< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

Elanessë sa for siden:

Jeg er helt sikker på at vekten vises annerledes i morgentidlig Pruttilutt

Sanna 1 sa for siden:

Jeg har hatt to døgn i hel......
Begynte natt til tirsdag, med oppkast +++. Også jeg som hadde 8 timers reisevei hjem,- med buss og to ferger. Hele turen var rett og slett jæ..... Evigheter siden jeg har spydd og dr.... så fælt. Og hele dagen holdt jeg på å fryse ihjel. Da jeg kom hjem og lå med hodet i en bøtte, fant jeg ut at jeg skulle måle feberen : 39,7 !
La meg kl 20.30 i går og greide å kreke meg på jobb i dag, men det har vært grusomt. Bare jeg tenker på mat, vil jeg spy og jeg har null appetitt.... Jeg nippet til små slurker med vann, mere ville bare opp igjen.
Og jeg har vært nær besvimelse flere ganger. Mat har vært fraværende helt siden mandag kveld. Nå håper jeg dette er omgangssyke og ikke en bivirkning, for dette greier jeg ikke en gang til......

Pruttilutt sa for siden:

Hjaaa :o:rolleyes: Også kjøpte jeg mandelmel istedet for kokosmel. HAT!!

taane sa for siden:

Hvor kjøper du mandelmel, Pruttilutt?

Pruttilutt sa for siden:

Sunkost, Nerstranda. :nedfor:
Enda jeg ikke tåler det! Fordømte surrehue. Skulle ha kokosmel. Middag var planlagt. Stressa gjennom den butikken som er møblert slik at man må maks være 30 cm bred over hofta for å ikke rive ned noe. Skulle jo rekke bussen. Dro med meg den fordømte mandelmelposen, stressa til kassa - for å ikke rekke bussen uansett. ÅÅÅÅÅÅÅ! Får bli baconcheeseburger med egg oppå. Og majones.

taane sa for siden:

Hørtes ikke så aller verst ut det da! Nyt middagen :)

Pruttilutt sa for siden:

Ja, det blir godt :) Ha en fin ettermiddag, så et lite solgløtt i stad :)

Elanessë sa for siden:

Tror jeg kan si rimelig sikkert at det ikke er en bivirkning. Har aldri hørt om så kraftige i såfall. Vanlig med hodepine og kanskje til og med litt kvalme, men virkelig ikke såå ekstremt nei.

MariaB sa for siden:

sanna: Uff!! Det høres ut som en real omgangssyke du! Uff, må jo ikke slite deg på jobb når du har det slik! :klem:

Pruttilutt: Du får sende mandelmel posen hitover, jeg skulle gjerne ha testet noen oppskrifter med det i ;)

Jeg var også 100 gr opp på vekta idag, og må le av meg selv som snikveier på denne måten :p Det er jo ingen vits!
Og litt selvskryt: Var i bursdagselskap i dag, og sto glatt over kaka! :D

Pruttilutt sa for siden:

Ja, skulle jeg gjerne gjort :P Bytter inn til kokosmel i morgen:rolleyes:

Flink du er som stod over kaka, fristelsen, utfordringen, blikk, spørsmål og sukkerhungeren :D

KarboMamma sa for siden:

Jeg mikser i en haug med fetaost. Det er virkelig prikken over i`en. Koker først blomkålen i vann, og lar den dampe godt av. Moser den godt med masse smør, fløte, 1 ts hvit pepper, og kaster altså i fetaosten og moser litt til. Fant oppskriften her på forumet, men husker ikke hvem det var som hadde kommet opp med "oppfinnelsen". Jeg lager gjerne 3 hoder om gangen og fryser ned i porsjoner :)

KarboMamma sa for siden:

Jeg blir også noenganger litt stressforvirret når jeg er ute og handler:o Drar på butikken, handler, og kommer hjem uten det jeg dro på butikken for... Trenger kanskje ikke si at jeg MÅ skrive lister? ler

Den middagen så forøvrig snaskens ut! Har kost meg med tacobollene dine i dag... veeeeldig godt! Er spent på om krydderposen har satt meg ut av ketose (som jeg ENDELIG kom inn i i dag!), så nemlig etterpå at den er full av potetstivelse og druesukker...

Elanessë sa for siden:

KarboMamma, jeg liker ikke fetaost :o syns det er helt forferdelig, så tør ikke prøve det i blomkålmos egentlig... Men takker veldig for tipset altså!

KarboMamma sa for siden:

Ville være trist å kaste bort blomkålen hvis fetasmaken ble for påtrengene ja... En ting har jeg nemlig lært i det siste og det er at blomkål er DYRT!:eek:

Appelsinpiken sa for siden:

Oi, så aktive dere er her inne. Det liker jeg!

Har akkurat kommet hjem fra hyttetur, og innså at jeg spiser enda mer riktig på hyttetur enn hjemme.

I dag har jeg spist 188 gram fett, 95 gram protein, og 6,7 gram karbohydrater. Det er noe annet enn for noen dager siden, hvor jeg ikke fattet hvordan jeg skal få i meg så mye fett..
Aioli har virkelig hjulpet meg på vei...

Jeg har kjøpt meg sånne stixs, og har sjekket hver kveld. Jeg er i ketose i følge stixen, men jeg har ikke stålånde.
Betyr det bare at jeg har "sluppet unna", eller betyr det at stixen ikke er heeelt enig med hva som foregår i resten av kroppen, og at jeg ikke er i fettforbrenningsmodus?

Pruttilutt sa for siden:

Spiste du alle? ;) Jeg har aldri hatt problem med tacokrydderet. Hvis det gir mindre utslag eller i verste fall ingen utslag, så fins det oppskrifter på hjemmelaget tacokrydder :)

Pruttilutt sa for siden:

Jeg får ikke stålånde. :) Heldig er vi! ;)

KarboMamma sa for siden:

Klarte heldigvis å styre meg såpass at det ble middag til resten av familien også ;) Har testet nå, og er fortsatt i ketose. JAAAAA! EEEENDEEEELIIIIIG!!!!

Så må jeg bare fortelle dette... Du vet de Atkinsbarene? Kastet jo den siste... Tror du ikke gubben kom hjem fra butikken nå med en haug!? Skulle jo bare være snill, stakkars... De får han ta med på jobb, ferdig snakket!

taane sa for siden:

Jeg elsker at taco er lovlig mat...har hatt litt problemer med ferdigposen med kryddermix, men oppskriften på hjemmelaget tacopulver er genial. Rask og lage er den også :)

KarboMamma sa for siden:

Har tenkt på å lage selv... har prøvd en gang uten hell:o Smaker oppskriften din akkurat slik som posekrydderet? Isåfall vil jeg gjeeerne ha den altså;)

MariaB sa for siden:

Det verste var faktisk ikke kaka, men de nybakte bollene til mamma, oh lord!:sikle: Mamma spiser forøvrig lavkarbo hun også, så det var heldigvis gode alternativer :)

Jeg har heller ikke stålånde! (tror jeg ;) ), og er superglad for det! Merker egentlig svært lite til denne ketosen!

Oi, så bra! Kan man da altså spise litt tacokrydder? Jeg har liksom hørt så mye om det her inne:confused:

hehe, han som sikkert skulle være snill da!:p

Nå har jeg vært ute å prøvd de nye goretex joggeskoa mine, godkjent!:D

Pruttilutt sa for siden:

Jeg synes mannen din gjorde en elskverdig og støttende gest, jeg. Du kan ta vare på et par-tre stykker. Jeg bruker skjære dem i biter, ha i en skål og spise en liten bit nå og da. En liten bit i ny og ne erstatter veldig mye annet jeg kunne pakket i meg, eks. Cavlier sjokkis og Cloetta.
Gi han en suss :rolleyes:

Og ang. tacokrydder: Det er meget mulig det er umoralsk av meg å ty til den, jeg bruker en halv pose på 400 gram kjøttdeig. I kjøttbollene liker jeg igrunn best å bruke et halvt glass med tacosaus, ta krydderet tar over all den andre gode smaken :) Men greit å prøve litt forskjellig.
Jeg er stolt over deg for at du følger matplanen - og stolt over meg selv også for at jeg klarte lage en OG at du er i ketose. :rolleyes:

MariaB sa for siden:

Mulig jeg gjør et tacoforsøk til helga jeg også da...veldig greit hvis man kan ty til noen lettvinte løsninger nå og da :ja:

Atkinsbarer i biter er veldig lurt! De er så mektige at en bit ofte er nok!

KarboMamma sa for siden:

Du skal ha all mulig takk for hjelpen! Nyter ukesmenyen, og ser at det funker. Herlig!! Det blir spennende med veiing på mandag (lover å ikke snikveie meg mer denne uken);)

MariaB sa for siden:

har noen prøvd å bestille lavkarbo produkter via ebay? Ser mange bruker Iherb her inne, og det er jo ikke å komme vekk i fra at man kan spare en del på å bestille fra junaiten. For ikke å snakke om at utvalget er bedre!

Sitter å sikler på noen Atkinsbarer nå...ser ut som de kan minne om bounty :sikle:

Ashley sa for siden:

skaldeman:) han nevner majones også.

SFA sa for siden:

Jeg laget i dag. Kokte de i vann og helte av. Deretter bzzzz'et jeg dem med staven og helte oppi en dæsj fløte og noen stoore klatter med meierismør. Saltet, hvitløkspepret og brukte Santa Maria steak&chicken krydder også. Smakte himmelsk! (brukte et helt hode)

SFA sa for siden:

Hehe, du er nå søt da :) Jeg er fæl på å snikveie meg selv. Men nå har jeg som forsett at jeg SKAL klare å vente til neste onsdag, som er vektdagen min. Prøver å tenke på at stresset ved den vekta kan være en brems...

Håper kosen din smakte godt :)

SFA sa for siden:

Søt gubbe du har da :)

HERLIG med ketosen da, juhuuuu og jippi :) Så flott!

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har lagd bountykake på ketolyse :) Om du vil prøve ligger oppskriften i bloggen min :) Er så trøtt nå at jeg ikke orker lenke :P

Pruttilutt sa for siden:

Veiing onsdag! Føler du for å veie deg, så skriv om det! Skriv hvorfor du har dette behovet for å veie deg! Når du finner ut hvorfor, så kan vi kollektivt diskutere om det er gyldig ;) Velkommen til lavkarbos høyesterett! Moahahaha

Jeg titta på stixen i stad. Ikke vært i ketose (av en rar grunn!!) på et par-tre dager nå. Ble så ivrig at jeg nesten holdt på å ta bilde av den stakkars pinna. (Heter Ketostix av merke Bayer, 52,- på apoteket).
Den var nestmørkest fordi jeg har drukket særs lite i dag (kroniske magesmerter som gjør det vanskelig å tisse)

Elanessë sa for siden:

Jeg bruker denne tacokrydderoppskriften. Startet med det for ca tre år siden og har aldri brukt en krydderpose siden! Lager en mangedobling, og har en krukke stående til enhver tid. Er så enkelt at det skulle ikke vært lov å selge ferdigposer :p Jeg kjenner IKKE forskjell, ikke gjør folk vi har hatt på tacobesøk heller.

Til 400 gr kjøttdeig:
2 ts salt
2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker)
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

taane sa for siden:

Karbomamma: Tacokrydderet må jo være like godt som det vanlige! Jeg merker iallefall ingen forskjell, men så har jeg ingen gourmetsmakssans da. Har brukt den hjemmelaga versjonen så lenge at jeg ikke husker hvordan det smaker vanligvis.

Bruker denne oppskrifta: 2 ss spisskummin, 1/2 ss koriander, 1/2 ss chilikrydder, 1/2 ss hvitløkspulver, 1 ss paprikapulver. Dæsjer litt salt og pepper oppi også.

taane sa for siden:

Begynner allerede å bli litt sprø av den der Drink-Water-appen. Føler jeg har pøst på med uhorvelige mengder med vann idag! Bør ha noe for seg dette altså :P

SFA sa for siden:

høæææ, vhilken app? Elsker app'er som minner meg på ting :)

Orlando sa for siden:

Jublende glad. Ikke kvalm lenger og er i ketose !!!

taane sa for siden:

Den heter "Drinking Water". Den minner deg på å drikke et visst antall glass vann iløpet av dagen.

Jeg har den på ti glass - så det blir cirka 2,5 liter vann jeg er garantert i å få i meg. Alt utover det må jo bli en slags bonus.

Så bra, Orlando. Herfra går det bare oppover. Eller.. nedover.. Du skjønner hva jeg mener :D!

taane sa for siden:

Elanesse: Oi. Har jeg skrevet feil i oppskrifta mi? Har jeg surret med SS og TS? Jaja, synes det smaker godt uansett :)

SFA sa for siden:

Takker. Den er virkelig noe jeg trenger. Jeg er ufattelig dårlig på vann drikking.
Men jeg fant ingen med det navnet der. Da kom det opp en med oversikt over alle fontenene i Roma. Skulle jeg bli tørst, så kunne jeg alltids skru på iPhone og finne nærmeste fontene, hehe
Men jeg fant en tysk en da. Det får duge

Foksy sa for siden:

En venninne av meg har kjøpt atkinsbarer fra USA, ble kun 8 kr per stk inkl frakt! Og den som minner om bounty smaker visst heeelt likt som bounty :D
Men jeg holder meg unna litt til tror jeg, det er et eller annet som gjør at jeg har stått stille en god stund, så nå er det slutt på cavalier/atkins, lettbrus (nesten iaf:rolleyes: og baconkrisp)

Men jeg har begynt på fettfaste for å booste systemet, fra i går til i dag hadde jeg gått ned 400gr :D og beltet mitt måtte plutselig inn et hakk:p

Blir spennende å se om det fortsetter sånn, og om det fortsetter når jeg går over til ketosekosthold igjen...

Bytausa sa for siden:

[quote=Foksy;1133326] Men jeg har begynt på fettfaste for å booste systemet, fra i går til i dag hadde jeg gått ned 400gr :D og beltet mitt måtte plutselig inn et hakk:p

Fett-faste? Mindre fett? Vet du om det har noen effekt (utover de 400g. fra i går til i dag)? Begynner å bli desperat her, legger faktisk på meg, sakte men sikkert....:forstoikk

Foksy sa for siden:

Fettfaste er 1000 kcal om dagen, 100 gr fett, så altså nesten bare fett (og massevis med vann), ganske lite mat. Søk på det på forumet, står en del om det :)
Andre som har skrevet om sin opplevelse her inne har gått ned mange kg på få dager, en skikkelig boost for fettforbrenningen mao.
Dette er nok for de som har stått fast en stund altså, jeg har hatt et platå på nesten 8 uker! Så nå måtte det tøffere tak til for at jeg skulle få ny motivasjon, og den har jeg fått allerede! :)

Bytausa sa for siden:

Urk, det hørtes litt dramatisk ut :wacko:
Tror jeg skal gjøre som deg i første omgang; kutte ut all sukkerfri sjokolade/søtning (det er ikke mye, men det er der...). Og så tenker jeg å prøve å kutte karber til 15 pr.dag (må bytte ut de gode cashewnøttene med makademia/ paranøtter), så får jeg se om det er nok til at det løsner :P
Tvi-tvi til oss :p

Nuppelura sa for siden:

Jepp, da er jeg i ketose igjen. Spiste sushi i går kveld, så i dag tidlig var jeg ikke i ketose. Men ved 18 tiden var det fullt utslag igjen. I love it!!! Nå er det i hvertfall 3 mnd til neste måltid med sushi. Deilig å få trent litt i dag.

Foksy sa for siden:

Jeg spiste sashimi for første gang på mandag, har vært litt skeptisk til om jeg kom til å like det, men det var faktisk bedre enn sushi!! Spiste noen få riskorn til hver bit da, men det ble nok under 10g ris til sammen. Veeldig fornøyd med at det var så godt, har savna sushi...

Foksy sa for siden:

Ja, det er drastisk, men det er mer mat enn jeg frykta!
Håper det holder å kutte søtning/nøtter for deg, tror nøtter har vært en stopper for meg også. Eller, det som sikkert har vært greia er at det er så vanskelig å bare spise litt :rolleyes::rolleyes:
Nå spiser jeg ikke nøtter eller frø utenom lavkarbobrødet mitt:)

Tvi tvi til oss ja!:p

Morla sa for siden:

Hei alle sammen, får jeg leke med dere? :D

Hev meg spontant på en ketolysekur på lørdag (4/6). Det har gått veldig bra hittil, synes jeg spiser masse godt og veldig variert, og koser meg virkelig med maten. Har vært i ketose siden søndag, ikke følt noe ubehag utenom stålånden fra helvetet. Ugh!

Har sniktittet på vekten, ser ut til at jeg har gått ned et kilo i løpet av disse dagene, yey! Måtte det fortsette!

En ting jeg lurer på: jeg er fremdeles ikke kommet dit at sultfølelsen er dempet. Jeg spiser mye, og blir sulten igjen etter 4-5 timer. Og i motsetning til mange av dere, synes jeg fett er kjempegodt og sliter litt med å ikke gå helt amok. Elsker ost, rømme, fløte, smør, dressinger osv osv. Har sjekket kostholdet de siste par dagene inne på diett.no, ser ut til at jeg ligger på ca 215g fett (myyye, ja!), ca 130-140 g protein og ca 15 g karbo. Er det ok å spise så mye??? Tenker litt at jeg ikke vil gå for hardt ut, vil ha noe å gå på i tregere perioder. Men kanskje det blir litt for voldsomt? Men ellers går jeg sulten.

I dag har jeg spist:

2 egg, 1 skive kokt skinke, smør, fløte og rømme til frokost.

240 g salmalaks med litt rømme + en stor porsjon blomkålgrateng med masse smør/fløte + litt broccoli

1 Babybelost

1 avocado med ca 50 g reker i lake, litt sirton + en god bit med hvitmuggost. Kunne godt spist mer...

Ble litt lite grønnsaker i dag, hadde så veldig lyst til å fråtse i blomkålgratengen. Ellers spiser jeg varierte grønnsaker til hvert måltid. Drikker også vann jevnt og trutt hele dagen.

Kan jeg fortsette slik, eller bør jeg prøve å kutte ned litt?

Foksy sa for siden:

Så lenge du holder fordelingen slik du gjør så er det helt greit så vidt jeg vet. Du kommer til å spise mindre helt av deg selv etter en stund. Det regulerer seg selv om du spiser når du er sulten og stopper når du er mett. Vet om flere her inne som ligger på over 3000 kcal om dagen og allikevel går ned :)

Velkommen og lykke til videre også forresten :D

Rikkem0r sa for siden:

Tusen takk begge 2!=) Jeg prøver så godt jeg klarer og håper det holder :o

Så bra at du endelig er i ketose!:heia: Heheh, uff han skulle bare være snill han stakkar:D men det er jo tanken som teller da=)

Så bra!:heia: Ikke godt å gå kvalm, så enda godt det ga seg!=)

Idag har jeg klart å få i meg litt mer fett, det kjennes hvertfall sånn ut på metthetsfølelsen.. Starta dagen med 2 egg på senga som jeg hadde tatt med meg fra frokostbordet før jeg la meg(må ha noe å dempe den verste sulten med om "morgenen", våkner gjerne i 2-3tiden og ikke mat før 6), blei litt ytrefilet med blomkål og brokkoli+1 egg med majones til ordentlig frokost kl.18, kl.21 spiste jeg osteskiver med kalkunskinke, tomatskiver og agurk med majjo og til lunsj kl.23 blei det salat med agurk, gresskarkjerner, fetaost og nok ett egg med majjo på + oljen fra fetaosten over salaten.. Fikk ikke i meg all salaten, men den holder meg fortsatt mett så blir nok ikke noe mer mat før 07 nå.. Skulle jeg bli sulten i 5-tiden har jeg jo knekkebrød som jeg kan hive baconost på evt=) Det er vanskelig å leve etter "spis når du er sulten" når det er bestemte tider for mat altså, men det er ihvertfall ikke noe poeng i å trykke i seg mat bare fordi klokka sier det.. Håper jeg finner en god balanse på det=) Idag har jeg hvertfall vært flink til å drikke vann=) Og selv om jeg ikke er helt sikker tror jeg at jeg fortsatt er i ketose.. Jeg har ihvertfall mye høyere kroppstemperatur enn jeg pleier å ha.. Det så jeg på termostaten på lugaren, pleier jo aldri å ha det så kaldt innpå der jeg.. I tillegg får jeg beskjed om at jeg må være syk som synes det er varmt i t-skjorta mens andre sitter i gensere :flau:
Nå må jeg vel komme meg inn til 3-kaffe, men selv om jeg ikke får tid til å skrive så regelmessig her inne er jeg innom og leser meg opp og følger med på dere :p

Ja, velkommen til deg Morla!=) Og god natt til alle andre=)

taane sa for siden:

yey. brent bacon til frokost.

Pruttilutt sa for siden:

Etter mareritt fra helvette blir det ikke frokost.:o I alle fall ikke ennå :pFrokost innen en time, men først gå til jobb :) Ha en fin dag

Charlott sa for siden:

Bare minne om at det sikreste resultatet på disse stiksene er ca 2 timer etter dagens siste måltid :)

KarboMamma sa for siden:

Unnskyld, men måtte flire litt... Siden marerittet gjør at du ikke orker frokost så jeg for meg at du har drømt om baconskiver med armer og ben som kom løpende etter deg med kniv og gaffel:p Ok, jeg har sær humor og livlig fantasi :D

Ha en fin dag Pruttiluttsnuppa!!

Pruttilutt sa for siden:

Vet du, jeg drømte at jeg var gravid, på termindatoen, med tvillinger. Utfordringen kom når jeg skulle fortelle dette til mamma, og jeg turte bare fortelle at det var én unge, ikke to... Og jeg hadde samme str på magen som jeg har nå (jeg er ikke gravid, selv om det ser sånn ut :rolleyes:), og mamma spør om jeg skal beholde, jeg skrek ut "JEG ER JO PENT NØDT".
Våknet heldigvis før det faktiske helvettet brøt løs :p

Ha en forteffelig flott dag, Karbomammaen <3

Foksy sa for siden:

Synes du er kjempeflink Rikkemor, som klarer å holde dietten på jobb der ute, også jobber du natta i tilleggg! Da er det lett å putte i seg noe usunt, all ære til deg :)

Jeg holder på med fettfasten min, og i dag hadde jeg gått ned 800g til, så nå er det 1,2kg på to dager :heia:
kjenner motivasjonen for å holde på iaf i 5 (6?) dager absolutt er til stede :D

MariaB sa for siden:

Pruttilutt: hehe savner "knegge" smilyen Hørtes ut som en livlig drøm ;)

Rikkemor: Er enig med foksy, du er knallflink som er offshore, går natt og spiser sunt! :heia:

taane: oh no! Håper lunsjen blir bedre!

Jeg har hatt kalde kalkunkjøtboller til frokost. Ettersom mini stakk av med halvparten, ble det ikke så mange igjen til meg :p Nå er det kaffe før jeg setter igang med dagen!
For de som lurer så er jeg i mammaperm og nyter "late" dager hjemme :D

MariaB sa for siden:

Foksy: wow!! Det er litt av en nedgang! :heia: går du rett over på ketolyse etter endt faste?

KarboMamma sa for siden:

Det burde kanskje jeg også presisere, hehe. Er i mammaperm jeg også, og nyter det :)

Hvor gammel er babyen din MariaB? Minstesnuppa her er 8 mnd:love:

KarboMamma sa for siden:

:heia::_punk:WOW! Gratulerer med utrolig bra resultater så langt! :_punk::heia:

MariaB sa for siden:

Minsten er rett over 7 mnd, så da er de nokså jevngamle! Deilig alder! :love:

Pruttilutt sa for siden:

:_prikk:

SFA sa for siden:

Foksy: Flink a :)

I dag skal jeg lage kylling nuggets til middag. Om jeg gidder...... Uinspirert om dagen mtp å kokkelere. Men det kommer seg vel utover.
Akkurat hevet i meg 2 skiver bacon, to egg, majones og en stor klump gul ost stekt i panna. Stekt i meierismør.. Slikket tallkerken etterpå for å få med alt, hehe.

Forresten, hvordan avføring har dere om jeg kan spørre? Min er ikke lenger hver dag, veldig mørk og ganske mye løsere enn før. Er det vanlig?

Foksy sa for siden:

Ja, jeg går rett tilbake til ketolyse etter endt faste. Etter en uke igjen kan jeg gå tilbake til fettfaste...men vi får se om jeg orker det så fort. Håper jeg orker :p

Tusen takk alle, jeg er superhappy!! :D Utrolig deilig å se vekta bevege seg igjen, etter 8 uker stillstand og økende frustrasjon..

Jeg får legge til at jeg er student, og gikk ut i sommerferie i slutten av mai til midten av august. Målet er å gå ned endel nå i beg. av sommerferien, og gradvis trene mer i løpet av sommeren. Neste semester blir hardt, så jeg er nødt til å ha bedre fysikk for å orke alt. Er alenemor for en jente på 9 år og har tidligere vært syk med ME. Kjenner at jeg fremdeles må ta det med ro noen ganger og hvile ut etter stress eller ekstra travle dager.

Pruttilutt: takk for tips ang vann-app. Jeg har ikke fått tak i den samme som deg, har iPhone. Men har funnet en jeg kan legge til antall ml, og valgfri minutter mellom hver gang den sier ifra til meg. Må bare huske på å skru av varslingen før jeg legger meg. Morsomt! Nå får jeg i meg rundt 3 liter om dagen :)

SFA sa for siden:

Foksy: Du er student og alenemor også ja. Hva studerer du? Regner med 1 år da siden vi har like lange ferier :)
Hvordan ble du forresten "bedre" fra ME?

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har android-telefon, men det fins egen app for iPhone. Husker ikke hva den heter i farta, men hvis du søker etter den, så kommer den opp :)

Og ang. avføring. Det fine er at kroppen nå benytter seg at det meste vi pakker i den. Altså at det blir mindre rester igjen etter at tynntarmen har tatt opp næringsstoffene, og tykktarmen tar opp vann og salter. Naturligvis blir det litt igjen, men når det er så lite for hver dag, kan kroppen bare holde på det til det blir nok til å "lage" avføring av det.
Dette kan sette tarmen og peristaltikken (muskelbevegelsene i tarmen) ut av spill, og vi må gjerne framprovosere avføringen. Jeg spiser mye fløte/smørgrøt - gud skal vite det setter fart på magen på en ikke-diaretisk måte, men en sunn og fortreffelig, etterlengtet avføring. Okei, nå går det veldig i detalj her. Vi tåler det?

Farge og konsistens er også et spørsmål som dukker opp etter hvert. Det er helt normalt at fargen endrer seg til både lysere og mørkere. Og den kan bli både hardere (hvis du ikke er flink med vanninntaket) og mykere (hvis du spiser rett og drikker rett). Vært fortsatt obs. på at synlig blod og slim skal alltid meldes til lege for videre undersøkelse.

KarboMamma sa for siden:

Håper det er greit at jeg blander meg inn litt her..?:o

Jeg har også hatt/har ME, og blitt tilnærmet frisk. Desverre er det sånn for ME-pasienter at en ting som fungerer for èn ikke fungerer eller forverrer for en annen. For meg ble kosthold medisinen som gjorde meg frisk.Jeg gikk til en privat lege med ME som spesialfelt, og fikk utrolig mye støtte og hjelp fra henne. Det viste seg at jeg var intolerant for en lang rekke matvarer blandt annet. Bygget opp kroppen igjen med riktig kost og ekstreme mengder kosttilskudd. Nå føler jeg meg frisk, men kan også få små tilbakeslag i perioder med mye stress...

SFA sa for siden:

Takk for svaret !

Fint å få en så detaljert beskrivelse for hva som skjer i kroppen. Veldig logisk egentlig. Da skal jeg bare slappe av med at jeg ikke må på do lenger hver dag og at konsistensen er mye mykere enn before :)

SFA sa for siden:

Ok, takk for svaret. Bare glad for at du blander deg jeg! Venninden min har ME og er alene med 3 barn. Hun er på stadiet hvor hun helst burde sove seg til energi nå i noen mnd. Men det får hun jo ikke gjort, så hun er vel på vei til en smell.
Var det lchf du brukte? Du må gjerne prikke meg navnet på den legen om du har lyst

Foksy sa for siden:

Bland i vei :)
Jeg ble bedre av papain, medisin utvinnet av papayarot. Jeg tok en blodprøve i Göteborg (kan tas i Lillestrøm nå) og fikk se med egne øyne at blodlegemene hadde hopet seg opp og lå sammenklistret i stedet for å sveve fritt. Blodet fikk hverken tatt til seg nok oksygen og næringsstoffer, eller fordelt det ut over kroppen som det skulle. Fikk samtidig tett oppfølging helhetlig, med lett trening og gåturer sammen med fysioterapeut og tankefeltsterapi. Er nok mye stress og påkjenninger fra ung alder som har utløst dette. Merker jeg blir mer sliten under pms, og at jeg må slappe av mer enn andre etter eksamener eller andre slitsomme ting. Men bortsett fra det går det over all forventning :D
Føler meg enda bedre nå som jeg har kuttet mel, sukker og alt det der også...hvitt mel bør jeg nok holde meg unna resten av livet.

Jeg studerer Administrasjon og Ledelse, ferdig med 1. året nå, to år igjen :)

Pruttilutt sa for siden:

God knall - det vil rette seg litt med tiden. Men for all del, husk vannet, ellers kan det bli...ja...smertefullt. Fettet er tatt opp i kroppen og naturlig "glidemiddel" er fraværende. VANN VANN VANN!

Fra å være hver dag på do (høykarbo - mye avfall:rolleyes:) går jeg nå 3-4 ganger i uken.

Bytausa sa for siden:

Jeg har også iPhone, og på første søk fikk jeg også opp tilgang til fontenene i Roma :D. Jeg fant etterhvert en fin en som heter 'Waterlogged' Man kan forøvrig endre innstillinger slik at man slipper å våkne om natta av en påminnelse :p

Pruttilutt sa for siden:

Haha! Min har jeg stilt inn til å minne meg mellom 08-22 hver dag. Er en liten morgenfugl i helgene også :rolleyes:
Ligger litt tidligere i tråden om hva den heter til iPhone - vet ikke helt sikkert om den heter Waterlogged den vi har snakket om tidligere? Men all vannloggingpåminnelsesapplikasjoner (pust) er kjekt å ha. Selv om jeg har slått min av for den maste så sinnsykt!

Bytausa sa for siden:

Litt skuffende at min ikke har den applausen ved fullført mengde vann ;) jeg får 'bare' en gratulasjon om at jeg er suksessfull og at jeg må fortelle det til verden :p

Foksy sa for siden:

Den jeg lastet ned heter Hydrate yourself. Kan stille inn hvor ofte den skal mase, og jeg husker på å skru den av om kvelden, så jeg er fornøyd :)

Foksy sa for siden:

Får hverken applaus eller gratulasjon jeg...men jeg gratulerer meg selv :p

Bytausa sa for siden:

Kjenner at jeg savner en enkel liker-knapp her inne :p

SFA sa for siden:

Jepp, det er deilig det! Lastet ned vann appen i går, men det går nesten av seg selv, pga tørsten er jo ekstrem

:D Den fant jeg i går også. Også valgte jeg den som så tysk ut, men ble engelsk da jeg lastet den ned. oppgraderte for 6 kr til pro versjon. Den het Drink Matic

KarboMamma sa for siden:

Legen heter Mette Johnsgaard og holder til på Lillestrøm --> www.lillestromhelseklinikk.no/ . Jeg tok prøver for å finne eksakt hva jeg var intolerant mot, og justerte dietten etter dette, men i hovedsak bort med alle typiske karber som potet, ris, pasta osv... Jeg er fortsatt sånn at om jeg spiser en stor potet MÅ jeg gå å legge meg. Kroppen ble bygget opp med blandt annet et tilskudd som heter VegEPA i svært store doser. Dyrt, men effektfult for meg. Fikk også B-12 sprøyter i skinka, hvilket hadde god effekt en periode. Dessuten er det jo viktig å hvile, men om hun er alene med 3 skjønner jeg at det ikke er så mye rom for det. Håper for hennes del at hun er sykemeldt og kan hvile på dagtid...

Elanessë sa for siden:

Koselig! :D Jeg har en aktiv krabat på 10 måneder ♥

KarboMamma sa for siden:

Åh, så koselig at vi er fler med småtroll! :love::hearts:

Foksy sa for siden:

Jeg prøvde også B-12 sprøyte, merka ingen forandring av det. Har en annen venninne med ME som har kuttet diverse matvarer, men hun forandrer på hvilke hun kutter etter hvert som tiden går...vet ikke helt om det stemmer for henne. Men for noen så er det jo absolutt det som må til!
Men jeg anbefaler å ta den blodprøven for å sjekke opp blodet først, siden den bare koster 500 kr og medisinene som trengs koster under 200 kr mnd..

www.papayashop.no/

Pruttilutt sa for siden:

Mamma sliter med kroniske smerter og fibromyalgi, men etter hun startet lavkarbo sammen med meg har hun en helt annen hverdag smertemessig og fysisk. Kroppen hovner ikke så fort opp, hun samler ikke så mye vann lengre og hun er jaggu blitt hyggeligere også. :rolleyes:
Hun merker det veldig hvis hun er ukonsekvent, da får hun større smertetak og blir sofaliggende i flere uker i strekk. Hennes medisin ER lavkarbo.

Mat som er fabrikert blir tilsatt en del kjemiske stoffer, og behandlet mat er jo noe vi unngår. Er nok en teori om toksiner og immunforsvar her, vil jeg tro.
Selv er jeg bipolar og har kroniske smerter i underliv / buk, og humørmessig er jeg mer stabil når ikke blodsukkeret svinger så fryktelig, og smertene i magen er mindre også. Wonder why ;)

God morgen, alle! :)

Jeg har oppdaget at jeg spiser saktere nå som jeg har kuttet karber. Før kunne jeg sitte og gomle brødskiver ut av en annen verden. 7-8 skiver gikk uten at jeg "la merke til det".
Nå spiste jeg akkurat frokost, to kokte egg med aioli, og det gikk saaaakte. Endelig klarer jeg å spise så sakte at hjernen registrerer at magen er mett! Også så enkelt. Jeg trengte ikke å spise sakte med vilje, det stoppet seg naturlig.

Jeg er student, men har fått forespørsel fra jobben om å jobbe noen dager hver uke frem til jeg reiser til utlandet i juli. Sa selvfølgelig ja, men nå har jeg fått litt matpakke-angst.
På kontoret hvor jeg jobber har forsåvidt alle damene begynt på lavkarbo, så det mangler ikke på støtte til å gjennomføre når jeg er på jobb, men jeg gruer meg likevel til lunsjen. Ikke selve pausen, men til hva jeg skal spise.

Har funnet noen matpakkeideer, men er redd maten blir dårlig fra jeg drar hjemmefra til jeg skal spise. Jeg må dra hjemmefra senest 7, og lunsjen er ikke før 12.
Jeg vil ikke bli dårlig av feks laks etter 5 timer? Den vil jo være inni en matboks. Eller majones? Vil den bli dårlig?

jenta26 sa for siden:

kjenner jeg er litt frustrert nå, men fikk mensen tirsdag så skal vel ikek være altfor skuffet over å ha gått opp 100 gram fra i går til i dag, bruker som regel gå opp 2-3 kg når jeg får mensen da

ang den waterlogged, jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne velge om jeg skulle drikke vann før middag, før froksot, elr før lunsj jeg og et bestemt klokkeslett

Pruttilutt sa for siden:

Jeg er norges lateste kvinne, jeg lover. Jeg gidder aldrialdri stå på kjøkkenet å kokkelere før hanen galer bare for å spise kl 12. ALDRI.
Jeg er ikke noe frokostpersjon, så her er slik jeg gjør det:

• Hvis jeg er sulten på morgenen spiser jeg to skiver ost og splæsjer en dæsj majones i kjeften på vei ut døra. Drikker en halv liter vann på vei til jobb (jeg går).
  • Til lunsj varierer jeg veldig. Av og til steker jeg jalapenosost og har baconost på eller hjemmelaget eggesalat med ekstra majones (kjøtt på flesk osv), eller spiser osteskiver rullet med salte peanøtter inni, eller som i dag f.eks har jeg skeiet ut med Coop sine tacopølser, en pølse 100 gram 4 karb 18 fett. Go-knall! Enkelte dager jeg har laget ekstra middag, så tar jeg det i lunsjboksen. Grøt, stroganoff, kjøttkaker, omelett og tacosuppe. Ja, og salater hvis jeg har gidda lagd det. :rolleyes:
  • Hva med å kjøpe en pakke skivet ost, noe kjøttpålegg du liker, så kan du rulle det sammen og dyppe enten i majones, hvitløksmajones, hjemmelagd græsk dressing eller aioli? :)

Jeg har funnet noen tanker om hva jeg kan ha i matpakka, og takk for flere tips.

Men jeg lurer mest på om feks laks og majones (eller andre ting) vil bli dårlig av å være i romtemperatur fra jeg drar klokken 07 til jeg skal spise ca 12 ?

Pruttilutt sa for siden:

Ja. Jeg ville ikke hatt romtemperert majones på noe mat. :rolleyes:

Kanskje det går an å kjøpe sånne gjenbruksisbiter? Og så ha oppi matboksen, sånn at maten holder seg kald. Det blir jo nesten som en slags kjølebag?

manne sa for siden:

Det finnes små, søte kjølebag-ransler... de har plass til matpakke, ½liter og to fryseelementer. Mener jeg kjøpte min på Plantasjen eller Nille ... det var i fjor, men de har det sikkert i år også. :)

Bytausa sa for siden:

Så noen fine i veskeformat i en brosjyre fra Europris, har også sett hos Nille :)

Foksy sa for siden:

Det var lurt! Datteren min på 9 burde også ha en slik, så kan lunsjen hennes smake litt bedre nå i de varme mnd.
Selv pleier jeg å kjøpe salat i kantina på skolen, litt dyrt....men godt! Kunne vært flink og laget selv da, og brukt en slik liten kjølebag/veske.

Isbitterninger av gjenbruksmateriale var også smart! Takk for tips :):)

Elanessë sa for siden:

Andoid her også, og jeg lastet ned Drinking Water etter tips herifra. Veldig kul :D Jeg drikker vann til ALLE måltider, så det har aldri vært noe problem for meg. Men greit å huske på innimellom også. Så jeg har 5 glass om dagen der den sildrer for meg. Og applaus når jeg er ferdig :D Har jeg mobilen på lysløs, så lager den ikke lyd. Greit i helgene.

1971 sa for siden:

:)

:):):):):)

KarboMamma sa for siden:

:d:d:d:d:d

Foksy sa for siden:

Må bare dele middagen min med dere. Jeg spiser veldig lite pga fettfasten da, men det er jo bare å øke mengden og spise sammen med kjøtt av noe slag.

Kjøpte en pose (225g) ferdig kutta blomkål og brokkoli og kokte mørt før jeg knuste og tilsatte 40g seterrømme og 25g fløte, pluss litt salt og pepper. Bevilget meg en halv porsjon av dette til middag med 15g Créme Chérie på toppen :sikle:
Den lille ostebiten på toppen gjorde susen altså! Omtrent som grøt med/uten smørøye :p

ÅÅH! Sulten!

Sitter på jobb, og har feilberegnet hvor mye mat jeg skulle ta med meg :(.
Heldigvis straks ferdig, men får ikke spist før jeg er hjemme, og det er jeg ikke før om to og en halv time, ca. Skikkelig nedtur!

Og et spørsmål: Jeg må tisse skikkelig mye nå, og det føles som det er mye mer enn jeg har klart å drikke i dag. Kan det være fordi jeg har holdt på vannet mens jeg har hatt mensen, og at det vannet er på vei ut igjen (noe som i så fall ville vært suuupert siden jeg har veiedag i morgen og vil jo ikke ha noe mensenvekt på veiedagen).

MariaB sa for siden:

uff da! Ikke så lett å få tak i noe på veien heller kanskje?

Ang vann så kan jo det ha med mens å gjøre! Hadde vært greit det da ;)

Pruttilutt sa for siden:

Ja, vet dere... Nå skal jeg fortelle dere noe morsomt.
I fjor, i jilustartergruppa, så telte jeg over etter cirka 2 uker og 2 måneder hvor mye vi hadde sammen gått ned i vekt. Nå varierer det i antall mennesker og slikt, men jeg synes vi er mange allerede til å være så tidlig i måneden! :D

Etter omtrent 2 uker har vi SAMMEN gått ned 35 kg!!!

Gleder meg til å telle om 2 måneder (selv om det er et ERT#"RTG å lese gjennom hver eneste post) - vi hadde 2-ukers måling på 27 kg og 2-månedersmåling på 165 kg! Skal vi slå dem eller? :rolleyes:

Ps: Karbomamma er ikke medregnet, for hun har streng beskjed om å ikke veie seg før mandag :D

MariaB sa for siden:

stilig, pruttilutt! Det må vi få til! ;)

Åååå...jeg får av og til litt angst av denne kosten jeg! Hodet mitt streiket totalt, og jeg kan liksom ikke fatte hvordan jeg kan gå NED når jeg trykker i meg så mye FETT!?! jeg vet jo mange gjør det, men får litt panikk tendenser! Må nok snikveie meg imorgen å forsikre meg om at jeg ikke har gått opp 5 kg :p

Og denne sultfølelsen som liksom skal forsvinne? Har jeg ikke sett!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.