< Tilbake til oversikten

Den store felles ED-tråden

#2301

streber sa for siden:

Det er veldig bra om du ikke har gått opp da ja, hadde personlig vært fryktelig lettet over det:)Lykke til med å finne kampspiriten, den er der vet du, inni deg!


#2302

hallokjelke sa for siden:

Takk snille du, og forøvrig hei til alle nye her inne som har startet på kuren!

Kampspiriten har herved gjenoppstått!

Til tross for alskens utskeielser den siste måneden hadde jeg likevel gått ned tre kilo da jeg var på vekta hos Eurodiett i går. Det vil jeg kalle flaks fremfor hardt arbeid i alle fall!

Skal i samråd med klinikken nå gå i fase 1 i 10 dager for å komme skikkelig i gang med ketosen igjen, og målet er 10 kilo til i løpet av 2 mnd. Klinikken mente effekten var såpass god at det kunne være oppnåelig, men det forutsetter selvsagt null i potetgullpromille! So, here we go!!

:boxing:

Apropos motivasjon: Kjøpte for cdén "Vektmestring med tanketrening" i går. Den de selger på Fedon Lindberg-klinikken. Er det noen som har prøvd den? Litt skeptisk, men skal bli spennende å sjekke om det har noe for seg.

Fin dag til alle!


#2303

streber sa for siden:

Ikke prøvd, men vil GJERNE høre hva du synes!! Gi en tilbakemelding da!:)


#2304

Lille34 sa for siden:

Nå ser det omsider ut som om vekta går litt nedover igjen:) Håper at dette fortsetter slik at det ikke går så altfor tregt. Kommer ikke til å oppdatere tickeren før jeg har vært på neste kurskveld i november. Vet av erfaring at vekta kan hoppe opp og ned i løpet av syklusen, og det er kjipt om jeg må justere tickeren tilbake... Så jeg motstår fristelsen til å justere 1.5 kilo ned fra i går:D

Flere som plages med fordøyelsen? Jeg drikker minst 2 l vann pr dag, og spiser ganske mye grønnsaker, men det er ikke akkurat liv i leiren.. Har begynt med Lepicol (probiotika) etter anbefaling fra kursleder, men det tar tydeligvis lenger enn et døgn før det virker...:confused:

Erfaringer, anyone:confused:


#2305

streber sa for siden:

Har nesten alltid hatt slike problemer, hverken bedre eller verre på lavkarbo:oMå alltid ta en eller annen form for medisin for å "få det ut":o


#2306

Lille34 sa for siden:

Da er jeg ikke alene:o Sliter litt til vanlig også, men det har forverret seg nå. Håper det går seg til etterhvert. Har stooore problemer med å få i meg Lepicol. Takler ikke konsistensen, får meg til å brekke meg. Æsj!


#2307

streber sa for siden:

har du prøvd visiblin? Fåes på apotek, bare spørr noen som jobber der så finnes det mange ting som ikke er så ille, du kan ta for å få hjelp. :)


#2308

Lille34 sa for siden:

Den har jeg ikke prøvd, nei. Søkte den opp inne på Felleskatalogen, og der står det at den er sukkerholdig. Vil ikke det ha innvirkning på ketosen?


#2309

streber sa for siden:

Har aldri tenkt over det, at det var den minste sjangs for at det er sukker i den:eek:makan. Det visste ikke jeg alle de periodene jeg har brukt den. men for å si det slik, om man får ut det der bak, får man jo ut ting som ville ha vært inne i kroppen og veid litt det også. Jeg vet at om jeg får forstoppelse får jeg for det første fryktelige smerter og jeg går opp i vekt, jeg er ingen lege, men det er nå mine opplevelser omkring det. Spørr på apoteketet etter noe uten sukker , så får du helt sikkert hjelp, har de ikke noe sukkerfritt, kan du jo prøbe visiblin likevel, hjelper det, blir du jo kvitt dritten hvertfall;) Linfrø er brukt som avføringsmiddel, har du prøvd det? Bland det inn i noe eller bare skyll ned med drikke. Fungerer veldig bra for mange.


#2310

tassa69 sa for siden:

Jeg bruker linfrø, lar det stå og svelle en stund i varm vann...spiser det uten noe til, før youghurt,-)


#2311

Mille89 sa for siden:

Hei alle gamle og nye.
En stund siden sist! Hvordan går det med alle sammen? Jeg tenkte å komme med en liten oppdatering. Jeg forsvant litt plutselig.

Jeg har begynt å jobbe på meny, studieplanen gikk ikke helt som det skulle. Så nå tar jeg et steg tilbake og ser litt på hva jeg har lyst å gjøre videre.

ang mat jeg er jeg ikke veldig flink om dagen, men grunnet en aktiv jobb så har jeg ikke gått opp noe, snarere ned to kilo siden jeg skrev her sist. Og det er jeg fornøyd med, mtp at det har vært en sommer imellom der også.

Ellers trives jeg i ny jobb, og prøver å gjøre det bestee utav høsten. Håper det går bra med dere alle!


#2312

streber sa for siden:

Kjekt å høre fra deg Mille! Supert at du har gått litt mer ned, selv om du ikke selv føler du er så flink:)Kanskje du egentlig er flinkere enn du tror? Uansett supert å ha en trivelig jobb mens du er i tenkeboksen da! Lykke til med tenkingen og med maten:)


#2313

hallokjelke sa for siden:

Will Do! :):)


#2314

Lille34 sa for siden:

Da er atter en lørdag snart vel overstått. Jeg lagde det beste jeg vet, hjemmelaget pizza, til barna og det var egentlig ikke noe problem å stå over. Jeg spiste couscous med stekte grønnskaer til middag, noe jeg synes er veldig godt. Til kvelds ble det kjeks og soyanøtter og 1 glass Solo Pluss. Mulig jeg tar et ekstra måltid utpå kvelden hvis jeg blir veldig sulten - det er jo lørdag :)

Vekten går nedover men det går ikke akkurat kjapt. Smører meg med masse tålmodighet og er veldig glad over at jeg er så snill med kroppen min og gir den sunn mat i stedet for all søppelmaten... Om bare halvannen uke skal jeg over i Fase 2, noe jeg egentlig ikke har lyst til enda. Trives godt i fase en jeg, og har ikke lyst til å gi fra meg de gode middagene mine :rolleyes:


#2315

Simba1 sa for siden:

Hei,alle sammen :)

Håper jeg er velkommen til denne tråden.
Jeg har tidligere tatt av 45 kg ved hjelp av Atkins, men på grunn av min karboavhengighet har jeg gått opp og ned noen kilo de siste årene. Per dags dato er jeg ca 12-13 kg fra minstenoteringen etter første runde med lavkarbo.

Finner det etter hvert vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose og fullføre.

Jeg har insett at lavkarbo er den eneste måten jeg klarer å unngå etegilder, og at jeg kan spise forholdsvis mye uten å gå opp i vekt. Men sliter med vektnedgang og ikke minst motivasjonen.

Har time hos Lindberg-klinikk på fredag, men er usikker på om jeg skal starte ED eller ikke.

Har lest mangen tråder her inne, og der er det er nok svar på det meste jeg lurer på. Men det er lett å bli overveldet av alt som står, for det er så mye, så derfor håper jeg dere kan dele litt av erfaringene deres med meg :)

Hvordan opplevde dere det å starte opp på fase 1?
Hvor lang tid tok det å komme i ketose?
Hvordan er formen deres generelt på ED, og er den tungå holde seg til?

Og hvordan er deres erfaringmed tap av fett/muskelmasse?
Leste en blogg som lå på ED sin hjemme side.....og den jenta hadde på 40 kilos vektnedgang mistet halvparten av det i muskelmasse, og det er IKKE ønskelig :/

Mulig hun spiser for lite i forhold til treningsmengden, for meningen er vel at man ikke skal tape muskler på denne dietten?

Mvh. en som er rimelig oppgitt men nekter å gi opp ;)


#2316

Lille34 sa for siden:

Linfrø er ifølge Fedon inkl i C-måltider, og da er det kanskje ikke akseptert i Fase 1:confused:


#2317

Lille34 sa for siden:

Velkommen hit, Simba1:)

Jeg er litt for fersk i gamet til å kunne svare deg på spørsmålene dine, skal snart inn i min 3.uke i Fase 1. Men det er mange med erfaring her inne, så du får nok svar etterhvert. Riktignok ikke så veldig aktivt her inne for tiden, men håper det tar seg opp etterhvert.

Lykke til videre! Fortell gjerne hvordan det går på legetimen på fredag:)


#2318

Simba1 sa for siden:

Takk for det, Lille34:)

Håper alle logger seg på og er veldig aktiv i kveld, sån at jeg kan få gode råd.....hehe....for jeg avbestiller den timen hos Lindberg hvis jeg ikke har bestemt meg for å gi ED en sjanse. Det koster jo litt peng:eek:

Hvordan har du hatt det sålangt på dietten da?


#2319

Lille34 sa for siden:

Jeg liker ED veldig godt så langt :) Synes det er mye god mat her, og er veldig glad for å slippe alt fettet som er vanlig på flere av de andre lavkarbokurene. Jeg takler ikke den fettsmaken:_ohmy:

Jeg har ikke gått rast ned i vekt slik jeg kanskje håpet på, har vel hatt litt vel mange slankekurer gjennom livet og da er det ikke så uvnalig at det går litt tregere. Men har gått ned ca 5 kg og er snart ferdig med uke 3. Har foreløpig gått ned 3 cm i uka rundt magen, noe jeg er veldig fornøyd med:D Trives så godt i Fase 1 at jeg ikke føler noe behov for å begynne med et vanlig måltid i Fase 2 egentlig. Satser på en ny runde med Fase 1 etter F2 og F3, får ikke lov før da.

Jeg går på kurs, noe jeg synes er veldig greit. Koster absolutt endel, men jeg ser på det som en invistering i egen helse, og jeg gjør det først og fremst for helsas skyld. Det koster sannelig å spise seg opp i vekst også, for ikke å snakke om alle de nye klærne man etterhvert må kjøpe i stadig større størrelser... Jeg synes ED er verdt pengene, og angrer ikke et sekund. Dessuten liker jeg Fedons metode bedre enn høy fett-metodene generelt, da det er mer i stil med min oppfatning av sunn mat:)


#2320

hallokjelke sa for siden:

Hei, hei!

Jeg er heller ikke blant de mest erfarne, men kan bare si for min egen del at jeg er strålende fornøyd med kuren så langt. Er egentlig en mnd inn i fase 2, men grunnet ymse utskeiielser har jeg tatt en svingom innom fase 1 igjen for å få fart på ketosen.
De første 4 ukene gikk jeg ned 8 kilo fett og opp ett kilo muskler. Trente ikke, men gikk en del turer. Har nå gått ned til sammen 11 kilo på eurodiett, og synes i grunnen det har gått ganske knirkefritt.
Det sies at de største utfordringene kommer når man skal begynne å spise "normal" mengde mat igjen, så det vanskeligste hinderet er ennå ikke passert :)

Dette er i allefall den kuren som har fungert best på meg, men slikt er sikkert individuelt. Ikke vært sulten en eneste gang siden jeg startet, og humøret er definitivt bedre. Lysten til å frotse i godsaker har definitivt avtatt (noe som kanskje er den knalleste "bivirkningen" av lavkarbo). Den relativt raske vektnedgangen er også veldig motiverende. Dette er i allefall en kur jeg vil anbefale til folk som skal ned mer enn "et par kilo til bikinisesongen".

Lykke til med avgjørelsen!

:)


#2321

hallokjelke sa for siden:

Har forøvrig rundet et nytt 10-tall i dag, og er latterlig fornøyd med meg selv!

Hurra, hurra!:heia::heia:


#2322

tassa69 sa for siden:

Hmm, kan godt være...jaja...jeg har nå brukt det:-)


#2323

Simba1 sa for siden:

Lille34: 9 cm merkes godt da! Gratulerer:)
Høres ut som du klarer deg veldig bra, og at du trives med det er jo helt alfa omega for å stå løpet ut.

Vi får se hvordan opplegget blir for meg. Har jo lyst å ha kontroll på vekttap og muskelmasse.....da kan det jo være en idè med kurs. For jeg regner med dere tar body-analyse underveis?

Jeg heier på deg:)


#2324

Lille34 sa for siden:

Hallokjelke: Gratulerer så mye:D

Tassa69: Gikk du like greit ned i velt selv om du brukte linfrø? Hvor mye tok du i gangen og hvor ofte?

Simba1: Takk, takk:D Synes egentlig ikke det merkes så godt, men så går jeg alltid i tights og kjole. Har ikke prøvd noen av buksene mine enda, vil vente litt til:) Merker det jo på jakkene da, selv om det er noen kilo til den minste kåpa går igjen. Den passer om 10 kilo tenker jeg, men i dette tempoet så er det ikke sikkert det blir å skje før jul slik jeg hadde håpet... Egentlig ikke så ille at det tar litt tid heller, det heter seg jo at det er lettere å holde vekten om man går ned kun et par kilo pr mnd. Så sånn sett har jo dette gått for fort:rolleyes: Jeg SKAL jo uansett fortsette på lavkarbo etter endt vektnedgang, så da skal vekten holde seg uansett:D


#2325

Lille34 sa for siden:

Forresten: Vi tar body-analyse, ja. I tillegg til masse blodprøver på forhånd for å vite alle referanseverdier som er nødvendig å vite ift denne dietten. Er en trygghet å vite at dette er legeovervåket. Er absolutt den beste dietten jeg har gått på, og jeg har da prøvd et par.....:p

For å starte på ED må man ha en BMI på > 30, evt BMI på over > 27 med tilleggsrisiko ved annen relatert sykdom.


#2326

Simba1 sa for siden:

Takk for svar, Hallokjelke:)

Jeg har vel 18 kg jeg skal ned for å nå idealvekten ifølge "InBody"-analysen. Da ender jeg på 68 kg. Er 163 cm høy, så BMI ligger litt høyere en "normalen" på grunn av muskelmasse (BMI skal man ta med en klype salt)

At du har gått ned 11 kg og ikke mister muskler er jo helt suverent:D Vet jeg maser mye om det nå. Men hadde du gått på en lavkalori/høykarbo-kur, så hadde du gjerne mistet mye mer muskler og dermed større totalt vekttap. Men det er jo viktig å ivareta muskelmassen, både med tanke på resultatet rent utseendemessig, og ikke minst for å opprettholde forbrenningen etterpå:):)

Man fokuserer MYE på tallene på badevekten, men for meg er kroppsammensetning viktig. Vil heller ha en bukse str 40-42 uten valker og med god forbrenning, enn 36-38 med valker og dårligere forbrenning:p(hørtes flåsete ut, men dere forstår nok hvor jeg vil hen)

For meg er det langt lettere å holde vekten på lavkarbo enn det er å gå ned. Forutsatt at jeg holder meg relativt lavt på karbo, kan jeg spise og kose meg så det holder uten å gå opp i vekt. Må bare passe meg for "triggere" som får meg til å fråtse i sukker igjen:eek:

Dere (du og Lille34) sier dere ikke er så erfarene når det kommer til ED.....men jeg håper at ingen av oss får årelang erfaring med dietten, men at vi gjennomfører, når målet og klarer å legge om livsstilen på kortest mulig tid jeg:D For Jo-Jo-slanking er noe dritt, og jeg vil gjøre mitt beste for å legge det bak meg for godt:p


#2327

Simba1 sa for siden:

Lille34:

Les mitt forrige svar.....det er lett å misunne dem som går MYE ned i vekt RASKT. Men når alt kommer til alt er det kanskje ikke det resultatet man ønsker i lengden;) Hvor mangen "tynne" er det ikke som klager over flesk både her og der? Dere må ikke misforstå meg og tro at jeg higer etter noe perfekt, jeg bare mener at man kanskje bør holde fokus mer på forholdet mellom fett og muskler istedet for å bare skulle gå ned mest mulig på kortest mulig tid:)
Det er klart at om man raser ned 20 kg på to mnd og mister mye muskler, så vil man få en lavere forbrenning, og man må redusere på inntaket av kcal for å opprettholde vekt. Nettopp derfor det er viktig med sakte vektnedgang (med mindre man har kontroll på at det er fett man kvitter seg med):)

Jeg har forøvrig allerede tatt blodprøvene hos fastlege, og skal ta med resultatene til Linberg-klinikken. Det hjelper jo litt på kostnadene:p

Men godt er det iallefall at dere opplever dietten som overkommelig, og at dere ikke er på randen av sammenbrudd:D


#2328

Lille34 sa for siden:

Simba1: Jeg er heller ingen tilhenger av BMI, men det er nå engang dette som er kravene hos ED. Når jeg har nådd trivselsvekten min, vil jeg ha høyere BMI enn anbefalt. Jeg har vært nede i normal BMI, men jeg føler meg faktisk ikke vel på en slik vekt. BMI tar jo ikke hensyn til kroppsbygningen, kun til høyde. Jeg er forresten 1,63 selv, men ønsker ikke å veie mindre enn 70 kg. Har vært nede i 66, og det kledde meg ikke:rolleyes:

Mye av poenget med ED (og lavkarbo generelt) er jo å oppnå varig kostholdsendring. Fase 3 og 4 er jo Fedon Lindberg kosthold, og vi starter jo opp med slike måltider allerede på fase 2. For min del handler dette mer om å endre kostholdet for all framtid, enn å gå ned i vekt. Kurset jeg går på har en varighet på 7 mnd, men mulighet for oppfølging etterpå :)


#2329

Simba1 sa for siden:

Men da har vi jo noenlunde samme mål vi da, Lille34;)
Jeg starter med en BMI på ca 33 og målet er i første omgang 73 kg og en BMI på 27-28. Det er en vekt jeg noenlunde trives med, så får de siste komme som en bonus etterhvert:)

Men ser at det er mange her inne som etter en tid har gått over til andre lavkarbo-kosthold fordi at de ikke lenger har effekt av ED-opplegget med tanke på vektnedgang. Kan godt tenkes at jeg blir en av de, siden jeg må være veldig strikt for at det skal skje noe. Men det er tidligere erfaringer, så jeg skal ikke ta sorgene på forskudd;)


#2330

streber sa for siden:

Guibbanoa, borte et lite øyeblikk så har dere jabbet så mye at jeg må lese en evighet for å få med meg alt:D

Velkommen til denne tråden Simba 1.!!

Lille, jeg er ingen lege, men jeg betviler at det er mye linfrø kroppen tar opp, det blir nok med avføringen ut igjen, iallefall mye av det. Jeg har sett det selv på jobb med både barn og voksne. Så om du bruker det et par ganger i uken for å slippe å være oppstipert, er vel det verdt det kanskje???

Jeg er ikke en av suksehistoriene til ED men det har i det minste hjulpet meg noen få kilo ned, det er jeg glad for.Jeg har holdt på siden september 2010. Har slitt med de samme kiloene siden januar 2009, så når folk synes det blir lite å gå ned 4-5 kilo i måneden, kan slike som meg bli littegranne oppgitt:o

Mitt mål har vært det samme hele tiden, jeg er 165 og vet jeg ser helt bra nok ut på 70 kilo, har nesten 7 kilo igjen dit etter alle disse årene. Men har bestemt at jeg får være som je er neste august, er jeg ikke lettere da, blir det uansett vedlikehold fra da av. Vanlig Lavkarbo fungerer fint på meg, i så måte.

Lykke til alle sammen, jeg må på jobb nå straks:)


#2331

tassa69 sa for siden:

Altså jeg har stått stille innimellom, men har aldri tenkt det kan være linfrøene, tror som streber sier, at det meste kommer ut igjen:-)......nå har jeg holdet på med ED, siden 27 juli, som er snart tre mndr og gått ned 9 kilo ca, men det får jeg vite sikkert i morgen, skal til Trude Hetland igjen:D:D...det jeg merket er at jeg gikk litt bananas på den sukkerfrie julebrusen, nesten halvannen liter for dagen...noen dager:(.....siste gang mandag...og vips to dager uten, ned ett kilo;-)


#2332

Lille34 sa for siden:

Gått å høre at det sannsynligvis er snart like normalt å IKKE rase ned i vekt:) Ang linfrøene, så skulle kurslederen min sjekke det opp med ED i Oslo og komme tilbake til meg. Kan informere dere om svaret når jeg får det. Er nok godt mulig at de forsvinner ut av kroppen uten å tas opp noe særlig. Det er vel derfor man helst skal knuse dem når de brukes i mat.

Jeg tenker at jeg vil gå over i Fase 1 etter Fase 3 om vekten stagnerer. Vet ikke om jeg orker å prøve på en annen diett, det er jo Fedon jeg vil følge i framtiden fordi hans kosthold ikke legger like store begrensninger som mange av de andre. Ser overhodet ikke mørkt på å spise denne typen lavkarbo resten av livet, og la vanlig pizza og sjokolade mm være unntakene i stedet for normalen. Passer meg utmerket;)

Tassa69: spent på hvordan det gikk hos Hetland?

Jeg pleier å kose meg med lightbrus på lørdagen, så nyheten om at det også finnes i en julebrusvariant var enormt god:D Det må jeg ha! Hvilket merke er det?

Motsto en kjempefristelse i går. Bakte datterens favorittkjeks i anledning bursdagen hennes, og de er jo bare sååå gode. Cookies med melkesjokoladebiter - NAM! Hadde veldig lyst på, og jeg kan sverge på at melkesjokoladen lokket på meg, men jeg takket pent nei mens siklet rant. Rørte ikke restene av deigen i bakebollen engang og er mektig stolt av meg selv:heia:


#2333

tassa69 sa for siden:

Tja, merke , vet ikke, men den finnes på rema, og heter noe med x-mas:-)...og er KJEMPEgod:-)


#2334

tassa69 sa for siden:

DA, har jeg vært hos legen, minus 9, 6 kilo:D, siden 27 juli, BMI 26,4:D gått opp igjen ett halvt kilo muskler siden sist:D, hun var meget fornøyd:-))))...jeg og;-)...og inn 10 cm ca?....nå blir det fase 3 en periode, neste time slutt januar:-)))):)


#2335

Fieldy sa for siden:

Kjekt å se at det går så bra med alle. Jeg skal tilbake til klinikken på fredag.Blir spennende.Har nå tatt av totalt 8 kg og er veldig fornøyd med tanke på at jeg har vært syk innimellom også.Har vært sosial og deltatt på det jeg kan og har hatt med meg mat eller spist lavkarbo måltid.


#2336

streber sa for siden:

Heiaheia!! Flinke dere er!!:)


#2337

Lille34 sa for siden:

Kjempebra tassa69 og Fieldy:D

I går feiret vi min datters 12-års dag her. Hun har ikke bursdag før på Halloween, og av erfaring vet vi at det ikke er rette dagen å feire på... Bare foreldrene mine som var her i går, men det ble servert både bløtkake, knallgode hjemmelagde cookies, gelé og Dahls julebrus:p Det gikk likevel overraskende lett å spise mine bringebærkjeks, og jeg kjente ikke noe sørlig sug etter noe annet. Deilig:)


#2338

Titti sa for siden:

Dere er kjempeflinke :heia:


#2339

hallokjelke sa for siden:

Veldig bra! Kake og flagg til dere! :heia:


#2340

Lille34 sa for siden:

Lørdag igjen, men i dag skal jeg ikke lage pizza. Ungene er ikke hjemme, derfor blir det kun duften av min egen lovlige mat her hjemme. Skal unne meg et glass lettbrus da, som vanlig på lørdagskvelden :) Gjemmer unna vanilje/karamellbaren til utpå kveldinga og skal i tillegg spise sjokoladekjeks. Kjempegodt:p

Ellers går det fortsatt bra, synes jeg. Raser ikke ned i vekt, men det har da forsvunnet noen kilo. Dessuten forsvinner det fortsatt mange cm rundt magen, og det er jeg kjempeglad for:D Skal på ny veiing og individuell samtale om 12 dager, og det ser jeg veldig fram til. Fase 2 om noen få dager, men jeg vurderer å vente til jeg skal på møtet, bare for å få en litt mer flying start. Eller kanskje jeg skal vært flink jente og ringe kursleder med spørsmålene mine i stedet for... Har fortsatt lyst til å beholde middagene mine, og heller bytte ut et annet måltid som jeg likevel ikke spise med særlig fornøyelse. Omelettene, for eksempel.... Vil heller spise vanlig omelett. Tror jeg...

Hvordan gjør dere andre det i Fase 2? Er det kun middagen som kan erstattes med "vanlig" mat:confused:

Ha en flott lørdag, alle sammen:)


#2341

streber sa for siden:

Jeg har av praktiske årsaker alltid erstattet middagen , da det er et viktig samlingspunkt for oss i familien:)
Vi har sjeldent tid til helgefrokoster sammen, da jeg jobber helger og ungene er annenhver helg hos sin far, så når vi førts har sjangs da har jeg gjerne skjært opp litt bogskinke, rørt sammen egg,vann og krydder og laget salat til. Dette sier dr Hetland er helt fin mat på dietten, en og annen gang, det ødelegger ikke og man får et fint måltid med familien:)


#2342

tassa69 sa for siden:

Da har jeg hatt familiebesøk, skeiet litt ut med lavkarbo kake.....men, min søte nevø på 15 kom......så utrolig kult du har slanket deg tante:D


#2343

Lille34 sa for siden:

Så hyggelig, tassa69:D

streber: man kan jo spise ED-middag sammen med ungene også, men det er sjelden det passer med middagstidene her hjemme. Ungene er ofte på et eller annet etter skoletid, og jeg må spise med 3 timers mellomrom. Men etterhvert vil jo dette gå seg til, så jeg stresser ikke med det. Jeg tenkte mer på om jeg kunne bytte ut et annet måltid fordi jeg synes ED-middagene er så gode, mens jeg ikke er fullt så glad i enkelte andre varme måltider:)


#2344

Dronningå sa for siden:

Jeg har vært syk i nesten 2 uker, har hatt masse feber så jegg måtte slutte med ED.

Men nå er jeg på bedringens vei og satser på å begynne med ny frisk i morgen.

Dumt å få avbrudd så tidlig i dietten,


#2345

Lille34 sa for siden:

Så kjipt at du ble syk akkurat nå (eller i det heele tatt, forsåvidt), men så bra at du er motivert for å begynne på nytt igjen nå når du holder på å friskne til :)

Stå på, dette klarer du:)


#2346

tassa69 sa for siden:

Jeg hadde det sånn og, fikke Herpes....slet med å begynne igjen, men bestemte meg, at dette SKAL jeg klare:-).......så her var det en skje, ett glass vann, i en dag, og så var vi på igjen, og gu kor glad eg e for det i dag:-))))


#2347

Kozemor sa for siden:

Hei alle sammen!

Jeg fikk startboksen med eurodiettprodukter i dag!
Er kraftig overvektig og har diabetes type 2. Har testet både Ketolyse og Hexeberg uten resultat, og skal prøve dette nå for å se om jeg klarer å få kroppen i gang på å skjønne at den skal ned i vekt.

Men så kikker jeg igjennom kassen jeg har fått og skjønner vel ikke stort. Bland annet har jeg fått to poser med bare pasta. Hmmm.... Er ikke det litt trått da? Å spise pasta aleina? Så også i heftet som var med, at man kunne ete pastaen med laks.....
Så har jeg lest litt rundt anng ED, og ser at folk eter bland annet ost eller skinke innimellom. Noen skriver også at de tar ett egg i ny og ned Er det noe jeg har missforstått? Trodde man skulle ete 1 produkt til hvert måltid, samt grønnsaker fra liste en eller to.

Kjenner jeg er litt forvirret... Tenkte jeg skulle begynne på dette i morgen, men ser at jeg kanskje må vente til over helgen eller noe, så jeg virkelig får satt meg inn i dette her.


#2348

tassa69 sa for siden:

Ja, fase en skal du vel bare spise produkter:-)...lag en pastasalat, kok pastaen, og ha den i salat, med olje, sitron og pepper og salt...mmmmmmmmm:-)...laks og skinke er vel i fase 2?...jeg brukte ett egg i omelettene i fase en , legen min sa det var ok. Pluss om jeg noen dager hadde cravings...fysen eller lyst på noe, kokte jeg ett egg med smør på:-)))


#2349

Lille34 sa for siden:

Kozemor: Jeg pleier å kutte opp grønnsaker (Squash, grønn paprika, blomkål og brokkoli samt litt tomat, løk, rød paprika og hvitløk), ha i litt olje og masse krydder og steke dette i noen minutter i stekepanna. Blander i den ferdigkokte pastaen og storkoser meg:D Det er knallgodt!!

Lager så mye grønnsaker at jeg har til to måltider. I tillegg spiser jeg rå hodekål til et måltid og sukkererter til et annet. Kun til kjeksene at jeg ikke spiser grønnsaker. Er ikke så vanskelig som det kan virke som, du kommer fort inn i det :)

Lykke til!


#2350

Kozemor sa for siden:

Takk for svar folkens!!!

Kanskje jeg skal begynne i morgen likevel da :D
Hva er kjappest og lage og ete til frokost? Er ikke frokost menneske og har en rimelig hektisk morgning her da jeg alltid venter med å stå opp før jeg måååååå, og har to unger som må ut dørene også....

Ser noen bruker puddingene som smoothie... hvordan gjør dere det?


#2351

tassa69 sa for siden:

Pudding som smoothie?? ikke hørt om, men sjokolade forkostblandingen går kjapt:-)...1 min??? Pannekake og relativt kjapt:-)


#2352

Lille34 sa for siden:

Kakaoen er vel også kjapp, for de som liker den... Jeg pleier stort sett å spise pannekake med kanel til frokost - kjempegodt. Jeg har det sjelden travelt om morgenen, men om jeg er i dårlig form blir det gjerne en bar og en pose sukkererter til frokost. Enkere kan det vel neppe gjøres :)


#2353

Metalgirl sa for siden:

Heisann, ville bare titte innom :)

Kjenner at jeg savner "suksessen" jeg opplevde med ED. Gikk ned 12 kg, og har nå gått opp 3 igjen, men holder meg heldigvis stabil der. Går på lavkarbo nå, men merker jo at det er oppi hodet det ligger..... er ikke alltid så lett å følge lavkarbo 100 % synes jeg. Enklere med ED hvor det er SÅ stramt regime at man ikke "kan" skeie ut.

Målet nå er å holde meg stabil på den vekta jeg har nå til vi nærmer oss sommeren igjen. Da tenker jeg å hive meg på en runde til med ED. Sakte men sikkert skal jeg klare min idealvekt.

Lykke til alle dere på ED! Hold ut, resultatene kommer med jevne mellomrom! En uke uten nedgang, en uke med. To uker uten nedgang, en uke med ekstreeem nedgang, hehe :) Ja, savner de gode ukene hvor jeg kunne gå på vekta HVER dag og se flere hundre gram ned PR DAG!!


#2354

Titti sa for siden:

Kjenner følelsen:ja:


#2355

Fieldy sa for siden:

Da har jeg vært hos legen og jeg har passert 10 kg og har gått inn 15 cm rundt magen og 12 rundt låret.ER glad


#2356

tassa69 sa for siden:

Supert kjempeflott:-)



#2358

Lille34 sa for siden:

Så bra, Fieldy:D

Jeg skulle egentlig til min kursleder tirsdag til uka, men den ble utsatt én uke ettersom hun skulle bort. Så jeg må derfor vente enda lengre før jeg får vite diverse resultater og oppdatert tickeren min:rolleyes: Uansett begynner jeg på Fase 2 i morgen, og har etter avtale med kursleder bestemt meg for å beholde middagene og heller erstatte et annet måltid. Problemet er jo at jeg glemte å bestille middager på den forsendelsen jeg hentet på posten i dag. Litt småsurt å måtte betale 134,- i frakt for bare et par produkter, men har ikke råd til å bestille mer akkurat nå og har uansett mer enn nok av annen mat... såe..:)


#2359

Kozemor sa for siden:

Hva i allverden er det som skjer???
Har gått på Eurodiett i to dager, og ja, jeg vet det er en knapp begynnelse... Men altså... jeg har gått 2 kg OPP i vekt!!! Jeg er full i luft, og magen er som en ballong!

Har kun spist produktene og blomkål og brokkoli, siden det er det jeg har hatt liggende..... Eneste jeg har drukket er vann, unntatt et lite glass pepsi max i går kveld....

Hadde faktisk egentlig ikke forventet store forandringen etter to dager, men 2 kg OPP var et virkelig slag i trynet. Spess når jeg har stått helt stille, uansett hva jeg har spist, leeeenge...


#2360

Lille34 sa for siden:

Mer
Er nok ingen grunn til bekymring enda. Så lenge du spiser riktig, som nok måltider, nok grønnsaker og nok vann, så skal dette fungere. Å ta alle kosttilskuddene er også viktig. 2 kg opp kan komme av vann i kroppen, syklus, omstillingen som ED medfører. Noen raser ned i vekt, men mange av oss varierer mellom å stå stille, gå litt opp, gå litt/mye ned osv. Din kropp finner sin egen måte å gjøre dette på. Bare vær tålmodig, så kommer nok resultatene :) Ikke gi opp! :klem:


#2361

Kozemor sa for siden:

Kosttillskudd???? Jeg har ikke hørt om noe kosttilskudd....


#2362

Lille34 sa for siden:

Jeg går på Eurodiettkurs, og der fikk vi utdelt et hefte hvor blant annet alle anbefalte kosttilskudd står ramset opp. Vet ikke hvordan det er for de som kun går til oppfølging hos lege o.l., men jeg tror det er allment anbefalt å ta disse kosttilskuddene:confused: Jeg tar Omega 3 og 6 (kjøper på Eurodiett.no), Vitamin C og E, Kalium og Magnesium.


#2363

Metalgirl sa for siden:

Jeg var hos Hexeberg og tok blodprøver. Fikk beskjed om å kjøpe multivitamin, B-vitamin og magnesium.

Da jeg startet på lavkarbo, var jeg inne på ketolyse.no og kjøpte de tilskuddene man fikk kjøpt der. Aner ikke om de hjalp noe, men, fikk i hvert fall i meg alt mulig rart av vitaminer og mineraler. Men det er det jo mye av i ED-produktene også.

Alt som KAN funke mååå prøves.... ;)


#2364

Kozemor sa for siden:

Har jo også tatt en mengde med blodprøver, men jeg mangler kanskje ikke noe da?
Skal gjennomgå blodprøvene ved neste telefontime, men hun hadde sett på de da jeg begynte på eurodietten, fordi hun ville forsikre seg om at jeg hadde friske nyrer. Går ut i fra at om jeg trengte noe så ville jeg fått beskjed da?


#2365

Lille34 sa for siden:

Jeg mangler heller ingenting, men tar likevel ekstra vitaminer. Er vel bare for å være sikker på at man får i seg nok. Står kanskje noe om dette andre steder her inne?


#2366

tassa69 sa for siden:

Magnesiumer vel viktig å ta for ikke å få hodepine og slikt???...og fettsyrenen? omega, alle som går på euro bør gå på dette, ville jeg tro, ta en tlf til legen din:-)


#2367

streber sa for siden:

Jeg fikk anbefalt vitamintilskudd basert på blodprøvene mine hos Alfahelse i Bergen. Skulle feks ikke ta omega 6 da de fleste får i seg mer enn nok av det, sa legen,- og det kunne øke det "dårlige" kolesterolet, men derimot omega 3 måtte jeg ta. jeg ville ikke tatt så masse tilskudd uten å ha hørt med kursleder eller lege.Ellers lykke til videre alle sammen:)


#2368

Kozemor sa for siden:

Lurer litt på....
Etter jeg begynte med Eurodietten så har jeg hatt utrolig mye luft i magen som MÅ ut... Og det lukter råttne egg... Ikke veldig kjekkt når man er ute bland folk... Er dette normalt?


#2369

streber sa for siden:

Jegfår det slik vet inntak av sukkerfrie pastiller, tyggis etc, men ikke bare av ED. Men det er jo søtning i disse produktene, du kan evnt reagere litt på det???


#2370

Kozemor sa for siden:

Jeg har hverken spist pastiller eller tyggis... Kun ED produkter. Ikke engang te eller kaffe med søtningsmiddel. Men ja. Kan være søtningsmiddelet i dessertene, puddingene og kjeksene jeg reagerer på....


#2371

tassa69 sa for siden:

ÅÅ, deilig endelig slapp et, søtsuget:p...er så slitsomt å ha lyst på noe HELE tiden, men nå er jeg noen dager ut i menstart, og det slipper, HERLIG!!!!...


#2372

Lille34 sa for siden:

Deilig når det forsvinner igjen, ja:D Hadde noen dager i forrige uker hvor jeg kunne spist hva som helst, men nå har jeg overhodet ikke søtsug heldigvis.


#2373

Kozemor sa for siden:

Ser i det oppskriftsheftet som fulgte med ED i startpakke at man kan spise pasta med laks, eller tilsette cottage cheese i omeletten og evt litt skinke og ost. Men det står ikke noe spesifisert om det går an i alle fasene....

Hva sier dere?

Må innrømme at det ble litt laks på meg i dag da jeg hadde laget middag, og fikk beskjed i siste liten at guttungen ikke skulle ete middag hjemme i dag. Kaste god fisk gjør vondt, så jeg tok en filet og spiste blomkål til.

Hva er verst å sprekke på om man sprekker? Karber eller fettkilder?


#2374

Lille34 sa for siden:

Laks og skinke er vel ikke tillatt før i Fase 2, og melkeprodukter som cottage cheese og ost etc er ikke tillatt før i Fase 3, såvidt jeg vet.

Om man først sprekker, er det nok verre med karber enn med fett. I andre lavkarbodietter er det jo tillatt med mye mer fett enn det vi spiser.


#2375

Kozemor sa for siden:

Rart at det ikke står spesifisert i dette heftet.... Men var vel egentlig det jeg gikk ut i fra. Får kose meg med creme bruleen min i kveld jeg, og la bacon crisp være bacon crisp i skapet i de ukene jeg skal gå på dette


#2376

Lille34 sa for siden:

Står sikkert på Eurodiett sine sider, og her inne også :) Selv går jeg på kurs, og har fått kurshefte hvor de ulike fasene er beskrevet.
Er nok bare å skyve baconcrispen lengst inne i skapet, eller enda bedre, kaste den for å slippe å bli fristet. Er så absolutt verdt det:)


#2377

Kozemor sa for siden:

Hurra! Etter å ikke ha sett noe på vekten de første dagene i uken har jeg latt være å veie meg i 3 dager! 3 kilo ned! UTROLIG! Jeg som ikke gikk ned et gram på 8 uker med ketolyse. Er sikkert en del vann, men det driter jeg i :D Motivasjonen er på topp, og jeg skal bare gå på dette i 8 uker tilsammen! 6,5 uker igjen


#2378

arkine sa for siden:

hva skal du spise etter de 8 ukene da


#2379

Lille34 sa for siden:

Gratulerer, Kozemor:D Alltid ekstra motiverende når vekta går nedover:)
Du skriver at du bare skal gå på dette i 8 uker? Mener du at du da er ferdig med hele Eurodiett, inkl alle 4 fasene? Mitt kurs varer i 7 mnd, men jeg tenker på dette som en kostholdsomlegging og har derfor planer om å gå på lavkarbo resten av livet:)


#2380

Kozemor sa for siden:

Jeg skal gå på eurodiett fase 1 i 4 uker og fase 2 i fire uker... Så skal jeg gå over på vanlig lavkarbo alla Hexeberg.
Grunnen til dette er fordi det viser seg at jeg har hatt unormalt vanskelig for å gå ned i vekt, uansett hvor streng jeg er og hvor mye jeg trener. Så dette er for å pushe kroppen i gang med vektnedgang.
Jeg sliter med diabetes type 2 og metformin har ikke hatt noen virkning. Jeg vet at om jeg går ned bare 5% av kroppsvekten min så kan det hjelpe kroppen masse med tanke på opptak av insulin. Resten er bare bonus.
5% av min kroppsvekt er 5,2 kilo så det er ikke så mye som skal til, men jeg vil gjerne en god del mere ned.

Så i samarbeid med Hexebergklinikken så går jeg på dette i foreløbig 2 mnd for å få i gang nedgangen. Alt jeg går ned over 5,2 kilo er kjempebonus, og forhåpentlig med på å gjøre meg friskere.

Men må si når jeg kjenner lukten av lasagnen i ovnen at jeg gleder meg til jeg kan begynne å spise middag igjen. 2,5 uker igjen!


#2381

Kozemor sa for siden:

Lavkarbo alla Hexeberg
Jeg får oppfølging av en lege på Hexebergklinikken


#2382

Lille34 sa for siden:

I dag har jeg vært på Eurodiett-kurs. Halvannen uke ut i fase 2 har jeg mistet tilsammen 9 kg kroppsvekt og krympet 14 cm rundt magen. Jeg er storfornøyd med det:D Ser fram til fortsettelsen og til å stadig komme inn i klær jeg har vokst ut av:) Er allerede inn i ei av dongeribuksene mine og vinterjakka får jeg igjen uten problemer. Nå kan bare snøen komme!



#2384

Kozemor sa for siden:

Hurra for Lille!!!! Kjempe bra :D


#2385

Lille34 sa for siden:

Takk, takk:D Er så fornøyd atte', og så glad for at det er såpass enkelt som det er. Føler jo ikke at jeg slanker meg en gang, ettersom jeg spiser så mye god mat:p


#2386

tassa69 sa for siden:

Kjempebra:-)


#2387

tassa69 sa for siden:

Da har jeg min nye minstenotering, 83,2, så ca minus 11,3:D


#2388

Lille34 sa for siden:

Takk, tassa69 :) Gratulerer selv med ny minstenotering:D


#2389

Kozemor sa for siden:

Æsj.. jeg har gått opp en halvkilo de to siste dagene... :( Det er vel minuset med å bli opphengt i vekta.... Får prøve å ikke veie så ofte....


#2390

Simba1 sa for siden:

Ser Kozemor har kommentert dette med luft i magen. Jeg har samme problem, og det ser ikke ut til å gå over:o Er jo en kjensgjerning dette med søtning, men jeg lurer på om det kan ha noe med soyaproteinet og gjøre. Noen som har noen tanker om det?

Har jo levd på lavkarbo lenge, både med og uten søtning (stort sett med:o), men det har aldri vært på dette viset......I tillegg er ikke huden på sitt beste heller, men det kan jo også ha med begrenset inntak av fett å gjøre? (Tar en spiseskje cocosa i kakaoen, det er nam:))

Jeg tenker at når kroppen reagerer på denne måten, så spiser jeg ting den ikke er særlig glad for....meeen det er jo for en begrenset periode, så det får gå:)


#2391

Kozemor sa for siden:

Simba1 Spiser du cocosa på fase 1? Eller mente du når du spiser vanlig lavkarbo?


#2392

Simba1 sa for siden:

I fase 1 ja......jeg bytter ut en av to ss olje med cocosa som jeg smelter i varm sjokolade de dagene jeg drikker det. Kan ikke se at det skal skade på noen måte, men vet ikke om det er "lov":rolleyes: Men kakaoen blir mye bedre synes jeg:)

Er det forresten noen andre som har opplevet stillstand på vekten i fase 1? Vet det ikke er noe å grine på nesen av, men jeg er av typen som fort blir desmotivert av ikke å se resultetene på den flate, firkantede saken på baderomsgulvet:o Må nok jobbe litt med det.......

Hvordan går det med deg sålangt, Kozemor?



#2394

Kozemor sa for siden:

Nå har jeg holdt på i 2 uker og 2 dager... Har fortsatt bare gått ned 4 kilo. Gikk opp en halvkilo før jeg gikk ned igjen så har jo sånn sett opplevd litt stillstand jeg også..... Men har fått den månedlige morroa og da går jeg alltid opp i vekt... Denne gangen har jeg stått stille :D så om noen dager så har jeg kanskje ENDELIG blitt tosiffret!!!!

Sitter å lurer på om det er sant som jeg har hørt, at en SJELDEN gang kan man bytte ut et måltid mot ett eller to egg....

Kjenner også at jeg er SYKT fysen på kjøtt... Jeg driter i sjokolade og snop, men KJØTT!!! Sååå... i dag lette jeg frem den pakken med fenalår med minst fett i, og skar opp to skiver i småbiter som jeg drysset over salaten min.... Hadde såååååååååååå dårlig samvittighet, men er vel bedre med to skiver fenalår en en skikkelig sprekk......


#2395

Simba1 sa for siden:

Da har vi holdt på omtrent like lenge. Jeg har tatt av 2.7 kg, men var i ketose da jeg begynte, så den ordentlige knallstarten fikk jeg ikke. Jeg har noen ganger et ekstra egg i omeletten:rolleyes:, men tror at hvis du skal sprekke på noe, så finnes det ikke bedre ting og sprekke på enn egg:)

Tror at den dårlige samvittigheten for at du unnet deg litt fenalår er verre enn fenalåret i seg selv. Dårlig samvittighet får en IKKE til å gå ned mer i vekt. Synes ikke det var store sprekken jeg.....var jo ikke karber i det:)

Jeg tror for min del at jeg må spise opp barene (eller gi de vekk) og kjeksene og ikke kjøpe inn mer.....for de får meg til å fyse på søtt, og det er ikke noe stas. Fryktelig lett å løpe i skapet og ta seg en. De kunne laget de barene bare litt dårligere, sån at man ikke fikk lyst på en til:p

Tosifret tall er en deilig følelse! Da jeg startet med lavkarbo var jeg 116 kg og 163 på sokkelesten. Kom meg ned i 71 og holdt meg rundt 73 lenge......men sim salabim så var jeg plutselig 86:eek: Forstår IKKE hvordan det skjedde:p Så utgangspunktet nå er 83 kg

Jeg heier hvertfall på deg:)....så får jeg henge på så godt jeg kan selv


#2396

Kozemor sa for siden:

Jeg heier på deg også simba!!!!!!!

Jeg startet på 104 og er 165 på sokkelesten. Har vært oppe i 114.... Var 106 da jeg fikk diagnosen diabetes type 2.
I dag veide jeg meg og da viste vekte 98,5!!!!!! Jeg trodde jeg skulle daue... Så jg måtte oppå en gang til... Og det viste det samme!!! For litt siden måtte jeg oppå igjen bare for å se om den fortsatt sto der, eller om den hadde bevgd på seg (logisk når man har spist og drukket masse vann), og da steg den selvsagt... Men det er den fastende vekta som teller og da fikk jeg bevist at den funker i allefall! Det var deilig. Første gangen på tosiffret på 8 år.

Nå skal jeg ikke veie meg på noen dager, for hvis vekta går litt opp igjen så blir det nedtur :P


#2397

Simba1 sa for siden:

Fantastisk! Gratulerer:heia:

Her står det fremdeles i ro.....men tålmodighet er en dyd sies det....så da får jeg smøre meg med det:rolleyes:

Nå holder jeg på å koke masse grønnsaker og skjære opp så jeg har det klart i kjøleskapet hvis jeg blir sulten......så slipper jeg å ryke på en bar eller en ekstra pakke kjeks:rolleyes:

Hva spiser du iløpet av en dag? Og vet du om vi kan bruke buljong? Er jo ikke mye av noen næringstoffer i det, så ville ikke tro det hadde så mye å si.....salt skal vi jo ha:)

Og hurra-meg-rundt en gang til for deg.....kjempeflott nedgang hittil:D


#2398

Lille34 sa for siden:

Så bra, Kozemor! Gratulerer med flott nedgang og tosifret tall:D

Jeg har omsider greid å komme i gang med Fase 2 og funnet ut at frykten jeg hadde for å ikke gå ned i vekt på denne fasen sannsynligvis var litt overdrevet:rolleyes: Har byttet ut ED-lunsj med kylling og grønnsaker, og synes dette fungerer helt greit. På denne måten får jeg beholde pastaen og couscousen min. Her har jeg enda en lørdag uten ungene, da de er hos besteforeldrene. Dermed slipper jeg å lage favorittmaten min (hjemmelaget pizza) og se på at de spiser den:rolleyes: Jeg skal kose meg med kjeks, vaniljebar og et glass julebrus uten sukker:p


#2399

streber sa for siden:

Ikke uvanlig å stå i ro noen dager på fase 1 heller, slapp av. :);)
[size=3][/size]
Til dere alle, ikke stress slik med vekten, la de stå litterann for seg selv der borte i badekroken. Man kan få stillstand eller vektøkning av å stresse kroppen, bla med hyppige veiinger. 1 dag i uken, eller sjeldnere, vil jeg personlig anbefale. :rolleyes:


#2400

streber sa for siden:

Heisann Kozemor, et egg er HELT greit, ikke noe problem. Pannekakene blir jeg ikke mett av, uten det. Fått klarsignal på det fra flere her og legen min. Tips når kjøttfysingene er som verst-noen biter bogskinke og i en salat med litt fett på- hjemmelaget dressing eller marinaden til disse gratinerte ostene. Da får du noe som metter og får litt kjøtt.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.