< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

#401

katten sa for siden:

Då er den sendt, Photo.
Lurer du på noko, så berre spør.


#402

Photobscura sa for siden:

Ja, jeg har fått den! Takk takk :D. Med de to oppskriftene, og det bildet av den voksenlua jeg fant på nettet, så vil jeg tror jeg får det til!

Hoho! Jeg strikka nesten ferdig en egenkomponert selbuhodeskallevott i dag! Den store nedturen kom da jeg var så langt at jeg skulle felle av , og oppdaget at jeg hadde rota det til da jeg la til masker for tommel, og presterte å sitte igjen med fire masker for lite på innsida av hånda ... :o. Jeg har rekket opp igjen, og er godt på vei allerede, men veldig irriterende der og da.

Men det synes jo i grunn ikke så godt på bildet av forsida.
Her er den! Stolt :D


#403

Huldr sa for siden:

Den var kjempekul! :)


#404

Photobscura sa for siden:

Takk! Jeg er meget tilbøyelig til å være enig ;). Det eneste som avslører at den er strikket feil, er at de remsene som følger kantene på selbuvotten hele veien opp ikke synes. Bra jeg oppdaget det før jeg var HELT ferdig, da. For mot slutten av fellinga er det mye klirring i pinner, for ikke å snakke om ukvemsord :p.
Legger ut nye bilder når de er helt ferdige! Lager også et par til meg selv, streite med vanlige selburoser, og er ferdig med den første, ettersom jeg faktisk begynner å bli redd for å forfryse fingrene mine i de patetiske små pulsvantene jeg går med. De er svarte med vinrødt mønster!


#405

Huldr sa for siden:

Ja, de så litt smale ut, men det blir sikkert bra når du får fiksa det. Har sett mange hodeskallevotter før, men det er artig å lage sitt eget mønster, da!


#406

Photobscura sa for siden:

Ja! Nå som jeg begynner å bli vant til å strikke med to tråder og telle masker, så går det overraskende fort. Men kanskje litt fort, ettersom jeg presterte å gjøre en såpass graverende feil :p.


#407

Furine sa for siden:

Så vanvittig kul, Photo!

Eg prøver å få ferdig strikkalua mi, som eg måtte rekke opp igjen fellinga på, fordi det berre vart krøll og rot når eg skulle vere rask og gjere den ferdig før eg reiste til Norge sist fredag. Hastverk og alt det der. :rolleyes: Skal prøve å få tatt bilete når den er ferdig.


#408

Supera sa for siden:

Haha, kult!


#409

Photobscura sa for siden:

Ja, da er mariuslua mi ferdig! Jeg strikket den i ca "militærfarger", da det er julegave til min svoger, kapteinen :D. Ja, og så elsker han militærfarger sånn til hverdags også, da.
Takk til katten for diagram og oppskrift, måtte improvisere litt, for jeg ville ha den som det bildet jeg la ut tidligere. Jeg er riktig så fornøyd!


#410

Furine sa for siden:

Den blei kjempefin, Photo!

Tenk om eg hadde vore flink til å strikke etter mønster!


#411

Photobscura sa for siden:

Takk takk! Nå gleder jeg meg til å begynne på diagrammet på mariusgenseren min, for nå har jeg jo fått testa det, og jeg strikker mye mindre stramt med to tråder nå enn jeg gjorde de første gangene jeg prøvde :).
Vel, jeg begynte å lære meg å strikke etter mønster for kanskje et år siden etter å ha strikka på frihånd etter fantasien i minst tjue år. Fikk mye hjelp med min mor som telefonmentor for å knote meg gjennom oppskrifter i starten, forsåvidt (så fikk jeg også bruk for handsfree på telefonen, kjekt ;)), men det er jo bare en øvingssak :). Nå føles det jo som jeg har fått en slags nøkkel, og at det ikke finnes noen grenser for hva jeg kan strikke :).


#412

Licota sa for siden:

Wow, den Mariuslua ble jo sååå kul! :D


#413

katten sa for siden:

Den vart jo berre kjempetøff, Photo :D


#414

Licota sa for siden:

katten - oppskriften du sendte, er det den oppskriften til pannebåndet i klassikere-heftet til sandnes?


#415

katten sa for siden:

Nei, eg sendte både oppskrift på barnelua og voksne lua frå klassisk heftene.
Barnelua har mykje mønster, mens voksne lua har litt mindre.


#416

Photobscura sa for siden:

Jeg måtte kutte litt på diagrammet for ellers hadde det blitt finlandshette uten hull til øyne og munn :p, og beholdt akkurat like mye som det er på den jeg la inn bilde av, og så går ikke første mønsterdelen opp, altså det jeg har strikka med olivengrønn, på den biten hvor det er to masker i oliven og to militærgrønn i "tagger", så da fikk de to siste taggene tre masker i seg, i stedet for to. Om noen vil ha hele oppskriften jeg endte opp med å komme fram til så er det bare å spørre!
Ellers var det plankekjøring! Ikke minst kjempegøy å strikke! Og taaaakk for komplimenter :D.


#417

Huldr sa for siden:

Ja, flott lue! Gjorde seg i militærgrønt :)

Jeg snek litt på bloggen din, Licota ... :rodme: Du har jo lagd en aldeles nydelig Mariusgenser! Digget fargene, kjempefin! :)


#418

jegerjenta sa for siden:

Jeg syns det er bedre å strikke mønster enn bare ensfarget rettstrikking. Ensfarget blir så kjedelig, og det øker liksom aldri. Med mønsterstrikk så går det liksom fortere og jeg ser at det øker for hver omgang:D
Lykke til med mariusgenseren :) Jeg har strikket opptil flere av dem, men det begynner å bli lenge siden nå :D


#419

Photobscura sa for siden:

Ja, det har du rett i! Særlig første gangen man strikker noe, det er som trylleri å se diagrammet tre fram! Men jeg er jo en multitasker, da. Å se på film mens jeg strikker (som er av mine favorittaktiviteter om dagen, tydeligvis) er noe jeg elsker, og det lar seg ikke lett gjøre med diagrammer, med mindre de er veldig repetetive.
Men jeg skjønner veldig godt hva du mener, for jeg strikker en a-forma barnekjole i alpakka nå, og det er seks fellinger hver 17. runde ca, og garnet er supertynt, og det er i grunn temmelig kjedelig! Men snart er det ermehulssfellinger og kontrastkant og what not :D!

Strikker forresten denne i mørk litt spettete petroliumsfarga alpakka. Skal hekle kontrastkant i svart, og et par tre svarte blomster som jeg skal montere på :). Blir spennende å se resultatet!


#420

Rin sa for siden:

Flott mariuslue! Tør ikke helt å prøve meg på diagram-mønster selv ennå, selv om jeg vet jeg har gjort det før, da vi strikket luer på barneskolen. :p

Jeg troor mitt neste prosjekt blir å strikke denne til meg selv. :) Bare lurer litt på fargene... jeg liker grått, men kunne godt tenke meg å ha den litt mørkere, egentlig.


#421

Photobscura sa for siden:

Ah, flott! Eller, det ble litt vel mye sjatteringer for min smak, men jeg har faktisk lett etter et utgangspunkt til en strikkegenser, og den MÅ gå inn i livet, ellers ser jeg ut som en sekk poteter :p, så jeg er nå uansett takknemlig ;).
Hva med å strikke den i koksgrå?


#422

Echo sa for siden:

Den kjolen har jeg siklet på også. Utrolig fin!!


#423

Camomilla sa for siden:

SUPERKULE!!! Sånne må jeg også strikke, kjenner jeg :D Vil du dele oppskriften med deg?


#424

camryn sa for siden:

Den driver eg på med! Snart ferdig til og med.
Strikker den i bruntonar, og med eit anna garn til toppen. Det som er brukt i oppskrifta var skikkelig glinsete og det ville eg ikkje ha. :o

Har ellers bestilt, og fått, garn til klukkakjolen i svart. Gler meg!


#425

Mille89 sa for siden:

Hallo! :)
Hver jul får jeg et lite "strikke"-kick. Aldri veldig avansert, men som regel noen skjerf og slikt. I år ble det et skjef to luer og et par tovete tøfler. Men alt som gave såklart. Kanskje jeg skulle finne noe som jeg kan strikke til meg selv? Den kjolen over her var ikke dum!

Men ang. toving. Er det noen som har tips? Jeg strikket halvveis med oppskrift, og tenkte at dette ville jo passe til min bror som bruker str 44 eller noe slikt. Ender nå opp med å gi disse til lillesøsteren på 3 1/2 år:p Neste tøffler ble aaalt for store til hvemsomhelst. Er det bare å prøve seg frem eller finnes det noe tips og triks for å kunne beregne utfallet (sett at man ikke har oppskrift med gitt garn å følge).

God jul til alle fra mille :rolleyes:


#426

katten sa for siden:

Då er eg ferdig med julegåvene for i år. Og slik vart nokon av dei :)


#427

Furine sa for siden:

Så fine, Katten!
I gleda over å ha systera mi på besøk, så greidde eg å gløyme å ta bilete av alle klutane eg har laga...:o Utruleg altså....


#428

Photobscura sa for siden:

Så sånn i forbifarta at noen spurte om oppskrift på vantene mine. Send meg en pm med epostadressa di, så fikser jeg biffen :).


#429

TrillTrall sa for siden:

Jeg pleier å tove dem på 40 graders kortprogram i vaskemaskina, da blir de vanligvis ikke så tovet at de blir knøttsmå, om de fremdeles er for store så vasker jeg dem en gang til. Gjerne med et par tennisballer i maskina samtidig. De kan også strekkes en str eller to om de blir litt små, men å strekke fra str. 3 år til str. 44 er nok verre... :D


#430

katten sa for siden:

Takk Furine :-) Kom på det i siste liten, idet eg skulle til å begynne innpakkinga :-)
Du fer spørre dei som fer klutane, om dei kan sende deg bilde av dei :-)


#431

Photobscura sa for siden:

Så flotte ting, Katten! Du er jommen flink!


#432

katten sa for siden:

Takk takk Photo.
Må si at eg stort sett har laga gensere eller duka. Så det er fyste gongen eg prøve meg på alt detta andre :-) Men skal si det var gøy , og gjekk kjapt unna :-)


#433

senorita sa for siden:

Den duken var jo bare helt råflott :o Jeg er så dum med håndarbeid jeg, fatter ikke at man kan lage sånt jeg .. :D så imponert :D


#434

senorita sa for siden:

Jeg har laget kaker i dag.. stress.. og ikke i form, så det var tungt å kna inn fargen i marsipanen.. helt knekt idag :-o Ikke bra å gjøre sånt når man er syk, merker jeg.. Men jeg hadde lovet ferdig kake så.. Og beregnet for dårlig tid, og for lite kakefat, men men. Hun var heldigvis fornøyd.. :)

bildr.no/view/786761

bildr.no/view/786762

siste skal liksom være upsy daisy... :p


#435

Supera sa for siden:

Den første var fin og den andre var dritkul! :snill:


#436

senorita sa for siden:

Takk :D


#437

Camomilla sa for siden:

Rålekre kaker! Rene kunstverk - du er flink :D


#438

Photobscura sa for siden:

Er det noen her som har oppskrift på babymariusgenser (typ 6-9 måneder) med rundbole ..? Prøver å konstruere en selv her med diagram som jeg alt har og litt diverse opskrifter, men så blir jeg så usikker på det med fellinga, om det roter til mønsteret ...


#439

katten sa for siden:

Har vanlig mariusmønster str 6-9 mnd.
Måtte sjølv trikse og mikse for å få til rundbol til vesla mi i str 5 år. Men det gikk :)


#440

Photobscura sa for siden:

Jeg får oppskrift nå på en i str 1 år, så da bare improviserer jeg meg derfra, men takk! :)


#441

katten sa for siden:

Lykke til :D Det går sikkert bra :D


#442

Photobscura sa for siden:

Takk takk! Greia er jo at jeg alt har begynt på genseren (har regnet ut på at diagrammet stemmer på maskeantallet, men tok ikke med i regninga at man skal felle før de kryssene ... Sukk). Så det er mulig jeg kanskje trenger din ekspertise ytterligere, om jeg skulle slite :snill:


#443

katten sa for siden:

Det er berre å spørre :) Når du kjem til kryssene så må du sjekke at det maskeantallet du har att lar seg dele med 18. Då er du safe, og kryssene stemmer :)


#444

Photobscura sa for siden:

Puh, jeg var så heldig at alt stemte, masketallet jeg har nå (begynner på de "taggene" før jeg feller av for ermer) var delelig på seks, og antall masker jeg sitter med når ermene er på er det samme som i oppskrifta jeg fikk. Den oppskrifta er til 1 år, men jeg strikker med tynnere garn og pinner.


#445

LanoGakkGakk sa for siden:

Har bestemt meg for å ta opp igjen gamle kunster. Har ikke hatt noe håndarbeid på sikkert 20 år, så det er vel på tide å finne frem noen strikkepinner e.l. før lærdommen går tapt. GLEDER meg. Er veldig ajour på alt mulig for tiden, så nå har jeg faktisk tid innimellom også, der jeg med god samvittighet kan 'kose' meg med håndarbeid, en god bok, en film eller annet. Denne tråden skal jeg jammen meg tråle :-)


#446

bettylue sa for siden:

Hei! Så fin tråd! Er det noen her som er på sykroken.no? Jeg er nyvervet og nyfrelst i søm :p. Syr nå kjoler til datteren min i 1.klasse og skal prøve meg på en hjertekjole i ullfilt til meg selv snart. Ellers strikker og pjoner jeg en del, men nå altså er det symaskinen som går varm. Kjempemoro! Masse nyttig på sykroken. Jeg er Zizzi der om du titter innom å hilser på :rolleyes: (Krever registrering). Skal fylle på albumet mitt etter hvert som kreativiteten skrider fram :geip: , men altså litt ny enda.

Synes det er flott og inspirerende å se hva andre har laget, takk som deler! :blomster:


#447

katten sa for siden:

Så bra.
Tenkte eg skulle prøve meg på den, eg og :)
Kjenner ei lita nyfødt som eg tenkte eg skulle lage noko til :)
Kva slags garn brukar du?
Tenkte eg skulle prøve meg med Dale alpakka garn. Det er ganske tynt, alla baby ull, men mjukt og deilig :)


#448

Photobscura sa for siden:

Det er faktisk det garnet jeg bruker :).


#449

LanoGakkGakk sa for siden:

Er det sånn at dere sitter på trimsykkelen eller går på tredemøllen og sånt mens dere strikker, eller? :)


#450

Photobscura sa for siden:

:lol:! Ikke jeg. Men jeg er ganske sedat av legning, så det blir nok mest film til strikkinga, ja!


#451

katten sa for siden:

Nice :) Kva slags farger bruker du? Eg har noko rosa og lilla liggande, men må handle inn kvitt :)

Hehe, langt ifrå. Men eg strikker kor gong eg sit stille :) Anten eg ser på film eller lignande :)


#452

Photobscura sa for siden:

Denne gangen helt klassisk; marine, hvit og rød.


#453

katten sa for siden:

Tenkte klassisk eg og, men så har eg så mykje garn att. Også er det jo til ei lita jente, så då vart det rosa og lillafarger. Men trur eg skal bruke veldig lys lyserosa som mønsterfarge. Har ikkje heilt bestemt meg enno.
Kor mykje garn av hovedfargen har du brukt? Lurer på om eg har nok. Men alpakka er jo mykje drøyar garn enn feks heilo eller lerke.


#454

Photobscura sa for siden:

Denne er også til ei lita jente, men mora vil ikke ha noe rosa, hvilket er heeelt greit for meg, og hun er også veldig retro-orientert, så jeg tror nok klassikeren vil falle meste i smak :). Jeg hadde uansett litt marineblå alpakka liggende, så ...


#455

katten sa for siden:

Eg har eigentlig ikkje spurt mora :D

Tenkte det skulle væra ein overraskelse. Håpe ho ikkje er skikkelig anti-rosa :)


#456

Photobscura sa for siden:

Ikke jeg heller, dette er en overraskelsebarselsgave. Men jeg kjenner henne veeeldig godt ;).


#457

katten sa for siden:

Ho blir heilt sikkert kjempeglad!


#458

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg har liksom aldri fått dreis på syingen etter at jeg kjøpte symaskin for mange år siden. En drittmaskin som aldri har fungert helt som den skal. Leverte den inn en gang, og de fikk meg til å føle at det var jeg som var idioten. Jeg har bestemt meg for å forsøke å spare til en ny symaskin. Noen anbefalinger?


#459

Carisma sa for siden:

Man trenger knapt spare til maskin lenger, de har blitt svinebillige! Min mor er kresen på maskiner (har holdt kurs o.l i mange år), og selv hun sier man får fult brukbare ting til 7-800 kr nå.


#460

Furine sa for siden:

Systera mi kjøpte seg nettopp ei japansk ei, Janome heiter dei visst. Ho skryt av den i alle fall.


#461

LanoGakkGakk sa for siden:

Okey? Det høres jo lovende ut. Men hva er brukende til den prisen da montro? Jeg trodde jo jeg kjøpte en brukende maskin sist jeg investerte, men den gang ei... Setter veldig stor pris på om du har muligheter til å svare på (sjekke opp i) det... :)


#462

Carisma sa for siden:

Jeg har ikke stålpeiling altså. Selv har jeg en 25 år gammel Pfaff som freser, ryker, spinner og kommer med andre umotiverte påfunn. Men til jul fikk jeg en AEG, siden mamma ble lei klaginge om den gamle :D Har ikke testen den nye enda, men den var helt fint å sy opp et par bukser med hvertfall (sammenlignet med Pfaffen er jo ALT bedre :lol:)


#463

Photobscura sa for siden:

Om du får hendene dine i en brukt Husquarna 2000, har du en maskin for livet! Den trenger i beste fall bare å smøres litt nå og, da.
Jeg har prøvd mange forskjellige typer opp igjennom, og ingen slår min Husquarna fra sekstitallet :D. (Men den veier et tonn ..!)


#464

Furine sa for siden:

Eg har ei 60-tals Singer-maskin. Har "anneksert" den frå bestemora til sambu. Den funkar den altså, eg er berre ikkje så flink til å sy. Systera mi hadde først ei Singer av komtrent samme kaliber, men truleg litt større, men minst like gamal, og så fekk ho enda ei av same sort, arva etter ei tante av mannen, og så fekk begge problem med akkurat det same, tannhjulgreier som døde inni der. No er det visst Janome for alle penga.


#465

Photobscura sa for siden:

Jeg har faktisk investert noen høvdinger på å justere og reparere maskina mi. Min farmor som jeg arvet den av hadde visst aldri smørt den en gang. Men den går altså som en klokke! Bruker jeg den mer enn tre ganger i uka, så holder det med en månedlig liten skvett symaskinolje inn i spolerommet, og råkjøre litt med pedalen i bånn for å fordele olja.


#466

Licota sa for siden:

Jeg kjøpte min symaskin på [url]www.symaskiner.no/shop[/url] :). Den heter Janome MyStyle 100 og jeg er kjempefornøyd. :)

De selger også demo-modeller/brukte symaskiner. Jeg ville uansett lagt et par lapper i en ny symaskin.


#467

Carisma sa for siden:

Men hvis man følger med litt nå om dagen kan man finne de som vanligvis ligger på et par-tre lapper til rundt tusenlappen :ja: (Takk gud for januarsalg! :D)


#468

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg er kjempefornødy med mamma sin oldgamle blytunge Bernina maskin, men hun har nok ikke tenkt å bytte den ut... Har også sett på Finn noen ganger, men der har det stort sett vært gamle Singer sveivemaskiner som har vært til salgs, og det har jeg faktisk. Kanskje jeg skal ta den frem og sveive sammen noe!? Den fungerer nok uansett bedre enn den elektriske jeg har. Uansett tror jeg at jeg skal spare bittelitt før jeg kjøper en ny. Men det vikigste er altså en finne en GOD maskin, som faktisk er interessert i å sy og ikke bare 'lage bråk'.


#469

jegerjenta sa for siden:

Ser dere diskuterer symaskiner. Jeg har en Huskvarna som jeg kjøpte for ca 15 år siden. Aldri vært noe tull med den. Og jeg syr til tider veldig mye. Hadde ei Elna før det som jeg slet ut i løet av ca 10 år. Den var det bare tull med.

Men jeg ønsker meg egentlig en Janome med masse forskjellige sømmer på.............


#470

LanoGakkGakk sa for siden:

Min symaskin som ikke funker, og som egentlig aldri har funket helt, er en Elnita, som vel er 'lillesøsteren' til Elna eller noe sånt. Den er i hvert fall elendig!!! :_oppgitt:


#471

jegerjenta sa for siden:

Husqverna er ihvertfall i en helt annen divisjon:D


#472

Photobscura sa for siden:

Husquarna er etter min mening Rolls Roycen blant symaskiner! :D


#473

Supera sa for siden:

Jeg har begynt å samle litt materialer til å lage et stort kattestativ som skal gå opp til taket. Kattestativ er jo svindyrt i Norge. Det er mulig jeg overvurderer mine evner, men jeg tror ikke det skal være så vanskelig å lage. Mens snekkeren er i huset mitt, så har jeg tilgang på masse verktøy og maskiner. Stoffet kan f.eks. festes med krampepistol, tror jeg. :snill:

Dette er ting jeg har funnet så langt som skulle kastes/brennes:

  • De gamle innebygde skapene på loftet hadde noen sponplater og noen planker limt sammen til plater som jeg kan bruke til plattinger og kanskje også for å lage ett hus
  • Metallkurver som kan kles med pute og stoff, og så er det en seng
  • Gammel vannledning (tror jeg det er) kan lages "hengekøye" av (de må jo få trent litt balanse også)
  • Tjukk hyssing skal snurres rundt stolpene slik at kattene kan kvesse klør
  • Skinnfillene jeg fant tror jeg at jeg lager baller av som henger i hyssing og kanskje kler noen av etasjene med det også.

Jeg mangler stoff til å kle sponplatene med, og så skal jeg spørre om snekkeren kan bestille noen stolper i passende diameter og ett stort rør som de kan ligge i.

Jeg vet ikke hvordan sånne stativ vanligvis er laget, men jeg tenkte å lage det slik at det kan skrus fra hverandre hvis det en gang skal flyttes.

Jeg har ikke laget noen tegning enda. Spørs hvilke deler jeg har liksom. Men jeg gleder meg til å lage! Tror jeg har fått med lillebror på prosjektet.


#474

Licota sa for siden:

Det høres kjempebra ut! Men jeg ville nok brukt hemp-tau i stedet for hyssing? Eller?


#475

Photobscura sa for siden:

Ja, bruk tjukt hemptau, og lim fast! Sånne ting som henger og dingler bør være solide. Zappa har ødelagt et utall allerede, men nå er han ikke så leken lenger, da.
Jeg vet ikke så mye om tilgangen der du bor, men her på diverse utenlandske stoffbutikker finner man en del syntetiske "pels"-stoffer, korthårede sådan, som har nylon i bunn, da med "pels" utenpå. De minner VELDIG mye om trekket som er på mitt klorebrett.
Ellers er det nok lurt å integrere en del sånne litt vanskelige og trange plasser på det, katter elsker av en eller annen grunn sånne nærmest klaustrofobiske steder å sove på (som i det tettpakka klesskapet mitt, eller senga som er typ tolv cm over bakken :rolleyes:).


#476

Supera sa for siden:

Mulig det heter hemptau det jeg fant. Det var ganske grovt i alle fall. Jeg tenkte å snurre det rundt stolpene og lime fast.

Utenlandske stoffbutikker? De har det meste i Stavangerområdet, men kan ikke huske å ha sett noe slikt... Jeg tenkte på sånne "pels"-stoffer, ja. :ja:

Og tenkte på at de skulle få litt utfordringer. Sånn at de må hoppe litt, klatre litt. Katter liker veldig godt huler. Jeg har laget flere provisoriske huler her. De trenger ikke nødvendigvis være så små, men bare det at det er kun en inngang liker de veldig godt. Har lagt en skittentøyskurv på siden på gulvet og lagt ett teppe over slik at den er veldig mørk og lot bare en liten glipe være igjen være igjen fremme.
Sånn en fra IKEA:
Den ble flittig brukt. Den ene katten fødte til og med oppi den. :geip:

Jeg har lyst på ett kult kattemøbel, ikke bare plattinger oppover liksom. Noe slikt som dette, men med enda mer gøye ting:


#477

Photobscura sa for siden:

Blir sikkert bra! Jeg står nå igjen med et gigamonstrum av et stativ som katta kun klorer på de nederste klorestolpene på ... Lurer på å demontere hele greia, så det bare er ett klorebrett igjen.


#478

LanoGakkGakk sa for siden:

Kanskje du skal få deg en ny katt..... ;)


#479

Supera sa for siden:

Du klarer ikke å bygge litt annerledes da?


#480

Photobscura sa for siden:

Hehe, neppe! Det holder med én, i hvert fall når man bor i en leilighet på tredve kvadrat. Ellers har Zappa nok av kompiser i bakgården her, så han får vel både sosialisert seg, og lekt fra seg ;) (På den annen side, så er det i grunn bare å sette en stol utenfor vinduet, så har jeg minst to "nye" katter i løpet av kort tid. Takk og pris er det bare min katt som er såpass stor og har nok spenst til å hoppe de drøye halvannen meterne til vinduskarmen min).

Det blir vel litt det. Altså, den har tre platåer, hvorav ingen blir brukt, KUN klorestolpene, så målet er vel å få til en liten gulvplatting med en av de større klorestolpene og en platting på toppen.


#481

Carisma sa for siden:

Det er da noe, det sære dyret vårt ble personlig fornærmet og nektet å gå inn på rommet klatrestativet stod i da vi kjøpte til henne :rolleyes: Men hun bruker klorepinne festet i veggen da.


#482

Supera sa for siden:

Jeg har bare en liten en med ett nivå, men den liker de godt så den blir mye brukt. Men likevel ikke like mye brukt som toppen av garderobeskapet og toppen av en bokhylle. De liker seg høyt oppe, så et stort kattestativ tror jeg er tingen for dem. Senga mi ligger det som regel minst én katt i til enhver tid. :geip: Måtte sjekke status her nå: To katter i senga mi, en katt på toppen av garderobeskapet, en katt på toppen av bokhylla, en katt i lenestolen og en katt i kattesenga som ligger på varmegulvet i gangen.

Jeg kom forresten på at dette er håndarbeidstråd... Ikke mye håndarbeid på kattestativ-prosjektet mitt... Men pytt sann. :geip:


#483

Photobscura sa for siden:

Vel, jeg strikker pulsvanter til kompisen min nå, så da veit dere det, og vi er på rett spor igjen :p.


#484

Kitt sa for siden:

Er håndarbeid definert bare som strikking, brodering, sying etc?
Er ikke det å lage et digert katteklatrestativ helt selv håndarbeid nok?:p


#485

Licota sa for siden:

Alt man lager og mekker sjøl kan man fint skrive om her! :)


#486

Kitt sa for siden:

Det var det jeg trodde, ja!:ja:


#487

Photobscura sa for siden:

Det var kanskje like mye at det begynte å snike seg bort i katteprat :p:


#488

Supera sa for siden:

Strengt tatt så er håndarbeid definert som strikking, sying, brodering, hekling og sånt.

Phew! Men det er vel noen møbelsnekkere som vil protestere på at vi kaller arbeidet deres for håndarbeid. :geip:


#489

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg hadde nå litt av et håndarbeid i dag med å få vekk floker i pelsen til den ene katten min. Kan sikkert strikke noe fint av all pelsen jeg satt igjen med etterpå :D

Jeg har forresten strikkemaskin....


#490

Huldr sa for siden:

Jeg tror vi praktiserte med litt utvidet definisjon av håndarbeid i den gamle tråden også :). Vi burde kanskje kalle det "håndarbeids-, håndverks- og kunsttråd?" :p


#491

Photobscura sa for siden:

Hva er forskjellen på håndarbeid og håndtverk? Og hva er forskjellen på arbeid og verk? Og hvor kommer den 't'-en i 'håndt' fra? Og bruker man ikke henda når man snekrer møbler? Haha, sorry, det er litt begrepsforvirring i mitt hode akkurat nå, definisjonene er vel der, tradisjonelt sett, men ser man på hva ordene faktisk består av, så vil jeg så absolutt at det å lage et kattestativ kan kalles håndarbeid. Men det er jo mulig å ta den veeeeldig langt da.
kvasifilosofisk

PS: Lanogakkgakk, det er faktisk ei dame som lager garn av pelsen til bikkjene sine og selger ... :_oy:.


#492

LanoGakkGakk sa for siden:

Lurer på om ikke det var en jeg gikk i klasse med i sin tid som hadde en genser av hundehår....


#493

katten sa for siden:

Håndtverk kanskje?! Som i tverr osv?! Hehe.
Det er nok i frå gammalt av når mennene dreiv med håndtverk: Håndverk er en fellesbetegnelse på produksjonsmetoder der man hovedsakelig benytter hendene og enkle verktøy for å forme eller lage et objekt.
Og kvinnene dreiv med håndarbeid:Håndarbeid er en fellesbetegnelse på metoder hvor man lager ting med hendene. Som eksempel kan nevnes strikking, spinning, toving, søm, applikering osv.

Mao, mennene er verk mens me kvinnene er arbeid øh...:o


#494

Licota sa for siden:

Jeg kommer ikke til å bli så streng og si at du ikke får lov til å være her fordi du lager en krakk, eller du syr nytt stoff til lenestolen din, eller lager kattestativ. Her er alt velkommen, selv om det er en lue du strikker eller du hekler en gryteklut. Eller baker kake! Dette er en kreativitetstråd.

Kanskje en moderator skal bytte navnet til "Den store kreativitetstråden"?


#495

Supera sa for siden:

Det var ett bedre navn. :ja: Jeg stemmer for det!


#496

LanoGakkGakk sa for siden:

Jeg liker ordet håndarbeid. Det er liksom litt husmoraktig, og får meg til å bli en myk kvinne som ikke bare tenker på biler og tekniske ting som jeg vanligvis gjør i yrket mitt. :) Kan vi kombinere de to navnene kreativitet/håndarbeid på noen måte? Ikke at jeg har så stor stemmerett kanskje, ny som jeg er. Men navnet var faktisk litt av grunnen til at jeg fikk interesse for denne tråden.... :D


#497

katten sa for siden:

Sier meg einig her :)

Sant det du sier, om at handarbeid handla litt om myk kvinne :)


#498

Photobscura sa for siden:

Ok, bestem dere nå da :p

Eller ... hva med å bare kalle tråden "Håndlaget"? Eeeeller?


#499

Carisma sa for siden:

Jeg ser ikke problemet med å kalle den håndarbeidstråden.
Min fars onkel drev med treskjæring og smijernsarbeider. Vi kaller det håndarbeid også :ja:


#500

Huldr sa for siden:

Jeg bare tulla jeg altså, med dette navnebyttet ... :rodme: For meg kan vi godt kalle alt håndarbeid, men "Den store kreativitetstråden" hadde jeg i grunnen sansen for. Det er jo kreativitet det handler om, og det er kanskje mer en mer inkluderende og lokkende tittel for de som kanskje tenker at de ikke driver med håndarbeid og ikke kan være med her, men som driver med andre kreative ting som f eks scrapping, eller som en i den andre tråden, som var litt i andre enden av håndarbeid kanskje: Bilmekking!

"Håndlaget" synes jeg forresten var en genial tittel! Men kanskje litt vanskeligere å søke på og sånn.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.