Bruker de til pizzabunn jeg. Blir 8 små-pizzaer av det i min ovn (hybel).
Stekes på 200 grader i cirka 12 minutter, ta de ut, snu dem, hell på ferdigstekt kjøttdeig med alt du ønsker på av tilbehør porsjonsvis, ost på toppen og 7-9 minutter til i ovnen. Jummi! Frokost, lunsj, middag, kvelds...
Hvem har valker?? Ingen av oss vel? Er dere som meg? Jeg har airbag jeg:p Og forresten så er den der for å skjule sixpacken under. Er jo redd andre blir misunnelige når de ser den må vite:D:D
Og siden magen hindrer meg å se nedover lårene uten at jeg må bøye meg, så velger jeg å ikke se dem. Ute av syne = ute av sinn. Altså har jeg ingen valker, kun en skjult sixpack :cool: Syden here I come!
Fra spøk til alvor: man kan ikke la seg hindre av kroppen! Husk skjønnheten kommer innenfra!
Sånn sett sies Brasil å være glimrende for damer med litt underlig og utoverkroppsfasong: der er det helt ok og naturlig for ALLE uansett fasong mv å rusle i bikini. Der skulle man ha vært.....
God morgen! :D
Forferdelig sol i dag, sovna ti over fire i natt og jeg må presse meg ut av mitt lune hi for å dra på.......NAV. Burde bli verdt det.
Hmm. Kanskje jeg skal ta en kjole på...
Jeg er sulteeeeeeeeeen! Og veie-meg-behovet kicker inn.
Blir en bra dag i dag, har jeg bestemt.
Godmorgen alle sammen - bare en kjapp tur innom for å ønske alle en god dag:D
Lykke til på NAV, Pruttilutt og god tur hjem RikkemOr!
Har hatt en lang samtale med en kollega som er nær familie med en jente som overlevde Utøya og en som døde og som har brukt de siste dagene på å prøve å hjelpe og snakke med familien. Er rystet langt inn i sjelen av historiene hun akkurat fortalte..... Sender mine tanker til alle andre berørte!
Grattis, Maria, så kjekt -ja, er ikke dette kostholdet deilig:)
Ketolyse er vel bare en form for LCHF, der vi ligger så lavt på karbene at kroppen konstant er i ketose. Litt mer generell LCHF ligger man litt høyere, Annika Dalquist, som er en av forkjemperene for LCHF i Sverige anbefaler generelt 20-60g pr dag, hun mener om man spiser så lavt kan man spise så mye naturlig fatt som man vil. -Men det er jo veldig mange ulike retninger.....
Ok, kanskje jeg skal lese meg litt opp! Jeg merker igrunn ikke noe forskjell på vektnedgangen om jeg er i ketose eller ei, så lenge jeg lever nogelunde streng lavkarbo. Lurer derfor på å være litt mindre rigid. Spørsmålet er jo da om man opplever denne fantastiske metthetsfølelsen som ketosen gir? :confused: Jaja, jeg spiser iallefall ketolysebasert enn så lenge ;)
I dag blir min andre første dag på lavkarbo. Starter dagen med omelett med fløte, bacon og tre cherrytomater. Maten i dag blir ikke noe problem. Er enten hjemme, eller hos kjæresten. Blir et par timer på jobb, men ikke så lenge at det er snakk om lunsjpause.
Men gruer meg skikkelig til i morgen. Ser for meg hodepine, kvalme osv, og det eneste jeg ahr lyst på til lunsj blir sikkert brødskive med sjokoladepålegg... Har forsåvidt tenkt til å ha noen dagers innkjøring før jeg kjører full ketolyse, så kanskje jeg gjør det "enkelt" i morgen, og spiser ketolyse hele dagen minus lunsj, og heller velger de mer riktige påleggstypene...
Så får jeg noen dager på meg til å vende meg til lavkarbo igjen, og jeg slipper å planlegge så mye til i morgen (den planlegginga må være ferdig om to timer, for da drar jeg hjemmefra...).
Memo to self: Kjøp kremfløte. Smaker bedre i omeletten. Ignorer hva pappa har satt i kjøleskapet.
Lite tips: Kokosbrødet Dollsine sendte link til forrige uke smakte veldig godt!!! Jeg lagde hjemmelaget sjokoladepålegg med hjemmelaget sjokolade (kan sikkert bruke sukkerfri sjokolade isteden), fløte, mandelmel og cocosa og søtning som jeg hadde på det brødet. Bedre enn vanlig brød med sjokoladepålegg altså!!!! ;) Greit å finne gode alternativer når det er noe man har veldig lyst på!
I dag gjorde jeg et nytt bakeforsøk og det var så velykket at jeg må dele oppskriften med dere. Tok utgangspunkt i mandelmuffinsene, kokosbrødet og en frøbrød oppskrift jeg fant og tilpasset til et Mandel-Kokos brød. Det ble fantastisk godt om jeg skal si det selv. Har akkurat spist ett par skiver mens det var lunkent med smør som smeltet på brødet og ost på. Mmmmmmm:sikle:
Totalt inneholder brødet 12g karber, 84% fett, 14% protein, 2% karb. -Men dette er avhengig av hvilket mandelmel dere bruker - jeg kjøper mandelmel fra Atco på helsekost, da jeg har funnet ut at det har minst karber og mest fett.:)
Jeg bruker 1,5 l form, skal dere bruke 2l brødform, så bruk 1,5x oppskriften, dobbel oppskrift vil bli for stor, da denne nesten fyller en 1,5l form helt.
Må skynde meg å fryse ned en del av det, hvis ikke spiser jeg det opp altfor fort....;)
Mandel og kokosbrød
-4 egg
1/2 boks seterrømme
1 ss smeltet smør
1 dl fløte
20 g valnøtter, grovt hakket
60 g kokosmel
75 g mandelmel
litt salt
1 ss fiberhusk
2ts bakepulver
Visp egg til eggedosis
Ha rømme, fløte og smeltet smør i eggedosisen
Bland det tørre og ha i det våte,
det blir en ganske tjukk masse.
Det brødet tror jeg at jeg skal prøve når kokosmelet kommer i posten :ja: Sååå deilig å komme hjem asså! :D Koselig med litt sommer her og =) Selv om det hadde vært greit om det var litt kaldere enn 32 grader her inne... SVETT! :D Spist osteknekkis med gräddost og strandamør nå og koser meg med fløtekaffe :sikle: Har savna det litt ja=) Kanskje det blir latte til kvelds?=) Er nok ikke i ketose ikveld tror jeg... Måtte ha meg en iskald carlsberg sammen med de andre når vi landa i Florø :p Kjøpt med bringebær også, så blir nok en smoothie enten ikveld eller imorgen=) Var nesten litt vanskelig å handle istad.. Er jo ikke vandt med å tenke sånn i butikken lenger, alt har jo vært ferdig servert :p Nå får jeg etterhvert besøk av nabo og da ska vi se på nye Beverly Hills :ja: For ei venninne av meg har sagt at det MÅ jeg bare se! =)
Mm...det brødet hørtes godt ut! Kanskje jeg skal teste det om jeg får bakeånden over meg ;)
Noen som har prøvd ferdige lavkarbobrød fra butikken? Eller er disse alt for karborike på ketolyse?
Hører mange snakker om lavkarbo brød, men jeg har ikke funnet noen på butikken...
Mamma og pappa har vært i sverige, og de hadde kjøpt gave til meg; mørk 70% sjokolade delt opp i 10 grams porsjonsbiter. Kun 3 karber i hver bit! Absolutt lovlig til kaffen nå og da! :ja: Mener jeg har sett noe lignende her hjemme også.
Fikk itillegg smake 85% sjokolade, men den ble for bitter for min del altså :p
Er det noen av dere som har prøvd å legge inn en oppskrift på Diett.no i det siste ?
Helt umulig, for meg iallefall.... Irriterende, siden jeg prøver å være nøye med dagboken for tiden.
Heisann. Velkommen på land igjen Rikkemor. Så bra du har fått til et godt brød Bente. Og Maria: supert hvis du deler det du finner om lchf og ketolyse. Prutti: er du hos Nav ennå? Eller driver du og snoker etter vekter i buskene? Håper ikke noe av det! Appelsinpiken er tilbake og, trivsel!
Jeg er på en liten snurr i kveld - 2 glass vin fikset det lett!
Aftes!
NAV gikk OK, vektnekt gikk OK- enda jeg var på besøk hos vektinnehaveren. Jeg ble litt trassig når jeg var der, så jeg uhemmet kasta meg over godisskåla som jeg vet så meeeeget godt hvor er plassert til enhver tid. (Hun er godt over 130 kg..., eieren av skåla, altså). Testa i stad; enda i ketose.
Skal spise litt igjen og teste etterpå. Hvis det er tilfelle at jeg kan øke karbene så innigranskauen, så sliter jeg. For da ryker alle grenser. :o
Ellers; sov lite i natt, så jeg sovna på sofaen. Blir kanskje deltidsmamma for 2,5 år gammel dachs som får sitt siste kull nå i høst. Altså, reservemamma uten rettigheter (og utgifter til forsikring, veterenær osv). Blir spennende å se hva jeg og kenneldama kommer fram til. Skulle få være med dem (familien, hundene og valpene) så mye jeg ville. Det er bra for psyken og for ensomheten.
Ellers: Fire kokoslapper igjen. De skal innhugges right away.
Dollsine: Jeg kommer! Vin i glasset <3
Bente: Brødoppskriften så spennende ut. Hmm. Kanskje noe jeg kan begi meg ut på i morgen. :rolleyes:
Rikke: Den øl'a fortjente du. Dét kan du fortelle samvittigheten hvis den slår inn. :D
Maria: Genialt med slike gaver. Mor og far er i Sverige nå og har lovt meg ost, bacon og snus. Fnis. Hvilken sjokolade er det, forresten?
Deilig hvis du kan spise en del ekstra og likevel være i ketose da - skal veldig lite til for meg altså - litt for mye tomater en dag så detter jeg ut...:(
Såååå koselig om du blir reservemamma for en liten dachs da.:love: Så koselig med hunder, de er så utrolig hengivende. Datteren min har dessverre pelsdyrallergi, så vi har aldri kunnet ha hund, men jeg vokste opp med hund. Håper dere finner en avtale, hadde vært koselig for deg:)
Mamma har aldri vært interessert i hund, så nå ønsker jeg prøve selv. Synes det er greit å starte på en mild og trygg måte med kennelmamma i bakhånd. :)
Prutti: Husker ikke navnet men den ligner veldig på den som Freia har, så det er antagligvis et søstermerke :ja: Hvordan gikk de når du testet senere? Mine utskeielser vises nemlig gjerne et døgn etterpå...Håper det gikk bra!
Dollsine: Jeg blir egentlig på en snurr av to glass vin uansett jeg :p hihi Har ikke gjort noen research ennå, vet ikke helt om tiden strekker til!
Da er min kjære sendt offshore og jeg er hjemme alene med to små. Det går nok fint, men det er alltid litt slitsomt til å begynne med :)
Frokost bestående av to kokte egg og litt brie rullet inn i spekeskinke er fortært, og nå nyter jeg fløtekaffen min! :D
Uff, skal i barnebursdag i dag og jeg regner ikke med særlig ketolysevennlig kost....får prøve å spise litt på forhånd!
Godmorgen alle sammen, håper alle får en god dag:)
MariaB: spis deg god og mett på fet mat på forhånd, det syns jeg alltid hjelper veldig, og hvis du skal ta noe, så ta bare en pølse eller noe slikt- det er i alle fall ikke så ille som alle søtsakene. Masse lykke til - både på bursdagen og alene med to små:)
Bare kort innpå før jeg spurter til jobb... Spurter og spurter, - på 4 hjul da !
Vekta står på vent. Ser ikke ut til at den stabile vekta vil ned de siste 2 kg. Dritt au...
Nå må jeg syte litt.. Begynner å bli litt frustrert jeg, over at både vekt og mål står bom stille når jeg liksom føler meg ganske flink... Gikk ikke ut av ketose på den ølen igår heller.. Lurer på om det kan være noe med at jeg fikk litt sånn søt-avhengighet nesten ute på jobb.. Har jo bare gått i te med suketter da, men det kan jo være at det ødelegger? Hvis ikke må jeg kanskje begynne å luke ut enten andre partystoppere eller meieriprodukter eller se på kalorier... Prøver å tenke tilbake og har igrunn ikke spist mye meieriprodukter på jobb men... Har jo spist litt "friere" lavkarbo enn etter boka til Torkil såklart, en liten bit melon innimellom og en fiberrik eller "hjemmelaga" knekkis noen av dagene... BAH... Får vel gi det litt tid nå å komme inn i rutiner igjen her hjemme og se hvordan det blir da.....:cool:
Har du verken gått opp eller ned, Rikkemor?
Ikke godt å si hva det kan være. Noen vil vel anbefale å øke på fett, andre redusere. Hvordan ser en typisk dag ut for deg?
Nope... Akkurat samme som når jeg dro på jobb... Hmmm, ja si det... Husker jo nesten ikke en typisk dag selv lengre :confused:
Men 2ss udos og 2 ss cocosa morgen og kveld(så tror jeg ligger ganske greit ann på fettet pga det i tillegg til maten).
En typisk dag på jobb har vært 2 ss cocosa og udos og 2 egg med majjo til frokost. Salat med agurk, tomat og fetaost pluss rødvinspølse eller kjøttrester fra middagen med grønnsaker ved siden av til lunsj. Mellommåltid med 2 egg med majjo kl.3 og middagen 2ss udos og cocosa og enten kjøtt eller fisk, med grønnsaker og bittelitt saus til middag(når jeg spiser fisk er det sånn agurksalat eller raspa gulrot som jeg har tatt litt av ved siden av også... Noen ting har jo vært sånn, hmmmm panert? er det det det heter? kanskje 4 dager eller no, fordi det har vært det beste alternativet... Når det har vært fisk som har vært sånn så har jeg et lass med remulade på også... En vanlig dag her hjemme må jeg nesten komme litt inn i igjen før jeg kan forklare... Noen ganger (si 2-3ganger har jeg tatt en bit piel de sapo melon og kanskje 4 ganger en fiberrik og 2 ganger hjemmelaga knekkis sammen med egga til frokost og putta på salami)
Uff, så kiipt - du som har vært så flink der ute!!:klem:
Jeg tror det er veldig individuelt hva som hjelper og ikke hjelper i en sånn situasjon, så jeg kan bare snakke for meg selv. Personlig hadde jeg en periode i mai der jeg tillot meg selv litt mer så lenge jeg holdt meg i ketose. Da gikk jeg ikke ned ett eneste gram. Etter at jeg har strammet inn og lever strikt etter boka - kanskje enda litt striktere enn boka, har jeg gått ned jevnt og trutt hver eneste veiing. Det jeg da passer på er at jeg får stort sett kun karber fra grønnsaker og melkeprodukter, jeg ser på bær og nøtter som kos av og til. Absolutt max 15g, helst ned mot 10-12 g om dagen. Passer også på proteinene, helst under 70g de fleste dager, samt å få i meg nok fett til hvert måltid, må jeg ha et mellommåltid, er det alltid noe fett som har ingen eller minimalt med karber (cocosa, ost e.l.).:)
Det er ikke sikkert det samme hjelper alle andre selv om det hjelper meg, men jeg tror nok i alle fall jeg ville fulgt boka mer strikt en periode og unngå alle utskjeielser, før du begynner å teste alle mulige partystoppere. Testing av partystoppere kan fort bli en stressfaktor, er jo veldig vanskelig å vite hva som virker for hvem og hvor lenge en skal teste før en kan dra en konklusjon.....:rolleyes:
Nei det er nettopp det... Hvor lenge osv osv... Man må jo bruke en del tid på hver ting ser jeg for meg... Evt leve heeelt rent og tilføre en og en ting igjen... Men ja.. Kanskje jeg skal begynne å veie maten legge inn på diett.no og leve ordentlig "by the book" da.. Jeg har skikkelig lyst å lage sånne muffinser idag kjenner jeg og.. :p Er så kjekt med ting som er ferdiglaga=)
Mest mulig rent tror jeg uansett er smart. Rent kjøtt, ren fisk, friske og varierte grønnsaker, alle sauser hjemmelaget m kun stekesky, smør, fløte eller rømme, kun hjemmelagde bakeprodukter, slik at du har 100% kontroll på hva som er i. Jeg tillater meg også hjemmelagde bakeprodukter kun 2-3 dager i uka, da jeg mener de stjeler for mye karber, og jeg tror det beste er at karbene er fra grønnsaker og litt fløte/rømme - de produktene gir oss alle de stoffene som påvirker prosessene i kroppen - bla. fettforbrenningen. Skal du søte noe, bruk sukrin eller stevia som er naturlig og har påvist 0 effekt på blodsukkeret. Minst mulig alkohol da alkohol stopper opp fettforbrenningen...:rolleyes: Det er litt strikst, ja, men for meg fungerer i alle fall dette;)
Ja og jeg føler jo jeg er ganske der til vanlig da.. Når jeg er hjemme liksom.. Men klart det er jo ikke sånn på jobb.. Det vil være litt mel og melk i sauser osv osv... Jeg må nok se litt over hva jeg spise å sånn.. Nå har jeg ikke lyst på mat heller... Kaffe til frokost, jaja fint det.. :rolleyes: Må vel bli bedre tl å variere med forskjellig kjøtt og kanskje lage noe jeg kan fryse ned... Og ja, er veldig klar for at den steviaen skal komme i posten :ja: Så kan jeg bruke det sammen med sukrin når jeg baker istedetfor splenda=)
Tror det kan være en god ide å lage en dagsplan enten kvelden før eller om morgenen sammen med morgenkaffe. Jeg var veldig nøye med det en periode og registrerte absolutt alt på diett.no. Men ble litt sliten av det, nå sjekker jeg bare når jeg er usikker eller tar registrering for å sjekke innimellom at det ikke sklir ut. Etter en stund med nøye registrering føler jeg at jeg har fått det veldig inn i fingrene altså, så nå går det av seg selv;).
En av de største utfordringene for meg med dagsplan er kanskje at jeg må bli flinkere til å handle :p Jeg er veldig flink til å dra i butikken 1-2 ganger per dag :D En plan har jeg lagt da.. Etterpå blir det cheeseburger med litt rødløk i salatblad som brød ;)
Jeg mistenker at jeg er i kaloriredusert ketose i og med at jeg har fått i meg så lite mat som jeg får. Jeg må i alle fall spise trippelt av det jeg gjør nå for å komme opp på normal mengde kcal. Mistenker dette siden jeg ikke faller ut av smågodt - altså, at det var såpass lite kcal i dem at det ikke utgjorde særlig.
Slik så det ut i går: (minus godis + en meget merkelig salat på Spar)
Energi: 991 Goal: 2118 Fett: 96.48 Karbohydrat: 3.46 Protein: 27.14
Fra nå av blir det innskrenket med hovedfokus på lapper, eggemelk, smørgrøt og minipizza. :( Opp kcal, opp til mer enn 120 gram fett og resten så lav som mulig. Ja, proteiner rundt 40-50.
Det var ikke mye mat/energi nei.. Ingen matlyst om dagen Prutti? Eggemelk er jo iallefall genialt for å få opp fett da :snill: Sammen med kanskje litt fløte eller cocosa i kaffekoppen hjelper det jo en god del=)
Det er så varmt ute, og da blir jeg slapp. Og jeg har kjørt døgnrytmen i veggen, så de timene jeg anser det er normalt å lage mat i er fra 13-21. Spiser litt, så er jeg jo mett. Og da holder metthetsfølelsen seg så lenge.
Skal se om jeg tør øke litt. Blir minipizza nå når jeg snart gidder stå opp. Eggekaffe er så mye styr, men cocosa og fløte i kaffen skal gå greit. Grøt til kvelds, kanskje. Den er jo så feit og deilig, atte :sikle:
Å ja, det var veldig lite mat, når du spiser så lite så brennes sikkert alle karbene av så man er i ketose uansett. Er du bare matlei, vennen? Må få i deg litt næring vet du:)
Ja, er nok litt matlei, tenker jeg. Er nok litt lei generelt. Slitsomt at ketosen gjør hormonene så opprørske. For en uke siden tok mensen endelig!!! slutt etter å mer eller mindre vært kontinuerlig fra 22. juni. Så kom det tilbake i går.
:mad: Legen sier at kroppen må få regulere dette selv, så er lite man kan gjøre foruten trøkke inn mer hormoner, og tro meg.... det er ikke et herlig syn. Jeg blir grim. :D
Nei, nå er jeg halvveis oppe. Oppvask først, så får jeg snakke med smaksløkene. :rolleyes:
Og hva sier smaksløkene dine da Prutti'n?=) Mine, eller hele kroppen min egentlig sier: Blæææææ, neeeeeei, ikke mat - orker ikkeeee! Er nesten litt kvalm liksom.. Og ikke sånn sulten kvalm, sånn kjennes ut som jeg er stinn og har lyst å bare spy opp noe for å lette kroppen kvalm... Jeg ligger rett ut på sofaen - 27 grader både inne og ute! Og ja, det er skyggetemp.. Blir ikke akkurat veldig ivrig på å gjøre noe som helst i den varmen nei... Så jeg drikker vann, ser på tv og suser litt rundt inne på forumet her :rolleyes:
I dag er det varmt og deilig vær i Stavanger også - og da må jeg selvfølgelig sitte her på jobb... Men var tidlig pån i dag, så jeg er ferdig om en time. Da skal jeg møte datteren min - litt shopping og middag ute ett eller annet sted, koselig, gleder meg :)
Jeg blir ikke noe mettere i varmen jeg. Får bare lyst på masse feile ting i tillegg - is, softis, milkshake, brus osv..... Kanskje jeg må lage meg litt lavkarbo is i kveld...... Må lage så lite hver gang, for har ikke fryseplass, og da forsvinnere det jo med en gang - spesielt hvis det kommer noen innom også.... Gleder meg til neste uke, da kommer mitt nye kjøle/fryse skap, så får jeg bedre plass:D
Får gjøre litt mer her før jeg stikker, vi snakkes i kveld. :)
Da vi begynte lavkarbo startet vi med 12 lovlige ingredienser; egg, kjøttdeig, ost, skinke, kyllingfilet, laks, brokkoli, blomkål, fløte, cottage cheese, salat og agurk. I tillegg hadde vi smør å steke i. Dette lagde vi mat av de første tre ukene sånn at det ble en pangstart og sånn at søtsug osv forsvant. Det var ingen begrensning på NÅR man kunne spise og hvor MYE man kunne spise. Følte man at man var litt sulten kunne man gå til kjøleskapet og spise litt gulost og skinke eller gomle i seg litt middagsrester osv...
Når skoleferien er over skal vi ta en ny runde med "strikt living" for det er jo ikke tvil om at det har sklidd litt ut i sommer... :cool:
Det kan kanskje se sært ut med kun 12 lovlige ingredienser, men det er utrolig hvor mye man kan lage av de uten å føle at man spiser det samme. :D
Kose deg masse i byen med dattera Bentemor =) Og Manne, det er ikke bare hos dere det har sklidd litt ut i ferien kan jeg fortelle ;)
Og tilslutt bestemte jeg meg for å spise da, bare for å se om formen kunne bli litt bedre av det.. Og av alle mulige ting så er jeg altså litt sulten NÅ, etter jeg har spist :p Den kroppen er rar asså! Blei en gilde sjefsburger(0,6 pr 100, en burger er 150g) med gräddost på toppen pakka inn i salat med agurk, rødløk og litt dressing inni=) Smakte bra det... Men nå er jeg nesten på nippet til å lage en til liksom :eek:
Den agurksalaten kan det være mye karbohydrater i , samme med gulrøtter, - og panering er vel bannlyst. Mange av remuladene er veldig karborike. Kanskje du har fått for mye karbohydrater rett og slett. Men det er jo vanskelig å si, når en ikke vet hvor mye du har spist av dette.
Ja vet det er noen sånne "feller" inni der.. Der er vel ofte både eddik, og sukker i sånn er det ikke det a? Derfor har jeg jo, noen dager spesiellt, blitt veldig overraska når jeg har vært i ketose på kvelden.. Jeg har jo aldri testet egne grenser for ketose, så det kan godt være jeg har forholdsvis høy toleranse før jeg detter ut? Den remulden tipper jeg er sånn vanlig mills som de spar ut av en bøtte.. Forundrer med hvertfall hvis de lager den selv....
Blei kvalm igjen etter noen minutter så endte med at jeg la meg til å sove på sofaen for å slippe å være kvalm :p Så nå er jeg her da, suuupertrøtt i trynet :D
Da var jeg hjemme igjen etter noen koselige timer sammen med min skjønne datter:love:
Vi var ute og spiste, jeg ba om bakt torsk m smørsaus uten poteter m ekstra grønnsaker. Og for første gang når jeg har spist ute her i Stavanger fikk jeg faktisk en stor porson med grønnsaker til og ble mett av det jeg spiste. Kanskje noe av den positive omtalen som har vært av lavkarbo i det siste faktisk gir litt ny holdning rundt omkring?;)
Datteren min har forresten kuttet drastisk ned på karbene også. Hun er slank og flott, så hun trenger ikke gå ned i vekt, men hun sier hun både liker maten jeg lager så godt og også at hun ser på alle forandringene med meg at dette helt klart er sundt.:) Så hun baker nå både knekkebrød og muffins jeg har gitt henne oppskrift på, lager eget tacokrydder og spiser mer grønnsaker og fett istedenfor brød, pasts og ris. Ekstra motivasjonsfaktor at man ser man kan ha positiv innflytelse på valgene barna tar, altså;)
Rikkemor: Håper du ikke er på vei å bli syk.:klem: Farris eller Pepsi max er ok å drikke når en er uggen i magen, synes jeg, noe salt å spise er også bra - litt nøtter eller baconcrisp kanskje?
Prutti: Du vil ikke tro hvor lyst jeg hadde på Ritz-kjeks som salt for å hjelpe meg! Meeeen så var det det der med hvor godt alternativ det er liksom :p Sanna: Hmm, ingefærrot har jeg aldri smakt tror jeg :confused: Men funker det asså? Da vet jeg hva jeg kan prøve neste gang :ja: Bente: Jepp, pepsimax fra kiwi redda meg :snill: Tenkte tilbake på at jeg alltid fikk cola og pottis når jeg var kvalm i mine yngre dager, så da var jo maxen verdt forsøket i allefall=) Og sååå glad jeg blei når det funka!=) ( Placebo? I don't care!=D) Så spiste jeg et par lapper jeg laga for de blir ganske salte i alt smøret.. Men det må jo være første gang de har vært litt kvalmende og jeg ikke har pressa innpå alle :D Heldigvis mye bedre nå.. Litt vondt i hodet enda, men det er heeeelt greit i forhold til å være så kvalm =) Nok en kveld har jeg hatt "serie-kveld" med nabo=) Liker den nye Beverly Hills serien asså=) Og sååå kjekt at han har kjøpt sesong 1+2 :D Akkurat når jeg begynte å bli piggere av maxen satt han å trykte i seg EN HEL BIG ONE, det så ubeskrivelig digg ut akkurat da... Men viljestyrken er en ting som blir sterkere og sterkere heldigvis=) Nå skal jeg ta kvelden... Håper alle får en fin natt og sover godt :sove: Masse nattaklemmer fra meg=)
Hei. Er bare innom og hilser på i dag og. Liker diskusjonen om kost, ketose og vektnedgang og følger med. Må fortelle hva jeg opplevde i dag. Middagen skulle spises ute, og jeg bestilte entrecote fordi den var fetest av maten på menyen. Samtidig er jeg opptatt av tilberedningen etter noen uheldige erfaringer med nettopp entrecote og sa det. orker ikke slingrene i den biffen. Da jeg endelig fikk maten kunne kelneren fortelle at kokken hadde fjernet alt fettet siden jeg var så opptatt av tilberedningen. Hva sier man da? Jo, da ber man om kryddersmør og ekstra rømme for å erstatte det de fjernet ;) Dere skulle sett fjeset da jeg ba om det...
Rikkemor: Så bra Pepsimaxen hjalp! Tror ikke det ar bare placebo alså - men om det nå er det, så får så være, så lenge det hjelper;)
Dollsine: Hahaha:D Godt gjordt! -Vi trenger jammen å få oppdradd disse restaurantene!! Jeg har etter hvert blitt mye flinkere til å stille litt krav selv også. I begynnelsen spiste jeg bare det som kunne spises og lot resten ligge, men da ble jeg jo aldri mett, en må nesten få noe ekstra grønnsaker og fett istedenfor karbene en tar bort. Er vi flinkere til å stille krav alle sammen, vil de kanskje etter hvert øke kunnskapene sine på lavkarbo og ha flere alternativer for oss:)
Er allerede på jobb, to dager til å komme igjennenom nå, så er det to nye uker fri:D:D
God morgen :klem:
Idag er det bittelitt "kaldere" her, bare 23 grader ellerno... Meldt no regn utover tror jeg og, så det kjøler vel ned=) Formen er grei foreløpig i alle fall og håper den holder seg der utover dagen=) Nå er det snart tid for en kaffekopp og en tur ut på trappa og tenker jeg :) Driver å leiter inne på nettet etter boklista for studiet jeg begynner på.. Har finni det en gang før, men det er jo så og si umulig å leite seg tilbake :(
Håper alle har en fin dag :klem:
MariaB: Håper du koser deg på stranden. Her kom det jammen regn igjen du! Jeg som hadde håpet det skulle holde seg minst til helgen - og helst de neste to ukene også siden jeg skal ha fri.... Jaja, det var vel mye å håpe på:rolleyes: Eneste trøsten er at da får jeg mindre lyst på is:p
Nest siste arbeidsdag er over, og jeg er nesten, men bare nesten, klar med alt det jeg måtte ordne denne uke, resterende fikses i morgen.... I morgen er det fredag - min absolutte favorittdag:D
Håper dere alle sammen har en fin dag på alle måter :klem:
Nå er jeg i gang igjen. Dag nr 1 i dag.
Har startet med å lage grove tekaker (tror det er en oppskrift jeg har funnet her for 40-50 sider siden), nam. Og så på vei til jobb stakk jeg innom BIT på Oslo S og kjøpte salat. Fint når man selv kan velge hva som skal være i salaten. Egg? Aioli? Kylling? Mozzarella? Jatakk! Revet gulrot og mais? Neitakk.
Håper overgangen går lett, men tror jeg har vært ute av ketose litt for mange dager.
Jeg har bestilt meg puslespill med 1000 brikker. Det kom i posten i går, og jeg er halvveis allerede. Satt i maaaaange timer i går. Gleder meg litt til å komme hjem igjen på mandag (mange dager hos kjæresten først :love:), så jeg kan pusle ferdig og henge opp! :)
Håper det går greit med deg, at det ikke blir for mye abstinenser. Gikk veldig greit med meg etter ferien altså, merket ingenting egentlig, så krysser fingrene for at det skal gå like smerteløst for deg også:)
Lite å skryte av i dag: 1 atkinsbar (i nøden åt fanden osv) og en Q-Skyr. (Min skjulte elsker).
Sulla rundt i byen, sendt pakke til statene og (faktisk motet meg opp til) vært innom Fiskeren på jobb. Ikke møtt han på mange måneder. Jeg har ærlig talt ikke turt før nå. Men nå er -den- barrieren brutt i alle fall. Mye hytte-båt-spiseutepårestaurant-pjatt, så velger å anse det hele som en vag plan.
Nå skal jeg hive noen pølser på pannen og meg selv i dusjen før jeg kler på meg turklær og møter han og hunden. Skogstur i kveld.
Tipper jeg ikke får i meg mer enn 300 kcal i dag. :o Det er IKKE bra i det hele tatt.
Takk som spør prutti!Kos deg på tur!
Jeg har det bra, men er en smule varm! Klager ikke, for dette er vel den første gangen det har vært strandvær denne sommeren...
Har kost meg masse på stranda, og stått i mot alskens fristelser. Til og med tantes HIMMELSKE cupcakes! Men det gjorde faktisk fysisk vondt ;)
Nå regner jeg det braker løst med tordenvær når som helst, for de skyene som siger innover er svarte og lufta er temmelig trykket! Håper det blir feridg fort, for jeg er ikke veldig glad i lyn og torden...
Appelsinpiken: Lykke til!=) Håper du slipper ille abstinenser og det ene og det andre :klem: Og imponerende med puslespillet!=)
Prutti'n: Kose deg masse på tur med fiskemannen da!=) Tenkte faktisk jeg skulle spørre om han igår, men det blei borte for meg igjen :snill: Også høres det ikke bra ut å spise så lite som du gjør asså :(
Her er det også varmt.. Og jeg føler at jeg ikke kan klage, selv om det er det jeg har mest lyst til :cool: Kunne vært en mellomting på disse temperaturene eller? Men det er jo penger spart på strømmen hvertfall :p Nå har jeg putta muffinser i ovnen og venter på at de skal bli ferdige :sikle: Blir nok muffins til kvelds :ja: Frokosten idag var bringebærsmoothie og middagen stekte grønnsaker og svinekotelettsak (go' helg fra kiwi), skikkelig digg kjøtt forresten!=) Jeg pleier å slite med at svin blir litt seigt og tørt, men idag var jeg sååå flink og det var nesten som en god oksebiff ;)
Ellers... null overskudd... Får ikke gjort noe bortsett fra å lage meg mat og suse rundt i heimen..
Pruttilutten: Kos deg masse på tur med fiskemannen;) Og så må du få i deg litt mat (sier mamma-bente....)! -Hvis du spiser veldig lite så pass i alle fall på at det meste er fett, slik at ikke forbrenningen går helt i lås.
MariaB: Hørtes deilig ut på stranden, og så flink du var og motstod slike fristelser. Deilig seier hver gang en greier det!:)
Rikkemor: Lat kveld her også, har så lite energi til å gjøre noe når jeg kommer hjem fra jobb, spesielt når det er stressende dager. Og muffins i ovenen - det hørtes deeeeeeilig ut, mmmmm. Jeg skal bake når jeg får ny kjøl/frys. Har for liten frysekapasitet, og blir de liggende framme vet jeg de er borte på null komma svisj....:D
Blir nok kombi tv- bok - pc kveld på denne tiltaksløse damen....:rolleyes:
Bare sånn av nyskjerrighet, noen som vet hvorfor man begynner å hikke? For hver gang jeg har prøvd å ta meg en røyk nå de siste timene hikker jeg etter et par trekk... Blir gaaaal!
Vet jeg nok ikke noe om dessverre - kanskje noen av de som jobber i helsesektoren vet mer om slikt? Jeg vet bare at det er forferdelig plagsomt og irriterende:(
Veldig stille her inne i kveld. Er visst ingen som vil prate med oss Rikkemor;)
Jeg sitter og ser på CSI og når det er ferdig tenker jeg krype til køys. I kveld har jeg hatt skikkelig søtsug :rolleyes: Har ikke spist noe søtt, altså, men kjenner at det hadde vært godt med noe.... Har nok spist for mye proteiner i dag, vet fra før at det ikke er så smart, får lett søtsug da. En gammel dame som sitter mest i ro trenger nok ikke så mye proteiner....
Nå har jeg noen heftige runder med meg selv her altså - føler jeg er på nippet til å ramle ned i en dyp grøft. Hvis jeg ikke akkurat har falt ned.
Jeg ble veid i dag.
For første gang på mange mange år. (6?)
Og det var bare trist. Så deprimerende at jeg blir helt rar. Faen.
Veide MYE mere enn jeg trodde. Og brått så forsvant alle de gode feelingene, alle klapp-på-skulderen jeg har gitt meg selv for å passe inn i gamle klær, alle de små nikkene jeg har klart å gi speilbildet mitt i det siste. Alt bare raste på et vis.
Kjenner at gamle spøkelser puster meg i nakken. Har rett og slett ikke lyst til å spise mer.
Sorry at jeg er som jeg er nå, men jeg vet ikke om noen andre steder å få det ut.
Kjære deg, fokuser på alt det positive du har fokusert på den siste tiden - de klærne passer jo - ikke sant. -Og uansett hva den vekten viser har du oppnådd det klærne viser- -Og uansett hva både vekten og klærne viser er du en fantastisk person!!!:love: Og i tillegg blir du friskere og sunnere hver dag av dette kostholdet, du får i deg alt det kroppen din trenger for at du skal ha god helse. Fokuser på alle de tingene. Og vær så snill - kast den vekta i boss eller ring en venn og få dem til å hente den. Du trenger den ikke, det er ikke den vekta som definerer deg som person:klem:
Ja, jeg får det til å stoppe hvis jeg stumper røyken... Og prøver jeg meg på å fyre opp en igjen, 3 trekk og hikk.. Snodig greie og syyykt plagsomt!
Veldig rolig her ja=) Åååh, CSI er åreit=) Ser på opptak av den Knocked up jeg nå, vet ikke helt hvorfor da... Har sett den før og den er ikke sååå bra liksom :p Jeg har spist muffins, så kan vel ikke skryte av ikke no søtt her :D
Off, så kjipt å ha det sånn :( Bare få det ut du :klem: Også synes jeg ikke du skal tenke så mye på vekta så lenge du har krympet og kommet inni gamle klær... Da er du jo på rett vei!=) Håper du finner styrken til å være her og fortsette med oss! :klem:
Klarer ikke jeg. Kanskje i morgen eller en annen dag, men ikke nå. Har prøvd - å ta meg sammen, tenke på klærne, alle de posetive kommentarene - men...nei. Det funker ikke i dag.
Har følelsen av at jeg fikk bekreftet at jeg er tung og stor. Har jo ikke noen tall å sammenligne med heller. Hadde jeg veid meg hele veien så kunne jeg sett at jeg veier mindre enn jeg gjorde for 2 mnd siden - men jeg har jo ikke de tallene. Jeg har bare ett tall og det var stort.
Ble veid av legen fordi jeg skal til en sykehussjekk - og de måtte vite hvor mye jeg veide. Så da klarte jeg ikke unngå det. Har ikke vekt i huset, vet så alt for godt hva de dumme tallene gjør med meg.
Takk for gode ord Bente1 - jeg skal forsøke å bruke de som motivasjon. Så fort jeg klarer å ta meg litt sammen her jeg sitter med trillende tårer mens en liten faen sitter på skulderen å gjentar tallene...
Hvis legen kjenner til spiseproblemene du har hatt, så burde han ikke latt deg se hva vekta var uansett! -Sint på han!
Fokuser på alt det positive vennen. Og tenk på alt det du har lært når du har jobbet deg igjennom disse problemene. Bare det at du har greid det viser at du er en fantastisk sterk person. Sender deg masse positive tanker og mange trøste:klem: Og ja, dagen i morgen blir bedre!!!!
Måtte låne meg en pc og et nett for å få det ut. Glad jeg har dere - i snørr og tårer. Sikkert lekker jeg nå.
Håper så inderlig at jeg fikser dette.
Jeg vil kvitte meg med det tallet, samtidig som det er ganske selvmotsigende for da må det erstattes med et nytt - hvilket betyr at jeg vil komme til å fortsette å veie meg. Og jeg vet hvilken spiral jeg fort havner i da.
Huff - nå er jeg dyster. Som jeg skrev til Bente1 - nå kan det vel bare gå oppover? (Og da mener jeg humøret - ikke det dumme tallet)
Sint på han jeg også - men han hadde andre ting å tenke på. Sint på meg selv for at jeg ikke sa i fra (at jeg ikke ville veie meg / event at han ikke måtte informere meg om tallet)
Jeg ser ikke det positive nå - men skal favne det når jeg skimter det.
Takk for tanker og omsorg. Det gjør ufattelig godt!
Gjør noe symbolsk: skriv det på en lapp og brenn det og si til deg selv at du er nøyaktig den samme som før du så det tallet. Og nei- du har herved forbud mot å gå ut og kjøpe vekt - ja det er mamma-bente som er streng;)
Åhhh - takk! Hadde du vært her nå skulle du fått en snørrete tårevåt klem.
Du har rett - jeg KAN IKKE kjøpe meg en vekt. For min del er det mere livgivende å drikke arsenikk liksom. Jeg blir syk.
Så får jeg vel forsøke å minne meg selv på at jeg er voksen nok til at jeg må ta ansvar for meg selv.
Hei Piken! I morgen og alle andre dager. Gjør som du fikk råd om - skriv det ned og brenn lappen. Lurt! Dette skal ikke få vippe deg og den flotte innsatsen din av pinnen. Fortsett som før, la dette være en påminnelse om at du ikke kan ha vekt i huset. Det er bare ett tall. Og tall kan endres. Så tørk snørr og tårer, se framover og fortsett som før. Vi er her for og sammen med deg. Stor klem!
Imorgen :ja: Få ut all driten i kveld, for du har selvsagt helt rett det kan bare bli bedre herfra :klem: Dropp vekta, kjenn på klærne og på formen og kos deg med den maten du vet er riktig for deg :snill: Snørr, tårer og full pakke, sikker på du er fin uansett :love: Må nesten ta kvelden her nå, men sender deg mange varme tanker og en kjempestor og god klem :klem:
Håper alle får sove godt, nattasuss fra meg :suss: :sove:
En så alt for kraftig påminnelse - får håpe den er minst like effektfull! Sant som du sier: det er jo bare et tall. Men for et tall - og for et slag i trynet. Må forsøke å tenke på at jeg ikke har veid meg på mange år, tviholde på det faktum at jeg har blitt lettere (at tallet var høyere før er jo helt psykt) og hente fram alle de hyggelige kommentarene jeg har fått i det siste. Faen heller - jeghar jo vært i stand til å gi meg selv hyggelige kommentarer. Vil ikke at tallet skal ødelegge det gryende vennskapet jeg har klart å få til mitt eget selvbilde. Takk for at dere er her - kjenner det er gull verdt!! Stor klem tilbake til Dollsine'n!!
Takk for at dere tar i mot! Nå vet jeg ikke om jeg griner av tallet eller av at dere er så søte mot meg. Gud for en aften. I morgen skal jeg spise riktig, ta meg en tur i skogen (hjelper mot alt) samt hilse pent på meg selv når jeg våkner og ser meg i speilet.
Sov godt Rikkem0r - og takk for backup!
Nå skal unge, lille meg komme med litt brede ord. På forhånd unnskyld om jeg tråkker deg på tærne. :o
En eller annen gang er du nødt til å anskaffe deg litt respekt for deg selv.
Innad og utad. Fortell deg selv at DU er den beste du kunne hatt - for ingen er så bra som deg. Så tålmodig som deg. Så fornuftig som deg. Du har din egen humor, din egen måte å ordlegge deg på - alt med DEG er unikt.
Du er unik - og det er ingen som deg i hele verden!
Ingen kan vite de kampene du måtte ha inni deg - både med mat og med følelser utover maten. (Ble det nevnt en forstyrrelse en plass?) Dette er det KUN du som kan kontrollere - men ikke falle hen og la deg bli kontrollert av illusjoner igjen. Fordi du fortjener bedre, vennen. Du skal være fri, leve som den vakre kvinnen du er!
Når det gjelder vekt. Og jeg vet at jeg kaster litt stein i glasshus (men det er alltid lettere å GI råd enn å ta i mot dem), så skal jeg ikke gi deg noe råd. Jeg bare vil vise deg min støtte og sympati. Ved neste veiing går du på vekta med ryggen til displayet, tenk på oss her inne - og be de hønene om å ikke si tallet høyt eller skrive det ned en plass du kan se. Be legen om å holde klipa igjen. Du må takle dette på din måte. Jeg er også uten vekt nå fordi jeg blir fanatisk opptatt av den. Vurdert mye - bl.a. fikk jeg sneket til meg en epostadr. til noen som kunne selge meg Efedrin som skulle gjøre meg slank når jeg ble fratatt Reductilen. Hallo? Det er mye man kunne gjort for å bare endelig oppnådd den forbanna ideal-drømmen, sant? Vel, jeg lot meg heldigvis ikke bli narkis av den grunn (men det var ikke langt unna, skal sies...)
Fortsett å mål deg, vennen. Det er det beste du kan gjøre.
Husk at du må ikke straffe deg selv! Det fortjener du ikke - du fortjener ros fordi du er du.
Hilsen den som alltid tyr til tøff kjærlighet. Men det er kjærligheten som er viktigst :rolleyes::love:
Heisann til alle og spesielt til Nysgjerrig nok.
Når du nå har kommet deg over sjokket, kanskje tallet rett og slett blir en oppvekker og en inspirasjon. Se på det som et tall du kan minske, sakte men sikkert. En gang må man jo starte. Dette er realiteten. Du må innfinne deg med det og jobbe deretter.
For nå er du her, du kommer til å gå ned i vekt og du har støtte her inne.
Og hvis du leser deg tilbake, ser du at det går opp og ned hos oss fleste.
Men vi klorer oss fast og går på med krum hals....
Dette skal vi klare alle sammen.
Noen ganger trenger vi jo kanskje noen små sjokk og en skikkelig oppvekker, for å virkelig få fokus på hva vi må gjøre !!
Ta deg en tur inn i bloggen til Pruttilutten og se før-bildene hennes.
Nysgjerrig Nok: Håper du føler deg litt bedre i dag og at det er litt lettere for deg å gripe fatt i det positive og se på deg selv som det flotte mennesket du er! Tenker på deg! -Og husk at vi her inne alltid er her for deg!:klem:
:klem: Det er ikke skrytebilder, faktisk. Når jeg ser i speilet ser jeg fortsatt meg selv på det største og alle skavankene. Adferden min tilsier også det. Kommer vel med tiden, kanskje plastikkirurgien vil endre? Jeg vet at det er en stor vektforskjell, og så lenge det inspirerer andre, så blir jeg glad. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.