< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

#2301

Photobscura sa for siden:

Ikke så veldig mørkt her på pc-en min?! Men genseren er også veldig mørk. Svart, og en veldig dyp og mørk rødfarge. :)


#2302

Photobscura sa for siden:

Her er et lysere bilde, fargene blir ikke helt riktige forsåvidt, men kanskje lettere å se hvordan den ser ut. :)


#2303

Cyan sa for siden:

Ah, der så jeg en bedre ja. Kjempefin! :)


#2304

Photobscura sa for siden:

Takk! Det var en lettelse at den ble så bra, for genseren er så og si helt improvisert, ut fra diverse diagrammer og med utgangspunkt i maskeantall fra typ tre forskjellige oppskrifter. :p


#2305

Tiger sa for siden:

Kjempefin genser! :)



#2307

TrillTrall sa for siden:

Fiiin! Ser ut som du har strikket med veldig tynt garn og tyyynne pinner? Den som har tålmodighet til det du... ;)


#2308

Photobscura sa for siden:

Takk! :D
Ja, stemmer. Garnet er i tynn alpakka, og jeg har strikket det i hhv. pinne 2,5 og 3/3,5 (jeg strammer så fryktelig på diagram, at jeg må bruke tykkere pinner).
Joda! Det tar jo sin tid, men jeg brukte ikke mer enn tre uker på den fra jeg begynte på nytt til den var ferdig. Det var under eksamensperioden, og jeg liker å ha noe å strikke på mens jeg jobber. Et under at det gikk så bra som det gikk, tror jeg strikka mer enn jeg leste. :p


#2309

Hubba Bubba sa for siden:

Knall fin genser

Jeg må fullføre et babyteppe med å hekle en kant rundt.



#2311

smgj sa for siden:

Kjempefin! Og gir meg en smule dårlig samvittighet for min... som snart fyller året... :p


#2312

Photobscura sa for siden:

Takk! Ja, du, jeg vet ... Og i dét øyeblikket jeg innså at den var alt for stor, og måtte rekke opp igjen en hel bol. :p Men det var liksom bare å komme over den bøygen, så gikk resten av seg selv!
Nå har jeg strikkeabstinenser. Har faktisk forsert alle UFO-ene mine! :eek: Så nå må jeg ut og kjøpe garn. Neste prosjekt er en slags fair isle-kofte til min kjære. :)
Og sånn apropos det - jeg vet at de har Karisma-garn på Bentes på Bjølsen, men har de det på Strikkedilla på City, mon tro?


#2313

nellie sa for siden:

Har strikket mitt første plagg (ferdig.. Har 9000 UFOer..).

Ble ikke akkurat pent.. Ser ikke ut der jeg har felt masker underveis.. Burde brukt mindre pinner og. Men ble i det minste ferdig med noe, for første gang.:p

Er det noe jeg kan gjøre for å få det jevnere? Er strikket med alpakka/silkeblanding. Har hatt det mellom to våte håndklær..


#2314

kennygirl sa for siden:

Du kan prøve å dampe det med strykhjern. Legg et fuktig kjøkkenhånkle oppå...


#2315

Photobscura sa for siden:

Damping, ja! Grattis med første ferdige prosjekt! Synes ikke det ble så aller verst, jeg! :)


#2316

nellie sa for siden:

Jeg må nok ned i pinnestørrelse, i forhold til det som er oppgitt i oppskriftene.

Hvordan strikker man to masker sammen, uten at det blir stygt?


#2317

Kanutten sa for siden:

Ved å gjøre det fiiint! Selv jeg som er analfabet på strikkikng har fått godkjent på det. Bare pass på hvordan trådene legger seg.


#2318

nellie sa for siden:

Mener du at jeg er strikkeanalfabet minus? Jeg prøver så klart å gjøre det fint. Hva ellers? "Nå skal jeg gjøre det skikkelig stygt her!"


#2319

Hubba Bubba sa for siden:

Jeg bruker denne måten. www.strikkeskolen.no/slik-strikker-du/strikk-2-rett-sammen/
Er det den du bruker? Jeg er en amatørstikker og må google mye underveis og glemmer fra gang til gang. Det mest avanserte jeg har strikket er to ullbukser. En i glattstrikk og en i rillestrikk.

I dag har jeg festet tråder på to babytepper som jeg skal levere til www.facebook.com/StrikkForLivet

Har kjøpt garn til luer også men har ikke begynt ennå, har planer om å gjøre ferdig noen flere UFOer



#2321

Carisma sa for siden:

Pass på å stramme tråden litt etter du har strikket sammen maskene, så slipper du at det blir skjevt.


#2322

kennygirl sa for siden:

Så fint tiltak! Jeg har masse babygarn jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.... Blir babytepper og luer nå :D


#2323

Hubba Bubba sa for siden:

Jeg må av og til ha strikketøy som jeg ikke trenger å tenke på når jeg strikker. Og da er rillestrikket babytepper tingen. De kan jeg strikke når vi kjører langtur, foran tv eller når jeg må sitte i ro åg høre på andre som prater (kurs og foredrag). Og når jeg ikke kjenner så mangen som venter barn så er det greit å gi de vekk.

Må bare bestemme meg for hva som skal strikkes på neste biltur. Det blir varmt med teppe over seg i sommer:rolleyes: eller kanskje ikke? Har på klimaanlegg i bilen og da synes jeg det blir litt kaldt. Liker egentlig å hekle om sommeren og har en ufo liggende. Er vel havferdig på et heklet lappeteppe.


#2324

TrillTrall sa for siden:

Da er jeg ferdig med 1/3 av bolen + det ene ermet på ullkofta mi... :D Lille Gubben lo godt av meg der jeg satt i bortimot 30 grader pluss og strikket på en ulljakke - tenker den blir god å finne til vinteren jeg! :) Brukte 5-6 kvelder på ermet og er veldig fornøyd med det, men lurer på hvor lang tid det tar å strikke ferdig bolen... :rolleyes:

Den krever litt konsentrasjon (mønster over hele fjøla), men en venninne har bestilt flere par ullsokker og de strikker jeg omtrent i blinde og uten mønster så det gjør jeg foran tv'n - blir vel en råd med sokker til kalde høstdager. :)


#2325

nellie sa for siden:

Jeg kjørte det litt i tørketrommelen, jeg. Litt av et sjansespill. Men det ble faktisk mye bedre da.:)


#2326

nellie sa for siden:

Hvilken kofte?:)


#2327

TrillTrall sa for siden:

Trønderkofta. :) Men min er lilla der denne er grå og grå der denne er hvit. Og jeg strikker antagelig litt løsere for ermene mine blir videre enn på denne ser det ut for...


#2328

Tiger sa for siden:

Spunnet ferdig garn av røytepels fra bikkjene (shetland sheepdog).


#2329

TrillTrall sa for siden:

Wow! Så kult! Blir vel mjukt og godt og varmt sikkert? Så deilig ut!


#2330

Spinnerette sa for siden:

Nå har jeg akkurat bestilt 20 nøster Drops bomullsgarn i 6 forskjellige farger, og skal begynne å strikke julekuler og luer, for å begynne å hamstre opp til å selge på marked her i England før jul... :D Kjøpte også noen nye heklenåler og garnnåler, endte opp med å betale £26, eller ca 280 norske kroner.. Grisefornøyd med den prisen altså! :D Gleder meg som en unge til å begynne!


#2331

Spinnerette sa for siden:

Er det noen som kunne hjulpet meg litt? Har veldig lyst til å prøve meg på selbuvotter, men skjønner meg ikke riktig på diagrammene jeg finner rundt omkring. Har nå funnet et mønster jeg skjønner sånn tålelig med tanke på tommelen (www.ravelry.com/patterns/library/norwegian-selbu-mittens), men har problemer med å begripe hvordan man skal gjøre "kanten" langs votten, som står som en slags stolpe ut av resten av mønsteret.. Er det kun for ordenens skyld at det står som det gjør i diagrammet, det er ikke noe sånn at det skal strikkes for seg selv og så sys på eller noe sånt? Sånn jeg tolker det, skal jeg strikke vanlig på strømpepinner, men strikke to masker sammen etter og før hver "stolpe" i diagrammet der mønsteret splittes; har jeg rett i det? Blir fryktelig forvirret av at den kanten står for seg selv, og ikke følger formen på votten...
Beklager rotete og uproff ordlegging her, men er ganske fersk på å følge et diagram, og ikke ha skrevne instruksjoner :p


#2332

Photobscura sa for siden:

Hei! Jeg er litt usikker på hva du mener, men mistenker at du tenker opp/ned på diagrammet utfra hvor du begynner?! Du starter i bunnen av diagrammet og strikker oppover, og mellomrommene er indikasjoner på økning, ikke sammenstrikking, det vil si at når du begynner på diagrammet så skal du bare overse mellomrommene, og for hver tredje pinne øker du på hver side (der "stolpen" utvider seg ett hakk med en ekstra diagramrute på hver side), fire ganger. Når du har gjort det, og kommet til streken der tommelen liksom "møter" resten av mønsteret, og enda tre pinner, setter du de elleve maskene (de åtte du har økt, pluss de tre midterste som var der fra begynnelsen) på en egen tråd, legger opp elleve nye bak til resten av votten, og fortsetter oppover. Når du skal lage tommel, tar du bare de maskene du satte av på en pinne, lager nye enten ved å hente opp masker i kanten bak, eller legger opp nye som du kan sy fast etterpå. Håper dette var oppklarende, om ikke, spør i vei! Selbuvotter kan jeg. :)

Legger ved lenke her til den samme oppskriften på norsk som jeg har brukt en hel masse, dersom du skulle synes det er enklere. :)


#2333

Spinnerette sa for siden:

Jeg tenkte ikke på tommelen, men på toppen av votten! :) Men godt du bekreftet det jeg antok om tommelen :D
Jeg mener altså tuppen av votten, de radene som går opp ved siden av hver spiss i diagrammet.


#2334

Cyan sa for siden:

Takk for at du spør, Spinnerette, for jeg skjønner ikke heller helt det med de stolpene og derfor aldri orket å starte på selbuvotter selv om jeg lenge har hatt lyst :)


#2335

Photobscura sa for siden:

Ah! Tidlig morgen, vettu. :D Ja, mot tuppen av selve votten skal du ta inn, altså: strikk to sammen, strikk de tre maskene som er i midten av kanten (altså den "stolpen"), og strikk to sammen igjen, og gjenta på den andre kanten for, gjør det på hver omgang til det gjenstår åtte masker. :)

Tips: Penest resultat får du om strikker to sammen bakfra først, og vanlig sist på hver kant. Med bakfra mener jeg at du stikker pinnen inn bak, sånn at maskene vrir seg. Ikke veldig viktig, det bare ser litt mer snasent ut. :)



#2337

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig! Spør igjen om du står fast. :)


#2338

Spinnerette sa for siden:

Stod og skulle kjøpe garn til selbuvottene i stad - er det superviktig at de lages i grov ull? Jeg får så tørre og såre fingre når jeg jobber med sånt garn, så vil helst strikke dem i babyull eller annet mykt garn.. Eller blir det dumt?
Og tusen takk for tilbud om videre hjelp, Photo, setter stor pris på det! :)


#2339

Photobscura sa for siden:

Neida! Jeg har strikka dem i både akrylblanding og alpakka og merino. :) Bare kjøp noe med riktig strikkefasthet, så går det bra!
Og bare hyggelig å hjelpe! Har selv hatt god bruk for assistanse, og vet det er ålreit at noen gidder ta seg tid. ;)


#2340

Spinnerette sa for siden:

Hurra :D
Og jammen har jeg ennå et spørsmål! Når jeg skal legge opp 11 nye masker raden etter tommelen, hvilken teknikk er best å bruke? Har bare strikket tommel fra vertikalt "hull" før :p


#2341

Photobscura sa for siden:

Det jeg gjør, er å strikke meg frem til maskene som skal bli tommel, sette de elleve på tråden, og bare legge de nye opp som en forlengelse på samme pinne, og fortsette på votten, sånn at den første omgangen jeg strikker med de nye maskene først er neste, og da fordeler jeg også maskene mer jevnt på pinnene. Jeg enten tvinner kontrastgarnet inn mens jeg legger opp nye masker, eller så legger jeg opp fargene i de nye maskene som i diagrammet (om du skjønner) så jeg kan ta med meg begge garnfargene, og slipper å få flere løse ender, det kommer ikke til å synes uansett når du syr innsiden av tommelen på plass.

Jeg vet det er mange som legger opp på en sånn måte at man måler til garnet først, og legger opp fra den enden. Jeg begynner bare i ... selveste enden, liksom. Om det var en god forklaring. :p Aner ikke hvordan min teknikk er kontra den jeg beskriver over ettersom jeg alltid har gjort det på denne måten, men om jeg skal prøve å forklare det, så legger jeg bare garnet som en løkke rundt tommelen, holder garnenden fast under de øvrige fingrene, og så lager jeg masker ved å stikke inn pinnen under tråden fra forsiden av tommelen. Når du alt har tråden på pinnen, vil da tråden som kommer fra strikketøyet ligge over tråden fra garnnøstet.

Var det forståelig? :p


#2342

Spinnerette sa for siden:

Sånn delvis :D Tror jeg hovedsakelig forstår hva du mener, men får heller se an når jeg kommer så langt :)


#2343

Photobscura sa for siden:

Ja, det er som regel lettere når man har den faktiske problemstillingen foran seg. :) Om du ikke skjønte hvordan jeg gjør opplegget, så kan det jo hende det finnes youtube-videoer?! Aner dessverre ikke hva min oppleggteknikk eventuelt heter. Men jeg er raus med t-skjeene, så bare si fra! (Jeg har plaget vettet av min mor oppigjennom med nitide håndarbeidsspørsmål, så jeg har vel litt karma-balansering å utrette. :D)


#2344

Cyan sa for siden:

Jeg forsto ikke bæra :lol: Men man skjønner jo som regel når man sitter med arbeidet foran seg :)


#2345

Spinnerette sa for siden:

Hahaha :D Veldig ålreit av deg at du gidder!


#2346

nellie sa for siden:

Kan jeg bruke dobbel tråd med garn som passer til pinne 3-3.5, isteden for garn som passer til pinne 5, i en genseroppskrift?

Jeg må vanligvis ned 0.5 i pinnestørrelse, så greit å gå ned en hel da, kanskje? Pinnestørrelsen som står i oppskriften er 6.


#2347

Cyan sa for siden:

Du bør strikke en prøvelapp først og sammenligne med strikkefastheten som står oppgitt på garnet som egentlig skal brukes. Jeg har gått på en smell der tidligere, og endte opp med et telt i stedet for en genser.

#2348

nellie sa for siden:

Ugh.. Men får vel det.:)


#2349

Cyan sa for siden:

Med mindre du bruker drops-garn? For der er det sånn at 2 tråder A-garn tilsvarer 1 tråd C-garn, 2 tråder B-garn = 1 tråd D-garn osv, så der bruker det å gå greit.


#2350

Cyan sa for siden:

En kompis av meg har lyst på en lue med sauen shaun, men jeg klarer ikke å finne noen oppskrift på det. Noen som kan være behjelpelig med å vise meg vei til en oppskrift på en lue med noe sau på, fortrinnsvis en sau som ligner shaun the sheep (eller Timmy for den del, de er jo ganske like).


#2351

Photobscura sa for siden:

Finnes en del her, som du kanskje kan overføre til ei lue?


#2352

Cyan sa for siden:

Ja, der var det jo noe jeg kan bruke :) Hadde håpet på en fiks ferdig lueoppskrift, menmen.


#2353

nellie sa for siden:

De er jo tross alt i slekt. :p


#2354

Spinnerette sa for siden:

Da har jeg akkurat blitt ferdig med min alle første Selbuvott! :D Noen ujevnheter i kontrastfargen på innsiden av tommelen (som jeg tror jeg kan fikse med noen pyntesting), ellers er den rimelig flott, må jeg si! Passe stolt! :D
Skal nå begynne på nummer to, som da blir høyrevotten.. Regner med det bare er å speilvende diagrammet som hører til innsiden av votten? Eller må jeg strikke hele diagrammet baklengs?


#2355

Photobscura sa for siden:

Hurra, så flink du er!
Neida, votten er lik på begge sider av midten (om du brukte diagrammet du linka til), så det er bare å flytte votten på rett side. :)


#2356

Spinnerette sa for siden:

Herlig! Ja, har brukt diagrammet du linka til, blir nok å lage to par av den i forskjellige farger før jeg prøver meg på et annet mønster. Tusen takk for all hjelpen, Photo, virkelig gull verdt! :)


#2357

Photobscura sa for siden:

Bare hyggelig! Setedalsvott var det første diagrammet jeg også prøvde meg på, og det var ikke lite stolt jeg var da den var ferdig! :D


#2358

Spinnerette sa for siden:

Har begynt på par nummer to, og må spørre om hjelp igjen, gitt! :p
På det forrige paret, ble det liksom et hakk, der jeg begynte å strikke selve tommelen, ved "stolpen" med kontrastfargen. Altså, man plukker jo opp 11+11 masker pluss en på hver side, og naturlig nok blir stolpen strikket inn fra maskene man plukker opp fra siden. Så det ble et hakk i linja som går fra bunnen av mønsteret og opp til toppen av tommelen der jeg gjerne skulle vært foruten! Kun kosmetisk, altså, ikke hull eller sånt i selve greia. Noe snøring på åssen jeg kan unngå det på neste par?


#2359

Photobscura sa for siden:

Oi! Denne overså jeg helt! Årna det seg? :o

Jeg lurer på i denne stund, hva mener folket om montering av ermer? Jeg har mot normal bare sydd dem på med stoppenål og strikkegarn, men jeg ser at de både sys med maskin, og hekles. Hva mener dere er best? Hekling ser jo veldig fint ut, da. :)

En annen ting, genseren som skal monteres skal bli kofte, og jeg må klippe den opp, ta opp masker og lage knappestolpe. Jeg ville vanligvis ha laget knappestolåen dobbel - altså brette inn og sy over sårkanten, men lurer på om jeg skal gå for en enkel på denne. Hva synes dere er beste måten å sikre/skjule sårkanten på?


#2360

Carisma sa for siden:

Mamma har begynt å bare feste ermer med rundstrikk, da strikkes alt i ett og det blir ingen skjøter. Veldig mye mer behagelig å ha på og ikke minst mer flatterende for brede skuldre. Da blir det ca sånn: marialovviken.files.wordpress.com/2012/04/img_0247c1.jpg


#2361

smgj sa for siden:

For oss som er litt runde over skuldrene er derimot rundstrikk en sikker måte å se ut som en kjegle på.

Maskinsøm og dobbelt belegg/knappestolpe brukte mamma når det var superwash. Både på ermer, skuldre, hals (kinahals) og knappestolpe. Det fordi superwash ikke tover seg sammen så lett og dermed kan klippekantene gli ut. Skuldrene brukte hun maskinsøm på fordi sammenstrikking ikke gir nonen fast "søm" som holder plagget i fasong.

Denne "fastheten" kan være en ulempe når man setter i ermer, så der hadde jeg vel enten strikket dem i, eller brukt håndsøm som du gjør.

Ut over den vurderingen er det vel mest en smak og behag-sak tror jeg. En dobbel knappestolpe blir mer bulky da. Husker at mamma av den grunn ofte byttet til tynnere garn i belegget.


#2362

Photobscura sa for siden:

Kofta er nok alt strikka, bare ikke montert, og i blant vil man ha rundbole, i blant vil man ha raglan, og i blant vil man ha skulderskjøter. Det er heller et smak- og stilspørsmål. ;) Jeg har strikka evig mange av alle tre, så dét er ikke problemet.
Kofta er til en mann, så fasongen er heller ikke et problem. På meg selv foretrekker jeg rundbole eller raglan ettersom jeg har kantete og litt brede skuldre, på ham er det stort sett finest med påsydde ermer, eller raglanfelling bare inn mot ermene, for å få litt mer definert skulder. Den er mønsterstrikket hele veien (fair isle), så den er litt "stiv" uansett. Da blir det vel kanskje bare til å sy sammen, da. Tror nesten det MÅ være enkel knappestolpe. Den har v-utringning, så jeg må ta stolpen over hele kragen i samme strikk. Deler det sannsynligvis opp midt i nakken, forsåvidt. Så da må jeg finne en annen løsning for sårkanten ...


#2363

Spinnerette sa for siden:

Det var veldig åpenbart når jeg først fikk tenkt meg om et par ganger, så det har ordna seg! Strikket fire par i det mønsteret, og ble akkurat ferdig med et annet mønster nå (la ved bilde, syns de ble så tøffe!).. Så Selbuvotter begynner jeg å bli god på! :D


#2364

Photobscura sa for siden:

Godt å høre!
Og bra jobba! De vottene der er alvorlig kule. Har selv strikket en del av dem! :D


#2365

Ziltoidia sa for siden:

Gårsjameg så tøffe! :D Hvilken oppskrift er det?




#2368

nellie sa for siden:

Har gitt bort min første strikkede gave. Har skikkelig prestasjonsangst, når jeg skal gi bort noe jeg har lagt. Hvis mottaker ikke liker den så er det JEG som har lagd det, liksom. Men så ut som at det falt i smak.

Lue til nye tantebarnet mitt.

Litt stor, men, passer vel til jul.:)


#2369

smgj sa for siden:

Knallstilige votter!


#2370

Camomilla sa for siden:

Dødstøffe votter Spinerette :)

Og nydelig lue Nellie :)
Selv blir jeg alltid veldig glad for hjemmelagede gaver, både til barna og meg selv. De betyr noe ekstra :ja:


#2371

nellie sa for siden:

Strikket Nancygenser til femåringen.:)

Ganske stolt, siden jeg måtte gjøre om en oppskrift heeeelt selv. Strikket i Silja, fra Sparkjøp.


#2372

TrillTrall sa for siden:

Så fiiiiin!!!!!!


#2373

nellie sa for siden:

Taaakk!:D



#2375

Cyan sa for siden:

Dæven, så flink du har blitt til å strikke, Nellie! Kjempefin!


#2376

BenteR sa for siden:

Så fin, Nellie!
Jeg er kjedelig og strikker strømper.
12. paret nå.


#2377

nellie sa for siden:

Takk!:D

Jeg kunne ønske jeg kunne strikke sokker BenteR!:) Får vel begynne å lære meg det snart.


#2378

BenteR sa for siden:

Strømper er ikke vanskelige i det hele tatt og det finnes ørten måter å strikke hælen på.
I den nye Nøstebarn-oppskriftsboken er det også oppskrift på rillestrikkede strømper som sys sammen. Da slipper man å strikke på strømpepinner, men strikker bare frem og tilbake. Har ikke testet oppskriften; strikker strømpene slik jeg alltid har gjort


#2379

nellie sa for siden:

Jeg har helt kassert alt som heter strømpepinner. Her går det kun i Magic loop.:)


#2380

TrillTrall sa for siden:

Det er jo kjempelett! :) Jeg aner ikke om jeg egentlig strikker hælen riktig, men det blir nå hæl av det og ingen har klaget så langt. :)


#2381

nellie sa for siden:

Jeg har strikka én sokk, en gang.:p Men det er så lenge siden..


#2382

Ziltoidia sa for siden:

Superfin genser!! jubel Nancy er på den mentale to-knit-listen min.

Herreminhatt jeg har strikket så mye i det siste at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. :p


#2383

Ziltoidia sa for siden:

Oooog enda flere. :p
Det meste er gaver. Men Mariuskofta og uglegenseren er mine!


#2384

Camomilla sa for siden:

Fantastisk mye flott du lager Ziltoidia! Likte spesielt godt den rød genseren med deg inni :ja:


#2385

Spinnerette sa for siden:

Du ER så flink, Ziltoida! Jeg vil også ha uglegenser! :D


#2386

Photobscura sa for siden:

Nydelige ting, Ziltoida! Jeg har også den ugle-genseren på tapeten!


#2387

Ziltoidia sa for siden:

Tusen takk!! :D

Det er min andre uglegenser. De er så fantastisk enkle og raske å strikke at jeg kan ikke annet enn å anbefale det mønsteret. ^^,
Strikket nummer to slik at jeg kan kose meg med herlig merinoull i vinter.


#2388

Cyan sa for siden:

Wow! Det var litt av en produksjon Ziltoida :)


#2389

BenteR sa for siden:

Imponerende Ziltoidia!


#2390

Ziltoidia sa for siden:

Takker igjen! :p
Akkurat nå har jeg 9 UFO-er som turer og går (dog tre av dem er ganske... tilsidesatte), så plutselig har jeg et nytt sett ferdige strikkerier igjen. :p


#2391

snowflakes sa for siden:

Heisann. Jeg lurer på om noen ka hjelpe en nybegynner i strikkeverden. Jeg ønsker å strikke traktorgenseren fra sandnes garn, men lurer på hvordan man fi ner erstattni gsgarn? Er ikke den beste økonomien for tiden. Kan f.eks. sandnes merinoull byttes med drops ekstra fine merino? Hvordan kan jeg finne ut dette?


#2392

Cyan sa for siden:

Du kan finne erstatningsgarn ved å bruke garn som har oppgitt samme pinnestørrelse og strikkefasthet. Lønner seg å strikke en prøvelapp før du setter i gang også. Det gjelder uansett garn, da.


#2393

snowflakes sa for siden:

tusen takk for svar. men ny som jeg er å full av spørsmål så må jeg bare spørre:confused:

sandnes garn merinoull 50 gr = ca 105 meter strikkefasthet(?):10/22 3,5 pinne

drops merino ekstra fine:
Innhold: 100% Ull
Garngruppe: B (20 - 22 masker)
Vekt/lengde: 50 gram = ca. 105 m
Anbefalt pinne: 4 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 21m x 28p

kan jeg bruke drops garn da i stedet for sandnes? eller blir dett helt feil? #dumSomEtBrød:confused:

eller er denne bedre?
DROPS Baby Merino

Superwash-behandlet extra fine merinoull

Innhold: 100% Ull
Garngruppe: A (23 - 26 masker)
Vekt/lengde: 50 gram = ca. 175 m
Anbefalt pinne: 3 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 24m x 32p
Finvask eller Ullvask 40°C / Bruk aldri tøymykner / Tørkes flatt

eller denne
nnhold: 70% Alpakka, 30% Silke
Garngruppe: A (23 - 26 masker)
Vekt/lengde: 50 gram = ca. 167 m
Anbefalt pinne: 3,5 mm
Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 23m x 30p

åh skulle ønske jeg klarte å forstå dette!!


#2394

Cyan sa for siden:

Jeg ville kjøpt et nøste og strikket en prøvelapp og sett hvordan det ble. Om strikkefastheten på prøvelappen blir annerledes i forhold til oppskriften kan man regne ut hvordan maskeantallet skal bli. Det orker personlig aldri jeg å gjøre hvis det er mye mønster og fellinger/økninger og sånt, men det er i hvert fall en mulighet for den som gidder :)


#2395

Ziltoidia sa for siden:

Sånn i tillegg til det å strikke prøvelapp, vil jeg absolutt anbefale 'drops merino ekstra fine' av de du lister opp der. De har jo akkurat samme meterlengde og så og si samme strikkefasthet, så det burde gå helt fint.
Men for all del: prøvelapp! Jeg burde følge dette rådet selv egentlig. :p


#2396

Cyan sa for siden:

Jeg synder mot det prøvelappstyret stadig vekk selv, og har gått på et par smeller :p Sånt blir det hyttegensere av (for stor og uformelig til å vise seg med offentlig, men god og varm ;))


#2397

smgj sa for siden:

Velg iallfall ikke alpakka/silkeblandingen uten at plagget er beregnet for det (eller du vet hva du gjør).... Garn med silke er generelt glattere enn ren ull og plaggene kan dermed sige litt.
Drops merino er den beste erstatningen av de du lister opp. Nøyaktig samme lengde og omtrent samme strikkefasthet.


#2398

snowflakes sa for siden:

:blomster:Tuuusen takk Flottinger!!! dere er noen fantastiske damer!!:blomster:


#2399

Susa84 sa for siden:

Litt av det jeg har laget den siste tiden :)


#2400

Susa84 sa for siden:

Samme her, jeg kan strikk tubesokker, men ikke sokker med hæl :p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.