< Tilbake til oversikten

Starter 1. juni - Blir du med?

Rikkem0r sa for siden:

Oooh, det hørtes hardt ut! Det er det positive med å jobbe på sjøen istedetfor å gå skift på land, mindre tunge dager på jobb :D

Ja, det blir såå stas å få smakt.. Tror nesten jeg kan si på forhånd at det blir helt fantastisk, men dere skal få rapport etter smaking;)

Angående pizza.. Har du prøvd denne? Jeg og en kamerat som ikke spiser lavkarbo synes den ble driiitgod!=) Som fyll stekte jeg kjøttdeig med litt tomatpure(hvis jeg ikke har sagt det har jeg funnet ut at heinz har minst KH av alle jeg har vært borti) og la over hele i bunn som saus, og la på rødløk, jacobs baconpølse, bacon OG skinke(pga heftig mye fyll ble den litt vanskelig å holde, men er du ikke like ivrig som meg skal det gå veldig bra:o) og selvfølgelig toppa med masse ost da!=)

Nysgjerrig nok sa for siden:

Good morning! :)
Våknet ikke før 1200 - tydelig at jeg trengte litt søvn ja. Mm, så godt.

Huff Angemi - fylleangst OG på tur på jobb igjen. Høres ubarmhjertig ut. Få i deg masse mat og drikk vann, klyp deg i armen og minn deg selv på at det er fylleangst (= koblet til alkohol; urealistisk, ufortjent og straks bortevekk)

Spent på gullrotkaken RikkemOr; like spent på om du blir fornøyd, og hva de andre sier. Jeg har ikke bakt så mye lavkarbo, men det hadde jo vært artig å ha en kake-eller-dessert-aktig-oppskrift som alle synes var god. Har en oppskrift på iskake her et eller annet sted...som fikk knall tilbakemeldinger av de på kur og de andre.. hehe - "the others" liksom. Melder meg som prøvesmaker sammenmed bente1, nesten så jeg synes jeg kan smake den allerede..MMMmmm.

Baconcrisp er jo godt - selv om det er noe jeg aldri har spist tidligere. Har lett lenge etter KIM's sin, fordi den var anbefalt. Endte til slutt med en svensk variant, - men synes de stort sett ligger på samme verdier (0 - 0,2 g karb) så jeg antar at baconcrisp er lovlig nok for min del. Og et supert substitutt til potetgull.

Tenkte på det i sjokoladepraten deres også -. jeg har ikke smakt noe sjokoladelignende på 4 uker. (Hvilket er sykt for min del) Så tenker jeg mens jeg leser at "hm...kanskje jeg skal kjøpe en sånn sunn sukkerfri sak å kose meg med..sikkert fint å ha liggende i skapet osv osv", men så jeg er litt redd for at jeg på et vis skal vekke "sjokolademonsteret" i meg også.
Kanskje greit å la være -

Er skikkelig stolt og fornøyd med meg selv altså: 4 uker! Har vel aldri klart å holde meg på en kur i 4 uker i hele mitt liv. Også at jeg har klart det uten en sprekk!! Gosj.
Så skal det jo sies at jeg har spist ting jeg ikke burde spist - men det var ting jeg trodde var ok (jordbær med vaniljekesam). Men det regner jeg ikke med - var gjort i "god tro" som det heter.

Knallfornøyd jeg!! :D

Rikkem0r sa for siden:

Ååååh, 12! Så deilig!=) Tror den kosten her gir meg så mye energi at jeg ikke klarer å sove lenge jeg?? I natt blei det jo ganske seint i forhold til de andre dagene( sovna rundt halv2), men likevel våkner jeg klokka 8 av meg selv og kjenner at jeg likegjerne kan stå opp som å sove no lenger.. Det er IKKE normalt for meg... Ellers har jeg liggi å sovna/våkna helt til jeg får dårlig samvittighet og må stå opp.. Gjerne i 11-12 tia.. Men er jo bare positivt det asså=) Mange flere våkne timer per dag!=)

Hvis du ikke har behov for sjokolade, så ikke kjøp.. Det er mitt tips.. Jeg hadde ikke kjøpt hvis ikke det var for den kaka, for jeg har ikke hatt behov for det og jeg synes i grunn det bare er tullete å ha det "just in case".. Da er det fort gjort å ta en titt i skapet og bare ta en liten bit når man ser den.. Hvis man er sånn at man bare måå ha, så er det litt annerledes.. Men klarer man seg uten søtningstoffer er det det beste mener jeg :) Og du som har vært så flink med 4 uker uten! :heia: Hvorfor ikke heller se hvor lenge du klarer uten noenting??:) Det synes jeg er gøy! Utfordre meg selv på sånne ting og hele tiden sette litt krav.. Det gir en fantastisk god følelse når det er gjennomført :ja:

Jepp - tror jeg går for den altså..
Så er vel ikke 4 uker på lavkarbo noen ting - med tanke på at det er livstil og ikke noen kur.. Men for meg er det i alle fall den lengste livstilsendringen jeg har fått til. Hehe! Skal fortsette og fortsette. Og pr nå så vet jeg ikke hvordan jeg skal "justere" heller - dvs den dagen jeg ikke vil gå ned flere kilo, hva da liksom? Kan vel ikke akkurat sette meg ned å bestille en pizza heller...

Men - det er jo straks (2 uker igjen) til ferie. Mistenker at det ikke blir like lett å følge den smale sti da, både ift mat og alkohol. Og nei - det er ingen fare for at jeg blir ansett som radmager på en stund enda.. ;-)

Kanskje 4 uker om gangen er et godt mål det?
Hvor lenge har gjengen her inne holdt på tidligere da - sånn i snitt?

-tror jeg omformulerer: Hvor lenge er det ok å være i ketose?

Rikkem0r sa for siden:

Jeg mener å huske(orker ikke lete det frem nå, men arrester meg hvis det er feil) at Torkil sier i boka at 6mnd kan være en fin tid å ta en liten "pause" på 2-3mnd særlig hvis man opplever stagnasjon på vekten.. Men tror det er mange som er i ketose lenger enn det..? Det blir nok bare å øke litt gradvis på KH for meg når jeg er nede i målvekt.. Skal ikke tilbake på høykarbo av den grunn=)

Mulig jeg har hørt noe sånt... 6 mnd - 5 igjen!! Men må jo se det ann da, - blir jeg for tynn så hopper jeg av og da tenker jeg som deg at det blir nok ikke høykarbo igjen. Kanskje litt mere karbo i hverdagen - eller kanskje en ukentlig utskeielse?

Luksusproblem uansett.

bente1 sa for siden:

RikkemOr: Ja, har prøvd den pizza-deigen også, men var ikke helt fornøyd jeg. Tror bare jeg er veeeeldig kresen på pizzabunn, for den høykarbovarianten jeg har er bare såååå god. Må kanskje venne meg til å tenke annerledes... Men det går jo helt greit å gratinere fyllet også - jeg elsker også masse godt fyll på hjemmelaget pizza:D:D

Nysgerrig nok: Enig med RikkemOr - like greit å styre unna sjokoladen, kan godt trigge mer sjokoladebehov. Nå er ikke jeg så nøye med søtningsmidler, jeg tåler det godt og unner meg det når jeg vil egentlig. Håper bare Stevia snart kommer til salgs her i landet. Det er jo helt naturlig og mer brukt enn sukker i store deler av Asia. I Japan feks, som har verdens lengste levealder, og mye mindre overvekt og diabetes enn vi har, brukes Stevia veldig mye. På tide vi også får det:rolleyes:
Når det gjelder etter en er ferdig slanket, så har jeg tenkt å fortsette med LCHF kosthold som livsstil, for det får meg til å føle meg så bra. Men jeg tenker da å komme ut av ketose, det er jo anbefalt å helst ta en pause fra ketose etter 6 mnd. I utgangspunktet tenker jeg å legge meg på 50-70g karber om dagen, øke hovedsaklig med mer bær og nøtter i forhold til i dag + litt bønner/linser/erter, samt tillate meg en utskjeielse en og annen gang (bare ikke for ofte). -Men her ser jeg jo at en på prøve seg veldig fram, slik at en ikke havner i "karbo-fella" igjen... -Men er veldig enig med deg i at det sikkert er smart å tenke igjennom dette på forhånd. Uansett så er det jo en stund til......:D

Rikkem0r sa for siden:

Jeg har lurt på en ting de siste dagene... Karbomamma hvor har du blitt av :confused:

bente1 sa for siden:

Jaaaa, jeg også, er hun på ferie kanskje? Karbomamma: vi savner deg her inne!:p

Dollsine sa for siden:

God ettermiddag alle sammen. Ser at dere snakker pizza; jeg har prøvd mange varianter, og den eneste jeg likte var denne: legg kavli skivet ost med smak (jalapeno, bacon el) tett samme på bakepapir i microen. Dekk evt hullene mellom med ostebiter. Sett på full styrke ca 1 min pr skive du har inni. Dvs 4 skiver = 4 min. Ostebitene smelter sammen og voila! du har en bunn. Fyll på med det du vil ha, sett i stekeovnen og stek til osten oppå er smeltet. Deilig!

Har vært ute og gått lang tur, og nyter nå dagens lunsj; omelett med rømme, bacon, blomkål og brokkoli, stekt i mye smør. Og en solid klæsj med smør oppå mens jeg spiser den :p. Jeg greide å få til 87 gram fett av den porsjonen; godt jobbet tenker jeg! 38 gram protein er litt høyt, mens 2 g kh er akkurat passe. Blir vel mett til langt utpå kvelden nå tenker jeg:D

Jeg har bakt tekaker lenge, og spiser de som vanlig brødskive med smør og pålegg oppå. Greit å ha i fryseren, så tar jeg opp det antall jeg skal ha når jeg smører matpakka. Alltid ferskt brød; og veldig godt!

Er det sånne osteskiver som blir til de omtalte ostesnacks også? Lettstekte osteskiver med jalapeno? :confused:

Har hørt om ostesnacks her et sted, men ikke helt forstått hva det er.

Funker det like bra å lage dette i vanlig ovn?

Heter det snacks så er det vel godt..tenkte jeg. :D

bente1 sa for siden:

Du var flink med fettet i dag, Dollsine :D

Er veldig glad jeg oppdaget de t-kakene. Veldig godt som en variasjon. I dag har jeg hatt litt sånn "matlei"-følelse, og siden sønnen min dro avgårde på speiderleir i dag, er det ikke noe "krav" om skikkelig middag i huset, så i dag har jeg tenkt å spre de t-kakene ut over dagen med masse godt pålegg på. Nok smør og majones vil nok ordne fettprosenten. Blir lite grønnsaker da, men for en dags skyld får det bare være:) Minner meg forresten på at jeg må passe på å få tatt vitaminpillene mine, det skal jeg gjøre med en gang, ekstra viktig når jeg ikke spiser noe særlig grønt i dag:liste:

bente1 sa for siden:

Ja, du legger bare skiver av ost på bakepapir og steker, alle typer smak kan brukes. Kan gjøres i stekeovn også. Har bare prøvd i mikron, så vet ikke hvor lang tid de trenger, men det ser du nok, når de er boblete og gyldne er de ferdige:)

...og spiser det som...slags potetgull? Eller som flatbrød med pålegg på? Hm - tror jeg må en tur i butikken....

bente1 sa for siden:

Den med jalapeno tror jeg mange bruker sammen med tacokjøttdeig. Som litt sprøtt snacks (eneste jeg har brukt det til) Kan også brukes med smør og pålegg, da tror jeg mange lager dem doble, men det vet jeg ikke helt, jeg har ikke prøvd det.

Foksy sa for siden:

Vil bare nedtone dette litt. Tror det er Statoil, og sikkert flere av de andre bensinstasjonene også, som selger Leiv Vidars pølser, og ostepølse med bacon har bare 6,5g karber pr 100g. Ja, det er litt potetmel i den, men det er ikke mye. Jeg spiser iaf en sånn baconpølse på bensinstasjon om jeg er sulten og det er lenge til jeg får mulighet til å lage meg noe selv :)
Legger ved link til Leiv Vidars bedriftsvarer så dere kan se selv :)

Foksy sa for siden:

Rikkem0r: Kostfiber er allerede trukket fra på norske matvarer, så du kan ikke trekke de ifra en gang til :)
Kanskje det var sukkeralkoholer i sjokoladen?

Kjempekoselig å høre fra deg igjen Nysgjerrig nok! Så fantastisk at du har klart den første mnd uten noen utskeielser, da har du lagt et supert grunnlag og gode rutiner :D

Så også noen snakke om dårlige negler...men hvem..:confused: Går helt i surr her jeg :p
Jeg har fått motsatt virkning... Før hadde jeg så dårlige negler, og nå har de blitt veldig mye sterkere. Endelig ser det fint ut med litt neglelakk :) Rart at det var helt motsatt for deg da :confused:

Jeg var også på "fylla" i går, ble vel 5 glass Rom og pepsi max med sitron...det er MYE til meg å være. Men jeg ble ikke veldig full, eller veldig dårlig. Veldig rart, siden jeg spiste veldig lite i går, og var ute og løp 5 km bare noen timer før vi begynte å drikke... Men jeg klager ikke!:p

Foksy sa for siden:

Ser ut som jeg driver med spam i dag :p
Men jeg glemte å tipse dere om denne pizzaen. Så god at tilogmed Ketolyse-torkil går god for den! Jeg har ikke prøvd den selv, men det høres jo lovende ut med en sprø pizzabunn!!

Dollsine sa for siden:

Hellu... jeg vet noen kaller stekt ost for ostekjeks; kjært barn har mange navn:) tenker jeg. Jeg bruker dem også som backupmat; er jeg borte har jeg med ferdig stekte i tett boks; greit å spise i nøden. Bruker dem også som kveldsmat med smør og hvitost. Nammis!

Ostekjeksen er også et alternativ til tacoskjell. Ellers bruker jeg å steke gullsalami eller chorizopølse i stekeovnen på 200 grader til de bøyer seg/tørker - det er en god erstatning for potetgull/noe salt. Fungerer også som nachos til taco.

leiv vidar selges på Statoil og er veldig gode. En baconpølse herfra kan være nødmat når en ikke har tilgang på noe annet.

Så om negler: jeg nevnte at mine har vært oppfliset og tilnærmet ødelagt, mens de nå er solide som bare det.

Jeg er fortsatt stappmett etter omeletten i tre-tia i dag; og ikke tror jeg sluten kommer med det første heller:D Lager piroger med ost og skinke til fammen i kveld, og tar meg litt eggsalat (egg+majones:hearts:) med reker for å fylle opp hvis det blir nødvendig.

Ha en god lørdagskveld alle sammen!!

bente1 sa for siden:

Så godt at det gikk bra med deg på fest Foksy. Tåler ikke to glass vin en gang jeg:(
Nei, du spammer ikke - kjekt det er noen andre enn meg her inne:) Har en late dag, multitasker med både tv, pc og bok på en gang. Rolig kveld for når sønnen min er på speiderleir:)

Hmmm Kanskje burde jeg prøve meg på pizza igjen, har blitt så skuffa tidligere at jeg nesten har gitt opp.

Jeg har forresten planlagt lørdagskos til i kveld: Eldorado sukkerfri bringebærgele sammen med cottage cheese - riskrem. Har gledet meg til det hele dagen - skal vente en stund til - glede meg enda lenger, så nyter jeg det enda mer:D

Foksy sa for siden:

Latedag her også. Datteren min er på ferie hos pappa'n sin, så jeg er ensom og forlatt :)
Deilig å være litt lat da...sitter med tv og pc, men boka har jeg ikke tatt frem ennå. Det hadde vært et bedre alternativ, egentlig :p

Det hørtes godt ut med den lørdagskosen der!! Hvor får du kjøpt Eldorado sukkerfri gele? Jeg kjøpte noen pakker sukkerfri gele i Sverige, men det var latterlig dyrt, og bittesmå porsjoner...
Selv har jeg vært på Røtter i dag og kjøpt dairy-free, sugar-free is i dag, med agavesirup da...var 13g kargs/100g, så ikke helt safe, men jeg måtte bare! Har tenkt på is i flere mnd nå :D

Den iskremmaskinen jeg kjøpte må jeg levere tilbake, innerskålen må i fryseren i minst 8 timer før bruk, og fryseren min er ikke stor nok til å få skåla inn engang... :(

Pruttilutt sa for siden:

Hei jenter, håper dere har hatt en fin dag og helg hittil :)
Selv ble jeg matforgiftet i går, spiste lunsj på en kafé i byen (omelett med bacon), og har vært e l e n d i g i etterkant. Ei venninne spiste samme og ligger langflat (på badet). Feber og toalettganger, så her går det i loff og farris. Kaster opp av omelett nå, mamma stekte egg i stad og det satte i gang brekninger med en gang. Får holde meg unna egg en stund nå, kjenner appetitten har fått seg et kick.
Så for akkurat nå, for å bevare vett og forstand - samt å opprettholde nok energi til å klare sitte oppreist - så spiser jeg fritt. Dvs. det jeg har lyst på.

Blir vel en uke nå med tarmproblemer. Hadde dette to ganger på 4 uker i fjorsommer, og i etterkant så ille tykktarmsproblemer at legen ba meg kutte ut ALL brød, så noe skade har det vel blitt?

Nei, må vel gå tilbake til lillerommet. Bra jeg har kjøpt inn de første bøkene i Sagaen om Isfolket. Noen som selger / låner ut serien? Fant bare de første to bøkene :(

Fin kveld mine kjære venner :)

Foksy sa for siden:

Huff :(
Good bedring Prutti :klem:
Håper du kommer deg fortere enn svint!

bente1 sa for siden:

Uff så kiipt da Pruttilutt:( Har savnet deg her inne i dag, men jeg tenkte kanskje du var for travelt opptatt med familien. Håper du blir frisk fort sender deg masse :klem:og :love:

Foksy:Jeg kjøpte Eldorado sukkerfri gele på Meny, men de har det sikkert i andre ok utstyrte matvare forretninger også.
Is hørtes godt ut altså. :)Har lenge tenkt på å få kjøpt former og lage opp, så jeg har passe porsjoner å ta av, men har ikke fått rota meg til det enda:p

Pruttilutt sa for siden:

Savnet dere veldig! Har vært så mye her, med omvisning av by og matlaging, oppvarting osv, så hatt litt abstinenser. Roer seg sikkert når jeg kommer meg til Bodø, for da er jeg på ferie ;)

Masse :love: og :klem: tilbake til dere alle <3

Anouschka sa for siden:

Hei alle sammen :p

Jeg er med om det er i orden!
Har kommet litt ut i juni men aldri for sent. Jeg har lagt på meg 10 kilo siden 2 januar pga røykeslutt. Har snart vært RØYKFRI i 6 mnd:_punk:.
Nå har vekten stoppet på et sted og jeg er i gang med å lære å spise på nytt uten jojokur. Jeg er nesten vegetarianer, spiser kun fisk, ikke noen form for rødt kjøtt. En meget sjelden gang kalkun, men helst ikke.
Tenker at lavkarbo skal funke bra alikevel. Siden jeg trener mye og hardt så er mitt fokus nok jern og b-vitaminer svært viktig i kosten.

Blir gøy å være med.... :):love:

Velkommen og gratulerer som røykfri!! Står respekt av det valget der.

Pruttis: Som flere var jeg sikker på at du var travel med besøk - og ikke syk. Blåser på og ønsker god bedring

Foksy: Plutselig borte og plutselig tilbake jeg. Vært uten nett (pc'n raste), så da ble det sånn. Mon tro hvordan det blir i ferien - 3 uker uten dere..:(

Må bare si at det er en fin gjeng her altså - setter så stor pris på back up, tips og fellesskapet. Hipp-hurra for oss!!

Dollsine sa for siden:

Velkommen inn!

Og Pruttin - velkommen tilbake; det var merkelig stille fra den kanten i dag ja. Nå har jeg endelig skjønt hva du gjør når du ligger opp mot 3000 kcals/dag; majones! De siste dagene har jeg hatt et stort inntak og det blir spennende å se hvordan gir utslag.
Dagens porsjon er.
2692 kcal
258 g fett
10 g kh
78 g protein (akkurat passe tenker jeg)

Ble plutselig skrubbsulten, så til kvelds ble det 100 g majones, 10 gram olivenolje, 1 fd hvitløk (=jukseaioli), egg i biter og reker. Nammis det og. Nå er det roligkveld resten; regner med å sveipe innom:D

bente1 sa for siden:

Velkommen hit - og gratulerer med røykestopp:heia:

Pruttilutten: Håper du er bedre i morgen :) Tenker det blir deilig og reise bort litt og være på ferie ja, vel fortjent:ja:

Nysgjerrig nok: Ja, det er veldig godt å være her med all støtte og oppbacking. Jeg vurderer sterkt å ta pc med på ferie, for vet ikke helt hvordan jeg skal klare meg uten dere:_ohmy: Vet ikke om det er nettilgang der jeg kommer, men er kanskje verd forsøket uansett;)

Dollsine: imponert over hvordan du får til fettinntaket for tiden. Spent på å se om det gjør utslag for deg - krysser fingrene:heia:

Jeg har hatt en litt rotete matdag i dag, men ved hjelp av majones kom jeg da opp i 78% fett til slutt, når en er litt matlei er det ganske bra syns jeg. Kveldskosen var god - spesielt geleen:sikle: Cottage Cheese riskremen var ok, men neste gang velger jeg nok heller bare vispet krem ved siden av geleen, det er egentlig bedre.:p

Rikkem0r sa for siden:

Gooood kveld!=) Enedelig hjemme her nå=)
Først: Kaka var veeeldig god, men glasuren var ikke noe for meg.. Det burde jeg skjønt på hva som er i den, men jeg måtte liksom prøve da.. Jeg skal absolutt lage kaka igjen, med en annen type glasur, eeeeller bare uten:D
Pruttilutt: Goood bedring snuppa, håper du kommer deg raskt :suss:

Velkommen!=) Åååh, røykfri ca like lenge som meg du.. Men nå er jeg heeelt på randen hver eneste dag!! det frister så nå om sommeren!!

Enig! Super gjeng det her! :D

Sånn riskrem med cottage cheese prøvde jeg en gang og.. Blei med den ene gangen ja :ja:

Håper alle har hatt en fin dag?=)

Foksy sa for siden:

Velkommen Anouschka :)
Lykke til videre med røykeslutt! Jeg slutta i nesten to år, og har begynt igjen :( grusomt...men jeg finner ikke skikkelig motivasjon for å slutte igjen heller..har ikke lyst til å gå opp igjen det jeg har gått ned de siste mnd, pluss at kjæresten røyker..men ifht jogging burde jeg jo absolutt slutte, og helsa generelt da! Følte meg SÅ bra da jeg ikke røyka. hmm...jeg tenker på det, men har ikke kommet lenger enn det.

Stå på begge to, og ikke tro at dere kan ta dere en liten røyk bare for en gangs skyld. Det funker ikke!

Jeg måttte ha ganske mye søtstoff i toppingen på gulrotkaka, men jeg synes den ble ganske god. Brukte smør i min da :p

Rikkem0r sa for siden:

Jeg kjørte på med både smør og en god del ekstra søtning jeg og.. Men det er den kremost naturell smaken, den klarer å snike seg gjennom og det synes jeg ikke er no godt altså.. Må nok finne på no annet lurt:rolleyes:

Foksy sa for siden:

Hmm..hva er det i originalkaka montro?:confused: Må være en måte å få det mer likt på...

Rikkem0r sa for siden:

Tror det er mange som bruker kremost til vanlig.. Jeg er ekstremt følsom for den smaken, for det gir meg en smak i munnen som minner om rømme og da blir det bare helt kræsj for meg.. Rømme er godt, hvis smaken er skjult og jeg ikke kjenner det i det hele tatt :p Må nok ha en mer sånn "standard melisglasur" lignende sak eller no jeg.. Eller så tenkte jeg at det kanskje kunne funke med bare smør og søtt???

Foksy sa for siden:

Ja, smørkrem er sikkert nydelig til! Smør og sukrinmelis :D

KarboMamma sa for siden:

God morgen!! Bare kort innpå for å si at jeg lever ler Har ferie, så pc`n har måttet vike for andre aktiviteter:) Har skjedd MYE her siden sist, og har ikke hatt ork til å lese igjennom sidene, men noe har jeg fått med meg. Hurra for de som har nedgang, så godt det må være! Og til dere som står stille/går opp, ikke gi opp!!

For min del går vekten ned, og magen begynner å bli ganske så rynkete:rolleyes: Huden blir liksom liggende i skrukker der hvor fettet tidligere har strammet... Ikke veldig sjarmerende, men det regulerer seg vel etterhvert?:confused:

bente1 sa for siden:

Godmoegen kjære venner. Ser ut til å bli en nydelig søndag her, håper dere alle får en flott dag:)

RikkemOr: Så bra at kaka ble velykket. Jeg liker veldig godt den toppingen med kremost og melis som er på min "orginale" gulrotkake, så kaka er sikkert perfekt for meg:D Men går helt sikker fint med valig melistopping eller smørkrem topping også.
Jeg er forressten litt som deg for tiden: Våkner kl.8 og får ikke sove lenger. Vet ikke helt om det er for at jeg er uthvilt eller bare at jeg må så forferdelig tisse.... hehehe:p

Foksy: Jeg startet også opp å røyke igjen i vinter etter flere år uten røyk. Det samlivsbruddet jeg hadde i fjor: Først 10 kg opp "sjokolade-trøste-spising", så begynte jeg å røyke igjen, mye jeg kan takke den mannen for gitt....;)

Karbomamma: Ååå så koselig å høre fra deg igjen, vennen, vi har savnet deg. Håper du koser deg masse på ferie!!! Grattis med nedgang, Pruttilutts opplegg funket for å sette fart på det, skjønner jeg -Og huden trekker seg helt sikkert mer sammen etter hvert!

Dollsine sa for siden:

God morgen; så trivelig å slå på pc'n og finne at flere er oppe så tidlig. Godt å ha deg tilbake Karbomamma; du har vært savnet. Så herlig at magen din er blitt rynkete!! Heller det enn utspent sier nå jeg :D

Det er mulig jeg har oversett den RikkemOr, men jeg vil gjerne ha oppskrift på den gulrotkaka hvis det er mulig.
Ser dere diskuterer smørkremen; på min "vanlige" gulrotkake lager jeg en blanding av 85 g kavli magerost
1 ts vaniljesukker
50 g margarin
125 g melis
Denne er veldig god synes jeg; mye bedre enn de med kremost:rolleyes:. Jeg ser for meg å bytte vaniljesukker med dråper, margarin med meierismør og melis med sukrinmelis?? Magerosten er i alle fall nøytral på smak, inneholder ingen kh. Det kan være at sukrinmelisen gir litt "kald" smak; kanskje er det andre søtningsmidler som passer bedre?

Dagens frokost er inntatt; majones, reker og egg + en dæsj fløte siden det er søndag:p. Skal ut og gå en trimtur nå før resten av fammen våkner og dagens starter for fullt. Bursdagsselskap:happybday og bort-på-besøk i ettermiddag; en utfordring mtp å takke nei og alle spørsmålene som kommer:_oppgitt:. At folk ikke forstår at de kan oppleves som ganske frekke:mad:!!!

Jeg har forresten kjøpt meg tyrkisk youghurt; det har jeg sett blitt nevnt i forumet. Hva bruker jeg det til?:veitikke:

bente1 sa for siden:

Når det gjelder bursdagsselskap anbefaler jeg å spise deg god og mett på forhånd - da er det lettere å motså fristelser, og ta med ett eller annet i veska som du liker og kan spise om suget blir for stort. For meg hjelper det også å kle meg i noe fint som jeg ikke kunne brukt dersom jeg ikke hadde gått ned i vekt. Masse lykke til - du greier det, skal du se, og da er det så deilig følelse etterpå:heia:

Tyrkisk yoghurt: Tzatziki er kjempegodt til grillet eller stekt kjøtt. Rasp agurk, klem av mesteparten av vesken, bland ca halvt om halvt med agurkrasp og yoghurt, finhakk og tilsett litt hvitløk etter smak, krydre med salt og pepper. Tyrkisk yoghurt er også godt blandet med litt søtningsmiddel og vaniljedråper til bær synes jeg, samt alt annet du ville brukt yoghurt til normalt. Har litt mer fett og litt mindre karber enn naturell yoghurt og er derfor bedre for oss å bruke. Greit å ha som ett alternativ til rømme og fløte en gang iblandt:D

Elanessë sa for siden:

Hei jenter!!
I går kveld kom vi hjem igjen etter to flotte uker i Spania! Har virkelig vært en avslappende og herlig ferie. Utrolig deilig følelse. Men nå er jeg hjemme igjen, og opp på vekten i morges.

Opp 1,9 kg ble det.... Veldig blandende følelser. Føler at jeg aaaaldri kommer til å se neste titall under igjen altså! grr Og jeg hadde jo ønsket så veldig stillstand i ferien da, men det er vel å tro på nissen. Jeg har ALDRI hatt en ferie uten å gå opp mange kilo. Så sånnsett har jeg jo slått en rekord nå. Aldri gått opp så lite faktisk... enda jeg aldri har vært på en sånn utenlandsferie i så mye som 2 uker. Så når jeg tenker at jeg "lett" har gått opp 5 kg på en uke, så bør jeg være fornøyd med underkant av 2 kg opp på en 2-ukerstur.
Har prøvd så godt jeg kunne å spise lavkarbo. Den første uken gikk det veldig bra faktisk. Spiste mye grønnsaker, spekemat, egg og aioli. Men den siste uken skled det litt ut ja... jeg ble litt kvalm og lei av maten der og lengtet hjem til de vante råvarene osv. Med stor innflytelse på hva de andre spiste (vi lagde jo mat selv hjemme) så ble det litt for mye karber. Derav resultatet.

Nå er jeg hjemme og rimelig klar for "avrusning". Mentalt er jeg iallefall klar, men det tar jo litt tid å komme inn i rytmen igjen. Var en rask tur på butikken i går kveld da vi landet for å kjøpe inn litt til kjøleskapet. I dag er det søndag, og i morgen er jeg tilbake på jobb igjen sukk
I tillegg har sambo satt seg på atter et fly igjen (til Polen med jobb) og blir borte i ei uke. Men mamma og søsteren min fra Nord-Norge har kjørt i hele natt og nettopp ankommet. Så føler liksom ikke helt den vante hverdagen på den måten. Med gjester i hus osv. Men er iallefall bedre enn å være hos andre. Så med litt mer innkjøp o.l så skal jeg nok klare å få lagd meg, og spist den maten jeg ønsker.

Nå skal jeg oppdatere meg litt bakover her og lese om dere andre :D

Rikkem0r sa for siden:

Ja, det var jo ikke mer enn sagt da så sov jeg jo til halv 11 idag! Kjempesmart det, siden jeg skal opp kl.05 imorgen å fly til stavanger på kurs.. Ja, da er jo sikkert kaka med den glasuren perfekt for deg!=) Da er det bare å sette i gang å bake :D

Koselig at du er innom! Trodde du hadde blitt borte for oss jeg :eek: Nyyyt ferien, og at det minsker på kroppen :)

Dollsine: Her er oppskriften til gulrotkaka :) Jeg gjorde som Foksy har skrevet litt nede i tråden der og bytta ut noe sukrinmelis med flytende natreen og jeg merka hvertfall ingenting til noen kald smak fra sukrinmelisen.. :)

Nå tror jeg at jeg må ut i sola å kose meg litt jeg.. Det er et litt tynt skylag, men ser ut som sola skinner greit igjennom :)

bente1 sa for siden:

Velkommen tilbake, Elanesse. Kjekt å høre at du har hatt en fin ferie og fått slappet av og kost deg:)
Når det gjelder vekten, ville jeg nok ventet en uke med å konkludere på den. Hvis du har spist mer karber, vil det alltid komme på noe vannvekt, og det forsvinner gjerne igjen i løpet av en ukes tid, så kanskje er det mye bedre enn du tror:D Selv planlegger jeg å vente til en uke etter ferien før jeg går på vekta igjen, da slipper jeg i alle fall å bli mer deppa enn nødvendig:)
Kos deg med besøk i huset!

Elanessë sa for siden:

Det har du helt rett i :) Ingen sorger på forskudd her nei... Satser på et litt hyggeligere tall på mandag (ikke i morgen, men neste)

Pruttilutt sa for siden:

Hei vennen! Kan være et tegn på at du går for raskt ned, og at huden ikke har evne til å følge med takten. Ev. kan det være at huden har allerede mistet sin elastisitet (svangerskap osv), og at dette er et faktum. Har du rockering med vekter? I så fall; den bør du bruke flittig. Den retter ut og reduserer cellulitter, masserer vevet og gjør at huden ser bedre ut. Den er også med på å skrenke inn noen cm.

Kjære Elanessë. Det er ikke fett du har "lagt på deg". Det er vann. Tro meg. Jeg var 7 dager i desember, og gikk opp 7 kg. 1 kg vann per dag. Det var borte på 2-3 dager. Mentalt bør du egentlig bare glemme det tallet, kose deg med de hyggelige minnene og fortsette i samme bane som du gjorde før du dro. Ordner seg dette ;)

bente1 sa for siden:

Hvordan går det med deg kjære Pruttilutten, håper magen har bedret seg og at du slipper å tibringe søndagen på lillerommet også:klem:

Pruttilutt sa for siden:

Heia Bente :love:
Virker som om magen har korrigert seg igjen, håper det holder altså!
Blir jo litt lei av lillerommet :rolleyes: Skikkelig mat er inntatt i dag, salat med egg og rømme, en frokostmuffins og et glass eggemelk :)
Har du det bra? <3

bente1 sa for siden:

Veldig godt å høre at magen er bedre og at du er "back on track" med maten også:love:

Går bra med meg :klem: har vært litt matlei og orket ikke grønnsaker i går, men har tatt meg selv i nakken i dag. Spist makrell med salat og majones til frokost/lunch og planlagt grillribbe med blomkålmos og salat til middag senere. Håper å få fettprosenten over 80 i dag - er jo veiedag i morgen:D

MariaB sa for siden:

Hei hei damer!

Er innom og melder meg etter en megasprekk! ;) hihi, den var jo planlagt da, og veldig gøy om jeg får si det selv. Det morsomste utdrikningslaget noensinne! :D
Til frokost ble det litt potetgull og et pizzastykke, men nå er det tilbake på lavkarbovogna :p

Magen min ble faktisk ikke så glad for høykarbo sjokk, skikkelig urolif ble den!

bente1 sa for siden:

Når man har mange kilo som skal av, må man beregne inn en og annen uskeielse, og det beste er jo at det er planlagte utskeielser, så har man kontroll:) Bare å komme seg rett inn i det igjen, opp på :hest:
Og magen din blir nok god igjen så snart du har fått ut den "karbo-gørra":D

Dollsine sa for siden:

Forresten; jeg tror jeg har glemt å fortelle om den store rømmegrøtfesten jeg var på forleden dag. Det ordnet seg veldig enkelt ved at alle stilte seg i køen for å få grøt - og jeg gikk til bordet med spekemat, salat og seterrømme. Forsynte meg godt av spekematen og rømmen, og litt mindre av salaten (var mye maiskorn i den:(). Da jeg var mett, ba jeg om en liiiiten porsjon med grøt; helte over smeltet smør og droppet kanelet da det var blandet med sukker. Ble stappemett!

Jeg skal i familieselskap i ettermiddag, og jeg blir ikke fristet av kakene eller noe sånt - det gjør meg rett og slett ikke noe å verken se kakene, eller se andre spise. Det som gjør det mindre trivelig å være i slike selskap er spørsmålene fra de andre om hvorfor jeg ikke forsyner meg. Ja, jeg vet jeg kan si at osv..men det er faktisk lettere å si - og få aksept for - ett nei takk hvis en tydelig har gått ned i vekt. Som dere vet har jeg gått ned 5 kg på 1 år. Har spist omelett i dag og, med bacon, ost og masse smeltet smør. Har til nå nesten spist 3 ganger så mye fett som kh og protein. Nå skal jeg på med litt "spakkel og maling", slik at jeg er presentabel til møte med familiel:D

bente1 sa for siden:

Deilig å ikke bli fristet av kakene, da, skulle ønske jeg hadde det sånn...:p
Jeg synes også det er forferdelig slitsomt at folk alltid skal blande seg oppi hva en spiser. "....ja, men du må da kunne ta ett kakestykke..." er den typiske frasen. En må bare heve seg over det, tror jeg, og tenke at de ønsker deg ikke ondt, de mangler bare innsikt og forståelse. Masse lykke til i kveld, Dollsine:)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg skulle jo ut å sole meg litt jeg... Det skal jeg snart gjøre nå, i mellomtiden har jeg vært hos ei venninne og bestillt ferie :D På onsdag reiser jeg til Tyrkia :eek: Og jeg skal til stavanger tiiidlig imorgen og er ikke hjemme før tirsdag kveld... Dårlig tid? JA!! Men det blir deeeeiliiiig :D Samtidig føler jeg i grunn at jeg driver å utfordrer meg selv i forhold til kosthold litt vel mye om dagene.. Og jeg kan nesten garantere at det blir røyking der nede... Og et par øl kommer det også til å bli.. Heldigvis da, så er hu jeg skal med gravid, så det blir ikke no mas og press på heftig festing til langt på natt.. Det passer meg bra :ja:

Så bra ut du er bedre i formen idag Pruttilutt :klem: Og velkommen hjem fra ferie Elanessë :blomster: Håååper jeg klarer å være like flink som deg! Nå blir det jo ikke kokkelering på meg da, så får bare basere meg på mye grønt og kjøtt og håpe jeg finner noen gode fettkilder=)
Maria B: Sånn blir magen min også hvis jeg skeier ut.. Heeelt på trynet, kjempevondt og kjenner den er sinna som fy.. Så altfor mye karbo gjør meg kun vondt.. Men er jo bra du kosa deg og at du hadde en super kveld da! :D

bente1 sa for siden:

Blir deilig med ferie da RikkemOr:D Litt av en tidsplan du har lagt opp til, ja, du får pakke ferdig i kveld, så blir det ikke stress tirsdag:)
Alltid utfordring når en er på tur ja, jeg tenker det samme når jeg skal til Hellas. Tror jeg skal ta sikte på å stort sett holde meg på 50-70g kaber om dagen, er et mer realistisk mål enn å prøve å være i ketose - og så har jeg regnet ut at da er det pass til en is hver dag:)

Rikkem0r sa for siden:

Ja var litt lite gjennomtenkt det der, men er verdt det altså=) Blir herlig med noen late dager i varmen :D Nei jeg regner ikke med å være i ketose jeg heller, har ikke tenkt på antall gram KH bare at jeg spiser så riktig jeg klarer og unner meg litt innimellom.. Is tror jeg ikke det blir så mye av, men en og annen øl og litt frukt det må jeg nok ha..:p Elsker frukten i "syden-land", den er moden og saftig på en helt annen måte enn her hjemme :sikle:

Dollsine sa for siden:

Da overlevde jeg familieselskapet i dag og; takket pent nei til kaker og sa at sånn var det nå. Og så sa jeg at de kunne få høre hvorfor ved en annen anledning. Puh.... Nå har jeg laget en stor form med lavkarbolasagne; utrolig kjekt å ha i fryseren. Tidligere har den hatt vel mye kh ift fett, men den fikset jeg i dag med mer ostesaus. Nå er fordelingen 30 g fett, 5 g kh og 18 g protein pr porsjon. Med ekstra rømme oppå blir dette enda bedre:D

Nå skal jeg hive meg rundt og vaske litt gulv! Det er meldt nydelig sommervarme i trøndelagen de neste par dagene, og da orker jeg ikke se på alle hybelkaninene:kanin:. Vi snakkes med senere i kveld!

Appelsinpiken sa for siden:

Nå er jeg tilbake fra helgen og må melde om min sprekk, som var planlagt, men likefult en sprekk.

Var på obs og kjøpte en sjokolademousse fra et selskap jeg ikke hadde hørt om før (men visste at moussen var gooood!) og den hadde 17,x karber/100g. Så den endte på rundt 20 karber totalt i hele pakka. Spiste ellers perfekt lavkarbo. Kosa meg sååå fælt, men ble litt småkvalm mens jeg spiste den så koste meg ganske lenge med den også.
Sjekka med ketostix både i går kveld (noen timer etter den ble spist) og igjen nå nettopp (greit nok at man skal sjekke før man legger seg, men kroppen min vet enda ikke når jeg har tenkt å legge meg :p) - og er fremdeles i ketose! Fikk i meg rundt 30-35 karber i går (skrev ikke inn på diett.no, så gjetter bare og er minst 30 uansett). Supert å vite at jeg kan tillate meg småting uten å falle ut av ketose!

bente1 sa for siden:

Helt riktig svart Dollsine, en bør slippe å sitte og forvare seg i alle mulige sammenhenger:)

Applsinpiken: Så bra at du kan ha slike små utskeielser uten å dette ut av ketose - missunner deg det altså:)

Her måtte det også gjøres litt husarbeid i dag, greit det ser ok ut før en ny arbeidsuke starter. Siste uke på jobb før jeg starter på første del av ferien. Reiser ikke bort før den 18. da, men skal bli godt med hjemme-late-seg ferie også :p

Rikkem0r sa for siden:

Signerer :ja:

Nå holder jeg på å steke opp lapper sånn at jeg får i meg litt frokost imorgen mens jeg koser meg med en kopp fløtekaffe og pakker litt både til stavanger og tyrkia innimellom=) Får nesten litt reisefeber, men glad vi bestillte så nærme sånn at jeg ikke har gått å gleda meg leeenge.. Det er så slitsomt :p Bedre med spontan-turer synes jeg :D Fløtekaffe har jeg bare fått heeelt dilla på asså.. Må begynne å passe på litt tror jeg, og jeg håper virkelig ikke fløte er en partystopper for meg! :p
Har alle dere andre en fin kveld da?=) Personlig er jeg veldig fornøyd med fotballkvelden, endelig kan det se ut som det begynner å gå veien :)

bente1 sa for siden:

Har vært en rolig kveld her, RikkemOr, bok, tv og pc. Ikke verdens beste matdag i dag heller, mye småspising mellom måltidene, ikke noe med karber da..., men men, ny uke i morgen...;)
Ønsker deg en god tur i morgen tidlig, håper det blir et spennende kurs!:)

Ønsker alle en riktig god natt, sove godt alle sammen:)

Angemi sa for siden:

Prot; 38% = 90g
Fett; 60% = 144g
Karb; 2% = 4,3g

98 kg v første veiing 6 juni..
98,7 20 juni-
i dag v jukseveiing 99 blank.. veiedag i morgen som er den som teller, SPENT!

Synest fremdeles jeg ligger høyt på prot og kansje litt lavt på fett, men de dagene jeg har lagt "perfek"t på 75/20/5 blir det så høyt på kcal.. og vekten er STUCK på de samme tallene hele tiden. Vil så gjerne se noen RESULTATER snart, trenger det for å holde motivasjonen..

Trenger litt hjelp her; begynner å lure på om jeg må gjøre noe drastisk, som å kutte alle meieriprodukter for å få en pang start, men hva skal jeg spise da? Viss jeg skal kutte på protein fordi det danner aminosyrer som hindrer meg å gå ned i vekt + meieri som er blitt min vei til fett.. hva har jeg igjen da?

Spist endel fiberhusk de siste dagene (grei måte og få opp fett og ned prot), men nå ser det ut som det får magen min til å klikke totalt. Sorry detaljene men det som kommer ut er missfarget og tyggislignende, noe som gjør meg litt bekymret -kan dette ha noe med utskeielsen på lørdag? Noen som har opplevd noe lignende? Bør jeg gå til lege? Føler meg ellers bra...

FUSTRERT. Føles som kroppen min bare har bestemt seg for at samme hva jeg finner på, så skal den klomholde på alt den har! Ikke slippe et eneste gram!.. Hva er denne fett-fasten dere snakker om, kan det være en løsning?

Måtte bare skrive litt, godt å få ut litt fustrasjon og irritasjon. Vet at siden jeg sikkert stresser med dette gjør jeg bare vondt verre, men hva skal en gjøre. Jeg vil men får ikke til og det er fusterende det.

Ehhhhhhh - :confused:
Vitaminer??
Leser plutselig her et stad at det er en selvfølge når man er i ketose.. Er det det..? I så fall - oups. :eek:

Har ikke tatt en vitamin jeg..

En slurk med sanasol i ny og ned.

Hva gjør dere andre? Og i tilfelle hvilke vitaminer er det som var obligatoriske liksom..

Nei da - jeg har ikke sovet i timen - er bare litt fersk.. :D

bente1 sa for siden:

Godmorgen kjære venner. Veiedag i dag 300g ned, ikke så mye, men tar enhver nedgang med et stort smil, jeg:D

Angemi: Ville nok ikke prøvd noe så drastisk som fettfaste før du har stått stille veldig lenge. Det du imidlertid kan prøve aller først er å få til en bedre balanse 75-20-5, det er av de aller fleste regnet som den optimale balansen. Jeg tror en bør prøve det som er regnet som optimalt for kuren først over en periode, dersom en kjenner at det ikke fungerer kan en begynne å gjøre justeringer. -Men foreløpig ligger du langt unna det optimale. Både mer grønnsaker og mer fett i forhold til proteiner, vil jeg anbefale. :ja:
Ikke vær frustrert kjære deg, husk at det tar tid å omstille kroppen, og alle kropper er forskjellig, så det tar ulik tid for hver kropp. Stå på du:klem:
Og det med magen høres for meg ut som det kommer av utskeielsen du har hatt;)

Nysgjerrig nok: Ja, det er nok anbefalt å ta vitaminer/mineraler når man er i ketose ja, når man skal lever på så lite som 15g karber om dagen, kan man få for lite av enkelte vitaminer og mineraler. Jeg kjøper en multivitamian-mineral tilskudd på apotek. De selger spesial vitaminer på ketolyse.no, men personlig syns jeg det blir for dyrt i forhold til det de selger på apoteket, det blir en vurdering hver enkelt får gjøre. Sanasol troor jeg det er sukker i, så det ville jeg vært forsiktig med.:)

bente1 sa for siden:

[quote=Angemi;1148010]Prot; 38% = 90g
Fett; 60% = 144g
Karb; 2% = 4,3g

Forresten: Når jeg ser to ganger på disse tallene, syns jeg ikke det stemmer: Husk at det er ENERGI-prosent du skal se på, ikke prosent i gram. Sjekk på diett.no og finn ut hva du virkelig ligger på først...

Angemi sa for siden:

What??:eek:Kansje det er svaret, jeg regner nok på feile tall. Hvordan gjør jeg det? Og foresten tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette!!!

bente1 sa for siden:

Du legger det du spiser inn på diett.no. Til høyre oppe finner du en tagg som sier kakediagram, trykk på den, da får du fram energiprosent:)

Angemi sa for siden:

ok da blir det 72fett/26 prot/2karb, så det blei faktisk hakket bedre. Da må jeg faktisk litt opp på fett og ned på prot som jeg trodde.. men må jeg opp på karb også:eek: ? eller er det ok å ligge så lavt?
Og ka med kcal er det noen grense jeg bør holde meg innenfor/over: Blei bare 1200 kcal på meg i går

bente1 sa for siden:

Da ser det bedre ut, ja:) Litt bedre fordeling fett/protein, så er du der. Det ordner du lett med å velge fet fisk istedenfor mager fisk, kyllinglår istedenfor kyllingfilet osv. I tillegg ville jeg prøvd å få i meg litt mer grønnsaker, 4g karber per dag er veldig lavt. Noen får ikke vektnedgang hvis de ligger for høyt på karbene, noen får det ikke hvis det ligger for lavt. Prøv det anbefalte aller først, hvis det fungerer, så fortsetter du med det. Hvis det ikke fungerer, så må en prøve seg fram med justeringer.
Pass på å drikke nok vann også: 2,5-3 liter pr dag :)

bente1 sa for siden:

Glemte å si: 1200 kcal per dag er veldig lavt, da kan kroppen gå i sparebluss. I utganspunktet skal du ikke telle ckal, kun holde deg under 15g karber og få til riktig fordeling. :)

Linda69 sa for siden:

I dag er jeg plutselig slapp, bare å gå i trappene kjennes ut som hard trening.. jeg kjenner meg svak i musklaturen, var ikke iketose i går eller i morges.... Spiste nok for mye deilig norske jordbær ja.... men det kan føles som om jeg ble uvel av dem?? Noen som erfaringer som dette???
Ellers ønsker jeg alle en strålende lavcarbo dag!!! :)

MariaB sa for siden:

Siden denne tråden er noe lang å lete gjennom... Kunne dere vær så snill å legge ut oppskriften på disse lappene en gang til?:)

Pruttilutt sa for siden:

Her :)

MariaB sa for siden:

Takk! Er disse best å spise ferske, eller kan man lage opp en ladning og f.eks fryse?

Pruttilutt sa for siden:

Tror ikke jeg ville fryst de, men de kan spises kalde :)

Okidok - da er jeg i gang med multivitaminer. I tillegg til sanasolen (står sukkerfri på..)
Noen som tar noe annet? Er det spesielle vitaminer / mieraler man bør passepå å få i seg? Noe man fort går tom for?

God morgen forresten - eller formiddag.. :)

MariaB sa for siden:

Uff, jeg tar ikke noe jeg... Bør nok kjøpe litt vitaminer ja!
Nå er jeg på hytta og jeg og mamma koser oss med deilig lavkarbo mat:) tur har vi også gått!

Hehe - da var vi i alle fal to!!

Var liksom måten det var skrevet på: "...man tar da selvføleglig vitaminer...." som jeg ble litt satt ut av.

Selfølgeligheter er noe tøys!

Kos deg med moder'n og tur. Hørtes godt ut!

bente1 sa for siden:

MariaB: Kos deg på hyttetur, høres deilig ut:)
Nysgjerrig nok: hehehe - ja, man tar da selvfølgelig vitaminer:D

Jeg kjenner at jeg er matlei for tiden, slet med det i helga også. Har liksom ikke lyst på en del av de tingene jeg har spist mye av i det siste:(
Er kanskje litt streng med meg selv: Tenker at jeg må ha i meg så og så mye og variert m grønnsaker, spise fisk så og så ofte, velge de feteste kjøttvarene, unngå nøtter og bær for å holde kh så langt nede mot 10g som mulig, prøve å få fettprosenten opp i 80% osv. Så nå tror jeg jeg må ha noen dager hvor jeg bare tenker på å holde meg under 15g karber og ellers gjør litt hva jeg har lyst til. Dropper grønnsaker og fisk om jeg vil det, spiser grøt, lapper og t-kaker istedenfor ordentlig middag om jeg vil det, og tillater meg litt nøtter og bær om jeg vil det. Tror at hvis jeg presser meg til å spise ting jeg ikke har lyst på, så blir det bare værre, går forhåpentlig raskere over om jeg er litt mindre streng med meg selv:)
Si at dere støtter meg på det da, jenter, please:snill:

Angemi sa for siden:

Bente1; Takk for hjelpen tidligere i dag:) Gav meg nok energi til å fortsette og forsøke å få ting riktig denne gangen.

Synest det du tenker høres veldig lurt ut. Bedre at du er litt snill med deg selv og får i deg mat, enn at det sier helt stopp og du ender opp med å spise alt for lite.. Det går nok over skal du se;)

bente1 sa for siden:

Tusen takk, Angemi! Ja, vi trenger å være her inne og hjelpe og støtte hverandre, er overbevist om at det er lettere å lykkes på den måten:klem:

Rikkem0r sa for siden:

Det synes jeg absolutt du kan gjøre :ja: Selv om det er litt sånn jeg har levd i det siste.. Vært litt lite grønt.. OG når jeg var på vekta idag morges( nesten natt! 05:00 er forbanna tidlig :eek:) Så var det ikke noe trivelig i det hele tatt.... 78,6 er enda mer opp igjen det.. Jeg blei sur da ja... Og idag har det skjært heeelt ut.. Begynte med lapper og en fløtekaffe til frokost, spiste 2 osteskiver, 2 skinkeskiver og en tomat på flyet, salat med kylling og egg og litt egge/rekesalat til lunsj.. Sååå vøttø.. Var jeg ute å shoppa meg litt sommerklær til tyrkia.. Kjekt å ha et par kjoler og enkle klær å hive på seg til stranda og på kvelden=) Da fant jeg ut at jeg skulle spise... Det blei kyllingfajitas, spiste kun kjøtt og salat da, ikke ris og lefse.. Meeeen hvordan den sausen og marinaden var det vet jeg lite om... Toppa ALT med 2 øl ( det var 25 grader og jeg satt i solveggen, måtte bare) og en mango-margarita:eek::eek: Smakte det godt?? JAAAA, men verdt det?? Hmmm... Dritt-dag asså... Har akkurat vært nede å spist kvelds i hotell-restauranten nå, den mest fantastiske kyllingsalaten jeg har smakt noensinne tror jeg faktisk :sikle: Er dere i stavanger, stikk innom hotellrestauranten på Quality(?) Comfort Square Hotel og kjøp den asså, helt herlig..!=)
Så det var oppsummering herfra da.. Nå ligger jeg i senga med skikkelig skallebank fordi det er sånn jeg blir når jeg bare drikker et par øl.. Enten 1 eller 10 er typisk for at jeg skal holde formen fin :p Jaja, en drittdag det her.. En ting å gjøre da, opp på hesten igjen.. Blæææ.. Kunne ønske speilbildet mitt eller vekta bare kunne hjelpe meg litt med motivasjonen... Bare se litt forskjell liksom, det hadde vært fint.... Det kommer vel etterhvert... Håper alle andre har hatt en mye bedre dag enn meg?=)

bente1 sa for siden:

Uff, kjære RikkemOr, det høres ikke ut som en god dag, nei. Sender deg en kjempestor trøste:klem:og masse:love: Jeg håpe du uansett passet på å kose deg skikkelig med det du spiste og drakk:) -Og ja, så er det bare opp på hesten igjen ja!
Ja, vet at hvis jeg ikke spiser helt riktig, så vil det få konsekvenser, men skal i alle fall holde meg i ketose. Følte meg bae så lei at jeg var redd for en sprekk hvis jeg ikke slakket litt av. Forhåpentligvis går det over igjen hvis jeg tillater meg litt mer noen dager
Skal prøve den restauranten en dag, bor i Stavanger jeg;)

Rikkem0r sa for siden:

Åååh, ja da må du smake på den salaten :D Nei, ingen god dag.. Men imorgen er en ny dag:o

bente1 sa for siden:

I morgen er en ny dag, ja, vennen. -Og neste gang du er her i byen, år du heller komme og bo hos meg, så skal jeg passe på at du ikke blir utsatt for slike fristelser;)

bente1 sa for siden:

Godmorgen kjære venner - måtte innom en tur og ønske dere alle en god dag:)

MariaB sa for siden:

God morgen!

gjesp
morgenfriske unger og en småforkjøla mamma er ingen bra kombo...

Rikkemor: god tur!!kos deg!

Nå skal jeg prøve meg på disse lappene :sikle:

Rikkem0r sa for siden:

God morgen alle sammen:) Ja, Bente det tror jeg hadde vært mye lurere.. Jeg er altfor svak for øl spesiellt i varmen når jeg er vekk hjemmefra.. Etterpå blir det vel hjem å tømme siste rest i kjøleskapet og så pakke ferdig før det er avgårde.. Gleeder meg :D Skriver på iPhone, så får bli litt kort dette her.. Håper alle får en super dag!:)

Pruttilutt sa for siden:

God morgen, ladies!

Bare en kjapp oppdatering herfra. Veiinga i går kunne jeg glatt ha vært foruten. Vært trist og slapp siden da. Det gav meg heller ikke motivasjon til å "ta meg sammen", og jeg som trodde mams skulle være den største hjelpen av alle... Den gang ei. Virker som om det er lettere å gjøre dét når hun selv er i trygge omgivelser.... Tipper jeg ikke blir lengre i Bodø enn ei kort uke. Jeg trenger jo støtte?

Det var forferdelig grusomt å se vekta høyere enn da jeg startet for fire-fem uker siden. Mandag var jeg 91,6, nå mandag 94,2.

Nå ut i solen og lese litt... Ha en fin dag :)

bente1 sa for siden:

Kjære Pruttilutt, stor :klem: Vær litt inne her med oss, så skal vi gi deg støtte - helt sikkert - du har jo støttet og hjulpet oss alle her:love:
Det med å ha besøk er flott når de "er på din side" - da kan en støtte og motivere hverandre. -Men noen ganger kan det også være problematisk, for hvis den ene gjør feile valg, er det lett at en drar den andre med seg. :rolleyes: Forstår at det føltes ille å se vekta tilbake der den var i begynnelsen av måneden, men du vet jo vennen, at du legger ikke på deg så mye fett i løpet av noen få dager, og vannvekten går av igjen så snart du kommer i ketose og gjør ting riktig:ja: Se hvordan det går i Bodø, kanskje du skulle prøvd å snakke med mamman din og si det blir litt tungt for deg når du føler alt arbeidet du har gjørt de siste ukene forsvinner?
Og kjære vennen, bruk oss, det er derfor vi er her, for å hjelpe og støtte hverandre, vi trenger det alle sammen:love:

Appelsinpiken sa for siden:

God morgen!

Dagens snikveiing avslørte at vekta er den samme som for nesten en uke siden. Er vanskelig å planlegge nok sånn at jeg får i meg nok fett nå som jeg har merkelige arbeidstider fra dag til dag, og bruker halve dagen på pendling. I dag skal jeg ut å kjøpe cocosa så jeg har med til tyrkia. Der nede skal jeg hvertfall klare meg!
Har lovt meg EN utskeielse - og det er når kjæresten kommer ned den tredje uka jeg er der. Da skal vi på en bestemt restaurant og spise kebab - og denne bestemte kebaben serveres på en restaurant med hvit duk og smaker nesten likt som gatekjøkkenkebaben her i byen jeg bor - kebabtallerken med pommes. (Har så langt ikke smakt noen lignende noe sted å landet - og dette er laaangt unna bislettkebab! MYE bedre!)
Spiste "min" kebab i går - i pita og droppa pitaen. Nammis! Herlig å kunne kose seg litt uten å bli kvalm eller oppblåst. Får sjekke med stix i kveld, men tror ikke jeg falt ut av ketose av det heller :)

Har skrevet handleliste med mandelmel, kokosmel og cocosa. Leste at cocosa skal funke på solbrent hud også - perfekt! Nå skal det hvertfall ikke stå på mulighetene når jeg skal bestemme hva jeg skal spise!
Skal jobbe der nede, og istedet for å satse på restauranter, så kan jeg ha med meg lavkarbomatpakke (i 40 pluss. trenger ikke mikro for å varme opp igjen pizzaen :p)

Rikkem0r sa for siden:

Vet du.. Jeg hadde akkurat samme drittdagen igår.. Veiinga gikk dritt, følte meg dritt alt var bare skikkelig kjipt.. Er litt bedre igjen idag, men kjenner jeg fortsatt er litt sur og lei... Men jeg synes ihvertfall det hjelper mye å være innom her og få det ut.. Få snakka litt om det med likesinnede liksom.. Håper det kan hjelpe deg også, like mye som du har hjulpet oss tidligere! :love: Og når du kommer hjem og får tatt deg tid og finner motivasjonen til å gå ordentlig gjennom alt (akkurat som jeg burde gjøre selv...), så tror jeg nok du sitter inne med så mye kompetanse på det feltet her at du vet akkurat hvor justeringene trengs :ja: Du har tross alt allerede fått utrolige resultater, og det viser at du kan :love:
Nå er lunsjen over her, og jeg må vekk fra pc'en og inni klasserommet og tilbake på kurs..
Kos deg masse i sola og bare nyt dagen :klem:

Foksy sa for siden:

Hei alle sammen!
Kort innom via iPhone siden jeg er på "ferie" i Fredrikstad uten nett..
Jeg ser at flere sliter for tida med uønsket vekt, og tenker at kanskje man ikke bør pøse på med mest mulig fett og flest mulig kalorier for at det skal fungere? Tror kanskje at det hjelper i begynnelsen for de som har veeldig mye å ta av...meg har det iaf ikke funka for.. Men man må finne sin greie da :)

Jeg skeia skikkelig ut i går med ekte lasagne, tok vekk deler av pastaen, men fik da i meg litt også...merkelig nok merker jeg ikke noe på hverken magen eller andre ting. Null ubehag :o
Vet ikke hva vekta sier da, har ikke vekt her :p
Men løpetøy har jeg med, fikk mine 30 min med jogging i får kveld, og klarte nå 2 km sammenhengende før jeg måtte gå litt :D det går fremover!!
Ønsker alle en god sommeruke, endelig har vi fint vær (her iaf :) ) og god Sydenferie til de som skal dit....høres deilig ut!

MariaB sa for siden:

Jeg tenker litt det samme faktisk! Jeg spiser såpass med fett at jeg blir mett, men pøser ikke på for å få opp fettprosenten :ja:

Rikkem0r sa for siden:

Jess jenter, da er kurset vel bestått og jeg sitter på Sola og slapper av med pc foran meg og musikk på øra :) Det er jo helt greit, selv om jeg jo kunne ønske at flyet gikk litt tidligere enn 17:15 siden jeg har en del å styre med hjemme før jeg skal avgårde igjen... Men, men.. Ingenting å gjøre noe med, så er vel bare å slappe av og nyte tia så godt som mulig :rolleyes: Har akkurat spist en burger med ost og bacon uten brød og med salat ved siden av istedetfor pommes frites, ja og med aioli ved siden av da :smile: Smakte det=) Kjeder meg allerede jeg.. Heheh, off=) Meeen, på denne tiden imorgen er jeg i Tyrkia :eek: Det er så villt hvor fort det har gått asså.. Kan nesten ikke skjønne det liksom..

bente1 sa for siden:

Jeg har egentlig aldri tenkt at det er et poeng å ha høyest mulig kalori inntak, selv om man har høyere forbrenning i ketose så er det en grense - man må jo spise mindre enn man forbrenner for å gå ned i vekt.:)
Det jeg imidlertid kjenner er at hvis jeg spiser mye fett, så holder jeg meg lengere mett, jeg spiser mindre mellom måltidene, kan ha sjeldnere måltider, og da ender jeg faktisk på et lavere totalinntak av kalorier. Kommer jeg for høyt på proteinene i forhold til fettet, får jeg sug på samme måte som om jeg spiser karber, da spiser jeg mer mellom måltidene og tettere måltider, og jeg havner faktisk totalt på høyere kaloriinntak.:rolleyes:
I tillegg er det jo kjent at fettinntak styrker fettforbrenningen, og det er jo nettopp bedre fettforbrenning man ønsker å oppnå;)

Problemet mitt nå er igrunnen at jeg er litt lei endel av de produktene jeg vet hjelper meg..... Men kanskje må man være tålmodig, regne med at dette tar tid og at man ikke greier være så streng med seg selv hele tiden. Når man blir litt lei kan man kanskje ta noen dager og være litt mindre streng, for så å stramme til igjen:) Sånn tenker i alle fall jeg akkurat nå:ja:

Pruttilutt sa for siden:

Så søte dere er - enda en gang :love:
Har egentlig konkludert at jeg er på en ned-tur nå (psykisk), og at energien til å holde fokus her inne og i kjøleskapet daler sakte men sikkert. Får øke litt på pillene og se om det hjelper - jeg vil heller være hypoman og "med" enn nefor og daff :rolleyes:

Nå er grillskiver inntatt med rosenkål ved siden. Og ellers har jeg spist snop og kjeks, så det går så som så. Må gi meg selv noen dager nå :) '
Blir greit å dra til Bodø, litt mer rom rundt ørene :o

bente1 sa for siden:

Gi deg selv noen dager du Pruttilutten, tror det er greit å gi seg selv litt tid når man har en nedtur - samme hva nedturen skyldes:) Psykisk kan det kanskje være godt med litt miljøforandring også - du skal se energien din snart kommer tilbake :suss:

bente1 sa for siden:

Gratulerer mde bestått kurs:heia:
Godt å høre at du er inne i det igjen med maten. Masse lykke til med pakking og ordning:)

Dollsine sa for siden:

Hei alle sammen. Ser at det er flere som har samme type dag som meg:( - og jeg som trodde jeg var den eneste gitt....:_oppgitt: Etter å ha lest innlegget mitt før posting, er det på sin plass med en advarsel. Trenger du ikke negativt fokus så ikke les dette.

Er ganske enkelt møkk dritt lei. Lei av å ikke gå ned i vekt. Lei av å se det &%¤# 82 tallet i så mange måneder. Lei av å tenke nok fett, nok fett osv. Jeg som har holdt den fettprofilen de siste dagene har faktisk vært ute av ketose de to siste dagene. Har holdt meg på "den smale sti" med tanke på hva jeg spiser, takket nei til både det ene og det andre, ikke drukket vin:hylgrine:, ingenting utenom mat med fett, fett, fett. Og vann. Drikker så mye vann at jeg synes jeg bare går på toalettet på jobben. Og så skjer det ingenting. :veitikke:Jeg kommer ikke til å gå tilbake til brød, potet, sukker osv - det orker jeg ikke. Men jeg vet ikke om jeg orker dette mer heller:nei:. Jeg som er "ferdig" med trøstespising som metode for å takle dårlige dager sitter og gomler en atkinsbar - som trøst. Takk til dere som er så støttende; jeg kjenner omtanken når jeg leser svarene til de andre som også har "blåmandag" i dag. Skulle gjerne støttet dere jeg og, men ikke i dag

majo1 sa for siden:

Nå er første uka unna gjort! og eg er ca 3 kg lettere :D :D :D Så deilig at det skjer noe, så fort! Har nådd ett av mine delmål, som er å komme ned på 110 på vekta. Neste delmål er 105!

Har bakt meg brød idag, og er klar for en ny uke :) forsetter det sånn kan eg ikke klage!

Ha en fin uke alle sammen ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.