merkelig nok ingen reaksjon på vekta i dag, vi får se i morgen... Men tror nok for meg vektmessig betyr mengde mer enn kh. Lavkarbo har med psyke, matlyst osv å gjøre.

Fedona sa for siden:

Tarato:

Ikke ny minstenotering? Nei, da trekker jeg gratulasjonen tilbake! :høh:

Neida! ;) det er tross alt bedre å nå siste minstenotering enn å nå siste høyeste vekt.... Bra jobba det!

Ha en super søndag! :D

Tarato sa for siden:

Enig med deg VSB; trim/trening har mye å si for kropp og fasong, men også for psyken. Viktig å finne en balanse slik at det ikke blir for mye - eller for lite. Var ute og gikk ei mil i dag; og sitter med et smil om munnen av den grunn.

Da er snart helga ved ende, og jeg har hatt en deilig versjon av den. Nyvasket hus gjør noe med sjelefreden min, så også lange gåturer. Jeg har fått lest, slappet av, strikket, sett på TV - og sovet en time ekstra i natt :D Gjør meg klar for ny uke med å lage matpakke og finne fram klær. Skulle ønske hver helg er like god!

Ha ei riktig god uke alle sammen; kommer vi oss gjennom mandag er vi godt i gang!

Fedona sa for siden:

God kveld alle sammen :)

Er bare innom for å ønske dere en god helg. Jeg reiser til Trondheim i morgen så det blir nok lite tid til å henge her inne ;)

Helgeklem fra Fedona :)

smgj sa for siden:

God tur!

Og jeg sier bare - gid det var helg allerede...

Her er forøvrig konklusjonen at rakfisk er glimrende slankekost... Jeg endte opp med å i størst mulig grad å spise kokte grønnsaker med smør, og rødløk med rømme... blææææh! Til og med Husets Herre (som ikke kaster mat før den går sjæl) syntes dette kunne gå i søpla.

Tarato sa for siden:

Ha ha ha; er rakfisk så ille?? Mener jeg lukta på det en gang i tiden, men utover det har jeg ikke smakt. Det er kanskje et poeng å drikke noe sterkt samtidig? Om enn ikke annet for å drepe evt bakterier i fisken??

God tur til trøndelag Fedona; håper du får godt vær!

smgj sa for siden:

Vel... neste gang vi skal spise rakfisk skal jeg drikke sterkt både før og under... Før, fordi jeg da kanskje ikke kjenner smaken... :p

VSB sa for siden:

Rakfisk er helt j.... Og jeg ble narret i det, under påskudd av at det var gravet. I tillegg til nesten å spy, har jeg sluttet å spise gravlaks. Har ikke helt tilgitt mann/svigerfar den...

Her går det vel sånn tja... Halloween med unger, ble nok noen utskeielser ja, mest av lk slag. Ellers er det tøft og litt ekstra medisiner har ikke positiv virkning på matlysten. Hva er best? Spise pga medisiner eller trøstespise?

smgj sa for siden:

Oh... sto opp for å som vanlig dra på jobb i dag, men melder sykdom og blir i senga kjenner jeg. Har gått og brygget på en forkjølelse i lengre tid - i går eskalerte den med hodepine og i dag leddsmerter. Senga neste!

VSB sa for siden:

God bedring smgj

Tarato sa for siden:

God bedring smgj! Du vet du er skikkelig flink når du melder deg syk og holder det hjemme ikke sant?

Jeg har veiedag i morgen, og er spent fordi jeg samler nå dette vannet da vet dere. Er det for ille så ser jeg det an til lørdag, og legger inn det som veiedag - hvis det gir meg ny minstenotering vel og merke :D

Tarato sa for siden:

71,6! Ny minstenotering! Herlig deilig etter noen uker med variabelt resultat.

smgj sa for siden:

Aiai - gratulerer!

VSB sa for siden:

:heia:

Tarato sa for siden:

Takk! Jeg har "feiret" med pizza av speltmel og er spent på å se om vekta går opp de neste dagene ;) Jeg lager tynn bunn og brukte 55 gram mel; dvs ca 36 g kh. Litt var det også i sausen. Hadde på skinke, sopp og geitost oppå. Synes egentlig ikke det er ille med tanke på kh?? Har tatt meg hele to glass vin i kveld, og kjenner at det virker :full:
Koser meg med gullrekka,vin og strikking - og tenker med glede at det er to deilige fridager som står for tur!

Tarato sa for siden:

God morgen! Eller formiddag da... :) Våknet tidlig i dag, og satte igang med å bake brød og knekkebrød, og vaske hele huset. Siden det er varmegrader tenker jeg å vaske vinduer på utsiden også; hvem vet når det byr seg en sjanse neste gang? Sånn sett er vinduene her i huset aldri så rene som på høsten ;)

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg litt.... Spekulerer og spekulerer. Jeg har funnet meg et alldeles nydelig skjørt, som passet perfekt i str 40. "tilgodehavende" eller resterende 3,6 kg (til målvekt 68) sitter/henger (alt etter som en ser det) rundt mage, hofter og rumpe. Dvs hvis jeg går ned ytterligere i vekt vil skjørtet i str 40 være for stort. Og skal jeg ta sjansen på å kjøpe det i 38 og la det ligge til det passer? Og vil jeg da bruke det?? Jeg vet liksom ikke hvor jeg ender i klesstil.... Ikke det mest alvorlige personlige problemet altså, men hva ville dere gjort?

smgj sa for siden:

Kan skjørtet sys inn? Jeg er allergisk mot å kjøpe klær som er for små, så for meg hadde valget vært "kjøpe det nå" eller "ikke kjøpe"... Det er for deprimerende å kjøpe klær man aldri kommer inn i (har gjort det én gang og er fremdeles bitter på den lewis-buksa).

Tarato sa for siden:

Ja det kan syes inn; det er noe av det første jeg sjekker ;)
Det som jeg tror kan være utfordrende akkurat med dette er at det er ganske sidt (nede på leggen) og at det har klokkefasong (som jeg synes er såååå fint). I dag er jeg bredere rundt magen enn over hoftene, og hvis/når magen krymper så blir det motsatt. jeg er derfor usikker på om jeg får til å sy skjørtet slik at det blir fint/faller fint.

Og jeg er som deg; har altfor mye klær som er kjøpt for smått og som ikke passer :eek: Og i år har jeg opplevd at noen av dem har jeg ikke rukket å bruke før de ble for store heller.... :( Dvs fretex har fått klær med prislappen på; heldigvis er det klær kjøpt på salg, men likevel....

Samtidig går jeg jo ned i vekt tenker jeg, det kan ikke bare stoppe nå da jeg endelig har funnet min "resept". Kan ikke det altså!

VSB sa for siden:

Tror ikke jeg hadde gått for noe som var for lite Tarato, litt trangt kanskje, men en hel str så nær målvekt høres ut som et sjansespill.

Selv har jeg slitt en periode og vekta er litt opp igjen... Stolt over i går da, masse kaker og rørte ingen. Ingen er lettere enn litt her i gården! Et par ss ris til kinesisk take away, men det blir vel ikke mer enn en skive middels lavkarbo brød tenker jeg. Litt for smak, men mye fordi kroppen min trenger litt mer kh enn ketose. Vekt i dag viser ca + 1,5, men det er med baconcrisp i går og sikkert vann fra kh sprekk fredag.

I praksis er dette samme vekt som 23/12 i fjord. Stabilt? Tja... Men, garantert nedgang i fettprosent, mer muskler og noe vann... Hadde vært artig å måle fettprosent, men hvor gjør man det?

Tarato sa for siden:

Jeg har tenkt og tenkt, og bestemt meg for å sjekke hvor mye mindre str 38 er, og se om det er noen vits. Hvis jeg kjøper det blir det nok str 38. Hadde str 40 vært trangt hadde det vært noe annet, men det var ganske løst.

Det høres ut som du har jobbet godt det siste året med tanke på at du ikke har gått noe opp. Og da tenker jeg særlig på alle de utfordringene du har! Og vet at du har redusert fett på kroppen og erstattet det med muskler er jo også kjempebra! Og så var du sterk i går og avsto fra kakene! Flink er du!!
Vet du; når jeg spiser baconkrisp så spretter vekta opp; det slår aldri feil:confused: Jeg har derfor sluttet å kjøpe vanlig baconkrisp men velger heller øffer eller maaruds små poser. Jeg spiser nå en pose, om den er stor eller liten :p

Jeg har en vekt hvor man i følge bruksanvisningen kan måle fettprosent; men om det er tilfelle vet ikke jeg. Jeg vet jeg stilte den inn da jeg kjøpte den, men husker ikke hvordan jeg bruker den annet enn til å veie meg nå :rolleyes: Og så gikk jeg på GR-kurs en gang hvor de målte med en klype på armen.

Tarato sa for siden:

Smgj: jeg fant et svar du har skrevet på en annen tråd hvor du skriver følgende:

Du imponerer meg med all kunnskapen din, og jeg må derfor bare spørre hva slags salt dette er. Jeg regner med det ikke er jozo:o?

smgj sa for siden:

Grovt havsalt (bruk kvern) kan du godt bruke. :) Eller du kan gå for dyrere steinsalt med fancy navn. ;) Tror nok du greit kan komme unna med jozo også i et greit varierert kosthold, men jeg ville nok uansett foretrukket et ubleket salt som inneholder litt mer enn ren NaCl.

Tarato sa for siden:

Takk smgj :) Jeg bruker en noe maldonsalt og et med en del krydder i (kjøpt på en franskinspirert butikk). Begge deler må knuses når jeg lager maten; godt på smak.

Jeg endte med å ikke kjøpe det skjørtet jeg snakket om forrige uke. Fant meg en kjole/tunika som jeg heller kjøpte; den vil jeg kunne bruke mer allsidig enn det skjørtet fant jeg ut. Selv om det er i tankene ennå....

Fedona sa for siden:

I am back :)

Hatt en lite opphold her pga en fantastisk helg i Trondheim :)

Er det ikke rart det med klesplagg man finner som man virkelig liker? En har det i hodet lenge og så ender en opp med å kjøpe det til slutt likevel :p ikke alltid like lurt som i ditt tilfelle Tarato... For noen ganger har det gått ut på dato før en er slank nok til å bruke det. Det har iallefall jeg opplevd :rolleyes: så får vi se da om du kjøper det likevel om det fortsatt er i butikken neste gang du går forbi... Kommer litt an på prisen da, om en synes det er verdt det, å ta risken altså. Men skikkelig surt om en aldri kommer inn i det... Been there done that!

Her står fortsatt vekta stille... Men i helga ble det en del mer karber enn vanlig og er happy for at vekta ikke har økt :D

Nå er det ett år siden jeg startet med lavkarbo sist og det har blitt en livsstilsendring denne gangen. Alle de gangene før der så gikk jeg tilbake til husmannskost etter jeg hadde gått ned det jeg ville... Og der var ikke så lurt, men tror ikke jeg var like bevisst de gangene. Har liksom blitt voksen :p

Har jo gått ned ti kilo det siste året, så da satser jeg på å gå ned de siste ti det neste året. Kjenner det blir mindre stress om jeg tenker sånn og det er like viktig å ikke gå opp også. Men det er jeg sikker på går bra denne gangen :)

smgj sa for siden:

Fedona - den innstillingen der tror jeg må være veldig "frigjørende" uten å "gir slipp på alt"... og det må da bare være bra.

Tarato sa for siden:

:heia:Juhu! Fedona har blitt voksen! :heia:
Jeg tror du tenker veldig riktig når du legger opp til å ta de neste ti kg neste år. Og at du kjenner at du stresser mindre ved å tenke sånn, er en bekreftelse på at du tenker rett! Det er jeg sikker på ;)

Livsstilendring ja; helt klart! Og ved å tenke på det som nettopp en måte å leve på, så er det heller ikke en kur som man skal gå på en periode for å oppnå resultater - enda mindre stress!

Du har all grunn til å være strålende fornøyd med deg selv Fedona!

Fedona sa for siden:

Ha ha ha, tjo ho :D tok meg 45 år :D

VSB sa for siden:

Fedona: de 3 T-er: Ting Tar Tid, en lekse vi trenger mange...

I morgen er dagen for operasjon her og stresset øker... Mest glad når det er ferdig jeg, selv om det kan bli norn tøffe dager. Innstilt på det i hvert fall, så får alt annet være en positiv overraskelse. Det er hverken stort eller alvorlig, men uansett... Blitt noen sprekker nå i stresset ja, og sykehusmat blir vel ikke bedre, men skal hjem samme dag, så utgjør ikke all verden.

Nå vil jeg helst begynne å glede meg til båttur for å feire 10-års bryllupsdag:) 2uker til.

smgj sa for siden:

VSB - jeg skal krysse fingre og tær for deg. Husk at med så noenlunde riktig mat går det som regel bedre da. :) Man slipper iallfall sur samvittighet i tillegg til andre ting.

10-års bryllupsdag må jo bare bli knall. Vi hadde vår i våres, faktisk. (Men den slo ikke islandsweekenden Husets Herre overrasket med det ene året... :D Fantastisk landskap, leiebil og hytte med utendørs boblekar med varmt grunnvann.)

Jeg tror jeg forsiktig skal oute at jeg nå har klart å begynne å komme i gang med treningen igjen. Den er visst det første som ryker når jeg bommer på medisineringen, og det tok litt tid etter vi kom igjen fra Kypros før jeg fersket hva som var på gang... Har jo lest om oppdosering på vinteren før, men ikke kjent behovet de to forutgående årene. Men... jeg har økt med et halvt grain erfa i løpet av en måned nå og sannerlig sier jeg eder - jeg har trent tre ganger i uka i to-og-en-halv uke nå. :)
Har ikke turt å offentliggjøre det i frykt av at det skulle briste, men det virker som at overskuddet er her for å bli en stund iallfall.

Fedona sa for siden:

VSB: Lykke til med operasjonen! Sender deg gode tanker i morgen :)

smgj: skjønner du også har lavt stoffskifte. Interessant der du sier om å øke dosen på vinteren. Kanskje jeg skal prøve det også hvis det er sånn at andre har positiv effekt av det. Har ikke hørt om dette før, eller jo mulig det, men har glemt det...

Jeg spiser en blanding av levaxin 75 mcg og 1 grain Armour nå. Tidligere lå jeg på 175 mcg levaxin alene.

Spiser du bare erfa? Hvor stor dose? Jeg tar som sagt Armour og når jeg nevner erfa på apoteket så sier de at det er Armour... Vet du om dette er det samme? Og hvis det ikke er det, hva heter den du tar? Vet jo at begge er naturlige, men har lest at det nye Armour ikke er like bra som den gamle... Jf sonjas stoffskifte forum. Så synes det er spennende å høre fra deg om hvordan du gjør dette og hva du tar... :)

Huffameg! Dette ble litt rotete ser jeg.... :p bær over med meg :o

Tarato sa for siden:

Lykke til i morgen VSB; jeg sender masse varme klemmer som støtte for håper du kommer gjennom både dagen og rekovalensen i en fei!

10 års bryllupsdag da dere; jeg nærmer vi oss :eek: 30 :eek:.... Feir skikkelig; gjerne hvert år mener jeg. Å være sammen med den samme i år etter år er ikke alle forunt, og det skal en sette pris på.

jeg tror sannelig smgj også viser til voksentendenser ved å være i forkant og sørge for nok medisin slik at overgangen til vinter går mest mulig smooth... Gratulerer med gjenopptak av treningen!

smgj sa for siden:

Stoffskiftet hos friske øker faktisk om vinteren. :) Og vinterdosering er ikke så ukjent, selv om det ikke er vanlig i bruk verken i Norge eller i verden. (Dog, legen min anerkjenner fenomenet, og du vil finne mer om det på Sonjas.) Her er en bloggpost om emnet, som, selv om den ikke er veldig god siden den ikke skiller på "friske mennesker" og "konsekvenser for oss som ikke har en velfungerende kjertel" har en del informasjon. Kommentarene er også leseverdige.
evolutionarypsychiatry.blogspot.no/2012/02/seasonal-variations-in-thyroid-hormones.html

Jeg bruker p.t 150mg (2,5grain) erfa + 25µg levaxin. Levaxin tar jeg bare for å "pynte på" fT4-verdiene...(Jeg gikk opp fra 120mg + 25µg i løpet av den siste måneden.)
Både Erfa og Armour er laget av samme virkestoff (tørket skjoldbruskkjertel fra gris) i samme styrke/tablettyper under samme kontroll. MEN ... de bruker ulike fillere og mange av de som brukte "gamle Armour" ble hypo på samme dose etter endringen (det ble tilsatt cellulose for å gjøre at tabletten ble brutt ned under lengre tid, men for enkelte betød det at for lite ble brutt ned...?) Jeg har aldri prøvd noen annen grisebasert type enn Erfa og gidder ikke prøve siden den fungerer fint for meg.

Om du vil prøve erfa så kan den samme legen som skriver ut armour til deg skrive ut erfa (de må begge skrives ut på registreringsfritak). Preparatet heter "Erfa Thyroid" og finnes i dosene 30, 60 og 120mg. Sjekk med apoteket at de kan skaffe Erfa og ikke substitutt før du bestiller. Jeg har god erfaring med Apotek 1.

Jeg tar hele dosen min (både erfaen og levaxinen) på kvelden, etter tannpussen. Legen min sa "tygg den grundig" og jeg lar dem "smelte" under tunga og tygger restene før jeg sovner. Verken Levaxin eller Erfa smaker vondt, men litt søtlig gipsaktig. Legen min mente at ensymene fra spyttet kunne hjelpe på opptaket. Derfor den måten. Nattdoseringen har jeg esperimentert meg fram til selv. Synes den virker bedre da, og jeg sover bedre. God søvn er viktig.

Det eneste som er viktig å huske med kveldsdosering er at blodprøver tatt på morgenen vil være litt høye. Nå er legen min sånn "ser 20% på blodprøvene og 80% på symptomene og bruker blant annet akillesrefleksen for å se på stoffskiftet" så det er ikke så farlig.

Vel - den voksenheten tror jeg er noe overdrevet ennå, men jeg holder på å bli mer bevisst på hva som er mine egne "early warnings" med hensyn på stoffskiftet. (Kald oppå hendene - har lyst til å bruke pulsvarmere.... trekker meg tilbake sosialt og "orker ikke".... treningslysten og pågangsmot generelt forsvinner. Går det lenger så begynner jeg å sove middag, krangle MYE oftere med mannen og fryser.) Så med dette i bakhodet så blir kanskje neste høst enda bedre.
Men nå er jeg spent på hvordan jeg skal skjønne at jeg skal ned... Vanligvis skal man ned i mars-mai engang.

Fedona sa for siden:

Tusen takk for et godt og utfyllende svar smgj! Setter stor pris på at du tar deg tid til det :)

Når det gjelder reg. Fritak så skriver legen min ut erfa/Armour. Slik at jeg kan velge. Men de apotekene jeg har vært hos så sier de altså at Armour er erfa, selv om jeg har sagt det du sier. Vet det finnes å få kjøpt i USA og har lest om det på sonjas. Men de er så bestemte... Så jeg får bare Armour. Det kan og være vanskelig å få tak i (2 grains bokser) så nå har jeg kjøpt for et helt år.

Min lege vil ikke gi meg mer Armour enn det jeg tar nå, dette pga anbefalinger fra NTF. Og egentlig så er denne blandingen ok for meg tror jeg. Det er lenge siden jeg har hatt noen symptomer, men har jo ME som overskygger det tror jeg.

Lurer på hva den akilles testen er jeg. Den har jeg ikke hørt om i forbindelse med stoffskiftet. Men skal Google det og så skal jeg lese linken du sendte :)

smgj sa for siden:

Achillesrefleksen er som knerefleksen, men utføres på achillessenen. Man står og hviler forsiden av leggen på en stol og så slår legen løs på hælsenen. Den skal bråstramme seg og så er det hastigheten på avslappingen som brukes i vurderingen. Krever en erfaren lege, men skal være en av de bedre testene for å vurdere om hormonene kommer helt ut i vevet. (Noe som TSH-testen aldri vil kunne si noe om, ei heller målingen av hormoner i blodbanen.)

Om du ber legen droppe skråstreken og kun skrive kun Erfa så slipper du nok problemet. ;) Både Armour og Erfra kommer fra Amerika (Armour fra USA og Erfra fra Canada.)
Og jeg vil for min del nekte å ta imot erstatning siden jeg vet om ryktene om Armour og fungerer godt på Erfa. For viktig til å tulle med for meg..... Også viktig det du skriver å minst ligge en boks "før" reseptslutt, ja. Det tar meg nesten en måned å motta medisin. Så sist fikk jeg 500tablettersbokser og tok faktisk ut for 2 år. :D

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2466474/

VSB sa for siden:

Takk for lykkeønsker og gratulasjoner. Blir bare godt å komme seg av gårde snart nå. Sovet noen timer så, om enn våken før vekkeklokka...

Glad for å ha et stoffskifte som fungerer jeg, synes det virker som et skikkelig puslespill... Vel, vi har vel alle vårt. Lykke til med "vinterdosering".

Hei alle!
Oppdaget til min store forskrekkelse at jeg ikke har vært inne her på evigheter!!:eek: Skyldes hovedsakelig mye å gjøre kombinert med jobbreising. Har vært ganske mye i aktivitet, så det er jeg fornøyd med. Kostholdet kunne absolutt vært bedre, men har klart å rette opp de fleste "utglidningene" før det har gått alt for langt. Spent på veiedag i morgen - krysser fingrene og håper det beste :)

Lykke til med operasjon, VSB -håper du er trygt hjemme nå og at alt gikk vel :)

Fedona: ser at du har sendt meg en venneforespørsel. Jeg trykker og trykker, men systemet vil visst ikke lagre. Det er IKKE det at jeg ikke vil være venner, men meg og data......:rolleyes:

Lykke til med veiedAg i morgen! :)

Tarato sa for siden:

Så trivelig å høre fra deg Festina. Lykke til med veiing i morgen. Jeg skal også til pers og er spent ;-)
Jeg er også spent på hvordan det har gått med deg i dag VSB. Håper det gikk bra!! Nå er det like før øynene glir igjen helt og jeg sovner. Godnatt og lykke til med morgendagens oppgaver alle og enhver :-)

VSB sa for siden:

Tja, kom ikke hjem i går. Ting ble litt tøffere enn forventet, men skal nok dra i løpet av formiddagen. Tremannsrom alene her da... Luksus, men skulle nok helst reist som de andre. Likevel, når formen ikke tilsier det, er det jo bra å få bli. (Man hører vel ofte nok om det motsatte...)

Tarato sa for siden:

Så godt å høre fra deg VSB! Å "få være over" på sykehuset er ikke alle forunt, så det tror jeg nok du bør sette pris på :o. Håper ikke komplikasjonene er for alvorlige!

Her er det veiedag i dag, og alle monner drar; 200 gram ned er 200 gram ned. Altså ny minstenotering. Deilig. Ser plutselig nye deler av kroppen som jeg ikke har sett før:o, så som at plutselig er det (når jeg holder inn magen vel og merke) ribben under brystene :p. De har jeg jo alltid "skjult" bak den største bilringen. Jada.... Ting henger ganske bra ser jeg, både haka, grevinnehenget, magen og lårene. Men hva har vel det å si? Hvor ofte går jeg uten klær liksom; masse fint å skjule det med. Ha en god fredag alle sammen; noen timer til så er det helg!!

smgj sa for siden:

Festina - tvitvi for veiedag.

VSB - huff, men håper det bidrar til at du blir bedre fortere da.

Tarato - Gratulerer! Og skinn trekker seg tilbake overraskende godt da. Gøy med kroppsdeler som dukker fram. :)

For min egen del ser det ut som at "oppturen" har stoppet (banker forsiktig i bordet) og kanskje også snudd bittelitt. Jeg er ikke i tvil om at jeg må ha rett medisinering for å holde vekta på plass for oppbremsingen hadde sammenfall med medisinøkning og treningslyst. Vet ikke om det er de ca 1000kcal jeg trener i uka nå, eller selve medisinen, men det er ett fett fordi jeg ikke hadde treningsenergi før økningen. Jeg har ikke gjort noe med maten, uten muligens å vært litt mer fri med alkohol og drukket et glass likør i ny og ne. Det pleier jo å virke motsatt.

Godt at det gikk bra til slutt da, VSB! Jeg har aldri i hele mitt liv vært på sykehus, og er egentlig ganske engstelig....:o

Så deilig!! Grattis! :D

[quote=smgj;1400882]Festina - tvitvi for veiedag. Takk :-)

For min egen del ser det ut som at "oppturen" har stoppet (banker forsiktig i bordet) og kanskje også snudd bittelitt. Jeg er ikke i tvil om at jeg må ha rett medisinering for å holde vekta på plass for oppbremsingen hadde sammenfall med medisinøkning og treningslyst. Deilig da - det viktigste er at det virker! ;) quote]

Jeg har kun gått opp 100 gram siden sist jeg var innpå her, og det er jeg storfornøyd med! Har en mistanke om at det har vært mer, men det kan jeg ikke henge meg opp i - det viktigste er her og nå!

God helg til alle! Håper det blir fint vær så vi får dykket - det SVIR kalorier! :D

Fedona sa for siden:

Hei Festina. Velkommen "tilbake"og har ikke merket at du ikke vil være venn, skjønner egentlig ikke hvordan det fungerer jeg heller. Men jeg sendte ut en til de som er i de samme trådene som meg da jeg fikk forespørsel fra noen andre her inne. Må gå inn og sjekke status... Kanskje har jeg glemt noen også. Men vet ikke helt hvordan det fungerer som sagt. Og nå vet jeg at du prøver iherdig :D

Håper du kommer hjem i dag VSB. Og håper du slipper mer komplikasjoner, men de tar godt vare på deg da virker det som, de tar ingen sjanser.

Grattis med nedgang Tarato! Synes du har vært kjempeflink de siste månedene jeg! Kanskje du må melde deg ut av din egen tråd snart? :p

Og så flott at oppgangen har stoppet smgj! Det er så bra at du klarer å jobbe deg mot målet ditt med å ha fokus på riktig dose medisin og trening! Hurra for deg!

Som jeg har skrevet i journalen min så er ikke kroppen på min side for tiden :mad: men vekta har gått bittelitt ned i dag. Men det kan ha sammenheng med at det ble litt lite mat i går og så hadde vi jo litt vin med malingen vår i går kveld, naboen min og jeg. Så er nok litt dehydrert selv om det ikke ble så mye vin da :rolleyes:

Ønsker dere en fantastisk helg og så er dere alle velkommen til å besøke meg i journalen min :D alltid hyggelig med besøk :)

Stor klem fra Fedona til dere alle flotte mennesker i denne herlige tråden :hearts:

VSB sa for siden:

Hjemme nå. Deilig å ha noe annet enn sykehus ganger, selv om det er inne. Kan ringe hvis det er noe og i Oslo er jo ikke avstandene så lange. Håper det har gått bra med veiing for dere andre. Denne tråden er gull verdt:)

Tarato sa for siden:

Velkommen hjem VSB. Du har så veldig rett i at denne tråden er gull verdt!! Selv om det nok ikke er de samme årsakene, har vi utfordringer med å gå ned i vekt. For meg er det veldig nyttig å lese om hva som hjelper/hindrer dere, nettopp for å se om noe av dette kan være aktuelt for meg også. Ha ha ha; som om det kommer til å skje!! Vet ikke om jeg har vært så flink akkurat; strevde mye mye mer før, da jeg holdt på med LK (altså før jeg fant ut det som fungerte for meg). Da var det forsakelse, slit, fortvilelse osv. Nå spiser jeg hva jeg vil (av det jeg kan spise), ikke for ofte, ikke for mye, og når jeg er sulten. Ingen opplevelse av forsakelser lengre (men så har jeg "jobbet med hodet" i forhold til snacks, søtsaker, pepsi max o.l!). Tiing synes å fungere; veldig godt. Veldig godt.

Jeg sovnet tidlig i går kveld; midt i gullrekka. Og dermed våknet jeg tidlig i dag også; kl 07! Nå er frokosten inntatt, vaskemaskinene går for fullt, avisene lest og dagslyset er endelig snart på plass. Må ut og gå tur snart, og så skal jeg eksperimentere over noen tomater for å se om jeg kan lage tomatsuppe fra bunn. Være litt husmor tenker jeg :rolleyes::rolleyes:

VSB sa for siden:

Hjemmelaget tomatsuppe er nam. Masse hvitløk og urter, helst friske er å anbefale. Ev. En fløteskvett og revet ost. Bruker ikke oppskrift jeg da...

Ganske sløv her, litt dopet, men kjenner psyken er mye roligere hjemme. Det betyr en del det og. Dattera trenger "grease kostyme" så spørsmålet er om jeg klarer en klesbutikk med kjøring til og fra... Skulle hatt det i dagtidlig. Beskjeden har enten kommet veldig seint eller gått meg hus forbi i alt annet. Menn og kostyme stoler jeg ikke helt på...

Maten er vel så som så her, og alene med ungene til uka blir det nok en del snarveier... Middagsmat er ikke det som frister mest. Og med å løfte maks 2-3kg, ja da blir det behov for mye hjelp fra ungene...

Tarato sa for siden:

Laget tomatsuppa i dag, og du verdens min hvor godt. Siden jeg ikke kan ha melk, droppet jeg fløten og hadde i litt snøfrisk i stedet; det ga faktisk en liten spiss topp som var spennende :) Kjenner svetten driver av meg nå; litt mindre chili neste gang kanskje? Og som den mettet!!

Nå er det rødvin, stjernekamp på NRK1 og litt hjemmelaget sjokolade. God kveld alle sammen!

smgj sa for siden:

Hjemmelaget tomatsuppe er nydelig! Kanskje det vi skal gjøre med paprikaoverskuddet (den oppskriften vi bruker krever grillet paprika - det er en Jamie Oliver-oppskrift).

Og... hodejobbing er det vanskeligste å gjøre, men jeg er 100% sikker på at det er den jobbingen som gir best resultater på lang sikt.

I går var vi på besøk (Twillight-marathon) hos et par hvor hun går på GR for tiden. Det var artig å se hvor små forskjellene egentlig ble på middagen. De serverte fyllt paprika (kjøttdeig, løk, sopp, urter, feta og ost) med blandet salat (+ feta & oliven) og fullkornsris. Snacks var grønnsaksstaver og dip.
De forskjellene jeg kunne se var type kjøttdeig og jeg hadde valgt fete melkeprodukter - eller hadde jeg kallet det lavkarbo så godt som noe. :D
Ja - og det sto også sjokolade og potetgull på bordet, men jeg smakte ikke - og det var ikke engang "vanskelig" å la være. Det site forteller meg at jeg på en eller annen måte er inne i godlune for tiden. Og det er litt merkelig siden tante Rød er ventet til uka. Ingen utslag på vekta så langt, ut over at oppgangen er bremset, men jeg sliter alltid med å gå ned om høsten/vinteren, så jeg sier meg fornøyd om jeg holder vekta og får fortsatt med treningen.

Fedona sa for siden:

Mmmm tomatsuppe! Det er så godt! Jeg bruker egentlig å lage det hver lørdag, men nå er det en stund siden... Jeg bruker løk, selleri og litt gulrøtter oppi sammen med olivenolje, fløte og hermetiserte tomater med oregano og basilikum. Skal jammen prøve den suppa til jamie jeg også. Har jo bøkene hans. Neste uke blir det tomatsuppe her i gården :D

Sendte nettopp sms til min far og gratulerte med farsdagen. De er nå kommet til lanzarote i nydelig vær. Ikke misunnelig i det hele tatt! :rolleyes:

Vekta mi ja, den står på sin sedvanlige plass den... Etter jul så er det mulig min mann må jobbe i London er par dager i uka og da skal jeg benytte sjansen til å spise sds mat. Spiser jo littinnimellom nå også, men ikke til middag. Da håper jeg at vekta peker nedover igjen. Som jeg har sagt før så stresser jeg ikke med det. Har jo blitt voksen :p og skjønner hva jeg skal gjøre ;)

Ha en nydelig søndag alle sammen!

[CENTER]Minus 500 gram i dag![/CENTER]

Litt mindre enn jeg hadde håpet ut fra prøveveiingene, men nedgang like fullt. :)

Har vært ganske flink med kostholdet, og trimmet mye siste uken. Jeg er jo såååååå lite glad i å bevege meg, men må snart innse at det nok er det eneste som nytter...... Hadde det nå kunnet stoppe å regne innimellom slik at en slapp å bli så kald og klam og våt hele tiden :(

Hvordan har det gått med dere andre?

Nå er det tur med dyret, og så skal jeg stupe ned i en flaske rødvin! God helg! :D

smgj sa for siden:

Festina - flott at du holder liv i tråden og ned, er NED, ikke opp, ikke sant?
Jeg kan nå krysse av kryss nr 12 på treningskalenderen - 4 uker med 3x treninger. Jeg er storfornøyd og må nesten bruke solbriller sånn som glorien skinner.:engel_ikk:kul: Den tredemølla var en dyr, men fin investering.
Det er bare 35 og 50-minuttersøkter annenhver gang, men jeg har bevisst bestemt meg for å ta det pent denne gangen i håp om at treningsmotet skal vare. så kanskje jeg kan legge på litt styrke utover våren når det blir lysere og overskuddet sånn tradisjonelt blir høyere. (Må vel bare innse at jeg må bli et vanedyr også med hensyn på treningsmengder når stoffskiftet skal håndteres via piller... siden kroppen mer liker forutsigbarhet enn store forskjeller fra uke til uke. :rolleyes:)
Vektmessig er det standby/mikroskopisk ned. Men jeg har jo normal BMI så jeg klager ikke, selv om jeg hadde ønsket meg 10 kg ned. I sær siden jeg ikke er kjempeflink (men heller ikke fryktelig dårlig) med maten for tiden. Det blir en del stivelse i form av ris/potet/GF-knekkebrød som jeg nok med hell kunne ha redusert.

Uansett - alt i alt er jeg fornøyd iom at jeg ser at det er positiv utvikling.

VSB sa for siden:

Her tasler dagene av gårde med lite overskudd og mye søvn. Men gått tur i rolig tempo både torsdag og i dag. Ellers blir det moderat lavkarbo og nok litt mye mat... Vekta har jeg skygget unna...

Tarato sa for siden:

WOW! Gratulerer!! Velfortjent dypdykk i flaska!

Du imponerer meg altså! Du er mer som den standhaftige tinnsoldat i mine øyne :) Og la den glorien skinne så mye den bare vil; la den lyse opp for oss andre så vi går hen og gjør likedan! Så bra VSB, at du lar vekta være! Du er utrolig som holder deg så i skinnet - fortsett med det!! Rolige turer er bedre enn ingen turer! Det er atskillig mer enn jeg gjør, som tar den helt ut og går nesten to mil. Med den følge at kroppen ikke kan brukes til annet enn restitusjon de neste dagene :( Lærte litt av den leksen altså!

Jeg har vært bortreist/jobbreise de siste dagene og mitt vante kjedelige kosthold som jo fungerer har det vært lite å se til. Middager med vin på kveldene har aldri vært greia mi, og har aldri vært til hjelp med nedgang. Så at vekta i dag viste det samme som sist fredag var jeg storglad for (i går viste den 1 kg mer nemlig...) Ingen gåtur i dag pga migrene (kommer selvfølgelig etter en periode med mye jobb :() men jeg har handlet masse julegaver! I morgen tenker jeg det må bli litt frisk luft. Nå er det snart lørdagskveld med god mat og litt vin. Deilig med fri!

Fedona sa for siden:

Hei alle sammen :)

Så flott at det går nedover med noen her! Godt jobba! Jeg har også gått ned et kilo i det siste, og jeg er på første dag i uka så det er jo utrolig!

I helga er det familie middager i stor skala!

I går kveld var vi hos mine foreldre med begge min søstre med familier. Og i kveld skal vi til min søster og spise lam :) jeg elsker lam! Og selv om jeg er sliten etter gårdkvelden så må jeg bare dra meg ut av stolen for å spise middag med de. Jeg har krydret ribbe klar til steking i morgen. Litt tjuvstart på jula :p

Ønsker dere en nydelig lørdag!

Tarato sa for siden:

Grattis til deg også! Jeg heier på oss alle jeg; uansett om det er opp, ned eller stillstans. Vi VET at det må noe ekstra til, både for å få til nedgang, ingen oppgang og stillstans. Så derfor: :heia::heia::heia::heia:

VSB sa for siden:

Ribbe... Mmmmm....

Pakket 48 gaver til julekalender jeg... Og så ble det tur i dag og, samme sniletempo, men med innlagte mate-fugler-pauser, så er faktisk tempoet økt noe.

Matlysten er i bånn her, hvilket betyr ufornuftig mat (om enn nogenlunde lavkarbo) alt for lite grønnt! Tror psyken sliter med passiviteten, selv om det er godt å komme seg litt ut.

Tarato sa for siden:

Tur er tur VSB; og det er bedre å være i aktivitet enn ingenting! Du er på vei, og holder ca fokus på maten. Stå på; det blir bra! Heier på deg videre :)

Tarato sa for siden:

Heisann! Her var det stille! Jeg tenkte å stikke innom for å ønske alle fredagsveiere lykke til i morgen! Gjør nå det uansett da ;)

Har igjen en jobbedag spekket med møter, og så er det heeeeelg! Det skal jammen bli godt. regner med jeg har "ørti" mailer som venter på meg i morgen; og som blir liggende - helt greit det også. Har lite forventninger til veiing i morgen; men håper det ikke har vært oppgang. I så fall vet jeg hvorfor.... :( Stress, vann, mat til feil tidspunkt, lange dager osv.

Hvordan er det med dere?

Tarato sa for siden:

Hm.... er visst her helt alene jeg.... Uansett; vekta viste 72,5 i dag. Ny pers på oppadgående det! Da er det bare å ta skjeia i ei anna hand og gå på med krum hals. Den som gir opp vinner ikke! :visemuskl:visemuskl:visemuskl:visemuskl:engel_ikk

smgj sa for siden:

Neda, du er ikke alene. Jeg er her - i standby. Men jeg er fornøyd med det, og det at jeg kan krysse av for gjennomført uke 5 i treningskalenderen min. :)

Du får trøste deg med at det er ribbesesong og heller spise den enn dessert...

Fedona sa for siden:

Gratulerer Tarato!!! Er imponert over deg :blomster:

Tenker det er en deilig følelse :)

Skulle ønske jeg kunne sagt det samme... Men det står stille her gitt. Skal ta meg en runde med sds mat igjen, men det spørs om jeg venter til nyåret. Får se. Men jeg har jo noe sds mat i fryseren :o

Jeg er her jeg også, litt i "bakrus" etter gårsdagens veiing og julebord.....:(

Etter å ha sett mot en nedgang på 700 gram hele uken, og under 100 kg for første gang på evigheter, ble det et sjokk å gå på vekten fredag morgen; pluss 100 gram - 800 gram over natta!,:hylgrine::hylgrine::hylgrine:

Så nå er jeg fortsatt 600 gram over det magiske 99,9 og egentlig ganske oppgitt. Hva i all verden skal til da?!?:confused: Har vært ganske flink både med trim og mat, men det eneste som nytter er visst totalt naziregime:mad: Skal si jeg gleder meg til juletiden kommer - NOT!:(

Uansett: dere får ha en fortsatt god helg og lykke til. Jeg tror jeg bare må furte litt her, før jeg tar meg i nakken og går videre.

smgj sa for siden:

Trøste, trøste... det er nok å spise og stå opp til uvante tider, og for ikke å snakke om julebord, antakelig også med både mer karbohydrater enn vanlig og drikke.. . så drar kroppen vann som en svamp. Slapp av og hold deg mest mulig til "hverdager" framover på alle måter, så ser du at du er på tosifret igjen før du vet ordet av det.:klem:

Takk for trøstens ord, smgj. Problemet er at veiingen var FØR julebordet og etter en uke med hverdager......

Hva den viser i dag etter pinnekjøtt, ribbe, øl, akevitt, vin, riskrem og kransekakestenger tør jeg ikke tenke på en gang! :rolleyes: det ble litt gi-f... stemning i går kan du si..... Men arbeider med å ta meg på tak igjen

smgj sa for siden:

Da var det nok fredagsfaen som var innom. (Eller Mercur retrograd?) Uansett... du vet at du ikke skal gi faen lenge, ikke sant? Da risikerer du ikke bare å stoppe nedgang, men å kaste bort det du har oppnådd? ;)

Tarato sa for siden:

God "morgen" folkens. Godt å se at flere er i samme situasjon; jeg har også gått opp og ikke ned. Julebord i går kveld med alskens godt av mat og drikke ble avsluttet med noen smakebiter fra dessertbordet. Ikke mye, men nok til at det ga sug etter mer. Og litt potetchips og melkesjokolade da jeg kom hjem. Og alt ble gjort med åpne øyne og bevissthet på konsekvensene. Og i dag hiiiger kroppen etter mer av alt dette -og pepsi max. Jeg må også være "nazi" på kostholder: kjedelig mat, spise til faste tider, drikke tilmålt mengde vann mellom måltidene, få nok søvn/hvile, ikke spise tung middag etter kl 18 (evt ta et lett måltid hvis jeg ikke får til annet). Og ut og gå turer. Så nå skal jeg ut og gå og håper det gjør noe med suget....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.