< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

#201

katten sa for siden:

Takk Sjanten.
Og så utrolig lettvint og raskt.
Hadde nok ikkje begynt på det om det ikkje var for veslejenta mi spurte så fint :) Men vart fort litt hekta :D


#202

camryn sa for siden:

Åh, eg diggar det skjørtet altså! Har sikla på det lenge men heilt gløymt det vekk når eg no omsider tok opp att strikkinga.

Så fine! Flink du er!

Desse strikkar eg på, i ein fiiiin haustraud farge. Første er ferdig og eg har byrja på andre men ser ut til at eg har tatt ein pause. :confused: Fingrane vart så teite at eg vurderar å ta dei opp att og... :rolleyes:

#203

katten sa for siden:

Åååå desse var fine!! Kanskje eg skulle lage eit par slike? :)


#204

Lullen sa for siden:

Er det noen som har en enkel strikkeoppskrift på (ull)sokker?
Skal strikke forholdsvis tynne ullsokker som passer nedi cherrox og vintersko til guttene mine :)


#205

aatinka sa for siden:

Jeg har!

Se her: strikkekrok.blogspot.com/p/jettesokker.html

Egenkomponert strikkeoppskrift med flere teknikker som var ukjent for meg og for de fleste norske strikkere. Følg link til den opprinnelige blogg-posten så er det godt forklart og mange linker som forklarer teknikkene.

Sokkene er morsomme å strikke, dobbel fabel (fra Garnstudio) på pinner nummer 4. Alle som har prøvd oppskriften har disse som sin favoritt-oppskrift på sokker.

Fabel-garnet er deilig å ha på seg også, stikker ikke og kan brukes uten andre sokker under. Du kan bruke annet tynt sokkegarn også, de som er beregnet til pinner 2,5 er som regel passelig.


#206

Lullen sa for siden:

Tusen hjertlig takk :blomster:
Skal sjekke den nøyere ikveld når ungene er i seng og jeg får tid til å studere den næremere.


#207

Dilly sa for siden:

Jeg har nettopp strikket arribasokker Dette er tå-opp-sokker og enkle å strikke. Gratis mønster til mange forskjellige størrelser.


#208

Opheliia sa for siden:

For meg, som ikke har evnen som går ut på å tolke strikkeoppskrifter, hvorfor står det ting i () av og til???

Slik som dette her:
Begynn med Judy's Magic Cast On, legg opp 8 (8) 8 (10) masker p hver av to pinner, 16 (16) 16 (20) tilsammen. Strikk en runde og fordel maskene på 4 pinner

Jeg forstår ikke:o


#209

Sjanten sa for siden:

Dette er maskeantallet som gjelder for den størrelsen du lager!

Eks:
Str: 2(4)6(8) år

Strikker du til 4 år så følger du antallet som står i parentes nummer 1:)


#210

Dilly sa for siden:

Dette er bare for å skille mellom de forskjellige størrelsene. Et tips hvis du vil strikke den minste størrelsen er å tegne en rød ring rundt alle tallene som gjelder den minste størrelsen. Du kan også farge tallet, eller bruke en markeringstusj. Poenget er at du ser hvilket av tallene du skal forholde deg til. Dette er for at de skal slippe å lage en oppskrift for hver størrelse :-)
Her har de skrevet antall masker for den minste størrelsen først, så for den neste størrelsen i parantes, den neste størrelsen etter parantesen og den siste størrelsen i parantes.

8 (8) 8 (10) masker p hver av to pinner, 16 (16) 16 (20)

Vet ikke om jeg klarte å forklare det noe greit.


#211

silje21 sa for siden:

hehe det skjørtet ser utrolig flott ut! derfor jeg vil lage det, er snart ferdig med å øke, siden er det bare rett fram og tilbake hekling xD
også bestemorsrutene da, men de tar jeg sånn når jeg er lei av å bare hekle staver og fastmasker :D
skal legge ut bilde når jeg er ferdig :D


#212

Opheliia sa for siden:

Jeg har såå lyst å lære meg å strikke..ordentlig. Ikke bare grytekluter..med hull i.


#213

Licota sa for siden:

Det er bare å sette igang. Prøving og feiling, Opheliia... :)


#214

aatinka sa for siden:

Jeg vil anbefale deg å starte med kluter, kjøkkenkluter! De er ikke så store så du blir ferdig en gang, det finnes mange ulike mønster du kan prøve deg på, og så trener du på å strikke jevnt.

Og ikke minst er der kjempefine å bruke på kjøkkenet! Og så får du akkurat de fargene du ønsker :) Og flotte gaver! Det er liksom begrenset hvor mange grytekluter man har hengende, men kluter får man aldri nok av...

Pass på at du får bomullsgarn i 100% bomull, og helst ikke mercerisert (pga miljøet...) og pinner som passer til. Jeg har som regel brukt garn som passer til pinner nr 4, da blir det passe tykke kluter.

Jeg liker denne oppskriften til kluter:

Legg opp ulikt antall masker, f.eks 65.

  1. pinne strikkes bare rette masker
  2. pinne strikkes en rett og en vrang

Fortsett med disse to pinnene til du er nesten tom for garn, fell av.

For å få en pen kant så slutter jeg ALLTID omgangen med en vrang og begynner ALLTID omgangen med å ta av første maske som om den skulle strikkes rett.

Søk på kjøkkenkluter på Google så får du opp mange treff, så er det bare å prøve seg litt frem.

[url]www.garnstudio.com[/url] har fått mange fine videoer også, kan anbefales!

:goodluck:


#215

Huldr sa for siden:

Jeg tenkte også å anbefale Drops/Garnstudio sine instruksjonsvideoer :)

Jeg startet opp høstens strikking med nettopp kluter. Litt for å komme i gang, litt for å trene på teknikker (halvpatent/patent). Jeg heklet border rundt i kontrastfarger bare for å være litt sprelsk (og skjule kantene som ble litt smårufsete). Skal legge inn et bilde når jeg får somlet meg til det :)

Jeg visste ikke at mercerisering er miljøskadelig. Det er jo en god grunn til å kjøpe umercerisert! Men det bør vel være umercerisert også på grunn av at det tar opp mer fukt da - det skal jo en oppvaskklut gjøre :p

Jeg så forresten økologisk bomullsgarn på Bogerud her om dagen. Veldig få farger å velge i, men en fin rødfarge hadde de ihvertfall.


#216

Lullen sa for siden:

Jeg er snart ferdig med arribasokk nr 1 :D
Er litt rusten på strikking kjenner jeg, så har brukt litt tid på feilstrikk osv men resultatet ser veldig bra ut nå.

Eldste gutten min syns den ihvertfall var kjempefin og gleder seg til jeg er ferdig!


#217

Opheliia sa for siden:

Da må jeg lære meg å hekle border også:o

Huff...det skal ikke være lett - heldigvis er jeg dritgod til å lage kort:cool:


#218

Huldr sa for siden:

Jammen det er jo flott! :dulte: Det er jo håndarbeid det også!

Du trenger da ikke lære alt på en gang :) Kan du ikke konsentrere deg om vanlig strikking og lage en klut i rillestrikk (vanlig rettstrikking frem og tilbake på pinnen) da? Man må jo begynne et sted :ja:


#219

katten sa for siden:

Einig med Frøy.

Begynn med vanlig strikking. Resten kjem etterkvart.

Skulle ønske eg var flink til å lage kort :o
Mine ser berre rare ut når eg er ferdig...


#220

Licota sa for siden:

Du kan i det minste lage kort. Jeg kjøper dem på Kiwi jeg. :lol:


#221

TrillTrall sa for siden:

Hva er mercerisert og hvordan vet man om garnet er det eller ikke? blånn


#222

Sjanten sa for siden:

Mercerisert garn er merket med at det er mercerisert. Mercerisert bomull har en spesiell tvinning og er blank og litt stiv. I motsetning til vanlig bomull som da vil se matt ut ved siden av det merceriserte.


#223

Kitt sa for siden:

Jeg har ingen strikkeprosjekter på gang for tiden, men dette er det jeg driver med! Stolen forlot akkurat heimen og jeg er 500,- og en flaske vin rikere!:D

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2526&amp;albumid=462&amp;dl=1288075615&amp;thumb=1[/img] [img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2527&amp;albumid=462&amp;dl=1288075615&amp;thumb=1[/img] [img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=2528&amp;albumid=462&amp;dl=1288075615&amp;thumb=1[/img]


#224

TrillTrall sa for siden:

Sååå skjønn! Mine har hver sin rosemalte liten-stol med navn og årstall, kjempekoselig å ha! :)


#225

Licota sa for siden:

Så fin den ble, Kitt! :)))


#226

katten sa for siden:

Åååå dei var fine!!!!


#227

Furine sa for siden:

Åh, flotte stolen!
Eg har blitt litt inspirert, eg også vil strikke klutar! (eller tvåger som eg vil kalle det..) Trur eg skal innom garnsjappa i morgon den dag. Veit ikkje om eg får sett om bomullen er mercedert eller kva det no heitte, men får vel sjå...


#228

senorita sa for siden:

Wow så råflott! Tok du 500 for stolen og alt arbeidet??? Eller leverte dem inn stolen for maling??



#230

Sjanten sa for siden:

Utrolig fin stol, Kitt - skikkelig yndig! Tipper jenta som får den blir stolt:)

Her er mitt siste prosjekt; langstrømper til bruk i høye støvletter. De har et flettemønster og er gode og varme!


#231

Huldr sa for siden:

Herlighet, så kule kaker har jeg aldri sett før tror jeg :D Spesielt nr 1, den digger jeg rått!


#232

TrillTrall sa for siden:

:lol: Så kule!


#233

Sjanten sa for siden:

Å himmel, du har definitivt et talent ja:D


#234

senorita sa for siden:

Hehe takk for det.. Har veldig mye utstyr og farger og alt, syns det er veldig gøy.. Men så er det det å ha tid.. Og så får jeg ikke øvd meg så mye, for jeg spiser jo ikke kake selv.. hehehe :P Men strikke skulle jeg gjerne gjort, men så har jeg heller lite med tid til sånt også... Kanskje senere.. engang :D


#235

senorita sa for siden:

Puppekaka var til pappa til bursdagen hans.. i Aalesund-fotball-farger, hehehe :p

Han flira godt og rødma til og med litt, hehehe:) men den var god ;)


#236

Licota sa for siden:

Så fine kaker, senorita! Har du sett programmet Cake Boss? www.tlcnorge.no/programmer/cake-boss

Jeg ble skikkelig kakesugen i går. :D

Nå har jeg begynt på et par selbuvotter, og det går tålelig greit. Strikker litt stramt, dessverre. men skal prøve litt til så får vi se hvordan det går.


#237

Opheliia sa for siden:

Cake Boss er gøy, bortsett fra at han er litt slitsom, italienske(?) amerikanere pleier å være det synes jeg:rolleyes: Han skriker sånn når han prater...men kakene er fine fordi om.


#238

Kitt sa for siden:

Takk for skryt, alle sammen!:rodme:
Ja, jeg tok 500,- for alt! Hadde tatt mer om det var noen jeg ikke kjente så godt, da! Blir ikke akkurat god timebetaling, men det er vel så mye terapi for meg, så.......
Fikk en flaske vin også, da! Musserende med gull- flak i! Jeg drakk det på en hyttetur i sommer og hun husket at jeg likte den så godt!:love:

Nå skal jeg finne frem garn og strikkepinner og se om jeg kan finne en oppskrift på sokker! Nabojenta så et par i butikkene i går, sånne høye/lange med litt mønster, men de kostet 150,- Fant ut at med alt garnet jeg har liggende , måtte vi da kunne få til noen billigere enn det, gitt!:D
Har strikket mye sokker før, men det er leeeeenge siden!:o


#239

Kitt sa for siden:

Åhhh, så fine! :D
Jeg vil også kunne sånt......:o


#240

Licota sa for siden:

Jeg er godt i gang med selbuvottene! :) Du kan lese mer om prosjektet inne på bloggen min.


#241

Licota sa for siden:

Har du funnet mønster? :)


#242

Kitt sa for siden:

Har tittet litt, men ikke bestemt meg for noe til henne. Tips?

Fant disse som jeg vil ha, da:


#243

senorita sa for siden:

Nei, har ikke sett cake boss.. ser liksom aldri på tv.. hehe :D aldri tid til sånt.. og skulle jeg få tid, så sitter jeg heller foran pcen og surfer... :P


#244

Rin sa for siden:

Sniker inn et spørsmål; jeg driver og strikker en hette (siden jeg ser så teit ut med lue :cool:), og har akkurat litt bedrøvet raknet opp det som var "ferdig" ifølge oppskriften, fordi... vel, jeg har digert hode og tjukt hår også, konklusjonen var at jeg må doble størrelsen. :p Meen nå er strikkepinnene litt i korteste laget. Kan jeg jukseforlenge dem med å feste snøre mellom dem, kanskje?


#245

Zincite sa for siden:

Er det stoppere på pinnene? Tror det er vanskelig å få snøre til å feste seg, men stoppere kan du lage av syltestrikker du surrer rundt eller stikke fast en vinkork eller noe på enden :) Kanskje du kan dytte maskene mere sammen da?


#246

Skautrollet sa for siden:

Fant denne tråden her nå etter lang tids fravær.

MAKAN! Så flinke dere er! Fikk så lyst selv til å lage noe, men innser at jeg først bør ferdigstille noen gamle prosjekter (æsj..).
Men inspirert, DET ble jeg ;)


#247

Rin sa for siden:

Ja, det er stoppere der... pinnene er str 12, det er et massivt strikketøy :p Så det ble litt trangt og vanskelig når jeg nå slapp helt opp for plass. Jeg får vurdere å gi det et par dagers pause og investere i noen lengre når jeg har råd igjen. :rolleyes:


#248

LineJM sa for siden:

:) rusla inn her og det neste jeg gjorde var å ta fram strikketøyet :rolleyes: om jeg blir ferdig så skal svogern få skjerf til jul.
Jeg har på en måte "oppdaget" strikking i år. Plutselig var det morsomt å holde på med :confused: :D
Har hatt kontinuerlige prosjekter siden juli og har faktisk gjort ferdig en bukse til nevøen også :eek:
Hekler litt også, særlig votter. Jeg strikker for løst til å få til ting med 5 pinner de bare sklir ut av maskene.......

Noen flere her inne som er på Ravelry.com? Der er mye snacksy håndarbeid.


#249

Rin sa for siden:

Ja, jeg liker å kikke rundt der. Utrolig mange fine ting og gratis mønstre. :ja:


#250

LineJM sa for siden:

Sant. Må bare komme over terskelen som det er med oppskrifter på engelsk. blir alltid litt fornøyd når jeg finner dropsoppskrifter jeg liker for de finnes som regel på norsk også.


#251

Licota sa for siden:

Jeg er på Ravelry! :)


#252

aatinka sa for siden:

Hva med rundpinne? Eller finnes ikke de i str 12?


#253

aatinka sa for siden:

Har du prøvd å strikke rundt med to rundpinner i stedet for 5 pinner? Det passer deg kanskje bedre? Eller det som kalles Magic loop? Da bruker du en laaang rundpinne i stedet.

Jeg er også på Ravelry :)


#254

Rin sa for siden:

Takk for gode råd - jeg klarte meg med litt-for-korte strikkepinner, det gikk så fort unna uansett. :)


#255

blåbær sa for siden:

Da har jeg akkurat strikket ferdig et par sokker til meg etter oppskriften Frøy linka til, og ble veldig fornøyd! Det var de første sokkene jeg noengang har strikka, og jeg hadde aldri trodd at jeg noen gang skulle klare å strikke sokker, for det med hæl virka jo bare så alt for avansert for meg. Men dette ble jo bra! :) Nå holder jeg på med tubesokker i alpakka til en babygave, og etterpå skal jeg prøve meg på det skjørtet med bestemorruter (prosjektet til Silje21). Spent på om jeg klarer det, for hekling har aldri vært min sterke side. Men garn er kjøpt inn, så jeg skal hvertfall prøve!

Kjempefin tråd! Håndarbeid er så koselig i høstværet!

For heklenoviser som meg selv, kan jeg forresten anbefale mønsteret FA2601 fra du store alpakka. Jeg har heklet skjerf, pulsvarmere og lue både til meg selv og til gaver, og det er lett, fint og varmt og godt. (Fant ikke direktelink, og fikk ikke til å kopiere bildet, men det er bare å se på løse oppskrifter på nettsidene deres.


#256

Huldr sa for siden:

Så bra, blåbær! :) Samme her, jeg strikket mine aller første sokker nå i høst med denne oppskriften. Tror jeg linket til den i tretusentråden og ikke her, kan legge den her også:

Raggsokker for dummies

Har noen flere lyst til å legge inn bilder av det de lager? Kan godt legge inn noen jeg, men ingen andre har etterlyst, så da venter jeg litt :p I den gamle håndarbeidstråden var det jo showoff som var poenget, og jeg savner nettopp det. Kom igjen folkens, det er snart jul og greier, sikkert mange som holder på med prosjekter? :heia:



#258

Huldr sa for siden:

Bare hyggelig :)

Er det noen som vet om en god håndkrem, forresten? Helst uten parabener og sånt. Det er ikke noe stas å strikke med tørre vinterhender :(


#259

Rin sa for siden:

Ikke heeelt sikker på det med parabener, men tenker at Lush er troende til å ha "rene" produkter på den måten. Favoritthåndkremen min derfra er den som heter Smitten og lukter mandelpudding. :) Nå bruker jeg som regel en fra apoteket som heter SebaMed, for den trekker inn i huden veldig fort... som er viktig for meg, jeg takler ikke å ha kliss på hendene i flere minutter. :rolleyes:


#260

Furine sa for siden:

Aloe vera body butter frå Body Shop er parabenfri, Frøy. Eg brukar den som handkrem også.


#261

Huldr sa for siden:

Tusen takk, begge to :)


#262

LineJM sa for siden:

Hmm, jeg pleier å gjemme på teskje med cocosa rester til jeg er ferdig å kokkelere og spise og så smøre inn hendene..... :) Deilig om myk blir jeg, men det tar en stund da før alt har trukket inn.


#263

Huldr sa for siden:

Ja, Cocosa er jo bra :) Lurt tips.

Får legge inn burger'n min her også da! Og kjeks - den forreste er helt uten karber :p


#264

Furine sa for siden:

Åh, det kjekset var fantastisk!!


#265

Zincite sa for siden:

Morsomme :D

Jeg legger ut skrytebilde her, av genseren som er i arbeid:
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=470&amp;pictureid=2572[/img]

Jeg fikk (ikke så veldig nøyaktig) hjelp i butikken til å beregne garntilgang. Hadde med mannen som skal ha den. Strikker på pinne 3,5 og det er til en lang mann. Så lurer på om noen vet omtrent hvor mange 50g nøster jeg trenger til ermer?
(Bolen har 344 masker - og størrelsen tilsvarer xxl herre)


#266

Modezty sa for siden:

Jeg har strikket noe barnehagetøy, jeg da og noen sjal.


#267

Zillah sa for siden:

Artig ullbukse, Modezty!

Eg kan ikkje legge ut skrytebilder enda, eg har strikka masse på "lua" mi i helga og kommet skikkelig langt og så stolt av meg sjølv, da. Enda eg strikker ujamnt som bare det så er eg stolt av at eg faktisk strikkar i det heile tatt. Det er slett ingen vanleg fritidssyssel for meg.

Men ho er blitt altfor vid. :( Så det får bli ein hals i staden. Og så legg eg opp på nytt til lue og lagar meg lue og hals i staden for lue og skjerf. Funkar det også, så slapp eg å eksperimentere med toving for å krympe elendet. Snart blir eg god og varm. :)


#268

Licota sa for siden:

2 - 2,5 nøste per. erm om du strikker i 100meters nøster. Jeg strikker min i S og jeg brukte 1,5nøste på en erm.


#269

Licota sa for siden:

Så koselig å høre at du trives med strikking. Jeg syns det er en fantastisk fin hobby! Og den behøver ikke å være dyr heller, om man er litt garnhund og leter i salgskurver og sånt. :)


#270

Furine sa for siden:

Jepp, veldig stilig ullbukse!

Hehe, store luer veit eg alt om.. Eg skulle strikke ei skikkelig godlue til pappa ein gong, og det i islandsull, og den er ikkje tvinna, tanken var at den skulle tove bra. Eg strikka den ganske stor. Herre min hatt, eg trur eg hadde den i vaskemaskina minst 2 gongar, på 60 grader, og likevel var den stor. Til slutt tok systera mi ei runde for hand med den. Den lua heiter no berre "hjelmen" :D Den er megatjukk! Men mannen er nøgd sjølv, så då er det jo greit.
Eg har strikka og tova nokre hattar også. Det er moro! Men då må eg som regel hente ulla frå Norge, for mesteparten av all ull her nede er plastbehandla slik at den ikkje skal krympe. Skulle strikke og tove ein hatt til grandtanta til sambu, og den vart berre større og større, til fleire gongar eg heiv den i vaskemaskina.. Og det stod "ren ny ull" på... Den hatten kokte eg til og med... i ei panne på komfyren. Hjalp det? Nei. Kunne ta den over hovudet og tre den heilt ned til skuldrane. :lol:


#271

Zincite sa for siden:

Takk, da har jeg til et erme i alle fall :) og så kjøper jeg heller 3 nøster med samme partinr til det andre så jeg slipper skifte midt på ermet :)

Morsom bukse til barnehagebarnet :ja:


#272

katten sa for siden:

Kjempetøff barnehagebukse!!!!

Har du mønsteret?



#274

katten sa for siden:

Tusen takk :D



#276

Ferskenbeinet sa for siden:

Noen som har oppskrift på rødnissegenseren fra Månetoppen? Damene på strikkebutikken var helt fjerne i så måte, hadde ikke engang fått med seg årets julekalender!


#277

Photobscura sa for siden:

Månetoppen? Uhm, er flere som er clueless her.

Frøy: Jeg elsker Jäson sin, den er fri for både paraben og mineralolje og i det hele tatt, og den kan brukes både på hender og resten av kroppen, til og med til nøds i ansiktet om man er skikkelig tørr :D.


#278

Huldr sa for siden:

Takk dere, tror jeg begynner å få nok tips :) Jeg bruker jo Jasön fra før vettu Photo, men ikke på vinteren. Jeg liker ikke den avkjølende effekten på vinterstid.

Jeg har funnet ut at den jeg allerede har (Natuderm) er ganske bra, faktisk - må bare passe på å smøre den på ofte nok og la den trekke skikkelig inn. Og så kanskje ta en håndskrubb for å få vekk det ru :)


#279

Furine sa for siden:

Åh eg kjøpte ein i går, Frøy. Bio Bauté by Nuxe, med mandel-, hasselnøtt- og arganolje i, og parabenfri. Og så luktar den godt. Trur faktisk eg skal kjøpe den til svigerinna mi til jul.
Månetoppen, Jul på månetoppen, julekalender, blånisser, rødnisser - altså raudnisselue er dei som heng, og er veeeeldig lange vanlegvis, så dei nesten heng i bakken. Har prøvd å finne på nett, men den einaste sida som hadde oppskrifter tilgjengeleg, er ikkje tilgjengeleg lenger.. Den var lagt ut i 2005...


#280

Photobscura sa for siden:

Ååååh, er det de derre blånissene? Jeg har aldri sett på mer enn en episode eller to. Syntes det var temmelig pretansiøst og oppstylta, men nå er det vel ikke meg det er laga for heller :o. Husker alt for ca elleve tolv år siden at det løp småkids rundt i Trondheim i sånne blå tova luer.

Nå skal jeg ikke ta oppmerksomheten fra trådtemaet her, altså. Jeg har forresten også så vidt begynt på monsterbukser. Ikke så ulike de som det er bilde av her, men jeg må finne ut hvordan jeg skal brodere på tenner og øyer, har aldri brodert på strikketøy før. Og så har jeg litt av en utfordring på å hekle en veske til mamma, for hekleoppskrifter er jeg ikke SÅ stø på ennå ...


#281

Furine sa for siden:

Eg strikka blånisseluer til tantejentene mine, då det gjekk som verst. Koseleg det. Men eg såg vel aldri noko av serien/seriane. Men ein kan visst kjøpe Månetoppenoppskriftshefte (phew) på Husfliden. Eller høyr med Rauma garn?


#282

Huldr sa for siden:

Åh, den hørtes jo veldig fristende ut, da ... Men dyr, sikkert? Fant den ikke på noen norske nettsider, men kan jo hende den finnes her for det, da.

Jeg synes Månetoppen og Blåfjell er helt nydelige, jeg :love: Har mange gode minner fra tidligere år med småsøsknene mine. Kommer nok til å se litt på barne-TV i desember ...

A propos jul (og for å skrive litt om håndarbeid :p) så holder jeg på å strikke røde herteformede kjøkkenkluter. Morsomt!


#283

Photobscura sa for siden:

Ja, mulig jeg ikke har noe å knytte seriene til, ettersom jeg ikke har noen yngre søsken, og tantebarna mine enten er svenske, eller for unge til å ha noe forhold til det. Men jeg er nå en sucker for Skomakergata, da. But who's not :).

Skal forresten strikke denne kjolen i tynn ullblanding, typ fabelgarn eller noe (; orange og brun tenkte jeg, til niesa mi på 2 år. Søstra mi elsker jordfarger, så hun kler mer enn gjerne opp ungene sine i det.


#284

Furine sa for siden:

Gjerne sjå bilete når ferdig!
Den kosta €13,50 for 75ml. Ikkje akkurat billigbillig, men OK til å vere apotek. Fekk forresten €1,35 i avslag, fordi eg har kundekort på det apoteket. Gode greier.


#285

Ferskenbeinet sa for siden:

I år er det både røde og blå nisser som skal pryde tv skjermen i desember.

Jeg har strikka blånisseklær for noen år siden som sønnen min har, men snuppa vil være rødnisse. Lua har jeg fått oppskrift på, men enda ikke genseren. Men til dukker har jeg derimot oppskrift til hele settet! Jeg får gå innom et annet sted å se i helga...


#286

Licota sa for siden:

Jeg så at de hadde oppskriftheftet til Blånisse/Rødnisser på Husfliden på Glasmagasinet i Oslo. Det er Rauma Ull som har enerett på oppskrifter fra NRK-oppskrifter, så om du har en Raumaforhandler i nærheten ville jeg sjekket der.

Edit: Jeg ser at du bor i Rogaland, og det ligger i det minste en Husfliden i Stavanger. :) Men her ser du alle forhandlere i Rogaland:
www.raumaull.no/index.php?mid=2&option=include&id=forhandlere&fyid=11


#287

TrillTrall sa for siden:

Strikket blånisselue til jentungen for et par år siden og tenkte ikke på å sjekke garnet og strikket i superwash... :o Lua rekker ungen til albuene og brukes som sovepose til den største kosebamsen. :lol:


#288

katten sa for siden:

Eg prøver her og eg :)

Er det nokon her inne som har mønsteret til Marius-genseren, Dame?
Den som skal strikkes i rundbol og er slimfit?

Har mønsteret til den vanlege Marius-genseren, men kunne tenke meg å strikke den andre utgåven også :)


#289

Licota sa for siden:

Jeg holder på å strikke denne. Syns den er ganske stor i størrelsen. Jeg strikker en str. Small. I tillegg er den ganske kort i lengden så har strikket 4 cm ekstra lengde.


#290

Ferskenbeinet sa for siden:

Jeg var inne der etter at jeg posta innlegget, tenkte alle strikkebutikker hadde dette mønsteret jeg, men der tok jeg grundig feil! Jeg skal til byen idag, og da skal jeg innom husfliden... ;)


#291

aatinka sa for siden:

Mønsteret finner du her: www.sandnesgarn.no/TemaHefte.aspx?temaHefteId=500237&mElement=grupper

Tror du må bestille garn sammen med oppskriften.

På grunn av copyright'en så er det ikke lett å finne enkelte oppskrifter på nett dessverre.


#292

TrillTrall sa for siden:

Jeg har et gammel Blånissemønster-hefte og nå begynner jeg virkelig å lure på hvor jeg har kjøpt det! Sannsynligvis på Jens Hoff, vet ikke om den butikken finnes over hele landet, men det er flere butikker her i Trondheim i alle fall. Tidligere var det stort sett der jeg handlet garn så det må nesten han vært der.


#293

Supera sa for siden:

:lol: Space invaders!


#294

Ferskenbeinet sa for siden:

Da har jeg fått tak i oppskrift og nøster. 13 nøster skal liksom gjennom pinnene før 1. desember. AS IF


#295

Licota sa for siden:

Du kunne jo satsa på å få de ferdige til jul da... Fin julegave det og det er først i januar/februar det virkelig begynner å bli kaldt ute. :)


#296

Photobscura sa for siden:

Jeg har oppskrifta, Ferskenbeinet, men jeg har dessverre ikke skanner ... :o. Jeg har ikke internett hjemme heller, ellers kunne jeg kanskje ha skrevet ned mønsteret. Rapportene finner du sikkert på nettet et sted.

Åh, Zincite! Så fet den genseren blir! Jeg tipper det er en mann som blir glad og fornøyd :D!


#297

TrillTrall sa for siden:

Å? -14 her i morrest... Trenger ikke bli kaldere enn det for min del.


#298

katten sa for siden:

Har du oppskrift på slimfit marius, Photo?

Hadde du giddi å skrivi ned til meg, har jo det vanlege marius mønsteret sjølv. Så kan du få att mønster ell noko hjå meg attende :)


#299

jegerjenta sa for siden:

Hei :)
Så morsomt med en håndarbeidstråd:o Jeg har alltid holdt på med håndarbeid av et eller annet slag. Går litt i perioder hva jeg holder på med, men jeg strikker, hekler, syr og quilter:cool: Må alltid ha et prosjekt eller to på gang.

Nå venter jeg på å bli bestemor :D (termin om to uker). Har selvfølgelig strikket "hentedress" fra garnstudio www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=21&lang=no
og holder nå på med kjøredress
www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b19&d_id=10&lang=no

I tillegg har jeg stoffet klart til et vognteppe som jeg skal quilte:D.

Og når jeg har gjort det:cool:........så har jeg bestilt tynt fleecestoff som det skal bli julekjole av til meg:)

Blir spennede å følge denne tråden. Håndarbeid er morsomt:D


#300

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Oi, her var det mange flinke håndarbeidsfolk. (tør ikke si kvinner, kan jo være noen menn og :))
Jeg driver med litt forskjellig, er ikke særlig flink til noe, men jeg prøver, og satser på å bli bedre med tiden.

Er helt fersk på strikkemønstre, selv om de ikke er avanserte, og hvertfall de på engelsk. Så jeg lurte på om noen kanskje kunne oversette litt for meg? members.home.nl/tdpj/Patronen/Bootees/Saartjes%20bootees.pdf . Jeg forstår mesteparten, og tror det er overkommelig for meg. Men - forklaringen på ssk skjønte jeg ikke helt? Og hva vil "longtail cast" si?
Supert om noen kan hjelpe meg med det, resten skal jeg nok klare =) Lover å legge ut bilde om jeg får hjelp! :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.