Etter noen uker på lavkarbo kan jeg trygt si at jeg aldri skal tilbake på brød og poteter igjen, for dette er så behagelig for magen atte :p Så jeg betrakter ikke dette som noe som helst "quick-fix" eller slankekur.
Men jeg vil jo gjerne gå ned noen kilo, og tenker at det kan da ikke være et kriterie å like disse produktene?
Jeg kjenner godt til metoden din for å få unger til å spise grønnsaker, og jeg har virkelig prøvd- med jevne mellomrom å like alt dette 'gugget' uten å lykkes. I alle sammenhenger ville det jo forenklet tilværelsen betraktelig om jeg likte det.
Når det er sagt, og uten å starte en diskusjon her, så går det greit å ha det i varm mat, da blir smaken kamuflert. Jeg får holde meg til det tror jeg, til jeg evt. finner andre/ flere alternativer ;)
Vet dere hva jenter ?
Jeg synes dere er kjempeflinke alle sammen, uansett vektresultat denne uka.:) Alle gjør en god innsats, men resultatet en ønsker seg blir kanskje ikke like strålende for alle. Om en går ned noen gram eller opp noen gram, er ikke så viktig i den store sammenhengen. For neste gang blir kanskje vekten et positivt innslag. Kanskje en også burde tenke på at 0,5 kg nedgang i uka er et medisinsk anbefalt tall. Store og brå vektap er faktisk ikke så gunstig for kroppen. Mye væske forsvinner sammen med litt fett...... Hormonene svinger, huden blir gusten og slapp, mensen kan bli ustabil og i værste fall utebli.....
Det er ikke bare ved sult og hunger det kan skje.
Så motiverte som alle her inne er, er jeg sikker på at vi skal lykkes. :)
Enten vi vil ned 5, 10 eller 30 kg. så tar vi den tiden som trengs. Og så skal vi holde oss der !! :heia:
Juhu.... der begynner en ny kamp !!
:goodluck: til alle sammen.
Hemmelige fettkilder er bra, og jo mer kamuflert de er jo mindre legger man vekt på at det er ekkelt eller slikt. Jeg setter meg aldri ned å spiser 50 gram smør med skje, men innholdet er det samme når jeg spiser en porsjon med grøt, f.eks.
En porsjon av fløtegrøten jeg lager inneholder :
Energi 553 kCal Protein 2.25 g (5 % ADI) Karbohydrat 2.55 g (2 % ADI) Fett 59.3 g
Den siste uka så er det flere som har sagt til meg at jeg ser så utrolig bra ut, og prater om at jeg har fått en så fin brunfarge og at huden gløder (litt sånn som folk sier om gravide) og at jeg ser så sunn og frisk ut.
Problemet er bare at jeg er faktisk ikke brun. Litt farge, ja, men ikke noe mer enn andre.
Og det slo meg akkurat; det er ikke fordi jeg har solt meg, det er fordi jeg har kuttet karbohydrater! Hurra!
Så gøy med sånne tilbakemedlinger, Appelsinpiken!!
Jeg har også merket en bedring i huden :)
Endelig hjemme igjen! OG jeg er i ketose! Det hadde jeg aldri trodd, for på tross av at jeg har vært ganske flink, så har det ikke vært helt ketogen kost.
Regner allikevel ikke med noen voldsom endring i vekta, ettersom jeg har nytt både alkohol og annet lavkarbosnacks ;)
Er det noen av dere som har erfaringer med smakskaffe fra Friele? Sånne små poser med 'Chocolate' eller 'Irish'?
Jeg bruker å slenge oppi litt når jeg trakter kaffe, for smaken sin del. Men nå så jeg på pakken at den inneholder melk.... :(
Har ikke erfaring med den bytausa, men melka er vel ikke det verste? Slike poser har vel ofte mye sukker?
Uansett, hvis du blander en pose i en hel kanne kaffe, kan det jo ikke bli mye pr kopp :)
Hehe, det er midre enn dèt: en skje pr. kanne :p
Står ingenting om sukker, men for sikkerhetskyld dropper jeg den ei stund. Tenkte å prøve Prutti's cafè latte til kvelds, høres ut til å dekke både søtbehov og småsult :o
Takk for påminnelsen om den! ;) Kjenner sult nå, ikke gjort siden siste rest av remuladesalaten i 12-tiden. Metter godt den!
Nå blir det flautgraut og muligens det blir en liiiiten kaffetår til kvelds. Passer fint i og med at jeg blir søvnig av koffein. :rolleyes:
Har dere hatt en fin dag?
Bra du har holdt deg i ketose hele turen, Maria! Står det jaggu respekt av ;) Sier kjempemasse om instilling og motivasjon, og som dere vet er det viktig for meg :D
hehe, om jeg har vært i ketose hele tiden vites jo ikke, men per i ettermiddag er jeg iallefall det ;)
Ja, jeg er i grunn litt overrasket over min egen viljestyrke, for jeg har bestandig vært den første til å si "nå må vi ikke bli hysteriske, det er tross alt helg osv", men denne gang er det annerledes. Jeg er skikkelig klar for endring altså! :ja:
hehe, tenker du på meg? Det blir i morgen. Jeg gikk på vekta da jeg kom hjem i dag, mer for å stålsette meg til i morgen, men vekta var uforandret! :D Og dette var jo en ettermiddagsvekt, og da er jeg gjerne 1 kg tyngre enn på morgenen ;)
Mmmm! Lagde den caffe latten nå, og det var virkelig god altså! Jeg var litt skeptisk da jeg så ingrediensene, men denne var knall for min såre hals :)
Det kan hende det var bare den, men jeg er jo heller ikke vant til å gomle smør altså... Jeg liker veldig godt smeltet smør og smør-smak, det var bare det at det ikke smakte sånn som jeg var innstillt på at det skulle=) tok en pakke smør på grønnsakene til frokost idag da, og det smakte bra:)
Tror ikke vi kan ha skritt-teller her, ikke EX-sikkert vettu.. Sånn var det hvertfall forrige plassen jeg jobbet:rolleyes:
WOW, FLINK:heia: H
Superflink du også!!=)=)
Jeg er imponert, gleder meg til å se i veietråden:D
Har oppdatert i vekttråden, men MÅ jo bare skryte ørlittegrann her også:o 2 kg ned... TO FORBASKEDE KILO! Endelig er jeg under 70, gurimalla så glad jeg er! Tusen tusen takk til alle som hang seg på rundt 1.juni.. Uten denne gjengen hadde jeg sikkert mistet motivasjonen for lengst. Og en EKSTRA stor takk til besteste Pruttilutt for all hjelp, ukesmeny, oppmuntrende ord og skravlings:D
Ser at dette virket som et "takk for meg og takk for alt" ler Det er ikke det altså, jeg ble bare så inniheiteste glad!!
Jeg er så skuffa!
I dag er det første gang i mitt liv at jeg FRIVILLIG har lagd meg en kopp med te. Og den drakk jeg helt uten søtning av noe slag, og det oppdager jeg ikke før jeg var ferdig med koppen.
Og så fikk jeg lyst på kaffe (noe jeg aldri drikker, og da bare en kaffe mocca (!!!!) for å kamuflere kaffesmaken best mulig. Satt på traktern, og tenkte jeg skulle piske litt krem og ha oppi. Fløten gikk ut på dato i dag, og hadde ikke blitt åpnet (men hadde blitt fraktet rundt i en kjølebag til og fra hyttetur). Men så hadde den blitt litt rar og klumpete og luktet litt rart. ÅÅÅH, jeg som endelig faktisk hadde LYST på kaffe.
Går det an å drikke kaffe på cafe? Med helmelk?
Og; fungerer diett.no hos dere? Funker ikke i det hele tatt hos meg...
Fy søren! Jeg sitter med gåsehud herfra til januar og tilbake! :D
To kilo er jaggu bra! Tenker kroppen din har kvittet seg med en god del avfallsstoffer, vann og fett. 2 kg på ei uke midt i startfasen er ikke bare vann! Og det har vært meg en sann fornøyelse å hjulpet deg med matplanen, du vet akkurat hvor du finner meg hvis du trenger meg - uansett hva du trenger meg til. :love: SÅ STOLT!!!
Deler gleden din, du har all grunn til å være stolt :heia:
Har akkurat laget cafè latte for første gang, og yammi! den var god! Kjenner med en gang at den er mektig, så vet ikke om jeg klarer hele koppen engang :D
Og i kveld har jeg skikkelig good feeling for morgendagen (vekta var 67,4 i morrest), for i dag har jeg fått det til tror jeg. Inndelingen min i dag ser slik ut: Fett: 85% Protein: 13% Karb: 2%
I tillegg har jeg vært på do :D
Prutti: jeg har lagt inn cafè latte'n på diett.no. Mente ikke å kuppe den, men kjenner at denne risikerer å bli med hver dag :sikle: så da måtte den på plass. Den er forøvrig også notert i lavkarbo-oppskriftspermen min ;)
Jeg er ei jente på 21 år ifra trondeim. Har alltid vært veldig aktiv, men etter en kneskade da jeg var 17 år, så har kiloene gradvis økt. Mitt endelige vektmål er og gå ned 20 kg, og gleder meg til å se resultater!
Har vært innpå denne tråden og lusket litt før, men har ikke startet for fullt på dietten før nå! Måtte lese endel og gjøre litt research før jeg startet på noe som strider imot alt jeg tidligere har lært.:p
Så nå er boken innkjøpt og lest, og motivasjonen er på topp!
Nå setter jeg min lit til at Pruttilutt kan fortelle om dette er bra eller ei.
Jeg får jo litt hetta av alt det fettet. Ser for meg ei smørpakke ......:eek:
Sanna, jeg synes fordelingen din ser utmerket ut! Godt med fett og passelig med karbohydrater. Supert! Hvordan ser prosentfordelingen ut? Antar den ser perfekt ut den også :)
I dag burde jeg hatt smekk på fingrene, altså. Nettopp gått gjennom dagens inntak, og det er ikke noe å skryte av. Varmen slår meg helt ut, bare spist rester av remuladesalaten og halvannen kopp eggemelk...
Jeg har hatt en god dag som jeg avsluttet med kaffekos med pruttiluts lapper. Tilsatte noen dråper vaniljeessens og noen dråper søtningsmiddel. -Kjempegod hjelp når man har lyst på noe søtt, altså - og veldig mettende! Gride å få fettprosenten opp i 82 prosent i dag, fornøyd med det!
Det har vært en ny fin dag her inne, og i morgen er det hverdag igjen, deilig med fri, men mindre fristelser i hverdagen da :):)
Ja, jeg har snust litt på den der fettfasten, men har ikke likt den noe særlig. Kan ikke innbille meg at det er noe som helst fornuftig for kroppen, rett og slett en overkill. Antar vekten går litt ned til i morgen, men skal ha ordentlige måltider og ikke bare fjos som i dag, så den går vel opp igjen til onsdag :rolleyes: Dritvekt!
Hei og hopp!
Jente på 36 med 15-20 kg for mye (veier 86 og er 174) etter hormoner ann mass i forbindelse med prøverør. Disse kiloene samt det å være mye hjemme med minsten har gjordt det vanskelig å få dette av igjen. Prøver dette for første gang og er inponert over at søtsuget gav seg etter to dager!
Har vel vært på nettet å lest alt jeg har kommet over av ketoselivsstil så nå er jeg spent!
Startet 1.juni. Forventer "bibelen" i posten i morgen og gruer meg litt. Tenk om jeg har vært helt på tur??? Torkil skrev her en plass at om man ikke er spess aktiv skal man ligge på 1300-1600kcal, mens andre sier man ikke skal tenke på kcal. Er på under 20 g karbo, kroppsvekt i protein og 100-200 gram fett. Håper det holder!!!
Enig i at fettfaste bare bør være en nødløsnig om man har stått veldig lenge stille og prøvd alt annet:)
Velkommen Budeiea.:) Jeg ville i første omgang prøvd uten å telle kalorier - spis når du er sulten og til du blir mett, ofte regulerer det seg av seg selv til et passe nivå for kroppen din. Lykke til:)
Jammen!
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger. Nettsiden går sååå tregt, og vil rett og slett ikke slippe meg inn. Det samme gjelder forsåvidt noen andre nettsider som behøver innlogging.
Har prøvd å restarte, annen nettleser.. you name it... Så rart at det ikke fungerer.
Syns det er vanskelig å ha kontroll over hvor mye jeg har spist når jeg ikke får sjekket med diett.no. Har oversikt over karbohydratene, men ikke over mengden fett og proteiner.
Hei hei alle sammen!
Jeg har vært på pinseferie hos kjæresten og nå var det jammen mye å lese over før jeg kom til bunnen!
Velkommen til alle dere nye og kjempeYEY! til alle dere som har vært superduperflinke både borte og hjemme :heia:
Selv hadde jeg min siste fettfastedag på fredag (men røk på en smell med avocado og masse rømme på kvelden...utsulta etter kjøpelunsj på dagen som jeg fant ut inneholdt 61 kcal senere på diett.no :o )og det resulterte i "kun" 400g ned siste dagen. Til sammen gikk jeg da ned 2,8 kg på 4 dager!! :D
Shortsen jeg kjøpte for under to uker ser ut som en rød søplesekk, og klær som har ligget og samlet støv i skapet kommer plutselig på igjen! Dét er deilig!!
Nå blir det ketosemat en uke, før jeg går på en til med fettfaste. Jeg orker!!
Pruttilutt: Du spurte på fredag eller no om jeg var i ketose under fettfasten, JA! Så absolutt! Hadde acetonånde som kunne tatt knekken på alt av neglelakk tror jeg, hihi...men om jeg er redd for ketoacidose...hvorfor lurer du på det? Det er ikke et ketogent kosthold som utløser det. Har ikke diabetes 1 altså :) Det står mer om dette her
I helga har jeg spist ketogent så godt jeg har fått til, men det har vært stengte butikker og vi har vært mye ute slik at jeg har vært nødt til å spise litt på kafé/restauranter..Ble sashimi med ekstremt lite ris på lørdag og kebab uten pita/mais til lunsj på søndag. Men på kvelden lagde vi verdens deiligste entrecote med stekt chevre og salat og hjemmelaget pesto til...han er skikkelig flink til å lage mat!
Også begynner han på lavkarbo selv i morgen. Han har gått på det en gang tidligere, og har blitt inspirert til å begynne igjen, sammen med noen kollegaer :D
Synes det er så mange rundt meg som spiser lavkarbo for tida, er det en revolusjon på gang? :p
I kveld har jeg laget lappene dine Pruttilutt. Spiste en med smelta smør og sukrinmelis på, og to med smelta smør og lavkalori eplemossyltetøy. De smakte deeeeilig!!!
Fettfaste over tid kan trigge ketoacidose. Kroppen får ikke tilført nok energi og begynner tære på protein- og fettdepoer. Nedbryting av proteiner er slett ikke bra. Drikker man i tillegg lite og ikke får skylt ut aminosyrene kan man over tid utvikle amoniakk, og det er kritisk for kroppen. Organsvikt neste.
Mange anorektikere rammes også av ketoacidose. Antar det er en grunn til at det anbefales i korte perioder, nettopp for å forhindre langvarig belastning og stress for organene.
Håper imidlertid at du ikke ble støtt av spørsmålet mitt, det var ment i rent nysgjerrighet. Ser dessuten ut at jeg har startet min egen fettfaste i dag, har spist helt elendig. :o
Blir absolutt ikke støtt :) skjønte bare ikke hvorfor du lurte... Det er nok en grunn til at man ikke skal holde på lenge ja. Men det blir lite nedbryting av proteiner om man får i seg nok fett. Det er fettforbrenningen dette skal trigge, heldigvis :D
Jeg er forsåvidt helt enig med deg i at dette ikke er spesielt bra for kroppen. Det er jo en faste. Men jeg skal la kroppen ha det bra resten av livet, den tåler en liten støyt akkurat nå for å pushe meg inn i nedgang igjen! :p
Men en hel uke blir for drøyt for meg, klarte såvidt 4 dager. Var konstant tørr i munnen og drakk vann HELE tiden. Følte på kroppen at det holdt med de 4 dagene :)
Håper du får spist bedre i morgen da, under 900 kcal er i minste laget altså.. :klem:
Nei, i natt er jeg trøtt asså.. Håper det blir bedre igjen til neste natt=)
Jeg har spist et knekkebrød idag:eek: med et tonn skinkeost:D måtte ha noe mellom frokost og lunsj, så da blei det bare sånn..
Frokost:16.30:fløtekaffe 18.00:1,5 bryst tandorimarinert kylling(var det eller fisk uten saus..) og brokkoli og litt sånn grønne bønneting....?brekkbønner??
Lunsj: en kyllingbit til med ost oppå og salat med fetaost ved siden av..
De 2 faste egga ligger i kjøleskapet, så blir vel gjerne egg med majjo og fløtekaffe til kvelds idag og:p
Dere er så flinke alle sammen! Takler den ene utfordringen etter den andre:visemuskl :love:
God morgen alle sammen :klem:
Nå er natta snart over og som vanlig har jeg fått trålet litt gjennom forumet her i løpet av arbeidstimene :D Har akkurat fått i meg egga mine, dytta på både majjo og skinkeost(tror jeg holder meg til bare majjo nestegang :ja:) og en kopp fløtekaffe :sikle: LITT min nye favoritt eller? hihihi=) Og det er tydeligvis ikke bare jeg som synes det er godt med fløte i kaffekoppen, for en ting er jeg sikker på... Jeg har ikke drukket en halv liter fløte siden igår :geip:
Men altså.. Når jeg har sitti her og lest den ene tråden etter den andre da, så kom jeg over denne artikkelen (opprinnelig lagt ut av Nerthus her ) og synes den var veldig bra! Derfor ville jeg dele den med dere, om dere skulle mangle litt lesestoff.. Og kan virkelig anbefale å bruke noen minutter på denne, selv om det er mye kjent dukka det ihvertfall opp nye og interessante ting for meg :snill:
Så håper jeg alle får en finfin dag og at dere koser dere masse!:klem:
God morgen!
Vekt, som forventet, gått godt ned fra i går. 600 gram, faktisk. Skal jeg fortsette med denne såkalte fettfastevarianten min et par dager til? 1 kg igjen til minstenotering EVER, samt at jeg hadde hemmelig mål å gå ned til 89,9 før mamma kommer på ferie hit neste onsdag.
Får tenke litt på det. Skal i alle fall(!!) holde fettprosenten oppe på nærmere 95 i dag også. Kanskje det bare er ren og skjær flaks at vekten har gått ned? Kan tåle par hundre gram opp, da... Sukk. Hvorfor må man være så opphengt. Spent på mandag heller :rolleyes:
Velkommen til oss :D Synes det virker som om du har stålkontroll, tror neppe du trenger å bekymre deg for å være "helt på tur". På tur i riktig retning isåfall ;)
:heia:Hurra for hele 600 gram!!:heia: Så menyen din for gårsdagen... Ble nesten litt bekymret jeg! Er dèt alt man kan spise på fettfaste?
Ellers skjønner jeg godt at det booster motivasjonen, og iveren etter å ta et par dager til med fettfaste. Personlig tror jeg nok at jeg ville gjort det om det hadde funket så bra på meg, bare vær forsiktig!! :klem:
Godmorgen alle sammen, ønsker dere en deilig ny dag:D
Pruttilutt: Jeg har fått igang nedgang i vekt igjen ved å holde karboinntaket ned mot 10% og øke fettprosenten, helst vil jeg ha over 80%. Mye midre drastisk enn fettfaste, spåser masse god mat, og det har i alle fall satt kroppen i gang igjen. Så får vi se hvor lenge det varer......:)
Jeg har forspist meg:eek: De lappene til Pruttis er bare så utrolig gode, og i dag føler jeg meg helt hul i magen. Følger jo periodisk faste også, men i dag klarte jeg bare ikke vente med frokost. 3 lapper stekt i smør, med smør oppå og skikkelig fett bacon på toppen. MUMS! Ja, også to smaksprøvelapper underveis i stekingen... FEM lapper!!:eek: Enda kjenner jeg at jeg har lyst til å ta bare eeeeen til... :o
:klem: Det er sikkert bare vann og magefyll. Har du spist mer salt enn vanlig? Venter du mens (nå vet ikke jeg om du er mann eller dame)? Har du brukt mer søtstoff enn vanlig?
Uansett tror jeg de kiloene blir borte igjen like raskt som de kom på:)
Jøsses, virker som de får føtter å gå på her inne ;) Selv har jeg ikke lagd dem siden jeg la ut oppskriften. Ikke for det - synes de er kjempegode selv. Hvor mye karb var det per stykk? Har jeg vel ikke regnet ut. Det skal jeg gjøre i ettermiddag. :) Karbomamma: Bare spis i vei.
Velkommen!
I boka til Torkil står det at man i utgangspunktet ikke skal telle kca. Dersom man opplever at vekta stopper en periode kan man imidlertid vurdere å redusere på kcal :)
Kjekt å ha deg tilbake Foksy! Du er megaflink altså! imponert
Ja, jeg merker meg også at lavkarbo blir mer og mer "legitimt". I forrige uke hadde f.eks både Hjemmet og Allers reportasje om lavkarbo.
Gøy hvis flere begynner, da kan det kanskje bli lettere å spise ute etterhvert?
Flott prutti!! :heia: Klart man blir litt gira når man er så nært et mål, men du skal se du går ned uten drastiske tiltak også :)
Slik som jeg...som i dag har nådd første delmål!!!!! :D :spent:
900 gram ned denne uka, på tross av pinseferie. Fantastisk! Jeg ser nå 6 tallet på vekta, og det er år siden sist! Jippi!!
:heia:Gratulerer!! Er det ikke godt når man står på vekten og ser et tall man ikke har sett på flere år?! Akkurat slik jeg hadde det i går. Det er SÅ godt! Du har vært flink!! :heia:
Ikke mens, og tror ikke jeg har spist mye salt. Kanskje litt. Uff, jeg vet ikke jeg. Trodde jeg hadde gjort alt riktig. Vært i ketose hele tiden, og har trent endel på mølle. Får se neste uke, litt for tidlig å legge meg inn på psykiatrisk, kanskje. Selv om det ikke føles sånn.
Absolutt ikke ;) Da er det ferdigutregna, sparte jeg meg masse arbeid :p
Mener å huske at jeg spiste liksågreit alle lappene jeg stekte, masse bacon, splenda, jordbær osv. HERREGUD nå ble jeg sulten. :rolleyes:
Tipper det er treningen som gjør det, hvis du har trent mer enn du pleier? Å gå opp i vekt er ikke uvanlig da. Musklene veier mer enn kroppsfettet, og om du i tillegg får i deg en god del proteiner så suger musklene til seg disse... Spiser du kanskje mer proteiner enn fett? Regn det ut på feks diett.no?
Jeg pleier egentlig ikke å trene noe særlig i det hele tatt, men nå har jeg vært kjempeflink på mølla. Har til og med meldt meg på et løp 15. oktober for å ha et mål. Ikke gått opp noe i cm, faktisk ned 11-12 cm rundt livet disse tre ukene. Prøver å holde fokus, men to og en halv kilo er liksom litt mer enn jeg fryktet.
Nå kommer ei venninne på besøk. Hun kommer for å hente vekta. :o
Jammen kjære deg, da. Hva er det du har begitt deg ut på? Livsstilsendring. Det tar tid. Det innebefatter opp- og nedturer av alle typer. Også vekten. Du har gjort en formidabel egeninnsats når du begynner trene samtidig som du legger om kostholdet, du melder deg på et løp som krever baller og utholdenhet - og samtidig jobber du mot vekta!
Det står det respekt av!
Hør nå her. Sett deg ned å tenk litt over hva du har begitt deg ut på. Er det så viktig at du går ned de grammene du vil fra dag til dag NÅ, eller kan du akseptere at ting tar tid? At kroppen får ha et ord med i laget.
Hev hodet, se framover og vær positiv. Jo mer du stresser, jo mer noradrenalin pumper kroppen i gang. Det hjelper ikke på forbrenning.
Gratulerer med flott vekttap til dere alle. Selv gleder jg mg til morgenagens veiing. Spent. Uansett hva jg gjorde i går fikk jg ikke i mg nok energi. Fikk d "lissom" ikke helt til i går da. Bruker vanlig å ligge mellom 1500 og 2000 kcal, men i går fikk jg i meg ca 1000. teller ikke, men når kroppen er sulten blir det bare slik at en prøver å finne feilen.
Ha en strålende dag!
Juni bursdag og folk forventer kake:confused:.. Kunne selfølgelig bake en kake som jeg ikke kunne spist, men tenkte kansje dette er muligheten til å prøve meg på lavkarbokake. Hadde vært kjekt å kunne vise at vår mat også er helt topp (litt lei av at folk fokuserer på alt jeg ikke kan spise i stede for omvendt). Har defror søkt litt i kake jungelen her inne, men det er så mange, så tenkte jeg kunne høre hva dere har prøvd og fått til:). Jeg er glad i ostekake og kaker med ostekremer (type oreo, gullerot ++). Trenger noe som er ikke er for komplisert å få til, ikke tar superlang tid og ikke inneholder en million ingredienser (skal bake på jobb)..
Er på jakt etter ny vekt... I morges (som jeg faktisk hadde gledet meg litt til) viste den 62,4 ( ned 5 kg. fra i går). Vantro prøvde jeg en gang til; 70,2 (2,8 kg. opp fra i går). Vurderte å slutte å veie to ganger på rappen (!) gå for første resultat, men velger heller å kjøpe ny vekt som er litt mer stabil...
Min er og slik, så jeg går opp noen ganger slik at jeg da ser det tallet som kommer opp "flest" ganger. Har mye å si at jeg står "pent" på vekta. Ikke noe henging eller sagging på denne nei.
Men egentlig så er det ikke vekten som er mitt problem, det er vekta, thi, hi!
Det er jo så utrolig mange oppskrifter ute å går! Jeg hadde gått for en med masse tilbakemeldinger, slik at den er tydelig utprøvd ;)
Og gratulerer på forskudd! (?) :blomster:
Stille her i dag! Er det bare jeg som har fri? ;) hihi
Denne uka synes jeg det har gått så fint. Føler meg så sprek og i form. Følte at jeg hadde gått ned mye :o Vekta viste +1kg. :confused:.
For å trøste meg selv har jeg nå tømt kleskapet og prøvd alle klærne jeg ikke fikk på meg sist sommer. De passet:p, så noe har jeg gjort riktig. Har sett her inne at noen stopper å gå ned når de drikker kaffe, har blitt en del kopper i helgen. Får håpe det er bare det..
Prøver igjen neste uke :rolleyes:
Gratulerer til alle for fine resultater. Må innom siden for å lese litt hver dag, kjempeinspirasjon. Takk til dere alle som deler:klem:
Gratulerer med dagen!! Må bare spørre... Hvordan får du til marengsen til pavlovan? Har prøvd å lage lavkarbomarengs før, både ren marengs og makroner, men begge deler har gitt forferdelig resultat. Smaker vondt og faller sammen etter steking..:confused:
Takker for svar Bente1 og Pruttilutt -
Hva betyr det i paksis da?
Mere smør? Eller hvilke mat-grupper er det jeg bør spise mere av?
Som jeg sa til Pruttilutt så er det noe mere smør enn hva jeg har lagt inn på Diett.no - fort gjort å glemme smøret i panna og på knekkebrødene (å glemme å legge det inn, ikke glemme å spise. Samme gjelder sæterrømmen som jeg prøver å ha en dæsj av på det meste)
Jeg er helt "avhengig" av svar og hjelp altså, - gjør så godt jeg kan men som fersking så er det jo kompetansen det skorter på. Beklagelig vis.
I går ble det slik, men jeg var på tur i hele går og egentlig fornøyd med at jeg holdt meg til matpakken og klarte å la være å spise noe i tillegg til den. (Kyllingfilet, champingnon og bacon stekt i smør, salat - rørt i hop og dynket i aioli):
Energi: 926
Fett: 67.33
Karbo: 1,25
Protein: 79.55
Reglene for fettfaste er 1000 kal pr dag, 90% av det skal være fett. Høres ikke helt godt ut for kroppen nei, tror ikke jeg ville prøvd det mange dager av gangen. :nei: -Men det er klart, blir jeg stående helt fast veldig lenge, hadde jeg nok prøvd.
-Men ville nok heller først prøvd det Torkil sier i boka om å redusere til 21kal pr kg kroppsvekt først om man står fast, da med omtrent samme balanse karber, fett, proteiner som ellers, tror det er langt sunnere:)
Hehehe - man blir så innmari opphengt i dette her at man får de merkeligste drømmer:stortsmil
Hvis du allerede bruker mere smør og sæterrømme enn det du regner inn, så er det kanske greit å prøve å regne med det først - kanskje det ikke blir så aller værst likevel?
-Man skal egentlig ha en energiprosent på 75% fra fett, kun 20% fra proteiner. Du kan godt bruke fetere kjøtt: Kyllinglår eller hel kylling m skinn istedenfor kyllingfilet, kjøttdeig istedenfor karbonadedeig, nakkekotelleter istedenfor magert svinekjøtt, entrecot istedenfor oksefilet, grillribbe fra svin også istedenfor magert svinekjøtt, laks istedenfor torsk osv. I tillegg ekstra smør i sausen eller sammen med grønnsakene, ekstra majones eller aioli på maten, ekstra olivenolje på salaten, fløte i kaffen, følte eller sæterrømme i saus osv. Mange muligheter:) Prøv deg fram og se hva du liker, en skal jo kose seg med maten:D
Hvis du bruker noendager på å planlegge litt på forhånd, så kan du se det på diett.no, og da er det lettere å se hvor du må gjøre justeringer. Masse lykke til -Du greier dette!!:D
Hva er ønskevekta di? Noen mener at antall gram protein skal være halvparten av ønskevekta di. Prøv å følge den en stund?
Du må øke fettinntaket betraktelig. Jeg teller ikke med stekefett når jeg lager mat - det blir for usikkert. Da vet jeg heller at det som står på diett.no er et mininum av fett, proteinene er jeg veldig nøye med og karbene helt nazi. Skulle gjerne sett deg fordoble fettinntaket, opp til 130 gram.
Da er middagen på gang; kyllingfilet surret i bacon, grønnsaker og rømme. Mannen får litt ris på siden :)
Senere tror jeg enten jeg skal lage muffins eller lapper for å få testet kokosmelet mitt!
Fyser på litt dessert kjenner jeg, og det kommer garantert av for lite fett. Har ikke fått handlet etter pinsen, og fløteboksen er tom!:eek: Jeg som har blitt så avhengig av fløte i kaffen:p
Og takk for linken Rikkem0r (håper jeg ikke tar feil nå :o), den var veldig oversiktelig og fin!
For de som trenger kaketips, jeg har prøvd gulrotkaken som ligger her inne, og den ble superdupergod!! :sikle:
Jeg brukte mandelmel og bytta ut halvparten av sukrin med flytende natreen. Også brukte jeg ikke lime da jeg ikke liker at kremen er så syrlig.
Det var et lite helvete å raspe gulrot på minste rasp, men jeg har smakt en annen siden som ble laget på vanlig raspestr, og jeg smakte ikke forskjell :) skal prøve det neste gang.
Takk Bente1 og Pruttilutt! :)
Jeg vil-vil-vil få det til, - bare litt usikker på hvordan. Ikke vant til å hverken lese på maten i butikken - eller regne mens jeg spiser den. Så dettte er en ny (og relativt stor) verden. :eek: Butikkrundene tar mere tid enn før kan man trygt si.
Skal kjøpe kjøkkenvekt i dag - håper det gjør det lettere å følge med og bedrer oversikten på diettt.no.
...og seterrømme, meierismør, aioli - som kan bidra til mere fett pr dag.
Når det gjelder min vekt så er jeg veldig usikker: Jeg veier vel 80-85? Og tror det hadde vært mere passe med 70-75? :confused: (Er 180 cm) Men - dette er bare synsing, har ikke peiling. Klesskapet passer en str 40 kropp, - og i dag er jeg nok mere enn 42/44.
Bare så det er sagt (og ingen tvil) - jeg synes det er kjempegøy å lese andre sine fenomenale vekt tråder. Blir motivert og glad, - det er så mange flinke folk her!! :)
Pruttilutt;
Protein som tilsvarer halvparten av drømmevekten sa du. Så sjekket jeg på diett.no for i dag og ser at jeg er over grenseland ift protein. (Spiste rester av kyllinfilet, med 2 kote egg og en dæsj aioli = 48,91 gram protein )
Energi - 546, Fett 38,24, Karb 1,62
Sitter å flirer for meg selv med tanke på hva jeg skal spise resten av dagen....:D Butikkrunden kan fort bli veeeldig lang, ser for meg at jeg blir kastet ut når de stenger og kurven er like tom.. Knis.
Hvordan er kroppsbygningen din? Jeg er 180 og er 91 (I DAG!!) kg i dag, ser for meg å være fornøyd jo nærmere 80-tallet jeg kommer. Så har jeg kraftig benbygning, et skikkelig reisverk sa ortopeden. Har igrunn ikke tatt noe standpunkt til ønsket vekt, tar det litt som det kommer.
Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg til 40 gram proteiner daglig eller 20%, fett helst så nært 80, og karb tilnærmet 1-2%. Men så er jeg strengere enn ketolyse, kanskje noe innenfor Skaldeman,men han har jeg ikke orka satt meg inn i. Funker igrunn fint som det gjør nå.
Ufattelig spent på vekta i morra. Fikk skjenn på jobb i dag for jeg så rett og slett blek ut, og ble sendt både hit og dit pga. utslag på urinstix. Full blodprøvescreening i morgen, blir spennende å se om alt står bra til :p
Q-skyr med blåbær (heeeerregud så god) til frokost, en liten bit atkinsbar til mellommåltid, fløtekaffe, plukket salat med masse fetaost, oljer, tomater, grønt og kylling (æsj). Nå blir det mine deilige pannekaker med masse deilig bacon. Skal prøve ikke flytte inn i forumet i dag, som jeg følte jeg gjorde i går :rolleyes:
hehe, prutti, føler jeg bor her i perioder jeg også :p
Da har jeg sendt mannen avgårde på mathandel, liker best å gjøre det selv nå i disse tider, men men.
Jeg får kanskje hive sammen disse muffinsene jeg har snakket om i hele dag :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.