Takk for all god respons på innlegget mitt; var litt spent da jeg skulle lese meg etter! Ingenting er bedre enn fordi vi er verdt det!!
Så bra Prutti at du tenker mandag. Ang all den alkoholen som ser ut til å ville flyte; hva med å spe ut med litt farris, brus e.l? Da slipper du også å ha "fylla-har-skylda"-samvittighet etterpå ;)
Appelsinpiken: jeg har lest at en overdose B-vitamin noen dager før en reiser sørger for å holde myggen unna. Har sett at det har fungert både i syden (med disse små ekle myggene) og på finnmarksvidda (hvor størrelsen er som et helikopter). Mener å huske at 4-7 dager før avreise holdt, doseringen husker jeg ikke men se på boksen og ta maks dose.
Min dag i dag har vært preget av sult... Første frokost var kl 06, den neste kl 09. Begge bestod av tebrød med majones, skinke og agurk. Til lunsj spiste jeg salat med egg, skinke, salat, agurk, fetaost, majones og dressing. Da var jeg mett helt til nå, da jeg spiste middag; blomkål kokt i smør og most, laks stekt i smør og kokt i creme fraiche etterpå. Kveldsmaten er samme som frokosten i dag. Alt i alt er kcalgrensa på 155 sprengt ved at jeg er over 1900 kcal. Resten er fint fordelt på 172 g fett, 15 g kh og 73 g protein. Nå skal jeg fylle en mugge med kaldt vann, og begynne kveldens inntak. I morgen skal jeg forresten ha med cocosa på jobb for å ha som mellommåltid.
Tja, b-vitamin flere dager før avreise funker ikke når jeg er her alt. Men samtidig, skal være her noen uker til.
Skal jobbe hele dagen i morgen, men skal se om jeg klarer å finne et apotek i løpet av dagen og høre om de har noen forslag. Og om ikke, så kjøper jeg masse b-vitamin.
Googlet litt, og fant ut at sitronsaft visstnok også skal hjelpe. Eller å gni inn kroppen med hvitløk. Hvitløkstrikset hjalp visst på mennesker også :p.
Jeg tror våre kloke venninner her inne har rett, jenter, vi må slutte å fokusere på disse mennene som har gjort oss vondt og heller fokusere på oss selv. Egentlig har jeg kommet til at håpet er min værste fiende, det drar meg ned gang på gang, hvis jeg kan legge fra meg håpet kan jeg kanskje komme videre. :rolleyes: Lettere sagt enn gjort, ja.... Men likevel, somoftest, om en så skulle komme i den situasjonen at en prøver igjen, så er sjansen overveldende for at de samme problemene også dukker opp igjen... :rolleyes:
Bra at du har satt deg en dag for å komme inn i maten igjen, Pruttilutt. Det blir bare så tungt å gå rundt med dårlig samvittighet. Kos deg med det du vil med god samvittighet fram til mandag, og så starter du med full fokus da isteden. ;)
Dollsine: Synes det høres ut som du har vært veldig flink jeg! Sikkert litt mer sulten nå de første dagene, siden kroppen skal omstilles igjen. Pass på å få i deg litt fett når du er sulten mellom måltidende, det er i alle fall det aller beste for å stagge sult og sug hos meg! Cocosa i teen er et enkelt triks siden du bare kan ha det stående et passende sted på jobb, og som sagt, tar du ikke altfor mye oppi, smaker det egenlig veldig godt også:)
Nå skal jeg ha en kaffe med ett par av mine eminente sjokoladebiter til:D
Sjekk mer i denne lenken: www.alternativ.no/art/?id=174
Hvitløk har jeg prøvd mot folk, uten hell....I alle fall den type jeg ville holde unna:p. Kanskje andre har bedre lykke??:4klover:
LAger matpakke for i morgen nå; ikke enkelt å holde meg til kcalgrensen nei; har det noe å si tror dere? Det er spesielt fettsiden som trekker opp.
Torkil sier du skal glemme KCAL. Then do it. I morgen er du vel i ketose? Beundringsverdige tall i dag :) Spent på hva uken bringer :)
Skal spe ut med sukkerfri brus eller saft. Er jo bare det at jeg vet Jäger og Battery kommer til å være hovedingrediensene :p Jaja. Mandag er og forblir min start.
Jäger og Battery jente!! Hva tenker du på:p:p? Det har jeg prøvd en gang; rååååågodt - men fikk jeg sove etterpå?... NOT!! Lå lett dirrende minst 20 cm over madrassen den natta med vidt oppsperra øyne. Og var dønn ferdig/utslitt neste dag....
Jeg hører på deg og Torkil; selv om jeg ser at noen snakker om kcal. Hører jeg ikke på dere sulter jeg jo i hjel:eek:. Må velvfylle på med fett for å holde meg i live. Det er vel dag 2 (eller 3?) som er den mest utfordrende. Skal ta fram stixen igjen i kveld; gleder meg:D
For øvrig spiste jeg da jeg ble sulten i dag, og hadde bare en kort kort sekvens med frysing. I morgen skal jeg spise enda kjappere når jeg merker rumlingen. Spennende å se om det har noe for seg.
Yezz! Fikk en nydelig farge på stixen i kveld; tross 3,5 l vann og 1 l te. Har avsluttet med en solid porsjon cocosa :eek: - er jo sulten........
Prøvde cocosa i te, og det var ikke så gæli; blir å prøve igjen i morgen. Matpakka er klar, salat, tebrød og en boks med cocosa:D. I kveld ble jeg faktisk varmere i kroppen etter å ha spist. Det er jo håp!
Nå skal jeg finne senga og ei god bok. Treffes i morgen!!
Nå skal jeg se på film, så blir bare et kort innlegg herfra=) Vil bare komme med en liten oppfordring til alle som har noen kroner og avse=) Her kan man bli støttemedlem og bidra litt til driften av det flotte forumet våres =) Jeg visste ikke om det før idag, men har nå donert for et år som støttemedlem :) Har blitt litt dårlig med mat idag også.. Altså, ikke dårlig mat, men litt lite mat.. Men nå har jeg jo halvannen time med film foran meg også så da får jeg kanskje i meg litt mer før det er kvelden=) Har kjøpt jordbær idag også, gleeeder meg til å mumse litt jordbær med fløte :sikle: En liten edit: Det er linken til tråden for å bli støttemedlem jeg har lagt ved, der er kontonr men man kan evt ta det fra kontrollpanel via paypal :ja:
Håper alle har en fin kveld :klem:
Det å bli støttemedlem var en virkelig god ide RikkemOr, godt du fortalte om det. Det er fantastisk at vi har et forum som dette, synes jeg!:) Og tenk, hvis ikke ville jeg jo ikke truffet dere;)
Jeg har stittet og sett litt på krim, nå må jeg ha meg litt mat - frøknekkebrød m smør og ost tenker jeg - og så blir det å krype til køys med en bok:)
Godmorgen alle sammen - håper dere får en god dag:)
Dollsine: Sikkert greit å ikke telle så mye calorier nå akkurat mens du legger om, for da er du mest sulten og har mest sug.
Men generelt angående det med å telle kcal: Jeg dobbelt-sjekket litt nå i morgentimene. Både Torkil og A. Dalqvist sier faktisk at dersom man har stått stille Veldig lenge, og fremdeles ønsker å gå videre ned i vekt, så tilhører man kanskje de få som også må telle kcal for å komme dit man ønsker. Torkil sier på ketolyse.no at man da skal ta utgangspunkt i 21kcal pr kg kroppsvekt og redusere gradvis etter som man går ned i vekt (dvs 16-1700 kcal for din vekt), A. Dalqvist sier at man kan redusere ned til minumum 1300 kcal som kvinne.
Siden du har stått stille så lenge, og har bestemt deg for at du ønsker å gå videre ned, er kanskje det noe du kan vurdere? Men kanskje best å få kontroll på sug og sult og være trygt i ketose først:D
Når dere har cocosa i te, har dere den grønne eller den brune?
Kjøpte med meg begge to for å ha her i Tyrkia, og har bare funnet bruksområde til den brune (bruker tre store spiseskjeer til absolutt alt jeg skal steke, og i går fikk middagen litt ekstra ss den også).
I går spiste jeg svinekotelett i småbiter i fløte saus. Stekte kjøttet, hadde oppi løk, tomat, sopp osv og når alt var ferdig hadde jeg oppi fløte (og bittelitt vann for konsistens. Nammenam!
I går var jeg på starbucks og det slo jo fullstendig feil. Det kjente jeg på magen i går kveld, var kjempedårlig :(. De har faktisk Starbucks i Alanya!
I dag skal jeg være ute og opptatt hele dagen, så blir spennende å se hvordan det står til med maten. Blir hentet om en time, og er ikke hjemme før 7-8 i kveld, og på restaurant blir jo all mat servert brød, ris og pommes. Wish me luck.
Appelsinpiken: forsyn deg med salater i stedet, og sørg for å ikke være skrubbsulten før du er på restauranten. Jeg krysser fingrene for deg!
Bente1: jeg har lest det du viser til, og tenker det kan være evt neste skritt. Først prøver jeg å holde protein nede på 70-80 g pr dag. Sliter litt i dag da.... To frokoster er inntatt, ganske mye cocosa, te og vann. Og jeg er sulten... Det romler og murrer i magen... Drikker vann og det hjelper noen minutter. Har noen av dere samme erfaring, og eller kan fortelle meg (og kroppen min) hva som egentlig foregår? Og hva jeg bør gjøre. Er redd kroppen skal tro at den ikke får mat og koble seg over på sparebluss.
Det kan faktisk virke som kroppen din sender et signal om at det er fare for hungersnød. Har du forsøkt å øke endel på karbohydratene et par dager ? har lest at det kan få fart på forbrenningen.
Hei Sanna. Jeg har hatt en drøy uke med økning, og har gått over (tilbake) til redusert kh fra og med i går. Har spist nesten 40 gram fett siden jeg kom på jobb, i tillegg til måten min. Akkurat nå er jeg iskald og fryser så jeg rister.
Dette her høres ikke bra ut.
Noe er, som det ikke skal være, siden du fryser sånn.
Du spiser kanskje nok fett, men hvordan er det med matmengden din ?
Kanskje du bør øke fettet enda mere i form av mat og ikke bare som cocosa, olje osv. Skikkelig tilskudd av vitaminer og mineraler, får du det ? Alt henger i hop. Noen sverger til å ikke ta tilskudd, mens de fleste egentlig trenger det. Vi har tross alt (de fleste iallefall) levd et helt liv på høyt karboinntak, så kroppen trenger sikkert tid på å skulle fungere skikkelig på et minimum av det !
Et gammelt tips, er å spise lite i to, tre dager, - for så å spise mye igjen. Det øker visst forbrenningen, for man lurer kroppen.....
Kan være at det bare er overgangen, kroppen må omstille seg til fettforbrenning igjen etter de siste dagenes karboinntak, så mulig du må innfinne deg med at det blir noen slike dager, dessverre. Hos meg var det slik da jeg begynte på lavkarbo, men gikk over etter i underkant av en uke.:)
Hvis du ikke trener mye, kan det være en ide å holde proteinene enda lavere og fettet høyere. Jeg merker veldig godt sult og sug når jeg spiser for mye proteiner. Overskuddsproteiner vi inntar omdannes til glukose, og fører til blodsukkersvingninger og sult. Vi er begge godt voksne damer, og hvis vi ikke trener noe særlig, trenger vi mye mindre proteiner enn unge aktive mennesker.;) Det er i alle fall slik jeg tenker, men er jo litt redd for å si dette og bringe den proteindebatten på bane igjen da....:rolleyes:
Jeg tenker også sånn at du ikke trenger å tenke kval nå den første uka, hold fettet oppe i 70-75% og spis så mye du orker. Så kan du heller kutte nedover når kroppen har kommet i gang med fettforbrenning igjen. Det verste som kan skje er at kroppen føler den får for lite mat og setter deg på sparebluss... Selv var jeg sulten hele tiden i begynnelsen, men nå trenger jeg nesten ikke mat... Tror kroppen har blitt flinkere til å forbrenner det jeg spiser.
Bare min mening dette her da, du gjør som du føler for :klem:
Ååååh, er det Starbucks i Alanya, ooog det har jeg gått glipp av :hylgrine: Elsker Starbucks jeg, og har ikke vært der siden jeg var i Egypt for flere år siden..* savne*
Jeg har bare brun cocosa(ikke glad i kokos-smak) og bare prøvd i kaffe, men hvis du liker kokos kan du jo prøve det med grønn og?=) eller til å lage no sjokkisopplegg med kokos-smak?=)
Vet du, ang spise ute så var det for min del det brødet før maten med div dip (altfor godt spør du meg :p ), kaaanskje sausen men det var lite så tviler, også den frukten etter maten da som gjorde at det ikke fungerte.. Jammen godt jeg ikke får servert sånn brød her hjemme stadig vekk :p Derfor tenker jeg at hvis du er litt flinkere enn hva jeg var burde det gå veldig bra, for min erfaring var at det var i alle fall nok mat! Jeg spiste jo ikke pommes frites eller ris til maten noen av gangene jeg fikk det servert :o
Jeg fikk jo i meg litt andre ting også som ødela fullstendig for meg, men det var bare ekstremt dumme valg, så det håper jeg du klarer og holde deg unna :heia:
Jeg også tenker at det kan høres ut som om kroppen faktisk vil ha mer mat akkurat nå, spesiellt siden du fryser og all ting Dollsine.. Kan jo hende den må ha det (mer fett da, ikke så mye protein og ikke karb) for å komme igang med fettforbrenningen igjen :confused: Det her er jo igrunn ting jeg ikke vet altfor mye om, bare tenker meg at det kanskje ville være logisk i en (gjen)startfase :snill: Håper du finner ut av det snart, kan jo ikke sitte der å hutre..! Sender en good varme- :klem:
Altså. Dollsine skal ikke stresse seg unødig nå pga. kcal. Det har jeg sagt tidligere også. Nå skal kroppen få en frisk kickstart i r..., så får vi se om kroppen er i stand til å a) kvitte seg med vannet b) fortsette tendensen til nedgang. UTEN å telle de fandens kcal. Jeg er veldig klar over at enkelte må telle kcal i tillegg til ketosen, og ser ikke bort fra at jeg også har blitt en av de. Når man har en 20-30 kg. som skal av, renner det i bunn og grunn av seg selv pga. forbrenning. 8-10-12 kg er igrunn ikke å regne som farlig overvekt. Selv om det er syyyykt irriterende, demotiverende og frustrerende for oss som har nettopp de kiloene. Nuvel. Neste uke tar vi når neste uke står på døren. Her er det om å ta en gang i slengen og sørge for minimalt med stress!
Legg deg pillnaken om kvelden og sørg for å ha en sval temperatur, da vil kroppen oppfatte det som kulde og produsere mer varme. Altså, forbrenningen opprettholdes om natten. Godt råd jeg fikk av fastlegen en gang i tiden. På vinteren sover jeg i ullshorts (av ullundertøy) og singlet, samt rosa hosslester, fryser på lår og legger, rygg og mage - og har en fantastisk vektnedgang. Kan jo være også fordi jeg trives bedre og har det bedre med meg selv i mørket og kulden. :rolleyes:
Hihi, tenk om det hadde vært så lett.
Det er for varmt ute til å ha med seg matpakke av noe slag (vi reiser frem og tilbake og er mye inne, men så er vi i en bil, eller vi går rundt omkring). I dag har jeg og min tyrkiske kompanjong hatt så mye at vi fremdeles ikke har spist lunsj. Det er nå ni timer siden frokost... Men er bare den siste timen jeg har begynt å bli sulten. Har passet på å ha masse drikke, hvertfall. Vi har hatt tid til å ta noe å drikke på kafe, men ikke tid til å spise.
Nå tror jeg vi holder på i rundt en time til, så drar vi hjem. Om ikke min tyrkiske venn vil spise "lunsj" først :p. Han er hvertfall sulten. Han spiser ikke frokost...
Klokka er nå halv sju her, hjemme ved solnedgang rundt åtte... Her er frk. Sydenturist :p! Har vært maks 5 minutter i sola i dag, og de har ikke engang vært sammenhengende.
Ha ha ha; synes jeg ser deg iledd vinterklærne dine Prutti!!! Du som liker mørket må jo stortrives i Tromsø på vinteren, men hva med sommeren?
Og ja Prutti; de siste 15 kg er egentlig ingenting for å regne mot det som har vært. Men desto mer kjærkomne å få bort.... :o
Takk til dere alle for gode råd! Dessverre er det meste både prøvd, og utprøvd ute særlig godt resultat - siden jeg tar disse grepene nå. Jeg har alltid vært frossen av meg; og rådet om å legge seg i sval seng for å få kroppen til selv å produsere varme fungerer definitivt ikke.... Jeg produserer ikke varme selv dessverre. Så jeg går til sengs - i juli - med varmeflaske og dundyne. Og det etter å ha omtrent tømt varmtvannstanken... Tenk dere hvordan jeg er på vinterstid da.... :(
Så når jeg fryser på dagtid slik jeg gjør nå (og har gjort hele veien siden jeg startet på dette i fjor) må jeg prøve å unngå det i fall kroppen tror den lures. Og jeg kan gjerne øke matinntaket; selv om fett av cocosa akkurat nå ikke står øverst på lista. :eek:
Dere kan jo se hvordan dagens inntak er og gi deres tilbakemelding: frokost (3 ganger mellom kl 0615 - 10): tilsammen 2,5 tebrød med raust lag av meierismør og enda mer philadelfiaost, agurk og paprika til pynt. 40 g cocosa innimellom og i tillegg.
Sum 70,2 g fett - 8,4 g protein - 3,55 g kh
(uten cocosa: 25 g fett - 8,5 g protein - 3,5 g kh)
Lunsj: kl 11.00: salat av issalat, agurk, fetaost, røkelaks og jukseaioli av majones og olje. Først etter lunsjen føler jeg meg mett.
Sum: 50 g fett - 20,8 g protein - 8,1 g kh
ca kl 1430: resten av tebrødet, dvs 1/2 stk /resten gikk med i morges
Middag kl 1630: en nakkekotelett, mos av blomkål og brokkoli og meierismør (spist for en time siden - og magen romler...)
Sum: 107,6 g fett - 38,8 g protein - 5,8 g kh
Alt i alt blir det for mye kh i dag, men det får våge seg. Hittil har jeg drukket to liter vann + ca 3 kopper te. Både i går og i dag har jeg tatt ett glass pepsi max etter middag; den flaska er tom nå så nå blir det ikke mer før til helga. Er absolutt ikke hoven - bare sulten.... Det romler og kniper i magen. I tidligere slankeliv har jeg forresten fått høre at når det romler slik kan det like gjerne vært pga behov for veske; jeg har derfor prøvd å "drikke det bort", men det hjelper bare noen få minutter.
Sitter med en følelse av at jeg bør endre frokosten til noe annet. I helgene spiser jeg hjemmelaget knekkebrød; det holder lenge. Dessverre er det travelt rundt kl 06 her i huset, og knekkebrød tar litt tid å spise:p. Det er snakk om å få igang fettforbrenningen etter natta ikke sant? Forslag anyone?? Jeg vet om eggekaffen til Prutti; jeg er bare ikke så glad i kaffe og blir fort kvalm om morgenen hvis jeg spiser/drikker noe som jeg blir uvel av; som f..eks kaffe. Skulle jeg vært opp på proteiner også nå den første tiden for å redusere når ting roer seg??
Tidligere har ett tebrød vært nok til frokost, og da har jeg holdt til ca lunsjtid. Ett nytt tebrød da holdt til kl 1430; da spiste jeg ett til slik at jeg berget til middag kl 1630-1700. Og ja, jeg tar ketolysetilskuddet + trantabletter hver dag.
Jeg går lange turer i helgene, og trener styrke 1-2 ganger/uke. Ikke det mest krevende trimmen, men akkurat passe for meg. Ellers er jeg kontorist og sitter mest i ro på jobb.
Jeg har definitivt ikke gitt opp! Og ikke skal jeg det heller! Dette ble mye sutter lell men jeg trenger hjelp jeg sånn at jeg ikke kommer skjeivt ut. Denne kroppen må få følelsen av at den får nok mat. Så derfor sender jeg ut et :forvirret
Appelsinpiken: sånn som jeg alltid fryser så er det jeg som burde vært i dine sko... Hadde gladelig jobbet dine dager med maks 5 min i sola bare for å være varm mesteparten av dagen:). Du skulle hatt en assistent som laget fersk lavkarbomat og kom ut med til deg. Jeg melder meg veldig frivilling, og kan starte ganske snart. Og forresten...har du sett denne matboksen med kjøleelement? Jeg bor for langt unna Oslo til at jeg har fått sett på den, men jeg tror denne kan være kjekt å ha for deg og meg når jeg kommer nedover - om noen dager:D:D
Dere kan jo se hvordan dagens inntak er og gi deres tilbakemelding: frokost (3 ganger mellom kl 0615 - 10): tilsammen 2,5 tebrød med raust lag av meierismør og enda mer philadelfiaost, agurk og paprika til pynt. 40 g cocosa innimellom og i tillegg.
Sum 70,2 g fett - 8,4 g protein - 3,55 g kh
(uten cocosa: 25 g fett - 8,5 g protein - 3,5 g kh)
Lunsj: kl 11.00: salat av issalat, agurk, fetaost, røkelaks og jukseaioli av majones og olje. Først etter lunsjen føler jeg meg mett.
Sum: 50 g fett - 20,8 g protein - 8,1 g kh
Jeg synes frokosten din er litt laber, sammenlignet med min iallefall.
2 stekte egg + masse bacon og to proteinbrødskiver spiser jeg som regel.
Eller to "brødskiver" med tjukt lag med feit ost, makrell i tomat, egg+tomat og majones.
Noen ganger lager jeg også lavkarbogrøt.
Skjedde visst noe snålt med sitatet her.... men det får våge seg.
Det jeg ville fram til er at du kanskje burde øke litt på volumet sånn at magen kjenner den får litt mere mat...
For all del, ikke kutt ned på fettet og cocosa, men spis litt større mengde av mat. Kanskje det hjelper.
Ikke vet jeg, for jeg er jo like grønn, som de fleste på dette området.
Jeg føler ofte litt sult og sug rett etter at jeg har spist middag. Men det sklir over.
Sikkert fordi jeg er en slukhals og ikke klarer å spise i langsomt tempo.
Takk Sanna; jeg og tror jeg bør øke volumet. Men det er så merkelig når jeg har spist denne frokosten på alle hverdager i flere måneder og det uten problem. I morgen er det omelett til frokost, den kan jeg lage ferdig i kveld så da varmer jeg den bare i mikroen når jeg står opp. Og så skal jeg ha med remuladesalaten i Prutti til lunsj. Middag får vi se, muligens rømmegrøt; det metter iaf! :o
Nå har jeg satt på varmepumpa, og stikker og trener + tar sol. Det hjelper på "ståpelsen". Vi snakkes!
Dollsine skrev:
Ha ha ha; synes jeg ser deg iledd vinterklærne dine Prutti!!! Du som liker mørket må jo stortrives i Tromsø på vinteren, men hva med sommeren? Vel, vår, sommer og høst er grusomt. Provoserende grusomt. Folk er så himla glade, positive og forbaska glade i det derre lyset som kommer. Personlig vil jeg spytte på alle som skal ha akkurat det som samtaleemne - fordi det er litt vanskelig å argumentere med akkurat det jeg skriver nå, for man blir "Nemi"-fisert. Tromsø er perfekt.
Og ja Prutti; de siste 15 kg er egentlig ingenting for å regne mot det som har vært. Men desto mer kjærkomne å få bort.... Nemlig. Nå har jeg bestemt meg for å IKKE veie meg før 1. august. Dere må hjelpe meg med den bestemmelsen. Er redd medisindosen må økes om jeg er dum nok til å gå på den. :o
Takk til dere alle for gode råd! Dessverre er det meste både prøvd, og utprøvd ute særlig godt resultat - siden jeg tar disse grepene nå. Jeg har alltid vært frossen av meg; og rådet om å legge seg i sval seng for å få kroppen til selv å produsere varme fungerer definitivt ikke.... Jeg produserer ikke varme selv dessverre. Hva er det som gjør det? Er det en medisinsk årsak? Så jeg går til sengs - i juli - med varmeflaske og dundyne. Kan neppe være bra! Hvordan er immunforsvaret ditt? Og det etter å ha omtrent tømt varmtvannstanken... Tenk dere hvordan jeg er på vinterstid da.... :( Skal pusle meg nedover til deg i vinter i hosslestan og ulloshortsen min, varm som en bjørn, og rulle inntil føttene dine :D
Så når jeg fryser på dagtid slik jeg gjør nå (og har gjort hele veien siden jeg startet på dette i fjor) må jeg prøve å unngå det i fall kroppen tror den lures. Og jeg kan gjerne øke matinntaket; selv om fett av cocosa akkurat nå ikke står øverst på lista. :eek: Undrer meg om det å øke matinntaket er så lurt. Prinsippet om å spise når kroppen varsler om behovet for næring, er vel igrunn det beste å gå etter. Skal ikke diktere hvordan du velger gjøre det, noen er jo tross alt avhengige og velrutinerte på frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Jeg er ikke vant til frokost, tildels ikke lunsj heller, så for meg var det kanskje lettere å finne instinktet?
Så kjapt over dagens inntak, og har ingen særlige bemerkninger foruten:
Tekaker? Hva er næringsinnholdet per kake? Og hvorfor ikke mer enn én kotelett? Lite mat? Kok deg grøt til kvelds?
Alt i alt blir det for mye kh i dag, men det får våge seg. Hittil har jeg drukket to liter vann + ca 3 kopper te. Både i går og i dag har jeg tatt ett glass pepsi max etter middag; den flaska er tom nå så nå blir det ikke mer før til helga. Er absolutt ikke hoven - bare sulten.... Det romler og kniper i magen. I tidligere slankeliv har jeg forresten fått høre at når det romler slik kan det like gjerne vært pga behov for veske; jeg har derfor prøvd å "drikke det bort", men det hjelper bare noen få minutter. Kcal-fri saft med JBKM for å tykne væsken litt? Kan jo kanskje gi litt mer fylde og mette mer?
Sitter med en følelse av at jeg bør endre frokosten til noe annet. I helgene spiser jeg hjemmelaget knekkebrød; det holder lenge. Dessverre er det travelt rundt kl 06 her i huset, og knekkebrød tar litt tid å spise:p. Det er snakk om å få igang fettforbrenningen etter natta ikke sant? Forslag anyone?? Jeg vet om eggekaffen til Prutti; jeg er bare ikke så glad i kaffe og blir fort kvalm om morgenen hvis jeg spiser/drikker noe som jeg blir uvel av; som f..eks kaffe. Skulle jeg vært opp på proteiner også nå den første tiden for å redusere når ting roer seg?? Nei. La proteinene være. Fett opp, karb ned. Istedet for å lage kaffe, hva med en teskje kakaopulver i varm fløte før du heller på eggemelken? Bruker variere (men sier det ikke høyt), i og med at jeg ikke er særlig glad i kaffe selv.
Jeg har definitivt ikke gitt opp! Og ikke skal jeg det heller! Dette ble mye sutter lell men jeg trenger hjelp jeg sånn at jeg ikke kommer skjeivt ut. Denne kroppen må få følelsen av at den får nok mat. Så derfor sender jeg ut et :forvirret [color=SeaGreen][i] Og jeg svarer med et: :dulte:
Kjære Dollsine: Stor trøste-:klem:til deg. Høres ut som du sliter nå vennen. -Og her inne er det fritt fram å beklage seg så mye som en vil, det er definitivt hver vår gang vi gjør det;)
I forhold til hvordan du beskriver dagen din, virker det som om du ikke får i deg nok mat til frokost. Det å lage en stor omelett med egg, bacon og ost kvelden i forveien synes jeg høres ut som en god ide. Da kan du bare varme den kjapt og få i deg mat slik at du har litt å gå på utover formiddagen, slik at du slipper spise så ofte. Har du testet om magen din kanskje reagerer på de t-kakene? Det er jo kruskakli i dem, så det kan jo være at det gir deg urolig mage? Kanskje kutte dem noen dager og få i deg noe mer mettende om morgenen?:rolleyes:
Litt vanskelig å råde siden jeg har det helt motsatt, spiser nesten aldri før kl 11, men er isteden veldig sulten på kvelden. Derfor passer jeg alltid på å få i meg en stor middag for å holde meg mett lenger, det hjelper meg. Analogen blir da st du kanskje burde passe på å få i deg en skikkelig stor mettende frokost?
Håper det går bedre med deg i morgen, krysser fingrende og sender masse:love:
Pruttipia: Nemlig. Nå har jeg bestemt meg for å IKKE veie meg før 1. august. Dere må hjelpe meg med den bestemmelsen. Fjern/kast batteriet ditt du; da er det straks litt verre å veie seg :)
Jeg produserer ikke varme selv dessverre. Hva er det som gjør det? Er det en medisinsk årsak? Sannsynligvisingenting... sjekket hos lege for noen år siden, alle prøver var normale. Har for øvrig Raynauds fenomen, det trenger jeg ikke blodprøver for å vite:(.
Kan neppe være bra! Hvordan er immunforsvaret ditt? Så lenge det ikke er motbevisst er jeg frisk som en fisk. Men kroppen er godt brukt gjennom mange år, og den begynner å bære preg av det. Som andre på min alder... Skal pusle meg nedover til deg i vinter i hosslestan og ulloshortsen min, varm som en bjørn, og rulle inntil føttene dine :D Taaaakkkkkk
Jeg prøver å spise når jeg er sulten, utfordringen er at jeg blir sulten ganske umiddelbart etter å ha spist. Jeg må ha frokost hvis ikke blir jeg kvalm og spyr. Ikke trivelig på bussen til jobb nei. Undrer meg om det å øke matinntaket er så lurt. Prinsippet om å spise når kroppen varsler om behovet for næring, er vel igrunn det beste å gå etter. Så kjapt over dagens inntak, og har ingen særlige bemerkninger foruten:
Tekaker? Hva er næringsinnholdet per kake? 88 kcal, 4,1 prot, 1,2 kh, 6,7 fett. Og hvorfor ikke mer enn én kotelett? Blir mett av en....
Nå er omeletten til i morgen klar; egg, fløte, cocosa, smør, aioli, røkelaks. Pangfrokost. Lunsjen er en solid porsjon av remuladesalaten til Prutti, + røykalaks. Dette gir 168 fett, 16 g kh, 60 g prot. Har med knekkebrød og ost i tilfelle behov for mer som ikke er tatt med her. Altså blir det for mye kh i morgen, men det får våge seg.
Om du har falt ut av ketose er grunnen at har du inntatt økte karber. I vår kostinduserte ketose er det kun karbohydrater som bestemmer inn- og utgang. Ikke kalorier. Karbene kan ha vært skjulte? Noen kan også reagere på melkeprodukter, søtning og enkelte kornprodukter i den grad at kroppen stimuleres til å produsere insulin. Og - det blir vel en vond sirkel. Se over kostholdet ditt.
Så du det på ketosestix? Høyt væskeinntak kan redusere synligheten/konsentrasjonen av ketoner i urinen. Regner med du har målt om kvelden, 2 timer etter måltid?
I dag er dagen god. Tross lite søvn og mye sukker på kino i går, så er formen god. Sulten, ferdigpakket og VELDIG klar for avreise. 58 minutter igjen til jeg blir hentet. Mormor er her og forhefter meg litt - særlig i matlagingen. Mamma er sur, jeg vet ikke hvorfor. Kanskje hun finner ut at hun har hatt det fint mens jeg har vært her.
Hjemme klokken 13 - en kjapp dag med mye tiltak: Vekten blir hentet, leiligheta må kjapt overses i og med besøk i morgen, post må gjennomgås. GLEDER MEG!
Tenker det blir godt for deg å komme inn i din vante hverdag igjen nå ja kjære Pruttilutten:love:. Håper reisen og ordningen går fint og at dagen fortsetter like godt som den har startet:) Mamman din tenker nok bare på hvor mye hun kommer til å savne deg, regner jeg med;)
Edith: Hvis du er 100% sikker på at du ikke har spist mer karber, så kan det hende du er i ketose uten å få utslag på stix. Stixene forteller bare hva som skjer i urinen din, ikke hva som skjer i kroppen din. Det er flere som forteller at etter å ha vært en stund i ketose blir fettforbrenningen så effektiv at de forbruker alle ketonene og at det dermed ikke kommer ketoner i urinen, og da får de heller ikke utslag. :) Så ta en dobbeltsjekk på at du ikke har glemt å regne med alle karbene, du, og føler du deg sikker på at du har gjort det, så trengre du ikke bekymre deg for utslag;)
Kanskje hun synes det er leit at du skal reise.... Eller kanskje hun synes det er deilig at du drar..:lol: Kan hende er hun sur uten helt å vite det !
Når jeg har huset fullt av barn og barnebarn, hender det at jeg óg blir sur, selv om jeg synes det er koselig at de er her. Men må innrømme, at det er godt når de reiser igjen. Iallefall hvis de blir lenge og alle er her samtidig. Likevel blir det veldig stille og leit men én gang.
Det blir nok godt for deg å komme hjem til deg selv også.
Rutiner er ikke å forakte og i vår eget hjem, har vi det annerledes enn borte, selv om det er kjente plasser.
Her starter jammen dagen med sol og det er ukjent fenomen.
Jeg har tenkt å få malt litt på huset. Tar det letteste, jeg. Verandarekkverket utenfor soverommet og rekkverket på terassen.
Resten får gubben ta.....Det har vært så bedretne sommere her de siste årene, at dette er 3. året vi prøver å få malt ferdig huset.
Ellers så sliter jeg med å få i meg nok vann. Da jeg startet dette her, var jeg tørst hele tiden, men enten har det gått over eller så er jeg blitt så vant til det, at jeg ikke kjenner det.
Har aldri vært flink til å drikke....
Men spise derimot ! :lol:
Hei og hopp! Lenge siden jeg har snakket, spravlet, spurt eller undret her inne nå, men har vært opptatt med å spise og trene :)
Synes jeg har vært veldig flink med begge delene. Har gåttt turer hver dag og er nå oppe i daglige gåturer på 7-11 km pr dag og det hjelper godt på!
Kommer ikke ut før i 21 tiden så merker at jeg skynter meg litt når klokka nærmer seg 23. Vil hjem da liksom...
Klarte å gå meg vill i naboen sin skau her for 2 dager siden. Utrolig hvor likt alt er under trærene når man ikke ser annet enn en mørknende himmel. Må innrømme at det var litt skummelt en stund, men takker kartet på IPhonen, fikk litt stedsans av den.
Ellers har jeg "investert" i Nike+ sko og sensor. Utrolig artig og anbefales sterkt om du har en IPhone.
Hvjelper å høre hvor mye jeg har brent og det gir en ekstra giv.
Deilig å se at "sommerfuglen" min har lært seg å fly, bare å gi på!!!
Krysser fingrene for oss alle of for ett fortsatt godt vekttap i ukene som kommer!
Så bra at du er godt igang Budeiea995 :heia: Snart løper du med Foksy tenker jeg ;)
Jeg er så tung i hodet om dagen når jeg våkner at det er helt forferdelig, bruker maaange timer på å våkne og alt er et ork... Idag er det ENDELIG sol, sannsynligvis siste soldagen før jeg skal på jobb, så plenen min (eller enga da, som jeg kaller den :p ) må klippes idag! Men før det skal jeg ha i meg noen kaffekopper og frokost :ja:
Igår lagde jeg lavkarbois med vanilje og sjokoladerasp :sikle: Det blir nok ikke siste gang nei :p Men den ble litt kompakt og hard.. Om jeg investerer i en ismaskin vil den kanskje bli mer lik fløteis fra butikken?=) Smaken var ihvertfall heeelt vill, og så enkelt og kjapt det var! :D
Er det noen av dere som har en ide om hvordan man lager strawberry daquiries på lavkarbovis?
I morgen er jeg ferdig på jobb rundt klokka 12, og det hadde vært sååå deilig å ligge ved bassengkanten med en drink i hånda!
Nå er vi straks ferdige, og jeg skla innom matbutikken og handle inn det jeg trenger til lavkarbolasagne. Lavkarbokosthold har gjort at jeg har oppdaget at squash faktisk er godt. Skikkelig godt. Det samme med aubergine. Vi burde spise mer av det, altså! Nam!
Smaken på hjemmelaget is er uslåelig synes jeg også, men enig i at den fort blir litt hard og kompakte - selv om man går og rører i den mens den fryser inn. Jeg har en ismaskin, men pga at jeg ikke har så stor plass i fryseren, kan jeg ikke oppbevare den skåla der, glemmer å planlegge for det og sette den inn, og dermed blir den nesten aldri brukt:( Men nå ser jeg at prisen på en del automatiske ismaskiner har gått ganske mye ned, så lurte veldig på om jeg skulle investere i en sånn. Noen som har noen erfaring med dem (den billige typen altså....)?:)
Lavkarbo Daiquiri er vel litt vanskelig sånn i utgangspunktet siden du trenger en del jordbær og fort kommer litt høyt på karb av det, MEN: Bruk kun ferske, evt bare noen frosne jordbær( vil bli veeeldig tykt med bare frosne) og ikke spe ut med essens, tilsett en god del isbiter (de vil gi litt "fylde" ), hiv oppi ønsket mengde blank rom ( gjør seg best i daiquiri, mener jeg hvertfall) og knus i blender til du ser mannen med ljåen ;) Husk at når du kjører blenderen lenge av gangen vil isbitene flyte oppå resten og dette ned igjen når du stopper den, så du må kjøre den litt og litt eller holde den på skrå for at knivbladene skal treffe de bitene=) Spe evt på med sprite zero hvis du vil ha litt ekstra smak i den (Personlig synes jeg den best "naturell" ) Lykke til=)
Nå må jeg le litt her, skulle jeg røre underveis? :_plystre: Ikke rart min blei hard da :lol:
Jeg husker det var noen her som hadde kjøpt ismaskin, men hvem var det? Var det deg Foksy? Eller kanskje Appelsinpiken? Og har du(hvem enn det var) fått prøvd den enda?=)
Heheh, skal visst det ja, det er derfor det er litt styr med hjemmelaget is...:D
Ble så fristet til å prøve meg med en sånn automatisk ismaskin - den fryser den selv, så en trenger ikke fryse bollen først, så jeg gikk akkurat inn og bestilte denne: www.tretti.no/husholdningsapparater/matlaging/ismaskiner/cuisinart-ice40e
Tar sjansen siden den bare kostet 1000kr. Skal gi rapport om den er bra eller ikke:)
Gleder meg til rapport=) Leste akkurat et tips om å la isen fryse først i en times tid, så røre godt rundt i det i midten som da ikke er fryst ofr at den skulle bli mer luftig - DET skal jeg prøve neste gang + røre litt underveis :p Heldigvis er jeg ikke så kravstor på isen min, så den som er i frysen går glatt ned den og ja :ja:
Noe helt annet... Når jeg klipte plenen istad (ganske traumatisk opplevelse for meg det her, HAT over alle innsekter/dyr som summer/kryper/hopper eller hva som helst) så var det ikke nok med alle de forferdelige vanlige dyrene (veps, bier, humler, biller, edderkopper, gresshopper++) som befinner seg rundt om i enger (ja, for etter googling om det her kan hagen min faktisk sammenlignes med en eng med prestekrager, sukkertopper, løvetenner og en hel del andre vekster jeg ikke kan navnet på + ekstreeemt med mose innimellom).. Det var i tillegg MANGE (telte hvertfall 8-9 stk) maurtuer :eek: (de går sikkert langt nedover i jorden, og de kan få være der om de vil... men å lage jordhauger i hagen min med ekle egg+++ inni, DET er ikke greit) FORFERDELIGE ekle, stygge, grusomme små rødbrune jæv..r som har angripi hagen min og slått seg skikkelig til rette :hylgrine: Jeg er som dere sikkert skjønner litt over middels panisk når det gjelder sånt no, så å klippe plenen mens jeg nekter å tråkke på de greiene der (heeelt overbevist om at de angriper/klatrer opp på meg ved første mulighet), det var ikke lett... Det var bare en myggsak (kan ha vært noe annet, den ble ikke studert før den var mos utover leggen min) som klarte å stikke meg da, heldigvis, alt annet har jeg kommet meg helskinnet igjennom - tror jeg.. Men kjære vene så grusomt det var.. Jeg hopper jo rundt hit og dit og fiker til meg selv både her og der fordi jeg tror det er noe på meg hele tiden... Stort sett er det bare håret mitt som flytter seg litt og kommer innat huden på en ny plass, men jeg, PANISK! Må ha vært et syn det der :o Jeg er sååå glad for at det er overstått og at det blir en stund til neste gang.. Jeg har også lært at å vente til plenen er tørr for å klippe (innenfor en viss grense såklart ) er baaare tull, jeg klipper mye heller en fuktig plen enn å komme oppi den situasjonen der igjen med aaaalt for mange bugs :sint:
Det var dagens utblåsning herfra.. Jeg hater at jeg er plaga med sånne "urasjonelle redsler" som mamma kaller det, men sånn er det nå bare og møtet med den forferdelige innsektsverden er over for en liten stund i alle fall :o
Vet dere....det er bare toppers å komme hjem fra jobb, spise middag og så sette seg ned og lese dagens innlegg:p Takk til alle dere som bidrar til liv i tråden:love:
Jeg ser at det jeg gjerne skulle si hver og en allerede er sagt, så jeg sier ikke mer:D. Dagen i dag har vært fortreffelig - har nesten ikke vært frossen! Omeletten til frokost satt som støpt i magen til kl 9.30 - da fylte jeg på med knekkebrød, smør og ost før salaten til Prutti ble spist kl 1100. Den satt helt til jeg kom hjem til middag kl 1630. Jeg skulle spist remuladesalaten kl 9.30 og ikke knekkebrød; blir å prøve det i morgen. Men.... denne skrotten er merkelig. Når jeg blir sulten er nå romlinga i magen en ting. Men jeg blir også kvalm. Og får "ståpels" over hele kroppen. OG når kvalmen og "pelsen" er der - ja da er det for seint. Snodig. Må finne ut mer om dette vet dere. Pr nå har jeg spist 21 g kh i dag. Og flere blir det sikkert. Men røykalaksen i både salaten og omeletten bidro til dette, og droppes i morgen.
Nå er det vann for alle penga resten av dagen, selv om lysten på en pepsi max er meget tilstedeværende:(. Skal vaske hus nå, slik at jeg slipper på fredag når jeg går ut i FERIE!!!
Jeg hadde ledd selv jeg, hvis det var noen andre det gjaldt :engel_ikk Nå er jeg bare glad det er over :p Kan forresten informere om (lærer mye av å google litt) at maur og veps&co er i samme familie...... Det forundra meg ikke et sekund.. :cool:
Nå har jeg shoppa Udo's choice i ren oljeform, ikke kapsler, og den snille damen på helsekosten ga meg et par brosjyrer som var veldig gode å lese=) Endelig skjønner jeg litt ordentlig hva som er greia med omega 3,6,9 og forskjell på enumettede fettsyrer, flerumettede osv =) Skulle legge ut bilde av den ene så dere kan se hvordan den ser ut.. Men klarte ikke legge fra harddisken jeg, aldri gjort det før og fant ingen enkel knapp så jeg skjønte hvordan jeg skulle gjøre det heller :o Men nå fant jeg et bilde av den på nettet, så får vi se om jeg fikk det til da?=) Hvis dere har mulighet til å få tak i den er det virkelig nyttig og interessant lesning altså :ja:
Edit: Jeg så nå at alle brosjyrene ligger jo på nettet i pdf-format=) Her er linken =)
Tusen takk:) Har lest litt her inne, men er så masse tråder at jeg har ikke rukket igjennom alle:o Men det ser jo ut til at de fleste har hatt gode resultater, og ikke minst, føler seg i bedre form, og det er jo flott å lese:D
Syntes dette er kjempe spennende, har endel kg å ta av, og kommer fra ett stort karbohydrat inntak samt lite eller ingen mosjon, så det måtte jo gå som det gikk det...:p Gikk opp ca 30+ med graviditeten også, men som skrevet ovenfor, hadde kostholdet mitt vært "normalt" ville nok ikke de kg kommet på selvom jeg var gravid...:o
Bakte mitt første soyabrød i dag (den oppskriften fra boka) og det var som å tygge skumgummi, kan tenke meg det smaker det samme:eek: Har deres brød også blitt sånn:confused: Har dere evt andre tips og råd til ei som elsker brød
Heihei, og velkommen hit :)
Ser du har samme utgangspunkt som jeg startet med 17. juli i fjor. Dette skal gå så bra, så :)
Ang. oppskrifter har jeg noen selv her, og selv mener jeg at brødoppskriften er gull verdt. :) Et litt utradisjonell brød, men veldig godt lell.
Ellers undrer jeg meg om du burde være sammen med julistartene for å få samstartere, men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til å være sammen med oss i Det Gode Selskab - her er det lett stemning, lav terskel og mye sidesnakk som binder oss tett sammen :) Ingen tema og spørsmål for store eller for små! Håper du blir sammen med oss :rolleyes:
Ja, dere virker jo som en kjempe trivelig gjeng :D
er det lov å henge litt begge steder? hehe.. dere er jo "erfarne" i dette, mens jeg er rimelig grønn... Skal sjekke de oppskriftene dine..Håper så inderlig jeg kan finne noe brød som passer min sære smak:o
Velkommen etaeb! Her er dørene høye og vide! Heng med på begge trådene du; vi har alle vært i dine sko :D og jeg for min del er der tildels nå og etter en restart denne uka:rolleyes: Dette er en veldig god tråd, med masse støtte når vi trenger det. Og gode råd og krav når det er på sin plass! Folk gir av seg selv, og det er en av de tingene som gjør den bra:love:
Det ble ikke noe vasking i kveld; fikk besøk av ei kjær venninne som fikk smaken på muffinsene mine. Og dermed kom pepsi maxen fram lell...merkelig ja.... :o To muffins sørget for at kh spratt opp til 29 g. Men det ble 250 g fett og 100 g protein; og det er ikke det verste. Og nå må jeg ha kveldsmat:p er jo sulten! Ha en god kveld alle sammen!
Jeg holder på å lage muffins nå jeg også og jeg gleeeder meg=) Bruker denne oppskriften:
Iza sa:
Ja, det er sant:)
Har ikke link, siden jeg fikk den av mamma, men har oppskriften her:
Blir 12 store eller 24 små muffins. Kan godt halvere oppskriften hvis du vil lage færre. Jeg har byttet ut noe sukrin med splenda, for da blir det ikke sånn "kald"-smak.
1 og en fjerdedel dl sukrin og noen ss splenda vispes porøst med 150 gram smør. OBS! IKKE smelt smøret først. Bare romtemperet i terninger.
6 egg vispes i den porøse massen
Tilsett 200 gram philadelphiaost, 1,5 ts vanilje (jeg brukte vaniljedråper)
3 ts bakepulver, en halv dl fiberhusk og 2 dl mandelmel.
Stekes ca 25 min på 200 grader. FØLG med på slutten. Hvis du liker de mykere, stek litt kortere, liker du hardere litt lenger. Jeg syntes 25 min er perfekt.
Kan også brukes som dessert med krem og bær på toppen, eller du kan fylle de med bær o.l. Kan fryses!
Bon apetit!
Isa
Jeg smakte på røren og disse tror jeg blir fantastiske :D Og sååå kjekt med 25 av de ferdige på et blunk ;) Snaaart stått i 10 min nå, can't wait :spent:
Dollsine: Er det samme muffinser som du lager? Koselig med besøk :ja: Lov å kose seg litt ekstra innimellom da=) Hvorfor kutter du pepsimaxen forresten? Mistanke om partystopper/prøve å spise så ren mat som mulig, eller bare for å bli kvitt en uvane?=) Jeg kosa meg masse med pepsimax på søndag jeg, var jo så sliten :o Men jeg drikker normalt kun vann + kaffen min jeg da, så ser ikke på det som no prob uansett om det blir litt en gang iblandt=)
Hei Rikkem0r: det er den oppskriften jeg bruker og ja. Og de er mye bedre enn vanlig muffins. Jeg bruker også å ha i litt kokosmel for å få annen smak; vær obs på at du må ha mer kokos enn mandelmel hvis du prøver. Det går sikkert an å ha litt cocosa på dem før en steker dem og, så blir de enda mer fettfylt:D
Prøver å redusere maxen fordi det er en uvane:rolleyes:; jeg kan godt ta et glass til frokosten jeg... Og hvis jeg er sliten så er det max som teller og ikke noe annet. Jeg vet jo ikke hva som stopper hos meg, så om det er maxen eller noe annet - veit ittj som vi sier her. Så målet er å bare drikke i helgene... Og det er hardt....
Før var jeg veldig strikt på brus - kun til Vodka - og saft. Nå, ettersom jeg må ha de tre slurkene til medisinen, byr det meg nesten i mot. Ene og alene fordi de tre slurkene smaker blanding pepsi max og kirsebær. Grøss. Hva med et halvt glass i ukedagene og litt mer i helgene? <3
Skjønner, ække greit når man blir hekta på ting sånn... Jeg blir sånn med saft i perioder, men heldigvis ganske kortvarig :snill: Jeg synes det er kjempebra at du prøver så godt du kan jeg, så du må ikke være altfor for hard med deg selv.. Du har jo uansett redusert :klem:
De er verdt å prøve :ja: :sikle: Jeg brukte oppskriften som den var, har ikke kokosmel heller jeg=) Og de var digg!=) Så jeg forta meg å lage meg mat så jeg ikke skulle trykke i meg en hau og bli mett på de :D For 2 gikk fort i magen :o
I ettermiddak kom sønnen min hjem igjen etter å ha vært på ferien med faren sin. Kjempekoselig, savner han når han ikke er her:) Så vi har kost oss med kylling-burrito til han og salat med kylling burritokjøtt, rømme og ostesnacks. Ble litt senere middag enn vanlig, så er fremdeles god og mett:)
De muffinsene dere viste så virkelig gode ut, tror jeg må prøve meg på å bake de en dag. Sikkert lurt å legge de fleste rett i fryseren - det farlige med å lage slikt noe er at man gjerne spiser allllllt for mye. -Er jo helt sulteforet på denslags nå:D
Om de er verdt å prøve. Du trenger ikke spørre en gang! Jeg har alltid i fryseren; kjekt ved besøk, kjekt å ha med. Jeg tar med når jeg besøker andre; du skjønner jeg bakte muffins i dag sjøh.... De vitale tallene for muffinsene er: 4,25 kh, 12,4 g fett og 8,15 g prot. Dette er med mandelmel, med kokos blir det litt anerledes. Og de er mettende!
Ha ha ha; du tror jeg greier meg med et halvt glass en dag...Not.... Jeg har prøvd å ta ett, men på en eller annen merkelig måte har jeg plutselig sjenket to...Tidligere kjøpte jeg to halvlitere til helga; en til fredag og en til lørdag. Nå kjøper meg en kasse 1,5 litere på MEGA (tilbud...). Dessverre. Men jeg kan hvis jeg vil. Spørsmålet er om jeg vil.
Medisinene dine høres ikke gode ut jenta mi! De finnes ikke i tablettform da, så du slipper kirsebærsmaken? Kan jo ikke si at du skal ta litt syltetøy etterpå heller for å få annen smak i munnen;) Det fungerte alltid for mine barn.
Maten for morgendagen er nå på plass; omelett med bacon, ost og cocosa + Pruttisalat med bacon til lunk. Og ostekjeks til reservemat sammen med tubeost. Genialt tenker jeg! Blir vel å ta et solid magadrag ved behov:D:D
Jeg lurer på om dere har noen erfaring med å steke i/med cocosa? Omelettene mine blir mer som eggerøre når jeg steker dem; enten er det cocosaen eller så er stekepanna (teflon) ødelagt. Bare så rart det kom samtidig som jeg begynte med cocosa i maten.
Vi får være syndere sammen Dollsine, jeg drikker også Pepsi Max, og jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for det heller:D Noe må man ha lovt til..... Testet i en periode ut å kutte det for å se om det hadde noen innvirkning på vektnedgangen - og det betydde ingenting for meg:)
Jeg steker som oftest i smør jeg, synes det smaker bedre, bruker cocosa mest i te, sjokoladen jeg lager, evt som ekstra fetttillskudd hvis jeg lager noe som i utgangspunktet er for magert:rolleyes:
He he he; har heller ikke dårlig samvittighet; den var så syk en gang at den døde.... :D Jeg steker ikke i cocosa; jeg fyller på med smør når jeg skal steke, men har cocosa oppå omeletten når den ligger og godgjør seg sånn at det trekker nedi. Må sjekke panna mi tror jeg.
Så koselig med sønnen hjemme igjen da :snill: Minner meg på at jeg kanskje skulle kommet meg en tur til mamma på besøk igjen også, det er bare litt ekstra tiltak nå pga maten og sånn liksom.. Hu har jo ikke heeelt trua på det her, gleder meg til jeg kommer litt ned i vekt og kan vise til det istedetfor "det jeg vet" altså.. Dumt når jeg ikke kan spise den maten de lager også liksom.. Men, men=)
Ja, de var skikkelig gode=) Jeg skal nok ta litt ekstra søtning i neste gang.. (visste jo ikke hva litt splenda var jeg :o ) Ikke egentlig for mi egen del, men tenker de er fine å ta frem til besøk og de fleste vil nok ha litt mer søtt enn hva jeg ser på som nødvendig for at det smaker smashing =) 18 av de jeg lagde har nå gått i fryseren, 5 ligger i pose på benken og 2 i magen min :) Kjekt med forrett til middagen/kveldsmaten :p
Husker ikke om jeg har skrevet det i forbindelse med handlingen av Udo's, men det er i forbindelse med denne tråden at jeg nå har begynt med Udo's og cocosa som kosttilskudd.. Den brosjyren jeg linka til beskrev jo det hele veldig bra synes jeg da, så dette har jeg igrunn litt trua på :ja:
Bare tenkte på de tallene for røra..? Jeg har ikke regna på det selv serru, 4,25g KH på hva? Fint å spare bryet med regninga :p Så inne i tråden hvor oppskriften er at noen hadde regna ut 16g på hele røra(med 50/50kokosmel/mandelmel), så bare lurer=)
Godt spørsmål!
Jeg har laget denne på diett.no:
100 g - Mandelmel
50 g - Fiberhusk
100 g - Philadelphia natuell, Kraft
4 L (large) - Egg, rå
20 g - SUKRIN
75 g - Ekte Meierismør TINE
10 g - Splenda
Blir 12 store eller 24 små muffins. Kan godt halvere oppskriften hvis du vil lage færre. Jeg har byttet ut noe sukrin med splenda, for da blir det ikke sånn "kald"-smak. 1 og en fjerdedel dl sukrin og noen ss splenda vispes porøst med 150 gram smør. OBS! IKKE smelt smøret først. Bare romtemperet i terninger. 6 egg vispes i den porøse massen Tilsett 200 gram philadelphiaost, 1,5 ts vanilje (jeg brukte vaniljedråper) 3 ts bakepulver, en halv dl fiberhusk og 2 dl mandelmel. Stekes ca 25 min på 200 grader. FØLG med på slutten. Hvis du liker de mykere, stek litt kortere, liker du hardere litt lenger. Jeg syntes 25 min er perfekt. Kan også brukes som dessert med krem og bær på toppen, eller du kan fylle de med bær o.l. Kan fryses!
Dollsine: Det er dessverre tabletter. De løser seg opp når de når fukt. Kan legge en på vasken etter dusjing og se den smuldrer seg. Så fort inn og fort ned. :P
Får prøve de muffinsene i helgen, og så rett i fryseren så jeg er klar til mandag. Nå har venninna mi henta vekta, får den enten kvelden siste i måneden eller tidlig på morgenen 1. august, alt ettersom når hun jobber. Blir spennende.
Brukte en stund å steke i cocosa, men synes maten mangler smak da. Steker i MASSE smør, og cocosa en sjelden gang i kaffen. Helst i konfekten :)
:stortsmil Hehehe - ja vi damer går da jammen rundt og har dårlig samvittighet for nok, om vi ikke skal ha det for litt pepsimax i tillegg!
RikkemOr: Blir spennende å høre hvordan det går for deg med de olje-tilskuddene. Foreløpig tenker jeg at jeg greier meg med Cocosa, har prøvd Udos tidligere og er ikke så glad i smaken, blir litt som tran for meg, det orker jeg heller ikke ta. -Men får heller revurdere om du synes du får gode resultater av det;)
Spennende å se hvordan det går Pruttilutt! Kjempelurt å kvitte seg med vekta! Jeg har en krangel med meg selv hver eneste morgen - har så lyst til å gå på vekta, men prøver å begrense meg til en gang i uka....:rolleyes:
Jeg gjør det samme - ingenting smaker som skikkelig SMØR:D Cocosa i teen jeg da - kaffen min er jeg såååå glad i -den må være helt svart uten noen tilsetning;)
Det bare kom, et lite dikt, til trøtte øyne. På dialekt, håper den er overkommelig :rolleyes:
Å savn en skatt kan gi følelsen om å føl sæ forlatt
Ensom og tom, overflod av hjerterom
Går alt til spille? Ka vil framtida gi?
Tålmod og positivitet - e ord som for mæ e vanskelig å si
Man må vel prøv, akk og sukk
Enda en gang? Som om dette ikke va nok
Å tilgi sæ sjøl for alle alle de feiltrinn man har gjort
Det vil ikke bli lett og gjøres heller ikke fort
Uansett alder - det skjønna æ nu
At tungt e det uansett, kan du tru
Grip tak i de gode stundan man har
Forumvenna eller en time i et badekar
For mye støtte og råd har æ fått
Det har varma mitt hjerte, det har vært trygt og godt
Man må gi av sæ sjøl førr å få noe igjen
Timan med dåkker vil æ aldri glem
Men duuuu, det står ikke samme i oppskriften som det du har lagt inn der :p Og hvordan er forholdet mellom dl/vekt mandelmel? er 2dl=100g? Igjen spør jeg bare fordi jeg lurer og ikke har tenkt på å veie selv altså... Kan jo alltids gå på kjøkkenet å helle ut for å veie og så hive oppi posen igjen så klart men :rolleyes: Jeg lurer på om jeg bare skal tenke ca 1g KH per stk så jeg er heeelt sikker på at jeg ikkeundervurderer de jeg :rolleyes: Lat jeg? Neeeei :p
Jeg er spent selv jeg Bente!=) Udo'sen synes jeg gikk helt fint igrunn.. Smakte ikke godt, men brakk meg ikke liksom... Minte meg nesten om no sånn smak jeg har kjent i lavkalori-shake :p
Rart hva litt kreativitet i overtretthetens rus kan finne på. :rolleyes:
Anywhere you are, I am near (Kor enn du e, så e æ dær)
Anywhere you go, I'll be there
(Kor enn du går, æ e me dæ)
Anytime you whisper my name, you'll see
(Kvær gang du tenk på mæ, så vil du se)
How every single promise I keep
(at ka enndet va æ sa, så meint æ det)
Cuz what kind of guy would I be
(Førr kem vil vel vær den)
If I was to leave when you need me most (Som forlat dæ når du treng mæ mest)
What are words (Ka e verdien av ordan du sir)
If you really don't mean them (Når du egentlig ikke mein dem)
What are words (Ka e vel hensikta)
If they're only for good times (Når intensjonan e så feil)
When it's love (Når det e ekte, ja)
Yeah, you say them out loud (Ikke hold dem inne)
Those words, They never go away (Det e verdt det, si dem høyt)
They live on, even when we're gone (Det vil gå bra, bare du har trua)
Nå er det nattatid her. :sove:
Ble veldig emosjonell her i kveldingen nå, utrolig glad for at jeg ble med i denne tråden, takk kjære venner - Er så glad i dere jenter :love: og :klem:til dere.
Nei, tror ikke det var noe av det du skriver her først. Jeg talte nøye over og kom frem til at jeg hadde spist for lite karber i går. Var svimmel, så det stemmer nok veldig bra. Men var ikke noe spiser i går desverre.
Målte rett før sengetid i går, og da var det mer enn 2 timer siden siste måltid. Sikkert 3-4 kanskje...
I dag har jeg lilla så det holder igjen, så jeg regner med at det nok er det siste du skriver, at kanskje væskeinntaktet hadde vannet ut for mye:) Heldigvis, jeg har det nemmelig ganske travelt nå med å gå ned de siste 900 grammene hahaha Snakk om å sette seg urealistiske målsettinger. Vell skit samma, jeg har gått ned ganske bra nå siden forrige delmål. 4 kg på 2 uker... Burde vell chille litt. En sakte vektreduksjon er vell best:)
Tidlig oppe i dag. Skal ut på flyplassen og hente datteren min og kjæresten hennes som kommer hjem fra ferie. Hun har vært borte i to uker nå, så det blir godt å se henne før jeg også reiser bort :)
Du har hatt kjempegod nedgang, gratulerer og kos deg med de gode effektene av dette kostholdet :heia: Ikke bli altfor opphengt i de stixene. Når du er godt inne i ketose, trenger du ikke måle annet enn om du er litt usikker på om du kanskje har spist feil en dag. Du kan som sagt godt være i ketose selv om du ikke har utslag på stix. Når du skal måle, så mål alltid 2 timer etter dagens siste måltid. Med så flott nedgang, ville jeg bare fortsette som du gjør:)
I dag skal jeg ut å handle mer ingredienser til diverse ting, fikk jo en kjempe fin oppskrifts blogg av Pruttilutt i går.. :D I tillegg hørtes de muffinsene dere skrev om i går kveld meget gode ut:p
Jeg lurer på ett par ting:o Kan man spise for lite karbohydrater? Og hvordan regner man egentlig ut hva man spiser? (jeg søkte meg frem til en tråd på forumet i går kveld, angående telle karbohydrater, men jeg skjønte det ikke helt jeg:o) Hvis jeg bruker middagen i går som eksempel: Jeg spiste 180gram ytrefilet svin, 180gram brokkoli med 100 gram ost. Jeg trodde jeg hadde inntatt kun 0, ett eller annet med karbohydrater fra brokkolien, men utifra den tråden jeg fant i går kveld angående regning av karbo, så virket det meget feil det jeg hadde kommet frem til... :confused:
Håper noen forstod det jeg mente her nå... hihi...Og har en god forklaring på det hele... Vekta skjønner jeg da:p hihi
Diett.no som Sanna skriver fungerer jo.. Hvis det er spesielle matverer du lurer på kan du også se her, og som du ser hvis du leter opp norsk, rå brokkoli er den oppført med 1,9g karbohydrater/100 g ( de "andre" sto vel med 2,1.. Du ganger bare opp med antall gram du har brukt: 1,9g KH f.eks x 1,8 som er hvor mye du har brukt= 3,42 g KH..) I forholdt til osten avhenger det litt av hvilken type du har brukt, spesiellt ferdig revet ost kan det være tilsatt ekstra stivelse i så det er lurt å sjekke=) Men maten ser bra ut den altså :ja:
Edit: Ja, så nå at du hadde funnet ut av det meste da=)
Det som er kjekt med Diett.no er at en får mengdene ut i både % og gram/mg. I tillegg har en kakediagrammet. Lett og oversiktlig.
I begynnelsen ble jeg forskrekket over hvor lite fett jeg fikk i meg, nå er jeg forskrekket over hvor gjerrig jeg er på karbohydratene.
Så det er på tide å øke litt, for jeg skal ikke lenger ned i vekt. Å holde seg stabil er værre enn vektnedgang, synes jeg.....
Tusen takk for hjelpen:D Jeg klarer ikke helt følge den regne måten ennå..hehe men jeg skjønte jo det på diett.no, så hvis jeg er flink å veier all maten burde det jo gå greit. utifra den så spiste jeg i underkant av 5 karbohydrater i går, og det er vel kanskje lite?
Ja, er enig i det=) Diett.no gir en fin totaloversikt :) Tenkte bare det kunne være greit å vite litt om hvor det kommer fra det som dukker opp i et kakediagram på diett.no, er nok fordi jeg er veldig sånn selv..- Må liksom vite hvordan det har blitt som det har osv :o Og kjekt å ha litt "tabeltalll i bakhodet" når man stå å lager mat å rasker tak i det som er tilgjengelig :snill:
Ja, jeg synes vel egentlig det.
Jeg har hatt et daglig mål på: 150 g fett
60-70 g protein
15-20 g karbohydrater.
Men dette har variert litt fra dag til dag.....
Det har passet meg og kan kanskje ikke gjelde for andre.
Jeg hadde ikke så veldig mange kg å gå ned nå...
Etaeb: Du kan godt bruke litt mer enn 5g om dagen, ja, bør helst holde deg under 15g, i alle fall nå i begynnelsen, så kan du teste litt hvor grensen din går etter hvert. Noen holder seg stabilt i ketose og går ned i vekt på 20g om dagen, noen må lengere ned for å gå ned i vekt. Kroppene våre er så forskjellige. La karbene komme fra grønnsaker og fløte/rømme, ellers kanskje litt nøtter og bær etter hvert hvis kroppen din tåler det. Hvis du ligger så lavt som 5g, tror jeg du får i deg veldig lite grønnsaker, viktig å få i seg nok for å få det du trenger av vitaminer, minerale og antioksidanter.
Sanna1: Ja, utfordring det der med hva men skal gjøre når man er "ferdig slanket". Men heldige deg da - gratulerer :heia:
Men du har jo nå muligheten til å spise litt mer bær, nøtter og feks bønner, kikerter, linser i salatene, gir jo litt mer variasjonsmuligheter i kosten. Prøv deg litt forsiktig fram i begynnelsen, da er det enkelt å stramme inn igjen hvis det ikke fungerer så bra. -Slik tenker i alle fall jeg, selv om det er leeeeenge til jeg er der;)
Det er nok fornuftig.
Jeg har sett over dagboka mi i diett.no og ser at jeg rett som det var, har vært så langt nede som 3-5 g kh.
Jeg tror ikke det er bra.
Er bla. veldig plaget av grusomme kramper i beina. Først om natten og nå er det stort sett hele tiden. Har liten effekt av magnesiumtilskudd. Så nå går jeg inn for effektivt å øke det naturlige tilskuddet, gjennom mat.. Så får vi se.
Tusen takk RikkemOr:love:
Jeg hentet dem bare og kjørte dem til leiligheten sin. Satt og skravlet en stund, men de var egentlig klare for å legge seg, hadde sittet våkne på Gardemoen hele natta for å vente på fly videre hit. Men de hadde kost seg på ferie da:) Blir nok lunch og kosedag på oss lørdag tenker jeg, da er hun tidlig ferdig på jobb:hearts:
Aaah, ja da skjønner jeg at de var klare for å sove litt :ja: Men da får du jo full oppdatering og skikkelig kosedag på lørdag da=) Det blir nok kjempekoselig :love:
Jeg har inntatt første oljedose idag.. Ren olje rett i munn er ikke akkurat noen favoritt for meg altså.. Men går greit bare jeg har kaffekoppen eller noe å tygge på i umiddelbar nærhet =) Blir jo hvertfall 3 uker med det her, har handla klart til å ha med ut på jobb :snill: Tenk at det har gått nesten 4 uker allerede :eek: Og denne gangen er det dagtur..... Ikke spesiellt glad for å opp halv 7 hver dag i 2 uker nei :nei:
Good morning ladies!
Her har fjonhauet jeg gått i fella igjen. Hans felle. Er så sinna! Kvalm! Uvel! Forbanna "#¤%#"!! Nuvel. Ikke spist siden frokosten i går, får vel steke meg noen kyllingballer og drømme om at det er hans jeg steker. Oh yes.
Snart lander venninnen min, gleder meg massemasse! Hun har ikke sett meg på 13 måneder :rolleyes: Er så klar for den Jæger og Bætterien nå at det er ingen som forstår. :p
Hehehe, jess! STEK DEM! :D Og bra du passer på å få i deg litt mat, så synes jeg du skal kose deg MASSE med godt selskap og revidert utgave av jägerbombs (som de kaller det så fint i østerrike ;) ) i helgen.. :love:
TNT sounds good! :D Den passa greit ja, nå skal vi alle sammen "bare" være like sterke som hu og si: Hvem tror du egentlig at du er? Og holde oss unna krekene... Jeg har allerede kasta bort over et år på det greiene der (nesten halvannet :eek: ) og det er bare tull :ja:
Fantastisk sang,ja, og passer bare altfor godt.....
Nei, Prutti og RikkemOr: Vi må bare være sterke nok til å motstå å bli fanget i det der igjen. Jeg har i alle fall kastet bort flere år av livet mitt på å elske en mann som egentlig aldri gjorde seg fortjent til den kjærligheten, det må bare bli slutt på det snart:confused:
Vi får være sterke sammen!!!
Alle kjærlighetsproblemene her, får meg til å tenke på hva min salige mor brukte å si
til meg, da jeg var i samme situasjon i ungdommen.... :
Ingen mann er verdt tårer, med mindre han frir eller får en brå død !
Jeg har tatt med cocosa til tyrkia, og lager omelett til frokost. Mine omeletter blir omtrent som de pleier å være.
Har oppi 2-3 ss cocosa (brun), kakker oppi to store egg og en dæsj fløte + baconbiter og ost. De blir akkurat som de ville blitt om jeg hadde stekt i smør eller annen olje.
Så om du får eggerøre, så er det nok enten teflonen, eller at tyrkiske egg har noen ekstra bindestoffer :p.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.