< Tilbake til oversikten

Den store felles ED-tråden

#3001

Cyan sa for siden:

Hver sin smak :p Noen som vil bytte mot pannekaker? :D


#3002

Carisma sa for siden:

Noen ganger blir jeg nesten imponert over egen kreativitet ift til å ødelegge for meg selv! Jeg spiser frokost på jobb, fordi jeg som regel sover på bussen på vei til. Og da jeg skulle spise røde bær-baren min ville jeg ha litt te først siden jeg er sår i halsen. Men da måtte jeg bytte sko. Som førte til at jeg måtte bøye meg, og det orket jeg ikke fordi jeg er tett i nesa også. Og plutselig var klokka over ni, som jeg har satt som tidsgrense ift frokost. Men, nå tvang jeg meg til å spise den likevel, uten te og fortsatt med joggeskoene på. Så nå er jeg kvalm og litt (eller ganske mye egentlig) stresset fordi jeg begynner uka med at ingenting går etter planen… Men, jeg hadde jo vært stressa om jeg hadde droppet forkosten også, for det var jo heller ikke planen.


#3003

TrillTrall sa for siden:

Hva skjer om du spiser frokost 9:15? Går verden under?


#3004

Carisma sa for siden:

Nei, men det blir litt for kort tid til lunsj kl 12.... (og nei, jeg kan ikke flytte på lunsjen siden vi må være tilgjengelig på tlf og har tildelt lunsjtid)


#3005

TrillTrall sa for siden:

Ah - det forstår seg. :)


#3006

Carisma sa for siden:

Klarer dere alle dagens måltider?
Jeg er i fase 2, men jeg klarer sjelden kveldsmåltidet. Så det blir fire. Om jeg spiser pasta til lunsj klarer jeg bare halve pakken, så de dagene blir det 3,5 ED måltider. :o


#3007

Cyan sa for siden:

Nei, Noen ganger blir det kun 2 ED måltider (er i fase 2), som regel bare 3. Svært sjeldent 4. Men, det ene "vanlige" måltidet er nok en del større enn det skal være.

Må dog innrømme at jeg som regel nå om dagen spiser normalt (altså 3 måltider om dagen), bare at jeg spiser ED-frokost. Så, 1 ED måltid og 2 vanlige altså. Må skjerpe meg, for jeg går jo ikke ned på det, men jeg er bare så lite motivert og drittlei smaken av ED maten. Neste time på klinikken på tirsdag, så jeg håper hun klarer å motivere meg litt :o


#3008

Carisma sa for siden:

Jeg har nå vært på ED mer eller mindre sammenhengende i åtte måneder. Og siden juni har jeg ikke hatt noen vektnedgang (heller tvert i mot, vipper opp og ned et par kg). Så da griper panikkfølelsen meg... Hva nå? Skal jeg fortsette? Må jeg leve slik resten av livet?
Jeg har ingen inspirasjon overhodet, og gjør et minimum ut av måltidene, er dårlig til å få i meg grønnsaker (annet enn til middag, holder meg i fase 2) og glemmer vitaminer. Men det har jo sammenheng med den manglnde motivasjonen...(Jeg lar meg lettere lede ut i fristelse også f.eks når vi er borte på besøk, siden det liksom ikke har noe å si fra eller til....)
Noen andre som har hatt det sånn? Hvordan snudde dere, evt gikk dere over til annet kosthold? Jeg kjenner at panikken ikke er noe mindre ved tanklen på å bryte nå, men samtidig er det jo grenser for hvor lenge man skal gjøre en ting og forvente et magisk skifte i resultat?... :(
Det hjelper ikke på at jeg føler meg konstant svimmel, vondt i ledd og tappet for energi i tillegg.


#3009

Cyan sa for siden:

Ja, jeg har det i høyeste grad sånn og timen på klinikken i dag har utelukkende gått ut på å snakke om mental jobbing. Vi ble enige om at jeg skulle ha en pause fra ED nå, og målet er at jeg frem til neste time i januar skal ha som mål å holde vekten, jobbe med det mentale, fokusere på å spise godt, trene og ha det bra i mitt eget skinn, reflektere over hva jeg faktisk har klart til nå og ikke fokusere på hvor langt det er igjen. Kostholdsmessig kommer jeg til å fortsette med ED produkter til frokost og som mellommåltid før trening. Ellers blir det vanlig lunsj og middag. Skulle given og lysten til å igjen gjøre ED på skikkelig vis komme underveis gjør jeg det, men det viktigste for meg nå blir å prøve å komme meg ut av dette tvangsmessige forholdet jeg har fått til min egen kropp og mat, slutte å straffe meg selv, og tenke at for en periode nå er det helt greit å bare holde vekten mens jeg jobber med å få hodet på riktig plass igjen.


#3010

nissemor sa for siden:

Er nå egentlig i fase 3c, eller skulle kanskje gått over til 4? Det ble kluss i systemet pga operasjon i august, og da jeg da var redd for dårlig sårtilheling så la jeg til litt ekstra kalorier en periode. Og, etterhvert har et vært masse "utfordringer" i form av konferanser med hotel mat/middager og andre selskapeligheter. Har nå stagnert føles det som, og vet ikke helt hvilken fase jeg skal følge.
Prøver nå en uke i face 2 igjen, kanskje til og med 2 uker, tror nemlig kroppen holder på væske nå, all hotelmaten har stort saltinnhold, og jeg ser på poser under øynene blandt annet at jeg nok har væske i kroppe. Prøver også litt hardere trim, startet opp igjen med spinning og skal ta litt styrke og( ikke kunnet drive styrke pga operasjon før nå)
Men nå er det jo sånn også, at det er jo ikke så mye fett å ta av lenger, så må kanskje regne med å ta de siste 4-5 kg over lenger tid. Men, det er lett å miste motivasjonen som forige her sier, hadde det ikke vært for støtte av mannen i huset, som også går ned i vekt da han holder seg unna sukker, hvete og poteter. Så her er det lite fristelser å finne i skapene, et nødvendig onde for å stå på videre:)


#3011

Pearl sa for siden:

Jeg har nå vært 2 uker i Nepal. Jeg bestemte meg for å spise den maten jeg ble tilbudt. Nepal er et utrolig fattig land, der folk flest ikke har råd til å spise kjøtt mer enn 1 gang i måneden. Da syntes jeg det ble for arrogant å legge vekk ris og poteter og bare spise kjøtt og grønnsaker. Kostholdet de siste ukene har derfor vært mye ris, poteter, linser, noe som jeg egentlig ikke har spist på mange år. Jeg var bekymret for vekten og overaskelsen var stor da jeg kom hjem og vekten var det samme som før jeg reiste. Det kan skyldes aktivitetsnivået som var veldig høyt. Jeg tror ikke jeg kan fortsette med dette kostholdet nå når jeg er kommet hjem igjen og har stillesittende arbeid, men det var faktisk litt oppmuntrende.


#3012

Carisma sa for siden:

Jeg er dessverre ikke der at jeg kan feire noen oppnåelse siden jeg i utgangspunktet ikke har oppnådd noenting. Jeg er fortsatt minst 6 kg unna pre-gravidvekta mi, som er nullpunktet mitt. De kg jeg har gått ned på ED har jeg jo gått ned allerede en gang før, og de kan da ikke regnes som noen fremgang. Heller tvert i mot, mer et manifest på min udugelighet :o
Jeg føler også veldig på at jeg nærmer meg førti, og at jeg fortsatt ikke er i nærheten avb å ha oppådd noe på vektfronten. Kaster bort år etter år etter år på å stange i veggen fra forskjellige vinkler. Så jeg har ikke tid til å ta en pust i bakken og se tilbake, jeg må ta en avgjørelse på om jeg bare skal innse at det ikke er meninga at jeg skal klare å gå ned noe. Det begynner å stå mer og mer klart for meg. Men jeg vet jeg ikke bare kan gi opp, for jeg kan ikke gåt ilbake til så syk som jeg var i vinter. Jeg levde jo litt vinglete mellom ketolysefilosofi og mer liberal LCHF da, langt fra noe høykarbokost ala det formkurven skulle tilsi.
Planen var jo å gå på ED et or og forhåpentligvis ha gått ned barselkilene samt kickstartet videre nedgang. Med under fire mnd igjen, og med jul og andre utfordringer er nok spikeren er i kists på den hvertfall.


#3013

Cyan sa for siden:

Med den holdninga er det jo bare å gi opp :rolleyes:

Vet ikke hvem du går til på klinikken, men jeg går til Hege, og hun er veldig dyktig på den mentale biten. Vi har ikke snakket så mye om kostholdet og opplegget på timene jeg har hatt (utenom å bli sånn kjapt enige om hvordan jeg skal legge opp måltidene), siden jeg sitter med kunnskapen fra før av. Men vi har brukt veldig mye tid på dette med mestringsstrategier. Har du ikke gått til henne før, vil jeg faktisk anbefale deg å gjøre det. Tror du vil ha mer nytte av det enn å flikke på dette kostholdet hele tiden. Så kan du jo også prøve med å spise det det er meningen du skal spise. Det hjelper ikke å hoppe over måltider og vitaminene i hvert fall.


#3014

Carisma sa for siden:

Jeg går til Lotte. Hun er ok hun, jeg har ikke snakket så mye med henne om akkurat dette. Ikke noe jeg har lyst til å legge ut om der. :o
Det er redusering av stress vi har hovedfokus på nå, særlig etter stresstesten jeg tok der forrige gang. Men at ikke ting går rett vei er jo det verste stresselementet da, litt derfor også har jeg tenkt at det kanskje hadde vært bedre å droppe hele greia. Jeg har ingen andre områder jeg kan kutte ned på, og de fleste stressfaktorene er ting jeg ikke kan gjøre noe med. Og det er ikke til å stikke under en stol at jeg er sliten av å alltid måtte bruke masse tid på forberedelser, tenking, planlegging, unngåelse av situasjoner osv. Da blir det jo fort til at man hopper over måltider også... Og så hjelper det jo ikke at dette kostholdet har trigget en hel haug med spøkelser ift at det er bra jo mindre jeg spiser osv. :rolleyes:


#3015

Cyan sa for siden:

Men da syns jeg du skal droppe det for en periode og se hvordan det går, med da gå for en eller annen form for lavkarbo i stedet. Det du driver med nå funker jo ikke.


#3016

TrillTrall sa for siden:

Et lite steg fremover er jo å ta vitaminene (kjempeviktig!) og spise mer grønnsaker. :)


#3017

nissemor sa for siden:

Hvis du er i fase 2 nå, og har holdt på med ED i 8 mnd, så lurer jeg på om du ikke da er i feil fase? Etter så lang tid på så lite kalorier så tror jeg kroppen blir sliten. Mange forbrenner mere når de legger til litt mere, man får også tilbake overskuddet en trenger for å være fysisk aktiv.
I fase 3 og utover kjente jeg overskuddet komme tilbake, i tillegg kunne jeg legge til matvarer som smakte mere, og jeg kunne glede meg til måltidene på en annen måte. Blåbær o.l for eksempel, ble kosematen og belønning for meg, proteiner i form av ost også.
Ellers så passet jeg på å ha en bar eller rundstykke i veska når jeg dro på besøk, eller skulle på kurs. På kurs bytta jeg bare ut rundstykkene og brukte påleg som de andre og ingen merket noe:)
Det er ikke slik her heller, at vekta går ned konstant, stått stille nå, men vet årsaken( skeia ut for mye på konferanser, og for mye salt mat) tar et tak nu og det begynner å røre seg igjen:)
Jeg ville råde deg til å prate med veileder, for å finne rett fase til deg.


#3018

Carisma sa for siden:

Jeg har vært gjennom de forskjellige fasene, men gått tilbake til fase 2 i samråd med veileder.
Men jeg har bestemt meg for å gjøre en liten test nå i en uke (vet en uke er kort, men). Skal uansett ha planlagt utskeielser neste helg da vi skal til Budapest. Frem til det spiser jeg strikt lchf, dva at jeg kan bruke mer fett i kosten, litt bær og f.eks egg. Håper deg er det som skal til for å kaste kroppen ut av denne "brygger på noe" følelsen jeg ikke klarer å bli kvitt. To uker siden jeg var skikkelig syk, men det går liksom aldri helt over. Så da ser jeg om det er litt mer "håndfast" mat som skal til. Også tar jeg en fase 1 uka etter turen.


#3019

nissemor sa for siden:

Slik ja. Men du har ihvertfall en PLAN, og det er jo bedre en ingen plan:) Jeg så faktisk effekt etter planlagt inntak av ekstra fett, og når jeg passet på å få i meg mye vann. Jeg også prøver nå en uke tilbake i tidligere fase, for å se om det gir et kick i riktig retning, men da har jeg hatt en periode nå med inntak av utrulig mye rart:) TVI TVI


#3020

Carisma sa for siden:

So far very good! Det er helt tydelig at kroppen min har vært i sparebluss og underernært i det siste. Jeg føler meg så utrolig mye bedre nå som jeg spiser normalt. Tenker ikke på å begrense noe utover karbene. Om ikke vekta har rast ned, så har den hvertfall skrelt vekk noen hundre gram de første dagene. Men det viktigste er ikke kvalm, ikke svimmel, ikke denne energiløse matthetsfølelsen.... Og til og med sulten innimellom!

(I tillegg fikk jeg beskjed om at jeg får godkjent brokkoperasjonen i går, så da raste halvannen kilo av over natta :D Ok da, så har ED dama rett i at stress er min partystopper :rolleyes:)


#3021

Carisma sa for siden:

Så var oppfetingsuka over, og den planlagte utskeielsen også. Så da er det en ukes tid på fase 1.


#3022

Carisma sa for siden:

Nå kaster jeg offisielt inn håndklet! Hvertfall for denne omgang.
Jeg har lenge vært I tenkeboksen, siden jeg ikke klarert å implementere opplegget 100%. Det har vært en del utfordringer både på jobb og privat den siste tida som gjør at jeg ikke klarer å være fullt til stede i noen av situasjonene. Å i tillegg ha dette hengende over meg og minne meg på hvor mislykket jeg er som ikke får det til å fungere blir rett og slett for mye nå. Det ligger til enhver tid forrerst i hjernen og gnager, og jeg bruker nok opptil 80% av tankekraften min på dette…. Etter en uke med vanlig lchf for et par uker siden merket jeg at energien kom tilbake og at jeg taklet både jobb og andre ting veldig mye bedre! Så slik situasjonen er nå må jeg bare gi kroppen litt mer å gå på. :o Så får det heller være at jeg ikke går ned (det gjør jeg jo ikke på ED nå heller). Og ja, det føles som et nederlag. Jeg er ikke en person som gir opp… Men jeg har ikke gått ned siden juni, og før eller seinere må jeg gjøre et eller annet. Det er rett og slett for dyrt til å leve på som et vanlig kosthold når resultatene uteblir. Og å gå til fase 1 nå vet jeg at jeg ikke klarer å gjennomføre med en stressende tid forran oss mot jul. Jeg trenger å kunne spise litt ost hvis jeg har glemt å ta med mat, eller å ta noen nøtter når kroppen tror jeg er i ferd med å få lavt blodsukker. I tillegg skal jeg opereres på nyåret, og det er nok ikke optimalt for restitusjonen om jeg levert på en litt dårlig ED-variant frem til det. Så få jeg heller ta en touch-down når den er gjennomført og se hvor jeg skal gå videre. Pr nå går den til en strikt Hexeberg-variant.


#3023

grotingeling sa for siden:

Kjenner så alt for godt den følelsen av nederlag :klem:
Men du må huske at det viktigste er at du finner en løsning du kan leve med, og ED er definnitivt ikke noe en kan lett på - for meg krever opplegget i alle fall fullt fokus.
Tror nok du gjør et riktig valg med å avslutte nå, spesielt siden det høres ut som om kroppen nå fungerer bedre.
Lykke og stå på videre :heia:


#3024

Carisma sa for siden:

Ja, jeg kan tenke lange, sammenhengende setninger plutselig. Det har jeg ikke kunnet siden før graviditeten!... :o
Og jeg kjenner på nå i ettertid hvor mange hang ups jeg etterhvert fikk på grensen av (og kanskje langt over) spiseforstyrret.


#3025

nissemor sa for siden:

Hvordan går det med alle sammen? Her har det stått på stedet hvil lenge nå, men bestemt meg i samråd med veileder at jeg skal bruke hele 2015 på å ta resten av kiloene jeg vil ned.
Så ser det ut til at det gjør et hopp opp i jula, men det er en kalkulert sprekk:) Uansett ikke så mye utskeielser som tidligere år, og regner med at to uker på rett spor gjør at en er tilbake igjen.
Det som er utfordrende, er at når en nærmer seg normal vekt, så responderer omgivelsene slik at de mener at en kan spise hva en vil igjen, og dytter på meg kaker og usunn mat: utrolig kjedelig, at det ikke er mulig å servere noe som gjør at en velger rett.


#3026

grotingeling sa for siden:

Da erklærer jeg meg for tilbake på sporet!
Har vært ute på sykletur lenge nå, men satser friskt på ED fra i dag!
Første milepæl har jeg satt til 6. april (altså 2. påskedag), da er målet å ha gått ned 10 kg.


#3027

Cyan sa for siden:

Godt nytt år!

Pausen min er definitivt over (desember gjorde stor skade...), så jeg er i gang igjen med en form for ED opplegg. Spiser to LK måltider (ikke nødvendigvis ketogene) og 2 (tidvis 3) ED måltider. Ernæringsmessig ligger jeg på ca 50 gram karbohydrater og 12-1500 kcal. Håper det holder til å gå ned, for jeg vil helst ikke være strengere enn dette. Trenger energi til løpetreninga :) Ellers ble jeg diagnostisert med PCOS rett før jul, og har derfor fått metformin i håp om at det skal hjelpe litt på vektnedgangen.


#3028

Carisma sa for siden:

Hvordan går det med tilvenningen? Jeg forsøkte meg igjen nå i helga, men måtte gi opp etter bare to dager igjen.... :o


#3029

Cyan sa for siden:

Det har gått relativt greit. Har hatt kvalmebonanza og vært ganske ugrei i magen, men ikke type uutholdelig. Var verst å øke fra 1/2 til 1. Fra 1 til 2 gikk ganske greit. Prøvde første fulle dose med 3 på mandag, men var nok ikke helt klar for det enda, så er tilbake på 2 igjen i dag. Merker at jeg må ta pilla midt i et måltid, blir mye dårligere hvis jeg tar den rett før eller rett etter.


#3030

grotingeling sa for siden:

Tar dere den som heter Metformin eller den som heter Glucophage?
Jeg ble aldri tilvendt metformin, men glucophage gikk helt greit etter noen dager.
Kanskje verdt å forsøke originalpreparatet selv om det er en høyere egenandel?
Hvis det funker er det jo bare å be fastlegen merke resepten med "må ha orginalen", så blir egenandelen redusert :)


#3031

Carisma sa for siden:

Jeg tar Metformin, men lurer på å teste glucophage. Men noen mener den ikke virker like bra som MF. Ogå har det visst kommet en ny som heter janumet som skal ha mindre bivirkninger.


#3032

Cyan sa for siden:

Jeg tar metformin.


#3033

Carisma sa for siden:

Blir heldigvis ikek så kvalm lenger jeg, men det er mye doløping. :flau: Men det verste er den kullsyrefølelsen i blodet.


#3034

grotingeling sa for siden:

Ehhh - kulsyrefølese i blodet, har aldri vært borti det.
Er det en kjent bivirkning?


#3035

Carisma sa for siden:

Aner ikke, men det kjennes ut som det bruser/bobler/prikker i årene spesielt i armene og i nakken.


#3036

Cyan sa for siden:

Det har jeg aldri opplevd :p


#3037

Carisma sa for siden:

Det skal dere være glad for. SItrende er vel mer beskrivende egentlig... Som når man fikk bruspulver for langt inn i gommen, eller disse sukkertøytingene som man tygget på som poppet i munnen som fantes på 80-tallet.


#3038

milena sa for siden:

Da har jeg hatt samtale med sykepleier som blir min veileder. Virker som en fantastisk dame. Har bestilt startpakken og ett par produkter til og begynner med en gang jeg har fått dem. Har egentlig alltid vært "en motstander" av å bruke produkter, men nå trenger jeg en ekstra støtte. Jeg får det ikke til selv... Sånn er det bare. Så da er det bare å søke hjelp og jeg prøver dette nå. Har aldri prøvd noe lignende før men jeg er åpen og har stor tro på at dette sammen med min egen motivasjon og kunnskap kan være det som fungerer nå.



#3040

grotingeling sa for siden:

Var på årets første time hos fedonklinikken på torsdag, og heldigvis var alle blodprøver helt fine.
Vekten var noe høyere enn siste time i 2014, no big surprise, men jeg har lagt en plan sammen med legen om å kjøre fase 2 ut januar og deretter se om motivasjonen er tilstede for 3 uker med fase 1.
Kommer helt an på stressnivået på jobb, skal ikke presse/stresse meg for mye med vektnedgangen - da går det kjapt feil vei ref. 2014.


#3041

milena sa for siden:

Takk Grotingeling, jeg gleder meg veldig. Satser på å få varene i morgen og begynne enten på kvelden eller tirsdag morgen. Blir litt lei meg hvis ikke de kommer for nå er jeg gira!


#3042

milena sa for siden:

Da er første ED måltid inntatt - ble en kremet kyllingsuppe. Jeg syns den var god jeg! Lurer på om jeg skal kjøpe meg en mikro - virker som at mye av maten blir lettere å lage med mikro. Eller tar jeg helt feil?


#3043

Cyan sa for siden:

Jeg har ikke mikro, og bruker minimalt med tid på å lage maten, så du klarer deg helt fint uten :)


#3044

milena sa for siden:

Så bra! Har egentlig ikke plass på kjøkkenbenken. Satser på å klare meg med vannkoker og komfyr da.


#3045

Cyan sa for siden:

Det er ikke noe problem. Eurodietproduktene ble i hvert fall ikke være eneste grunn til å kjøpe en mikro :p Dessuten er det noen av produktene som strengt tatt smaker bedre kaldt enn varmt, f.eks. cappuccino og sjokoladeshaken. De smaker helt pyton varm, syns jeg, så de rister jeg bare i kald melk, tilsetter en espresso eller to og masse kardemomme eller kanel. Da smaker de ikke så verst :)


#3046

Carisma sa for siden:

Stavkirker kan være greit, de suppene klumper seg i varmt vann.


#3047

Cyan sa for siden:

Stavkirker? :lol:
Suppene rister jeg i shakeren med kaldt vann og krydder og varmer dem i en kjele. Da klumper de seg ikke. Bruker samme kjelen som jeg koker grønnsakene i, så blir ikke mer oppvask heller :)


#3048

milena sa for siden:

Jeg lagte kyllingsuppen på jobb i dag bare med varmt vann fra kaffekoker. Bittelitt klumper var det i den, men ellers helt ok. Men stavmikser har jeg også i tilfeller der det er behov for det.

Det gledes! Må bare få prøvd ut produktene i startpakken slik at jeg kan bestille for neste periode.


#3049

Carisma sa for siden:

Hehe, autocorrect :)

På jobb rister jeg dem kalde i en sånn shaker med ristelokk (ikke Ed-shakeren, den klumper også kalde ting) og varmer i micro. Hjemme koker jeg vann i vannkoker og rører de ut med stavmikser. Jeg har angst for klumper.... :o


#3050

milena sa for siden:

Har prøvd en del av produktene og noen av dem syns jeg er overraskende gode!

Jeg er nåååå suuuulten, så sulten. Gleder meg til jeg er i ketose!


#3051

grotingeling sa for siden:

Så kjekt at du har funnet produkter du liker :heia:
Selv glemte jeg å bestille ny forsyning i tide, og fikk noen dager uten ED-produkter denne uka.
Men i går kom pakken, så i dag er jeg back in business :)
Blir vel en mini-oppstartsfase tenker jeg, selv om jeg har vært veldig flink til å spise kjøtt, fisk og grønnsaker.


#3052

gssn sa for siden:

Hei alle sammen!

Nettopp meldt meg inn i forumet her og nettopp begynt på Eurodiet (første dag i dag!). Er spent og nervøs og alt mulig for dette her, håper det blir bra, men gruer meg litt til de kommende dagene. I dag har gått helt greit og det jeg har spist har smakt helt fint (frykta at det skulle smake høgg).

Håper dette forumet blir enda et motivasjonsobjekt.


#3053

milena sa for siden:

Hei og velkommen! Jeg er også helt fersk (dag 4). Så vi får støtte opp om hverandre og finne ut av dette. Jeg har vært veldig sulten, men tror nok det kommer seg. Må bare venne meg til dette.


#3054

fruandersen sa for siden:

God kveld, Jeg startet på ED forrige fredag, og er godt inne i ketosen. 5 kg lettere allerede (kjempefornøyd) og syns egentlig det går veldig greit. Lurte imidlertid på om noen har gode oppskrifter/forslag til å variere grønnsaksinntaket? Jeg har til nå stort sett spist omelett til frokost m/stekte grønnsaker, kokte grønnsaker og kyllingsuppe til lunsj samt stekte grønnsaker igjen til middag sammen med pai, pasta, suppe, pannekake til middag. Varierer krydderblandingene til hvert måltid, og har funnet ut at det å kryddre mye gjør at rettene smaker forskjellig. Skulle imidlertid gjerne variert grønnsakene litt mer. Forslag? Skal være i fase 1 i 30 dager, så det er noen dager igjen :-).


#3055

grotingeling sa for siden:

Hei og velkommen :)
Det beste tipset jeg kan gi både i starten og under veis er å bruke krydder og grønnsaker for alt de er verdt.
Husk at ekte vanilje og kakao også går under krydder, for ikke å glemme kanel som i tillegg har positiv effekt på blodsukkerverdiene ;-)
Lykke til :heia:

Hurra, velkommen og gratulere med flott resultat så langt :heia:
Grønnsaker ja, kan fort bli mye brokkoli og blomkål hos meg i tillegg til salat.
Men noe så enkelt som å steke hodekål i litt smør med peppermix og selerirot (i tynne strimler) har blitt en fornyet favoritt de siste dagene.
Ellers er grønnsakssuppe en gjennganger til rundstykkene, og da bruker jeg alt jeg har i skapet av grønnsaker på liste 1 + litt løk fra liste 2.
Aubergine er forøvrig en fantastisk grønnsak, minner litt om potet i konistens og smak, spesielt hvis en steker dem i skiver med litt oregano eller annet krydder - husk bare at de må "av-vannes". Søk på grillet aubergine så finner du gode oppskifter og tips til framgangsmåte.


#3056

milena sa for siden:

Oh Gro vår store guru - kommer nok til å bruke deg litt framover vi nye. Jeg lurte på en ting - har du prøvd omlettene kalde. Jeg syns det virker som perfekt mat å ha med seg på jobb, men da må jeg lage den kvelden før.


#3057

gssn sa for siden:

Takk for god tilbakemelding! Det har gått overraskende bra i helga, ikke vært noe sulten (men har hatt lyst på godteri), men det er vel nå det begynner for fullt. Dag tre i dag, altså.

Men nå skal jeg bo på hotell i to netter, vet ikke om det er tilgang på mikro eller kjøkken der, og jeg kommer sikkert til å farte litt rundt (men ikke kjempemye - skal til iskalde Hedmark og ikke for å stå på ski).

Hva gjør dere da? Jeg har ikke rukket å planlegge noe siden alt er så nytt. Har ikke kjøpt inn så veldig mange forskjellige produkter heller, så noe av det egner seg ikke uten kjøkkentilgang i det hele tatt. Og ene suppa var ekkkkkkel så den orker jeg ikke ta med.

Og kan jeg tygge Extra (tyggis)?


#3058

grotingeling sa for siden:

Guru og guru....:flau: men takk, jeg prøver ;)
Gammel i gamet så jeg har jo prøvd det meste, men omelettene gikk jeg veldig kjapt lei av.
Husker jeg lagde og tok med på jobb kald, måtte nesten tvansfore meg selv og det var nok en stor grunn til at jeg gikk lei.
Gikk bedre de gangene jeg kunne benytte micro, så hvis du har tilgang på det vil jeg anbefale at du varmer den litt (ikke mye, da blir det gummikonsistens :o)
Men prøv å lag omelett som du spiser kald hjemme for å se om du liker det, vi har jo alle forskjellig preferanse på hva vi liker :)

Men du, har du prøvd brødmiks for fase 1?
www.eurodiet.no/Br%C3%B8dmiks----fra-fase-1/Organisk-br%C3%B8dmiks-fra-fase-1/organisk-br%C3%B8dmiks----fra-fase-1/
Disse bruker jeg en del til lunchmat ved siden av salat (eller suppe hvis de har noe som jeg kan spise).
Har også kjøpt meg en liten termos så jeg kan ta med suppe hjemmefra, varmer kjapt opp på morgene så holder den seg varm/lunken til lunch i 11-12-tiden.


#3059

grotingeling sa for siden:

Siste først: ja - du kan tygge Extra (sukkerfri) :)
Hotell ja, det enkleste der er å ha med kjeksene, paprikasnack og barene - og hvis du har tilgang på kjøleskap så ville jeg foreslått å lage rundstykker av brødmixen og tatt med noen rundstykker.
Men hvis du ikke har noen av disse så har de fleste hoteller vannkoker på rommet, eller i værste fall må du hente te-vann i restauranten, og da kan du jo blande ut alle produktene som kun skal blandes med vann/melk.
Alt du trenger er en litt stor kopp og en skje, enklest å ta med hjemmefra siden kopper gjerne er av litt mindre størrelse på hoteller.
Har du mulighet til å kontakte hotelle og høre hva som finnes tilgjengelig?


#3060

milena sa for siden:

Takk Gro! Har mikro på jobb (for nå) så det skal brukes.

Jeg har nå bestilt brødmiksen så jeg får det i neste pakke. Jeg har også bestilt syltetøyet. Teller det som eget måltid?

Til nå så har jeg fått smaken på: kyllingsuppa, risottoen, pastaen, den franske paien, kjeksene (alle) og typtophan og pralin bar. De andre dessertene, drikkene, omlettene er helt ok. Det eneste som er off limits til nå er den grønne suppa... Mye mer jeg syns er godt enn jeg trodde!


#3061

grotingeling sa for siden:

Ah - kjeks og barer serru, der har du løsningen på hotellovernatting uten mulighet til kjøkken :D
Usikker på om den typtophan-baren også går under regelen "kun 1 bar per dag" i fase 1, men det vil jeg anta. (Note to self, denne må jeg huske å bestille siden jeg faktisk ikke har prøvd den ;))
Så bra at du har flere produkter du liker, myyyyye enklere å gjennomføre når en kan variere produktene.

Syltetøyene er forøvrig ikke egne måltider, aaaaaalt for lite protein (0,5 g/100g for bringebær og 0,3/100g for aprikos ref. eurodiet.com). Dette er til å ha på rundstykker/brød eller "topping" på dessertene slik jeg forstår det.


#3062

grotingeling sa for siden:

God morgen :)
Her nytes sjokoladekjeks og tab extra mens en ser Tom og Jerry på flyet ned til Stavanger :D


#3063

gssn sa for siden:

Overlevde hotellopphold, men det var litt vanskelig. Hadde ikke kjøpt kjeks på forhånd. Hadde müslibarer, men skal jo bare ha en per dag. Men nå har jeg lært, og bestilte kjeks og andre ting som var klare for henting da jeg kom hjem istad. Hadde forberedt noen måltider på forhånd, men måtte kjøpe noe krydder og olivenolje for at jeg skulle klare å spise noenting.

Fiksa meg risotto-greia istad, ganske god med litt stekte grønnsaker i.

Tror jeg fortsatt ikke er i ketose. Hvordan vet jeg? Hvor lang tid har det tatt for dere? Jeg merker ikkenoe forskjell. Bortsett fra den ene dagen jeg nesten ikke spiste har jeg ikke vært noe sulten mellom måltider.

(Redigerte bort noen spørsmål som jeg fant svar på selv.)


#3064

milena sa for siden:

Jeg syns også risottoen var knallgod med kokt brokkoli i.

Jeg er kommet i tralten syns jeg og gruer meg ikke til tur neste helg. Skal være vekke fem dager men bor på hostell og har da tilgang til kjøkken. Men, jeg har bare gått ned 1,5kg den første uka. Vet at ned er ned, men håpte at jeg skulle gå ned mer den første uka - spesielt siden jeg har vært så påpasselig med å følge alle "reglene".


#3065

Carisma sa for siden:

Jeg kommer ikke i ketose med produktene, så det er ikke sikkert du kommer i ketose.


#3066

grotingeling sa for siden:

Ketose eller ikke, så lenge opplegget følges og vekten går nedover så er det ikke så farlig om eventuelle målinger med ketostix ikke "viser" ketose.
Dessuten; ketostix'ene vil kunne gi feil utslag hvis en drikker lite......


#3067

gssn sa for siden:

Jeg har ikke noe sånt som jeg bruker for å måle. Har bare trodd at ketose var den fasen man begynte å gå ned i vekt i. Jeg har ikke vekt hjemme så aner ikke om jeg har gått ned noe. Har valgt å fokusere på å måle meg med målebånd istedenfor, men det har ikke gått en uke enda så det er vel ingen synlige resultater sånn sett.


#3068

grotingeling sa for siden:

Anbefaler å lese denne tråden, spesielt første innlegg som forklarer ketose og hvordan det fungerer.
For oss som går på ED vil det normalt i fase 1 være så lavt karbohydratinntak at vi er i ketose, men dette avhenger selvsagt av våre individuelle kropper som har ulike "grenser" for når karb-inntaket er lavt nok til at vi er i ketose.
Indikatorer på ketose (uten ketostix) er dårlig ånde (aceton-lukt), økt svetteproduksjon (gjerne om natten....) og økt svettelukt.
Disse symptomene går over etter hvert, sukkerfri tyggis og deo i veska hjelper i mellomtiden ;)

Målebånd er minst like god indikator på nedgang som vekta, og jeg antar at du skal til kontroll etter 1-2 mnd hvor du blir veid på tanita-vekt (eller tilsvarende) hos legen så du får status for vektendringen.
Selv har jeg en tanita-vekt hjemme som jeg veier meg på 1 gang pr uke, og jeg bruker målebånd hver 2-3 uke til å måle hofte, midje og byste.
Men det aller tydeligste måleverktøyet jeg har er klærne mine. Når de begynner å kjennes romslig vet jeg med 100% sikkerhet at jeg har gått ned i vekt og minsket i omfang :D


#3069

Ada/80 sa for siden:

Nå er det leeenge siden det var liv i denne tråden, men jeg trenger dere!☺️
Jeg var mye inne her for ti år siden, og etter sakte, men sikker vektoppgang er jeg tilbake. Nå er jeg klar for ny runde. Anyone?


#3070

Pearl sa for siden:

Jeg holder på med ny runde med ED. Er i midtveis i fase 2.


#3071

Ada/80 sa for siden:

Hei! Så kjekt å se at det var noen her!😃
Jeg har en uke igjen av fase 1, og gleder meg veldig til fase2! Hvordan går det så langt for deg? Hvor lenge var du i fase1 og hvor fornøyd var du med nedgangen?


#3072

Pearl sa for siden:

Beklager at det tok litt tid å svare deg. Har vært på ferie med min sønn. Vi syklet Rallarveien. Det var helt fantastisk. Jukset litt med el-sykkel, men tror ikke jeg hadde klart det uten.

Jeg var i fase 1 en uke. Bare for å få en kickstart. Jeg har vært på ED flere ganger før, men det er første gang kroppen min har respondert så bra som denne gangen. Jeg har laget en tabell på vektnedgangen i journalen min. Du er velkommen på besøk :). Jeg har laget en slik tabell hver gang jeg har vært på ED. Det er ganske kjekt, for jeg kan sammenlikne med meg selv. Jeg har 3 uker igjen i fase 2. Gleder meg til bringebæris om 3 uker.

Problemet mitt er i grunnen ikke å gå ned i vekt på ED. Det er heller at vekten går opp igjen når jeg slutter med ED. Jeg kommer som regel ikke lengre enn til fase 3B/C før pilen begynner å peke oppover igjen. ED sykepleieren min mente at det kanskje blir anderledes denne gangen siden kroppen min nå responderer bedre. Jeg krysser fingrene.

Hvor lenge blir du i den forskjellige fasene?


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.