Vil tro fun er et bedre alternativ, i hvert fall mindre koffein, jeg er avhengig der kjenner jeg. Ellers kan jeg anbefale en koffeinfri fruktte fra helsekost. Søt med lovlig søtning og avkjøl til iste, mmmm... Hvorfor holder jeg på med cola zero tro?
Tusen takk for oppmuntrende ord :-) helt utrolig hvor flinke dere er til å tre støttende til når man sliter. Saltbad har jeg ikke prøvd før, blander du bare ut en kopp vanlig salt i badevannet? Magnesium tar jeg daglig, men ikke flytende. Kanskje noe å teste ut neste gang jeg skal kjøpe inn.
Vi har ikke noen kjente familie-problemer, men sliter litt med eksem (som er mye bedre på lavkarbo) og litt revmatisme. Derfor jeg har begynt å bekymre meg for det.... Takk for oppmuntrende ord - det ER slitsomt med fysiske vondter, og så får en litt dårlig samvittighet når det går ut over familien. Godt da å vite at dere her inne VET hvordan det føles :)
Festina, du snakker om at du opplever litt mindre smerter med mer kh, kan jeg dele en tanke der mon tro?
Fettcellene er kroppens lager for ganske mye, ikke bare fett, men også tungmetaller og ting som ikke er bra for kroppen kan ende opp der. Så lenge man da ikke har fettforbrenning av kroppsfett, vil ikke dette gi reaksjon i kroppen, men kan det være at når man da spiser lavkarbo, og fettcellene "åpnes" så åpnes det samtidig for rusk og rask som har ligget lagret der og at det er det kroppen reagerer på?
Har fundert en del selv, jeg sluttet med infeksjonsmedisin i mars, og kom ordentlig i gang med full kontroll på kosthold, gikk ned 6 kilo men følte meg ikke bra - og mener noe av symptomene mine på infeksjon kom til syne igjen. Kan det kanskje være fordi noe av bakteriene har ligget lagret i fettcellene?
Har andre noen tanker om dette vil jeg gjerne høre! :)
Bare noen tanker sier du... Det er ganske skremmende tenker jeg; og klart at mye dritt kommer fram hvis/når fettcellene åpner seg. Fysj... Er det noen måte å kunne finne ut av det på? Og neste spørsmål blir da om det er nødvendig å finne ut av det? Jeg har forsøkt detox vha fotbad noen ganger; da kommer det diverse farger/grums. Vet ikke om det er tilfelle at fotbadet faktisk trekker ut slagget men noe var det nå i vannet da jeg var ferdig...
Fun light er nok ikke såmye bedre, men gir ikke samme suget som PM gjør - for min del hvertfall. Jeg bruker å ha i noen dråper i vannet på kveldene/eller i farrisen for å ha litt variasjon over alle litrene med vann jeg bruker å drikke. Når jeg drikker vann ja :p
Det er godt råd å rette seg opp i prøverommet; dissemagen blir litt mindre også da:rolleyes:. Jeg vet jo det er dumt, men jeg føler meg alltid så enormt mislykket når jeg skal kjøpe bikini; alle ønskene, drømmene osv som jeg ikke helt har nådd kommer så veldig til syne... Men nå er bikinien vasket opp, og klar til bruk. Trøster meg med at den var veldig fin da! Særlig overdelen:p så får jeg nå la være å se nedover :D. Mannen min er nå bare så god, han er bare så flink til å ikke si noe "feil" til meg :hearts: når jeg er i bikinimoduset. Kanskje fordi han liker meg med minst mulig klær på?? :D
Heisann. Endelig torsdag - og snart fredag. Liker! Hvordan er det med dere? Henger dere med i hverdagen? Ferie snart? Hvordan går det med kostholdet i varmen?
Jeg har hoppet av flaska; denne gangen går det veldig bra. Kjenner at jeg er litt lettet over å være ferdig med den (igjen:D). Har ikke lyst på pepsi max heller; frister ikke. Det er første gangen jeg opplever etter å ha sluttet..snodig. Nå går det ned bøttevis med vann, farris, bris og mer vann. Hoppet av melkebølgen i samme slengen; dvs skal ikke spise andre melkeprodukter enn ost på knekkebrødet. Spennende å se om det har effekt på vekta :) Veeeldig spent på morgendagen da....veldig spent.
Så bra du er på "vannvogna" igjen tarato! Etterhvert som en venner seg av det så får man mindre lyst på det og til slutt så smaker det ikke så veldig godt.
VSB, så bra kostholdet er på gang. Men synd med de knærne dine. Har du prøvd yoga? Ikke sånn treningssenter yoga, men hos proffe yogalærere?
I dag har jeg vært hos en lege fra India gjennom Art Of Living. Hun kjente på pulsen min og fortalte med hva som "feilet" meg. Det var det eneste hun gjorde...Det stemte veldig bra! Hun kjente med en gang at jeg har lavt stoffskifte bla.Og andre ting som stemte på en prikk. Har fått gode råd og Ayurvega urter. Hun anbefalte i tillegg, yoga, meditasjon og pusteteknikker. Jeg driver jo allerede med dette så det er bare å gå på :) skal bli spennende å prøve "medisinen" hun ga meg. En sånn holistisk tilnærming til sykdommer er noe helt annet enn skolemedisinen. Min fastlege har aldri slike råd å gi meg...
Så spennende med en slik tilnærming da Fedona! Fikk du urter som er spesielt tilpasset deg eller generelt? Hvordan kom du på å gå til en lege gjennom dem? Og har de lege tilgjengelig hele tiden? Har masse spørsmål!
Jeg fikk urter som er tilpasset meg. Jeg var hos en annen i høst, som også kom fra India i ens ærend for å hjelpe nordmenn. Jeg har vært på kurs med Art Of Living et par ganger og har en venninne som jobber med de. Gå inn på artofliving.no og les om de og Guruen Sri Sri Ravi Shankar. Han er flere ganger blitt nominert til Nobels fredspris. De har kurs i flere byer rett som det er. Jeg ble vel kontaktet av de fordi jeg hadde vært på kurs samt min venninne. Hun var med en lege en hel dag med pasienter og var helt sjokkert over hvordan de traff på sykdommer bare med å føle på pulsen. Jeg kjøpte urtene på artoflivingshop.eu alle kan kjøpe der og det står forklart hva de ulike urtene er. En av de hun anbefalte meg gikk også på forbrenningen ;) Spør i vei om det er noe mer du lurer på :) de har leger som kommer til Norge av og til, de er ikke her hele tiden. Men ganske ofte
Takk for informasjonen Fedona. Jeg var inne på sidene og kikket meg litt rundt. Skal se nærmere på det.
Jeg lukker ikke øynene for vekta; og i dag var det ny offisiell minstenotering. Ned 500 gram, hvilket jeg er veldig fornøyd med. Selv om jeg har sett et enda lavere tall på alle disse uoffisielle veiingene. Skulle ønske jeg greide å la dem være... Kan ikke ta alle kamper på en gang ;) så akkurat nå er det pepsikampen som står først. Så får vekta komme en gang senere.
Går på helga med krum hals; må komme igang med trening igjen. Har hatt en betennelse som har hindret meg i det de siste par ukene. Jammen er det tungt å komme igang igjen:eek: VSB: du må ta det med ro men må samtidig røre deg?!? Hjelper det å ta det med ro når du rører deg?
På en måte ble det mening i det, ta det med ro mens du rører deg! På flere måter enn du vet, så er vel det noe av kjernen i mine problemer...
Sliter fryktelig nå, tror kroppen trenger mye næring en periode, prøver å spise fornuftig, men det glipper og blir altfor mye... Men noe prøver kroppen å si meg. Mulig den trenger litt mer kh en periode? Mye trening, kanskje lite protein, eller bare varsellamper om sparebluss? Matkaos i hvert fall, så får teste litt...
Knærne? Klattret ute på torsdag, funket greit utover x-antall skrubb og blåmerker, så vet ikke helt hva som er hva for tiden. Alene med unger i helgen, så roligere tempo sånn sett...
[quote=Festina lente;1361702]Tusen takk for oppmuntrende ord :-) helt utrolig hvor flinke dere er til å tre støttende til når man sliter. Saltbad har jeg ikke prøvd før, blander du bare ut en kopp vanlig salt i badevannet? Magnesium tar jeg daglig, men ikke flytende. Kanskje noe å teste ut neste gang jeg skal kjøpe
Jeg kjøper havsalt i store poser. En kopp av dette. Kanskje litt varmere vann enn lunkent når jeg tenker meg om. Det hjelper mot melkesyresmerter og muskelsmerter. Fikk dette tipset av min yoga lærer. Kjøper flytende magnesium på iherb.com, tror ikke de selger det i Norge, uten at jeg vet det sikkert.
Vekta var ikke så gæli på jukseveiing i dag. Spist litt ekstra kh i går og hadde bedre kontroll på matinntaket, men formen er generelt j... Godt å se at det meste av vekta har vært vann i hvert fall! Går på videre. En liten ss fullkornsris til fisk og salat til frokost. Men egentlig vanskelig å finne fornuftige kh... Brød og gluten vil jeg holde meg unna... Mest mulig i hvert fall!
Så bra at det går nedover, selv om det er jukseveiing ;) er du i ketose? Jeg har stått stille lenge nå... Lurer på om jeg skal finne noen tråder om å karbe opp en dag for så tilbake til ketose igjen. Har du prøvd dette? Noen andre her inne?
Har ikke målt etter ketose på leeeenge... Var jo helt ved målvekt, så her handler det jo mye om å finne noe kroppen kan leve stabilt på. Har nok til vanlig ligget godt under 50kh og i ketose. Mine oppkarbinger har gjerne vært utskeielser, så mer fornuftig oppkarbing er nytt... Årsaken er jo også at kroppen forsøker å si at noe ikke stemmer, så da må jeg forske litt...
Lavkarbo lefser med kylling og grønnt. Litt vanlig mais gir litt ekstra kh... Masse protein i de lefsene med egg og bakemiks fra ketolyse...
Hei damer! Godt å se at dere henger med! Oppkarbing:D Litt av et uttrykk, men veldig selvforklarende. Hva med mer grønnsaker, evt flere av den sorten som vokser under jorda. Da unngår du melmat osv.
Jeg har lest meg opp på Ph-mirakelkuren nå, og det er jammen noe til kur. For meg fremstår den som ren vegetar selv om en kan spise litt fisk hvis en har lyst på noe kjøtt. Det er mulig det kostholdet er bra, men om overgang til LK var et stort hopp, er overgangen til PH-kuren et enormt giganthopp til sammenligning. Jeg tror jeg holder meg til LK i min variant jeg...og heller fokuserer på mer grønnsaker (gjerne økologiske), og det andre jeg ahr funnet ut er bra for meg. Men hvis kuren holder det den lover, så burde alle ha gått på den...
Snart ferie her nå; vi går og tripper og er klare for lange, late dager med forhåpentligvis masse sol og varme. Heldigivs skal vi til syden, så vi er sikret noe varme hvertfall ;)
Så langt kommer karbene fra litt frukt og bær, mais, litt fullkornsris og kommer nok til å spise mer bønner og underjordsgrønnsaker ja... Regnet grovt i går og kom opp i 40-50g, så ikke veldig mye... Fikk proteininntaket skyhøyt da, ca 2xkroppsvekt, men med en del styrketrening er ikke det galt en gang iblant. Uansett virker kroppen mer fornøyd og vekten normaliserer seg.
Så er det ferie... Norge og hytter på oss! Båttur byr på fristelser og utfordringer da... Men det er to dager.
Syntes den siden du linket til var rotete Tarato, så jeg ga opp, men tilnærmet vegetarisk høres ut som langt unna "vår" matfilosofi...
Lytt til kroppen din du VSB; er den fornøyd skal du også være fornøyd! Jeg har tatt en grovopptelling av kh enkelte dager, og jeg ligger langt under de 20-25 g jeg tenkte å ta hver dag. Nå i ferien tenker jeg å kose meg med litt mer grønt; også underjordsgrønt og ta det som det kommer.
Og ja; den siden til Young er rotete. Her er en lenke til en norsk side (plukket vilkårlig etter å ha googlet ph mirakelet). Jeg tenker litt annerldes etter å ha lest boka; spiser litt mer grønnsaker, har litt sitron i vannet, spiser litt mindre kjøtt - men aldri om jeg går over til å bare spise sånn mat! Får vel lage en kombinasjon av min LKvariant med dette som det passer meg
Jeg fant en norsk side også. Bestilte den supergreen drinken og ph drikken. Skal bli spennende å prøve. Men typisk meg å plutselig bestille mange forskjellige ting på en gang. Jf indisk lege og dette. Vet jo ikke hva som hjelper da... Men får se hva som ankommer først og ta det derfra... Sitron i vann og på mat har jeg visst om leeeenge, men har glemt det :rolleyes: blir for mye informasjon på en engang av og til og noe blir silt ut :p
Vi har bryllupsdag i dag :) har hatt en nydelig middag med andebryst og god italiensk rødvin til. Nam nam
Gratulerer med bryllupsdag:blomster::blomster::blomster:
En ting om gangen ja... Dyrekjøpt erfaring her, ble dyttet på x-antall medisiner på en gang... Umulig å vite hva som funket, så det har tatt tid å rydde opp i. (kan jeg si duste-leger?)
Nok en dag med litt mer kh og mye protein, ca 1,8x kroppsvekt. Kroppen er fornøyd. Kh fra mais i salaten fra i går, et halvt eple og litt bringebær, og så de vanlige grønnsakene da... Aldri vært gnien der!
Takk for hilsninger :) Slike dager er viktige å feire ja :)
Jeg er nok ganske impulsiv ja... Hopper fort på ting som lover godt for helsa. Noen ganger bommer jeg og noen ganger er jeg heldig og finner noe. Iherb er hyppig brukt.
Dere skal få tilbakemelding på om noen av disse produktene har en gunstig effekt. Bør begynne med en helsedagbok tror jeg. Hmm, kanskje starte en journal her inne? Noen av dere som har det?
Jeg har ikke journal, men følger deg gjerne i veien videre - enten det er her eller der. Spennende å høre mer om! En arbeidskollega prøver seg på noe grønt pulver (stor boks tror jeg) og sier at hun merker at hun har mye bedre energi enn før. Hun har en teori om at hun har kjørt seg selv for hardt og således fått ubalanse i kroppen - som hun mener vil kunne rettes av pulveret. Jeg skal sjekke etter sommeren hva det heter; kanskje er det noe det samme?
I morgen er siste dag på jobben før ferien. jeg gleder meg sånn at jeg nesten ikke tenker klart. Har så utrolig mye planer om å komme igang med faste treningsøkter; gjerne hver dag. Har vært og inestert i litt sommerklær i dag; kjekt å ha noe som passer litt da ;) Det var jo en trist affære å kjøpe bikini, men i dag så jeg at jeg trenger litt mindre størrelse enn i fjor. Heeeerrrrrlig!
Vekta nærmer seg minstenotering, 70,5 men varierer 1kg fra dag til dag... Litt vrient med disse kh, men prøver å slappe av litt med maten og holde meg i aktivitet. Siste arbeidsdag her og, så er det hytte- og Kiel-tur. Ungene gleder seg!
Sommerværet ble utnyttet til kveldsbad i går. Ble en halvtimes svømmetur i kaldt vann. Ganske deilig etter en varm dag!
Den minstenoteringen din VSB vil (les: skal) jeg også ha! Bare vent; en da er vi på samme sted. Du sliter med kh; kan det være at det er visse sorter du ikke kan ha? Hva med å spise ensidig og innføre ett og ett og kjenn på kroppen hva som samler vann (for disse kg'ene fra dag til dag er vann vet du). Eller kan det være andre ting som samler vann? Cola zero f.eks (kremt: sitter i glassbur og kaster stein nå)
Har snikveid med hver eneste dag denne uka, og fikk "belønning" i dag: ny minstenotering var 76,5 kg. Dvs 1,3 ned siste uke! Suksesskriteriet for meg er ikke spise for mye til hvert måltid; noe mer grønnsaker (dvs mer kh), ikke melkeprodukter, gjerne litt vin i løpet av uka :D, og ikke rødt kjøtt... Den skjønner jeg ikke, men den er helt åpenbar så jeg fortsetter med kylling og svinekjøtt. I praksis blir dette knekkebrød med ost til frokost (vet ikke om jeg greier å kutte ut den ennå), salat til lunsj grønt og skinke/kyllingbiter (ikke for mye proteiner), middag med kylling eller en svinekotelett og enda mer salat og grønt. Hvis behov for noe til kvelds, kan jeg ta et knekkebrød, litt salat, litt grønnsaker. Nå skal jeg prøve ut dette den neste uka, for å se om teorien min stemmer helt. Hittil har jeg bare hatt antagelser. Kryss fingrene for meg damer! Hadde en tur i klesskapet i morges; kikka litt i den hylla med klær som ligger "på vent". Spennende..... Mye fint der altså; må ha en prøverunde til kvelden!
Ja, melkeprodukter er noe jeg må være forsiktig med... Men er også svak for ost... Colaen får jeg jobbe med etter ferien tror jeg, ja ikke bra å utsette vet det... Men en ting om gangen. Mye grønnsaker, mye protein og ca 50g kh ser ut til å funke. Og så passe med fett, helst det som finnes normalt i kjøtt og fisk.
Vekta kan skyldes så mye, så en kg er vel ikke helt unormalt, men 2-3 føles ikke godt. Heldigvis ikke så ofte.
Jeg spiser heller ikke spesielt mye fett, annet enn på knekkebrød og da ikke så mye. Kan ha på litt god olje på salaten. Utover det er det minimalt. Å si at jeg lever på lavkarbo i ordets rette forstand er derfor ikke helt korrekt. Lav på karbohydrat ja, men erstatter de ikke med noe. Og så lenge det fungerer så fortsetter jeg med det ;)
Nå har jeg tatt ferie, den er både etterlengtet og meget fortjent. har store planer om å trene eller gå ut hver dag; med start i morgen. Kanskje jeg skal "rapportere" her inne om jeg gjør det :p
Så bra det går riktige veien for dere :) og du må gjerne rapportere her, Tarato! Da blir det mer bindende for deg ;) Og så høres det ut som det du har endret på i kostholdet hjelper. Skal prøve noen av tipsene dine for å se om det kan hjelpe på meg også.
Jeg fikk super green drikken min i dag! Skal bli spennende å se om det hjelper, spesielt om det vil gi meg energi. Det er pulver som skal blandes i vann og det står at en skal bruke en måleskje. Men det var ingen måleskje med i pakken. Tok en spiseskje jeg, men vet ikke om det er riktig mengde. Innbiller meg at en måleskje er ca en spiseskje, men litt usikker. Noen av dere som vet? Har sendt de en Mail for å høre med de, men har ikke hørt noe ennå. Det er jo tross alt helg...
Ha en riktig god ferie både VSB og Tarato! Her nytes 28 grader og deilig vær! Må nyte det før regnet kommer....igjen....
Hvis det funker på energinivå hmmmm... Du får rapportere, men problemet mitt var muligens å disponere energien... Skulle gjerne hatt noen alternativer der og...
Jeg er med hvis det fungerer for deg Fedona! Og jeg skal rapportere til dere om trening i ferien. Kjenner at det trigger meg :D
Kan fortelle at jeg har gått 7,5 km tur i dag da; endelig kom jeg meg ut og fikk høre på lydboka min igjen.
Ha ha ha; hørte heiaropene i morges da jeg var på styrketrening. Har vært i masse aktivitet i dag: skrittelleren står på drøye 10000 skritt, men jeg skjønner ikke hvor de kommer fra... Deilig med ferie i alle fall; nyter litt sommervarme nå og tusler rundt i shorts. Nå er det på med litt finere klær; vi er bedt bort på grillings i kveld. Nyyyter hverdagen! Gjør det dere også :)
De er så flink :) nyter dagene, spesielt når det er så flott som det er nå! Startet med super green drikken på fredag. Kan ikke si jeg merker stort ennå, men skal ikke starte så brått med dette står det. Øke gradvis....ja, ja, og jeg som pangstartet med trippel dose, minst! :o
Vi har en lang og bratt bakke bak huset vårt, på vei mot et fjell. I fjor, da jeg prøvde meg på den, etter å ikke vært i stand til gå noe som helst, måtte jeg stoppe hver tiende meter, dvs ca 10-15 stopp. I dag, så stoppet jeg 1 gang!!! Det var fantastisk! "skylder" på yogaen! Den har hjulpet meg veldig, den har gitt oksygen til muskler og celler og gjort meg mye bedre på bare et halvt år.
Jeg ble så glad :) ser virkelig lyset i tunnelen nå :)
Gratulerer så mye! Det er jo så deilig når en kjenner at kroppen fungerer bedre og bedre - uansett hvor små skrittene er! Det minner meg om en bratt tur jeg gikk for noen uker siden, for å ha noe å bli bedre på. Har ikke gått den siden da - muligens fordi jeg vet det er en tøff tur:rolleyes: Jeg har trent i dag også; en time styrketrening. Prøvde å få med mannen på en gåtur i kveld, men han ligger på sofaen og ser på fotball i stedet. Underlige prioriteringer? :p Sitter og momser baconkrisp; som jeg ikke skal kjøpe mer (på en stund hvertfall). Greier da ikke å la dem være, og det er ikek bra for meg. Har også en 86% sjokolade som roper på meg fra kjøleskapet. Må kutte ut det også. Kjøpte begge deler i et svakt øyeblikk, og med alle gode hensikter om å ikke spise alt i løpet av helga. Den gang ei:(:geip:
det er nok RBK som er favoritten ja; og så vidt jeg forstod på lydende nettopp ble det et mål? En time styrketrening er bra ja, og tungt.... Timen inkluderer 25 min på ellipsemaskin og romaskin da, så selve styrken er ikke så lang tid. Har et program som er satt opp i forhold til de utfordringene jeg har, og behovene for å trene spesielle deler av kroppen. Men jeg er støl, særlig i mageregionen så det er tydelig at jeg har gjort noe som det er lenge siden sist :D Skal i vei i morgen også; så får vi se om jeg er i stand til å spise mat etterhvert :D Styrketrening kan være kjedelig, men er samtidig til glede ved at en kjenner virkningen/resultater så fort. Nå er det en bit sjokkis til, og jeg er bare så sjeleglad vi ikke har pepsi max i huset. Gårkvelden tok på, med litt for mye vin:D. Hyggelig og morsomt i går, seint før vi kom hjem ble det også - og dagen i dag litt ekstra slitsom... har ikke lyst på vin en gang - snodig?? :p
At en blir stil og støl sier vel bare at noe skjer i kroppen og at det virker det du gjør :) Når jeg har vært på yoga så må jeg ta et bad med salt i for å unngå å få så sure og støle muskler. Hvis jeg ikke gjør det så har jeg kjempevondt i mange dager etterpå! Det er stor forskjell!
Ellers har jeg lest litt mer om supergreens og det er flere artikler som sier at det inneholder, bly, uran og kvikksølv og andre giftige stoffer :confused: ble litt satt ut da jeg leste det. Prøver å finne fram til noen som har gode erfaringer med drikken, men de fleste har nettopp startet... Jeg skal nå likevel prøve dette for å se om det gjøre meg bedre. Viser jeg ingen bedring etter en måneds tid så slutter jeg med det. Har noen av dere hørt om andre som bruker dette daglig? Og kan det virkelig stemme at det inneholder giftige stoffer? Og er det mer skadelig enn til hjelp? :confused:
Vel overstått båttur. Trent to dager, deilig med litt egentid. Løping, romaskin og styrke. En tur i boblebadet og hårstell/sminke:)
Vet ikke helt om jeg skal si meg fornøyd med kontrollerte utskeielser eller bekjenne mine synder? Vel. Lørdag ble det karamellpudding til dessert. Søndag, litt fløtegratinerte poteter, to søte drinker, 2kornmokjeks. Frokosten i dag ble det 2 brødskiver (hvorav en glutenfri av hensyn til magen...) :eek: ellers fant jeg sjokolade søtet med fruktose... Nesten lovlig, men i hvert fall tålte både mage og humør den mye bedre enn maltitol eller sukker.
Fedona: en kollega av meg bruker noe grønt noe, og jeg antar det kan være det samme. Hun har brukt det en tid, og opplevde det som positivt. Jeg får ikke tak i henne før etter ferien dessverre, og kan ikke si hvilken sort det er snakk om annet enn at boksen var stor (hun viste fram str med hendene en gang). Om det virkelig inneholder de stoffene du snakker om bør vel stå på pakken? Jeg stiller noen spørmål: er de giftige i små mengder? hvorfor er de tilsatt? Fordi vi trenger dem? Forsåvidt kan en del av urtene som er i slike blandinger også være giftige.
Kanskje man burde ha sjekket hva man har i kroppen, hvor mye og hva man bør ha mindre av - og så ta noe som reduserer/skiller ut det som ikke er bra. Men er det ikke litt sånn det pulveret skal fungere?
Så flink du er som trener to ganger/dag VSB! Jeg er strålende fornøyd med en gang jeg. Dagens styrke er unnagjort, og jeg vurderer styrkepause i morgen for å unngå belastningsskade:p:p. Altså, jeg gjør de samme øvelsene hver dag, tar i mer og mer - og tror at det kan være bra, men at variasjon er bedre. Så i morgen må det bli gåtur i stedet. Tror jeg... Får se an været.
Og du...er det ikke litt ugreit å fortelle her hva du har spist (og som du kanksje ikke er heeelt fornøyd med)?? Det hjelper meg i allafall å si det, for da får jeg det litt tilbake i fleisen og det gjør det lettere å se i sammenheng med manglende vektnedgang. Og med det kan jeg fortelle at jeg har spist litt 86% sjokolade i dag. Ikke er det godt heller fant jeg ut i dag. Resten av bakonkrispen gikk i søpla i morges. Må skjerpe meg på de to områdene kjenner jeg.
Er litt spent på ferien til uka; vi bruker å kose oss med potetgull på kveldene når vi er i syden. :eek:Det tenkte jeg å ikke gjøre denne gangen... Har dere noen gode råd for hvordan jeg kan håndtere det?
Hva med å lage en plan over hva du kan kose deg med?
Grønnsaker og dipp, bær og krem mmmm sommer! Ostechips, ev baconcrisp og 70% sjokolade (86 er ikke godt nei...)
Kanskje vi skulle ha en felles brainstorming over sommerkos?
............grønnsaker som erstatning for potetgull i varmen.......?? :rolleyes::rolleyes:
Skeptisk... men er med på brainstorming ja! Så en artikkel om grønnkål som erstatning for chips, og så fant jeg en lenke da jeg søkte nå
Kanskje det bør prøves?
Forslag sjokoladekos:
50 gram cocosa smeltes over svak varme. Ha i 100 gram 86% sjokolade brukket i biter. Fortsatt smelt over svak varme. Rør forsiktig på slutten. Hell i egnet former, og sett kaldt. Bland inn nøtter eller hva man vil ha for å lage annen konsistens. Jeg bruker ofte å blande i litt stevia med enten vanilje eller english toffee smak for variasjonens skyld.
Noe som knaser: stekt ost i ovnen. Evt Kavli skivet ost (bacon er best synes jeg), stekes i micro ca (!) ett minutt pr skive. Legg skivene på bakepapir før stekingen. Jeg har funnet ut at steketiden varierer fra pakke til pakke så ta en test.
Det står ikke på pakken at det inneholder dette. Men "noen" har vel funnet ut det ut og nå sier de selv at det inneholder litt av dette, men at det skal være godt for kroppen. Dr. Young som står bak dette er visst nokså omstridt. Men er det ikke sånn da når en lege går utenom skolemedisinen?... Jeg skal starte opp forsiktig for vet ikke om jeg orker å drikke tre liter av dette hver dag.... Hvor lenge har din kollega drukket dette? Og hvordan har det hjulpet henne? Om du vet da.... Ellers så får jeg vente til etter ferien.
Ellers så har jeg vært hos min healer i dag. Det var deilig og merkelig på en gang. Lang historie... Prøver som sagt alt for å bli stadig bedre. Denne gangen så sa hun til underbevisstheten min at jeg skulle kvitte meg med ti kilo til ;) he, he, håper den hører på henne og at det hjelper på :)
Kveldskos i syden? Hmmm.... Jeg bruker peanøtter og mørk sjokolade. Hva med fylte oliven? Liker du det? De er jo så gode der nede. Gode fettkilder også.
Jeg kan ikke svare deg på det grønne pulveret før etter ferien, dessverre:(
Spennende at healeren fortalte underbevisstheten at du skal gå ned mer! Jeg prøvde hypnose en gang for minst hundre år siden; hvor han fortalte meg (på bestilling fra meg ja) at jeg skulle slutte med pepsi max og drikke emr vann i stedet. Det var et par ting til, som jeg ikke husker helt hva var i tillegg. Jeg vet ikke om det fungerte helt for meg, men en venninne som var der samtidig merket at underbevisstheten minnet henne om at "dette" ikke var bra, og mente det var en følge av hypnosen. Mulig det ikke ble det samme for min del da jeg gikk dit med en "bestilling" og sekvensen endte opp med et helt annet fokus enn hva jeg overhodet var forberedt på. Det som kom opp hadde jeg med meg i tankene i lange tider etterpå, så det er mulig det hadde innvirkning der. Spennende uansett å høre hvordan det fungerer for deg!
Oliven er notert; sjokoladen skal jeg holde meg unna, peanøtter kan jeg ikke ta pga allergi. Foreløpig tenker jeg å se hvordan det går; vin skal jeg iallefall drikke. Muligens en øl om dag også:D Å kutte ut alt vet jeg ikke om er en god løsning; men å gi slipp på noe, for å få noe annet - det høres ut som en god deal med meg selv :p
Også glemte jeg å fortelle om gårsdagens trening:boxing: - det ble styrke en dag til ja... Ikke bra, så nå ble det en tvungen pause på meg. Så i dag blir det gåtur igjen; lenge siden sist så jeg gleder meg til det.
Du er så flink med treningen! Selv om det ble mye styrke... Heia heia :) flott at du rapporterer, motiverer oss andre også. Jeg skal på yoga i morgen igjen. Minst en gang i uka er målet, helst to etterhvert, men er ikke helt der ennå. Tar lang tid å restituering seg for meg. I går plantet jeg roser så svetten skvatt! Treningen det også...Kjenner det i dag ja... :p
takk Fedona! dere motiverer meg veldig også! Det ble tur i dag også, ei lita mil. Kjenner jo at jeg liker aller aller best å gå, så jeg må skjerpe meg så det ikke blir bare gåing. Begynner å få noen kommentarer på at jeg har gått ned i vekt; deilig deilig. Satser fortsatt på å ikke legge på meg i ferien. Må jobbe med den saken tror jeg:p tenker nemlig å ta meg en øl ved bassenget, og vurderer så muligens innvilge meg en liten pose chips hvis det passer sånn - og jeg har holdt meg i skinnet resten av dagen. :D Vi får se. Jeg er jo veldig flink til å gi meg selv "mat"premier da ser dere; litt for flink egentlig;)
Hei! Her pakkes og pakkes det, og det er mye dilldall som blir med. Vekta viste 76,7 i dag; 0,2 kg mer enn sist fredag. Veldig fornøyd med det for sist helg spratt den nemlig opp i 77,5 og ble der et par dager. Har jobbet hardt for å få den ned med både mat og med trim. Må vel sjekke vekta i morgen også, før vi drar.
Du må si deg fornøyd med det nå på sommeren ;) Jeg var nede i 76, så ble det 78 og nå er det 77... Men jeg føler meg bra og det er det viktigste, selv om målet er ti til ned. Men det er kanskje litt mye... Vil jo ikke at rynkene skal komme heller... Hvor høy er du Tarato?
Rynker vil vi ikke ha! Jeg er 170 - enn du?
Målet er nå 75, deretter 72 og så 70. Så får vi se. Jeg har vært nede i 67-68 for mange år siden, det var ikke helt pent syntes jeg. Mye som hang og slang men denne gangen går det saktere og jeg trener mer...vi får se :D hvor langt skal dere andre?
God morgen! Innom en snartur før vi drar til flyplassen. Koffertene er ferdig pakket, passet er lagt i veska, billettene likeså. Bikini og badebukser er med. Og kredittkort. Da er vi berget for det meste. Resten er med som tilbehør :)
Vekta viste 100 g ned fra i går, så nå ligger jeg 100 gram over minstenotering. Et heftig utgangspunkt å reise på ferie med siden målet er å ikke gå opp (regner med å trenge en ukes tid for å kvitte meg med vann mm når jeg er tilbake) i ferien. Ja ja; det er greit å ha hårete mål :D
Vet ikke hvordan det er med nettilgang på hotellet, så hvis dere ikke hører noe fra meg så er det grunnen. God sommer enn så lenge!!
Ser ut til å være omtrent samme str alle 3 her da. Jeg er 172cm og vil holde meg rundt 70kg.
Var et par dager i Gøteborg nå, og ferie+Liseberg=noen utskeielser, men såppass veloverveid de fleste at jeg ikke vil snakke om sprekk. Tilbake på rett kjøl!
Middag i dag var selvfisket, grillet torsk, nam! Jeg stod for roingen, mannen for fisking. Så litt trim ble det og... Vekta ligger igjen hjemme, så den er ukjent...
Ja, tror det er veldig sundt for meg. Spørs omm jeg klarer å holde meg unna de dagene hjemme nå før vi reiser mandag igjen... Ser ut til at dere gjør en go jobb i ferien da. Stå på!
Heia! Bare innom med en hilsen fra varmen. Alle, og da mener jeg alle, gode forsetter gikk dukken på dag to. Veskebalansen vedlikeholdes med vann, øl, cola light og rødvin. I den rekkefølgen. Spiser mye grønt og råkost, men dog alt for mye. Svømmer en del, og trimmer minimalt utover opp og ned av solsenga. Regner med jeg er tilbake på siste minstenotering til jul. Og det beste - det er verdt det ;-)
Vi trenger alle å slappe av litt iblat, ikke bare fysisk... Har hatt mine utskeielser hva mat angår og vekta var litt opp, men dog ikke for ille. August er ferien over og da blir det strengere regime. Nå prøver jeg å lytte til kroppen og holde karbo utskeielsene til et minimum.
Har bestilt oss tur til las vegas til uka. Helt sånn på sparket da jeg fikk vite at min søster skal gifte seg der :) så er veldig spent på hvordan det går med kostholdet mitt der borte... Lurer på om jeg skal ta med meg mitt eget lavkarbo brød.... Litt stressa akkurat nå for dette ble bestilt i går og vi reiser mandag. Har stand by billetter så krysser fingrene på at vi kommer med flyene... Men galgleder meg :) juhu! Vegas here se come :D
Fjellferie og mye turer og frisk luft. Spiser nok derfor mer fedonish for tiden. Tror kroppen trenger de ekstra kh nå. Men deilig med aktivitet da! Håper dere andre har en flott sommer:)
Leeenge siden jeg har vært innom her nå - godt å se at dere holder koken :D. Høres deilig ut med sydentur Tarato - og husk, det forbrenner faktisk mange kcal å svømme!
Selv måtte jeg stikke fingeren i jorda å gå ned på kcal for å få i gang vektnedgangen igjen. Men det gir resultater, så fram til jeg reiser på skikkelig ferie om to uker blir det et nokså stramt regime. I dag noterte jeg minstevekta på mange år - 68,7 kg:w00t:. Målet er å ligge mellom 63-65 kg (er kortere enn dere langbente damer), og det ser ut som om det kan være mulig, selv om det har tatt lenger tid enn jeg egentlig hadde planlagt. Samtidig: fordi ting har tatt så lang tid, og jeg har ligget leeenge på samme vekt, så ser jeg at om jeg ligger på et visst kcal nivå, så holder jeg vekta. Og det er godt å vite - for det betyr at jeg ikke må være matnazi på livstid.
Det er utrolig deilig å føle seg vel i klær jeg forsåvidt har brukt de siste årene, men som nå sitter fint, og ikke sånn at jeg må gå slik eller sånn for at valkene ikke skal synes. Dessuten tror jeg beina mine har godt av en lettere bør å bære på - kjennes sånn ut.
Nuvel - nå skal jeg jobbe litt itl, så hjem og lage lavkarbovafler for å ha med på tur i morgen. Skal ha langhelg til trøndelag, og selv om jeg vet det blir utskeielser - så kan de begrenses. Det er også en nyttig lærdom - maten smaker ikke bedre om den spises i store mengder. en liten croissant er faktisk like god som en stor - og like tilfredsstillende. Mye man (jeg...) måtte bli over 40 før jeg lærte :eek:.
... Og så erfarer man (i hvert fall jeg) at en del HK utskeielser ikke er godt. Lagt bort både brød, syltetøy, kjeks mm etter en bit fordi det ikke var godt! Skal jeg skeie ut, så må det være noe som er verdt det. Litt å lære, det å legge fra seg noe påbegynt, enten det er fordi man er mett eller annet.
Heisann mine venner - da er jeg hjemme igjen. Landet sent lørdag kveld, og det var alldeles deilig å komme hjem. Jeg ser at vi alle gjør oss noen erfaringer, og jeg vil bare minne om at det aldri er for sent å lære - og at det noen ganger kan være for tidlig. Og at etterpåklokskapen ofte er den beste lærdommen:):). Dette gjelder på alle områder, også mat og hva som kan passe best i perioder.
Gratulerer Severina med beste notering! Det tallet misunner jeg deg altså! Jeg misunner deg fjellferie også VSB; det er drømmen min det å kunne gå i fjellet med sekken. Har ingen som vil være med dessverre, verken på fjellturen eller på treningsturene som må tas først :( Fedona er vel i Las Vegas for tiden? Herlighet; bryllup der borte må være en opplevelse.
Jeg er enig i at skal en først skjeie ut må det være verdt det; da er det bedre å ta litt av noe en virkelig ønsker enn å ta litt av noe en likevel kan la være.
Ferien gikk over all forventning; vekta viste oppgang på 1 kg over minstenotering i morges, noe jeg er veldig fornøyd med det, tross alt var det mye lekkert å ta for seg på matbordet. Jeg spiste mye grønt/råkost (ofte i laker/oljer), grønnsaker og kjøtt. Mye av maten ble fritert og jeg spiste litt av det også men holdt meg unna pommes frites og desserbordet. Jeg spiste litt brød; tok den sprøstekte skorpen av loffen mannen min spiste :p og litt skorpe av pizza og pitabrød. Og mye øl, vin, cola light og en is hver dag ;). Svømming gjørde nytten jeg ser det, og så gikk vi lange turer hver kveld. Om vi ikke gikk så fort så gikk vi minimum 5 km hver dag. Og i noen-og-tredve-grader så gjorde det monn ;)
Mens jeg har ligget på solsenga har jeg spekulert på hva som kan være et realistisk vektmål for meg fram til jul. Jeg har gått ned ca 1 kg pr mnd det siste halve året (egentlig har jeg gått dem ned mange ganger hver måned når jeg tenker meg om:p) - og det må kunne være oppnåelig i høst også? Altså 5 kg ned fra 1.august til 1.januar? For å få det til må jeg trene/være i krevende aktivitet 3 ganger i uka, ikke spise mat jeg ikke tåler og ikke spise for mye/ofte.
Så..da er det offentliggjort/sagt høyt og forplikter meg mer enn om bare jeg hadde visst det. Har dere noe mål? Hva, til når, hvordan?
Målet mitt er å stabilisere på 70.... Det er nok utfordrende nok. Spent på vekta etter ferie. Tror kroppen har trengt de ekstra kh med mye og lange turer, men merker også problemer som forstoppelse, kviser... Noen dager med abstinenser foran meg nå...
Spist mørkt rugbrød, fiberrik knekkebrød, et par enkkle pommes frites (ikke spesielt godt...) en softice og noen grove kjeks på tur. Kjenner kroppen krever mye mat med det aktivitetsnivået som har vært... Begrenset med eget fett å forbrenne, så det sitter godt!
Du kommer til å greie å stabilisere deg VSB; jeg er sikker! Vi som sliter litt mer (enn de som "raser ned"), får desto mer erfaring som vi tar i bruk etterpå. Jeg våger å påstå at det blir vanskeligere å gå opp etter målet er nådd siden jeg har jobba mye hardere for å gå ned enn hva jeg har gjort før - samt at jeg vet hva jeg kan spise og ikke, mengder osv. Dette er ikke blitt en kur for meg; det har faktisk blitt en livsstil. Dog jobber jeg med hvordan jeg skal gjøre det i praksis ute blant andre (i det sosiale livet), men det kommer det og.
og du...jeg blir litt nysgjerrig på kostholdet ditt slik du beskriver det. Er det dette du spiser når du går i fjellet/turer? Neste spørsmål (er rimelig uvitende...): må du det og i så fall hvorfor? Det er ikke sikkert du får abstinenser de neste dagene; jeg merker ingenting etter mine utskeielser hvertfall.
Dette har vært på tur ja. Kjenner kroppen trenger litt ekstra kh. I tillegg har det noen praktiske årsaker. Fant fort ut at knekkebrødt gikk i tusen knas... Maten skulle være enkel, matpakke og fristende. Samtidig, ungene ble bestikket med litt sjokolade, kjeks ol i småPauser... Frister en del da, når energien er på vei ned... Prøvde å velge litt fornuftig da... Hvis jeg ikke får litt ekstra kh med høyt treningsnivå, blir jeg uhorvelig sulten, men det har nok blitt litt mer en nødvendig. Så løsningen har blitt inspirert av Fedon og bergquist sin bok ttrre ing och lchf.
Da skjønner jeg. Det kan være at det er riktig kost på lange turer (som du sikkert skjønner har jeg ikke vært på det :(). Det er sikkert utfordrende å finne balansen mellom det du trenger og det du kan tenke deg ekstra attåt. Og den softisen trenger vi ikke snakke om gjør vi? Du har vel "gått den av deg" før du spiste den. Må innrømme at jeg har spist is i syden jeg også; hver eneste dag :cool: Og jeg har ikke gått den av meg for å si det sånn ;)
Hallo alle sammen :) er på vei hjem etter en fantastisk ferie i las vegas og California! Sitter nå i Frankfurt og venter på fly til Norge om noen timer. Har reist i over 24 timer zzz jet lag og oppblåst mage etter dårlig mat i ferien. Prøvde så godt jeg kunne å holde meg til lavkarbo, men det er nesten umulig når man reiser der borte og bare spiser på restaurant. Er allergisk mot hvitløk også, og det gjør det enda vanskeligere. Derfor la jeg en plan om å karbe meg gradvis opp til en topp de to siste dagene for så å gå tilbake til lavkarbo og ketose igjen når jeg kommer hjem. Kanskje det vil hjelpe på å kiskstarte vektnedgangen igjen? Skal ikke veie meg på noen dager for har masse vann i kroppen kjenner jeg. Artig å lese hvordan dere har hatt det også :) Snakkes snart igjen når jet lagen har lagt seg :p
Velkommen hjem Fedona! Høres ut som du har hatt en super opplevelse og tur. Du skal ikke se bort fra at de siste dagene kan være en god start igjen; blir spennende å høre!
GODT jobba!!! Og du er jo nesten på 70 tallet allerede så det er litt vanskeligere å gå ned, ikke sant?
Jeg var også på vekta i morges og den viste akkurat det samme som før jeg reiste på ferie; 76,6. Men snikveiing onsdag viste 76,1... Og jeg vet akkurat hvorfor jeg var en halv kilo tyngre i dag enn før to dager siden :D:D og det var verdt hver eneste ting :rolleyes:
Nå skal vi ha middag og grille; gleder meg. Det er bare så deilig å spise en rett etter to uker på hotell hvor en samler litt av alt på et fat - og dermed får stort sett de samme smakene hver eneste dag. Ikke rart en blir lei av maten da:p
Ja, rart det at man blir lei buffet, men jeg har kjent på det selv...
Flott at du også holder vekta i ferien Tarato! Ikke stort mer å forvente i ferien. Og når det kommer til utskeielser, så snakker vi livsstil og da må vi lære å håndtere de og, finne ut hva vi tåler osv. Det må vel bli litt prøving og feiling.
Da er formen bedre etter den lange hjemreisen. 48 timer fra vi forlot hotellet til vi var hjemme... Har vært dødssliten hele helga!
Jeg skulle jo ikke veie meg før etter noen dager, men jeg klarte ikke la være. Opp to kilo. Men neste dag var de borte igjen :D nå har jeg spist lavkarbo i to dager og regner med å være i ketose igjen snart. Skal sjekke i kveld.
Deilig å være hjemme så jeg får spist ordentlig mat! Har funnet ut når jeg er ute og reiser så spiser jeg lavkarbo så langt det lar seg gjøre, men velger hk der hvor der hvor valget er hvitløk eller hk. Tåler ikke en smule hvitløk engang og det er jammen ikke lett når man er og reiser ute i verden gitt. De har hvitløk i alt! Er det noen av dere som reagerer på hvitløk med magekramper og diaré?
Velkommen tilbake, og grattis med å ha holdt vekta. Jeg reagerer ikke på hvitløk (men derimot på omtrent alt annet). Det kan ikke være enkelt å reagere på noe som er i - som du sier - omtrent i all mat.
Jeg har glemt å sjekke om jeg er i ketose eller ikke, men går ut fra at jeg er det siden alt over ett glass vin går "rett i fletta". Kanskje jeg og burde sjekke?
Her har helgen vært særledes rolig; som om jeg samler krefter til å dra på jobb i morgen. Har IKKE lyst, men må... Når skal dere tilbake til hverdagen?
Det er noe med det å starte opp etter ferien ja... Men så kommer man fort inn i rutinen igjen ;)
Jeg fant ut at jeg er i ketose allerede! Etter to dager med lk igjen. Så nå skal ermene brettes opp og kostholdet skal jobbes med for å komme meg ned i match vekt! Håper jeg får en kickstart nå! Noen gode råd om overgangen slik at vekta går mer ned etter noen dager med hk? Vurderer å hoppe på sds mat en periode igjen, vi får se...
Ah...første dag gjennomført.... har fortsatt ikke lyst til å gå på jobb. Ikke det at jeg ikke trives; det var veldig koselig å bli tatt i mot i dag av gode kollegaer. Med færre personer på kontoret er stemningen mer løssluppen, pausene litt lengre, vi deler ferieminner i døra osv. Men jeg vil så gjerne ha mer friiiii. Flere dager til å gjøre det jeg vil, til å ikke ha MÅ-oppgaver, til å ikke måtte stå opp tidlig :(:(.....
Har til og med hatt en dag hvor jeg har skikkelig lengtet etter pepsi max. Etter middag vandra jeg hvileløst rundt i huset på leting etter noe. Greide å holde meg unna det jeg fant, men endte med å spise kveldsmat (og muligens frokost i samme slengen) i form av alt for mye :wacko: lk knekkebrød og pålegg - alt for å tilfredsstille noe inni meg. Det er mulig det handler om oppstart etter ferie; men jeg liker det ikke:_oppgitt:
Nesten så jeg depper her jeg sitter :nedfor: med alt for mye mat i magen (vondt er det også), hoven (blir det når jeg spiser for mye) - og egentlig lyst på mer.
Jeg håper inderlig at deres oppstartdag blir bedre! Og fortsett med å gå i redusert stilling til du er frisk Fedona (og VSB?).Viktig det!!!
JA - jeg må tro vi finner en løsning. Det er en lærepenge, og jeg har "funnet ut " av de andre trøstemegselv-situasjoner. Kanskje denne ble så sterk fordi den er bare en gang i året? Eller kan det ha noe med at det siste halvåret før ferien holdt jeg på å jobbe meg halvt i hjel? Og at jeg ikke vil ha samme situasjon igjen? Uansett sitter jeg her oppblåst, med magevondt, verdens dårligste samvittighet (ovenfor meg selv). Spiste atskillig mer enn deg ser jeg; og det rett etter middag. Blæh..
Jeg vet du tenker annerledes men jeg er litt misunnelig på deg som skal arbeide bare 2 dager i uka. Jeg vet også at du har andre ting å stri med som gjør at dette er nødvendig - men jeg greier ikke annet enn å tenke på det :(
Innom for å fortelle meg selv og hele verden at jeg har vært litt flinkere i dag, og tar sikte på å være enda bedre i morgen. Har spist for mye, men heller det enn å vandre hvileløst fra rom til rom mens jeg tenker/spekulerer på hva jeg kan spise. Så det så! Disse dagene har jeg vært gjennom maaange ganger og vet at det er riktig vei å gå; spis riktig og akkurat litt for mye slik at jeg fysisk kjenner at jeg ikke kan spise mer - for så å trappe ned til normale mengder som jeg takler. Sånn er nå jeg skrudd sammen... :cool:
Bra du finner ut av ha som funker for deg iallefall :)
Jeg har nå stått stille siden påske og har bestemt meg for å øke fett mengden en uke eller to for å se om det hjelper på. Hvis det ikke funker så må jeg vurdere å gå den andre veien, altså mer karber og ut av ketose... Noe må jeg prøve iallefall. Jeg kom inn i ketose fort etter ferien og håper med denne oppkarbingen i ferien så ketose igjen og med fett økning at det skal hjelpe på vekta! Skal bla bruke mer kokosmelk isteden for kremfløte i sauser. Jeg leste tråden som heter fettfestival forleden og det var interessant lesning... Har dere prøvd dette?
Jeg har ikke sett denne tråden før, men har vært borti tilsvarende i løpet av min LK-karriære. JEg har vært på Skaldemans ekstreme som det vises til i det første innlegget. Jeg har også prøvd en variant av det som beskrives innledningsvis; da levde jeg utelukkende på fett og proteiner; og det var helt forferdelig. Jeg har også i lengre perioder levd med matinntak hvor fettprosenten var minst 75 % (gjerne 80%), oog hvor jeg spiste maks 5 g (2-3 g var vanlig) kh/dag og 80 g protein/dag. Det var i den tiden jeg ikke gikk ned... Dog spiste jeg litt noe meierprodukter i form av smør og litt ost. Cocosa og ren olje ble brukt for å holde fettinntaket høyt; også for å holde forbrenningen i gang. Aldri har jeg frosset så mye...
Jeg begynte å gå ned i vekt da jeg økte på med grønnsaker og reduserte på fettet og melkeproduktene (som jeg tror jeg ikke tåler). Jeg har jo som mål å spise 20-30 g kh/dag men ser i praksis at det ofte er 15-20 g.
I hovedtrekk spiser jeg nå som følger: 30 g hjemmelaget knekkebrød med smør og ost til frokost, 250-300 g salat gjerne med litt grønnsaker i til lunsj (med skinke, kylling, egg eller hva jeg har for hånden) med dressing eller litt olje. Middag: 100 g rent kjøtt i en eller annen form, masse kokte, forvellet, råstekte, bakte grønnsaker (ikke potet, kålrot og kun litt gulrot). Evt kvelds; litt salat, rå grønnsaker eller knekkebrød.
Som du ser er det svært lite fett i maten min. Jeg håper du finner ut av hva som fungerer for deg; det er litt spennende å se om det som ikke fungerte for meg kanskje virker for deg?
Har du vurdert å kutte ut melproduktene?(knekkebrød) ?
Jeg hadde stort hell i å spise ca 150 gram kjøtt eller fisk,masse brokkoli til og en god fet saus. Når en har et lavt nok karboforbruk over tid er det mest normale at en ikke orker så mye mat. (Synes 100 gram kjøtt høres lite ut,proteiner vettu)
Men ok Jeg skal starte opp igjen nå etter lang pause. Du vet en blir ikke slank av kjøpepizza akkurat.:D:o
Så bra du tenker å starte opp igjen Skorpia; lykke til på ferden. Og du har så rett så rett; en blir ikke slank av kjøpepizza nei :p
Jeg baker knekkebrød med sesamfrø, solsikkekjerner, linfrø og kli. Altså ikke noe mel. Prøver alltid å bruke minst mulig kli også, for å holde kh nede. 150 g kjøtt høres MYE ut for meg. Selv om 100 g er lite, får jeg også proteiner gjennom annen mat jeg spiser - det er jo litt i alt. Jeg fant dessuten fort ut at hvis jeg spiste for mye (eks. dine mengder) så samlet kroppen vann, magen stoppet opp og det gjorde også vekta (etter å ha gått opp:rolleyes:)
Det er merkelig, men etter at jeg la om til mindre fett, mer grønnsaker (dvs mer kh), mindre mat i hvert måltid, lar meg få kjenne at det romler i magen (uten at jeg sulter meg altså!) - så har vekta gått ned. I tillegg til at jeg ikke spiser mat jeg vet jeg er allergisk eller har intoleranse for da. Det er meget mulig at det siste har spilt en stor rolle også :D
Jeg må nok også gi kroppen litt mye, men riktig mat en periode... Kveldene er utfordrende og i dag gikk jeg tom på trening for første gang på lenge. Så booste fettforbrenningen litt her!
Enig med du! Tia etter middag er pes! I dag har jeg holdt meg i "skinnet" på dagtid, men straks etter middag skjedde det noe i hodet. Trøster meg med at for et par dager siden var det sånn hele dagen og at det nå er kun etter middag. Jobbejobbejobbemedhode!
Vi skal stå dette av (dette også!) bare så dere vet det!!
[Jeg kjøper havsalt i store poser. En kopp av dette. Kanskje litt varmere vann enn lunkent når jeg tenker meg om. Det hjelper mot melkesyresmerter og muskelsmerter. Fikk dette tipset av min yoga lærer. Kjøper flytende magnesium på iherb.com, tror ikke de selger det i Norge, uten at jeg vet det sikkert.[/QUOTE]
For et sammentreff! Jeg hadde aldri hørt om melkesyresmerter før denne uken etter mitt første besøk hos naprapat. Og nå leser jeg svaret ditt her inne! Naprapaten karakteriserte mye av mine vondter som nettopp dette, og da er det kanskje mulig å bli kvitt smertene? (Håpe, håpe :)) Skal kjøpe inn havsalt og prøve, samt flytende magnesium når lageret snart er tomt. Håper den norske varianten er like god som iherbs:)
Har vært borte herifra en liten evighet nå, så en liten oppdatering er kanskje på sin plass.....
Har slurvet med maten hele ferien (4 uker!), men en del bevegelse har berget meg sånn noenlunde vektmessig. Er godt motivert nå, og har kommet meg i ketose. Og det akter jeg å forbli! :boxing: det ser ut som det verste godtesuget forsvinner raskere enn fryktet, så nå er jeg inne i en god stim:)
Har gått til naprapat for å se om det er mulig å gjøre noe med alle vondtene mine. Og etter første behandling virker det lovende - selv om enkelte muskler er sårede enn noensinne! :D
I tillegg gir ketosen meg mer energi, så jeg forsøker å bevege meg så godt jeg kan. Har kommet i gang med dykkingen igjen, så der forsvinner forhåpentligvis noen gram. Jeg blir i alle fall motivert til å forsøke videre. De 50 kiloene med utstyr kjennes så godt at det å gå mer opp i vekt IKKE er noe alternativ!
Velkommen tilbake Festina lente :) så bra du har tatt tak i smerter og kosthold! Å gå til naprapat tror jeg er veldig bra! Etter to år med melkesyre smerter er jeg nå nesten kvitt de, og det er takket være saltbad, magnesium og ikke minst YOGA! Det anbefaler jeg deg på det sterkeste, men gå på timer til proffe folk som kan veilede deg ( ikke sånn "elexia" opplegg...) det gir oksygen til muskler og celler :) Og det som er så bra med yoga er at ALLE kan gjøre det.
Jeg har som sagt lagt til mer fett i kostholdet mitt og kuttet litt ned på karbene. Det som er så rart er at stixene ( ja, jeg vet utslag er utslag ;) ) har blitt så mye mørkere på fargen enn før. Selv om jeg drikker like mye vann som før. Jeg tror selv dette har noe med endringen i kostholdet å gjøre, mer fett litt mindre karber. Har levd i ketose siden november og stixen har alltid vært lys rosa. Noen andre som har erfart dette ved å spise mer fett?
Ha en flott dag alle sammen! Nå skal jeg på yoga :)
Velkommen Festina! Så bra du har funnet en mellomvei i ferien og er på "høgget" nå. 50 kg dykkerutstyr!! Du trenger kanskje ekstra vekter da? Tenk når du etterhvert kan bli kvitt dem da ;)
Utslag gir utslag Fedona; men vekta mi går kun ned når det er et godt utslag og ikke når stixen er lyserød... Så de får si som de vil; jeg ser hvordan det er her. Da jeg gikk på økt fettmengde (ikke for å ta fra deg motet altså!) økte også graden av farge. Dessverre tror jeg det var forbrenning av det fettet jeg spiste ekstra, og ikke kroppens fett siden jeg ikke gikk ned i vekt/krympet i omkrets. Men det var meg; jeg håper det er annerledes for deg! Tross alt er det mange som har gode erfaringer med den varianten og som det funker for!
Huff da VSB... du har det ikke bra... Har kroppen din for mye å jobbe med, og er det derfor den går i stå? Ikke bra at det forverres etter behandling; kanskje den skulle vært justert? Du har all støtte fra meg nå (og senere); det blir bedre. Det MÅ bli bedre. Hold ut; sutre her inne; legg det av deg, del med oss! Om ikke annet så kan det hjelpe å få sagt det høyt. Ikke sant? :heia:Heier på deg!
Jeg har tatt kroppen min:visemuskl tilbake; bestemte meg at det skal gå minst 3 timer og maks 4 t fra middag til jeg kan spise igjen. Og før jeg kan spise skal jeg ha drukket 1 liter vann. Sånne rigide regler setter jeg opp for meg selv, og det beste er at det fungerer. Litt enkel i hodet, men det har ikke noe å si så lenge det virker :p Nå har det gått tre timer, jeg er ikke sulten men kjenner at det begynner å knurre litt i magen. Og det er greit! Det er når det knurrer i hodet at varselklokkene kimer :jegvant:
Kiropraktoren min har anbefalt yoga og pilates, så det skal jeg prøve meg på (selv om det blir treningssentervarianten foreløpig.....). Nå har jeg kommet meg litt i gang med øvelsene jeg har fått, og tror det blir bra på sikt. Selv om jeg nok må smøre meg med Gerds "tålmodighetskrem" ;-)
Forsøker også å øke fettinntaket litt, men har ikke tenkt over om det slår ut på stilen - skal forsøke å følge litt med og evt rapportere tilbake.
De (ca) 50 kiloene er inkludert bly, og jeg brukte samme mengde som for 20 kg siden....:o Så jeg trur nok dessverre ikke vekten på utstyret kommer til å gå ned så voldsomt.... Men det er en motivasjon for at JEG skal gå ned, så blir i alle fall totalvekta redusert! :D For ikke å snakke om all mosjonen en får bare av å drasse rundt på alle de greiene! GØY! :stortsmil
Dette var ikke kjekt å lese :( Håper det retter seg opp for deg - behandling skal jo gjøre ting bedre! Bare syt så mye du trenger. Her er det hver sin gang, og nå har jeg brukt opp en del av kvota mi, så nå er det andre sin tur ;)
Etter terapipause i sommer, så kan jo oppstarten rote det til... I tillegg til en ganske aktiv sommer, krav på hjemmebane og blandede følelser rundt økt arbeidsmengde... Neste uke er "min" terapeut tilbake og det kan jo bety litt og. Foreløpig prioriterer jeg nok hvile og søvn, samt best mulig lavkarbokosthold, så må jeg nok tåle litt vektoppgang:( bare jeg får kontroll på ikke altfor lang tid... Er ikke flink til å be om hjelp mellom de oppsatte timene og det er vel litt dumt... Men prøver å finne ut av ting litt på egenhånd også...
Og dykking virker så artig! Så vidt testet utstyr i basseng og ble fasinert av det, men meg og vann byr på enkelte utfordringer dessverre (med mindre hodet er OVER vann).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.