Se det, Tarato, der ble du endorfinavhengig, gitt! ;) Det er drømmen, det...
Og VSB, du er flink!!
Jeg har ski-fri i dag. Det var planlagt, etter at jeg var ganske sliten etter 15 km i går. Restitusjon er en viktig del av treningen, har jeg lest..:D Strålende sol, men mye vind. Likevel har jeg funnet et lun krok og en god bok, så dette er en helt grei dag ;). Fem dager og seks mil igjen til målet - men nå tiner snøen i en fryktelig fart, så vi får se.
Morsomt at jeg ikke har lyst på noe særlig kh i dag. Har spist et par skiver Ingers superrug de siste dagene, og litt rosiner og sjokolade på tur. Men i dag hvor jeg bare skal slappe av var det egg og laks som fristet. Jeg overbeviser meg selv om at det er kroppen som sier "ingen aktivitet - ingen karbohydrat" :p. Eplet mitt har jeg tatt, da. Aldri en dag uten...
Kroppen kjennes full av vann og ganske sliten. Jeg lurer på hva vekta vil si når jeg kommer hjem... Ikke særlig sikker på at jeg går ned her, nei...
Restitusjon er en viktig del av treningen ja, jojomesteren. Det høres fornuftig ut alt du gjør :) Håper du har hatt en deilig dag i kosekroken med boken :) Høres iallefall helt fantastisk ut! Tror ikke du skal bekymre deg så mye for vekta, bare du venter 2-3 dager med veiinga etter du kommer hjem så vannet etter all skigåinga forsvinner ;) Det skal bli spennende å høre hvordan det går. Nyt uka!
Jeg signerer Fedona! Jeg kjenner at dagen etter en heftig trening (heftig for meg i allefall :rolleyes:) trenger jeg en dag for å "ta meg igjen". Og dagen etter trening er det hardt å gå alle trappene opp til jobb;) Da har jeg vel gjort en hederlig innsats tenker jeg.
Sol, god bok, avslapning høres misunnelsesverdig deilig ut; jeg er tilbake til hverdagen med et brak og her blir jeg fram til påske. Fridagene gjorde veldig godt, men jeg kunne godt hatt et par til. Er ikke det et tegn på at en har hatt det bra det? :p Ser fram til påska jeg da, med bare veier (håpe-håpe-håpe), sol og masse lange turer. Hvis vær og føre er ok kanskje det er da jeg skal teste ut utholdenheten med gåturer opp til 20 km pr dag? Burde være mulig å gjennomføre? Må bare finne veier uten asfalt; det blir ikke aktuelt å ødelegge seg på hardt underlag. Regner ikke med at stiene i skogen er farbare uten ski eller brodder først på april?
Da har jeg gjort ukas 2 treningsøkt :) Samler vel vann for harde livet nå :lol: Tror jeg drøyer veiing til søndager igjen, når jeg trener så får jeg mye vann... :(
Og da endte jeg på 145 km, 55 km unna målet. Skiføret er borte! Åpne flekker i sporet, ellers tynt og vått snølag med masse bøss i etter den kraftige vinden og varmen i går.:mad:
Varslet fortsatt varmt vær nesten hele uka, og selv om det blir kaldere mot slutten, blir det ikke noe mer snø. Så da så. Ikke noe å gjøre med det.
Hva skal jeg gjøre da, mon tro? Lese bøker, gå tur på beina (kjedelig terreng for det, opp en lang bakke og ned igjen....), sitte i sola når vinden løyer litt? Eller pakke sammen og reise hjem? :confused: Hmm. Her må det tenkes litt...
Jeg sparket i spinningsykkelen som står ved sengen (dumt å slå på lyset for å se hvor man går ...) og presterte å brekke en tå forrige onsdag, så her har det ikke blitt noen trening, men desto mer sofasliting :rolleyes: Legen sa 3 uker før jeg kunne trene, men jeg håper at jeg har sluttet å halte såpass til neste uke at jeg klarer å karre meg på treningssenteret og trene litt overkroppsstyrke om ikke annet :)
God kveld! Du har en underlig måte å trene på Cyan; å sparke i sykkelen er ikke riktig måte; jeg for min del bruker sykkelen til den treningsformen som kalles ¨å tørke støv... :p Albatross; jeg samler vann sammen med deg! Du imponerer Jojomesteren med å ha gått så langt på ski i løpet av noen få dager. Kom deg ut på de bare veiene nå og kom i gang med vanlige gåturer. Ta med gåstaver så får du mye av den samme treningen som ved skigåing.
Uka her har vært hektisk i matveien kan en si med jobbreise og hotellmiddager. Jeg spiser for mye altså, og går med en følelse av å alltid være stappmett. Ubehagelig er det også. Og når du får servert tre måltid om dagen, så spiser man litt mer enn normalt - og så er det mye god mat.Og vin... Ikke enkelt for oss som liker maten :rolleyes:.... og vinen...:D Jeg har veiing på programmet i morgen, og vet hva jeg var da jeg reiste. Så får vi se om det har vært en økning.... Det er i så fall kun magen som er fylt opp, og ikke fettet som er tilbake. Har ikke ført i diett.no de siste dagene heller, ingen vits når alt blir på øyemål føler jeg. Så har det ikke blitt trening heller, det rekker jeg nesten aldri på reiser siden vi har så lange dager. Hadde store - og da mener jeg store - planer om å gjøre styrketreningsøvelser før leggetid + når jeg stod opp. Og ble det noe av tankene....nei, ikke annet enn dårlig samvittighet. Nå skal jeg lage matpakke til i morgen, og så tenker jeg å trene etter jobb og så blir det helg. Fordi jeg fortjener det;) God kveld alle sammen!
Kremt...bare innom for å fortelle i all stillhet at vekta viste 600 gram opp fra forrige fredag. Altså er jobbreiser uten trim ikke positivt for meg:rolleyes: Har vært på trening i dag, 1 time og spist etterpå. Nå spekulerer jeg på hva jeg skal dekke bordet med i kveld. Altså...i tillegg til pepsi max da:D Fredag = handeldag = kan kjøpe maks 2 flasker. Tralalalala....
Her i gården har det løsnet litt nå. ENDELIG!!! Skal rett inn i tickeren ;) Det betyr vel at det går i rykk og napp og at jeg KAN kose meg med vin i helgene tral-la-la :) I dag føler jeg meg "tynn" :D Tjo hei - god helg godtfolk :)
Gratulerer til dere alle tre! Og alle andre som har nedgang :)
Jeg har ikke endret tickeren etter siste veiing; velger å avstå fra det noen dager til gitt :p I tillegg til jobbreise har jeg fått mitt månedlige "besøk", noe som ikke gjør kroppen noe bedre i det hele tatt. Men - jeg har fått trent og gått turer i helga, noe jeg håper gir resultater på sikt. Jeg spekulerer på mandelkjeksene jeg laget for en tid tilbake; jeg ble så veldig oppblåst og uvel da jeg spiste dem. Mon tro om de ikke er så bra for meg lell:confused: Ja ja, bare en måte å finne ut av det på; å spise flere.
Jeg kunne tenkt meg at helga varte en dag lengre; tenk å jobbe 4 dager og ha fri 3?? Det hadde vært deilig det. :p:p
Helt enig :D tredagers helg hadde vært perfekt! Sulten her i kveld, men veiing etter første uka i morgen så må velge noe lett.:ja: sjekket diett.no og ser jeg ligger på mø 11-1300 kcal om dagen.
Albatross og Fedona - gratulerer!! Så morsomt når det går riktig vei!!
Og Tarato - litt opp etter jobbreise og hotellmat - og månedlig besøk - det er ingen ting å bry seg om. Det hadde vært underlig om det ikke hadde vært sånn.
Jeg tør ikke veie meg....:o Hjemme igjen etter to uker på fjellet, en stund tenkte jeg at skigåingen brant mye fett, men så forsvant skiføret, men ikke appetitten.... I dag hadde jeg en viktig greie på jobben, viktig at jeg hadde med meg mye selvtillit for å gjøre det bra :p. Tok ikke sjansen på en psykisk nedtur etter veiing i dag morges, nei...
Jeg hadde trodd at jeg nesten skulle være treningsavhengig nå, at det skulle krible i beina etter mer aktivitet. Men nei, da. Er så godt å slappe av, atte :mad:.
Men nå venter hverdagen. Da får vi se om jeg finner en slags rytme på mat og trim igjen.
Mandelkjeks..... Ja kanskje, siden du har så mye allergier. Men sånn generelt her inne syns jeg det er mye anklaging av at et enkeltprodukt ødelegger så mye, enten det er melk, nøtter, tomater, pepsi max eller hva det skulle være. For de fleste av oss tror jeg det er en for enkel forklaring. Men allergier har jeg respekt for, det blir noe annet.
Uff, kjedelig når det står stille. Vet alt om det. Dette er min første uke og da går jeg alltid ned to vannkilo, så det er først neste uke vi ser om det fortsetter nedover og om denne dietten funker. Har du gått ned mye i vekt og har bare noen kg igjen?
Halloisen! Har ikke glemt dere, og har heller ingen nedtur (slik det var sist jeg ruslet en tur "vekk"). Litt travle dager gir mindre tid til pc-bruk; noe jeg absolutt ikke tar skade av:D
Jojomesteren: jeg mente ikke mandelkjeks - min feil. Det var sesamkjeks, men det er litt mandelmel i og det var nok allergi jeg tenkte på da jeg skrev feil navn.. Tenker jeg skal prøve å lage dem uten mandelmel neste gang og se
Har vært småfeig de siste dagene og sjekket vekta hver morgen...Er 200 gram lettere enn fredag - og fortsatt 400 gram tyngre enn fredag før der. Jobber videre med saken; tenker å komme ned dit igjen. Yezz!
Og Senka; du er i veldig godt selskap med andre likesinnede her i tråden altså! Kanskje har du noen erfaringer (gode/dårlige) du kan dele med oss?
Jeg holder pusten! For det går fortsatt nedover! :) Det er så deilig, må huske denne følelsen neste gang det stagnerer, om det gjør det da ;)
Ellers så har jeg fått B12 sprøyter som jeg skal ta en stund fremover for å se om det kan hjelpe meg noe. Og nå blir det sendt inn skademelding til Pasientskadeerstatningen. Legen min støtter meg 100% når jeg mener det var svineinfluensavaksinen som gjorde meg syk. Så får vi se hva de sier. Jeg er iallfall ikke den eneste som har blitt syk. De har fått inn 5 500 skademeldinger.
I dag er det yoga dag igjen. Det gleder jeg meg til, pust og avspenning :) Ha en strålende torsdag alle sammen :) Jeg blåser litt vektnedgangs-støv på dere :)
Gratulerer Fedona! Det er deg vel unt! Takk for at du deler nedgangsstøvet med oss andre :) Den vaksina tror jeg har gjort mange vondt, og det er veldig synd. Jeg skulle også egentlig ta den (pga allergiene er ikke motstandskraften den beste), men det ble så mye rot på legekontoret at det ikke ble noe av den. Ikke fikk jeg influensaen heller, så jeg var ikke lei meg. Håper du og alle andre får gjennom kravene.
Yoga ja..det ble med tankene mine det. Tror jeg må ha litt mer spark og hjelp enn bilder på nettet. Kanskje noen har forslag på et god instroduksjonscd? Ikke for komplisert for en med stiv kropp og vondter over alt:rolleyes:?
Takk begge to :) Jeg spiser en blanding av spisdegslank og LCHF. Bruker mest det første til mellommåltider mens jeg lager LCHF mat til hovedmåltidene. Kuttet ut sukketter i teen og spiser mindre Fishermansfriend. Det er vel den eneste endringen tror jeg. Jo, yoga da. Det har det blitt mer av :) Tarato, det lønner seg å gå på yoga kurs for å gjøre det riktig. Men du kan også søke på nettet. Det ligger masse yoga videoer der, både på youtube og andre steder. Søk i vei :)
God fredagkveld! Jeg "glemte" å veie meg i morges :rolleyes: men skal gjøre det i morgen. Har heller ikke trimma/trena siden sist helg; har rett og slett prioritert å ta det med ro i mellom slagene for å forebygge migrene. Og det har fungert. Nå er det helg, vin, god mat og gullrekka. "snakkes" i løpet av helga?
Det er jo litt deilig å glemme å veie seg også da :) Jeg var i damelag i går, med koldtbord på menyen. Det ble spekemat og eggerøre på meg da resten var enten karbe-mat eller så hadde det hvitløk i seg og det tåler jeg dessverre ikke... elsker hvitløk, men magen elsker det ikke. Det vanskelig-gjør ting når jeg er ute og reiser for det er jo nesten hvitløk i alt.
Ellers er det hviledag for meg i dag mens mannen er ute og spiller golf. Gleder meg til den dagen jeg er frisk nok til å spille igjen selv. Det er to år siden sist nå. Kanskje neste år :) Lever i håpet!
Tror jeg har litt vannvekt i dag etter vinen og saltmaten i går, men det forsvinner vel. Det kan hende det blir stillstans igjen nå. Men er veldig happy med å være på 7 tallet. Mitt hovedmål er 67 kg så det er et stykke igjen og det er vel de vanskeligst kiloene å få av. Hva er deres mål?
Jeg var godt nede på 70-tallet, så nesten 60-tallet, men nå har jeg rotet meg noen fryktelig borti 80-tallet. Hmmm, ikkje bra, men det går heldigvis nedover igjen, så håper jeg snart snuser på det glade 70-tallet igjen. :D
Så lovende ut i morges. :ja:
Heisann. Det er ingen faste veiedager i tråden Titti; hver og en veier seg når det passer. Jeg velger fredager ut fra hvordan uka mi ser ut. Glemte det i går, og kunne gjerne ha glemt det i dag også:rolleyes:. Oppgang siden tidligere i uka. Liker ikke, men vet av erfaring av lange dager med sein middag og lite/ingen trim gir slikt utslag. Heldigvis greide jeg å stå av den verste migrenen som kommer med slike perioder, så nå har jeg bare "litt":o
Målet mitt er å komme under 70 kilo, og minimum ned til 72. Utfordringen min er ikke å nå målet, men det å i det hele tatt gå ned :eek:. Derfor har jeg satt meg noen andre - og for meg smarte - mål:
ikke spise for mye og ikke for fort (henger sammen...) - altså nyte maten
ikke småspise lavkarbomat(heller se på hvorfor jeg gjør det)
ikke spise mat jeg ikke tåler (er allergiker)
redusere stressfaktorer i hverdagen; nyte livet mer. Minne meg selv på å ta 10 min hver dag med mental timeout; slappe godt av, puste rolig med magen og tømme tankene (fort å glemme..)
overbevise meg selv om at 30 minutter med frisk luft hver dag er bra og verdt å prioritere :D
drikke minimum 1 liter vann hver dag og ett glass iskaldt vann før alle måltid
få nok søvn (helst 8 t søvn/hvile hver natt)
Smarte mål fordi: de er Spesifikke, Målbare, gir Anerkjennelse til meg selv, de er Realistiske og avgrenset i Tid og kan Evalueres hvis det trengs.
Og så tror jeg at ved å ha disse i panna framfor vektfokus så går vekta ned. Bonus kan man si...:)
Det er lenge siden jeg minnet meg selv på disse leve-helse-reglene, og det var på tide å gjøre det. En del gjør jeg nå uten å tenke mer over det, andre hadde jeg helt glemt. Særlig det med 30 min frisk luft og metal time-out...
Måtte inn og legge til litt, for rett etter at jeg skrev disse ordene fant jeg denne siden på nettetwww.zuna.no/2012/01/28/30-enkle-tips-for-et-bedre-liv/ Jeg tror jeg bør skrive den ut og henge den på et dertil egnet sted....
1. Ta en 10-30 minutter spasertur hver dag. Og mens du går; smil!
2. Sitt i stillhet i minst 10 minutter hver dag.
3. Sov i 7 timer.
4. Lev med de tre E-ene – Energi, entusiasme og empati.
5. Lek mer.
6. Les flere bøker enn du gjorde året før.
7. Ta deg tid til å praktisere meditasjon og yoga.
8. Vær sammen med mennesker over 70 år og under 6 år.
9. Drøm mer mens du er våken.
10. Drikk rikelig med vann.
You should sit in meditation for twenty minutes a day– unless you’re too busy; then you should sit for an hour. –Old Zen adage
Prøv å få minst tre personer til å smile hver dag.
Ikke kast bort dyrebar energi på sladder.
Ikke ha negative tanker om ting du ikke kan kontrollere. Bruk energien din på nuet.
Innse at livet er en skole, og at du er her for å lære.
Smil og le mer.
Livet er for kort til å kaste bort tid på å hate noen. Ikke hat andre.
Ikke ta deg selv så alvorlig. Ingen andre gjør det.
Du trenger ikke å vinne hver eneste diskusjon. Bli enige om å være uenige.
Ikke sammenlign ditt liv med andres. Du har ingen anelse hva deres reise handler om.
Bare du er ansvarlig for din egen lykke.
Tilgi alle for alt.
Hva andre folk tror og mener om deg, er ikke din sak.
Uansett hvor god eller dårlig en situasjon er, så vil ting endre seg. Ingenting varer evig.
Din jobb vil ikke ta vare på deg når du bli syk. De som bryr seg om deg vil. Bry deg om dem.
Kvitt deg med alt som hverken er nyttig , vakkert eller gledelig.
Misunnelse er bortkastet tid. Du har allerede alt du trenger.
Uansett hvordan du føler deg; stå opp, kle deg og møt opp.
Gi klemmer.
Ikke overdriv. Kjenn dine egne grenser.
Når du våkner i live i morgen, så vær takknemlig for det. På verdensbasis dør en million mennesker hver uke, og ingen vet når det er deres tur. Tenk etter hva du ville savne å gjøre dersom du mistet livet – gjør det og verdsett det!
Jeg veide meg for et par dager siden, og ligger omtrent som før den lange vinterferien - rett under 73. Helt OK det.
Var ute med noen venninner 8.mars, og fikk nok i meg litt sukker for første gang på fire måneder. Vietnamesisk mat, sikker på det var sukker i noen av sausene. Og noe av vinen var laaangt søtere enn det jeg pleier å drikke. Dessuten spiste jeg to små vårruller, altså hvitt mel, som jeg heller ikke har rørt. Ris og dessert lot jeg stå.
Jeg ble ikke dårlig - nesten tvert i mot. Kjempehyggelig kveld, følte at jeg boblet av energi, og masse energi neste dag også.
Men jeg gikk ut av ketose, selvfølgelig, og har bestemt meg for at det er greit, jeg går over i en "ikke-ketose"-fase nå. Spiser et par-tre grove (veldig grove) skiver om dagen. Og tror jeg åpner for frukt-kos i helgene igjen. Har i mange år hatt fruktfat (oppskåret og variert) som helgekos. I går spiste jeg både plomme, druer og mango :sikle:. Ikke like mye som før i verden, men mye mer enn de siste månedene!
Jeg føler meg så mye bedre!! Så mye mer energi, eller, mer sånn topp-energi om dere forstår. Ikke tungt å gå i trapper, energi til sånne "ekstra-ting". Og så "føles" det riktig å spise frukt. Mye av lk-filosofien handler om å spise "rene matvarer", ikke så bearbeidete produkter. Frukt er jo noe av det mest rene, skal verken kokes, stekes eller blandes.... Har føltes rart at frukt er fy... Jeg vet at det er mye fruktsukker, og skal ikke over 1-2 frukt om dagen, men som helgekos....:rolleyes:
Jeg skal fortsatt holde meg unna sukker, hvitt/lyst mel, poteter, ris og pasta. Da ender jeg på 50-70 g om dagen - det er vel fortsatt lav karbo, om ikke særlig ekstremt? Men jeg er overbevist om at det er riktig for meg. Jeg har prøvd ketolyse iherdig i 4 mnd, bare gått ned 3-4 kg, ikke fått energioverskudd (tvert imot) og ikke opplevd så mange andre fordeler heller. Eneste er at jeg tror jeg kan gå lengre på ski uten for mye energipåfyll, altså at jeg har fått igang en viss fettforbrenning. Og det er bra!
Likevel må trekke konklusjonen at den ekstreme varianten ikke er noe for meg. Nå skal jeg leve etter den mer moderate varianten, og se om jeg fortsatt kan brenne lagret fett på lange turer.
Største utfordring nå - med så mye karbohydrat - er at jeg må være mer forsiktig med fett! Litt uvant nå, kjenner jeg..:o
Kloke og vikte ord. :ja: Så var det bare å leve etter de da. ;) ikke alltid like lett, men bra med en påminnelse. :ja:
Frukt i begrensende mengder tror jeg går helt fint, men man kan jo også velge de med minst karbo som f.eks pære. Mener også Fedon sier at man sammen med frukt skal spise fett som f.eks fløte eller nøtter.
Lister meg inn igjen her etter en tids "frafall" :o og konstaterer at når jeg sklir ut herifra, så sklir kosthold og trim også ut..... Målet videre må derfor være å tvinge meg selv til å gå inn her, uansett hvor mye jeg har slurvet med mat og trim, uansett hvor travelt jeg har det, og uansett hvor sliten jeg er.
Til mitt "forsvar"/forklaring så skyldes fraværet dødsfall i familien. Ikke så veldig nær familie, men nært nok til at det virker inn både på humør og hverdag. Det er selvfølgelig IKKE en unnskyldning for å stappe i seg mye drittmat, som det har blitt alt for mye av. Heller ikke for å trimme for lite, noe som også skjedde :mad:
Uansett så er jeg i gang igjen nå. Bortsett fra en kraftig sjokoladeglipp på torsdag har jeg vært flink med kostholdet hele uken, jeg har gått tur fire ganger og jeg var på SATS i dag for første gang på evigheter. Helt ufortjent har jeg også gått ned 300 gram - måtte det vare! :)
Note to self: det er viktigere å gå inn på lavkarbo.no de dagene jeg sliter, enn de dagene alt går på skinner!
Velkommen "tilbake" Festina Lente. Du gjør deg samme gode erfaring som jeg også gjorde for en tid tilbake. Trist å høre om dødsfall, vi påvirkes av at noen går bort, selv om det ikke er i nærmeste familie. Håper det går bra med deg og dine framover i så måte. Nyt de 300 velfortjente grammene; måtte det komme flere!
Så bra du har funnet din variant Jojomesteren. Alt under 150 g karbo/dag er vel lavkarbo? Jeg har også konkludert med at den ekstreme varianten ikke er noe for meg, selv om 20-25 g pr dag for noen oppleves ekstremt. I praksis ser jeg at jeg er på 15-20 gram pr dag; alt etter om jeg spiser salat til lunsj eller ikke. Den siste uka har jeg elegant droppet diett.no, noe som nok har sammenheng med manglende nedgang. Kontroll er visst stikkordet.... Har heller ikke trimma siste uke; tenkte meg ut å gå i går og så kom DEN skura/vinden og jeg tenkte å gå litt senere på dagen i stedet. Sånn ble det ikke (burde vite bedre...:rolleyes:) og la planer for dagen i dag. Og dere skjønner tegninga? Ingenting i dag heller. Nå må det blir skjerpings til uka; håper jeg greier å holde migrenen på avstand; siden den forverres av trening må jeg stå over slike dager.
Av alt det jeg har lovt meg selv å gjøre - og som jeg ikke gjør - så er det EN ting som fungerer. Jeg holder meg borte fra pepsi max! klapp-på-skuldra. Og så har jeg gjort en oppdagelse som jeg ikke var klar over. De dagene jeg tar et glass max så får jeg en sultfølelse med masse knip og romling i magen etterpå. Jeg har "testet" litt den siste tiden og er ikke i tvil; uansett hvor mett jeg er så føler jeg meg sulten etter et glass. Det er en veldig grei ting å oppdage; og jeg kjenner jeg mistet lysten på mer pepsi.
Tror nok du har oppdaget en essensiell ting her, Tarato! Tror faktisk også det er forsket på dette og at de har kommet til samme konklusjon som deg, nemlig at en blir mer sulten av bla. Pepsi Max. Det er ikke lett å kutte det ut, men når en først har blitt vant til vann istedet så er det lett å kutte pepsien ut. Det gjorde jeg og jeg foretrekker vann foran både pepsi og fun-light nå.
Har hatt noen dårlige dager nå og da blir det småspising trøstespising. Ergo opp1 kg igjen. Eneste positive er at toppnotering er der bunnen var tidligere... Litt lavere snitt med andre ord.
Trener mye, men tror ikke det påvirker vekta... Fettprosenten må imidlertid være endret.
Lenge siden jeg har vært innom, og vekta står stille på noe sånt som tredje uka:(
Har blitt forkjøla igjen, såpass at jeg er hjemme fra jobb, og må droppe trening:mad: over en uke siden forrige økt, men det skyldes tjenestereise og (for) mye jobb generelt. Kan være grunn til ny runde m sykdom, men har hatt et par dager fri i forbindelse m helga. Så sååå sliten skulle jeg ikke være. Hyttetur m alt annet enn lavkarbo og mer mat enn vanlig har dog kun medført 900 g oppgang, og kanskje, kanskje kan det bidra til litt kickstart på ny nedgang. Jaja, det går vel over.....
Ja, vi får trøste hverandre, men finne noe annet en. Mat og cgodteri.
Står fortsatt i pluss0,7 her fra før helgen eller så. Lurer på om muskelstivhet reflekterer vannansamling etter trening? Var i hvert fall stiv da jeg gikk på vekta i dag tidlig. Offisiell veiedag er fredag/lørdag, men ble forbigått og glemt forrige uke.
Jeg merker ofte at jeg går opp i vekt samme dag og dagen etter trening. Jeg innbiller meg at det er fordi de støle musklene holder på vannet. Men det er bare min helt egen, personlige teori, og ingenting å rette seg etter:p
Har nå erfart det mange har sagt, nemlig at man kan lenge bli stående på et platå, så plutselig skjer det noe igjen. Min vekt har stått stille fra i juni til i februar. Nå går jeg ned igjen. Det er herlig, men hvilken tålmodighet, puh... Så fatt mot dere også. Med fett, proteiner og litt lavkarbogrønnsaker skjer det noe til slutt.
God kveld! Har lest de siste innleggene og signerer hvert eneste en! Tror ikke jeg kan notere nedgang fk fredag heller, men har fått trent i dag etter 1,5 uke uten. Jeg må få system på det der til tross for jobbreiser og lange dager. Var på hotell for en tid tilbake, og hadde alle gode intensjoner om å bruke trimrommet. Som det ikke ble noe av. Kanskje jeg kan satse på ut å gå i stedet?
Nå er det leggetid; tar med en god bok på senga så får vi se. Snakkes!
Det er noe rart i hvert fall, jeg har opplevd å gå ned pÅ 3-4 treningsfrie dager, uten å gå de opp igjen ved ny treningsøkt... Kanskje det som trengs nå og? Nei, føler kroppen trenger mest mulig, men balanse mellom høyintesitet og lav. Her er sykkelen tatt fram fo første gang. Herlig, transport og trim i ett!
God ide! Jeg kan ikke fortelle dere hvordan det er med trening, vann og vekt hvertfall :o
Må fortelle dere noe jeg har merket særlig den siste tiden da jeg har holdt meg unna/trappet ned på pepsi maxen: jeg bruker jo heller ikke suketter i teen (slutta for en halvt år siden). Når jeg er sliten, trøtt, deppa eller hva som helst - og tar meg en kopp te - så får jeg en instinktiv tanke i det jeg tar koppen mot munnen. Jeg kjenner den forventingen om at nå får jeg noe søtt. Altså en skikkelig forventing og jeg kjenner det sitrer i kroppen. Helledussen tenker jeg; hva er det som skjer inni hjernen. For hver gang jeg drikker av teen uten suketter, så blir jeg faktisk like forbauset hver eneste gang over at det ikke kom noe søtt i munnen. Har dere andre slike erfaringer?
Jeg har ikke noen slike erfaringer, men det høres skikkelig skummelt ut! Hva som skjer i hjernen kan du gjerne spørre om:eek:
Jeg har gått ned 100 gram denne uken og er fornøyd med det. Egentlig håpte jeg på mer siden jeg har vært flink både med kosthold, trim og fettinntak, men vurderte det slik at det er "etterslep" som jeg vil få mer igjen for neste uke.
Eller, jeg vurderte det slik helt til jeg tryna i fløtegratinerte poteter på en firmafest i går. Og da trynte jeg skikkelig resten av kvelden:( I tillegg til den lille skeia jeg spiste i utgangspunktet tok jeg en enda større porsjon etterpå. Og ikke nok med det.....jeg presterte å spise enda mer(!) av dem til nattmat!!:mad: Som selvfølgelig kom i tillegg til potetgull, cashewnøtter, chilinøtter osv. osv....
Ikke mye stolt av dette, men faktisk litt stolt av at jeg tvinger meg selv til å gå inn her og bekjenne mine synder. Håper det kan bidra til å forhindre en ukelang utskeielse og motivere til å fortsatt stå på.
Jeg ser for meg at du bokstavelig talt tryna i poteten, og det bildet er komisk:p:p
Men fra spøk til alvor: takk for at du forteller oss det, for med det hjelper du deg selv og oss andre. Vi skal ha nok takhøyde hver for oss og sammen, slik at feilskjær ikke fører til at vi stopper opp og gjemmer oss. Så gå videre Festina; neste gang det potetfatet kommer susende mot deg er du en erfaringer rikere og gjør ting på en litt annen måte.
Jeg prøvde meg på fløtegratinert fennikel i kveld; veldig godt men litt for mye fløte (ble for rennende). Neste gang skal jeg koke den litt i vann eller fløte og la den renne av først, før jeg har den over i form med litt fløte og masse ost oppå.
Veid i dag, egentlig feil, men 0,7 i + fra forrige for to uker siden er ikke ille. Det er dEn samme kiloen opp og ned siden midten av januar. Har likevel ofte vært høyere etter helg.
Jordbær reddet gårdsdagen. Litt igjen til frokost og.
Laget liste for stress mestring, men vanskelig å vite hva man gjør i sosiale lag. Trening og mye annet er liksom ikk så aktuelt. Gode forslag tas i mot med takk.
God morgen VSB. Vekta mi har stått på det samme tallet i flere uker nå; mer som jeg "straffes" for en uke med for mye mat/for lite trim i laaange tider etterpå. Skal ut og gå i dag, og håper det gir resultater:eek:
Så flott at du har laget liste for stressmestring! Men hva mener du med spørsmålet om hva man gjør i sosiale lag? At trening o.l er uaktuelt da skjønner jeg, men det første?
Fløtegratinert fennikel høres godt ut! Hvordan smakte det? Jeg har fløtegratinert mye forskjellig i det siste, men fennikel har jeg ikke prøvd meg på ennå.
Fennikel smaker jo litt lakris, og det var godt syntes jeg. Gratinert squash blir jo ganske smakløs så dette var et bra alternativ. Oppskriften fant jeg her. Jeg hadde ikke parmesan, og brukte vanlig ost. Baconet gjorde det ekstra godt :) Som sagt ble det vel mye fløte i min, men dette kan ha endret seg til i dag. Da skal restene varmes opp, og jeg gleder meg. En fennikel var nok til to måltid for min del da:o
Vært syk en uke og vekta står bom stille. Prøver å se det positive i at jeg iallfall ikke går opp:confused:
Noe av grunnen er nok at stoffskifte mitt er "synkende" iflg legen, noe som selvsagt gjør det tyngre. Samtidig har jeg gått ned 5 kg etter nyttår, så helt håpløst kan det ikke være. Men helt hva jeg skal gjøre for å komme igan igjen, er meg en gåte. Forrige helg bestomav mye feil mat, men har ikke akkurat fått noen kick start av det heller...... Har spist riktig og ikke for store mengder i uka som gikk, men altså ikke trent (og jeg er av dem som ikke mister apetitten selv om jeg er syk :mad:). Nå har jeg trent litt i helga, og får trent noe i uka som kommer og, så kanskje???
Og hvis der er noen som har gode råd el for å bidra til at stoffskifte holder seg oppe tas de imot m stor takk! Jeg er ikke fanatisk motstander av medisinering, men tenker dog at om jeg kan bidra til å skyve det ut i tid, så er det bra.
Vel, typisk meg er da å tryne i kakefatet eller spise altfor mye av lovlig mat... Alternativt så tryner jeg i mørk sjokolade og baconsvor når jeg kommer hjem. Trenger å finne måter å styre dette på innen fornuftige rammer... "håper" noen har erfaringer, ikke det at jeg ønsker problemet på andre da...
Men, mat er helt klart min første stressmestrinstaktikk, og ja, sosiale lag stresser, har vel sånn delvis diagnosen sosial angst.
Når det gjelder stoffskiftet så er det lurt å holde seg unna soyaprodukter. Er du ikke medisinert i det hele tatt? Har du prøvd KELP? Et kosttilskudd med jod tror jeg det er. Det skal visst være bra å ta om en ligger i grenseland. Verdt å sjekke ut.
Jeg kan ikke gi deg noen råd ang stoffskifteproblemer; selv om jeg har spekulert i om jeg kan ha det. I følge legen er det normalt, og heller ikke i nedre del av området som jeg hadde for mange år siden en gang. Så skal du tenke at det er jo veldig bra at du ikke har gått opp; særlig når du (som meg :rolleyes:) ikke mister matlysten når du er syk. Og 5 kg fra nyttår er jo knallbra! For det første er det akkurat passe tempo, og så er det også faktisk fem - fem - kilo ned.
Jeg har tenkt litt på det som ofte sies til nybegynnere på LK, om at kroppen må få tid til å omstillingen og at den må være trygg på at den får mat. Altså tenker jeg....hvor lang tid trenger kroppen min på å bli trygg da? Og mat får den? Litt oppgitt faktisk, etter at jeg fortsatt ligger en halv kilo over minstenoteringen for noen uker siden. Jeg gir ikke opp altså, men har en liten nedtur akkurat nå. Jeg regner med det er en sammeheng med manglende trening, så dagens gåtur på 12,5 km gjorde godt for moralen. Håper å rekke styrketrening etter jobb i morgen; så blir det ikke noe mer før helga.
Da skjønner jeg... Mat er (har vært) min taktikk også gjennom mange mange år. Både som trøst, annerkjenning, energipåfyll - ja til alle situasjoner der det kunne passe. Om det fungerer for deg vet jeg ikke, men jeg har brukt mye tid og energi på å se etter mønster. Det har jeg gjort ved å reflektere over hva skjedde, hvorfor skjedde det, hvordan osv. Når jeg har gått gjennom hva (som er lett å se), hvordan (også lett) prøver jeg se mer på hvorfor (absolutt ikke enkelt) Målet er ikke å finne ut årsaken, men mer å kjenne igjen symptomene/situasjonene slik at hvis/når jeg står over det igjen så er jeg klar over det og har mulightene til å ta et valg. Etterhvert (les: lang tid) gjør jeg det, og det er faktisk lettere å stå over. Altså jeg oppdager ikke plutselig at jeg står med begge føttene i matfatet, slik jeg gjorde før. Jeg blir klar over det før jeg forsyner meg og har derfor muligheten til å tenke på konsekvensene. Hva er dette; hvorfor tenker jeg det, hvilke konksevenser. Vil jeg det? Masse slike spørsmål. Jeg vet ikke om jeg greier å formidle det jeg tenker/gjør - er det ca klart?
Fedona: jeg er ikke medisinert enda, men regner med å bli det, sånn etterhvert. Er under oppsikt, hadde betennelse i skjoldburkkjertelen for noen år siden, og da gikk jo stoffskiftet i alle retninger. Men da ble det bra igjen, men jeg kontrolleres fortsatt årlig, og i vinter var det åpenbart synkende. Har en mor som har vært medisinert i mange år - og dette er arvelig..... Men jeg ønsker jo å holde meg unna medisin lengst mulig. Har lest det med soya - og det er verdens minste problem siden det ikke er del av kostholdet mitt overhode..... Kelp er jeg litt i tvil om, etter det jeg har lest skal man være forsiktig med jod når stoffskiftet er på tur, jod er viktig - samtidig er det det som skaper problemer hvis det blir for mye. Men takk for tips, likevel :)
Tarato: "godt" å høre at vi er flere som ikke mister appetitten når vi er syke..... Det med tilvenning er jeg faktisk litt i tvil om. Som du og sier - hvor lang tid trenger egentlig kroppen på å venne seg til? Sjøl tenker jeg at det ikke egentlig skal så mye til - så vanskelig er det da ikke? Men jeg står jo bom stille da, så kanskje jeg kroppen min nå har vendt seg så godt til at det må skje noe drastisk for mer endring??? Tror vel ikke det heller - mulig det er så "enkelt" at jeg rett og slett må spise litt mindre...... og trene mer da, men det er jo selvsagt.
Når det gjelder det med å havne med begge beina i matfatet så har jeg vel og vært der - men jeg tenker at "shit happens" putter det i en skuff og går videre. Og for meg funker det ifht. å ikke havne i helt det samme matfatet neste gang og. Og jada - jeg har nok reflektert litt rundt det og - men jeg er veldig bevisst på at er det noe jeg IKKE skal, så er det å ha dårlig samvittighet. det er livet for kort til å ha! og det er kun destruktivt - intet annet.
i morgen er det jobb igjen - men nå SKAL jeg ta det med ro. Har program på ettermiddagen alle dager = jeg tvinges til å gå hjem, kan ikke "skal bare....." og det tror jeg er bra. Er litt lei (bl.a. fordi jeg søker jobber jeg ikke får), og fordi jeg har jobbet j***** mye det siste drøye halve året. Mulig det har bidratt til mye sykdom i vinter og - selv om det er litt rart ettersom jeg hadde fri m. solferie i hele desember. Jaja - ting er nå som de er.
Ha en flott ukestart alle flinke damer - og dere: IKKE bruk tid og energi på dårlig samvittighet!
Ja refleksjon, vel to år i terapi... Handler ikke så mye om mat det da, men går jo løs på diverse underliggende problemer. Noe annet er at det ikke lenger ser ut som om mat er et problem, har ikke så mye igjen å ta av, men vet også at dette må kontrolleres for å holde velten.
Har laget et par lister nå, på mobilen, nærme i enhver situasjon, med triggere og løsningsforslag. Se om det hjelper å jobbe videre med det.
Takk for moralsk støtte og spennende oppskriftstips :)
Jeg kom meg i alle fall en tur ut med bikkja på lørdagen, og på en Core 30 på SATS på søndagen, så jeg håper det fungerer litt som skadebegrensning.... I dag er det treningsfri og pleie av ømme muskler ;)
Det viktigste jeg har lært (enda en gang) er at når alkoholen går inn, går alle gode forsetter rett i do..... Men det blir forhåpentligvis lettere etter hvert.
Til helgen er det bursdag igjen og jeg funderer på kake. Bør være begrenset med kcal, lavkarbo og nøttefri... Utfordring, men lurte på om det var mulig å lage en bløtkakabunn, litt krem og masse bær... Ev. Noe fromasj fyll...
Ellers går jo ukedagene bra, holder ganske kÅl på inntak og forbruk, slikket bolle fra sjokoladekakebaking i går kveld... Ikke bra, men dette stresset igjen da...
Nå har jeg endelig greid å gjøre noe med tickeren, litt kjipt å ikke "vise fram" at jeg har gått ned når jeg har det...... Men nei, kommer neppe til å oppdatere hvis jeg går feil vei..... ;)
VSB: kakeforslag: marengsbunn (lagd på eggehviter + sukrin) med krem og frukt/bær. Krem er jo kaloririkt, men dette er i allfall en lavkarbokake som er god! Brukes mye i familien pga glutenintoleranse, men funker jo like bra som lavkarbovariant.
Jeg spiste forøvrig en bit ostekake på mandag, var borte på middag hos noen som absolutt ikke har sansen for lavkarbo. Men stykket var lite, og det er jeg godt fornøyd med. Har en tendens til å spise for store porsjoner, særlig når jeg er borte, fordi jeg skal gjøre "ære" på vertsskapet ved å spise mye = vise at maten er god. Har dog skjønt at det ikke er noe lurt - ender bare med stor misnøye med meg selv, så hver gang jeg klarer det med å ta litt så klapper jeg meg selv på skulderen.
Marengsbunn er godt forslag ja, kutter godt på kalorier. Ellers har jeg funnet en eplekake med creme fraiche og ikke smør. Ekstra utfordring er at en av gjestene ikke tåler nøtter. Marengs er jo perfekt da.
Trener en god del. Så i dag ble det en halv banan med yoghurt/cc blandet og litt sukkerfritt syltetøy. En del kh, men med klattring og sykling foran meg tror jeg det er greit. Kombinasjonen cc og gresk yoghurt smaker godt, begrenser kalorier og øker protein, så det blir det nok mer av, men kan være flinkere å bruke ferske/fryste bær.
Trenger noe til trening, før hjemvei, får kanskje være flink og gå og koke et egg nå og ta med. Ikke spe på frokosten med en atkinsbar.
Og der kom "straffen", ja..... 900 gram OPP denne uken!!:eek: Når skal jeg lære?? Det har blitt litt mosjon - men det hjelper jo ikke når jeg fyller på med vin og 86%-sjokolade i andre enden. :mad: Og nå har ryggen slått seg vrang igjen også.... Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor skal det være så jæ...a vanskelig?? Det er tydeligvis bare en ting som gjelder for meg og det er alt eller ingenting.... :_oppgitt:
Nå har jeg bekjent mine synder, så nå er det bare å tvinge seg til å gå inn her hver dag inntil jeg er på rett spor igjen. I det minste er det sol i dag (for første gang på mange måneder), så hvis ikke ryggen går helt amok kan jeg kanskje komme meg ut i fineværet i dag?
Og jeg havnet på h-k kjøret i går. Det er ikkeofte, men enkelte situasjoner gjør det banskelig. 3 halve rundstykker, et stort og et minikalestykke. Glad jeg klarte å stoppe der da....
Straffen: angstfull kveld og urolig mage hele natten. I tillegg til mat/godtesug resten av kvelden... En riktig lærepenge? Tilbake på sporet idag, men medlitt mer kalorier inntil sukkerhungeren gir seg. Tøft å sitte med salat lunsjen når de andre spiste ferske rundstykker kjente jeg.
Jeg har gode dager nå, både med det ene og det andre og i tillegg skinner sola :) Lykke! Jeg har snart nådd målet om -10 kg til påske :) Det kryper sakte nedover for tiden :) Herlig!
God morgen alle sammen! Har vært innom hver dag og lest, mne ikke svart. Alt er bare velstand (jfr at jeg trekker meg ut når det ikke er det). Har vært skikkelig flink den siste uka, og faktisk trent en halvtime før jobb 4 ganger! Jeg både kjenner og ser på kroppen at noe har skjedd, men vekta i går viste 100 g opp ift fredag før det, og fredag før det igjen. Og sikker den før det igjen også.... Uansett, den siste uka har jeg spist akkurat passe, masse grønnsaker, hjemmelaget knekkebrød og vært kjempeflink altså. Det hjelper på det mentale når vekta viste 100 g opp. I går var jeg i selskap og drakk 3 glass vin, var på en liten snurr da jeg kom hjem og tenkte at det hvertfall ikke gjør ting bedre. Og vekta viste 800 gram ned siden i går morges. Så som du VSB så skjønner jeg ingenting. Men jeg er på beste minstenotering siden jeg begynte på LK og er strålende fornøyd. Fortsetter på samme vis med maten og trening og håper på å passere en milepæl vektmessig (runde 80 kg og se 70 tallet) i løpet av våren.
God morgen Festina Lente! Håper du kom deg ut en tur i sola i går; for meg er det kun lange gåturer det eneste som hjelper når ryggen krangler. Noen ganger er det så vondt at jeg kun greier å fokusere på å sette den ene foten foran den andre, andre ganger kan jeg lange ut og virkelig gå. Og så hjelper det å røre seg hvis en har tryna i både vinflaska og i andre kar. Så ut og gå, så blir dagen bedre. Det samme vil jeg si til deg også VSB (og meg, og alle andre:D)
Er dere flinke til å måle dere? Av og til kan en bli opphengt i vekta og når den ikke går ned så kan en litt deppa. Derfor er det like viktig å måle seg i tillegg. Da ser man at man faktisk krymper litt. Og det er jo det som til syvende og sist teller, at man går inn og ikke så mye hva vekta viser, vannet gjør jo at den kan endre seg... Dette har iallefall hjulpet meg i de periodene jeg har stått stille eller at vekta har vært ustabil (les opp...) Som regel så har det vist seg at jeg krymper på målbandet selv om vekta ikke viser noe nedgang. Jeg måler meg nesten annenhver dag og veier meg hver morgen (vet det ikke er så lurt, men jeg kan ikke motstå det). Hva med dere der ute? Hvor ofte måler dere dere og hvor ofte går dere på vekta?
God formiddag! Jeg veier meg hver fredag - og lørdag attpå. De siste ukene har vekta vist mindre lørdagene enn fredagene. Vil gjerne veie meg hver dag men det blir en stressfaktor som jeg må holde meg unna. Jeg bruker ikke målbandet; kjenner på klærne at noe skjer (altså...hvis det skjer) og det er nok. Å ta inn beltet ett hakk er en gledens dag, å få igjen et yndlingsskjørt osv. Brukte målbandet før men ble like frustrert over manglende endring der som på vekta.
Måler meg med ujevne mellomrom, men er ikke flink nok til det heller. Det skjer så lite at målingene har stoppet litt opp.... Veier meg stort sett hver morgen, men det er fredagene som " teller" på den offisielle tickeren :)[/COLOR]
Godt jobbet VSB. De 600 g er noe annet! Vi som ikke går ned "av oss selv" må finne andre ting å fokusere på. Du fiksa lørdagan; glimrende! Fortsett sånn;) Jeg kan ikke skryte på meg en helg hvor alt har gått bra; for lite mat på dagtid og for stor middag i kveldinga. Kjenner på magen at det ikke har vært bra. Har gått helgeturene mine; tilsammen 12 km. Ikke så langt som jeg planla men godt nok. I morgen tidlig har jeg planer om å trene før jobb. Nå er det søndagskveld og jeg skal trekke ned i godstolen med en kopp te og en god bok. Snakkes!
Jeg sitter bare og holder meg fast og venter på morgendagens veiing. Har vært på kurs hele uken og har spist brød til lunch 3 av dagene :(
Men det ser lovende ut etter snikveiing - hvis jeg er heldig er jeg tilbake der jeg var for tre uker siden(!), det vil si ned de to kiloene jeg på mystifistisk vis har gått opp. Blodig urettferdig når jeg har trent 15 ganger de siste tre ukene....
15 ganger de tre siste ukene! Det er mye!! Lykke til med veieing i morgen. Du minnet meg om at det er fredag i morgen....gulp.... jeg har holdt meg i "skinnet" men har hatt noen måltider de siste dagene hvor jeg har spist litt for mye. Den lille filletingen der gir utslag på vekta dessverre. Men jeg går på med freidig mot og ser det an. Påska står for døra med mange fridager og mange muligheter for å gå turer, trene og gjøre masse andre ting.
Juhu - jeg MÅ bare skryte litt - i dag så jeg 71-tallet :heia:. Aner ikke hvor mange år siden jeg så det. Ble så glad, fordi jeg sto leeeeeeenge og vippa litt over 73, så har jeg i to uker vippa over 72, og så ser jeg de tforjettede 71..... Absolutt ikke i nærheten av ferdigslanket - men det er så fint når det, tross alt går nedover. Om enn sakte!
Skjønner at du har det på samme måten, Tarato? Så vi får juble i kor.
Det verste er at mannen og jeg delte en vinflaske i går:eek:, men likevel var jeg ned 0,5 kg......
Du spør om hvordan løse påskeutfordringer, Tarato - jeg tenker at noen utskeielser blir det, men det MÅ ikke bli hver dag. Nå har ikke vi noen voldsomme familie/venneopplegg, så jeg kan stort sett holde meg til min mat. Det er riktignok kjøpt inn noe godteri (mannen var på svensketur...) og det har jeg tenkt å spise min andel av. Og jeg vet at det nok blir litt vin og sånt.... Men - jeg tenker litt sånn "lørdagsgodt", dvs, at noen av helligdagene defineres som "sprekkdager" og så er resten vanlige dager. For meg er det iallfall lettere å planlegge sprekkdager, enn at plutselig ble alle det, og så måtte jeg begynne på 0 igjen (eller 80 kg eller lignende). Som jeg driver å pukker på så hjelper det lite å skeie ut og så få masse dårlig samvittighet. Da bedre å skeie ut noen dager og NYTE det, for så å gå tilbake til hverdagen.
Har ikke tatt påskeferie ennå, eller jo jobbmessig har jeg det. Jeg satte meg som mål om -10 kg til påske da jeg startet i november og jammen er jeg nesten i mål :) Det har vært en del stillstans og det ville nok gått fortere om jeg hadde droppet vinen i helgene, men VIL ikke gi slipp på den kosen ;) Så jeg har happy days vektmessig akkurat nå :) Kuttet ut natreen i teen og da løsnet det.
Utfordringer i påska? Hmm, jeg skal ikke skeie ut med godteri eller noe, men siden det blir flere fridager så kan det hende jeg skeier ut med litt LITE øl :) Det hører liksom påska til om været blir bra og en kan sitte ute og nyte en kald en :D Herlighet, høres ut som en dranker jeg, men det er jeg altså ikke :)
Skal bare være hjemme i år, nyte stillheten når alle andre reiser bort :p Så bra at det har løsnet litt for flere her inne! Puster litt mer vektnedgangsstøv på dere i denne tråden, får håpe det vil hjelpe oss alle ;)
Søker råd hos dere flinkinger her inne, for nå er jeg så smått begynt å lure på om jeg ikke "egner" meg til å gå på lavkarbo..:forvirret
La det være sagt med en gang: Jeg stortrives med kostholdet! Jeg holder meg til en glutenfri Fedon-variant (ca 30-60 karbs/dag),uten frukt, spiser masse grønnsaker og minimalt med kunstig sukker (max etpar dl Fanta Zero 1-2 ganger i uken). Vin er min utskeielse, kanskje bortimot en flaske fordelt på en hel uke. Ellers er det sjeldent at jeg ramler på karbokjøret. -Kan ikke huske sist, faktisk. Savner ingenting i matveien og føler meg vel.:)
Siden September 2011 har jeg tatt av 11 kg. Det er et gjennomsnitt på 400 gram pr uke,og det bør jeg jo være fornøyd med. De manglende kiloene kjennes godt når jeg går mine "power-walk"turer på 1.5 mil ca 2-3 ganger pr uke, og jeg nyter det!
Så til mine grublerier:
De tre siste månedene har jeg mistet VELDIG mye hår, så mye at hodeskallen viser igjennom håret...
Nisim sjampo/eliksir har bremset hårtapet litt men ikke stoppet det. Mao, mye cortisol dvs stresshormon i kroppen. Jeg har også lavere stemningsleie enn jeg pleier. Det er riktignok litt bedre nå enn for et par måneder siden, men er ikke helt den gla-jenta som jeg pleide å være. Og min...hmm...libido er heller ikke helt som før. :o Ømme bryster,- trodde det var et start-fenomen på lavkarbo??!
I det hele tatt trodde jeg at mange av disse symptomene skulle gå over, men - hallo! - 6 måneder??? :confused::confused:
Det som virkelig har fått meg til å lure, er at LDL-kolesterolet mitt har gått opp ganske mye. Legen begynte å mumle om medisinering, og det vil jeg ikke!!!:mad:
Jeg er glad for de 11 kiloene jeg har mistet,selv om jeg gjerne hadde trodd jeg skulle gå ned litt mer... (har vært bom stopp i en måned nå). Jeg har fortsatt ca.15 kilo før jeg er i nærheten av det som kalles "normalvektig".
Jeg vil så gjerne fortsette med dette kostholdet, for jeg liker det så godt. Kan til og med leve med at vekttapet går sakte, så lenge det før eller siden fortsetter...! Men hva med alle de andre greiene? Kan jeg tørre å gamble på at ikke jeg tar skade av det?
Jeg liker ikke denne tvilen som har sneket seg inn, men nå tør jeg ikke ignorere den (særlig siden det med kolesterolet...)
Nå håper jeg egentlig på svar av typen "Dette går så bra så, alt blir bra!" :rolleyes: men er det sånn??? Har dere hørt om folk som må hoppe av lavkarbo selv om de egentlig ikke vil?
Håper på innspill fra dere,- dere er så utrolig flinke og jeg trenger virkelig litt pep-talk nå...
Skal jeg følge hjertet mitt eller hjernen min??:o
Les "det store kolesterol bedraget" og spis litt større andel av det "sunne" fettet, fiskefett og olivenolje, rapsolje ol... Gir deg nok bedre samvittighet og en følelse av helgardering. Selv føler jeg at det er bare å gi blaffen i kolesterolet etter å ha lest en del, men prioriterer fortsatt en del marint/plantefett...
Selv har jeg nedgang for andre uke på rad og så72-tallet. Nærmer meg målet og vet at dette tar tid, men sett i forhold til høyde og andre mål jeg ser her inne, så burde det være overkommelig. Også ut fra hva jeg har veid pre-medisiner...
Humptydumpty: Tar du vitaminer og mineraler? Har du prøvd litt store deler B-vitamin? Verdt å prøve. Jeg spiser multivit, omerga-3, D-vit, B-vit, magnesium og kalsium fordelt på morgen og kveld. Du nevner ikke dette, derfor jeg spør. Ellers enig med VSB, spis mer av det sunne fettet. Håper du finner ut av det :)
Tusen takk for raske svar VSB og Fedona!
Gratulerer med nedgang VSB, godt jobbet!
Jeg har aldri vært glad i animalsk fett og spiser nesten utelukkende raps-olivenolje av "rent" fett. Bittelitt meierismør av og til. Spiser mye fisk, morgen og middag flere ganger i uken.
For noen år siden tok jeg store doser B-vit. og syntes hår, hud og negler ble kjempefine. MEN: Gudbedre for en matlyst jeg fikk...! ALT smakte vidunderlig og jeg ble aldri mett :p Derfor har jeg ikke turd å ta dem nå selv om jeg vet det er godt for hår.
Ellers tar jeg:
Kyolic m/ lecithin (burde være godt for kolesterol men har ikke hjulpet så langt)
Krill olje
Danish Rose hip (super effekt på min artritt! + masse antioksidanter)
Magnesium 800 mg (god effekt på leggkrampene)
Multivit.
Vit D3 5000 mikrogr.
Har lavt stoffskifte, og tar Levaxin. Har litt egen aktivitet i skjoldbrukskjertelen og håpet egentlig at denne ville ta seg opp på lavkarbo slik at jeg kunne redusere dosen. Det har ikke skjedd så jeg tar fortsatt 0.125 mg.
Har også kronisk urticaria og tar Zyrtec for den. Er det sant at denne kan gi vannansamling? Kanskje derfor vekten har stoppet opp?
VSB, hva er det store kolesterol bedraget? Er det dette med store/små kol.partikler?
Nå må du IKKE få prestasjonsangst her! Jeg er nok litt snillere med meg selv enn de fleste andre med hensyn på hva som defineres som trim :p Så jeg regner det som trim når jeg går den faste 50-minuttersrunden min med hunden, selv om det bare er en rusletur for andre. Nå skal det sies at det er en kjempesterk labrador, så jeg mener jeg får både styrke- og kondisjonstrening :D
Fikk heldigvis litt uttelling for trimmen også: Ned 400 gram fra resultatet for tre uker siden! :D (så kan jeg heller glemme de to kiloene jeg har gått opp og ned igjen i mellomtiden. Det var antagelig bare vann).
Neste mål nå er å unngå å tryne alt for hardt i påska. Strategien er å lage litt lavkarbosnop å ha i reserve. Men nå er det heeeeeelg! :o
Humptydumpty: Kanskje du har for lav dose Levaxin? Jeg mister hår når jeg ikke får nok (har også lavt stoffskifte) Jeg bruker Levaxin og Armour nå. Armour er et naturlig middel. Du kan lese mer på sonjasstoffskifteforum.no Husker ikke om dette er rett adresse, men google det du :)
[quote=Fedona;1323726]Humptydumpty: Kanskje du har for lav dose Levaxin? Jeg mister hår når jeg ikke får nok (har også lavt stoffskifte) Jeg bruker Levaxin og Armour nå. Armour er et naturlig middel. Du kan lese mer på sonjasstoffskifteforum.no
Tusen takk for tips Fedona! kan godt tenke meg at doseringen min er feil, for blodprøvene er jo ikke til å stole på. Sonjas stoffskifteforum var ny for meg, her ar jeg lesestoff i påsken...!:)
Det store kolesterol beedraget argumenterer mot at det er kolesterol som forårsaker hjertesykdom, men hvis du allerede spiser lite animalsk fett sså er jo ikke det et argument for skolemedisinen heller. Anbefaler sterkt at du leser deg opp. Ravnskov er forfatter, men deter flere forfattere med samme tema.
Påske med utfordringer... Målet er å holde vekta, metoden blir å notere alt jeg spiser o fortsette kaloriregnskapet... Kjedelig, feil på lavkarbo, men helt nødvendig for meg...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.