taane sa for siden:
Har vært å handla på Obs! idag. Masse billig kjøtt og nå er fryeren full :)))
Blir kyllingsuppe til middag idag, med stekesky fra igår og litt grønnsaker. Tror det blir godt!
taane sa for siden:
Har vært å handla på Obs! idag. Masse billig kjøtt og nå er fryeren full :)))
Blir kyllingsuppe til middag idag, med stekesky fra igår og litt grønnsaker. Tror det blir godt!
Ashley sa for siden:
kanskje du spsier for lite fett? få i deg svinekoteletter, biff, ribbe, laks og ha til avocado og creme fraice. fløte i kaffen/te og ostebiter før mddag er en bra måte å få i seg mer fett. du kan få platå av å få i deg for lite mat og særlig for lite fett. ikke spise for mye fiberrik. er dette toppen for deg så ok. kroppen vet egentlig ikke hvordan den skal ta opp cellulose som finnes i fiberrik mat. ikke mye karber, men allikevel. spis mer kjøtt og egg? masse oppskrifter!
Ashley sa for siden:
neeeei! jeg spiste to pizzastykker fra dolly igår:o har aldri hatt så dårlig samvittighet før. hvor mye kan dette ødelegge? er fortsatt i ketose ifølge stixen..
Bytausa sa for siden:
Konsekvensen av pizzastykkene trenger ikke vises på stixen før i morgen, etter det jeg har forstått :goodluck: (hvordan gikk det med magen?)
labaline sa for siden:
Yay!
I dag er jeg endelig i ketose!
Håper vektnedgangen vises på mandag, viste ikke noe på "snikveiinga" i dag, dessverre ;)
lille-mor sa for siden:
Heihei
Jeg startet på tirsdag,dvs 31.mai..
Jeg har gått på ketose kuren før,i en periode på 8 uker og gikk ned ca 8 kg.
Dette var en gang i juli/august i fjor.
Aldri har jeg vært så fin og ikke minst fornøyd me meg selv som jeg ble da:)
Nå er jeg tilbake på de 71 kg som jeg HATER.
Jeg føler meg ikke vel i noe klær,orker ikke pynte meg,for jeg føler meg uansett ikke noe fin.
Jeg HATER dette og trenger sårt motivasjon til å gå ned de 10kg.
Jeg har en gutt på 16 mnd.under svangerskapet me han la jeg på meg 12 kg ca,men ikke noe gikk av underfødsel..(føler jeg da)
Jeg sliter enda med vekten og har alltid lagt på 66kg.
Ett håp om å gå ned de 10 kg på 8 uker er målet mitt.
Om jeg klarer det er belønningen nye klær,ny frisyre og kunstige negler..:)
Gleder meg allerede.FOR DETTE SKAL JEG KLARE!!!!!!
Ha en flott helg alle sammen:)
KarboMamma sa for siden:
Ja, det er fettet jeg sliter med. Er tidligere vegetarianer og klarer bare ikke å sette tennene i biff og den type kjøtt. Kjøttdeig går derimot bra... Har også tenkt tanken om at brøderstatningene kanskje er partystopper for meg. Men hva med feks lavkarbo pai? Vil GJERNE ha tips om alt mulig fett jeg kan få i meg...
Dagens meny:
Kanskje reker og majones til kvelds... Har vært småkvalm hele dagen, håper det er tegn på at ketosen er på vei. Om ikke den blir ødelagt av vinglasset jeg sitter med ved siden av meg nå :o
KarboMamma sa for siden:
12 kg er ingenting, la på meg 40 kg under siste svangerskap, jeg:eek: Uansett kjenner jeg meg godt igjen i det du sier... orker ikke pynte meg, for føler meg uansett ikke fin... Stå på, dette klarer du, jeg, og alle sammen!! :D
KarboMamma sa for siden:
:heia::heia::heia::heia:
Dollsine sa for siden:
Hei til dere junistartere! Dere er aktive; kjempebra. Jeg var innom tråden deres tidligere i dag etter å h søkt på pizza. Det er mitt store savn. Takk til Pruttilutt som delte tipset med ostebunn. Jeg har spist den deiligste pizzabunnen ever i dag. Yummi!
KarboMamma sa for siden:
:sikle:Skal prøves ut i morgen!!:hungry:
maiken32 sa for siden:
heisann:)
Dag to over, har gått mye bedre idag, mindre sulten:o
Men herreminhatt hvor tørst jeg er !!! Er det vanlig ? Går det over ?
Om jeg er i ketose enda vet jeg ikke, glemte jo å kjøpte stix:confused:
Hvordan er det å spise mandler ? Så at nøtter generelt inneholder en del karbs.. Virker som folk er litt ulike med tanke på nøtter ?
taane sa for siden:
Karbomamma: Tidligere vegetarianer, og nå på KJØTTKUR. :D Respekt!!
taane sa for siden:
Bare flott at du er tørst. Drikk masse vann :)
Pruttilutt sa for siden:
Pruttilutt sa for siden:
Maten har gått OK. Vinen derimot fikk føtter å gå på. Ikke drukket på mange måneder. Regner med jeg får tidenes hangover i morgen. Får det alltid når jeg er i ketose. Så er det på'an igjen i morgen - med friskt mot og nye, flotte forumvenner :)
KarboMamma sa for siden:
Fordelen er jo at du kan kurere hangover med egg og bacon, og det med gooood samvittighet! :D
Pruttilutt sa for siden:
:D gruer til vekta...
MariaB sa for siden:
Pruttilutt: sånt skjer, og vin er jo aldri helt feil;) hvordan er formen?
På vei hjem fra hytta, og har vært i ketose hele tiden. Tror den vinen min var litt for søt, for på tross av kun 1 glass var stixen lysere igår. Utslag er allikevel utslag, eller hur?;)
I kveld er det min tur ut på livet, men jeg tror jeg skal begrense meg til 3 lavkarb øl. Har barna hjemme, og orker ikke å bli fullesyk!:p
Pruttilutt sa for siden:
Formen er fin den, ble i underkant av 2 flasker vin. Kanskje i meste laget. Av tidligere erfaring har jeg aldri blitt så fort full og innmari fyllesyk som når jeg er i ketose. Holy moly, sier jeg bare.
Utslag er utslag ;) Jeg hadde 0 i morges. Litt bittert, og vekta sa 500 gram opp fra i går. Det er vann og vin :P
MariaB sa for siden:
Så deilig at formen er fin da! Jeg har også litt dårlig erfaring med lavkarbo og alkohol, så tar det med ro ikveld;)
Drikk masse vann idag, så skal du se du får skylt ut både vann og vin!:p
Sina Mari sa for siden:
Det blir nok litt alkohol på meg og i kveld....:rolleyes: må nok passe meg litt, tåler mye mindre i ketose..:eek: så jeg har kjøpt meg noen cider med smak av jordbær og skogsbær - og satser på å holde meg borte fra sterkere saker! Ellers har det stort sett gått bra i matveien denne uka - bortsett fra igår da studenten jeg har hatt i praksis serverte den beste eplekaka ever..:sikle: måtte bare ha et stykke - ikke lett å takke nei synes jeg, hva gjør dere andre i slike situasjoner??
Sanna 1 sa for siden:
Jeg er ikke hjemme disse dagene, så jeg får heller ikke veid meg på mandag.
Men jeg tror jeg kan kjenne på klærne at jeg ikke kan ha gått ned noe særlig. :confused: Så jeg lurer på om jeg rett og slett spiser for mye fett. Jeg får kun i meg karbohydrater gjennom spinatsalat, kål og gresk yoghurt. Og det er ikke det jeg spiser mest av, for å si det sånn.....
Hvordan vite at en er i ketose, - uten å bruke sticks ?
Og vet noen hvilken bok om lavkarbo, som er den beste å lese ?
Jeg har ikke hodepine eller tørste. Men i går følte jeg meg utrolig svimmel og uvel......
Gjør jeg noe feil ?
Pruttilutt sa for siden:
Lar være. Easy as that. Ville du spist om du ikke tålte eple? Eller mel? Nå tåler du hverken eller. :p
Pruttilutt sa for siden:
Kan du slenge inn en dagsplan for hva du spiser? Jeg mistenker lite karbohydrater. Kroppen kan tro du er i faste dersom du ikke spiser nok mengde, eller den kan tro du er slem og sette i gang stressreaksjoner for å få tilgang på søtsaker osv.
Sanna 1 sa for siden:
Jeg er vel av den mening at en ikke skal være verken fanatisk eller uhøflig.
Man må bare forsyne seg med litt !
Pruttilutt sa for siden:
Der står vi virkelig langt fra hverandre :P
Men det har mye med respekt å gjøre. Ingen i familien min frister meg eller byr meg på kaker o.l. lengre. De spør heller om det er noe jeg kunne tenkt meg å ta med så DEM fikk smake på noe av det jeg spiser.
Når det kommer til utenforstående og daglige utfordringer i form av nettopp den eplekaka der: Ville du spist det stykket igjen om det viste seg du falt ut av ketose? Gikk opp 300 gram på vekta? Fikk luft- og magesmerter? Måtte streve deg inn i ketose igjen og gjenoppleve hodepne, svimmelhet osv?
For en cøliaker er det åpenbart at vedkommende må si nei til matvarer han ikke tåler. Vel, min oppfatning er at VI ikke tåler det heller. Jeg tålte det ikke! Jeg spiste "normalt, norsk kosthold med litt sjokkis på si'" og jeg endte opp som 20 åring med å veie 124 forbanna kilo. Jeg tåler det ikke.
Tåler du det? Bare en tankevekker.
Sanna 1 sa for siden:
Det er nok enklere å si neitakk og bli respektert, dersom man har en allergi, en intoleranse eller er sterkt overvektig. Jeg mente ikke at en skal ødelegge helsa på å spise kake.....
"Sliter" en med bare 4-5 kg, kan det virke litt provoserende på de som har det ti ganger værre.
Jeg for min del gjør dette mest for helsa og ønsker samtidig de 4-5 dustete kg. vekk. Bare som en bonus, helsa er viktigst.
Men så savner jeg rett og slett en pekepinn på hvor mye fett jeg burde ha i meg....... Har jo ingen planer å gå opp i vekt da, særlig pga. revmatisme.
Leste noe på nettet om en regel 80/80/20. Men hvordan iall verden finner man ut hvor mange gram fett det er i frokosten feks. Samme hva jeg prøver på, så blir det prosenter an det....
Pruttilutt sa for siden:
Jeg skjønner hva du mener og mente, men ja, det er kanskje provoserende. For de av oss som har hatt en lang reise med overvekt, slanking og problemer med helse. Det handler om disiplin - og skal man klare nå målene sine - hva enn de er - så må man være streng. I ketolyse, der ketose er sentralt, er det ikke rom for utskeielser "her og der". Det vil og kommer alltid til å ville vises på vekta og alle symptomer/følger det vil medføre. Spørsmålet er bare om det er verdt det - for dem som har en lang vei foran seg med tildels større fare for tilbakeslag dersom de spiser "under bordet".
Mamma begynte samtidig som meg. Ikke for vekta sin del, men på grunn av revmatisme og kroniske smerter. Hun gikk vel og merke ned 8-12 kilo (husker ikke helt), halverte smertene og medisiner, ble mer utholden og mer energisk. Kanskje til og med mer positiv? :rolleyes:
Væsken som forsvinner og de ekstra kiloene kroppen ville kvitte seg med letta veldig på funksjonaliteten og smertene. Men hun hadde ikke klart det hadde ikke jeg vært hjemme på ferie i oppstarten vår - for jeg er lille-Hitler når det kommer til dette. Når jeg reiste hjem, og hun fortsatte med de retningslinjene vi sammen hadde lagt føring til, så gikk det et par uker. Jeg, Strenge-Sandra, og mamma-vil-ha, endte i to forskjellige retninger. Jeg med en 20 kilos vekttap og hun med godis i veska og vektøkning, forverrelse i fysisk helse og tildels deprimert over at hun ikke klarte holde på det.
Hvis du er i tvil om hva du får i deg, skriv det på et ark med kolonner for "mengde", "karbohydrater", "proteiner", "fett" og "kcal". Før inn ALT du får i deg. Det gir deg en pekepinn. Nå vet jeg ikke om de 80-80-20-tallene dine er prosenter eller gram. I så fall er det misvisende either way.
Jeg følger 15-18 gram karbo. Vil gjerne ha i meg 150-200 gram fett. Ja, det er mye, men så har jeg knekt nøkkelen da.
80-90 gram protiner. Mer proteiner - mer fett. Større andel proteiner for oss som "bare" skal gå 30 minutter tur hver dag, lagres som fett i kroppen.
Pruttilutt sa for siden:
For å si det ganske enkelt:
Karbohydrater er min allergi. Det er alle som sliter med overvekt sin allergi. Vi må unngå problemet for å få resultatet.
For ditt vedkommende, som sliter med revmatisme, vil du kanskje snart oppdage at nettopp karbohydrater er din gift.
:)
Pruttilutt sa for siden:
Jeg må bare beklage til alle som føler jeg overkjører dere. Jeg bare brenner så forferdelig for dette - livsstilsendring - sykdomslettelse - forbedring av livskvalitet - vektnedgang - kosthold generelt - og jeg er så heldig som har funnet nøkkelen til alt dette. Jeg har sett det selv - opplever det selv i praksis - ser det på mamma som sliter med sitt. Jeg vil bare hjelpe dere alle, om dere skal ned 2 kilo eller 20.
Jeg påtar meg kanskje derfor rollen som den som preker - gi meg signal hvis det er upassende.
jenta26 sa for siden:
hei jeg begynte med ketolyse fredag 20 mai og har siden den dagen gått ned 3,3 kg, håper på 3 kg til til 21 juni.
karbohydrater er gift for meg pga pcos. men sliter veldig med vanninntaket, nesten ikke vann om dagen
Pruttilutt sa for siden:
Kan jeg spørre hvilken telefon du har? Jeg har en Xperia 8 (android) og lastet ned et program som heter "Drinking water". Jeg har innstilling om 10 glass vann per dag - 1 glass tilsvarer 2,5 dl. Jevnlig dukker det opp et pip og varsel om "Drink water!", så trykker jeg at jeg har drukket vann, og når 10 glass er drukket, så får jeg applaus. :D
Ashley sa for siden:
merka det ikke før dagen etter for å si det sånn. skikkelig rar mage og diare :o er ikke utav ketose da. er godt igang igjen. en god styrkeøkt igår og joggetur idag er ikke feil:)
aldri mer, hehe.
jenta26 sa for siden:
jeg har iphone jeg:)
Ashley sa for siden:
ekte majones med reker er jo supert:) forstår at overgangen fra veggis til lavkarbo kan være drastisk. men bit det i deg at fettet er BRA. og setter igang fettforbrenningen din i motsetning til det du har gjort før. mennesket er ikke skapt for å spise planter. prøv å ha litt fløte i eggerøren, kaffen. seterrømme til middag og smelt ost over grønnsakene/kjøttet. lett å bare gjøre de små tingene for å få mer fett. cocosa er bra å steke maten i;) og du kan også lage musli av ovnsbakte nøtter, frø og kjerner med olje og salt. men fettet skal helst komme fra kjøtt. regner med du er vandt med en del nøtter?
ja du kan miste matlysten å kjenne kvalm. men ikke gå 8-9 timer uten mat for magen ikke er sulten. kjenn litt etter på energien å få deg nok næring:) jeg kjenner ikke sult lenger, må kjenne etter på energien.
Pruttilutt sa for siden:
Finner garantert samme applikasjon for iPhone - det hjelper meg med å drikke det hersens glasset. Du kan stille inn at du skal starte med 5 glass for dag, så øker du :)
Ashley sa for siden:
lurer på en ting ang ketolysekuren/skaldeman. ketose generelt:) jeg hadde en sprekk etter rundt 2 uker for 2 dager siden. er fortsatt i ketose! men ifølge skaldeman er det i uke 3 selve fettforbrenningen starter. kan jeg forvente at jeg er i uke 3 nå etter en sprekk?
jeg må bare ha masse tålmodighet å aldri sprekke mer. fikk verdens dårligste mage:o tror jeg må gi kroppen tid å holde på mange uker til jeg. kroppen tviholder på kiloene pga jeg er opptatt av pyntekilo og ikke bmi. dette er jo en livsstil. går man ikke ufattelig mye opp hvis man spiser normalt igjen?
Pruttilutt sa for siden:
Du kan få utslag på stix hvis du er dehydrert. Jeg fikk ikke utslag på stix i morges etter min uherlige vinutskeielse i går, men jeg er fortsatt i ketose. Jeg kjenner det på formen og kroppen. Gi det noen dager - bare ta skylappene på og fortsett i samme stil du har gjort til nå.
Ang. ketose og endring av fettforbrenning tar det rundt 6 uker før det er optimalt og kroppen kjører avgårde.
Hvis du bestemmer deg for å avslutte lavkarbo og går tilbake til det gamle spisemønstret ditt, så har du ikke gjort den berømte livsstilsendringen. Du får vurdere da om du vil ha et generelt lavkarbo-kosthold eller om du skal ta den berømte kcal-veien. Veie det opp mot hverandre. :)
Pruttilutt sa for siden:
Dagens deilige middag :)
Sanna 1 sa for siden:
Något att prova för de som trots att de tänker på allt ovanstående ej lyckas gå ner i vikt. Dr Dahlqvist brukar i sådana fall rekommendera kost med 80 gram fett, 80 gram protein och (max) 20 gram kolhydrater dagligen. Detta blir 1120 kalorier varför det på detta sätt liknar svältkoster. Skillnaden är att man får i sig relativt mycket av alla essentiella fettsyror och aminosyror, samt lite av aptitstimulerande kolhydrater. Därmed lär man tåla det bättre i längden än fettsnåla svältkoster. Enligt Dr Dahlqvist ger detta ofta bra resultat för personer som tidigare haft svårt gå ner i vikt.
Själv tror jag dock detta låga dagliga intag fungerar bäst på kvinnor, för män skulle jag nog rekommendera lite ökade mängder. 90g protein, 105g fett, max 20g kolhydrater kanske? (1400 kalorier). Alla får prova lite för att se vad man klarar, utan att gå alltför hungrig. Här finns en intressant diskussionstråd på KiF om 80/80/20.
Dette er fra kostdoktorn.se
For å følge med på antall gram fett, protein og karbohydrater, - må en vel veie maten da. Og det har jeg helt allergi mot, etter å ha vært på Vektklubben for en tid tilbake....
Sanna 1 sa for siden:
Bruker du ikke grønsaker i det hele tatt ?
Elanessë sa for siden:
Ah, takk for påminnelsen! De spiste jeg jo myye av før, men hadde litt glemt av dem. Er ikke så mange butikker som fører dem så, men det er noen :ja: De er også gode kalde som snacks. Hihi, sorry for at jeg ler... Skjønner at du spiser det når du først har lagd det. Men litt komisk at dèt er frokosten din når det finnes så mye annet godt :p Haha fantastisk! Jeg har andriod, og denne må bare lastes ned! Jeg har ingen problem med å drikke vann (liker det), men denne app'en var jo så kul at jeg bare må ha.Jeg var da altså ute på byen i går... kan trygt si at det ble konsumert enorme mengder alkohol :rolleyes: Men hadde det knallbra da, og ble ikke dårlig. Heller redusert i dag ja... skikkelig skjelven. Men går greit. Spiste rekordlite snacks på vorspiel, og på byen ble det en Fedonburger. Tar 'spist er spist' og fortsetter lavkarbo her med godt mot. Men med dèt, og alkoholen da OG det faktum at jeg fikk MENSEN i morrest (første gang på 2 år) så har jeg særdeles lite håp om vektnedgang på mandag. Men, håpet er der da.
Elanessë sa for siden:
Men jenter - har dere sett månedens deal hos Prix nå???
NAM! det ble lunch i dag gitt, og skal jammen hamstres fremover.
Pruttilutt sa for siden:
Bruker variere med tomater, paprika, og av og til(sjeldent) har jeg i fersk brokkoli-topper. Ikke frosne. Jeg har brokkoli og blomkål helt i vranghalsen etter forrige periode, blir kvalm av det. Ellers bruker jeg løk og sjampinjong.
Pruttilutt sa for siden:
Ja, man må vel veie hvis man skal følge fanatisk med. Det har jeg aldri brydd meg noe særlig med. Da tror jeg at det bikker raskt mot lite motivasjon og særdeles lite lyst til å lage mat. Lag mat du liker med lite karb og mest mulig fett. For min del er jeg ikke så nøye på om jeg i det hele tatt får i meg karb, har flere uker på rad lagt på under 10, f.eks.
Spis når du er sulten og spis til du er mett :love:
Sanna 1 sa for siden:
Mulig jeg har veldig tungt for det. :p Men hvordan VET du at du ligger på under 10 ?
Pruttilutt sa for siden:
Jeg vet jo hvor mye det er av karbohydrater i de matvarene jeg har fast i kjøleskapet, og når jeg legger matvare 1 sammen med matvare 2, tar en viss mengde av det, så tenker jeg raskt ut hvor mye det er tilsammen i produktet jeg ender opp med å pakke i kroppen.
Får det etterhvert i fingertuppene :)
F.eks. middagen i dag ble en variant av suppen jeg linka til istad.
Kjøttdeig: 1 karb per hundre: 4 karb totalt.
Tacosausen: 3 karb totalt (bruker alltid Landlord sin saus)
Rømme: 2 ss: vekt cirka 40 gram - 1,60 karb
Sjampinjong: 1 boks, totalt 3,1 karb
Middag totalt: 4 + 3 + 1,6 + 3,1= 11,7 karb.
Til kvelds skal jeg spise ostesskriver rullet med kokt skinke og majones. Kanskje 2 karb.
MariaB sa for siden:
Pruttilutt: Helt greit at du "preker" for min del ;) Så lenge vi har respekt for de som gjør det litt anderledes! Ketolyse er for mange en ganske heavy omlegging av kosten, og iallefall jeg trengte noen uker på å bli vant til tankegangen. Kankskje venner jeg meg litt til det ennå ;)
Jeg prøver å legge inn det meste av kosten på diett.no enn så lenge, greit med litt kontroll til å begynne med! Det som overrasker meg mest er hvor "lett" det er å komme over 20 karb, og hvor vanskelig det er å få i seg fett :p
Pruttilutt sa for siden:
Håper i alle fall det skal være til hjelp for noen. Erfarte i fjor når vi startet opp julistarternes tråd at det var mange som stod helt alene om dette, manglende støtte i hjemmet og i vennekretsen/jobb, så da var det beinhard fokus for å opprettholde ønsket om å prøve.
Tok meg noen uker også, for jeg er bolloman og elsker alt som har med gjærbakst å gjøre. Gomlegomle. Savnet og abstinensene var helt forjæ... Ja, du skjønner.
Viktig at alle finner sin vei gjennom dette - vi får alle vår egen måte å gjøre det på; telling, matoppskrifter, foretrukne ingredienser og preferanser :)
Rikkem0r sa for siden:
God kveld/natt:p
Jeg er klar over at jeg er litt dårlig til å skrive her inne, men jeg følger med og leser hver dag altså=) Idag har jeg laget pizza til middag, den var overraskende god!:D
Oppskriften ligger her og kan virkelig anbefales!=)
Dagens meny:
Frokost: 1/2 frokostpannekake
Lunsj: Resten av pannekaka
MM: Noen biter Strandamør og noen skiver Gräddost
Middag: 3 biter pizza med peppes rømmedressing (topping på pizzaen: kjøttdeig med tomatpurè, skinke, bacon, rødløk og litt jacobs baconpølse og MASSE ost)
Idag har jeg også vært kjempeflink til å drikke vann- 3,5liter!:)
Bortsett fra litt lite grønt idag- hva tenker dere om dagsmenyen? Mulig det blei litt mye karb med den pizzaen..
Ellers har jeg blitt ekstreeeemt solbrent etter noen timer i sola hjemme i hagen idag UTEN solkrem, men med bodybutter... Ja, dumt.. Jeg vet jeg fortjener å blir rosa når jeg er så teit:)
Håper alle dere andre har en knallfin helg og koser dere masse:)
Bytausa sa for siden:
Så festlig! Lastet ned 'Waterlogged' på iPhone, samme funksjon (litt usikker på applausen ennå da) Men denne vil hjelpe meg i allefall, jeg glemmer det fort...
"Men jenter - har dere sett månedens deal hos Prix nå???
NAM! det ble lunch i dag gitt, og skal jammen hamstres fremover."
Takk for tips! Dit skal jeg på mandag :D
I dag (og i går) har jeg drukket 2 l.vann (og vel så det...), og har fokusert mer på å få i meg nok fett. Har ikke 'krympet' noe siden i går, men føler meg mindre stappa.
I tillegg har jeg kjøpt loppefrø og -nå håper jeg dere tilgir meg min åpenhet- håper på en mer samarbeidsvillig mage framover :geip:
Rikkem0r sa for siden:
Jeg var forresten på apoteket idag å kjøpte ketostix, bare for å sjekke at jeg er på rett spor( trodde jo jeg var det altså, men blir liksom usikker likevel).. Sjekka nå, og er i ketose:D Da kan jeg sove godt:p God natt alle sammen:):)
jenta26 sa for siden:
bytausa: kommer det opp et pip når du skal ta neste? jeg fikk med en gang opp et bilde av en flaske med 500 ml og siden jeg nå har drukket det så lagret jeg det og da stod det at jeg hadde 1500 ml igjen i løpet av dagen
Sanna 1 sa for siden:
Disse hjemmelagede frøknekkebrødene virker godt på magen, synes jeg !
Pruttilutt sa for siden:
God morgen, mine frender. Håper alle har sovet fortreffelig og at lørdagskvelden gikk som smurt.
Fikk i meg 7,5 dl vann i går - det er såååå dårlig av meg! Må vel slå på applikasjonen igjen så jeg får påminnelsene. Savner vannflaska mi som er på jobb, den synes jeg er morsom å drikke av. Er en Camelbak-flaske :)
Veiedag i morgen :D
Bytausa sa for siden:
Trykk på den lille i-en og velg 'Time, Interval , & Random' der kan du legge inn hvor ofte du vil ha varsler. Jeg våknet i dag av sildrene vann i glasset, og måtte skynde meg på do! :p
Sanna 1: Magen min er typisk trønder; treg... så knekkebrøene i seg selv hjelper ikke mye. Fortsetter med loppefrø & vann :o
Dollsine sa for siden:
Hie folkens! Kan jeg slenge meg med dere? Er ingen nystarter i juni, men siden jeg ikke får det til å fungere er jeg alltids en nybegynner :p.
Startet i fjor sommer, ramlet ned 2 kg momentant og der er jeg fortsatt sånn ca. Hopper opp og ned og varierer med alt fra 1,5 - 3 kg siden jeg startet. MEN - kroppen fungerer mye bedre. Og jeg har faktisk ikke lagt på meg. Og magen fungerer strålende (som var grunnen til at jeg kuttet ut brød i første omgang).
Har brukt mye tid på å finne ut hvorfor dette ikke fungerer for meg; tenker meg ned 15 kg (til 70), så det er litt å ta av. Trimmer (går tur 2 g/uke, styrke 1-2 g/uke), drikker vann ca 2 l/dag, spiser nok fett, lite KH osv. Har prøvd flere varianter, til og med Skaldemans ekstreme variant ett par uker. Det hjalp der og da, men var ingen løsning for meg over tid. Har prøvd å finne ut om jeg har noen "stoppere", men ser ikke noe mønster (annet enn rødvin:D). Nå velger jeg å være fornøyd med at buksene slenger litt mer enn de gjorde for 2 måneder siden; at mannen min plutselig en dag sa at magen har krympet "nedenfra" (...og han er ikke typen som ser slikt....). Velger å ikke fokusere på målband og vekt, men tar hver dag som det kommer:o. Har heller fokus på trivsel, sammensetning av mat, nok vann og bevegelse. For mye fokus på vekt er for meg en "stopper" faktisk.
Ellers er jeg midt i det meste; både livet og i landet.
Sanna 1 sa for siden:
Ser det er mange som har bilder i profilen.
Det har jeg også, men det vises jo ikke når jeg skriver et innlegg ?
Pruttilutt sa for siden:
Elanessë sa for siden:
Profilbilde har man inne på profilen sin, det vises ikke dersom man ikke klikker inn på nicket til folk. Avatarbilde derimot er det bildet som vises når man poster innlegg.Ahh, føler meg sååå mye bedre i dag altså :D Tjihji, er ikke mye høy i hatten dagen derpå egentlig... :p Men, ny dag i dag da! Og veiedag i morgen, wææ!
Pruttilutt sa for siden:
Dollsine - velkommen blant oss :)
jenta26 sa for siden:
bytausa, jeg kunne bare legge inn før middag og på et tidspunkt hver dag, litt teit
Kanutten sa for siden:
:lol: Unnskyld at jeg humrer litt for meg selv, men da jeg leste det du skrev her assosierte jeg tvert med en rørslig prost ikledd svart kjole og prestekrage.. :p
Uansett! Velkommen til Dollsine. :)
Pruttilutt sa for siden:
Morsomt, i og med at jeg rista på hue idet jeg skrev det og tenkte "skulle tro dette var et AA-møte" ;P
Bytausa sa for siden:
Jenta 26: Du kan velge 'Add a Reminder', da kan kan du sette påminnelsen til f.eks: 'Every 2:30 (2 1/2 t.) eller oftere om du vil, starttidspunkt og slutt-tid på kvelden. Her kan du også velge lyd etc. Lykke til :)
Appelsinpiken sa for siden:
Nå er jeg på vei hjem fra kjæresten etter å ha vært hos han i helgen.
Det var så utrolig deilig å få støtte fra han! Han ventet med å spise pizza til jeg dro, så jeg skulle slippe å sitte der og sikle etter maten hans, og i tillegg måtte lage noe til bare meg. Så istedet har vi lagd mat sammen i helgen.
Lavkarbomiddag nå på sommern er jo bare supert. Kjøtt på grillen og salat som tilbehør med en feeeeet hjemmelaget dressing. Perfekt!
Nå skal jeg reise bort på en hytte i noen dager. Blir spennende å se hvordan hun jeg skal reise med takler at jeg ikke spiser karber. Har jo ikke fortalt henne at jeg kutter karber enda.
Tror jeg fikk i meg for mye karber i går. Var på restaurant, og ble oppblåst og rar etter middagen. Spiste sånn som jeg tror er riktig, men mistenker at jeg har blitt lurt av en saus...
Har tilogmed med meg makrell i tomat som "nødmat", og nå sitter jeg på toget og er småsulten... Men har ingen gaffel og spise nødmaten med. Nedtur.
Rikkem0r sa for siden:
God kveld alle sammen=)
Tenkte jeg skulle legge ut dagens meny jeg.. Akkurat spist desserten min nå og det var helt fantastisk etter å ha sittet på forumet og lest om forskjellige søtsaker! Blir jo såååå fysen da jo :p
Frokost: 2 stykker restepizza fra igår med Peppes rømmedressing
Lunsj: 2stk Jacobs baconpølser og 1/3 brokkoli gratinert med ost
Middag: Som frokost
Dessert: 4 mellomstore jordbær kuttet opp i skiver med ca 1dl stivpisket krem ved siden av :sikle:
Drikke: 4,2l vann så langt idag:stortsmil og 2,5 kopper kaffe..
Imorgen er det veiedag og jeg er så spent nå! Har holdt meg unna vekta i flere dager- det er det sjeldent jeg klarer!
Andre enn meg som har veiedag imorgen??:spent: Imorgen blir siste veiing for meg på et par uker fordi jeg reiser på jobb og ikke har vekt der, men noen andre som har erfaring med å holde seg i ketose ved Offshore-jobbing? Syntes det er litt vanskelig jeg- når jeg ikke lager maten selv :forvirret
KarboMamma sa for siden:
Tjo hei! Håper alle har hatt en finfin helg? Her har vi virkelig nytt det gode sommerværet... Herlig! Desverre lar Ketosen og vektnedgang vente på seg. Står helt bom stille, ikke så mye som et gram hverken den ene eller den andre veien. Har forøvrig laget lavkarbo ostekake i helgen for å få i meg litt ekstra fett... NAM! 3.16 karb per stykke - ikke dårlig!
Rikkem0r sa for siden:
Så bra at du får støtte av kjæresten din Appelsinpiken!!=) Hytteturen går nok kjempefint den, som du sa er jo lavkarbomat helt supert nå som det er sommer og grillsesong:D
MariaB sa for siden:
Hei hei!
Da er søndagen her etter en hektisk helg :)
Må si jeg smågruer meg til veiing imorgen....Har ikke spist mye karber, men blitt en del junk allikevel. Bacongull er digg dagen derpå, men av erfaring vet jeg at salt gjør meg tyngre. Dessuten er tanta på besøk, og betyr straks et par kg opp.
Jaja, morgendagen vil vise ;)
Dagens meny:
Frokost: eggerøre av 3 egg og 40 gram bacon
Lunsj/middag: Grillede kyllingvinger og to grillpølser
Kvelds: to lavkarbo lapper med brie og spekeskinke
Snacks: Pepsi max og bacongull
Ashley sa for siden:
Oioi nå er matlysten helt borte her. satt i kake selskap idag og kake virket bare kvalmende. nå har jeg trent og ligger på kun 1450 kcal idag:confused: er overhode ikke sulten. spiser ala skaldeman. masse fett. andre dager har jeg kommet oppi 2300 kcal +. ifølge min bmi skal jeg ligge på 2000 kcal. hva synes dere jeg burde ligge på for å få fart på vektnedgangen?:)
er jeg teit når jeg spiser etter trening selv om jeg ikke er sulten? er redd for å få platå og gå inn i sparebluss. vil ikke ødelegge ketosen med for lite næring. anyone!? orker egentlig ikke telle kalorier heller. men for lite kcal kan hindre deg å gå ned i et høyfett kosthold?
Pruttilutt sa for siden:
Pruttilutt sa for siden:
Ketosen? Er du ikke i ketose enda? Da må du bli strengere og fokusere mer på fettet. :)
Ashley sa for siden:
takk for svar! men jeg kjører på mye lengre enn 6 uker. kanskje til neste års bikinisesong? eller enda lengre. hadde ikke tenkt å gå over til noe annet i det hele tatt! skal gi kroppen min det den fortjener å det er tålmodighet:p lavkarbo er en livsstil, ikke en diett i mine øyne:)
Ashley sa for siden:
åja så jeg skal da ikke spise etter trening?:p greit på kvelden, men hvis jeg trener på morgenen spiser jeg jo frokost etter trening. hvorfor skal man da ikke spise etter trening egentlig? trente ca 4 timer etter siste måltid. spiste sist idag kl 5.
Men dere.. jeg lurer på om jeg gjør noe fullstendig feil?
Spiser så mye fett jeg klarer, og skriver inn alt på diett.no, men får i meg mer proteiner enn fett.. og nå, ca en halvtime etter å ha spist, så føler jeg meg nesten sulten igjen!? Og jeg var så mett at jeg ikke klarte spise opp det jeg hadde på tallerkenen...
Akkurat i dag har vært litt vanskelig, siden jeg har vært på jobb, og så måtte reise hjem uten å få spist noe først. Jeg bor i en annen by enn jobben nå i sommer, og jeg må ta tog :( )
I dag så sånn her ut:
Frokost: 2 svinekoteletter og tzaziki (2.2 karber, 43,7 fett)
Lunsj: Salat med fetaost og allemulige grønnesaker (ca 9 karber, 15 fett)
Middag: Foliebakt laks og creme fraiche (2.9 karber, 101 fett)
Totalt har jeg spist ca 2000 kalorier, hvor halvparten av dette var i laksemiddagen. Men så er jeg sulten igjen allerede !?
Igår var jeg stappmett nesten hele dagen, og da spiste jeg jo omtrent likt. Koteletter (og full salat) til frokost, salat med feit dressing og olje til lunsj, og restaurantmiddag som jeg forsøkte å av-karbe så mye som mulig (men som jeg tror jeg ble litt lurt av på sausen som jeg skrev i en post tidligere i dag).
What to do !?
Pruttilutt sa for siden:
Hvorfor spise etter trening? Er du ikke sulten, så skal du ikke spise.
Er du sulten skal du spise, selvfølgelig. Vel og merke lavkarbo.
Det kan dog være lurt å ha en liten neve salte peanøtter på lur - i tilfelle blodsukkeret går så langt ned at du blir dårlig.
For "vanlige" mennesker er det normalt å pakke i seg banan etter trening - dette for å fylle glykogenlagrene igjen - altså fylle opp sukkerlagrene i muskler og lever igjen. Det er det vi ikke vil. :rolleyes:
Pruttilutt sa for siden:
Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt :rolleyes:
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.
MariaB sa for siden:
Jeg har også et spørsmål her på søndagskvelden ;)
Disse stixene.... jeg vet at man ikke skal henge seg for mye opp i de, men som nybegynner synes jeg det er et greit verktøy. Mine stix blir aldri skikkelig lilla! De varierer fra lys- lys rosa til mørk rosa. Her på forumet leser jeg at utslag er utslag, men i ketolyse boka forstår jeg det som om at fettforbrenningen ikke er optimal ved svakt utslag? :confused:
Det skal sies at jeg drikker ganske mye vann i løpet av en dag...men..hva sier dere?
Ja, nettopp! Er akkurat det. Har jo fått med meg at jeg skal spise mest fett, deretter protein.
Men jeg klarer ikke få i meg nok fett, rett og slett.
Oi... Oppdaget faktisk nå at jeg har fått i meg masse fett i dag. Men de andre dagene har jeg slitt litt.
I dag er det jo 167,5 fett, 116,5 proteiner og 15,35 karber.
Men dette er jo bare en av dagene jeg har klart det, da. Hva er det egentlig dere spiser for å spise nok fett?
Bruker smør til steking, creme fraiche orginal, seterrømme, kremfløte... you name it... Syns jeg har oppi en ganske god slump også!
Pruttilutt sa for siden:
Utslag er utslag. Sterk lilla kan indikere at du er dehydrert og har mye salt i kroppen. Middels sterk lilla er optimalt - da er det ikke tegn til dehydrering eller få ketoner i kroppen. Men utslag er utslag. Jeg ville stilt spørsmål igjen ved vedvarende lyst utslag - bare for sikkerhets skyld.
Og ikke mål hver kveld. Da blir du sprø tilslutt :P
MariaB sa for siden:
hehe, kan tenke meg det :p Men det er særdeles avhengihetsskapende!:o
Nei, nå skal jeg snart finne senga, det har vært en slitsom helg! gjesp
Pruttilutt sa for siden:
Fettet fra baconet stekes egg i, ev. frokostlapper. Så fettet kommer inn i maten igjen. Majones på så og si alt. Er det grillmat bruker jeg aioli. MASSE aioli. Spiser ost, nesten 300 gram, hver dag. Til frokost, mellommåltid og lunch. 50 gram salte peanøtter til lunch som jeg har i osterullene. Til middag går det mye i fløte, oster, fetaoster, smør og rømme. Og kjøttdeig, ev. biff. Men jo mer proteinrik kjøtt - jo mer fettrikt tilbehør. Sauser, dressinger osv.
I et kaffekrus har jeg halvparten fløte og halvparten kaffe...
Charlott sa for siden:
Middels sterk lilla er optimalt.... det var nytt for meg ;)
Antall ketoner i urina har vel svært lite å si for vektnedgangen.
Ting som dagens aktivitet, væskeinntak, sykluser, mengde salter osv osv vil nødvendigvis innvirke på antall ketoner i urinen :)
Utslag er utslag, enkelt og greit :)
Eve sa for siden:
Er det plass til en til. Jeg startet i slutten av mai.
Pruttilutt sa for siden:
Vælkomin te gards!:D
Rikkem0r sa for siden:
Velkommen Eve :blomster:
KarboMamma sa for siden:
Vet egentlig ikke, da jeg ikke har testet med stix. Har ikke fått den ekstreme ånden som jeg har hatt tidligere, så jeg tror ikke jeg er i ketose enda. Bør vel kanskje ta en tur på apoteket i morgen for innkjøp av stix..? Det eneste jeg merker er at jeg har fått et skikkelig energiboost de siste dagene.
Ut i fra hva jeg spiser bør jeg være i ketose for lenge siden... Kan sukkererstatninger være en stopper her? Har nemlig hatt et veldig behov for Zero og Fun etter at jeg begynte å spise så mye fett...
Pruttilutt sa for siden:
Stix kan være greit. Jeg stixer et par kvelder i uken, mest for å dempe stresset. Noe særlig ånde har jeg ikke. Samtidig som jeg har mer energi enn før, er jeg samtidig klar til å sove flere timer når som helst.
Det er individuelt hvorvidt søtningsstoffer trigger kroppen til å produsere insulin, for noen er følsom for det og tar det opp i kroppen. Hvis vekten ikke rikker på seg snart kan du vurdere kutte ut.
Elanessë sa for siden:
Jeppsjepps! Mandag er det ingen nåde nei :p Samme situasjon vi da. Håååper ikke mensen ødelegger for oss. Jeg er litt ekstra spent, for jeg har den nå for første gang på to år. Så aner ikke hvordan kroppen/vekta reagerer på den. Men det er vel en kjent og gjennomsnittlig sak sikkert at man er mer væskefyllt (?) da slik at man går opp i vekt... hmm... Håper likevel på det beste!! Er bare noen hundre gram i fra å være nede på et annet titall, så jeg håååper.Pruttilutt sa for siden:
Har veiedag i morgen, men tror ikke det blir særlig positivt. Har vært nede på 91,5 denne uken, og kveldsvekta i dag er 93...
Kanskje tirsdag? :p
Har visst enda flere spørsmål jeg..
Jeg sliter jo med å spise nok fett, men holder karboene nede. Men jeg har ikke lagt merke til noen ketoseånde (og kjæresten har ikke kommentert, og jeg tror ikke det er fordi han prøver å være snill...).
Betyr det at jeg ikke er i ketose siden jeg ikke spiser nok fett? Har spist lavkarbo i over en uke (med nedtrapping for å unngå å bli så syk som jeg ble forrige gang jeg prøvde og failet etter en måned) og spist ca 15-20 karber om dagen i tre-fire dager. Eller tar det bare ekstra lang tid for noen ?
Pruttilutt sa for siden:
Da bør du se om du klarer presse inn noen gode fettkilder innimellom. Fett er alfa omega.
Å komme i ketose er individuelt. Noen tar 3-4 dager, andre tar 12 timer.
Charlott sa for siden:
Har du oversikt over hvordan næringsfordelinga er? Hvor mye fett, protein og karber? :)
Rikkem0r sa for siden:
Uff jeg blir så paranoid jeg, av å ha de stixa liggende.. Mååå liksom sjekke hver kveld bare for å forsikre meg om at det jeg gjør er riktig, fler som sliter med det samme? evt tips for å legge fra seg den uvanen? Jeg har slutta å veie meg hver dag- men stixa er vanskelige å holde seg unna altså..
Og så kom jeg til å tenke på en ting.. Her om dagen var jeg hos ei venninne og vi bestemte oss for å grille. Hun tilbydde meg pølser, mais og potetsalat, men jeg svippa heller på meny og kjøpte meg et par kjøttstykker og avokado, tomat og rødløk( avokadosalat er så godt:p) og koste meg med det jeg:rolleyes: Så spør hu igjen, etter jeg har sagt at jeg spiser lavkarbo som hu godt vet hva betyr, om jeg vil ha potetsalat... Jeg sier nei takk og spiser videre, så kommer kommentaren: "asså, du blir ikke no tjukkere selv om du spiser den liksom"
Hvordan takler dere de kommentarene der? Jeg sa ingenting jeg da, bare kikka ganske dumt på hu og fortsatte og spise.. Er det forventet at jeg må forklare meg i det vide og det breie bare fordi jeg spiser litt annerledes enn de liksom??
Måtte bare få det ut... Jeg synes det blir så fjollete med sånn kommentarer, og dum som jeg er lar jeg meg provosere litt og..
Pruttilutt sa for siden:
Blir provosert over hvordan enkelte kan få seg til å være så ufin. For det er jo det det er! Når du gir uttrykk for at du ikke spiser slik - for uansett grunn - så skal det respekteres! Jeg, f.eks., har allergi for mandler og har alltid måtte takket nei til mandelbunnkaker. Jeg har takket nei med begrunnelse i allergi. Når jeg nå takker nei til noe jeg ikke "tåler" nå lengre, så kommer det spørsmål. Jeg svarer bare at jeg ikke tåler enkelte ingredienser. Er det noen som vet hva jeg holder på med og har viten om det - så blir jeg irritert og sur hvis de atpåtil skal presse på meg noe. Det skjedde meg i går, når jeg tenker meg om. :rolleyes:
Pruttilutt sa for siden:
... og det har faktisk falt ut av meg følgende kommentar
"Kanskje du også burde kutte det....."
:cool:
Jada. Skriver inn på diett.no så godt det lar seg gjøre.
Typisk; ca 100 protein, 20 karber, 80 fett. Fritt regnet utfra et gjennomsnitt fra de siste dagene.
Har noen dager innimellom hvor alt har vært supert, og jeg holder meg mett. Men jeg syns det er supervanskelig å spise nok fett.
Pruttilutt: Lager du hjemmelaget aioli eller kjøper du den noe sted?
Spiste salat her om dagen med aioli det var helt fantastisk (selv om de jeg var sammen med resten av kvelden ikke var helt enig :rolleyes:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.