< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

#501

LanoGakkGakk sa for siden:

Det var jammen bra! :ja:


#502

Licota sa for siden:

Bytt til "Den store kreativitetstråden" du!


#503

LanoGakkGakk sa for siden:

Hvis den bytter navn til "Den store tråden om alt" er det i hvertfall INGEN som kan føle seg ekskludert..... ;)

Jeg bare tuller... men kreativitet kan være så mangt. Det kan f.eks være å finne en god løsning på hvordan man på best mulig måte får laget vaktliste på jobben, eller hvordan dra på ferie og bruke minst mulig penger, eller å pønske ut lure ting å si i en tale osv osv.... Da blir jo dette en helt annen tråd, og mister litt av poenget synes jeg. Men at folk tar med katteklorebrett og snekring og smykkelaging o.l i en håndarbeidstråd ser vel de fleste gjennom fingrene med... Det er jo en 'form for' håndarbeid.


#504

Licota sa for siden:

Skjønner poenget ditt. Men dersom man leser første innlegget i tråden ser man fort hva den handler om.



#506

LanoGakkGakk sa for siden:

Ja det gjelder jo uansett navn.


#507

LanoGakkGakk sa for siden:

Er det et alternativ? :):p


#508

Photobscura sa for siden:

Joda, om tråden skal fortsette å hete det samme (hvilket jeg forsåvidt synes er greit, da). Og så er det vel jeg som er eneste moderatoren som deltar i tråden, så da blir det vel også jeg som endrer trådtittel :).


#509

LanoGakkGakk sa for siden:

Ok... Det blir jo mye utenomhåndarbeidsnakk av dette, så jeg skal prøve å ti still og finne frem strikkepinnene. Så skal jeg krysse strikkepinnene for at 'håndarbeid' fremdeles blir en del av navnet :)


#510

Photobscura sa for siden:

Min innsigelse mot tittelforslaget "den store kreativitetstråden" er vel at det ikke er direkte kreativt å strikke/hekle etc etter mønster ... :o.


#511

TrillTrall sa for siden:

Jovisst - snekring og liming og sånt er da vel håndarbeide det også? På et vis... :)


#512

TrillTrall sa for siden:

Håndtverk = når man jobber med hendene

Håndverk = smerter i hendene? Eller noe sånt... :confused:


#513

Photobscura sa for siden:

Det var vel mer et retorisk tøysespørsmål :p.


#514

Huldr sa for siden:

Det heter faktisk ikke håndtverk, det er bare en hjelpebokstav som har sneket seg inn i det muntlige, bare prøv å si "håndverk", så er det lett å skjønne hvordan det kan ha blitt sånn.

Men altså, det var Licota som startet tråden, og da synes jeg faktisk hun skal få lov til å forandre trådtittel (om hun vil) :)


#515

LanoGakkGakk sa for siden:

Ja, det har hun full rett til.


#516

Licota sa for siden:

Uenig! :)


#517

Licota sa for siden:

Jeg tror vi bare lar trådnavnet være så lenge jeg.

Jeg strikker nå leggvarmere! Eller, lårhøye varmere, er snart ferdig med den først. På pinne 4, og syns det går akkurat passe smått. :) I sånn kornblå farge eller hva det er. Fiiin!


#518

bettylue sa for siden:

Jeh har en Janome, bestillt på nett fra Ål og kom i posten i full fart, no problem. Sikkert ikke den mest avanserte maskinen som finnes, men duger til mitt nivå og går som en klokke. Dessuten er det mange som har maskiner stående som de aldri bruker, hør med mødre,tanter, svigermødre ol. Kan hende man får kjøpe billig eller låne å prøve ut forskjellige modeller før man bestemmer seg.

Lurt med kattestativ! Klart det går. Jeg skal spandere på hunden nytt trekk på hundesengen :p Det trengs, han har snart gravd gjennom det gamle....:rolleyes: Nå går datteren min rundt å danser her i sin nye fleese kjole og er både varm og myk. Det ga mersmak!:D Har nå lært meg om trådretning til neste gang, pytt at fleesestoffet er opp ned...det ser bare spesialister...:p


#519

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg har fått tak i en brukt maskin. Den er den samme GAMLE blytunge maskinen som min mor har. Men den har gått og gått og gått i sikkert snart 50 år, og har ennå ikke kommet til døren!! Satser på at den jeg har fått tak i ikke er en mandagsmaskin, men har tenkt å oppføre seg like fint som min mor sin. Er ikke spesielt avansert, men det er ikke jeg heller, så vi passer nok fint sammen. Prisen var også overkommelig, så nå gleder jeg meg bare til jeg får den i hus :)

Og i går fant jeg et broderi som jeg kjøpte for årevis siden. Det har jeg bare brodert ca 20 sting på, så der har jeg et bra håndarbeid å ta tak i. Det er et motiv som skal inn i en oval 40 x 50 ramme, så det er litt å brodere, men det er ikke dekket bunn. Skal ha det over pianoet mitt. Det er kjempestilig!!!

Noen andre som driver og broderer her?

Tidligere har jeg brodert en Bergensbunad, og perlebrodert en brystduk til en fanabunad. Også andre småting... men ikke noe av stor skala.


#520

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg har tenkt å strikke en del småting. Har masse restegarn som jeg vil bli kvitt, og har sikkert ikke tålmodighet til å sette i gang med for store arbeider heller.... Så får vi se om jeg får satt tankene ut i virksomhet. Men leggvarmere er jo en god ide!!


#521

Zillah sa for siden:

Eg er glad i å brodere, men tar meg liksom ikkje tid til alle dei prosjekta eg har liggande :(


#522

Photobscura sa for siden:

[ATTACH]7855[/ATTACH]

Jeg broderte litt før, lagde mønster selv og greier.
Denne puta lagde jeg til mamma i julegave for noen år siden, hun er über-Elvis-fan :D.

Har også tråd og tøy til et Frank Zappa-broderi som jeg aldri har fått begynt på :p.


#523

Supera sa for siden:

Nice broderi, Photobscura. Var det uten mønster? :eek:

Jeg ønsker meg syskillz. Hm. Kanskje jeg skal spørre om jeg kan låne moren min sin symaskin en stund og leke meg? Hun bruker den en gang hvert femte år eller noe.

Jeg håper det blir bra. Det blir gøy å prøve i alle fall. Jeg kan lite slikt, så jeg er veldig spent på resultatet...

Men dere som kan mer om slikt enn meg, hvordan er egentig nervøs chenille? Kan det passe til kattestativet? Nervøs chenille koster 20 kr meteren mens teddybear koster 90. Eller oooh, hva med pels til 70 kr? Haha, kumønster, leopard, sebra og slikt. Men hm, blir kanskje litt for korthåret? Eller har noen bedre forslag?


#524

Photobscura sa for siden:

Nei, men jeg lagde mønsteret selv. Fant et bilde på nettet, og "pixellerte" det på photoshop! :).
Nervøs chenille tror jeg blir alt for tynt. Du trenger jo ikke mange meterne, gjør du? Det bør ikke være for elastisk, og mulig å lime på uten at limet går gjennom stoffet, det tror jeg ikke funker med chenille, i tillegg til at det er ganske elastisk. Ekte pels er det vel en fare for at de begynner å tygge på, hehe.


#525

Supera sa for siden:

Ah, lurt!

Kle hule(r), rør og plattinger blir fort noen meter altså. Det går vel ca to plattinger på meteren (skal jo prøve å få det til å se fint ut, så kle underside også) og huler skal kles innvendig og utvendig og rør likeså. Jeg tenker meg at jeg kommer til å bruke nærmere ti meter hvis jeg ikke bommer fælt nå.

Jeg aner ikke hvordan chenille er, derfor måtte jeg spørre. Men det var ett poeng det med lim. Hm, hva slags stoff må det være for at ikke limet skal gå gjennom? Chenille og pels var 100% polyester mens teddybear var 70% akryl og 30% polyester.

Hehe, ser ikke helt for meg at de tygger på stoffet. Det er litt pels på det lille stativet jeg har og de har aldri slikket eller tygget på det. Men han ene her tygger på alt papp og papir har får tak på. Raringen...


#526

Photobscura sa for siden:

Ah! "Pels" Haha, jeg trodde det var snakk om ekte animalsk pels. Jeg drikker vin as we speak, la oss skylde på det ;).
Kan jo hende det funker å legge to lag med chenille, da? Jeg tipper du vet omtrent hvordan du vil ha det, så jeg vil vel anbefale deg å sjekke det ut og kjenne og se på stoffet selv. Men, ja, tenkte ikke på annet enn noen plattinger, jeg. Du skal jo ha et monstrum av et kattestativ :D.


#527

Supera sa for siden:

Jeg tror nok at jeg må ta en titt i en stoffbutikk og kjenne på dem, ja. Når man er så clueless på slike ting som jeg er, så er det søren meg ikke lett å se på bilder på nettet for å finne ut hva slags stoff man skal kjøpe.

Haha, ekte pels til 70 kr meteren hadde jo vært et kupp! :geip:


#528

Photobscura sa for siden:

Nå, kupels er vel ikke så dyrt? Alle hadde det på veggen på søttitallet :D.
Sjekk det ut, du! Det er det tryggeste. Men chenille er så vidt jeg husker sånn tynt matt juksvelour/fløyel, typ sånn stoff du gjerne finner H&M-jakker i :). Men det kan jo hende det funker!


#529

Supera sa for siden:

Hehe, jeg ville tro det kostet mer, men hva vet jeg... Forresten, det heter vel kuskinn? Ikke så forferdelig mye pels på kua.


#530

Photobscura sa for siden:

True :_plystre:


#531

TrillTrall sa for siden:

Ikke? ;)


#532

LanoGakkGakk sa for siden:

Den var knalltøff. Jeg har noe restegarn i noenlunde samme fargen som jeg lurte på hva jeg skulle bruke til - men nå vet jeg det!


#533

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg sier bare WOW! Ja 'DER' er ikke jeg altså. Og jeg har sikkert ikke tålmodighet til å komme til det stadiet heller. Eller hva vet man. Kanskje jeg får roen når ungene blir litt større...:D


#534

senorita sa for siden:

Nyeste av mitt "håndarbeid" :) Siden jeg ikke kan brodere eller noe sånt :P


#535

Licota sa for siden:

Snakker om kattestativet ditt. Denne damen her valgte å pusse opp stativet sitt med nytt trekk. Polkadott-prikker / bomullstoff! Heltøft!

idaogmuskatt.blogspot.com/2009/10/klatrestativet.html


#536

senorita sa for siden:

Stilig stativ og NYDELIG katt..

Jeg såg det råflotte stativet på butikken igår..5000 kr!!! Fader, men det var svært og avansert. Tenkte å spørre pappa om han kunne bygge et til meg istedet.. Litt tau og sponplater og han gjør det for i alle fall halve prisen, hehe :D

har et stort nå til 2500 kr.. Det bruker dem, men vil gjerne ha et enda større, siden jeg har 3 innekatter :p


#537

Licota sa for siden:

Eksen min fikk fatt på utrolig billige klatrestativer på QXL.


Nå er jeg ferdig med den første leggvarmeren. Den ble ca. 65cm lang, og da går den akkurat passe over kneet. Er i gang med nr. 2.


#538

senorita sa for siden:

Jeg selger blader på jobb, og der har de både sy, strikke og hekleblader og quilte.. Sukk.. Så mye fine oppskrifter!! Skulle ønske jeg kunne gjøre sånt ;D

Ingen her som strikker for meg om de får oppskriften? ;P


#539

Licota sa for siden:

Det er veldig lett å strikke. [url]www.garnstudio.com[/url] har en fin skole om du trenger å lære fra begynnelsen av. :).


#540

Photobscura sa for siden:

Jeg har faktisk ikke brodert stort før, men det handler mer om tålmodighet og logikk enn skills ;).

Åh, hun Ida er så flink! Jeg hadde skikkelig prestasjonsangst da jeg skulle levere strikkevarer til henne :D

Det er godt mulig! Om jeg får se oppskriften, så kan jeg jo se om jeg får til? Jeg er jo en strikketøs, veitu ;).


#541

Supera sa for siden:

Hahaha, huff. Det så jo ikke ut som en ku en gang. Bøffel eller noe kanskje?

Jeg så det stativet da jeg googlet og tenkte: Herregud så STYGT det ble. :geip: Jeg hadde mye heller villet ha det slik det var før enn etter... Men smaken er som baken. Flere synes jo at ting jeg synes er nyyydelige er kjedelige og/eller stygge.


#542

Carisma sa for siden:

Leopardpels til 70 kr meteren?? I think not :lol:

Nope, skotsk høylandsku.

Jeg hadde gått for den pelsen, det er samme som er på stativene man kjøper omtrent. Eller så får du jo massevis av billige pelspledd på f.eks Kid om dagen, som kan klippes opp og brukes på plattingene. Jeg ville variert materialet litt, noen plasser lengre og noen plasser kortere pels, eller kanskje bare vanlig stoff til og med. Litt kraftig "strieaktig" er jo fint å klore på. Og om stoffet er for tynt kan du bruke tynn skumgummi under.


#543

Licota sa for siden:

Jeg drømte at jeg var på håndarbeidsmesse i natt, hahah! Og alt som var ustillt der kunne man ikke ta med seg hjem, det var bare ustillingsmodeller. Så man måtte lage en bestilling. Teeeit!


#544

Supera sa for siden:

Jeg tenkte også på det med tepper siden tepper er usannsynlig billig av og til. :ja: Og jeg har funnet litt skumgummi som jeg tenkte å bruke. :ja: Den ene katten som skal få være med meg i huset er veldig glad i å ligge høyt oppe og at det er mykt.


#545

Licota sa for siden:

Jeg er litt stolt over at det er over 12 000 visninger av denne tråden!!


#546

Photobscura sa for siden:

Äntligen! jeg er ferdig med mariusgenseren min, og ganske stolt! Dette er faktisk den første genseren jeg har strikka ferdig etter mønster :D.
Den er ganske close to klassikeren, men jeg kler ikke marine så godt, så den er i svart, naturhvit og vinrød.

Sorry litt dårlig mobilkvalitet, men jeg måtte bare ta bilde og sende til mamma :)


#547

katten sa for siden:

WOW den vart kjempefin :D Du kledde den også :) Gratulerer med din første genser :)


#548

Photobscura sa for siden:

Hjertelig takk! Den sitter veldig fint i skuldrene, litt løs i overermene og over midja og magen, men det gjør egentlig ikke så mye. Men jeg må nok kjøre den en runde på ullprogram, og dampe den litt. Er perlestrikk i stedet for vrangbord, og det krøller seg litt.
Men, hehe, genser etter mønster, må jeg presisere :D. Detta ga mersmak! Så når jeg får penger igjen nå så skal jeg begynner på den gensern som 157cm strikka. Altså denne, bare i svart. Den har jeg hatt lyst til å strikke i minst et år nå!


#549

aatinka sa for siden:

Så fin genser Photobscura! Syns det er kult med de tradisjonelle mønstrene i nye farger :-)

Jeg falt selv for denne som jeg strikket til barnebarnet mitt:

Jeg har forelsket meg i [img]http://www.heirloom-knitting.co.uk/hap_shawls_book/hap_shawl_book.html[/img], og har nettopp strikket et som babyteppe til noen venner. Ja, det er samme som prinsesse Mary bruker til sine babyer, men det er ikke derfor jeg liker dem :-) Jeg har en bok fra Heirloom Knitting med litt historie om disse sjalene og flere mønster, jeg holder nå på med det i gråfarger til min mormor.

Bilder av baby-teppet:


#550

katten sa for siden:

Den er kjempefin! Drops har utrolig mykje fint. Er inne å sniker der heile tida.
Skal begynne på min rundbol marius straks, og har lyst til å strikke vrangborden og halsen til denne www.garnstudio.com/lang/no/drops_oppskrift_oversikt.php?drops=122 på mariusgenseren.

Det var flotte ting, Aatinka! Morsom måte å bruke fana-mønster på :)
Likte teppene godt også. Er svak for kunststrikk.


#551

Photobscura sa for siden:

Wow, Attinka! Utrolig bra!
Minner om haruni-sjalet, som har vært en farsott på ravelry. Har lyst til å prøve meg på den, men ikke turt enn å :o.


#552

jegerjenta sa for siden:

Gratulerer med din første genser :D Den var kjempefin. Jeg har akkurat begynt på fanagenser til mora til prinsen. Morsomt å strikke mønster


#553

Photobscura sa for siden:

Ja, det er kjempegøy! Og jeg må si jeg er glad jeg strikka noen par selbuvotter og en mariuslue før jeg begynte på diagrammet på denne (kjøpte mønsteret og garnet for tre år siden, men har hatt ermer og alt det svarte på genseren ferdigstrikka siden i høst ...), for nå har jeg fått skikkelig taket på å strikke diagrammer, og strammer ikke garnet unødvendig :).


#554

Echo sa for siden:

Har du noen tips på hvordan du unngår den stramminga?:D. Jeg er nemlig veldig god på den stramminga:(. Det blir ikke så veldig pent når jeg da overkompenserer med altfor løst heller:rolleyes:. Så tar det jo så veldig lang tid også...


#555

Photobscura sa for siden:

Det beste tipset jeg har, er å "dra vekk" maskene på høyrepinnen så ofte som mulig, sånn at det du til en hver tid har strikka får "strammet" seg litt, særlig om det er flere masker mellom fargene. Ikke strikk for løst, da blir det faktisk bare enda strammere, og gjerne litt ujevnt.


#556

jegerjenta sa for siden:

Prøver med bilde av kjøredressen til prinsen og julekjolen min



#558

jegerjenta sa for siden:

Får altså ikke til å laste opp bilder jeg:mad:


#559

jegerjenta sa for siden:

hehe det gikk visst likevel:D


#560

Photobscura sa for siden:

Se der, ja! Åh, den kjøredressen var skikkelig stilig! Bra jobba :D


#561

Rin sa for siden:

Flott mariusgenser, Photo! Jeg fikk en veldig custom-made mariusgenser til jul selv som jeg ble skikkelig glad for. :)

Holder på med et par ull-knestrømper, leter fortsatt etter et bra vinterkjolemønster... fant jo ut at det jeg linket tidligere brukte mohair-garn og greier, og det blir for fjongt for meg, altså. :cool:


#562

Photobscura sa for siden:

Takk! :)
Det er jo bare å kjøpe et annet garn med samme strikkefasthet, da! :D. Gå på Elna, og ta deg en runde :). Det er ofte jeg bruker annet garn enn i oppskriften, bare går etter strikkefastheten, så blir jo resultatet bra!


#563

Echo sa for siden:

Du verden, den var rå! Her må det øves:D:D


#564

Rin sa for siden:

Mjaa, jeg føler meg bare ikke helt stø på at jeg skjønner strikkefasthet, ennå :p Men jeg kan jo lese på etiketter og evt be om assistanse, det burde jo gå bra!


#565

Photobscura sa for siden:

Det er lett! Se om det skal brukes samme pinne, først og fremst, videre står det f.eks på etiketten: 23m=10 cm. Det er strikkefasthtene, altså at du må strikke 23 masker for å få 10 cm bredde, men det skjønte du sikkert.

Jeg fant oppskriften nå, du trenger 4,5- 4- og 3-pinne, men garnet du skal bruke er 18m=10cm på 4,5-pinne. Ikke akkurat standardgarn, men mohair er tjukkere enn det ser ut til ;). Men, ja! Spør på strikkebutikk!


#566

LanoGakkGakk sa for siden:

Kjempeflott mariusgenser!!
Jeg er forresten opprinnelig fra Fana så jeg får vel sette i gang med en fanagenser. Hadde en fanajakke for ørten år og kilo siden.... men den har jeg sikkert donert vekk til noen som kom seg inn i den. Jeg får kjempelyst til å begynne å strikke nå med en gang. Men kanskje jeg bare skulle begyne med et litt mindre prosjekt. Selbuvotter hadde vært tingen. Har brodert litt på broderiet mitt, men ikke kommet så veldig langt. Alt man skulle gjort hvis døgnet var dobbelt og man hadde like mange armer som en blekksprut.


#567

Photobscura sa for siden:

Greit å begynne med noe mindre, ja! Fanagenseren er jo kjempefin, den ligner litt på den strikkekofta jeg har tenkt å lage meg, bortsett fra at jeg skal bare ha luser og ikke striper.

Legger til en pdf på noen veldig lettstrikka klassisske selbuvotter som jeg har benytta meg av :).


#568

Zincite sa for siden:

Takk, den var spennende. Jeg har lært å "tvinne" garnet når jeg bruker flere farger (i følge min oldemor minst hver 3.maske for at man ikke skal henge seg opp på baksiden - jeg strekker meg til 5 :rolleyes: avhengig av mønster..) men nå må jeg nok trene litt etter å ha sett denne måten å gjøre det på :ja:


#569

LanoGakkGakk sa for siden:

Very Nice!! Nå blir det selbuvotter i julepresang til hele familien neste jul!! :D


#570

Photobscura sa for siden:

Samme her! Har en personlig regel at jeg tvinner tråden om det er mer enn fem masker av samme farge på rad. Da jeg skjønte det, ble alt mye bedre :)

Så bra! De er kjempefine, og som sagt ganske lette å strikke! Det eneste virkelig vanskelige, når man har diagramteknikken på plass, er når det er bare noen få masker igjen, og pinnene tenderer til å fly veggimellom :p.


#571

Photobscura sa for siden:

Noen som skjønner denne oppskriften? Skal man hekle i ... sirkel? Fikk veldig lyst til å lage denne, har noe nydelig tynt petroliumsfarget garn i alpakka liggende.


#572

LanoGakkGakk sa for siden:

Har ikke peiling på hekling, men TAKK for linken. Der var jo litt av hvert. Bare post flere sånne linker hvis du har ;)


#573

Photobscura sa for siden:

Du kan også bli venn med hekleogstrikkeoppskrifter.com på facebook, om du er der :)


#574

LanoGakkGakk sa for siden:

Har pause! Men jeg skal ha det i tankene....


#575

Licota sa for siden:

Du begynner med å lage en sirkel på staver og luftmasker. Også snur du og jobber oppover (bygger på) to sirker over den første slik at det blir en trekanet. Også snur du igjen og hekler tre sirkler bortover. også snur du igjen og hekler fire sikler bortover.. osv. Slik fortsetter det.


#576

sistegang sa for siden:

Det er bare å kaste seg ut i det, ved hjelp av bok, youtube video eller på nettet. Jeg lærte å strikke som 20 åring ved hjelp av ei bok.

Photo: Nydelig den Mariusgenseren.
Det å strikke gensere til meg sjøl igjen er endel av belønninga. Er ikke gøy å strikke størrelse XXXL. Så jeg leiter etter en i bomullsgarn. Har ikke bestemt meg om det skal være flere farger eller bare lacemønster.


#577

sistegang sa for siden:

Jeg strikker trekk til PC'n min akkurat nå. Dette er til den store, nå er det i lillafarger til den lille.


#578

Photobscura sa for siden:

Wow! Så kult, Sistegang!
Ja, da fant jeg to garn i svart eskimo da jeg egentlig lette etter noe annet garn (som på mystisk vis er borte vekk), så da begynte jeg like godt på den hettegenseren! Det går jo så fort! Gleder meg til den er ferdig :D Den er så fiiiin!

Licota, er ikke sikker på om jeg forsto det nå heller :p. Men jeg kan jo kanskje heller spørre igjen når jeg får begynt på det!


#579

Rin sa for siden:

Veldig kult, Sistegang! Det minner meg om at jeg egentlig trenger å lage et trekk til kindlen min, siden den ikke har det så bra i norsk vinterkulde. :p


#580

LineJM sa for siden:

Det var en smule kryptisk den oppskrifta, men for meg ser det ut som du skal hekle rundt og rundt men lage hjørner så det blir firkanta. Står jo at det er firkantet men brukes ved å brette i snipp. *småforvirret. Nesten så jeg må prøve for å finne ut av det. Har bare ikke noe egna garn akkurat nå.


#581

tullemor74 sa for siden:

Morsom tråd :)
Jeg strikker og syr en god del...nå for tiden går det mest i fleecekjoler i forskjellige farger til barn 0-4 år (bildet, er den siste jeg sydde til lille prinsessa mi til jul). Har også sydd en rekke MeiTai`er, vognposer, luer, gensere, kosedresser og bukser.


#582

LanoGakkGakk sa for siden:

Knallfin!!! :)


#583

katten sa for siden:

Den var jo bare kjempeskjønn!!!


#584

tullemor74 sa for siden:

Tusen takk LanoGakkGakk og katten :D


#585

LineJM sa for siden:

Så fin!



#587

aatinka sa for siden:

Det som er genialt med denne er jo at man slipper å tvinne garnet - for om man tvinner så bør man tvinne samme vei hver gang, og da får man jo litt av en garnvase til slutt. Hvis man ikke er flink til å tvinne opp hele tiden da. Det blir helt som tvebandstrikking...


#588

aatinka sa for siden:

Så fiiin!! Jeg blir så imponert over de som klarer å trylle frem sånne fine plagg med symaskin...


#589

SusanG sa for siden:

Det var jo ei utrolig dårlig oppskrift...:p Men sjalet ser Fint ut. Du skal hekle det i en frikant ja, som en stor bestemorsrute.Regner med att du begynner med 3 luftmasker (=en dobbeltstav) lag så 1 dobbeltstave til (to dobbeltstaver, fem luftmasker (Ser det ut som på bildet) Gjenta 3 ganger til og avslutt omgangen med ei kjedemaske i tredje luftmaske. Regner med att du så må lage 3 luftmasker, 1 dobbeltstav over de i forrige omgang, fem luftmasker, en stav om luftmaskebuen i forrige omgang, 2 dobbeltstaver over de to fra forriger runde. Fortsett omgangen ut. Så øker du sikkert sånn hver runde til du når den størrelsen du vil ha.

Altså en stav om luftmaskebuene fra foregående omganger. Så først har du ei rute, Så blir det to, neste omgang blir det tre ruter mellom dobbeltstavene osv osv

Men det fins nå utrolig mange fine oppskrifter der ute til vanlige trekantsjal. Kansje greit å finne en orntlig oppskrift! Det er nydelig å lage sjal i englemasker også! :)


#590

Photobscura sa for siden:

Takk takk! Dette ga mer mening! Jeg har hekla sjal i "fiskenetting" før, men bare bortover, og jeg fikk så utrolig lyst på akkurat dette. Men nå tror jeg at jeg skal få det til :).


#591

Zincite sa for siden:

Det har tatt tid, men nå har jeg montering og halskant igjen på denne. Jeg er litt stolt av å ha kommet så langt selv om det ikke gikk veldig fort. Så legger ut bilde nå :) og tror det gjør at jeg får ut symaskinen i dag. Da kan jeg begynne å montere og bli ferdig i løpet av helgen i alle fall. Er noen (.....eller helst mange) tråder å feste.

Så her er skryte/motiveringsbilde:


#592

jegerjenta sa for siden:

Så fin den var da:ja:


#593

Photobscura sa for siden:

Wow, Zincite! Og så utrolig jevnt du strikker!

Jeg har jo glemt å fortelle at garnbloggen min er oppdatert! Og den skal ganske snart oppdateres enda mer! :)

Se HER!


#594

Zincite sa for siden:

Tusen takk begge to :)
Sleit litt med jevnheten på ermene da jeg skiftet fra stømpepinner til ermpinne, så rakk opp litt og fikk justert - så det ble bra til slutt.

Siden jeg ikke har strikket genser på ca 20 år er jeg litt spent på montering. Vet det går bra, men synes det å klippe opp er litt skummelt :ja:

Nå skal jeg inn å sjekke garnbloggen din Photo. Jeg tenkte å la meg inspirere av strømpene dine. Sliter med å få lange nok sokker - har kjøpt overkne sokker, men de ender stort sett som knestrømper. Så spørs om ikke det er et prosjekt etterhvert.


#595

aatinka sa for siden:

Så fin genser! Det går som regel greit å montere så fort du har fått begynt. Det verste er vel å få frem symaskina :p

Mønsteret var veldig fint strikket, skulle ønske jeg kunne få det til sånn...


#596

Petit Fleur sa for siden:

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å forstå en strikkeoppskrift?

Jeg strikker noe som kalles for djevellue. Det er rillestrikk og aller først skal jeg strikke 20 pinner slik at det blir 10 riller. So far, so good. Men så står det:

" Strikk videre slik: Begynn pinne 1. ny (ny betyr ny retning) i den siden som garnenden henger i oppleggskanten."

Jeg skjønner ikke hva det menes med ny retning. Skal jeg felle av og begynne å strikke i oppleggskanten......?

Takk for hjelp!


#597

KarMa40 sa for siden:

Den var kryptisk !?

Men siden du skal begynne i oppleggskanten, strikker du liksom fra toppen av hodet? Og så skal du strikke mot andre siden?

Djevelluen er tøff, da:)


#598

Petit Fleur sa for siden:

Ja, det er noe sånt jeg ser for meg. Men syntes at det i så fall kunne vært litt bedre forklart. Bildet i oppkriften er tatt fra siden, så jeg får ikke sett om det er en kant oppå luen, for det vil vel bli det om jeg gjør det på den måten?

Må jeg altså felle av der jeg er nå, plukke opp masker i oppleggskanten og strikke andre veien? :confused: :o


#599

Huldr sa for siden:

Kanskje du kan legge ut litt mer av oppskriften? Blir kanskje lettere å forstå når man ser det i sammenheng :)


#600

Echo sa for siden:

Åhh, den røde og hvite barnekjolen! Den kunne jeg tenkt meg til meg selv:D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.