Akkurat nå er det heklekroken som blir brukt, holder på med kjøkkengardiner til svigerinnen min, tenkt ferdig i august 2012, så jeg har god tid, men b\vinduet er 4,6 meter så det blir noen omganger. Ellers strikker jeg votter hele året, og det er allerede blitt noen par i år.
Hokai. Jeg trenger litt hjelp! Jeg skal strikke lue uten oppskrift. Garnet tilsier pinnestørrelse 3,5, og hodet som skal ha lua er ca 57 cm. Hvor mange masker bør jeg legge opp? Jeg ønsker meg en sånn fin vrangbord nederst med annenhver rett og vrang.
Hm, jeg er ikke så flink til slike ting, men det jeg ville ha gjort var å strikke en prøvelapp på 10 cm, telle antall masker på disse ti cm, og ganget de opp så det passet til 57 cm. Og passet på at antallet gikk opp i vrangborden ;)
Eks:
Du strikker prøvelapp og ser at på 10 cm har du brukt 28 masker.
528=140
Da har du 50 cm, ikke sant? Og for å finne syv delte jeg 28 på 10 og ganget med syv:
28/107=19,6
som jeg runder opp til 20.
Kan godt hende dette er verdens mest klønete måte å gjøre det på, men det funker for meg :geip:
Enda enklere enn å beregne ti cm, er å strikke ti masker, en liten lapp bare, akkurat sånn at du får målt hvor bredt det er. Del antall cm og mm på ti, og gang med antall cm, i dette tilfellet 57. Trekk gjerne fra en eller to cm (eventuelt bruke en litt tynnere pinne på vrangborden, om det er vrangbord). Erfaringsmessig så trenger en lue litt å gå på for å sitte godt. :)
Med det sagt, så har garn som som standard passer til 3,5-pinner en strikkefasthet på 23 m = 10 cm, men det avhenger jo så klart av hvor fast/løst du strikker.
Å, sånn kalender hadde jeg også! I en av vognene var det "tømmer", husker jeg, og en bjelle på julaften. Jeg pleide å pakke opp alle pakkene innen fem dager hadde gått, og prøvde å skjule det, uten stort hell... drømmer seg tilbake
Da har jeg en fråga ...! Igjen kommer mine pipestilkearmer i veien. :p Jeg strikker denne genseren i medium, men nå som jeg har begynt på ermene ser jeg at de blir aaaalt for store. Etter hva jeg har målt (strikkefastheten stemmer perfekt) så vil small passe mye bedre, og jeg er fristet til å ta opp og begynner på ny, men vil det by på noen som helst problemer i forhold til raglanfellingen at jeg strikker ermene i small mens bolen er i medium, eller kan jeg bare felle som angitt? Og bør jeg til tilfelle felle som small eller medium?
Det var en kronglete måte å regne det ut på... Er det ikke lettere å gjøre det slik da:
28 masker / 10 cm = 2,8 masker/cm
2,8 masker/cm * 57 cm = 159,6 masker
:geip:
Vel, først må du jo vite hvor mange masker som tilsvarer ti cm. Med mindre du strikker hundre prosent i forhold til strikkefastheten garn/pinner, så er det ikke SÅ lett. Derfor synes jeg det er lettere å strikke ti masker, og SÅ måle. Om de ti maskene da er 2,8 cm, så er jo saken ganske grei. :)
Jepp! Og om du strikker ti pinner (helst rett fra retten og vrang fra vrangen, så det blir glatt) så får du strikkefastheten i høyden også. ;)
Jada! Bare å spørre! Og som førstegangsgenser har du gjort et genialt valg, den er nemlig lett som en plett. Min første genser (bortsett fra noen halvveis håpløse improprosjekt) var en mariusgenser med rundbole ...! Flying start, to say the least! :cool:
Strikking har jeg null peiling på. Jeg kommenterte bare regnemåten hennes. Med samme tall i eksempelet. Jeg skjønner jo at det varierer alt etter hvor fast man strikker og sånt.
Jeg har brukt laaaang tid på å montere ermene på denne, men fant en måte å gjøre det på tilslutt. Det er mange år siden sist, og selvtillitten var større enn teknikken.
Så skulle jeg bare sjekke hvor stor halsåpningen skal være før jeg strikket en liten hals. Men det viser seg at kommunikasjonen ikke har vært helt på topp, han ønsker rund hals. Det jeg ser for meg som løsning er å plukke opp masker for å strikke den, men lurer på om jeg bør klippe ut før jeg bretter halsen ned på innsiden? eller om jeg bare bør la kanten ligge inne i halsen? Jeg har nå bare felt av rett over.
:p håper noen forstår hva jeg mener og kan svare :p
Endelig ferdig med bikinien, litt seint for bedesesongen her til lands. Heldigvis skal jeg på jobb noen dager i Alicante, så da får jeg lufta den :)
Har vært å kjøpt garn idag til min eldste niese på 6 år, hun ønsker seg så veldig pulsvarmere og pannebånd. Tenkte å strikke i det lilla garnet og hekle kant med det hvite etterpå. Mønsteret ved siden av er hentet fra Arne & Carlos sin "julekuler", vil lage snøkrystall-motiv med di hvite perlene, enten brodere dem på tilslutt eller strikke dem inn i mønsteret.
Det blir helt sikkert nyedlig!! :)
Jeg har strikket en tunika til snuppe i det garnet og det striper seg veldig fint. Det er lange fine fargeskift i det. Godt å strikke med var det også selv om det er acryl. :D
Da har jeg kommet nesten i mål med hodeskalleveska/-bagen min :D Mangler å strikke i-cord rundt bunnen både utenpå og inni, stoppe inn litt tråder og så tovingen. Gruer meg litt til tovingen - skummelt på et så stort arbeid som det har vært mye jobb med. Har igrunnen prøvd veldig mange teknikker for første gang med denne; dobbeltstrikk, kitchener stich/grafting (maskesting, tror jeg det heter på norsk) og i-cord bind off (felling med påstrikket kant). Slik er ståa nå:
Detalj fra overgangen til hjørnet:
Detalj fra snoren/hempen:
Kitchener stich/grafting (vet ikke helt hva det heter på norsk, men tror det kalles maskesting). Ble ikke heeeeelt jevnt akkurat, men det er nå mitt første forsøk:
Takk for tips, SusanG, det er herved notert :) Tror jeg skal forsøke å lese meg litt opp på toving før jeg putter det i maskinen - jeg har jo IKKE peiling :p
Lullen: Takk :)
Photobscura: Takk, ja, jeg gleder meg til å se den ferdig jeg også. Har tenkt å bruke den som håndarbeidsveske/-bag, og gleder meg til å fylle den med heklegarn til vi skal på hytta i høstferien :D
8 gamle, slitne furustoler har blitt til 8 stk nyoppussede stoler som passer såååå mye bedre til den nye spisestuen!:D
Sakte, svært sakte, men sikkert, blir vår umoderne, furubaserte stue litt mer uptodate med litt maling og nytt stoff!
Holder på med et lite bord som også skal bli svart for å passe bedre til sofaen. Er litt redd for at det skal bli for mye svart, så lurer på om jeg skal male sjenk og fremskap i noe ala fransk grå feks. Men det blir nok ikke før neste sommer, altså! God tid til å tenke, mao!;)
Strikket ei lue - helt til sist i oppskrifta står det at den skal dampes. Dette er litt gresk for meg. :p Googler meg frem til at man kan gjøre det med strykejern, men kan noen forklare hensikten med damping for meg, så jeg vet hva jeg prøver å oppnå, liksom?
Legg lua på et glatt underlag, væt et kopphåndkle, og vri ut så mye av vannet du kan. Legg den over lua, pass på at både lua og håndkleet ligger så glatt som mulig, og kjør på med strykejern på ull/silke-innstilling. Som Carisma sier så blir det hele jevnere. Det er ikke nødvendigvis et must, altså. Jeg har kun dampa plagg som har rulla seg, som f.eks kjoler i rettstrikk.
Da har jeg strikket I-cord langs bunnen på utsiden, og holder på med I-cord langs bunnen på innsiden. I oppskriften så sto det at det er for å få en stødigere bunn, og det blir det sikkert :) Synes det ble en utrolig fin finish med denne teknikken!
Arbeidet måler forøvrig fra bunnen og til kanten rett over 50 cm og stroppene er ca 80 cm lange. Skal bli spennende å se hvor stor den blir ferdig tovet :)
Er spent på hvordan denne blir - har sett på oppskriften og det er SERIØST mye arbeid på den veska, men så blir den fin også. Har så lyst å strikke den selv, med litt annet mønster kanskje ;)
Seriøst mye, ja, men jeg er veldig fornøyd med resultatet. Tror det skal være enkelt å tilpasse designet til et annet diagram, det står iallefall noe om det nederst i oppskriften. Ikke alle er like glad i skaller som meg :D
Veske til tørk - mer eller mindre hele søndagen gikk med til to omganger toving, vrenging og blokking og stort sett:
Ferdig tørket spiller ny håndarbeidsbag til garnjunkie Camomilla:
Matcher kaffekoppen min :p Har vært og kjøpt garn på Europris i dag - første gang jeg prøver "billig-garn". Håper det skal være greit å hekle grytekluter av - har kjøpt denne hekleoppskriften på grytekluter. Denne også etpar til. Oops.
... Glemte å skrive at veska/bagen nå måler 40 cm fra bunn til kant og har 70 cm remmer. Krøpet ca 10 cm rund baut i tovingen, altså. Kunne sikkert tovet den enda litt hardere, men vil ha plass til store arbeider også :)
:_oy::hearts::hearts:Woooooowwwww!!!! :hearts::hearts: Den ble sinnsykt fin! :hearts: Du kan klappe deg selv på skuldera å være kjempestolt!!! Jeg vet att jeg aldri hadde klart å fullføre noe sånt! Det har jeg ikke tålmodighet til.
Grytekluten så fin ut! Lykke til med heklingen!!!:D
Åh, tusen takk, dere :o :klem: Nesten litt vemodig å se så mye arbeid i havn, midt i fortoner det seg jo litt som et evighetsprosjekt.
Har kommet nesten halvveis på gryteklut nr 1 - garnet er greit nok, men litt løst vevet så det tråder seg litt. Litt spent på hvordan skulderen min greier dette hekleprosjektet, litt vondt i kveld :o
Veska ble kjempeflott, håper du koser deg masse med å bruke den :)
Likte den I-corden langs bunnen, så skal prøve å finne ut av hvordan den kan "strikkes på plass" slik jeg ser du har gjort. Google neste :p
Har aldri tenkt på at det går an å lage plagg av cortina. Hvordan blir de seende ut etter litt bruk? Innbiller meg at de vil bli nuppete, men som sagt har aldri strikka noe større enn ei lue.
Cortina soft er nok i tilfelle det som egner seg best. Det er jo også spunnet, mens eskimo f.eks, må man strikke innmari tett for å unngå nupper. Jeg tror ikke den har nuppet seg, men jeg kan jo spørre han som fikk den, for jeg vet han har brukt den en del. (Uten at jeg kan forestille meg at han bryr seg om nupper på gensere. :p)
Jeg er veldig glad i å brodere, og her er mitt siste prosjekt som jeg håper på å bli ferdig med til jul. Håper dette til slutt blir en fin juleduk/løper. :smile:
Jeg har en mengde ting som jeg egentlig er ferdig med nå, og som skal i bloggen, men det tar jo bare en evighet å få det fotografert og hente overskudd til å blogge. :p
Men inntil videre, to av mine siste prosjekter; et par helt ubrukelige grytekluter (haha, og det VAR bare sånn oppskriften var, men jeg innser at jeg må strikke/hekle et tett stykke og hekle sammen med disse, som jo er veldig fine, for det er jo veldig upraktisk å brenne av seg fingertuppene ...), og endelig ble jeg ferdig med den hettegenseren som også 157 cm strikka. Dessverre ble den litt stram over ryggen min, så den ble for åpen foran, men på min velformede venninne satt den finfint! Jeg har tillatelse til å bruke bildet med ansiktet hennes i bloggen min, så da tipper jeg det går greit her også. Hun er (med vilje) dessuten ikke så lett å kjenne igjen.
Ai, genseren ble dødskul i svart, Photobscura! Min har dessverre(?!) blitt for stor iløpet av året, og ser ganske fæl ut på meg, siden spesielt skuldrene henger og slenger. :o Så den må nok doneres bort, den også...
Så koselig broderi, Supah - det gjør seg nok i et julehus, ja :)
Photo: Det ligner veldig på etpar grytekluter min mormor hadde - og de var heklet med tett bunn, ja. Sikkert lurt å lage en bakside også :) Lekker genser!
Ja, ikke sant? Hun lurer på å kjøpe den av meg, så det er i grunn ganske greit. :) Vurdere å strikke den igjen til meg selv, bare litt større. Og så vurderer jeg å strikke en stor lomme på den, à la "vanlig" hettegenser.
Hehe, ja. Det kunne de godt ha opplyst om i oppskrifta, ellers er de jo bare til pynt (hvilket de er per nå). :p
Jeg har også lyst til å brodere en sånn duk med nisser på! Helst en stor en til spisebordet, men det er så synd at stoff, garn og mønster er så dyre... Spinning og strikking har litt pause for tiden siden jeg har fått broderi-dilla :-) Denne er ferdig:
Og så er jeg igang med en løper i rødt som jeg håper blir ferdig til jul!
Har ikke vært innom tråden her på en stund, men ser at det er mange som lager masse flotte ting!
Jeg har lært meg å hekle bestemorruter, og fått helt dilla :) Så fant jeg disse blomsterrutene og gikk helt bersjærk :D og resultatet ble vesten nedenfor..
Takk :) jeg har hatt en laaang pause fra heklenåla (år) fordi jeg har innbilt meg at det er så vanskelig. Er fortsatt ingen reser, men fikk vist lappe-teknikken og skjønte hvor enkel den egentlig var, da løsna det endel! Mange fine trinn-for-trinn linker med lappehekling om du vil prøve :) www.hekleoppskrift.com
Har noen av dere strikket til Amanda-prosjektet?
Et utrolig bra tiltak spør du meg :D
Snakket med en kollega på jobben min som strikker babyluer, sokker, votter og teppe til premature barn på Riksen via dette prosjektet.
Fikk utrolig lyst til å bidra med litt smått og søtt strikk til disse små nurkene som får en så tøff start på livet!
Har igjen litt merinoullgarn fra gutta var små, så nå skal jeg finne fram noen oppskrifter :)
(To av mine gutter lå nettopp på barneintensiven på Riksen pga infeksjon og hjertestans ved fødsel, så jeg er vel litt ekstra emosjonell mtp det jeg opplevde på avdelingen)
Bilder av Leon på barneintensiven: casamartinsen.blogspot.com/p/leons-side.html
Takk for flotte bilder. Forstår at det ligger hjertet ditt nært. Jeg har venninner som har fått barn som trengte litt ekstra hjelp i starten på livet. Heldigvis fikk de god hjelp, og selv om det er vanskelig å finne rett ord - så hadde de nok med i bagasjen? Det gikk bra i alle fall - det er det jeg vil frem til.
Jeg har ikke strikket til Amandaprosjektet ennå, men har etter at Nannah skrev om det tipset moren min. Hun strikker litt her og der. Hun har startet produksjon og liker å lage ting som kan brukes. Har noen egne prosjekter på gang, men jeg har ikke glemt Amandaprsojektet.
Dette var eit veldig fint prosjekt, Lullen. :love: Eg er prematur sjølv, eg. Men strikke, det kan eg dessverre ikkje. Kan kanskje klare eit lite teppe, men lue/sokkar/vottar er for avansert.
Eg har begynt å strikke på ei lue til jul.
Tok meg to dagar å frambringe eit mirakel av ein vrangbord. (Aldri gjort dét før.) Ein dag til å strikke 5 omgangar mønster (aldri gjort dét før heller). Så måtte eg finne ut av kvifor masketalet overhodet ikkje stemte. Og det burde det jo, for å få rapportane på mønsteret til å gå opp... :rolleyes:
Så no har eg rekt opp alt og om eg klarer å få dette ferdig til jul, så skal stakkar'n jaggumeg få slite den lua med helsa til det berre er filler igjen og smile og vere glad, same kor stygt det blir. :mad:
Er det noen som strikker/hekler/syr til Nepalteppeprosjektet?? :smile: Jeg har aldri strikket noe annet enn skjerf før, så dette var perfekt for meg. Nå har jeg strikket så mange lapper at jeg må sy de sammen skummelt
Ja, jeg strikker remser :smile: men de har fått så mange at de ikke rekker å sy de sammen, så da tenkte jeg at jeg skulle prøve selv. Klarer jeg det ikke, så får jeg heller sende de inn (eller be noen om hjelp :p) Jeg gleder meg også til å se det ferdige resultatet siden jeg ikke har laget noe slikt før
Jeg ble nysgjerrig på hvor store ca teppene skal være? Fant bare at lappene skal være ca 15x15 :) og at de har mange lapper og remser nå som du skriver :)
Det står at de fleste teppene som er sendt, har vært 1x1m!
Mitt blir nok litt større! Ble jo så ivrig da jeg satte igang! Kjøpte garn på tilbud og strikket masse på vårparten. Nå er det strikketid igjen!:)
Jeg rusla forbi garnbutikken på storosenteret i dag, og der var det stilt ut en barnegenser med haimotiv på. Hai med gap foran, og hale bak. Folk som kjenner meg litt er nok fryktelig klar over at jeg både er ganske barnslig og har fullstendig hai-dilla, så her er den soleklare planen at JEG må ha en genser med hai på. :p Men... mønsteret finnes bare i størrelse 2-8 år, selvsagt. Så jeg lurer på om det er veldig tricky å ta et sånt mønster og kombinere med en litt mer standard figurformet voksen-genser? Det høres ikke helt umulig ut, men tror jeg evt vil trenge konsulent-oppfølging, hehe.
Jeg har ingen ide om hvordan det gjennomføres, men det kan da ikke være umulig. Tøff genser :D Gleder meg til å se den ferdig!
Jeg falt heelt for pingvindrakten (riktignok ikke til meg selv :geip:). Og samboer, som er Linuxmann, vil nok elske den! (må bare se å få produsert noen barn...)
Det tror jeg ikke skal være noe problem, 157cm! Men hvor mye av mønsteret skal du ha med? Bare haien eller de andre fargene på genseren også? Om du bare skal ha haien, så er det vel egentlig bare å blåse opp bildet litt og telle maskene og overføre til et ruteark, finne en genseroppskrift du liker, og sette i gang med strikkinga! Eller er det prinsippet mønster du lurer på? Det vanskeligste med å strikke mønster på en genser på den måten, altså ikke mønster helt rundt, er å ikke stramme trådene for mye, for du må ta dem tilbake til utgangspunktet for hver runde når du skrifter farge, ellers blir det lett klumpete.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.