< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

KarboMamma sa for siden:

Er gjerne med på å dele dagsmenyer, kjempelurt!

Frokost: 4 skiver bacon, 2 speilegg
Lunsj: 1 FiberRik med ost
MM: 1 FiberRik med ost
Middag: 3 skiver grillet ytrefilet av svin med blomkål/brokolli-grateng
Kvelds: 100 g nystekt lavkarbobrød med smør og ost :o

Har ikke regnet ut karbene på dette, men tror det skal være ganske greit:confused:

Elanessë sa for siden:

Her i byen selges det hos Meny iallefall. Ellers er det vel nettbutikker. Usikker på om apoteket har, kanskje noen andre vet. Er faktisk 3 år siden jeg brukte stix sist... Tenkte egentlig ikke å bruke det denne gangen. Får se hvor nøye jeg blir og ønske om å være i ketose.

Batillip sa for siden:

Kjøpte på apoteket.

Pruttilutt sa for siden:

Stix kjøper du på apoteket. Anbefaler å stixe hver 3. dag, ikke bli fanatisk. UTSLAG ER UTSLAG! Det fins ingen grader av ketose, kun grader av dehydrering.

Jeg vil også spørre deg om hvordan du ser for deg tiden etter vekttapet. Mange tror at ketolyse er en rask billett til drømmevekta, men spiser du høykarbo etterkant med frie tøyler, så er vekta tilbake før du aner det. Lavkarbo er en livsstil, og det du står over nå er en livsstilsendring. Ikke gå i fella :)

Pruttilutt sa for siden:

Savner litt fett hos deg. Vil du ha tips?

Charlott sa for siden:

Hvor lang tid er umulig å si, det er så mange faktorer som spiller inn... Hadde vært deilig om det hadde vært en fast fasit, men næggu om det er :p

De stixa kjøpes på apoteket, Diabur 5000 eller noe slikt, bare si du skal ha stix som måler ketoner i urinen du.
Stix er ikke veldig nødvendig, de fleste merker det når de kommer i ketose, man får gjerne en ånde som kjapt knerter enhver potteplante innen 30 m radius bla :p Så lenge du vet du spiser riktig spiller ikke stixa noen rolle, men det kan være litt gøy å sjekke litt i begynnelsen.

Omelett er bra mat vettø :D

Hehe, skjønner den Hatting-greia, var definitivt min favoritt "før i tia!"

Men nå frister det overhode ikke med den slags, har smakt det ett par ganger og blir like overrasket over den intense melsmaken.... grøss....

Deilig å slippe slike "lyster"! :p

maiken32 sa for siden:

Jeg vil også spørre deg om hvordan du ser for deg tiden etter vekttapet. Mange tror at ketolyse er en rask billett til drømmevekta, men spiser du høykarbo etterkant med frie tøyler, så er vekta tilbake før du aner det. Lavkarbo er en livsstil, og det du står over nå er en livsstilsendring. Ikke gå i fella :)[/quote]

Det er jo et godt spørsmål:)
Lavkarbo er noe jeg tror kan passe meg. Har i perioder spist lite karbo og sett en sammenheng mellom magesmerte/oppblåsthet og karbohydrater.
Ønsker på sikt å ha et lavkarbo kosthold, der det er rom for noen utskeielser (som sjokoladen:D)
For min del er det sukkeret som blir det verste, spiser dere frukt ?

Charlott sa for siden:

Frukt er ikke Ketolysemat nei.... masse fruktsukker!

Har du boka? Hvis ikke vil jeg på det varmeste anbefale deg å skaffe den, event låne på biblioteket :)

Elanessë sa for siden:

Nei, frukt har så høy GI. Men innimellom kan det jo hende jeg tar meg en frukt, f.eks eple. Men holder meg for det meste til bær da.

Pruttilutt sa for siden:

Frukt er igrunn en sukkerbombe. På matvareguiden kan du legge inn den frukten du tenker på og se hvor mye karb det er i den per 100 gram. Begynner du å unne deg frukt i liten grad, hjelper det ikke på sukkersuget, for å si det slik :D
Derimot bær og smoothies med frosne jordbær går greit. Se på deklarasjonen, det varierer fra leverandør og merke.
Behov for søtt innimellom? Pisk litt krem og ha søtstoff i. Spis til du ser mannen med ljåen, så går det lengre tid til neste "behov" :P
Sukkerfri saft, tyggis og pastiller er søtsugfelle, og for mange en partystopper. Jeg har en flott oppskrift på konfekt med masse, masse, masse fett i, som smaker godt og demper suget. Lovlig sjokolade. Si i fra hvis du vil ha link.

Har du i løpet av dagen tilsatt nok fett i kosten vil du ikke ha søtsuget i så stor grad som du vanligvis vil ha. Fett, vann, fett vann :P

Charlott sa for siden:

På Ketolyse tenker vi ikke GI, det er Fedons greie ;)
Så eple er heller ikke noe som hører hjemme på Ketolyse :)

maiken32 sa for siden:

Ingen frukt nei, det er dette sukkeret som jeg kommer til å slite med, men som jeg har SÅ godt av å kutte ned på !:rolleyes:

Har ikke boka nei ! Er det en super bok du/dere kan anbefale ?

Elanessë sa for siden:

Ja skjønner. Men øker ikke karb-innholdet dersom GI'en er høy? Jeg tenker egentlig ikke GI til vanlig, men når jeg hører 'frukt' så tenker jeg bare glukose glukose og suuukker. Så prøver virkelig å holde meg unna.

Pruttilutt sa for siden:

I overgangsfasen vil jeg råde samtlige (inkl med selv) til å unngå alle brød- og knekkebrøderstatninger. Prøv å spise så rent som mulig. Frokostpannekaker, omeletter, egg og bacon (stekt bacon blir mager kjøtt, det er fettet som trekkes ut av det som er viktig. Stek egg og omelett i det fettet), kjøttrester fra middagen dagen før og fete salater. Jeg steker Kavli's Jalapenos ost på 200 grader i 15 minutter - det blir en herlig kjeks - tilnærmet 0 karbo. Dæsj på med egg, majones, kjøttpålegg osv. Også godt til taco :)

Charlott sa for siden:

Sukkerbehovet gir seg, masse fett og vann gjør susen :D Eller så finner du oppskrifter på lovlig "søtt" i oppskriftsdelen av forumet :)

Skal du spise etter Ketolyseprinsippene må/bør du ha "bibelen" Slank med ketolysekuren, av Dr. Torkil Andersen. Finner den bla på ketolyse.no

maiken32 sa for siden:

Vil GJERNE ha en link ja :)

Charlott sa for siden:

Fedons GI går vel først og fremst på raske og trege karbohydrater :)

Frukt er sukker sukker sukker, fælt lite nyttig...

Nok fett og masse vann gjør underverker for søtbehovet, eller bær med krem feks :D Nøtter er det også masse bra fett i ... :)

Pruttilutt sa for siden:

Henviser til bloggen min, der står det litt generelt om lavkarbo, litt tips og råd til mat og handling, noen før- og etterbilder til motivasjon(?) og oppskrifter på frokost, middag og noe søtt :)

Karbear86 sa for siden:

Jeg har noen spørsmål til jeg.. Jeg er jo sånn at jeg ikke har tenkt til å kutte ut absolutt alt av brød i fremtiden! Jeg driver med dette med brød, ris og potet for å sjekke magen fremst av alt.. allergier! se hvordan reagerer.
Men etter noen uker kommer jeg nok til å prøve meg igjen litt og litt med grovt brød.. regner med jeg kommer til å gå ned litt på dette prosjektet, men er det sånn at jeg kommer til å gå opp igjen hvis jeg begynner gradvis å spise brød igjen? og hvordan kan jeg evt. unngå det? erfaringer?

Pruttilutt sa for siden:

Jeg startet med ketolysekuren etter oppfordring fra fastlegen i fjor sommer. Det var to grunner til det: 1) Sterk overvektig med BMI på 36 (da) og 2) etter to runder med matforgiftning på fire uker, så var tarmen min hardt rammet. Hver gang jeg spiste brød, fikk jeg diare.
Nå i høykarbo-tiden min fra desember til nå, har jeg merket meg samme tendens. Brød- og brødmat gir meg kraftige luftsmerter, høylytt romstering og diare. Med en gang jeg kutter, så regulerer det seg igjen. Skal til sommeren ta prøver for å se om tarmen min fikk seg en støyt i fjor, noe fastlegen min mistenker.

Når det kommer til tilsetning av karbohydrater "underveis" vil jeg råde deg å vente til etter eventuelt vekttap er oppnådd og du "sier deg fornøyd med det". Lavkarbo er betegnelse for å være under en viss grense karbohydrater (kommer ikke på det i farten), men det fins de av oss som er i ketose til godt over 50 karb/dagen.
Fedon har et brød som selges i alle fall på Rema 1000. Jeg har benyttet meg av det ved omgangssjuke, og har faktisk ikke reagert ille på det (med tanke på matforgiftnings-greia). 1 brødskive blir da rundt 4 karb, og hvis man absolutt krever det, så er det vel greit? Pålegget bør i alle fall være fett- og næringsrikt. Hvis du velger å legge deg på en karbo-grense f.eks. 50, 75 og/eller 100, så tenk godt gjennom om det er verdt det. Kanskje det vil være best å gå over på GR-stilen med å telle kcal? For sammensetningen generelt ved lavkarbo endrer seg jo mer karbo du legger deg på. Generell lavkarbo handler om en balanse mellom (lavt) inntak av karbohydrater, fortsatt høyt inntak av fett (for å få energi til alle prosesser i kroppen som før har vært karbo-drevet) og et passelig inntak av proteiner. Man kan tro proteiner er uskyldige og man kan pøse, pøse, pøse på, men proteiner lagres i kroppen som overskuddsfett.
Jeg har oppskrift på en temmelig heftig brøderstatning, 2 karb per brødskive og sikkert 80 gram fett per brødskive :P Hvis det kan være en løsning for deg, så si i fra og jeg sender deg oppskriften.

Karbear86 sa for siden:

Takk for svar :)

Jeg skal se an i noen uker nå hvordan det går.. føler meg faktisk bedre i magen allerede :) er bare den slappheten etc som tærer her nå.. men det går over. :)
Sliter skikkelig med den tankegangen om at alt skal være fett også jeg. sånn at det får komme etterhvert :)
Jeg kan gjerne få oppskriften senere :) når jeg har kommet til den vekten ejg vil da.. er jo noen kg der. 7 kg til skal jeg ned :)

Pruttilutt sa for siden:

Det står du følger GR i kostholdsfilosofien din - er det reelt enda? Kan være greit å oppdatere den slik at de som eventuelt kommer med råd og veiledning kan ta utgangspunkt i filosofien du følger. :)

Karbear86 sa for siden:

Hehe, er sånn tankegangen min er. GR altså.. men prøver å endre litt :D min personlige kostholdsfilosofi blir det da :P enn så lenge :)

Nysgjerrig nok sa for siden:

Slenger meg med - sent, men godt.
Startet egentlig på mandag - og var så heldig at jeg fant dere mens jeg satt her å surfet på lavkarbo tips.
Er fersk i gamet, - dvs har prøvd tidligere å kutte ut de værste karbokildene, men gav opp etter 4 uker (fort gjort å gi seg når man føler seg bedre og smalere, samtidig som pizzasuget øker):o
Har ikke kjøpt noen bok - (forstår at det er litt alfa & omega). Er det "Slank med Ketolysekuren" som gjelder - eller har dere andre forslag? Pr nå så sitter jeg med noen oppkopierte sider, som sier bittelitt om hva man kan spise og ikke. Også fant jeg jo den geniale kokeboken her inne som jeg skal skrive ut!
Veldig usikker på om jeg er på rett vei eller ikke, - alle innspill mottas med stor takk!:)
I dag har jeg spist
Frokost: ett kokt egg
Lunsj: Salat (bladsalat, feta, rømmedressing, agurk, laks, oliven)
MM: Skampi (stekt i ovnen med sitron, lime, cayenne, chili, hvitløk)
Middag: Stekt bacon, kyllingbiter stekt i baconfettet, feta, oliven og kremost med tzatsiki.

Høres dette veldig feil ut? Hva kan jeg gjøre for å "følge den smale sti" i større grad?

Etter tre dager har jeg en ganske merkbar hodepine - normalt?

Som sagt - syng ut - jeg er her for å lære (og forhåpentlig bli litt lettere):)

Charlott sa for siden:

Ohh... den menyen din høres lekker ut! :D

Usikker på innholdet i kremosten, men ellers ser det ganske lekker ut altså :D

Blir du pass mett på dette? Drikker du nok vann? Få gjerne inn litt Farris også, man mister gjerne en del salter i begynnelsen.

Hodepinen er desverre normalt, i omleggingsperioden. Kroppen får rett og slett litt karbo-abstinenser! Er heller ikke umulig at du er på vei inn i ketose ;)

Har du lest denne fabelaktige samlingen med linker? Her vil du finne masse masse tips, råd, oppskrifter og annet du ikke engang visse at du lurte på ;)

Stå på! Er gjerne med å heier på deg :heia:

Elanessë sa for siden:

Når man kommer til vedlikeholdsdelen (etter oppnådd vekttap) så kan det nok være mulig å innføre noen brødtyper. Spise veldig fiberrikt og grovt, eller lavkarbobrød da. Men bør altså gjøres etter vektapet er over (må kanskje forvente litt oppgang ved start å spise brød) og i små mengder i starten.

Elanessë sa for siden:

Ser absolutt bra ut!! Deilig meny. Men ser ut som lite frokost. Hva med å tilføre bacon med egget? Eller reker i majones?

KarboMamma sa for siden:

Ja, veldig gjerne!:):) Det er nettopp det jeg forventet at skulle bli mitt problem.. Nok fett altså. Hadde meierismør på det jeg spiste av lavkarbobrød i går, og stekte speileggene i fettet fra baconet, så noe er det jo... Men gjerne tips til fete sauser eller annet som kan gi meg mer fett! :)

Appelsinpiken sa for siden:

Jeg vil også være med!

Jeg begynte på lavkarbo en gang i fjor, men falt av etter at par uker siden jeg ikke klarte å forsvare meg mot høykarbofolket. Og så fikk jeg så lyst på brød. Og en skive ble to, og to skiver ble... alt for mange.
Forrige gang jeg forsøkte ble jeg kjempedårlig på kvelden etter første gjennomførte dag. Jeg antar at det var karbo-abstinenser jeg hadde.
Denne gangen har jeg trappet ned, og fra jeg startet på fredag til i dag har jeg ligget på mellom 30-80 karber om dagen - men ikke noe brød, pasta osv.
Var ganske kvalm på søndag, men det gikk heldigvis over.

Har gått ned 1,9 kilo (vannvekt regner jeg med) siden fredag, og jeg føler meg ikke fult så oppblåst.

I følge BMI er jeg normalvektig. I følge midje-hofte ratio er jeg overvektig. Sånn er det når ALT er samlet på mage/rumpe/lår. Fra midjen og opp ser jeg veldig slank ut, og ingen skulle tro at rumpa var diger...

Jeg er overbesvist om at karbohydrater ikke er riktig for oss. I hvertfall ikke i store mengder. Men det er vanskelig med omstilling når samfunnet (og matbutikken!) sier at jeg skal dytte i meg karbohydrater, men samtidig aldri få lov til å være skikkelig mett!
Jeg sliter med å spise nok fett, så nå sitter jeg på terrassen hos mine foreldre og spiser en pakke vossafår...

Pruttilutt sa for siden:

Fett til frokost, fett til mellommåltid (om nødvendig), fett til lunsj, fett til middag og fett til kvelds! FETT, FETT, FETT! Fløte, rømme, majones, ost, fetaost, oljer i salater, nøtter, mer ost, mer fløte. Fløte i kaffen, smørgrøt til kvelds, fete fisker til middag. Ikke frykt fettet, er jo fettet som er nøkkelen til bedre helse. Hvis du trenger hjelp til å gjennomgå en eventuelt dagsplan, send meg en melding :)

Elanessë sa for siden:

Du er virkelig en inspirasjon Pruttilutt! :D Mange kilo du har gått ned! Fantastisk!

Pruttilutt sa for siden:

Hjertelig takk for det! :D Har kommet meg dit jeg er i dag takket være de jeg var i julistarter-gruppe med i fjor, dette forumet og generelt støtten fra familien. Tilsammen har jeg gått ned nærmere 35 kg.

Jeg ønsker å være med dere, følge dere på denne reisen - og jeg startet opp på mandag på rundt nr 2, så jeg kan hjelpe dere med å komme i gang og dere får meg til å holde på videre ;)

MariaB sa for siden:

Pruttilutt: utrolig kjekt at du starter på nytt med oss! En kjemperessurs og inspirasjon!:D

Vi er på hytta og har akkurat kost oss med marjusen sin ostelasagne, den er fantastisk! Og utrolig enkel:)

Ha en fin kveld!

Pruttilutt sa for siden:

Det er kjempekoselig å høre :D
Kos dere på hytta, her går det i innevær og hjemmekos for en enslig sjel - men akk så koselig med stearinlys, røkelse og nøtter i skåla :rolleyes:

KarboMamma sa for siden:

Tusen takk til deg for at du er så hjelpsom og grei med oss som er uerfarne. Kan nok være det kommer en melding fra denne kanten :)

Pruttilutt sa for siden:

Sammen skal vi klare nå de målene vi har satt oss! Sant, damer? ;)

Her i gården har det gått i en halv omelett til frokost (bacon, fetaost, olje, tomater) og hjemmelagde kjøttkaker til middag (tok et par nå til kvelds).
Kjenner huden min er kjempeirritert for tiden. Det klør og popper opp durter og småkviser overalt! Tisser som en tulling og har gått flere ganger på tyngre dobesøk i dag. Minner alle om å drikke nok vann! Ellers... ågud.
Ketostix helt mørk - indikerer at jeg har vært dårlig med vannflaska i dag. Har en applikasjon til telefonen min som minner meg på å drikke vann, og fører statistikk over inntak. Kjempesmart ;)
Nå er jeg mett i magen, kjenner jeg ser fram til å leve med to måltider igjen. Passer meg yppelig!
Ellers har jeg de vanlige symptomene på at noe er i gjære; hodepine, svimmelhet, litt kvalm innimellom, slapp og EKSTREMT "behov" for smågodt, sjokolade og potetgull. Merkelig:rolleyes:
Vi må bare holde ut og stå sammen.

KarboMamma sa for siden:

Ned 600 g i dag også, snart tilbake på start :) (Veietråd var lurt, legger inn veiedager der i morgen)

Dagens meny:

• 5 skiver bacon, 2 speilegg
  • omelett med masse ost (fordelt over 2 måltider)
    -1 skive lavkarbobrød
  • kjøttboller med brokkoli
  • Ett stykke Pavlova (har vært i bursdag og ble utrolig stresset over alt maset om min tomme tallerken. Kaken var det beste alternativet) :o

Er SKIKKELIG fysen på ett eller annet, så det blir reker, avocado og majones til kvelds...

Angemi sa for siden:

Hei hei:) slenger meg på jeg også. Begynte 1 juni på ketolyse. Har kjøpt bok og lest så føler meg klar til en ny runde (LCHF tidligere, men desverre gått mye opp igjen:mad:) Hvor viktig er det å bruke ketolyse tabelettene?Ødelegger jeg min egen fremgang viss jeg ikke tar disse? Jobber ellers med å komme meg opp på fett, mangen gode tips her:) Jeg bruker Udos choise kapsler i tillegg for å gi kroppen en liten bust, er ikke så veldig flink til å spise fisk.. og synest tran er grusomt (kjenner smaken resten av dagen=kvalm). Noen som vet om dette er lurt?

Pruttilutt sa for siden:

Superfin mat du har laget i dag. Og kaken (jada, jeg så det nok ;) ) håper jeg du nøt med god samvittighet. ;)
Ned 800 gram fra gårdagen til i dag, og forigårs til gårdagen ned 1100 gram. Er bare vann. Vet det stopper på 90,5 - kjedelig. Men det er jo bare å fortsette ;)

Elanessë sa for siden:

Ja kjempebra med en egen veietråd! :ja: Bra initiativ!

I dag har maten gått greit, bare håper det ikke er for lite, for jeg har vært rimelig travel da jeg har vært hjemme alene med barna (minstemann er 10 måneder, og mannen leser på eksamen). Så når det gjelder aktivitetsnivå så er jeg mer avslappet og har det mye roligere når jeg er på jobb :fnise: Men såklart koselig å tilbringe ekstra tid med barna! Startet på jobb igjen etter permisjonen for bare en måned siden, så alle fridager er kjærkomne.

Det var maten ja. Til frokost ble det den vanlige frokostpannekaken med syltetøy :p Virkelig enkelt og godt syns jeg! Og holder meg mett leeenge (MYE lenger enn to brødskiver tidligere gjorde). Til lunch ble det omelett, og til middag en baconcrispwrap med egg- og baconsalat. Nå tidlig kvelds spiste jeg en av wrap'ene med baconost på. Var egentlig ikke det beste jeg har smakt... syns de ble litt gummi altså.
Er også fysen på noe i kveld, og skal slenge meg velfortjent ned i sofaen. Så planlegger en bringebærsmoothies! :sikle:

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har klart meg yppelig uten noen tabletter. Jeg tar en støyt Sana-Sol på morgenen, og om jeg husker på det tar jeg 1 ss nøytral olivenolje.
Om man opplever muskelkramper kan det være lurt å starte med magnesium, og for de av oss som sliter med sukkerhunger, kan kromtabletter være et greit alternativ. Fint om man leser seg opp på diverse vitaminer og mineraler, og tilfører matvarer (som er tillatt) som inneholder dette. For dere som er plaget med jernmangel/blodmangel har jeg noen tips i ermet. Er bare å si i fra.
(Jobber som helsesekretær, så har litt basiskunnskap)

MariaB sa for siden:

Dagen ble slik:
Frokost: eggerøre, bacon og nannahs knekkebrød
Lunsj: 2 knekkebrød med krydderost
Middag: ostelasagne, rømme og salat
Snack: atkins sjokolade, Pepsi Max og et glass rødvin..

Stixen var lilla før middag, så håper ikke vinen og sjokkisen ødlegger!

Pruttilutt sa for siden:

Savner fett hos deg. Merker meg litt fett i krydderosten og ostelasagnen. Ellers var det litt lite? :rolleyes: Majones/rømme/hjemmelagd aioli/dressing/guacamole til frokosten og litt attåt til lunch. Bare litt tips :)

MariaB sa for siden:

Knekkebrødene til nannah har veldig lite kh, men noen nevnte å droppe brøderstatninger helt i starten...why?

Pruttilutt sa for siden:

For å venne seg av med behovet for "brødskiven". Mange som er mentalt avhengige av den brødskiva til frokost og lunsj, og som kvier seg for å starte på lavkarbo siden det i prinsippet er forbuden frukt.
Når tiden er inne og vi alle er godt i gang skal jeg slenge ut den fete brødoppskrifta jeg har lagd selv, 2 karb per skive med bortimot 30 gram fett.

MariaB sa for siden:

Jeg skriver fra iPhone, så beklager hvis ting er rotete!

Fett ja... Har vel ikke skrevet opp steikefett og slikt, men det teller kanskje ikke? I tillegg litt fløte i kaffen.

Oi, ja og så mumset jeg bitteltt brie til lunsjen også ;)

Pruttilutt sa for siden:

Ser bra ut selv om du skriver fra iPhone ;)
Steikefett telles hvis det oppsuges i det du lager. Fløte i kaffen er kjempebra!

Elanessë sa for siden:

Pruttilutt: jeg måtte inn å titte litt på bloggen din :p Vil bare skryte av bl.a bildene dine! Utrolig morsomt med før og nå-bilder når det er slike resultater!! all ære til deg
Og flott at du kom inn i bunaden din! :D Den er jo bare helt nydelig (jeg har samme, tjihi)

Pruttilutt sa for siden:

Kjempekoselig at du stakk innom! Det setter jeg stor pris på - og også kommentaren din her:love:
Har vurdert mange ganger å legge ned bloggen siden det er litt laber tilbakemeldinger og dermed litt liten motivasjon.
Ja, vet du, at jeg klarte nå det eneste målet jeg hadde satt varmet godt i hjerterota. Tenk at jeg klarte det! :rolleyes:

KarboMamma sa for siden:

Jeg har også vært innom og må bare si som hun over her: All ære til deg! For noen fantastiske resultater du har!!

Ang. blogging og tilbakemeldinger... Hvis du virkelig liker å blogge ville jeg byttet til feks blogger.com. Dette fordi jeg ser at man må legge igjen mailadresse om man vil kommentere på den du bruker nå... Det kan gjøre at det blir "for mye pes" for leseren... (Blogger selv, men om noe heeeelt annet enn lavkarbo)

Pruttilutt sa for siden:

Det skjønner jeg veldig godt at man kan synes er ubehagelig. På de fleste blogger jeg kommenterer, av alle typer script, så må jeg legge igjen epostadresse. Ikke tenkt over det før nå:rolleyes:

Kremosten hadde 3g pr 100g med karbo... Jeg fikk den anbefalt av noen lavkarbodamer på jobben, så da tok jeg sjangsen.. Var det kanskje ulurt?

Blir på en måte mett - men fort sulten igjen etterpå.. Ikke sulten kanskje, men fysen.. Da blir det en tur i kjøleskapet, mumser en osteskive eller noe pålegg. :)

Antakelig ikke nok vann....(men mye mere enn jeg pleier.) Er generellt ikke særlig flink til å drikke, men de siste dagene så har jeg drukket mye. Det oppleves som en god ide, akkurat som om kroppen vil ha vann.

Bra du sier det ang hodepine, kjenner det murrer i dag også. Ikke sånn helt forferdelig, men en liten og håndterlig hodepine.

Kan du gi meg noen flere ketose symptomer? Jeg er ikke kjent med "fenomenet" - dvs har jo lest meg til hva det er, - men vet lite om hvordan det oppleves, hvor lenge man bør være "der" osv..:confused:

Takk for link - trenger all nyttig info og tips jeg kan få tak i. Og takk for svar på spørsmål, kjempefint!! Trenger veiledning, - og godt at der er flere "der ute" - gjør det så innmari mye lettere å følge stien da!! :D

Høres både godt og lurt ut. Jeg er vel litt lite sulten om morningen, samtidig som jeg er så "fersk" i lavkarboverden at jeg tenker mere på de få tingene jeg ikke kan spise, enn alle de deilige tingene jeg faktisk bør spise.

Takk for tipset!!
(Ser fram til frokosten i morgen - planene er klare):D

taane sa for siden:

Jeg vil være med...jeg startet strengt tatt for en ukes tid siden. Men det har vel ikke noe å si :)

taane sa for siden:

Takk! Det blir spennende å se hva vi klarer å få til :)

Er det noen som har enkle "matpakke" forslag? :confused:
Opplever at det er noget umulig å få kjøpt seg kjapp mat ute (Ala gatekjøkken / kioskmat), så da blir det vel mere matpakker som er alternativet når man er på farten vil jeg tro.

Ikke for det - jeg var på kafe, sulten som en ulv, og det de hadde var kjøttkaker, poteter og erterstuing. Jeg spurte om jeg kunne få to hardkokte egg, i steden for poteter - og det gikk fint! :)

Pruttilutt sa for siden:

Salat med masse godt i :) Jeg bruker å spise salte peanøtter som jeg ruller i osteskiver :) Metter faktisk ganske bra, og mye bra fett gjennom ost og nøtter :) Ellers har jeg ikke behov for mat foruten frokost og middag/kvelds :)

taane sa for siden:

Hm. Jeg er egentlig ikke så krativ, jeg bruker å ta med meg salat og rømme på jobb. Hvis ikke så er jo varmdisken på butikken kjekk å ha :)

Den var ny - må testes!
Det tar tid å endre vaner og se nye muligheter.... Men hindringer er til for å bli klokere. :D

Har lagt igjen en hilsen på bloggen din - knallbra!

Nuppelura sa for siden:

Jeg er gjerne med! Er kjent med Atkins, men litt usikker på forskjellen mellom atkins og ketolysekuren. Må nok kjøpe boken. Jeg veier 80 kilo og er 168 høy. Jeg vil gå ned 15 kilo, men har delmål med premie for hvert 5. kilo. Har ikke bestemt meg for premiene enda. Jeg har laget en del lavkarbomat i det siste, men spist for mye karbo i tillegg. Nå begynner jeg på ordentlig. Gleder meg :)

Pruttilutt sa for siden:

Kjempekoselig med kommentar :love:

Her er en tråd som tar for seg forskjellene på Atkins og Ketolysekuren.

Nuppelura sa for siden:

Tusen takk, da har jeg full kontroll :)

Elanessë sa for siden:

Jeg tar også med meg salat på jobb. Bruker litt til et par kvelder i uka på å stå å kutte opp ingredienser, men det er verdt det, og kjekt å bare slenge det oppi en matboks kvelden før. Ellers veldig greit med ost- og kjøttpåleggruller ja. Gjerne med squash innimellom. Jeg tar også med meg hardkokte egg på jobb, og spiser det med reker i majones.

Pruttilutt sa for siden:

I dag dro jeg på butikken før jobb og kjøpte en Skyr med jordbærsmak. 6 karb totalt. Dog lite fett. Så da måtte jeg kjøpe dansk kryddersalami (1 karb og 38 gram fett), en fløte for å ha i kaffen og litt tyggegummi :D

Ned halvt kilo fra i går. Yey me! :rolleyes:

KarboMamma sa for siden:

Kjempebra!! :heia::_punk:

Her blir det en litt vrien dag matmessig... Er tom for egg!!:eek: Har alle tre barna hjemme så jeg lar butikkturen vente til i kveld. Trenger derfor tips til noe jeg kan raske sammen i en fei, UTEN at det inneholder egg (som jeg forøvrig er superavhengig av). Prøvde meg på smørgrøt/fløtegrøt til frokost, men det ble tidenes mest slimete mat...:confused: Brukte FiberHusk isteden for JBK, kan kanskje det være grunnen? Smakte godt, men konsistensen gjorde meg kvalm..

Elanessë sa for siden:

I dag skal jeg på fest! Er ikke det typisk... når man liksom ganske nylig har startet sitt nye og bedre kosthold. Alle de helgene jeg har sittet hjemme i vår/vinter... (drakk sist i julen). Menmen, man vet jo at det kommer slike ting i løpet av et år, så det er bare å lære seg det.
Skal feste sammen med bestevenninnen min, som jeg ser sjeldent og skal flytte enda lengre unna nå snart. Så vi skal virkelig "ta i" litt i kveld.

Den gode nyheten er at jeg ikke liker vin/øl Så jeg drikker aldri alkohol utenom fest (det er ikke noe kos for meg). Så jeg drikker da 1) sjeldent 2) kun brennevin o.l. Sistnevnte er jo veldig greit på lavkarbo da. Så blander jeg med sukkerfri brus, og bruker litt bær og sånt.

Ulempen er jo at kroppen bruker tid på å forbrenne alkoholen... men det får bare gå. Den ultimate prøvelsen er faktisk alt det rundt en fest. Snacks og godteri... jeg kan godt sitte her og tenke at jeg skal holde meg unna det meste av sånt. Men er ikke alltid det fungerer i praksis. Jeg er *svak* sånnsett, og kanskje spesielt når jeg ikke har holdt på med riktig kosthold så lenge, og når jeg blir full :o Men skal altså prøve å begrense meg veldig altså. Og skal IKKE spise junkfood på byen! *blæh* Det har tidligere vært standard på natten, men det fører altså ikke noe godt med seg.

Elanessë sa for siden:

Det er litt krise ja. Da jeg sto opp i går så hadde vi bare 2 egg igjen. Rimelig krise her det også, så det ble søndagsåpen butikk i går og kjøpte en 18pk. På slutten av dagen i går var det 6 egg igjen. Så det går litt ja :p Hva med noe salat? Kan du sette sammen det? Eller kutte opp grønnsaker og steke på pannen med noen kyllingbiter. Både god lunch og middag det.

Charlott sa for siden:

Definitivt grunnen! Hehe, kan bli en ganske festlig konsistens med Fiberhusk..
Bare å finne frem spretterten og lade den med "fiberhusk-grøt"! :p "Boooing"

KarboMamma sa for siden:

Konsistensen ga assosiasjoner til et fargesterkt lekeslim vi brukte som barn... formet som hender og føtter. Kunne klaske det rundt overalt og det hang sammen.. Sikker på jeg har funnet oppskriften :D

Pruttilutt sa for siden:

Hihi. Noen bommerter vil man komme på når det gjelder oppskrifter her inne. Aner ikke hvor mange pizzabunner jeg har prøvd meg på... :(

Pruttilutt sa for siden:

Da har du kokt den for lenge ;)
Men bruk ikke fiberhusk - det blir heslig.
Nå vet jeg ikke hvilken oppskrift du følger, men ikke ha vann i - da blir den slimete :P

Charlott sa for siden:

Bare å klaske oppi litt konditorfarge så har du`n!
Om ikke grøten ble så hyggelig å spise, høres det jo ut som om den ble ganske festlig :D

KarboMamma sa for siden:

Jeg gjør alltid ting på slump:o Og brukte både fiberhusk og masse vann, gitt... Prøver meg stort sett alltid med fiberhusk fordi helsekosten ALLTID er tom for JBK...

MariaB sa for siden:

Morn morn!

Ville bare tipse om gerds lavkarbo lapper som niste! De er geniale å ha som niste, og kan dessuten fryses:)

MariaB sa for siden:

Hehe, måtte flire litt av grøt forsøket ditt karbomamma:p hørtes deilig ut;)

Sanna 1 sa for siden:

Mye grøtprat her...
Er det noen som har funnet en oppskrift som funker?
Jeg må si jeg er rimelig småsvimmel :eek: i dag, selv om jeg har spist "godt" med
eggerøre, salami, ost og dette berømmelige brødet av frø og kli. Og drukket både kaffe med fløte, grønn te og vann.
Har vært oppe siden kl. 05.30, så jeg har spist to ganger.

Pruttilutt sa for siden:

a) Min oppskrift funker. Se i signaturen min link til blogg.
b) Du er svimmel og har det slik du har det fordi kroppen din (fysisk) gjør endringer i alt fra behov (den er vant med å få det den vil), hormonbalanse, væskebalanse og biokjemisk. Dette kaller vi "abstinenser" og er den verste delen av omgjøringen. Se for deg at du har en bensindrevet bil du omgjør til dieseldreven bil. Det må renskes litt opp i systemet.

taane sa for siden:

Fikk litt lyst på grøt nå altså, men litt redd for å ende opp med lekeslim :)

Spiser dere mye vitamintilskudd?

maiken32 sa for siden:

heisann !

Da er dag en over og dag to påbegynt..... Som ventet er det søtsuget som er verst i tillegg til at jeg føler meg småsulten hele tiden.

Gårsdagens meny var som så:
frokost: omelett av med bacon terninger, paprika, avokado, litt salat
middag: kyllingfilet i fløtesaus med salat og avoado
kvelds: 1 speilegg, litt ost, grønnsaker, kesam med litt blåbær

Mellom måltider synes jeg det er vanskelig å finne på, jeg savner frukten min:( I tillegg må jeg finne en lettvint kveldskos som døyver litt av sukkerbehovet. Noen tips ??

vekten står foreløpig stille, når kan jeg forvente vekttap ?

Pruttilutt sa for siden:

Synes matplanen din for gårdagen så fantastisk ut - ble jaggu sulten også. Nå er kylling et relativt magert kjøtt, så vær obs på det.
Kveldskos: Ost, peanøtter, skinkebiter, Jalapenos-ost smeltet til kjeks med ev. krydderost på. Eller en god tannpuss :rolleyes:

Ikke stress med vekttapet, da kommer det sent. Og det er ingen fasit eller grunnregel at alle skal gå ned 10 kg den første uken. Noen går ned 5, andre 1.

God morgen!

I dag er første veiedag for meg. Blir spennende når jeg står opp (jada, er student med sommerfri og ingen sommerjobb før juli), og se hva vekta stopper på. Har jo forsåvidt snikveid meg allerede, for hadde alltid veiedag på torsdager før. Men nå er det på fredager. Regner forsåvidt ikke at vekta har bevegd seg så veldig mye fra i går.

I går endte jeg med å spise bunnløs pizza til middag. Himmelrike! Og med creme fraiche som pizzadressing, så hjalp det litt på fettmangelen også.
Må finne en løsning på det, så jeg ikke ender opp med å dytte i meg fett... Lite som frister mindre enn en spiseskje med smør rett i munn :_oy:.

jenta26 sa for siden:

hadde gått opp 100 gram jeg fra mandag til i går, men så veide jeg meg i dag og hadde gått ned 0,5 gram fra i går. skal ikke veie meg før tirsdag nå.

i går var jeg i sverige og på vei hjem så ble jeg helt skjelven og skalv skikkelig, var med en fyr jeg liker godt og da vi kom hjem til han så sovnet jeg i fanget hans, tror jeg var veldig sliten. var helt rar i hele kroppen i går

KarboMamma sa for siden:

Hvis barna mine noen gang kommer og spør om de kan få lekeslim skal jeg jaggu la de lage det selv ler:D

KarboMamma sa for siden:

Hvis du har spist vanlig høykarbomat før du satte i gang med ketolyse så antar jeg at det er karboabstinenser du opplever ;)

KarboMamma sa for siden:

Pizza...:hylgrine:Jeg er en pizzaelsker og savner virkelig en god lavkarbo-pizzabunn! Si ifra hvis du skulle komme over en;)

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har et alternativ. Skriver mer når jeg er ferdig på jobb. :)

Bytausa sa for siden:

Jeg vil gjerne hive meg med her på denne tråden.
Jeg har riktignok endret til lavkarbo for 4 uker siden, men siden vektnåla ikke har flyttet seg så mye som en millimeter regner jeg meg som på 'scratch' ennå :confused:

Elanessë sa for siden:

Hei Bytausa. Så kjedelig at vekta ikke går nedover :( Trener du mye? Hva sånn ca spiser du om dagene?
Jeg bor forresten også i Trondheim :D

Jeg har rett og slett bare droppa bunnen...
Smører en ildfast form, har oppi alt pizzafyllet og gratinerer i ovnen. Nam!

Bytausa sa for siden:

Når sant skal sies så trener jeg minimalt for tiden, grunnet svært dårlig fysisk form (venter på utredning; arthrose). Når det gjelder maten, så begynner det å ane meg at jeg ikke spiser nok fett. Jeg har vært i ketose helt siden første uka, og nå har jeg kuttet suketter i teen for å se om det er der det stopper.
Jeg 'må' ha brød, så jeg måtte bare bake lavkarbovarianten, det gjelder knekkebrød også. Totalt går det minst 3 skiver pr. dag, men nå har jeg hentet endel tips i denne tråden for mer fettrike variasjoner :)
Sant å si føler jeg meg som en sperreballong om dagene...

Jeg logger alt jeg spiser på diett.no slik at jeg har en oversikt (men jeg er litt usikker på fordelingen fett/proteiner, karboene er greie- ca. 20)

...og ja, det holdt jeg på å glemme; jeg må drikke mer :wacko:

PS: Bær over med meg hvis dette ser rart ut, har vært registrert ca. 2 timer :p

Jeg har lagt merke til at når jeg kutter ut karbohydrater så er jeg mer tørst. Det er først nå jeg klarer å få i meg de to literne om dagen som alle anbefaler. Kan det være fettet som gjør det?
Her jeg bor så syns jeg ikke vannet er noe godt. Så ender med at jeg blander inn litt funlight, så jeg ikke tørster i hjel. Selv om jeg er tørst, så går rett og slett ikke vannet fra springen ned uten hjelp :s.
Heldigvis er det bedre når jeg er hos kjæresten min. Vannet hos han smaker godt, så heller nedpå i store mengder.

Så fort lønn og feriepenger kommer så skal jeg ned på rema og kjøpe 10-liters dunk med vann.

Elanessë sa for siden:

Da har du jo ganske god oversikt Bytausa :ja: Alltid greit å vite selv hvor man kan "skjerpe inn". Du får bare prøve å drikke masse fremover. Og vil viiirkelig anbefale deg å kutte ned på brødet, selv om det er lavkarbo. For mange kan det absolutt være en partystopper. Prøv å halver inntaket ditt der i det minste. Hvis du bruker en del tid og surfer her inne på forumet så vil du kunne maaasse oppskrifter og erstatninger på mat du kan spise istedenfor. Hva med frokostpannekake eller smoothies til frokost/kvelds?
Jeg forstår deg så godt, for jeg har vært (egentlig er enda) en brød-o-holiker. Men man må bare prøve å avvenne seg. Etter litt tid så går det forbausende bra altså. Går ned i vekt, og mer mett altså.

Bytausa sa for siden:

Ja, jeg har vært her inne nesten hver dag siden jeg startet og lest til øyet ble stort og vått! Har hentet utrolig mange tips og oppskrifter.
Og brød, ja det er vel mest vanen tror jeg...skjerpings.

Jeg har også målt meg siden starten, ikke noe har skjedd der heller.

Men jeg skal i allefall bli flinkere til å gumle ost, osteterninger med olivenolje og litt salt er noe jeg har nektet meg selv i mange år, helt til nå: hurra!

Charlott sa for siden:

Har en litt annerledes pizzabunnvariant (forusetter at man har micro tilgjengelig); klipp til et bakepapir som passer plata i micro`n, dekk bakepapiret med feks Kavli Jalapenôs ost (ferdig skjært), kjør den i 4-5 min (eller så lenge som trengs for å få osten sprø), legg på ønsket fyll og smekk den inn i stekeovnen til osten på toppen er smeltet.

Særlig mer karbofri bunn skal man lete lenge etter! Så smaker det godt :D

KarboMamma sa for siden:

Mmm! Hørtes ut som et godt alternativ til italiens pizzabunn. Midt i blinken! Dette skal jeg faktisk prøve i svært nær fremtid kjenner jeg. Har en haug med fet pepperoni som trenger å bli spist opp :D

Charlott sa for siden:

Lavkarbopizza blir uansett ikke som høykarbovarianten, så hvorfor ikke finne på noe heeelt annet? :p

Denne synes jeg også fungerer overraskende bra, også en bunn med svært lite karber og enda mindre spesialingredienser... ;

3ss knust linfrø (0 karbs)
2ss revet parmesan (0,4 karbs)
1/4 ts hvitløkspulver (0.5 karbs)
1/4 ts løk pulver (0.5 karbs)
1/4 ts bakepulver (0.5 karbs)
1ts italiensk krydder (? karbs)
1 egg (0,4 karb)
2 ts vann
1-2 ts olje (0 karbs)

Kjør alt det tørre, inkl parmesan i biter, i blenderen, rør inn det våte og krydre som det passer deg. Jeg bruker gjerne mer parmesan enn hva som står og oregano som krydder :)

Klapp den ut på stekebrett (dette er en porsonspizza, tror jeg ganger den med 3 for full langpannestr), forstek bunnen i 2-4 min, ha på ønsket fyll og la den steke til osten er smeltet :)

Pruttilutt sa for siden:

Jeg lager posjonspizza av Kavli Jalapenos som bunn, kjøttdeig med det tilbehøret jeg vil ha, toppes med ost og gratineres i ovnen. Går helt fint å steke kjeks av osten ute mikro også :)

Pruttilutt sa for siden:

Middag: Kyllingboller (aldri sett før i butikken, 2 karb og 38 fett per 100) stekt i olje på panna som dyppes i aioli (4 karb og 48 karb per 100)

Sanquala sa for siden:

Tips til lunsj...om man har tilgang til kjøleskap funket skinkesalaten fra lenabeatrice.net veldig bra :) spiste lunsj halv to, en 300g posjon og er fortsatt ikke sulten og den er kjempe god :D den ligger på 1,8g karbo pr 100g.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.