< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

Pruttilutt sa for siden:

Værsågod, snupp :rolleyes:
Lettvint oppskrift, har alltid ingredienser tilgjengelig :)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg er SÅ glad for at sjokolade ikke er en av min laster!=) Tar 1-2biter innimellom, men er heldigvis ikke sjokoman:) men disse bitene så jo ganske så gode ut, kanskje jeg må prøve når jeg kommer hjem :o Nå har jeg finni målebåndet mitt, greit å ha noe annet enn bare vekten å forholde seg til etter 2 uker:ja:

KarboMamma sa for siden:

:heia::heia:WOW!!:heia::heia: Gratulerer med FANTASTISK start! Har faktisk gått OPP en kg, jeg... ikke like fantastisk akkurat:o

Elanessë sa for siden:

Nå er jeg i en slags "restesituasjon" :rolleyes:
Vi skal på ferie til helgen, være borte i to uker. Så fokus på kjøleskapet nå er å tømme det, ikke kjøpe nye ting og fylle det med. Så når det gjelder frokoster og middager så kjøper jeg iallefall ikke ting som det blir noe igjen av. Men heller prøve å bruke ting som allerede ligger der. Må prøve å finne noen gode sammensetninger da :p Litt utfordring føler jeg, for er ikke sånn kjeeempekreativ.

Orlando sa for siden:

La meg i går med dundre hodepine og kvalme. Tenkte at hva er det jeg har begitt meg ut på. Men i dag er det en ny dag med nye muligheter. Startet dagen med lappen jeg fant oppskrift på i denne tråden. De var kjempe gode. Nå er det bare å få i seg nok vann i løpet av dagen. Ha en god dag i ketolysens ånd.

Eve sa for siden:

En riktig god dag til deg ogspå:) Vann i store mengder er bra, fikk også tips om litt farris for hodepinen. (noe med at kroppen mangler saltstoffer). Ja, var ikke lappene gode :sikle:

MariaB sa for siden:

morn morn!

elanesse: lykke til med prosjektet;) hvilke ingredienser har du?

orlando: håper dagen blir bedre i dag!

Startet dagen med oopsie rolls, fenalår og majones, og selvfølgelig kaffe! :D Smugveide meg idag, og vekta viste 300 gr ned fra i går. Forhåpentligvis er vannet på vei ut av kroppen! :ja:

Elanessë sa for siden:

Jammen ikke helt sikker, har ikke fått oversikt enda :rolleyes: Er så mye tull der i tillegg (maten til mannen og barna :p). Jeg har litt pannekakerøre igjen, så nok til frokost i morgen. Egg såklart, og en del grønnsaker. Ostekjeks. Ellers har jeg jo kylling i fryseren og bacon. Jeg kan kjøpe meg en liten fløtepakke, for den går nok før helgen uansett. Så ja, litt sånn tanker rundt det.

Bytausa sa for siden:

Treg mage har sluppet!! :heia:
Etter èn kilo OPP i går, kom magen i gang, og i dag er jeg en kilo NED :p
Fortsetter med loppefrø, men i tillegg har jeg økt magnesium-dosen til anbefalingen på boksen (prøvde dette før en gang, med 'fart på magen' som resultat, så jeg har brukt halv dose helt til nå).

Har hamstret råvarer i går, så nå tenkte jeg å lage opp og putte i fryseren for å gjøre ting litt mer lettvint. Finner stadig oppskrifter her inne som må prøves :sikle: Tusen takk til alle som legger ut :stortsmil

lirypa sa for siden:

Hei, hei! Jeg slenger meg med her!
Er helt fersk, startet på lavkarbo/ketolyse i går :visemuskl
MASSE å lese seg opp på! frokost tror jeg blir min største utfordring - er vant med å ta en brødskive i hånda på vei til jobb :o

Veide meg på søndag: 72,5 kg
Mandager kommer til å bli min veiedag og jeg skal ned til 58 kg er planen.
Vet ikke helt hva slags delmål jeg skal sette meg...har aldri forsøkt å gå ned i vekt, så aner ikke hvordan kroppen min fungerer.

Dette blir spennende!

KarboMamma sa for siden:

Vælkømmin te gards! :D

KarboMamma sa for siden:

Eureka!!! Jeg vet hvorfor jeg ikke kommer i ketose!! Det er de hersens Atkins-barene:eek::eek:!! Har kastet den siste i søpla, nå SKAL jeg i ketose!!:cool:

MariaB sa for siden:

Velkommen! Frokost er ofte den største bøygen for mange, men her det så mange flotte løsninger at det går som en lek!

You go girl! :heia:

Å yummy, yummy, yummy! Koser meg med dessert!:D
Vi hadde pannekaker til middag i dag, og jeg hadde oopise rolls pannekake. Da mannen hadde sukker på sine til dessert, tenkte jeg; "hm, jeg har jo sukrin!"
Å herlighet så godt! Masse bremykt og et liite dryss sukrin!:hungry:

Pruttilutt sa for siden:

Så bra du fant ut av det! ;)

Orlando sa for siden:

Jeg er så kvalm. Blir helt gal. Var det i går ettermiddag/ kveld også . Fortsetter dette vet jeg ikke om jeg klarer å fortsette.

Pruttilutt sa for siden:

Skjønner godt. Det kan ikke være at du er smittet av noe magevirus?
Hjelper det med litt Cola Zero? Kan være du bør få noe fastere i magen. Prøv deg fram med 1 knekkebrød (Wasa) eller et par FiberRik med godt pålegg på. God bedring.:)

Orlando sa for siden:

Men kan jeg spise knekkebrød i ketolyse fasen ? Jeg er ikke smittet med et magevirus. Kvalmen kommer sigende utover dagen. Jeg har drukket litt Fun saft håper det er greit. Cola Zero forstår jeg går er så redd for å ikke komme i ketose. Men som sagt gir ikke kvalmen seg må jeg finne på noe.
Tusen takk for svar.

Pruttilutt sa for siden:

Strengt tatt skal du ikke spise knekkebrød, men jeg tenkte et knekkebrød (6 karb) ikke vil trekke deg ut av ketose hvis du har smør, ost og noe grønt på toppen. :rolleyes: FiberRik (2,1 karb per stk) hjelper meg når jeg er uvel, godt med baconost på :rolleyes: Cola Zero synes jeg du skal drikke framfor saften. Fun-saften er søtere og gir større søtsug enn Cola Zero gjør (nå i nøden). Er mange som tåler lettbrus i ketose. Selv gjør jeg det, men har restriksjoner til kun å drikke brus når jeg svelger de daglige tablettene. Hva med et par sukkerfri pastiller? Bare nå i startfasen for å dempe kvalmen.

Pruttilutt sa for siden:

0,5 dl Tyrisk youghurt med et par spiseskjeer lett-syltetøy (for anledningen) eller sukkerfritt syltetøy. Det blir en syrlig youghurt. Kan hjelpe for kvalmen. Jeg bruker lage slik youghurt i helgene.

Orlando sa for siden:

Takk for tips. Skal ut å kjøpe youghurt nå.

manne sa for siden:

Jeg har i 1-2 ts ublandet fun-light og 1-2 ts Splenda i 1,5 dl TY eller Skyr. Mindre karb'er. :)

Pruttilutt sa for siden:

Da tar jeg heller en jordbærskyr :)

manne sa for siden:

Jeg synes den smaker så...ehe... parfymert? Dessuten blir det fler karb'er enn når man lager den selv, blir det ikke?

Pruttilutt sa for siden:

Det vet jeg ikke, hva havner du på av det du lager?
I en Skyr er det 6 karber per boks.

Elanessë sa for siden:

Skyr må være noe av det verste jeg har smakt..! Har prøvd meg på en tidligere, men aldri mer gitt... hehe... Hvor kjøper man tyrkisk yoghurt egentlig?

Pruttilutt sa for siden:

Coop fører en 1 liters bøtte. Så ICA hadde 5 dl til 26 kroner.
Skyr i frysern i 15-20 minutter - IS :D

mumfie sa for siden:

I'm in!! :D
Tok av meg 10 kg i fjor, og er i gang igjen nå!
-0,9 kg sist uke! Hurra :D :D

Pruttilutt sa for siden:

Vi har 10 kg begge to, dette skal vi jaggu klare :D
Gratulerer med god start ;)

manne sa for siden:

Diett.no regner det ut til ca 5 karb for 150 gram. :)

Hvor mange gram er en boks med smak?

manne sa for siden:

Naturell med ublandet fun light er som youghurt. :)

Pruttilutt sa for siden:

160 gram :)

manne sa for siden:

Lurer på hva de tilsetter de ferdigblandede siden karbene blir det samme omtrent. Må nok lese på flere typer i morgen.

Har liksom bare sett at de har mange fruktsmaker og tenkt at det har vært skummelt... :p

Pruttilutt sa for siden:

De er faktikt riktig så gode. Spiser en i ny og ne, for smakens del. Tok meg et par skjeer før jeg aksepterte konsistensen, litt fromasj-aktig, men nå foretrekker jeg det foran tyrisk youghurt (som inneholder rundt 5 karb per 100). Ingen fett i den, men tar det igjen i løpet av dagen :)

pjukern sa for siden:

Da er dag 2 over for min del, usikker på om dette er noe jeg i det hele tatt tåler.

Tok en sykkeltur tur/retur butikken i stad og ble rett og slett skikkelig uvel.. Kvalm og svimmel, fikk nesten panikkanfall (har panikkangst fra før..) Tenkte at nå har jeg sikkert for lavt blodsukker og kommer til å svime av.. Det gikk heldigvis bra, og gikk over etter å ha fått drukket en del vann og en proteinshake hjemme.

Endte da i dag på 24karbs, hovedsaklig fra en sala, og no hasselnøtter, da jeg ikke fant noe annet godt jeg kunne bruke som snacks på jobb.

Ketostix viser ingen ketose enda, så jeg vet ikke helt hva som skjer.. Spiser kanskje for lite? Endte på 1800 kcal i dag (iflg diett.no)

Pruttilutt sa for siden:

Har du lest denne tråden fra start? Tror du finner svar på det du lurer på og det du vil komme til å lure på en stund framover :)
Kort fortalt: Alt du forteller om dagen i dag er helt naturlig. Kroppen din er i omstilling. Anbefales 30 minutt turgåing den første tiden. Du ligger litt for høyt til å komme i ketose (mener jeg). Prøv deg rundt 15 en uke for å få en kickstart. Så kan du etterhvert øke på karbene. Husk å drikke nok vann, spise masse fett og proteiner. Mer fett en proteiner. Ikke bry deg så fryktelig om kcal nå, det er nesten irrelevant for ketosen.

Foksy sa for siden:

Puh! Var såvidt innom her for å "melde" meg på i begynnelsen, men bare et par dager borte fra pc'n resulterte i maaaange sider å lese meg opp på før jeg kunne poste noe igjen :p
Flott at det er så mange aktive her da :)

Jeg begynte før juni, men det har gått så tregt, og har ikke blitt med noen andre mnd-klubber tidligere.
Jeg skjønner ikke helt det med å holde seg unna lavkarbobrød jeg da, de første 8 ukene gjorde jeg også det, men det var kun den første uka jeg gikk ned i vekt. Etter at jeg begynte å spise lavkarbobrød har jeg klart å spise litt oftere, og vekten har såvidt beveget seg. Jeg mistet veldig fort sultfølelsen, og siden jeg bor i studentleilighet på 40 kvm hender det jeg bruker litt tid på å få kommet i gang med matlaging som krever litt, rett og slett fordi det blir så mye rot av det! Men nå kan jeg ta meg et mellommåltid/kveldsmat i form av en skive brød, med masse fett pålegg på (masse majones og salami, smør skjært med ostehøvel og skinke osv) og en brødskive inneholder jo bare 1,3 g karbs :confused: Kan ikke skjønne annet enn at det er sunt for meg iaf :)

Ellers vil jeg si at både nøtter og baconcrisp har vært stoppere for meg :)

I dag har jeg gått i gang med fettfaste, for å se om det kan booste fettforbrenningen ytterligere, da jeg fremdeles synes det går treeeegt...
Blir spennende å se hvordan det går:)

Rikkem0r sa for siden:

Jess, da er arbeidsperioden igang etter en laaang tur for å komme seg på plass.. Tåke meg her og tåke meg der altså..!:mad: Fikk heldigvis lov å sove litt før jeg kom på jobb, så begynte ikke før 11 i kveld:D men den kosten, den kosten.. Bah.. De elsker jo rotgrønnsaker her! så blei litt av det da, med knusktørr svinestek og bittelitt saus til middag(som fra nå vil være frokost for meg)^^
Lunsjen(altså kl.23.00) pella jeg meg en del salat med skinke og kylling og heiv på 2 egg med en del majjo.. nå er jeg sulten IGJEN, så håper jeg finner noe jeg kan trykke i meg nå kl.03-hvis vi har fiberrik kan jeg lasse på med makrell i tomat, baconost eller no sånt..
Frokosten i dag morges(takk for oppskriften Pruttilutt:D) holdt meg mett frem til kl.13, så blei en salat med scampi og asparges på flesland-de hadde putta bittelitt dressing på den, men håper det gikk greit:o
Neste måltid var så svinestek her ute og så denne salaten.. Lite fett! Jeg sto på 7eleven på flesland å kikka på kjøleskapet dems og vurderte å kjøpe meg en pakke norvegia og en pakke gullsalami som niste, men hadde nok ikke fått det mellom sikkerhetskontrollen:)
Nei nå tenker jeg bare på mat her, klokka må bli 3 så jeg kan spise igjen!:p Prøver å være flink til å drikke vann, fått i meg noen liter idag hvertfall.. Men det er sååå mye lettere hjemme når jeg har bonaqua-flaska med tut på asså!:( Får vel jobbe litt før 3-kaffen jeg da.. Ha en fin natt alle sammen:)

Rikkem0r sa for siden:

Ahhh, Fiberrik har vi tydeligvis ikke her ute lenger :nedfor: kl.3 spiste jeg 4 osteskiver og to skinkebiter.. Det tok sulten, men den kom fort igjen... Så jeg gikk inn i messa jeg da, og snakka litt med de - fikk med meg "standard"-knekkis(6,6g kh pr stk) og kokkens "spesial"... De hjemmelagde knekkbrøda ligna jo veldig på de jeg lager hjemme da(mye korn og kli så det ut til), så jeg tok 2 små(tilsvarer ca 1 normalt) og klina på med baconost.. Tenkte det var likegreit, han sa det ikke var mye mel i og jeg tenkte i grunn som så at de kunne vel ikke være stort verre enn de ryvita-knekkebrøda.. Håper det går bra altså.. Kan bli 2 lange uker det her- jeg savner allerede å lage maten min selv :_oy: Nå er det bare 2 timer til heeerlig feit frokost-mat; bacon, egg, eggerøre++:sikle: Beste måltidet av alle her ute det :p Håper det går bra med alle dere andre og at dere holder ut :heia:

pjukern sa for siden:

Har ikke lest alle postene, men har fått med meg det viktigste mener jeg.
Samboern min, som er instruktør på treningsstudio mener det ikke er lurt å trene så hardt og spise for "lite".. Grunnen til at jeg nevnte kcal var fordi jeg mener det var antagelig 1000kcal for lite ift hva jeg burde ligge på. (mann, 26år, trener) Sliter litt med å finne på noe som kan spises til lunch/frokost, men samtidig må kunne skaffes ferdiglaget over disk da jeg jobber slik at jeg ikke har noe fast sted/tid å spise.

ketosticks var foresten mørk nå i dag :)

Orlando sa for siden:

Synes det virker som du har god kontroll jeg med de utfordringene du har på jobben. . Jeg heier på deg.

SFA sa for siden:

Veiedag i dag og 1 kg er borte. Nøyaktig

Deilig :jippi:

Foksy sa for siden:

Om stickes er veldig mørk bør du nok drikke mer vann.

Det høres ut som om det er litt lite synes jeg,du bør nok spise litt mer :)
Men du skrev tidligere at du er 183 cm høy og veier 82 kg? Du er jo absolutt innenfor normalen sånn vektmessig, hva kunne du tenke deg å ligge på?
Ketose er vel i utgangspunktet for de som skal ned en del kg, og sånn det høres ut for meg så trenger du ikke det, men bytte ut noe fett med muskler? Å lære seg og spise regelmessig, og kutte mesteparten av junkfooden kan være nok for deg :)

Synes ikke 24 g karbs er for mye, men det spørs jo på hva du får i deg ellers av fett og proteiner da. Anbefaler deg å bruke diett.no en liten stund, til du får det inn i fingertuppene hva du bør spise i løpet av en dag. Og ikke minst for å se hva junkfood inneholder om du skulle forville deg borti det igjen ;)

Salat er jo greit å frakte med seg, og man kan ta en munnfull når man har tid. Ellers kan kyllinglår eller karbonade fra varmdisk være et alternativ?

Elanessë sa for siden:

Gratulerer med flott nedgang SFA! :heia:

I går var jeg på Rema og skulle kjøpe Lanlords sin gode blomkål- og brokkoligrateng! Og så var den ikke der :eek: Derimot var det en ny der, som også innholdt gulrot og minimais, blæææ det vil jeg jo ikke ha da nedtur
Håper virkelig det var akkurat denne Remabutikken som ikke hadde den. For er skikkelig glad i den forrige gratengen.

KarboMamma sa for siden:

Min var også mørk sist jeg sjekket, men må innrømme at jeg tror den rett og slett mørkt negativ, mer enn rosa... Sliter med å skille mellom de to. Er det noen som kan fortelle meg om sticksen blir tydelig rosa eller kan det være utslag når den er mørkebeige?? :confused:

KarboMamma sa for siden:

Hmm... ferdiggrateng? Hørtes ikke dumt ut! Tror jeg må ta meg en tur på rema :)

manne sa for siden:

Jeg har ikke funnet Landlord sin på evigheter på min Rema... :(

Hamstret Findus sin sist det var 40% tilbud på Ica... :rolleyes:

Foksy sa for siden:

Blir den farget, er det utslag. Det er ikke nøye om den blir lys eller mørk. Det sier mer om hvor dehydrert du er enn om "hvor mye ketose" du er i :)

Eve sa for siden:

Gratulerer med - 1 kg. :heia:

Eve sa for siden:

Stå på, følger med og heier på deg :klem:

KarboMamma sa for siden:

Men der hvor jeg leser av resultatet er "neg" lys beige. "svakt utslag" er rosa... Så om jeg da får mørkebeige er jeg i ketose? Eller er det tegn på at jeg er dehydrert?:confused: blond og sulten:o

jenta26 sa for siden:

hei alle sammen, har funnet ut at ketolyse virkelig er midt i blinken for meg, jeg sliter med pcos, altså veldig uregelmessig menstruasjon og ikke hatt den siden jul men fikk den i går, måtte på vekta i dag etter å ha gått ned 600 gram fra mandag til i går men ingen oppgang så d er godt. veier nå 72,3, veide 20 mai 76,7, må nok veie meg i morgen og for å se om menstruasjon gjlør noe med vekta.

ønsker alle en herlig dag

Charlott sa for siden:

Det finnes ikke grader av ketose, har du rosa utslag er du i ketose :)

Nå er jeg ikke sikker på hvilke stix du bruker, men på Diabur 5000 (eller hva de nå enn hette de jeg kjøpte på apoteket) var ikke beige utslag, det måtte en rosa fargenyanse til ... :)

Charlott sa for siden:

Så flott at du føler de fungerer! :D

Er ganske vanlig at mensen spiller inn på vekta, men det forsvinner i såfall når Tante Rød er ferdig :)

KarboMamma sa for siden:

Jepp, det er de jeg har. Da fikk jeg svar på det jeg lurte på, takk :) Ingen ketose her altså. Har kuttet Fedonbarene og kommer til å holde meg unna ALL lettbrus og FunLight så får vi se om det er det som gjør at jeg ikke kommer i ketose...

Charlott sa for siden:

Det står helt sikkert ett eller annet sted, men med vårt ICEnett er det en tålmodighetsprøve å lete, så jeg spør jeg ; Hvor høyt ligger du på fettinntaket?

Foksy sa for siden:

Så fantastisk at dette kostholdet kan være positivt for helsa di! :D

Selv merker jeg mange goder på kroppen etter omlegging av kosten. Magen er mye triveligere, mindre oppblåst og magevondt. Deilig å spise når jeg er sulten, ikke fordi blodsukkeret er lavt. Bare det å slippe blodsukker som går opp og ned er grunn nok for at jeg kommer til å fortsette med lavkarbo også etter at vekta er der den skal. Hvitt mel, sukker osv er drepen altså!

Bytausa sa for siden:

'Oppdaget' Cavalier melkesjokolade i går :sikle: og jeg klarte rett og slett ikke stoppe før det var tomt.... Og det sendte vekta tilbake til start i dag, urk

Charlott sa for siden:

Hehe, sambo fant også Cavalier sjokoladen.... og såååå fant han do`n :p :rolleyes:

Stakkar, han tøflet rundt her mellom toalett-turene og mumlet : aldri mer, aldri mer.... " hehe....

Eve sa for siden:

Ha, ha. Ble advart mot det når jeg kjøpte sjokoladen. Den er best når du tar bare en bit og suger på den. Himmelsk godt :sikle:

KarboMamma sa for siden:

Har ikke regnet på det, men vet at jeg får i meg alt for lite fett. Prøver å lure det inn overalt og har fått mange gode tips, men ligger nok fortsatt for høyt på protein kontra fett:( Men er fettinntaket avgjørende for om man kommer i ketose? Mener å ha lest at totalt fastende også kommer i ketose...?

Bytausa sa for siden:

Fikk desverre ingen advarsel (som om det hadde stoppet meg...), og var ikke oftere på do enn vanlig. Men jeg følte meg som en heliumballong :p

Elanessë sa for siden:

Jeg får desverre (:p ) ingen effekt av sukkerfri godis! Kan spise så mye Cavailer, DeBron-lakris o.l uten å måtte på do. Eeeegentlig en ulempe. Det trigger jo absolutt søtsug, og er partystopper.

jenta26 sa for siden:

et spørsmål, dere som går på ketolyse, er dte slik at dere av og til ikke orker alt av maten dere lager?

Pruttilutt sa for siden:

To forskjellige inngangsmåter til ketose.
Spis ost, nøtter, ha rømme på der det passer, ta en shot Udo's om du ønsker. Tran. Majones på maten. Aioli. Avocado. Baconsvor. Ribbe. ....

Pruttilutt sa for siden:

Ågud, ja. Jeg er så egglei for tiden. Og brokkoli nekter jeg å spise mer!

Foksy sa for siden:

Har du mulighet til å veie maten en liten periode og legge inn på diett.no da? Man behøver ikke gjøre det i en evighet, for etter hvert husker du hva de forskjellige matvarene inneholder. Men det kan være en hjelp for å komme skikkelig i gang.
Jeg har iaf fått hjelp av å legge inn maten der :)

En fin pekepinn er at du trenger ca 1-1,5g protein pr kg kroppsvekt og at man skal spise 20 % protein, 75 % fett og 5 % karbs hver dag. MEN, dette har jeg kløna med selv. Disse prosentene er nemlig ut fra kaloriinnholdet, ikke gram :)
Og siden 1g fett har 9 kcal og 1g protein/karbs har kun 4 kcal blir det ikke såå mye mer fett enn proteiner du trenger i løpet av dagen.

Har også lært her inne at man skal beregne dette ut i fra idealvekten.

Et lite eksempel:
Idealvekt 60 kg.
Da blir det 60g protein * 4 som tilsvarer 240 kcal
Klarte det igjen, er det mulig? Regna ut fra gram ikke kcal, men endrer det så det blir rett nå.
900 kcal fett, utgjør 100g fett
60 kcal karbs, utgjør 15 g karbs
Dette er for en person som vil veie 60 kg når man er ferdig slanket.

Sum kcal blir 1200. Dette kan for noen være litt lite, men det er ikke noe problem å øke proteinmengden til f-eks 1,5g pr kg kroppsvekt, osv...mye mer om man trener mye.

Nå er det ikke slik at vi på ketolyse skal regne så mye på kcal da, men om man står fast eller føler at man ikke spiser nok fett kan det være lurt å prøve og beregne litt. Det hjalp for meg iaf :)

Bytausa sa for siden:

Ja, jeg er rimelig fersk på dette, og har hatt en tendens til 'fulle fat'. Det går jo ikke når maten er så mektig, så nå har jeg begynt å lage mindre porsjoner :)

Pruttilutt sa for siden:

Du må lese de generelle tipsene jeg slengte ved - er der hovedsakelig fettkildene kommer fra hvis du ikke følger en konkret spikra plan. :)
Følger du planen jeg sendte skal du være i god skikte for resultater -mener nå jeg. Det hvis du er flink å pakke på fettkilder der det passer. Det blir aldri for mye fett!

jenta26 sa for siden:

je kjøpte en salat på meny i går, kjøpte ikke mye, men klarte ikke alt av den engang

Bytausa sa for siden:

Jeg spiser ofte bare to måltider pr. dag (er jo mett så lenge!), men da 'sper' jeg på med te med fløte, og litt ost/nøtter innimellom. Så har jeg laget hjemmelaget konfekt, uten '-holer' men med smør & fett, godt til kaffen :)

Foksy sa for siden:

Har du oppskrift på konfekten din? :p

jenta26 sa for siden:

så dere spiser ikke faste måltid altså?, kommer jeg til å ødelegge alt om jeg skeier ut litt på bursdagen min 22 juni, er ikke snakk om mye utskeielse altså

Pruttilutt sa for siden:

Spiser når jeg er sulten, og spiser til jeg er mett...
En sprekk er en sprekk, du får veie for og i mot. :)

jenta26 sa for siden:

jeg har liksom bare bursdag en gang i året, og han vennen min skal ordne thaimat og en dessert til meg

Pruttilutt sa for siden:

Alle har bursdag en gang i året :rolleyes: Jeg koste meg med hjemmelaga dessert og en real biff med bacon og fett til :D
Du står jo fritt til å velge selv hva du skal spise - hver eneste dag :)

jenta26 sa for siden:

det er bare snakk om den ene dagen

Pruttilutt sa for siden:

Ja. Jeg snakker ikke nedlatende til deg, om det er det du tror.
Du får prøve deg fram. Fleste av oss får reaksjoner når vi faller ut av ketose, og det tar tid å komme inn i ketose igjen. Du får kjenne etter om du tror det er verdt å spise "fritt villt" for den ene dagen i året og at du tar det som kommer med det. :)

Foksy sa for siden:

Hvis det er viktig for deg, så gjør det. Det går jo an å spise mindre ris evt, om det er ris til thaimaten :)
Dette er for meg snakk om en livsstilsendring, men om man føler man forsaker for mye kan det være lett å gå lei. Samtidig som det er enklere enn man tror å finne karbovennlige måltider, også på restaurant.
Selv er jeg veldig glad i sushi, og på mandag spiste jeg sashimi med noen få riskorn til hver bit, i alt under 10g ris til et helt måltid. Har aldri turt på prøve sashimi tidligere, men nå syntes jeg at det smakte bedre enn sushi! :p

Elanessë sa for siden:

"Problemet" er bare at det alltid vil komme slike dager som egentlig er 'spesielle'. Jeg skal f.eks til syden i sommer for bare andre gang i hele mitt liv. Forrige helg var jeg ute på fylla, noe jeg er to ganger i året. 17.mai... ja alt. Jeg hadde samme innstilling som deg før "har bare bursdag en gang i året", og koste meg litt ekstra da. Det er bare sånn at det er _så lett_ for at det baller på seg. Det er en grunn til at jeg er tilbake her igjen nå... noen år etter, fordi med en slik innstilling så går det bare ikke i lengden. Sier det virkelig ikke for å være nedlatende jeg heller, men ønsker jo gjerne å hjelpe og at andre ikke går i samme feilaktige fotspor som jeg har gjort. Det tar TID, men nå har jeg heldigvis kommet meg dithen at jeg ikke trenger dårlig mat for å kunne kalle det KOS. Hvis jeg skal kose meg, så trenger jeg virkelig ikke karbohydrater, sukker osv. Vet hvor mye jævelskap det gjør, så da vokser det bare i munnen på meg.

jenta26 sa for siden:

ja jeg vet det, men ha lyst å kose meg litt, er ikke avhengig av å spise masse snop, og ris trenger jeg heller ikke ved siden av, ikke så glad i det, det vi skal spise er kylling med satay saus, altså peanøttsaus og så sku han lage en dessert til meg

KarboMamma sa for siden:

Følger planen, bortsett fra at jeg måtte kaste i meg en atkinsbar til frokost på vei til smådyrakutten med katten i går. Atkins no more, her er det Sandra for alle penga! :D

Pruttilutt sa for siden:

Atkins er fyfy i alle fall 4 uker til :P Da kan du unne deg en og annen, helst fordelt på et par dager. Meg dytter den ut av ketose om jeg har 0 eller 10 karbo i kroppen. Men den er god, da... Kan være lurt å alltid ha "ett eller annet" liggende. Jeg har en skyr til slike tilfeller. :)

Bytausa sa for siden:

Javisst, denne kom jeg over via lenabeatrice.net (der er det også mye tips å hente) fristendelavkarbo.wordpress.com/2010/11/16/vaniljefudge/

Når det gjelder antall måltider, så er det ingen regel på det. Det er som Pruttilutt sier: spiser når man er sulten

KarboMamma sa for siden:

Urk, Skyr har jeg prøvd og synes det var skikkelig guffent i konsistensen... Hva med feks vaniljekesam, er det ok til nødstilfeller?

Elanessë sa for siden:

Jeg pleide å dele en sånn advantagebar i 8 biter jeg, de ble jo stoore. Hadde de i en boks i kjøleskapet, og virkelig koste meg når jeg tok en bit. Og max en pr.dag :)

manne sa for siden:

Skyr naturell har ikke samme konsistens... den er akkurat som vanlig youghurt. :)

Charlott sa for siden:

Smakt på den jordbær-utgaven, det må være noe av det ekleste jeg har smakt, noe aldeles utrolig "beskt" og sykt kunstig, ved siden av en merkverdig konsistens :o

Slipper man det med naturell? Er den tilsatt søtstoff?

SFA sa for siden:

Jeg koste meg på søndag i datteren min sin bursdag. Spiste et stykke gulrotkake og potetmos og pølser.
Hadde sinnsykt vondt i magen på mandagen. Tok ketose stix i går, og den var rosa.

Jeg har funnet ut at jeg ikke skal spise noe særlig snop og godis i starten, for at fristelsen til å skeie ut skal bli mindre. Det går faktisk overraskende bra.
Men jeg drikker masse lettbrus hver dag. SÅ når jeg har søtsug, drikker jeg heller en slurk. Eller tar en klatt meieri smør for å få litt fett, hehe

manne sa for siden:

Naturell Skyr er akkurat youghurt naturell... kremete og ikke luftig...samt at den ikke smaker noe før man tilsetter smak selv.

Jeg bruker som sagt 1-2 ts ublandet fun light jordbær + 1 ts Splenda i 150 gram skyr.

manne sa for siden:

Jeg tilsetter forresten også fløte i den innimellom... og da smaker den som jordbærmilkshake... :D

Charlott sa for siden:

Ohhh.... da skal jeg sannelig teste! Gresk youghurt-butikken er 25 min kjøring unna, når jeg først er på de kanter glemmer jeg selvsagt youghurten :rolleyes:

Synes det er knallgodt med litt syrlig sammen med fløte og ferske jordbær, og Skyr har de på nærbutikken.

Gjett hvem som skal kose seg`a :D

Takk takk, manne! :D

jenta26 sa for siden:

fikk noe utrolig lyst på kyllingvinger i dag, men hvor mange kan man egentlig spise av slike?

Nuppelura sa for siden:

Her går det i mye egg og bacon. Prøver å lage middag som jeg kan kombinere med lavkarbo og "vanlig" mat til resten av familien. Målet mitt er å finne minst 21 gode lavkarbomiddager som jeg kan rulere over en 3 ukers periode. Må også skaffe meg en oversikt over hvilke grønnsaker som er lavkarbo, for det har jeg ikke helt kontroll på. Var på hyttetur i helgen, og som lykke var hadde hyttevertene også begynt med lavkarbo uten at jeg visste det :) Har også trent 2 ganger i løpet av siste uken. Jeg løpte meg en tur på torsdag i skogen, og i dag har jeg løpt intervall innendørs. Jeg vil ha en veltrent slank kropp, ikke bare slank.

Det er 1 ting jeg kommer til å fortsette å spise selv om jeg er på lavkarbo, og det er sushi. Vi spiser det noen få ganger i året, og jeg kommer raskt i ketose igjen. Jeg spiste det i går, og tror nok at jeg skal være i ketose i kveld igjen. Det blir spennende å se! Ellers nyter jeg rødvin i helgene i små mengder, og det har hittil ikke påvirket ketosen.

Dette er gøy!

Elanessë sa for siden:

Såsant ikke de er marinert i sukker, så kan du spise så det tyter ut ørene :D Jeg ELSKER kyllingvinger. På lavkarbo kan man jo spise skinnet, og det er jo bare beeest :sikle:

Elanessë sa for siden:

Jeg klarer ikke å finne ut hva jeg bør gjøre når jeg vil lage litt enkel blomkålmos.
Noen skriver at bukettene skal kokes i fløte, men hvor mye fløte da..? Det må vel nesten dekke det meste blomkålene. Det blir så mye overflødig fløte igjen når jeg moser blomkålen da syns jeg (fløte=dyyrt). Jeg har kokt dem møre i vann før, så bare tilsatt litt fløte etterpå, varmet opp osv, men vet ikke om dette er den beste måten.

MariaB sa for siden:

prior sine grillede kyllingvinger er iallefall registrert med null karbo! Nam! :D

MariaB sa for siden:

Jeg leste akkuratt en oppskrift hvor man brukte 2 dl fløte på et blomkålhode, dvs det dekket ikke hele hodet! :ja:

Charlott sa for siden:

Jeg koker dem stort sett i litt buljong jeg, lar blomkålen dampe GODT av etterpå og smasher i vei med smør, fløte og krydder :D

Enig med deg i at det blir dyrt å koke den i fløte, det er noe jeg gjør når jeg lager litt ekstra god middag. Da bruker jeg heller ikke mye fløte, men har i en kladd smør for å forhindre at det setter seg, så roterer jeg blomkålbitene så alle biteneblir kokt :)

Skulle jeg ha vært superraus med fløten ville jeg rett og slett brukt det overskytende til å lage saus av :)

Pruttilutt sa for siden:

Å herregud førr en forbaska bedriten dag! :mad:
Mandag tok batteriet i vekta farvel og jeg trodde at jeg det skulle bli sååå deilig å ikke veie seg hver dag. Vel. I dag kjøpte jeg nye batteri, trøkte dem i vekta og kledde meg i undertøyet. Påsteg djevelskapen. 92,6. Kjøss mæ i rævva! Jagreit, jeg veeeeet det er idiotisk; jeg har ikke vært på do, jeg har drukket en liter vann og ikke tisset enda i dag, står med klær og har mat i magen. BUT STILL! De siste dagene har jeg vært verre enn Gestapo!

Nå må jeg puste. Jeg blir så forbaska. Slike oppganger / nedturer (ett fett, hah) må til innimellom. Jeg skal likevel lage moffeloffer (lapper) og piske krem og ha jordbær til. Bare fordi jeg skal feire at en hel del positive ting har skjedd i dag, og at det eeeendelig blir varmere i Tromsø.
Skal snikveie meg i morgen. Bare for "artig"... mumle noe stygt på nordnorskt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.