< Tilbake til oversikten

Den store felles ED-tråden

#2401

streber sa for siden:

Prøvd kjøttdeigpizza???Alt lov der, familien her elsker den, osten er ikke så bra i fase to-men den kan du plukke av om du vil da. Men jeg lover-du greier ikke mange stykkene-mettende ja!!!


#2402

streber sa for siden:

Gratulerer med nedgang hele gjengen! Stå på!!


#2403

Kozemor sa for siden:

Takk folkens!!!

Jeg er jo fortsatt i fase 1 da....
Kjøttdeigpizza har jeg ikke hørt om og derfor ikke prøvd. Har vel kanskje ikke lov til å ete det i fase 1.

Jeg ANER ikke om vi kan bruke buljong... Har kikket litt på noe grønnsaksbuljong jeg har liggende, men mener det er ganske mye karber i den...

Vanlig eggerøre er så mye bedre enn den på pose! Da kan jeg glatt ete eggerøre hver dag som det var anbefalt.

Hva jeg eter hver dag....

Jeg spiser konsekvent kjeks til frokost og suppe til lunch i ukedagene når jeg går på skolen. Det er så lettvindt, og en bar til mellommåltid. Til middag eter jeg paella, eller mushrom greien med grønnsaker. Middagsposene blir liksom litt sånn at jeg hiver det i meg så er grønnsaker eller salat selve middagen. Til kveldsmat har jeg pleid å spise cereals eller creme brulet.

De siste dagene har jeg spist eggerøre av vanlig egg, og i går tok jeg litt kokt skinke i. Da hadde jeg hatt stillstand i noen dager og plutselig datt vekta. Spiste også salat med litt fenalår i går.

Lurer på om jeg rett og slett har spist for mye grønnsaker? Men det er kjekkt å høre at man kan ete egg i allefall. Dette skal jo være en lavfett diett, så å lure i seg litt fettfri kjøttpålegg er nok ikke det verste tydeligvis :D Vi får se hva som skjer fremover... Stilner det igjen så får jeg heller kutte det ut. Er egentlig ikke ute etter voldsomt raskt vektnedgang. Hode og hus skal jo også være med... Men dette er det eneste kostholdet som har klart å rikke vekten overhodet, så det er utrolig kjekt!


#2404

Kozemor sa for siden:

Høres supert ut! Men hvor mange egg kan man ete? regner ikke med vi kan ete ubegrenset av det. To egg til et måltid med grønnsaker/salat til, er det greit?


#2405

Lille34 sa for siden:

Det tror jeg ikke jeg har prøvd... Hvordan lager du kjøttdeigpizza:confused:

Pleide å lage meg ostepizza da jeg gikk på lavkarbo før, hvor bunnen var erstattet med skivet ost. Men den er det jo masse fett i og det skal jo ikke vi ha så mye av :)


#2406

Lille34 sa for siden:

Ble tipset av min ED-kursleder om Salzbürger-te (tror jeg det heter) som selges på helsekostforretninger. Det er en urtete som skal hjelpe på fordyelsen. Kjøpte den på tirsdag, og den funker!!:D:D Anbefales!:D


#2407

streber sa for siden:

Fase 1 ja, nei da bør du vente med kjøttdeigpizza til fase 2:)
[size=3][/size]
[size=3][/size]
Oppskrift: 2 pakker kjøttdeig, gjerne kyllingkjøttdeig, blandes med 3 egg, litt vann og masse krydder. (jeg bruker en krydderblanding fra Sverige,ganske lik tacokrydder i smak, chilli, hvitløk, salt og pepper er tips)
Bland alt med hendene, skal bli seigt.klemmes ut på smurt form. Ca 1,5 cm tykt. 225 grader i 10-12 min. Ut av ovnen og ta på det fyll du ønsker og ost. Ca 5 min til i ovnen. Perfekt med salat til!
[size=3][/size]


#2408

streber sa for siden:

jepp:)


#2409

Kozemor sa for siden:

Høres knallgodt ut! Bare halvannen uke igjen så skal de prøves ut :D


#2410

Lille34 sa for siden:

Den må prøves:p Hva pleier du å bruke til fyll? Vanligvis er jo kjøttdeig iblandet diverse det mest brukte fyllet, ihvertfall for min del. Men det må da bli litt vel mye, eller? Og skal ikke ost egentlig vente til ut i fase 3?


#2411

streber sa for siden:

Bruker 1 pk-toppen-kjøttdeig til fyll, biffstrimler om jeg har det. Krydrer så det passer ok med bunnen. Hakkede tomater. champinong, løk. feks. Ost skal vente til fase tre ja, men det kan jo plukkes av, eller lage den uten.
[size=3][/size]
Jeg innrømmer glatt at det ble både litt ost og fløte-langt ifra hver dag-i fase to på meg nå sist. Har holdt på i over et år nå og er passelig møkklei, så fullt så nøye som før er jeg ikke.:o


#2412

Lille34 sa for siden:

Mulig jeg venter til fase 3 før jeg prøver, eller at jeg lager den i romjula når de andre spiser vanlig pizza. Er uansett ferdig med fase 2 like etter jul :) Første gangen jeg prøver meg på Eurodiett, så jeg prøver så godt jeg kan å holde meg til fasene. Har jo prøvd lavkarbo før, men har ikke fått det til å fungere før nå.
Synes ikke det er noe galt i å gjøre som du gjør, Streber, med å bruke litt ost og fløte av og til. Dessuten er begge deler lavkarbomat. Man skal jo leve også, og da er det lov å kose seg innimellom, både med annen lavkarbo og høykarbo når anledningen byr seg. Så lenge lavkarbo er standardmaten :)


#2413

streber sa for siden:

Som jeg sa til legen min på forrige time, jeg lengter noe sykt etter å leve som jeg gjorde før ED, jeg vil ha skikkelig lavkarbomat, holdt vekten fint, men gikk ikke ned!Så nå for tiden jeg er ikke så flink med Ed (selv om jeg vet hvordan man skal følge det), men flink med lavkarbo, det er jeg. I følge bmi ( som etter min mening er noe forbanna tull)er jeg overvektig fremdeles, men som jeg ser det har jeg bare noen pyntekilo igjen. Jeg skal da ikke bli noen modell, bare ha en kropp som ikke er for tung å bære på. Så det blir vel en strengere periode når Rigaturen er over og deretter nå julen er over. For å ta av det som kommer på, ved disse to anledningene.


#2414

Lille34 sa for siden:

Høres ut som en avslappet og fornuftig holdning, Streber:) Er helt enig i at BMI er noe forbanna tull, spesielt fordi den ikke tar hensyn til beinbygning. Når jeg er ferdig slanket, er jeg fortsatt overvektig ifølge BMI. Jeg sier meg fornøyd når jeg har nådd en vekt jeg trives med, uavhengig av dette tullete måleinstrumentet som BMI er...


#2415

streber sa for siden:

Godt å høre flere er enig i det, om jeg skal gjøre som bmi sier vil jeg være veldig tynn, jeg har ikke veid 65 kg det siden i 99, da var det bare for å komme lengst mulig ned før planlagt graviditet, jeg visste jo at det kom på noe voldsomt da.


#2416

Lille34 sa for siden:

Jeg vil helst ikke under 70 kg. Veide 66 kg etter siste fødsel for 11 år siden, men jeg trivdes ikke der. Har grov benbygning, noe som førte til at kinnbena ble altfor synlig og fikk meg til å se innhult ut. Vil ikke tilbake dit. Anser trivselvekten min for å ligge på 72 kilo, så jeg skal dit, men ikke lenger :)


#2417

streber sa for siden:

Samme her, 70 har vært målet hele tiden. Hoppet mellom 70-73 og ned igjen i mange år og trivdes bra. Helt til betennelser i kroppen våren 2008-kastet 19 kilo på iløpet av 1/2 år, på det samme strenge kostholdet jeg så greit hadde holdt vekten på før(ingers rugbrød-visste ikke om lavkarbo da). Fikk det bedre i kroppen etter omlegging til lavkarbo høsten 09, men måtte ha hjelp av ED for å få ned vekten.


#2418

Kozemor sa for siden:

Her har vekte stått helt stille.... Har gjort i en uke.... og i går gikk jeg over på fase 2...


#2419

Simba1 sa for siden:

Kozemor: Her også står det stille innimellom.....men så løsner det og vekten går ned med 1-1.5 kilo på et par dager.....og hvis jeg tenker meg om, så er det stort sett to ganger i mnd det skjer.....før mens og før eggløsning, så da er det om og gjøre for meg å ikke miste motet:o

Så det er bare å smøre seg med litt tålmodighet. Det skjedde jo med deg for en stund siden også, så etter noen dager hadde du gått ned 3 kilo?:)


#2420

Kozemor sa for siden:

Du har rett Simba!

Men etter snart 5 uker så har jeg et totalt vekttap på 5 kilo... hopper mellom 98 og 100 kg.... Men blodsukkeret er kjempe bra da! Så det er jo noe som fungerer


#2421

Simba1 sa for siden:

Jeg har de siste to årene mistet motet og gått på en kjempesprekk hver gang vekten har stått stille. Men etter jeg startet Ed, så har tankene mine rundt mat, vekt og slanking begynt å forandre seg.....jippi....jeg stod stille i 10 dager og det var så som så med motivasjonen. Men av en eller annen grunn, så holdt motet seg på topp, for jeg visste at det er nesten umulig å ikke gå ned på denne kuren med sånt kaloriunderskudd og karbounderskudd. Og plutselig løsnet det:) Tenk hvis du om noen få dager har gått ned 3 kilo som forrige gang? Da er det ikke 5 men 8 kilo på 5 uker:D

Jeg veier meg hver dag nå, ikke fordi jeg tviler på at vekten går ned, men fordi jeg vil sammenligne datoene og vekten med syklusen min noen mnd for å forstå kroppen min bedre. På den måten sprekker jeg gjerne ikke så lett de gangene det står stille når jeg går over på vanlig lavkarbo.

Mannfolk bør prise seg lykkelig av å slippe dette tullet, for i tillegg til at vekten vår står stille...eller helst GÅR opp....1-2 ganger i mnd, så har vi gjerne søtsug og blir sur og grinete på toppen:eek: Vekten fra dag til dag, eller uke til uke, er et resultat av flere prosesser i kroppen og er ikke en fasit på hvordan det står til med fettforbrenningen:)Du slanket ikke vekk 3 kilo fett over natten forrige gang, så det er grunn nok til ikke å stole på vekten. Stol på at det virker du, og "kos" deg med maten.....vit at du er på rett vei:D

Jeg heier fremdeles masse på deg:heia:


#2422

Kozemor sa for siden:

Takk Simba, og nei jeg VET at man ikke går ned 3 kilo over natten på fett... er redd de 5 kiloene er vann alt... Men men... Synes det er vanskeligere å holde dietten nå når jeg er i fase 2 og kan bytte ut et måltid... og spørs om ikke litt for mange måltider blir byttet ut med egg... Salater med egg eller eggerøre... Ikke hver dag, men ikke langt unna... Men er nok et eller annet i kroppen som bremser meg... så dette er noe jeg og legen må finne ut av...


#2423

Lille34 sa for siden:

Har hatt min første sprekk......:( Var nok ikke den verste sprekken man kan ha, men likevel fryktelig irriterende. Kjøpte noe lavkarbosjokolade på helsekosten som skulle gjemmes til jul. Men så fant jeg jo ut at jeg kunne smake et par biter ettersom det tross alt er både lørdag og advent. Skulle bare ta to biter.. Plutselig hadde jeg spist opp alle 11 bitene, gitt:o Dermed ble det bare 4 ED-måltider på meg i dag i et tappert forsøk på å rette opp noe av feilen. Var heldigvis såkalt "sukkerfri" sjokolade, men det er jo karber i den også. Det meste var riktignok sukkeralkoholer, men likevel.. Magen min likte det uansett ikke, den blir mer og mer kranglete utover kvelden.

Jaja, ny dag i morgen og ingen flere sprekker før den planlagte lavkarbosprekken i jula! Vil jo helst gå ned en 2-3 kilo før det. Har blitt litt slapp med vanndrikkingen, så skal skjerpe meg der også fra i morgen av. Uansett er det 11 kilo ned og 16 cm rundt magen på 2 mnd, og jeg er kjempefornøyd med det :D


#2424

Simba1 sa for siden:

Kozemor: Håper dere finner ut av det og at det ordner seg fort....eller at det løsner av seg selv. Masse lykke til:)

Lille: Gratulerer med resultatet!! Du er ikke den eneste som har sprukket:o Jeg skulle lage noe lavkarbokaker til jul i dag, og det ble LITT for mye smaking både på røre og sjokoladetrekk:o........Tror jeg må gjemme resten i skapet til min mor frem til jul, ellers er jeg redd for at resten også forsvinner i en kjempesprekk.....for lavkarbo-godt er nammenam!! Frister ikke veldig med grønnsaksuppe når det ligger kokosmakroner, troikakonfekt og kokosboller(skumboller) på kjøkkenbenken:p

Men jeg må si at når man erstatter sukkeret i kaker osv, så blir man mye fortere forsynt enn når det er sukker i....og det er jo en fin ting:)

Blir iallefall ikke bakt noe mer her i gården før julehelgen!


#2425

tassa69 sa for siden:

Å jammen herlighet......da har jeg sprukket mange ganger;-)...syns ikke det der var det verste:-)


#2426

Lille34 sa for siden:

Takk, dere :) Nei, det var nok ingen kjempesprekk, men litt ergelig uansett. Skal begynne med julebaksten i dag, men SKAL holde meg hard og kun smake på for å kjenne om det ble bra eller ikke. Må jo det :) Deretter skal det på plass i kakeboksene og ligger der til jul!

Kozemor: Håper du og legen finner ut av hva som bremser deg eller at det bare løsner av seg selv. Stå på!:)


#2427

streber sa for siden:

Det er det som er så genialt med lavkarbo for meg hvertfall, har jeg en lavkarboutskeielse blir jeg fordundre meg mett av det og jeg greier ikke like mye som ved en høykarbosprekk:D, gi meg sukker og jeg kan spise hele dagen uten å bli mett:o


#2428

streber sa for siden:

Noen som har vært i Riga her? Jeg var der nå for 3.gang, førjulstur med barna. Aldeles herlige dager(5)på fint hotell, ble 3 små krembaserte desserter som ikke passer helt inn i lavkarbokosthold, men ellers holdt jeg meg lavkarbo, men MYE kalorier og heldigvis MYE trim. Må ha gjort noe riktig for 1,5 kg opp er kjempelite til meg å være:D, gi meg litt sukker og jeg fyyyker i været vektmessig.Man lærer seg etterhvert at livet skal leves, alle sprekker av og til, mange uplanlagt noe som gir tapsfølelse for mange. Vel, jeg er veldig fornøyd med å ha gått opp så lite når jeg spiste alt jeg ville, eneste kravet til meg selv var at det skulle være det mest lavkarbovennligge alternativet i den og den situasjonen. Har ikke noe følelse av å ha gjort noe galt, dette hadde jeg gledet meg til og motstod masse sukkerbomber på turen, men koste meg med feks sukkerfri sjokolade eller baconsvor når resten spiste godteri, kuttet potet ved middagene feks. BRA nok synes jeg. Har fase 1 nå 3 dager bare, for å kikke igang så de nye kiloene ikke blir sittende, håper det skal fungere.:)


#2429

hallokjelke sa for siden:

Melder meg inn i klubben for små og store sprekker. Har sprukket nesten kontinuerlig de siste helgene. Ikke fullt så morsomt og gå opp og ned de samme kiloene gang på gang lissom :)

Litt vel mange fristelser, julebord og småkaker i omløp.

På en annen side har jeg kjøpt min første bukse i normal størrelse på H&M på kanskje hundre år, og det var jo en boost av en annen verden.

Full skjerpings!!

:)


#2430

Simba1 sa for siden:

Høykarbosprekker er IKKE bra for meg......de blir av uante størrelser og varer MYE lengre en planlagt, og med ditto vektøkning:rolleyes: Tror jeg skal sørge for å alltid ha noe lavkarbo-godt i frysen når jeg er ferdig på ED:) Blir nok ikke noe Fedonkost på meg, for det blir såpass mye karber at det trigger sukkeravhengigheten.....Men det er jo sååå mye godt man kan lage på lavkarbo:) Må bare prøve å ungå det når jeg skal ned i vekt.....bortsett fra i julen....da skal jeg kooose meg:D

Gleder meg til vedlikeholdet jeg, da skal jeg sprekke både titt og ofte på lavkarbovis:D


#2431

Simba1 sa for siden:

Gratulerer:heia:.....det er så motiverende når resultatene viser på den måten!

Kan være utfordrende dette opplegget i juletiden. Og jeg som er så glad i jul og baking og kos:o (stirrer på posematen min........)


#2432

Lille34 sa for siden:

Advent og jul er jo den tida på året hvor man virkelig koser seg, og det er absolutt en ekstra stor utfordring å skulle holse seg til ED akkurat nå. Min "lille" sprekk på lørdag hadde visst ingenting å si på vekta, for den fortsetter å gå nedover - puh! Skal innrømme at jeg gjerne spiser to barer pr dag nå i advent, kun for kosens skyld. Man skal jo ikke spise mer enn en, men det må da være bedre å skeie ut med en ekstra bar istedet for høykarbo :)

Skal lage meg marsipan mm til jul, men har ikke turt å begynne enda i redsel for å smake litt for mye på det før julaften:o Trodde jeg greide å stå imot, men i og med at den Cavallier-sjokoladen gikk ned på høykant i helga, tar jeg ingen sjanser:o

Jeg gleder meg også til vedlikeholdsfasen (som skal vare resten av livet):D Men før den tid er det resten av fase 2, 6 uker på fase 3 og så begynne med fase 1 igjen. Alt overflødig SKAL av for en gangs skyld!!:)

Gratulerer med bukse i normalstørrelse, hallokjelke:blomster:


#2433

tassa69 sa for siden:

Så flinke dere er :-))) her går det bra og, kjenner jeg er godt rustet for julen, med fire planlagte utskeielser(er i fase3)...bytur(alkohol), julaften 1 dag, og nyttår(pluss podens bursdag).....trives egentlig veldig godt i fase tre:-):-)))))))))))...i tillegg er det begynt å bli gøy å trene altså, fra å starte på tredemøllen og ikke tørre å løpe, på 7 begynte jeg mens jeg holdt fast...for tre mndr siden....nå løper jeg på 10!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D, og blir god og svett før en styrke tørn...kjenner at denne forandringen er kommet for å bli( og bryr meg overhode ikke om at legene til venninnen min (hun fortalte om venninne på euro)sa at det var bare tull, og jeg kom til å fyke opp)....kjenner at tidligere hadde det såret, men nå???? nei!!:)....har ryddet en stabel i størrelse 48 vekk fra skapet, har vel Bergens tommeste skap( som skal fylles opp på salget i januar:-)

Jeg gjør dette for meg selv, men faktisk mest for min sønn, for at han skal ha en frisk , sunn , opplagt og tilstedeværende mamma:D


#2434

streber sa for siden:

fint å lese tassa!:)


#2435

tassa69 sa for siden:

takk:-)

Ny minstenotering, 81,2.......ned 13, 6..juhuuuuuuuuuuuuuuuuu:D


#2436

tassa69 sa for siden:

Huheii her går det nedover.....80,8....-14 blank:-))


#2437

Lille34 sa for siden:

Så bra, tassa69! Gratulerer:)

Er bare 800 gram unna -14 kilo jeg også - herlig:D Kanskje jeg rekker 15 kilo før jul likevel.


#2438

Salladwife sa for siden:

Henger meg på ED forumet siden jeg nettopp har startet på ED (igjen,) er to uker ute i fase 1 og føler meg TOPP :) Har gått ned litt over 6 kilo men har en del igjen, så det er bare å holde koken for min del.

Er det bare jeg som går på kun en smak ED produkter? Jeg liker ikke de andre produktene og synes det er litt masete å måtte 'lage mat', så jeg kjører kun shaker og kun en smak. Er det jeg som er sær? Jeg har gjort det i ukesvis før også, blir ikke lei smaken og synes det er sååå lettvint, men spiser litt kjøtt/fisk innimellom for å veksle litt mellom fase en og to fordi jeg skal holde på en stund og ikke vil bli lei.

Er det noen andre som har tenkt å kjøre fase 1 i julen? Noen som kan holde motivasjonen sammen med meg?


#2439

streber sa for siden:

Jeg går ned så lite samme om jeg er i fase en jeg så jeg gidder bare ikke å være i den fasen i julen. Jeg er helt i julemodus på alle vis nå. :oGreier fint å leve lavkarbo, bare ikke ED. Blir en kjempeøkt på meg i januar, men, det får jeg heller bare ta! I julen blir det nok litt risgrøt og riskrem som blir den største utskeielsen,ellers er planen lavkarbokaker og mat ja:)Men du er steinflink om du kjører fase 1 i julen altså, bevare meg vel-men det hjelper nok å se resultater.:)


#2440

Salladwife sa for siden:

Hei Streber, så gøy å vite at det er andre som holder på med Eurodiett nå.

Vet ikke om jeg føler meg så flink altså, skammer meg for å ha gått opp de 35 kiloene og for ikke å ha vært motivert nok til å ta tak før jeg gikk alle sammen opp igjen :(

Jeg har hatt nokså mange utskeielser andre juler, så det spiller ingen rolle. Skal spise kjøtt, saus og grønnsaker på julaften, muligens litt karamellpudding (vi snakker en teskje,) for å få smaken, men jeg gidder ikke å ramle ut av ketose for det er et helvete å komme seg tilbake og det kan ta sin tid før jeg får ork til å begynne igjen. Men det er jo småtrist for en som elsker julebrus og marsipan og god mat å 'ofre' jula da. På den annen side er det vel en grunn til at jeg har gått opp de kiloene... Hm, en link der altså ;) Og jeg skal til Thailand i februar så det er også motiverende.

Hvis du går ned så lite i fase en, hva skyldes det? Drikker du nok? Vet du at du er i ketose? Har du få kilo å ta av? Har aldri hørt om noen som ikke går ned så det suser i fase en. Men etter de første kiloene de første dagene (som er mest væske,) så er det vel stort sett vanlig å gå ned 750 gram til 1.5 kg i uken, men det synes jeg er fantastisk! Hu hei hvor det går :)


#2441

Lille34 sa for siden:

Velkommen hit, Salladwife:D Så bra at du begynner på ED igjen! Ettersom du har gått ned så mye på det før, så vet du jo at det fungerer, og du vet sikkert også hva som gikk galt sist (ettersom du gikk opp igjen). Den tøffeste jobben begynner jo etter at vi er ferdig slanket, med å videreføre det vi har lært og leve sånn resten av livet. Men det klarer vi!;)

Jeg var på ED-kurs i går, og har gått ned 2,8 kg på to uker. Jeg har tilsammen gått ned 13,6 kg på 2,5 mnd og er kjempegornøyd med det, spesielt med tanke på at jeg ikke er i stand til å trene pga sykdom. Jeg går litt, men det er det. Jeg hadde desverre mistet litt muskelmasse de siste par ukene, sannsynligvis fordi jeg ikke hadde "trent" på 5 dager og ikke greid å lage proteinmåltidet mitt hver dag. Satser på å få det opp igjen til over jul :) Har mistet 17 cm rundt midjen, og er jublende glad for det:D

Lykke til videre, alle sammen:)


#2442

streber sa for siden:

  1. gangen jeg var i fase 1 gikk jeg ned 8 kg på 2 mnd. Kjempebra, , var så lykkelig at, et ordentlig megakick, siden har det skjedd lite kan du si. Så for min egen sjelefred sin del skal jeg fra januar følge ED skikkelig fram til september, da har jeg gitt dette her 2 år og mye penger, da går jeg over til vedlikehold, så får jeg være som jeg er. :cool:Pr i da har jeg 10,4 kg til perfekt bmi og 6,4 k til det JEG synes er superbra for meg. MEN det hadde jeg samme dato for 1 år siden også:oBlir lavkarbo som sagt ut julen for meg nå, spiser mest ED produkter, men deltar på julefest for ungene feks med medbrakt lavkarbo kaker. Hadde til min store overaskelse går ned 600 gram denne uken som jeg har levd mest lavkarbo og minst ED???Har lært mye om kroppen min, hvilken mat den trives best på etc, men det er mye jeg ikke skjønner også altså:p

#2443

Salladwife sa for siden:

Hei Lille 34 og takk for det. Du har jo virkelig fantastiske resultater. Det er jo det som er så kult med Eurodiett, det funker!!! Mannen min har kanskje 3 kg for mye og vil gjerne begynne, he,he!! (As if!) Jeg er sur for at jeg ikke klarte å begynne før i desember altså, men av en eller annen grunn tenkte jeg ikke på ED som et alternativ igjen, før jeg husket at det er jo det eneste som har funket...

@Streber: Når du har så 'lite' igjen, blir kroppen mer gjerrig og går oftere inn i platåfaser som varer en stund. Den er ikke keen på å gi fra seg de siste kiloene. Det er i alle fall min erfaring fra forrige gang. Jeg gikk ned fra 106 kg til 71 kg ved hjelp av ED og lavkarbo + intens trening, men jeg stod på som et helvete på slutten for å komme ned altså. Skulle gifte meg og skulle på død og liv inn i brudekjolen som endte opp med å bli for stor etter hardkjør de to siste ukene...

Det er bare å ikke gi seg. Jeg tror jeg husker at jeg gjorde alt riktig og hadde et platå som varte i 6-7 uker sist og holdt på å grine da vekta ikke rikket seg, men plutselig raste det av 4-6 kilo til. Men man må være utrolig mye flinkere på slutten enn på begynnelsen synes jeg. Jeg spiser noen proteinmåltider innimellom på ED kuren altså. Noen dager er shakene liksom ikke nok, så jeg varierer vel mellom fase en og fase to tenker jeg. Går ned sånn ca. 1.2 i uken nå. Jeg prøver å la vær å veie meg mer enn en gang i uken på en fast dag, siden jeg blir så lei meg dersom jeg ikke går ned på 2-3 dager. Kanskje hver 14. dag hadde vært ok også. Så lenge man kjenner på kroppen at det går riktig vei er jo ikke vekta sååå viktig.

Handlet noen nye klesplagg på nettet i dag som belønning for de første 6-7 kiloene mine. Skal gjøre det fremover også, må ha annen belønning enn mat kjenner jeg :) Lykke til til alle der ute, håper jula går bra for oss!


#2444

Salladwife sa for siden:

Æsj altså, jeg sprakk på ED i dag med 3 seigmenn og 3 bamsemums under pepperkakebaking, drakk en slurk gløgg også. Det verste er at det føles som at jeg er i ketose fremdeles for skålen med godteri står her, men jeg har ikke lyst på mer. Er bare kvalm og venter på å få tatt neste shake. Jeg tør nesten ikke å sjekke om jeg er i ketose, det ville vært litt for flaks...


#2445

Kozemor sa for siden:

Jeg gikk også ned lite i fase en.. eller.. jeg gikk ned 5 kilo på 3 uker.. men etter det har jeg stått helt stille.. Skulle gå på fase 1 i 30 dager og fase 2 i 30 dager for å få en kickstart i vektnedgang.. Har bare en uke igjen av de siste 30 dagene, og jeg står bom... Tror jeg og legen må finne ut hva som er gale. Og jeg drikker nok væske i allefall.

Du skriver også at du går på Shaker, men jeg har ikke funnet shaker på ED sine sider?????? Eller er jeg bare stokk dum og blind?


#2446

Salladwife sa for siden:

Hei Kozemor!! Leit å høre at du ikke går ned mer på Eurodiett, men kg er jo meget bra da :) Man greier ikke det så lett ellers. Stresser du mye eller beveger deg for mye da? Jeg ble helt utslitt i går etter en tur rundt i byen 2-3 timer vanlig gange. Det er jo ikke mange kaloriene vi har å forbruke, så livsstilen blir ganske rolig på ED. Bare ikke gi deg, kanskje du har nådd et platå allerede.

Jeg kaller det 'shake' for å innbille meg selv at det er godt, men jeg snakker om den kalde drikken Cappuccino under enkle retter og desserter på ED siden. De har også sjokolade som jeg ikke liker så godt. Jeg utforsket meg ferdig forrige gang jeg gikk på ED og fant ut at jeg ikke liker de andre rettene og synes det er for mye styr med suppene/omelettene etc. da lager jeg meg heller min egen omelett av egg liksom, så jeg holder meg til 4 Cappuccino drikker om dagen. Men jeg er jo bare 3 uker inn i kuren, så det kan jo røyne på etter hvert. Forrige gang gikk det veldig fint med bare Cappuccino. (5-6 måneder tror jeg.) Jeg skal veksle mellom fase en og fase to til mai for å få fortgang på sakene. Hvis ting går etter planen så kjører jeg fase 3 i hele sommer og så fase 4 ut 2012. Håper det går bedre etter hvert på ED Kozemor, det kan jo være andre grunner som jeg ikke kjenner til som gjør at du ikke går ned selvsagt, best å ta det med legen :)


#2447

Kozemor sa for siden:

Takk for svar! Jeg har jo bare en ukes tid igjen av eurodietten etter som jeg har skjønt det på legen jeg har hos hexebergklinikken... Men skal ha telefontime med henne på torsdag så da får vi se hva hun sier!


#2448

Salladwife sa for siden:

Håper timen gikk bra! Selv er jeg veldig lite fornøyd etter en helsprekk der jeg ramlet ut av ketose. Hadde en dårlig planlagt dag på jobben med mye stress og fristelser og ble så sulten til slutt at jeg trodde jeg kunne spise noe uten å gå ut av ketose. Det gikk IKKE bra og nå er jeg i karbohelvete men jeg SKAL tilbake på kur på tirsdag. Kjempeskuffet over meg selv. Tror ikke det går an å få snudd det akkurat nå lillejulaften med alle andre fristelser foran meg, men skal greie det på tirsdag og tenke 'damage control' disse 3 dagene.

Lykke til der ute :)


#2449

tassa69 sa for siden:

God Jul til alle dere!:-)...føler meg godt forberedet, med planagte utskeielser.......


#2450

Lille34 sa for siden:

GOD JUL til alle:)

Føler meg ganske godt forberedt her også, med et par planlagte middagsutskeielser og ellers lavkarbo + ED. Går overraskende bra, og jeg er veldig fornøyd så langt. Har spist endel lavkarbogodt, og det er ikke mange bitene jeg greier i gangen. Savner faktisk ikke vanlig godteri, slik jeg hadde trodd!

Håper alle får en flott julefeiring :)Og om det ikke går helt som planlagt med kostholdet, så husk at julen ikke er så veldig lang uansett. Det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er viktigst, men det man spiser mellom nyttår og jul :)


#2451

Mailin sa for siden:

Hei hei alle sammen! Jeg er ny her og kan presentere meg selv. Jeg er 34 år og fikk baby i sommer. Han ammer litt fortsatt men blir snart 6 måneder så han får vanlig mat nå, og jeg kan endelig begynne å ta av babykiloene pluss det jeg hadde før jeg ble gravid.... Skal gifte meg til sommeren og vil gjerne ha en brudekjole i str 42! Dvs jeg må ned en 30-35 kg på et halvt år, og satser derfor på eurodietten. Har første legetime i morgen og starter for fullt den 16.januar. Har så vidt begynt å trene litt, ikke så lett å finne tid til det med en baby i hus.... Gleder meg til å komme i gang og er supermotivert! Er så lei av å være for stor for størrelse 46 (må jo på spesialbutikker eller i fettavdelingen på h&m osv for å finne passende klær, de har ikke så mye spennende der akkurat....) og er lei av å dulte borti ting når jeg går forbi fordi jeg er for tjukk.....

Krysser fingrene for at dette funker for meg, og at det ikke blir aaaaaltfor hardt og krevende! (mistet 10 kg på LCHF før jeg ble gravid, på ca 5 måneder, så vet lavkarbo funker for meg, må bare jobbe enda hardere denne gangen!)

Regner med jeg kommer til å ha en haug med spørsmål og at jeg kommer til å slite med motivasjonen, og da er det godt å ha et slikt forum å komme til. Så, vi skrives om et par uker!


#2452

grotingeling sa for siden:

Hei Mailin, velkommen hit.
Selv har jeg gått ned 36 kg med ED, så jeg vet det virker.
Ønsker deg lykke til på ferden :heia:


#2453

streber sa for siden:

Velkommen og lykke til!:)


#2454

Mailin sa for siden:

Tusen takk! Oi, det var mye! Hvor lang tid har du brukt? Og var du stor fra før av?

Tusen takk! :-)


#2455

Kozemor sa for siden:

Hei Mailin og velkommen hit!

Her har jeg hatt telefontime med legen igjen, og vi ble enige om at jeg skal gå for vanlig ketose kost i stedetfor ED fordi resultatene er så minimale. 5 kg på 8 uker er det ikke verdt med tanke på økonomien.

Vi tror at det er alt for høye insulinverdier i kroppen, og noen infeksjoner som gjør at kiloene klamrer seg fast, så jeg må konsentrere meg om å få ned insulinnivået og får ut infeksjonen før jeg kan begynne å tenke på vekta.

Jeg ønsker dere alle lykke til videre på ED og håper dere får bedre resultater enn meg!


#2456

Lille34 sa for siden:

Synd ED ikke har fungert for deg. Håper du får orden på både insulin og infeksjoner, og at ketose fungerer for deg framover:) Lykke til videre!


#2457

grotingeling sa for siden:

Jeg var vel det en kan kalle kjempestor :D - 122 kg og 160 cm lang.
Bruke 4 mnd på de første 20 kg, deretter 6 mnd på de neste 10 (ble litt slappere med dietten gitt)
Har fortsatt en del å ta av, men gikk rett og slett lei produktene så nå er jeg over på Atkins og ren mat.


#2458

Elmira86 sa for siden:

Er også ny på eurodietten, går i morgen inn i min andre uke i fase 1.

Er ei jente på 25 år, veide 98,9 kg, og er 165 høy.
Jeg er samboer med en super mann, som desverre fortsetter sin daglige brød/ris/sukker kost mens jeg begynner på Eurodiett.

Det er med blandede følelser jeg har opplevd den første uken. Jeg har tidligere hatt suksess med ketogen kost, men gikk opp igjen alt jeg hadde og mer til.
Begynner nå på eurodietten i samsvar med lege, for å prøve å få det til å virkelig bli en livstilsendring. Fått påvist insulinresistens så meste av fettet mitt er rundt magen.

Så langt har jeg funnet ut at jeg iallefall IKKE liker potetsuppen, og ikke er så veldig begeistret for kyllingsuppen og risottoen heller, og jeg har også funnet ut at jeg har bestillt altfor lite pasta. Sliter også med hvordan jeg skal tilberede de stakkarslige grønnsakene jeg har bestillt. Mottar tips med stor takk!!


#2459

streber sa for siden:

Hva mener du med grønnsakene du har bestilt?:confused:Får du levert grønnsaker?
[size=3][/size]
OG velkommen ja!! Liker nesten ingen produkter jeg. Men bruker de få jeg liker. Dessuten blir alle produktene bedre med krydder, eller kanel/sukrin om du vil ha pannekaken søtere feks. Lykke til:)


#2460

Elinemor sa for siden:

Har ikke vært her inne særlig mye i det siste, men nå er det ...
På'n igjen ... I dag skal jeg til kostholdsveileder hos Fedon igjen, for å gå på en ny runde med fase to. Har gått opp drøyt to kilo i jula, ikke så overraskende - men det er likevel litt skuffende. Egentlig har jeg lyst til å ta en uke i fase en (eller kanskje bare tre, fire dager for å komme i ketose???)= bare for å kickstarte skikkelig, skal prøve å overtale henne. Men jeg er visst ikke tung nok til det lenger ...Hva er grensa egentlig?
Mitt mål er 75 kilo, i dag var fasiten på vekta 82. Men om jeg går ned fem kilo på denne runden skal jeg være fornøyd.


#2461

Elinemor sa for siden:

Ja, da er det bestilt produkter til to uker i fase en og deretter seks uker i fase to! Kan ikke akkurat si jeg gleder meg, men er motivert. Fy søren så dyre de produktene er!
SKal på en jobbreise onsdag hele dagen, tipper det braker løs med fase en fra torsdag av.
Tre kilo reint fett akkumulert i desember og starten av januar er første delmål ... I kveld, spinning på Elixia ;-)


#2462

Mailin sa for siden:

Da har jeg vært hos legen, som sa at jeg ikke fikk begynne på fase 1 pga jeg ammer litt fortsatt. Bare om morgenen men likevel.... Så jeg begynner på fase 2. Det går vel greit det også, håper det renner av! Starter neste mandag, har bestilt startpakken nå. Håper jeg liker en del av produktene jaffal! (skulle egentlig fått smake hos sykepleieren som målte meg, men pga tull med blodprøvene mine fikk jeg ikke det.... typisk!)
Ellers, så har jeg i overkant av 54 kg muskler, det får være bra! (men har rundt 54 kg fett også da...)


#2463

Lille34 sa for siden:

Jeg skal på time hos min kursveileder i morgen. Litt spent siden de to siste dagene ikke har vært optimale i matveien, i tillegg til at vekta mi har gått tom for batteri:rolleyes: Jeg har ikke flere ED-måltider igjen hjemme (ikke noen jeg liker ihvertfall) og får ikke bestilt før om noen dager. Spiser et par atkinsbarer pr dag, i tillegg til vanlig lavkarbo, og håper jeg det skal gå greit. Det bør det jo så lenge jeg ikke går utav ketose. Var for sliten til å lage meg kylling og grønnsaker til middag i dag, så jeg tok et stykke av min mors hjemmelagde pizza. Deigen var av hvetemel, men kjøttdeigen og osten var jo lavkarbo. Redd melet skal føre til vannansamling før jeg skal på vekta i morgen, men det gjenstår å se...

Lykke til dere som er i startfasen :)


#2464

Elmira86 sa for siden:

Huff, jeg mente kjøpt, gikk i ketosesurr da jeg skrev sikkert, hehe.
Jeg fikk lov å bruke litt kjøtt dersom det ble krise, men sålangt har det vært "krise" hver dag:rodme:. Det er nok ikke særlig bra... skal slutte med det nå tror jeg ellers er det vel ingen ekte fase 1. Håper virkelig ikke jeg må leve lenge på disse produktene. Men er fast bestemt på at nå må det skje noe.

Motivasjon mottas med takk, og som tidligere nevnt; tips til tilberedning av grønnsaker!


#2465

streber sa for siden:

aaa, SÅNN ja:p:D
Grønnsakstips:
*champinong og litt hakket løk surret i smør,salt og pepper evnt hvitløkskrydder på.
*blomkål og/eller brokkoli-kokes ca 10 min, moses med stavmikser, ha oppi en god slump smør +mye pepper og endel salt
*Rosenkål, kokes noen min først(lov å spise litt av det) surr så på svak varme i smør.
*asparges surret på svak varme i smør, med salt og pepper.
*isbergsalat, paprika, tomat og agurk, med marinert ost (tine og jarlsberg)helt over og bandet inn. Her kan du med fordel kun bruke marinaden, da ost er litt fy fy i starten. (der har jeg syndet litt:o)
[size=3][/size]


#2466

Elmira86 sa for siden:

Har jeg lov å bruke smør i fase 1?:eek::eek: Da er livet mitt reddet!!!


#2467

streber sa for siden:

[RIGHT]Har fått streng beskjed om IKKE å glemme fettet jeg hvertfall:confused:av legen i Bergen, Fedon Lindbergklinikken:)Mye kcal i fett, så mengder behøver man ikke bruke akkurat,men kroppen trenger fett å forbrenne av, pga at den får lite karbohydrater. Jeg er jo ingen suksehistorie vektmessig sett jeg da, men er noen kilo lettere etter halvannet år og blodprøvene er ganske så fantastiske, så noe har jeg gjort rett:rolleyes:Helst bruke svak varme når maten tilberedes sier legen også. har du tid er ovnsteking best-men det blir vel mer aktuelt i fase 2.:)[/RIGHT]


#2468

Elmira86 sa for siden:

slenger man bare en haug av grønnsaker inn i en ildfast form eller?

Jeg har ikke fått noe beskjed om dette smøret jeg. Får kanskje gå til innkjøp:)


#2469

streber sa for siden:

Tenkte på kjøttesteking i ovn. Grønnsakene tilbereder jeg oftest slik jeg beskriver det i innlegget over:)


#2470

Lille34 sa for siden:

Jeg pleier å kutte squash, grønn paprika, blomkål, noe tomat, rødparika, løk og hvitløk og helle alt i en ildfastform. Heller over litt kaldpresset olje og krydrer med paprika, salt, pepper og hvitløkskrydder og steker i ovnen på 225 grader i en halvtimes tid. Så godt atte':)


#2471

gobli sa for siden:

Jeg er med. Gikk ned 17 kilo på ed for tre år siden, men kiloene begynner å snike seg på. Så idag!!!! skal jeg begynne. Eller i morra? Eller mandag?
HJelpes - jo! Det blir idag. Det blir idag. Jeg skal!
:D:D:D:D:D:D



#2473

Mailin sa for siden:

Nå har jeg begynt! Måtte slutte å amme uansett, så jeg fikk likvel begynne i fase 1. Er gjennom første dagen, og syntes det gikk helt greit. Må jo prøve alle produktene i startpakken, så er spent på dagens måltider. Liker baren som jeg spiste i går, pluss frokosten min i morges (cerial) og soyanøttene var ikke så verst heller. Nei, dette skal nok gå så bra atte!! :-) (800 mindre enn i går morges, går rette veien ja!)



#2475

Lille34 sa for siden:

Lykke til alle startere! :)

Jeg har en ufrivillig ED-pause i påvente av penger inn på kontoen.... :( Holder meg til lavkarbo så godt jeg kan, men er litt redd for at knekkebrødene jeg spiser skal ødelegge litt for meg. Er 5 karber pr skive. Blir 2-3 kornmåltider pr dag, og da blir det jo litt karber... Har smør og hvitost på, så jeg berger unna karbene der. Er i fase 3, så det er kanskje ikke så ille, men korn skal vel egentlig ikke inn før i fase 2 og da \en gang pr dag, så "feil" blir det jo uansett. Men jeg tenker at dette er en livsstilendring, og det vil jo alltid kommer perioder hvor jeg ikke spiser optimalt. Får penger inn på konto senest fredag, og ser VELDIG fram til å spise ED igjen. Savner barer og kjeks for variasjon, i tillegg til at jeg trenger enkle alternativer når jeg er syk :)

Blir litt lavkarbo-kos i helga. Skal feire bursdag med ostekake, hjemmelagde fløtekarameller og sjokolade - namnam :) :)


#2476

tassa69 sa for siden:

Da har jeg vært hos hetland igjen(legen), startvekt juli 94,8 vekt i dag 80, 1....og jeg er 180, så min BMI er 24,7:-))))))))))))))))))))).......vi så på blodprøver , kolesterol og insulin nivå som var litt høyt, er nå fin fint:-)...har time igjen 2 mai, og da er målet mitt ne til 75-76....så det skal jeg klare:D


#2477

Lille34 sa for siden:

Bra kjempa, tassa:D Stå på videre!


#2478

streber sa for siden:

Vanvittig bra tassa! Men bare lurer på hvorfor du skal ned enda mer nå? Du må da ha en perfekt vekt nå, du som er så lang:confused:Ikke for å være frekk, bare nysgjerrig:) Jeg er 165, om jeg er 65 kilo ser jeg for tynn ut. Men folk har jo ulik benbyging etc:rolleyes:


#2479

tassa69 sa for siden:

Sånn prosent messig, så ligger jeg 3-5 %over det som er vanlig.....jeg har en del mage, og hofter igjen, så nå når jeg først er i gang;-)...(pluss, den matabolske alderen(ja legen sier det ikke betyr noe), men den er 56!!! nå, jeg VIL IKKE HA DEN PÅ 56, jeg er bare 42, så om jeg går ned de siste prosentene vil den synke;.)...og jeg hadde gode muskel prosent, over 47 %:-):)))


#2480

streber sa for siden:

Ja, ja, Hetland er flink og du får oppfølging der, så da får du ha lykke til med det siste som du vil ha av. Min metaboliske alder er 50 og det gir jeg en lang fa.. og jeg er 36, men om det betyr noe for deg så gjør det jo det:rolleyes:Sånn effekt som du har av dietten greier du det nok med glans, det er jeg sikker på:)


#2481

Mailin sa for siden:

Så utrolig bra!

Jeg er strålende fornøyd med dietten så langt. Har funnet mange produkter jeg liker (og noen jeg ikke klarer å spise også selvfølgelig) og har siden mandags morgen tatt av 2,4 kg! Det er jammen nesten for mye, men det er jo bare bra! :-)

I kveld blir det en pudding for første gang, veldig spent! :-)


#2482

tassa69 sa for siden:

Pudding er godt, vanilje variante stivner veldig fort:-)


#2483

tassa69 sa for siden:

Ja:-)..hun sa at jeg kunne stabilisere nå om jeg ville, men kunne og fortsette litt....en anna grunn er vel at jeg vil magemålet skal være rundt 85, nå er det over 90:rolleyes:


#2484

Mailin sa for siden:

Det er den jeg skal prøve i dag. Hm det står 3 timer på pakken! :-(


#2485

tassa69 sa for siden:

Mine pleier være ferdig under en time:-)


#2486

Mailin sa for siden:

Mmmm den var god ja! I dag vanker det både sjokoladepudding og creme brulee. Spent på de også.


#2487

diettmannen sa for siden:

Hei folkens :) Starter med å skrive hvordan det har gått for meg de første dagene på ED, det blir nok litt for mye info på en gang, men jeg er storfornøyd over resultatet sålangt. ;)
Jeg begynte på ED fredag 13. januar (må si det var en fantastisk dag å starte på :p). Jeg veide da 111,1kg (enkelt og huske :rolleyes:).
13.01 - 111,1kg
14.01 - 108,9kg
15.01 - 107,9kg
16.01 - 107,7kg
17.01 - 107,4kg
18.01 - 106,7kg
19.01 - 107,0kg
20.01 - 105,7kg
21.01 - 105,7kg
22.01 - 105,0kg
23.01 - 104,4kg
24.01 - 103,8kg

Er det noen som har tips videre til meg? :)
Jeg vet ikke hvor lenge jeg bør holde meg på fase 1...


#2488

streber sa for siden:

Bra resultat, godt jobba! Du blir vel fulgt opp av en lege? Ettersom man må ha legeattest for å få tilgang på ED? Spørr denne om hvor lenfe han/hun synes du bør stå i hver fase. Vanligvis starter man vel med 1 mnd i fase 1, 2 mnd i fase 2, videre til neste fase ,ved stort vektap, eller kjør det samme igjen.Men spørr legen:)


#2489

Mailin sa for siden:

Oi så bra! Vi startet nesten samtidig (jeg startet 16.januar) og begynte nesten på samme vekt (jeg hadde 111,9 som startvekt) så det kan bli moro å følge hverandre! Jeg hadde en super førsteuke, hvor jeg søndags morgen (6.dagen) hadde tatt av 4 kg! Men mandags morgen hadde jeg gått opp igjen litt, og i dag var det likt som i går. Er nok bare vann, for jeg kan jo ikke ha lagt på meg akkurat, så jeg er ved friskt mot fortsatt. Håper på nedgang igjen i morgen!

Den første fasen skal du ikke gå på lenger enn 30 dager, for det er en belastning for nyrene å være så lenge i ketose visstnok. Men hvis du er usikker så snakk med legen som ga deg erklæringen!

Lykke til videre! :-)


#2490

EDlene sa for siden:

Hei alle sammen,

Endelig fant jeg dere!:heia: Har letet lenge etter et forum for ED som ikke var aktivt sist i 2005 liksom. Hjelper litt å vite at det er flere der ute som holder på samtidig som meg:)

Jeg startet på ED 6. januar (imorgen er det 3 uker siden) og jeg har gått ned 7 kg! Er på sett og vis fornøyd med det, men merker at jeg har litt hastverk og egentlig hadde håpet at jeg skulle ta av meg minst 10 kg den første måneden. Nå skal jeg jo snart over på fase 2!!!!:spent:

Startvekten min var 107,2 kg med BMI på 41 :_oy: og målet er å gå ned 40 kg. Legen mente at målet mitt burde være oppnåelig innen sommeren, og jeg har på en måte vært innstilt på det og kommer til å bli litt skuffet hvis jeg ikke får det til!:(

Hvor mye gikk dere ned den første måneden? Og gikk vektreduksjonen mye saktere i fase 2 enn i fase 1?
Trener dere mye? Er redd for at jeg er for lite aktiv. Har vært på spinning 3 ganger i løpet av disse tre ukene og ellers gått ca 30 min tur ca annenhver dag. Jeg er i mammapermisjon, så ellers er dagene ganske rolige.
Har noen av dere opplevd å få rykninger (leamus-aktige) forskjellige steder på kroppen etter at dere begynte?

Fant bare en middag som jeg klarer å spise (kyllingsuppen) og den har jeg hatt nesten hver dag, så nå begynner jeg å bli veldig lei:eek:. Gleder meg til fase 2 hvor jeg kan spise litt kjøtt!!!
Jeg skal klare dette! Men har en tendens til å ødelegge for meg selv ved å veie mer hver dag (å bli lei meg hvis jeg ikke har gått ned eller har gått opp 200 gr) eller å kanskje ha litt for høye ambisjoner om hvor fort dette egentlig skal gå!

Det skal bli spennende å se hvordan det går med dere!!!!


#2491

streber sa for siden:

Hei og velkommen!

  • 7 kg på 3 uker er enormt bra!
    *Slapp av, det er fullt mulig å ta fase 1 flere ganger! Men mange fortsetter nedgangen fint i fase 2. Dette er jo en mye mer interresang fase, da du får spise et måltid lavkarbomat pr dag. Så gå over til fase 2 som planlagt, kanskje blir du positivt overassket mht nedgang. ( DEt pleier å gå saktere i fase 2, men de fleste går ned bra) Om ikke annet får du en fin pause fra fase 1, før du eventuelt tar en runde til. I samråd med legen din.
  • Om du ikke liker middagene noe særlig kan du steke, koke eller lage eggerøre av et par egg+krydder og ha en blandet salat til istedet. Eller kokte , kanskje moste grønnsaker til. LITT rent kjøtt+ grønnsaker også. Så lenge det er ren mat og små porsjoner kan du erstatte noen måltider med det istedet for kyllingsuppen.
  • Du kommer til å treffe på perioder hvor det står stille noen dager. Anbefaler deg 1 veiing pr uke. Samme tid hver gang. Du kan bli stresset av for mye veiing. Stress stagnerer vektnedgang.
  • Synes legen din satte en kort nedgangsperiode på deg, men er du en som responderer veldig bra på slanking, kan det jo for all del gå. Prøv å ikke bli for skuffet om ikke alle kiloene er av til sommeren, gled deg over alle som er borte. Du har jo allerede fått unna 7 kg!!Kjempebra! Er dette en lege med mye erfaring fra ED? Behøver ikke svare om du ikke vil. min lege er Trude Hetland, i Bergen.
    [size=3][/size]
  • har du blitt satt på noen vitaminer/tilskudd? Kan høres ut som du trenger magnesium.
    [size=3][/size]
  • Har du fått tatt skikkelige blodprøver?
    [size=3][/size]
    [size=3][/size]
    Ble mye dette:o

#2492

Mailin sa for siden:

Hei og velkommen hit!

Har litt samme innstilling som deg, vil helst ned så fort som mulig! Har gått ned 4,5 kg til nå, etter 10 dager, og er ganske fornøyd! Jeg skal ned 30-35 kg, og legen min sa også at jeg kom til å klare det til sommeren.... Det er veldig viktig for meg, for da skal jeg gifte meg! Veier meg også hver dag, og på mandag hadde jeg gått opp et halvt kg! Men trøster meg med at jeg ikke akkurat kan ha lagt på meg, det er nok bare vann (evt økt muskelmasse hehe)
Jeg er også i mammapermisjon for tiden, så rolige dager ja... Orker ikke gå så mye i dette kalde været, men jeg fikk en wii balanceboard med Active plus til jul, som jeg trener på ca 30 minutter 4 dager i uken. Det høres kanskje rart ut, men det er ganske hardt altså! Pulsen ligger på rundt 130 hele tiden, og har vært oppe i 160 som regel.... Anyways, synes ikke du trimmer lite jeg, det står jo at i fase 1 skal man helst bare trene lett og helst ikke styrke... Så å gå tur er nok flott.

Ang. middag så sliter jeg litt med det samme som deg. Men nå har jeg begynt å lage mine egne supper, med kun vann, krydder og grønnsaker. Kok opp stilken på f.eks brokkoli, sammen med litt løk, selleri eller annet du vil ha oppi, og masse salt, pepper, paprikakrydder el.l., og når stilken er mør så moser du den med en stavmikser og har oppi suppa igjen. (da blir den litt tykkere) så har du oppi brokkolibukettene helt til slutt så de ikke blir kjempemøre men har litt tyggemotstand. Det går sikkert an å erstatte brokkolien med blomkål hvis du foretrekker det.... PS jeg bruker en buljong uten karbohydrater og fett i, så regner med det går greit. Det var en jeg kjøpte på en "innvandrerbutikk" for lenge siden, pass deg for toro sine for de har sukker i seg....
Bruker en eurodiet dessert etterpå, slik at jeg får i meg alle proteinene.

Pluss, i følge legen min så går det greit å ta seg et ekstra egg om dagen, så et alternativ kan jo også være et speilegg evt eggerøre med en god salat til...., eller et hardkokt egg som er sammenblandet med salaten. Og så en vaniljepudding til dessert...mmmmm!

Lykke til!


#2493

streber sa for siden:

Kutter man den desserten kan man fint ta 2 egg og eventuelt noen gram skinke, så man blir ordentlig mett:)


#2494

EDlene sa for siden:

Hei, og TUSEN takk for så mange fine svar :klem:

Ja, jeg hadde egentlig planlagt at jeg bare skulle veie meg hver fredag, og har til og med laget et eget Excel ark hvor delmålene mine med BMI står + at jeg kan fylle inn hva jeg veier hver fredag og så er det et diagram som oppdaterer seg som viser nedgangen. Men det er liksom ikke så lett når jeg vet at vekten står på bade å venter på meg. Må virkelig skjerpe meg!

Jeg aner ikke om legen min har mye erfaring med ED. Husker ikke akkurat nå hva hun heter, men det er på ForusAkutten i Sandnes/Stavanger.

Visste ikke at jeg kunne spise et egg eller to hvis jeg ville, så det hjalp veldig på! Gleder meg allerede til å spise det til middag imorgen:) De siste par dagene har jeg bare hatt litt salat med soyanøtter oppi. Det er ganske godt, mn har ikke lysst å bli lei det også!

Er viktig for meg også å gå ned i vekt til sommeren fordi jeg har PCOS og vil bli gravid igjen. Første gangen jeg prøvde å bli gravid veide jeg omtrent det samme som nå. Da prøvde vi i nesten 3 år mn når jeg endelig prøvde lavkarbo og kom inn i ketose så ble jeg gravid i løpet av 6 uker. Det var imidlertid ganske tungt å være gravid når man var så tung i utgangspunktet, så denne gangen vil jeg være litt lettere! I tillegg fikk jeg vite at jeg hadde MS når jeg var 5 mnd på vei, og legene har gitt beskjed om at dersom jeg vil vente med medisinering til etter jeg er ferdig med å få barn, bør jeg få barn ganske raskt. (Kan ikke gå på medisiner samtidig som man er gravid eller ammer og jeg må gå på medisinene i minst 3 år før jeg kan slutte og prøve å bli gravid igjen).

Så jeg setter all min lit til denne dietten! Det går egentlig ganske greit, er ikke sulten, men har LYSST på mat, hehe. Så jeg har begynt å skrive en liste over lavkarbomat som jeg har kjempelysst på nå. Da kan jeg finne frem denne listen med gode ideer når jeg er kommet til fase 4 og ha et kjempeutvalg i mat jeg liker:)

Lykke til dere også!!! Stå på :boxing:


#2495

Mailin sa for siden:

gikk også til forusakutten i stavanger, var hos en lege som heter Nina (og en helsesøster som het Mette)
Jeg fant en fantastisk blomkålsuppe som alle kan spise her: www.klikk.no/mat/spise/article707852.ece
(Hellstrøm sin oppskrift) Jeg kuttet ut rekene og gressløken (for jeg hadde ikke i hus) men den ble veldig god likevel (og man blir STAPPMETT!)
Jeg har heldigvis ikke så lyst på mat og søtsaker lenger, det gikk vel over for noen dager siden det. Det går sikkert over hos deg også, når du finner deg noe godt å spise, som du kan spise deg mett på og som tilfredstiller deg....

Kjenner jeg begynner å savne litt kjøtt ja.... Skal ha barseltreff her neste uke, da må jeg servere ett eller annet, tenker litt på biffsalat eller kyllingsalat, så får jeg heller skeie litt ut den dagen....
Lykke til med å bli gravid igjen!!


#2496

EDlene sa for siden:

Når du sier det, så kom jeg på at det er Nina og Mette jeg også går til.

Oi, den blomkålsuppen såg farlig god ut:)
Tror jeg skal komme meg i butikken med en gang! Fikk helt vann i munnen:)

Var også på barseltreff denne uken. Hun hadde laget en pasta(salat) som bestod av pasta og en slags hvitløksdressing + foccacia brød ved siden av. Herregud... jeg pintes!


#2497

Mailin sa for siden:

Åh ja... i dag på barseltreffet ble det servert pizza og eplekake....sukk...

Men, det er verdt det til slutt! Bedre helse, bedre kropp, bedre utseende, og kanskje til og med ny baby!!



#2499

Mailin sa for siden:

Er det noen som har prøvd annen pasta enn den som er å få kjøpt hos eurodiet? Jeg fant noen på nettet, på lavkarbohuset.no fordi jeg ikke kan fordra den pastaen hos eurodiet. Sammenlignet med eurodiet sin pasta har denne: lavkarbohuset.no/produkt/pizza-pasta/fusilli-alla-lara
MER proteiner, mindre karbohydrater og mindre fett.... Bittelitt mer kalorier, men så lite at det ikke er verdt å nevne en gang.... Ser liksom mer ut som ordentlig pasta synes jeg, lurer på om jeg skal bestille den istedenfor hos eurodiet.... (koster mindre også! 45 kroner for 5 porsjoner.... er jo litt over en fjerdedell av det det koster hos eurodiet...)


#2500

streber sa for siden:

Jeg har smakt den en gang en god stund før jul, jeg har hvertfall bestemt meg for at den skal bli MIN pasta sort ved utskeielser og når jeg er ferdig . Jeg likte den godt , men jeg tok litt smør og lot smelte / trekke inn i da , det kan ha noe med at det var en vellykket smaks opplevelse å gjøre :) tror nok ærlig talt det går bra med en lite porsjon av den av og til, men jeg kan ikke "love" det.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.