< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

bente1 sa for siden:

Sender deg en kjempestor trøste -:klem:Ja, vi er flere som sliter litt med motivasjonen her inne nå. Viktig at vi da er her, snakker om det, trøster og støtter hverandre. Kjære du -og alle andre som sliter: Vi greier dette, kjære venner, hva er egentlig alternativet???? Vi VIL lykkes og vi SKAL lykkes. "Hvetebrødsdagene" er kanskje over for mange av oss nå, hverdagen er kommet, det går litt truttere, vi blir litt leie, men som sagt- hva er alternativet?:rolleyes: Sender dere alle stor :suss:

bente1 sa for siden:

Gratulerer masse:heia: Viser at du nå er kommet i ketose og gjør ting riktig - fortsett slik:)

Pruttilutt sa for siden:

Kjære, elskelige Dollsine. Vi er jo i samme båt, du og jeg, hhv. 92 og 82, det er tall fra Svarten selv. Å ha stirret på tallet så alt for lenge, det kjenner jeg til at er helt jævlig. Faktisk. Beklager tyordet, men det er faktisk så demotiverende at det er beundringsverdig at vi faktisk holder oss her. Det gir antakeligvis flere mørke og tyngre dager, dager hvor vi i alle fall føler at vi stanger hodet i veggen. Eller galgen. Oppgi så mye for så lite? Nåvel, jeg har gått ned en god del, mer enn de fleste her inne i tråden vår, og er en gammel traver å regne. Det betyr ikke annet enn at veien til Dollsine og meg er litt tyngre å gå. Kiloene er harde å få av, kanskje vi sloss mot fysikken? Kroppen regulerer jo selv, og hodet vil jo gjerne ha litt bort her og litt bort der.

Noen uker står vekten tilsynelatende stille. Da reduseres fettet rundt organer og centimetrene minsker. Samtidig vedlikeholdes muskler, så vekten kan ligge stabilt. Dette kan skje nårtid som helst i kuren, det er i alle fall min erfaring.

Og, til det jeg ville fram til; jeg tror du skal øke karbene litt, Dollsine. Legge deg rundt 30-35, kanskje kroppen din er utstyrt med et sterke overlevelsesinstinkt? Kanskje den er mer kritisk til ketosen enn andres? Kanskje den reagerer med vantro? Frykt? Hjelp, er det fare på ferde? Hvorfor gir du meg ikke det jeg tror jeg trenger? Skal jeg sulte ihjel? Jeg må jo holde på det jeg har, menneske! Skjønner du ikke det?
Lytt til kroppen. Du peiser på med fett?

Prøv en uke med 60% fett, 25% protein og 15% karb? Eller en annen fordeling? Du har holdt på så lenge, kanskje du skal gi en real "pause" fra ketosen, men heller holde deg på et karbohydratnivå som demper frykten/instinktet?

Jeg har ikke tro på frukt og GR-bajas, men grove kornprodukter, en og annen Fedonbrødskive, mer grønnsaker og fargerike tallerkener tror jeg kan gi deg litt mer glede. Fedonbrødskive med GODT med smør, skinke, majones og asparges, en halv tomat, litt agurk..... Brødskive med makrell i tomat... Brødskive med nugatti?

Dette vi driver med er en kostholdsendring. En livsstilsendring er målet. Vi skal kvitte oss med misbruk av mat (oksehunger, trøstespising og noen bruker lavkarbo som medisin for spiseforstyrrelser av verre karakter), men det skal jo være et kosthold som vi kan leve med! Tenk litt over det... Ingen kan være i ketose til de blir 80:rolleyes:

En STOR :klem: til alle !

MariaB sa for siden:

:klem: Uff, det er så fælt å ha sånne dager! :klem: Som Pruttilutt sier, så kan det kanskje være lurt å ha en bitteliten pause fra ketolyse kuren? Introdusere bittelitt mere karber så kosten blir mer variert?
Ang å være i ketose, har du vært lenge nok i ketose vil mange ikke få utslag på stixen da ketonene i kroppen er brukt opp. Kan det ha skjedd hos deg?

For en fantastisk start, gratulerer!! :heia:

Her tror jeg du er inne på noe vesentlig! De første ukene går mange mye ned i vekt, motivasjonen er på topp og alt er supert. Etterhvert vil det gå saktere, kanskje til og med stoppe opp en stund! Hold ut alle sammen"
Jeg synes vi er knallgo som starter på en slik kostomlegging rett før ferier og alskens fristelser :heia:

Jeg er hjemme igjen fra fjellet, og det er deilig. Møkkavær, så da kan man liksågodt være hjemme...
Har ikke vært på vekta denne uka etter helgens utskeielser, men er fortsatt ikke i ketose. Jeg kommer vel antagligvis i ketose akkurat tidsnok til å bryte den igjen:rolleyes: Skal nemlig i nok et utdrikningslag på lørdag. Hjelp!

Nysgjerrig nok sa for siden:

Hm....
Akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke veier meg. Føler så med dere, på oppturene OG nedturene. Men så tenker jeg at det er vel sånn det er: opp og ned. Og at det må sees over tid, ikke dømme en selv på bakgrunn av korte perioder. Jeg vet jeg har gått ned siden jeg startet for 4 uker siden - fordi jeg passer noen klær jeg ikke har fått på meg på minst halvannet år. Men om jeg har gått opp eller ned den siste uken vet jeg ikke. Heldigvis.
Jeg vil så inderlig at vi skal nå målene våre, alle sammen. Vi kan, vi vil og vi skal. Basta. Samtidig er jeg så glad for at tråden "vår" gir rom for å dele de dagene som ikke er superduper også. Fort gjort at man viser fasaden sin - og ikke hele seg. Så velkommen til baksiden og nedturene - de hører med i en ekte verden.
Dere er jo knallflinke - selv om ikke vekten lystrer sånn med det samme. Kanskje ta en veiepause - og bare kjenne på feelingen av å være flink? Gi dere selv kreditt for at dere er som dere er: Hang in there a' damer!!

Stor klem til dere alle!!

PS - Dagens gla' melding: Jeg har laget mine første ostesnacks - Oh' godness!! Har nå spist de "bar", med meierismør og brie, med aioli og kalkunskinke - og alt smaker like godt. Og jeg har fått tilfredsstilt snakckbehovet for en stund. Og det trengte jeg: var sikkert ikke pent å se stygt på samboeren forrige dagen fordi han koste seg med ostepop....

Dollsine sa for siden:

Taaaaakkkk.... Snufs... dere er bare så gode:suss: Begynner å grine jeg nå:hearts:

Denne tråden og medlemmene er bare suverene! Her er det bare å vise baksiden og tømme seg for alt og så får en mange gode ord tilbake.

Spesielt takk til deg kjære Prutti'n min; :dulte:jeg vet du ikke har det enkelt selv, verken på den ene eller andre måten. Uansett hvordan du har det selv, har du alltid gode ord og råd til oss andre. Det er helt sikkert ikke bare lett. :hearts: fra meg til deg :hearts:. Det er kanskje en forbannelse med 82/92; hvem vet.

Jeg skulle ikke ha klaget hvis jeg over tid har gått ned, men etter det første "vannfallet" i juli i fjor, har jeg bare gått ned to kilo. To små kilo siden august i fjor. Totalt fem kilo siden juli 2010. Det er litt mer enn enn en overgangsperiode. Er det rart en mister motet? Jeg har for lenge siden sluttet å lese om de som raser ned i vekt; dem om det - jeg er meg. Men jeg ønsker meg bare så litt ned. Bare litt. Sakte men sikkert. Litt. Du har kanskje rett Prutti, jeg bør spise litt mer kh? Akkurat nå føles det som et skikkelig nederlag - betyr det at jeg har lagt om og tatt til meg denne kostholdsfilosofien mon tro? Jeg tror jeg skal se om jeg skal følge fordelingsnøkkelen din en stund; selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal spise:confused:. Du nevner Fedonbrød; noen som vet hvem som selger dem?

Nysgjerrig nok: du er lur som ikke veier deg. Jeg gjør det en gang i blant lell; om ikke annet for å følge med.

Til alle andre trådmedlemmer: Selv om jeg og andre depper nå, så gleder jeg/vi meg/oss over de som lykkes. Ikke la dere skremme fordi noen av oss har "blåmandag/uke". En annen gang er det andre som sliter, og da er vi back in business igjen.

Pruttilutt sa for siden:

Dollsine sa:
Taaaaakkkk.... Snufs... dere er bare så gode:suss: Begynner å grine jeg nå:hearts:
Kjenner dette igjen, tyr lett til tårene jeg også; av positiviteten, omsorgen og vennskapet vi har her inne. Det er så godt!
Denne tråden og medlemmene er bare suverene! Her er det bare å vise baksiden og tømme seg for alt og så får en mange gode ord tilbake.

Spesielt takk til deg kjære Prutti'n min; :dulte:jeg vet du ikke har det enkelt selv, verken på den ene eller andre måten. Uansett hvordan du har det selv, har du alltid gode ord og råd til oss andre. Det er det som holder meg oppe. Og det er en sann lede å være her. Det er helt sikkert ikke bare lett. :hearts: fra meg til deg :hearts:. Det er kanskje en forbannelse med 82/92; hvem vet. Jeg tipper det er en dust som sitter en eller annen plass og ler av oss.
Vet du, det at jeg ikke har det like greit hele tiden tror jeg alle kan kjenne seg igjen i - men problemet er at jeg takler det så dårlig. Men det er en annen sak, annen tid annet sted. Håper det er greit at jeg deler med dere likevel.
Jeg skulle ikke ha klaget hvis jeg over tid har gått ned, men etter det første "vannfallet" i juli i fjor, har jeg bare gått ned to kilo. To små kilo siden august i fjor.Det er likevel 2 kg! Totalt fem kilo siden juli 2010. Det er litt mer enn enn en overgangsperiode. Er det rart en mister motet?
Orker ikke lyve, det er ikke rart du mister motet. Du har min hele og fulle medfølelse der. Jeg har for lenge siden sluttet å lese om de som raser ned i vekt; dem om det - jeg er meg. Men jeg ønsker meg bare så litt ned. Bare litt. Sakte men sikkert. Litt. Du har kanskje rett Prutti, jeg bør spise litt mer kh? Ja, jeg tror det er verdt å prøve. Akkurat nå føles det som et skikkelig nederlag - betyr det at jeg har lagt om og tatt til meg denne kostholdsfilosofien mon tro? Tøv. Ikke tvil. Jeg tror jeg skal se om jeg skal følge fordelingsnøkkelen din en stund; selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal spise:confused:. Du nevner Fedonbrød; noen som vet hvem som selger dem? Rema 1000 selger dem, sikkert noen bakeri også.

Jeg har tenkt litt, skrevet noen stikkord og fundert litt om akkurat dette med motstand og motgang. Blir nok et innlegg på bloggen om det tidligere. Vet det er mange som strever med det. Får en del eposter med spørsmål, både i forumet og via bloggen. Det er en trøst, kanskje, at vi ikke er alene om å ha blåmandag(er).
Masse kjærlighet til alle.

Rikkem0r sa for siden:

Det er sagt så mange ganger, men jeg må bare si det igjen.. For en fantastisk gjeng dette her er :love: Og Pruttilutt og Dollsine jeg er full av respekt og beundring for at dere ikke gir dere, men står på videre! Det vet jeg rett og slett ikke om jeg hadde klart.. Stå på viljen deres motiverer meg virkelig! Og det er fantastisk å ha dere her med oss slik at dere kan dele erfaringer og tips :klem: Alle har en blåmandag (ja noen ganger både en og to uker ) og det er bare sånn det er.. Vi er bare mennesker og noen ganger er det vanskelig å holde motet oppe når man møter motgang igjen og igjen.. Vil bare dere skal vite det hele gjengen at jeg setter utrolig stor pris på dere og denne tråden, for ja; Her er det fullstendig usensurert og uansett hvordan jeg føler meg når jeg skriver et innlegg føler jeg meg ti ganger bedre i etterkant.. :love: Dere er herlige og jeg kommer til å savne dere når jeg er avgårde :suss:

bente1 sa for siden:

:love: Er så glad for at jeg valgte å være her inne sammen med dere alle! Godt at vi kan dele tanker, både frustrasjoner og gleder, mend andre som er i samme situasjon som oss.Glad i dere alle sammen:suss:

Jeg tok meg i dag tid til å lese igjennom Gerds tråd om tålmodighet og slankestress en gang til og til å reflektere litt rundt det. Vi her inne har alle strevd med overvekt en stund, vi har levd ulike antall år, men uansett: det har tatt oss ÅR å komme dit vi er. Vi må derfor regne med at endringen også tar tid, noen greier det kanskje på en del måneder, for andre vil det også ta år, uansett TID.

For å hjelpe oss selv og andre til å finne tilbake til fokus og motivasjon foreslår jeg at de som har lyst skriver litt om Hvorfor de de gjør dette, og hvilke positive opplevelser de har med kostholdet. Kanskje det kan hjelpe oss litt til å finne tilbake til fokuset:p

Starter selv:
Jeg gjør dette pga at jeg er sliten av stadig jojo-slanking og overvekt, jeg ønsker meg et nytt kosthold som jeg faktisk kan leve med, i tillegg til å gå ned i vekt.
Positive effekter for meg:
-Endelig fungerer magen min:) Ingen uro, luft, smerter og konstant forstoppelse, som jeg har slitt med før.
-Jeg kan spise meg mett selv om jeg slanker meg.
-Jeg har mye mindre søtsug, blodsukkere holder seg stabilt
-Det kan gå mye lengere tid mellom måltidene, jeg slipper å trykke i meg mat hver 3. time
-Huden min er blitt mye bedre, slutt på tørre partier og kvisete partier
-Humøret er mer stabilt når blodsukkeret er stabilt
-Jeg sovner som en stein om kvelden og føler meg faktisk uthvilt når jeg kommer på jobb.
-Og ikke minst: Jeg er glad jeg har fått dere som venner, jeg er glad for den støtten dere gir meg, jeg er glad når jeg kan være med og gi dere støtte, jeg blir glad når jeg leser noen av deres innlegg med støtte til andre:love::hearts::hearts: til dere alle

Startet fordi klærne ikke passer lengre, jeg følte jeg stappet med inn i de - framfor at jeg kledde de på meg. Samtidig gikk det med for mye tid på å tenke på "hvordan ser magen ut nå" og at jeg følte på at folk satt å så på den. Har også fått spørsmål om jeg var gravid - hvilket jeg ikke er eller har vært. Samtidig så har mamma fått oppfordring på å gå ned noen kilo og da tenkte jeg at vi måtte gjøre det sammen. Lavkarbo valgte jeg fordi jeg har slitt med spiseforstyrrelser tidligere og ikke mestrer særlig godt å slanke meg ved å spise mindre.
Positive effekter for meg:

• Magen er mindre oppblåst, den tar ikke hele fokuset mitt og ser ikke ut til å ta andres heller. :)
    -Jeg kan spise selv om jeg slanker meg, hvilket antakelig er det som gjør at jeg klarer å beholde helsen samtidig. (Livredd for "tilbakefall")
    -Blodsukkeret oppleves jevnt og stabilt, som igjen påvirker humøret. Jeg har mye humør fra før, det ble ikke bedre av de elleville svingningene.
    -Jeg klarer å hjelpe mamma, som fører til at hun får bedre helse og at hun er glad!

Helt enig med deg - er så godt å ha dere!!
Jeg var blank ift hva jeg begav meg ut på - skrev "lavkarbo" på google - og vips: der var dere! Helt fantasktisk! Og utrolig at jeg har fått den relasjonen til dere på så kort tid, betyr alfa & omega - i forhold støtte, kompetanse, motivasjon og ledsagere.

bente1 sa for siden:

Godmorgen kjære venner - ny dag med blanke ark og fargestifter til :)

MariaB sa for siden:

God morgen!!

Tja...hvorfor startet jeg? Jeg har vel aldri sett på meg selv som verkens spesielt tynn eller tykk. Helt vanlig liksom. Men for en del år tilbake begynte kiloene sakte men sikkert å snike seg på, nesten helt umerkelig, og nå etter to svangerskap veide jeg 10 kg mer enn hva jeg annså som min trivselsvekt. Klærne sitter ikke fint, magen henger utenpå bukser og rompa får jeg knapt nedi :rolleyes:
Jeg trivdes ganske enkelt ikke, og ville gjør noe med det!

Hvorfor lavkarbo?
Rett og slett fordi jeg ikke eier viljestyrke :D Klarer ikke å gå sulten, og tenke 3.hver time. Det blir et veldig slankefokus, og ordet slanking er jeg generelt lite glad i :p Lavkarbo klarer jeg ikke å kalle slanking. Jeg spiser jo bort i mot hva jeg vil, i de mengder jeg orker. Det tror jeg ingen andre slankekurer kan skilte med ;)
Og så virker det faktisk, det er jo det kuleste!

Gjengen her inne er helt super, makan til støtte skal man lete lenge etter! :klem:

Appelsinpiken sa for siden:

Heihei!

Hvorfor jeg startet.. Hmm..

Som MariaB har jeg aldri vært hverken spesielt slank eller spesielt feit, men har alltid hatt noen kosekilo. Da jeg bodde med eksen for mange år siden gikk jeg opp 10 kilo (på toss av Grete Roede. Hurra for kaloritelling ^^), den neste eksen enda noen kilo, og med nåværende kjæreste og nytt kosthold går jeg endelig ned.
Jeg spiser lavkarbo mest pga eget selvbilde som jeg har slitt med i mange, mange år. Jeg husker veldig godt da jeg var 4-5år og stod på badestranda i den blå badedrakten med gule sitroner på, tittet ned på magen, tittet på de andre jentene, og konstaterte at jeg var feit. Har ikke gått ned så mange kilo mens jeg har holdt på, men det har hjulpet litt på cm og har en mye mindre oppblåst mage. Herlig!
I tillegg har jeg lest at lavkarbo kan hjelpe til med å motvirke/forhindre alzheimers som min mormor hadde, og som jeg har hørt at gjerne "hopper over" et ledd. Det vil jeg nemlig ikke ha!

At valget ble lavkarbo hadde jo mye med at jeg ikke orket å gå sulten. Jeg er stadig vekk sulten nå også, siden jeg har pendler og jobber til forskjellig tid hver dag, og overnatter hos kjæresten noen netter i uka. Men nå, i motsetning til GR eller andre høykarbovarianter, så er sulten bare i magen. Kroppen fungerer fremdeles, og jeg er ikke umulig å ha med å gjøre bare fordi jeg ikke har spist de siste tre timene.

Dollsine sa for siden:

Hei til dere alle mine kjære venner. Dagen i dag er atskillig bedre enn gårdagen - takket være dere:hearts:

Tenker mye på Pruttins råd om å øke kh for en periode, og det kommer jeg til å gjøre sakte men sikkert. Mindre fokus på hva jeg spiser, men unngår mel, sukker, frukt, potet osv osv. Var innom Rema og så etter fedonbrød, men de hadde det ikke på den jeg var innom - men de hadde knapt noe annet brød heller da:p

Bente1 spør hvorfor vi startet med lavkarbo: Et godt spørsmål og et godt fokus. Jeg forteller bakgrunnen min med det samme; den henger sammen med hvorfor.

Jeg hadde lest en del om lavkarbo, noen venner snakket mye om det – men jeg hadde ikke bestemt meg for å prøve det. Jeg har vært overvektig siden første svangerskap for noen og tjue år siden, og har således alltid vært påpasselig med hva jeg spiser. Litt opp og ned, men vil ikke kalle meg jojoslanker. Jeg har ikke alltid vært på slankern; det er viktig å si! Har prøvd Herbalife to ganger; en gang med veldig godt resultat (gikk opp igjen seff…) - den andre gangen skulle være en kickstart og fungerte ikke. Har også gått ned ganske mye i vekt tidligere ved å spise lite og ofte + trimme. Grete Roede er prøvd en gang; da trodde jeg jeg skulle sulte hjel: den gangen var det tre måltid om dag; jeg spiste frokost kl 06, lunsj kl 11 og middag kl 17. Dere må ikke tro jeg fikk gehør for at 3 måltid på dager à 18 timer var for lite altså! De gangene jeg har lyktes og gått ned til 68-70 kilo så har alt kommet tilbake, unntatt siste gang – da kom 15 kilo tilbake – de jeg prøver å bli kvitt nå. Veide 107 kg på det tyngste, så sånn sett har jeg hatt en enorm vektnedgang til dagens 82.

Så tilbake til lavkarbo: jeg har i mange år blitt dårlig i magen, oppblåst, forstoppelse og det som verre er av hvetemel. Etter hvert som årene gikk, og jeg spiste grovere og grovere (og nesten ikke hvetemel) ble magen bare verre. I ferien i fjor sommer bestemte jeg meg for å kutte ut brød for å se om magen ble bedre. Sukker har jeg jo knapt spist de siste 25 årene nettopp fordi jeg er overvektig, og frukt spiste jeg også lite av. Så da jeg kuttet ut brød, skjedde det noe merkelig - i løpet av to uker gikk jeg ned 3 kilo. Og jeg tenkte at hm...kanskje det er noe i denne lavkarbogreia. Og satte i gang med å lese om det for å se hva det var og hvordan det kunne gjøres. Jeg fortsatte slik jeg hadde startet; omelett/bacon til frokost, salat med seterrømme til lunsj, stort sett vanlig middag men uten potet osv. I løpet av høsten (og pga manglende videre nedgang) prøvde jeg ut alt som kunne være såkalte partystoppere, var også en tid nede på kun fett og proteiner (Skaldemans ekstreme), som hjalp de to ukene jeg prøvde - hvorpå jeg gikk opp den ene kiloen igjen. I påsketider i år begynte jeg å se på om jeg spiste meg for mett. Ved å passe på å ikke spise for mye og passe på at det ikke ble for mye proteiner krøp vekta over tid til slutt ned 2 kg til. Og der er jeg i dag. Selv om jeg aldri har spist så god mat, aldri har vært så lite sulten, og faktisk trives med dette kostholdet, så har det kostet og det har vært forsakelser. Derav nedturer som de siste dagene.

Så hvorfor gjør jeg dette? Først og fremst for å gå ned i vekt og være der. Jeg ønsker også å kunne spise og nyte mat uten dårlig samvittighet (og ikke oppleve en skrikende sultfølelse flere ganger om dagen). Magen fungerer som en drøm etter mange år med det stikk motsatte og masse bekymringer.

Jeg opplever å ikke ha et desperat søtsug etter middag slik jeg alltid hadde før; det er vel blodsukkeret som er stabilt. Generelt føles kroppen å fungere bedre. Dog har jeg migrene, som jeg i perioder plages med. Vanskelig å si om jeg er bedre eller verre; migrenen varierer med årene og årstidene. Kanskje kan jeg si noe om ett eller to år. Fikk også påvist høyt blodtrykk i fjor høst under en migrenekontroll (jeg tror at forhøyet blodtrykk kom av en ekstrem hektisk jobbsituasjon de siste 3 år) - og ble satt på blodtrykksmedisin som forebyggende mot migrene. Målte blodtrykk etter 2, 3 og 5 måneder og det var perfekt. Om det var pillene eller kostholdet - eller begge deler - si det? Jeg skal uansett ha en periode uten piller i sommer (som en del av behandlingen) og tenker å få målt BT før og etter. Klart det er viktig for meg at BT er stabilt, så det er nok også et mål. Legen målte kolesterolet mitt i vinter; alle tre varianter var innenfor normalområdet, selv om en var i øvre sjikt. Tenker å ta en sjekk etter sommeren igjen. Konklusjonen når jeg leser gjennom dette er at det er langt, mye, jeg er veldig ærlig og - har et ønske om en god helse og en kropp jeg er mer komfortabel med enn den jeg har nå. Jeg skal tross alt ha den samme skrotten i mange, mange år ennå.

Dollsine sa for siden:

Pruttin min! Kommer jeg meg nordover en dag og vi møtes så skal du få en stor og varm klem! Fordi du fortjener det:hearts:

Synes du ikke du ser den/de som sitter og ler av oss og 82/92 kg?

Du takler det så dårlig sier du. Jeg er ikke helt enig i det da. Du er god på å uttrykke deg, både her og på bloggen din (jepp, kikker på den og). Du er åpen om deg selv og situasjonen din, uten å gå for langt. Du har noen helseutfordringer som ikke alle andre har; du er åpen om det og du. Det er og viktig når det gjelder å takle situasjonen. Og så er du ung (ikke sikkert du liker å høre det:p da), og gjør deg stadig nye erfaringer. Etterhvert som du får flere og flere slike erfaringer, blir du å kjenne igjen sitasjoner og kan stoppe dem eller endre utviklingen tidligere og tidligere. Du er ung og sikkert utålmodig;); men tro meg - det blir bedre etterhvert som du erfarer. Kunnskap er makt sies det, erfaring er en del av kunnskapen. Altså takler du det bra, og bedre blir det!

Og takk for at du ikke "jatter med meg" men sier det som det er

bente1 sa for siden:

Tusen, tusen takk til dere for at dere deler historiene deres:love: For meg virker det i alle fall som en enorm inspirasjon og motivasjonsfaktor - og selv om vi har ulike historier kjenner jeg meg igjen i masse i deres historie også. -Det er nok også derfor vi kan være så mye til hjelp for hverandre;). Utrolig kjekt å se at både dere og jeg også har helsemessige forbedringer med dette kostholdet - i tillegg til vektnedgangen - de helsemessige gevinstene alene burde være nok til å få oss til å holde fokus:):)

I dag har jeg vært på kose og shopping tur med datteren min. Veldig koselig! Samtidig var jeg også innom en bokhandel. Kjøpte med meg Annika Dahlquist sin kokebok. -Så nå skal det leses, jeg håper å finne litt inspirasjon og nyttig kunnskap der også:D

Anouschka sa for siden:

Hei og takk for hyggelig velkomst! :D

Føler meg virkelig ny siden jeg klarte å miste hele innlegget mitt før jeg fikk postet det :confused:. Lærer meg det nok snart, sammen med å quote!

Foksy: Jeg ga fullstendig blanke i kiloene denne gangen ift røykeslutt, og kiloene kom på. Det håper jeg gir en større motivasjon etter at disse kiloene er av til at jeg ikke lager nikotinkluss igjen ;). Tenkte jeg. Ny vri :meditere:.

Lurer på en ting, jeg har spist lavkarbo nå i seks dager. Har hjertebank og leggkramper. Ble litt bedre av inntak av bær og fløte en kveld. Altså å høyne litt karbs. Jeg har stålånden (som man skal ha), men er tungpustet og sliten. Har også betennelser i kroppen i tillegg til regnbuehunnebetennelse. Det kan være det som gir slitenheten.
Om det ikke er det, vil hjertebank gi seg etter to uker?
Og kan man forspise seg på dette....
Fikk mensen i dag... Har spist....
Frokost: 3 lakseskiver, tre egg og masse majones. Ruccolasalat og 4 oliven pluss olivenolje. Te med tre teskjer kokosolje.
Lunsj: Salat med sjampinjonger, oliven, masse ost, laks og avokado.
Middag: 3 stk kokospannekaker, 3 små vaniljefudge til kaffen, 1 stk laks med seterrømme, tre tykke ostesnacks....kaffe.... :eek:.
Har som sagt mensen :o, litt flaut å ramse opp hvor mye jeg har spist...

Må bremse litt i morgen, føler meg uggen i hele kroppen. Kanskje bare spise et par rugsprø eller havrekli til frokost for å "utligne"....?

Sikkert teite spørsmål. Vet også svarene :), prøver vel bare å berolige meg selv mtp hjerte og fettet sånn innerst inne.

Dere inspirerer meg! Mange av dere har holdt på en stund. Gøy å lese :).

Pruttilutt sa for siden:

Dollsine: Skriver til deg i morgen. Er så trøtt nå etter en hel.... dag. Smasksmask :love:

Anouschka: Velkommen, om jeg ikke har sagt det tidligere. :)
Det du har nå er sukkerabstinenser, og kroppen din går gjennom en prosess. Nesten som å figurere det med en bensindrevet bil som skal over på diesel. Det tar nok litt tid og kroppen må få filtrert ut litt gørr. Vær tålmodig, ta Paracet, drikk mye vann, ikke stress med fysisk aktivitet (jeg lå strak i 5 dager) og prøv deg fram med maten. Pass på VANN og ev. vitaminer.
Du kan teste ut magnesium for leggkramper. Ellers er det naturlige bivirkninger du nevner og som du kan komme over.
Har skrevet en kjapp innledning med konkrete tips og veiledninger her.

Husk at vi er her alle mann og mus når du trenger det. Rettelse: Når vi alle trenger det.

Smask og kos fra sliten-prutt. :rolleyes:

bente1 sa for siden:

Anouschka: Leggkramper skyldes ofte for lite magnesium. Pass på å få i deg enten et multi-vitamin-mineral tilskudd (kjøpes på apoteket), eller du kan kjøpr vitamin-pakken til ketolysekuren på ketolyse.no. :)
Ellers på du regne med en del start-plager akkurat nå i begynnelsen, dette er en stor omstilling for kroppen - det går over etter hvert, og da begynner du også å merke alle de positive efektene med kostholdet. Ikke prøv å utligne med å spise mer karber:nei: - da faller du bare ut av ketose.

Ny i begynnelsen skal du ikke tenke på matinntaket. Pass på å holde deg under 15g karber om dagen, og pass på å få riktig fordeling fett-proteiner-karber (energiprosent rundt 75-20-5) - og masse vann (minst 2,5-3l). Matlysten skal da normalt etter en stund regulere seg slik at de aller fleste spiser passelig mengde og går ned i vekt:) Spis når du er sulten og til du er passe mett er det som alltid blir sagt her inne:D

Ikke bekymre deg for høyt fettinntak. :)Hvis du bekymrer deg og tenker på det fins det masse informasjon og linker her på forumet og masse bøker du kan lese som forklarer hvordan dette henger sammen. Sitter selv akkurat og leser Doktor Dahlqvists kokebok. Masse nyttig kunnskap forklart på en enkel måte. Mye av den samme informasjonen finner du også i ketolyseboken. Vi er så inndoktrinerte med dette at fett er falig, at det hjelper veldig å lese seg litt opp på temaet! Kunnskap er makt, sier de:D

Pruttilutt sa for siden:

Kutt ut vaniljefudgen. Ha fløte i kaffen, om du liker det.
Det er tungt, men ta en travers råd.

Mensensug? (Grusomt ord, men håper dere skjønner hva jeg mener:rolleyes:)
Drikk nok vann. Ev. lag deg is, krem av fløte og søtning. Heller dét enn vaniljenamnamnam.!

Hilsen prutt (som har spist sjokoladeboller i dag)

bente1 sa for siden:

Du kom meg i forkjøpet :):)

-Og legger på en :klem:til sliten-prutt

Pruttilutt sa for siden:

Bentemor :love: Har du det bra? Greit med jobb og deg selv? Tenker på deg :)

bente1 sa for siden:

Tenker på deg også vennen min:love: Håper det går bra med deg - på alle måter:)
Jeg begynner på ferie på fredag - nå ser jeg såååå fram til det at det går greit å komme seg gjennom dagene. Kjøpte en bunke med bøker i dag - skal lese og kose meg og slappe av:)
Føler meg også mer inspirert ang maten etter alle de fine pratene vi har hatt her inne de siste. Skjønne herlige mennesker her! :love:

Hm..:confused:

• Hva betyr det egentlig når det står f.eks. Karbohydrater 17 g herav sukkerarter 7 g....?

• Hvorfor er det anbefalt å spise store IFA framfor andre sukkerfrie pastiller?

Nysgjerrig ja...:)

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen, håper dere alle får en fin dag!:)

Vanligvis betyr det at det er 7g karber du skal regne inn i dagsinntaket av karber, men jeg har jo ikke innholdtsfortegnelsen foran meg, så vanskelig å bedømme. Det kan være det andre er fiber eller sukkeralkoholer. Når det gjelder sukkeralkoholer, så er noe av dem bedre enn andre, mange har imidlertid ikke så gode erfaringer med noen av sukkeralkoholene, så vær litt forsiktig:)

Det er vel ikke anbefalt å spise store IFA heller - men hvis du MÅ ha noe, er det bedre enn andre sukkerfrie pastiller, da det har mindre karber og mindre boldsukkerpåvirkning enn andre tilsvarende ting. Hvis det er ånden du er bekymret for, ville jeg heller prøvd å skylle med sb12:)

bente1 sa for siden:

Leste på bloggen din Pruttilutten min - kjente meg så igjen at jeg begynte å grine her foran job-pcn. Du er så fantastisk flink til å formulere alt det vi alle sliter med. Kjempestor tusen takk fra oss alle for at du er akkurat du, vennen:love::suss:

Nå har jeg akkurat oppdatert vekttråden. Har bare lyst til å grine.
Vekten står stille, og jeg har gått OPP i cm.

Greit nok, jeg har "juksa" et par dager, men har ikke vært dårlig og har fremdeles fått utslag på ketostix. Og jeg vet at jeg har spist riktig hver dag, med noen få unntak (som da ikke ga utslag på ketostix).

I dag er siste dag hjemme, og så reiser jeg til kjæresten og bor hos han desiste dagene før jeg drar til Tyrkia. Dødskjipt at den skal være sååå nedtur. Nå mistet jeg litt motivasjonen til å spise riktig mens jeg er på tur også. (Hvor er grinesmileyen??)

=%/###&?!#% !!!!!!!!!!!!!!!!!!:(

MariaB sa for siden:

Morn morn!

Er dere lei av å forklare "dietten" for andre? Gud, jeg spyr snart av å gå i selskaper...greit nok at folk er nyskjerrige på hva dette går ut på, men det virker som om noen tror at jeg går på en mega spesi diett og kun spiser spesial produkter. Jeg prøver å si at jeg spiser igrunn helt vanlig mat, men ikke sukker, brød, potet o.l. Og så prøver jeg å si, at hvis en av dem hadde slanket seg, så hadde jo ikke de heller forsynt seg med kake! Det kommer de ikke alltid på nei ;)
Får snart sperrer av å snakke om kostholdet mitt, som igrunn ikke er så utrolig rart eller?

bente1 sa for siden:

:klem:Hvis du har juksa litt noen dager, så kan kroppen holde på mer vann vet du - det betyr ikke at du har fått mer fett på kroppen - noen kropper er mer vare for at alt må gjøres riktig enn andre - fortsetter du å spise riktig forsvinner det vannet igjen, helt sikkert:) Du som har vært så flink og planlagt turen nå - ikke mist motivasjonen, fortsett i forhold til den planlaggingen du kar gjort, kjære du:klem:

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen - synes "alle" rundt meg er på lavkarbo. Heldigvis. I tillegg så har det jo stått en masse i aviser og ukeblader. Men jeg forstår deg godt - alltid slitsom å måtte "forsvare seg". Noen ganger skremmende hva folk får seg til å spørre om, ift mat, kilo, graviditeter..... Det værste er de som relativt tydelig spør for å hevde seg selv eller på annen måte "trykke" andre nedover.

Forsøk å snu spørsmålene du får - spør de hva de ikke spiser (ingen spiser alt). Eller spør de om de har noen oversikt over hva som er i maten de spiser (må si jeg har fått veldig innsikt i hva de forskjellige tingene inneholder etter kun 5 uker).

...og gjør det med hodet hevet! :)
Ønsker deg og resten av gjengen her en god dag!

Elanessë sa for siden:

Fint å lese alt dere skriver :) Henger ikke heeelt med selv, for tar litt tid å komme seg etter ferien, kastet ut i jobb igjen og med en mann som er bortreist denne uken. Men jeg er daglig innom og leser da, og kostholdet går ganske greit tross alt syns jeg.

Når det gjelder hvorfor jeg er på lavkarbo, så er årsaken rett og slett at jeg er en av dem som har prøvd 'alt', og av det så fungerte lavkarbo best. Men jeg er enda ikke der at jeg trives 100% med det og at det har blitt en livsstil. Men jeg tror at hvis jeg er streng nå igjen i begynnelsen og kjemper litt, så vil jeg komme dithen etterhvert. Når vekten går nedover, og formen ikke minst blir så mye bedre ellers mtp energi - så er det enklere å motivere seg. Litt tungt akkurat nå.

Morro at så mange liker lapper o.l :) Det er noe jeg er heeeelt avhengig av. Jeg er SÆRS skeptisk til bakverk på lavkarbo, men det kommer seg... Og frokostpannekakene jeg spiser nesten hver dag er jeg kjempeglade i. Om noen vil ha en alternativ oppskrift til dem, så er den (mener den opprinnelig er Gerd sin)

2 egg
4 ss cottage cheese
2 ss rømme
2 ss rapsolje
1 ss kruskakli
2 ss ketolyse bakemix/proteinpulver
en klype salt
en klype bakepulver
2ts natreen pulver
Stekes som en stor pannekake eller som 2-3 små i smør på begge sider. Middels varme
Kan være vanskelig å snu, litt porøs. Serveres med sukkerfritt syltetøy e.l

bente1 sa for siden:

Ja, jeg synes også det er litt slitsomt alltid å måtte "forsvare seg". Heldigvis er mine nærmeste veldig forståelsesfulle - og jeg trøster meg med at det er jo tross alt de som betyr noe. Men stadige kommentarer og spørsmål fra kollegaer og bekjente kan være slitsomt. Helt greit når det er for at de er nysgjerrige og ønsker å vite mer. Problemet er når de absolutt skal fortelle deg at du tar feil og det ender opp i håpløse diskusjoner....:( Har egentlig funnet ut at det beste er å trekke seg unna når de starter slik og heller prøve å ha fokus på det jeg vet er best for meg. ;)

Pruttilutt sa for siden:

Så koselig - og bra - at det traff :love: Jeg deler av meg selv i håp om at det kan være til hjelp for andre, en trøst om du vil. For det er slettes ikke fryd og gammen! Har fått epost fra en far som ikke skjønte hva sin 27 år gamle datter holder på med, og etter å ha lest introduksjonen samt det siste innlegget (og sikkert noen flere), så takket han meg fordi han nå skjønte at det ikke er helsefarlig (fettfrykten...) og at det hjelper for så mye mer enn bare overflødig fett. Så fint, tenker jeg. Da er målet nådd! Om én person kan konvertere fra skeptisk-stolen til supporter-stolen uten å kreve så mye fra den som er i startfasen, så har jeg gjort jobben min. Vet jo selv hvor grussomelig kjedelig det er å forklare om og om igjen, den samme regla, de samme spørsmålene,de samme forferdelige fordommene. Hvem er vi til å belære andre som i utgangspunktet ikke tror? Velkommen til lavkarbos misjonstjeneste ;)

Håper du har en fin dag på jobb, snart sydlige strøk på deg og sønnen? :klem:

Pruttilutt sa for siden:

Nei, vettuhva. Det er kanonslitsomt! Absolutt en energityv jeg skulle mer enn gjerne ha tuppa i baken! Ikke nok med at vi har titusen spørsmål selv, stadige "bekymringer" om tall, kcal, fett og "hvapokkerskaljegspiseidag" - så får vi spørsmål flagrende etter oss.
Noen som jobber sammen med leger? I så fall, jeg føler med dere.
Blir analysert av 2/5 leger på jobb med DE argusøyene. Provoserende. Faktisk så provoserende at jeg dag 1 spiste morrpølser dyppet i majones. Masse majones. Dag 2 til lunsj spiste jeg en halv omelett med samme mengde majones. ":eek:", så jeg bare. ":D" tilbake fornøyd, og sa bare "600 gram ned fra i går". Enough said ;)

Lærte meg tidlig å trekke meg ut av diskusjoner, og det beste svaret jeg har hatt på lager under "fordomsdiskusjoner" er "Jeg pakker i meg det som er bra for meg, er du sikker på at det halve loffbrødet du har med deg til lunsj er så innmari bra for deg?" Kanskje litt frekt, men det satte en varig stopper fra det mennesket.

Pruttilutt sa for siden:

Dollsine skrev:
Pruttin min! Kommer jeg meg nordover en dag og vi møtes så skal du få en stor og varm klem! Fordi du fortjener det:hearts:
Jeg ser fram til den eventualiteten, fordi jeg mer enn gjerne skulle ha klemmet på hver og en av dere alle :love:

Synes du ikke du ser den/de som sitter og ler av oss og 82/92 kg?
Jo, gjett om jeg gjør! Skulle ha spidda den med grillspyd!

Du takler det så dårlig sier du. Jeg er ikke helt enig i det da. Du er god på å uttrykke deg, både her og på bloggen din (jepp, kikker på den og). Du er åpen om deg selv og situasjonen din, uten å gå for langt. Du har noen helseutfordringer som ikke alle andre har; du er åpen om det og du. Det er og viktig når det gjelder å takle situasjonen. Og så er du ung (ikke sikkert du liker å høre det:p da)(nja, alder er vel bare et tall? ;) ), og gjør deg stadig nye erfaringer. Etterhvert som du får flere og flere slike erfaringer, blir du å kjenne igjen sitasjoner og kan stoppe dem eller endre utviklingen tidligere og tidligere. Du er ung og sikkert utålmodig;); men tro meg - det blir bedre etterhvert som du erfarer. Kunnskap er makt sies det, erfaring er en del av kunnskapen. Altså takler du det bra, og bedre blir det! Utålmodig ja, absolutt. Er vel mest fordi jeg så innmari gjerne VIL, men ikke riktig får det til med de stadige utfordringene jeg en gang bare fnøs utav, men som nå faktisk er reelle utfrodringer. Ups and downs. Regner med det kommer med tiden.

Og takk for at du ikke "jatter med meg" men sier det som det er.
Orker ikke lyve for noen, spesielt ikke hvis denne noen (les: deg, snuppa) trenger en liten håndsrekning av forståelse, da hjelper trøst lite. Jeg skjønner din skepsis, din uro og urokkelige stahet for å få dette til. Jeg mener og tror du absolutt får det til - til slutt. Kanskje ikke ketosen er nok for deg. Kanskje du trenger en mellomvei? Hvordan går det forresten? Har du økt litt?
Kjærlighet er bra, og det har vi masse av i denne gruppa, men av og til er det som hjelper litt tøff kjærlighet.
:rolleyes:

bente1 sa for siden:

Så kjekt det må være å få slike hendvendelser og tilbakemeldinger:) Vi trenger virkelig noen misjonærer her i Norge også. Leste en del om A.Dalqvist og hennes likesinnede i Sverige i går - de har virkelig måttet tåle mye motbør i Sverige. -Men de har virkelig greid å skape en matrevolusjon der borte - og nå er Sverige det eneste industrilandet i verden som har nedgang i overvekt i befolkningen:) Noe å tenke på. Her på berget er vi litt etter, men jeg er overbevist om at dette er på vei å komme for fullt her også:D

Vi reiser til Hellas 18.juli. Så de to første ukene av ferien skal jeg bare være hjemme og kose meg. Skal bli deeeilig:p
Er du dradt til Bodø nå vennen?

Pruttilutt sa for siden:

Ja, Sverige har kommet langt! Beundringsverdig, faktisk. Håper Norge kan "herme" på dette området også :rolleyes:
Reiste ned til Bodø i går, sovet 18 timer i natt og er enda trøtt. Tok mer på enn jeg først antok å ha besøk, så tett og så intenst. Også gikk jeg på en STOR smell siden jeg antok mamma også skulle dele min matglede, men hun var lei og ville ha "ferie", så da ble det billigst å gjøre det slik som det ble. Og ikke hjalp det med magesjauen heller.
Nå er egg og falukorv inntatt med majones og bacon, kaffe med fløte er på vei ned, og til middag blir det noe kjøttdeig-greier ala mamma. NÅ er hun "med", typisk. Opp fra 90.6 til 94.8 fra forrige mandag til nå.

Andre boller nå. Bedre kjøkken jeg kan styre med.
Skal nok klare meg nå altså ;)

Elanessë sa for siden:

Bor mammaen din i Bodø Pruttilutt? (eller misforsto jeg nå?)
Jeg er oppvokst der :D

Pruttilutt sa for siden:

Ja, vi er Bodøværinger ;) Er fra Bodø jeg også, bare tok snippveska med meg og dro til Tromsø i august :)

Elanessë sa for siden:

Hele familien min (og min manns) er i Bodø, så vi er temmelig ofte på besøk der vi også ;) Men emigrerte litt sørover for noen år siden vi.

bente1 sa for siden:

Så bra at hun er "med" deg nå;) En trenger støtte - vanskelig å leve så tett oppå noen som pøser innpå med feil mat :( Jeg har heldigvis to skjønne barn som er veldig støttende. Sist jeg lagde pasta ved siden av maten til tenåringssønnen min sa han: Du trenger ikke lage pasta til meg heller, mamma, jeg greier meg fint med all den deilige maten du lager:love:

Pruttilutt sa for siden:

Så fint :blomster: Her ble jeg så sulten, og mamma har en sofa-dag (fibromyalgi), så ble dobbel porsjon fløtegrøt. Var godt, ble varm.

Ketosen retter opp i mine hormonproblemer, og setter i gang mens når "klokken" er der. Fredag spiste jeg bare jåss og falt ut av ketose - og mens. I dag er ketosen tilbake, og mens likeså. Morsomt det der ;)

bente1 sa for siden:

Så morsomt :D -Beviser jo også hvor utrolig riktig dette kostholdet er da;) Du høres forresten gladere ut også - deilig å se:love:

Jeg skal straks en tur ned i byen og danse i gatene - litt for kos og litt som promotering. Gleder meg, får alltid masse ekstra eneri når jeg danser:p
Skravles senere i kveld:)

bente1 sa for siden:

Har vært stille her i kveld ser jeg:)
Nå har jeg vært ute og danset, kjekt. Etterpå gikk vi på en bar og satt og skravlet litt. Jeg drakk bare ett glass med hvitvin - men gud jeg blr helt surrete av bare så lite, jeg. Jaja - billig i drift i alle fall:D
Torde forresten for første gang å kle meg i litt mer kroppsnære klær enn jeg normalt bruker, og fikk masse hyggelige komentarer på at jeg så flott ut - skikkelig kjekt:p

Nå tenker jeg ta kvelden, se litt tv for å bl døsig og så krype til køys. Ønsker alle en god natt, sove godt:sove:

Dollsine sa for siden:

Heisann. Det var stille ja; var forberedt på å lese meg opp på mange innlegg, men ikke i kveld. Leste Pruttins innlegg på veietråden og anbefaler dere andre å ta en kikk på den og. Det var et spark bak til det/den/de som hindrer oss i nedgangen:D

Prutti du vet at du kun har "lagt på deg" vann ja?? De 4 kiloene er ikke fett, husk det. Kroppen din tuller fælt med deg nå; men les innlegget ditt i veietråden så tar du innersvingen på den denne gangen og:p

Du spurte meg om jeg har økt kh, og det har jeg kanskje. Jeg har tatt pause fra diett.no og spiser det jeg har lyst på. Vet av erfaring at det da kan bli for mye proteiner, men akkurat nå og i helga skal jeg ta pause fra alt og bare spise.

Nå skal jeg fare rundt i huset som en tornado og rydde litt; vasket tidligere i uka så når jeg er hjemme fra jobb i morgen er det helg! Gleeeeder meg;)
Vi snakkes da!

Hallo damene!
Stille og rolig ja. Her i heimen også, - godt. Straks sommerferie og helg.

Etter uken uten pc har jeg ikke vært på diett.no (14 dager siden ca) Prøver å følge med selv, har en god del mere innsikt i hva jeg får i meg nå enn tidligere. Samtidig som det da er fort gjort å putte i seg noe som ikke er så bra som man trodde.

Blir mye knekkebrød (hjemmelagde lavkarbo) for tiden. Lettvint liksom - ikke måtte kokkelere for å lage noe - samtidig som det er mat på en tallerken. Når jeg holder meg til ost / kjøttpålegg / aioli så blir det til at jeg spiser mens jeg står inne i kjøleskapet. Blir mett, men det er jo så som så med stemningen kan man si. :)

Var ute å spiste i går da - det gikk jo så fint. Masser av ymse salater på menyen (Italiensk restaurant; MYE pizza og pasta også). Men det ble en god enkel salat og en pils da. Var veldig godt, men det blir jo litt mental bismak også - når man vet at det egentlig ikke er en veldig god ide. Har jo drukket litt vin i løpet av disse ukene, men ikke øl. Oppe i hodet hadde jeg feelingen av at det var flytende hvetemel.

Har vært "fysen" i det siste da.. Samme følelsen som litt lavt blodsukker egentlig, men tilsvarende svak dragning mot godteskapet. Men det har gått bra. Jeg er flink - og for en skjeden gang er jeg flink for min egen del og ikke for alle andres. Er en liten seier det også.
Tror fysingen skyldes noe hormoner, magen er litt "hoven" om dagen.

Har ikke trent noe siden jeg startet opp, føler at energien ikke strekker til - og melkesyren melder seg jo med det samme jeg skal gå opp en bakke. Tenkte jeg skulle forsøke litt nå etterhvert, må komme litt i form. Er ikke treningsnarkoman heller, er bare snakk om å gå litt mere turer (oftere og lengre). Begynte jo med vitaminer + Omega 3, tenkte å utnytte den boosten det gir til å komme meg ut å svette litt.

Ja, ja - dette ble littom alt og ingenting.

Ønsker dere fortsatt en god kveld / natt.
Klem!

Elanessë sa for siden:

Ikke jeg heller.... men jeg bør nok begynne snart. Det har vært så utrolig mye i det siste (som sikkert er en dårlig unnskyldning). Vi har jo vært i Spania, fått besøk i heimen, begynt på jobb igjen etter mammaperm osv. Jeg føler at å omlegge kostholdet har tatt aaaall tiden hittil, og enda føler jeg ikke at jeg strekker helt til der. Skulle helt klart satt meg litt mer ned og planlagt noe baking og middagsoppskrifter, og ikke minst gjennomføre det. Men ikke kommet dithen enda. Bare prøver å spise så bra som mulig. Føler det som en bragd da at jeg kutter opp ingredienser til salat noen kvelder i uken og har matpakke med meg hver dag på jobb - og lager frokostpannekakerøre. Dette burde vært en selvfølge til nå, men hittil er det fortsatt 'en bragd' og tar for mye energi å ordne.

MEN må begynne å trimme litt snart igjen. Faktisk prioritere et par gåturer i uken, enkle styrkeøvelser o.l. Det kan utgjøre en god del. Spesielt på energifronten. Jeg føler meg for sliten og orker ikke trimme på kveldstid... enda jeg veeeet at ofte er det dette som skal til for at jeg føler jeg får mer energi

bente1 sa for siden:

Godmorgen jenter, håper dere får en god og glad dag:)

Nysgjerrig nok og Elanessë : Jeg har hatt det på akkurat samme måte med trening, veldig lite energi. Før påske kunne jeg danse 4 timer i strekk, og det gikk helt fint. Etter at jeg startet med dette har jeg vært sliten etter 15-20 minutter. Men føler nå at energien er på vei tilbake. Akkurat som kroppen har begynt å venne seg til en annen type forbrenning, og sakte men sikkert kommer det mer energi. :) Jeg tenkte også jeg snart er klar for litt mer intensive spaserturer, samt litt enkel styrketrening på gulvet hjemme. Planen er å komme litt i gang med det neste uke når jeg har "hjemme-ferie", vi får se hvordan det går;)

MariaB sa for siden:

Hei alle sammen!

Endelig litt tid til å skrive noen ord!

Stor :klem: til alle sammen, dere er knallgo!

Ang trening så har det faktisk gått veldig greit! Ble litt svimmel et par ganger, men ellers merker jeg ikke forskjell. Nå er det en stund siden jeg har trent, men det er ikke pga ketosen...tiden går jo i fra meg!

Sneik meg på vekta i dag, og nå er jeg jammen nede på 68 tallet! 68,9, men dog ;) Er faktisk ikke i ketose enda etter forrige helg, og skjønner egentlig ikke helt greia der? Det var da en voldsom reaksjon på en dags utskeielser? :confused:
jaja, vekta kryper jo nedover, så da er det ikke så nøye ;)

I dag MÅ jeg handle. Har ikke hatt fløte i hus hele uka, og det merkes enormt på sultfølelsen! Savner fløtekaffen min!

MariaB sa for siden:

Bente: Hva slags dans danser du?

bente1 sa for siden:

Masse gratulerer med vektnedgangen MariaB, kjekt:heia:
Har forresten hørt at etter å ha gått på dette en stund er det en del som ikke får utslag på stix selv om de er i ketose. Så lenge du går ned i vekt og føler deg bra, skal du ikke bekymre deg over det nei:)

Jeg danser salsa. Verdens beste treningsform egentlig - man bare koser seg og tenker ikke over at man trener samtidig, samtidig som at det er veldig bra for ryggen, jeg sliter en del med ryggplager og dansingen er det som holder ryggen min i sjakk:)

MariaB sa for siden:

Takk bente!

Salsa høres utrolig gøy ut! Men tror ikke jeg har hoftebevegelser til slikt :p Danset jazzballett da jeg var yngre, elsket det!

Nå har jeg levert barna vekk for helga og nyter en håndfull norske deilige jordbær med sukrin og fløte på :sikle: Neste punkt på lista er husvask ;)

God helg jenter!!

bente1 sa for siden:

Trikset med salsahofter er så enkelt at jeg kan beskrive det for deg her tom: Stå rett opp og ned med ett kne bøyd og det andre kneet strakt, hold all kroppstyngden din med det strake benet, flytt så tyngden over på den andre forten samtidig som du strekker ut det kneet og bøyer det andre kneet, da vil du automatisk få med hoftene :D Så det var dagens salsa-leksjon :)

Ååå, jordbær hørtes godt ut :sikle:

Nå har jeg bare ett par små ting jeg må få unna her på jobb - så er det helg og FERIE - herlig:D

Lille venn sa for siden:

Hei:)
Har ikke hatt pc på ett par uker, så har lest litt om de siste dagene deres.
Så at MariaB skrev 28/6 at .....Ang å være i ketose, har du vært lenge nok i ketose vil mange ikke få utslag på stixen da ketonene i kroppen er brukt opp...... Hva menes med dette? Har vi ikke lenger en fettforbrenning? Takknemlig for svar, jeg er helt grønn på dette:):)

MariaB sa for siden:

Joda, fettforbrenningen går for fullt! Urinstix er kun en indikator på om du har ketoner i urinen, og etterhvert som man har vært en stund i ketose bruker man opp disse ketonlegmene (slik jeg har forstått det), og mange vil da ikke få utslag lenger. Man er allikevel i ketose og forbrenner fett :D

Dollsine sa for siden:

Hei på dere. Her var det tyst som en viss plass.... Det er endelig blitt helg her i trøndelagen; denne uka har vært lang. I dag har jeg slått ut håret, drukket et glass vin - som jo gikk "rett i fletta" etter flere uker uten å lukte på vin en gang. Har kost meg med jordbær og fløte - nammiz. Takket være det siste ble i alle fall nok kh i dag; jfr Pruttins gåde råd.

Er alene hjemme og tenkte å leie meg en film, men så hadde de ikke den jeg ønsker å se. Altså surfes det på nett, zappes kanaler og bare slæpper off. Deilig! Samler energi til helgens aktiviteter, som er omtrent lik null. Skal ut å gå tur, lese, kose meg, slæppe off, drikke litt mer vin, bake en kake til en god venn av meg. Gleder meg...

Har noen av dere noen erfaringer med Bailine? Ei jeg kjenner sverger til metoden, ikke for å slanke seg (det er hun ferdig med:D), men for å holde seg bra i ryggen. Hun anbefaler det på det varmeste. Noen av dere??

bente1 sa for siden:

Dollsine: Ja, farlig den vinen på dette kostholdet, jeg blir helt surrete av et glass jeg :)
Har ingen erfaringer Bailine - dansing er min "ryggmedisin".

Jeg har sittet og sett på So you think you can dance samtidig som jeg har gjort litt nettshopping. Fant Stevia på altshop.no, sendt fraktfritt så da slipper man påslag på moms og frakt fra utlandet.;) Litt spent på om jeg greier å dosere det, det er jo så sterkt. Noen som har noen erfaringer med bruken?
Shoppet også rå kakaomasse og kakaosmør fra okosjokolade.no. Tenkte å prøve meg på å lage hjemmelaget sjokolade/konfekt søtet m stevia.:sikle: Vet at man uansett ikke skal spise mye av slikt så lenge man skal ned i vekt, men kunne vært kjekt å ha noe en sjelden gang + jeg har lyst til å lære meg å lage noen lavkarbo alternativer til lørdagsgodt - skal jo leve på dette kostholdet etter slankingen er ferdig også:p Noen som har prøvd dette og har noen uttestede oppskrifter?

Ellers er det rolig tv-titting kveld her:)

Pruttilutt sa for siden:

Knis brydd meg særlig om Bailine, men mams har nevnt det tidligere. Vært på farten i hele dag, er innom via telefonen. Skriver senere :-)

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen, ønsker dere en god dag:)

Jeg har vært oppe en stund allerede, har vært ute og handlet inn litt mat til helgen, så nå er jeg straks klar for frokost:p

Dollsine sa for siden:

God morgen alle sammen! Her er frokosten ferdig spist, avisa nesten lest og det er løøøørdag og fri! Deilig. Ønsker alle en god dag/helg - regner med flere våkner etterhvert som ettermiddagen kommer:D

labaline sa for siden:

Hei alle sammen :)

Lenge siden sist. Vi har vært på ferie og det ble utskeiing i en hel uke, sjokolade, is, pasta - det meste egentlig.. Var i ketose igjen på torsdag og er veldig spent på hvordan dette vises på vekta på mandag. Målet er å ikke være mer enn 1kg i pluss, så får vi se om jeg klarer det :rolleyes:

Håper det går bra med alle sammen, har bare lest overfladisk gjennom alle innleggene i dag, med to aktive barn har jeg ikke tid til å lese alt inngående.
Gratulerer til alle med fine resultater og heng i stroppen til dere som er lei!

Ha en fin dag :)

God morgen, alle! :)

Reisefeberen har meldt seg for fullt. Reiser på mandag, så skal straks ut for å kjøpe inn reisemat.
Bacon og koteletter skal fryses ned og ligge i kofferten. Problemet blir mest hva jeg skal spise under selve turen. Drar ut døra 1045 på mandag, og er ikke fremme i leiligheten før rundt 10 norsk tid.
Noen som vet om det finnes noe lavkarbovennlig på gardemoen? Kan jo pakke noe selv som jeg kan spise på flyet (tenkte en salat med egg og aioli og noe kyllinggreier).

Tiden går rett og slett ikke fort nok nå. Hver dag tenker jeg at "herregud, jeg reiser i morgen", og så reiser jeg ikke før om enda noen dager, og da blir jeg bare skuffet :p

Edlih sa for siden:

Ett spørsmål, dansk salami- kan man spise det? Står at den inneholder potetstivelse, men kun 3 karbs pr 100 gr. Forvirret...

Dollsine sa for siden:

Da er det sikkert potetstivelsen som gir de tre kh/100 g. Ei skive veier vel ca 10 gram, og inneholder derfor ca 0,3 g kh. Det kan du spise vet du. Om noen vil arrestere meg på det så er det greit, men jeg mener du kan spise det selv om det er potetstivelse i den siden det blir så lite mengder.

Også grønnsaker inneholder kh, slik at du kan ikke unngå dem i det hele tatt. Du velger bare de med minst mulig kh i. Og at du er forvirret; det har vi alle vært (og er innimellom) - derfor er et slikt forum så utrolig bra å ha. Spør i vei, google matvarer/næringsinnhold, les bøker - skaff deg kunnskap - det er løsningen.

Misunner deg skikkelig! Jeg og ønsker meg en tur til varmere strøk!!!!
Da jeg reiste fra utenlandsavdelingen på Gardermoen i fjor, så kjøpte jeg salat fra salatbaren der og tok med på flyet. Men! "Boksene" de hadde var veldig upraktisk å ha salaten i, spesielt siden vi dynger på med dressing:p. Så ta med en tett boks som du selv tømmer salaten over i etterpå slik at du slipper søl i veska!

Sjekk på sidene til Avinor om du slipper gjennom sikkerhetskontrollen med aioli/dressing. Dumt å måtte kaste mat!

bente1 sa for siden:

Labaline: Velkommen tilbake, håper du har kost deg i ferien. Flott at du starter rett på og kommer deg i ketose igjen med en gang. Gjør man det tåler man en utskjeielse en sjelden gang:)

Appelsinpiken: Åååå høres deilig ut. Enda to uker igjen til jeg reiser. Jeg er dessverre ikke kjent på Gardemoen, men håper du finner en løsning som aksepteres gjennom kontrollen. -Frøknekkebrød eller t-kaker og litt pålegg i sekken bør i alle fall gå bra, vil jeg tro. Du må kose deg masssssse!!!:D

Dollsine: Føler du deg bra med økt kh inntak, eller merker du noe på magen ol?

Dollsine sa for siden:

Hei Bente1. Takk for at du spør! Merker og merker.... Jeg har hatt gradvis økning og i går (og i dag etterhvert) er jeg på mellom 30-40 g kh/dag. Hadde en del senestrekk i føttene i natt, det er uvant. Er hoven, dvs en del vann i kroppen. Og så er magen "utspent". Orker ikke veie meg; ser på fingrene at jeg har gått opp:D. Spiser når jeg er sulten som før, så får det kommer som det kommer. Det er i alle fall "godt" å slippe å ha sånt fokus på minst mulig kh. Frokost i dag var knekkebrød med smør/ost, lunsj et tekake, smør og en hel boks makrell i tomatsaus. Middag blir noe med kylling ettersom jeg kjøpte en ferdig grillet en i går. Bruker å dele dem i biter og steke i smør for å få mer fett inn i kosten. Har ikke skrevet på diett.no de siste dagene (orker ikke det heller:p), men tok en runde i går og i dag. Litt snop til kvelden tenker jeg å ha; en atkinsbar...nei. Et glass vin...ja. Litt flæskesvor...ja. Bringebær og fløte....ja. Dette blir en god kveld dere! Er litt dårlig på vannet på fridager; det er mye enklere å huske når jeg er på jobb;)

Pruttilutt sa for siden:

Blir spennende å se om noen uker på økt karb kan gi kroppen en wakeupcall når du stuper ned i ketose igjen. Anbefaler å trappe 5 karb hver 2.-3. dag om noen uker til du kommer ned til ønsket karb. Selv ser jeg jo naturligvis ingen problem med å gå ned så lavt som mulig - så lenge man er standhaftig med væske og vitaminer. :)

Selv har jeg tatt meg i akt og er flinkere. Har det veldig tungt og leit akkurat nå, så ligger bare med Isfolket i full isolasjon. Blir litt lite nett nå da jeg ikke har særlig overskudd, men jeg titter innom og leser, så jeg forlater ikke :)

Ser også at aktiviteten blir lavere, men det er nok ferie og aktiviteter som tar hverdagens fokus. Håper alle har det fint og trives i egen kropp :)

bente1 sa for siden:

Dollsine: Blir veldig spennende å se hvordan det går - ekstra vann betyr vel bare at du er ute av ketose, krysser fingrene for at det fungerer og gir kroppen ett dytt. Jeg har også sluttet å skrive på diett.no, ble litt overfokus en stund, og jeg vet jo egentlig uansett hva jeg må gjøre, begynner jo å sitte i fingrene nå.:)

Pruttilutt: Ta godt vare på deg selv, du, til du føler deg mer ovenpå.
stor :klem: til dere begge to

Jeg hadde så utolig lyst på pizza i dag. Har egentlig ikke vært fornøyd med noen av pizzabunnene jeg har prøvd her inne. Så jeg lurte på hva jeg kunne prøve i dag.... Har en knekkebrød oppskrift m kun frø, mandler og vann, så jeg kom på at jeg kunne bruke den og knuse frøene i foodprocessoren istedenfor hele for å få det mer melete. Pga fyllet ble de ikke så sprø som knekkebrød - og heller ikke så sprø som jeg egentlig ville -men smaksmessig er det i alle fall den beste pizzabunnen jeg har prøvd til nå. -Så vil nok eksprimenentere litt videre med den varianten. Etter middag sovnet jeg som en stein på sofan:D

Dollsine sa for siden:

Kjære Pruttin Bruk tiden til å komme deg ovenpå igjen. Dette kan du vet du; og fikser det. Sender deg masssssse energi og gode :hearts:klemmer via tankene....kjenner du dem?? :suss:

Takk for den gode klemmen Bente1. Regner med vannet har med manglende ketose + for lite vann i dag + 1 glass rødvin i går å gjøre:D. For å gjøre det enda bedre går det med rødvin i dag og:full:. Selv om jeg brukte mange timer på et glass i går, var det ingen tvil om at jeg hadde drukket nei:p. I kveld drakk jeg ett glass til middagen, og nå ett glass som jeg skal bruke resten av kvelden på. Om jeg tømmer ut mesteparten til slutt får vi se:lol:.

Men! det er ikke enkelt å spise mer kh altså!! det er jo som å skulle forholde seg til et nytt kosthold jo. Ble nesten glad da jeg var på butikken i dag og kom på at jeg kunne jo spise sjokolade - så jeg kjøpte en Freia med 70% kakao; den med 86 liker jeg faktisk ikke.

Gikk litt berskerk på Plantasjen i dag og kjøpte masse uteplanter. Har ikke hatt råd før nå, men tenkte at tar jeg meg råd. Så nå har jeg plantet og pottet i masse krukker, og så håper jeg de overlever både sommeren og vinteren (kjøper flerårige + stauder). :goodluck:

Dollsine sa for siden:

Har du prøvd min variant?? Å steke/koke kavli osteskiver i microen og legge på fyll og steke videre i stekeovnen som vanlig pizza? Størrelsen på pizzaen blir etter hvor mange skiver du legger til. Jeg bruker 4 skiver + en i midten for å dekke hullet. Kjør microen på full varme, 1 min pr skive. Etter at jeg oppdaget denne varianten leter jeg ikke mer. Dette er god nok pizzabunn for meg:sikle:. har du ikke micro kan de stekes i ovn og. Prøv deg fram

bente1 sa for siden:

Dollsine: Du har vært så lenge på ketose-kosthold nå, at det er sikkert litt av en overgang, ja, bruk de ekstra karbene på noe du koser deg skikkelig med, du :D

Har så lyst på en pizzabunn som er mer som en "deig".... -Men hadde potensiale den jeg lagde i dag, så skal prøve litt videre med den:)

Det var veldig stille her inne i kveld altså, men det er vel ferietid. Nå tenker jeg at jeg logger av også, litt tv og litt bok så er jeg nok klar for sengen.
Nattinatt:sove:

Dollsine sa for siden:

Da gleder jeg meg til å høre hvordan det går; ostekjeksvarianten er god nok (den beste hittil), men vil gjerne har en ordentlig en; med skorpe... Ostekjeksvarianten blir myk under fyllet og er stiv der det ikke har vært fyll.

Det er stille her inne ja; folk kommer vel tilbake etterhvert.

Linda69 sa for siden:

Har spurt om dette før men fikk ikke svar. Er det slik at en kan spise ubegrenset med sukrin på denne dietten, eller skal en være forsiktig med det også?? :)

bente1 sa for siden:

Godmorgen kjære venner, ønsker alle en flott søndag:)

Litt ulike oppfatninger om det der, Linda. Sukrin er et naturlig søtningsmiddel, og kan derfor brukes i større grad enn de kunstige, men tror det er greit å prøve seg litt fram. Noen mener det ikke er et problem, andre mener at det å spise søtt i seg selv kan gi større behov for søte ting og dermed føre til at man lettere går på en sprekk. Selv har jeg ikke problemer med å bruke det, bortsett fra at jeg syns det smaker "kaldt", men det er meg.

Dollsine sa for siden:

Me too! Ser noen erstatter noe sukrin med splenda; men vær obs. De lærde strides om splenda slik det gjøres på sukrin.
Og...sukrin og sukker kan brukes om hverandre i forhold til mengde, mens splenda er mye mer konsentert.... Kan få en smaksbombe hvis en ikke er obs på det :o

Pruttilutt sa for siden:

God formiddag alle venner :)
Håper dere har det fint denne søndagen, og forhåpentligvis kan dere kose dere ute i solen.
Foruten snickerskake, alkohol og smågodt (pittelitt) så har maten gått greit de siste dager. Foreløpig har jeg drukket en liter vann (wonder why) og spist en knallgod frokost bestående av 1 chorizo-pølse (50 gram), 1 sliders (mini-burger-greie) (40 gram), græsk rømmedressing i seterrømme og yderst litt paprika (for smakens skyld).

Dro en liten tur ut i går sammen med en venninne. Det fine med å være borte så lenge ad gangen er at når man vender hjem er det så mange å "treffe" på. Fors'et i går ble tilbrakt med gode, gamle venner i lystig lag. Allsang var det ikke mangel på. Mannfolk og gitarer........ :rolleyes:

Forleden dukket det opp noe uventet. MSN på Androiden min slo seg på, og alle slettede kontakter kunne plutselig ta kontakt. Inklusive "dusten". Så, naturligvis måtte han gjøre dét. Hadde jeg hatt testikler, så hadde det slått knute på dem. Ble uvel med hjertebank, kaldsvetting, akutt magetrøbbel og en psyke som hadde lyst å rømme kontinentet. Så hva gjorde jeg? Falt RETT tilbake til gamle mønstre, men jeg endte hele samtalen med "Dette er for tungt, jeg klarer ikke mer av deg. Savner deg noe helt fantastisk. Fint om du respekterer det", så logget jeg av. Ny dag i går, ny status på MSN. "You're gonna catch a cold from the ice inside your soul". Antar den gikk rett hjem i og med at han kommenterte "Oi, den var dyp". Avviste og logga av. Hvem pokker tror han at han er? Kong idiot.

Gleder meg til framtiden, selv om den garantert inneholder flere slike runder med såret hjerte, stolthet og mange tårer. Gleder meg til å seire over egne fordommer, problemer og hindringer. Gleder meg til å nå målet mitt en gang i framtiden. Gleder meg ALLER mest til å komme i ketose igjen. Miss it.

Skal ta meg en sykkeltur i den nye turstien i nærområdet, ev. sykle til byen for å ta litt solarium. Må først drikke mer vaaaaann :eek::eek:

Skal prøve være litt mer aktiv her inne nå, i alle fall i dag. Glemte ta tabletter tidligere i uka, og nå kommer ettervirkningene. Altså, litt ustabil, men jeg prøver hardt og indelig å bite tennene sammen og holde "hodet på rett sti". Tungt med den ytterlige belastningen som dukker opp. Lavkarbo er virkelig en faktor som gir positive virkninger på sykdommen min, gir meg ytterligere stabilitet mhp. blodsukker og dens påvirkning. Dessuten er det forsket på at fettsyrene Omega 3 gir positive virkninger for synapsen i hjernen og transport av serotonin, samt at gjennom kuren får jeg i meg ytterligere proteiner som også er bevist å hjelpe. Så, after all, er jeg på en god sti :)

Dagens filosofi-skriblerier. :rolleyes:

bente1 sa for siden:

Pruttilutten: At den tullingen ikke bare kan la deg være i fred! -Han burde da forstå at han bare ripper opp i sårene og gjør vondt værre... Men en del menn forstår bare ikke det:( Det beste du kan gjøre for deg selv er nok å unngå så langt som mulig å ha noen kontakt med han. Vet ikke hvor enkelt det er, men det hjelper i alle fall hvis det er mulig. Han "dusten-min" kan jeg ikke unngå å ha kontakt med pga dansingen, og det er virkelig en følelsesmessig påkjenning. Kjenner at jeg har det mye bedre i perioder der jeg ser han lite eller ingenting. -Så hvis det er mulig for deg, anbefaler jeg deg absolutt det! Mennesker som ikke vil en godt og ikke gjør en godt, er det best å velge helt bort fra livet sitt hvis en har mulighet til det. Ta vare på deg selv vennen min:love:
Godt at det går greiere med maten nå. Overbevist om at det også vil hjelpe på å holde deg mer stabil. Kjenner jo hvor store humørsvingninger blodsukkersvingningene gir meg selv, og kan da knapt tenke meg til hvordan det virker på deg som sliter med en slik sykdom. Fortsett med gode vaner du vennen:klem:

Linda69 sa for siden:

Takker for svar:) jeg får ikke behov for å spise annet, tvert i mot så er det godt og kunne spise søtt innimellom og lage noe godt med godt med god samvittighet. Men jeg synes det smaker som vanlig sukker jeg da:) nesten for godt til å være sant,,,, så da blir jeg redd for at at det gjør at jeg ikke går ned i vekt.. så derfor lurte jeg:)

Linda

Dollsine sa for siden:

Linda: nyt maten; dette kostholdet er det beste som har skjedd meg!

Pruttin: så bra du er på vei "opp igjen". Du må passe på tablettene dine; har du tenkt på å investere i en liten pilleeske? Jeg bruker det for ketolysetablettene + blodtrykksmedisinen min, og hadde jeg ikke hatt det - da hadde det blitt rot da :p. Følte meg rågammel da jeg kjøpte den, men det er råsnedig! Anbefales!!

Jeg har vært i selskap i dag og; og har faktisk spist litt kake. Et lite stykke med krem, klint litt utover mens jeg spiser så ser det mer ut:D. Tross dette kom jeg opp i bare 55 g kh i dag. Av disse var 13 g restene av freiasjokoladen i går. Ikke så gæli det da!

Her i Trøndelagen regner det; skikkelig trønderregn. Var heldig og fikk gått tur i nesten to timer og var i dusjen da regnet kom i dag. Nå skal jeg bake tekaker (eller tebrød som jeg kaller dem), så jeg har i fryseren i mange uker framover. Kos dere videre, og så stikker jeg helt sikkert innom før leggetid.

bente1 sa for siden:

Jeg har hatt ryddedag i dag jeg. I morgen kommer noen møbler, bl a vitrineskap og kommode, som jeg har ventet på siden slutten av januar (-ja, det er helt sant - tenk dere to ganger om før dere bestiller noe på Living, sier nå jeg). Så de nærmeste dagene skal jeg få på plass siste rest av rot fra flyttingen (flyttet inn her i slutten av november). Skal bli deilig å få pakket ut de siste eskene!:D Det var litt tomt her da jeg flyttet inn, for datteren min flyttet omtrent samtidig inn i egen leilighet, så da fikk hun masse av møblene mine, -hun er student og har jo ikke så mye penger. Men nå begynner det å fylles opp og bli ganske koselig her:)

Har spist chorizo pølser med blomkålmos og salat m mozarella til middag. Nam nam, det var godt. Til kveldskos skal jeg ha Pruttilutt-lapper:sikle:

Edlih sa for siden:

Da har jeg lagd lapper, eller de minnet meg veldig om sveler igrunn. Kjenner jeg savnet brunost, men med smør og sukrin var de også veldig gode. Dem må dere prøve!! Spise 2 og er megamett nå :)

bente1 sa for siden:

Ja, de lappene er kjempegode, Edlith, jeg lager dem stadig vekk, skal straks ut på kjøkkenet og lage;)

MariaB sa for siden:

Er det prutti sine lapper du lager?
Har lagd dem jeg også, men mine blir litt omelettaktige? Hva gjør jeg feil?

Da er nok en helg over, og i morgen er det første veiedag på 2 uker. Forventningene er ikke skyhøye ettersom jeg var ute i går, men får håpe det går greit ;)

Fra og med i morgen går jeg over til litt mere karber, dvs jeg kommer nok ikke til å være i ketose de to neste ukene. Det er ferie tid, og jeg skal kose meg og ikke fintelle karber :)
Noen som vet hvor høyt man kan gå på karbo inntak før man bør begynne å redusere på fettet? Var det ca 50 gram? :confused:

Edlih sa for siden:

Disse lagde jeg forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40817. Hadde til overs eggehviter etter jeg lagde lavkarbo-is i går, så jeg brukte ikke hele egg. Måtte spe med ganske mye fløte syns jeg. Kanskje bedre å bruke vann? Det skal jeg teste neste gang:) De var iallefall knallgode:D

MariaB sa for siden:

aha! Kanskje jeg skal teste disse imorgen! :) Jeg har kun ketolyse bakemiks, men det bør sikkert funke?

Edlih sa for siden:

Har aldri testa den bakemixen jeg, så jeg må innrømme at jeg aner ikke:confused: Men prøv du, blir nok bra:D

MariaB sa for siden:

Har ikke testet den ennå jeg heller, men jeg tror det er noe soya greier i den også:p Vi får se!

Angemi sa for siden:

Jepp, da hadde jenta jammen klart å tulle seg ut av ketose. Spist for masse jordbær:rolleyes: Bærene var forsovidt planlagt så de gidder jeg ikke ha dårlig samvittighet for, men de etterlot et enormt sug og lyst på mat.. resultatet er at jeg har klart å fått i meg enorm mengde med kcal og en helt snål fordeling.. Men men.. tror nok veiedag i morgen er ødelagt for min del:eek: Får håpe det hele bare er bivirkninger av fest på fredag, der jeg sikkert fikk i meg ting jeg ikke skulle. Jaja bedre lykke neste gang. Jeg får se påsitivt på det,jeg lærer stadig mer om hva jeg tåler og ikke tåler. Jordbær og søtstoff er mindre bra for meg, men jeg kan godt kose meg med et glass rødvin eller 2 uten at det har så mye og å si:D

Dollsine sa for siden:

HJELP!!! Er dette viktig???? Jeg har bare økt kh jeg, og ikke tenkt på spesielt å redusere fettet. Jeg husker ikke hva Prutti sa om fordelingen; kan du hjelpe meg? Æsj! dette må jeg få klarhet i før jeg fortsetter og det går helt gæli:eek:

bente1 sa for siden:

Dollsine og Maria B : Noen sier man kan spise 50g uten å redusere fettet, andre sier 70g. Siden inntak av karber gir økt blodsukker og mer insulin produksjon, får man dårligere fettforbrenning. Derfor er det sikkert smart å være litt forsiktig.

Angemi: Ja, det skal ikke mange jordbærene til før en er ute av ketose, nei, dessverre, de er jo så gode på denne tiden:rolleyes:. Men man kommer jo raskt inn i ketose igjen etter en slik liten utskjeielse når en begynner å spise riktig igjen. Om vekta er høyere enn forventet i morgen, så er det nok bare vann. Bare fortsett som vanlig du, så forvinner vannet igjen:)

Dollsine sa for siden:

Bente1 Det du sier høres veldig fornuftig ut. Prutti; du som har holdt på så lenge, kan du forklare oss litt mer?

Foksy sa for siden:

Hei :)
Nå har jeg vært en uke uten nett, kun litt surfing over iPhonen når jeg har vært på steder med 3G-dekning. Har kosa meg skikkelig også, spist litt mer karboer enn vanlig, men jeg har prøvd å ikke dynge på med fett samtidig da...Fikk ikke veid meg på fredag, siden jeg ikke hadde vekt heller, men regner med at jeg har gått opp en halv kg eller så...det får bare være :D Det var verdt det å kunne spise en skikkelig god is, litt ris til indisk mat osv...

Men jeg har bare fått løpt en dag denne uka, skikkelig irriterende, så i morgen blir det hardtrening!! Ser at flere av dere ikke har begynt å trene fordi dere er så slitne, men det går over! Jeg var sånn de første 3 ukene, var helt ødelagt av å gå opp en liten trapp...melkesyren satt løst ja :p
Nå er det motsatt, jeg er mye mer utholden enn jeg var, så det går over!! :)

I morgen begynner en ny uke, som vi kan gjøre hva vi vil med! :D
Noen som har et mål for uka?

Selv har jeg som mål å løpe 3 av dagene, og å gå ned på karboene igjen denne uka :)

bente1 sa for siden:

Velkommen tilbake, Foksy, godt å ha deg her igjen:) Håper du har kost deg masse - høres slik ut:) Jeg planlegger også å øke litt på karbene når jeg reiser til Hellas, men er nesten litt redd for det, hordan det blir å komme hjem og prøve å komme inn i det igjen. -Så du får komme med full rapport om hvordan det går:D

Nå er det natta her, sove godt alle sammen:)

Foksy sa for siden:

Ang øking av karber...om det kun er for å "skeie" ut en uke på ferie så tenker jeg litt sånn at jeg spiser litt av det jeg har hatt veldig lyst på...men om jeg skulle økt i lengden hadde jeg prøvd å øke med å spise flere langsomme karbohydrater, altså ikke sjokolade e.l....men heller litt fullkornspasta til middagen, quinoa eller linser osv..Det er vel delvis det jeg har gjort denne uka også, bortsett fra den nyyyydelige Vaffelkrone-isen :sikle:

Uansett...uten å være en skikkelig party-pooper så er det nok lurt å tenke på hva slags karber man putter i seg, og ikke ta heeeelt av :) ikke hele tiden iaf :p

Pruttilutt sa for siden:

Har en slik, doserer for tre uker i slengen :) Problemet dukket opp dagen vi reiste hit med stress hele formiddagen, oppdaget når klokka var der at pillene lå i kofferten vi hadde sjekka inn, og når vi kom hjem glemte jeg det av :rolleyes: Men det er veldig lurt!
  1. Følger du oppskriften til punkt og prikke? Jeg opplever ikke omelettfølelsen, i alle fall. Du kan redusere ett egg og ha i liiiiitt bakepulver? Jeg har endra oppskrifta (ikke i bloggen) og den ble jeg mer fornøyd med.
  2. Tror man må se på sammensetningen prosentvis. Jeg vil ikke øse på med fett de dager jeg skjønner jeg ikke holder meg på rett sti. Da kommer det inn faktorer som kcal, vann og salter som lett setter seg på baken. :rolleyes:
    Men dere vet nå meg, jeg passer igrunn mest på "ned med protein og opp med fettet".
Må kikke litt lengre bak i tråden, så tar vi det opp i morgen. Hvordan går det forøvrig? Vekten går opp? Det er i så fall ikke noe å bekymre seg for. Vi skal nok få den ned.

Jeg er av den oppfatningen at hvis man ikke er i lavkarboens gyldne middelvei, så må man tenke kalorier. Jeg er veldig påpasselig (ved både sprekker og pauser) at jeg får i meg rikelig med væske, mindre salter enn vanlig, litt mer proteiner, minimalt med karbohydrater og moderat med fett.
Grunnen til det er fordi jeg mener essensielle fett- og aminosyrer har oppgaver som er mer viktigere enn glukosen har, og sverger til å ha mer av det i kroppen. Hva kaloriene ender på aner jeg ikke - aldri brydd meg om dem. Mulig at en OK prosentvis dag blir rundt 15% karb, 35% protein og 50% fett. I bunn og grunn tror jeg det viktigste er å faktisk TA en pause når du føler for det. Ikke diett.no-krampetak på kvelden med etterfølgende kvaler og vegg-møting. Dette er ikke med kniven på strupen, vi skal tross alt leve også :rolleyes: Ble det litt klarere?

bente1 sa for siden:

Godmorgen alle sammen:)
Da var det mandag og veiedag. 600g ned denne uken:) Er veldig fornøyd med at nedgangen fortsetter!!!!

Slutten av forrige uke og denne uken har jeg vært "snillere" med meg selv. Jeg har tillatt meg litt mer bær og nøtter, men holdt meg i ketose.
Har heller ikke registrert på diett.no, men har gjort ett par stikkprøver. Når jeg gjør det på denne litt snillere måten ser jeg at jeg da ligger rundt 15g karber, litt høyere på proteinet enn jeg gjør når jeg er mer påpasselig, og mellom 70 og 75% fett.
De to ukene forut gikk jeg ned over en kg i uken, men nå når jeg har gjort det på denne måten blir det altså 900g på to uker. Det betyr altså at jeg går ned mer enn dobbelt så raskt når jeg er strengere.:rolleyes:
Jeg synes allikevel akkurat nå at det er så deilig å droppe den registreringen og tillate meg dette litt ekstra, at jeg heller velger å fortsette slik og la det ta litt lengere tid å komme ned. Får heller revurdere hvis det skulle stoppe helt opp:D

Sanna 1 sa for siden:

Hu og hei.
Nå er jeg tilbake fra 14 dagers bilferie i Tyskland.
Og det ble myyyye kjøring.:eek: 600 mil tilsammen......
Jeg har prøvd å være veeeldig flink med maten, men det ble utrolig vanskelig å få i seg ting så en ble mett. Iallefall i transportetappen.
Hadde leilighet i en uke og da var det lettere. Men hadde ikke tatt med meg noen ingredienser til å kunne lage noe og samme hva/hvor jeg lette, fant jeg hverken JBKM eller cocosa. Så det ble mye kjøttdeig, egg, bacon, fløte,smør osv. Jeg gikk opp nøyaktig 1 kg. Og jeg tror det beror mere på at jeg spiste for lite, enn at det var feil mat, eller for mye.
Tenk å være i Mosel og Rhindalen UTEN å drikke vin eller øl !
Ute på restauranter ble jeg aldri mett, for både i Tyskland og i Danmark, virket det som de drøyde maten med mye poteter og lite kjøtt/fisk.
Og når jeg ba om mere grønsaker i stedet for poteter, skjønte de ikke bæret !! Men, men.... turen var fin.

Det er mandag og mandager er alltid begynnelsen på noe.....
På'n igjen ! Lurer på om jeg skal være litt flink og lage meg noen ukesmenyer. I tillegg til å dure i vei med noen vaskemaskiner.....
Har ferie hele sommeren jeg, bortsett fra noen enkle "krise-arbeidsdager", hvor jeg må steppe inn !

bente1 sa for siden:

Hei Sanna1, velkommen tilbake, kjekt å ha deg her hos oss igjen:)
En kg på to ukers bilferie med alle de vanskene det medfører, synes jeg du skal være veldig godt fornøyd med - den kg går nok raskt av igjen når du kommer inn i alt igjen under trygge hjemmeforhold!
Håper du har kost deg maaasse i ferien din:)
Jeg skal også ha fri 6 uker denne sommeren, deilig. Hjemmeferie det meste av tiden, bare slappe av og ta meg inn igjen etter en veldig stressende vinter:)

Sanna 1 sa for siden:

Dette leste jeg nettopp :
Hvis du allikevel øker karbohydratinntaket i sommer er det nok fornuftig at du går ned på fettinntak. Kommer det dager du med sikkerhet vet at du kommer til å skeie ut, reduser fettmengden allerede fra frokost den samme dagen.
(Dr. Espen Rostrup.)

Heihei, alle!

Nå sitter jeg på Gardermoen og venter på at det er min tur å komme opp i lufta. Visste dere at man fikk 1 times gratis internett mens man venter? Herlig!

Det ser ut som PizzaHut her har salat uten noe annet stæsj - bare salat med paprika, tomat osv oppi. Herlig. Synd at jeg virkelig ikke ville ha salat.
Så nå sitter jeg og spiser et rekesmørbrød. Mest reker, ikke så mye brød :p. Det er herlig at serveringssteder stort sett alltid bruker ekte majones. Og reker er jo perfekt! Brødet har endt opp med å se litt trist ut der det ligger igjen, men sånne ekle greier vil vi jo ikke ha! Har tatt med meg en slags tacograteng til å spise på fly. Stekte 400g kjøttdeig, og blandet med omtrent en halvpakke ferdigkrydder (jada, jeg vet..) og masse ost. Den ligger i veska og bare venter på at flyet skal være ca halvveis på vei ned til vakre Tyrkia! :)

Har allerede kjøpt inn 2 kryssordblader, 1 sudokuhefte og 2 "dameblader". Skal jo være borte en hel måned!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.