< Tilbake til oversikten

Den store felles ED-tråden


#2702

valkerut sa for siden:

Her var det lite liv ser jeg...nå starter jeg på Fase 1 igjen jeg...noen andre der ute ?? Hadde vært fint å vite at en ikke er alene ;0):)


#2703

Hirse76 sa for siden:

Jeg er i fase 1. Dag11:) går fint synes jeg!


#2704

Lille34 sa for siden:

Hei :) Jeg har også startet opp med ED igjen, etter at en matforgiftning satte stopper for forrige runde i fjor (og førte til altfor mange uønskede kilo opp...). Har holdt på i 7 uker, vekslet mellom fase 1 og 2 hele tiden og har spist litt meieriprodukter innimellom også. I tillegg til litt lavkarbosjokolade og mozell light på lørdagene. Har altså ikke vært så streng som jeg burde vært, men jeg syntes det ble lettere sånn. Har gått ned 9 kilo hittil, så jeg er fornøyd :)

Lykke til videre:)


#2705

Leyyda sa for siden:

Høres helt supert ut Lille34:)

Går du på Eurodiett enda? Hva ble evt det endelige resultatet? Noen tips til en nybegynner?


#2706

Leyyda sa for siden:

Er ikke overbegeistret over drikkene. Cappucino og kakao. Noen tips? Kan man drikke de kald? Sjokoladepuddingen ble ikke stiv den heller. Men det er mulig jeg misforsto symbolet og at den egentlig skulle i fryseren og ikke i kjøleskapet.

Pannekakene var vanskelig å steke. Det ble pannekakerøre. Noen tips?

Det kan jo hende at jeg også bare er en utrolig dårlig kokk.


#2707

Vibeke-67 sa for siden:

Hei, det er veldig lenge siden jeg brukte disse produktene, men husker at drikkene var mye bedre kalde, shaket de i shakeren. Sikkert godt nå på sommeren.
Hva jeg gjorde med de pannekaker husker jeg ikke helt, kanskje lage små lapper?
Lykke til!


#2708

Leyyda sa for siden:

Takk for tips, skal prøve de drikkene kalde med litt isbiter. Koster jo mye så har lyst til å bruke de opp.

Etter å ha funnet noe tips her stekte jeg de i vaffeljernet. Blandet et egg i røren. Det ble to hele vaffler. Det rant faktisk ut av vaffeljernet.

Herlig søndagsfrokost.


#2709

Lille34 sa for siden:

Ja, jeg går på ED enda. Hadde et opphold i påsken, og stadig vekk innimellom også, ettersom jeg ofte går tom for produkter før jeg får ny sending i posten. 17.mai og pinse skeiet jeg ut litt, og hele tiden har jeg spist litt anderledes enn jeg egentlig skal, bl a med ost hver dag og knekkebrød til et måltid nesten daglig. Jeg får heller ikke trent, ettersom jeg har ME.
Men jeg er fornøyd med snart 14 kilo ned på 4 mnd, og tenkte å holde på til jeg har gått ned de siste 10 kiloene :)


#2710

Lille34 sa for siden:

Når det gjelder pannekakene, er det kanskje en idé å bruke litt mindre væske? Cappucino, kakao og sjok.pudding har jeg ingen erfaring med, men det skulle ikke være noe i veien for å drikke capp og kakao kalde :)


#2711

Wowo sa for siden:

Hei. Jeg har brukt noen dager på å lese denne tråden fra begynnelse til slutt. Det ble nesten som en roman, men jeg fikk dessverre ikke vite hvordan det gikk med hovedperonene..... De ble bare borte etterhvert. :)

Men jeg har lært mye synes jeg.

Jeg startet på ed den 15. juli og har som mål å gå ned 40 kilo. Det hadde vært veldig hyggelig og inpirerende å ha noen å slanke seg sammen med på dette fourmet. Derfor prøver jeg i denne tråden først for å se om det er mulig å blåse liv i den igjen.

Jeg er på min 11. dag i fase 1 og har ikke kommet skikkelig inn i ketose enda :confused:. Det frustrerer meg.


#2712

Bøtt sa for siden:

Jeg stekte pannekakene i vaffeljern ,det ble veldig bra:)


#2713

Madagaskar sa for siden:

Jeg startet på Eurodiett i midten av juni, men har hatt flere utskeielser i juli, så har ikke holdt meg i ketose hele perioden. Er mer i fase 2 1/2 enn i fase 1 egentlig, men holder meg stort sett i ketose. Trener på sykkel og går raske turer i tillegg. Målet er å gå ned mellom 15 -20 kilo. Har kun gått ned 4,5 siden oppstart, men siden jeg har spist minst et vanlig måltid utenom (riktignok lavkarbo - men dog) om dagen er jeg førnøyd! Sommeren er jo en vanskelig "slanke-seg-tid", sikkert derfor det er litt stille på tråden - men vi kan jo følges litt Wowo:)

Syns du skal lese det innlegget som omhandler ketose som biologisk prosess her på sidene - søk på ketose så dukker det nok opp. Det er greit å lese om man henger seg for fort opp i ketosticksene og bekymrer seg for ketosen. Selv bruker jeg trening om jeg føler jeg er litt på kanten i forhold til ketosen. En god kardioøkt tømmer glykogenlagrene mine iallefall:)


#2714

Wowo sa for siden:

Syns du skal lese det innlegget som omhandler ketose som biologisk prosess her på sidene - søk på ketose så dukker det nok opp. Det er greit å lese om man henger seg for fort opp i ketosticksene og bekymrer seg for ketosen. Selv bruker jeg trening om jeg føler jeg er litt på kanten i forhold til ketosen. En god kardioøkt tømmer glykogenlagrene mine iallefall:)[/quote]

Takk for rådet. Nå har jeg lest og jeg har bestemt meg for at jeg er i ketose selv om jeg ikke opplever det på samme måte som de fleste andre. Stresser ikke mer med det. Det viktigste er jo at vekten går nedover og i dag på 13. dagen har jeg mistet 5 kg, og det kan jeg ikke klage på. Får bare bite tennene sammen selv om jeg er sulten og føler meg slapp. Skal prøve å komme i gang med litt mer regelmessig mosjon i første omgang. En tur i skogen pr. dag.

God søndag!:):lesebok:


#2715

Wowo sa for siden:

[quote=Madagaskar;1452088] men vi kan jo følges litt Wowo:)

Ja, kan vi ikke det! :)


#2716

Lille34 sa for siden:

Velkommen til dere nye :)

Jeg er snart ferdig med min ED-periode, og forhåpentligvis greier jeg å holde vekten denne gangen. Jeg SKAL det:) Liker ED veldig godt, og synes det er en fin, og fremfor alt enkel, diett å følge. Denne gangen har jeg ikke vært i en ren fase 1-periode, men har spist kylling med fløtesaus og ost hver lørdag, samt drukket Mozell light og spist et par bittesmå sukkerfrie sjokolader som lørdagskos. Har likevel gått ned 17 kilo på 6 mnd og er veldig fornøyd med det :) Spiser 4-5 måltider hver dag og er nesten aldri sulten. Har vært en del utskeielser siden mai, så det har gått tregt de siste par mnd, men sånn er det når man skeier ut.

Når det gjelder ketose, så er ikke sticksene så pålitelige. Spiser man det man skal, og ikke noe annet, så er man nok i ketose. For min del røpet ketose-ånden meg, men den har heldigvis gitt seg nå:rolleyes:

Lykke til, alle sammen:)


#2717

Wowo sa for siden:

Takk Lille34 og lykke til videre uten ED. Skulle ønske du kunne komme med en rapport etter hvert. For meg står den overgangen som den største utfordringen. Håper det går greit for deg :). Og som sagt LYKKE TIL!


#2718

grotingeling sa for siden:

Er på min tredje runde med ED, og jeg må si produktene har kommet seg siden første gang :p
Tok av 30 kg første runde, men måtte avbryte pga preserende tannbehandling som førte til 15 kg opp (måtte holde meg til most og flytende mat i nesten 2 år :eek:)
Deretter tok jeg av de 15 kg i runde 2, og holdt vekten stabil i litt over 2 år.
Fikk en skikkelig knekk helsemessig sett i vinter, så der gikk alt av gode forsetter og ikke minst matvaner åt skogen med påfølgende 9 kg opp (på 3 mnd - det er hva brød gjør med meg :kadetgaar).
Startet opp ED-runde 3 nå i juni, og så langt er jeg ned 8 kg.
Har valgt å ta vektnedgangen veeeeeldig rolig, for jeg er under det som regnes som helsefarlig.
Men målet er fortsatt å tippe under 70 kg, men det kommer! :stuart:

Tips til overgang fra ED til "vanlig" mat som du skal leve på etter ED:

1 - Bruk fase 2 og 3 til uttesting av oppskrifter (fra forumet, bøker, nettet osv)
2 - Finn det kosthold som passer deg
3 - Fokuser på alt det gode du kan spise
4 - Bruk informasjonen fra ED-brosjyrene også etter avsluttet ED
5 - Det er lov å feile!!!! En hver dag er en ny start!


#2719

Lille34 sa for siden:

Takk, Wowo:)

Takk for gode råd, Grotingeling:) Lykke til!

Har hatt en liten pause igjen, denne gangen siden fredag. Går rett som det er tom for produkter, ettersom de er dyre og jeg som alenemor og hjemmeværende pga sykdom, ikke akkurat har god råd. Men synes egentlig disse pausene er helt ok, de gir meg et pusterom og gjør at vekten ikke raser ned nå på slutten. Holder meg til lavkarbo kombinert med ED-produkter, med noen få unntak. Denne gangen har jeg spist 3 vanlige is og endel mørk sjokolade, så det er ikke store utskeiielsene. Venter en forsendelse med nye produkter i dag, så i morgen er det tilbake til ED:)


#2720

Pearl sa for siden:

Hei til dere her inne i denne tråden. Jeg er bare innom og hilser på. Jeg har nå bestilt time hos Lindbergklinikken og driver nå og forbereder meg mentalt på å begynne på ED for andre gang. Da er dette et virkelig fint sted å få inspirasjon.

De kiloene jeg gikk ned for tre år siden har nå kommet på igjen + et par til. Skal en uke til London, så jeg vil ikke begynne før jeg kommer hjem. Fant på nettet at det er en ED-butikk i London. Den må jeg sjekke ut. Vet ikke om man bare kan handle der uten videre, men på hjemmesiden deres kan det se slik ut. Det ser ut til at utvalget i produkter er litt større i England, bl.annet har de sjokolade-is.

Jeg har igjen en del produkter fra forrige gang. De gikk ut i 2011. Er det noen som vet om den utløpsdatoen er best før eller holdbar til? Det står exp. dato på pakken. Kunne vært fint om jeg fremdeles kunne brukt dem, for jeg har ca 50 poser. Det hadde jo vært litt penger spart det.


#2721

grotingeling sa for siden:

Hei Pearl - velkommen tilbake på ED etter hvert :klem:
Jeg hadde også planer om å stikke innom den ED-butikken i London, men rakk det ikke (fant ikke helt ut om det er en butikk eller bare kontoradressen deres)
Kjekt om du forteller hvis du rekker å stikke innom :)
Ang. dato på produktene så er det så vidt jeg vet utløpsdato.
De fleste produktene kan jo harskne, men hvis du har pastaskruene så vil jeg anta at de er ok.
Spør legen eller send en epost til Eurodiet, de svarer stort sett i løpet av et par dager.


#2722

Pearl sa for siden:

Hei Grotingeling.
Takk for hilsen. Håper du har det bra. Så kjekt at det er en gammel kjent her inne. Jeg kjente meg straks mer hjemme her når jeg fikk svar fra deg. :klem:Men det skal bli kjekt å treffe dere nye også. Helt klart at jeg skal rapportere fra den butikken i London.

Jeg grugleder meg til å starte opp igjen med ED. Jeg slet ganske mye med sult sist. Men denne gangen vet jeg mer hva jeg går til. Jeg vet også litt mer av hvilke produkter jeg liker og hva jeg ikke liker. Jeg skal spørre om de gamle pakkene når jeg kommer til Lindbergklinikken.


#2723

grotingeling sa for siden:

Hei Pearl
Har det helt fint for tiden, vekten tasser nedover igjen - endelig :boxing:
De har fått noen nye produkter som i alle fall jeg synes er ok:
Paprikasnaks (minner om paprika-potetskruer :))
Rundstykker (ferdig-rundstykker, bare å varme i ovnen - spises til f.eks hjemmelagd grønnsakssuppe/tomatsuppe eller kokt egg/skinke)
Grønnsaks pai med tomat og basilikum
Pasta bolognese - fra fase 2 (ferdigrett med pastaskruene, kan sikkert lage like god selv ;))

Har kjøpt 1 pk rundstykker for hver bestilling, vil ikke bli for fristet av "brødmat"
Ellers har det blitt de kjente produktene jeg likte fra før: sjokoladefrokostblanding, kakao, grønnsakssuppe og sjokoladekjeks med tillegg av paprikasnaks'n :D


#2724

Wowo sa for siden:

Grotingeling, det er gode råd du gir. Herlig med så kloke mennesker med på laget :).


#2725

Wowo sa for siden:

Hei!??

Er det ingen som går på Eurodietten for tiden? Hvor er dere?

Jeg startet på fase 2 på torsdag og har hatt to dager med kjøtt/fisk. Mmmm det har vært deilig. :)

Jeg gikk ned 9 kg på fase 1 og er kjempefornøyd med det. Samtidig tenker jeg at det er greit at det ikke går så fort ned i en periode, jeg har følt meg velig sliten og trøtt. Jeg synes aldri denne ketosen med ingen sultfølelse og mye energi traff meg, dessverre. Har vært sulten i 30 dager, men tross alt gått ned 9 kg. Det er jeg glad for.


#2726

Wowo sa for siden:

Hvordan går det med deg, Madagaskar?


#2727

tassa69 sa for siden:

ALdri hatt problemer med pannekakene, vispet sammen med en dl melk, og ble en stor mettende pannekake, puddingene ble og stive, mikset sammen, husk ikke for mye veske, kokte opp, og rett i kjløleskap, sjokodrikk best kald ja:-)


#2728

Pearl sa for siden:

Da var jeg kommet hjem fra London og skal på Lindbergklinikken på tirsdag. Da blir det oppstart igjen så fort produktene kommer i posten. Regner med at det blir til helgen.

Jeg prøvde å finne frem til butikk som selger ED produkter i London, men det gikk ikke. Den måten man kan handle på der er via hjemmesiden. Men de shipper ikke ut av England. Man må ha britisk adresse. :nedfor:

Så jeg får prøve de nye produktene som du fortalte om Grotingeling. De rundstykkene hørtes interessante ut. :spisesnak

Så flink du har vært Wowo. 9 kilo på 30 dager er til å skryte av. :heia:Forrige gang jeg var på ED hadde jeg det likt som deg. Jeg var sulten hele tiden, var trøtt og hadde lite energi. Når jeg har vært på vanlig ketosekosthold har jeg hatt mye mer energi. Men ED har vært det eneste som har fått vekten nedover. Og det er jo et stort poeng.

Hei til deg også Tassa. Kjekt å ha noen å dele tips med ja. :blomster:


#2729

grotingeling sa for siden:

Hei og hopp.
Etter 2 mnd på ED (2 uker fase 1 og 6 uker fase 2) var fasiten -6kg fett + 1kg vann/musker = 7kg (tickeren min har start 17.mai, altså 1 mnd før ED-start :p)
Storfornøyd :heia:
Skal over i fase 3a fra i morgen, men kommer til å ha fase2-dager innimellom.
Har nok litt friere tøyler enn normalt, legen vet at jeg har kontroll og dette er tross alt min 3. runde.

Tips mot sult: spis mer grønnsaker!
Spis en liten salat av tillatte grønnsaker eller prøv f.eks. stekt aubergine;
Enkel variant; skjær tynne skiver (mindre enn 0,5cm) og legges i lettsaltet vann i ca 30 minutter. Skyll og tørk av før de stekes i pannen med cocosa (ikke extra virgin) eller i stekovn (gjerne med grillelement) til de er gylden.
Strø på litt salt eller annet krydder etter ønske,

Litt mer avansert:
1 aubergine
Fersk rosmarin
1 kinesisk hvitløk i skiver
Salt og olivenolje

Slik gjør du

Skjær auberginen i centimeter tykker skiver og legg på et brett.
Dryss over rosmarin, hvitløk, salt og olivenolje.
Bland alt godt sammen.
Stek i ovnen på 160 grader i ca 30 minutter.

Det beste resultatet får man ved å grille auberginskivene før man har dem i ovnen.

Annet godt og enkelt alternativ er grønnsakssuppe; kok grønnsaker fra liste 1 i buljong - voila!


#2730

Lille34 sa for siden:

Så flinke dere er:) Jeg har faktisk ikke tenkt på å koke meg grønnsakssuppe, men det skal jeg sannelig gjøre nå når jeg skal i gang med fase 1 igjen i september. Har ikke vært særlig flink nå i august. Begynte da pakken med varer fra Eurodiett brukte hele 8 dager på å komme til til Trøndelag:eek: Var rimelig frustrert og oppgitt, da. Synes det er så unødvendig at noe sånt skal være årsaken til et brudd i dietten. Man er jo avhengig av at varene kommer innen de 2-3 dagene de lover, det er tross alt en streng diett vi følger.
På lørdag reiser jeg til Tyrkia ei uke, og skal ha et planlagt opphold i dietten. Orker ikke å drasse med meg mat på en slik ferie, dessuten koster jo både ferien og Eurodietten endel penger, så jeg prioriterer ferien denne gangen. Men så fort jeg er hjemme igjen, bestilles en ny ladning mat og jeg skal i gang med fase 1. Gleder meg:D

Lykke til videre, alle sammen:)


#2731

Pearl sa for siden:

Da var jeg igang med fase 1. Det har gått ganske greit selv om jeg har vært sulten. Ja, jeg vet - grønnsaker. Har kokt opp en stor gryte med grønnsaksuppe og frosset ned i porsjoner. Tenker å blande de med suppene. Merker at jeg er i overkant opptatt av måltidene og og teller ned tiden til neste måltid.

Jeg er glad for at det er noen andre også her inne for tiden. Så blir jeg liksom ikke så alene med dette. :)


#2732

Wowo sa for siden:

Jeg heier på deg Pearl!:heia::heia::heia:

Kjenner meg veldig igjen i å vente på neste måltid. Men dette er jo også en hjelp til å bli bedre i å planelegge og å bruke mer grønnsaker. Og det er jo positivt.

Stå på!


#2733

tassa69 sa for siden:

Sånn å telle ned hadde jeg veldgi første runde og, men så gikk dt seg til etterhvert:-)


#2734

tassa69 sa for siden:

Er i gang igjen.....gikk ned 14 kilo for to år siden, i fjor sommer snek det seg på 3.5 kilo, og denne sommeren nye 3,5 kilo.....og jeg NEKTER la det gå lenger...

Så nå har jeg begynt på ny runde, og vet det går tregere denne gangen...tenker halvannen uke med fase 1, begynte fredag....og gått ned 500 gr...
så startvekten var 22 aug 88,3kg, i dag 87,8.mitt mål, 83 kg.....jeg er 180 høy, og trives fint med 83, håper på det innen desember, har revet halveis av en muskel i leggen, så er foreløpig sengeliggende...esto viktigere å tenke på inntak:rolleyes:


#2735

Pearl sa for siden:

Takk for oppmuntring Wowo og velkommen tilbake Tessa. :) Lurt å ta tak igjen med en gang ja. Jeg ventet litt for lenge, lukket øynene og vips var jeg gått opp 14 kilo.

Igår traff ketosehodepinen meg skikkelig hardt. :_oppgitt: Ble liggende på sofaen hele dagen. Når jeg prøvde å bevege meg opp, kastet jeg opp. Fikk nesten ikke ned noe mat. Konsentrerte meg om drikke. Verket hele natten og hodepinen har fremdeles ikke gitt seg. Men nå har jeg iallefall kommet meg opp. Spist to kjeks, fikk vondt i magen, men ser ut til at jeg beholder de.

Når jeg har det sånn som dette så er jeg glad for at jeg har gjort dette før med god effekt. Så jeg vet at dette har noe for seg. Her er det bare å holde ut.


#2736

grotingeling sa for siden:

Hold ut Pearl, det går over vet du :klem:
Jeg har rett og slett hatt en pause-helg denne helgen.
Vært på roadtrip med noen venner, og siden vi hadde felles luncher og bodde på hotell fant jeg ut at jeg fikk leve uten ED-produktene denne helgen.
Gikk i og for seg greit, har nok spist noe jeg strengt talt ikke skal ha men det får så være.
Nå er det tilbake på ED, og det blir fase 2 denne uka tenker jeg.


#2737

Pearl sa for siden:

Jeg tror du har fortjent en liten utskeielse. Jeg ser at du har vært flink lenge. :klem:
Det går helt fint med meg nå. Føler meg fin og opplagt. Ingen mer vondter. Siden jeg kom i ketose har jeg ikke vært sulten. Så nå må jeg faktisk passe på å få i meg nok måltider. Dette er en helt annen opplevelse enn første gang på ED. Av en eller annen grunn kom jeg ikke i ketose da. Da var jeg skikkelig sulten gjennom hele prosessen.

Jeg lurer litt på hva det kan komme av at jeg nå kommer i ketose? Lurer på om insulinfølsomheten har endret seg. Og i så fall om det er til det bedre eller verre?

Forskjellen fra forrige gang var at ved starten sist hadde jeg et ketogent kosthold fra før. Denne gangen har jeg hatt et litt dårlig fase 4 kosthold. Det vil si jeg har ikke vært så flink med grønnsaker som jeg skulle vært.


#2738

Pearl sa for siden:

Hei alle samen
Jeg lurer litt på de rundstykkene. Er det sånn at 1 rundstykke er et helt måltid?


#2739

grotingeling sa for siden:

Ja 1 rundstykke skal være 1 måltid.
Jeg lager grønnsakssuppe/tomatsuppe/salat til, og i fase 2 har jeg også delt det i to og hatt skinke, paprika og agurk på hver halvdel.


#2740

tassa69 sa for siden:

Hmmm, skulle egentlig veid meg i dag...men pga elektriker som kom en dag for tidlig, ble det ikke det gitt.....tar det i morra:rolleyes:


#2741

Pearl sa for siden:

Takk Gro. Det er kjekt med nye alternativer. Gleder meg til å prøve. Fikk vite på Lindbergklinikken at det er det norske mattilsynet som begrenser det norske utvalget. De er så strenge at mange av EDproduktene som er godkjent i andre land er ulovlige i Norge.


#2742

Pearl sa for siden:

Prøvde ut et tips jeg fikk på Lindbergklinikken idag - å fryse Cappucinoen og spise den som iskrem. Da ble den faktisk mye bedre. Neste gang tror jeg at jeg vil prøve å fryse karamelldesserten.


#2743

Wowo sa for siden:

Det høres godt ut og må prøves! Flott å få tips til å variere maten! :)


#2744

Pearl sa for siden:

Ukens resultat = - 900 g.
Jeg er strålende fornøyd. Skal på Lindbergklinikken på mandag og skal nok da over i fase 2. Jeg skal på en konferanse på et Spa - hotell på onsdag til fredag. Da kan det være greit med fase 2, så jeg kan spise tilnærmet normalt på festmiddagen.


#2745

grotingeling sa for siden:

Grattis med nedgang :heia:


#2746

Pearl sa for siden:

Takk, takk. Jeg regner med at nedgangen går litt saktere i fase 2, men det har vært utrolig oppmuntrende for meg med en god start. :)


#2747

Bathory sa for siden:

Det er vel ikke lov med ost i fase 2? Ei heller kjøtt sammen med ett produkt. Eller tar jeg feil?

Hva kan man ha på rundstykkene? Magerost?


#2748

grotingeling sa for siden:

Ost skal en holde seg unna i fase 2 :ja:
Men å spise litt ekstra proteiner sammen med ED-produkter er så langt jeg har fått beskjed helt ok, 1 skive skinke er helt innenfor.
Rundstykkene har jeg uansett stor sett spist sammen med hjemmelagd suppe (grønnsaks-/tomatsuppe), men de har vært veldig kjekke å ha som frokostmatpakke med skinke som pålegg når jeg skal fly til Stavanger f.eks.


#2749

Pearl sa for siden:

Har du en oppskrift på den tomatsuppen din Grotingeling?


#2750

grotingeling sa for siden:

Har ingen nøyaktig oppskrift, lager den stort sett på slump :p
Men her er i alle fall ingredienser og framgangsmåte:
1 pk GoGreen hakkede tomater
Grønnsaksbuljon eller kjøttbuljong/fond
Vann
Salt
Pepper
Timian/Oregano/Basilikum (alt etter hva jeg har for hånden)

Koker opp de hakkede tomatene og lar dem koke noen minutter.
Tillsett vann til ønsket konsistens, smak til med buljong/fond, salt, pepper og krydder.
La den småkoke noe minutter.

Blir stor sett nok til 2-3 porsjoner avhengig av mengde vann.


#2751

Pearl sa for siden:

Tusen takk skal du ha. Denne skal jeg prøve. Jeg har faktisk veldig lyst på tomatsmak. Har holdt meg unna også tomat i hele fase 1. Jeg så i en liste at det ikke skulle være tomat i fase 1, men i en annen liste så det ut som det var greit. Jeg har holdt meg unna for sikkerhets skyld.
Sånn grønnsaksbuljong, kjøttbuljong/fond, det er altså lov for oss? Det åpner jo litt nye muligheter. :spisesnak


#2752

grotingeling sa for siden:

Tomat står på liste 2 (samme liste for fase 1 og 2), du kan spise inntil 250g av de grønnsakene som er listet opp:

Grønnsaker, liste 2 (opptil 250 g/dag)
Gresskar
Grønne bønner
Grønnkål
Gul og rød paprika
Knutekål
Løk
Purre
Rosenkål
Rødkål
Sukkererter
Tomat


#2753

Wowo sa for siden:

Jeg prøvde dette, men det blie ingen høydare for meg. Da er den bedre som den er.


#2754

Bathory sa for siden:

Noen som vet om man kan spise 1-2 ss med soya yoghurt i fase 2? Jeg liker ikke oljedressing, blir fort sur i magen. Det står at man kan bruke tofu, det er jo omtrent det samme. Er lite kcal og kbh også. Har sendt mail til ED men de svarer jo aldri!


#2755

Lille34 sa for siden:

Hva som egentlig er lov, vet jeg ikke. Sannsynligvis skal man vente til fase 3. Men jeg har bl a spist lavkarbo-knekkebrød med hvitost gjennom hele fase 1 og 2. Så og si hver lørdag har jeg spist kylling m/ost, bacon og fløtesaus, og noen fredager har det blitt taco m/rømme, ost og saus.Har drukket light-brus hver lørdag også, uten at noe av dette har fått merkbare konsekvenser for min vektnedgang. Kanskje hadde jeg gått ned et par kilo mer om jeg hadde unngått dette, men jeg vil gjerne trives også :) Du kan jo prøve deg fram, og se hvordan kroppen din reagerer på det?

Servicen hos Eurodiett er desverre ikke så mye å skryte av, men så lenge dietten fungerer er jeg fornøyd uansett :)

Lykke til :)


#2756

Bathory sa for siden:

Da har det gått 5 uker, og etter 5 uker i fase 2 har jeg gått ned 12 kg! Woho! Så dette funker! Jeg har ikke vært sulten eller fått episoder med cravings. Synes dette er ett helt topp opplegg!

Jeg pratet med lege på Fedon klinikken, og det var helt greit å spise litt av dette i fase 2;
1-2 ss med mager kesam/lett rømme
litt skinke,magerost,reker,egg el. på rundstykkene
litt ost er lov som "krydder"


#2757

Pearl sa for siden:

Gratulerer med kjempeflott resultat. :heia:


#2758

Lille34 sa for siden:

Gratulerer med et knallbra resultat:) Høres ut som om du får god oppfølging der du er også. Kjekt å ha, spesielt i begynnelsen. Helt enig i at dette er et kjempefint opplegg, og lett å følge er det også. Man trenger knapt å tenke selv, kan bare gå å hente seg mat når man er sulten. Ypperlig for min ME, ihvertfall. Fortsatt spent på hvordan det blir i fase 4, det er den som blir den store utfordringen. Å ikke ramle utpå igjen når karbomengden øker og blodsukkeret stiger..

Jeg er snart ferdig slanket, faktisk. Føles rart å si det, så uvant. Men herlig! Opprinnelige målet i første runde er passert, og målet denne runden er like rundt hjørnet. Har flyttet det endelige målet bittelitt lenger ned. Jeg vil da ifølge bmi fortsatt være overvektig, men ifølge meg selv og de rundt meg ser jeg normalvektig ut. Jeg vil bare se 6-tallet først, så stopper jeg :)

Lykke til, alle sammen (selv om det ikke er så mange av oss ED-tilhengere her inne):D


#2759

Pearl sa for siden:

Spennede Lille, at du snart er ferdig slanket og skal begynne i fase 4. For meg var det der det skar seg sisst. Så denne gangen skal jeg være supernøye med overgangen til vanlig kost. Når jeg kommer dit, vil jeg veldig gjerne høre om dine erfaringer. :)


#2760

Bathory sa for siden:

Flott jobbet til deg også Lille!:heia:
Jeg er nesten glad det er lenge til jeg må begi men utpå fasene med vanlig kosthold. Og det blir leeeenge til jeg kan det!

Jeg har også ME( og fibromyalgi), så det har hjulpet masse å kunne hente seg noe lettvint på de dagene som er værst! Det har også blitt bedre, er ikke like trøtt, noen symptomer har blitt bedre, mens andre som fks irritabel tarm er litt værre. Men gir ikke opp av den grunn!

Legen og sykepleieren jeg går til på Fedon klinikken i Stavanger er helt fantastiske. Jeg har aldri møtt ett mer sympatisk menneske enn Dr. Paal Norheim! Samme gjelder Merete, sykepleieren,:D

Jeg tror nok oppfølgning over lengre tid(jeg skal ha det resten av livet tenker jeg) er nøkkelen til suksess!

Jeg er veldig nyskjerrig på hva dere ED'ere gjør i julen om dere er i fase 3a? :)

Forresten, er det ok å spise 100 gram dolmio classico i ett måltid? Jeg synes den jeg lager selv aldri blir like godt. Jeg kunne tenke meg å lage squash spagetti, nam! Det kan ikke være så mye sukker den inneholder? Ellers er tips til bedre tomatsaus godt mottatt!

Dolmio Næringsinnhold pr 100 gram:
Kalorier, kJ/kcal: 208/49
Protein, g: 1,4
Karbohydrater, g: 7,8
Fett, g: 1,4
Tre viktigste ingredienser i fallende rekkefølge: tomater (76%), tomatpuré (14%), sitronsaft
Inneholder sukker: sukker
Skal tilsettes: 300 g kjøttdeig
Serveringsforslag: 400-500 g kjøttdeig
Tilsetningsstoff: Nei


#2761

Bathory sa for siden:

Tusen takk!:D


#2762

Bathory sa for siden:

Hei alle ED'ere!

Jeg lurer på noe, hvorfor kan man bare spise 1 bar til dagen? Jeg har lest næringsverdien, og den er ganske like kjeksene,paprika snacks,rundstykkene osv.


#2763

Pearl sa for siden:

Jeg ble fortalt at det er såpass mye søtning at 2 barer kan få en ut av ketode.


#2764

Pearl sa for siden:

Er det noen som har lest den nye ED boken til Lindberg? Er den til å anbefale?


#2765

Gravid 2014 sa for siden:

Både ja og nei. Står litt inspirerende oppskrifter og et par pasienthistorier, og en grundig forklaring på ED. Det er bra! Men så står det mye om det samme som står i de andre bøkene, om lindberg- kosthold generelt. Så lite nytt i den delen!


#2766

Bathory sa for siden:

Hei igjen!

I heftet står det at man kan spise opp til 250 g gresskar per dag, hvilket gresskar? Er det slike halloween gresskar man får i butikkene nå? Er det ikke høy/middels GI på gresskar? Har noen opplevd å falt ut av ketose pgr av dette ? Har såååå lyst å lage meg noen med gresskar!:D


#2767

grotingeling sa for siden:

Må anta at alle typer gresskar er ok siden de ikke har spesifisert nærmere slik de har for paprika.


#2768

grotingeling sa for siden:

Etter en noe ufrivillig pause fra forumet er jeg nå tilbake - både på forumet og ED fase1.
Hele oktober har vært et eneste langt kjør på jobben, mye reising og lite tid til fokus på mat.
Har stort sett greid å spise 1 ED-måltid i form av kjeksene pr dag, men de øvrige er definitiv ikke noe og skryte av.....
Men nå er det full innstramming - fase 1 ble påbegynt i går.
Var jo ned hele 9 kg etter sommeren, men pga av de siste ukers stress og styr (=overtid) på jobb er ca 4 av dem tilbake :(
Mye vann :ja:, og 1,3 kg er allerede borte bare siden i går :heia:
Målet er å komme ned til 90 kg før jeg tar sommerferie i desember, så jeg har litt å jobbe med.
Tickeren blir oppdatert på mandag, da bør det meste av vannet være borte.


#2769

Bathory sa for siden:

Hm, synes det er rart at dette er lov, siden GI er på 71. Men KBH er lavt, ned i 4 g per 100 gram. Blir litt skeptisk, men har kjøpt to store gresskar som jeg håper jeg får frøset og spist etterhvert.

Er litt redd for å stoppe ketosen!


#2770

Lille34 sa for siden:

Velkommen tilbake, grotingeling:)


#2771

Pearl sa for siden:

Jeg klarte ikke å la være å kjøpe boken likevel. Jeg er enig med deg i at det ikke var særllig mye nytt. Jeg er likevel glad for at jeg kjøpte den. Det er liksom greit å ha alt samlet. Og så er det likevel inspirerende å lese, selv om en del er repitisjon.


#2772

arkine sa for siden:

Lister meg stille inn her igjen ,,så står vel lykken en bi denne gangen:D


#2773

Bøtt sa for siden:

Sko ha listet meg inn her jeg også men vilje er det lite av for tiden....

:liste:


#2774

arkine sa for siden:

Ikke enkelt med den viljen nei ,,et helv----- i grunn
men nå har jeg tre dager på ED og ikke skjeiet ut , min plan er og holde på i 6 små uker( prøver og overbevise meg selv at 6 uker er fort gjort)
har satt vekta bort ,så ikke den distraherer meg ,er den som pleier og ødelegge,,
håper på 6 kilo ned ,men ønske er 10 kilo og undrets tid er vel enda ikke forbi ,håper jeg
Så håper jeg at jeg klarer disse 6 små ukene,,,akurat nå er jeg temmlig sikker på at jeg gjør det ,,men ting forandrer seg veldig fort, så skal ikke være for høy i hatten


#2775

Wowo sa for siden:

Jeg krysser fingrene for deg, Arkine!

Det med motivasjon og viljestyrke er en merkelig greie. Noen ganger er den bare der, mens den andre ganger er milevis unna og umulig finne.... Jeg skulle gjerne visst hvilke knapper jeg skulle trykke på for å hente den frem. :)


#2776

arkine sa for siden:

takk for det ,,ja motivasjonen er noe rare greier :D plutselig så blir den borte .enda så er den her hos meg ,,og syker meg selv opp så godt jeg kan


#2777

Pearl sa for siden:

Kjekt at du listet deg inn her Arkine. Seks bittesmå uker går fort. Du ska se at snart lister du deg ikke rundt her lenger, men tramper og tar en selvfølgelig plass her. Du ma gjerne ta plass du også Bøtt. :heia:


#2778

arkine sa for siden:

ja og i dag er det femte dagen .og motivasjonen er enda bedre
bestilte de rundstykkene, er ikke sikker på om de er til fase en ,også kvier jeg meg for og smake på de ,er redd de ligner litt for mye på vanlig mat ,,planen er og ha kalkun pålegg på ,men tror jeg venter litt
har noen av dere smakt de?


#2779

Wowo sa for siden:

Rundstykkene er gode og en kjærkommen avveksling til resten av maten. Jeg var også redd det skulle trigge lysten på brød hos meg, men det har ikke vært noe problem. Jeg deler de gjerne i tre, smører et lag med pesto på og legger på skiver med cherrytomater og litt rød løk, salt og pepper. Jeg synes det er veldig godt! Det er ikke noe i veien for å spise rundstykkene i fase 1, etter hva jeg har forstått. Kos deg med de du. :)


#2780

arkine sa for siden:

Takk for svar , da skal jeg prøve rundstykke i kveld kanksje ,,,
6 dagen i dag og kjenner meg litt fysete i dag , å det er farlig ,men får finne på noe annet og gjøre ,,skal ikke sprekke ,,og jeg har enda ikke veid meg (jippy) har satt bort vekta, og bestemt meg for å ta den frem 22desember

har alltid veid meg stort sett to ganger om dagen,men det går forbausende bra,,,saken er jo at jeg er redd for å veie meg,for den vekta har ødelagt for meg før ,,så denne gangen skal jeg kjenne etter på buksene..

Da var det ut i solen og opp i trærne:D


#2781

arkine sa for siden:

7 dagen i dag , ble ingen rundstykker i går ,,tok ikke sjansen
,men følte på viljestyrken ,, laget pepperkaker av 2kilo deig ,og slo til med snurringer også,, smakte ikke på noen ting ,det kaller jeg viljestyrke,
men til gjenngjeld har lukta av fersk bakverk fulgt meg i hele natt,,men de er nå trykt i frysa ,og pepperkakene i boks ,, så da er noe av julen redda,
gått en lang tur i dag i det fine været ,hvem skulle tro det er langt ute i november

Det er visst stille å¨ED fronten her nå ser jeg ,men det dukker vel opp noen etter vert


#2782

Gravid 2014 sa for siden:

Hei Arkine, det er flere her men jeg har vært litt lat:) jeg har akkurat startet på fase 2 etter 30 dager i fase 1, utrolig deilig med et vanlig måltid! Jeg spiser et rundstykke hver dag. Deler i tre, rister, gnir inn med hvitløk og spiser ofte blomkålsuppe til:) trigger ikke hos meg:) ha en god kveld!


#2783

Pearl sa for siden:

Jeg er nå på slutten av fase 2 og forbereder meg til overgangen til fase 3A. :)


#2784

Gravid 2014 sa for siden:

Så flink!! Hvor lenge har du vært i fase 2? Gikk du ned mindre enn i fase 1? Lykke til, høres deilig ut med ny fase!!


#2785

Pearl sa for siden:

Jeg var 1 måned i fase 1 og 2 måneder i fase 2. Hvis du svipper innom journalen min så har jeg tabell med ukentlig oppdatering av vektnedgangen. Jeg er veldig fornøyd til nå. Håper på fortsatt nedgang i fase 3. Jeg har vært på ED en gang tidligere. Da gikk jeg ned i fase 3, men saktere. :)


#2786

Gravid 2014 sa for siden:

Nå har jeg lest hele journalen din, Pearl! Så inspirerende. Takk for at du deler! Jeg er inne i min andre uke i fase 2, ser ut som vekta går jevnt nedover, det er deilig. Har aldri spist så mye grønnsaker som nå, det føles veldig godt. Jeg ble så inspirert av de suppene dine som du lager og fryser ned i porsjoner, hva bruker du til å fryse de ned i? Jeg lager som regel en stor porsjon blomkål/brokkolisuppe og har gryta i kjøleskapet, men den tar plass og holder seg dårlig, så det er en skikkelig god ide.

Ønsker deg en strålende dag!


#2787

TrillTrall sa for siden:

blander seg inn Du kan bruke alt mulig. :) Jeg har et utvalg små plastbokser med gode lokk samlet over mange år. Sjekk på Nille / Europris / Jernia (dyrere, men sikkert mer holdbare) osv. Melkekartonger som du klipper toppen av og klipper langs hjørnene et stykke nedover, brett over og tape etter at du har fylt dem. Fløtekartonger - de kan du jo bare fylle og skru igjen! Men ikke fyll dem smekkfulle, da revner de når suppa fryser. Det går sikkert an å bruke to platposer utenpå hverandre og en sånn Ikea-poseklips også om du passer på at de står stødig til de er frosne.

Porsjonspakker med suppe er genialt å ha i fryseren! :ja:


#2788

Bathory sa for siden:

Jeg fant Walden farm bbq saus og majones, og shirataki nudler på gym grossisten.no.

Jeg tenker dette må være perfekt for oss på eurodiet fra fase 2 og ut. Alle disse inneholder ingen karbohydrater, ingen fett, og ingen sukker, pluss at det er under 5 kcal på alt per 100g. Noen tanker om dette? Jeg har fått beskjed av sykepleien som følger meg opp at det er lurt å sette smak på ting , og jeg må gjerne bruke sauser ol. med lite kcal:) jeg liker jo at ting er mest naturlig, men det er jo så mye drit i de eurodiet produktene uansett, så hvorfor ikke utnytte det.


#2789

Pearl sa for siden:

Så hyggelig å kunne være til inspirasjon :klem: Hvor lenge skal du være i fase 2?
Jeg fryser ned i plastbokser av alle slag. Jeg har en så travel hverdag at jeg ofte er avhengig av hurtigmat. Siden dette er min form for hurtigmat, så passer jeg på å alltid ha noen porsjoner i fryseren. Jeg kjøper også gjerne en stor stek og klipper opp i små strimler og fryser ned i posjoner på 150 g. Samme med kjøttdeig. Jeg MÅ bare ha det enkelt i hverdagen. Så jeg tar heller en større innsats av og til. :ja:


#2790

Pearl sa for siden:

God ide :ja:


#2791

TrillTrall sa for siden:

Hva i all verden inneholder majones uten fett og med kun 5 kcal / 100 g? Kan ikke være mye majones i den... Ekte majones inneholder vanligvis 735 kcal / 80 g fett pr. 100 g...


#2792

Wowo sa for siden:

Pearl, har du prøvd å fryse ned bringebærsmothien? Jeg tenkte å prøve det for å spare litt oppvask, hva tror du? Det bør vel gå bra?


#2793

Pearl sa for siden:

Jeg fryser den hvis jeg lager for mye, men jeg synes den smaker best frisk og nylaget. :)


#2794

Hedda:) sa for siden:

Jeg se dere lager suppe, er buljong ok altså? håpefull Kan ikke se det på lista?


#2795

Wowo sa for siden:

Hei! Siden det faktisk er noen av oss som har begynt på ED nå i det siste, skal vi forsøke å blåse litt liv i denne tråden? Den hjalp meg mye de første dagene mine. :)


#2796

Hedda:) sa for siden:

Gjerne for meg! :)


#2797

Pearl sa for siden:

Jeg følger alltid med på denne tråden. :)


#2798

Lille34 sa for siden:

Følger med her jeg også, selv om jeg ikke skriver så ofte. Ønsker dere nye masse lykke til :) Heia oss!


#2799

Hedda:) sa for siden:

Har dere hatt en god dag? :)

Jeg har vært på jobb, og formen har vært bedre enn fryktet. Er på dag 3 nå, så kjenner det jo litt i hodet, er litt susete, på en måte. Men det har som sagt ikke vært så verst. Veldig glad for det, for forrige gang jeg gikk på ED taklet jeg det veldig dårlig. Ble rett og slett helt deprimert. :lol: Er langt i fra det nå. :heia:


#2800

Hedda:) sa for siden:

Fikk forresten sms fra PTen min nå. Lurte på om vi ikke skulle sette opp en time snart. Usikker på hva jeg skal svare ... Ser folk skriver at hard trening ikke er anbefalt på Fase 1. Men jeg vil jo gjerne komme litt kjapt i form. Usikker på om jeg kommer til å orke det, eller ikke. :confused:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.