< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

Pruttilutt sa for siden:

Jeg er bekymret for Rikkem0r, håper hun ikke er rammet som pårørende altså. :(

Her tar jeg hverdagen tilbake sakte, men sikkert. Tatt fram heklekurven min og skal hekle en tepose-kurv. Bare for å gjøre noe. :rolleyes:
I dag har jeg lagd noe helt vanvittig godt til middag. Kokoslapper ala Sandra. Gjett om disse skal blogges!

Godt besøket var koselig og at du fant en løsning på loffenproblemet. Har liten tro på brøderstatninger foruten det jeg har lagd uten mel og nesten uten egg.

Rikkem0r sa for siden:

Heiheihei alle sammen =)
Jeg er her jeg altså, men det blir ganske mye løping å sånn her ute + overtid om kveldene så jeg rekker stort sett bare å lese meg opp å så må jeg avgårde å gjøre noe annet=) Det blir straks siste innspurt for kvelden nå, så er det middag.. Jeg har holdt meg i ketose hele tiden her så langt faktisk=) Fornøyd med det :ja: Her om dagen fikk vi ferske jordbær med fløte på til dessert :sikle: DEEEET varma et lavkarbohjerte og metta en lavkarbo mage :D
I kveld er det overtid igjen... Jeg er sååå trøtt om dagene.. Blir veldig mange dager i strekk med 6-6,5timers søvn og jeg trenger mer enn det asså.. Men til lørdag tror jeg at jeg har fri på kvelden :D Kanskje... Heheh :p Har en del ting jeg må sette meg inn i og få gjort før jeg skal hjem også, så kan nok hende det blir overtid både lørdag og søndag også... Men ikke mandag asså... Det orker jeg ikke.. Da er det pakke-dag :D Nå må jeg avgårde igjen, men jeg er innom å leser meg opp asså... Klarer bare ikke huske stort når jeg endelig rekker å skrive litt selv =) Men Dollsine og Pruttilutt, GOOOOOD BEDRING til dere begge :klem: Håper hode og mage vil spille mer på lag de neste dagene :suss:

Pruttilutt sa for siden:

Kjære vene så godt det var å høre fra deg igjen, Rikke!
Synd med stress og jag, håper det roer seg til helgen.
<3

Sanna 1 sa for siden:

Hehe.... minnet litt om min frokostpannekake.
Jeg bare rasket sammen på måfå og hadde det ikke vært for baconsmaken, hadde sikkert vært godt !!

Rikkem0r sa for siden:

Det er ikke rolige dager her ute :p Men det er noen dager det ikke er konstant løping da=) Men er litt av sjarmen det asså, dagene går fort og man lærer masse :ja:
Nå er det avløs og så medda :D Ha en fiiiin kveld alle :klem:

bente1 sa for siden:

Så godt å høre fra deg RikkemOr, kiipt at du har så mye stress da:(, du må passe på deg selv kjære du.

De lappene hørtes veldig gode ut Pruttilutt, mmmm, de skal definitivt prøves ut en dag. -Men nå har jeg akkurat spist middag, så jeg er strappmett, det ble noe så ordinært som koteletter, salat og rømmesaus på meg, men det smakte godt det også:)

Pruttilutt sa for siden:

Beste med hele lappen var jo 0,77 karb! :D
Da kunne jeg unne meg litt syltetøy, men regner med det er like godt med hvitost på.

Kotelett hørtes godt ut. Må kjøpe rømme i morgen, så kan jeg lage soppstuing (eller no) og rømmedressing + liiiiitt brunsaus til mine koteletter. Bra med middagstips ;)

Pruttilutt sa for siden:

Sanna, der gav du meg en ide på neste lappe-oppskrift :cool:
Stekt smårettsbacon i lapperøra må jo være suksess!

bente1 sa for siden:

Ååå, lapper med syltetøy.....i morgen tror jeg jeg vet hva jeg skal ha til middag;)

Sanna 1 sa for siden:

Blir som fleskepannekake da. Og det er steike godt.
Men min skulle helst vært bare litt søt i dag.... :rolleyes:

bente1 sa for siden:

Da var jeg endelig i ketose igjen.... Har egentlig ikke kjent så mye forskjell på kroppen skal jeg være ærlig, men nå hadde jeg veldig lite ekstra karber i ferien egentlig da. Den dagen jeg spiste pizza ble jeg litt uvel i magen, ellers har jeg ikke merket noe.:rolleyes:

I morgen skal jeg på jobb igjen :(:( Skal jobbe resten av uken + neste uke, mens sønnen min er på speiderleir, så skal jeg ha to uker til ferie når han er tilbake. Koselig å være hjemme når han er hjemme, men kan ikke si jeg har så lyst tilbake på jobb i morgen... Ferie og late dager er altfor deilig:)

Dollsine sa for siden:

God "morgen" igjen. Da er jeg oppe for en kort stund. Det går veldig bra å ligge rett ut i senga, men ikke å være oppreist:confused:. Heldigvis er det svært sjelden jeg har det så gæli som dette. Regner med det er en kombinasjon av å kutte medisin og magnesium som hjelper forebyggende (fikk en ide om å ta pause fra ketolysetablettene samtidig :eek:) + . Våknet etter 7 t søvn, og det var godt. Tok en lang dusj med litt god såpe og bodylotion etterpå. Egenpleie!

Spiste middagsrester fra i går før jeg smakte på lappene til Prutti. Jeg hadde ikke kokosmel og brukte lik mengde mandelmel - jaggu ble de suksess i heimen her! Røra ble nok til 9 lapper (tror jeg - de forsvant før jeg rakk å telle), noe som gir 3,3 g protein - 0,9 g kh - 8,3 g fett pr lapp. For meg ble dette en god pannekakeerstatning og skal utforskes mer!

Middagen i går anbefales forresten: kyllingfilet delt i småbiter og stekt godt i smør. Smørstekte grønnsaker (squash, rødløk, blomkål, brokkoli, grønn paprika, rød paprika). I dag har jeg spist altfor lite så den ble supplert med smeltet smør, majones og rømmesaus med krydder. Og vips så ble det en betydelig mengde fett i dag og.

Nå skal jeg trekke meg tilbake til liggende posisjon igjen, og prøve å åpne boka jeg tok med meg i formiddag. Og jo Bente; jeg skal snakke med legen - har første time etter ferien hennes.

Ha en god kveld alle sammen!

Pruttilutt sa for siden:

Brukte du min nye variant eller de gode, gamle lappene? Kan sende deg litt kokosmel, men det blir vel stoppet i posten :eek: Ganske mye mel for 100-lappen, må jeg si. Særlig når jeg ikke ser for meg å lage noe annet enn kokoslappene med det. :)

God bedring til deg, min venn. Bra med egenpleie <3

Nå er tekapuen ferdigheklet, ble ganske OK. Skal lese litt mer i serien min før jeg tar kveld. Skal prøve komme meg tidligere i seng. Sjekka i stad, er i ketose igjen. Om jeg noen gang falt ut.

Stor klem til alle mine venner :klem:

Dollsine sa for siden:

Jeg brukte den oppskriften du la ut på bloggen din. Ble ikke så veldig begeistret for de andre :o dessverre, så det ble med forsøket på dem. Takk for tilbudet om å sende kokosmel, men jeg regner med det går an å kjøpe kokosmel på helsekosten? Er nesten tom for mandelmel og så jeg, så det er greit å supplere. Det er dyrt ja, men jeg lager så lite sånn type mat at jeg har det stående lenge. Har du prøvd muffins med kokosmel? Utrolig godt!

Nå legger jeg meg - igjen... nattis:klem:

bente1 sa for siden:

Håper du føler deg bedre i morgen Dollsine, noen timer med søvn og litt egenpleie gjorde sikkert godt:)

Har både kokosmel og mandelmel i skapet så lappene skal definitivt prøves i morgen. Høres godt ut både med kokosmel og mandelmel... Hmmm kanskje jeg skal prøve halvt om halvt med de ulike meltypene;)

Nå skal jeg se litt CSI før jeg kryper til køys. Nattinatt alle mine skjønne venner:klem:

Sanna 1 sa for siden:

I dag kjøpte jeg meg en ismaskin.
Er det noen som bruker sånt ?
Og har en god oppskrift, uten for mange dikkedarer ?

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen. Da var jeg på jobb.....gleder meg allerede til ferie igjen...

Jeg bestilte en ismaskin på nettet. Det stod den var automatisk, men det var bare lureri, det var også en sånn som det var boller som måtte fryses ned, og det syns jeg ikke fungerer særlig bra:( Var ganske missfornøyd med kjøpet egentlig....

Men jeg har en oppskrift som blir god:
4 eggeplommer (jeg bruker ofte hele egg også jeg, synes det blir godt)
5 dl fløte
vaniljepulver
stevia vanilje eller annen søtning.

Alle ingredienser røres sammen i en bolle - trenger ikke vispes, bare røres slik at det blir en "suppe". Helles i mens ismaskinen går. La maskinen gå til det er frossent.

Kan godt tilsette annen smak: Hakket sjokolade, bringebær el l.

Håper du liker maskinen bedre enn jeg gjorde Sanna!:rolleyes:

Sanna 1 sa for siden:

Takk for tipset.
Jeg har også en sånn diger bolle, som tar "halve" fryseren.
Nå har en stått siden i går, så jeg skal teste den i kveld. Prøve meg med litt sjokolade i, tenker jeg.
Men akkurat nå orker jeg ikke tanken på å putte i meg noe....
Lagde pannekaken fra i går med bacon i og ble hinides mett. Og oppdaget at jeg fikk i med 111g fett ! Da ble jeg enda mettere !!!

Pruttilutt sa for siden:

111 gram fett? Til frokost? Steike... :D Hva var kilden til det?

Pruttilutt sa for siden:

Jeg har så lyst på noe godt! Går ut av mitt gode skinn snart.
Har lagd disse en gang, med stor suksess. Dog, det var 6 eller 9 karb per kake, og det synes jeg er drøyt. Får se om jeg tør gjøre endringer uten at mye penger går til spille.

Ev. slå på stortromma og lage disse?

Ganske tungvindt at hun aldri skriver næringsinnhold...

Sanna 1 sa for siden:

Lett det, når en legger inn 2ss med cocosa flere ganger :p
Resultatet ble likevel ganske høyt med denne retten: ca. 72g

2 egg
                      1ss mandelmel
                      25g - kokosmasse 

2g - Vaniljepulver Bourbon
stekes i 2ss - cocosa (store)
+
22g bacon

Med i fettinnholdet kommer 2ss fløte i kaffen, det glemte jeg.....

Sanna 1 sa for siden:

Dytt i deg masser av FETT, Prutten, så forsvinner godtesuget.....

Pruttilutt sa for siden:

Jaaa. Vurderer en liten omelett med knust fetaost i. Da mister jeg i alle fall søthungeren. Handletur senere, må ha bacoooon! :D

bente1 sa for siden:

Ååååå, jeg vil også ha 111 g fett:D
Må spise på jobb i dag, da er det alltid vanskelig å få opp fettprosenten, men planlegger reker med majones, røkelaks og egg, så litt blir det vel tenker jeg:) Burde legge inn et krav om mer lavkarbo kost på arbeidsplassen......

Må ta med meg en krukke cocosa her tror jeg, fikk veldig lyst på te med cocosa nå:rolleyes:

MariaB sa for siden:

God morgen!

Så utrolig deilig å se at aktiviteten tar seg opp igjen!

Vi har vært en liten tur i stavanger denne uka, og der fikk jeg lagt ned blomster ved domkirken. Det gjorde godt.

Midt oppi alt dette vonde vil jeg gjerne fortelle at min kjære fridde forleden dag, og jeg skal altså gifte meg til neste år!:love: Etter snart ti år og to barn er skal vi altså bli kone og mann!:D:roert:

Ang maten lever jeg fortsatt generelt, men på mandag strammes det inn igjen og jeg går for ketose! Det skal i grunn bli deilig! :D
Har bank i bordet ikke gått opp mer enn de 500 grammene, så helt på viddene kan jeg ikke ha vært kostholdsmessig.
På lørdag skal jeg i bryllup, der blir det servert koldtbord så maten blir jo easy, men jeg skal ha litt kake ;)

Pruttilutt sa for siden:

Kjempegratulerer med frieri og tid for å "tie the knot" ;)
Det var en koselig nyhet :)

Lykke til med innstrammingen fra mandag. Mamma melder sin frustrasjon og plutselige dedikasjon til å komme i det hun kaller "ketause". Haha.

Dollsine sa for siden:

Gratulerer Maria!!! Det var på tide han tok tak ja! Så koselig det blir å følge deg fram til du skal gifte deg! Lykke til med ketosemålet på mandag! Og kos deg i bryllup i helga!

Prutti: ketause ja, kanskje det hadde vært noe å prøve for oss andre også:D

Jeg er forresten i ketose nå om dagen; enda godt midt i alt dette migrenegreiene. Kunne spenne inn beltet ett hakk ekstra i dag; også godt å kjenne (selv om det strammer litt:rolleyes:). Våkna i morges og tok en anfallstablett med en gang (selv om anfallet starta på natt en gang), det hjalp faktisk. Tok en til nå nettopp og da er jeg ferdig med maks døgndosen min:(. Krysser fingrene for at det hjelper, hvis ikke blir det litt paralgin forte i ettermiddag. Er i alle fall oppreist nå, og rusler rundt i sakte fart og med forsiktige bevegelser. Sola skinner ute og det er varmt, men jeg er inne. For sterkt lys (mer som trollkjærringa som kan sprekke vet dere....). Nå står en ny porsjon knekkebrød i ovnen. Byttet ut halvparten av kruskaklien med mandelmel, og det blir spennende å se om smaken blir annerledes. Deigen var i allefall mer "deigete".

Ha en god dag alle sammen! Ta vare på hverandre:klem:

bente1 sa for siden:

Så kjekt, MariaB - Gratulerer sååå mye, så deilig med en glad-nyhet:love:

Hahaha - ja deilig å være i "ketause":D

Frokost/Lunch inntatt. Skal definitivt innom en helsekost på vei hjem og kjøpe mer cocosa, kjender fettprosenten blir for lav her med denne maten. Vet dere , vi får gratis fruktskåler her hver dag, fordi de tror det er så "sundt"..............men alt som er fett og godt for oss betaler vi dyrt for i kantinen........

Sanna 1 sa for siden:

Hvilke migrenemedisiner tar du ?
Jeg bruker Relpax som anfallsmedisin og Atacand, blodtrykksmedisin, som jeg tar daglig.
Det har redusert mine anfall betraktelig.
Men er jeg i en dårlig periode, som du er nå, blir det for mye medisin og en møter ny migrene i døra !

Dollsine sa for siden:

Jeg bruker også Atacand; og det er den jeg har "pause" fra. Nevrologen sa jeg skulle ha det ett par ganger i året for å se om migrenen var blitt bedre... Jaggu sa jeg verre. Kan ikke huske at det var så ille før jeg begynte med den heller jeg, men kanskje jeg reagerer sterkere fordi jeg har mindre anfall? Det er meget mulig. Atacand fungerer på meg i alle fall, det har jeg funnet ut. Som anfallsmedisin bruker jeg Almogran; fungerer i 1,5 t så er det på'n igjen. Den kan jeg ta en til etter minimum to timer og disse to er maks døgndose. Nesten ikke hensikt å ta den da annet enn for å få en pause i det mest intense. Fant ut en gang at paralginforte tar smertene så det er backup'en selv om jeg ikke liker å ta slike tabletter.

MariaB sa for siden:

Takk!
hihi, ketause er en fin ting ;)

Takk!
Migrene er altså så grusomt! Jeg var en del plaget med det tidligere, men etter jeg sluttet med p piller har jeg ikke hatt anfall. Ta vare på deg selv!

Takk! :D

Jeg klarer vel ikke helt å si at frukt ikke er sunt jeg da....En ting er at vi skal passe oss for det mens man er på ketolyse, men i det store og hele er jo frukt en naturlig og god kilde til mange næringsstoffer. Noe man skal kunne nyte i begrensede mengder etter endt kur? :)

bente1 sa for siden:

Trollkjærringa som kan sprekke du - heller en skjønn engel vil jeg si :klem:
Håper tablettene hjelper deg så dagen i dag blir bedre. Høres virkelig helt forferdelig ut å ha slike smerter dag etter dag, tenker på deg:love:

Sanna 1 sa for siden:

Jeg fikk en billig "jukseutgave" på apoteket i vår. Godtok jeg ikke den , måtte jeg betale dyre penger, var beskjeden. Etter 2-3 uker fikk jeg enormt med migrene, ca 3-4 anfall i uka. Jeg lot det gå en tid, før jeg gikk til legen, men det ble absolutt ikke bedre. Legen ble mektig irritert på apoteket og ringte inn, sånn at jeg kunne gå rett og hente Atacand. Vips, så ble jeg bedre med en gang. Jeg har prøvd flere anfallsmedisiner opp gjennom tidene. (fikk migrene som 4 åring) Men de fleste ga ekle bivirkninger. Imigran var værst. Relpax tar litt tid, før den begynner å virke, men har til gjengjeld veldig god effekt. Uhyre sjelden jeg må ta to ganger.
Kanskje du burde bytte anfallsmedisin.

bente1 sa for siden:

Er nok ikke bare i ketose en bør passe seg for frukt, mange av de som står for generelt lchf kosthold advarer mot frukt og fruktose. Nyere forskning viser faktisk at fruktose er værre enn glucose for kroppen - forskning viser at en legger på seg like mye av begge deler, men at kiloene fra fruktose legger seg rundt indre organer og dermed er farligere. Dette er faktisk forskning utført på mennesker, ikke på rotter som mye annen forskning, og er derfor svært relevant. Ellers fins det heller ingenting nyttig i frukt som en ikke får i seg gjennom grønnsaker....:)
Se link under, jeg ble ganske skremt da jeg leste dette, viser enda en gang hvor feil myndighetenes kostholdsråd er, synes jeg!
espenrostrup.com/2011/05/23/fruktose-dyslipidemi-med-s%C3%B8t-smak/

Sanna 1 sa for siden:

Ja, det er skremmende lesning. Tenker på gubben min, som bøtter innpå med frukt, dagen lang. Ikke vil han høre heller !! :mad:
Jeg har ikke rørt en eneste bit, etter at jeg begynte på lavkarbo. Men antar at jeg etterhvert vil ta 1-2 appelsinbåter en sjelden gang. Og kanskje en ørliten eplebit, enda sjeldnere.
Og bestemmer man seg for en gitt mengde, er det lettere å ikke ta mere neste gang. Iallefall er det sånn for meg.
Egentlig elsker jeg frukt, så det er tragisk for meg å ikke spise det. All verdens grønsaker kan ikke veie opp for frukttapet.

bente1 sa for siden:

Ja, det er jo ikke det at en aldri bør røre frukt igjen, men jeg tror absolutt ikke det bør være en del av det daglige kostholdet. Akkurat som at en i framtiden også kan se for seg at en kan spise litt godteri eller kake en sjelden gang, men ikke i det daglige. For meg er frukt heretter likestilt med alle andre utskjeielser. -Og det å sette det ut gratis på arbeidsplassen er for meg like ille som om de satte ut sjokolade og kaker gratis til daglig mellommat for folk....:rolleyes:

Pruttilutt sa for siden:

Jeg skjønner jo at min migrene bare er rene hodepinen i forhold til deres :eek:

Vært en tur nedi byen. Kledde godt på meg for det va ikke mer enn 8 grader da jeg dro. Selvfølgelig måtte jo solen og alle gradene komme, så jeg har slitt meg opp alle bakker med bæreposer og ulljakke OG ytterjakke. :eek: Ja, får nå håpe det telte for noen gram svette ;)

Opphold i mens fra i går til i dag. Hurra. Legen(e) min(e) er sykemeldte/har ferie, så begynner å slite litt, da. Nåvel, ingen sorg eller bekymring på forhånd.
Nå skal bæreposene tømmes og TVen slås på. Gnagsår på alle tær, så tenker et fotbad med olje og massasje gjør susen.

Klem :klem:

bente1 sa for siden:

Du fikk litt god trening da, Pruttilutt:) Håper fotbad gjør susen på såre tær.

Rart hvor mye vaner har å si på sult og mat altså. Nå når jeg har hatt ferie har jeg vendt meg til å ha et ganske stort fett måltid i 11 tiden, egg og bacon eller tilsvarende. Det har holdt meg mett lenge. Nå i dag på jobb ble maten sannsynligvis en god det magrere, så jeg var så sulten da jeg kom hjem at jeg måtte gå rett på kjøkkenet og lage middag. Prøvde meg på Pruttilutts kokoslapper. Brukte kun kokosmel, da jeg ikke bruker det kokosmelet jeg har kjøpt inn til noe annet likevel. Da jeg så mengden røre tenkte jeg at dette blir jeg da aldri "middagsmett" av. -Men gud, nå er jeg virkelig strapp-mett. Og såååååå godt det var!!!! :sikle:Anbefales på det sterkeste - genial oppskrift Pruttilutt! Selv om jeg var strappmett greide jeg ikke stoppe før det var tomt...:p Mer melete enn andre lapper, så tror også denne vil falle veldig i smak om en har folk på besøk som pleier spise mel.
Fikk meg forresten til å tenke på at det må da være mulig å lage ett brød basert på kokosmel. Tror jeg må prøve å teste ut det når jeg går på ferie igjen;)

Sanna 1 sa for siden:

Det brødet gleder jeg meg til å "se" resultatet av.
Begynner å bli litt lei proteinbrød og frø.....

Pruttilutt sa for siden:

Så gøy at du likte dem, Bente! Selv måtte jeg lage noen til middag. Brukte halv oppskrift og fikk 12 lapper. Stekte 70 gram bacon og hadde til. Forteffelig, om jeg får si det selv.

Venninne kommer nå, fikk beskjed om å spare et par til smaking. Hun er vel det jeg vil kalle farlig overvektig, så håper hun tar seg i akt snart. Jeg er såpass direkte at jeg har fortalt henne at hun må gjøre noe med det. Simpelthen fordi jeg hadde ønsket noen hadde ristet meg før jeg endte på den vekten jeg gjorde. Hun starter lavkarbo når hun er klar for det, og det støtter jeg veldig :) Tøff kjærlighet, min spesialitet ;)

Nå blir det avslapping til vaskemaskinen roper etter oppmerksomhet. :)

MariaB sa for siden:

Det visste jeg faktisk ikke! Da lærte jeg noe nytt i dag også ;) Jeg har i grunn aldri vært noe særlig til fruktspiser, så det går helt fint å holde seg unna ;)

Mm...kokoslapper hørtes godt ut! Jeg har prøvd meg på en variant, men jeg synes bakst med kokosmel lett får en tørr konsistens/smak, hva syns dere?:confused:

Sanna 1 sa for siden:

Skal jeg være hundre prosent ærlig, så synes jeg det meste av "lavkarbo-bakst" er tørt og kjedelig. :spisesnakMen jeg spiser det med den største fryd, bare fordi jeg har godt av det.... Jeg erter vel på meg flere nå, det får så være, for jeg synes ikke alle disse erstatningene er helt toppers....

MariaB sa for siden:

enig! Enten smaker det omelett, blir svampete eller tørt. Det eneste jeg virkelig liker er nannahs knekkebrød :) men, men, det er jo så mye annet godt ;)

Dollsine sa for siden:

Og vi snakker fortsatt om kokoslappene?? Halv oppskrift og du fikk til 12 lapper? Enten er eggene dine ala strutseegg eller så er det noe annet jeg har misforstått.... Vel vel....kanskje det er sånn etter å ha hatt hodet i liggende leie hele dagen.

Uansett; formen er bedre (sier det veldig forsiktig så det ikke "går over"). Er ganske sliten, trøtt hele tiden selv om jeg har sovet en del i dag og. Det er tøft å være kropp når dette slår til. Grunnen til at jeg tror det er over nå er at jeg har lyst på noe godt, fysen dere vet. Hva som helst søtt.... Om det er et behov for noe eller om det er psykologisk trøst som styrer det vet jeg ikke. Jeg tør ikke ta sjokolade eller pepsi max (begge er triggere), og da har jeg ikke så mye annet å ta. Fikk lyst på softis (igjen...) og tok litt seterrømme som ligner litt på softis i både smak og konsistens. Hm....kanskje litt søtstoff og rømme kan fryses lett ned, slik at det blir kaldere og så er det som softis?? Evt blande i litt kremfløte? Det må prøves - men ikke i dag.

Sanna; har du prøvd muffinsene? de er ikke tørre og er mye bedre enn originalene! Jeg gir meg ikke på dem nei; de andre bakstene jeg har prøvd har ikke vært noen suksess og de snakker jeg ikke om. Men muffinsene....:D

Parkerer pc'n igjen nå, og vurderer å finne senga. Heldigvis har vi ikke småunger som må ha sitt sier jeg bare! Vi snakkes med i morgen igjen!

MariaB sa for siden:

Hvilke muffinser?

Dollsine sa for siden:

Muffins (10 store eller 20 små) 1,25 dl sukrin
3 ss splenda
150 gram meierismør
6 egg
200 gram philadelphiaost
32 dråper vaniljeessens
3 ts bakepulver
½ dl fiberhusk
2 dl mandelmel.

Sukrin og splenda piskes porøst med 150 gram romtemperert smør i terninger. Visp eggene inn i den porøse massen. Ha i osten, vaniljedråper, bakepulver, fiberhusk og mandelmel.

Alternativ:
Før en har i mandelmelet kan røra deles i to. Ha i kokosmel i en og mandelmel i den andre. Ha i litt mandelmel i den med kokos slik at den blir litt fastere.

Fordel i muffinsformer og stek.

Følg med stekinga på slutten. Hvis du liker de mykere, stek litt kortere, liker du hardere litt lenger. Jeg syntes 25 min er perfekt.

Steketid 25 min Steketemperatur 200 grader

Jeg har byttet ut noe sukrin med splenda, for da blir det ikke sånn "kald"-smak. Smøret skal ikke smeltes! Vaniljen kan erstattes med 1,5 ts vaniljesukker. Kan også brukes som dessert med krem og bær på toppen, eller du kan fylle de med bær o.l. Kan fryses!

Dollsine sa for siden:

Huff da; blir noe feil når jeg limer inn fra worddokument. Pass på sukrinen; den står på overskrifta. Disse er vanvittig gode og perfekt å ha i fryseren. Hilsen hun som ikke la seg lell....:D

Sanna 1 sa for siden:

Jeg må prøve meg på dette.
Er Splenda å få på butikken eller i helsekost ?

Dollsine sa for siden:

De selger Splenda på Mega her, og det er ikke noen stor butikk. Tror aldri jeg har sett den på helsekosten heller. Er ganske sikker på at det selges på de fleste butikker med en viss størrelse. :)

Muffins med bare mandelmel ble søtest på smak, men jeg er veldig glad i kokos så min favoritt er den med både mandelmel og kokos i. :p

Prutti: Du ønsket deg en "gåte" om lavkarbo. Jeg har en.... hjertebanken min er tilbake. Æsj, fælt, ekkelt, ubehagelig osv. Jeg kuttet ut magnesium for å se om den kunne være utslagsgivende - og ble bedre. Nå har jeg tatt maks dose i 2 dager (pga migrenen) og hjerter duknker og banker bare verre. Har du gode råd snuppa mi??

Nå har jeg spekulert i ukesvis på hvordan jeg endrer innlegg - og NÅ fant jeg det ut. Det kan bli færre skriveleifer av det!

bente1 sa for siden:

MariaB og Dollsine: Enig i at det meste av brøderstatninger ikke er spesielt godt. Det er nok ingenting som kan måle seg med hvetedeig er jeg redd...Noe vi bare må leve med og kanskje heller tenke på alt det dårlige det hvetemelet gjør med kroppen vår..... Men jeg syntes altså de kokoslappene ble veldig, veldig gode - skal teste dem ut på sønnen min når han kommer hjem;)
Til å begynne med da jeg begynte på dette, følte jeg ikke noe særlig behov for brøderstatninger, men kjenner at det har kommet et savn etter hvert, så jeg er sjeleglad hver gang jeg finner en oppskrift som jeg synes fyngerer for å lette på det savnet:p -Når man tenker at man skal leve lavkarbo resten av livet, så er det litt ok å finne løsninger som ikke gir for mye savn i hverdagen - så alle gode utprøved oppskrifter på brød-muffins-kaker mottas med stor takk;)

Rikkem0r sa for siden:

Goood kveld alle sammen =) Idag var det bare overtid frem til 9 og nå har jeg endelig fått lest meg opp :D

MariaB: Gratulerer med frieri, så koselig!=) Blir mye planlegging fremover nå da vel?=)

Nå skal dere jamman høre... Min kjære mor, som har pesa meg for alle skrekkoppslag på lavkarbo TROMMEVIRVEL OG FANFARE har begynt på lavkarbo! :D heheheh.. Må le litt og jeg asså... Men er jo kjempebra da! Både hu og typa trenger mer enn meg å gå ned noen kilo for å si det på den måten :ja: Og jeg da, er litt oldfashion og føler meg litt "gæern" som er på forum liksom.. Men mamman min vøttø... Hu blogger hu :p Så hu har ikke sagt noe til meg da, før jeg fikk denne linken på melding på facebook idag=)

Jeg er trøtt som en dupp... Verker i kroppen og svir i øynene, så nå skal jeg jamman komme meg på lugaren og i seng.. Da kan det jo hende jeg ikke er sååå trøtt imorgen :sove: Håper dere alle har en super kveld og koser dere masse... GOOOD BEDRING nok en gang Dollsine :klem:

Sov godt kjære dere masse :klem: og :suss: fra havgapet=)

Dollsine sa for siden:

Hei snupper! Snakker vi brød? Jeg har snust meg litt rundt og fant denne linken til oppskrift på loff; yez loff. Verdt å prøve kanskje?

Takk Rikkem0r; er bedre nå og krysser fingrene for at det varer. Skal lage noen mandelmellapper nå (har jo ikke kommet meg på noen butikk:().

bente1 sa for siden:

hehehe - tøff mamma altså - håper hun får det til å fungere! -Og kjekt for deg også da, alltid godt å ha noen nære som en kan prate og diskutere med:)

Gjett om den skal prøves ut - i morgen den dag:D

Dollsine sa for siden:

Supert Bente! Gleder meg til rapport!

Supertøff mamma du har Rikkem0r! Så greit å kunne dele erfaringer i fammen da!

Nå har jeg laget lapper med mandelmel og vanlig kokos i. Nammis! Kveldsmat er godt, så en holder hele natta:D

Pruttilutt sa for siden:

Min første tanke er væskeinntak. Du har vært dårlig den siste uka og kanskje du har vært mindre på vakt med drikke? Det kan også være så enkelt som at magnesiumen slår negativt - at du har naturlig nok i kroppen og får via kosten. Når jeg leter i bøker på bivirkninger av inntak av magnesium, så kommer det opp ord som "kvalme", "diare" og "magevondt".
Kan det være kombinasjonen av medisinen for migrenen og magnesiumet som kolliderer? Tidligere episoder/erfaringer som er verdt å nevne før videre "utredning"? Blir så langt å bla tilbake/lete, men hvorfor kutta du magnesiumen? glemsk

Besøk dratt.Nå skal jeg dryle innpå en liten lapp før jeg legger på sengtøy. Utrolig fin bilde her nå, skulle tatt bilde og lagt ut, men jeg gidder rett og slett ikke. Trøtt som en alke!

Nattinatt :blomster:

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen - ønsker dere alle en god dag:)

Rikkem0r sa for siden:

Goood morgen=)=)
Her tror jeg kanskje det er litt roligere idag jeg :D Dagen begynner ihvertfall litt roligere enn dan har gjort på en god stund=) Igår glemte jeg udosen min helt, men har tatt 2g daglig alle andre dager pluss cocosa=) Men cocosa'n glemte jeg ikke igår asså, det er jo namme :D Og snart er den tom :eek: (udosen også) Har gått unna litt oljer jah=)
Fortsatt så syyykt trøtt.. Og ikveld er det jo overtid igjen=) bare 3 kvelder igjen med overtid nå da ;) Så er det rolig siste kveld og så hjeeeeem :D Blir så deilig! Og jeg håperhåperhåper at det er litt bra vær igjen til meg når jeg kommer hjem :snill:

Håper alle får en knallfin dag idag og koser seg masse :klem:

bente1 sa for siden:

Håper dagen din blir litt roligere RikkemOr, høres stress ut med så mye overtid:rolleyes: Trøsten er vel at tiden går raskere der ute - og så blir det vel også litt ekstra penger av det;)

Kjempesmart å ta med deg forskjellige oljer. Jeg var også veldig glad for at jeg tok mde cocosa til Hellas. Største utfordringen når en ikke har 100% kontroll på maten selv , er egentlig å få i seg nok fett, så da er det greit å ha noe "på lur";) Får man ikke nok fett kommer raskt sulten og suget, og da er det mye lettere å gjøre feile velg også.

Håper de siste dagene går raskt for deg og så er du straks hjemme igjen:)

MariaB sa for siden:

hej hej!

Rikkemor: skal du snart hjem? Herlighet som disse ukene flyr! Du er jo utrolig flink med maten der ute da!

Jeg lagde meg kokoslapper og eggerøre til frokost, og det var nydelig! Syns disse lappene ble bedre enn de forrige selv om de er litt "tørre". På den siste lappen hadde jeg smør og ørlite syltetøy uten sukker, naaaaaam :sikle: Trenger jeg å si at je er stappmett? :p

Men hvordan du prutti klarer å få 12 lapper ut av halv røre skjønner jeg ikke! Jeg fikk en 5-6 av hel røre!

Rikkem0r sa for siden:

Tiden går fort når det er mye jobbing(timeantall per døgn) ja=) Og også når det er mye flying for rekker liksom ikke å tenke no særlig på at man heller ville vært hjemme... Også er det jo skikkelig fine folk jeg jobber med da, så stortives sammen med de og det er viktigst av alt vil jeg påstå.. :ja:
Cocosaen og udosen er knallfine! Jeg merker veldig stor forskjell på sult/metthets-nivå denne turen kontra forrige=) Og at stixa har vist ketose hver kveld, det forundrer meg faktisk, men er jo kjempebra da=)

Ja, vet du, de ukene gåååår så fort! Både de hjemme og her ute igrunn :p Og som sagt, med cocosa og udos er det mye enklere med maten her også, for man blir annerledes mett når man får nok fett(tihi, det rima :D).. Gleder meg skikkelig til å få prøvd de lappene asså! Har ikke kokosmel, så får handle det og teste ut når jeg kommer hjem ;)

Pruttilutt sa for siden:

Mornings!

Jeg har fire lapper på stekepannen samtidig. Sier litt om størrelsen. Ene og alene fordi jeg er pissredd rårand.

Mindre delikat problemstilling:
Etter et tyngre besøk på lillerommet i går har jeg slitt med enorme smerter der bak. Mistenker hemoroider. Har jo vært så flink med vannet de siste dagene... Noen med erfaring og ev. råd?

Sanna 1 sa for siden:

Så fremt du ikke har blødninger, kan du gå på apoteket og kjøpe salver.
Jeg har funnet ut at cocosa "smører" tarmen.

Dollsine sa for siden:

God morgen unge dame! Først vil jeg si til ditt lille - forferdelig ubehagelige - delikate problem at magnesium er en god hjelper i så måte. Magen fungerer bedre rett og slett. Den er også til hjelp for søvnen, slik at den kommer raskere. Fett og vann er også viktig, samt grønt. Men det vet du alt om.

Så om gåten jeg ga/har. Jeg kuttet ut magnesim (og de andre kosttilskuddene) rett og slett fordi jeg kjente at nå var det på tide med en pause. "Noe sa meg det", og jeg vet ikke mer enn at jeg oftest har rett når jeg får det sånn over meg. Ikke noe annet enn det.

Magnesium er vannløselig, slik at det kroppen ikke trenger skylles ut i urin. Altså er det ikke snakk om overdose av den. De siste uka har jeg drukket mine 2,5-3 l vann hver dag med unntak av en dag, da ble det 1,5-2 l (den dagen sov jeg hele tiden). Ikke er jeg kvalm, ikke magevondt og ikke diare. Det er selvfølgelig mulig at medisinene og kosttilskuddet ikke harmonerer, til vanlig bruker jeg blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene. Jeg har lest bruksanvisningen som fulgte med, men da ift sukkerinnhold. Og...det er ikke sikkert det er verken magn eller kosttilskuddet generelt som gir hjerteklappen; kanskje det er noe jeg spiser? Jeg mener det var verre da jeg spiste 250 g fett/dag. Mengden protein var da samtidig 150 g mens kh var 10-15. Nå om dagen ligger jeg på ca 150 g fett, 80 g prot og 15 g kh. I går var jeg oppe i 180 g fett og fikk hjertebank på kvelden. Kanskje det er noe her? Opplever forøvrig mer hjertebank dess mer mangesium jeg tar, dette selv om magnesium er første tiltak mot hjertebank....

Det regner i trøndelag i dag, og jeg fikk assosiasjoner til at englene gråter for de som døde sist uke. Det er en uke siden de tragiske hendelsene i Oslo og på utøya, og hverdagen begynner så smått å stabilisere seg. Tenker fortsatt mye på de som er rammet på ett eller annet vis, og kjenner sorgen tynge. Føler meg så ufattelig heldig som ikke er direkte og personlig rammet - på samme tid som vi kjenner noen som er. Synes politi, regjering, helsepersonell og alle andre har gjort alt så bra. De er også "bare" mennesker i dette, og gjør en fabelaktig jobb midt i det tragiske.

ha en god dag alle sammen!

Pruttilutt sa for siden:

Dollsine: Se ikke bort i fra at kroppen din har evner til å si i fra når den får nok; både når det gjelder medisiner, mat og tilskudd. Og det er jo flott! Du har lært deg å kjenne igjen og du tar de grepene du trenger for å regulerere, så følg instinktet. Jeg ønsker ikke tilføre kroppen noe mer via tabletter, rett og slett fordi jeg tar så mange fra før av, og skal flere tilføyes så blir det å gi meg en nedtur pga. antallet og følelsen av å være låst til dosettet.

Sanna: De har salver og stikkpiller vet jeg. Men jeg har liten tro på det. Vet hvorfor det kom, og frykter igrunn at dette bare er starten. Leste litt kjerringråd i natt; noen skrev om en potetbåt som skulle "stå i" over natta (da blir i alle fall ikke jeg å få sove), 2 fedd hvitløk skulle hjelpe (Ja, HALLO!!!) og sinksalver, Elizabeth Arden 8 hour day cream skulle hjelpe osv. Jeg tror jeg skal holde meg til Scheriproct, jeg. Rusler ned til byen om en stund. Fikk sove par-tre timer med en sammenbretta vaskeklut mellom skinkene :D Litt av en tegning. Bra jeg har humor :rolleyes:

Bente og Rikke: :klem:

MariaB sa for siden:

Uff, ja, Prutti, vær veldig forsiktig med hva du styrer med bak der!! Minnes et par forumvenninner fra da jeg var gravid som gikk på en kjempesmell da de prøvde kjerringråd mot hemoroider...
Bruk salve, evt stikkpiller, drikk mye vann og ikke sitt for lenge på do. Jeg vet desverre alt for mye om dette...blæh!

bente1 sa for siden:

Jeg ville tatt en tur på apoteket og fått reseptfri salve så snart som mulig - så tar du det kanskje før det får utviklet seg til å bli værre. -Og forebyggende tror jeg også cocosa er genialt, som Sanna sier. Håper det går raskt over vennen, stor trøste:klem:

Engler som gråter - det var en vakker assosiasjon:hearts: Jeg føler meg også ufattelig heldig og er som deg fantastisk imponert over den jobben både statsminister, regjering, kongehus, politi og helsepersonell har gjort. Og så er jeg stolt over hvordan det norske folk har reagert i denne tragiske situasjonen:)

Jeg var veldig tidlig på jobb i dag, så jeg er allerede hjemme og har fått kokosbrød i ovnen. Spent på hvordan resultatet blir. Det var veldig liten røre da, og jeg tviler vel på at det hever noe særlig, så selv om jeg bare brukte en 1.5 l form, så tror jeg det blir ett ganske flatt brød...:rolleyes:

Pruttilutt sa for siden:

Altså, cocosa: I maten? Ekstra? Eller...?
Jeg regner med jeg holder meg unna kjerringrådene. Forholder meg til økt vanninntak, kortere dobesøk og litt mer smertestillende på tyngre smertedager. Er som regel da det "knyter" seg overalt.

bente1 sa for siden:

Jeg drikker bare cocosa i teen - 2 -3 kopper om dagen bruker 1-2 tskjeer cocosa hver gang. Synes jeg har fått oftere dobesøk og mindre hard mage etter at jeg startet det, smører liksom tarmen;)

Pruttilutt sa for siden:

Okei. Jeg synes bare det er så kleppheslig å ha den cocosaen i noe som skal drikkes :/ Vanesak, mulig jeg får trene litt på det. Straks nedover til byen, skal se om jeg finner noe som kan hjelpe på apoteket.

Sanna 1 sa for siden:

Jeg bruker cocosa i nesten alt, jeg.
En dæsj i middagen, kaffen, og har byttet ut olje med cocosa i "brød".
Olivenolje har jeg bare over salat.

Rikkem0r sa for siden:

Har du prøvd å røre den skikkelig godt inn i kaffen? For jeg synes det er litt ekkelt i te og ekkelt når den ligger "på toppen" av kaffen, men rørt inn synes jeg det er nydelig:) Jeg har uten smak da :rolleyes:

Og :klem: til deg og Pruttin =) Herregud, jeg blir rastløs når det er så rolig jeg.. Føler det som om det er noe jeg har glemt liksom, når jeg kan sitte her å bare slappe av :p Gjør godt for beina da, med litt mindre løping.. For så ekstremt vondt under helene av å farte rundt på stål og betong dagen lang..
Håper du får orden på stumpen Prutti! Det høres så ille ut det der, heldigvis får jeg nesten si - har jeg ingen erfaring med det :o

bente1 sa for siden:

Da er kokosbrødet som Dollsine la ut link til i går ute av ovenen og prøvesmakt. Det var godt!!!:sikle: Definitivt beste lavkarbobrøderstatning til nå. Og så er det under 6 karber i hele brødet og en fettprosent på 80%, så det er jo helt perfekt ketose-mat!
Noen råd til dere som vil bake: Bruk liten form ca 1,5 l. Det hever seg litt, men ikke så mye. Blir egentlig seende ut som en formkake både i form og konsistens. Jeg brukte litt mindre søtning enn det som stod i oppskriften, bare noen få dråper stevia vanilje (kjøpes på iherb og er såååå mye bedre enn sukrin), og det var mer enn nok hvis det skal brukes som brød m pålegg. Jeg kommer også til å prøve å lage det som formkake en annen gang, tror det ville passet perfekt, da vil jeg søte det mer og bruke melisglassur av sukrin eller en sjokoladeglasur oppå og strø kokos på toppen;)

Nå har jeg brød i helgen som jeg kan spise så mye jeg vil av med god samvittighet :):)

bente1 sa for siden:

Og jeg glemte si tusen tusen takk til Dollsine for oppskriften:klem:

Dollsine sa for siden:

Cocosa i maten og i tillegg Prutti. Jeg ser det du skriver om flere tabletter; kanskje finnes magnesium flytende også? Jeg merker i allefall før og etter magnesium:rolleyes:

Du har en del knep for dette mindre delikate problemet ser jeg, aktivitet er også bra for å holde systemet i gang;). Og mentalt da...å grue seg til å gå på do kan føre til at det stopper opp. Alt som smører tarmsystemet er godt i en sådan stund. Tygge linfrø evt la linfrø ligge i vann over natta og ta sammen med youghurt.

Jeg anser meg nesten ferdig med anfallet nå; tok en anfallstablett da jeg våknet i morges pga litt smerter og for å være sikker og det hjalp heldigvis. Nå har jeg vasket hele huset og det er deilig å vite. Skal i vei og gjøre noen innkjøp til helga; er litt dårlig på middagsforslag så jeg tenkte å snuse litt på middagstråder før jeg dro. I går fant jeg denne grønnsakstråden Rimelig sløvt av meg å ikke se på den før nå, men har jeg nå funnet noe som fungerer så er jeg nå der til jeg plutselig våkner og oppdager jeg er drittlei:o Jeg har derfor et stort forbedringspotensiale på matområdet.

I kveld har jeg ikke peiling på hva vi skal ha til middag, og det spørs om det blir pizza på meg. Gubben får noe annet han da:) hans problem tenker jeg:D

Så bra oppskriften fungerte Bente! Og så kan den brukes som formake i tillegg...Ittj nå som e likar!
Brødformene mine er 2 liters, så jeg dobler oppskriftene jeg.

:dulte:

bente1 sa for siden:

Jeg er motsatt - syns det er veldig godt i te, men ikke i kaffe - kaffen min vil jeg ikke ha noe som helst i, den skal være svart! -Så en må nok bare prøve seg fram og finne det en liker best selv:p

Dollsine sa for siden:

Må bare innom en tur igjen. Rikkem0r (eller dere andre) hva er dette Udogreiene? Smak? Kjøpes hvor? Anbefales? Hvorfor bør jeg ta det?

Og....dere som handler på Iherb - hva kjøper dere? Har snust innom sidene men ble ikke klokere. Så tips tas i mot med stort bukk! :stuart::geip:

Stevia? Hva er det? Hvorfor har dere det? ja og så videre. NÅ skal jeg handle!

Sanna 1 sa for siden:

Jeg har lyst til å fortelle dere en ting:

Har mange ganger sett at folk drikke liter på liter med vann, og har følt
at jeg synder mye der. Jeg har aldri vært særlig flink til å drikke vann.
I dag sendte jeg et spørsmål til Anna Hallén og hun svarte at 1-1,5 l vann er mer enn nok og at man behøver absolutt ikke drikke 3-4 liter.
Selvfølgelig skal en drikke mere ved tørste, ekstrem trening eller ved høy varme (i syden).
Jeg var foressten veldig tørst i begynnelsen, men det har gitt seg.
Så nå er jeg fornøyd med meg selv, for 1-1,5 liter er vel omtrent det jeg får i meg.

Pruttilutt sa for siden:

Jeg støtter meg til det Sanna sier her, for jeg har kjempevansker med å drikke mer enn 3 flasker á 7,5 dl. Dog, jeg tenker at med såpss stort inntak av proteiner, så blir det nødvendigvis nedbryting av den også. Overflod av aminosyre i kroppen (som ikke skylles ut i urinen) omdannes over tid til amoniakk. Og da er hundreogett ute. Så, jeg presser meg mer og mer for å drikke godt over 2 liter rett og slett fordi jeg føler kroppen trenger det. Vann inn = vann ut, vann ut = skyllet system.

Nå er salve innkjøpt, samt en sjokolade fra cavalier. Jeg må også si med en gang at jeg har syndet, for på godterbutikken (sweet heart, ja hallo!) måtte jeg ha noen karamellfudge. Rett og slett fordi jeg var slapp etter minimalt med søvn, vondt og føler meg generelt som en idiot. Godt var det, mindre godt i samvittigheten nå. Nå har jeg også skaffet til veie konfektformer, så etter nyhetene skal jeg lage sjokoladekonfekt med 150 gram cocosa. Til ære for stumpen....

bente1 sa for siden:

Jeg har bare handlet Stevia. Dråper med Stevia vanilje, bruker mest av den og dråper med Stevia hasselnøtt, god til nøttemuffins og nøttesjokolade, og sikkert til andre ting med nøtter i. Har hørt at de også har små posjonsposer med Stevia, så det skal jeg bestille neste gang.
Stevia er et naturlig søtningsmiddel uten karber og uten kalorier- egentlig en urt. Har vært brukt i lang tid i mange land. I Japan er det nesten like vanlig å bruke Stevia som å bruke sukker og har vært vanlig i bruk der i 40-50 år. Japan har veldig strenge regler for kunstige tilseningsstoffer, så der er aspartam forbudt. Cola light og Pepsi Max er i Japan søtet med Stevia. I tillegg smaker det mye bedre enn noen andre søtningsstoffer. Må bare være veldig forsiktig med mengden, da det har veldig sterk søtsmak. Jeg sverger til dette som det beste søtningsmiddelet som fins der en ikke trenger noe som gir "fyllmasse", som fyllmasse er sukrin bedre, men smaker jo ikke så godt.:rolleyes:

Dersom man er forsiktig med proteinene, tror jeg du har rett, men jeg signerer det Pruttilutt sier om proteiner. -Spiser man mye av det, bør man også få i seg rikelig med vann, det er mye uklarheter rundt hvordan høyt proteininntak påvirker nyrene.

Bare glem det du har spist vennen, ingen grunn til dårlig samvittighet. -Og konfekt med masse cocosa høres ut som en god ide. Litt løsere mage og salve gjør forhåpentligvis underverker for stumpen:)

Appelsinpiken sa for siden:

Hei alle!
Jeg har det fint! Sitter fremdeles i Tyrkia, og har sittet klistret til TVen i flere dager. Mine foreldre var i en sidegate til regjeringskvartalet da det smalt, og en av mine nærmeste venninner var på Utøya. Heldigvis gikk det bra med alle - men herregud som jeg var stressa for venninna mi når det holdt på. Det var mamma som ringte og fortalte meg om eksplosjonen i Oslo, så visste jo at det gikk bra med dem. Heldigvis!

I morgen er min siste dag i Tyrkia. På søndag reiser jeg hjem. Har vært i kontakt med SIO og funnet ut at siden jeg ikke er førsteårsstudent, så har jeg ikke prioritet i hybelsøking. Så på tross av at jeg søkte hybel i MARS(!!) så får jeg neppe hybel før semesterstart, og hybel på privatmarkedet har jeg ikke råd til ( og siden jeg ikke vil bo med folk jeg ikke kjenner og som garantert kommer til å stjele maten min - spesielt når det stadig vekk er egg, bacon og annen nammemat i kjøleskapet, og som okkuperer badet i timesvis). Så da blir det fortsatt pendling fra hjembyen og inn til Oslo. F#3%!

Når det gjelder mat her i Tyrkia... Etter at kjæresten kom ned, så sklei jeg fullstendig ut (minus frokosten da. Egg og (selvimportert) bacon duger!), og det hjalp ikke lenger å se på karbohydrater som gugge i tarmene, som Prutti har tipset om før. Selv om jeg ikke klart å dy meg på restaurant lenger, så hadde jeg skikkelig dårlig samvittighet etterpå. Så da sa likegreit kjæresten min at jeg skulle ignorere lavkarbogreiene fullstendig den siste uka, og heller stå sterkere igjen når jeg kom tilbake til Norge.
Etter at han sa det, så har det gått lettere å ikke ha dårlig samvittighet (men velger fremdeles sukkerfri drikke, og spiser faktisk mindre feil mat nå enn før han sa det, selv om det fortsatt er for mye av det!), og jeg har blitt veldig motivert til å starte på ny frisk når jeg kommer hjem.
Har forøvrig kutta ut å se på vekta her nede også, tør ikke å sjekke siden jeg har spist for mye brød. Brødet man får som forrett er jo himmelsk. Egentlig ikke så mye brødet som dippen... Men dippen trenger liksom brød...
Når jeg kommer hjem, så skla jeg lage både hvitløksdippen (ala tzaziki) og ezme salatasi (den røde chili-tomat-dippen) man får.... og så skal jeg DEFINITIVT eksperimentere meg frem til en lavkarbovariant av lavash. Lavash er navnet på det brødet man får til forretten (det avlage, oppblåste brødet).

--
Herlighet.. Jeg har kanskje ikke så mange innlegg her, men når jeg først skriver et innlegg, så har jeg mye på hjertet... :p

Pruttilutt sa for siden:

Appelsinpiken: Så GODT å se deg her igjen! Og kjæresten har selvfølgelig helt rett; ta det med ny frisk når du kommer hjem<3 Godt at du ikke mistet noen i tragedien.

Nå er konfekten i kjøleskapet, bare hespa sammen ingredienser jeg så for meg kom til å funke:

130 gram cocosa
100 gram mørk sjokolade (4 karb)
1 eggeplomme
1 ss kokosmel
1 ts JBKM
75 gram smør
0,5 dl fløte
Dette ble 22 konfektformer

Tilsatte så 70 gram kokos (6 gram per hundre) i 25 nye former.
rusle inn i diett-verdenen.no

Resultat per bit (regnet som om kokosen var i hele porsjonen)
Energi 64.1 kCal Protein 0.382 g (1 % ADI) Karbohydrat 0.253 g (0 % ADI) Fett 6.56 g Natrium 10.6 mg (1 % ADI)

bente1 sa for siden:

Godt å se deg her igjen Appelsinpiken. Godt det gikk bra med alle dine nærmeste. Forstår godt at du var forferdelig redd og urolig:klem:
Det må være greit å skjeie ut av og til - ikke ha dårlig samvittighet for det. -Poenget er å komme inn i gode vaner igjen etter en utskeielse. Kos deg til du kommer hjem og start opp igjen da, du for komme masse inn her for hjelp og støtte når det røyner på - vi er her for hverandre vet du:)

Dollsine sa for siden:

Åh så bra du stakk innom Appelsinpiken:klem:Satt nettopp og skrev noen ord til deg for å høre hvordan det gikk med deg. velkommen tilbake til gamlelandet! Så bra det gikk bra med foreldrene dine og venninna di!!! Alle har sikkert tøffe tider nå på bakgrunn av det de har opplevd. Jeg savner Foksy, Manne og alle de andre og gjentar at jeg håper de ikke er rammet på ett eller annet vis!

Takk for god info Bente. Må vel legge inn en bestilling etterhvert:rolleyes:

Appelsinpiken: jeg tenker den siste uka på mer kh gjør deg godt jeg. Du kommer tilbake solbrun og topp motivert til å fortsette. Ingen grunn til å deppe av den grunn. Stå på! Men så synd du ikke fikk hybel da! Jeg håper du deler oppskriftene på det du nevner; det er høres godt ut....

Og hvorfor brukes ikke gjær på denne maten her? Det burde ikke ha noe å si når vi bruker fiberhusk? Kanskje det er min greie å finne ut det? Noen som vet noe om det?

Veldig bra å få høre det med vannet Sanna! Greit å få bekreftet at det er nok med 1-1,5 liter pr dag. Hvis/da jeg spiser/spiste mye proteiner så kjente jeg det godt i nyrene om jeg ikke drakk nok vann. Vann er også godt som forebyggende mot hodepine så det er bare å fylle på her i gården. Greier å drikke to liter vann på dagen nå, og en liter med funlight på kvelden. Og går ikke så mye på toalettet som en kan forvente egentlig. Annet enn når jeg er ute på tur; må stikke bak buskene flere ganger da:p, men drikker vann mens jeg går og da.... Og du... hvem er Anna Hallèn :flau:?

Pruttis tanke om vann inn = vann ut, vann ut = skyllet system er godt tenkt, og den tar jeg med meg videre. Er den god den sjokoladen du snakker om? Og ok? Glem karamellene; de vipper deg ikke av pinnen kan du skjønne. Cocosakonfekten får deg på plass igjen ganske raskt tenker jeg.

Vi må slutte å ha dårlig samvittighet for at vi spiser eller smaker på noe. Spist er spist og sånn er det med den saken. Å la det henge med videre slik at vi spiser enda mer er selvdestruktivt. Så send nå den samvittigheten bort på ferie eller noe sånt. Og som Appelsinpiken sier; det blir mindre "feil mat" lell. Var det klart nok??

Nå er det tid for å lage fredagsmat her; gleder meg! Er ganske sulten nå gitt... Vi snakkes!

Nå har endelig kjæresten fått den søte stumpen sin inn i dusjen. Har venta på han i snart to timer. Skulle bedt han la laptopen hans ligge igjen hjemme...
Hvem sier at det er jenter som er treige på å gjøre seg klare!?

I dag har jeg bestemt meg! Siden jeg først spiser søplemat, så skal jeg skeie ut helt. I kveld blir det italiensk! :p

bente1 sa for siden:

Slik jeg har forstått det har det ingen hensikt å bruke gjær uten å bruke hvetemel eller glutenmel, det har ingen virkning da. Har sett enkelte oppskrifter som ser gode ut som har litt glutenmel i seg, men blir flere karber da, så jeg har tenkt som så at det heller får være til jeg en gang skal over på vedlikehold og kanskje kan øke litt på karbene. Tror ikke det funker i ketose....:rolleyes:

Dollsine sa for siden:

Hm....takk..... Jeg spekulerer litt videre på denne jeg:p Må bake litt en av de nærmeste dagene og ....ja vi får se :D

Appelsinpiken: jeg får deilige bilder i hodet jeg nå.... I dusjen med deg jente!

Prutti: du er så god på å lage:sikle: snadder!! Vannet løper i munnen min og jeg iler til kjøkkenet for begynner på pizzaen min:spent:

Pruttilutt sa for siden:

Sjokoladen er faktisk veldig god. Dog, endring i oppskriften: Pga. cocosa legger fettet seg som et lokk på sjokoladen og det var ikke suksess. Kan være greit å bruke 150 gram sjokolade og 100 gram cocosa.

Jeg vet at det anbefales -for et norsk kosthold - 1 - 1,5 liter vann. Vi spiser ikke vanlig norsk, der vi øker på aminosyrer og proteiner. Jeg skal ta meg en tur i ketolyseboka, da jeg sverger til hans råd. Hvis jeg drikker lite vann kjenner jeg tyngde i kroppen. Kan være imaginært, men det er i alle fall en påminner om væske.

Pruttilutt sa for siden:

Ja, altså, jeg er jo en søtmons og veldig glad i god mat, og når jeg først startet så jeg bare begrensninger. Nå er det om å legge til rette for framtiden med dette kostholdet, da er det greit å være venner med smaksløker, fantasi og kreativitet. :)
Jeg vet ikke hvor mange pizzabunn-forsøk jeg har prøvd dette året, og det er kun minipizza jeg fristes av. Ja, og frokostmuffinsene som kan gjøres så ufattelig mye med - alt fra ost og skinke-muffinser til rene pizzasnurrer.
Brødoppskriften min kan glatt gjøres om til pizzabunn, det har jeg fått tilbakemeldinger på. Det eneste jeg merker meg er prisen :o

bente1 sa for siden:

I dag har jeg overspist altså!!! Det brødet var altfor godt....:rolleyes:
Det har jo blitt mye fett og lite karber, da, så fordelingen er ikke ille, men prinsippet om å "spise til en er passe mett" er definitivt kastet over bord i kveld;)
Ja,ja, ny dag i morgen. Nå skal jeg se siste del av detektimen, så skal jeg krype til køys. Ønsker alle dere skjønnaser en riktig god natt, vi skravles i morgen:sove:

Dollsine sa for siden:

Kjenner meg igjen Bente... det er en av grunnene til at jeg prøver å unngå å ha slikt goodies i huset.... Ille nok med muffinsene.... Men veldig bra å ha et alternativ da!

Nå har jeg bestilt på Iherb; det ble mandelmel, kokosmel, stevia med engelsk toffee og med vanilje og en ting til. Det ble 195,- norske etter at rabatten var fratrukket. Puh.... har brukt noen timer på dette, og er spent på det som kommer. Valgte å få det med DHL da det går fortere. Totalt ble summen på kr 287,-.

Nå er det natta natta her. Klem til dere alle:love:

Dollsine sa for siden:

........ sover dere alle ennå???

Trompetfanfare: ta ta ta ta ta ta!!! Nå må dere våkne!

Trøndelag er deilig i dag; skyene ligger tredd nedover hustakene, det er lett yr, og det lysner. Altså kan det finværet som ble spådd komme. Fyrer i ovnen til det motsatte er bevist jeg:D

Så deilig å våkne uten hodepine; i dag blir det nok en gåtur, dog en rolig en. Lenge siden sist:( Frokost er spist og jeg er stappmett. Godt!

....og Appelsinpiken: du kan komme ut av dusjen nå:D:D

hahaha! :D

Var såå innstilt på at jeg skulle ta det helt ut med italiensk i går.. Så for meg pasta carbonara eller noe sånt... Og så får jeg menyen foran meg.. og det som skriker mest er biff med bearnaise. Så klart.. Mitt perfekte lavkarbomåltid ble jo ødelagt av at jeg og kjæresten spiste hver vår is, og at jeg drakk strawberry daquiries etterpå.... :rulleøyne

Nå kan jeg ikke henge her mer.. Vi må pakke og gjøre oss klare for avreise i morgen tidlig. Må rydde og vaske leiligheten sånn at den blir finfin når mamma kommer ned i kveld.
I kveld skal kjæresten min og mamma treffes for første gang - og det skjer i Tyrkia. Ikke bare i utlandet, men vi er faktisk i Asia!

Dollsine sa for siden:

Vil ikke si at måltidet ble ødelagt vel? Du høynet det med en is og en drink etterpå:D Synes du fikset utskeielsen godt jeg, når du først skulle gjøre det.

Så spennende at de to skal møtes; ønsker det lykke til og at de må må finne tonen!!!

Rikkem0r sa for siden:

Det var det brødet der som knakk meg og fullstendig i Tyrkia :p Det eeeer så godt! Spesiellt de plassene de putter frø oppå... Så det måtte jeg rett og slett bare ha :D Og imorgen er du hjemme og igang igjen, blir bra det skal du se=)

Bente??? Jeg ska iherb-shoppe nå tenkte jeg... Sist jeg var innpå var det et hav av stevia-stæsj... Kan du legge direkte link på det som du mener er bra? Heheh :p Vaniljedråpegreiene finner jeg sikkert da.. er det bare i flytende form eller får man stevia i "sukker-form" også? Må begrense all annen søtning har jeg fått for meg.. Bortsett fra at jeg ska lage muffer igjen når jeg kommer hjem da og da blir det sukrin tror jeg.. eller kan jeg bruke stevia til det og? Jeg er IKKE noen mesterkokk nei :o

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen.
Neida, Dollsine, sover ikke, men det var helt stille her inne, så jeg tenkte jeg kunne få ryddet og ordnet litt i huset tidlig formiddag mens jeg ventet på at andre våknet til live. Så godt å høre at hodet ditt er bra i dag:)

Appelsinpiken: Hørtes ut som en fin utskjeielse, det, pasta smaker jo så lite så det er i grunnen bortkastede karber - mye bedre måte du valgte å bruke de ekstra karbene på;) Masse lykke til i dag, både med pakking og møte mellom mamma og kjæreste - det går nok flott skal du se:)

Må snart ut og handle inn litt mat, har ingen middagsmat i huset, og kan ikke leve bare på kokosbrød i dag og....;). Er så tom for ideer, så får sette meg ned litt med noen oppskrftsbøker først - kanskje noe spennende popper opp.
Håper alle får en strålende dag:)

Rikkem0r sa for siden:

Og ja, Dollsine=) udos choice er omega 3,6,9 fra planter istedet for fra fisk og i rett balanse, da spesiellt mellom omega 3 og 6(i våres kosthold er det lett å få for mye 6 i forhold til 3).. Smaken er ikke akkurat nydelig, men det går greit vil jeg si :o Du kan kjøpe den på iherb eller helsekost ihvertfall:) Det er denne tråden som gjorde at jeg begynte med det, både som et eksperiment på bakgrunn av tråden og fordi jeg tror jeg har godt av det..=) Kan legge til at jeg ikke har brukt ansiktskrem etter jeg kom igang med det, og det er litt digg å slippe igrunn :D

bente1 sa for siden:

www.iherb.com/NuNaturals-Vanilla-Stevia-With-Singing-Dog-Vanilla-Extract-2-fl-oz-59-ml/14130?at=0
www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Hazelnut-2-fl-oz-60-ml/23623?at=0

Disse to er de to jeg har kjøpt der- men det var helt tilfeldig valgt, vet ikke om det er det beste. Mer har jeg ikke handlet, men var så fornøyd, og det er så billig med den lave dollarkursen, at jeg har planer om å bestille mer. NB viktig å holde totalprisen under 200 NKR, så du slipper toll. Jeg brukte vanlig transport - det tok i overkant av en uke, men hvis du ønsker det raskere, kan du bestille m dyrere transport. Bestill det nå, så kommer det jo ganske raskt etter at du er hjemme igjen;)
Det kan ikke brukes som vanlig sukker, for det er for sterkt, strøsukker eller melisglasur eller annet som trenger "fyllmasse" må foreløpig brukes sukrin til. Muffinsene brukte jeg imidlertid stevia i. Viktig at du starter litt forsiktig og smaker deg fram, slik at det ikke blir for søtt, etter hvert får man det mer i fingrene:)

Rikkem0r sa for siden:

Har bestillt jeg vettu ;) Tok en vanilje og en uten tilsatt smak OG en som ligna på pulver :p Må jo teste litt forskjelllig ;) Og yes, passer på den 200kr-grensa :ja: Fjollete at ikke den er heva liksom... Forskjell på 200 på 70-tallet og nå... Men det er en annen diskusjon ;)
Noe annet snæks jeg må handle derfra tro?=) Nå som jeg har kortet fremme liksom :p

Dollsine sa for siden:

Bente har også kjøpt stevia, men hvilke husker jeg ikke:confused:

Det er et hav av produkter ja, så jeg gikk gjennom denne tråden og sjekket hva folk anbefalte og ikke. Mye godt da.... Sjokkiser og mer til. Jeg kjøpte følgende:
Mandelmel
Kokosmel
Stevia, vaniljeesktrakt med syngende hunder (gleder meg litt til den:D) Tror Bente anbefalte denne?
Stevia, flytende med vaniljesmak
Stevia, flytende med engelsk toffeesmak (denne tenkte jeg å ha i muffinser:rolleyes:)

Tenkte jeg skulle kjøpe stevia suketter, men så ett eller annet sted at de var tilsatt fyllmasse (ris?) og at de etterlot seg en bitter smak. Altså ventet jeg med den. Dog er denne anbefalt, men utsolgt. Flere sier at de heller bruker dråpene i te enn suketter. Skulle hatt noe annet en vanilje da men.... :p Jeg fikk en kode som andre kan bruke for å få rabatt JUY714 - 5% rabatt er greit å ha med seg.

For øvrig var denne siden grei å lese gjennom først: ikke alt er like bra....

Når du bestiller er det greit å merke seg at næringsinnholdet ikke nødvendivis er oppgitt pr 100 gram slik som det er her i Norge. Det kan gjerne være pr 24 gram...

Og tollvesenet opererer med en fast sats for dollarkurs og denne kan avvike fra valutakalkulatorer som bruker dagens kurser. Jeg liker Aftenspostens valutakalkulator. Sidene hos tollvesenet med kursene pr disse dager finner du her. Kjekt å sjekke.

Levering via ...nå husker jeg ikke hva den het, men den står øverst på lista og koster 4 USD tar opptil flere uker. DHL leverer på døra (dagtid) og tar noen få dager og koster en del mer. Unngå kjøp over 200 kr så slipper du toll (merk at tollvesenet bruker sine gitte kurser og ikke dagens; se over). Flere snakket om maks vekt på 1,361 gram for å unngå toll og - jeg kom godt over og håper det ikke er relevant:rolleyes:. Jeg fant ikke mer om det annet enn at det ble nevnt.

Fint å få høre dine erfaringer med produktene når de dukker opp!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.