< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

#1

Licota sa for siden:

Jeg starter en ny tråd om håndarbeid jeg. Regner med at det er flere enn meg som har håndarbeid som hobby, det være hekling, hakking, strikking, brodering, sying, maling, toving og mye mer.

Her inne kan man skrive hva man holder på med, dagens prosjekter, man kan stille spørsmål om man lurer på noe, man kan linke til geniale sider med oppskrifter/veiledninger m.m.

Om du har lyst kan du jo også skrive litt om din hobby og hvor lenge du har holdt på med den? :)

Da erklærer jeg tråden for åpnet! :D

Nettsider verdt et besøk:

[url]www.pickles.no[/url]
[url]www.garnstudio.com[/url]
[url]www.ravelry.com[/url] - krever registrering.


#2

kennygirl sa for siden:

Hei :) Jeg har holdt på med håndarbeid siden jeg var 6-7 år. Mest strikking, men også hekling og brodering.

Nå skal jeg strikke et babyteppe til ei vennine som nylig har fått en liten gutt.
Noen som har tips om en enkel oppskrift på et hullmønster?


#3

Photobscura sa for siden:

Skal teppet være i hullmønster, mener du?

Det finnes en håndarbeidstråd fra før, men jeg synes faktisk det er på tide med en ny en :).

Jeg strikker og hekler masse! Her er bloggen min (ja, jeg må skifte bilde snart, har slengt hennaparykken for snart et år siden :p).


#4

kennygirl sa for siden:

Jepp :p


#5

Photobscura sa for siden:

Let på garnstudio.com, de har uendelig mange fine og ikke minst gratis oppskrifter! :)


#6

kennygirl sa for siden:

Takk :)


#7

KarMa40 sa for siden:

Man kan finne gullkorn i gamle ukeblader, min mor har funnet en oppskrift på hullmønstret babyteppe og overbevist meg om at jeg kunne strikke den til min egen pode. Men så ble hun så begeistret selv at hun strikket det samme teppe selv, jevnere og finere seff, også til meg. for å være snill altså! Og hun er jo mye flinkere enn meg, bare å innrømme.

Bøyde meg for overmakta, endte med å gi bort mitt til en venninne som fikk barn samtidig.

Og så liker(=husker noenlunde utenat) jeg en barnegenser-oppskrift fra nøstebarn med raglanerm og knapp øverst. Sånn med alle stripene du bare orker å lage:). Og barenklær blir liksom ferdige :rolleyes:


#8

Huldr sa for siden:

Så lurt med ny tråd, Licota! Og ikke minst veldig bra timing for min del, for jeg begynte å strikke igjen for to dager siden etter et opphold på mange måneder.

Jeg begynte enkelt og strikket en oppvaskklut (eller kopptue som det heter på trøndersk) i bomull - dagen etter våknet jeg og tenkte på garn ... Blir litt junkie av dette også, gitt! Antagelig er det flere enn meg som har det sånn, for garnbutikken på Oslo City reklamerer med at de er den garnbutikken med lengst åpningstid. Ser for meg en desperat strikker som fyker ned på Oslo City klokka halv ti om kvelden for å få dagens siste dose :p

Ellers er jeg godt i gang med klut nr to, denne gangen i halvpatent, som jeg ikke kunne fra før. Det er genialt å bruke kluter til å prøve nye teknikker! Såkalte prøvekluter ;)


#9

Licota sa for siden:

Jeg for min del hekler og strikker, og syr litt på symaskin. Skaffet meg symaskin høsten 2009, men vi er ikke verdens beste venner ennå.

Vil forøvrig anbefale [url]www.ravelry.com[/url] for strikke/hekleoppskrifter. Hovedsakelig på engelsk, en del gratis oppskrifter men også mye man kan kjøpe via nett. :) En av de geniale tingene ravelry.com har er at man kan søke opp en garntype, f.eks. sisu, og se oppskrifter som passer det garnet, hva andre har brukt garnet til m.m. Siden krever registrering. :)




#12

1966june sa for siden:

Jeg elsker håndarbeide, mest strikking men har også prøvd meg med hekling. Holder hele familien med sokker. :) Vil anbefale nettstedet : Trådsnella. Fullt av oppskrifter, tips og råd og ikke minst en haug med hyggelige mennesker. :rolleyes:


#13

CosiFanTutta sa for siden:

Trivelig tråd :)

Virkelig fantastiske bilder du lager, Mamma87
Det var utrolig mange der jeg gjerne kunne hatt på veggen!

Jeg er amatør hekler - holder også på med et bestemorsteppe nå og er også mektig lei.....
Heldigvis monterer jeg underveis. En dag med ruter, og en dag med montering :) Anbefales Photobscura ;) Stilige sorte strømper i bloggen din. Den ene sokken jeg har strikket kvalifiserte for høstutstillingen jf sambo

sjekk gjerne bloggen min


#14

Photobscura sa for siden:

Takk for det :)
Ja, hadde jeg visst om at man kunne montere mens man heklet, så hadde jeg nok gjort det :p. Men nå har Licota vært så søt å sende meg oppskrift, så jeg får stå 'an ut, ikke mer enn ca femti lapper igjen, nå!


#15

Photobscura sa for siden:

Ja, og så må jeg skryte av bloggen din, fine ting, altså! Og gud, så flink du er til å sy!


#16

CosiFanTutta sa for siden:

Hvis du tenker på den rosa vesken (med tilbehør) er den IKKE sydd av meg :)
Kan ikke sy i en knapp engang. Jeg har bare fortalt en koselig sydame hvordan jeg ville ha vesken, og tatt ut stoffet.


#17

Photobscura sa for siden:

Ah, ok! Men fin var'n!


#18

Licota sa for siden:

Jeg blir så glad av sånne fine blogger med bilder som viser fram hva man har gjort jeg. Eller fått... Eller planlegger å gjøre. :D Inspirerende!


#19

mamma87 sa for siden:

Tusen takk =)


#20

Zincite sa for siden:

Fikk lyst til å gjøre mye nå. Garnstudio/drops design har jo masse flotte oppskrifter, og det gir kløe :rolleyes:
Har lyst å strikke genser til samboer, hekle pulsvanter som CosiFanTutta hadde bilde av (og lenke til oppskrift til) på bloggen sin.
Har også lyst å strikke og tove tøfler og veske. Og hekle spisebrikker som matcher serviset vårt. Og, og...

I tillegg fant jeg strikkeoppskrift.com med mange gratis oppskrifter.

Har i alle fall bestemt meg for å begynne med gardiner, så det første jeg skal gjøre er å få tilsendt noen vareprøver fra Stoff og stil i Drammen.
Men da jeg tittet på der, fikk jeg lyst å sy klær også :rolleyes:

Og så har jeg ikke malt på lenge, og de flotte bildene til mamma87 fikk det til å boble litt inspirasjon og de ga et ønske om å leke med maling og hvite lerret.

Takk for at dere deler. Har lest gjennom den gamle håndarbeids-showofftråden før, og liker å se hva andre får til.


#21

Zincite sa for siden:

Fikk lyst til å strikke handlenett som gaver også. Det er nesten farlig å begynne å titte så mye :)


#22

CosiFanTutta sa for siden:

Åhhh, de var suuuperfine. Jeg er desverre sånt bygget at jeg må gjøre ferdig noe, før jeg begynner på noe nytt. Bestemorsteppe er straks ferdig.... Liker ikke ufo'er :)


#23

Zincite sa for siden:

Jeg tror det kan være en god måte å være bygget på :) selv om noen ganger må man kunne gi seg selv lov til å slippe noe og gå videre.

I alle fall kan ufo'er ta mye plass og energi om de blir liggende lenge :ja:
Og bestemorsteppet ditt blir veldig flott!


#24

Dilly sa for siden:

Jeg strikker vinhøner :-)

Oppskriften står i heftet Toving Tema 19 fra Sandnesgarn. Gøy å strikke og veldig gøy å bruke.


#25

CosiFanTutta sa for siden:

Takk, takk. Ufo'er stjeler energi, just presis :ja:
Morsom vinhøne, Dilly :)


#26

Kakemonster sa for siden:

Jeg har en hobby som ikke helt er forenelig med lavkarbo, eller ihvertfall ikke om jeg skal spise det selv :rolleyes:

Jeg pynter kaker, og har drevet med det fra ca 2007, begynte litt før, men det "tok ikke av" før da.

Jeg skulle ønske jeg kunne sy og strikke, det er så mye fint man kan lage.

Her er ihvertfall linken til mine greier kaker.barnaland.is ;)


#27

mamma87 sa for siden:

søt den var :)


#28

Supera sa for siden:

Det går an å gjøre flere av kakene lavkarbo. ;) Litt verre med den sukkerpynten da...

Men jeg er imponert! Og jeg startet fra begynnelsen og syntes at kakene var fantastisk fine, og så ble de søren meg bedre og bedre.


#29

Echo sa for siden:

Så morsom tråd! Jeg strikker, hekler og syr men har ofte en tendens til å ikke bli helt ferdig før jeg bare må ha noe nytt. Derfor har jeg holdt på med mer småsaker den siste tiden, som f.eks sokker. Nå har jeg tenkt å lære meg makrame, har så veldig lyst til å lage sånn ampeloppheng som Gerd har vist i journalen/bloggen sin. Kunne tenkt meg å lage sånn til julepresanger også. Men finner ingen oppskrift. Har søkt på nettet og lånt alle bøkene de har på biblioteket. Er det noen som vet om en oppskrift?
Jeg fikk veldig lyst på å prøve meg på det handlenettet også, synes de var kjempefine.


#30

Krøllerellerei sa for siden:

Jeg hekler slumreteppe for tiden, skikkelig evighetsprosjekt, men litt koselig og.


#31

Trh_1977 sa for siden:

Jeg strikker og driver med kortlaging.

Kortene jeg har laget kan dere se her:)

For tiden har jeg to strikkeprosjekter som sitter fast i strikkepinnene... Må bare få det ferdig så mottager kan få sin meget forsinket bursdaggave. Ble bare litt lei av treigt garn og kjedelig mønster... Men resultatet tror jeg blir meget bra! (Bare det blir ferdig...)


#32

Supera sa for siden:

Åh, det ser så kult ut med scrapbooking! Men man trenger så forferdelig mye utstyr for å få litt variasjon... Vet om flere som har brukt tusenvis av kroner på utstyr.


#33

vimsen85 sa for siden:

Koselig tråd. Eg skulle ønske eg huska korleis man strikka. Eg hekla. For tida på ei veske som skal være bursdagsgave til ei venninne. Ho hadde bursdag for sånn tre veke sida :P Men no e den straks ferdig. Har hekla den ut av mitt eget haud. Men den blei ganske bra. Kanskje eg legge ut et bilde når den e ferdig :) Fikk ikkje med alle detaljane eg hadde tenkt. Men eg e ganske fornøyd likavel. Eg skulle ha hekla nåke til en baby som kjem i september. Lurer på om nåken har prøvd seg på babytøfler eller nåke?


#34

Konkelimonke sa for siden:

Så trivelig!
Kjekt å lesa om andre som òg strikkar og heklar og gjer slike "bestemorting"! Ja, for eg kallar det "bestemorting" då eg har lært å hekla av mi bestemor då eg var 4-5år :) Så eg har vore aktiv på heklenåla sia då kan ein sei :)

Utover det har eg gått på kunstskule heile min barndom, gjekk på kunstrelatert line på vidaregåande og kunstline på folkehøgskulen. Min største draum er å ta bachelor i kunst på kunsthøgskulen, men då eg vart mamma måtte eg tenkja yrkesretta... så då vart det noko innan helse- og sosial... men eg har enno kunstdraumen :)

Eg teiknar, målar, elskar trykk (lenolium og kolnålsradering), keramikk er toppers.. ja omlag ALT! Har fått sansen for tredreiing i det siste, og siklar på å kjøpa meg ei dreiemaskin.... hihi ;) Utover det lagar eg sølvsmykker type kongekjede, dronningkjede og slike kjekke ting! No manglar eg berre sølv... må kjøpa meg ein kveil snart!

For tida går det i gryteklutar. Så skal eg hekla eit vognteppe til min framtidige baby - som enno ikkje er påbegynt :) Hehe! Gjeld å vera tidleg ute!

Ein av mine høgste draumar er å ha ei utstilling med teikningane og måleria mine! Fy søren, DET hadde vore KULT!!!! :D

ha ein flotters handarbeidsdag alle saman :)


#35

Idamor sa for siden:

Jeg driver litt med strikking og hekling. Men har hatt pause en laaang stund nå. Ryddet opp i garnet mitt i kveld, og fant da årets OL-genser som nok aldri blir ferdig. Får se om jeg fortsatt på den snart.

Men fant også en del nøster med PT2 garn. Og aner ikke hva jeg skal bruke det til. Forslag noen?


#36

vermundo sa for siden:

Jeg driver også og hekler og strikker litt.. Akkurat nå holder jeg på å strikke teppe til svigermor av et diiiigert nøste hun kom med :)


#37

Licota sa for siden:

Hm, hvor mange nøster er det? Kanskje du kunne strikket deg en vest?
www.hendesverden.dk/handarbejde/strik/gron-vest-3509/ Denne er ikke så vanskelig visstnok. Jeg har tenkt lenge at jeg skal prøve meg på den.


#38

CosiFanTutta sa for siden:

Endelig ferdig! Trenger skryt og klapp på skulderen :)
Har holdt på siden april!! Jeg klarer ikke å begynne på noe nytt før jeg er ferdig med det jeg holder på med, blir stresset av å ha ufo'er liggende :wacko:
Sandnes Alpakka, pinne 3,5, lilla, rosa, grå og hvit


#39

Idamor sa for siden:

Så pent! Slikt har jeg ikke jeg tålmodighet til! Jeg er slik at jeg har 1000 prosjekter, og blir ALDRI ferdig liksom!


#40

Licota sa for siden:

CosiFanTutta: Kjempefint arbeid! Jeg for min del har et bestemorsruter-teppe under arbeid, det er litt sånn kosejobbing for min del. Hekler noen ruter nå og da, sånn innimellom. :)


#41

kennygirl sa for siden:

Nå er jeg snart ferdig med babyteppe med hullmønster. Fysj så lang tid det tar, men blir veldig fint og da :)

Så nå har jeg allerede beggynt å lete etter nytt prosjekt :p


#42

Modezty sa for siden:

Så koselig tråd!

Jeg strikker mye, og hekler litt. Det hender at symaskinen kommer frem også, men det er sånn omtrent hvert skuddår :D

Licota: jeg la deg til som venn på Ravelry. Nicket mitt der er "Iryl"

Jeg har en ren håndarbeidsblogg: www.irylshobbyverden.blogspot.com/

Anbefaler alle som liker å strikke og hekle å registrere seg på www.ravelry.com det er et utrolig fint nettsamfunn for garnglade :)


#43

Licota sa for siden:

Så koselig! Og så mye flott du har laget! :) Kjempefin blogg.


#44

vermundo sa for siden:

Fantastiske sjal du lager :love: Jeg har hatt litt trøbbel med å følge oppskriftene på engelsk :o Elsker vanligvis språk, og skriver på engelsk hver dag, men jeg merker at jeg mister inspirasjonen når jeg skal lese "strikketekninsk" engelsk, og lager min egen oppskrift istedenfor
Fargevalgene dine synes jeg var aldeles nydelige også


#45

Zincite sa for siden:

Da er det ingen fritidsproblemer for meg fremover. Har i dag kjøpt garn og nye rundpinner for i overkant av 800 kr.
Jeg har ikke klart å bestemme meg for hvilken genser jeg skal strikke til min kjære, men da linken til denne ble lagt ut i en annen tråd i går - så ble det slutt på valgets kvaler.


#46

Licota sa for siden:

Ja, da har du nok å gjøre. :D


#47

Photobscura sa for siden:

Jeg er litt stolt, for jeg er egentlig ikke så erfaren med strikkemønster, men jeg har strikket to av denne, og har nettopp begynt på en tredje en, improvisert i størrelse ett år, ettersom originaloppskriften kun går ned til to. Spennende:

Om du trykker på bildet, kommer du inn på bloggen min :).


#48

Zincite sa for siden:

Du skal være stolt, den var veldig fin :)


#49

Photobscura sa for siden:

Takk takk! Jeg skal strikke en i ull til jul til niesa mi på to, i brun og orange (søstra mi er søttitallsfantast :p) med hekleblomster på! :)


#50

Kanutten sa for siden:

:heia: Så flink du er!!! Jeg har strikket to grytekluter.. med store hull som ikke skulle være der..


#51

Imp sa for siden:

Jeg strikker en del for tiden, er nettopp ferdig med Nøstebarn sitt ribbestrikkede sett med genser, bukse og lue til Snuppa. Nå ligger det i barnehagen, klar til bruk.

Venter på boken Myk Start, der er det oppskrift på en sparkebukse jeg har inderlig lyst til å strikke. Håper den kommer fort!

WOW så mange fine kaker!!! Du er en skikkelig kunstner jo. Skulle ønske man kunne bestille på nett altså. ;)


#52

Mammamiia sa for siden:

Så morsom og inspirerende tråd! :)

Jeg er strikkoholiker, har vært det siden jeg var fem, - sånn ca.... Hekler litt innimellom og.
Det er stadig nye prosjekter på gang her... Akkurat nå holder jeg på med en tunika til meg selv - og haugevis med sokker til barnebarn som går i barnehage.

Velkommen innom for en titt i bloggen min, så ser dere selv hva jeg pusler med. www.mormorsverden.blogspot.com


#53

Ethewia sa for siden:

Åå, håndarbeidstråd, så koselig! ^^

Altfor lenge siden jeg har gjort det nå, men er glad i å strikke og hekle. Aller mest hekle, men synes det er lettere å finne kule oppskrifter til strikking. Er på Ravelry, forøvrig, som jeg så var nevnt her. Og jeg stemmer i anbefalingen, det er en fantastisk side. :)

Og apropos, jeg har blant annet hekla noe som i teorien skal bli boller/skåler. Men jeg trenger selvsagt å stive dem opp for at de skal bli det. Noen som har erfaring med dette? Har hørt at det går an å bruke sukker og vann?


#54

Photobscura sa for siden:

Mamma brukte det for å stive opp noen heklede diademer, problemet er jo bare at det ikke tåler noe særlig med fuktighet. Men du bør koke ut sukkeret i vann og kjøle av før du dypper i, ellers smuler det. Ellers vet jeg at bestemoren min brukte skummetmelk til å stive duker med. Det skal finnes noe slags spray å kjøpe også, mener jeg.


#55

Ethewia sa for siden:

Jøss, skummamelk faktisk. Den var interessant. Har titta på en slik spray, er bare usikker på om jeg gidder å bruke penger på det, har ingen planer om å hekle noe mer som trenger stivelse. Jeg tror jeg skal prøve meg på sukkervannet, jeg.

Takker.


#56

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig! Og det som er greit, er at det jo bare er å vaske ut ;).


#57

Ethewia sa for siden:

Haha, det tenkte jeg faktisk ikke på. Da er det jo absolutt ingen grunn til å ikke prøve. Great! :D


#58

Imp sa for siden:

Melis og vann!! Tror det funker dårlig med sukker.


#59

Ethewia sa for siden:

Melis? Jeg har ikke tenkt til å froste saken. :p Jokes aside, vil ikke det kreve mye melis, og dermed gjøre heklatingen liksom lysere? Eller er det slik at det skal kokes, og det da blir gjennomsiktig? Jeg har ekstremt lite kjøkkenerfaring, så jeg har ikke peiling på slike ting, hehe.


#60

Photobscura sa for siden:

Sukker fungerer perfekt, så lenge man varmer vannet, så sukkeret løser seg opp. Selvfølgelig kan man bruke melis også, men hva er melis? Knust sukker ;).


#61

fridr sa for siden:

Jeg strikker, tegner og maler, lager alt mulig rart av småting og syr på maskin og broderer. Får bestandig masse rare idéer om småting jeg kan lage. Alt går i perioder!
Strikka veldig mye på en Fanakofte i rosa og hvit til meg selv i sommer, men la den bort. Den SKAL bli ferdig, for den ER så fin!
Har flere prosjekter liggende rundt omkring... Må vel sette meg ned en dag. Håper jeg får "ånden" over meg :p
Hadde hobbyblogg en gang, da jeg var "deprimert"... Jeg var ikke deprimert, bare mamma som sier at jeg var det. Jeg sov mye, gadd ikke tenke så mye, og satt hjemme og skapte ting istede for å gå på forelesninger! Strøyk på to av tre eksamener, men hadde det veldig fint, fordét! (Tok dem opp igjen, da :p)
Lagde utrolig mye rart og blogget om det. Sletta bloggen, for jeg syns den var for kjedelig, rett og slett... Kanskje jeg må starte opp igjen. Blogging kan jo og være en kreativ hobby :)
Har gitt bort mesteparten av det jeg har produsert. Så Fanakofta er en liten belønning til meg selv :)
Kan ikke hekle!


#62

vimsen85 sa for siden:

Eg har laga den her i gave til ei venninne. Blei ikkje heilt fornøyd, men hadde ingen oppskrift og har ikkje hekla så lenge. Så sånn alt i alt har eg vel vært ganske flink :P Eg skulle ha hekla nåke til babyen til søskenbarnet mitt. Ho skal ha den her mnd. Spørs om eg må begynne på nåke i str. ett år, eller nåke :P


#63

Imp sa for siden:

Hekle en søt lue da vel =) De har oppskrift på et fint kronepannebånd på drops.


#64

Licota sa for siden:

Veska ble kjempefin, vimsen85! :)


#65

TrillTrall sa for siden:

Husets unge dame har "bestillt" laaaange ullstrømper og den bløte mor har sagt ja. Men jeg husker med gru vår barndoms lange skistrømper som alltid skled ned dersom nikkersen ikke var stram nok under kneet. :) Hvordan hindre det med ullstrømpene? For de skal være så lange at de går over kneet nemlig. Holder den vanlige "ribbestrikkede" strømpe-leggen strømpene oppe? Tynnere pinner og tynnere garn på de første 10 cm? Strikke inn en form for strikk? Finnes det noe lignende det belegget som er på baksiden av stay-ups man kan ha på? Vanlig anti-skli er vanskelig å feste på ull vet jeg. erfaring


#66

Photobscura sa for siden:

Jeg har strikket mye overknestrømper i ren ull. Strikker ribbedelen (2r 2v) av strømpene i 3-pinner, og resten i 3,5 (som er "riktig" str for garnet jeg bruker) De jeg selv har brukt har aldri sklidd ned, i alle fall. Bare pass på at de går i hvert fall godt over kneskåla.

Her og her er et noen av overknestrømpene jeg har strikka :).


#67

vimsen85 sa for siden:

Takk for tips. Dei har mykje fint på Drops :)

Tusen takk :D Lika å hekle vesker. Trur eg skal prøve meg på en meir avansert design neste gong :D

Og så har eg tenkt å lære meg å strikka. Har og lyst på sånne ullstrømper over kneet. Lykke til med dei :D


#68

TrillTrall sa for siden:

Tuuuusen takk! Da satser jeg på at det funker og så blir det knestrømper på Snuppa når jeg bare blir ferdig med de blå restegarn-sokkene til Lille Gubben! :) Restegarnkista var mye fullere enn jeg trodde gitt... Men ullsokker blir det aldri for mye av så her strikkes det til pinnene går varme om dagen!

Har "bokmerket" håndarbeidsbloggen din også og titter innom av og til - du er knallflink! :ja:


#69

Photobscura sa for siden:

Aw, takk! Det setter jeg pris på! Selv om jeg har strikket lenge, så føler jeg at jeg fortsatt er i utvikling hele tiden. Har jo lagt grunnlagtet med å ha strikka på frihånd i nesten tjue år før jeg begynte å snuse på mønster :p.
Lurt forresten å ta et mål av låret til hun som skal ha strømpene og mål mot din egen strikkefasthet (ikke alltid man kan stole helt på strikkefastheten til det enkelte garnet), strikk en prøvelapp med ti masker, f.eks.
Om du vil at knestrømpene skal holde ekstra lenge, så strikke stolpen i ull, og foten i ull/akrylblanding, om du finner garn i samme farge.


#70

TrillTrall sa for siden:

Det er en normaltynn 10-åring så det er vel ikke store låret å måle på. :) Men det var lurt!

Når det gjelder foten, garn og farger så har hun heldigvis bestilt strømper i striper i rød- og rosatoner så det er null problem. :D


#71

Licota sa for siden:

De over-kneet strømpene jeg kjøpte meg på Cubus (....) har en ribbestrikk over kneet. :) Dvs at de går inn over kneet før de går ut igjen. Litt sånn strikk, på en måte.


#72

Belin sa for siden:

Åh! Perfekt tråd! Jeg elsker håndarbeid! Jeg strikker, hekler, syr, tegner, maler, ja herregud... jeg er sånn så MÅ prøve alt!
Nå om dagen er det strikking som er det store. Og jeg er flittig bruker av Garnstudio sine sider og opprskrifter.
Nå går det mye av disse tøflene i forskjellige farger, pyntet opp med en liten heklet blomst. Blir mange som får disse under juletreet i år. :)

Jeg har også heklet et stooort teppe i bestemorruter. Og holder nå på med dette, og det blir veldig fint! :-)

Eller så er jeg vel mest kjent for å sy Tilda dukker blant venner og kjente. Jeg har sydd utallige Tildaer på bestilling, så nå er jeg bittelitt lei. Selv om jeg elsker Tone Finnanger sine bøker og mønstre. Men nå må jeg ha en Tilda-pause.
Den som er desidert mest populær er Fugleskremselet, og den har jeg laget i mange varianter etter folks fargeønsker osv.

Nå ble jeg faktisk inspirert til å blåse liv i bloggen igjen! :)

Så mye fint dere lager!! Her er det mange flinke ser jeg! Dette blir en tråd som må følges med på ja!
Photo sine strømper og luer var veldig kule! Jeg må lære meg å strikke strømper asså! Og hekleteppene til Cosi var fantasiske! Spesielt det fargerike!

Skal vi se om jeg klarer å legge opp noen bilder av Tildaer jeg har sydd da tro...


#73

katten sa for siden:

Var masse fine ting her inne!
Eg har sjølv strikka i mange år. Og hatt ein veldig produktiv vinter :D
Strikka 2 Marius-gensere, genser med høg hals til eldste jentungen, 2 fanakjoler str 4 år, 2 kortarma gensere str 5 år, halv marius-dress str 2 år..., og driver på med ein genser som er både i hullmønster og lag på lag til meg selv.
Etterpå står kåpe for turen twistcollective.com/collection/index.php/component/content/article/60-winter-2008-patterns/147-sylvi-by-mari-muinonen
Syns denne så så utrolig fin ut :D
Den strikkes på store pinner og med tjukk tråd, så vil nok gå rimelig fort å bli ferdig med den :D


#74

Photobscura sa for siden:

Kjempefin! Jeg skal strikke denne til meg selv i neste omgang, når jeg er ferdig med mariusgenseren min, men jeg skal strikke den i svart, og så skal jeg se om jeg får til raglanfelling og lomme på den også. Den er også i ganske tjukt garn, så jeg vil tro det går fort, deilig høstgenser!



#76

Licota sa for siden:

Så flinke dere er. Jeg har som prosjekt å strikke denne. Damen sa at den fint kunne strikkes i Nepal fra Drops, så det skal jeg gjøre. Ser relativt enkel ut, med raglanfelling og alt. Skal kjøpe inn garn først, har tenkt grå og mørkegrå eller rødt og sort.


#77

Photobscura sa for siden:

Jeg trenger noen tips! Jeg skal strikke disse til en med str 44 i sko, (jeg bruker viking naturgarn, strikkefasthet 12m=10cm). Det jeg i grunn lurer på er hvor brede i cm rutene må være for å passe til en fot i den størrelsen om noen vet :).


#78

katten sa for siden:

Den var stilig, liker hettegensere :) Raglandsfelling er igrunn lett når du kjem inn i det :D Har funne mykje fint inne på Drops sine sider.
Lykke til :)


#79

katten sa for siden:

Lurte på å bruke Dale sitt freestyle garn. Det er tjukt og deilig, og lett å strikke i. Har ikkje heilt bestemt fargen enno. Jentungen meina e bør ha den i kongeblått :D Har ikkje fått begynt på den enno. Gjenstår å kjøpe inn garn :lol:


#80

Furine sa for siden:

Har ikkje laga desse sjølv, men fann meir info om tøflene på den nyare bloggen hennar, der det står:

"Jeg har strikket i følgende størrelser, og slik gjorde jeg det:
Jeg har brukt Finull.
Mann, ca str 43-44:
Pinne 4mm, 22 masker og like mange riller"

Hjelper det noko?


#81

Photobscura sa for siden:

Hehe, nei, for det står ingenting om strikkefastheten på garnet :o.


#82

Photobscura sa for siden:

Men det fant jeg ved hjelp av min gode venn google. Så får vi se om hjernen min er i stand til å regne litt på det. Finull: 22m=10 cm.
Uhm, ja det vil si at rutene skal være 10x10 cm det da (eller, litt mer ettersom hun strikker med pinne 4 på garn beregnet til 3,5 pinner). Haha! Jeg trenger mer kaffe.
Jeg har en haug med viking naturgarn som er mykt og supert til toving, og så har jeg en god kompis som er så snill mot meg, spanderer middager og kjøper vin til meg og stiller opp og i det hele tatt, og jeg har ikke evne til å gi så mye tilbake, men jeg vet han er en tøffelmann, og at hans gamle har huller i seg. Jeg har begynt en gang i tiden, og de måler 13x13 cm, så det blir nok bra! Han bruker 44, og i blant 45.


#83

Furine sa for siden:

Bra! :) Høyrest ut som ein grei kompis det, sikker på at tøflene fell i smak! Dei var kjempetøffe! Hm.. Skulle kanskje vore testa ut.


#84

Photobscura sa for siden:

Ja, jeg strikker de til alt overmål kun i grått :p. Han er en gråsvart mann, så det må bli passende. Forestiller meg at det blir en smule vanskeligere når det ikke er forskjellige farger på rutene, men det er jo forklart så godt at jeg håper og tror det blir bra :).


#85

Furine sa for siden:

Det går jo an å ha sjatteringar av grått /svart eventuelt? Jau, kan tenke meg det blir litt styr å sette saman, fargedeling er greit slik. Men det er seriøst godt forklart på den siste linken! Ho har verkeleg lagt sjela si i dette. Med nummerering og lappar og alt. Stilig!


#86

Photobscura sa for siden:

Det er litt sent å tenke på, jeg har kun grått garn i den kvaliteten, og er snart ferdig med den ene tøffelen :).
Blir spennende! Jeg kan legge ut bilder når de er ferdige!


#87

Zincite sa for siden:

Jeg er godt på vei med bolen til spaceinvaders varianten av mariusgenseren :) Så jeg har tro på at den blir ferdig før jul.
Har lest om tøflene som Photo over her, og jeg søkte litt og ble inspirert av disse. Har aldri tenkt på at man kan strikke tøystykker og tove og klippe til i ønsket størrelse og sette sammen etterpå. Jeg må jo kunne lage en mal av lakenlerret og og lage skinnsåler og sy på, tror det kan bli gode, varme og solide tøfler :ja: Eller kanskje det aldri blir mere enn en idé jeg hadde :rolleyes:


#88

Huldr sa for siden:

Jeg har strikket en god del firkanttøfler/sokker tidligere, etter oppskrift fra Drops Design - de skal ikke toves etter oppskriften, men ser sånn ut:

Men jeg har tova ett par, de ser sånn ut (barnestørrelse):


#89

Licota sa for siden:

Ajaj! Det var jeg som startet tråden, også har jeg helt glemt den. Vel, her kommer det jeg har strikket på i helgen. Nesten ferdig, har lyst til å hekle på en kontrastkant. Gjenstår å feste tråder. Bilde tatt i dag morges. Jeg vet at mobilen er litt i veien, altså. :D


#90

Licota sa for siden:

Neste prosjekt er forøvrig Marius med rund sal! Garn er kjøpt inn, jeg måtte bare bli ferdig med denne toppen først. Den er forresten strikket i sisu og kitten mohair. To tråder.


#91

silje21 sa for siden:

Dette er prosjektet mitt fortiden, bruker svart som hovedfarge. Og grønt (lys og mørk) pluss hvitt som bestemorsruter:D
Etterpå vil jeg prøve på denne:


#92

blåbær sa for siden:

Er det noen som har lyst å lære meg å hekle bestemorsruter? Finnes det evt. en tutorial noe sted?


#93

Licota sa for siden:

Så spennende prosjekt, silje!

Blåbær - du finner en utmerket guide her: www.tynn.no/syl/2010/05/slik-lager-du-bestemorruter/

Etter litt leting fant jeg den, så den bokmerkes herved! :) Og den er på norsk. Det er ihvertfall denne teknikken som brukes i oppskriften til Garnstudio over her. Du har også bestemorruter med sirkel i midten. Hvordan man gjør det finner du her (engelsk + illustrert m/ bilder)
attic24.typepad.com/weblog/summer-garden-granny-square.html

Om du søker etter granny squares på youtube får du opp masse videoer.


#94

blåbær sa for siden:

Tusen takk, Licota!


#95

silje21 sa for siden:

Takk :D har egentlig alltid bare heklet slikt som grytekluter osv, så tenkte jeg trengte en liten utfordring :D
Senere skal jeg hekle tøfler fra garnstudio, men garnbutikken min her fører ikke eskimo garn, og er noen sure kj*rringer hele gjengen der nede på butikken, så føler ikke for å spørre om de kan bestille :o så kjøper på nett, eller drar til nærmeste "storby" hehe :rolleyes:

Men prøver å holde meg til en eller to ting om gangen her, men er så my utrolig fine ting jeg har lyst å lage hehe


#96

senorita sa for siden:

jøss :D mye spennende her.. sånt har ikke jeg gjort siden ungdomsskolen, ikke har jeg tid heller... men om dere selger så... si fra ;D


#97

katten sa for siden:

Her er litt om kva eg bedreiv kveldene med på hytta i haustferien og viku etter :)


#98

Sjanten sa for siden:

Så utrolig søtt, Katten! Dukkeklær er liksom det eneste jeg har skygget unna foreløpig - synes det kan bli så utrolig knotete. Men jammen var dette fint!


#99

Licota sa for siden:

Sjekk [url]www.epla.no[/url] :)


#100

Supera sa for siden:

Åh, kult! Bokmerket!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.