< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

Appelsinpiken sa for siden:

God morgen! :D

Nå ligger jeg fortsatt i senga, og vurderer om jeg skal stå opp og lage frokost eller ikke. Jeg er hos kjæresten, så jeg må uansett ut av døra og ned på butikken først.
Selv om kjæresten er støttende, så spiser han lite av den maten jeg skal spise, og da må jeg handle sjæl. Det er forsåvidt greit det, kan jo ikke tvinge han til å spise som meg (men når jeg lager mat, så blir det lavkarbostyle, og ikke sånn som han pleier å spise), men han spiser jo maten jeg lager og sier at det er godt. Han spiser mye også, han som er tynn som en flis og vanligvis spiser lite. (Kanskje fordi han endelig spiser GOD mat? :cool:)

Pruttilutt sa for siden:

God morgen :)

Jeg er litt lei meg i dag. Jeg sprakk i går, noget overraskende også. Jeg var hos en venninne som hadde spysjuka, handla inn mat for henne (og kyllingkjøttboller til meg samt aioli) og vi spiste sammen.
Vi skulle se en film, og det eneste hun hadde lyst på var potetgull, så hun henta ei skål. Jeg var ikke helt i toppform jeg heller, ganske kvalm egentlig. Før jeg visste ordet av det satt jeg å gomlet noen flak jeg også. Automatisk. Det gikk opp for meg idet venninnen min gjorde meg oppmerksom på det. :mad:
Vekt i dag: 92 kg. 91,6 i går. I tillegg er det ALTFOR varmt i dag, våknet av at jeg ikke fikk puste! :p Får sulle litt i leilighet med klesvask og slikt i dag, kanskje humøret blir bedre. Vurderer fettfaste, men diett.no er helt på trynet,så blir vanskelig med all den der utregningen. :rolleyes:

Dollsine sa for siden:

Pruttilutt! Du har da ikke sprukket vel?? Noen flak potetgull tåler både du og kroppen din. Rom ble ikke bygd på en natt; det er heller ikke en livsstilendring. Dessuten er det mange veier til Rom og. Ikke la denne "omveien" ødelegge for deg; se på det som positiv læring i stedet. Det var en automatisk refleks å forsyne seg. Vi har noen mekanismer i oss som får oss til å gjøre det. Neste gang er du litt mer forberedt og ser det selv. Erfaringen min er at det nemlig skjer igjen; MEN for hver gang blir du litt mer forberedt, og tar litt mindre - for til slutt å ikke gjøre det. Helt sikkert!

Du sier du er uvel; du holder vel ikke på å få spysjuka selv?? Du er ei god venninne som drar på sykebesøk under farang; ikke alle ville gjort det nemlig! Sulle litt i leilighten i dag; ta litt ekstra godt vare på deg selv. Ta en dusj, på med klær du føler deg vel i, litt stæjs til pynt. Til slutt planlegger du maten du skal spise i dag; og da er du over denne kneika og på veien igjen.

Pruttilutt sa for siden:

Takk for oppmuntrende ord :love:
Jeg følte meg uvel i går, men er frisk og i fin form i dag - heldigvis. Eller, det vil si, samvittigheta mi er råtten. Og jeg er lei for at jeg ikke klarte holde meg på matta (ubevvisthandlingerteit!!) og at jeg falt ut av ketose. Men jeg er såpass årvåken og skjønner at jeg er i ketose egentlig. For SÅ mye karbo kan jeg ikke ha fått i meg, og jeg drakk relativt mye vann i går, så muligheten for at ketose er der, er absolutt til stede, vel? :o Kan neppe ha blitt mer enn 100 karb tilsammen med alt sammenlagt?

Vurderte fettfaste for å få en kickstart, men jeg vet av erfaring at jeg neppe klarer meg med flere måltider og mindre mat. Når jeg er sulten spiser jeg, og jeg spiser til jeg er mett :D Det er liksom dét som er filosofien min, da. Og å drikke olivenolje fra glass tror jeg kommer til å føles sært og stygt. :cool:

Skal fyre igang en feeeet omelett med moste fetaost, masse olje, litt kjøttpaté og bacon i bunnen. SLAFS! Klarer bare 1/4 av en slik omelett, så er mye mat :D 18 grader i skyggen i dag, nesten litt for mye for meg ;) Steller med leilighet, gulvvask osv i dag - det må jo gjøres det også.

Takk for at du fikk meg i bedre humør, Dollsine!

Eve sa for siden:

Hei og velkommen hit. :rolleyes:
Ja er det ikke deilig med så mange positive mennesker, som vet hva vi sliter med. (vi er jo alle i samme båt) Jeg må inn på sidene hver dag jeg også, blir avhengig.:)
Når kvelden kommer og jeg "snop" lysten kommer, lager jeg meg et stort glass vann med sitron, slår på PC'n og føler meg straks bedre når jeg får lest litt her inne. Tusen takk alle sammen for at dere er så herlige og deler med oss:klem:

Jeg har snikveid meg (veiedag var jo i går). Og i dag viste vekten ned 900 gram fra i går (og totalt 2,7 kilo). Men det teller liksom ikke helt siden det var veiedag i går...

Pruttilutt sa for siden:

Fy-fy ;) Må du ikke bli så alt for skuffet hvis du snikveier deg i morgen og ser et annet tall da :rolleyes:
Ønsker deg en fin dag :)

Morla sa for siden:

Yiiiha! 2,6 kg føste uken. Selv om mye av det kanskje er vann, regner jeg med at litt fett er borte også. :D Tenker jeg vil begynne å merke det på klærene om en 3-4 kg, gleder meg!

Synes det har gått utrolig bra denne uken, har kost meg med maten og spist meg god og mett. Fikk veldig søthunger i gårkveld, så eg tok meg en Yoplait dobbel 0 med kokos, da bikket karboene over på 18 g, men skitt au. Ikke verdens undergang! ;)

Gratulerer til alle som har gjort en god innsats denne uken! :D

Pruttilutt sa for siden:

Anbefaler eggemelk! Deilig kaffe :love:
0,1 karb!

35 gram smør smeltes
2 dl vann kokes opp.
Når dette er varmt bruker du stavmikser for å blande. Når det skummer litt, tilsetter du 2 eggeplommer. Dette skummer ganske bra. Du kan tilsette litt søtning hvis du vil, jeg bruker 5 vaniljedråper/essens.
Halv kopp kaffe og resten eggemelken.
Kanel eller sjokoladestrøssel oppå :love:
Kan også ha en dæsj cocosa i selve kaffen før du tilsetter eggemelken.

Sitter ute,koser meg med kaffe i stort glass og en røyk, med dataen på fanget. :D

Morla sa for siden:

Det høres helt perverst ut, pruttilutt! Men jeg pleier jo å like perverse ting, så den må prøves! :D

Pruttilutt sa for siden:

Du tenker på smøret og eggene? Jeg tenkte først det var groteskt at noen kunne drikke det, men vet du - det er fortreffelig godt! Garanterer at du kommer til å like det ;) En liten teskje med kakao i kaffen gjør godt på en lørdag :love: Prøv det :D

bente1 sa for siden:

Et lite tips til dere som føler vekttapet har stoppet litt opp og vurderer fettfaste:
Jeg hadde veldig bra nedgang de første 2 ukene, men så stoppet det opp. Prøvde meg fram med å droppe diverse partystoppere som koffein og søtningsmiddel, men det hadde ingen virkning på meg.

Begynte derfor å teste med å være mer strikt på karbere og heller øke fettinntaket, og det hjalp meg, begynte å gå ned igjen. Etter en del testing tror jeg fettforbrenningen min fungerer optimalt hvis jeg greier å pushe fettinntaket godt over 75% og heller holde inntaket av karber lavt - helst ned mot 10g om dagen, selv om jeg er i ketose helt opp mot 20g. Litt vanskelig å gjennomføre hver dag, må jo droppe alt av lavkarbobrød, bær og nøtter for å få i meg nok grønnsaker. -Men klarer nå å få dette til i alle fall til hverdags med å være nøye med føring på diett.no og passe på å øke mengden smør, majones.

Gikk ned litt over en kilo sist uke med å følge dette, har veiedag onsdag, men har snikveid, så jeg vet det fortsetter nedover denne uke også.

Nå fungerer jo alles kropper forskjellig, så en må prøve seg fram finne ut hva som passer for en selv, men dette er et tips som er mye mindre drastisk enn fettfaste i alle fall:D

Rikkem0r sa for siden:

Idag tror jeg kanskje (bank i bordet) at det blir litt roligere på begynnelsen av skiftet, jeg har jo hvertfall tid til å sitte her nå :D Var oppe på møte idag også, så før-frokosten ble en kopp fløtekaffe og en flaske vann=) Den ordentlige frokosten ble nyyydelig mør helstekt indrefilet med litt peppersaus, blomkål(blæ, men det var ikke brokkoli:() og sjampignon(nå blei jeg veeeeldig usikker på hvordan det skrives:p) stekt sammen med løk og masse pepper:sikle:
Lørdag altså, en ting er all sjokoladen og pottisen som flyter rundt... Men den snickerskaka!! Det gjorde vondt å se på'n, den er såååå nydelig :sikle: Men jeg var kjempeflink jeg, gikk forbi, gikk ut og tok meg en kopp kaffe istedet..! Stolt av meg selv da ja :ja: Så nå gjenstår det bare at all godisen blir hivd ut på bordet foran meg i 9-kaffen.. Heheh=) Det går vel helst greit- må da jammen klare å styre meg såpass.. Er jo snaaart halvveis nå når helga blir ferdig- da er det bare en uke til hjemreise :_punk:

Rikkem0r sa for siden:

Og Pruttilutt, den lille sprekken der er da ingenting å tenke på.. Gjort er gjort og spist er spist, lærte jeg av Hakkebakkeskogen-kasseten min da jeg var liten :rodme: Du er jo superflinkis og påpasselig med deg selv, så du er nok back on track på no time :ja::heia:

Rikkem0r sa for siden:

Jeg blir såååå misunnelig på dere som kan lage sånn nå, kunne ønske jeg å kunne :) Høres fantastisk godt ut altså, jeg satt faktisk i natt å leste på div eggemelk-oppskrifter=)
Og røyk... mmmm, jeg har savna røyken i det siste... men føler jeg er så dust hvis jeg begynner igjen nå etter å ikke ha røyka i edru tilstand på et halvt år.. Det frister bare så veeeldig på sommerhalvåret :o

Dollsine sa for siden:

Ingenting er bedre Pruttilutt, enn at du ble i bedre humør :D MInner om at samvittighet er noe "dritt" og typisk damegreie. Har noen møtt en mann med dårlig samvittighet? Slutt å ha det; tenk framover - spist er spist. Sånn er det. Og jeg er enig med deg i at så mye skade kan det ikke ha gjort. Stå på!!

I dag har vi hatt skikkelig sommervarme her i Trøndelag; og jeg fikk så lyst på softis. Tror jeg må lage meg litt is og legge i fryseren slik at jeg kan kose meg når det blir varmt. Har også kjøpt meg bringebær og blåbær og lagt i fryseren i "løs vekt" slik at jeg kan ta opp akkurat passe antall. Det blir snæksi å ta opp tenker jeg :spent:.

Jeg er enig med innleggerne om at tråden er postiv; sånn må vi fortsette å ha det. Jeg gleder meg til å logge på hver dag :syklubb: og lese oppdateringene.

Forresten; kan noen anbefale en god lavkarbovennlig hvitvin? Jeg er rødvinselsker de lux, men får fort migrene av det og tenkte å prøve meg på hvitvin. Synes rosevin er godt, og finnes det noe for oss innen den sjangeren så setter jeg stor pris på tisp

Ser at flere stopper opp i vektnedgangen; me too:( Vekta mi hopper mellom å ha gått ned 1-3 kilo - siden i fjor sommer. Først de siste ukene har jeg merket det på kroppen. Det har vært en tålmodighetsprøve, men samtidig en bekreftelse på at det er en livsstilendring;) Skal se nærmere på fettfaste og om det kunne vært noe for meg. Jeg tror (har hatt mange teorier det siste året:D) at jeg spiser for mye proteiner. Fettmengden pr dag er ca 130-150 gram, mens KH er mellom 10-15 gram. Proteinene varierer mellom 80 (som jeg nå prøver å holde meg på) og opp til 150 gram. Og så hjelper det med trim:visemuskl

Pruttilutt sa for siden:

Takk for oppmuntring fra dere begge to :blomster:
Testa stix i 16-tiden, da lyyyyserosa, så utslag. Og som jeg alltid sier "utslag er utslag". Sa det til og med høyt til meg selv når jeg gikk i stua. :rolleyes:

Lagde salamimuffinsene fra minlavkarbomat-bloggen. Herlighet så gode! Ble 6 store muffinser, spiste 4 til middag. :D

Istad ble jeg så fysen på noe godt, så jeg satt sammen en iskrem-greie. Det vil si, jeg spiste det opp før det rakk å bli is. Hihi.

Ganske enkelt og greit, men suksess hvis man fryser. Ev. fryser i sånne plast-dingser, så får man jo pinneis!

60 gram frosne jordbær knuses med stavmikser. Tilsatte 1 dl fløte og 1 egg og 2 ts splenda. Voila!

Dollsine: Ang. vin vet jeg ikke - søke litt på forumet? :) Står garantert en plass om det blant en skare med kvinnfolk :rolleyes:

Og ja, tråden er digg. Oppdaterer flere ganger i timen for å se om det er noe nytt :)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg orker ikke sjekke tråden selv akkurat nå, men du kan jo se selv :detektiv: Her får du vintråden, som jeg selvfølgelig har abonnert på :D

Pruttilutt sa for siden:

Glemte det helt, her er fullstendig oversikt over næringsinnholdet i eggemelk-kaffe-latte-greia.

For de av dere som kanskje har vært innom bloggen min tidligere, kan dere se nå på det nye layoutet? Blir aldri fornøyd jeg. Ble det harry? Skal jeg bytte tilbake?

Pruttilutt sa for siden:

Anbefaler denne rødvinen - så akkurat nå at den er VELDIG lavkarbovennlig. :rolleyes: Flaks at jeg har en romtemperert vinflaske i benken. HOAH!:D

bente1 sa for siden:

Jeg likte veldig godt det nye layoutet på bloggen din, jeg pruttilutt:) -Og så fantastisk at du skriver en slik blogg - og med deilige oppskrifter - hadde lappene dine senest til frokost i dag:sikle:

Middagen min i dag var fyllt squash. Deler i to, skraper ut frøene og fyller med et kjøttfyll av kjøttdeig, litt løk, litt paprika, litt crusha tomat, fløte, salt, pepper og pizzakrydder. Gratineres med masse deilig ost. MMMM er blitt min pizza-erstatning :D

Pruttilutt sa for siden:

Så koselig at du likte layouten og bloggen min :love:
Har noen gode oppskrifter, ja. Får noen hits fra google, og det er jo koselig. Særlig på kjøttkakene :p
Lappene ja, der sa du noe. Kanskje ha dem til frokost i morgen selv :D

labaline sa for siden:

Shit!
Jeg er borte fra forumet i 4 dager og tråden er plutselig 12 sider lenger enn sist.
Det har jeg rett og slett ikke ork til å lese gjennom nå, så da tar jeg en felles gratulasjon til alle med gode resultat den siste uka. En klapp på skuldra og lykke til videre til de som har slitt litt og et skikkelig heiabrøl til alle sammen!

Er vi ikke flinke? :D

Jeg syns layouten var stilig! :)

Jeg og kjæresten hadde ikke fått med oss at butikkene hadde kortere åpningstid i dag, så da vi skulle ut å kjøpe middag var ingenting åpent lenger. Krise!

Det endte med at vi dro og kjøpte kebab. Jeg var litt usikker på om den var ok, men tok sjangsen og lot pitabrødet være. Magen ble ikke noe særlig oppblåst, men blir spennende å se om det har gitt utslag på ketosen. Krysser fingrene for at det har gått bra.

Nå har jeg nesten lest ferdig Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (kostdoktorn). Liker boka skikkelig godt. Gir en bra forklaring på hva som er grunnen til at det selges så mye lavkaloriprodukter, og produkter med kunstig lite fett.

Rikkem0r sa for siden:

Jeg liker også layouten på bloggen :ja: Ikke at teflonhjernen min klarer å huske helt hvordan den var altså, men liker den hvertfall veldig godt nå :lol:

Rikkem0r sa for siden:

Åååh, idag er jeg litt sånn rar merker jeg.. Heheh :p Har liksom litt veie meg-måle meg-i det minste sjekke med stix-abstinenser.. Neste tur ut tror jeg nesten jeg må få med meg stix, sånn at jeg hvertfall føler jeg har litt kontroll.. Nå er jeg litt blank hvis dere skjønner, er jeg på rett spor eller ikke :confused: Kampen mot seigmenn, sjokolade, pottis og brus har jo hvertfall gått bra så langt da.. men lurer så på maten.. :veitikke:
Vil bare hjem for å sjekke jeg, vil vite.. Heheh, litt spesiellt kanskje, ser den selv:rodme: Måtte bare få det ut.. Lufte tankene litt :snill:

Pruttilutt sa for siden:

Skjønner godt hvordan du har det :rolleyes: Du får gjøre sermoni av det :D
Måle-veie-kose-dag :)

Rikkem0r sa for siden:

Heheh, ja DET tror jeg jammen jeg skal gjøre :ja: Bare jeg ikke har rasa opp før jeg kommer hjem er jeg igrunn fornøyd altså:) Har ikke store forventninger til å gå ned disse 2 ukene, bare jeg ikke går opp så blir det en fiiin Måle-veie-kose-dag :D
22.juli blir den offisielle Måle-veie-kose-dagen, heng dere på :p

Jeg er klar for lunsj:hungry:, bare 25min igjen nå!

bente1 sa for siden:

Synes du er kjempeflink som greier deg så godt der ute jeg RikkemOr, vær stolt av deg selv, du:heia::heia:

Litt vanskelig det der med veiing ja, jeg hadde egentlig planlagt på bare veie hver 14 dag, men den planen gikk fort i vasken... Nå har jeg fast veiedag en gang i uken, men trokker på vekta til støtt og stadighet innimellom...... -Så kanskje litt greit å være litt borte fra det vekt-stresset også :ja:

Nå er det natta her, sove godt alle sammen, og god arbeidsnatt til RikkemOr:sove:

Rikkem0r sa for siden:

Åååh, tusen takk :love: Ja, og koselig at du henger med oss i tråden forresten jeg har jo helt glemt å ønske deg velkommen når jeg tenker meg om :rodme:
Ja, å skulle veie seg sjeldent er ikke alltid så lett.. Jeg klarte meg godt uten å veie meg første uka, men da hadde jeg stix så hadde liksom en forsikring der.. Men joda, kjenner jeg er spent på hva vekta sier når jeg kommer hjem, og målebåndet også :snill: Sov godt du også=)
Og over til noe helt annet, idag var det litt sånn kjip lunsj.. Eller den var sikkert ikke det, men jeg blir så fort matlei her ute så vanskelig å finne noe som frister.. Og følte nesten at jeg havna litt "utpå".. Endte opp på en liten bit med indrefilet, mer stekt sopp og løk, og en hamburger med litt salat, et par syltede agurker og litt dressing :eek: Var jo ikke mye sylteagurk da, og heller ikke mye dressing.. Hadde bare blitt så tørt uten.. Vet ikke hvordan dressing det var, den var sånn thousand island-rosa, men var ikke thousand island.. håper det gikk greit asså.. Fettet det sliter jeg med, det er fløten i kaffen som redder meg.. Var så sulten i 23-tiden idag(oi, det har blitt igår=)) så tok et egg jeg hadde spart i kjøleskapet, kutta det i 4 og peisa på med majones.. Det gikk ned av rein viljestyrke, for såpass mye majones synes jeg ikke er godt engang, heheh.. Har hatt 2 kopper fløtekaffe så langt, en til frokost og en hmmm husker ikke når- på kvelden en gang.. Kan vel si med 100% sikkerhet at det blir en til :geip:

Sanna 1 sa for siden:

Jeg har vært litt fraværende i det siste, for jeg har vært steike dårlig.
Antagelig en kombinasjon av Noro-viruset og lavkarbokvalme.
Har holdt på i 5 dager og har nesten ikke klart å stå på beina. De siste dagene har jeg klart å få i meg litt mat da.... Men jeg må innrømme at feit mat ikke har fristet veldig i denne tiden. Likevel har jeg ikke hoppet over på brød med syltetøy.
Jeg har gått ned over 3 kg på en uke og det liker jeg egentlig ikke. De spretter vel på igjen, når jeg kommer meg på beina igjen.... :confused:
Jeg er ikke like ung og vakker, som de fleste andre her inne, og burde ikke bli et radmagert, gammelt skinn !! :D Jeg er til og med bestemor ! Men ikke med skaut og forklekjole da....
Jeg kunne godt tenke meg å beholde den vekten jeg har nå, så mitt fokus fremover, må bli å holde meg stabil.....

Ellers må jeg si at dere alle er kjempeflinke og standhaftige. Og ikke minst er det oppløftende og oppmuntrende å lese om hvordan dere opplever denne kostomleggingen. For det er vel det vi vil ? Det skal ikke bare være en kur en skal "lide" seg gjennom, for så å være tilbake der man startet...

bente1 sa for siden:

Godmorgen, deillig strålende søndagsmorgen:)

Takk for velkomsthilsen :):) Ja, selv om jeg startet litt før dere, så er det her jeg føler meg hjemme. Koselige, positive, støttende mennesker:love:

Sitter og koser meg med kaffekoppen (les stooort krus...) :D
Jeg er egentlig ikke noe frokost menneske, men i helgene koser jeg meg med kaffe til jeg våkner til live og etter en stund er jeg frokost-klar - vanligvis i 11-12 tiden. Til hverdags dropper jeg frokosten og spiser tidlig lunch (11-tiden). Føler meg litt sånn gravid om morgenen - eneste gang jeg ikke har følt meg gravid om morgenen var da jeg faktisk var gravid.... hehehe -Så forskellige er vi mennesker!:)

Det er en av de tingene jeg elsker med dette kostholdet - vi kan spise når det passer kroppen vår. Jeg gikk på GR kurs for ett par år siden, og der fikk jeg streng beskjed om å spise frokost før jeg gikk på jobb hver dag - holdt på å kaste opp hver dag.... -Hvordan kan man leve med et kosthold der man starter hver morgen med å være kvalm og dårlig???:confused:
Trives såååå mye bedre på lavkarbo kosthold!!!!:D

bente1 sa for siden:

Kiip at du har vært syk Sanna 1, godt du føler deg litt bedre! Stor god bedring klem til deg :klem:

Er ikke så ung og bedårende selv - men føler meg hjemme her - alder er som kjent bare ett tall :D

Charlott sa for siden:

Tenkte på, har dere slike små pakker, eller en stor pakke sjølsagt :p, med meierismør der? Var på Egon å spiste entrecotè på lørdag, pga matallergi må jeg styre unna alt av sauser og dressinger. Ved siden av entrecotèn fikk jeg en kurv med brød og en slik porsjonspakke med smør. Smurte ganske enkelt smøret på biffen min, sammen med litt ekstra pepper :D

Da fikk jeg i meg ekstra fett, samtidig som maten blir mindre tørr - så smaker jo skikkelig meierismør veeeldig godt :p

MariaB sa for siden:

God morgen!

Det er så utrolig koselig å lese i denne tråden! Nå skriver jeg fra iPhone, så orker ikke å kommentere alle! Ønsker iallefall sanna god bedring!!

Båtturen går veldig fint. Jeg er nok ikke like flink som hjemme, får nok i meg litt lite fett og litt mye karbo, men alt i alt er jeg fornøyd! Jeg har vært fristet mange ganger, men har holdt meg unna alt av snop, chips, brød, poteter osv!:D
Har blitt litt alkohol, så spørst om jeg er i ketose, men men! Har holdt meg til rødvin og lite øl:)
Ha en super dag!

Pruttilutt sa for siden:

ååååååååååå for en herlig dag! :D

Sol og 21 grader i skyggen frister veldig.
I dag skal jeg starte dagen med eggemelk-kaffe, servelata-ruller med majones inni og et lite glass lettbrus (for å svelge tabletter). Jeg skal sitte ute i solen og nyte hvert minutt! :D

Vekten er fortsatt den samme som forleden, 92,0, men i går var den tross alt 92,4. Blir spennende i morgen (not), da er det offisiell veiedag (tickeroppdatering).

God bedring til deg, Sanna - det må være ei hard uke du har gått igjennom. Håper du ser at det er Noro-viruset sin feil og ikke lavkarboen. :rolleyes:

Maria: Kos deg nå på båtturen! Ikke stress slik med maten - de færreste av oss håndterer en slik utfordring så bra som du virker å ha gjort i startfasen av en kostomlegging. Stå på! :cool:

MariaB sa for siden:

Å takk for gode ord, prutti! Veiedag her imorgen også, men vi reiser ikke hjem før i morgen så d blir nok forskjøvet til tirsdag!:)
Kos deg i sola! Det gjør jeg:)

Pruttilutt sa for siden:

Lagde disse i går, og gjett om de har potensiale!
Dette er frokost, lunsj og nistepakke til turer (MariaB ;) )
Lag større porsjoner, frys ned og tin når du trenger dem!
I tillegg til at de er geniale til slike formål, så smaker de HIMMELSK!:sikle:

bente1 sa for siden:

mmmm, hørtes kjempegodt ut pruttilutt:sikle:

Dollsine sa for siden:

Forstår ikke hva som skjer.... er så sulten! :confused:
Hentet husets ungdommer i natt og fikk ikke sove etterpå. Måtte opp og spise; og den var grei. En ss cocosa og litt kremfløte etterpå gjorde susen:p. + masse kaldt vann. I morges spiste jeg hjemmebakte knekkebrød med meierismør og skivet ost til frokost; samme porsjon som alltid -og som jeg er mett av i flere timer. I dag: sulten etter 2 timer. Og da mener jeg sulten!! :hungry: Skal ut å gå tur og greier ikke å ha full mage da - har derfor tatt 2 ss cocosa som skylles ned med kremfløte. Men hva skjer??? Er det kroppens protest mot noe?

Orlando sa for siden:

God morgen til dere alle. Velkommen till bente1. God bedring til Sanna1. RikkemOr jeg heier på deg. Eggemelk må prøves men er litt skeptisk.
Nyt dagen.

labaline sa for siden:

God ettermiddag :)
Her nytes sol og sommer i fulle drag og det er deilig.
Vekta går jevnt og trutt nedover, har sjekka selv om veiedag er i morgen. Har nemlig laget is og spiser en liten porsjon hver kveld. Har vært litt urolig for at det skal ødelegge noe, men har et håp om at det går bra. I fjor tålte jeg ganske mye karbo før vekta stoppa opp.

Ungene spiser is hele dagen og jeg blir så fysen. Svaret til nå har vært å ta en spiseskje rømme :rolleyes: det funker det :D

Ha en nydelig dag alle sammen!

Pruttilutt sa for siden:

Nå har jeg riktignok ingen barn, men når familien er på besøk hos meg, så lager jeg alltid saftis i slike plastformer. Kjøper forskjellige safter og blander med vann, fryser over natta. Så har jeg også noe jeg kan kose meg med i varmen. Lagde softis i går, ser for meg at det også er yppelig å fryse ned på samme måte. :D

labaline sa for siden:

Jeg har jo is, men bare fløteis, saftis er jeg ikke så glad i, så da er det like greit med saft eller litt brus :cool:

Et lite mattips, for den som like søtt, er å ta cottage cheese og blande oppi litt ublanda fun light saft, det syns jeg er veldig godt. Bruker det til frokost/lunsj når jeg har lite tid, eller som dessert.

Dollsine sa for siden:

Softis!! Har du spesiell oppskrift eller bruker du eggeplommer og kremfløte ++??

tihii89 sa for siden:

Heihei!:) Jeg vil veldig gjerne henge meg på her, om jeg får :o

Starta for tre dager siden jeg da, men håper det går bra fordi.

Litt om meg: Jente på 21 år, 170 høy og veier 77 kg. For å få BMI til å stemme så skal jeg gå ned 10 kg. Er veldig motivert, og gleder meg masse til resultatene kommer!

Har også en sønn på snart 9 mnd. Det er den såkalte "fødselsvekta" jeg sliter mest med å få bort. Har alltid vært litt "shubby" men det skal man gjøre om på nå :D

Ser fram til å bli kjent med dere her inne! Virker som en flott gjeng:D :)

Pruttilutt sa for siden:

Ja, hva var det jeg brukte..
60 gram frosne jordbær knust med stavmikser, hadde 1 egg i og 1 dl fløte, pisket i 1 minutt, tilsatte litt søtning og vaniljeessens. NOMS!

Pruttilutt sa for siden:

Når det bikker i mot og motet stopper opp, tenkte jeg dette kunne være en inspirasjon og motivasjon for å fortsette. Når du er matlei og bare kvalm med tanken på egg og bacon, så kan det være nyttefullt å bare bli påminnet om at det faktisk er rette vei å gå! Du har påbegynt en reise som du selv er pilot for, men av og til må man ha litt påfyll av bensin, if you catch my drift.

Bildet er dårlig, men budskapet kommer helt klart fram?
Verdt å nevne at når jeg kjøpte pysjamasbuksen så satt den stramt over hofta og magen, samt at lårene fyllte hele stoffet.
På bildet står jeg i det ene buksebenet. Budskapet er at dette virkelig funker. Ikke gi opp!

Angemi sa for siden:

Trenger litt hjelp...
Er ganske nøyaktig på min 9 dag i ketose. Stixen har vært alt fra rosa til mørk lilla hele tiden. Jeg føler meg bra, mindre oppblåst og mer våken en vanlig. Jeg spiser ca 3 gg om dagen, men har et enormt søtsug, spesielt etter måltid.. Hva kan dette skyldes? Beg på keto tab med krom for å prøve om dette kan virke..

Min matdag i går såg slikk ut (ganske vanlig dag):
Protein 133g
Fett 217g
Karb 11g
rett under 3 liter vann
3 kopper kaffe

Spiser kansje litt lite grønnsaker? ligger jeg for lavt på karb?
Problemet 2 (utenom super søt sug)er at vekten står nesten helt stille (400g ned og 100g opp igjen), blir litt fustrert av dette.. Hva kan det skyldes? Og hva kan jeg gjøre for å komme på gli..

Blir veldig glad for litt hjelp:)

Pruttilutt sa for siden:

1. Utslag er utslag - er den mørk er du dehydrert. Stixen forteller ikke grad av ketose. Ketose er ketose.
  2. Søtsug dempes av fett. Spiser du måltider med NOK fett, så vil det dempe søtsuget.
  3. Tabletter kan hjelpe, men det er i realiteten kostholdsregulering som ideelt må til.
  1. Jeg mener du ligger litt høyt på proteiner. Det er forskjellige synspunkter på det. Hvis du i tillegg er inaktiv, så er det store sjanser for at aminosyrene legger seg på hofta.
  2. Hva angår grønnsaker... Hvor henter du de 11 g karb? Foreslår at du legger ut hva du har spist i dag - lettere å vurdere/komme med forslag til endring da.
  3. Rom var ikke bygd på en dag - hvis du hadde regnet med å gå ned 10 kg på ei uke, så kan du glemme det altså. Utålmodighet er forståelig - er også ivrig etter å få i gang et vekttap. Gi kroppen din litt tid, gå ut i naturen og nyt at du er i ketose- se for deg hvordan livet, helsen og kroppen din er om 6 måneder.
    Bruk forumet for hva det er verdt - vi har en veldig god tråd her :)
    Lykke til! :love:

Lagom sa for siden:

Hei.
Slenger meg på her jeg hvis det er greit?
Kommer sikkert til å trenge litt hjelp etterhvert. :)
Er på første uka med Ketolyse, prøver meg litt frem først til jeg får boka.
Skal leve strengt og er kjempemotivert. :boxing:
Håper selvfølgelig på å gå ned endel kilo også, men hovedfokuset er at jeg har hørt andre med fibromyalgi har hatt stor effekt av lavkarbo.
Ser ikke på dette som en slankekur, heller en livstilsendring og gleder meg til veien videre. :spent:

Pruttilutt sa for siden:

Hei Lagom - og velkommen i gjengen!
Her er det rom for flere motiverte sjeler, og vi står parat for de spørsmål du måtte ha. :rolleyes:
Fantastisk at du har fokus på sykdommen og tar vekten som en heller god 2. gevinst. Min mor har samme fokus, hun har også FM og veldig positive gevinster etter å ha startet opp med ketolyse.
:)

Angemi sa for siden:

For høyt på prot, det er intr.. (trodde ikke det var mulig).. Men absolutt en tanke.. Kan du fortelle mer..?? Hvor mye prot, fett og karbs mener du er lurt?

Du spørr om jeg kan legge ut hva jeg har spist i dag.. og så langt er det lite å skryte av, men her kommer det:

Frokost: 2 kokte egge, 1 ss rømme, 1 ss smør, og 50 g røykt ørret
Lunsj: 100 indrefilett okse fra i går, 1/2 tomat, 25 g mozarella og en liten bit avokado.
= 60 g prot, 78g fett og 2,8 karbs

Planlegger å spise en sommerkottelett med uant tilbehør seinere.. men dette er litt typisk meg.. glad i kjøtt, ost og egg

Drukket 1,5 liter vann og 3 kopper kaffe.. Pleier og ha fløte i kaffeen men tom..

Jeg sliter litt med grønnsaker; blir litt avokado + tomater, noen dager grønn salat og sopp. Orker ikke brokoli/blomkål etter sist jeg prøvde å fixe litt på vekt. Glad i bringebær og jordbær, men sistnevnte er lett å bli for høy på karbs. Lure ideer mottas med takk..

Og jepp enig med deg; ting skal få ta den tiden det tar, men kjenne det hadde vært litt ekstra motivasjon i å se at det sklir sakte i riktig rettning.. men ikke for det -følelsen av litt sunnere er digg den!

bente1 sa for siden:

Fantastisk det bildet av deg pruttilutt!!! Så masse du har oppnådd, veldig imponerende:heia::heia:

Velkommen til Tihii89, Angemi og lagom :) Dette er ev veldig positiv tråd!

Enig med Pruttilutt i at det ikke er bra med for mye proteiner. 1-1.5g pr kg kropsvekt er nok hvis man ikke er trener veldig mye - og da skal man, etter det jeg har lest, ta utgangspunkt i den vekten man vil ha som normalvektig, ikke nåværende vekt. Poenget er at proteinene skal vedlikeholde muskelmassen, men man skal ikke innta så mye at man forbrenner det istedenfor fett.

Pass heller på å få nok fettinntak, fettfobi er den aller vanligste nybegynnerfeilen, vi har alle slitt med den:D

Må forresten fortelle at jeg var på kaffebesøk i dag der det bugnet over med kaker:confused: Grudde meg for å gå dit, så jeg tok noen forhåndsregler:

1. Spiste meg god og mett på forhånd
  2. Tok på meg noen fine klær fra klesskapet som jeg nettopp har greid å krympe inn i, og sa til meg selv at bl. a. kaker er nettopp det som har gjort at jeg ikke har kunnet bruke de klærne på leeenge.

Det hjalp - jeg motstod alle fristelser:D -Deilig, man må ta vare på de små seierene:)

Lagom sa for siden:

Så deilig å motstå fristelser. Bra jobba. :)
Jeg har også noe å være stolt av i dag. :)
Ble bedt på reker hos bror min før i kveld, og vi takka ja.
Jeg tok med meg noen osteknekkis og ekte majones og hadde reker på de.
Var faktisk ikke noe tap å droppe loffen i det hele tatt.
Og siden jeg vet at de alltid setter snop på bordet til kvelden, tok jeg med meg noen paranøtter. En vellykket kveld ja. :D
"klappe seg selv på ryggen" :)

Pruttilutt sa for siden:

Skaldemann anbefaler ca 5% karbo - 20% protein og 75% fett for de som skal ned mye, litt mindre fett og mer karbo for de med mindre å ta av.
Ved høyt inntak av proteiner som ikke blir brukt til cellebygging (DNA) eller muskelbygging har evner til å danne seg til fettsyrer.
Hvis man er inaktiv og samtidig har høyt inntak, så ser jeg for meg at det lagres. Er man i tillegg i ketose og har høyt inntak av proteiner som ikke blir fullt benyttet, ser jeg for meg at det kan forårsake platå. Min påstand, altså.

Her savner jeg mer fett. Hvorfor 1 ss rømme og smør? Dæsj på det du klarer. Liker du stekt egg? Steker du eggene får du med en god del mer smør fra stekingen. Avocado bør du også dæsje på med, mye bra fett der. Kanskje du kan lage guacamole hvis du liker det? Lages med olje også, så den er virkelig en god kilde. [/quote]

Mer vann, tips nr 1 over alle tips. Majones, hjemmelagde dressinger, guacamole, aioli, sæterrømme, oljer, salater, bacon, fete fisker med eggesmør eller sandefjordsmør, grillskiver, koteletter, fetaoster, ostekjeks, muffinser av forskjellige slag (finnes mange gode oppskrifter), fløtegrøt, stekt fisk på panne med tilhørende løk og stekt bacon til... Masse godt å hente her!

bente1 sa for siden:

Det vanlige er å ta utgangspunkt i at energiinntaket skal komme fra 75% fett 20% protein og 5% karbs som en tommelfingerregel. NB. husk at fett er mer energittett, så det blir ikke det samme som vekt. Du kan lett sjekke dette på diett.no, da får du opp ett kakediagram som viser energifordelingen.

I forhold til det du skriver, syns jeg du skal redusere litt på proteinene og få i deg mere fett, meierismør, majones, aioli, til "alt", olje på salaten, fløte og rømmesauser.
Lykke til :)

KarboMamma sa for siden:

Hei godtfolk! Her har det skjedd mye. Gratulerer til alle som har gått ned, trøsteklem til de som står litt fast og et stort VELKOMMEN til de som har slengt seg på:) Føles ut som om jeg har vært borte fra dere en evighet! Har vært bortreist i helgen, en solskinnshelg på sørlandet:D Har klart å holde kosten til tross for vaffelsteking på terrassen, og masse annet snacks på bordet... Men NÅ, nå når jeg er hjemme i trygge rammer er jeg så inniheiteste fysen! Har lyst til å stupe med gapet først ned i godteposen til ungene som står i GODTESKAPET hvor det også ligger masse deilig potetgull! Tror tilogmed vi har dip! Jeg tror jeg dauer... Det liksom kribler i armer og ben og det er nesten så kroppen går til skapet helt av seg selv her... Trenger strakstiltak og nødverge ASAP!

manne sa for siden:

Har du egg i kjøleskapet? Sleng sammen litt eggedosis... Det har vært redningen her mange kvelder når folk har vært godtesyke... :)

einara sa for siden:

Da her jg endelig klart å lese meg opp på denne tråden. Takk til allle for kjempekjek tråd. Spesiell takk til Pruttilutt for deling av dine kunnskaper. Takk til KarboMamma for oppstarten til bedre helse for oss alle, å for velkomsten( 6juni)
En dame midt i livet med ca 20 kg for mye å drassa på. Ca 2.5 kg har alt forsvunnet.
Jeg prøver å holde meg til veiedag onsdag, men som flere av dere andre er det vanskelig. onsdag grei veiedag da jg er veldig glad i vin. Lykke til alle sammen.

KarboMamma sa for siden:

Har masse egg, men tør ikke spise de rå... Og det jo det man gjør med eggedosis, er det ikke? :confused:

bente1 sa for siden:

:heia: til lagom og karbomamma som også har greid å motstå fristelser i helga

Karbomamma: Finn deg noe Fett som du liker å spise - Lag pruttilutts lapper, kjempegode, lavkarbois hvis du har det i frysen og har lyst på noe godt, jeg er veldig glad i ost, så i slike tilfeller tar jeg ofte ett stooort stykke ost med litt stangselleri til, spiser sakte og koser meg. Viktig med noe fett som du synes smaker godt selv!!

Pruttilutt sa for siden:

Karbomamma: HEIA!! Savna dæ! :D
Hva med å teste lappe-oppskriften min som vaffelrøre? :o

Når jeg er fysen vet jeg det kommer av to ting; enten lite vann eller fett.
Jeg har lagt remuladesalaten min i dag, og den er heldigvis så søt pga. fløten at alt er dempet for nå :rolleyes: Er så spent på morradagen at du aner ikke!

Einara: Takk for hyggelig hilsen. Jeg engasjerer meg veldig innenfor dette temaet og absolutt elsker stemningen i tråden vår. Her har vi det bra og støtter hverandre :)

Dollsine sa for siden:

HOLD UT!! Det varer bare en kort stund og er IKKE verdt det!! Slapp av og fokuser på noe annet; ta en kopp te? Gå en tur? Sjekk i klesskapet om det er noen klær som er litt mer passe enn sist? En dusj med en god bodylotion etterpå?

KarboMamma sa for siden:

First Price egg... sikkert norske. Gubben er bare så bestemt på at man ikke må spise rå egg og det har smittet over på meg :o Men eggedosis høres unektelig godt ut... Spiste MENGDER som lite, hehe

Tok meg akkurat en liten neve peanøtter:o Hjalp ingenting, og fikk i meg langt over det jeg trenger av karbo nå på kvelden:( Tror jeg må i gang med noe osteknekkis med ost oppå... Masse fett, masse krønsj og gjort i en fei.... Kjenner at jeg bør ha litt lavkarbois i fryseren til krisetilfeller, ja!

manne sa for siden:

Norske egg er ikke farlige å spise rå, men jeg mener det skal være en måte å varmebehandle de på uten at de blir kokt... sånn rett nedi kokende vann og opp igjen eller noe. Man burde kanskje Google det eller håpe på innspill i tråden. :cool:

Dollsine sa for siden:

Jeg og har lest 1-1,5 g protein ift normalvekt og ikke nåværende.
Lure grep for bortebesøk!! Spesielt det med klærne!!

Jeg har lest at hvis en inntar mer proteiner enn hva en trenger så omdannes dette til sukker, og sukker omdannes til fett.... Enig med Pruttilutt her; du må smøre deg med tålmodighet. Jeg har gått ned 4 kg på 11 mndr - og tross dette holder jeg på ennå. Vekta har hoppet opp og ned rundt de 4 kg'ene hele tiden. Jeg har valgt å ha fokus på at dette er det rette for kroppen (mye bedre form, ikke oppblåst, treg mage, luft i magen osv) og veier meg bare en sjelden gang. Det er fortsatt demotiverende å se oppgang når en ønsker det motsatte; altså sluttet jeg med det. Fokus på vekta er også en måte å stoppe vektnedgang på.... TAKK!!! Gleder meg allerede!!! Helledussen Pruttilutt; som du har stått på!!!! Du har ingen grunn til å bekymre deg for litt potetgull. Du har gjort en enorm jobb! Imponerende!!

KarboMamma sa for siden:

Schnuppa! :suss: Orker ikke dra frem vaffeljernet nå, men tror jaggu jeg skal prøve det i morgen. Du kan jo tenke deg å sitte der å se en haug med andre mumse i seg nystekte vafler... Den lukten kommer til å sitte lenge i nesen, for å si det sånn!

Har blitt alt for lite vann hele helgen, så det kan nok være det som gir suget... Lager meg litt knekkis så håper jeg det går over!

Jeg er også utrolig spent på i morgen!! Har ikke snikveid meg engang, men må innrømme at jeg lette etter en badevekt i sommerhuset :o;)

Pruttilutt sa for siden:

Med andre ord: Aminosyrer som ikke anvendes direkte i kroppen omdannes til glukose som lagres som glykogen. Og i løpet av denne prosessen kan blodsukkeret stige og så synke når det omdannes til fett?
Jeg lærte på skolen i biologi at aminosyrer omdannes til triglyserider hvis de ikke ble benyttet. En fin problemstilling for vår kjære Espen Tostrup. :rolleyes:

Koselig med kommentarer, Dollsine <3

Pruttilutt sa for siden:

Jeg var på tivoli i dag med to venner, de gomla popkorn (<3) og sukkerspinn (<3 <3), men jeg avstod fra alle tilbud om å smake :rolleyes: Endte opp med å gafle i meg både hjemmelaget kaffe latte og lage remuladesalat :p

Dollsine sa for siden:

Det ble veldig mange på en gang; men hadde noe på hjertet og tok sjansen :D. Jeg kan nok ikke biologien min godt nok, men har lest her inne et sted at for mye proteiner (dvs det kroppen ikke trenger) omdannes til sukker og deretter lagres. Ingenting er bedre enn at dette bekreftes/avkreftes:) selv om jeg aksepterer tanken fordi det høres logisk ut:p

KarboMamma sa for siden:

Flinkis!!! :heia: Å stå i mot fristelser på den måten MÅ man jo bare lære seg, men det er ikke dermed sagt at det er lett.

labaline sa for siden:

Til dere som er fysne på noe søtt. Jeg nevnte litt tidligere i tråden at blanding med Cottage Cheese og litt fun light saft er en god og veldig, veldig enkel dessert når man er fysen. Jeg har det stort sett alltid tilgjengelig :)

labaline sa for siden:

Noe anna som også var godt, som jeg åt i dag:
Jeg er litt treg i magen, så jeg blanda linfrø og solsikkefrø med litt seterrømme og strødde litt splenda over, det syns jeg var godt. Men da må man like å spise rømmen "bar".

Angemi sa for siden:

Takk for informative og oppmuntrende svar.. Gikk på butikken å kjøpte kremfløte, bringebær og cottagechees og laget min egen lille desert med sukrin og vaniljestang:D Så nå er søtsuget blåst for i dag!

Denne tråden er virkelig hyggelig og kjempegod å ha når man er litt :confused: nå i starten. Mange kjempeflotte og kjempeflinke folk ser det ut til:) Takk for hjelpen, starter med nytt mot og ferre proteiner i morgen!

Charlott sa for siden:

Dere som har litt problemer med å få i dere nok fett.. :p :

Stekte først bacon, strimlet så sellerirot samt løk og stekte det i baconfettet PLUSS ekstra meierismør (sellerirot trekker til seg mye fett :D ), lagde eggerøre (enda mer meierismør :p ), ved siden av hadde jeg div spekepølse, avocado, rømme med salt/pepper/sitron OG osteknekkis :D

Selleriroten ble behørig krydret, hadde masse gressløk i eggerøren, samt sitrondråper på avocadoen og osteknekkisen er ganske smakfull i seg selv.

Dette gjør at det ikke føles som om man spiser så fettrik mat, jo mere smak, jo lettere er det å "kamuflere" fettet :D

Har gumlet og spist, tror jeg er mett til langt ut i neste uke engang :p

Bytausa sa for siden:

Heisann igjen, har vært bortreist noen dager så nå har jeg skumlest gjennom alle nye innlegg på denne tråden (pjuh!).
Velkommen til dere som er kommet til, og :heia: til dere som har kommet gjennom helga uten utskeielser, det har nemlig ikke jeg!
Hadde en totalsprekk i går, og endte opp på 114 karber, ETTHUNDREOGFJORTEN! :o Til gjengjeld er jeg i dag endt opp på ca. 10 og det føles litt bedre. Sjekket istad, og er (fremdeles) i ketose.

Vekten er et kapittel for seg selv, jeg startet på 67, og etter å ha strammet litt ekstra inn på karbene på slutten av forrige uke, gikk jeg på vekta fredag morgen (veier meg hver dag, har alltid gjort det) som viste 63 kilo!?! Litt vantro måtte jeg dobbeltsjekke, og da viste den 70. Skjønte jo da at det er batteriet som holder på å takke for seg :p
Nå er nytt batteri innkjøpt, men jeg er ikke sånn 'gleder-meg-spent' på resultatet i morgen tidlig. Føler meg som ei godt stappa pølse her jeg sitter...

Så ser jeg av innleggene som har kommet siden fredag at man skal passe på proteinene også, hvordan skal jeg klare det uten at det går utover fettmengden? Alle de gode tingene som er gode fett-produkter er jo ganske fulle av proteiner også... Hittil har jeg ikke vært under 80, og det er tydeligvis litt for mye for meg som ikke trener.

Dette ble litt lenger enn jeg hadde tenkt, men sånn blir det jo ofte når man har er dame og har 'tiet' lenge :p (tre dager borte fra nettet, haha)

bente1 sa for siden:

Bytausa: Spist er spist, glem det og gå videre, i morgen er en ny lavkarbodag:)
Bruke masse smør er en god kilde til fett uten masse protein, samme med olje og majones. Også velge fet fisk og fett kjøtt istedenfor magre produkter. I dag hadde jeg grillribbe til middag og greide dermed å få dagens fettprosent nesten opp på 80% :D

Nå er det straks natt for meg sove godt alle sammen:sove:

Rikkem0r sa for siden:

Vi har no sånn Tine ekte smør eller hva det heter(minipk), jeg prøvde å putte det på egget første dagen og det smakte dårlig :( Vet ikke om det blir feil for smøret å ligge lenge i romtemp eller om det er noen annen grunn til at det blei sånn, men har ikke fristet veldig å smake på igjen :o

Synes du klarer deg kjempefint jeg, bare å stå på videre!:heia:

Velkommen=)=)=)

Supert at du deler bilde med oss og hjelper oss alle (i hvertfall meg) med å holde motivasjonen oppe:suss:

Velkommen=)=)=)

Fliiink!=) Spesiellt imponert er jeg over sukkerspinnet kjenner jeg :D

Synes alle er så superflinke jeg! Imponert og inspirert blir jeg av hele gjengen :love:

Nysgjerrig nok sa for siden:

God kveld damer!
Nå kom jeg til at jeg like greit legger ut mine siste fire dager (etter at jeg oppdaget diett.no) til alle offentlighet her på forumet i alle fall. Voila - slik ser det altså ut. Jeg tror etter hva jeg har lest meg til her inne at jeg får i meg alt for mye proteiner, tidvis endel for mye karbo ( spes den dagen med 18 liksom. Var en uoppmerksom greie med både crabstix og tacokrydder som gjorde voldsommer utslag..grrrr ), - men for lite fett. Stemmer det slik jeg tror? Og spm 2: Annet jeg burde tenke på??
Tips mottas med takk!!! (Som alltid)

Energi:836
Goal:2179
Fett:32.83
Karbohydrat:14.77
Protein:98.75

Energi:1329
Fett:102.44
Karbohydrat:18.61
Protein:83.42

Energi:691
Fett:38.08
Karbohydrat:5.48
Protein:33.27

Energi:978
Fett:60.05
Karbohydrat:7.19
Protein:76.05

Pruttilutt sa for siden:

Du må øke fettinntaket betrateklig :)

Må nok det ja - synes jeg har spist unektelig mye fett men..strekker ikke til liksom. På diett.no så ligger jeg jo på 50-70% fett..hm. Skal forsøke å fokusere mere på fett - og kjøpe meg en god vekt (til maten vel og merke) slik at det blir mere nøyaktig. Ikke lett det her altså. (Har ikke lagt inn smør jeg har i pannen og smør på knekkebrødet, så det er nok litt mere enn anslått)

• Men like blid! :D
    Koser meg da, masse god mat og føler meg stadig "lettere" i kroppen. Går etter feelingen siden jeg ikke veier og måler - og feelingen er god. Men - ikke misforstå - jeg vil blir bedre på det her altså!!

Kan jeg bygge en fin kropp på Baconcrisp?? :p

...og fortsatt utslag på stix'n forresten...

Rikkem0r sa for siden:

Jajaja.. Snaaaart halvveis i turen nå, et skift til så drar halvparten av folka her hjem og nytt friskt blod kommer ut=) Det er alltid deilig, da vet jeg det er min tur neste gang :D Idag innbiller jeg meg at maten har gått ganske greit så langt, frokost: en sur kokk som jeg fikk fløte av, sånn at jeg har det de neste nettene også.. :p neida..
Frokost18.00: scampi, brokkoli og litt kålrot/gulrot-blanding(ca4-5 små biter) og en kopp fløtekaffe til desert :rolleyes:
Lunsj23.00: mer scampi, mer brokkoli og fyllet fra 2 pizzastykker med skinke og kylling, ja og 1,5 egg med majjo =)
Ja, og det var det... Har 2 egg som venter på meg i kjøleskapet, så det blir nok litt majjo på de om ikke så lenge og en litta fløtekaffe til må jo være lov :p Og alle de kakene asså.. Istad satt jeg meg i sofaen, RETT foran en eplekake da vøttø.. Og det flyter vestlandslefser og sjokolade på bordet... men jeg har ikke rørt no, ikke en liten bit engang.. Fornøyd med det ja :ja: Og det har igrunn gått lettere enn jeg trodde(innbiller meg ihvertfall det akkurat nå).. Masse vann, det tror jeg nesten har redda meg :snill: og fløten så klart ;)
Ja, det er vel helligdag imorgen også og de fleste har vel fri... Dere må nyte fridagen imorgen/idag alle dere som kan i allefall! :blomster:

Rikkem0r sa for siden:

Da fikk jeg til slutt i meg de 2 egga mine med majjo og en fløtekaffe, så da blir det nok ikke no mat på meg kl.07 nei.. Er ikke akkurat sulten etter de proteinkulene med masse fett ved siden av :D Fått flydd litt i natt også.. Noen ganger lurer jeg litt på hvor mange km jeg runder på 12 timer altså:confused:
Men nå er det straks kvelden, sola skinner og jeg ska hoppe i køya=) Ønsker alle en fantastisk dag, det skal bli herlig å flate ut nå :sove:

Dollsine sa for siden:

STÅLVILJE!!! Imponerende. "Lagre" de gode erfaringene du gjør deg nå så har du noe å "gå på" hvis fristelsen blir større. Og invester i en skritteller slik at du ser hvor mye du faktisk går!

Det var rart; du var kanskje uheldig med akkurat den pakken? Jeg har smørpakken min stående i romtemperatur og opplever ikke bismak. Kan det være for at du ikke er vant med å gomle inn på smør? Mange sliter med det i den første tiden;) vi er jo opplært til å tenke fyfy :rolleyes:

Dollsine sa for siden:

Gooood morgen alle sammen! Her i Trøndelag er det regn, regn og atter regn. Håper å få tid til å gå turen min lell; skal bort en tur i ettermiddag og har noe småtterier som må gjøres først!

Jeg har faktisk gått ned 800 gram de to siste ukene :jegvant:. Etter nesten ett år med jumping opp og ned setter jeg stor pris på det! Nå har jeg derfor gått ned til sammen 5 kg på 11 mndr! Er ikke det bra dere!! :D Velger å tro det er redusering av proteininntaket som er årsaken; i alle fall klaffet det med det. KHmengden har jeg holdt lav hele tiden og fettmengden høy (75% minst). Og så har jeg fått litt systematisk på turgåingen min.

I det siste har jeg snoket litt i klesskapet mitt og funnet en del klær som har vært for trange. Har en del på gang nå: enten passer de litt eller så passer de om litt. Deilig! Prøvde en lett turjakke som var som pølseskinn på magen for noen uker siden; den tar jeg på i dag:p.

Jeg ser det er litt diskusjon omkring måling med stix. Jeg sjekker hver kveld, og det er dagens "evaluering" - har jeg gjort noe bra; i så fall hva? Har jeg spist noe jeg ikke burde spist; i så fall hva. I går var det nesten 100% utslag; og joda - jeg hadde drukket altfor lite. Skjerpings til i dag. De siste ukene har jeg har utslag på ca 50%, og er fornøyd med det. Tidligere var det knapt nok 10%. Er forresten litt fasinert av at en boks øl fredag kveld ikke slo inn og reduserte utslaget:p. Kanskje øl er bedre enn vin?

Nå skal det jobbes en del, og så treffes vi senere. Jeg har noen travle dager foran meg og blir lite aktiv her inne den tiden. Men kommer sterkere tilbake.
:goodluck: til dere alle!

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen! Nok en ny fin lavkarbodag! :)

Sitter og planlegger dagens måltider. Når jeg har tid til det synes jeg det er fint å planlegge litt på forhånd på diett.no, da ser jeg lett hvor jeg må justere litt, legge til litt mer fett feks.

Nyskjerrig nok: Enig med Prutilutt, ALTFOR lite fett! Synes også du ligger for lavt på kaloriinntaket, øk det og la økningen komme fra fett. Så lavt som du ligger de fleste dager, så ligger du lavere enn i fettfaste,jo, og i fettfaste spiser man 90% fett for å "lure" kroppen til å ikke sette forbrenningen ned i dvale. Slik som du spiser nå, risikerer du å ødelegge forbrenningen din. Hjelper ikke at du er i ketose, man er i ketose når man sulter også..... Man MÅ endre på sin egen tankegang i forhold til fett hvis man skal gå på dette kostholdet. Lykke til :)

RikkemOr har kommet seg igjennom en ny fin natt på platform - fliink:D

Nå blir det kaffe på terassen....:):)

labaline sa for siden:

God morgen :)
Jeg har veiedag og er en happycat, har oppdatert i veietråden vår, men må skryte her også, det endte med -1,5 denne uka, tilsammen -4,5 siden jeg begynte :D

Nå skal jeg lage lapper til frokost, har lyst på noe søtt, så det blir nok litt splenda på dem i stedet for bacon :eek:

Ha en nydelig dag alle sammen!

bente1 sa for siden:

Så flott labaline, gratulerer!!:heia:

Dollsine sa for siden:

Øh..har vi veietråd?? Kan du sende link?

wow, labaline. Flink!

I dag er det mandag, fridag, og jeg syns det er vanskelig.
I går og i dag har jeg hatt lyst på brødskriver når venninna mi som var på overnatting skulle spise. Var litt tungt når jeg måte opp begynne å steke meg en kotelett, og hun var ferdig med å spise omtrent før plata var varm...
Da hjalp det å tenke som Pruttilutt, og tenke at brødet blir til en skikkelig ekkel gugge i magen. (Med visualisering om hvordan den gugga faktisk ser ut. ÆSJ!) Da var det liksom greit å ikke spise brød med syltetøy.

I morgen er det tilbake til jobb i Oslo. Skal lage meg en lunsj sånn at jeg har noe å spise på jobben. På fredag så glemte jeg hele lunsjen min i kjøleskapet (sånn skjer når man ikke er vant til å ha med seg noe). Kyllingvinger, aioli, vossafår og babybelost. Gleder meg til å spise allerede nå! Var kjipt på fredag, da ble jeg bare kvalm i løpet av dagen, og under lunsjen så klarte jeg så vidt å tvinge i meg en skive med rugsprø med makrell i tomat og majones (heldigvis er det ekte majones der!).
Resten av arbeidsdagen gikk forsåvidt fint. Før jeg begynte på det her, så hadde jeg aldri i verden klart å fullføre en arbeidsdag med bare egg og bacon fra frokosten, og EN RUGSPRØ MED PÅLEGG til lunsj. Jeg var forsåvidt fortsatt sulten, men jeg var så kvalm at jeg ikke klarte å spise noe. Konsentrerte meg istedet om å drikke nok.

Jeg og kjæresten endte med å spise kebab på lørdag, siden vi hadde glemt at det var korte åpningstider pga det var pinseaften. Men jeg gikk ikke ut av ketose av det, og magen ble ikke oppblåst. Er godt å vite at vi fortsatt kan spise junk :p. Så blir han fornøyd også. Han ble litt skremt da jeg sa at jeg ville lage mitt eget tacokrydder på fredag, men siden butikken ikke hadde cummin, så ble det kjøpetacokrydder. Det gikk søren meg bra det også! Stixen var lilla, om enn kanskje litt for mørk, og lilla var den i går kveld også! :D

Bytausa sa for siden:

Henger meg på Dollsine her :)

Bente1; takk for tips, jeg får bli enda flinkere til å bruke smør og olje. Problemet mitt er at jeg ikke liker disse produktene som tidligere har vært fy-mat, men som vi kan fråtse i nå; majones, rømme, ja alle disse 'sure' tingene. Har aldri klart å like noe slags dressing, eller yoghurt for den del. Ikke er jeg noe på fet fisk, eller tomat heller.........
Men har tenkt å prøve meg på avocado igjen, og legge litt mer godvilje til for det er jo en fet frukt :)

Ikke lett når man er litt sær i matveien :o

Pruttilutt sa for siden:

God morrgen, venner! :)
Vært ei god uke sammen med dere, har hatt noen gode timer foran pc'en :)

Veietråden finner du her :) Ha en vakker mandag :)

Orlando sa for siden:

En deilig solfylt dag skal nytes. Min første uke på ketogen kost er over. Kom i ketose dag 2. Jeg føler til tider det blir litt mye fett men lager mat med "skjulte" fett kilder. Jeg er nok også litt høyt på protein. Når det gjelder vann får jeg i meg ca 2.5 liter og det er jeg kjempefornøyd med. Det beste av allt er at søtsuget er borte :D. Bonus minus 2.9 kg. Så er nå 2kg fra å være det man kaller normalvektig.

bente1 sa for siden:

Bytausa: Det jeg gjorde med mine barn da de var små, for å få dem til å like grønnsaker, var å få dem til å smake, de måtte ikke trykke i seg store mengder, men smake i små mengder med jevne mellomrom. I dag spiser de begge to alt som er av grønnsaker! Kanskje en ide for deg også hvis du er litt vanskelig i matveien :)

For jeg tror det er viktig å spise et kosthold man trives med om man skal få til varige endringer. Hvis man bare ser på lavkarbo som en "quik-fix" for å gå ned i vekt og tenker at man skal tilbake til sitt tidligere kosthold igjen, tror jeg man vil oppleve det samme som på alle andre slankekurer: Over tid legger man igjen på seg alt man har tatt av...

MariaB sa for siden:

God dag!
Gratulerer til alle med flott vektnedgang!!
Jeg psyker meg opp til morgendagens veiing, regner ikke med å ha gått ned, heller kanskje andre veien... Gleder meg til å komme hjem i ettermiddag og få litt orden på maten igjen!!
Går jo forsåvidt greit, men det er ikke så enkelt når man får maten servert. Igår ble det blant annet spareribs og annet marinert kjøtt, garantert med sukker!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.