< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

KarboMamma sa for siden:

Jeg har bestemt meg, jeg skal prøve ketolysekuren. Jeg vet av tidligere erfaring at det er enklere å holde seg til kurer dersom man er fler sammen, og lurer derfor på om det er fler som har lyst til å henge seg på? Vi kan dele tanker, frustrasjoner, oppturer og nedturer osv.

Vil du være med så heng på! :D

En liten presentasjon av oss junistarterne:

Karbomamma: Trebarnsmamma som etter de to siste (tette) graviditetene fant meg selv 40 kg tyngre enn før. 20 kg tok jeg av med normalt sunt kosthold, de neste 10 med South Beach Fase 1, og nå skal de siste 10 til pers. Følger Ketolysekuren med Periodisk Faste.

Elanessë: Jeg er 26 år og har to barn. Har vært jojoslanker i 7 år, har prøvd det meste - der lavkarbo har gitt mest suksess. Men sliter med å holde på det og finne riktig vei til min livsstil.

Målet mitt er å gå ned ca.23 kg. Jeg teller ikke karb, enda iallefall. Men jeg har vært borti ketolyse før, så jeg er ikke helt fremmed i gamet. Jeg tenker LCHF, men med fare for at det sniker seg inn litt Fedonmetode også. Må finne ut hva min kropp liker best, men skal prøve å ikke innvirke noe av dèt her på dere.

Pruttilutt: Er på runde 2 med streng ketogen kost (strengere enn ketolyse) - egenkomponert. Vektnedgang 20 kg med lavkarbo - blogger. :)

Rikkem0r: Er på runde 2 med Ketolyse og gikk ned litt forrige runde, men det kom fort på igjen da jeg gikk tilbake til HØYkarbotilværelsen.. Det orker jeg ikke igjen, så er igang med godt mot og vil uansett hva som skjer med vektnedgang etterhvert fortsette med LCHF

Orlando: Jeg har begynt på Ketolyse for å få kontroll over mitt enorme sukkersug.Jeg er mere oppatt av helsegevinsten ved lavkarbo enn vektnedgang. Noen kg ned vil være en bonus.

Foksy: Student på 34 år og alenemor for en datter på 9 år. Går på ketolysekuren, blandet med fettfaste for å øke fettforbrenningen ytterligere. Målet er å gå ned mellom 15-20 kg.

Eve: Startet i slutten av mai, har gått ned 4 kg. til nå. Målet mitt er - 36 kg. Synes det er greit med delmål. Første er 6 kg til st.hans. Neste mål er -3 kg til ut juli. Jeg har slanket meg hele livet og går alltid opp mere enn jeg har gått ned etter endt slankeperiode. Nå er det omlegging av kostholdet som gjelder.

Batillip sa for siden:

Jeg startet 24. mai. Da er jeg kanskje en mai-starter. Det var nesten litt dumt. Lykke til! Det er så moro! :D

KarboMamma sa for siden:

Du får lov å bli med her hvis du har lyst! :D

TGJ sa for siden:

Jeg er med!! Gikk på ketolysekuren i en to månders tid for 1,5 år siden, og det virket som bare det! Når jeg begynte på kuren veide jeg rundt en 77 kg ( er 165 cm høy) . Gikk ned rundt 10 kg, og har klart å holde meg der siden. Nå er jeg klar for de siste fem kiloene, har hatt en del halv hjertete forsøk på kuren siden, uten noe spesiell effekt. Nå er jeg klar for å gi 110 %, så kansje jeg klarer de siste 5 kg før månden er slutt??? :):)

KarboMamma sa for siden:

Så bra at du vil være med TGJ! Alt er enklere når man er fler :) Siden du har gått på kuren før har du kanskje noen supertips å komme med også? :)

TGJ sa for siden:

• Mitt beste tips er å få i seg nok FETT!! Det hjelper ikke bare å kutte ut karbohydratene. Merket på meg selv at jo mer fett jeg fikk i meg, jo raskere gikk jeg ned i vekt, og jo mer energi fikk eg.

Denne første uken skal jeg vie til å komme ordentlig inn i fettforbrenningsfasen, med det mener jeg at jeg skal holde meg helt unna både lavkarbo brød og grønnsaker.

KarboMamma sa for siden:

Dette med fettet blir en omstilling for meg, men skal nok ikke bli noe problem. Har du boken forresten? Tenkte jeg skulle ut å jakte opp en i morgen. Regner med det er vanskelig å gjennomføre dette uten en "bibel"...?

(Stakkars deg, du kommer til å bli min Guru igjennom dette ;))

Fjasnissen sa for siden:

Velkommen dere som starter i Juni.

Jeg vil absolutt anbefale at dere gjør dere kjent med ArnaKristins fantastiske nybegynnertråd

TGJ sa for siden:

Ja, jeg har boken[b][/b]"Slank med ketolysekuren". En kan lese seg opp mye på internett, så en må ikke ha boken, men anbefaler deg absolutt å kjøpe den! Da er du helt sikker på at du følger "de rette reglene" for kuren. Er også mange gode matoppskrifter i boken.

takk for linken!

jia sa for siden:

Hei! Jeg vil gjerne være med, men må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva kuren går ut på. Det jeg vet er at inntaket av karbohydrater skal være tilnærmet null, mens inntaket av fett skal være mye. Håper dere kan hjelpe med på min vei med dette. :)

MariaB sa for siden:

Hei!

Jeg har lusket rundt i forumet noen uker allerede, men først denne uken har jeg bestemt meg for å begynne på ketolyse. Boka er innkjøpt, og motivasjonen er på topp! :D

ingelin82 sa for siden:

Startet i dag så nesten i juni, har allerede gjort en stor blunder. Spiste nutrilett bar til lunsj, den inneholder jo MYE karbo. Så nå har jeg lært å lese pakkningsvedlegg:mad:

Karbear86 sa for siden:

Hei :)

Jeg vil gjerne være med her. Jeg må sakte men sikkert bli vant med dette her. Tenker Grete Roede i ALT jeg gjør og det å kutte brød og spise fetere mat kommer til å bli rart. jeg har begynt så vidt i dag, og føler meg nesten syk. Nesten litt abstinenser pga at jeg ikke får spist brød.. sagt jeg skal ha disiplin nok til å gi det en mnd og se hvordan det går :)
Jeg har også misstanke om allergi (vet jeg har hveteallergi, men kanskje cøliaki også) Sånn at jeg vil teste ut dette.

Er som sagt helt fersk, og lurer på hvordan dette fungerer litt. Lest en del, men er det sånn at ALT av brød, pasta og ris etc må kuttes? er det ikke mulig med feks par ryvita til frokost?
sliter en del med å finne alternativer til å ha med på jobb jeg. vanskelig. Dessuten er jeg redd for å legge på meg om maten blir for fet.
Da har jeg skrevet en del. hehe

Euphita sa for siden:

Hei på dere!
Flott at det kommer en junitråd også :)
Forholdsvis fersk jeg og, startet 1.mai så jeg skal ikke ødelegge juni tråden ;)
Måtte bare kommentere til Karbear86. Ikke rom forbrød, pasta, ris og poteter på ketolysekuren nei. Du kan bake ditt eget lavkarbobrød, oppskrifter finnes i fleng her inne på forumet.
Når det gjelder knekkebrød, så anbefaler jeg fiberrik med enten solsikke eller linfrø. Der er det 2,7 g karber pr knekkis og fullt akseptabelt å spise. Lesse på med masse deilig pålegg :)

Lykke til alle sammen!
Dette er en digg kur ;)

Euphita sa for siden:

og fiberrik selges i vanlig dagligvarebutikk, står sammen med knekkebrød :)

KarboMamma sa for siden:

Så gøy at så mange er med! Gleder meg til å komme i gang, og ønsker alle sammen lykke til :)

MariaB sa for siden:

Ja, da smugstarter jeg i dag jeg! ;) Stixen er negativ enn så lenge, så får vi se hvor lang tid det tar før ketosen er på plass. Kjenner en ulmende hodepine, så kanskje den kommer snikende i løpet av dagen? :lol:

Elanessë sa for siden:

Egentlig ikke. Vil nok anbefale deg å holde deg helt unna slikt. Forstår GODT at du er redd for å legge på deg dersom du spiser fett, men såsant du holder deg unna karbohydratene så skal du gå ned altså :) I tillegg til å få ekstra energi og være mett hele tiden. Ketolyse er fantastisk sånn.

Vil anbefale deg å lese myyye rundt her på forumet, f.eks oppskriftstrådene. Egne underforum for frokost o.l. En av de største innstillingene på lavkarbo er at man må slutte å tenke 'brød' til frokost? Hvem som sier at man ikke kan spise kotelett til frokost f.eks?? :D Jeg har tidligere lagd meg wok jeg. Det er bare å gjøre det til en vane... ellers finnes det så utrolig mye godt med egg. Eggesalat, røre, omelett, kokt osv. Har man i fløte, skinke osv så blir det absolutt mettende, og du vil ikke savne brødet under! Selv er jeg glad i frokostpannekake. Har røre i kjøleskapet og steker på morgenen i jern. Oppskrift funnet her inne såklart. På jobb har jeg med meg en boks salat. Man kan absolutt gjøre det spennende. Jeg liker isbergsalat, agurk, paprika, blokkål, kylling, skinke, nøtter, egg osv... og hvitløksmajoneeees :sikle: Så kan bare kollegaene mine sitte der med sine tørre brødskiver.
Som mellommåltid her på jobb så elsker jeg Grilstads "avskjær" som man bl.a får kjøpt på Rema. Det er skalker og skiver av salami. Veldig billig og kjempegodt.

trude.lutt sa for siden:

Vel, starter og starter.... har prøved et par ganger før, men ikke kommet ordentlig i gang. Denne helgen skal vi til italia, men skal trappe ned under turen. Så for meg blir det oppstart over helgen. Denne gangen skal jeg få det til! Skal til Balder klinikken i begynnelsen av Juli, og da håper jeg at 4 uker på lavkarb gir resultater!

KarboMamma sa for siden:

Jeg har spist lavkarbo en stund, men da uten å øke fettmengden. Kan vel kanskje si at jeg tyvstartet med ketolyse i går, for det er første gang jeg har helt olje fra fetaost over salaten og tenkt så hodet har knaket på hvor jeg kan lure inn litt smør. Uvant! Ser at flere sier de har hodepine i starten, og det hadde også jeg i går. Kommer det av ketose og kan man gå i ketose på en dag? En annen ting... vekten viste 1.5kg MER i dag enn i går... IKKE artig!

MariaB sa for siden:

De fleste går vel ikke i ketose på en dag, men jeg vil tro at dersom man allerede har levd lavkarbo en stund så tar det kortere tid! Da har man jo ikke så mye karber å forbrenne før man går over til fett :)

Anitra sa for siden:

Jeg har nå vært lavkarbo siden januar, noen helger har jeg skeiet ut ja, men det har gått veldig bra. Jeg er veldig glad for fokuset dette har fått i media, men for meg er ikke dette en kur, men en livstilsendring. Lykke til :)

Elanessë sa for siden:

Ja det hjelper veeeeldig på. Jeg føler meg ikke alltid like dum foran kollegaer, familiemedlemmer osv når jeg må "kjempe" for mitt valg - og de aldri har hørt om lavkarbo overhodet. For nå blir dem også mer og mer innsiktsfull, selv om de ikke kjører den stilen selv.

Anitra sa for siden:

helt sant!

Sanquala sa for siden:

Startet vel strengt tatt i går, men henger meg på her :) Første gang jeg prøver ketolysekuren og ha lest som en gal på alt jeg kommer over og boka. Føler alikevel at jeg falmer litt i mørket, men dette skal går bra :) !!

Elanessë sa for siden:

Jeg sniker forøvrig litt ellers her... :o Jeg startet vel opp for ca. 1 uke siden.
Skulle gjeeerne hatt noen "likesinnede" å følge. Vet hvor lettere det er, og mer morro å følge hverandre mot lignende mål.

Er ikke helt sikker på om jeg følger ketolyse da, teller ikke karber, enda iallefall. Men jeg har vært "inne på" lavkarbo før, og da også ketolyse. Så jeg er ikke helt fremmed i gamet. På uken som har gått så har jeg konsentert meg om å få inn rutiner, og planlegging av kostholdet. Tenker LCHF.

KarboMamma sa for siden:

Snik i vei! Alt er lettere når man er fler om de samme utfordringene :) Skulle egentlig ut å handle Ketolyseboken i dag, men det har virkelig plasket ned utenfor så jeg har rett og slett ikke hatt lyst til å ta med barnevogn og baby ut på svømmetur... Jeg har tenkt LCLF hele veien (etter south beach dietten), og skjønner virkelig ikke helt hvor jeg skal presse inn fettet. Er vant til å bruke lightprodukter så ved å bytte til seterrømme og fløte vil jeg nok få i meg merkbart mer fett, men alikevel...

KarboMamma sa for siden:

Velkommen i gjengen, lykke til og JA! Dette skal gå bra :)

SFA sa for siden:

Jeg er med. Startet i går da og er kommet i ketose i dag. Stålånden er tilbake ;)

Elanessë sa for siden:

Lurt :ja: Jeg har Torkils bok, den er fin. Skjønner godt at du ikke dro ut egentlig, deeemotiverende med regnvær gitt. Hvor gammel er babyen din?

Jeg er glad i kjøttdeig, så får vel en del kjøtt der. Og bacon og ost :sikle: Ellers spiser jeg alltid hvitløksmajones o.l til salaten min.

Sanna 1 sa for siden:

Jeg henger meg gjerne på.
Har så smått lest meg opp på dette og håper å få det til.
Mest for helsa sin skyld, for jeg har egentlig ikke mange kg å gå ned.
Mitt største problem blir vel å unnvære frukt, som er min store lidenskap !

Elanessë sa for siden:

Forstår det veldig godt... Hva med å erstatte det med bær? og/eller smoothies? Kanskje det kan hjelpe på lasten :ja:

Sanna 1 sa for siden:

Hvordan finner man foressten igjen tråden etter å ha vært avlogget ?

Elanessë sa for siden:

Hvis du går på kontrollpanelet ditt så skal det være en oversikt over alle tråder som du deltar i som har fått nye kommentarer siden sist du var pålogget. Iallefall hvis man har valgt den innstillingen... jeg er heeelt avhengig av den. For å få opp listen, så må du gå inn på panelet og velge at du ønsker abbonent uten e-postvarsling. Da skjer det automatisk for hver nye tråd du skriver i.

maymat sa for siden:

Jeg blir med, eller begynte i går:)

SFA sa for siden:

Husker ikke helt fra sist, men blir man usigelig tørst den første tiden? Jeg er overhodet ingen vann drikker, pleide å drikke 1,5 pepsi max om dagen, men i dag har jeg drukket det + 2 liter vann også...Føler jeg bare må kutte vekk på lett brusen, for den stiller ikke tørsten. Helt unormalt for meg

Elanessë sa for siden:

Du må kopiere IMG-koden inn på endre signatur, inne på kontrollpanelet ditt.

Basics sa for siden:

Jeg er med! Spennende dette da jeg har vært på evig slankekur uten at noe har hjulpet (på sikt). Er fersking både på forumet og på lavkarbo, men har lyst til å prøve dette ut. Har holdt på en ukes tid på egen hånd, men det gir jo masse motivasjon å gjøre dette sammen med andre! :rolleyes:

Elanessë sa for siden:

Sånn ca hvor mange kilo ønsker dere å gå ned?
Akkurat nå er jeg på det stadiet at jeg er drittlei vekta mi, så for hvert kilo ned er jeg evig takknemlig. Idealvekten min er -20-25 kg da.

Basics sa for siden:

Har gått på ganske ekstrem lavkarbo i en drøy uke, og i dag er jeg så ubehagelig tørst at det er veldig påfallende, og svimmel og ukonsentrert. Antar at dette er vanlig, og at det er den første "kneika" å komme før krøppen har vent seg til det nye kostholdet. Vi får holde ut, drikke mye og løpe på do i ett kjør...

Pruttilutt sa for siden:

Hello ladies! :D
Er det greit at en gammel traver henger seg med her?
Startet i juli i fjor og gikk på streng og disiplinert ketolyse fram til cirka 15. desember, og siden da har jeg bare svevd gjennom pasta og godteri om hverandre. I know - it's stupid!
I den perioden juli-desember gikk jeg totalt ned 20 kg. Før det har jeg gått ned 14 ved hjelp av Reductil.
Jeg tenkte "melde" meg inn her sammen med dere, slik at jeg kan hjelpe og veilede dere litt hvis det trengs, og dere kan hjelpe meg holde på motivasjonen :rolleyes:
Jeg veier per dags dato 93 kg, og skal ned 10-13 kg til. Er 180 cm høy. Da tror jeg vi har avdekket de fleste vesentlige spørsmål? ;)

SFA sa for siden:

Koselig med gamle travere. Du har jo masse erfaring og råd å komme med.
Helt enig at det hjelper på at vi er flere og på noenlunde samme tidslimit(start altså)

Selv veier jeg 88 nå og ideal vekt er vel 68. Men kommer jeg meg iallefall ned til 75, så skal jeg være strålende glad :)
Vekten har sakte med sikkert seget på de siste 6-7 årene inkludert et barn.
Veide 58 før jeg fikk mitt første barn, men dit ned er bare uaktuelt og egentlig for tynt :)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg vil være med!=)
Kjøleskapet har blitt fyllt opp og nannas knekkebrød står i ovnen nå=)
Jeg har vært innom ketolyse-kuren tidligere, men har sliti litt med å få det til å fungere på jobb og derfor gitt litt opp.. Selv om jeg til vanlig ikke spiser mye karbo hender det det blir altfor enkelt og steke halvferdige rundstykker eller lage pasta, men det skal jeg slutte med idag :) Jeg veier nå ca 78?kg, har ikke batterier i vekten min men skal få fikset det, er 170cm og vil ned til 60-65kg.. Jeg bryr meg i utgangspunktet lite om hva vekten sier hvis jeg kan være fornøyd med det som er i speilet, så tiden vil vise:rolleyes:
Så fint at vi kan være fler som gjør dette sammen:)

Sanna 1 sa for siden:

Jeg har ikke så mange kg. jeg vil gå ned. Kanskje 4-5 sånn for sommerklærnes skyld.
Men jeg har revmatisme og har blitt anbefalt dette kostholdet. Kanskje jeg får bedre søvn og bedre dager. Ikke har jeg holdt på mange dagene heller, men er forskrekket over hvor mange matvarer det er karbohydrater i. Før har jeg slitt med å finne mat med lite fett,- jaktet villt på mager kost. Nå må jeg nesten glise litt, :rolleyes: for nå er det å jakte på mat med lite karbohydrater.
Det er søren ikke lett å bli klok på dette. Jeg ser at det vanskeligste, vil bli "matpakka". Så her er jeg åpen for gode råd. :)

KarboMamma sa for siden:

Kjempekoselig at gamle travere vil henge seg på her, så lenge du/dere er forberedt på å måtte svare på en haug med spørsmål fra oss ferskinger ler ;)

Ser det er fler enn meg som tørster... Har drukket uendelig mye mer de to siste dagene enn jeg har gjort på evigheter. Skjønner ikke helt hvorfor jeg er så tørst, for jeg har ikke gjort alt for store endringer i kosten siden jeg allerede har levd lavkarbo. Er det fettet som gjør oss så tørste? Og er det kanskje all væsken som har gitt meg 1,5 kg ekstra siden mandag morgen?

KarboMamma sa for siden:

Jeg har allerede gått ned 30 kg, og håper på å få av de siste 10 babykiloene med ketolyse...

Elanessë sa for siden:

Dere som har snikstartet, hva hadde dere til middag i dag?
Her ble det lite tid mellom jobb og foreldremøte, så da er det sååå kjekt med ting som kan stå i ovnen. Det er jo veldig mye lavkarbomat som kan det (mye kan gratineres ja :p ) og i en hektisk hverdag passer det bra da man kan gjøre andre ting mens maten lager seg selv. I dag surret jeg baconstrimler rundt kyllingfilet (litt pesto imellom) og hadde i ovnen. Serverte med smørkokt brokkoli med store saltflak på, samt hvitløksdressing. Gooodt!

KarboMamma sa for siden:

Åh gurimalla, nå ble jeg sulten! Hørtes veldig godt ut :) Her ble det hjemmelaget tacogryte med ostechips, og i det jeg hadde helt bønnene i og sjekket karbene fikk jeg lettere angst. Bønner er nemlig lov på South Beach, men er jo proppfull av karber! I morgen ER det avsted å kjøpe boken for å unngå total forvirring...:o

MayaBitta sa for siden:

Hei
Er helt fersk her inne. Starta ketolysekuren i går. Er ikke vandt til å spise mye fettrik mat, så jeg er fakstisk ganske kvalm nå, og ikke særlig motivert for fortsettelsen. Men jeg har bestemt meg for å holde ut til de verste første dagene er over. Sliter veldig med å finne mat jeg vil spise...
Men jeg er med!! :)

KarboMamma sa for siden:

Takk, den linken var jammen nyttig! Herved lagret :)

Foksy sa for siden:

Hei alle sammen.
Jeg begynte egentlig for 8 uker siden, ble ikke med i noe nystartertråd da, men det er sikkert kjempelurt! Håper det er greit at jeg blir med her, så jeg får blitt kjent med folk fra oppstarten :)

Jeg gikk ned 2,5 kg første uka, så sto det stille lenge...så gikk jeg opp igjen en halv kg, for så endelig å gå den ned igjen forrige uke...
2.6 kg på 8 uker er ikke all verden...men jeg skal jobbe hardere med å få i meg nok fett, for jeg har virkelig vært flink til å holde meg unna carbs...litt irriterende at det ikke raser av slik andre jubler over egentlig...men jeg liker kostholdet, og føler jeg har fått meg en livsstil, mer enn en slankekur :D

Er ganske lik i vekten som Pruttilutt, 181 cm og veier 92.6 kg. Vil i første omgang ned til 80, på lang sikt ned til 75 kg :)

Lagde forresten lavkarbo-gulrotkake i dag. Den smakte nydelig!! Også så uvant å spise kake uten dårlig samvittighet :D

Ellers har jeg blitt veldig glad i lavkarbo-brød, når jeg ikke orker å lage meg omelett, salat eller andre ting som tar litt mer tid. Anbefales!

SFA sa for siden:

I dag(i går), dag 2, lagde jeg hvitløk/paprika kjøttboller til middag. Stekte dem i masse smør og kokte ut i litt fløte. Tok et par broccoli kvaster og graterte i ovnen med litt ost over. Oppskrift fra fantastisk blogg her Ble stappmett og sovnet på sofaen halv 9, og våknet der nå, 1,30 :eek:

Helt totalt ulikt meg, så merker virkelig at de 2 første dagene av kostholdet påvirker kroppen. Men jeg liker det, da viser det at det skjer noe, selv om det er ekkel smak i munn, tørste og akutt trøtt

TGJ sa for siden:

Før kroppen går inn i ketose går en gjerne litt opp, før den for fult begynner å brenne fettet. Jeg spiser i tillegg selv mer salt mat en vanlig på denne dietten. Eller kansje du skal ha mensen? Den uken viser vekten alltid en kilo eller to ekstra :)

MariaB sa for siden:

Morn morn! Da var juni her!!

Dag to på ketolyse for min del, og jeg er allerede i ketose! :D

Ang spørsmål om vekt, jeg skal ned 8-10 kg. Ikke av de som skal ned mest, men en del allikevel. MEN da jeg leser i boken til Torkil, anbefaler han kun kuren til de som har BMI over 30, altså ca 15 kg overvekt eller mer....Får jeg liksom ikke "lov" å gå på ketolyse jeg da? :confused:
:p

Batillip sa for siden:

Huh!? Dustebok! Kast den! BMI er noe ordentlig tull uansett. :høh:

Fjasnissen sa for siden:

Torkil anbefaler nok at man har mer enn 10 kilo fordi denne kuren helt klart er mest effektiv for de som har mye å ta av, men det går helt fint å gå på ketolyse selv om du har 8-10 kilo å gå ned.

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor vi blir så tørste. En av de tingene som skjer når du går over fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenne fett er at du setter i gang en rekke prosesser i kroppen. En av grunnene til at vi forbrenner fett mer effektivt på lavkarbodietter er at kroppstemperaturen øker litt (0.5 grader ofte). Kostholdet er også vanndrivende, noe som gjør at man blir tørst og trenger mer vann. Så.... tørst... fin ting ;)

KarboMamma sa for siden:

1.juni og i full gang allerede. Ned 600g av den vekten jeg plutselig hadde gått opp, så jeg satser på at det forsvinner raskt alt sammen :) I dag er det avsted å handle bok og skikkelige fettholdige produkter...

Kjenner at jeg blir litt bekymret over at dietten ikke anbefales til oss som "bare" skal ned 10 kg:confused:. Mener også å ha lest at ketolyse er vektregulerende... Betyr det da at man kanskje ikke får effekt dersom man er normalvektig (BMI)? :eek:

Fjasnissen sa for siden:

Tingen med ketolyse (og alle LCHF kosthold) er at de er vektregulerende. Det er ikke sikkert at du og kroppen din er enige om hva idealvekta di er. Hvis du har planer om å tvinge kroppen din til "unormal slankhet" (dvs 18-19 i BMI), så tror jeg ikke dette kostholdet vil være riktig for deg. Men nå vil jeg jo heller ikke anbefale noen å ha så lav BMI. Det er veldig sjeldent (eller aldri) pent eller sunt. Du vil nok helt sikkert gå ned litt (alt ettersom hva kroppen din mener er riktig), men du vil kanskje ikke rase ned i vekt (som ENKELTE veldig overvektige gjør).

Ingenting å være bekymra over. Kroppen din tar godt vare på seg selv om du spiser riktig. Mange som har blitt normalvektige men som fortsetter å spise ketogent, rett og slett fordi de føler seg bedre da :)

Elanessë sa for siden:

Trikset er nok å finne noe du liker godt fra før av. Noe som ikke er "lov" på lavfettdiett f.eks og som man kan nyte godt nå. Jeg er f.eks glad i bacon. Men også et triks å ikke 'bare' spise fet mat samtidig. Jeg surrer gjerne bacon rundt en kyllingfilèt, og selvfølgelig grønnsaker til. Så da blir sammensetningen ikke så ille. Å spise en skje med smør f.eks er jo ikke noe godt, og det er nok ikke meningen av vi skal heller :D Hvis du søker rundt på oppskriftene, så finnes det mange gode sammensetninger. Spis fett, men sammen med f.eks knasende grønnsaker og friske salater.

KarboMamma sa for siden:

Før graviditet holdt vekten seg på 60 som for meg er en BMI på 20,3. Dette da med vanlig høykarbokost. Selv om det høres lavt ut, ser jeg langt i fra ut som noe beinrangel av den grunn ;) Uansett ser jeg mange positive sider ved lavkarbokost, og kommer til å fortsette med dette uansett hva vekten viser. :)

MariaB sa for siden:

Ang fett så går dette seg veldig til, er min erfaring :ja:
Og som flere sier, man trenger ikke å spise rent smør og fløte, men rett og slett unne seg litt mer av slikt man liker godt og snike inn litt ekstra her og der!

Min nye favoritt er kaffe med fløte! Yummy ;)

Fjasnissen sa for siden:

Jeg så først i etterkant tickeren din (den kommer jo ikke opp når man er i ferd med å skrive et svar og scroller ned for å lese meldingen man svarer på). 20 i BMI er for noen helt fint, mens andre igjen blir for tynne. Det er jo også derfor referanseramma er ganske vid.

Noen klarer å komme ned i en vekt de hadde for maaaange år siden, mens andre igjen finner ut at de må godta at det er en kilo eller to som ikke vil av. Trening for å stramme opp kroppen er uansett en viktig ting (hvis man faktisk kan trene - er jo ikke alle som kan det).

Charlott sa for siden:

Vil gjerne minne dere "nye" på dette med salter :) Særlig i starten mister kroppen mye væske og også salter. Drikk gjerne noen glass med Farris, event halvbland med vann.

Nok salter innabords kan være med på å gi dere mindre oppstartsubehag :D

Ellers ønsker jeg dere lykke til, hele gjengen! :D :heia:

j0achim sa for siden:

Er ikke helt Juni starter, men startet for 9 dager siden eller 10 alt ettersom, så er ikke helt en mai starter heller ;)

Planen her er og ende på rundt 80~ innen utgang av denne måneden, et meget ambisiøst mål, men jeg har prøvd meg en stund hvor jeg setter strenger krav og heller da pusher meg selv litt hardere for å nå målet. Samt med 4-5 turer i uken hvor jeg jogger minst 3 av disse.

maymat sa for siden:

Er det forbudt å spise tyggis?

Elanessë sa for siden:

Ja er egentlig det. Har kilder og årsak et eller annet sted, bare ikke akkurat for hånden.

Men store IFA i poser kan man spise :ja:

Charlott sa for siden:

Store IFA, de i pose, er lov :D Det samme med Fribol-pastillene du finner på apoteket :)

KarboMamma sa for siden:

Bare ikke gå IFA-Bananas, jeg får ihvertfall veldig vondt i magen av all type sukkerfri nammis:o

Charlott sa for siden:

Mhmm.... en del som ikke tåler det veldig godt ja ;)

IFA tåler jeg veldig greit, men gi meg en Cavalier-sjokkis .... Hjehelp! :o

MariaB sa for siden:

Så greit! Ser for meg at de kan bli greie å ha til å skjule en evt ketose-ånde:p

skal bake knekkebrød

KarboMamma sa for siden:

Den ånden... er det slik at den nesten får en boost når man spiser/drikker? Har hatt en slik ånde tidligere og trodde jeg skulle bli gal! Hver gang noe fant veien inn i munnen ble ånden om mulig enda mer motbydelig - tilogmed vann smakte direkte vondt... Ketoseånde? :eek:

Elanessë sa for siden:

Ja egentlig bør man holde seg unna både sukkerfri Ifa, sjokolade og det som er i starten. Rett og slett bare få det bort fra kosten, litt "avrusing" og så innføre litt av det som kos i helgene etterhvert.
Må nok innrømme at jeg ikke følger dette akkurat selv da :o Jeg syns det er tøft nok å omvende meg til lavkarbo, om jeg ikke kan få spise det lille sukkerfri godiset som finnes, og bacongull. Selv om det kan være en partystopper... prøver å holde meg kun til fredag/lørdag da!

Sina Mari sa for siden:

Jeg henger meg også på her..:) ikke helt ny i gamet, men det har vært flere utskeielser enn ønskelig den siste tiden. Har heller aldri vært med i noen nybegynner tråd, og tenker at det kan være smart for å holde fokus og motivasjon ved like..:) Hadde i utgangspunktet 10 kilo som skulle bort, og er halvveis ved målet - kanskje jeg klarer det til ferien..:rolleyes: vi får se hva de neste ukene bringer. Uansett så har min kropp det MYE bedre på et lavkarbo kosthold enn på høykarbo - så, egentlig stresser jeg ikke allverden med vekten - det tror jeg vil komme hvis jeg bare er konsekvent med maten og trener regelmessig (som jo nettopp er den store utfordringen..:))!

Ashley sa for siden:

Jeg er med:D bra motivasjonstråd. har holdt på en uke etter jeg ga meg for noen måneder siden. merker ingen bivirkninger så langt siden jeg har gjort dette over lengre tid før.

nå spiser jeg mer kalorier, ferre måltider og mer fett. litt mer ala skalderman. spiser ikke så mye salat siden kaninfor gikk meg på nervene en stund. min hjerne tenker diet og går i sparebluss med en gang med for mye grønnsaker. skalderman anbefaler ikke yoghurt og sier at nøtter kan spises av de som er heldige å tåler dem. det gjør jeg :) jeg spiser skyr naturell med hjemmelaga musli av nøtter, kjerner og frø når jeg går litt smålei kyllinglår og egg. man trenger variasjon! dette klarer vi;)
å lage sin egen greie av ketolyse er best, da mister du ikke motivasjonen. å som sagt, ikke spis deg ihjel på grønnsaker. spis måltider som metter. og det mest logiske er å velge mest naturlig mat. ikke tirr søtsuget med for mye sukrin og div sukkerfri mat. det er mine beste tips. midjefettet forsvinner på et blunk om man orker litt styrketrening også.

NB: å spise for lite er en stor feil jeg gjorde. å starte de første ukene med et overskudd på kalorier kickstarter "bålet" av fettforbrenningen. kjenner jeg blir stappmett, men det er bedre enn å sende kroppen signaler om sult og la den gå i sparebluss.

Sanquala sa for siden:

I går kveld var jeg kommet i ketose :) yay!
og måtte snike meg en tur på vekta idag selv om jeg har bestemt at jeg kun skal veie meg en gang i uka...nesten 1,5 kg siden mandag...hihi

Batillip sa for siden:

Det er så MORO! :D

Elanessë sa for siden:

Når har dere veiedag, egentlig? :p
Jeg har mandag, og det har jeg nesten alltid hatt. Liker den dagen jeg, for det er ny uke med ny start føler jeg. Samtidig så hjelper det meg til å holde meg liiiitt i skinnet på søndagene. Jeg har en tendens til å føle at søndag er helg i den forstand at man kan kose seg ekstra :o Men egentlig er det jo nok med fredag og lørdag. Så veiedag på mandag hjelper meg å være veldig flink på søndagene.

Batillip sa for siden:

Mandag er veiedag.

Hva gjør du når du har kosedag, Elanessë? Spiser du mer karbohydrater, eller hva?

MariaB sa for siden:

Mandag er veiedag for meg også, selv om jeg ofte er lettere midt i uka. Som Elanesse hjelper det meg å holde fokus også i helga ;)

Nå har jeg vært å trent. Første gang i ketose, og det gikk veldig bra. Trente spinning/styrke, og eneste forskjell var at jeg ble litt svimmel og småkvalm etter spinningen. Kan ha med at jeg drakk mye vann ;)

KarboMamma sa for siden:

Veier meg faktisk hver morgen... Vet at det ikke anbefales å gjøre det, men jeg klarer bare ikke la være :o

Pruttilutt sa for siden:

Det er en smell, en skikkelig brøler du gjør der.
Selv var jeg fanatisk opptatt av den forb*** vekta, og det viste seg (gjennom utførlig dagbokskriveri) at hver kan jeg nærmet meg et rundt tall eller et mål jeg hadde satt, så brukte jeg laaaaang tid for å nå målet. Kiloene f.eks fra 105 til 100 gikk lett, på 2,5-3 uker. Så brukte jeg 4 uker på å gå fra 100,9 til 99,9. Stress og adrenalin i kroppen er ikke bra. Hver dag var en ny stressfaktor :p

Vanskelig å la være. Beste tipset jeg har på lager er å veie seg etter avføring på morgenen. Har du dobesøk på kvelden kan du med glede veie deg morgenen etter. :rolleyes:

Sina Mari sa for siden:

Jeg veier meg også altfor ofte..stort sett hver eneste dag..:o skal prøve å slutte med det! Mandag hørtes ut som en helt grei dag å veie seg på - så jeg henger meg på den..:) jeg har også vært å trent - step og mage/rygg, deilig!

Pruttilutt sa for siden:

Ikke tilfeldigvis noen fra tromsø her? Trenger sårt en treningsvenn :D

Elanessë sa for siden:

På fredag spiser jeg litt mer karber ja. Ellers er det sukkerfri sjokolade og bacongull, og det kan for meg innimellom være litt partystopper, spesielt alt det salte.

Å veie seg hver dag bør man viirkelig slutte med ja! Ikke bra. Vi har kanskje alle lyst å gå ned i vekt, men det bør ikke være SÅ mye i fokus. Da mister det sin hensikt lett, om man skal stille seg på vekta hver dag. Egentlig syns jeg en gang i uken nesten er for ofte, men det er en grei intervall for å ha kontroll da, og holde seg i skinnet. Så velg en veiedag og skyv vekten laangt bort de andre dagene.

BlackPearl sa for siden:

Jeg er med fra i morgen, 2.juni!

Helt ny i gamet - har 30kg som skal av! Er usle 162cm høy og veier nå 102,5kg.

Må lese meg opp på oppskrifter og menyforslag jeg!

maiken32 sa for siden:

heisann !

Jeg blir veldig gjerne med ! Dette er HELT nytt for meg, men jeg er klar for nye utfordringer:)

Skjønner at jeg ikke skal spise poteter, brød, ris, pasta osv.
Dere som er litt rutinerte: hva spiser dere i løpet av en dag ?

Ser også at mange av dere har sånne "vekt visere", hvor finner dere dem ?

Elanessë sa for siden:

Jeg spiser f.eks på en dag: Frokost: frokostpannekake m/syltetøy Lunch: salat (masse grønnsaker, skinke/kylling og hvitløksmajones) MM: grønnsaksstenger, kjøttpålegg, kokt egg m/reker i majones o.l Middag: kjøtt og grønnsaker i forskjellige varianter (finnes maaasse oppskrifter på nett) Kvelds: ostechips eller kanskje bær med krem

Du kan finne og lage deg ticker på tickerfactory.com

Charlott sa for siden:

Du finner det meste av det du trenger i denne fantastiske linken :D

Lykke til! :heia:

MariaB sa for siden:

Kanskje vi skulle lagt inn det vi spiser i løpet av dagen?

Greit med litt inspirasjon og tips! :ja:

Frokost: 1 kokt egg med litt bremyk. 1 Finncrisp med brie og spekeskinke. Kaffe med fløte.
Lunsj: 2 Osteknekkis (ost smeltet i micro til den blir stiv) med brie og spekeskinke. Kaffe med fløte.
Middag: 2 laksefilet, bittelitt raspet gulrot, agurk, rømme og smeltet smør.
Kvelds: To stk nannahs knekkebrød med kremost krydder

21.6 karber.

Sina Mari sa for siden:

I dag har maten vært som følger:

sen frokost: 2 fiberrik m/makrell i tomat + te m/cocosa
lunsj: 2 egg m/majones + skivet laks
middag: taco salat m/ostechips + guacemole. Snadder!!
kvelds: litt bringebær m/fløte + te m/cocosa

Karbear86 sa for siden:

JEg er skikkelig karbo-abstinenser etter tre dager jeg.. klarer ikke å tenke på noe annet enn pitabrød (noe jeg har kost meg med alltid, når jeg skal ha noe godt) .. hehe :) skikkelig vanskelig.. tung i hodet og slapp. Trening er vanskelig. vant med 4 ganger i uka.. tipper det max blir 3 dager denne første uka pga kroppen er litt slapp.
Gikk på vekten i dag, og hadde gått ned 1,2 kg. ikke veid meg på kanskje ei uke men hvis det er pga dette uten brød osv er det verdt det altså :)
Er det flere som har det sånn?

labaline sa for siden:

Er det plass til meg også?
Jeg holdt på i fjor sommer og gikk ned i 15kg. Begynte å trene flere ganger i uken og gikk vekk fra ketolyse og over til lavkarbo. Det sklei litt ut og jeg begynte å legge på meg litt. Etter jul har det ikke fungert med lavkarbo og noen kilo har lagt seg på igjen. Jeg kan nok aldri leve et vanlig høykarbo liv mer, så denne gangen er det en livsstilsendring uten rom for lange utskeielser :)

Jeg veier 104 kg nå, skal ned til 70, men jeg har god tid, så om dette går seint, så gjør ikke det noe. Har et håp om å være under 80 kg til neste sommer.

Jeg begynte skikkelig i går, men har absolutt ingen følelse av å være i ketose enda, men det kommer vel :)

Elanessë sa for siden:

Høres ut som et veldig realistisk mål labaline :ja: Flott!

Her har maten i dag vært som følger:
Frokost: en frokostpannekake m/sukkerfritt syltetøy
Lunch: salat (isrberg, agurk, papika, løk, minimais, egg, ost, skinke, valnøtter, pinjekjerner og hvitløksmajones)
MM: salami
Middag: brokkolisuppe med egg og bacon
Kvelds: et par ostechips

Drukket vann og en boks pepsi max (sistnevnte burde ventet til helga :o )

labaline sa for siden:

Måltidene mine i dag har vært slik:

Frokost - Cottage Cheese med et lite hint av funlight saft
Lunsj - eggerøre med sopp og chili, smør, fløte og en bit brie.
Mellommåltid - avocado
Mellommåltid2 - noen blåbær
Middag (sent) - hakkebøff med soppstuing og tzatziki laget på seterrømme.

Et glass pepsi max til dessert :o

Charlott sa for siden:

Om du søker i oppskritsdelen av forumet, ligger det faktisk en pitabrød oppskrift der :)

Er forøvrig helt normalt å ha det slik du har det nå, som du sier; det er karboabstinenser.
Sørg for å få i deg nok vann, gjerne Farris også, vi mister en del salter, særlig i begynnelsen. Dropp, eller trapp ned på treninga, det kan ofte være nok "stress" for kroppen denne omlegginga, trening kan vente til overskuddet kommer, ellerta en halvtimes gåtur :)

Lykke til videre! :heia:

maiken32 sa for siden:

Takk for svar ! Spennende !

Skjønner at jeg må bruke litt tid på å lese meg opp på dette her !
Innså nettopp at sjokoladen (som jeg ELSKER) ryker :(

Jeg er forøvrig 32 år, er 165 cm og 71 kg.
Drømmevekta er 62 kg :D
Hvor lang tid bør jeg ha på det ?

Mange som snakker om at de er i ketose, hvor finner dere disse stix'ene som måler dette ?
I morgen blir det omelett til frokost !:)

Karbear86 sa for siden:

Takk for svar :) godt å høre det er normalt.. jeg sykler litt da :) så utenom fotballtreninga får det holde :) se hva jeg orker.. :) Pitabrød er btw bare godt nok sånn jeg får av hatting, i den fine typen :) sånn mykt og godt.. haha :D nei skal slutte å tenke på det.. lagd meg smoothie nå, så døyver det nok :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.