Ca 12-1300 kalorier pr dag. Ta med at jeg spiste generell lavkarbo (maks 20 g kh pr dag) i nesten et år før jeg prøvde SDS første gang. Jeg har også forsøkt og ligge ganske lavt i energiinntak ved og lage maten selv, men får slett ikke samme resultet. Det at det er VELDIG variert (spiser kun 2-3 måltider som er like pr 2.uker), og mye fisk (torsk! Laks!) :D) tror jeg også er med på å bidra.
Jeg er sterk motstander av å telle kalorier på lavkarbo. Jeg advarer alle nybegynnere mot å gjøre det før de har gått flere måneder på lavkarbo uten vektnedgang når de er reelt overvektige. Jeg anbefaler alltid og sjekke ut typiske partystoppere, og sjekke om de spiser riktig fordelt på diett.no (herregud hvor mange timer jeg har med innlegging av data og sette inn i tabeller og analysere...). Dessverre (og jeg synes det er dritsurt!) er jeg en av de som tydeligvis har en kropp som forbruker lite energi til daglig, selv om jeg er litt aktiv. Den har tydeligvis svært tungt for å få i gang forbrenning av kroppsfett, og velger heller inntatt energi som kilde. Det er kanskje delvis derfor jeg spiser litt mer enn nødvendig for å få vektnedgang, fordi kroppen ikke henter energien fra fettreserverene? Derfor må den tvinges til å hente energien fra kroppen, og jeg har GODT med fett på kroppen kan du si! ;)
Jeg er ikke spesielt sulten, men jeg er nok fysen. Når jeg helt bevisst kjenner etter, kjenner jeg at jeg er VELDIG mett etter hvert måltid, så fysingen kommer kanskje av kjedsomhet? Jeg tenker også som du, at jeg tåler og gå og føle meg litt mentalt sulten innimellom, spesielt siden jeg VET at jeg spiser korrekt i forhold til at kroppen skal kunne hente ekstra energi fra kroppsfettet. Så lenge hodet fungerer, og jeg er i noenlunde grei form ser jeg ingen problemer med dette - jeg tar selvfølgelig ketolyse-tablettene i tillegg. Samtidig har jeg en alvorlig infeksjon i kroppen, og er medisinert over lengre tid.
Ta med for alle de som nå har spist lavkarbo i to uker og tenker at dette er smart, spis MYE mindre - ikke gjør det. Dette gjelder MIN kropp og MIN situasjon. Jeg har lest enormt mye om kosthold og lavkarbo i over to år. Jeg er fulgt TETT opp av lege/blodprøver pga sykdom, slik at jeg vet at jeg får i meg det jeg trenger. Jeg har flere ubalanser i vitaminer og mineraler som jeg nå har kjørt både håranalyse OG blodprøver på for å se om jeg kan få legge en langtidsplan av tilskudd for å få dette i balanse etter mange år med chrons/diare og ikke minst borrelioseinfeksjon. Jeg har nemlig lavt jern, tilskudd hjelper underveis, men nivået faller i bunn kort tid etter avsluttet kur. Jeg har lavt B12 og D-vitamin, og tilskudd hjelper kun når det tas, ikke etterpå. Alt dette KAN være med og påvirke min kropps reaksjon på lavkarbokostholdet når det gjelder vekten :)
Ikke test ut alt på en gang om du ikke går ned. Bruk forumet til å få gode tips, test en ting av gangen (ellers vet du jo aldri hva som funket...). Tenk HELSE gjennom hele utprøvingen om du ikke går ned på generell lavkarbo. Husk at har du BMI innenfor normalområdet, bør du heller se på målebåndet og treningsfrekvensen heller enn vekta.
Jeg vil allikevel kunne anbefale SDS - siden menyen er lagt opp til å dekke vitamin- og næringsbehov, den er perfekt ketogent fordelt av næringsstoffer, og man trenger ikke være redd for om man spiser for lite eller altfor mye. Blir det for lite mat på SDS, ville jeg lagt til rene proteiner til måltidene. De har økt kraftig på med grønnsaker siden forrige gang jeg gikk, noe som gleder mitt hjerte stort siden jeg ELSKER grønnsaker!
Ok, Nerthus tok litt av igjen, men dette er et lite hjertebarn for meg - det å tilpasse kosthold og metode for vektnedgang etter hver enkelt kropp - og at H E L S E alltid skal komme først som prioritering!
Håper alle har en knallfin helg, jeg er trøtt som fy etter å ha startet på ny medisin, så jeg skal bare kose meg innendørs i snøværet :)
Dine erfaringer med SDS er spennende, Nerthus! Og Fedona, du må melde fra hvordan det går med deg på den maten. Jeg kjenner at jeg har en ryggmargsrefleks som sier NEI til ferdigmat levert på døra :o. Må da kunne klare å lage det samme selv? Men det er bare min stahet.... Og jeg har lest såpass mye av det du skriver her Nerthus, at jeg vet valget ditt ikke skyldes latskap eller mangel på mat! :rolleyes:
Å, nei du, Tarato, ikke noe Birkebeinerstress skal få ødelegge min skiglede! Jeg er genuint lat, men har stort sett klart å presse meg til regelmessig trening (med noen laange avbrekk, da.:_plystre:). Jogging, spinning, elipse og styrketrening. Men like det - nei!. Men skigåing...:love: Helst alene, helt eget tempo. Pust, armer og bein i en egen harmonisk rytme. Vakre omgivelse, frisk og kjølig luft - ikke noe svett studio-luft...
Tidligere har jeg hatt ambisjoner om å bli bedre, gå fortere, lengre. Nå er jeg fornøyd med turer på 1-2 mil, og en fart på 8-9km i timen. Birkebeinerne går dobbelt så fort :D. En halvfeit 52 år gammel dame som jobber med papirer skal ha som ambisjon å holde formen vedlike - og kose seg med det.
I dag har jeg kavet en runde på 8 km på en drøy time i snøværet. Ikke noe å skryte av, men nok til at jeg kan innta sofakroken med god samvittighet..:rolleyes: Men i dag var jeg mer tom for energi enn jeg har vært de siste gangene. Mulig det har sammenheng med de tre rødvinsglassene i går kveld? :_plystre: Det er sikkert en stopper for både vekt og form det også. Men fredagsvinen på hytta er så god, og jeg sover så utrolig godt etterpå. Så den blir nok værende i kostholdet mitt, ja! :ja:
Enig med deg. Skitur i flott vintervær er deilig. Trener en del nå, men absolutt ikke alt som er gøy...
400g opp i vekt på meg denne uken....
Egentlig gitt litt opp for øyeblikket, surret så mye med mat i alle retninger at nå må jeg bare få litt orden på det aller først. Dårlige vaner fra julen kan du si...
Nerthus: til deg vil jeg si en ting: amen.
Er så hjertens enig med deg. Og etter ha lest innlegget to ganger, ser jeg "levereglene" til helseregler. For det er helsa mi jeg tenker på når jeg velger å fortsette med LK tross manglende vektnedgang. Ønsket (=håpet) er at når kroppen er stabilisert etter mange mange år med mye stress, betennelser, dårlig tarm/magefunksjon, lite søvn, lite aktivitet, og så videre så vil den gi slipp på de ekstra kiloene. Er veldig klar over at det har tatt år å komme hit, og at det ikke er gjort i en håndvending å snu prosessen. Selv om det var det jeg trodde da jeg begynte på LK.... Altså enda en gang; fokus på leveregler framfor vektnedgang, med mål å oppnå god helse i en kropp jeg skal ha ca år til ;) Jeg håper inderlig flere som strever med vektnedgang, om det er på LK eller andre "kurer" finner sin løsning.
SDS høres bra ut, men jeg er skeptisk til kostnadene. Og det uten at jeg har undersøkt hvor mye jeg bruker nå :) Innbiller meg at jeg bruker mindre penger på mat nå enn før, siden jeg spiser mindre/blir fortere mett. Samtidig som maten koster litt mer. Klart at hvis det er det som skal til så handler det ikke om penger. Men lell liksom:rolleyes:
Genuin lat Jojomester, og så går du så mye på ski?? Ikke det jeg definerer som lat nei:p Men helt sikkert veldig godt, spesielt etterpå. Jeg liker å gå på ski, men den dørstokkmila er minst ei mil høy for skiturer. For gåturer er den også høy, men ikke i nærheten av skidørstokken.
VSB, så synd du har gått opp. Det er ikke sikkert det er fett alt vet du; det kan være vann? Oppsamling i mage/tarm? Ikke gi opp hvertfall! Ikke gi opp!
Må bare dele denne med dere; tror det funker. Det er ikke til å feie under en stol at jeg har gått opp i vekt så jeg spurte fastlegen hvordan jeg best kunne gå ned noen kilo. "Du må bare begynne å bevege deg litt mer" sa han" "Å," sa jeg nedslått, "betyr det jogging, situps, spinning å hele pakka?" "Slett ikke" sa legen, "det holder med at du rister på hodet hver gang folk byr deg noe å spise!"
WOW! Du er på vei til å overbevise meg altså, bare så det er sagt!
Leste jeg et sted at du har en luksusvariant av maten? Kan jeg få spørre hvor mye du betaler i uka?
Tarato: Gå inn på spisdegslank.no Der kan du se på enkeltbestillinger eller gourmet mat. Jeg trives best med å bestille de rettene jeg vil ha, istedet for faste menyer. Anbefaler også kanelklubbene de har, som mellommåltid eller en liten snack. De er veldig gode og de skal øke forbrenningen og de er mettende :)
Enig, har bestilt bare det jeg vet smaker godt denne gangen - men det er greit og bestille ferdigmeny første to uker så man blir kjent med maten. Gourmet er tingen, ellers blir det for mye brødmat for min del :) Fortsetter det slik er det jo helt fantastisk!
Ca en tusing i uka. Du kan få det billigere ved og legge inn et eller flere brødmåltid, jeg bestilte bare en liten brødmiks denne gangen, slik at jeg kan ta to skiver med lerums jordbærsyltetøy HELT uten sukker om det kniper en dag :)
Siden det dekker ALLE måltider synes jeg det ikke er dyrt, jeg bruker nok mer enn det til vanlig pr uke når jeg handler og lager maten selv...:o
Takk! Kr 1000,- i uka er ikke ille når det fungerer! Men atskillig mer enn jeg bruker på mat til meg selv en uke. Jeg får se ;) Å ikke stresse betyr også å holde seg (les: meg) til det opplegget jeg har valgt, hvertfall så lenge at jeg vet om det er bra eller ikke. Så i første omgang blir det sånn:p Spørs om mannen min blir å spise bare Fjordland hvis jeg går over på SDS:D Ikke at han blir lei seg altså; han synes maten derfra er god. Mulig det har noe med lettvinthet å gjøre, jeg vet ikke ;)
Alternativet er 3 ganger brødmat og middag til 56,- kroner dagen... sjekk ut sidene deres du, de har forskjellige varianter av menyer til forskjellige priser :) (Jeg er bare litt luksusdyr for tiden, solgte bilen min før jul og bruker gladelig penger på meg selv og min egen helse!!)
God kveld i den nye uka. Er litt småsliten her jeg sitter; mandager er tøffe dager når en står opp fryktelig tidlig. Særlig etter en helg hvor jeg har sovet litt utpå ;)
Dagen her har forløpt som planlagt, dog ble middagen smertefullt forsinket og det gikk på "hodet løs". Dvs jeg begynte å bli tom der oppe. Men med litt kjøtt og grønnsaker innabords retter formen seg og tingenes tilstand blir bedre. Heldigvis! Har en del vann i kroppen, tross stort vanninntak. Har spist en del salt mat i helga + litt for mye proteiner (uten at jeg vet eksakt hvor mye; bare vet det...) - noe som sørger for at vannet beholdes. Nå er det slappe-av-modus til leggetid. Mandager er ikke den dagen da jeg trener/går tur :D er altfor trøtt så dette er dagen da jeg bare slapper av.
Jepp, mandager er tøffe. Jeg syns det er verre med årene - sover litt lengre i helgen, sitter opp litt ekstra lørdag, og søndag kveld får jeg ikke sove. Helt i ørska når klokka ringer mandag morgen...
Jeg føler at jeg har gått opp i vekt i helga, selv om jeg har både trent og spist riktig. Men magen kjennes stor. Nåvel, skal ikke veie før fredag, ikke tenke på det.
Lagde spinatsuppe med egg til middag. Bra mat for både vegetarianeren, normalisten om meg. De tar gjerne litt grovt brød til, da. Måtte ut å handle i kveld, og kom over en helsekost på senteret som hadde tagatesse. Dermed har jeg laget Vivians nøttegodt - å huttemegtu så godt!! Her må det mobiliseres disiplin, kjenner jeg. Ikke mer i kveld.....
Men jeg har en avtale med meg selv om å gå tidlig fra jobben i morgen å få tatt favorittløypa mi i skogen her før det blir mørkt. Har ikke gått den før denne sesongen. Da skal jeg ha med litt nøttegodt som belønning/ energipåfyll... Damen i butikken fikk meg til å kjøpe to tagatosesjokolader også. 5 g kh i 100 g sjokolade...:eek: Har gjemt den inne i skapet. Prøve å glemme....:rolleyes:
Og så må jeg se "Broen" på NRK, da....
Ha en fredelig kveld!
Lurt å ha avtale med seg selv! Og lokke med nøttegodtgulrot :) Hva slags tagatosesjokolade hadde de på sentret ditt? Og hvilken butikk/kjede solgte den?
Jeg har smakt Damhert (eller Damhart?) og den blir jeg ikke dårlig i magen av, ikke får jeg en trang til å måke hele plata innpå heller. Og det beste av alt; jeg greier å la den være! Foreløpig har jeg bare funnet den på Lavkarbohuset.
Sunkost på Sandvika Storsenter - ganske godt utvalg og damen virker som hun har peiling på lavkarbo. Det var Damhert de hadde - tre ulike typer. Ligger noen biter i en pose nå, sammen med nøttegodt, klar for skitur ved 3-tida...;)
Takk! Jeg skal kjøpe en plate eller to, men venter noen uker. Har spist litt de siste dagene og merker at jeg "vil ha mer". Altså venter jeg, for å ta kontroll over tankegangen igjen. Er litt hoven for tiden og det kommer av noe jeg har spist, muligens sjokoladen? Eller litt for mye pepsi max? Kutter den ene og reduserer den andre igjen, så får vi se :)
Det er ikke sikkert. Hvorfor spiste du hele 4-5 håndfuller salte peanøtter? Sulten? Saltmangel? ;) Bruk tiden på å finne ut hvorfor kroppen din tar sånne avgjørelser over hodet på deg, og fortsett slik du har gjort - du er så flink atte :)
Takk for oppmuntrende ord Nerthus :) Penøttene sto på bordet fra i går, da jeg hadde besøk, og de ble for fristende... Tenkte som så at det er best jeg spiser de opp så de ikke frister meg sånn. He,he,he må le av den tankegangen. Men nå er de borte iallefall :) Tilbake til den stramme linja :)
:lol: den tankegangen benytter min hjerne også ofte - SPIS det opp i full fart så det ikke skal friste! Herlighet - livet er innimellom en heftig kamp med sin egen ekstremt utspekulerte hjerne og kroppskjemi ;)
Ah...jeg liker disse spørsmålene. De er så viktige!
Ha ha ha; kjenner meg igjen selv om jeg er blitt rå på å kaste ALT som kan være fristende. Ikke alltid like populært hos resten i huset :p men det får så være. Kaster det i ovnen og brenner det opp også for å være helt sikker på at det forsvinner...
Uka er snart over - og det har vært så hektisk at jeg ikke har hatt tid til å gjøre annet enn å titte innom og lese. Men høres jo ut som dere er flinke, da!
Blir litt fascinert av opplegget ditt, Nerthus - det høres på en måte besnærende enkelt ut. Det er interessant å høre at det funker, fordi det kan jo være en løsning hvis jeg ikke får det til sjøl.
Også kjente jeg meg i gjen i spise-opp-alt-fort-så-det-ikke-frister:D Her i huset kalles det "rydding" - og det er iallfall noe man skal være forsiktig med hvis man vil ha litt kontroll på vekta.
Litt misunnelig på deg jojomesteren for skiturene - kanskje jeg får tatt en tur på søndag, det er jo ganske deilig å bevege seg utendørs og! Og å se dagslys.
Når det gjelder vekta så har det faktisk gått nedover:p Helga var fylt av festivitas, kaker og vin (om ikke i uante mengder, så garantert for mye) likevel var jeg "bare" 1 kg tyngre på mandag enn på fredag. Etter det har det gått jamt nedover, så idag er jeg 100g lettere enn for 2 uker siden - min siste "gode" måling. Offisiell veiedag er ikke før imorgen - men det gir meg håp!
Det jeg har gjort er å øke fettmengden til rundt 80% av kaloriinntaket mitt, samtidig som jeg også har økt kalorimengden noe/mye. I prinsippet skal jeg vel ligge på ca 1500 kcl, men har endt opp på mellom 17- 2000. Men selv uten trening (for det har skjært seg helt denne uka) så går jeg altså ned. Og det er vel igrunn den erfaringen jeg gjorde i fjor og - mer fett = vektnedgang.
Sovinga er dessverre et problem - og igjen kombinert med korte netter pga for mye jobb :( Drar på tjenestereise i morgen (= 10 timers dag i dag), MEN det blir likevel mer avslappende. Det er for en gang skyld en "slapp" tur, så jeg tror jeg både kan sove litt lenger og rett og slett tusle rundt i byen og gjøre ingenting. Vet at pc-en ikke virker på tur - så da gidder jeg ikke ta den med heller:D KAnskje det gjør susen?
Jaja - får pakke, og snart krype under dyna, må opp i otta igjen i morgen og jeg vet (eller innbiller meg iallfall!) at det hjelper å ligge og hvile i det minste. dessuten stresser jeg mindre med soving hvis jeg vet at det er 8 timer til jeg må opp og ikke bare 6.
Godt å høre at du også har funnet din metode Suverena; men jeg blir bekymret for tempoet du holder jeg da. Er likedan selv, og vet at det ikke holder i lengden. Bruk reisedagene på å slappe litt av; på flyet (?), sove litt lengre på morgenen, rusle deg en tur. PC = tidstyv, det er sikkert. Jeg prøver å begrense meg til å logge på her og facebook bare en gang pr kveld, men det holder hardt.... Underlig hvor svak viljestyrken er for slike ting! kanskje det er en del av hele pakka; viljestyrke må også til for å holde seg til en type kosthold.
Kjempebra, Severina! Jeg syns jeg spiser fett kontinuerlig, men jeg ligger nok ikke på 80%. Offf - det høres mye ut:o. Men veldig interessant at det ser ut til å funke for deg.
Og imponert over deg som kaster, Tarato. Redd jeg blir kastet ut av huset her om jeg gjør det samme..:p Men jeg er gaaanske disiplinert når jeg først bestemmer meg. Nå har jeg litt for mye lavkarbosnop i huset, både nøttegodt og sjokolade, og det er en liten utfordring, kjenner jeg.
Men jeg tviholder foreløpig på filosofien min om å presse kroppen på fettforbrenning og så bruke disse velsignede vintermånedene til å få brukt masse ekstra energi. Klarte å gjennomføre planen min i går, men ble forsinket fra jobben i et møte. Dermed måtte jeg gå på ganske mye ekstra for å rekke hele runden før det ble for mørkt. Det gikk bra, trengte bare litt påfyll (en neve nøttegodt og lavkarbosjokolade) og gikk like fort som jeg gjorde på en god dag før lavkarbo.Men jeg var rimelig sliten i går kveld, ja, og det sitter litt igjen i dag og. Det er den mest intensive treningen jeg har hatt på legge, og det kjennes litt godt ut å ha klart det, da...;)
I morgen skal jeg to dager bort med jobben. Fint det, men litt utfordrende med middagsmaten på hotell. Men det går nok bra. Helgen blir vi hjemme og feirer en bursdag. Da må jeg finne mat som passer vegetarianer, kjøttelsker, lavfettfanatiker og meg selv. :eek: Wraps/taco fungerer bra - men har noen noen andre ideer??
Målet er to skiturer til denne uka. Fredag og søndag?
Det ser ut til at jeg klarer å stabilisere vekta litt for tiden i hvert fall. Det er mål nr1 nå. Ikke opp 1kg i helgen og ned uken etter for så opp... Ja, dere skjønner. Mitt problem er ikke høykarbo, men ALT for mye mat og lavkarbo godt i helgen... Ja, det er identifisert, så er det endring da... I tillegg medisiner, nye utfordringer og stress... Vet ikke hva som surrer til hva, ergo får jeg ikke kuttet i medisinene foreløpig heller... Ble ny omgang sovemedisin i steden nylig... OK, feil vei der og! Trener da, noe som er godt for kropp og sjel, men ikke gjør altfor mye med vekta...
Ble ikke trening i dag heller... Gikk meg en lang tur etter jobb så jeg har i allefall vært ute og rørt meg. Ikke det samme som styrketrening men bedre enn ingenting. Var innom noen butikker og hadde en sterk trang til noe å spise - for å trøste meg selv - fordi jeg var så sliten. Merkelig å kjenne de tankene og likevel nesten gi etter? For jeg ga ikke etter heldigvis, men sitter og kjenner på det nå at det hadde vært godt med noe... :(
Jeg også har identifisert det som du sier VSB. Og fra det til å gjøre noe med det? Gleder meg til helga, som ikke blir så mye fri da jeg har et skriveprosjekt hengende over meg som MÅ bli ferdig nå. Har utsatt og utsatt så lenge at nå er det ingen vei tilbake.
Er lite kreativ i matveien, og greier ikke å finne på noe nytt. Det går i kylling og blomkål/grønnsaker i ulike varianter. Det er ikke blitt lettere etter at jeg har kuttet ned på melkeproduktene heller. Jeg hovner faktisk ganske kraftig hver gang jeg spiser ost. Veldig synd men sant.
Tror jeg burde hatt meg en kokebok. Noen som har tips til en med enkle oppskrifter, dvs med ingredienser som fås på vanlige butikker? Og som ivaretar maksgrense på 20-25 g kh pr dag? Hexeberg går vel over? Andersen er vel på det nivået om jeg ikke husker feil? LenaBeatrice kommer med kokebok i mars, kanskje verdt å vente på? Jeg vet det finnes mange blogger, og jeg er innom dem og trådene her inne, men det blir ikke mer enn det.
Huff......Sutring fra min side men akkurat i kveld har jeg lite annet å komme med dessverre.
Jaja - skulle visst hatt veiedag i går i stedenfor i dag, vekta viste 200 g mer i dag enn i går....:confused: Tror akkurat det er litt tilfeldig, bekymrer meg ikke så mye for det. Magen var ellers blitt 2 cm mindre - så noe skjer jo!
Tarato: Du var jo kjempeflink i dag som IKKE falt for fristelsen til å putte i deg et-eller-annet! Jeg er imponert - kjenner veldig følelsen "jeg er sliten = jeg fortjener/må ha noe" (og helst sjokolade e.l.)
Å være matlei er ikke hyggelig - jeg har en kokebok som jeg er ganske fornøyd med, men er ikke hjemme nå og husker ikke nøyaktig tittel. Noe med lavkarbo....Den har oppskrifter på alt, fra frokost, sideretter, kjøtt, fisk, salater, desserter, og det står oppgitt karboinnhold pr porsjon.
Ellers så har jeg brukt en del ovnsbakt laks i pakke i vinter- syns det er både lettvint og godt. Bruker gjerne purre, paprika, gulrot ol sammen med laksen i folie, litt olje på og sitron og pepper, ca 30 min i ovn og middag.
Når du ikke tåler melkeprodukter - gjleder det rømme og sånt og?
jojomesteren. 80% fett er faktisk ikke så vanskelig - vel og merke hvis man liker fett. Og det gjør jeg:cool:. majones - rømme- creme fraiche - fløte alt sånt liker jeg. Så har ingen problemer med å ha det på maten. I tillegg bruker jeg cocosa og olje. Jeg må dels passe på kalorimengden, fordi fett har såvidt mange kalorier at det lett blir veldig mye kcl på liten mengde mat. Og har vel merka at det er en grense på forbrenninga i den forstand at for mye fett = for mange kalorier = ikke vektnedgang.
Snart helg og godt er det - må bare passe på at jeg ikke spiser på meg en kg el mer igjen. De siste ukene er det på et vis det jeg har gjort - og så går jeg det ned i gen på hverdagene, men resultatet blir jo ikke nedgang.
Kanskje få trent - kjennes ut som en forkjølelse er på gang:mad:, men later som jeg ikke kjenner det. Vil trene!
Vel...så flink til å ikke putte noe i munnen var jeg ikke, selv om jeg greide å la være å kjøpe noe. Hjemme hadde jeg gresskarkjerner/solsikkefrø, skinke, ost :( Jeg velger å se på gårkvelden som en erfaring rikere. Bevisstløs før, noe mer bevisstgjørt nå. Vekta har hoppet ned 400 g fra forrige fredag; er fornøyd med det altså!
Vel, det er ikke lavkarbo, men jeg tilpasser godt nok for meg. Jami`s 30 min meals. Masse grønnt og spennende oppskrifter. Bruker vel og merke 1 time på det jeg da... (Har boken på norsk så den passer med mål og sånt...)
Godt at vi er flere som sliter i helgen, eller ikke at jeg unner andre det, men dere skjønner sikkert. Vi får støtte og oppmuntre hverandre. Klarte meg greit forrige helg synes jeg. Litt utskeielser, men ikke sånn ekstremt. Og det med høykarbo til og med, DET føltes som en seier.
Helg! Nydelig! Var litt trøblete på hotell i går, ble servert tre retters middag. Sauser med sukker og mel, nesten ikke grønnsaker og jeg var skrubbsulten. Var visst meningen at man skulle spise seg mett på poteter og brød, og så bittelitt kjøtt og sukkersaus ved siden av..:mad: Desserten sto jeg over, men måtte ta to små poteter. Var sulten til frokost i dag, gitt...
Mulig jeg falt litt ut av ketose, men kommer nok tilbake igjen i løpet av dagen/kvelden. Ikke har jeg fått gått på ski heller, i møkkaværet. I morgen??
Nå må jeg planlegge bursdagsfeiring inn å surfe på kakeoppskriftene.
Tarato, du sier det blir mye kylling. Kjenner meg igjen i det, men er også veldig glad i fisk! Mye laks, og nå har skreien kommet..:sikle: Og salater med avocado, rødløk, tomat, chili og koriander. Eller bare avocado og sitron, salt og pepper.. Blir litt lei blomkål og brokkoli iblant, ja. Men spinatstuing! Det er genialt!
Hei i luken! Skulle ønske jeg kunne spise ubegrenset av fisk... Som allergiker må jeg være forsiktig dessverre. Jeg kunne spist fisk 5 dager i uka. Forbuden frukt smaker best osv. Avokado står også på nei-lista, men spinat har jeg ikke prøvd. Har du tips til hvordan jeg kan lage spinatstuing?
I kveld tok jeg meg selv i nakken og laga lasagne. Mye ost og fløte, så fingrene er som knakkpølser, men du verdens så godt. Hadde i blomkål og litt store gulrotbiter så det ble litt å tygge på - lekkert. Droppa squashen i; det spiser jeg hver dag ellers :( Må skjerpe meg med henhold til middagsmenyer kjenner jeg. Lage store porsjoner, evt fryse ned og i allefall variere. Det samme gjelder alternativ lunsj og frokost. Bruker en del omelett og eggerøre, men varierer med hjemmelaget knekkebrød og tebrød og de nye brødene til LenaBeatrice. Skap bli bedre på pålegg også, i dag går det i skinke, ost, skinke, ost. Jeg har så smått begynt å kikke i bokhandler, og skal se om jeg finner ei god bok etterhvert.
Nå er det fredagskveld med strikketøy, et glass vin (som forflytta seg til "fletta" med en gang:p) og Nytt på nytt mm. Ha en god fredagskveld alle sammen!
Jeg stod og stekte opp to pakker med kjøttdeig her, sammen med løk, selleri eller noe, krydret litt forskjellig og frøys ned i porsjoner, enkelt å ta opp og skjære opp litt grønnt mens det varmes. Ev. slenge på litt rømme, ost el.l. til sist. Her er fryseren over kjøleskapet snart fylt av meg, blomkålris, middagsrester, sellerimos m.m.... Litt bær og noe ris o.l. som er rester til mann og barn. Koker store porsjoner der også, så kjedelig med det jeg ikke lager til meg selv, og så prøver jeg å få dem til å begrense inntaket litt.
Her er vekta stabil for øyeblikket, men lørdag er min store utfordring da... Nå har jeg pøst på med mat og fett fra morgenen: Rømmegrøt, makrell, grønnt, en skyr (ikke feit, men på gradering med kaker rundt...) håper det bidrar til en enklere kveld.
Så lurt å lage opp blandinger med kjøttdeig og grønnsaker VSB. Det har jeg ikke tenkt på. Jeg bruker å dele en kjøttdeigpakke i fire og fryse ned ca 100 g pr porsjon. Tiner fort, lett å mikse inn krydder og annet i stekepanna. Laga ei stor form med lasagne, så nå blir det å finne på menyen en stund framover. I dag skal vi ha kjøttsuppe til middag, og jeg gleder meg til grønnsakene :) Hverdagen er veldig god når kh skal komme fra grønnsaker ;), mye bedre enn før da jeg kneip inn på alt.
Våkna tidlig i dag og sitter og nyter stillheten, freden og roen alene. Kvalitetstid :D
God søndag, alle sammen!
Uff - de allergiene dine høres strevsomt ut, Tarato! Ikke rart det begrenser matutvalget.
Jeg er blitt kjempeglad i spinat. Den ferske er aller best, men frossen er også bra, og billig. Jeg surrer løk og kanskje hvitløk litt og har i spinaten. sper med litt vann hvis jeg skal lage suppe, og litt buljong. Til stuing bare tilsetter jeg salt og pepper og creme fraiche. Suppa koker jeg litt og kjører med stavmixer, før jeg har i fløte og eller cf. 1 pose frossen spinat - en liter vann og to store buljongterninger (og en løk). Med hardkokt egg til blir det en god og mettende middag som også vegetarianeren i huset spiser..:)
Nå fylles huset snart opp av gjester. taco/wraps, ekte brownies og lk ostekake. Lurer på om noen merker noe...:rolleyes:
Fikk meg en mils skitur i går, ingen i dag, så litt mindre enn jeg hadde ambisjoner om... Men det får bare være - i dag måtte jeg prioritere bursdagsbarnet :D
Jeg begynte på Atkins. Er fremdeles nybegynner da. Den første uken raste jeg ned 4 kg i vekt, plutselig nå, som det er den andre uka, har jeg fått 3 av dem tilbake. :( Ble ordentlig skuffet og lei meg. Like før jeg kasta meg i bilen og kjøpte en fet kraftig burger eller kebab. Men klarte å holde meg ved nød og neppe. Hva gjør jeg galt???? :eek:
Du skjønner det er håpløst og si noe om hva som har skjedd i din situasjon med så lite informasjon? Fortell hva du har spist, hvor høy du er, hva du veier, om du spiser det samme denne uka som forrige, og om du skal ha menstruasjon snart... Detaljer er nødvendige for å kunne veilede.
Jeg vil også si at det må være litt dårlig med motivasjonen når du med vektoppgang på 3 kilo ønsker og dra og proppe deg med mat som sannsynligvis både vil gi enda mer vektoppgang OG ødelegge det du har startet på i forbindelse med kostholdsendring?
Ingen legger på seg 3 kilo fett i løpet av ei uke på et atkins-kosthold, så ro deg ned en del hakk og start med og fortelle hvordan du spiser osv.
Takker Jojomesteren; spinat står på lista mi og skal prøves. Har et vagt minne og spinat fra oppveksten, og det var ikke godt for å si det sånn. Gleder meg til å prøve; hører flere skryter av spinat som grønnsak :)
Deedee; Nerthus er en veldig klok dame, og du bør gjøre som hun sier slik at du får veiledning.
Akk ja - det går treigt. Fra forrige offisielle veiedag har jeg kun gått ned 400 g. Men det er iallfall ikke opp.
Jeg fortsetter imidleritid på samme måte, og denne uka har jeg kommet i gang med trening i gjen. Forrige uke var bare stress + at jeg ble forkjøla - så det meste gikk i dass.
Jobben begynner å bli noe roligere - trenger ikke flere 10-timers dager i uka. Og det ser jeg fram til, er slitsomt når jeg føler at det eneste jeg gjør er jobb - kanskje trene - sove. (eller ikke sove, da, som det gjerne også blir). Nå sover jeg sånn noenlunde og det hjelper det og.
I dag har jeg ikke med noe ettermiddagsmat - spiste en porsjon fløtegrøt til frokost, og det tror jeg gjør at jeg kan utsette lunsjen. Skal heller ikke trene i dag - og kaloriinnholdet i grøten er så høyt at jeg ikke kan spise mange måltider :D (men jeg syns det er fryktelig godt!). så tror det må bli en mager middag. Driver fortsatt å forsker på mengden kalorier - nå forsøker jeg å ligge på 1500 -1600 pr dag, får se om det er lite nok. ellers får jeg vel stramme litt inn.
Tarato: spinat er GODT! noe av det beset jeg får - både som stuing, men og hvis man damper fersk spinat, og blander med kikerter, litt sitron og olje.
Er det forresten noen som bruker noe annet program til å registrere mat enn diett.no? Jeg er ikke 100% sikker på at jeg stoler helt på den, i tillegg så mangler den rett og slett en funksjon: Når man legger inn det man har trent, så kommer ikke dette til fratrekk på dagens kaloriinntak - noe jeg syns er dumt. Lettere å holde f.eks. ukesoversikten om man kan se det samlet.
jaja - får vel jobbe litt, første kaffekoppen er fortært så da er det vel på tide å slutte med dilling!:rolleyes:
Jeg følger med denne tråden, men har ikke skrevet noe særlig i den enda. Men jeg finner heldigvis mye motivasjon i "sammen så strever vi oss ned". Godt å ha denne tråden blant de som raser ned i vekt - for jeg er ikke en av de.
Jeg henger litt inn her hvis jeg får lov for dere :)
Stillstans her også... Heller litt opp... Kanskje det har med fullmånen å gjøre ;) Sånn har det vært i november og desember før fullmåne også, jf, diett.no Ellers så spiser jeg jo litt søtning da i form av aspartam i f.eks Fishermans friend (den uten sukker) og bruker Natreen i teen... Kanskje jeg skulle prøve å kutte ut? Noen råd der ute?
Det går ikke raskt, men det går jo litt ned da... "dessverre" så ga en styrketime i går en kilo vann i pluss, men det går over om noen dager! Kjente skoa var rimelig trange i morges ;)
Jepp, selv om jeg er matlei etter tre uker. Bra er det da, jeg var jo matlei på "vanlig" mat før SDS ;) Så det blir et par biter morrpølse med majones på innimellom, og et par oliven her og der. En atkinsbar i ny og ne, men det kan jeg bare fint slutte med med en gang - bare tullmat :)
Nå drømmer jeg om røykalaks rullet med ruccola og snøfrisk, eggesalat, marinert kyllingfilet med masse grønnsaker og fløte saus hahaha! ;)
Dette skal nok gå. Har et rimelig fornuftig mål om å komme meg ned 12 kilo tilsammen til 1.mai. 12 uker ca det. Hm. Kanskje det ble litt mye? Tenker litt på den ;)
Startet opp i oktober med lavkarbo, denne gangen mer motivert enn i 2008. Gikk ned noen kg så var det bom stopp.... til slutt så kasta jeg meg på sds i begynnelsen av januar.... har siden det gått ned ett par kg, men har siste 2 ukene stoppa igjen.... nå tikker vekta opp og ned .... så nå er batteriene til vekta gjemt og abonnement på treninssenter etablert... Har prøvd å sulte meg tynn å trene meg tynn igjen i mange år.. men etter en tur til en lege så fant man ut at jeg var insulinresistent... så jobber mot det også... Men ned skal jeg!! :cool: 65 er trivselsvekta mi, der skal jeg ! :ja:
Mitt mål er forresten å nå minst 70 kg til 26 mai!
Klart det! "sammen så strever vi oss ned" - veldig godt sagt!!!
velkommen inn til deg også Albatross; dess flere vi er sammen - dess bedre er det jo! Jeg er så glad for at jeg ikke er alene jeg; "alle" gikk jo ned i vekt på LK liksom - bare ikke jeg. Og du, og du og.... :)
har du prøvd stevia? Det sies at den kan kjøpes i Norge nå, uten at jeg kan bekrefte det. Ellers får man tak i tagatose som kan være et alternativ. Jeg har alltid brukt mye suketter i teen, selv om jeg de siste årene har redusert måtte jeg ha i en liksom. Så byttet jeg til annen te, en med mer smak enn vanlig te. Plutselig oppdaget jeg at jeg drakk teen bar; og når jeg fikk til det - da kan alle altså:D:D Enkelte dager kommer et behov for litt søtning over meg, og da har jeg oppi litt stevia eller en sukett. Det henger gjerne sammen med en viss tid i måneden;), som er akkurat nå. Suget etter NOE er stort. Jeg har ikke dette NOE liggende, og føler jeg går hvileløs fra skapet til kjøleskapet og tilbake. Hadde jeg hatt noe, ville det forsvinne før jeg rakk å si "nei". Jeg regner med det kan hjelpe med fett (type cocosa) men det er ikke nok NOE nå. Ost derimot, med litt kaviar for smakens skyld. Og så smaker det likevel ikke godt:(. Noen ganger kunne jeg tenkt meg å åpne hodet og skru av den delen som terger meg sånn.
Ellers går nå dagene som så her i gården. Som dere ser er jeg ute etter NOE å spise, og det er ennå noen dager igjen. Sjekket stixen i kveld og det var bortkastet kan man si; ingen utslag i det hele tatt. Veiedag i morgen, og regner med endring på oppoverskalaen. Har vært for raus med å putta ting i munnen - rimelig bevisstløs med åpne øyne. Og det verste er at jeg er veldig klar over det - og har gjort det likevel. Det igjen gjør noe med hvordan jeg ser på meg selv, og jeg jobber derfor med det hele tiden. Æsj! Treningen blir så som så; men jeg var || så langt unna å gå på treningssentret i dag. Men da jeg oppdaga at jeg hadde glemt headsettet dro jeg hjem i stedet, og trøstet meg med at jeg hadde gått en halvtimes tur i løpet av dagen. Også har jeg fått til litt variasjon i maten; stekt løvbiff med stekt (bare lagt i panne veldig kort tid, så de ble krispy) paprika, løk, tomat og fetaost oppå der + krydder. Snaddermat! Også uten blomkål da gitt :p
Og som svar på spørsmål om diett.no: jeg bruker den i perioder men vet ikke helt om den er til å stole på. Velger derfor å se den som et bilde på hvor mye jeg har spist og hvordan fordelingen ser ut.
Jeg kan melde om nok 300 gram ned. Etter en meget tung time på treningssenteret der kun viljen gjorde at jeg kom meg igjennom var det godt godt at det vises på vekta. Totalt -400 gram fra minstenoteringen denne uka, og det er jeg godt fornøyd med :heia:
Jeg spiste kun 2 stk fishermansfriend i går (mot normalt 10-15) og ingen søtning i teen. Og i dag så viser vekta nedgang igjen. Kan det være riktig da? At en går ned allerede en dag etter at en har sluttet med søtning i teen?? Isåfall så er det jo "bare" å kutte ut sånne ting.
Min erfaring er at det er ikke bare gårsdagens inntak som påvirker vektnedgang, heller de siste 2-3 dagene:)
NOEN reagerer med insulinutskillelse etter å ha inntatt søtning, selv om det ikke reelt skal påvirke blodsukkeret. Kroppens kjemi er komplisert, og for noen kropper kan bare søtsmaken være nok til å trigge en del kjemiske reaksjoner uten at det fysisk er en reaksjon på inntatt føde. Tror jeg da ;)
Velkommen dere "nye" i denne tråden! Flott med litt flere!
Jeg har hatt en heftig uke. Først krapylets bursdag med mengder av ostekake tilgjengelig i mange dager etterpå (alle syns den var fantastisk, ingen antydet at det ikke var "ordentlig" kake...;)). Tror jeg spiste kake i tre dager. Og så hadde jeg en tagatesse-sjokolade liggende, som nå er borte..:o. I tillegg har jeg hatt det supertravelt på jobb, vært på kurshotell et par dager der jeg ikke hadde kontroll over innhold i sauser etc. Fryktelig vondt i magen en natt, antar det kan ha vært sukker og mel i noe jeg fikk i meg. Dessuten har jeg drukket for mye vin, og ikke trent siden forrige lørdag.
Jeg som aldri spiser søtt ellers, trener tre ganger i uka og har stålkontroll på innholdet i maten (ikke mengden, da...:rolleyes:).
Og så jeg har gått ned 800 g. Etter å ha stått stille i en måned.
Jeg vet ikke jeg, men matematikken i dette blir bare tullete. Kom ikke her med energi inn og energi ut-regnskapet.
Eneste forklaring, tror jeg, er at jeg egentlig har gått ned litt tidligere, særlig gjennom de lange skiturene uten mattilskudd, der jeg har forbrent over 1000 kcal lagra fett pr tur. Men kroppen har holdt på vannet eller hva det er, og sluppet det først nå når jeg ikke har trent. Litt rart, for jeg føler meg ikke mindre hoven i føtter eller hender. Men jeg har gått ned 2 cm over baken, og 1 rundt livet. Så ett eller annet sted har det vært lagret.
Burde vel ha blitt strålende glad over at det endelig løsnet litt på vekta, men er egentlig ikke det. Er mest misfornøyd over at uka ble som den ble....:p
Nå er det helg! Og snart en ny uke med bedre livsstil!! Bare det ikke blir så kaldt at det ikke går an å gå ut....
Nå har jeg lest på baksiden av Fishermans friend pakken (den "uten tilsatt sukker"...). Den inneholder sorbitol og ca 1 karb per pastill og jeg har regnet ut rett! :mad: Og jeg som elsker disse og trodde de var ok å spise...
Så herlig å komme hit i kveld og lese innleggene fra dere. Jeg gleder meg på deres vegne, og regner med jeg kommer sterkt tilbake. Jeg var på apoteket i dag og kjøpte meg fribol; fant ut at det var bedre enn å "maule" ost, skinke, gullsalami, blomkål (og alt annet NOE som kom i veien for øynene:rolleyes:). Bare det å vite at de er der, og at jeg kan ta en hvis suget blir for ille gjør at jeg holder ut.
Den ostekaka jojomesteren, kunne du dele den tror du?
jojomesteren: jeg har til dels akkurat samme opplevelse. Dvs. at etter noen dager med fullstendig mangel på matkontroll (iallfall ifht. hva jeg spiser, og gjerne i fht mengde og) så går jeg NED. Mer enn om jeg har stålkontroll på alt.
Tror det er noe i det med jump-start av kroppen, som Albatross var inne på (velkommen, forresten!).
Jeg tror at det er et poeng - på samme måten som det kan være det med "spisedager". Noe med at man må "lure" kroppen litt, så den ikke tilpasser seg det nye kostholdet altfor godt.
og så må jeg bare gjenta meg selv: ikke ha dårlig samvittighet fordi alt ikke alltid går som det burde. Du får det ikke noe bedre, verken med kroppen eller sjelen hvis fokus "alltid" skal være på det du ikke greide. Selv vet jeg at jeg sprekker innimellom, at jeg bla. pga jobb MÅ spise måltider jeg har 0 kontroll på, at det blir litt mye vin med ujevne mellomrom.....osv. Men - jeg vet og at jeg har det mye bedre hvis jeg greier å nyte det når jeg får det - og så får jeg heller ta evt. konsekvenser av det.
Jeg er ferdig med å ha dårlig samvittighet for alt som ikke ble som det burde, eller fordi jeg ikke er standhaftig/flink nok. Jeg ER flink nok - også til å kjøre et stort sett bra kosthold.
Selv spiste jeg for sikkerhetsskyld nøtter med sjokolade (!) til lunsj i dag- har laget det sjøl: (super når man vil ha noe godt, kjapt og enkelt), smelter 70% (eller mer) sjokolade og rører inn salta nøtter. Putter i muffinsformer og lar stivne og voila: godis. Hadde ikke tid til å lage matpakke i dag, men hadde noen sånne i kjøleskapet. Og kalorier er kalorier..... Var superhektisk på jobb så det gjorde egentlig godt med noe litt forbudt:D (og kantinematen er så begredelig og jeg så blakk at det er ganske så uaktuelt)
Og i kveld svømte jeg igjen - langt og iflg kaloritelleren brant jeg på det ca 800 kcl. :) ER fryktelig fornøyd med meg selv, og ganske sliten. Og nei - har ikke spist opp kaloriene igjen, skal på tjenestereise over helga og må da se ordentlig ut, så jeg har kjøpt et skjørt som var litt trangt..... :rolleyes: og det bør passe om noen dager.
Håper ellers at dere alle - både nye og gamle, hyggelig at det kommer flere til, har en fin fredagskveld UTEN dårlig samvittighet for alt som BURDE vært annerledes/du BURDE gjort annerledes, være seg ifht. mat eller trening. I morgen er en ny dag med nye mulihgeter - da funker det :cool:
Takk, Severina, du har evig rett. Og jeg er nok ikke alltid så streng med seg selv. Misfornøydheten skyldes nok mye at det var en slitsom uke (og at jeg ikke leverte så godt som jeg ønsket meg på jobben..:rolleyes:)
Men det irriterer meg litt at jeg har fått tilbake søtsuget, som egentlig var helt borte. Lavkarbo ostekake og lovlig sjokolade var alt som skulle til. Nå har jeg tatt opp frosne multer og søtstoff, lest vaffeloppskrifter her inne... Offf. Gi meg styrke til ikke å havne der igjen!! I går måtte jeg ha noe mat på vei til hytta rett fra jobb. Det endte med at jeg kjøpte en atkinsbar. Aldri prøvd det før. Off, Off, skjønner at man kan bli avhengig av det. Men det var litt kvalmende... ikke i nærheten av de rene råstoffene vi gjerne snakker om..:D
Har fått meg en skitur igjen i dag, da, så jeg kan si til meg selv at jeg fortsatt går på ski. En tur i morgen og, så blir det to denne uke, det er ikke så langt fra tre.
Men hvordan greier du å svømme 800 kcal, Severina?? det må jo være minst en time? Blir du ikke helt av i skuldrene og ryggen? Nå har du kanskje svømt litt mer enn meg, da...:o Svømming og skigåing har vel det til felles at man bruker både armer og bein hele tiden og ganske rytmisk. Mye fin høy puls og fettforbrenning i det.
Ha en strålende lørdagskveld. Jeg skal prøve å unngå de vaflene, og heller ha multesyltetøy på frøbollene i morgen tidlig...;)
Glem de vaflene Jojomesteren; de er ikke som vanlige vafler med mel vet du. Disse smaker helt annerledes og er ikke gode i det hele tatt ;) Hold ut; hold ut.
Atkinsbarene er kvalmende ja,helt enig. Kanskje en tube:p ost hadde vært bedre? Eller en pakke serranoskinke og ost?
I dag laget jeg denne suppa; og den var knallgod! Masse smak av krydder, grønnsaker og kjøttdeigen. Spiste en porsjon med ost oppi og ble stappmett på en god måte :)
Siden vi spiste middag for ikke så lenge siden, blir det ikke middag i kveld. Ettersom det er veldig lenge siden vi har hatt ost og kjeks blir dette dekket på bordet i kveld. Ostekjeks for min del; gleder meg til det med brie på :D Tenker det blir en skvett med noe rødt i glasset som tilbehør; life is good!
Ingen trening i dag da:o;men jeg prøver å løpe opp og ned trappa mest mulig slik at jeg får notert noen bevegelser. Kom meg på trening i går, og svever på "bølgen" ennå. Veldig lenge siden jeg var innom dørene .... :rolleyes:
Tarato, jeg fant ikke vaffeljernet, så det der løste seg selv! Nå stekes det biffer, som skal serveres med blomkål/brokkolimos og asparges. Og litt rødt i glasset.
Trengs det noe mer skal jeg følge ditt råd, ost og kjeks. Har noen Nannah (eller var det Gerd?) kjeks med sesambasis - det funker bra.
Det er jo kjempeflott at du har begynt å trene litt igjen. Og det er helt sant at du ikke må gjøre det for ofte i starten. Da blir du bare plutselig støl, sliten og lei. Easy does it....
Albatross: hvis det blir som du frykter - kvinn deg opp og husk at egenverd ikke måles i kilo. Og at litt opp gir gode sjanser for litt ned neste uke. Svingninger i løpet av en uke er ikke noe mer enn akkurat det. En uke. Men kanskje du tar helt feil!:D
Sliter med å gå ned i vekt på lavkarbo og lavkcalori, men trives best på lavkarbo. :ja:
For å gå ned i vekt har jeg gått på Euro-diett og lignende, veldig kjedelig i lengden og jeg orker ikke bruke tid, krefter og ikke minst penger på en slik diett nå.
Har tenkt å følge et alternativ til ED, men ikke kommet helt i gang med det enda, men regner med å være i gang med den dietten i midten av februar ca. :)
Da kommer jeg til å telle både kcal og karbo og holde meg mest mulig unna meierioprodukter da jeg tror kroppen min ikke går ned i vekt når jeg spiser det.
Denne uka har vært litt unntakstilstand pga nyopperert ben, så til uka føler jeg for en rensekur med bare protein-shake frem til helgen hvor jeg skal på venninnetreff (Fondue og masser av vin) og hotelltur med mannen, da blir det garantert litt utskeielser.
Men etter Valentines Day er jeg klar for å sette i gang både med diett og trening, så derfor måtte jeg bli med i denne tråden når jeg så den. :heia:
Jeg er fortsatt i litt ned og litt opp dalten, men toppmålingene er nok litt lavere enn før. Kjedelig da, når jeg tror det løsner, så ryker vekta opp...
Litt ekstra mat i helgen, men føler egentlig at jeg har vært flink. Spiste noen få høykarbo kjeks til ost og kjeks fredag, men de var løvtynne og bittesmå. Likevel, fortsatt MYE luft i magen, så det er vel kanskje årsaken denne gangen.
WOW! DET må en kunne si var veldig bra! Så hvorfor grue seg slik? Gratulerer med nedgangen; så håper vi det fortsetter den veien.
Så sant så sant....
kjeks med sesambasis høres jo veldig godt ut; er det disse?
Her har dagen gått som søndager flest; veldig rolig, ryddet klær, ryddet hus, gjort klar til ny uke osv. Deilig å bare ta det med roooo. Det er såpass hektisk i hverdagen at jeg ikke kan annet enn å kose meg mest mulig i helgene. Skulle, burde, ville vært ute og gått en tur, men prioriterte husarbeid. Uten at samvittigheten er mørklagt av den grunn :D.
Søndag kveld er en god kveld; først er det siste episode av den inmponerende gjengen i Ingen grenser, før vi ser en Iskald verden. Helt utrolige bilder, natur, ja alt. Og vips; helgen er snart ny uke - ønsker dere alle en god uke med god samvittighet alle sammen.
Problemet er bare at når jeg serverer dem som "noen hjemmebakte også" i tillegg til kjøpekjeks, blir de borte med en gang. Alle liker dem best - selv om ingen nevner "lavkarbo".
Ellers er jeg enig i din vurdering av TV-programmene på NRK søndag kveld. Den der Uten Grenser-gjengen er rett og slett utrolig. Og jeg blir aldri lei av å se pingviner hoppe/stupe ut av vannet... :stortsmil I dag er det "Broen". Ikke verst den heller..;)
Snikveide meg i dag, og var opp noen hundre gram igjen. Men kjenner at jeg har litt vann i kroppen etter en fin skitur i foregårs, så jeg skylder på det.
Ellers driver jeg og tenker omkring kosthold og framtida. Jeg startet i november og sa jeg skulle gi meg ihvertfall fram til jul, og om jeg valgte å fortsette skulle det bli en grundig evaluering innen seks måneder. Nå er jeg halveis til det.
Jeg har klart hovedmålet: kan bruke lagret fett som energikilde på skiturer osv. Er ikke lengre avhengig av å ha med druesukkerholdig mat og drikke på turene, energien holder hele veien (ihvertfall i 2 timer på rimelig høy intensitet, snitt 82-83% av maxpuls).
Har gått ned ca 4 kg. De gikk jeg ned veldig fort, siden har det i praksis stått stille - kanskje 1 kg siste 6 uker. Det er ikke et veldig viktig mål å gå lengre ned, men skulle gjerne gjort det.;)
Jeg har ikke fått mer energi i hverdagen, snarere tvert i mot. (Bortsett altså fra at jeg har bedre energitilførsel på langdistanse). Jeg syns fortsatt det er tungt å gå alle trappene på jobben, og er fortsatt mye trøtt på dagtid.
Om ikke alt for lenge skal jeg bestille meg legetime å se på blodverdiene. Jeg er veldig spent på Hb, for jeg har ikke tatt mye jerntilskudd. Har alltid spist mye grovt brød, som jo er en god jernkilde. Det kan ha slått negativt ut, og medvirke til trøttheten.
Men mest spent er jeg på kolesterolet. Har alltid hatt for lavt av det gode og normalt av det dårlige, men slik at forholdet dem imellom ikke er bra. Jeg har et mye høyere inntak av mettet fett nå (melkeprodukter mest), men også av umettet (fisk, olje, nøtter, avokado...). Jeg trener ganske mye, og det pleier å være gunstig på balansen. Dessuten hører jeg jo mange si at kolesterolet er mye mer avhengig av karbo enn legene tradisjonelt har trodd. Hmm. Jeg tror kolesterolverdiene vil avgjøre mye for hva jeg velger framover.
Jeg føler at ketose ikke er helt riktig for meg. Kan ikke helt forklare hvorfor, men jeg ser ikke for meg at jeg skal leve slik alltid. Jeg vil gjerne ha lav karbo, ikke poteter, ris, pasta m.m. til daglig. Men en grov brødskive eller to? 4-korn og yoghurt til frokost? Et kosthold på 60-80 g kh om dagen, ikke i ketose, men med en kropp som fikser å bruke fettlageret som energikilde?
Men så tør jeg liksom ikke gå ut av ketose heller. Syntes det var så fryktelig tungt å gå inn. Og tenk om det å gå ut av ketose fører til at alle fire kiloene kommer rett på, og kroppen med en gang nekter å bruke det lagrete fettet, bare glykogen og karbohydrater:eek:. Da må jeg starte på nytt, og det vet jeg ikke om jeg orker:(.
Jaja, det var noen tanker i dag. Har ikke bestilt legetime ennå, så det tar litt tid før jeg bestemmer meg. I dag skal jeg skaffe meg noe lavkarbobrød. Jeg må spise litt brød, det går i knekkebrød og frokostboller hele tiden. Bruker for mye tid på å bake. Bake brød, skjære i skiver og fryse ned. Det er strategien. ;)
Hva med å lese deg litt opp på Fedon? Synes dine tanker om kosthold passer fint inn med ham.
Er vel i ferd med å bevege meg fra ketose og inn i mer generell LCHF jeg og. Ikke helt Fedon, men har økt litt på KH. Sliter for øyeblikket, med mange ting i grunnen, blir så lett å bruke mat til å stagge følelser, uansett om det er lovlig eller nesten lovlig mat, så MÅ jeg telle calorier for ikke å spise for mye og gå opp. Fra fredag til i går talte vekta +1,8kg. Ned en halv igjen i dag, da jeg var flink i går... Bare rot med maten her altså, helt min egen skyld og på en måte så gjør vel matvalgene alt værre. Altså, gresk yoghurt med sukkerfritt syltetøy... Atkins barer... Ja, mye søtt som egentlig metter dårlig, så går jeg løs på mat etterpå... Lagde noen gode peanøttkjeks, men litt av samme problemet der, og de er salte, langt fra søte...
Jeg får gjøre mitt for at dette ikke blir en helt død tråd! :o
For å si det sånn så har det vært en håpløs uke - ikke nødvendigvis matmessig, men etter min o store svømmetur forrige fredag (og ja jojomesteren, jeg svømte over 1 time.......) så har jeg ikke trent mer. Lørdag kom det noe mellom og søndag hadde jeg jommen blitt syk igjen :confused:
Søndag kveld bar det i vei på tjenestereise, med feber og ibux, og ved hjelp av sistnevnte funka jeg hele mandagen, men da jeg kom hjem var det flatt ut. Og der ble jeg til idag. Og da ender det jo igjen med laaaaange dager på jobb og stress, selv om jeg stadig tenker at nå MÅ jeg ta det litt roligere. Mistenker at det er mangelen på å gjøre det som har gjort at jeg har vært forkjølt - nesten frisk - ny forkjølelse i løpet av de siste to ukene.
Vekta går ned - men nå går det sakte igjen. Har planer om å restarte treninga til helga, og så forsøke å få til 4-6 økter i uka. også kommer det til å bli litt god mat og vin til helga, mannen og jeg er alene hjemme:rolleyes:. Har noen tanker om litt kickstart der og, samtidig som jeg ikke kan ta helt av. 2 kg opp på mandag er aldri noen god start på uka....
Det er interessant å høre om dine erfaringer og tanker jojomesteren. For meg så er det alt det positive rundt som får meg til å fortsette - selv om jeg også har et stort ønske om å bli litt mindre.
For meg så er det en merkbar livskvalitetsheving (er det et ord??) å stort sett leve lavkarbo. Jeg får mer energi i hverdagen - jeg tenker mindre på mat - mindre søtsug - jeg greier å holde meg til færre kalorier og jeg greier å trene godt. og med den ca fordelingen jeg pt har mellom fett og resten, så fungerer også magen min noenlunde.
Soving tror jeg er en ustabil faktor uansett hvordan jeg holder på.
Jeg syns vel egentlig det aller beste er det med å ikke "gå tom". Jeg kan gå rett fra jobb på trening, og det skjer ikke at jeg ender med å ikke greie nada fordi jeg går tom. Jeg blir sulten, men ikke sånn "skjelvensulten" som jeg kunne bli før, og som jeg virkelig HATER. Det er alltid mer å gå på.
Men jeg går jo også ned, om enn sakte. Har vel brukt 1 mnd på den siste kiloen- kan vel ikke akkurat si jeg raser ned, men jeg trøster meg (forsøker...) med at det er lettere å holde vekta når man bruker tid, for da får kroppen tid til å venne seg til at den ikke skal veie x kilo mer.
nå må jeg over i en bedre stol - ryggen tar knekken på meg (kun muskulært - men fikk ikke vært hos massasje her om dagen pga massørens sykdom...:cool:)
Håper at vi kan holde liv i denne tråden, jeg syns det er veldig hyggelig å "snakke" med dere og det gir meg troen på at dette går bra!
neida, det går nok strålende! Tenk positivt, sa vil kanskje kroppen din slippe de "stress-kiloene". Dersom man er stresset og hele tiden tenker at man MÅ gå ned, kan det være grunn i seg selv for at kroppen begynner og holde igjen ;)
Glemte kanskje å oppdatere her!! :confused: den veiedagen gikk fint, ned 1,4 beste nedgang hittil!!! :D men gleden er kortvarig kjenner jeg denne kroppen rett....
4 dager med trening unnagjort, nå tar jeg helg.
Har synda med fun light saft og 1 atkinsbar og 2 atkins sjokoladet denne uka. Og nå i helga blir det jobbreise med null mulighet for straight lavkarbo med mindre jeg faste :lol:
I tillegg kommer mensen iløpet av helgen/begynnelsen av neste uke, så blir tidligst veiing 19 februar nå.... :ja:
Da er det vel best å vente med veiing til 19 februar da, Albatross ;) Og ikke bruk tida til å grue deg... :)
Det går litt tregt her i gården også... Men i stedet for helt stillstans så går det bittelitt ned, men det går sakte og litt opp og ned når jeg snikveier meg ;) Men har målt meg også, det må vi ikke glemme, og blir litt smalere og smalere. Det er jo det som teller da... hvordan klærne sitter. Tror det har hjulpet å slutte med søtning i teen og kutte drastisk ned på sukkerfri Fishermans friend!
Ellers har jeg begynt på yoga, veldig rolig sådan, og er veldig positiv til hvilken virkning dette kan ha på kroppen min. Jeg kan jo ikke trene slik andre kan, kroppen vil ikke restituere seg. Har hatt mye smerter etter de to første yogatimene, tenkte jeg måtte gi opp dette også... Men så fikk jeg råd om å ta varmt bad med en kopp salt i samt ekstra magnesium og dette har hjulpet masse! Det trekker melkesyra ut av kroppen. Er veldig glad for det, for jeg hadde nok blitt deppa om jeg ikke kunne fortsette med dette heller.
I helga så blir det nok litt vin både fredag og lørdag, som vanlig. Dette er nok en del av grunnen til at det går sent ned, men da får det heller gjøre det :D Det er så deilig å slappe av med noe rødt i glasset :p
Ja, jeg tenker at det blir litt mer Fedon etterhvert - men fortsatt litt mindre kh enn det han anbefaler. I dag har jeg bakt Møllerens lavkarbobrød og spist fire små skiver til frokost. Helt OK, og mer kh enn jeg pleier å ha til frokost - 15 g kanskje? Spent på hvordan kroppen reagerer på det,skal ut på ski snart.
Vondt når man sliter litt og er vant til at mat er en del av mestringen!! Det der vet jeg alt om..:o Det finnes ingen ordentlige gode råd, tror jeg. Gå tur i stedenfor å sitte inne å tenke. Pusse tennene ofte, evt bruke munnspray/ skylling for å minske søtsuget. Men det viktigste er selvfølgelig å få ryddet opp i det som sliter. Noen ganger må man akseptere at det tar langt tid, andre ganger kan man tvinge seg selv til å gå gjennom den prosessen litt fortere. Husk at du skal ta vare på deg selv - noen ganger kan det være lurt å legge til side matfokuset. Kanskje du ikke trenger å gi deg selv dårlig samvittighet akkurat nå? :love:
Ja, jeg kjenner meg igjen i den med ikke å bli helt tom og skjelvensulten! Uten tvil det aller beste, og det som gjør at jeg ikke skal tilbake på høykarbo. Men jeg sliter med å aldri mer komme på 100% om du skjønner. Er blitt seigere i utholdenhet, men føler at hele livet er på 70-80%, energitoppene er borte. (snakker ikke her om puls, altså). Savner den superenergien jeg hadde innimellom før. Men den var kanskje knyttet til ekstra høyt blodsukker? For jeg gikk jo ofte i kjelleren etterpå..:confused:
Hmm. Egentlig har jeg vel gått ned en kilo siste måned jeg også. Veiedag i går, og tilbake der jeg var tidligere i uka. Altså litt stabilt på 73,2 nå, var 74,4 tidlig i januar. Det er kanskje et greit tempo? Leser jo om så mange som går ned 1/2-1 kg i uka, men hvorfor skal man egentlig det? Viktig at hodet er med!!! Har noen bukser som er blitt veldig vide i livet, og tar meg i å irritere meg over at de sitter så dårlig. Og dobbelthaken likner litt mer på kalkunskinn - tenker at det tross alt var bedre da den var fyllt og fast.:D Må bruke tid på å venne seg til endringene, ja....
Mmm - den yogaen hørtes deilig ut! Jeg trente mye yoga før, men har falt av lasset. Merker det veldig godt i skulder og rygg, og stivhet generelt. Skal begynne igjen. Skal ha to ukers vinterferie på hytta, da blir det yoga nesten hver dag:rolleyes:.
Jeg har ikke fått med deg at du ikke kan trene/ ikke restituerer deg. Tror ikke jeg har hørt om det før - vil du fortelle hvorfor det er sånn? Hørtes ikke noe greit ut!!
Og du, den rødvinen blir jeg med på i kveld! Sitter på fjellet med gemalen og nyter livet. En skitur nå, så en god bok og en bedre middag - med rødvin - i kveld!:D
Kjære alle sammen! Snakk om at vi er sammen - til og med i samme båt til og med! Jeg har holdt meg litt unna; forrige veiing med oppgang satte seg fast mellom ørene, og rett og slett psyket meg ned og ut herfra. Glemte veiedagen i går, men i dag viste vekta 0,4 ned siden sist. Altså ned 2,9 siden 1.januar, det er jo egentlig veldig bra, men som flere av dere har jeg dårlig erfaring med videre vektnedgang etter de første vannkiloene. Jeg VET det er dumt, jeg VET at jeg ikke skal la litt oppgang knekke meg, men så skjer det lell. Det sier meg at jeg (fortsatt) har for stort fokus på vekt og mindre på å mestre hverdagen gjennom de små målene jeg har satt. Blah....
Mensen i forrige uke + vektoppgang = dårlig kombo og dårlige dager. Att på til spiste jeg et lite kakestykke - veldig dumt den uka i grunnen, som ga meg et søtsug av dimensjoner. Det var lærerrikt men slitsomt mens det stod på. Jeg har derfor laget sjokolade av 86 % sjokolade og cocosa; som gir 7 g fett, 1,3 g kh og 0,6 g proteiner pr stk som ligger i kjøleskapet. De er mektige så en spiser ikke mange:p, men greit å ha hvis det blir for ille.
Jeg VET jeg må redusere på pepsien (igjen:eek:); det har tatt av litt igjen. Jeg vet jeg burde kutte den helt ut, og er på vei men velger å ta det sakte. Kanskje pinglete, men jeg føler jeg trenger noe liksom.
Jeg har heller ikke de store svingningene på blodsukker, og kan godt gå fra jobb til trening. Men da må maten være kjapt på bordet når jeg kommer hjem altså; blir kvalm og får magevondt/kramper hvis det går for lang tid uten mat. Og så merker jeg at jeg får litt migrenetendenser hvis det går for lang tid og jeg ikke spiser, og særlig hvis jeg er i aktivitet. Altså må jeg spise litt før trening selv om jeg egentlig ikke trenger det. Og apropos trening så er jeg i gang med tredemølleaktivitet; skal prøve å få gått to timer i uka. Gåing er balsam for sjelen min, og nå på vinterstid med is overalt er mølla et alternativ. Yoga derimot høres deilig fristende ut; og det hadde helt sikkert vært noe for meg og denne stive kroppen. Utfordringen min er at jeg er mye på jobbreise i perioder og "mister" timer. Men kanskje jeg kunne sett om det går kurs de periodene jeg ikke er så mye på reise?
Og så skal jeg være mer aktiv her inne; jeg trenger det og jeg trenger dere. Sånn er det med den saken. Klem til alle og enhver, og to til den som trenger enda en. Vi snakkes med!
Jeg fikk diagnosen Postviralt Kronisk Utmattelsessyndrom i fjor... :( Har hatt melkesyresmerter i 1 1/2 år. Begynte å trene (med personlig trener) for å få mer energi... Visste ikke da at det var denne sykdommen jeg hadde. Jeg ble kjempedårlig av treninga og har hatt smerter siden... Har blitt litt bedre nå, derfor ville jeg prøve yoga for å se om dette er noe jeg kan drive med :) At kroppen ikke restituerer seg etter trening er en av de symptomene på denne tilstanden. Må leve livet annerledes fra nå av, fordele den lille energien jeg har slik at jeg ikke blir liggende igjen. Dårlig konsentrasjon også, det er derfor jeg ikke skriver så lange innlegg her inne :rolleyes: Men håpet og troen på å bli frisk er der :)
Kjære Fedona! For det første er det bra du vet hva som feiler deg! Deretter at du også har tatt et par grep som kan hjelpe deg å fungere bedre. Håper inderlig at det vil hjelpe deg!! Og du..jeg har aldri tenkt over om - eller at - du skriver korte innlegg :)
Og så skjems jeg over meg selv, som lar all verdens unnskyldninger hindre meg i å gjøre det jeg skulle, burde, ville gjøre. Jobbreiser, sliten, lange dager på jobb. Æsj. Skjerpings. Jeg kom over denne forleden dag, og ble rimelig skremt da jeg tenkte over hvor jeg er på trappa i forhold til motivasjon for aktivitetet/trening.
Jo da, jeg var helt nederst :(:(. Skikkelig skremt ble jeg. Og jeg trekker fram denne når jeg kjenner på manglende lyst til å gjøre noe.....
God søndagskveld godtfolk! Og forresten; velkommen i tråden Titti og Åssi!
Her har dagen vært som en veldig vanlig søndag, men mot normalt har jeg vært og trent. Slitsomt var det også :p Hadde veldig godt av det kjenner jeg, og jeg liker følelsen i kroppen etterpå. Morsdagen er unnagjort litt i stillhet; jeg ba om å ikke få kake og slapp det. Som vanlig var jeg først oppe, så frokosten ble som den bruker å være. Nå er det bare resten av kvelden igjen; skal se på TV når den Iskalde verden begynner; må vel finne fram litt strikketøy til da. Ønsker alle en riktig god ukestart i morgen tidlig. Og til dere som har mandager som veiedag: good luck!
Oj, sann, Fedona - det der høres heftig ut! Jeg tror aldri jeg har hørt om PKU før. Så vondt som melkesyre er - og så ha det hele tiden...:(
Du har sikkert rett i at yoga kan være en bra ting. Jeg har gått litt på kurs - men ellers drevet det mest hjemme, ved hjelp av en matte og en god lærebok. Solhilsenen lærer man seg ganske fort, og får man tatt den 3-4 dager i uka er mye gjort. Resten av den lange serien ( i ashtanga, som er det jeg kjenner best til) kan man ta litt etterhvert, og velge bort de man ikke liker. Noen er fryktelig tunge og anstrengende, andre er deilige og tøyer veldig godt.. Poenget mitt er at du ikke behøver å være avhengig av et kurs (mange gode instruksjonsvideoer, også på nettet). Jeg reiser også mye i jobben, og en periode pakket jeg alltid matten i kofferten og gjorde yoga på hotellrommet om morgenen.. Men hør som jeg snakker - jeg har jo falt helt av og ikke gjort noe yoga siden tidlig i høst...:o Men nå vil jeg starte igjen!!:p
Tarato - du er ikke nederst på stigen, du er øverst!! Hurra! :heia: Åh, jeg kjenner meg igjen i alt det du skriver om følelsen når vekta går litt opp. Spør man de rundt seg, er det ingen som skjønner hva du snakker om. Det er jo alt det andre man er som betyr noe, ikke en halv kilo opp eller ned!! Men det sitter tidvis litt langt inne....:rolleyes:
Jeg har hatt en flott helg. Gått nesten 3 mil på ski, i masse vind. Er sliten i kropp og sjel, deilig.... Og så har jeg bakt to lavkarbobrød fra pose. Møllerens, som var greit, og Lavkarbohusets, som var skummelt godt..:o Så ja, jeg har spist litt mye brødmat...
Ny uke, jenter. La oss spise vår mat, trene vår trim, leve vårt liv og ha det bra - og ikke bry oss så mye om noen tall på en elektronisk dings....
Helgen med mye karbo er endelig over. Matmessig så har jeg synda 3 ganger, var ikke andre alternative å velge , så ble 2 baguetter med ost,skikkelig salat, og pizza. Drikken kunne jeg ikke velge noe som var lite karbs i, for det fantes ikke på tilstelningen. Men legger vel ikke på meg fett på 2 dager? :confused: ellers så har jeg ikke falt for fristelsen til å kjøpe nattmat, spiste atkinsbar istedet ;)
Tanta ankom igår så når er jeg oppblåst av hvete,gjær, og tante :lol: lurer på hvor mye vann jeg har lagt på i kroppen nå .. Hehe...
Veiedagen blir neste søndag , men har litt lyst å veie imorgen for tull å se :lol:
Da har jeg bestemt meg for å teste en periode uten meieriprodukter og kunstig søtning. Jeg har hatt mye migrene i det siste, og det var en av grunnene til at jeg sluttet med karber, for å slippe denne.. Vekten min står dessuten bom stille, derav denne tråden ;)
Så... noen andre som har gjort dette med resultater?
Blir spennende å se hvordan måltidene mine blir fettvis uten rømme, ost og fløte. (Jeg bruker sojafløte og sojayoghurt, som nesten ikke inneholder noen karber, men kanskje det er denne jeg får vondt av?)
Før fikk jeg migrene av reker. Nå slår det ut i allergisk reaksjon i hele ansiktet om jeg spiser så mye som en. Så kanskje det ikke er rømmen osv? Jeg spiser melkeprodukter som kesam og cc. Var mye plaget med migrene før. Men ikke nå lenger. Prøv naturlig søtning som sukrin i stedet.
jeg følger deg Åssi, og vil gjerne høre hvordan det går. Jeg plages også med migrene, sånn nesten litt hver eneste dag. Er blitt bedre etter jeg begynte på LK, men vet ikke om det er kosten eller oppstart av forebyggende medisin som jeg begynte med i noe samme tid. Jeg har redusert melkeproduktene, sånn at jeg spiser litt ost, kan ta litt rømme, bruker nesten ikke fløte i maten lengre. Før hadde jeg fløte og ost i ALT. Jeg reagerer med migrene på mat, typisk rødvin f.eks:eek: men har funnet en type som jeg ikke får det av. Videre slår mørk sjokolade ut; det er ganske nytt tror jeg. Hvertfall slår det ut hvis jeg har litt sånn migrene i emmingen. Er også rimelig sikker på at pepsi max ikke er så bra heller, og jobber videre med den. Ellers greier jeg ikke å sette fingeren på noe som slår ut og som kommer fra kosten. Fra før i verden husker jeg at potetgull ala type med redusert fett (husker ikke hva den heter) alltid ga migrene. Nå er jo den ikke et problem lengre, men jeg husker det fordi en lege lo av meg da jeg fortalte det. Mat slo ikke ut sånn sa han. Jeg unnskylder ham og hans uvitenhet med at dette var lenge før forrige årtusen:o. Men reker da Anarko; det har jeg aldri hørt om før. Det viser bare hvor merkelig vi er skrudd sammen tenker jeg. Andre ting som virker inn på migrenen min er lite/manglende/dårlig søvn, stress selvfølgelig, sterkt sollys, vinterkald luft mot et hode uten lue. Sånne helt daglige ting i grunnen:(
Så tilbake til melkeprodukter og suketter: jeg har ikke merket det helt store etter reduksjon av melkeprodukter, og heller ikke etter jeg kuttet sukettene i teen. Men jeg tenker at alt monner og drar, og det blir sikkert bedre. For meg var det lurest å trappe ned og ikke slutte brått - på den måten ble hodet med på veien også og jeg slipper å savne noe.
Ja, jeg skal først spise opp melkeproduktene jeg har i kjøleskapet, kose meg med fløten i kaffen, før dette trår til for fullt.
Er som deg, Tarato, plaget meg litt migrene hver dag nesten. Dette var ikke tilfelle før, og det var ikke tilfelle den første mnd på LK heller.. jaja, jeg skal nok finne ut av hva det er. Hos meg er det særlig alkohol, stress og lite søvn som gir utslag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.