< Tilbake til oversikten

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Festina lente sa for siden:

Det er vel en grunn til at det er lite aktivitet innpå her.....:o Jeg for min del har litt for lett for å slurve jeg også for tiden. Spise litt mer, spise feil, trimme for lite......

Prøver febrilsk å hanke meg inn igjen, men humøret et ikke på topp og da blir det litt for enkelt å trøstespise (for mye drittmat) innimellom:(

Men NÅ turte jeg og gå inn igjen her, så da legger jeg litt press på meg selv. Jeg får bare ta en dag av gangen og gjøre det beste utav det! (Høres ut som en alkoholiker på avvenning:D - og det er kanskje noe av de samme mekanismene som slår inn? Hva vet jeg?).

Har tatt en dag avspasering i dag, og bortsett fra å sette på oppvaskmaskinen og vaskemaskinen har jeg ikke gjort en skit.... Venter storinnrykk av gjester i dag, og ser lite frem til det. De tror nemlig at de er på hotell og hjelper overhode ikke til. Kanskje strategien må være å lage dårlig lavkarbomat slik at de foretrekker å spise ute? ;)

smgj sa for siden:

For min del - jeg går ikke ned, ja jeg slurver (har blitt en del sjokolade) ... men jeg har heller ikke gått opp det stakkars kiloet jeg SLET av... Nå har jeg også gjort et forsøk på nedmedisinering av stoffskiftet for å se etter restfunksjonalitet. Det var IKKE vellykket. Håper kanskje at det blir bittelitt lettere med litt mer medisin? Kjenner at jeg iallfall har litt mer lyst til å bevege meg igjen.

Festina - under sånne forutsetninger så synes jeg du skal lage akkurat det du vil... og la (hotell-)gjestene "take it or leave it"... :D

Det er jo det jeg gjør, smgj ;) Men de har bare verdens mest bortskjemte krapyl av noen unger - i fjor nektet den ene gutten å spise Polarbrødet sitt fordi leverposteien var på feil side(!):eek: Når vi griller så løper bare ungene rundt og bråker og forstyrrer. Men hva gjør vel det når moren gir dem et par iser i "kompensasjon" i stedet for skikkelig mat?? Is de ikke har bedt om å få en gang! Så avsluttes kveldsmaten kl. 23.30 med Cola og knekkebrød med Nugatti..... Men; " det er jo ferie....." :mad:

Men er det ikke det de sier; at i motsetning til familie så kan du velge dine venner...;)

smgj sa for siden:

Huff. Vel - det er lov å begrense familie også. :( Eller selv å foreslå at man går ut i stedet for å lage mat hjemme?

De spiser bare det jeg vil karakterisere som drittmat - pasta, pizza og pølser, så jeg forsøker å unngå å gå ut med dem :) I tillegg oppfører ungene seg så dårlig at jeg ikke vil gå ut og spise med dem :rolleyes:

Å, du herlige ferietid! :p

smgj sa for siden:

Vel - jeg var så evil at jeg tenkte at om man måtte betale mer for "hotellet" så ble det kanskje mindre atraktivt. Så fikk du heller leve med salater noen dager. ;)

Tarato sa for siden:

Signerer smgj her Festina. Denne type "Slike hotellgjester" er aldri særlig hyggelig å ha på besøk. Håper det ikke er så altfor mange dager det dreier seg om da. Jeg signerer deg også forresten; det med mye mat, humør som påvirker inntaket osv. Heldigvis har jeg hatt anledning til å gå mye de siste ukene - hvis ikke vet jeg ikke hvordan jeg ville blitt. Vekta vipper litt over 70 kg, klærne er for trange (særlig buksene) og jeg trives ikke. Og har liksom ikke gutsen til å ta et grep og få orden på maten. Kanskje det blir bedre i ferien?

Jeg er jo ikke kjent for å være lite evil selv, smgj ;) Utfordringen (eller problemet) er at hvis ikke jeg står på pinne så gjør svigermor på 76 det, og det syns jeg er såpass urimelig at da tar jeg heller i et tak for hennes del. Jeg har verdens beste svigermor og har lyst til å beholde henne lenge :love:

Men at den bortskjemte sønnen hennes ikke kan ta seg på tak og ta ansvar for de bortskjemte krapylene sine irriterer meg noe grenseløst:mad:

Nå ble besøket dessverre noe amputert pga dødsfall i svigerfarmilien (på andre siden), så minstemann og mor reiste hjem tidligere enn planlagt. Så det gikk heldigvis bedre enn fryktet, Puh! (Evil, evil, evil:D) Og nå er det heldigvis et helt år til neste gang! :geip::geip:

Som du ser av svaret ovenfor så ble hotelloppholdet noe amputert denne gangen, Tarato. Må innrømme at jeg ikke anstrengte meg alt for mye denne gangen - og så er det forhåpentligvis et helt år til neste gang ;)

Alt for mye drittmat og vin for tiden, og sliter med å holde meg på matta....Les: gruer meg til mer sulting...:(

Skal forresten til legen på tirsdag for å få en full sjekk av systemet, tenkte jeg. Hva ber man om av prøver? Skal jeg bare be om en full sjekk, eller må jeg være veldig spesifikk på hva jeg ber om av prøver? :confused:

smgj sa for siden:

Drittmat (les: sjokolade) og vin her også. Trenden må snus, men viljen er skrøpelig, kjenner jeg...

Godt det ikke ble verre, Festina!

Ad prøver så kommer det veldig an på om du har noe du har mistanke om/problemer med... Jeg kjenner liksom mest til de stoffskifterelaterte (TSH, fT3, fT4, anti-tpo), de perifere stoffskifterelaterte som CPR, leverprøvene ASAT og ALAT, HDL, LDL, triglycerider, jernpanel, b12, folat, d3 og sukkeromsetningen. Så til sånn generell sjekkopp vet jeg ikke hva man ber om.

Jeg har ikke noen spesielle mistanker om noe, jeg vil bare få sjekket opp at skrotten har det den trenger etter denne tøffe kuren. Må få sjekket blodtrykket da det var litt forhøyet sist, samt sjekke B12-nivået da det ser ut som vi har en "familiesvakhet" i opptaket, samt sjekke nivået av "betennelsesmarkører?" I kroppen. Har en kronisk betennelse i foten som har blusset opp igjen, og begynner å bli rimelig fortvilt, lei og sliten av det :(

Men dagens lyspunkt: jeg får komme til en norsk lege! :) Egentlig helt galskap at en skal bli så glad bare for å få snakket sitt eget språk i sitt eget land....:rolleyes: Ddet blir sikkert en nyutdannet jypling - men det får jeg tåle :D

smgj sa for siden:

Spør om de har mulighet til omega3/6-balanse (tviler) ellers er jo b12, jernpanelet, d3 og folat samt crp i den retningen du tenker... Og også kolesterolpanelet, kanskje?

Hehe. En nyutdannet jypling kan være bedre enn en ikke-oppdatert snart pensjonist... eller en middelaldrende "jeg vet best"... :D

HELT ENIG!! Og i "verste fall" har de kanskje forståelse for lavkarbo også ;)

Tarato sa for siden:

Herlig diskusjon! Jeg er rimelig analfabet når det gjelder prøver, og sier til legen at jeg har et kosthold sånn og sånn, kan du sjekke om det er noe som mangler. Mulig det er naivt men jeg vet ikke bedre:p Nå har jeg en lege som tar prøver på selvstendig grunnlag og uten at jeg vet det:) så det er jo greit.

Her er det rolige tider, litt jobb før ferie senere i sommer. Mat.....tja holder meg i skinnet, spiser hver 4.time, drikker masse vann i mellom - som jeg heller samler på enn å kvitte meg med. Vekta hopper mellom 68,5 - 70,5.Hva om den hopper mellom 67,5 og 69,5 i stedet? Det 70'tallet gjør noe med meg altså :eek: Når jeg lever så "strikt" som nå, så er det lett å merke hva som gir utslag. Spiste litt melkefri is forleden dag, og det eneste "feil" i isen var sukkeret (24 g/100g). Jeg spiste 100 g is, og fikk i meg 24 g kh. Og fikk med på kjøpet både oppblåst mage og masse vann i kroppen. Så spiste jeg sjokoladekake en dag, en kake uten mel og melk, men med sukker selvfølgelig - og fikk samme reaksjon. Det ser ut som at det tar noen dager før reaksjonen forsvinner også:(.

Men men, jeg er ca under 70 kg, greier å holde meg der med det kostregimet jeg har lagt meg til + jevnlige gåturer. Da skal jeg være fornøyd ikke sant? Kunne tenkt meg å ha hatt litt mindre mage da; litt mindre sånn at buksene ikke er for trange....

smgj sa for siden:

Jeg synes du er kjempeflink, jeg.

Kjenner selv på den utfordringen at dette kostholdet gjør at man slipper mye vann, så alle sukkerutskeielser betales mangfoldig på vekta. Var det ikke sånn at 1 gram karbohydrat bandt 4 gram vann? I så fall så vil 100g karbohydrat gi et halvkilo opp.... YAIKS!

I tillegg driver jeg og tuller med den melka. Like greit å snart INNSE at søtmelk ikke er noe for meg (bare for kvisene mine) kanskje? Og heller glede meg over at jeg kan spise ost og smør og (litt) rømme uten problemer? HØRER DU, MATLYSTEN! :rolleyes:

Og så er det sommer og "unne seg"-tid ... litt hvitvin og cider og sånt. :p Vel...som man spiser så ligger det på sidebeina.

Tarato sa for siden:

1 g kh gir 4 g vannvekt.... Det forbauser meg ikke.... Heller ikke at det legger seg på sidebeina; selv om sidebeina er veldig sentralt plasser midt foran magen her... :D

Men du....jeg skjønner ikke hvorfor du driver og leker deg med den melka jeg; var det ikke sånn at du fungerte bedre uten da? Så hvorfor?? Vær glad du kan spise ost og smør du, jeg kan ikke ha noe av delene - men kjenner heldigvis en knallbedring i kroppen. Har konvertert til hvis geitost, og :eek: hylogvræl :eek: spekulerer på om jeg reagerer på det også. Det er hvertfall forskjell på dager med og uten ost.

smgj sa for siden:

Fryketlig godt spørsmål, du.... :o Jeg skal si ifra hvis jeg kommer på noe godt svar.

Har vært ute og geocachet både i går og i dag. DVS at det ble sykkel/gåtur på 9 km i går og gåtur på ca 4km i dag. Jeg er barnslig, så, geocaching lurer meg lett på tur. :D

Tarato sa for siden:

Gleder meg til det kommer! Tror nemlig det svaret er overførbart til oss andre også og på flere matvarer...

Og så kommer et nytt spørsmål: er det verdt det?

DET er noe jeg ogå kunne tenke meg å drive på med! Kanskje det er noe jeg kan få med meg gubben på også! Hm...leggenoenslueplanerogbegynneåbearbeide....

smgj sa for siden:

Vel - tror det er flere aspekter med melk for min del

1. Det er lettvindt. Lett tilgjengelig og finnes i fryktelig mye mat, så det å unngå det konsekvent er tungvindt (Jupp. Og jeg får fint til å unngå mel... )
  2. Det er godt innimellom. Spesielt kakao.
  3. Toleransen svekkes ytterligere om jeg holder meg helt unna.

Menmen holder ut begge hender og veier opp mot hverandre - det er egentlig helt tydelig at jeg ikke kan ha søtmelk/større mengder tørrmelk i daglig kosthold uten å betale for det.

Over til noe mer hyggelig - geocaching!
Det er bare å åpne en konto og se om det er noe spennende i nærheten! Man får tilgang til noen flere "goder" ved å kjøpe et 30$ årsmedlemsskap, men det er slett ikke nødvendig for å begynne og se og prøve. Jeg rundet nettopp hundre cacher og premierte meg selv med et års premiummedlemsskap. Og jeg ser at aktivitetsloggen min at det får meg ut. Noen ganger må jeg kjøre en bit til cachestedene, men derfra blir det enten gåing eller sykling (sykkelstativ + stropper til bil er fint).
En annen ting er at her nede så er cachetettheten såpass stor at det som regel kan kombineres med andre aktiviteter - f.eks en båttur med avstikker til et par cachesteder gjør ingenting. Et annet positivt trekk er at jeg har blitt mye mer kjent i nærområdet og med historikken her (mange av de som legger ut cacher her favoriserer historiske steder og gjør seg flid med infosiden til cachen sånn at historikken kan leses der - her er et eksempel www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC2W0XW).

TrillTrall sa for siden:

Kakao blir mye bedre med kokosmelk synes jeg. :sikle: Lages på samme måte som med kumelk.

smgj sa for siden:

Der tror jeg bare vi får bli enige om at smaken er forskjellig... ;)

Tarato sa for siden:

Denne signerer jeg med store bokstaver. Jeg er ikke begeistret for den kokossmaken altså, og strever virkelig med den. Prøver å lage gryter med kokosmelk noen ganger for å få den variasjonen over maten, men det sitter langt inne og går lenge mellom hver gang. Kakao av kokosmelk har jeg smakt, og ... joda det går hvis en holder seg for nesa og ikke kjenner på smaken. :eek: Det eneste jeg har fått til å like er vafler av kokosmel; da har jeg i såpass mye søtning at kokosen blir litt søtaktig. Med smør og ...ja ... ost.. så er det helt ok. Vafler med spekepølse og majones - høres det ikke fortreffelig ut? :eek:

1. Det er lettvindt. Lett tilgjengelig og finnes i fryktelig mye mat, så det å unngå det konsekvent er tungvindt (Jupp. Og jeg får fint til å unngå mel... ) - det siste er godt sagt... Enig i at det finnes i så mye mat, men spiser du "ren" mat, dvs ingen ferdiprodukter så bør det gå bra?
  2. Det er godt innimellom. Spesielt kakao. Vennligst ikke minn meg på det:hylgrine:
  3. Toleransen svekkes ytterligere om jeg holder meg helt unna. Hva? Er det derfor jeg synes jeg tåler melka enda dårligere enn før? Hvorfor er det sånn!!??:eek:

Må bare inn og redigere litt: når jeg ser på alle feil og mangler med meg selv og kroppen - er det mulig å legge inn en reklamasjon til opphavet og kreve erstatning mon tro?

smgj sa for siden:

Det er to typer, vet du. Sånn som jeg har forstått det så er proteinintoleransen sånn som den er... men melkesukkernedbrytingsenzymet laktase vil vi visst produsere mindre av jo sjeldnere vi blir "utsatt" for matvaren...

Og så leser jeg mye om at folk med autoimmune skal være forsiktig med melk grunnet "proteinlikhet"... Vetta pokker jeg.

Ad reklamasjon så hører jeg rykter om at det er veldig lang behandlingstid på sånne klager... :rolleyes:

smgj sa for siden:

Og så glemte jeg å si at om man har mistanke om laktasenedregulering så er det så enkelt at man kan kjøpe laktase, ta en og la det stå til. Blir man dårlig så er det andre ting i spill enn bare laktoseintoleranse...

Tarato sa for siden:

Som du vet smgj; du imponerer meg stadig vekk altså!
Jeg holder meg unna osten nå og satser heller på å kan ta litt en gang i blant sånn at jeg får pizzasmak innimellom. Jeg er så utrolig fysen på nooooe for tiden, og har økt opp fettet litt og det ser ut til å hjelpe. Her regner og regner det for tiden, så det blir mye inneaktivitet som bøker, kryssord og ren avslapning. Deilige dager det også etter et år med mest stress.

Tarato sa for siden:

Hei damer. Jeg trenger litt råd og hjelp, og hvor ellers kan jeg finne likesinnede som forstår problemene mine - enn her?? Vi er en gjeng som skal på fjelltur, og da er selvfølgelig mat en utfordring. Jeg har som mål å ikke spise mat jeg reagerer allergisk på, dvs alt av frukt, nøtter, fisk og melk. Det har mine turvenner ikke noe problemer med å skjønne. Men så kommer alt det som jeg "bare" reagerer på og som ikke handler om allergi da. Sånn som mel, sukker, ris osv. Altså det som handler om kh. Tar med knekkebrød til tørrmåltidene, og regner med å finne egnet pålegg. Tenker også å lage egen sjokolade med diverse frø som tas med.

Men så var det denne middagen da. Vi skal bo både på betjente og selvbetjente hytter, så jeg kan ikke planlegge menyen så veldig på forhånd. Har tenkt å ta med meg et par poser realturmat, de finnes uten melk og gluten. Men med potet, ris, og annet snadder jeg i utgangspunktet bør holde meg unna. Da kommer kronspørsmålet mitt til dere kloke damer: Jeg har en antagelse om kh "brukes opp" når en går lange dager i fjellet - er det riktig eller tar jeg helt feil?

smgj sa for siden:

Du vil ha større karbohydrattoleranse enn når du sitter på rompa, ja. :)

Tarato sa for siden:

He he he. takk for svar så fort. Kanskje jeg egentlig bør øke mengden kh også? Så jeg slipper å gå tom for energi midt i bakken liksom;)

smgj sa for siden:

Hehe - om du velger å gjøre det, så se iallfall etter de trege, da...

Tarato sa for siden:

Ha ha ha; med det samme skjønte jeg ikke hva du mente med de trege. Først trodde jeg du mente de som går saktere enn meg og dermed er tregere. Sååå gikk det opp et lys vet du: de trege kh... :D:D Er det ferie så er det ferie! Akkurat nå har jeg pådratt meg et solid gnagsår så hele turen står i fare! Den ene skoa er litt for stor og der gnager det. Har prøvd gnagsårplaster, ulike sikker og sånne inner-forhindre-gnagsår-sokker men uten hell. Litt frustrert... Også litt frustrert over vekta som bare går oppover. Lever ganske riktig i forhold til meg og mine behov; mat hver 4.time, grønnsaker, masse vann, en gåtur hver dag. Og tre kg opp liksom:eek: Ja det er varmt, men dette kom før varmen kom... :(

Lich sa for siden:

Jeg har gått noen dagsturer i fjellet i sommer,hadde med egg og tomat som niste,det var helt greit.Jeg tror ikke at du som har levd ketogent lenge vil gå tom for energi,kroppen brenner fett.Forstår at du skal gå lengre tur ,hva med å se på journalen til Imse? Hun er veldig flink til å tørke og lage turmat.Ellers er Cocosa veldig bra,mye kalorier på lite vekt .God tur:)

smgj sa for siden:

Jeg synes Øffer baconsvor er den eneste "påfyllsmaten" jeg trenger på lengre turer. Og vann. Men vi er forskjellige - både i hva som virker og i hva vi liker.
Trenger man "volum" for å bli mett, så er f.eks ikke Øffer alene det beste. Da kan f.eks rå gulrøtter være noe å ta i tillegg for å gi volum og magen noe å jobbe med.

Tarato sa for siden:

Tusen takk for tips til dere begge to! Jeg skal sjekke hva Imse sier og spekulerer litt til. Jeg tror heller ikke jeg "går tom" men ser en tendens til å få migrene hvis det går for lang tid mellom måltidene. Siden jeg ikke spiser kh i nevneverdig grad regner jeg med det ikke har så veldig med blodsukkerstigning i gjøre, men at jeg må ha mat:D Lykken for en som er glad i å spise det vet dere :D

VSB sa for siden:

Har vel holdt meg unna av dårlig samvittighet jeg og, men heldigvis kun ca 1kg i pluss. Frrietid... Men nå er det om å gjøre å komme seg på sporet, prøver å få gubben med og, han har vel 15kg for mye... Sliter litt med å finne ut av andre helseproblemer her, handler kanskje mye om å akseptere situasjonen (og andres dumhet) men fra der til trøstespising er kort vei (som dere jo selv vet altfor godt).

Tror du kan være litt løsere på fjelltur med god samvittighet jeg Tarato, skjønner at middagen blir vrien. Særlig om det er prat om mye ferdigmat... Vet ikke om jeg har så mange råd, men ønsker deg god tur:)

Støtter VSB på denne - du kan nok "unne" deg noen flere karber når dere går lange turer. Jeg har imidlertid ingen anelse om hvor mye det i så fall kan være.

Nå har jeg ikke lest så nøye gjennom alle innleggene så jeg vet ikke hvor mye du kan bære med deg, men rømmegrøt og spekemat er jo deilig etter en lang tur i fjellet og fin lavkarbomat. Jeg har god erfaring med tørket kjøtt (beef yerky) som proviant på fjellet. God tur! :)

Har for øvrig slurvet vanvittig mye nå i ferien, men i dag var det på'an igjen - kjenner jeg er litt sulten :o. Det retter seg nok - motivasjonen er i alle fall ganske så til stede. Lykke til med fin slankeuke! :)

Tarato sa for siden:

Takk takk damer! Jeg skal t meg en kveld og sjekke nærmere. En kveld det er dårlig vær igjen. Foreløpig er det lite gåing pga et gnagsår! av alt! For en som går flere mil i uka er det å bli hindret av et gnag ganske irriterende om jeg får si det mildt... Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre heller; får gnag av fjellskoene mine hvor den ene er for stor og den andre alldeles perfekt. Har prøvd ekstra såle, ekstra sokk, tynne innersokker for å unngå gnagsår, gnagsårplaster (som falt av). Argh... Tålmodighet er ikke min sterkeste side, heller ikke nå...

Tarato sa for siden:

OG det var trivelig å høre fra dere igjen VSB og Festina! Dere beskriver - også denne gang - som alltid - kjente takter. Slurv, slakke i mat, osv. Men er det ikke litt greit da? Vi har ingen konkurranse om å være flinkest jente i tråden? For min del kjennes det veldig greit å høre at andre har samme utfordringer som meg; og siden man er mindre alene sammen med andre så vil jeg fortsatt gjerne høre om det.

Ha en strålende tirsdag!

grotingeling sa for siden:

Hei, vil bare tipse om en fantastisk gnagsårløsning:
basisfot.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=77

Tarato sa for siden:

Tusen takk for tipset grotingeling! Disse skal jeg sannelig prøve! har vært på et par butikker i dag og bare snakket litt rundt det at jeg har et par dyre fjellstøvler jeg får gnagsår av. På den ene butikken mente de jeg måtte kjøpe nye sko mens de på den andre mente at jeg måtte prøve andre remedier først. Som for eks å gjøre skoen litt mindre med en tynn tynn såle. Ja ja... Jeg iler til og bestiller et par hælsokker og ser hvordan det går. Regner med det er noe av den samme effekten som å bruke compeedstift og tynne innersokker men at hælsokken er billigere.

VSB sa for siden:

Ja, det er godt å være flere i samme båt Tarato:) har funnet en FB gruppe som kan bidra med støtte til andre utfordringer og, noe som føles uvurderlig. Det er som mange her sliter med overvekt, andre ser symptomene og trekker forhastede slutninger om årsak. Hos meg er det skjelving og i løpet av en uke nå har jeg møtt tre kommentarer fra ukjente... Så jeg blir frustrert og hva gjør man vel da? Trenger ikke gi noe svar på det her, for der er vi flere vet jeg...

Håper gnagsår problemet løser seg Tarato, ille om du må kjøpe nye sko, de pleier ikke akkurat å være billige...

Status etter 4 uker med fri flyt på mat og alkohol, og 1 uke med strikt kosthold: Opp 2,3 kg :(

Litt mer enn jeg skulle ønske, for det er drita kjedelig å slanke vekk de samme kiloene gang etter gang. Men etter 4 uker med fullstendig frislepp kunne jeg vel ikke regne med noe annet. Note to self: Ikke sprekk så lenge av gangen - det blir så utrolig vanskelig å hente seg inn igjen.....

Men er fortsatt motivert for skikkelig kosthold og trim - og det kommende jobbintervjuet den 19. august har seff iiiiingen ting med saken å gjøre! :D

Hvordan går det med dere andre?

Tarato sa for siden:

tja hvordan det går; litt som hos deg egentlig :D:D Dog kan jeg ikke melde om vektoppgang - av den enkle grunn at jeg ikke veier meg :D:D
Reiser bort i morgen og regner med det blir masse usunn mat (les: ikke akkurat LK som jeg praktiserer hjemme) og mye drikke. Og det er greit det. Selv om jeg ser dette som en kostholdsendring så blir det slappere innimellom. Så får det våge seg at vi går ned de samme kiloene mange ganger:rolleyes: JObben kaller neste uke, og da kommer hvertfall jeg i normal gjenge igjen. Forhåpentligvis ;)

Og så spennende med jobbintervju da gitt! Lykke til!

Tarato sa for siden:

Ah...at folk skal ta seg friheter og legge seg borti alt sier jeg bare! Jeg tror det er en generell oppfatning at hvis du har noen kilo for mye (eller har hatt....) så kan man ta seg hvilke friheter som helst! Og vi trenger ikke svare på det heller! Jeg har fått spm om hvilken kreft jeg har og andre rimelig personlige spm. Men en lærer å være varsom med andre da! Veldig bra du har funnet grupper med likesinnende; sammen er vi mindre alene og det trengs!

JObber videre med gnagsårutfordringen her; men har funnet sokker som ikke gir gnagsår nå. Ruslet to turer på 2,3 mil til sammen med dem, noe som må kunne sies å være godkjent. Men nå har jeg heller voldsomt vondt under tåballene, så vondt at jeg går feil med påfølgende overbelastning på anklene... en ting er hvertfall sikkert; jeg er kommet til reperasjonsalderen! Hvis ikke jeg har kommet enda lengre :p:p

Takk for det! Det har ikke helt gått opp for meg ennå, så panikken har ikke slått inn for fullt (ennå....):D. Tenker helgen før blir en prøvelse for omgivelsene mine :p

Oh, Yeah! Virker velkjent..... :o:p

Tarato sa for siden:

Det var ikke de som ble anbefalt: jeg har lett med lys og lykte her uten å finne noen som selger dem/har hørt om dem. Jeg skal til Trondheim en av dagene og tenker å høre der. Jeg fikk anbefalt sokker av alpakkaull som jeg har gått en del med uten at det gnager. Fantastisk gode sokker som jeg skal kjøpe mer av.

Kanskje noe for meg også.
Er ikke plaget med gnagsår (jeg går nok for lite til det!:p), men har ganske tynn hud på et eksemområde på ankelen som gjør at jeg ikke klarer å gå i fjellsko og -fjellstøvler. Vi får se om jeg får ånden over meg - i dag har jeg vært på yoga så nå sitter jeg som en vaskefille i sofaen:meditere: Godt at vaskemaskinen klarer seg uten så voldsom bistand fra meg :D

Bare innom for å oppdatere ticker og rapportere status:
Minus 900 gram denne uken! :D

Skulle selvfølgelig ønske at det kunne gå raskere for jeg har fortsatt 1,4 "feriekilo" å gå ned, men er fornøyd med alt som går nedover.

Hvordan har helgen vært for dere andre?

Tarato sa for siden:

900 gram er kjempebra Festina! Kan ikke skryte på meg tilsvarende nedgang nei, heller oppgang kanskje;) Var i bryllup i helga, mye mat, mye feil mat, mye (mer) god drikke, seint i seng - i sum en flott helg men som har konsekvenser langt ut i uka. Er da ikke 20 år mer, og kan ikke rangle til tidlig morgen uten at det merkes :D
Begynte på jobb etter ferien i dag; det var litt godt selv om jeg var trøtt som en strømpe. Blir vel bedre i morgen tenker jeg ;)

VSB sa for siden:

Er nok noe opp etter ferien jeg og... Sliten etter mye alene med unga og... Så blir på en måte godt når de starter med skole igjen. Kostholdet er nok litt til og fra, mye bursdager her i august, man bakt litt lavkarbo her da. Driver og tester nye medisiner (min evige dans), men foreløpig med dårlig resultat og som vi vet, kan det påvirke vekta... I tillegg til mye annet. :confused:

Håper fjellturen ble bra Tarato :)

Tarato sa for siden:

Godt å høre fra deg VSB: det blir sikkert bedre når hverdagen kommer. Er det ikke merkelig at vi ser sååå fram til ferie for da skal vi... osv. Og så ser vi tilsvarende fram til ferien er over for da skal vi også :D:D

Fjellturen er utsatt til siste helga i august; så jeg rekker å gå noen lokale turer før den tid. Ha en strålende fredagskveld damer.

JUHU!!!! Minus 1 kg denne uken!!:visemuskl

Og jobbintervju senere i dag!!:spent:

Dette blir litt av en dag - kommer innom senere når jeg kommer hjem. Må hoppe i dusjen og komme meg på flyplassen nå. Det eneste jeg vet er at jeg skal ta et glass vin når det intervjuet er ferdig - skrekkblandet fryd! :D

smgj sa for siden:

Her kommer bekjennelsen: Jeg har skjeiet ut (litt/mye) i sommer. Jeg har holdt hardt på glutenfritt og det har ikke vært så overmåte med sjokolade/sukkertøy, men det har vært mye god mat, mye frukt og mye engelsk cider. Det beste av alt - at det ble bare 1-2 vannkilo som er av igjen. Jeg har selvfølgelig ikke gått ned heller, men iallfall passer klærne like godt/dårlig som før.

Og jeg har lært at det faktisk er laktosen i melk jeg reagerer mest ufordelaktig på - både hud og mage tåler laktoseredusert/laktosefri mye bedre. Så da har vi faktisk en løsning for god kakao en sjelden gang, eller en blomkålsuppe uten kokossmak.

Festina - TVITVI for intervjuet! (Og godt jobba med kiloet! )

Tarato - da får du kanskje gått inn skoene (og hælene) skikkelig? August er jo som regel en utrolig flott tid for turer i fjell/skog da. Mindre utøy og bra vær ofte.

VSB - det blir godt å komme inn i rutinene igjen etter sommeren, ja. Selv om ferien er etterlengtet - så er det også ikke å kimse av hverdagsrutiner. Håper at du snart finner noe som fungerer av de medisinene - eller kanskje enda bedre, at du kan få det greit uten dem? Iallfall at du kommer dit hen at ett eller annet virker.

Tarato sa for siden:

Hvis dette er tiden for bekjennelser så bidrar jeg gjerne:D Selv om jeg skulle ønske jeg ikke trengte det. Jeg har gått opp, og det er ikke vannvekt for å si det sånn. Vekta har vist 71,5-71,8 på det meste og var i dag 70,4. Jeg har spist for mye, forsynt meg med mer mat enn nødvendig (øynene som er sulten osv), småspist etter måltid, småspist mellom måltid, tildels spsit mat jeg vet jeg ikke tåler (for mye kh blant annet), og (måtilståminstoresynd) - jeg har drukket pepsi max. Det startet med en uskyldig flaske, og nå er det en flaske hver dag. Og hvis dere lurer så er det sotre flasker:eek: Da jeg begynte med det økte magemålet betraktelig, søtsuget steg og jeg ble veldig aktiv inne i skapene. Skulle heller ha vært aktiv i skogen. Men nå er det skjerpings, de klærne som er for trange skal bli passe igjen. Det verste er jo at jeg kjøpte meg en ny (og dyr!) turbukse før sommeren - den sliter jeg med altså. Så trang at den er litt ubehagelig å ha på - og den må være med på tur. Så nå: bretteopparmeneogsetteigang!

smgj sa for siden:

:klem:
Du klarer det nok. (Og jeg er så himla glad for at jeg ikke skjønner hva som er så godt med Pepsi.... jeg synes bare det smaker phy.)
Om du liker å gå - så anbefaler jeg STERKT geocaching. Jeg har vel skrevet litt om det i en egen tråd før.

Og så må jeg skrive noen ord, så jeg får lagret.... :p

Jeg kjøpte en ny bukse litt trang med vilje - jeg "husker" bedre at jeg må slanke meg når jeg har det litt ubehagelig. Har jeg det for godt bare fortsetter jeg på samme galeien....:rolleyes: Kanskje den trange turbuksen kan motivere litt ekstra?

Siden vi nå først er inne i det bekjennende hjørnet.....:D
Jobbintervjuet gikk tålelig bra og jeg føler jeg fikk vist meg frem på en helt ok måte. Hvordan jeg ligger an får jeg vite om en uke eller to - spennende! :)

MEN, så var det bekjennelsene da.....
Jeg begynte "forholdsvis rolig"(?) med en croissant og pepsi max før intervjuet. Måtte bare ha litt mat før jeg skulle inn, og i en ukjent by tar man første og beste sted som ligger nær intervjuplassen og som både har mat og do....;)

Etter intervjuet var det heeeelt naturlig å feire med en is - det var jo så varmt og jeg hadde jo vært så flink! Når jeg måtte vente en times tid på en venninne var det også heeeelt naturlig å ta et stykke kake og en cola zero - man kan jo ikke sitte på kafè uten å kjøpe noe kan man det da??

Venninne kommer direkte fra jobb og MÅ ha mat. Da er det bare på sin plass å kjøpe et glass vin og en pizza calzone. Man har jo fortsatt "lov" til å feire jobbintervjuet, og restauranten hadde bare "drittmat" på menyen.... (Hva ville verden gjort uten dårlige unnskyldninger.... Hva med å skifte restaurant? Ikke mulig, sier du?? :p)

Litt ventetid på flyplassen? No problem - vi kjøper en muffins!.....

Kjekt med vin på flyet, gitt.....:full:

Og du trodde det var slutt der?? Nå nei, vi stikker innom nærbutikken på veien hjem og slenger en pose cheese doodles i handlekurven...:_prikk:STOPP!! Der kom endelig nødbremsen på! Posen ble pent lagt på plass og erstattet med 86% sjokolade og cashewnøtter. Som jeg har mesket meg med nå i 2 dager....

Men nå er det slutt igjen - skal bare gå ned de 700 grammene som har kommet på siden mandag, så skal jeg ned de siste 400 feriegrammene og så er jeg klar for "nye" kg! :D

Sånn, dett var dett, som Fleksnes brukte å si. Nå er alt bekjent og jeg er klar for ny start :)

TrillTrall sa for siden:

Samme her - har aldri skjønt hva som er så godt med svartbrus generelt. Heldigvis er jeg stort sett ikke så glad i brus, den ene uka i syden i sommer drakk jeg brus til middagen en dag (da Fanta), ellers vann. :) Cola og annen svartbrus smaker jo grusomt og jeg fatter ikke hvordan folk klarer å tylle i seg litervis hver dag!

Geocaching derimot - det skjønner jeg godt at folk holder på med! :D På lørdag tok vi en runde rundt et vann, plukket 15 poster, det var 10 km rundt og vi brukte 5 timer! :lol: Var litt slitne da vi kom tilbake til bilen kan man trygt si... :blinke: :)

Tarato sa for siden:

Herlig!! Det gjør den nok, sammen med alle de andre trange klærne. Sommeren har vært skummel siden jeg stort sett har vært hjemme og gått i "romslige hjemmelklær". Les: joggedresser. Farlig farlig!

Festina: den beskrivelsen din av intervjudagen: herlig å lese, men du har samtidig min med følelse. Følger nemlig tankegangen din fra første minutt, og har ikke noe problem med å forstå hvorfor det ble slik. Kune glatt ha gjort det samme selv. Og forsåvidt har jeg gjort det også; for i livet mitt da jeg drev på med sånn. Samtidig har jeg vært litt på samme måte i sommer; om enn ikke med den type mat du beskriver, men med "lovlig" mat. Det hjelper ikke at det blir for mye heller for min del. Synes du var veldig flink som ikke tok med den cheesedoodlesen hjem! Bruk den erfaringen (tankene du gjorde deg da) til å gjenkjenne tilsvarende situasjoner senere, slik at du neste gang kan stoppe litt før du kommer til samme stadie. Hvis du hver eneste gang kommer litt "mindre ut å kjøre" er jeg sikker på at du merker forskjell. Både i form av mestring og i form av gram. Og du: lykke til med intervjuet!

smgj sa for siden:

Jaja - da har svigers kommet. Jeg gjorde engang det feiltaket å si at jeg syntes sjokoladen fra hjemlandet deres var god. (Og det er den!) Men når folk ikke har begrensninger... 2 store konfektesker ++! Tror det er et par kilo, minst.
Men jeg hevner meg... ;) Jeg åpner boksen og setter den fram ... og drar på jobb! :D
... og det virker. Snart er det øverste laget spist og jeg har bare tatt én bit. ;)

Festina - sånne dager kjenner jeg veldig godt til. For meg er det helst i feriene da. Og heldigvis så blir helsa såpass påvirket av mel at det går greit å styre unna. Nå ser det dessuten ut til at armbetennelsene blant annet henger sammen med sukker, så da får jeg rett og slett sjerpe det også. Begynner pent med å erstatte med en del frukt. Det er jo så mye god frukt på denne tiden.
Ellers synes jeg at du var flink som stoppet, jeg da... Vet ikke om jeg hadde klart å styre unna ostepopen der...

Takk for det og takk for gode, kloke ord! :)

Vi har tydeligvis våre svakheter alle sammen - jeg hadde aldri klart å ligge unna den konfekten. Jeg kunne i alle fall ikke hatt den i hus! Kudos til deg! :)

smgj sa for siden:

Festina - I går var jeg ikke hjemme fra kl 7:30 til kl 21... Det hjalp godt. Og så er det litt sånn at av og til så er ikke fristelser spesielt fristende i det hele tatt. Andre ganger er de uimotståelige... Nå er jeg inne i en periode hvor det ikke er så farlig.

Ellers - det å finne sånne irritanter og få dem permanent ut av hverdagskostholdet tror jeg er noe av det viktigste man gjør. Enten det er ostepop eller sukker.

Tarato sa for siden:

God morgen! Her har dagene gått i ett og jeg har knapt nok hatt tid til å ta del i verden. Nå er det roligere og jeg på plassen min igjen. Livet er godt å være i; vekta har gått litt ned så jeg ante skyggen av 68 tallet for noen dager siden. Men pga stress og ingen trimturer var den 70+ i dag igjen. Jeg ser at gåturene er bare mer og mer viktige; matstellet fungerer med måltid hver 4 t (unngå migreneanfall da) ikke for spenstig, ikke for godt på smak :D, og masse vann i mellom. Og ikke vin mer enn optimalt 2 ganger i uka :p. Har fridag i dag og i morgen så reiser jeg på fjelltur i helga. Gleder meg og håper det blir en fin tur!

smgj sa for siden:

Det høres deilig ut. Godt tur!
Her blir det tur til Hamar og dansing hele helga. Ser fram til det, men skulle nok gjerne ha vært litt mindre sliten i utgangspunktet.
Jeg ser også at rolig bevegelse i til dels større mengder er noe av det som må til - og som virker bedre enn kortere og hardere trening.

Bare som snarest innom for å rapportere ukens vektoppgang.... :o
95,0 og fremdeles 1,5 kg over "før-ferie-nivået".

Har kun meg selv å takke etter en selvvalgt sprekk denne uken. Masse dritt på jobben :( kombinert med mensen gjorde at jeg tenkte jeg skulle forsøke med en kontrollert sprekk. Det gikk faktisk ikke så verst - klarte å begrense meg til en dag med fri flyt.

Det som ikke var planlagt var at samboer fikk såpass medfølelse med meg pga. jobben at han inviterte meg ut på kino og restaurant. Dette er noe han nesten ALDRI gjør, så det hadde jeg ikke hjerte til å si nei til :). Jeg synes det blir litt feil også at jeg alltid skal "spare" alle utskeielsene til alle andre, og så får han alle "slankedagene". Alt i alt en litt turbulente uke både på følelses- og matfronten, men det går seg nok til. Og kanskje får jeg ny jobb - DET hadde vært noe! ;)

smgj sa for siden:

Festina - man skal leve innimellom kostomlegging og annet stress også... Jeg synes det høres ut som det var det valget du tok. Så kan du jo invitere ham på en spasertur en gang eller to nå. ;)

Jeg har hatt tusen gode grunner til å ikke spise lavkarbo i den seinere tid, og det kjenner jeg jo blir feil. Men å vite det og å gjøre det - det er to forskjellige ting,.. Og i går tror jeg at jeg fikk i meg mel også... Det bekymrer meg mer. Fikk den karakteristiske seige snørra bak i ganen (TMI, I know!) og det er et melsymptom. :(

Men jeg er iallfall fornøyd med at det er mye aktivitet (aktivitet, ikke trening) for tiden... og det varierer fra en helg med dansing (svett etter en time) til geocaching i all slags terreng alt etter humøret.

Jeg syns det er kjempeimponerende! Jeg svetter så lett at jeg forsøker å unngå å danse for lenge - er så flaut når svetten renner nedover ansikt, hals og nakke....:o Alle gode tips mot det mottas med takk! :eek:

smgj sa for siden:

Ta med håndkle og fuktig klut og tørk ofte.... Jeg har ikke funnet noe som stopper meg fra å svette. Mye. Og spesielt i ansiktet.

Tarato sa for siden:

God kveld i stova! Godt å lese innleggene siden sist jeg var innom! Mer som å komme "hjem". Her har alt gått alldeles strålende, med unntak av at den siste uka har vært vanskelig matmessig sett. Ser ikke bort fra at det har sammenheng med mer inntak av kh noen dager - som i kombinasjon med dårlig selvdisiplin gir en snodig bieffekt i form av skapransakelser til alle døgnets tider:eek::eek: Måtapåtakmenvetikkehvordan:confused::confused:
Jeg så et eller annet sted at du smgj nevnte at kroppen "husker" den gamle vekta i tre år før den nye overtar plassen. Da vet vi vel hva vi har å gjøre de neste årene, vet vi ikke?

smgj sa for siden:

Hehehe...
Har du forsøkt proteiner mot skapransakelsene? Spis så mye proteiner (kjøtt/fisk/reker etc) og rå grønnsaker som du kan få i deg - gulrot er f.eks fint siden det er litt søtlig på smak uten å tilføre stort annet enn fiber i rå form. Eller puss tennene... eller finn på noe annet som holder hendene opptatt. Håndarbeide eller hagearbeide f.eks. Og det går over etter 2-3 dager da. :)

Jeg vet ikke om det er en myte eller hva det er det der med tre år... men jeg tror dessverre det er mye sant i det. :eek::mad:

Her har jeg sett riktige siden av 70 for første gang på lenge. Ikke at jeg er så veldig plaget med mine 70-ish med denne fordelingen, den er jevnere enn sist jeg var her, men jeg skulle likevel gjerne ha kastet 5-8kg. uansett. Jeg så 69,7 (på gamlevekta hadde det vært enda et kilo mindre) i dag takket være 5 dager med lite (men nok) mat og MASSE gåing i Praha. Jeg gikk nok mellom 1,5 og 2 mil hver dag. Er det noe jeg har lært i høst så er det at kroppen min fungerer best på mye lavnivå bevegelse. Bare så synd at det er så tidkrevende.
Nå er jeg hjemme og i god gang med å ta igjen det tapte, dessverre... men men. ;)

Tarato sa for siden:

takk for reminderen smgj! Proteiner, grønnsaker og vann. Bare så dønn kjedelig... Ja ja, kommer vel på sporet igjen snart. Praha høres herlig ut; og det å kunne gå så mye er enda bedre. Og ja, det er en aktivitet som tar mye tid - men det er en aktivitet som er bedre enn ingen aktivitet. Kanskje om du legger lista på et lavaktivitetsnivå framover så kan du øke på senere/etterhvert?

Min er faring er også at proteiner hjelper mot sult/ulvehunger/skapsnoking. Men husk å drikke mye vann, for forbrenning av proteiner er hardt for nyrene så det er viktig å drikke mye. (Jeg kan ikke den helt vitenskapelige forklaringen, men det går det sikkert an å søke på :o)

Jeg er bare innom som snarest for å registrere den nye vekten. Det må være noe galt med vekten eller noe, for nå mangler jeg bare 200 gram før jeg er nede i "førferienvekten". Og jeg har ikke spart på noe! :eek: Har unt meg både vin og 86% sjokolade, og stort sett spist det jeg har villet. Har spist mer fett og vært mindre sulten. Har riktignok beveget meg litt, men ikke mye mer enn vanlig.... Kanskje kroppen har lyst til å reagere på Ketolyse igjen nå når den har vært sulten en stund? ;)

Eller kanskje det bare er masse stress som slipper nå når jeg har fått ny jobb, permisjon fra den eksisterende jobben, fått fikset leilighet og driver og sjekker opp i regler for pendling? En ting er sikkert - det blir en kjempespennende høst på mange måter! :D:p:D

God slankeuke til dere alle!

Det var nok vekten som hadde hikke eller noe, ja.....Nå er jeg oppe igjen i pluss 1 kg siden bestenotering - og jeg har beveget meg masse! :eek:

For sikkerhets skyld gikk jeg og en venninne på restaurant og spiste min favoritt i dag; raspeball :sikle: Så det får jeg nok svi for noen dager, men spist er spist og godt var det. Nå blir det lenge til neste gang. Får håpe været blir litt bedre slik at vi får dykket i helgen - da får jeg svidd masse kalorier og det er bare gøy:)

Hvordan går det med dere andre? Busy days?

smgj sa for siden:

Det er kjedelig, men det kan jo være bare vann da? 1-2 kg kan ofte forklares i variasjon i væske- og mageinnhold.

Selv er jeg livredd for å jinkse noe, for jeg har nå vært under 70kg ca 50% av dagene den siste uka. De to siste dagene har jeg såvidt sett 68.9... Men jeg har hatt det travelt, knapt nok hatt tid til verken å sove eller å spise. Så dette er nok ekstremvekt, ikke middelreell. Dog - halvparten av nedgangen er kanskje "ordentlig" og jeg håper vel jeg kan forlate 7x-tallet permanent snart?

Maten har det vært veldig "så som så" med. Har blitt mange hurtigløsninger, men jeg har blitt ganske god på å velge baconsvor, spekepølse, (ferdig-)kokte egg, nøtteposer eller skivet ost som hurtigmat i stedet for mye annet, mindre fornuftig iallfall.

Tarato sa for siden:

Fikk du den nye jobben Festina!??? Det har gått meg hus forbi; GRATULERER så mye!! Pendling sier du; er det langt/ukependle??

Jeg har ikke vært på vekta på noen dager; trenger ikke det - bukselinningen lyver ikke:( Må redusere mengden mat i hvert måltid og heller spise litt oftere. Kunne det, ville det, men gjøre det? Skjerpings! I morgen er det mandag; en(da) en fin dag å starte det nye og bedre livet :D

Tarato sa for siden:

Måtte på vekta i dag - juhu!! 68,8... eller var det 68,2?? Samme det; under 70 kg åkkesom! Herlig. Jeg som synes buksene er strammere ;) Men når jeg tenker meg om så har jeg strammet inn belte et hakk! Merkelig; jeg har ikke spist lavkarbo de siste ukene altså... Men har hatt fokus på å gå mye turer... Ja ja; samme det. Liker!

det er jo kjempebra!

Mandag er en fin dag å begynne på, ja :) Jeg var på en utsatt fårikålmiddag i dag, og jeg er ikke flink nok ellers heller. Lett omskrevet sitat: Slankemotivasjon kom til meg - her skal du motstand finne........:confused:

HURRRRRRA OG GRATULERER!!! Det må være en fantastisk følelse - nyt den!! (Men ikke med kake;) ) :heia::heia::heia:

Her går det dessverre oppover igjen, og ny notering er 2(!!!) kg over førferievekten:(

Har nok slakket for mye opp og feiret ny jobb litt for mye og lenge...... Men har også beveget meg masse denne uken. Får håpe jeg får litt uttelling for det når syklusen min er kommet "i vater" igjen...

Kjekt å se at dere andre får det til - det er dere vel unt! :)
God slankeuke!

Ny mandag og ny veiedag.....
95,1. Det vil si 400 gram ned, men fortsatt 1,5 kg over bestenotering.

Sliter med motivasjonen for øyeblikket og spiser omtrent alt jeg kommer over - sunt og usunt:( Håper det går bedre for dere andre her inne! :o

Tarato sa for siden:

Heng med Festina; nedgang er nedgang i denne bransjen! Hiv ut det usunne, og hold deg til det sunne. Bedre tross alt.

Her går dagene unna; har vært på storbyferie (som vises på vekta :rolleyes:), for mye på jobb pga ferien (så den hvilen gikk opp i opp). Men jeg er under 70 - så vidt... Har kommet i gang med "ensidig" kosthold, dvs knekkebrød, salat, middag og kveldsmat. Har slurvet litt med for lenge mellom måltidene; det går ikke. Vet det godt, men det skjer ofte og jeg overspiser (les: redder liv) når jeg kommer til middagen. For min del er det mye bedre å spise mindre oftere enn mer og sjeldnere. Og slik holder jeg nå på... Enn dere?

95,2 og kjempefornøyd med det etter å ha snust på 97(!!!!)-tallet....:eek:
Ikke bra :rolleyes: Sliter fortsatt med motivasjonen, men har vært mye i aktivitet i helga og spist fornuftig, så jeg håper å komme ned litt I løpet av uken.

Skal på en jobbfest på fredag, men det er bestilt tapas og det er jo ok. Note to self: ferskt brød med aioli er FY! Hvis jeg klarer å begrense drikkingen klarer jeg kanskje å la være å tryne i smågodtet senere på kvelden også.... Kryss fingrene for meg!

Hvordan går det med dere andre? Jeg tolker stillheten i beste mening; dere er ute og koser dere og trimmer i det fine høstværet :)

Tarato sa for siden:

Hei! Jeg er med ennå! Har hatt annet fokus, blant annet på resultatet av å ha spist pizza med hvetemel (magevondt), pizza med glutenfri bunn (mer vondt i magen) og deretter hjemmelaget pizzabunn med glutefritt mel (gjett da:eek:). Må visst holde meg til bunn av sesamfrø, men det er greit. Har kjørt på med masse grønnsaker etterpå så nå er jeg tilbake igjen og under 70. Skal fryktelig lite til før jeg samler vann; som om jeg tåler mindre nå enn før da jeg spiste all den uggen hele tiden. Skjønner det ikke.

tapas Festina er genialt på fest. Brødet kan du bare glemme; Det er ikke godt en gang (gjenta til du tror på det du også :D). Aioli har du oppå maten, kjør på. Og godteskåla er ikke godt det heller; det er bare e-stoffer og det liker du ikke.

Jeg har vært mye ute i finværet; og mye på jobb. har jobbet mye ved pc de siste månedene og har ikke orket å logge på hjemme også. Bruker mobilen til det viktigste :) Skal skjerpe meg!

Her var det jammen stille! :)
Jeg skal ta på meg mye av skylda for det - har IKKE hatt fokus på lavkarbo de siste månedene. Begynte som dere vet i ny jobb i november, og det har tatt det meste av kreftene og oppmerksomheten min. Ikke enkel å lære så mye nytt når man begynner å dra på åra! :p

En positiv effekt er at jeg har kommet meg litt i gang med trening, og har nå 3-4 økter per uke. Noe skal man jo gjøre når arbeidsdagen er over - kan Ikke bare sitt på pendlerhybelen og glo på TV:eek:

Nå skal jeg flytte nærmere jobben over påske, så da sparer jeg 1,5 timer i reisetid hver dag. Det skal bli deilig og jeg gleder meg stort:D Kanskje det blir enda litt mer trening på meg da?? Eller kanskje det blir mer kafé siden det er midt i sentrum?!? Får prøve å styre unna det :-)

Kostholdsmessig har jeg vært ganske flink, men det blir litt for mye 86% sjokolade og slurv i helgene nårjeg er hjemme. Har prioritert å trene fremfor å perfeksjonert kostholdet, men nå har jeg laget knekkebrød og lavkarbobounty, så jeg er litt på glid i alle fall.

Hvordan går det med dere andre? Henger dere her inne?

smgj sa for siden:

Hei! Godt å se deg!
Henger ja... Ikke så mye mer. Siden i fjor har jeg blitt separert, kjøpt hus & bil & flyttet - og funnet meg ny kjæreste. (En gammel venn som ble noe mer. Det eneste som er ved det gamle er jobben og de to kattene jeg tok med.) Fokus? Tja, mer på å holde nesa over vannet enn lavkarbo iallfall. Vekta? ... Varierer mellom 67 og 71. Nå er den dessverre i den høye enden av spektret. Men det har vært så mye annet at det fokuset har ikke vært fremst ...

Jøss, ja her hadde det skjedd ting! :_oy: Da skjønner jeg veldig godt at du har prioritert slik du har gjort!

Jeg for min del hadde ikke klart å holde såpass fokus som deg - det står det respekt av spør du meg :)

Du får "melde deg inn" igjen når du er klar for det, så får vi hjelpe hverandre. Og så må du kose masse med pusene! (savner hunden mest med dette pendlerlivet :p)

smgj sa for siden:

Nja, njo.. .Tror ikke jeg skal skryte på meg noe annet fokus enn å holde meg glutenfri. Og det har jeg gjort. Men sukkerfri er det langtfra. Heldigvis så viste kroppen at den nå tåler mye mer enn jeg har trodd (ikke at det er noen grunn til å fortsette å mishandle den, altså) i tiden som gikk (midtvinter, lite søvn, store psykiske påkjenninger, lite og feil mat...). angående innmelding så jobber jeg meg innover... ;)

Rart det der... hvor mye selskap av dyr betyr. Har konstant dårlig samvittighet fordi det blir for lite hjemmetid med dem. Men kjæresten har også katter på sin kant som trenger selskap, så da blir det dine/mine helger-løsningen... :p

Jeg skulle ikke vært så oppesen - det straffet seg! Røk rett utpå med en svær sjokoladeplata i går! :eek::eek:

Vel, det er bare å bite i det berømte eplet og komme seg opp igjen. Har vært på yoga i dag da, så litt bedre samvittighet nå. Liten tur i badekaret nå, så er det rett i seng. Natti :)

Fedona sa for siden:

Hello Girls,

Jammen leenge siden nå. Jeg har vært fraværende en veldig god stund og ser at dere er mindre aktive enn før også.

Jeg har klart å gå opp igjen alle de ti kiloene jeg gikk ned...:mad: skikkelig sur på meg selv. Hvis jeg kan skylde på noe så er det røykestopp i september i fjor og gikk gradvis over til å spise mer høy karbo mat. Og så har vi vært en del i England på besøk, min stedatter skilte seg før minstejenta var ett år... Tøft for mange, men hun fant seg en annen og så sitt snitt til å gå fra mannen. Hvorfor få fire barn med mannen da tenker jeg... Hvis hun visste hun ville gå fra ham over tid.
Ja, ja, det var ikke det jeg skulle snakke om. Det var hvordan å komme tilbake i lavkarbo modus. Nå har det seg sånn at min mann skal jobbe i London i to år. Og jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe hjemmefra der borte en uke i måneden. Er kjempe happy med dette og helsa har blitt bedre i det siste også.

Hvordan går det med dere? Flere som er i samme bås som meg ang å ha falt av lasset og som vil på igjen? Søker gode råd så jeg klarer dette en gang til. Det virker som om det går saktere denne gangen i forhold til før.

Det vanskelige blir å leve strengt når jeg er i London, for vi spiser en del ute...

Håper det går bra med dere, Tarato, smgj, Festina lente og alle dere i denne tråden

Klem fra Fedona

smgj sa for siden:

Ah... så hyggelig å høre fra deg igjen, Fedona. :) Nei... livet går ikke alltid som planlagt - dét er iallfall sikkert. Og .. hun som er voksen må vel få lov til å gjøre sine egne valg. Enten de er vise eller ikke.
Iallfall fint at du har en fleksibel arbeidsgiver da. :)

Her har det også vært slapt. Ikke helt høykarbo, men iallfall mye-mer-karbo (og sjokolade... og iskaffe!). Og vekta ligger i høyeste laget på 71-73. Men jeg satser på å gli inn i litt mer "skikkelig mat"-former nå etterhvert som jeg har kommet i orden igjen.

Dvs - jeg har vel nå så noenlunde kommet i orden. Men så er det en kjæreste med katt som skal integreres i den lille flokken vår da... som nå kommer til å telle 2 voksne og 3 katter. Men sånn er livet. Og så langt går det overraskende greit med de firbeinte. Litt fres er det selvfølgelig, men innflytteren er klok og rømmer unna til sin sone på advarsel fra gamlekattene.
Jeg elsker det nye huset, med utsikt til en elv/innsjø bare 60m unna og med egen båtplass (håper at "har du klave får du ku" gjelder....!) og i går badet jeg i elva kl 00:00. Sånn er livet herlig.

Fedona sa for siden:

Hyggelig å høre fra deg smgj :)

Høres herlig ut med nytt hus i idylliske omgivelser! Gratulerer! Synes jeg ser for meg innflytteren og de to andre, he he. Elsker katter!

Du har ikke skeiet ut så mye som meg da... Det er bra!

Jeg skal nyte denne sommeren og samtidig passe på hva jeg spiser og røre mer på meg, så får jeg sette skikkelig i gang til høsten om det jeg gjør nå ikke hjelper. Skal bli flinkere å bruke forumet igjen, for det har hjulpet tidligere :)

Klem fra Fedona

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.