Det tok lenger tid å feste alle trådene i går enn jeg trodde :rolleyes:
Og nå lurer jeg på om jeg burde laget litt lenger belegg øverst på ermene før jeg monterer.
Så spørsmålet mitt er, hvor langt belegg bør jeg ha på en stor herregenser? Jeg var litt gjerrig med det røde, men jeg kan jo bruke litt blått som jeg har mere igjen av. Det kommer jo på innsiden.
Nei, ikke felle, bare la maskene være, tre de på en annen tråd hvis du ikke har pinner nok.
Bruk heklenål og hent masker (med ny tråd) i opplegget hvis du da strikker de samme 20 pinnene og 10 riller andre veien, får du liksom en fet pil?
Det tror jeg blir liksom til toppen av hodet og så på et tidspunkt skal alle maskene strikkes på samme pinne nedover ørene, mulig du da skal hente masker i sidekanten av det du har strikket nå...
Uten at jeg er noen ekspert på strikking så vil jeg tro at du bare begynner fra samme ende av pinnen en gang til, du skal ikke felle av og ta opp masker på nytt.
Jeg fant ut av det, var visst bare å strikke videre, så sa det seg selv.... :rolleyes:
Hvis noe lurer, så betyr det at man snur mønsteret man strikker.
F.eks så skulle jeg strikke slik på 1. pinne: 3r, 1 kast, 24r, 2r sammen, 1 kast, 2r sammen og 2r.
Og når det så stod at jeg skulle strikke 1. pinne ny, så betydde det altså: 2r, 2r sammen, 1 kast, 2r sammen, 24r, 1 kast, 3r. Samme som over, men i omvendt rekkefølge.
Har nettop funnet igjen en pose med garn og en nesten-ferdig sokk.. strikka den ferdig men fellinga på tåa ble heelt mislykka og avslutningen ble seende ut som ei vorte på sokken på en måte... nå har jeg fortsatt motet i behold og har lyst å begynne på nytt sokkeprosjekt, men får F*** ikke til å legge opp masker engang.. har glemt det helt ut...
noen som har link eller noe til en forklaring/ENKEL oppskrift som selv jeg skjønner...??
Garnstudio har det meste, her er tips om hvordan man kan legge opp masker på strikkeskolen deres. :)
Du finner nok en hel haug med sokkeoppskrifter der også, ellers har jeg en standard en i hodet, så det er bare å spørre!
Ja, fant fremgangsmåte for å legge opp masker. Ska prøv å se etter andre ullsokka æ har for å se litt kordan det blir gjort. Kan hende at æ spør når æ kommer til hæl.. men so far so good :)
For de som har lyst til å prøve å strikke sokker fra tåen og opp så har jeg laget en egen sokkeoppskrift. Et sammendrag finner du her: strikkekrok.blogspot.com/p/jettesokker.html. Der ligger også link til det opprinnelige blogginnlegget med linker til videoer for de ulike teknikkene, og bilder. Disse sokkene sitter veldig godt på foten i motsetning til alle andre ullsokker jeg har prøvd.
Flinkiser! Jeg får poste genseren min når jeg er ferdig med den, selvom jeg bare måtte gi opp relieffstrikkingen og strikke den glatt. Greit nok. Tror den blir fin alikevel.
Den er ganske enkel å strikke, og strikkes i tykt garn og tykke pinner..
Jeg begynte 5. januar og var ferdig 13. februar, men da hadde jeg en laaaang pause innimellom mens jeg ventet på nytt mønster. Klarte å forlegge mønsteret og måtte bestille nytt... Det hører med til historien at jeg fant mønsteret like etter at det nye var i hus..:o
Arg! Nå har jeg lest gjennom tråden to ganger for å prøve å finne et innlegg hvor noen posta bilder av et par strikkesokker med hodeskaller på med ornamentgreier rundt, men finner ikke! :(
Prøvde å finne den gamle håndarbeidstråden, i tilfelle det var der, men den tråden finner jeg faktisk ikke ...!
Jeg har laget litt garn i det siste. Spinning er morsomt!!:love::love:
I alle fall når sånne:
kjøres igjennom en sånn:
og blir til sånne:
Dette er to hesper med ca 100 gram Blue Faced Leicester ull hver. Blue Faced Leicester er en sauetype med ull som er deilig myk og kan brukes rett på kroppen - til og med i den überfølsomme halsen min. Ca 240 m på 100 g.
Kanskje mer husflid enn håndarbeid, men det skal strikkes noe av dette etter hvert ;)
Jeg har bestilt mer ull i dag, så det blir mer spinning fremover :ja:
Det ser veldig spennende ut aatinka, kjøper du det ferdig farget - eller farger du det selv?
Hadde ikke trodd flettene øverst ville gitt et slikt resultat. Moro å få se :ja:
Jeg har farget med Kool Aid for en stund siden, det var moro - tenk at de drikker det stoffet i USA! Og så kan man bruke det til å farge garn eller fiber med... Det ble sånn:
Men som regel kjøper jeg det ferdig farget, gjerne fra etsy.com. Skal jo ha tid til andre ting også ;)
Da er jeg tatt opp igjen et hekle-prosjekt som startet for 6 år siden, og som når det er ferdig vil være et sengeteppe til dobbelseng.
Sengeteppet består av 42 store ruter som tilsammen skal måle 210x230cm ferdig montert, deretter skal det hekles en 10 cm bred bord rundt det hele.
Var ca halvveis da jeg la det til side, men har heldigvis monter sammen etter hvert som rutene har blitt ferdige.
Merker at jeg er rusten i heklekunsten, ikke i framgangsmåte men i fingrene
Støl.......
Ja, uff, tar litt tid å venne seg til ja! Har det samme når jeg begynner å strikke etter noen måneders opphold. Et helt sengeteppe er stooor jobb da! Jeg holder på med et skarve pledd og syns det er mye :)
Jeg har lyst til å gjøre en variant av de vottene hun jeg linka til strikka! :)
Videre fantaserer jeg om å strikke et par gensere med disse hodeskallen på bolen til min nevø og niese som fyller med bare et års mellomrom. De blir tre og fire!
Bloggen min oppdateres dessverre litt sjeldent, men så er jeg jo bare én kvinne med ett sett hender ...! :o
I dag gjør jeg noe så "barnslig" som fingerstrikking. Har laga ei kjempelang remse som jeg nå syr sammen. Deretter skal det toves og bli et sitteunderlag. Hvis det blir ok skal jeg legge ut bilde.
Fint sitteunderlag! Genial fremgangsmåte, det må jeg gjøre med all resteullen jeg har! Bare vente til snuppa blir større og hun kan være med. :)
I dag ble jeg ferdig med sokker til snuppa, i nydelig jordfarget multifarget garn jeg fikk i julegave. En drøm å strikke med..husker ikke hva det heter nå. Snuppa var superfornøyd, tok de på med en gang og nå sover hun med dem på.
Nå skal jeg sette strikk i en bukse til fjokken, og begynne på kjole til snuppa.
Er det slitesterkt? Som en annen her sa, det virker som en supertsmart måte å kvitte seg med rester etter andre prosjekter, så lurer på om jeg skal teste det ut. Takk for tipset. :)
Jeg lærte dobbeltstrikking av en pasient en gang, men brukte det aldri og så gikk det helt i glemmeboken! :p
Har akkurat fått en ny strikkebok! Må se om det står forklart i den!:)
Dobbeltstrikking er kult, men tidkrevende. Jeg fant en beskrivelse her og måtte jo prøve :) Den gangen jeg prøvde meg frem med dobbeltstrikking fant jeg denne blogposten, utrolig hva man kan få til! Skulle gjerne sett det teppet ferdig... Jeg ga meg etter en gryteklut, en hel veske tar nok tid!
Jeg har rokket litt igjen - mange blåfarger i merino denne gangen.
Det ble en hespe på 153 gram, garnet er ca 329 meter pr 100 gram. Litt usikker på hva jeg skal strikke av dette. Flere bilder i bloggen min :)
Liker denne tråden jeg :love: eneste problemet er at jeg får lyst til å lage alt mulig på en gang. Det fungerer ikke så greit.
[font=Comic Sans MS][/font]
"Deep in the forest"vottene var flotte. Det må være litt av en jobb å følge mønsteret der? Og er det ullteppegarn som er anbefalt på pinne 5-6, som gjestal sitt? Eller finnes det andre typer?
[font=Comic Sans MS][/font]
Og det er nydelige farger i garnet dit aatinka!
Teknikken er jo egentlig ikke vanskelig, men som aatinka sier - ganske tidkrevende. Men egentlig ikke mer enn å strikke vrangbord - det er jo bare rett og vrang (iallefall i mitt mønster) :)
Det var flott kjole og vest! Har du laget oppskrift på den kjolen selv eller er den å få tak i en plass? Var morsomt med at fargeskiftene var ulike på høyre og venstre side. Hva slags garn?
Det er det garnet. Det p.nr er når en skal tove det ferdige produktet, og det skulle jo ikke jeg.:)
Flotte kjoler både til store og små som er vist fram.
Jeg kommer nok aldr til å spinne garn sjøl. Tida vil jeg bruke til å strikke med garn ikke lage det. Men har skjønt at noen syns det er morsomt å lage sitt egent garn.
Det er da ingenting. :geip: Mine foreldre har barn i aldre 33, 31, 26, 18 og 16, men har ingen barnebarn enda. :geip: Jeg tror de hadde hoppet av glede hvis jeg hadde blitt gravid nå, selv om jeg er singel. :geip: Det er så ille at lillesøstera mi spurte moren min hva Mor hadde sagt hvis hun hadde blitt gravid (hun var da 17 år og singel) og moren min svarte at hun syntes det var litt tidlig å få barn, men hun hadde blitt kjempeglad. :lol: Og faren min er nesten like klar for å bli bestefar. Jeg vet i alle fall at hvis jeg får barn, så kommer foreldrene mine til å stille opp 100%. De kommer til å trygle om å få lov til å sitte barnevakt. :geip:
Jeg fant meg en som ikke får bestemor, så da er jeg bestemor til han:love: Han er bare 4 mnd, men det har blitt mye strikking og sying allerede til han. Og nå holder jeg på med å strikke bundad til 17.mai:D
Nå har jeg ENDELIG fått lagt inn bilde av mariusgenseren min på bloggen min. Jada, dere har sett den før, men jeg er sååå treig med å poste ting i den hersens bloggen! :p
Se her!
Dette innlegget begynner vel å bli litt gammelt, så bollene/skålene dine er vel ferdige for lenge siden. Jeg har laget en del strikkesaker som jeg stiver av, både brosjer og skåler, og jeg bruker tapetklister. Jeg har kjøpt pulver man blander ut i vann fra et merke kalt Bostik. Dette kan bli litt tykt og tar kanskje litt lengre tid å tørke enn sukker og vann. Men det blir gjennomsiktig når det tørker og påvirker ikke fargen til garnet på noen måte.
Seff, oppskriften er gratis og finnes her :) Mrk - det er feil i oppskriften når man begynner å strikke rundt. Det står round 1-20 plain dk (double-knit) - det skal være round 1-10. Måtte rekke opp ti omganger før jeg startet på mønsteret, veeeeldig kjipt. Ganske vanskelig å plukke opp masker når det er dobbelt opp i to lag også, så det var nervepirrende i tillegg til kjedelig.
Siden jeg ikke har spesielt med strikke-skills tar jeg dette som et læringsprosjekt, og godtar én og annen feil uten å rekke opp hele tiden - men 10 runder for mye er en for stor feil, selv for meg ;)
[url="http://www.talklikeapirate.com/knitlikeapirate.html"][/url]
Er usikker på om det var i denne tråden, men Aerola la ut noen bilder av små heklede figurer en gang i tida.... Noen som vet hva de heter? Noe japansk.
og nå vil jeg vise frem et av sitteunderlagene jeg har strikket og tovet. Kjempekoselig håndarbeid å ha foran TV eller på tur. 80 masker og rett frem og tilbake på pinne 4,5 i Østlandsgarn fra Nille. strikk opp 3 nøster til hvert og avslutt med en heklekant rundt det hele. Sleng det oppi vaskemaskinen sammen med et håndkle eller noe, hurtigvask 60 grader.:
Det Østlandsgarnet blir kjempefint tovet. Første gangen var det slett ikke meningen:p, vaskemskinen gikk i stykker, så en lue til en venninne ble dukkelue, men bra ble det!:D
øyet bedrar! hehe! Den er ganske så fin på litt avstand, men om man studerer den nøye så ser man at det ikke er "helt rent" for å si det slik. :cool:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.