Hehe, ja, reker. Min mor får migrene av det også. Nå har det altså blitt en allergi for min del, for jeg innsåg det ikke før det gikk for langt. Men det er jo bare å unngå det :) Når jeg var yngre (og sikkert enda om jeg hadde prøvd) fikk jeg migrene av porøse sjokolader, som f.eks. stratos. Aner ikke hvorfor. Spekulerte i at det var kakaoinnholdet, men tålte jo 70% osv.. Men man spiste gjerne ikke så mye 70% om gangen som man kunne med stratos :P Jeg kan få migrene enda, men har satt det i forbindelse med lite søvn og stress, ikke mat. Har det i allefall veldig sjeldent i forhold til før.
Ja ja; om vi ikke er støpt i samme forma så er vi vel skrudd sammen noenlunde omtrentelig likt. Det blir spennende å følge deg Åssi. Og til deg Anarko; det høres ikke usannsynlig ut med porøs sjokolade for min del altså. Lite søvn, mye stress gjør at andre ting slår ut lettere har jeg funnet ut. Eller om de står for det alene - vet ikke.
Har spist kryddersuppe til middag, og den metter noe innmari - etterpå. Var skrubbsulten (glemte å starte med et glass vann), og spiste deretter. Nå sitter jeg her ubehagelig stappmett og kjenner suget etter å putte noe i munnen. Hvis noen kan forklare meg hvilke mekanismer som slår inn når jeg er skikkelig mett og som gjør at jeg bare måååå ha noe å spise (som gjør meg enda mer mett) - så vil jeg være takknemlig.
Akk, ja.... Sånn har jeg hatt det i alle år, og blitt forklart at etter et tungt måltid blir det for mye å håndtere for insulinet, og blodsukker går i bånn. Man blir helt utslitt, men kjempefysen (som vi gjør ved lavt blodsukker). Med litt sjokolade/ dessert e.l., fyker blodsukkeret opp, insulinet får en kickstart og alle normale fordøyelsesprosesser setter igang. Derav tradisjonen med noe søtt mot slutten av måltidet, er det blitt meg fortalt. Men så er det, som vi vet, noen av oss som ikke helt har tålt denne blodsukker/insulin berg-og-dalbanen noe særlig, og har ødelagt hele balansen. Lavkarbo blir da en kur - eller livsstil - for å få orden på balansen igjen.
(Jeg vet ikke om denne forklaringen er riktig,det er bare det jeg alltid har hørt, og også følt har stemt).
Men tusenkronersspørsmålet er jo da; når vi går på lavkarbo og har et stabilt blodsukker - hvorfor opplever vi det samme nå? For gudene skal vite at jeg kjenner meg igjen.:o
En teori kan jo være at vi er så vant til å føle det sånn, at underbevisstheten sier det skal være sånn, selv om ikke blodsukkeret gjør det. Men ikke vet jeg. Prøver å tylle innpå en god frukt-te, og innbiller meg at det går over...
nettopp..... Dette er 1000-kroners spørsmålet. Kanskje sitter (også dette) mellom ørene?? En kopp te hjelper, men jeg må jobbe i hodet samtidig. godt å vite at det er flere!
"Melder meg inn" her jeg også. Misforstå meg rett, men det er litt deilig å se at ikke alle har strålende vektnedgang på lavkarbo - da slipper jeg å føle meg så alene......
Begynte på Ketolysekuren i april 2010, og de første ti kiloene gikk av i full fart. Til jul samme året tok jeg den anbefalte pausen ( hadde vært i ketose mer eller mindre sammenhengende i 7 mnd). I etterpåklokskapens lys ser jeg at det er av det dummeste jeg har gjort...... Kom liksom aldri inn på sporet igjen, slurver og sprekker - og går ikke ned i vekt.
Har forsøkt å identifisere mine "sabotører" som jeg må arbeide med;
Spis mindre og oftere. Om du normalt ønsket deg 2 karbonader så spis 1. gjør det med alt du spiser. Spis hver 2. time. forekseksempel klokka 8-10-12-14 osv. gjør unna ditt siste måltid for dagen klokka 18. Blir du sulten seinere på kvelden, så drikk et glass helmelk, seintseint...det er fett og kalorier og proteiner i den, så det stilner sulten. Jeg har nettopp begynt på min slankekur, men har gått ned 6.7 kg på 4 uker. Unngå brød og poteter, selv om du ikke skal ha lavkarbo. Bytt ut brød med Ryviita knekkebrød og fyll dem med hvitost, kjøttpålegg og grønt; men aldri brunost. Drikk mye vann før og etter de knekkebrødene for de er heavy stuff for magen. Jeg laget meny for en mann som veide 136 kg for 2 år siden, han hadde diabetes og hadde sittet i en stol i 2 år med vonde hovne bein og var svært syk. Han spiste som jeg anbefalte ham og handlet inn de matvarene jeg rådet ham til, og han tok av nesten 50 kg. Ryviita var hans faste brødmat, men kun til frokost. han ble frisk og kunne slutte med insulin og begynte å jobbe igjen i dykkeryrket. Så dette funker for de som ikke går på lavkarbo og ikke skal inn i ketose og som også går best ned på mindre kalorier. Vil også anbefale Sizematters siden, hvor du kan skrive inn det du spiser, så du får holdt øye med at du får i deg nok kalorier.Der er det en søyle som viser hvor mye fett og proteiner og kalorier du har fått. Det betyr bare at du må veie mat i en ukes tid, inntil du vet hva et egg veier og hva en banan veier osv. Har du veid et ryviitaknekkebrød så vet du hvor mye det veier en gang for alle. Det er bare kjøttstykker og fiskestykker man trenger å følge med på. Ikke at du må, men det er morsomt og oppmuntrende. Du har ikke så lang vei som meg å gå, så dette vil fungere fint for deg. Regner med at om du er flink så går det ned ca 2 kg hver av de 2 første ukene, kanskje også den tredje...så begynner det å stabilisere seg når man er ca 1 mnd inn i slankingen. Da kan du holde vekta om du bare skjeier ut EN dag i helgen. Lykke til! Hilsen meg som er 88 og skal ned til 64. 174 høy :-)
Mye jeg kunne kommentert, men er så dårlig (les: orker ikke.....) styre med kopiering.
Det med søstsug etter et stort måltid: jo, jeg tror det som jojomesteren sier er helt riktig. Og jeg tror egentlig at de som spiste sånn (som mine besteforeldre alltid gjorde) heller ikke var av de som slet mest hva gjelder vekt og sånt. Rett og slett fordi det var et kosthold som generelt var tilpasset livsstilen "anno dazumal" = ikke like stillesittende hverdag som vi har og nok heller ikke den samme mengden mat til alle måltider og alle tider.
Jeg tror nemlig (og jada, dette er rene spekulasjoner) at før i tiden spiste folk generelt mindre. Det var ikke 7-11, narvesen og deli de luca på hvert gatehjørne. Man hadde mindre penger. Matpakke/medbragt mat var det vanlige. Til sammen tror jeg at dette gjorde at folk generelt hadde sunnere matvaner, selv om de spiste både poteter og drakk helmelk. Og de spiste ikke så ofte - det var faste måltider og basta.
Vi må huske at i vårt samfunn har det vært en enorm velstandsøkning de siste 20 årene eller så. Så akkurat en overskrift om at klær i dag koster det samme som i 1992 = prisras! Vi kan stadig "unne" oss det ene og det andre - og som vi alle smertelig har erfart: kos = mat (iallfall ofte).
Tilbake til det med dessert/noe søtt: spiser dere frukt? Jeg gjør det - litt, og jeg merker at litt frukt funker som bare det som det "lille søte" etter middag. En klementin, et halvt eple eller hva man har (kanskje ikke banan, det er veldig lite lavkarbo...) Min mormor var f.eks en kløpper hva gjaldt dette med fruktgrøter. Nå var de riktignok sikkert fulle av sukker, men prinsippet blir det samme: frukt er i seg søtt = godt egnet som dessert.
Og jeg tror på litt - jeg tror ikke på det store altoverskyggende forbudet, da blir livet så vanskelig.
Så må jeg til slutt si at jeg føler meg veldig priviligert i fht. det mange av dere skriver om, hva gjeler allergier/intoleranser/migrener/smerter i kroppen. Jeg er frisk! Jeg kan spise ost og rømme, og stort sett hva jeg vil i det perspektivet, jeg kan trene uten altfor mye plager, og de jeg har dempes av trening.
Men jeg går likevel sakte ned i vekt - men det går i det minste rett vei - nedover (får bare ikke til å endre tickeren min:o)
Ja, Severina, tror du har mye rett i det som har skjedd her de siste ca 100 årene, og som har lagt grunnlaget for dagens vanlige kosthold. Pluss at vi har tatt med oss det vi liker, men ikke det andre. F.eks. har vi beholdt fastelavns-feiringen, men ikke fasten....
Jeg spiser en frukt om dagen. Går fint for meg innenfor ketose (ikke banan eller druer, da...;)). Men stort sett tar jeg den på jobben, sånn to timer etter lunsj. Kanskje jeg skulle vente til etter middag?
Av erfaring vet jeg at det å pusse tennene etter middag og så komme seg ut, eller igang med husarbeid eller noe, før man synker i sofaen er det beste middelet mot fysing. Og få middagsrester inn i kjøleskapet asap, ikke la det stå framme!!! Men jeg er så dårlig på det. Spiser som regel seks-halv sju, og da må jeg liksom ha Dagsrevyen, og så er vi igang. Synke, synke i stolen. Snoke litt middagsrester. Tenke at bare èn mørk sjokoladebit....:rolleyes:
Jeg er litt usikker på om dette var velmente råd til meg, i så fall takker jeg for gode innspill :) Hvis svaret ikke var myntet på meg får du bare overse det:o Litt om kostholdet mitt i dag: Lever lavkarbo men er ikke i ketose. Spiser ikke brød, poteter, pasta eller knekkebrød, kun Nannahs knekkebrød og nøttemuffins. Drikker ikke melk, juice eller brus med sukker. Spiser fet fisk og salat til lunch hver dag i arbeidsuken, og forsøker å spise grønnsaker til hvert måltid. Unngår farsemat så godt jeg kan. Så lang alt vel..... Men
Jeg sliter med at jeg sprekker på godterier og snop, for jeg er en real godtegris. Den første perioden med ketolysekuren var ikke dette noe problem i det hele tatt. Jeg hadde ikke noen problemer med å stå over snopet, og ingen problemer med å takke nei. Etter 7 mnd i ketose tok jeg imidlertid den anbefalte pausen (også fordi jeg da ikke hadde gått ned i vekt devtre siste mnd uansett hvor "nazi" jeg var med kostholdet). Jeg angret derfor på at jeg gikk ut av ketosen i det hele tatt :( og innbiller meg at hvis jeg bare hadde fortsatt så hadde ikke utfordringene vært så store i dag......
Strategien nå fremover er å trappe ned med litt 86% sjokolade innimellom, for så å kutte helt. Mer vann, mosjon og fett må nok også til. I tillegg kutte på vinen. Men det viktigste av alt; fokusere på alle de andre helsefordelene med lavkarbo og unngå stresset og fokuset på vektnedgang - kanskje det løsner da? Vi får krysse fingrene! :D
Veide meg idag. Ned nye 400 g, til 72,8! Føltes så rart å se 72, syns jeg har holdt på siden november med 74-tallet. Litt ned, litt opp, men alltid tilbake til 74,4. :p. Så har det vært et par uker nå hvor 73-tallet har vært fast på vekta - men sant og si ventet jeg i dag at 74,4 skulle komme tilbake. Og så kom 72, gitt!:D
Denne uka har jeg ikke trent noe, vært alt for travelt. Og så har jeg spist lavkarbohusets brød hver dag, 2-4 skiver. Knallgodt - og med mye pålegg. Syns jeg har spist mye til middag og lunsj. Og supplert eplet mitt med en stor plomme eller noe annen frukt. I går spiste jeg også gulrøtter for første gang på lchf (skrei til middag - med gulrøtter/fennikel/purre og eggesmør...:D) Men jeg er fortsatt i ketose - lurer virkelig på hvor høyt jeg kan gå på kh før jeg faller ut....?
Spiser både brøderstatning, melkeprodukter og tomat - alle disse "stopperne" andre beskriver. Altså mer av det ulovlige - og NÅ går jeg ned..:confused:
Vet ikke jeg. Men min kropp krever nok litt mer kh enn mange andre for å fungere, også i ketose. Det viktigste tror jeg likevel er fettforbrenning gjennom skigåing. Hadde to solide skiturer sist helg, mye av vektnedgangen ligger nok der. Og i morgen begynner vinterferien..... Skal være TO uker på fjellet:o. Tar med PC og bredbånd så jeg kan jobbe litt hver dag, men har i prinsippet fri. Målet er å gå 200 km på ski på 15 dager. Det er mye fettforbrenning, det :D! Vi for se, det er lov å ha ambisjoner..:rolleyes:
Det er jo veldig individuelt hva som fungerer på folk. Lever man lavkarbo så trenger man i teorien ikke å spise mange små måltider. Grunnen til rådet om mange små måltider på lavfettdiettene er jo for å holde blodsukkeret stabilt. På en lavkarbodiett er ikke dette nødvendig da man ikke spiser mat som trigger blodsukkeret i den grad en lavfett (høykarbo)diett gjør. Hovedregelen er at man skal spise når man er sulten - om det er hver 2. eller 5. time spiller liksom ingen rolle. Det med at man ikke skal spise etter et visst klokkeslett har også vist seg å være en myte. Blir man sulten klokka 21, ja så spiser man litt mat klokka 21. Dog vil nok mange unngå de store måltidene sent på kvelden fordi de opplever at det er vanskelig å sove om magen er helt full.
Kjempeflott at denne metoden fungere for deg, og den vil nok også fungere på mange andre også, men absolutt ikke for alle - så man skal være litt forsiktig med å være så bastant :)
Ellers: Huhei alle sammen. Nå har jeg ikke vært her inne på en stund. Håper det går bra for alle dere andre. For mitt vedkommende har det ikke gått spesielt bra, og jeg har klart å gå opp nesten 10 kilo siden minstenoteringen min i fjor. Jeg har kun meg sjøl å takke - samt en livssituasjon det siste halve året som har gitt meg uforholdsmessig høye kortisolnivåer i kroppen, så selv om jeg hadde vørt flink med kostholdet hadde jeg garantert ikke gått ned noe likevel (men jeg hadde nok sluppet denne oppgangen :o). Men jeg er fortsatt ved godt mot, og har tatt meg selv kraftig i nakkeskinnet. Jeg er nå på min 4. avrusningsdag og har meldt meg inn på et treningssenter igjen. Har innsett nå etter 3 år at å motivere meg selv til å trene på egenhånd ikke går. Jeg trenger en spinnninginstruktør som pusher meg og ordentlige vekter og maskiner, og ikke minst en tankegang om at de 500 spenna jeg betaler for dette i måneden ikke skal være fullstendig bortkastet :rolleyes:
Jojomesteren: måtte flire når jeg leste om dine konstante 74,4 kg, kjente meg veldig godt igjen! Jeg har også følelsen av at det er der jeg vaker rundt, mer eller mindre konstant. Rent bortsett fra en 5 kg økning før jul:eek: forrige fredag så jeg 72 tallet, riktignok m ,9 etter, men det gir håp. I dag ( offisiell veiedag) var jeg på 73,5 og siden jeg driver m snikveiing, vet jeg at 74 tallet også har vær ukas tall.:confused::confused:
Det jeg trøster meg med, er at når jeg ser på målingene siden nyttår, så går det nedover. Jeg har stadig litt platå-følelse, i den forstand at kroppen må stabilisere seg en stund, før den vil gå videre ned. Så da forsøker jeg å holde motet oppe, fortsette å være flink m mat og trening, og prøver å ha fokus på set som er bra.
Jeg lærer stadig noe, visste ikke at tomat regnes for å være en stopper?? Og har ikke tenkt å forholde meg til det heller, all den tid jeg elsker tomat!!!
Er imponert over skigåinga di!
Velkommen tilbake tidleg og cyan - og hva gjelder treningssenter har jeg det som deg, blir mye mer sliten av at noen "pisker" meg enn når jeg skal gjøre det sjøl. Da er det mye vondt i vilje..... Og det er en motivator å tenke på pengene som uansett renner ut hver mnd- støttemedlem kan jeg være hos sosbarnebyer el, men treningsbransjen trenger det ikke!
Titt titt – her er jeg også. Har vært inne og lest de siste dagene, men ikke rukket å skrive. Lørdag formiddag er en god dag i så måte – da kan en «ta igjen» det forsømte.
Gårdagen var en nedtur vektmessig sett – 300 gram opp. Egentlig som forventet; tirsdag spiste jeg meg altfor mett til middag og det gjør noe med hele meg det. Vet ikke hva, men når jeg spiser meg for mett øker for det første suget etter «noe», og vekta øker alltid. Utslaget på stixen blir også blassere, hvis det da ikke forsvinner helt. Sjekket vekta i dag også, og da var ukens ekstra påslag + 100 g til borte og jeg kan markere 3 kg nedgang siden 1.januar. Ikke akkurat noen rasende nedgang, men dog ned. Velger å endre tickeren til dagens vekt for å gi støtte til motivasjonen for den kommende uka.
Velkommen inn til oss Festina lente: dine punkter er veldig samsvarende med mine ser jeg, så vi vil nok ha «glede» av hverandre ja. Når jeg leser svaret ditt til tante Bob-Bob blir jeg enda mer kjent med deg – og meg selv :) Ja… unntatt punktet om en kg ned på en uke da…
Velkommen til deg også tante Bob-Bob. Opplegget ditt virker veldig bra, og særlig hvis det fungerer for deg (og han mannen) men jeg spekulerer i hvorfor du anbefaler å spise annenhver time? Uansett om man er sulten eller ei også?
Enig med deg Severina om kostholdet før i tiden. Legg gjerne til at de fleste den gang hadde fysisk arbeid og ikke som i dag da de fleste sitter på en stol og stresser. Jeg spiser ikke frukt (på grunn av allergi) selv om jeg kan spise melon og banan. Prøver heller å holde søtsuget borte gjennom kostholdet generelt, men har kanskje ikke funnet løsningen;)? Jeg opplever aldri å bli fristet av kaker, sjokolade lengre, slik jeg ble før. Ikke før jeg kommer hjem, sliten, «lyst på noe godt» - sikkert for å belønne meg selv, eller også trøste meg selv. Til helga nå laga jeg sjokolade av cocosa og 86 % sjokolade, og det er veldig greit at de står i kjøleskapet i fall fristelsen skal bli for stor. Det som forundrer meg at lysten på dem er større når jeg ikke har dem, enn nå da de står klar til spising:rolleyes:. Og du…tickeren endres ved å klikke på din egen og så skrive inn passordet på tickersiden. Når du har lagt til nye tall og klikket på next går du tilbake til forumsiden og oppdaterer ved å trykke på F5 – og voila: tickeren er oppdatert. Alternativt kan du gjøre som meg da jeg sleit - jeg laga en ny.
Gratulerer med 72-tallet Jojomesteren! Det er deg vel unnt! Du imponerer meg stort med all den skigåingen din! Heier på deg slik at du når målet ditt om 200!! km på ski. Spennende at du opplever mer vektnedgang med mer kh; har du ca peiling på hvor mange gram du ligger på i fordelingen pr dag?
Velkommen tilbake Cyan: synd å høre om oppgangen, samtidig som jeg tenker så bra du er klar over hvorfor. Gratulerer med innmelding på treningssenter, gratulerer med nakkeskinnstaket. Håper å se mer til deg her også, særlig på litt dårligere dager (der er jo jeg den beste ikke sant…..:p)
Jeg tenker jeg skal se om jeg kommer meg ut en tur. Sola er borte, skyene er tilbake og hvis jeg har på mørke solbriller så kan det dempe påvirkningen på hodet? Dessverre blir jeg verre av trening når jeg har sånne dager så jeg vet da hvordan ettermiddagen og kvelden blir:(. Frisk luft er sikkert bra lell.
Godt det er så mye liv i denne tråden - inspirerende! Velkommen alle "nye"!
Første dag av en to-ukers vinterferie. Men hodet er ikke med! Dårlig natt med masse stressdrømmer - og jeg som trodde at det ikke var så ille nå. Litt mye styr med å bli ferdig med alt på jobben i går, og ja - en del saker må jeg jobbe litt med fra fjellet, men det skulle ikke være så ille:confused:? Klarer ikke helt å slappe av med en god bok heller, faglitteraturen trekker.. Men jeg har bestemt meg for å vente noen dager med den!
Skitur på en knapp mil i dag. Det føltes altfor lite, jeg var veldig klar for mer, men gemalen ville hjem. Tenkte jeg skulle gå ut igjen, men nå er det skikkelig guffent ute. Har tent i peisen og laget te - og tenker at jeg godt kan ha et mål om 20 mil på 14 dager, men det må ikke bli sånn at ferien er mislykket om jeg ikke får det til..:o
Har spist en brødskive i dag :eek:. Ikke akkurat kneipp, da. Hansens supergrov, nærmest en murstein. Men jeg valgte å prøve. 13 g kh i følge Diett.no, men de er typisk veldig langsomme... Ut på ski rett etterpå, det kjentes ganske bra, men vet ikke om det egentlig var en forskjell. Kanskje?
Har nemlig tenkt å spise litt mer kh i forkant av skiturene noen ganger nå, for å se om det blir mer energi av det. Filosofien er at jeg bruker opp kh i løpet av turen, og dermed fortsatt er i ketose. I boka til Bjørn Ferry beskrives dette som trene lavt, konkurrere høyt. Altså lite kh under trening, men fylle opp glykogenlageret før viktige prestasjoner. Da skal man klare å produsere både maks (med kh som kilde) og lenge (med fett som kilde). Jeg er ikke akkurat på det nivået, da :rolleyes:, men morsomt å prøve om det stemmer for meg også.
Tarato, jeg har ikke skjekket helt, men antar at jeg ligger på ca 40-50 g kh om dagen. Vanlig ketolysekost (20) + en frukt (10), litt nøtter e.l. om jeg får lyst på det, og litt mer liberal med for eksempel soyasaus og andre tilsetninger som har noe kh i seg. Og Lavkarbo brød og liberalt med tomat, paprika, løk osv. Ikke akkurat fråtsing i kh, men heller ikke hyperstrikt.
Nei, nå tror jeg jeg skal ta meg en liten yoga-økt. Det må vel være godt for denne skrotten. Og så litt god mat og vin, og kanskje en god film... Så kommer vel feriefølelsen etterhvert, tenker jeg....
Så godt at du ikke føler ferien er ødelagt om du ikke når målet med 200 km på ski; det kan jo hende været blir så ille at det ikke blir mulig med skitur? Jeg liker ikke helt at du mangler feriefølelsen, men sitter med jobbtanker da.... Håper du får dreis på tankene slik at du kan lade batteriene - sitter med en følelse at det er viktig for deg? Flott at du lar fagbbøkene være! Nyt ferien din - 2 uker i fjellet høres helt deilig ut!
Kanskje jeg burde ha sjekket hvor mange kh jeg spiser om dag? Kjekt å vite om ikke annet? Spiste frokost i 10-1030 tiden i dag, og gikk en lang tur i ettermiddag (2,5 timer) så neste måltid var ikke før i 18-1830 tiden. Ikke noe blodsukkerfall/problemer, kun litt sultenimageknurring mens jeg gikk. Tenkte veldig på det du sier Jojomesteren; kroppen får ta energi fra eget depot på treningsturer. Sånn sett burde det gi utslag etter dagens tur ;) Blir spennende å høre erfaringene dine fra utforskningen nå.
Nedgang er nedgang som Tarato sier :) Her er det ganske stillstans for tiden... Hrmf! Kanskje jeg skal bli flinkere til å bruke diett.no igjen, det er en stund siden jeg brukte den. Har begynt med yoga, så kroppen er litt sliten for tiden, men har stor tro på at dette vil hjelpe meg på lang sikt. Kanskje derfor det er stillstans? At kroppen er litt stressa?
Det er jo det! men synes det bare er litt frustrerende siden jeg bruker sds dietten :lol: Men, det går jo nedover hvertfall! :ja: og skal vel egentlig ikke klage da!! :nei:
Jeg vurderer å prøve meg på SDS selv, men må vente til jeg har en noenlunde rolig periode. Når jeg reiser mye har jeg ikke mulighet til å lage mat selv. Hvordan syns du det fungerer med SDS rent praktisk? Tenker på reiser, familiebesøk etc
Tja... kommer jo ann på typen reiser, må jo oppbevares kjølig og maks 3 døgn tint i kjøleskap. Men sånn som nå når jeg skal til mamma i uka nå så tar jeg med meg brød og middager. Jeg driter i om noen blir fornærma om jeg har med egenbrakt mat. Er helsa mi det er snakk om :cool:
Jeg opplever at noen av rettene blir jeg kvalm av bare jeg tenker på dem nå, så jeg plukker ut middagene selv utifra dem som har vært på menyen og da går det greit.:) Men er veldig lei nå, men har jo holdt på siden 3 januar ...:rolleyes:
Tror du er inne på noe her Fedona. Ut fra det jeg har lest om diagnosen din skal det kanskje lite til før den stresser også? Hvis yoga er noe du vil og kan holde på med, så gi kroppen tid til å venne seg til det. Yoga gjør godt for bde kropp og sjel, ikke sant?
Til dere som driver med yoga: hvor lang tid bruker dere? hver dag? Ukentlig? Hvor mye bør/må man holde på? Har sjekket litt på nett og fant et sted hvor det stod heller ofte enn mye, mens det andre steder står at ei kort økt hver morgen - min 45 minutter - er et must. Kanskje noen har noen nybegynnertips til en fersking som sikkert også har godt av å prøve... ;) Om ikke annet for å forebygge stiv rygg? Jeg bruker gjerne noen minutter hver morgen for å gjøre øvelser, men ikke 45 minutter. Da må jeg opp før hanen galer, og det er jeg nok ikke villig til å gjøre:p
Liker holdningen din Albatross, til hva andre må mene om at du tar med egen mat. Skulle ønske jeg var like tøff - sukk. Skal i bursdag i dag, og vet det er masse kaker. Som jeg overhodet ikke kommer til å bli fristet av, men som jeg må smake litt på. Jeg bruker å ta et lite stykke, kline det godt utover fatet og så spise saaaaakte. Og prate myyyye. Og drikke mye kaffe. Velger alltid bløtekake pga det er det minst mel i (som magen ikke tåler) og fordi den kan klines mest utover:D. Hva gjør dere andre hvis dere må?
Artig å se at flere er på SDS i tråden. Sikkert veldig greit å vite hva en skal spise. Ser flere er lei; det blir jeg og som spiser "hva jeg vil":o
Jeg har lagt inn maten i diett i dag, og foreløpig ser det ganske bra ut: 60 g fett, 8 g kh og 42 g protein. Har igjen det lille utklinte kakestykket og middag. Saltkjøtt og kålstappe i dag; greit med veiedag først på fredag da:p HAr vært ute og gått en lang tur, deilig i vinterværet i dag og, selv om turen i går "satt i føttene" ennå. Å strekke ut er ikke min sterke side, dessverre :o.
Yoga er herlig ja, Tarato :) Jeg går på et kurs som heter Rolig-yoga en dag i uka. Det er ikke klassisk yoga, men avspenning og ut-strekking. Men bare det gjør meg sliten og har fått råd om å kun holde meg til dette en god stund så kroppen får venne seg til det. Yoga-læreren sier hun ser bedring i muskulaturen min allerede nå, etter 4 uker. De første gangene så hadde jeg bare kramper og skjelvinger... Har stor tro på dette! Muskler og celler får oksygen :)
Når det gjelder "vanlige" mennesker og yoga så har jeg hørt at litt hver morgen er bra, kanskje bare 20 min for så å ha lengre økter når det passer. Men det gjelder sikkert her også, alt med måte i starten. Lykke til med yogaen din :) Det er veldig greit å gå på kurs i starten så en vet at en gjør øvelsene riktig, de er flinke de yoga-lærerne - til å rettlede underveis.
Ønsker dere alle en super søndag :)
Alle i min familie og omgangskrets vet hvor store anstrengelser jeg gjør meg med kosthold og slanking, så fra den kanten får jeg sjelden kritikk uansett hva jeg foretar meg på matfronten :)
Med tanke på reisingen må jeg nok ta en evt SDS-periode utenom sesong eller ila ferien. Når det er sesong sitter jeg mye i bilen, og har lange arbeidsdager slik at jeg kommer til hotellet etter matserveringen er stengt. Enkelte dager forlater jeg også hotellet før frokosten starter :( Greit med nøtter, kjøttpålegg og litt ost i bilen da!:p Ikke enkelt med frysing/kjøling heller siden jeg vanligvis er på "turne" 1-2 uker i strekk. Men er fortsatt innstilt på å prøve til sommeren :)
HVa er problemet? :cool: Du tåler ikke mel, ergo , du kan ikke spise noen av kakene, ergo, du har med medbrakt eller står over! :cool: INGEN skal sende meg skråblikk om ikke jeg tar kake, jeg har aldri vært noe glad i kake (kun de jeg lager selv), og nå er det lettere enn noen gang å si nei, sier bare at jeg ikke er så glad i kake og står over. ;) og ingen kan tvinge deg til å spise kake heller.......... så den problemstillinga hvis dere må , kan du rulle vekk! :lol:
Men skjønner at noen synes det er vanskelig altså! :klem:
Skjønner at den blir litt vanskelig ja! :( MEN!! Det som egentlig er hoved poenget med sds, er jo kalorimengden i ferdig maten, så om du kniper litt på de store kalorisnikene og spiser mindre enn vanlig er det borti noe av det samme.... Måltidene til sds er ca halv porsjon av det jeg spiste før, men blir driiiitmett av det nå :lol: Men er vanskelig, derfor jeg tok den lettvinte veien .... :rolleyes:
Jaaaaaa.................... :( Sånn er det, men dog så vanskelig. Huff...... Heldigvis er det svært lite slike selskaper etter at ungene ble store; og mange i familien slår sammen dagene sine til en. Endte opp med 37 g kh i dag, det inkl ett glass vin til middagen. Huff...... må i tenkeboksen kjenner jeg.
Isdag har jeg spist tre fastelavnsboller:eek::eek: en m smør og brunost og to m krem og mandelmasse..... Smakte nydelig og jeg nøt det, men magen er ikke like fornøyd :p
Utover det har jeg spist en tallerken suppe og noen skinke/ost ruller, så den delen er iallfall lavkarbo....
Hva gjør man når man er borte og må spise kake? Gjør som tarato, forsyner seg m litt og bærer rundt på det. Er det et litt større selskap er min erfaring også at de færreste legger merke til hvor mye/lite man spiser, så det er bare å late som man har spist. Ellers er min filosofi i stor grad å ikke framstå som sær slankedame, så jeg kan godt ta litt "feil" mat uten at jeg opplever det som ødeleggende.
Tenker også stadig at jeg burde prøvd yoga. De har det på senteret der jeg trener, men enten så er timene fulle før jeg kommer så langt, eller så passer det ikke likevel. Tror jeg hadde hatt godt av det, er stiv som fy bla i rygg/skuldre, har dårlig balanse og til tider vanskelig for å slappe av. Kanskje jeg klarer det etterhvert...
Jeg skjønner at det ikke er bare enkelt m mat som er bestilt, det høres ut som dere blir matleie? Det er kanskje noe av det samme som når man bor på hotell over lengre tid, bufeeten er ikke like fristende på dag tre.....
Takk Severina! Det der trengte jeg! Altså ikke at du har spist fastelavensboller nei - den infoen kunne jeg vært foruten:p:p men at du ikke er helsær i kostholdet. For min del gjør det hverdagen så utrolig mye enklere. Jeg har tross alt prøvd "alt" det siste året, og vet hvordan det kan være
Noen kommentarer: Tarato, i mine gode yogaperioder har jeg brukt ca 5-10 minutter om morgenen hver dag. Solhilsenen 3-4 ganger. I tillegg litt mer om ettermiddagen 2-3 ganger i uka, kanskje en halv time. 1 time 4-5 ganger i uka i feriene. Bare 5-10 min om morgenen gjør underverker!!
Og jeg er helt enig med Albatross: Når du ikke tåler mel er det jo helt greit å ha med egen kake, eller la være å ta! Selvsagt! 37 kh - fortsatt i ketose?
Du har jo også gått lang tur i både går og dag - det hjelper vel veldig på kh-forbruket?
Kommer sterkere tilbake i morgen, nå sovner jeg snart....:o
Tja 37 g kh og fortsatt i ketose? Si det du:p Vet ikke om jeg var det på forhånd heller? OVer to mil på føttene i helga gjør nok underverker; ikke på ryggen min da - den har slått seg helt vrang:(. Og det eneste som hjelper når den er sånn er faktisk å gå, og gå, og gå og gå. Så da vet dere hvor dere finner meg de neste dagene:D
37 km på ski er styggelig langt Jojomesteren! Imponerende!! Forstår godt du er pudding; og spørsmålet er hvordan du er i morgen:rolleyes:?
Jeg sjekker solhilsen, og om jeg kan gjøre den. 5-10 min hver morgen er jeg klar for å ta; så får vi se. Har noen ryggøvelser som jeg også kan ta - og som jeg burde da... :p
Tarato: Jeg har vært veldig overrasket over hvor mye kh jeg tåler, og fortsatt være i ketose. Men Torkil sier i boka si at det er mange som tåler 40-50g hvis de har vært i ketose en stund. Så det kan godt hende at du bare gjorde det riktige i går? Hvordan føler du deg (utenom ryggen, altså)? Er det en ubehagelig dagen-derpå-følelse etter en kh-bonanza, eller et bra energinivå? Jeg syns dette er litt spennende. Ser det er mange her inne som ligger på under 20 g i årevis. Men jeg finner ikke mye i litteraturen som støtter det, 20 i innledningsfasen, ja, men så kan man øke, helst doble det etterhvert.
Og jeg tror det har mye sammenheng med fysisk aktivitet. 20 km på beina er mye - kjempebra!!:heia: Har veldig stor tro på å gå. Bruker hele kroppen uten å utsette den for harde støt, sjelen kan nyte vær og vind og omgivelser.... Jeg går mye om sommeren. Prøvd å løpe litt, men får så vondt i knærne av det :mad:.
Lykke til med solhilsenen - jeg skal jammen ta den i dag jeg og!
Severina: Hvordan har du det i dag?? Jeg spør av ren nysgjerrighet. Vi skal alle dit i blant, i en situasjon der karbohydratene raser på. Det er så mange som beskriver at de blir skikkelig dårlige - ble du det? Eller er det litt "skremselspropaganda?". Jeg innbiller meg at jeg ville tålt det bra, reagerer mer på sukkererstatningene....
Har det overraskende bra i dag. Sovet veldig godt i 9 timer :o. Tror jeg skal prøve meg på en kort skitur etterpå. Noe av det beste i går var en stor kopp kakao (tagatesse) med krem:o. Og underveis supplerte jeg matpakka med 3 biter vanlig sjokolade. Det ble nok mye kh i går, men i følge kaloritelleren forbrant jeg 3700 kcal på turen :rolleyes:. Tror ikke helt på det, da.... Det kjennes god idag, har tenkt nøye etter og tror aldri jeg har gått 37 km på en dag før - ny pers:D!
Det er jo enormt store forkjeller på hvordan folk reagere på KH, og så reagerer jo folk på ulike ting også. Jeg reagerer ikke med vond mage eller noe sånt, men jeg blir veldig trøtt pga blodsukkersvingningene. Og jeg er en av de som kan koste på med opptil 40-50 karber en dag eller to og fortsatt være i ketose dersom jeg har vært i ketose i lengre tid.
Suverene severina: Hva med å ta et helgekurs i Yoga? Da lærer du deg grunnprinsippene og kan lage deg ditt eget lille program som du kan gjøre hjemme. Jeg gjorde det i fjor sommer og angrer ikke. Det er ikke så lett å starte helt på scratch på egenhånd, for det med pusten er jo veldig viktig. Jeg tok et weekendkurs (2x2 timer for 400,-) på yggdrasil yogaskole, og var veldig fornøyd med det. Laget meg et lite program som jeg gjorde hjemme et par ganger i uka, og tok ellers solhilsen de fleste morgenene. Desverre har jeg ikke holdt det vedlike, så jeg burde vel begynne å få inn en yogaøkt i ny og ne igjen :rolleyes:
God ettermiddag damer! Jeg kan oppsummere erfaringene fra gårdagen på en måte: jeg har vært skrubbsulten i hele dag:eek: Det slo meg at sånn var det i forrige uke også, da jeg var litt for raus med kh'ene. Så i dag har jeg spist lite og ofte, orker bare ikke sitte med den magen som skriker etter noe å jobbe med. Ellers merker jeg lite i grunnen. Så noen ord om det å være i ketose tross større inntak av kh. Jeg har jo holdt på en stund, også før jeg registrerte meg her inne. Jeg har således erfaring med de fleste varianter, også 2-3 (maks 5) g kh/dag. Det er for meg ekstremvarianten. Selv om jeg lå på så lavt nivå ga ikke stixen utslag og vekta gikk heller ikke ned. Så derfor var svaret i går tja, si det om jeg er i ketose på 37 g. I dag har jeg spist 14 g, da var det omelett med grønnsaker til frokost og lunsj, ett brød (av eggehviter og frø) samt kylling og grønnsaker til middag. Tok oppi 46 små gram gulrot - og jammen dro ikke de avgårde med 3 g kh med en gang. Jeg supplerte med hodekål og vips - 4 g kh ekstra. Men godt var det da :p
Jeg skal sjekke om det går helgekurs el i nærheten jeg Cyan! Godt tips. Sikkert lurt å lære det fra bunnen av med en gang :D
Vel vi er flere som har slitt i matveien i helgen tydeligvis. Nå er det som vanlig lavkarbo snopet som er min felle da. 4 kakestykker lavkarbo bløtkake lørdag, 2 små lk kokosboller og en cakepops. Søndag et stykke bløtkake, en lk fastelavensbolle og en bolle med ost... Vekta holdes LANGT unna kan du si...
Høres ut som om du må lavt i kh for å være i ketose, Tarato - hvis evig sult er et tegn på at du er ute. Og det er det kanskje? Eller er det bare at det å spise kh trigger behovet for mer? Akkurat DET kan vel de fleste av oss bekrefte...:p
VSB - skjønner godt at du lar vekta være litt - selv om det er spennende for oss andre å lese om hva slags reaksjoner sånne utskeielser gir ;)!
Jeg fortsetter nå på min vei med litt mer kh og så mye skigåing jeg klarer. I dag ble det drøye to mil, dvs nesten åtte mil på fire dager. Godt i rute til mitt hårete mål om 200 m på to uker! Men nå er det varsla regn og kuling framover, så da får vi se hva det blir til. Er i ferd med å synke inn i feriemodus, endelig:D, men vet at jeg må gjøre en del med jobben i morgen. Det er greit, så lenge jeg kan styre det litt selv - og styre det fra hytta!
I dag spiste jeg en liten eske rosiner fordelt utover turen. 33 g kh. Og ikke akkurat langsomme..... Men det ga masse god energi, og jeg brukte dem garantert opp. Kcal-telleren påsto jeg forbrukte 2000 på turen, det tror jeg altså er altfor mye, men det var helt sikkert mer enn den rosinpakken. Fungerer det sånn at man kan spise litt raske karbohydrater under trening, så lenge man bruker dem opp helt - og så fortsatt være i ketose etterpå:confused:. Skulle nesten tro det... Men her har jeg verken stix, målebånd eller vekt:D. Ganske deilig...:rolleyes:
Velkommen tilbake Titti; så bra du fant oss igjen.
Jeg vet rett og slett ikke om eller evt hvor lavt jeg må gå for å være i ketose. Den sultfølelsen jeg beskrev i går kom dagen etter inntak av mye kh, noe jeg har opplevd før også. Evig sulten er jeg ikke; det er sikkert. Det er deilig forresten.
Jeg synes eksperimenteringen din er spennende Jojomesteren; sånn rent logisk høres det fornuftig ut at du forbrenner rosinene på turen din - hvis vi ser kroppen som en forbrenningsovn. Nå er det en del uenigheter om vi kan gjøre det, så jeg vet ikke om teorien stemmer jeg. Jeg stiller spørsmålet om hvorfor du i det hele tatt trenger ekstra kh på tur; lurer du den ikke ved å tilføre litt slik at den ikke tar av eget depot? Eller? Jeg var på trening i dag og greide å motstå fristelsen til å gi meg etter halvgått tid. Gjett om det var ei som var rimelig stolt da det var igjen 5 min av planen og jeg var på vei til å fullføre. Og så godt som det er å være rygg!
Nå skal jeg ta kvelden; opp i rett tid i morgen igjen. Ha en god natt hvor dere enn er!
...jeg har tenkt litt på noe Nerthus (tror jeg) sa en gang for lenge lenge siden. Vi må spise mindre porsjoner. Gjør dere det? Jeg tenker ofte på det, særlig til middag - at jeg kanskje spiser for mye. Magesekken sprenges ut liksom. I mengde spiser jeg ca 100 g kjøtt av noe slag, og grønnsaker tilsvarende 100-150 gram, alt etter hva det er. Det er jo grønnsakene som stikker av med volumet. Jeg ser på diett.no for meg i dag, så har jeg spist 1302 kcal og 86 g fett, 17 g kh og 87 g proteiner. Jeg bør ligge på lavere proteinnivå, men sånn ble det i dag. Kanskje er det for lite fett også?
Men tilbake til spørsmålet mitt: passer dere på mangden; evt tar vekk litt når dere har forsynt dere?
Jeg spiser veldig små porsjoner, mellom 180-230 gr middag som er ferdig laga. Inneholder rundt 6-9 karbs . På en dag ligger jeg på rundt 1200-1300 kcal. Og maks 15 karbs..
Idag har jeg og vinterferie, men kun en dag. Hyggelig å gjøre noe sammen med ungdommen når han har skolefri :)
Jojomesteren: når jeg fråtset i fastelavnsboller på søndag fikk jeg igrunn ingen reaksjon. Dvs etter den første bollen hadde jeg vondt i magen en halvtimes tid, så var det greit. Det som ble litt ubehagelig var at jeg fikk mye luft i magen :eek: antar at det var pga gjær....... Så jeg tror igrunn at jeg helt fint kan spise sånt, men at når jeg ikke gjør det på en stund så reagerer magen litt der og da.
Når du skriver om trening og karboforbruk så mener jeg at jeg nylig leste om en toppidrettsutøver som spiser lavkarbo, men som under konkurranser spiser karbo, fordi de gir umiddelbar energi og uansett brukes opp mens han konkurrerer. Så det er vel ikke ulogisk at du kan gjøre det samme, og at det ikke betyr noe for ketosen? Og høres deilig ut m skiturer, regn m at du forbrenner mye når du er ute lenge, skigåing har den effekten:D
Selv er jeg ikke i ketosen, har aldri oppfattet det som nødvendig for min del. Forsøker å ha en fordeling på ppp mot 80% fett, men når som regel ikke helt det. Samtidig som jeg også fokuserer på kalorier, fordi det lett blir for mye av de når det skal være så mye fett.
Tarato: du skriver om størrelse på porsjoner og jeg tror du har et viktig poeng der. Og jeg har blitt mye mer bevisst på hvor mye jeg putter på tallerkener, fordi jeg vet at jeg gjerne spiser det som ligger der, selv om det er for mye. Jeg øver meg på å stoppe når jeg er mett, også om jeg ikke har spist opp alt..... Selv om det går mot all barnelærdom både mot de sultne barna i Afrika og folkeskikk ifht å spise det man har forsynt seg av..... Og siden mat ofte er omsorg, føles det delvis frekt å ta lite "du er ikke glad i meg som ikke vil spise maten min". Alt dette er mer eller mindre ubevisste mekanismer som jeg forsøker å bevisstgjøre meg selv på. Og det funker, jeg greier fint å spise mindre porsjoner og fortsatt bli mett.
Cyan: takk for tips om helgekurs i yoga, skal se på det. Likevelntror jeg at for å få full effekt så bør jeg trene det jevnt under unstruks, er så ufattelig dårlig til å piske meg sjøl. Både t å ta meg sammen og trene hjemme men og til å trene nok når jeg må motivere meg selv....
I dag prøv jeg kaffe m cocosa for å øke frokostens fettandel, men er ikke sikker på at det frister til gjentakelse. Ble litt halvkvalmt.....
Jeg er også en av de som både må telle kcal og karbo, hittil har jeg bare klart å gå ned på dietter ala Eurodiett o.l., men tenkte jeg nå skal prøve en lavkarbovariant av Grete Roede. Dvs, spise lite og ofte, føre opp alt jeg spiser en periode og telle kcal og karbo. kjenner at jeg trenger å ha en plan over hva jeg skal spise. Ser noen av dere bruker diett.no, skal inn og snuse litt der nå. :ja:
Tarato, jeg spiser ekstra kh under skiturene for å få den ekstra energien som Severina viser til. Jeg KAN gjennomføre turene på bare fettlager og ekstra drikke (Fun-saft), tror jeg,men det er ekstremt slitsomt. Det beste med skigåingen er jo de slake partiene, der du kan få en fin flyt i rytmen og føle at du flyr bortover sletta:D - men det krever en del energi... Og særlig hvis det kommer en fiskebeinsbakke etterpå :o. Energien fra fettlageret er liksom lang og seig - mens kh energien gir ekstra sprut, om du skjønner. Dette er det ikke bare jeg som sier, Bjørn Ferry er tydelig på det i lavkarboboka si. Altså det samme som Severina sier - trene på lavkarbo, men ekstra kh i konkurranse. Får å få til både seighet og spenst.
Spennende at du ikke ble dårlig, Severina. Nesten litt skuffende, hadde jo vært fint om lavkarbo ble en slags antabus mot sukker og mel;)? Men du er ikke i ketose til vanlig? Syns 80% fett høres ganske mye ut, jeg, pleier å ligge på 65-70% For mye protein, akkurat som Tarato. Og det der med cocosa i te eller kaffe er ikke min greie heller, må jeg si :nei:.
Porsjoner, ja. Mitt store problem...:_plystre: Spiser gjerne en halv kylling (nesten..), 200 g kjøtt og kanskje enda mer fisk til middag... Pluss grønnsaker og saus. Selvsagt har overvekten mye med det å gjøre.Men jeg er så glad i mat! Og liker å være mett!
Albatross og Tarato, 1300 kcal om dagen er ikke så mye. Mindre enn det bør man ikke spise, tenker jeg, da begynner kroppen å tære på muskler og skrur på energibremsen. Føler dere at det er riktig nivå? Begynner ikke å fryse/ bli slapp? Uff, jeg er så redd for hva et for lavt kcal-inntak gjør med kroppen over tid.
Jeg har i lange perioder (tidligere) ligget på 800-1000 og ødelagt fryktelig mye av normale balanser i kroppen.. Til daglig ligger jeg nå mellom 1500 og 1800, litt mer på treningsdager. Nå i vinterferien ganske mye mer, fordi jeg trener mye. Fortsatt med et underskudd håper jeg :rolleyes:. Men, som jeg har skrevet tidligere, det er når jeg begynner å spise litt ekstra at vekta går ned!
I dag blir det ingen skitur på meg. Kroppen er gjennomsliten, og ber om ro. Deilig å kunne lytte til den... Men jeg har sittet ute med skinnfell, pledd og tekopp og lest krim - ferie:D!
Jeg har vel litt av den erfaringen med trening og karbo som du sier. Eller i hvert fall at de brukes opp uten negative påvirkninger. Har flere ganger nå unnet meg litt under skiturer (ca. halveis). Jeg merker stort sett kh på psyken og på søtsug, men i slike sammenhenger har det gått bra. Vet tidligere jeg lå i ketose, men har ikke testet på LENGE. Ligger uansett i grenseland og ikke går vekta stort ned heller, så noe forbilde er jeg ikke... Men har ikke behov for kh for å prestere, men sliter uansett med å få veldig høy puls. Lang og seig, mer enn kort og rask...
Porsjoner, ja dere sier noe. Litt av mitt problem og. Vil spise opp og gjør det på vane, men er så lett å ta en porsjon til også...
Ah! Vi er så like, så like! Jeg signerer Jojomesteren og VSB når det gjelder porsjoner, og evnen (altså ikke bare lysten) til å ta bare litt til.
Jeg protesterer ikke mer på kh/trening ;) Kan være nyttig å vite.
1300 kcal pr dag er ikke normalen; jeg ligger vel mer på ca 1500 på normaldager. Hittil i dag er det nesten 1200, og jeg kommer til å spise ett måltid til før kvelden tar meg inn i drømmeland.
Jeg tok en test på diett.no iog la inn gårsdagens, dette var ikke noe god dag, da jeg egentlig har spist mye mer surr enn jeg pleier, men kan uansett være en grei pekepinn.
God kveld damer! for jeg regner med vi er damer de fleste av oss?
Jeg har stekt Nannas gode vafler i kveld, og jeg bøyer meg i støvet for den dama. Disse gikk ned på høykant både hos meg og hos mannen min. Konsistensen var jo som vanlige vafler. Her har jeg funnet en favoritt i allefall.
Har hatt en utrolig god dag, med lang tur ut i solskinnet, fått vasket litt klær, hatt en trivelig stund med mannen min - deilig alt sammen. Nå er det rolig avslutning på dagen - med et glass vin. Er det fri, så er det fri :)
Inkl det glasset kommer dagens inntak på 1612 kcal; litt over grensen men skitt au. I følge teknologien har jeg forbrent 1332 kcal i dag. Jeg synes å merke litt på rumpe og litt litt på mage at jeg har vært særledes aktiv de siste ukene.
Hey, med den aktiviteten er jo inntaket heller lavt enn for høyt ;)! Så flott at du kjenner på kroppen at det skjer noe med mer aktivitet - deilig når det "stemmer", liksom! Håper du får en like fin dag i dag - her uler vinden rundt hyttehjørnene!
Takker Jojomesteren. I dag blir en rolig innedag. Regnet spruter ned sidelengs i vindkastene - samtidig som "snøen poleres blank":p. Jeg er så glad jeg faktisk tok meg "fri" i går og gikk den lange turen i sola, i stede for å utsette den til i dag da jeg egentlig hadde fri. Og jeg er glad jeg ikke vasket vinuene forleden dag da det plutselig ble noen varmegrader:D Snakk om bortkastet arbeid!
Mannen i mitt liv kommenterte i morges at det nå bare var to valker på magen, mot tre før. Hva kan man si til sånt da??? Artig er han da:p:p
Ønsker alle en strålende dag, inne, ute, på jobb, andre steder. Åkke som liksom;)
Dere er så flinke med aktivitet, Tarato og jojomesteren :) Blir helt imponert :) Her er det strålende vær i dag. Men tror det er bare en pause i regnværet som herjer her for tida ;) Jeg skal på min ukentlige yoga nå :) Gleder meg, er så glad for at jeg begynte! Ha en strålende dag alle sammen! Inne eller ute :)
Du imponerer meg med gjennomføring av yoga på tross av utfordringene dine Fedona! Nyt gjerne sola enten på en veranda eller bak ruta etterpå. Deilig å kjenne varmen fra sola!
Her blir det en rolig dag i dag ja; knærne er litt stive for å si det sånn ;) Spekulerer på om jeg skulle vært en runde på sykkelen bare for å mjuke dem opp litt. Vi får se. Nå er lunsjen inntatt, og jeg går tilbake til hjemmekontoret. Deilig!
Veiedag - og ingen endring på en uke, til tross for fullt fokus på både kalorier og karbo og en del trening.....:( Blir lett demotivert, men det er vel bare å trekke pusten og fortsette som før. Jeg vet jo at det går trægt......
Som trøst (?) skal jeg bort i kveld, hvor det serveres både vin og kanapeer. Skal forsyne meg av begge deler, :D uten å drukne mine sorger verken i det ene eller det andre. Men jeg lurer faktisk på om det har blitt litt lite mat den siste uka, og at det bidrar til tregheten. Jaja - bra det ikke har gått opp, i det minste.
Ingen endring?? Manglende oppgang er også et gode! Så trekk pusten, og fortsett videre. Du er ikke alene Severina! Der har vi vært gjennom de fleste av oss, jeg selv altfor mange ganger. Kjempeinnsats som ikke gir resultat på vekta. Det er da en skal ta fram målebandet (som jeg ikke bruker selv da....:p), eller kjenne etter på klærne om de er litt romsligere her eller der. Eller kjennes kroppen bedre ut? Mer energi? Er det lettere å gå i trappene? Osv. Tenker du blir fin på vin i kveld, og det er bra du ikke drukner sorgene dine. Tross alt tåler vi mindre på dette kostholdet:full:Kanskje har for lite mat hatt innvirkning? Kanskje kommer endringen til syne på vekta først om ei uke? Hvem vet? Ikke gi opp akkurat nå; tenk langsiktig, se framover. En eller annen dag ser du resultatet!!!
Har egentlig ikke veiedag før søndager, men synes kanskje det er en dum dag da jeg skal så smått å begynne med hjemmelaga mat på lørdager :lol: så bytter til fredag som offisiell veiedag nå! :ja:
¨Jeg har el nå, så måtte sjekke vannstatusen ikveld, synes det er fasinerende, MEN det skremmende var jo at vekta viste bare 300 gr over det jeg noterte på søndag.... spent på morgendagen nå hvertfall!!!!!!
God morgen. Her sitter jeg og er litt "satt ut". Vekta viste 1,4 kg ned - altså 1,4 kg - siden forrige lørdag. Det trodde jeg ikke var mulig. Eller at treningen skulle ha en sånn effekt. Jeg måtte veie meg flere ganger for å være sikker. Kcal inntaket har vært ca 1500 i snitt i disse dagene. Kjenner en viss motivasjon for å fortsette trening ofte og jevnlig! Jeg ligger nå forøvrig 100 gram over minstenoteringen på lavkarbo ever. Mer som en sperregrense som står der og venter på meg. Den skal knekkes!
Her har nedgangen vært 0,4 kg siden søndag, tror at om jeg slenger meg på treninga så kan vekta være snillere som sist trenings periode! :D Ekstra motivert for en økt ikveld nå ja!! :D
Herlig Albatross! Alldeles herrrlig! Vi får trene sammen; jeg skal vaske hus i dag - og skal en tur på treningssenteret :D Har liksom ikke annet valg nå nei....
Jeg vasker tøy å løper rundt med småen, så blir det senteret ikveld :lol: Jeg har litt dørstokkmila etter 2 uker borte fra trening. Men MÅ ut idag kjenner jeg, skal få det til!! :ja:
Albatross og Tarato - gratulerer!!! Så flott!! :heia::heia:
Ser det bobler av ny treningsenergi hos deg Tarato - supert! Jeg har kjempetro på trening - både for å komme ned, men ikke minst for å bli der!
Og Albatross, den dørstokken hopper du lett over i dag!
Her uler fortsatt stormen rundt hytta, og jeg vet ikke om jeg greier å komme meg ut i dag heller. :mad: Men fra i morgen av skal det løye, og litt snø er det vel igjen i løypene..
Gratulerer med nedgang, både til Albatross og Tarato :_punk:
Selv snikveide jeg meg i dag og - og det var 100 g opp i fht i går......:mad:. Jeg VET at man ikke skal veie seg hver dag pga naturlige variasjoner, men jeg må innimellom for det. Særlig når det bare står stille.....
Men - jeg kjente i går at jeg er i bedre form enn på lenge, ikke noe problem å gå fort til et møte jeg skulle på. Så treningen har en hensikt, selv om vekta pt står stille.
I dag blir det fet middag, tror jeg skal lage dessert og. I morgen og søndag skikkelige treningsøkter og litt mer mat enn siste uka. Også må jeg tenke positivt - som i "ikke-gi-opp-fortsett-med-mat-og-treningsfokus-det-tar-bare-litt-tid".
Også har jeg følelsen at jeg er der du snakker om tarato: på en terskel som jeg ikke har greid å overvinne på flere år, dvs. at jeg kommer hit, men ikke lenger. Men det må da være tull!?!?
Synes jeg ser deg Albatross; småen får "energigivende mat" slik at mor får trimmet seg ;) Du har bestemt deg for å trene i kveld; derfor gjør du det! Jeg har hatt en grundig helgevask på 2,5 t og har nettopp spist mat. Snart er det helgehandel og en tur på treningssentret. Vi møtes gjør vi ikke? :D:D
He he he; det er lett å se at du har tro på trening Jojomesteren:p sånn som du står på. Jeg er nok ikke superfrelst på trening nei, men jeg er veldig glad i å gå turer. Dessverre er ikke gåturer nok, verken for å forebygge dårlige knær eller vond rygg. Derfor må styrketrening til; og jeg er superfornøyd om jeg greier å gjøre begge deler hver uke. Og hvis det er dette som skal til for å gå ned i vekt, så blir det prioritert også. Når jeg ser på oversikten så har jeg (inkl vaskinga i dag) vært i aktivitet 11 timer den siste uka. Ganske mye, men lange turer på fridagene har gitt et så godt resultat. HVerdagen består dessverre av for lite fridager, så det er en utfordring. Men - akkurat nå svever jeg på 1,4 ned og nesten bra rygg, og alt er veldig greit.
Og ja Severina;jeg har vært "der". Lenge. Veldig lenge. Det er bare ca 1,5 år på lavkarbo, men når jeg ser tilbake på de siste 2-3 tiårene med vektproblemer, så har jeg vært her mye lengre og atskillige mange ganger. Derfor utfordrer jeg heller ikke skjebnen ved å si at "nå har det endelig løsnet", for jeg tror ikke det er så enkelt. Sist jeg trodde det "løsnet" på lavkarbo gikk jeg også ned kraftig ei uke, og så stoppet det helt opp og kroppen ble så vannfylt over flere dager at jeg ikke kunne la være å ta signalet på alvor. Den tiden gikk jeg på 2-3 g kh pr dag, 70 g protein og fett. Masse fett. Og alt innenfor 1300 kcal pr dag. For meg var det ekstremvarianten av lavkarbo, og jeg ønsker meg ikke dit igjen.
Hvis det er terskel Severina, så sitter den mellom ørene.... Jeg har veldig tro på at det mentale spiller inn, altså hvordan vi tenker om oss selv, hva vi tror på osv. Og at mye foregår i underbevisstheten og at også det påvirker oss. Utfordringen er å endre faststivna tankemønstre som har vært der i snart et halvt århundre. Ikke bare enkelt. Jeg tenker ofte at ved å se for meg hvordan jeg er når jeg har nådd målet, og opptre som om jeg allerede er slik jeg ser for meg - så er det lettere å nå målet. Dette er enkel positiv psykologi, og mye lettere å snakke om enn å gjennomføre. Jeg greier ikke å se for meg at jeg er slank, så da må det bli et vekttall. Og jeg ønsker ikke (kan ikke) ha fokus på vekta, da jeg er redd det er en stressfaktor som gjør at det stopper opp igjen. Derfor er jeg råstreng med meg selv og går ikke på vekta annet enn på fredager. Så tilbake til tankegangen og et målbilde som gulrot. Jeg merker det er lettere å tenke sånn om meg selv nå, enn hva det var for noen måneder siden. Altså hjelper det å ha fokus. Rom ble ikke bygd på en dag, ei heller denne kroppen:rolleyes:. Altså må jeg regne med at det tar tid. Og tid har jeg jo nok av, men så ønsker jeg samtidig å se resultater - helst med en gang. Da blir det viktig å gjøre som du gjør Severina: tenke positivt - som i "ikke-gi-opp-fortsett-med-mat-og-treningsfokus-det-tar-bare-litt-tid". Jeg nyter følelsen av mestring nå, mestring av trening/gåturer/nedgang osv. Den følelsen prøver jeg å lagre, slik at den kan hentes fram i dårlige tider. Jeg så jo for et par uker siden hvor lett det var å havne i negative tankemønster bare fordi vekta viste oppgang. Så derfor skal du også fortsette å ha fokus på at det tar tid, og at du ikke skal gi opp. Noter deg mestringsfølelsen, om det er at du har drukket nok vann, spist akkurat passe, vært i aktivitet, ikke gjort noe du vet du ikke burde gjøre osv. What ever liksom; alt teller den dagen da vi når målet. Og går det ikke helt som vi tenker - okey - da er det bare å vende det andre kinnet til og fortsette som før.
Og dere.... minn meg gjerne på disse ordene hvis (når?) jeg kommer dit at jeg trenger det...
Gratulerer til dere som har vektnedgang!! Herlig start på helga tenker jeg :) Jeg er også sånn som helst ville gå ned masse på en gang, og helst i går :) Men nå har jeg endret tankemåten sånn at jeg er innstilt på at det vil ta lang tid å gå ned til ønsket vekt. For hvis jeg gir opp nå så er jeg i samme situasjon igjen neste år og året etter der. Om jeg holder ut så har jeg kanskje nådd målet mitt innen ett år, og målet er 67 kg.
Jeg sier også til underbevisstheten min om og om igjen hva jeg vil veie , har tro på at det vil hjelpe på. Jeg går til healer for tida for å få hjelp med min sykdom, og sist jeg var der ba jeg henne om å "si" til underbevisstheten min at jeg ville veie 68 kg. Etter behandlingen spurte jeg om hun hadde gjort det, og hun sa:" Men jeg fikk opp 67 kg, ikke 68, så det var det jeg sa til underbevisstheten din" :) He,he, vi får se da om dette hjelper ;) Nå er det helt stillstans hos meg, men har gått inn i cm ved måling, og det er jeg fornøyd med :) Nå er det den tida av måneden også, og vekta har ikke gått opp, som den vanligvis gjør. Det må jo være bra?
Tarato: takk for kloke ord, det hjalp! jeg tar de med og lover å sende de tilbake ved behov.:blomster::blomster::blomster:
Og det du skrev Fedona, om at hvis jeg ikke gjør det nå, så er jeg på samme sted neste år og året etter er også kloke ord. Prøver å tenke på det jeg og, som motivasjon til å fortsette selv om det går trått.
Og så ser jeg på feriebilder fra turen vår i desember, på noen av de ser jeg ut som baronesse flesk i egen fete person og det har jeg egentlig ikke lyst til å fortsette med.....:_oy::rodme:
Ha en fin fredags kveld, damer, nå skal jeg straks igang m middag
Synder med lavkarbo tortillalefser og tilbehør fra lavkarbohuset etter en heftig treningsrunde..... er vel lov det? :p Måtte ha pause idag fra ferdig rettene...
Men hadde lite fyll på de to lefsene jeg lagde :ja: Var små lefser og :ja:
God kveld! Koselig å komme inn og se at så mange har vært innom. Setter pris på dere alle sammen! Det er så sant så sant Fedona; gir vi opp nå er vi på samme sted neste år, og neste år, og... Nei - det vil vi ikke! Når jeg ser kvinner i min alder og litt eldre, så slår det meg at så mange har lagt på seg. Ofte har disse vært slanke fram til nå, og så har tillegget kommet. Og da tenker jeg at det er nå sikkert ikke så greit nei, kanskje litt greit å ha "vennet seg til det"? Og så går vi ikke opp i vekt damer; om vi ikke går ned så er vi stabile - ikke sant?
Så spennende at du går til healer Fedona; håper det hjelper deg! Og ja, det er positivt at vekta ikke går opp og særlig ikke i "den uka".
Gode råd for å ikke spise for mye i helgene. For meg er det samme om det er i helg eller på ettermiddag. Ofte handler om det om følelser :eek:, jeg er sliten, slapper av, osv. osv. Så jeg prøver å gjøre likedan i helgene som i hverdagene, nemlig å være bevisst på hva jeg spiser og hvorfor. Diett.no har jeg sett de siste dagene er i så måte et viktig hjelpemiddel som gir meg en del tankevekkere. Og så unngår jeg å ha noe i skapene.... Unntaket er sjokolade laget av 86% sjokolade og cocosa. Som jeg har glemt å lage denne helga...
Baronesse flesk... en god beskrivelse av meg det :D
Middagen i dag ble denne; det var utrolig godt og vil blir gjentatt. Og ja...jeg var på trening; en hel time. Slitsomt, men jeg tar fri i morgen. Det ser ut som det kan bli oppholds og sol, så jeg håper det kan bli en gåtur. Så bra du kom deg avgårde på trening Albatross; spis maten med god samvittighet. Jeg bruker også lefsene fra lavkarbohuset når det passer sånn. De er også ypperlige som bunn til lefsepizza, og anbefales.
Nå er det snart sengetid; er sliten etter dagen. Ønsker alle en god fredagskveld.
Denne fant jeg etter posting, så jeg måtte inn og legge den inn også. Jeg likte den og den stemmer for meg!
Jeg er sterk for jeg kjenner mine svakheter...
Vakre ord der, Tarato :) Jeg har en kalender på kjøkkenet med et ordtak for hver dag. I dag står det: "Hvis man skal flytte fjell, så må man starte med de små steinene." Og det er jo sant, selv om jeg måtte le når jeg tenkte at fjellet er kroppen, haha!
Solen titter fram her i Rogaland nå, tenkte jeg skulle dra med søstera mi ut på stranda en tur. Det er så herlig å gå langs jærstrendene. Og så er det bare flatt så jeg slipper unna bakker, som er en utfordring for meg med disse melkesyre-smertene mine. Må lære meg å leve livet på en annen måte enn før, men det er ikke lett når hodet vil noe annet enn kroppen og kroppen ikke vil lystre. Jeg nyter de gode dagene når de er her og prøver å glemme de vonde :) I dag er det en god dag :) Herlig!!! Ønsker dere alle en flott lørdag!
Ja,fornuft og tanker om hvorfor man spiser er viktig.med barn,mann og besøk med lørdagsgodt er det derimot vanskelig, så løsningen har vært lovlig lavkarbo godt.
NÅ er i hvert fall vekta tilbake på normalen...
Så er utfordringen i kveld.
God kveld! Håper dere alle fikser dagen/kvelden/helgens utfordringer! Jeg trodde jeg gjorde det....helt til jeg sjekket innholdet i løkringer:eek: som jeg er så glad i. Vips! Så har jeg spist 47 g kh i dag:veitikke: Jeg trodde faktisk ikke det var så ikke ille som de faktisk var. Og jeg oppdaga det etter at jeg hadde tatt noen biter Damhert sjokolade:(, så dagens inntak ble for høyt. Altfor høyt.
Det ble en gåtur i dag også, det jeg tenkte skulle være 3-4 km ble til 9 km.
Total kcalmengde er ikke mer enn 1419, fordelt på 99 g fett, 83 g protein og 47 g kh og med en tur som i følge teknikken "smeltet vekk" 700 kcal går det vel bra lell.
Nå er det kveld her i gården; trøttisa går og legger seg :p
Spist er spist og i dag er det en ny dag :) Men ikke artig å oppdage at en har fått i seg mye mer karber enn hva en trodde... Min utfordring i helgene er vinen... Det blir gjerne en flaske både fredag og lørdag. Har ikke lyst til å gi slipp på den kosen. Jeg er "heldig" som egentlig aldri har hatt noe spesielt søtsug. Har aldri vært kakemons, sjokoladefrik eller potetgullspiser. Så det er store måltider som har vært min store utfordring. Men etter å ha spist SDS mat så har jeg fått skikk på porsjonene mine. Så hvorfor går jeg ikke mer ned tro?... I tillegg til ME så har jeg også lavt stoffskifte og det må være hypotyreosen som gjør at det går så treigt, for det er jo kun vinen som er min utskeielse... Hm, bare kaster ut noen tanker her jeg :o Leter konstant etter årsaken til min stillstans/sakte vektnedgang.
Ellers så er det et helt nydelig vær her i dag og det blir nok en gåtur i dag også :) Ha en strålende søndag alle sammen :)
God morgen Fedona! Vin er også min lille kos, men aldri en flaske i gangen nei. Det blir for mye, og jeg ville snuble i senga lenge før jeg kom 3/4 ned i flaska:full: Jeg bruker som oftest en flaske pr helg, altså en skvett fredag, lørdag og søndag. Og så hender det at jeg ikke tar noe, sånn at det blir en skvett mandag i stedet. Eller tirsdag:D:D osv.
Du er jo flink å holde deg til SDS, som fungerer, du er i aktivitetet tilpasset kroppen din og på tross av utfordringene. Kan det være at det er for mye vin som stopper deg? Jeg kjenner den evige jakten-på-årsaken du er inne i, og tror nok jeg ville vurdert å redusere vininntaket en periode.
Og ja, spist er spist, og godt var det også. Er bare glad jeg ikke spiste flere enn de 5 ringene jeg faktisk tok jeg. Jeg tilstår med en gang, at jeg brøt min egen "regel" i morges, og snikveide meg. Jammen var jeg 300 gram lettere enn fredag morgen. Det betyr at jeg uoffisielt har brutt "sperregrensa". Jeg kjenner det gir motivasjon for dagene fram til fredag, selv om det blir utfordrende med jobbreise, hotellfrokost og lunsjer, og to tre-retters middag. Dessert og potet kutter jeg elegant ut, men har lite kontroll over sauser og grønnsaker. Og så er det lett å ta for store porsjoner siden det er så lenge til neste måltid. Sånn sett er det ganske deilig å ligge på 20-25 g kh pr dag; det gir mye mer spillerom enn 5 g :rolleyes:. Det irriterer meg at hotellene går mer og mer bort fra minibar/kjøleskap på rommene - det vanskeliggjør min hverdag i allefall :D. Da blir det å "låne" et par kokte egg fra frokosten, og hvis jeg er heldig en pakke sømr eller majones - hvis de ikke serverer det fra store skåler:mad:
Ja ja; ikke det største problemene i hverdagen, men utfordrende nok innimellom. I dag skal jeg ikke gå tur, med mindre noen inviterer meg ut. Dagen skal brukes til innearbeid, og det skal bli godt. Ønsker alle en strålende søndag!
...og dere.... nå er det slutt. Slutt på å ha pepsi max tilgjengelig til en hver tid. Fra og med nå skal det kjøpes kun 2 flasker til hver helg:kadetgaar, og så er det opp til meg hvor lenge jeg har dem. Det kan fortsatt virke mye, men i dag går det med minst det dobbelte i uka.:wacko:
Du har nok helt rett i at vinen sikkert er en brems for meg, sukk :rolleyes: Vet ikke om det blir fullt en flaske, da vi som regel kjøper en boks... Litt vanskelig å vite hvor mye det blir da... Men blir jo ikke overstadig beruset og har aldri hangover så det kan ikke være SÅ mye... Men jeg vet jeg ville ha gått ned mer om jeg ikke hadde drukket vin... tror jeg da :) Men jeg drikker aldri Pepsi-Max ;) Bare vann :)
:rolleyes:Huff, ja... Vinen er nok min største last også. Det går i pappvin her også, og gjerne 2-3 glass om kvelden i helgen. Vet jeg burde holde igjen litt, men jeg syns jeg jobber så mye i uka, og den derre fredagskvelden med gullrekka og rødvin...:love:
Ellers er jeg en boblevanndrikker - gjerne med sitronsmak. Er aldri blitt hekta på Pepsi max eller liknende, med skjønner på det jeg leser her inne at det virkelig kan være både avhengighetsskapende og fungere som en stopper. Uten at jeg helt skjønner det. Vinen inneholder godt med kalorier, Pepsimax gjør ikke det..
Fedona, du har jo et sykdomsbilde som sikkert kan bety mye for om du går ned eller ikke. Det må jo ikke være vinen, men er enig i at det kan være lurt å prøve..:rolleyes: Syns du det går greit med SDS? Blir du ikke sulten av så små porsjoner? Men du er ikke så veldig overvektig, er du? Det kan jo også være en årsak til at man ikke går så mye ned.
Men Tarato, nå ser det jo virkelig ut til å løsne for deg! Så bra! Det sier noe om standhaftighet og det å holde seg til kloke regler. :heia:
De løkringene og litt ekstra kh betød tydeligvis ikke noe - sikkert fordi du beveger deg så mye også. Innimellom må vi jo spise noe som ikke er helt innenfor, må vi ikke? Det var jo ikke en sprekk, akkurat.
Nå har jeg en uke igjen av denne fantastiske vinterferien min. Hvordan det går med vekta aner jeg ikke. Spiser mye god mat...:o I dag føler jeg meg stor og oppblåst. Men den fysiske formen MÅ bli bedre, og det er det viktigste.
I går var jeg halvveis og hadde gått 105 km, så jeg er i rute til 200, så vidt det er. I tillegg har jeg gått 20 km i dag. Nå føler jeg at 20 km er en bra tur, verken for lang eller for kort. Tidligere har det vært 12-15 km som har vært den grensa, det er ganske deilig...:D
Jeg skjønner at jeg framstår litt som et treningsfantom i denne tråden - det er virkelig ikke sant :o! Jeg vil gjerne bli en sånn som trener mye, men klarer det bare i veldig korte perioder. Ski er unntaket, som jeg har sagt før, fordi jeg faktisk liker det. Det jeg håper på er å få kroppen min til å bli helt avhengig av de endorfinene gjennom disse to ukene... I håp om at det skal bli lettere å fortsette med trening når snøen går..:p
Fortsatt god søndag - og lykke til med ny uke! Jeg kan nesten ikke fatte at jeg faktisk skal ha fri denne også.....
Det høres helt fantastisk ut med 2 uker vinterferie og skigåing :) Heldig du jojomesteren! Kos deg denne uka også :)
Jeg er 173 cm høy og vekta ser du i tickeren, så har noen kg å gå ned ennå... Jeg spiser ikke bare SDS mat nå for tida. Det blir litt blanding for jeg ble litt lei av den maten. Men etter jeg startet med SDS så har magesekken krympet slik at porsjonene er blitt mindre når jeg spiser vanlig mat også. Det er nesten så det er halvparten av hva jeg spiste før, ikke langt unna iallfall :)
Når det gjelder vinen så har jeg jo drukket litt hver helg helt siden starten og jeg har jo gått ned 8 kg siden november. Håper på at dette er bare et lite platå før det går ned igjen. Vinen blir nok det siste jeg gir slipp på ;) Men redusere litt, ja det går helt fint an :p
Det er iallefall godt å høre at vektpila viser ned for noen av oss her i denne tråden :) Gledes på deres vegne :)
Vil ikke si jeg klarte meg så godt i går,mengder kunne ha blitt være og.
Vente litt med vekt... Skaper kun frustrasjon. Streng kontroll i dag da, så tar igjen litt nå. Magen er uansett ikke helt fornøyd. Mer dårlig samvittighet for manglende trening og aktivitet disse to dagene.
Dropper vekta noen dager :lol: 2 dager egenkomponert mat og svigermat idag, hun laga lavkarbo til en viss grad... men er drøy på saltinga og sår hun hadde sweet chili saus på grønnsakene.... :rolleyes:
Misunner dere som ikke drikker brus, men vet at det er bare en overgangsfase noen dager nå som er verst. Er nemlig tom for pepsi….hadde bare en flaske igjen før helga og den drakk jeg opp i dag. Nå er det ikke mer før til fredag igjen. Kjenner det gjør noe med meg, og jeg minner meg selv stadig vekk på at det er bare psykisk og at det går over. Når jeg savner «boblene» drikker jeg farris/bris, og må det være smak så har jeg i litt funlight i vannet. Altså det er ikke synd på meg. Lurer på om det er verre for dere som drikker mer vin i helgene jeg da :D Drikker du aldri brus av noe slag Fedona? Da imponerer du meg altså! Du er forresten litt høyere enn meg, og veier litt mindre. Altså er jeg mer komprimert :p BMI'en er 28 så vi er ganske like du og jeg og Jojomesteren. Eller har like lang vei å gå? I følge kalkulatoren er jeg bare "lett overvektig" da, det er jo å en måte å si det på;)
Jeg har hatt en sjelden rolig dag, med mye lesing, litt rydding, mye klesvask, baking av knekkebrød, brød og sesamkjeks. De kjeksene var gode de! Jeg gleder meg til en kveld i nær framtid med ost og kjeks, eller bare en kveld da jeg trenger noe i magen før jeg legger meg. Sesamkjeks med smør og ost…
Spiste meg så veldig mett til lunsjen i dag, at jeg ikke har greid å spist særlig etterpå. Men ved hjelp av litt ost på middagen og restene av Damherten greide jeg å få til dette: 1408 kcal, fett: 114.1, karbohydrat: 17.09 og protein: 64.73. Bra fordeling synes jeg. Noterer meg at det er blitt for lite vann; det må tas igjen i morgen.
He he he Jojomesteren; du fremstår som det treningstalentet ja. Regner med du er like glad i å gå på ski som jeg er i å gå på føttene? Med mine minimum 10 mil på turbeina i måneden er det mange som ikke forstår hvorfor jeg ikke er slank . Misunner deg enda ei friuke altså! Da skulle jeg labbet noen mil til; har som mål å etter hvert greie å gå to mil pr dag over 5-6 dager. Drømmer nemlig om fjelltur eller noe sånt. Pilgrimsvandring tror jeg også kan være noe for meg. Vakkert landskap, organisert tur. Fristende…Skal jeg greie å gjennomføre noe sånt tenker jeg at jeg først må vise meg selv at jeg greier å gå 20 km hver dag noen dager. Altså; jeg vet jeg greier det, men er mer usikker på om kroppen greier det all den tid at jeg tidligere fikk fort betennelser hvis jeg "overdrev". Og 20 km/dag kan sies å være litt overdrivelse. Men! Disse betennelsene er jeg blitt mye bedre av etter jeg begynte med lavkarbo, og enda bedre har jeg vært de siste ukene da jeg har kuttet ut mer som jeg ikke tåler (matallergi dessverre, som dumme meg har spist litt av likevel).
Vent med vekta hvis du vet den gir deg dårlig tilbakemelding VSB. Ingen grunn til å be om bråk sliksom. Det samme med deg Albatross. Selv om det er mest vann som kommer av søtt og salt.
Skal prøve å skygge vekta, er så nedtur å se mer enn minstenoteringa når jeg er så nærme 75 tallet nå :lol:
Jeg drikker bittelitt brus i helgene 2-3 glass pepsimax, og det kommer jeg til å fortsette med og :ja: Har ikke som mål å slutte med ALT, virker ikke som kroppen min stopper opp pga søtstoffer faktisk.... :)
Flink du! Målet mitt er også en 2-3 glass pr dag i helgene. Det er jo ikke første gangen jeg slutter/reduserer, så denne sutringen er bare tull det vet jeg. Samtidig som jeg nok er avhengig ja. Vet også at det er lett å begynne å drikke for mye. Og jeg må ha regler, regler som styrer meg:D:D Mulig noen kan sette en diagnose av ett eller annet slag pga disse reglene, men de er ikke tvangstanker altså. Mer sånn leveregler som gjør det lettere å håndtere valg i hverdagen ved at jeg har reflektert over det på forhånd og trukket en ca konklusjon.
Og du Albatross: la den vekta være hvis du har den minste mistanke om at du går en tur i etasjen under pilen peker feil vei. Drøy den ett par dager hvor du holder deg til SDS-maten og du vet du er på vei inn i hverdagen igjen.
Jeg goflet i meg 50 g Damhert her, og er superkvalm. Veldig bra grunnen; da frister den andre plata som ligger i skapet enda mindre. Blah...
JEg liker også å ha strenge "regler" , på grensen til litt tvangstanker noen ganger kanskje, men er sånn jeg funker, jeg er sta som F og setter jeg meg ett mål skal det mye til for å vike :lol: NOen vil si at jeg overdriver, men det er ofte de samme folka som aldri fullfører det de begynner på ;)
Ja , skygger vekten og pøser på med beinhard trening! :D kanskje utsette eviinga til søndag så vannet får forlatt eventuelle muskler etter treninga... :lol: , neida... veier meg på fredag! :ja:
Jeg lover ....blurp....å ikke spise Damhert sjokolade. Vondt i magen og kvalm... Takke meg til Freia 86 % blandet med cocosa, mye bedre. Gurp... :blinke: :nei:
Send dem hit! Jeg syns de er kjempegode!:D (Men det holder med 1/3, da, ellers blir det ganske burpete...)
Og så ble det et glass vin i dag også, gitt. Men bare ett, da.... :liste:
Jaaaaa.... Har aldri hatt sånn reaksjon av tagetesse. Ikke for det, dette er tredje gangen jeg spiser den da. Så meg selv i speilet nettopp, og jeg tror jeg glatt ville fått innpass på føden nå, så ille er det. Håper å få sove... og du skal få den jeg har igjen Jojomesteren. Dette vil jeg ikke hz flere ganger!
Jeg var helt hekta på pepsimax og cola light jeg, i mange år. Men så bestemte jeg meg for å kutte ut og gikk over til fun light for et par år siden. Siden november i fjor har jeg kuttet ut det også og nå synes jeg vann er aller best og griner på nesa når jeg smaker på noe annet (unntatt vin da :):) ) Det er "bare" en vanesak. Lettbrus er avhengighetsskapende, det fikk jeg merke.
God ettermiddag! Har hverdagen tatt oss mon tro? Det var stille i tråden i dag. Jeg er den første til å si at jeg har vært på jobb, og dermed ikke hatt anledning til å verken lese eller skrive. Opp i otta i morges, og den første tanken som slo meg var at jeg ikke kunne vente med trening til i morgen som jeg hadde planlagt. Da er jeg vel der du kommer til å være etter vinterferien Jojomesteren? Så jeg pakket bagen og var på trening etter jobb. En time og de siste minuttene var jeg så sulten at jeg kunne spist av leggen til sidemannen - hadde han bare ikke vært så svett :D
Nå har jeg spist meg mett på lasagne; kjempekjekt å ha i fryseren. Tiner i microen mens jeg er i dusjen.
Synes du var flink Fedona som både sluttet og har holdt deg. Jeg har også sluttet - mange mange ganger. Og ender opp med å bare skal ta ett glass, bare i dag osv. Og vips - så er jeg der igjen. Nå gjelder det å trappe ned og kose seg i helgene!
:o Jeg har sittet og rotet på iPhone et par dager. NY og morsom, men litt mer tungvint å skrive svar...
Vekta var tilbake på før-helg i dag, så da var det kanskje ikke så ille i helgen...
Svømte i dag, ganske langt, men veldig rolig. Sliten i kroppen og sløv i hodet... Deilig likevel da. Om ikke vekta har gått så mye ned det siste halvåret, så har jeg nok brennt mye fett og erstattet med muskler. Har trent meg opp fra nærmest 0. Kan sikkert ikke konkurere med andre som trener tilsvarende mye fortsatt, men sammenlignet med meg selv tidligere (selv før sykdom) så er jeg i knakende god form. Så er det bare å holde det gående og motivasjonen oppe, selv om det blir flere forpliktelser framover.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.