< Tilbake til oversikten

Den store felles ED-tråden

#2801

Wowo sa for siden:

Hedda, for det det er verdt, jeg hadde ventet. Det er vel litt bortkastet penger når du ikke kan yte maks?


#2802

Hedda:) sa for siden:

Ja, sant det. Det er jo svindyrt med PT, dumt å sløse bort timene jeg har betalt for. Jeg tror jeg venter til jeg er i Fase 2 da, da går det sikkert bedre. Får se an litt. :rolleyes:

Trener du?


#2803

milena sa for siden:

Signerer dette! Gi kroppen litt tid til å omstille seg til nye energikilder!


#2804

Hedda:) sa for siden:

Ja, svarte at jeg skulle vente litt, at jeg tar kontakt etterhvert.

I dag gikk jeg en mil tilsammen på tur, det er jo litt mosjon i det og. :rolleyes:


#2805

Wowo sa for siden:

Ikke nå, prøver å gå en del og skal være med på et ryggparti med moderat trim. Jeg begynte å trene litt hardere i fase 2 i forrige runde og etterhvert trente jeg styrke ca tre ganger i uken. Tror jeg kommer til å gjøre det samme nå; jeg venter til fase to med store utfordringene. Da har jeg også lyst til å prøve noen timer med PT etterhvert for å få bedre treningsutbytte.


#2806

Hedda:) sa for siden:

Ok. Godt å høre det går greit med trening i fase 2. :)


#2807

Hedda:) sa for siden:

Nå har jeg smakt risottoen for første gang. Ugh, ikke så snasent, men fikk det ned. Kunne vært verre og kunne definitivt vært bedre. :lol:


#2808

Wowo sa for siden:

En liten tanke... kanskje vi som er aktive nå på nyåret av nye og gamle ED-brukere skulle presentere oss for hverandre? Det hadde vært hyggelig å vite litt mer om hver enkelt. :) Jeg kan godt begynne.

Jeg er 51 år ung, gift og har tre voksne barn og ett barnebarn på 2 år. Jeg har alltid vært stor og kraftig, men de siste 20 årene har jeg vært fet m.h.t BMI. Min første slankekur gjennomførte jeg som trettenåring og gikk ned ca 15 kg fra 68 kg til 53 kg. Jeg la jo gradvis på meg etterhvert og fant vel en trivselsvekt på rundt 67 kg i begynnelsen av tyveårene. Så kom barna og trivselsvekten ble etterhvert 72. Så seg det bare på. I tredveårene min gjennomførte jeg en Grete Rohde slankekur og gikk ned hvertfall 25 kg etter hva jeg kan huske. Men det seg jo på igjen...... Jeg prøvde lavkarbo en liten periode (tror det var 10 dager :p) men gikk ikke ned på dette kostholdet. (Jeg vet jo, etter å ha lest her på forumet, at det kunne ha endret seg.)

De siste 8-9 årene har jeg gått på overvekt og diabetesklinikken på Pilestredet. Der fikk jeg veiledning og metformin mot min da oppdagede insulinresistens. Dagen jeg kom dit veide jeg litt i underkant av 120 kg og det har jeg hvertfall aldri overskredet, men vekten svingte mellom 106 og 117 kg.

I fjor la de ned dette tilbudet og jeg henvendte meg til fastlegen min for å få hjelp. Han anbefalte meg ED på det varmeste, men jeg var litt skeptisk. Jeg syntes det hørtes veldig drastisk ut og jeg var dritt lei (unnskyld uttrykket) slanking og å gå å være sulten. Jeg la om til Lindbergs kosthold, men vekten rikket seg ikke i riktig retning, så jeg satt meg et mål for våren; hvis jeg ikke nådde det skulle jeg prøve ED.

Jeg nådde jo ikke dette målet som dere sikkert skjønner og det merkelige var at plutselig var jeg mentalt klar for ED og motivasjonen var på topp. Jeg startet 16 juli og har siden den gang sakte og sikkert gått ned 24 kg. Jeg har vært mye sulten, men egentlig har det gått veldig greit. Jeg går jo ikke lett ned, så dette har vært effektivt. De første dagene satt jeg pal på dette forumet og leste blant annet hele denne tråden. Det hjalp meg mye i begynnelsen, men det har jo ikke vært så mye liv her i høst. Håper det har endret seg nå. :)

Jeg kan kanskje føye til at målet mitt i denne omgangen er å gå ned minst 40 kg og i dag har jeg ca 16 igjen. Men jeg må se det an når det nærmer seg hva som er riktig for meg nå. I tillegg er målet å trene og bli i god form. :)

Ja det var min historie. :)


#2809

Pearl sa for siden:

Dette var et spennende innspill Wowo. Jeg må tygge litt på presentasjonen min, så kommer jeg tilbake med et innlegg.


#2810

Hedda:) sa for siden:

Jeg er 35, bor i Oslo med sønn (11) og hund.

Gikk på ED for ca seks år siden. Dette fordi jeg i årene før hadde gått opp en del i vekt, og legen min mente det kom av diverse hormonproblemer. ED-dietten skulle få hormonene i balanse, og en hyggelig bivirkning ville være at jeg gikk ned i vekt. Det gjorde jeg også, men kun 7 kilo. Jeg husker jeg slet fælt med dietten sist, likte omtrent ikke noe og sto og brakk meg mens jeg presset ned middagen. Jeg husket det som at jeg fulgte dietten til punkt og prikke sist, men etter å ha lest i dagboken jeg skrev da, ser jeg at det gjorde jeg ikke. Det var noe smågreier hist og her, og jeg holdt ikke ut begge månedene jeg skulle gått på fase 2. Men jeg husker jeg følte meg bedre etter perioden, hadde ikke så mange av de ubehagelige greiene hormonplager gir, var glad for å ha gått ned i vekt, selv om jeg gjerne skulle gått ned mer.

Et års tid etter havner jeg i en trafikkulykke. Det kunne gått mye verre, men etter dette har jeg hatt mye smerter hver dag. Og jeg har måttet gå ned i stilling på jobben, da jeg kun makter 50%. Dette gjorde meg deprimert og redd for fremtiden, og dette med mat orket jeg bare ikke å ta like mye hensyn til lenger. Derfor gikk jeg opp i vekt igjen.

Nå har jeg bestemt meg for at 2014 skal bli et år i sunnhetens tegn for min del. :) Jeg er ikke deprimert lenger, jeg har fått en del på stell som gjør at framtiden ikke ser så mørk ut lenger. Jeg er fortsatt lei meg fordi jeg kun kan arbeide redusert, men jeg jobber med å kvitte meg med skammen og sorgen over det.

Jeg har fortsatt utfordringen med at jeg har mye smerter og ofte migreneanfall, men det er en del av livet mitt nå, og jeg skal gjøre alt jeg kan for at dette ikke skal gjøre at jeg må veie mer enn jeg ønsker "bare" på grunn av det.

Jeg er på dag 5 i Eurodietten nå. Det går mye bedre enn forrige gang. :) Dette selv om jeg tilfeldigvis har blitt syk denne vinteren. Jeg blir aldri syk! Men fikk influensa i desember, deretter infeksjon og infeksjonsutløst astma. Sistnevnte sliter jeg med å bli kvitt. Har veldig lyst til å falle tilbake til gamle vaner og spise junk og ulovligheter når jeg er syk, bruke det som trøst. Men nei, det får jeg ikke lov til av meg selv. ;) Så det er bare å holde ut. :)

Jeg tør ikke sette det målet som gjør at jeg hadde blitt 100% fornøyd når det kommer til vekta, så jeg har nå satt 10 kilo som et mål. Bare det føles helt utopisk å skulle oppnå, men jeg håperhåperhåper jeg greier det. Jeg skal gjøre mitt beste! Klarer jeg å gå ned det, vil jeg sette et nytt mål for meg selv.

Jeg er glad jeg har dere andre ED-folkene her inne å snakke med om diett og vekt, for det er jo egentlig et dørgende kjedelig tema, så jeg prøver å spare venninnene mine for det til en viss grad. :lol: Her inne kan man jo bare hoppe over det man ikke gidder lese - veldig greit. ;)


#2811

Hedda:) sa for siden:

Hvordan går det med dere, folkens? :)


#2812

Pearl sa for siden:

Jeg var ganske slank frem til jeg var ca. 35 år. Jeg er ganske lav, 158 cm og pleide å ligge rundt 50 kg. Etter 35 år begynte vekten sakte, men sikkert å øke på. I og med at jeg senere fikk påvist insulinresistens, regner jeg med at problemene med insulinet startet da. Det forsto jeg ikke den gang og visste ikke riktig hvordan jeg skulle forholde meg til vektoppgangen. Forsøkte å slanke meg ved å bli vegetarianer, noe som var det dummeste jeg kunne gjøre sett i lys av insulinresistensen. Fulgte også statens anbefalinger om et sunt kosthold og på forskjellige måter slanket jeg meg oppover i vekt til jeg stoppet på ca. 72 kg i 2004. Gav da opp dietter og begynte å trene. Styrke og kondisjon på helsestudio. Gikk bare ned et par kilo og satte inn en massiv "kur" med å spise sunt, noe liknende Lindberg og begynte med mer omfattende trening. Gikk ikke ned så mye i vekt, men reduserte en del cm.

Snublet over Ketolysekuren på Meny i 2008. Det var relativt effektivt i begynnelsen, men over tid økte vekten til tross for et strengt kosthold.
Begynte på eurodiett i 2010 og etter 1/2 år var vekten nede i 59,7 kg. Etter å ha sluttet med ED prøvde jeg meg på et Lindbergliknende kosthold, da rant alle kiloene sakte men sikkert på igjen. Prøvde først på ny ketolyse, men fikk det ikke til å fungere. Siden Eurodiett hadde fungert før, startet jeg opp igjen med ED i august 2013. Startvekten var da 76,3 kg. Jeg har nå gått ned nesten 10 kg og har igjen 6 - 7 kg før jeg skal stoppe.

Jeg synes det er relativt enkelt å gå ned i vekt på eurodiett. Det er liksom bare å holde ut. Men denne gangen er jeg smertelig klar over at den virkelige jobben for meg starter når ED-kuren er ferdig. Fase 4/vedlikehold blir den største utfordringen for meg. Det var det jeg ikke fikk til forrige gang.

Forrige gang jeg var på ED, hadde jeg ganske høye verdier på insulinresisten. Denne gangen er verdiene nærmet seg normalen. Ifølge Forusakutten skyldes bedringen i insulinfølsomheten at jeg har vært flink til å trene de siste årene. Så da får jeg bare fortsette med det og håpe på at det kan hjelpe meg når jeg skal over på vedlikehold.


#2813

Hedda:) sa for siden:

Hva slags kosthold ser du for deg når Eurodietten er over, Pearl?


#2814

Pearl sa for siden:

Jeg tenker jeg skal være veldig nøye med å gå gjennom alle fasene, 3 A, B og C og så 4 etterpå. Fase 4 er vel egenlig Lindberg. For å gradvis se hva jeg tåler av karbohydrater. Jeg skal fortsette å gå på Forusakutten, om ikke annet så for å gå til kontroll et par ganger i året. Hvis vekten begynner å gå opp igjen tenker jeg at jeg raskt skal tilbake til fase 3A og begynne tilvenningen på ny.
Jeg tror det er viktig for meg å fortsette treningen for å bedre insulinfølsomheten så jeg etterhvert kan tåle litt karbohydrater. Det er iallefall planen, så får vi se hvordan det går i praksis.


#2815

Hedda:) sa for siden:

Det høres jo veldig lurt ut. Jeg håper så inderlig jeg slipper å gå på Eurodiet igjen, så vil gjerne klare det denne gangen.


#2816

Wowo sa for siden:

Jeg synes det høres ut som en veldig bra plan. Jeg tror nok at jeg er nødt til å gjøre noe tilsvarende. Det er jo så viktig at vi får beholde resultatene av den gode jobben vi har gjort!

Treningen er ikke bare viktig for insulinfølsomheten, styrketrening påvirker også forbrenningen og apetitten.

Bare for å skryte litt.... i dag har jeg for første gang på leeeeeenge en BMI på under 30, det vil si at jeg faktisk bare er overvektig. :) Og jeg har gått ned drøye 25 kg; så dobbelt merkedag i dag. :)


#2817

Hedda:) sa for siden:

Så fantastisk! :heia: Kjempebra jobba, altså! :D


#2818

Pearl sa for siden:

Sååååå flott. Du har gjort en kjempejobb. :imponert:


#2819

Wowo sa for siden:

Tusen takk, deilig med litt skryt. (Ikke bare selvskryt).

Tusen takk, det er nesten litt uvirkelig for meg også. Ser stadig vekk på speilbildet mitt i forbifarten og kjenner meg nesten ikke igjen. :)


#2820

Carisma sa for siden:

Dere med hormonubalanser, hvordan reagerer dere på soyaen i produktene? Etter hva jeg har forstått red et veldig mye soya i mange av dem?


#2821

Hedda:) sa for siden:

Det er jo en diett som skal stabilisere hormonene, og for meg funker det bra. Vet ikke om det er mye soya i produktene, jeg? Vet en av tingene du kan velge er soyanøtter, ellers har jeg ikke satt meg veldig inn i hva det andre inneholder.


#2822

Pearl sa for siden:

Jeg klarer ikke å få til "hot cocoa drink" uten å få ekle klumper. Hvordan får dere det til?


#2823

andreas sa for siden:

Shake'ern funker. Blir best i en slik shake'er jeg har med "rist" under lokket. I kopp med bare skje eller gaffel lar ikke alt seg løse opp.
Sliter veldig med de ekle klumpene i suppene.

Dem er ikke gode å tygge på ihvertfall ;)


#2824

Hedda:) sa for siden:

Jeg bruker stavmikser til alle ED-produktene som kommer i pulverform, men den drikken der har jeg ikke testet ennå.


#2825

andreas sa for siden:

Takk for tipset med stavmikser :D Egentlig en opplagt løsning. :rolleyes:

Det er verre når man ikke er hjemme. Ristet for harde livet, men ender med enkelte klumper det er umulig å klemme istykker med skje/gaffel.


#2826

Hedda:) sa for siden:

Jo, bare hyggelig, hehe. :D Når jeg er ute og farter har jeg heller med meg bar, kjeks, soyanøtter og/eller grønnsaker.


#2827

andreas sa for siden:

Du har jo vært hjemme noen dager syk. Men hva bruker du til lunsj på jobb?


#2828

Hedda:) sa for siden:

Ja, jeg har ikke jobbet så mye som jeg pleier, så matmessig har jo det vært en del enklere. ;)

Da jeg var på jobb hadde jeg med meg en matboks full av grønnsaker, og så hadde jeg med meg en pakke kjeks og en bar. Satt og drakk te og mye vann, og knasket på grønnsaker gjennom hele arbeidsdagen (jeg sitter mye stille på jobb, foran pcen). Til lunsj spiste jeg en grønn og dørgende kjedelig salat, etter som hva jeg fant i kantina, og så spiste jeg i tillegg noen kjeks i løpet av dagen, og et par kjeks på gåturen hjem. Det gikk veldig fint. Baren tok jeg til kvelds isteden, da jeg ikke trengte den på jobb likevel. Var skrubbsulten når det var tid for middag da, men slapp sultfølelsen på jobben, ved at jeg hele tiden satt og knasket på noe. :) Spiser forresten pannekaka til frokost, som to vafler med kanel i. De holder meg mett ganske lenge. :)


#2829

andreas sa for siden:

Mhm. Samme her. Sitter rolig foran pc'en avbrutt av røykepauser.
Knasker grønnsaker så kjevene er såre. Merker mindre sult på jobb. Sikkert kombinert med kaffedrikking og at man er konsentrert om jobben man gjør.

Prøvde vaffeltrikset ditt forleden. De ble jaggu sprø. Leste ett tips om å ta litt jbkm. i for da blir vaflene ikke så sprø. Får prøve ved neste bestilling.


#2830

Hedda:) sa for siden:

Du må bare steke de bittelitt, og ikke lukke lokket helt. Jeg står og holder lokket litt oppe, og steker som sagt veldig kort, da blir de ikke flate og sprø, men myke og litt tykkere. God konsistens. :)


#2831

Pearl sa for siden:

Jeg sliter med de suppene også ja. Skal se etter sånn shaker med rist. Jeg har en med en slags "ball" med pigger på, men den fungerer dårlig. :)

Kjempegod ide. Den må prøves. :)


#2832

Pearl sa for siden:

Da er stavmikserideen prøvd. Det fungerte kjempefint. Takk Hedda :)


#2833

Pearl sa for siden:

Jeg har noen hormonrelaterte plager: insulinresistens, migrene og overgangsalder. Jeg merker ikke noe forskjell på plagene på denne kosten og annen lavkarbokosthold.


#2834

Hedda:) sa for siden:

Bare hyggelig. :) Det er det eneste som funker skikkelig, synes jeg. :)


#2835

Wowo sa for siden:

Her har det blitt litt stille igjen. Hvordan går det med dere folkens?


#2836

Hedda:) sa for siden:

Her går det bra. :) Skal tilbake på jobb igjen i morgen etter å ha vært sykemeldt lenge. Gleder meg! Tipper jeg blir mer sulten på jobb enn jeg har vært her hjemme i det siste, det kan bli en utfordring. Håper det går bra. :)

Hvordan er det med deg?


#2837

Wowo sa for siden:

Jeg synes det ser ut som om du bare spiser 4 ed måltider om dagen, eller har jeg misforstått. Jeg synes det høres veldig lite ut?

Det kan godt hende du blir mer sulten, men kanskje det også hjelper å tenkte på andre ting enn mat. Sånn sett kan det være deilig å jobbe.

Med meg går det forsåvidt bra, men har hatt veldig lite energi i det siste. Har hele tiden tenkt at det kommer av at jeg heller ikke får så mye energi fra maten, men så kom jeg plutselig på i går at jeg har glemt at jeg skulle hatt en B12-sprøyte i begynnelsen av januar, så kanskje det er noe av forklaringen. Jeg har rett og slett ikke hatt energi til mer enn det som strengt tatt er nødvendig i det siste og det er kjedelig.

I dag er siste dag på fase 1 og jeg var en liten sniktur opp på vekta. Den viste at jeg har gått ned ca 7,5 kg siden jeg startet på denne fasen. Da ble jeg positivt overrasket. Tenkte å veie meg offisielt i morgen for å se nedgangen på fase 1. Men egentlig er tirsdag veiedagen min.

Ønsker deg lykke til i morgen, Hedda. Det blir nok godt for deg å komme tilbake til jobb. Du har hatt dine utfordringer i det siste. :klem:Håper du ikke får noen tilbakefall med lungebetennelsen.


#2838

Hedda:) sa for siden:

Neida, jeg spiser fem ED-produkter hver dag. Men det har vært en og annen dag innimellom at jeg ikke har orket mer enn fire, men for det meste har det blitt fem altså. :)

Da er det kanskje den sprøyta, ja, men den kan du kanskje gå og ta nå snart?

7,5 kilo er et fantastisk resultat! Jeg har min siste uke på fase 1 nå, og jeg tror ikke jeg rekker å gå ned to kilo til før 1. februar, men håper i alle fall jeg greier én kilo til, slik at jeg tilsammen har gått ned over 6 kilo. Vi får se på fredag hvordan det går. :o

Takk for det. :klem: Jeg tror og håper det skal gå bra. :)


#2839

Wowo sa for siden:

I dag er det første dag på Fase 2 i 2. omgang for meg. :) Jeg gikk ned 7,7 kg på fase 1. Det er jeg veldig fornøyd med :). Siden juli 2013 har jeg gått ned 28,6 kg. :D

Så er det bare å brette opp ermene og fortsette det gode arbeid. ;)

Ha en fin dag, alle EDere!


#2840

Pearl sa for siden:

Gratulerer sååååååå mye. Du har vært kjempeflink både i første og annen runde. :heia: Utholdenhet lønner seg. Nyt de første kjøtt og fiskemåltidene dine.


#2841

Anel73 sa for siden:

God morgen.

Jeg har hatt det så travelt i det siste- så dere har blitt litt glemt dessverre.

Veldig kjekt å lese at dere er så flinke- Wowo som har klart 7,5 kilo i fase1 det er strålende:) Kan tenke meg du nyter å spise kjøtt og fisk igjen:).

Jeg er fortsatt i fase 2, har hatt flere utfordringer i det siste, men klarer å holde meg til dietten. Er utrolig stolt av meg selv. Men må innrømme at jeg er lei av de fleste produktene nå, så satser på at jeg snart kan gå over til fase 3. Kan da kutte ut 1 produkt til og spise lunsj/frokost uten produkt. Jeg drømmer om lavkarbo knekkebrød- skal til sykepleier på torsdag neste uke- håper hun gir meg OK til å lage knekkebrød.

Ellers har jeg klart 6 kilo på litt over 3 uker. Merker det mer og mer på klærne, det er utrolig motiverende.

Ønsker alle sammen en god helg- stå på dere er flinke:)


#2842

Pearl sa for siden:

Så flink du har vært Anel. :heia:
Jeg kontaktet eurodiett og spurte om det er greit med Spirulina og Clorella på eurodiett. Her er svaret: "Ja det er helt ok. Begge deler er både nærende og utrensende. Husk å drikke rikelig i tillegg. "


#2843

Carisma sa for siden:

Hjelp, i morra braker det løs! :eek:
Jeg føler meg ikke forberedt i det hele tatt.... Eller, jeg er motivert og greier, men jeg blir veldig stresset ved tanken på om jeg har riktige grønnsaker, hva om ting smaker dritt sammen, tenk om jeg ikke blir mett? Osv... Mett er lik stabilt blodsukker for meg, så redsel for sult er egentlig redsel for lavt blodsukker... For får jeg en skikkelig dropp for jeg panikk og hiver innpå nesten hva som helst for å ikke gå i bakken :o


#2844

Pearl sa for siden:

Er du i ketose fra før Carisma?


#2845

Carisma sa for siden:

Nei... Jeg hadde planer om det, men så ble det så mye frem og tilbake... Og i helga har vi hatt barnefri og bodd på hotell og i grunnen gir flat f i kosten :o


#2846

Hedda:) sa for siden:

Jeg har vært mye mindre sulten enn jeg fryktet, så kan hende det blir sånn for deg og. :) Har kun hatt et par dager hvor jeg har følt veldig sult.

Ønsker deg masse lykke til! :klem:


#2847

Pearl sa for siden:

Det er bra. Første gang jeg begynte på eurodiett, var jeg i ketose før oppstart. Det er flere karber på eurodietten, noe som resulterte i at jeg gled ut av ketose. Jeg fikk da ikke hjelp fra den reduserte sultfølelsen som ketosen gir. Da var jeg veldig sulten gjennom de første månedene.
Denne gangen hadde jeg vært ute av ketose en god stund før oppstart ED. Da gikk jeg inn i ketose med ED. Det har vært utrolig mye lettere for meg denne gangen. Ikke sulten de to første fasene.
På Lindbergklinikken nå har de begynt å anbefale å spise "vanlig" - ikke ketosemat i noen uker før oppstart. Så spis det du har lyst på med god samvittighet nå før du starter opp ED. Det er mest sannsynlig det beste du kan gjøre. :)


#2848

Carisma sa for siden:

Jeg fikk startpakka mi i helga, og jeg lurer på: Hva er de vakumpakkede som ser ut som pucker? og hvordan tilberedes de?


#2849

Pearl sa for siden:

Det er altså en grønnsakspai som kan stekes eller grilles. Består bare av grønnsaker. Jeg er ikke veldig begeistret for deg. Har smakt den og siden aldri kjøpt den. Men smaken er jo forskjellig.

www.eurodiet.no/Varmretter/Middagsretter/gr%C3%B8nnsaks-pai-med-tomat-og-basilikum--/

Jeg har laget en grønnsaksrett og hatt den ved siden av. Det er mange ting som ikke akkurat er gourmetmat. Kunsten til å holde ut er å lære seg å modifisere smaken og å finne seeg noen produkter som man nesten liker. Du kan finne tips og ideer på eurodiett sin hjemmeside og i tråden under her:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17152

Lykke til. Fordelen med dietten er at alle går ned i vekt. :)


#2850

Wowo sa for siden:

Lykke til Carisma! Jeg har vært mye sulten, men blodsukkeret er stabilt og det er deilig. :)

Jeg er veldig spennt på hvordan det går med deg. :) Krysser fingrene!


#2851

Carisma sa for siden:

Flere enn meg som blir veldig "luftig" og rar i magen av produktene? :o


#2852

Pearl sa for siden:

Det skyldes søtstoffet. Det er en av grunnene til at vi ikke bare skal spise de søte produktene, men også de salte, middagene og suppene. Magen venner seg litt til etterhvert, men det går bedre uten for mange søte produkter senere også.
Det er også vanlig å få løs eller hard mage på grunn av lite fiber. Det kan hjelpes med å blande inn litt fiberhusk i omelettene eller pannekakene.


#2853

Carisma sa for siden:

Noen som har bestillt den 15-dagers pakka? Når det står en pakning av hver, betyr det en eske a 5 supper, en a 10 barer etc?


#2854

Carisma sa for siden:

Det er lunsjen som er verst ang dette, og da spiser jeg alltid "ordentlig" mat, dvs de salte produktene. I går ble det så ille at jeg ikke klarte å spise igjen før langt utpå kvelden :eek:


#2855

Carisma sa for siden:

Regnes pannekaker som søte eller salte produkter? De smaker jo veldig søtt, men samtisdig er det jo mer "mataktig" enn mange av de søte produktene?


#2856

Pearl sa for siden:

Jeg er litt usikker på det. Men jeg får iallefall ikke samme trøbbelet med magen, luft og sånn som jeg får med kjeks og barer.


#2857

Wowo sa for siden:

Jeg ville regnet pannekakene som et søtt produkt. ;)


#2858

Pearl sa for siden:

Jeg skal til London i morgen og lurer på om noen vet om noen butikker som selger frie ED butikker sånn som her hjemme?


#2859

Wowo sa for siden:

Jeg kan dessverre ikke svare deg på det, men jeg vil gjerne ønske deg en god tur. Kos deg!


#2860

andreas sa for siden:

Fase 3a, uke 2.
Sulten, så sulten :(


#2861

Vibeke-67 sa for siden:

Kan du ikke spise mer? Begynte du rett på fase 3a? Jeg gjorde det nå, og er jeg sulten spiser jeg mer. Ikke bra å gå sulten....


#2862

Carisma sa for siden:

På ED er det veldig begrenset dagsinntak, det er jo en lavkarbo og lavkalorikur. Så det er ikke bare å spise, med mindre det er grønnsaker fra liste 1. Jeg kan kjapt være oppe i 4-5 agurker daglig på sulten-dager... :o


#2863

Vibeke-67 sa for siden:

Du har mer å velge i i fase 3a. To av måltidene er vanlig mat og der kan man lage seg gode middager man blir mett på, i alle fall jeg. På ed hjemmesiden er det mange gode oppskrifter! Men hvis man aldri har vært borte i det før så må vel kroppen venne seg til det, og da kan man oppleve sult kanskje.


#2864

Wowo sa for siden:

Jeg kjenner meg igjen her. Det er VM i selvbeherskelse dette her. Jeg trøstet meg med at det er i denne fasen vi "spikrer" fast nedgangen vi har hatt og gjør den mer varig. På dager hvor det kjennes nesten helt umulig, har jeg tillatt meg et ekstra ED måltid. Jeg spiser mye sopp i sånne perioder og så virker trening og mosjon dempene på sulten. Stå på Andreas, dette klarer du!


#2865

andreas sa for siden:

Vibeke: Neida, fulgt alle fasene :)

Wowo: Nettopp! Det er her vi legger grunnlaget for varigheten av vekttapet. Spiser alle måltidene mine, og gjør alt riktig. Men innimellom er det litt sult å kjenne. Da er det en mental test å overvinne den ;) Klarer det hittil :D

Prøver også å få spist opp de ikke-gode produktene jeg har igjen, før jeg bestiller de gode for de neste 4 ukene. Går veldig bra her, men kjenner frykten for fase 4 nærmer seg :)

-44kg. Ganske fornøyd :D


#2866

Vibeke-67 sa for siden:

Så fantastisk! Du er flink :heia:

Kanskje du ikke skal helt til fase fire? Da jeg gikk på ED første gang i 2007, begynte jeg i fase 3a, og fulgte dietten uten å bruke noen av produktene. Jeg stoppet opp i fase 3c, og min plan nå er å bli værende i fase 3c igjen. For meg er det for mange karbohydrater i fase fire. Den gang fikk jeg ned ca 20 kg. Det tok fryktelig lang tid, ca 2 år, og jeg klarte å holde meg der lenge, men så de siste tiårene har det sneket seg på 5kg igjen, mye pga stress, så nå forsøker jeg det en gang til, bare at nå har jeg produktene. Skal ned 10 kg til sammen, dvs 6 til. Men jeg er redd jeg vil legge på meg igjen om jeg kommer overvinne fase 4. Husker legen min veiledet meg til å leve etter 3c kostholdet.


#2867

Lille34 sa for siden:

Bra jobba:D


#2868

Carisma sa for siden:

Er det noen som opplever at kroppen går på sparebluss på dette kostholdet?


#2869

Wowo sa for siden:

Hva mener du med "sparebluss"? Jeg tenker når jeg hører det uttrykket at kroppen ikke forbrenner, men jeg har opplevd å gå ned hele tiden, men riktig nok har jeg nådd enkelte platåer hvor kroppen holder litt igjen for så å slippe taket igjen og gå ned.


#2870

Carisma sa for siden:

Da jeg gikk overpå fase 2 stoppet det opp (eller, jeg går opp og ned de samme 2 kiloene hele tida). Det er nå seks uker siden, og kroppen gjør ingen tegn til å ville slippe. Jeg klarer heller ikke å komme meg i ketose nå. Jeg har hatt et par utskeielser :flau: men ikke veldig store. Men jeg sliter endel med å få i meg det siste måltidet på kvelden, så jeg ligger nok godt under det inntaket kuren er beregnet for.
Jeg har prøvd så og si alt av ekstremkurer og pulverdietter, og hver gang skjer det samme. Jeg går ned rundt 10kg første måneden, og så stopper det opp fullstendig. I følge teorien skal ikke dette skje på ED, men jeg er redd for at jeg er unntaket som bekrefter regelen? Eller er det andre som har samme erfaring?


#2871

Wowo sa for siden:

Jeg hadde noe tilnærmet likt i fase 2 denne runden. (Jeg hadde en runde med fase 1, 2 og 3 a,b,c før jul). Men etter en stund (tror også jeg holdt på sånn i seks uker) slapp det igjen. Jeg tror du bare skal være tålmodig og forsøke å følge kuren så godt du kan. :-) Hold ut!


#2872

Carisma sa for siden:

Ja... Jeg har tenkt å gå over på fase 1 igjen en fjorten dagers tid nå. Jeg hadde veldig mye stress pga endel eksterne omstendgheter i overgangen mellom 1 og 2, så jeg tror jeg kom litt skeivt ut med hele fasen. Så jeg håper det hjelper å sjokkere kroppen litt igjen nå, og så få en mer smooth overgang. :o


#2873

nissemor sa for siden:

Plaget med sult her og, spesielt dagen før jeg ser at vekta gjør et hopp ned.
Blir tungt å legge inn mosjon, prøvd meg på spinning men blir veldig sliten.
Har lurt på å ta et ekstra måltid..( egentlig ferdig med fase 2 i dag, men skal til veileder neste uke så venter til da på å skifte til ny fase)
Klarer dere andre å trene noe særlig i fase 2?


#2874

Pearl sa for siden:

Jeg klarer fint å trene i alle fasene egentlig. Men jeg tar deg litt forsiktig i fase 1. Sultfølelse har jeg turnert ved ekstra grønsaksmåltider. Jeg bruker mye supper, koker opp blomkål og eventuelt andre grønnsaker som jeg har i huset, med litt lite vann i gryten. Så kjører jeg det i blenderen. Det blir både godt og mettende. Jeg er avhengig av litt "ferdigmat" av og til fordi jeg ofte har det travelt. Da er slike supper i fryseren redningen. Fra fase 3 av steker jeg baconbiter og har i suppen. I de to første fasene freser jeg grønnsaker med litt karri og heller suppe over.


#2875

Wowo sa for siden:

Jeg synes faktisk at sultfølelsen blir dempet når jeg trener. Det er deilig.


#2876

Pearl sa for siden:

Det er min erfaring også. Litt rart egentlig. Skulle tro det var omvendt. :forvirret


#2877

Popp sa for siden:

Virker som det ikke er så mange her inne nå.

Men jeg setter bare igang litt skravling, og venter på at noen flere dukker opp. Kanskje ikke så mange som starter opp rett før sommerferien. Jeg er nå tilbake på ED - etter 3 år

30 dager i Fase 1
60 dager i Fase 2

Første ED måltid igår - mye som er glemt, så godt jeg fikk en brosjyre av kursveilederen idag.


#2878

Cyan sa for siden:

Hei. Jeg startet på ED i dag. Starter i fase 2 siden jeg trener en del og skal etter planen være der i 60-90 dager før jeg går over i fase 3.


#2879

Popp sa for siden:

Og da er bestillingen sendt inn til ED.

Cappuccino
Kjeks med bringebærsmak
Kyllingsuppe
Laktolight
Organisk brødmiks - fra fase 1
Pannekaker
Pastaskruer
Praline bar
Sjokoladebar med tryptofan
Sjokolade-frokostblanding
Snacks med ost og løksmak
Snacks med Paprikasmak
Soyanøtter
Vaffelkjeks med vaniljesmak

Turte ikke å bestille omeletten selv om kursveilederen sa at at de hadde endret den og den nå er bedre. Det smakte ikke sist jeg spiste det. Noen med erfaring med den nye vs. den gamle varianten fra 2011 og deromkring?


#2880

Popp sa for siden:

Lykke til, Cyan!


#2881

Cyan sa for siden:

Takk det samme, Popp.
Jeg startet ED i 2009, men ga meg fordi jeg fikk mageproblemer av produktene og ble gravid. Husker jeg ikke syntes omelettene var gode den gang, men har hørt flere si at den smaker greit nå så jeg tok sjansen på å bestille en pakke med osteomelett. Har ikke prøvd enda, men tenkte å steke den med noe sopp, paprika og tomat og krydre godt.


#2882

grotingeling sa for siden:

Hei Popp og Cyan - da er vi i alle fall 3 :lol:
Jeg har kjørt en rolig innføring på ED denne gangen, startet med fase 3 men er nå i fase 2 (går litt baklengs...)
Om det blir fase 1 i 3 uker fra 16.juni vil vise seg, legen har sagt jeg kan droppe fase 1 hvis jeg går ned like mye i fase 2 nå som jeg har gjort tidligere :)
Kjenner det går bedre å holde seg på rett kjøl i fase 2 enn i fase 3, så jeg blir uansett her leeeeeenge :D


#2883

Carisma sa for siden:

Omeletten er grusom... :o
Popp: trenger du ikke flere salte Måltider/hovedmåltider?


#2884

Wowo sa for siden:

Så hyggelig med noen nye "ansikter". Fint med litt liv igjen. Jeg har snart gått non stop på ED i ett år. Begynte 16. juli 2013 og skal etter planen være ferdig ca 1. juli, men det kan hende jeg drar fase 3 c litt lengre for sikkerhets skyld. Jeg håper at dere finner produkter som dere liker, det er utrolig hva man venner seg til. Jeg kan ikke tenke meg et liv uten sjokoladekjeksene, de har blitt min favoritt. :)


#2885

Popp sa for siden:

Er ikke så ille som det ser ut som :) Har bestilt flere pakker av hovedmåltidene som jeg liker, men tenkte jeg skulle prøve ut snacks som jeg aldri har prøvd før.

Gikk på en bommert i morges da jeg skulle lage pannekaken. Bruker Laktolight hvor det står at man skal tilsette 180 ml vann :p:p:p. Har dere noen gang prøvd å snu en flytende pannekake? :D. Kan vel si at det tilslutt ble pannerøre. Slang i noe crispsalat i pannen og strødde over med havsalt. Smakte ganske bra :)

Nå er det nattings :sove:


#2886

Pearl sa for siden:

Jeg er her ennå jeg også. Fase 3c/4. :)


#2887

Cyan sa for siden:

Opplever dere andre at det ... kremt ... ikke lukter roser av avgassene lengre ...? :rodme:


#2888

Carisma sa for siden:

Mhm! Dessuten sitter det fast i do!


#2889

Vibeke-67 sa for siden:

Jepp....
Men det gir seg faktisk!


#2890

Cyan sa for siden:

Hehe, ja det var så vidt jeg holdt ut med meg selv i går kveld :p


#2891

grotingeling sa for siden:

Jepp - kjent "problemstilling" som ikke blir nevnt noe særlig....
Men husker dere å ta omega3 evt. bruke olivenolje?
Vi skal jo ha litt fett selv om dette ikke er en høyfett-diett, og det hjelper faktisk (i alle fall for meg) på både lukt og konsistens ;)


#2892

Popp sa for siden:

Jeg drikker SAN olje hver dag og den dekker omega 3 behovet, samt E og C-vitaminer :)
Og på jobben har de pesto som jeg tar mye (for mye?) av over salaten.

Har ikke hørt noen klage på avgassing enda, men husker det var skikkelig ille forrige runde.


#2893

Cyan sa for siden:

Jeg tar omega 3 i pilleform og bruker olivenolje over lunsjsalaten. Mannen min fortalte at da han åpnet soveromsdøra i går (jeg la meg tidligere) holdt han på å gå rett i bakken av gassveggen som møtte ham :lol: Huff ... Er ikke så ille i dag da, heldigvis :rodme: Jeg drakk et glass cola zero i går samt en flaske vann med kullsyre, kanskje den reagerte med produktene i magen eller noe sånt?


#2894

Cyan sa for siden:

Jeg prøvde omeletten i dag. Stekte den sammen med biter av paprika, løk, cherrytomater og sopp, krydret godt med urtekrydder og ekstra gressløk. Det smakte ganske greit altså, selve omelettsmaken druknet i alt det andre.


#2895

andreas sa for siden:

Omelettene er absolutt ikke det verste produktet :)
Din variant hørtes god ut!
Fase 3c her.


#2896

Carisma sa for siden:

Noen som har erfaring med spiseforstyrrelser? Hvordan påvirker kuren de tankene?
Jeg trodde det skulle være veldig greit å ha noe fast å forholde seg til, men jeg merker at jg ble rimelig f***ed opp av så rak nedgang i starten... :o


#2897

TrillTrall sa for siden:

Lettprodukter gir veldig ofte gass i magen... Kullsyre også. Kombinasjonen er sikkert enda verre.


#2898

Carisma sa for siden:

Pga surr med blodprøverekvisisjon måtte jeg komme senere til prøvetaking enn jeg gikk utfra, og har fastet fra 8 i går kveld til 11:30 i dag. Jeg har dermed hoppet over et måltid i går samt frokosten i dag. Jeg er nå fryktelig sulten selv om jeg har spist lunsj! :o Ville dere spist et måltid til nå snart, eller bitt tenna sammen til klokka 3? Mao, er det viktigst med mengde mat ila en dag (få i seg alle måltidene) eller hvor ofte man spiser, og at man ikke spiser for mye pr gang?


#2899

Cyan sa for siden:

Behandleren min påpekte at jeg SKAL ha 4 produkter per dag (i tillegg til et vanlig måltid) for å få den næringa jeg skal ha. Så jeg ville tatt det måltidet ditt nå, og ikke ventet.

#2900

Pearl sa for siden:

De søte produktene gir mer gass på grunn av kunstig søtning.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.