< Tilbake til oversikten

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

VSB sa for siden:

Denne har funket godt på meg og, bare ikke nå... Gjør et nytt forsøk i dag! Men med baking, jenta fyller 10 i morgen... Ja, utfordringer. Tror (håper) formen snur nå, men har en utfordrende uke foran meg der mannen jobber kveld og ungene har aktivitet på hver sin kant av byen. Minste må hentes og følges, eldste må lære veien med buss...

Tarato sa for siden:

Da er jeg pålogget igjen. Dykking virker artig ja, men også litt skummelt... Hvor dykker du? Altså bare i NOrge, eller også i utlandet? Ser du mye fint?

Vekta i går viste 76,5, og det etter en uke med masse spise-for-mye. Irriterer meg litt da, for hvis jeg ikke har spist for mye så har vekta kaaaanskje vært lengre nede? Ja ja, spist er spist og vekt er vekt.

VSB: jeg ser av tickeren at du har igjen 1,8 kg - er det til ønsket målvekt eller til delmål? Har du 1,8kg til målvekt er det vel ikke uvanlig at ting tar ekstra lang tid? Synes det tar lang tid med 10 kg igjen til ønsket målvekt jeg :D:D

VSB sa for siden:

70 er målvekt ja, så problemet er vel heller at jeg hopper opp så lett, nok pga emosjonell spising, så etter en uke med mye trøbbel er det +2kg til... Forhåpentlig noe vann, men det som kommer lett på, tar likevel tid å få av her... Tilbake på aprilnivå, men det skumleste er jo at vekta går feil vei.

Ser litt lysere på verden i dag og fikk en skikkelig joggetur, så håper jeg det virker inn på maten og!

Festina lente sa for siden:

Hvis du er glad i å svømme og bade klarer du antagelig å dykke :) Jeg dykker stort sett i Norge, men har også dykket i Australia (JA, fikk se hai :D) og på Mauritius.

Det er mye enklere og mer behagelig å dykke i varmere strøk. Da slipper du alt utstyret og blyet, men det kan være like vakkert å dykke i Norge med masse fisk og undervannsliv. Anbefales på det varmeste:stortsmil

index sa for siden:

Er det kaldt å dykke i Norge sommerstid, eller sørger utstyret for å holde deg varm? Kunne tenkt meg å ta et dykkerkurs, men jeg liker ikke å fryse...

smgj sa for siden:

Med tørrdrakt er det mer enn varmt nok om sommeren.... I sær før man kommer i vannet. Det er tungt utstyr (mye styrketrening).

VSB sa for siden:

Lunsj i dag, frityrstekt aubergine (fra i går) og roast biff. Lavkarbo selvfølgelig.

Tarato sa for siden:

Tjoho! Jeg er her, og lever i beste velgående! Har vært på jobb og ute i sola resten av dagen. Enn at det ble så fint vær da gitt. Nyter hver stråle og synes det er deilig at brunfargen fra Tyrkia friskes opp. Matmessig går det veldig bra; selv om jeg har spist litt knekkebrød av spelt de siste dagene. Har vært ute og gått en del og er spent på veiinga i morgen. Vet jo hva det var i dag, og i går, og dagen før der - osv :D

Frityrstekt aubergine høres lekkert ut; hvordan lager du det?

Jeg kan tenke meg det var herlig å dykke i varmere strøk; her til lands er det var ikke like varmt. Jeg liker ikke å svømme og bade (annet enn i badekaret) så jeg tror jeg holder meg på land jeg.... ;)

Tarato sa for siden:

:stortsmil
OMG!! Vekta viste 75 blank i morges!! Jeg er 75 kg! Og har gått ned 10 kg siden nyttår. Jeg som har levd på lavkarbo i 2.5 år før det og gått ned bare to kg. Dette er stort altså! Jeg kjenner på klumpen i halsen - dette har jeg ønsket meg og jobbet for så mange år.

Neste mål er å holde meg under 75 og gå ned videre til 72. WOW. Det er jo mulig...:jegvant:

smgj sa for siden:

Da må du ha endret noe - og gjort det "riktig" for deg da. :) Grattis!

Fedona sa for siden:

Å så bra!!! Er kjempeglad på dine vegne! :ja::ja:

Hva tror du selv er grunnen til at det endelig løsnet?

Tarato sa for siden:

Takk til dere... Det setter jeg stor pris på. Hvorfor det har løsnet... si det; jeg holder nå på med disse "levereglene" mine da vet du (måtte hente dem fram fra innlegg tidligere i tråden:p):

• ikke spise for mye og ikke for fort (henger sammen...) - greier det ganske bra vha en pepptalk/reminder en gang i blant :)
  • ikke småspise lavkarbomat - blitt mye bedre
  • ikke spise mat jeg ikke tåler (er allergiker) - må være og er kjempeflink!
  • drikke minimum 1 liter vann hver dag og ett glass iskaldt vann før alle måltid - følger ikke helt opp det siste, men drikker ca 2 liter om dag

UPS.... har glemt/ikke fulgt opp dette....

• redusere stressfaktorer i hverdagen; nyte livet mer. Minne meg selv på å ta 10 min hver dag med mental timeout; slappe godt av, puste rolig med magen og tømme tankene (fort å glemme..) -
  • overbevise meg selv om at 30 minutter med frisk luft hver dag er bra og verdt å prioritere :D
  • få nok søvn (helst 8 t søvn/hvile hver natt)

Jeg er blitt flinkere til å stoppe å spise når jeg kjenner jeg begynner å bli mett, og venter med å spise til jeg er sulten. Jeg vet hvor mye mat jeg trenger og regulerer mengden i ett måltid ift hvor lang tid det er fram til neste (eks når jeg er på jobb og må spise til fastsatt tid), Jeg sørger for at magen er i gang (veldig viktig for meg!). Spiser mye grønnsaker (alle sorter paprika, blomkål, brokkoli, litt gulrot, sopp, squash mm - gjerne som råkost eller i salat). Spiser gjerne et salatmåltid pr dag. Jeg tar et par-tre glass rødvin i uka; velger å tro det hjelper:D. Jeg har redusert på fettinntaket (vet ikke om jeg kan kalle meg lavkarbo'er lengre:p) siden jeg ikke kan ha rømme/fløte. Jeg er raus med smør/olje når jeg steker, bruker smør/majones under pålegget men jeg erstatter ikke kh med fett. Jeg er ikke av dem som kan "pøse på" med fett (har prøvd...). Jeg stresser mindre med at vekta viser oppgang enkelte uker - jeg ser jo sammenhengen mellom det og at jeg har spist for mye, gått for lite, drukket for lite, spist feil osv. Og så til slutt; sikkert en viktig faktor: jeg går ca 1-2 mil i uka.

Det tror jeg var det. Det ser komplisert ut ser jeg, men for meg er det blitt en del av den daglige rutinen - altså en livsstil. Jeg har prøvd de fleste varianter innen lavkarbo de siste tre årene, uten å egentlig ha oppnådd særlig vektnedgang - noe som også var årsaken til at jeg startet denne tråden ved årsskiftet. Det er viktig å presiere at dette opplegget fungerer for meg og min kropp, min hverdag osv. og at alle må finne det som passer seg selv. Lavkarbo er jo ingen oppskrift/kur i den forstand, som alle kan følge likt og gå ned i vekt. Mine anbefalinger til de som ikke går ned er ganske enkelt: Lær kroppen din å kjenne, finn ut hva du tåler og hvordan du reagerer på det du ikke tåler og:hold deg til det du kan spise. Jeg er allergisk; kan ikke spise nøtter, epler, fisk osv osv; da blir jeg dårlig - sånn er det med mel og sukker (dvs kh) også. Kroppen min reagerer med å samle vann, jeg får vondt i magen og/eller magen "stopper opp". Ikke noe symptomer å snakke med legen om men gode nok for å sjekke ut hva jeg kan spise eller ikke.

PS: Tok en kjapp gjennomgang av klesskapet i morges - fikk ryddet unna noe småtterier som er blitt for stort. Dessverre også en kjole jeg er veldig glad i:(. Nå skal jeg stikke en tur til sentrum og se på ny treningsdress - det skulle være premien når jeg nådde 75 kg. Og så skal jeg finne meg en ny målbelønning for 72 kg. Tatata!

VSB sa for siden:

Aller først gratulerer Tarato:)

Auberginen skar jeg i skiver og lot ligge med salt ca 30min for å trekke ut vann. Vendte den i ketolyse bakemiks, deretter egg og parmesan blandet og til slutt sesamfrø. Stekte i smult eller noe fra butikken, syntes cocosa ble råflott, men unngikk verstinger som planteolje.

Selv gikk vekta fortsatt feil vei, til tross for at jeg trodde jeg var flinkere... Må stramme hardt inn igjen. Mindre fett:( blir nesten PSMF dette... Men er jo det som funker dessverre. Er ikke akkurat så tynn føler jeg, selv om jeg ikke er overvektig...

Tarato sa for siden:

Takk VSB! Den frityrstekinga så yummi ut.... Teller på knappene om jeg skal prøve den eller ikke... må hvertfall notere den ned. Har forresten en bakemiksboks stående uåpnet. Husker ikke engang hva jeg skulle bruke den til...

Jeg har lest meg opp på PSMF, som jeg aldri har hørt om før. Det virket litt snodig på meg med alle disse proteinene. Kanskje greit som en kickstart? Mindre fett fungerer på meg da, sånn sett er jeg på noe av det opplegget som beskrives - men aldri om jeg hadde greid å spise så mye mat som beskrives. Men så trener jeg ikke så mye heller da :rolleyes:

VSB sa for siden:

Ja, var jo i den retningen jeg gikk i våres, ikke så ekstremt da...

Uansett, kjenner at jeg er på vei i ketose. Hodepine og kvalm...

Og auberginen anbefales på det varmeste. Stjålet fra "kitchen boss" på TLC TV, men tilpasset lavkarbo. Amerikanerne er jo mel, brødsmuler, ost, frityr...

Tarato sa for siden:

Velkommen tilbake.... Det blir bedre når det går over ;)

Støttes! Jeg har ikke dykket så mye sommerstid før, og føler meg helt kokt når jeg endelig kan hoppe i sjøen! :eek: På vinterstid kan det nok bli litt kaldt, men med riktige klær og teknikk (ikke ta av det våte utstyret før du MÅ) går det vanligvis greit:)

Badekaret er en deilig plass det også! :D

Hurra, hurra, hurra for deg!!! :heia:

Vel fortjent! Du har bare vært sååååå flink - jeg er kjempeimponert og superhappy på dine vegne! :D

Tarato sa for siden:

Tusen takk Festina! Så oppmuntrende og koselig å lese tilbakemeldingene fra deg også!
Veiedag i morgen; tror ikke på nedgang nei :D Har ikke trimmet i det hele tatt; bare tatt det med ro etter jobb hver dag. Men kl 15 i morgen er det å komme seg hjem fra jobb og da er det HELG! Gleeeder meg! Vi snakkes i morgen?

VSB sa for siden:

Lykke til med veiing Tarato:)

Her er vekta tilbake på normalen etter en uke med kaloritelling og mindre fett (selvfølgelig mindre kh). Slitsomt å måtte passe på alt... Holde meg strikt en uke til tenker jeg, før jeg prøver å finne en måte å stabilisere...

Minus 1,1 kg! :D

Mener selv det er vel fortjent etter 3 uker med god innsats, men turte ikke å håpe på det. Var på messe 5 dager i forrige uke, og da ble det i overkant mye alkohol...:o men jeg var kjempeflink med maten (synes jeg selv:engel_ikk)

Var til behandling hos naprapat i går, og det virker som hun satte i gang noe. Jeg gikk masse på do i natt! Får håpe at det ikke bare er vann som er forsvunnet, men at vekttapet er reelt. Føler meg mye lettere i kroppen, men det er kanskje bare ønsketenkning? Uansett: Dette skal jeg nyte, så får jeg heller bekymre meg senere. Jeg fikk uansett en ekstra boost til å bli flinkere både med kosthold, vanndrikking og trim/øvelser. Så får vi satse på at jeg ikke ramler alt for langt ned i rosèvinglasset i kveld ;)

Lykke til med deres veiinger og god helg!

smgj sa for siden:

Jeg har hatt et voldsomt vannslipp ved vektnedgang... Lurer på om ikke vann er et avfallsstoff under fettforbrenning? (Tror det, men gidder ikke sjekke om jeg husker riktig nå.) Samt at annet bundet vann også har vekt, seff. Kortisol binder vann (og fett) så om man får hentet igjen søvn, blitt frisk etc så får man også ofte et vannslipp.

Måtte finne ut av det:
wiki.chemprime.chemeddl.org/index.php/Burning...or_Metabolizing...Fats_and_Sugars

Jo, vann er avfallsstoff både for karbohydratforbrenning og for fettforbrenning - jeg finner ikke forskjellen, om den ene produserer mer vann enn den andre pr kalori (fett og fett er ikke det samme, ei heller er alle karbohydrater like. Antakelig bør man sammenlikne glukose og triglyserider, siden det er disse to variantene kroppen stort sett forbrenner, men... dette er dypere enn jeg kommer) .... AAAAAnyway - om man tisser mye uten å ha drukket mye/spist mye så kan det være et godt tegn. :)

Tarato sa for siden:

Grattis VSB og Festina og hei til deg smgj! Jeg har også opplevd å renne mye på toalettet når vekta slipper fra seg noen gram. Mener å ha lest at for å forbrenne fett må kroppen ha mye vann også? Det henger kanskje sammen med det du skriver smgj?

Jeg er nå nede i 74,5 kg! En halv kilo ned uten å egentlig gjøre så veldig mye for det, særlig i forhold til trening. Jeg har passet på å drikke jevnt, ikke spise for mye/ofte og det fungerer. Har vært litt fysen på noe på ettermiddag/kveldstid, og tror det kan hjelpe med mer fett. Tenker å bruke litt mer smør/olje i kosten. Knekkebrød, grønnsaker, salat er fast på tallerken hver dag, så fyller jeg på med det jeg har. Er ikke så opptatt av hva jeg spiser, og det er jo veldig bra for en som har vært opptatt av at maten skal være god. Har kanskje gått fra å leve for å spise til å spise for å leve??

I kveld skal jeg bli "fin på vin", selv om bare ett glass er nok til å gjøre meg smellvakker :p. Taratata!

Høres lovende ut - me like! :D

Tror det er mange som blir vakre i kveld! :spent::full::syklubb::full:

Tarato sa for siden:

Ha ha ha; herlig!

VSB sa for siden:

Kos deg i kveld Tarato, og godt vekta går riktig vei for flere her inne:heia::heia::heia:

Fedona sa for siden:

Ha ha :) æ å :) og vekta har sluppet litt hos meg også :D

Tarato sa for siden:

Her sitter jeg og blomstrer over rødvinen min - skikkelig smellvakker og alt :D
Laga meg pizza med speltmel i dag :sikle:
Skal ikke gå i detaljer til dere, men skorpa....som jeg har savnet skorpa..... Helledussen..... Lage en syltynn bunn og planla å spise halve i dag. Spiste (selvfølgelig) for mye men jaggu var det verdt det. Er veldig spent på om magen tåler speltmelet! Og om vekta er enig i en pizza av spelt en gang i blant. Håper så inderlig hjertelig det..... Brukte mozarellaost oppå halve pizzaen, men det var av kumelk dessverre. Den andre halvdelen hadde jeg snøfrisk i skiver. Faktisk godt!

I morgen og søndag skal jeg endelig ut og gå. Tenker å prøve nye løyper i morgen og håper på oppholdsvær. Ha en strålende smellvakker fredagskveld alle sammen!

Jeg ble så motivert av vekttapet at jeg meldte meg frivillig som sjåfør i går - og det skjer sjelden det skal jeg love dere! :p

Ikke fullt så fornøyd med de tre muffinsene jeg spiste til dessert, men som sambo så trøstefullt sa (etter 6 halvlitere): "det er helt sikkert ikke så mye sukker i dem, for de var ikke noe søte og jeg spiste bare 1. Hvis de hadde vært søte haddejeg spist flere!" Og hvem er jeg til å argumentere mot en slik fantastisk logikk?! :D

Men det blir nok litt rosevin i kveld, ja ;)

VSB sa for siden:

Tenkt på den pizza varianten jeg og, ev soyamel eller blande... Savner ordentlig pizza! Skeier ut litt nå på lørdagen jeg, og strikt fra i morgen!

Tarato sa for siden:

Fra og med i dag VSB er det strikt opplegg for deg. Hvordan blir hverdagen din da?

Herlig logikk! Hva om du ikke hadde kjørt; hva hadde du spist/drukket? Kanskje egentlig det samme som muffinsene? Eller mer? Er det like fort gjort for deg som for meg? :D

Nå skal jeg ut og gå turen min. De tar stadig lengre tid og blir lengre og lengre i km. Men det er såå deilig kjenne at jeg bruker kroppen, at jeg ikke får "vondter" når jeg går for langt. Har kommet over i et annet stadie kjenner jeg; jeg er ute og går/trimmer fordi det er godt - ikke for at jeg må gå for å holde ryggen i sjakk, eller for å gå ned i vekt. rett og slett fordi det er deilig.... Ha en god søndag alle sammen!

VSB sa for siden:

Jeg må kutte i fett, begrense kalorier og er spesielt obs på melkeprodukter. Rent kjøtt og fisk og masse riktige grønnsaker. Samme jeg gjorde i forrige uke. Satser på at en uke til er greit før jeg forsiktig øker på fettet. Kjedelig, men jeg nærmer meg målet og det funker. Sommerkiloene er nesten borte.

Og Tarato, så flott at turene begynner å bli noe positivt. Hadde selv en tung vei fra inaktivitet og tilbake, men det er så godt når man kjenner kroppen fungere igjen. I dag er trim min beste medisi, helt bokstavelig!

Så kjekt at du har kommet så langt! :) Dørstokkmila og vondtene mine er fortsatt høye hinder, men arbeider med saken. Skal på coretrening på SATS i ettermiddag, og gruer meg litt :o

Dagen før dagen :eek:

Frykter for at jeg ikke har gått ned noe denne gangen (jada, har smugveid meg.....). Men har gjort det meste riktig, så jeg håper jeg får bedre uttelling på neste veiing. Da jeg startet på lavkarbo første gangen var det det som skjedde, jeg gikk ned annenhver uke. Får håpe det holder stikk denne gangen også :)

Uansett har jeg god samvittighet denne uken;

• har vært flink med maten og ikke spist noe "ulovlig" siden den halve poteten og muffinsene forrige fredag
  • trente søndag, mandag, tirsdag og onsdag
  • har fått imeg mye fett
  • har vært i ketose de to siste dagene og føler at energien kommer

Lykke til med veiing alle sammen - jeg krysser fingrene for oss alle :)

Som forventet - status quo :forstoikk

Litt skuffet siden jeg har vært så flink siste uken, men satser på at det betaler seg neste uke.... Jeg kan i alle fall ikke gi opp nå, det er IKKE et alternativ!

Hvordan har det gått med dere andre?

smgj sa for siden:

Av to vannkilo ned ett er tilbake. Jeg tar ikke det så hardt og trøster meg med at -2 +1 fremdeles er -1 i netto. ;) Satser på å gi det ene følge av fler, smått om senn. Lytter til "good calories, bad calories" og er kjempeinspirert for tiden.

Tarato sa for siden:

Godt jobbet til dere! Ingen oppgang er også bra, husk det Festina. Her i gården viste vekta 0,2 kg opp siden sist fredag; ikke som forventet men heller ikke unormalt. Det er ikke så mange grammene, og jeg har vært ille plaget av vann i kroppen de siste dagene. Måtte rydde vekk litt klær i går; noen av de klærne jeg har brukt i sommer er blitt for store. Enn det da gitt!! Måtte prøve et par bukser som ligger i "ventehylla" og det er ikke lenge til de passer altså. Kan bruke dem nå også, men da med en sid skjorte eller noe sånt over. Har en del liggende i "ventehylla" mi; fra tidligere tider da jeg greide å gå ned (og før jeg gikk opp igjen ;)) Noe er uaktuelt å bruke nå, men litt skal jeg bruke.

Jeg har vært flink og gått flere småturer den siste uka, sånn to-fem km's turer, og det er godt kjenner jeg. I helga skal jeg ut i skogen og finne kjente og ukjente stier igjen - der lader jeg virkelig batteriene. Nå er det fredagkveld, og jeg har allerede noe godt i glasset :D Gubben og jeg er alene hjemme og skal lage oss noe godt å spise etterhvert.

VSB sa for siden:

Ned 0,4 i går, ikke masse, men det er heller ikke å forvente. Blir litt utskeielser fredag og lørdag, men holdt de lavkarbo i går... Flink med begrensninger også, noen biter fruktose sjokolade og litt baconsvor:) håper kvelden i dag går like bra... Ellers har jeg begynt å øke forsiktig på fettet, men holder proteinet høyt pga mye trening (2x kroppsvekt). Ender vel på en slags strikt Fedon for tiden, så mulig jeg burde konvertere tråd, men er veldig kos her da...

Fedona sa for siden:

Nedgang er nedgang vettu VSB ;) heldige du som går ned, her i gården står det dessverre stille og har gjort det siden påske. Nå har jeg bestilt noe sds mat igjen, bare litt kanelkubber og belgiske fløtevafler. Må prøve å gjøre noen grep og starter med dette. Tror jeg skal starte min egen dagbok nå, har tenkt på det lenge, kanskje det er lettere å følge meg selv på hva som funker eller ei... Vi får se.

Ha en super lørdag! Og VSB, du må ikke forsvinne fra tråden da, koselig å ha deg her inne :)

VSB sa for siden:

Ja, jeg blir her. Har dagbok også, men holder ikke så mye liv i den. Bruker diett. No aktivt for tiden. Litt jobb, men dessverre nødvendig. Tror nok min stabiliserings "diett" ender et sted mellom LCHF og Fedon, den siste er for mye KH til hverdags, den første for mye fett... Så føler mrg vel mest hjemme her tross alt. Og lørdager blir det løsere regime tenker jeg. Se om det funker i hvert fall...

Fedona sa for siden:

Da har jeg opprettet dagbok her inne :) dere er velkomne til å hilse på :)

Tarato sa for siden:

God kveld mine venner! Håper du blir her VSB (og dere andre); uavhengig av filosofi og praksis. Jeg er i alle fall ikke på lav-karbo-høyt-fett.... men mer på lavkarbo-lavkalori-lavfett :) Uansett hva og hvordan er det dere som hjelper meg å holde fokus og retning! Jeg abonnerer herved på journalene til både deg Fedona og på din VSB:

Jeg har vært ute og lang tur i dag; med ei veldig spennende lydbok på øret gikk kilometrene unna som "varmt hvetebrød". Det gjorde også melkesjokoladen til mannen min da jeg kom hjem:( Får tro at alle kilometrene og svettinga oppveide inntaket av all den sjokkisen. Og dere....det var ikke så godt som jeg trodde...

Tarato sa for siden:

Heisann! Jeg har ingen journal så jeg må bruke denne siden til å forlate mine synder. Nå sitter jeg og tenker at endelig er denne dagen ferdig! Har vært ute og gått lang tur, mens resten av dagen har jeg pløyd - ja faktisk pløyd - kjøleskap og matskap. Fysj og fysj. Som jeg sa til deg Fedona; spist er spist - men det er ingen god følelse! Og baki hodet sitter en liten "dj%&¤l" og sier at du gikk så lang tur i dag at det har ingenting å si om du snavler litt. Lurer på hvor lenge jeg må sitte inne for å ha kvele min egen underbevissthet?? Spekulerer på om jeg har spist noe som har utløst det, eller er det noe jeg ikke har spist som jeg burde har hatt i meg? Eller er det bare dårlig selvkontroll??? Og hva gjør jeg for å unngå at morgendagen blir likedan? Og tirsdag? Og...
Sukk...

Fedona sa for siden:

Vi får konkurrere om å bli bedre! Utfordrer deg herved til å gå tilbake til vårt sunne lavkarbo kosthold uten sånne små utskeielser. Og så må vi være helt ærlige da :) tar du utfordringen?

VSB sa for siden:

Vi er flere med sånne utskeielser, men for meg handler det om psyke og situasjon, ikke egentlig mat...

For meg handler det om at det er snart DEN uken i måneden, og jeg har lyst på noe heeeeele tiden.....:(

Men vi står han av, gjør vi ikke?

Fedona sa for siden:

Kjenner igjen det der ja :rolleyes:

Tarato sa for siden:

Vi står han av! Og hun. Og hvem andre som kommer i veien!
Og klart det handler om psyke og ikke maten i seg selv. Blah!

Og JA! Jeg er med på utfordringen Fedona. Takk for at du hjelper meg! Utfordringer som dette trigger meg (mer enn du kan ane:D)! Jeg trenger noen som «ser meg i kortene» når jeg har det som nå. Hittil i dag har det gått veldig bra; men jeg har jo vært på jobb og da er det sjelden noe som frister. Nå er jeg hjemme og da blir det stadig litt mer spennende. Har tenkt mye på hvorfor det ble som det ble, og jeg tror det rett og slett ble for mye kh jeg, først med speltpizza på fredag, sjokolade på lørdag – nei jeg skal ikke gå i detaljer, men dette var bare starten. Det som kom etter…. Hele tiden mens jeg tenkte at jeg hadde jo gått så langt/mye at det kom til å gå bra. Vekta viste 1,1 kg opp i morges i forhold til sist fredag, og det sier vel sitt….
I dag har jeg drukket skvettene mine, spist til fast tid, og skal gjøre mitt beste for å holde meg til den smale sti resten av dagen. Rapport kommer! Nå skal jeg varme middag fra i går. Kanskje litt styrketrening på slutten vil gjøre seg?

....og du VSB: blir du med på utfordringen om å holde et sunt kosthold uten utskeielser? Festina er kanskje godt i sporet allerede? Eller??

Fedona sa for siden:

Da er vi igang! Og jo flere jo bedre :) har avgitt rapport i journalen min ;) so far so good! Kjenner jeg trenger en sånn konkurranse/utfordring jeg også nå :) stå på Tarato! Dette klarer vi! Tjo ho! :)

VSB sa for siden:

Jeg tar utfordringen, men må rapportere at det sprakk på vanlige Pølser i dag. Upraktisk med altfor mye særbehandling når vi arrangerer barnebursdag i skogen... Hadde med egen kake (leftover fra familiefeiringen,) så holdt meg unna lomper, muffins og pinnebrød med syltetøy, godis og marshmallows... Alt i alt en god dag!

Øker fett og matmengde litt framover, nærme meg et stabiliseringsnivå, før jeg ev. Får gå hardt til verks for den siste kiloen. Er jeg fornøyd, gir jeg meg der, ev. Nedre grense for meg er 68, men prøver å bygge litt muskler og, i og med at jeg vel offisielt kan erklæres som treningsnarkoman...

Fedona sa for siden:

Så flott at du også tar utfordringen! Og synes du var ganske flink jeg, i skogs bursdagen :) da får vi rapportere og backe hverandre så godt vi kan! Kjenner det gir meg en ny giv :)

Tarato sa for siden:

Jeg har lest meg opp på jounalen din Fedona; greit å ha en sånn oversikt. Er det ikke herlig å måtte sende bort klær en går og venter på skal bli passe?? Da jeg ryddet klær sist sa mannen min at det kunne bli et problem hvis det fortsatte sånn - jeg kom jo til å bli klesløs. Som om det er et problem som ikke kan fikses liksom:D:D
Synes du var veldig flink på bursdagen VSB; pølser er ikke det aller aller verste heller; de er jo stappfulle av fett. Du var kjempeflink som ikke tok for deg av alt de andre! Jeg ser at selv om det er ganske utfordrende å ikke tåle melk/mel - det er greit å "gjemme" seg bak i slike sammenhenger for eksempel.

Jeg har spist lavkarbo knekkebrød til frokost og kvelds, med smør og ost på. Salat til lunsj og restemat fra i går til middag (kjøtt og salat/grønnsaker). Har drukket 2 liter vann og hatt ei økt med styrketrening. Avslutta med romaskin; deilig for hele kroppen. Har forberedt morgendagen både med tanke på mat og på klær. Nå er jeg i gang! Kommer innom i morgen igjen; takk til dere for utfordringen!

Fedona sa for siden:

Du har vært kjempeflink!!! Vi snakkes i morra til en enda bedre dag :D

Signerer denne! Du har vært kjempeflink i mine øyne - jeg kunne lett bare ha stupt uti det.... Du har all grunn til å være fornøyd med den, VSB! :)

Jepp, er faktisk kry over å melde at jeg har vært flink siden forrige fredag, og er i ketose på 5.? 6.? dagen. Har også vært flink med trimmen sist uke med coretrening, hundelufting og dykking på søndagen. Bare så utrolig fortærende at vekta ikke beveger seg!!:mad: nå er det den vanskelige uken med godtesjuke og alt, så det er bra dere utfordrer meg - det trenger jeg! ;)

VSB sa for siden:

Har hormonspiral og ergo ganske uregelmessig "uke", så kan ikke skylle på det...

Får tilstå, tok med muffinsrester på jobb for å "kvitte" meg med, men det havnet en på feil sted... Ja, får gå på videre, men denne gangen handlet det kun om fristelsen...

Kjøpte fiskekaker i dag, men blir i grunnen for mye kh for meg, se hva jeg finner i frysen... Måtte ha noe enkelt til ungene etter trening og fiskekaker ligger mange hakk over feks pizza!

Ellers er det for mye stress rundt meg for tiden... Regulere aktivitetsnivå... Kjempevanskelig for øyeblikket. Må, bør, vil... Prioritering! Det jeg kan kutte er muligens de tingene som ikke bare er gøy, men som også gjør godt for helsa. Tur, trening og hest. Meditativ effekt, endorfiner i store mengder, tar knekken på stress og angst...

Tarato sa for siden:

Hold på det som gir deg energi og kutt ut det andre. Hva med å lage en plan for trening, en hvor du planlegger dagene framover slik at du ikke gaper over for mye? Ikke la deg rive med av impuls og lyst men fordi det ligger en plan bak det?

Hold ut Festina! Du finner din oppskrift; bare vent. Jeg holdt på med LK i 2,5 år før jeg fant ut hva som var riktig å gjøre for min del. 2,5 år er lang tid. Var mer som den standhaftige tinnsoldat den tiden. Gikk jo litt lei innimellom, og "kasta innpå" annen mat (litt som nå egentlig) men holdt ut. På det meste den tiden greide jeg å gå ned 5 kg mens jeg størsteparten av tiden lå i minus 2. Og etter at jeg la om tankene og fjernet fokus fra vekt til å se på trivsel (jfr "levereglene" mine) har jeg gått ned 10. Jeg tror at fokus/tanker på at vi skal gå ned i vekt er en så stor stressfaktor at det ikke hjelper uansett hva vi gjør. Noen har slike forutsetninger at de "raser" ned i vekt; andre har det ikke ikke. jeg er blant de siste, og velger å fokusere på å mestre enkle ting som i sum gir resultat. Ja jeg kaller det å mestre, for det er det det handler om - for meg i allefall. Mestre å spise den maten jeg tåler, å ikke spise for mye i hvert måltid, drikke nok, trimme nok osv. Og ikke minst - mestre å ikke se på hva jeg ikke kan spise, men heller fokusere på hva jeg kan spise. Å sette små og overkommelige mål er viktig for meg og gir meg en følelse av mestring.

Hvordan har din dag vært Fedona?

Så litt om min dag i dag. Knekkebrød til frokost og lunsj (må få igang magen; masse frø hjelper på det), middag med ekstra fett. Målet med vannmengde nås i løpet av kvelden. Har planer om å gå en tur med et par damer i kveld; det gjør godt. regner med det blir litt salat eller kokt egg med majones/smeltet smør til kveld. Tror det er litt lurt med ekstra fett i disse dagene... For øvrig merker jeg at det å ha dere i ryggen gjør at jeg løfter hodet; takk!

Fedona sa for siden:

Jo takk som spør Tarato, Fedona har vært flink i dag :) denne utfordringen mellom oss hjelper! Tenkte på dere i dag da jeg var på butikken og var svært fristet til å kjøpe min elskede fishermans friend ;) dere vant! Det kom ikke noe av sånt i handlekurven!

Ellers er jeg som Festina lente... Godtesjuk uka... Er ekstremt pms denne gangen og jeg føler meg som en blanding av en ballong og Dolly Parton :p snikveide meg i dag og plutselig 2-3 kg opp!!! Det må da være vann slik jeg føler meg nå? Og kanskje en liten ettervirkning etter isen på søndag...? Nå skal jeg bli flinkere til å veie meg kun på fredager... Sukk... Klarer jeg det da?

Du nevner mestring ja, Tarato! Det vet jeg alt om! Synes de tre siste årene har handlet kun om det... I dag ble det en liten mestring med å gå en tur på 40 min. Det gikk veldig bra, formen har blitt mye bedre de siste månedene :) bortsett fra en liten smell etter vegas turen. Men nå skal det gå riktig vei igjen :D så det så!

VSB: nå er muffinsene borte, og det er bra! Ny start og nye muligheter i morra :) kjenner meg veldig igjen i det du sier om å spise de opp for å bli kvitt de :p det har skjedd meg også!

Ønsker dere en fin kveld, av det som er igjen av den. Skal inn i journalen min litt senere og skrive ned hva som er spist. nå er det Greys Anatomy :)

Tarato sa for siden:

Heier på deg også Fedona; godt at den fisherman'en ikke ble med deg hjem. Sååå godt er det nå ikke da!? Synes jeg ser for meg Ballongdolly; berre lekkert ja ;) Klart det er bare vann; det forsvinner når uka er omme. Drikk nok vann for å utligne det du har innvortes :D

Du kom deg ut på tur i 40 min - veldig bra!

her er det senga nå; det har blitt altfor sene kvelder de siste dagene. Skjerpings!

Selv takk!

Her skjedde det plutselig noe, fargene forsvant og jeg får ikke postet:confused: vi prøver igjen....

Og forresten, Tarato; coretrening er mage/ryggtrening.
Styrking av kjernemuskulaturen eller "core" på "nynorsk" :p

Anbefales av både kiropraktor og naprapat mot ryggvondtene. Antar mange av øvelsene er hentet fra pilates (uten at jeg vet det sikkert).

VSB sa for siden:

Vel, planen var å gi de bort, men tydeligvis tryggere å sende de med mannen (men tror ikke han holder seg unna heller...)

Her har dagen startet med salat, gråpære fra hagen og proteinbombe av en pannekake (egg, cc, ketolyse bakemiks) med lettrømme og litt sukkerfritt syltetøy. Samlet under 15g kh. Orket bare halve pannekaka, det der å stoppe når man er mett...

Nå blir det ut i stallen!

Fedona sa for siden:

Du har vært riktig så flink i dag VSB :) og heldige du som kan være i stallen! Jeg var stalljente i mine unge dager :) mange gode minner og savner å være i nærheten av hester...

Vært flink i dag jeg også. Til middag hadde jeg en sds middag og ellers lavkarbo brød med skinke og majones. Jeg bruker vanligvis å spise masse grønt hver dag, men ser at det har blitt lite av det de siste dagene. I morgen regner jeg derfor med å ha en kjøttrett med mange grønnsaker til.

Snikveide med igjen i dag :rolleyes: noe jeg ikke skulle... og har mistet to av de vannkiloene som kom over natta :) Fortsatt ballong mage, skikkelig og det, så ille bruker det virkelig ikke å være! Men det går nok over det også.

Hvordan har det gått med dere andre?

Tarato sa for siden:

Jeg henger med! Tradisjonell dag; knekkebrød med ost, salat, kjøtt og grønnsaker/salat til middag. Ikke så spennende, og ganske mye repetisjoner - men det er det som må til. Ikke ha fokus på at mat skal være så fryktelig godt. På samme tid som jeg tror det er med og trigger lysten på ett eller annet nettopp fodri det er lite variasjon over smak.

Ikke i formen så jeg dro hjem tidligere fra jobb; det er jeg ikke så veldig flink til nemlig, så derfor et klapp på skuldra til meg selv siden jeg dro hjem :heia:Det ble ikke noe trim i dag da; holder meg i sofaen under et teppe og synes det er helt greit i grunnen.

Hva slags lavkarbobrød bruker du Fedona? Lager du selv eller er det ferdigpakke?
Jeg veier meg hver dag jeg nå, uten bekymring. Det stresser meg mer å ikke gjøre det. Det er blitt like vanlig som å pusse tennene og å sette opp håret :p Å vite hva vekta viser gir meg en støtte for å komme gjennom dagen og en pekepinn på om jeg har spist noe jeg ikke burde spist. Jeg er veldig bevisst på å analysere hva som kan være årsaken hvis vekta har gått opp; er det noe jeg burde unngått? for lite trim? for lite vann? for mye mat? for lite grønnsaker? For deretter å gjøre det bedre neste dag.

Å stoppe når man er mett... ja ikke enkelt. For meg hjelper det å spise sakte og kjenne etter hvordan magen er. Hender jeg må tvinge meg til å spise sakte for er jeg sulte så slukes maten. Huff...

Fedona sa for siden:

Kjempeflink er du Tarato :) både med mat og med at du tar hensyn til kroppen når den ikke er helt i form! Riktig god bedring til deg! Kos deg og slapp av under pleddet ditt du :)

Jeg lager mitt eget brød. Bruker oppskriften til Karin her inne. Det heter "mitt aller beste brød" det er kjempegodt og veldig lite karber i. Hvis du søker det opp så finner du det :)

Kjenner igjen det med å sluke maten! Jeg er også en matsluker... Prøver å være bevisst på det, men det er ikke lett alltid.

Kjenner høsten har satt inn og i kveld har jeg tent opp i ovnen. Aldri tent opp så tidlig før tror jeg. Men nå begynner det å bli veldig hett her...:p må kanskje åpne vinduet he he he.

Vi holder koken! Dette klarer vi! Avlegger ny rapport i morra :)

VSB sa for siden:

God matdag i går, men måtte fylle på litt på kvelden, hadde blitt litt lite mat... Registrerer ALT på diett.no for tiden. Startet dagen med omelett og salat i dag. En tredjedel ligger igjen i panna til senere.

Og Tarato, du er kjempeflink som går hjem og holder deg på sofaen, der må jeg jobbe med meg selv.

Snikveier jeg og, positiv i dag, med fare for skuffelse i morgen.

Tarato sa for siden:

God kveld! Da er det på tide å rapportere fra dagen i dag: den har vært som de andre dagene, matmessig spiser jeg ca det samme hver dag. Og i dag oppdaget jeg hvorfor jeg er som et vandrende utsultet ett-og-annet etter middag; den uka er på vei. Kjente med en gang at jeg slappet av da jeg forstod årsaken. Da er det mye lettere å stå i mot/takle suget rett og slett fordi det er hormonene som styrer meg. Har ingen forhåpninger om nedgang i morgen, noe veiingen de siste dagene heller ikke har gitt inntrykk av. Er ganske sliten, og håper å komme meg ut en tur i helga igjen. Da samler jeg energi så det holder.

Apropos snikveieing: kan vi kalle det snikveiing siden vi gjør det så åpenlyst??
Ha en riktig god torsdagskveld.

Fedona sa for siden:

Lurer på om vi har synkronisert "uke" her inne :rolleyes: vi er jo flere der akkurat nå... :p

Kan vi kalle det snikveiing? Hmmm du har kanskje rett i at det blir litt uriktig ja. Jeg er så glad for at de tre vannkiloene er forsvunnet selv om jeg fortsatt er pms. Det var nok den isen på søndag tenker jeg. Men lærte en lekse der.

I dag har jeg vært hos frisøren og tatt av hele 15 cm på lengden! ganske uvant! Men det var deilig og nå skal jeg ikke spare til langt mer. Om jeg en gang skulle ønske langt hår igjen så skal jeg kjøpe det og ikke spare i tre år :D

Spist god og riktig mat i dag, ingen utskeielser å melde. Juhu :)

VSB sa for siden:

Gårdsdagen var bra matmessig. Så kommer helg og utfordringer...

Glemte rent veiing på morgenen, litt livat og litt trøtt mamma. Får registrere gårdsdagen som viste 70,1. Med fare for at den var vel optimistisk... Ca. 1kg ned, mye vann tenker jeg.

Tarato sa for siden:

Pluss 1 ift minstenotering. Snakkes i kveld!

Vi får heller komme ut av skapet og kalle det veiing - så får vi heller kalle den veiingen som teller for offisiell veiing! :D

Jeg for min del sliter med motivasjonen for øyeblikket. OPP! 1 kg siste uken! :mad: Det gir en nedgang på 100 gram på 1 måned hvor jeg har vært dyktig både med kosthold og trim:eek: Hva i all verden må til, da??

Nå skal det sies at jeg var på konferanse onsdag og torsdag, og selv om jeg var flink med maten ble det aaaalt for mye vin onsdagskvelden. Faktisk så mye at jeg sliter med etterdønningene enda....:o Håper derfor det er mest vann og at det retter seg til neste ukes veiing. Hvis ikke det skjer noe da, så må jeg nok inn på diett.no jeg også, og det håpet jeg å unngå. Jeg blir nemlig litt nazi når jeg begynner med veiing og telling, og da er jo en av fordelene med lavkarbo borte......

Uansett så får dere ha god helg og lykke til. Kryss fingrene for at jeg ikke stuper ut i 86%-skålen - jeg er veldig nær.....

smgj sa for siden:

Jeg samler vann som en svamp bare jeg kikker på en flaske hvor noe måles i %.... Merkelig det der. Da jeg var i 20årene kunne jeg drikke som bare det og så være et kilo lettere dagen etterpå (jupp, alkohol skal virke vanndrivende.) Nå? Vel - et par små glass bailyes, eller 2 glass vin, eller en liter cider ... og 1-1,5kg OPP... og det henger i gjerne en halv uke.

Etter at jeg begynte å bruke ovuview har jeg blitt oppmerksom på en annen sammenheng... Det er alltid mest hyggelig å gå på vekta rundt eggløsning. Fordi da er jeg gjerne 1kg lettere enn baseline ellers i måneden. :p

Festina lente - du skal gå å pusse tennene i stedet for å sikle på den sjokoladen...

Fedona sa for siden:

Offisiell veiing i dag. To kg opp fra minstenotering i vår, men ca det samme som påske. vannkiloene er som sagt bort og jeg føler meg lettere. Må tenke at det går riktig vei nå :)

Er det lov med 70% sjokolade på lørdager eller er det forbudt også? Det må vi bli enige om ;) jeg regner med det blir litt vin i kveld og enda litt mindre i morgen. Skal på yoga fra 12-15 på søndag og da kan jeg ikke ha drukket så mange glassene dagen før ;)

Jeg har har holdt på vinen min helt siden jeg startet og har ikke så lyst til å gi slipp på den. Men det blir klart mindre enn i sommer :cool:Hva med dere? Vin og sjokolade i helgen eller helt strikt? Sjokoladen kan jeg godt droppe. Og har vært uten fishermans friend siden søndag, det er min største utfordring akkurat nå. Det er om å gjøre å ikke ha det i hus, det er veldig avhengighetsskapende for meg. Det er den salmiakk uten tilsatt sukker... Sukk... Men skal klare det også! Funlight er det neste som skal droppes igjen. Pepsi Max er heldigvis ute av verden for lenge siden :)

Vi snakkes!

smgj sa for siden:

Min sjokoladeregel er som følger:
A L D R I sjokolade 2 dager på rad. Denne er sånn fordi jeg

• ikke klarer å la være å fråtse (så når jeg spiser gir jeg meg selv lov til å spise... til jeg er kvalm om så er)
  • det er sjokolade på dag 2 som fører meg ut i avhengighetssirkus, og jeg blir lett sjokoladeavhengig... :(
    Så langt ser det ut til at dette fungerer. Jeg har vel i snitt spist sjokolade 1 eller 2 ganger ukentlig siden jeg fant ut å gjøre det på denne måten.

Og det fine er at hver gang jeg har lyst på sjokolade så må jeg tenke på om jeg ikke skal spare "sjokoladedagen" til i morgen i stedet... Så i går gikk jeg i krok rundt skåla med sjokolade (snille svigers tok med da de kom på besøk) fordi jeg ikke kunne bestemme meg - og i dag skal jeg være borte mesteparten av dagen så jeg kommer til å spare sjokoladedagen min til lørdag.... :D Vel - hvordan man "lurer seg selv" er ikke så nøye, bare det fungerer. Dette høres helt teit ut, men det er regler som virker for meg (så langt - skal på 14 dager ferie snart, og har planer om å overholde det da også).

Vin er det verre med. Har ikke noe problem å holde meg unna lengre tid av gangen, men må innrømme at jeg blir litt sur over å ha såpass stor negativ virkning av så lite...
Uansett - dette er en livsstil primært for meg (særlig siden det ikke ser ut til å virke som en slankekur :p .. ) og dermed må jeg spise på en måte som kan funke... Dvs at jeg tar vinen og den medfølgende oppgangen innimellom. (Men sjeldnere enn jeg nok ville ha gjort uten det sure halvannetkiloet...spesielt siden jeg antar det egentlig signaliserer at kroppen ikke har særlig godt av det - hvadetnåenner... )

Kunstig sukker i drikke er det lite av. Jeg drikker vann, farris/ramløsa, usøtet grønn te/urte-te eller kombucha. Ikke pastiller eller sånt heller. Heldigvis. Har andre uvaner nok... ;)

Tarato sa for siden:

Hold fokus! Det må til; ikke slipp det ut avs synet. Må du telle på diett.no, så må du telle på diett,no. Nazi eller ikke! Etterdønninger to dager etter.....kanskje en smule for mye alkohol? Har du (og flere) sjekket sukkerinnholdet i vinen dere drikker? Kan være mye skjult her altså! Og drikker du for mye så forbrenner kroppen alkoholne før fettet; det kan være nok hvis en drikker for mye... Og du...husk å puss tenna :D - den var god!
<aside class="bbquote">

smgj sa:

Jeg samler vann som en svamp bare jeg kikker på en flaske hvor noe måles i %.... etter at jeg begynte å bruke ovuview har jeg blitt oppmerksom på en annen sammenheng....
Sånn er jeg også (svampaktig ja); når jeg drikker sjelden. Men når jeg tar et glass et par tre kvelder i uka så fungerer det ikke sånn. MOralen er altså å småsupe litt jevnt gjennom uka :o Fokus. Fokus. Fokus!

For meg er det helt uaktuelt (liker ikke ordene lov/ikke lov) med 70% sjokkis. Den er for god og jeg går ammok. 86% er ikke så veldig god, så den takler jeg annerledes. Det beste var da jeg laga sjokolade av 86% og cocosa; det ble så mektige at jeg ikke greide å spise så mange i slengen.... når jeg tenker meg om, så brukte jeg det i forbindelse med "den" uka hver mnd. Hm....
Vin og sjokolade høre absolutt sammen - så lenge vi snakker om nonstop. Er det ikke nonstop kan det være det samme :p
Jeg savner veldig en smak i munnen, smak, smak på ett eller annet. Så i dag handlet jeg inn et par esker fribol lakris; også noe jeg har brukt å ha i bakhånda når "den" uka kom. Eller når andre lyster tok overhånd ;) Men fisherman??? nei...... Pepsi max....ja men kan ikke. Da er cola light annerledes; den trigges jeg ikke av.

LURT!!! Mon tro om jeg greide noe av det samme??

Dagen og arbeidsuka er endelig over. Formen er stabil; dvs ikke verre men heller ikke bedre. Håper å kunne gå en tur i morgen om ikke annet. Skulle/burde/ønsket å rydde litt i huset i morgen også. Det blir en lang og krevende uke neste uke også, og dess mer som er "på stell" før dess bedre er det å komme hjem på ettermiddagen. Har druknet tankene mine litt i rødvin i kveld; spørs om bonangeren tar meg i morgen. Ikke lett når en tåler så lite:rolleyes:

har forøvrig ikke noe problemer med å forklare oppgangen på 1 kg den siste uka/to ukene. Har større utfordringer med å gå den ned igjen, når hodet og kroppen er opptatt av å kunne spise alt mulig annet enn det jeg bør spise. Blah!

smgj sa for siden:

Det var seriøst ment med tannpuss altså. Det er noe med tannkremsmaken og rene tenner som gjør at veien blir lengre ned i sukkerskåla... Sjokoladedagen ble forresten idag. Tryna i ei skål med m&m på et vennelag, så da er morgendagen avgjort. Den blir "hvit".

Tarato sa for siden:

God morgen! Her er frokosten unnagjort etter en laaang sløvestund i senga med aviser. Det er bare så deilig! Tenkte å ta en kikk i klesskapet i dag, og se om det er noen klær som kan legges vekk/sendes vekk igjen. Ikke fordi jeg nødvendigvis har krympet så veldig siden sist, men for å gi meg selv litt fokus og motivasjon ;) Og så var det en del jeg ikke pakket unna sist jeg ryddet fordi jeg tenkte de kunne være kjekt å ha - og som jeg nå spekulerer på virkelig er meg. Når jeg ikke trenger å skjule/gjemme meg i omfangsrike klær så kan det være greit å legge vekk de som er i den kategorien;) Har spist for mye og i tillegg noe jeg ikke burde igjen, og jeg vet hva.... Spesielt rå gulrot (bruker i salat) og for mye proteiner. Da vet jeg hvordan dagen her blir, og så håper jeg at jeg ikke glemmer den så fort:rolleyes: Nå er det tilbake til hverdagen igjen for å unngå dette. Skal fylle opp ei stor mugge med vann og sette i kjøleskapet; den skal tømmes før jeg "kan" spise neste måltid. Ha en god lørdag alle sammen!

VSB sa for siden:

Gårdsdagen var utfordring for meg, med sosiale lag. Da stress spiser jeg lett. (sosial angst...) klarte meg bra, 0 sjokolade, en del jordbær og nesten en liten pose øffer. Tror kroppen trengte det saltet... Kinamat minus ris (ok, to små skjeer) og ergo lite saus som kan inneholde mye sukker. Scampi og brokkoli, mmm. Ja, litt pærer fra hagen, men de er små og hører med til sesongen. Vipper litt mellom Fedon og LCHF her ja... Men må finne min vei!

En dag i uka er det lov for meg med litt utskeielser, cluet er måtehold! Så litt sjokolade blir det nok lørdagskvelden! Sukkerfri, mørk eller fruktose...

Maten i dag, eh... Glemte lunsj, meldte meg på nytt treningsstudio, ordnet barnevakt og obs sann... Lk proteinbar ble redningen... Ellers omelett til frokost og fiske- skalldyrsuppe til middag. Teste baker hansen sine smartkarbo rundstykker, men har ikke funnet næringsinnhold, så uvisst hvor på skalaen de ligger. Ble bare 1/4, mektig, så all verden utgjør det ikke. Hjemmelaget pærekompott med sabayonne... Den tok en evighet å lage...

Vin kan jeg fint klare meg uten, og skal jeg ha så jo tørrere jo bedre, så det passer jo bra!

Protein er ikke mitt problem, men trengs jo med mitt treningsnivå, så jeg sliter vel heller ofte med å komme opp i 2x kroppsvekt som bør være minimum...

Cola zero er min store synd... Jeg vet at den kan ødelegge for mye, hodepine, søvn, søtsug... Men må finne pågangsmot og motivasjon! Ikke minst er det penger å spare!

Fedona sa for siden:

Stikker innom for å ønske dere en fin lørdagskveld :) ser ut som dere har blitt flinkere og flinkere med maten :) det går bra her også, bortsett fra rødvin da :p har kjøpt mørk sjokolade, men den skal få ligge i kjøleskapet så lenge den kan ;) har jo ikke spist sånt på ei uke og det frister ikke så mye lenger.

I går hadde vi pizza med sds bunn. Den var veldig god! Må kjøpe mer av de. I kveld blir det kalkun lår med blomkål og sellleri grateng. I morgen er det tre timers yoga økt med fokus på hofter og nedre del av rygg. Det trenger jeg med tanke på at halve slekta har skiftet hofte :D

Du har rett Tarato! Fokus fokus fokus! Den skal jeg ta med meg hver dag fremover :) trenger noen til å holde meg i øra :p

Tarato sa for siden:

Jeg har hatt en ganske illle dag; egentlig vil jeg si forferdelig, men det går sikkert an å få det verre. Magen er utsprengt, vondt, og uansett så er det slitsomt. Et veldig tydelig tegn på at jeg har spist for mye/feil. Been there, done that.... Men i dag har jeg tatt skjeia i den andre handa, og holdt meg på matta. I stede for tre store og ett lite måltid, har jeg spist ca hver 2. time og da heller i mindre mengder. Knekkebrød med smørost har jeg spist to ganger. Ett kokt egg med smeltet smør to ganger. Til middag i kveld ble det en lett salat med majones (og det mens mannen mesket seg med en diger biff....). Nå kjennes det ut som magen begynner å samarbeide med meg, så jeg tror det verste er over. Det sier vel sitt når jeg blir ubehagelig stappmett av ett egg med litt smør? Vann har jeg drukket hele dagen, og jeg har tatt et par fribol når trangen på "noe" har vært for sterkt. Nå er det "trangen" til rødvin som gjelder :D, dvs jeg har tatt et glass og koser meg med det. Det er en rolig lørdagskveld, med TV, aviser, og litt ukeblad. Lader batteriene på den måten ;) God lørdagskveld til dere!

PS: Fedona: hvilket øre vil du bli holdt i? Så du kan holde i mitt på den andre siden mener jeg :p

VSB sa for siden:

Godt å være flere her ja, og flinke dere og.

Trener nok litt mye, men ikke alltid høyintensivt. Trening har blitt min"medisin" for å holde angste i sjakk. Når den kommer er alternativene: spise, sove, trene... Hva velger man? Har noe medisiner enda, men har ikke tatt på evigheter, sta også ser dere... Trening er i hvert fall sunnere! Så da kan jeg jo like gjerne sette meg noen mål å jobbe mot. Ser mange ulike meninger om protein og 2x er vel i nederkant om du ser bort fra offentlige anbefalinger og set er vel noe jeg sjelden kommer opp i og. Men merker ikke noe problem om det blir mye en dag:)

Tarato sa for siden:

Du har funnet litt av din oppskrift VSB; fortsett med det som fungerer for deg og jobb videre med det som kan bli bedre. JEg er ingen medisiner, men noe erfaring har jeg da. Selv om jeg ikke har sosial angst slik du har, så undrer jeg meg på om ikke litt medisin kan hjelpe deg, slik at du slipper å bruke så mye energi på å takle det sosiale - og heller kan bruke denne på å jobbe med de andre utfordringene du har? Og når du har fått taket på dette resten så trappe ned på medisinene for da har du energi til å ta det også? Mer som en krykke når føttene ikke greier å holde oss oppe av seg selv? Skjønner du hva jeg mener?

Jeg blir dårlig i magen av for mye kjøtt (som jeg bl.a har spist de siste dagene), så du er heldig som kan spise "ubegrenset" (i mine øyne) av det.

Nå er frokosten spist, og kroppen begynner å bli levelig med igjen. Dagen skal brukes til akkurat det jeg har lyst til - selv om denne "lysten" også består av noe må-gjøre-noe-husarbeid;). Ha en fortreffelig søndag!

VSB sa for siden:

Problemet med medisiner er mye bivirkninger, resulterte bl.a. i +18kg. Så glad jeg er kvitt mest mulig. Ikke helt fri enda... Så jeg bruker det jeg kan av andre teknikker. Trener på "meditasjon" funnet en app til iphone, mindfullness. Men krever ro og konsentrasjon. Av trening og mat... Ja, da er vel det fornuftigste valget lett å se, ikke alltid lett å gjennomføre... Men, effektivt!

Nå er det bursdagsbesøk. Har bakt pærepai som jeg tar med, og så er vi lovet lammestek, mmmm....

Tarato sa for siden:

åh...bivirkninger tenkte jeg ikke på :( Beklager! Men osm jeg sa tidligere; du har funnet din oppskrift, som du kan foredle videre. Lammestek til bursdag....høres deilig ut. Det gjør også pærepai; hvordan lager du den? Savner virkelig pai som jeg spiste mye av før både til lunsj og middager. Favoritt i huset hos alle mann, store og små.

God bursdag! Jeg skal ut å gå tur; har spist lunsjen min - to egg med smør og et lite knekkebrød ved siden av. Det ble for mye gitt, ser nå (kjenner rettere sagt) at jeg kunne droppet det ene egget eller knekkebrødet. Lært av den! Snakkes!

smgj sa for siden:

Mat er medisin for overraskende mye. Men det kan ta uhyggelig lang tid å finne "riktig retning" og riktig mengde.... Og man kan for all del trenge medikamenter i kortere og lengre perioder.
Ellers er jeg blitt mer og mer skeptisk på bivirkninger. Det er nok fordi jeg etter å ha kommet ut av de sterke tidlige 20-årene "hvor man tåler alt" oppdager at jeg må være mer og mer forsiktig ... spesielt med medikamenter da bivirkningene ofte kan være like sterke som "virkningene"...

Tarato sa for siden:

Du har veldig rett i det du sier smgj. Hippocrates sa allerede for 2500 år siden at vi skulle "La maten være din medisin, og la medisin være din mat". Dette kostholdet (altså at man ikke spiser mat kroppen ikke tåler) har hvertfall hjulpet på mange av mine helseproblemer, både med betennelser ved (den minste) overbelastning, migrene, magetrøbbel, som igjen også virker inn på psyken.

jeg har bakt denne kaka i dag; den kan jeg nok prøve meg på igjen senere også. Nå skal den i fryseren før jeg spiser for mye! :eek::eek:

VSB sa for siden:

Jeg brukte oppskrift fra "fristende lavkarbo". Smuldrepai, opprinnelig med rabarbra, men etter Schønberg Ercen, man tager vad man haver... Da er bunnen på topp, så enkelt. Toppen ble laget av smør, sukrin og finhakkede mandler og valnøtter. Pærene kokte jeg først i "sukkerlake" av sukrin og tagatesse.

Mengder ja... Fornøyd med meg selv egentlig. Mye bær, men med litt kremfløte, ikke ubegrenset. Bær anser jeg som sundt godteri. Tok en skje is, altfor søtt! Ellers spiste jeg godt av lammestek og salat, litt bønner og passe med fet sjy.

Har blitt mye frukt nå, men det er fordi det kommer fra egen hage, ellers gÅr det lenge mellom... Men, tror nok kroppen trives litt over ketogent nivå, men er vel på let etter balansen...

Jeg greide meg uten både sjokolade og tannpuss :-) Men jeg har lest før at dette er et godt "hjelpemiddel" når søtsuget slår inn, så du skal ikke se vekk fra at jeg må ta det i bruk snart. Foreløpig har jeg trøstet meg med tørrfisk, men da må jeg smugspise når hunden er ute på luftetur! :D

[quote=VSB;1380761]Så jeg bruker det jeg kan av andre teknikker. Trener på "meditasjon" funnet en app til iphone, mindfullness. Men krever ro og konsentrasjon. quote]

Den bør kanskje jeg installere også, for det å finne roen er kanskje vel så viktig som å stresse kroppen med trening. Er det en gratisversjon, og er du fornøyd med den?

Fedona sa for siden:

God mandag alle sammen!

Ser ut som dere har greid dere bra i helga? Tarato, Jeg var så redd for øret mitt at jeg turde ikke røre sjokoladen :p men vino ble det :o

Ellers hadde jeg en tre timers yoga økt i går og gjett om det kjennes da! Ganske mørbanket i dag! Men jeg et det gjør godt på lang sikt.

På lørdag hadde jeg god energi og brukte den på å male et maleri. Det er vel det første bildet jeg er fornøyd med etter jeg startet å male på nyåret. Det skal få komme på veggen på stua :)

I går hadde vi lammekoteletter med kålrabi stappe og brokkoli. Nam! En sjelden gang unner jeg meg litt Kålrabi stappe da jeg blir så lei av blomkål stappe... Hva bruker dere som tillegg til kjøtt retter?

Har egentlig klart meg veldig bra med kostholdet. Ingen sjokkis eller noe annet søtt. Er livredd for å havne på sukkerkjøret igjen nå når jeg er avvent, så jeg holder meg unna det meste så lenge jeg bare klarer.

MEN.... tenkte jeg skulle skeie ut og bake kake nå ifm bursdagsfeiring, og flesket til i går med lavkarbo Pavlova. Det ble IKKE noen suksess for å si det slik....:o Bunnen ble brun allerede etter 20 minutter (skulle stå i 50), så jeg måtte til med bakepapir over. Det gikk for så vidt greit, men da jeg skulle smake på den var den så god at jeg og sambo spiste opp alt sammen(!). Note to self: Ikke lag kakebunn på tom mage etter luftetur med hunden!

Men det stopper ikke her.... Gjett hvem som ble KNALLDÅRLIG i magen etter å ha kastet i seg alt dette??:eek: Note to self: Husk at magen kan reagere kraftig på for mye "fuskesukker" - i dette tilfellet Tagatesse! Til mitt forsvar vil jeg si at det var første gangen jeg brukte denne typen, men vet faktisk ikke om jeg orker å lage ny bunn i dag med sukrin i stedet. Tror jeg bare serverer blåbær og bringebær i tyrkisk yoghurt! ;)

Trimmen har jeg sløvet litt med, men fikk en luftetur med hunden i går + øvelsene mine. Satser på øvelser i dag og coretrening i morgen.

Vekta ser ut som den går den riktige veien, selv om gårsdagens vekttap nok er noe i meste laget :p.

Ha en god uke!

VSB sa for siden:

[quote=Festina lente;1381058]

Betalte vel 15-20kr, svensk den jeg har, grønn og heter mindfullnes II, men det kom opp mange da jeg søkte:)

VSB sa for siden:

Ideer til tilbehør ja...

Blomkålris, sellerirotmos, gratinert sellerirot, kokte grønnsaker, salat (enkelt så altfor ofte...) bruker iblant litt kålrot, men sjelden alene. I dag blir det nok revne gulrøtter til fisken (kjøpte blåkveite på Ica lørdag, 40%).

Smugveide, mellomveide, jukset... I hvert fall 100g opp fra torsdag (egentlig ingen endring altså...) så jeg krysser av for vel gjennomført helg:)

Fedona sa for siden:

Takk for tips VSB. Hadde nesten glemt den blomkålrisen så godt med påminnelse. Og så bra du er fornøyd med helga, ikke verst det :)

Her går det bra med kostholdet. Har ikke skrevet noe i journalen i det siste da jeg har brukt mye tid på å male et maleri som jeg skal gi i gave til en venninne som fyller 50. Litt skummelt siden det er første gang jeg gir bort et...

Har egentlig ikke så mye mer å legge til akkurat nå, ville bare innom og si hei :)

Kommer sterkere tilbake :) spent på veiinga på fredag...fingers crossed!

VSB sa for siden:

Høres flott ut med eget maleri!

Her går det bra i matveien, men synes litt synd på meg selv. Lånte mannens sykkel og trynte godt, nyere bremser enn meg... Pluss at det LAVE setet (han er høyere) irriterte, så er litt gul og blå og har et skikkelig hovent lår... Kom hjem til hærlig lammegryte i går da, litt trøst...

Fedona sa for siden:

Auda! Det hørtes ikke godt ut! Skikkelig lårhøne?
Trøsteklem fa meg :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.