< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

TrillTrall sa for siden:

Kjempefin! Men hvor fort strikker du?! Det er da ikke mer enn 3 dager siden du spurte om råd til øking på denne jo! imponert

Photobscura sa for siden:

Når jeg har to kvalifiseringsoppgaver å prokrastinere, så bruker jeg tydeligvis veldig kort tid. :p Jeg strikker fort, da.

kennygirl sa for siden:

Bare hyggelig :) Så bra at det ble vellykket! Den ble kjempefin!!!

akas sa for siden:

Kjempeflott!!

Ziltoidia sa for siden:

Oooooh, lekkre gensre Camomilla og Photobscura! :D

Gleder meg til å begynne på et større prosjekt selv når jeg endelig er ferdig med alle disse små julegavene (luer, grytekluter osv)

Hjertelig! :D

Camomilla sa for siden:

Bah, kom borti "avslutt abonnement" - abonnere på nytt :)

Ziltoidia sa for siden:

Noen som har artige forslag til hva jeg kan strikke med garnet jeg har liggende rundt omkring her?

Har ikke så mange nøster per unike farge men har uansett mange nøster totalt av:
Sandnes Mandarin & Søstrene Grene (bomullsgarn, pinne 3, DK)
Sandnes Sisu (ullgarn, pinne 2-3, fingering)
Sandnes Smart og Drops Karisma (ullgarn, pinne 3-4, DK)

Tenker helst på ting til julegave ala sokker, votter, luer, nyfødt-klær/ting, hunde-klær/ting, ymse interiør, praktisk, artig...

Leker meg gjerne med tradisjonelle mønstre ala Setesdal, Fana, Marius, Islandsk, Selbu... ispedd moderne gøyaliteter. Jobber for øyeblikket med Mariussokker i Kvikk Lunsj-farger f eks (ble innspirert av noen på Ravelry). Vurderer Mariuspute med elger som har det artig. :p

Restegarnet av hva jeg nå enn kommer til å lage blir til julekuler hvertfall. :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg strikker stort sett sokker, luer og votter jeg. :) Ble nettopp ferdig med et par i offwhite, lys og mørk lilla - blir bursdagsgave til en venninne som ønsker seg nye ullsokker hvert år. :)

Camomilla sa for siden:

De så deilige ut :)

Yonah sa for siden:

Ikke det beste bildet, men jeg var på loppis og fikk tak i stoff. Og på en liten time hadde jeg sydd meg nytt skjørt.

smgj sa for siden:

Fint skjørt - og enda mindre igjen av deg, etter det jeg kan se. :)

Camomilla sa for siden:

Du er superflink, Imse :ja:

TrillTrall sa for siden:

Det var morsomt! :) Du er flink!

Yonah sa for siden:

Takk!

Vekta står stille, men har mista noen cm i midjen, så, ja jeg minker:D

Lava sa for siden:

Er det noen her som vet hvordan pinnestørrelser regnes?
Er èn pinne(str) ned, fra feks 3,5 ned til 2,5 , eller er det den halve ned, til 3.0 ?

kennygirl sa for siden:

Når det er snakk om så tynne pinner er det 0.5 ned :) Altså fra 3,5 til 3

Skal strikke en kofte for moren min, og lurer på om jeg kan bruke disse garnene om hverandre? Det ser jo sånn ut, men jeg er usikker på grunn av de ulike kvalitetene:

PT SUMATRA (100% MERCERISERT EGYPTISK MAKO-BOMULL)
50 gram nøste = ca 85 meter.
Strikkefasthet: 16 – 18 m = 10 cm.
Veiledende pinne nr. 4 1/2 – 6

ROWANS COTTON ALPACA
Yarn Ball Weight: 50g
Yarn Meterage/Yardage: 135/148
Tension/Gauge Stitches: 16
Tension/Gauge Rows: 23
Recommended Knitting Needles:
Knitting Needle (UK): 6
Knitting Needle (US): 8
Knitting Needle, MM: 5

(Oppskriften er klippet ut fra et svensk ukeblad, så det blir vanskelig å lenke til den ...)

kennygirl sa for siden:

Tror ikke det blir noe problem å bruke disse sammen...

Ja, nei. Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete der. Det jeg mente, nøyaktig, var å bytte ut det ene med det andre, i dette tilfellet garnet fra Rowans (som altså er det som brukes originalt i oppskriften) med det fra PT, ettersom moren min vil ha bomull, og ikke ull. Ser jeg nok må ha minst et nøste ekstra i så fall, på grunn av meterlengden, forsåvidt. Grunnen til at jeg spør er at selv om strikkefastheten er omtrent den samme, er vel mer det at jeg går ut fra at alpakka-garnet er langt mer "fluffy" enn bomullsgarnet fra PT. :)

kennygirl sa for siden:

Aha! Da missforsto jeg... Siden strikkefastheten er ca den samme blir maskeantall og størrelse riktig, så det skal ikke ha noe å si om du bruker det bomullsgarnet :)

Licota sa for siden:

Fra 3,5 til 2,5. Det er en hel pinnestørrelse. Om de ønsker at du skal gå en halv størrelse ned, står det det. :)

Licota sa for siden:

Jeg ser at Kennygirl sier at det bare er en halv, men jeg har ikke hørt noe om at det regnes en halv på så "små" pinner. Det kan være greit å høre med produsenten om du er usikker?

Tenkte det jeg også, men ville lufte det for sikkerhets skyld. :) Hadde det vært til meg selv, hadde jeg gitt beng og bare prøvd, men ettersom det er til fine mammaen min, så blir jeg så mye mer nøye på at alt skal bli riktig. ;) Takk for svar!

Lava sa for siden:

Jeg spurte egentlig for det ble diskutert på en gruppe.
I dag spurte jeg på butikken og de regner halve som èn pinnestørrelse.
Dvs, man går ned til neste pinne i rekken :ja: Da blir det halve som teller.

Hevingen sa for siden:

Jeg har fått tatt opp litt håndarbeid det siste halve året. Før det var det ikke så veldig stor produksjon. Så her ser dere litt av hva jeg har laget.

For tiden har jeg en Mariusgenser og et par sokker, lik de jeg har strikket, på pinnene. Og noen små prosjekter i kø.

Ziltoidia sa for siden:

Åh, så mye fint! Også jeg som akkurat skulle til å etterlyse strikkeprosjektbilder her. :D Gøy å se hva folk har lagd.

Hevingen sa for siden:

Strikking er min hovedaktivitet, i alle fall nå for tiden. Men jeg hekler gjerne også. Har bare ikke fullført noen hekleprosjekter hittil i år. Har tidligere laget både duker og amigurumi av forskjellige sorter.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har tenkt å strikke et par helt vanlige ullsokker og lurer på hvordan det funker om jeg bruker to farger og strikker to rettmasker rosa og to vrange brune i leggen (og oppå foten)? Vil det henge sammen eller vil det blir løst og rart?

Blir jo prinsipielt som diagramstrikking det, da? Så det burde jo kunne henge sammen, men det kan bli stramt, i alle fall opplever jeg at diagramstrikking gjør noe med elastisiteten. Har aldri prøvd med r/vr, dog. Men prøv! :)

TrillTrall sa for siden:

Diagramstrikking? Aldri hørt om. :) Men at det blir stramt ser jeg for meg, det hadde jeg ikke tenkt på... Men det er jo bare å prøve og så strikke litt løst. :)

Edit: du mener rett og slett vanlig mønsterstrikking? Jo, det har du jo rett i forsåvidt. :)

Det så innviklet ut! Tror ikke jeg orker prøve meg på det der engang, det så kjempevanskelig ut jo..!

Mønster, ja!

Ah, Patent er jo faktisk superenkelt! Bare å ha tunga rett i munnen første gang man gjør det. :) Har aldri prøvd med to farger, men sant at patent blir ekstra elastisk. Genialt til store skjerf/halser, f.eks.

TrillTrall sa for siden:

Hm. Jeg så på den lenka Chamomilla la ut og så tittet jeg på den første som kommer opp på youtube om man søker på patentstrikk og det ser jo helt forskjellig ut... Metoden altså. På youtube så det mye lettere ut, man strikker annenhver maske vanlig rett og annenhver i "løkken" fra forrige pinnes rettmaske + maska på pinnen? Om jeg forsto det rett... Det så jo ikke noe vanskelig ut.

Camomilla sa for siden:

Teknikken jeg har brukt het tofarget patentstrikk på Drops-videoen og two colored brioche-stitch på engelsk. Bare ser vanskelig ut - går veldig greit etter etpar omganger :)

TrillTrall sa for siden:

Har lyst til å strikke Trønderkofta og ser at Peer Gynt har strikkefasthet 22 m = 10 cm. Jeg strikker ikke kjempestramt, men heller ikke veldig løst, vil det gå greit å bruke Superwash (Europris) med strikkefasthet 23 m = 10 cm? Pinneanbefaling og sånt er like på de to garntypene.

Ziltoidia sa for siden:

^Kan anbefalle prøvelapp, men har du helt typisk strikkefasthet så skal det jo gå helt fint. Ravelry er hvertfall fullt av Mariuser i Europrisgarnet. (Trysil Garn, sant?)

Her i gården er jeg i full gang med Mariuskofte. Den blir herlig tynn og lett i Sisu. ^__^

Ellers så ble jeg nylig ferdig med denne, og er kry som en unge :p

Ellers har jeg strikket så mye at det faktisk har blitt blogg av det...

Camomilla sa for siden:

Genseren din er DØDSFIN Ziltoida :ja: Kule farger, fin passform og fint mønster - nydelig :)

Cyan sa for siden:

Fin genser og fin blogg. Og nå fikk jeg lyst til å dra frem strikketøyet igjen etter en lengre pause grunnet nakkeskade. Har lovet å strikke marius pulsvanter til muttra. Hun har bursdag 1. Mars, kanskje jeg klarer å strikke dem og få sendt dem i tide til da :rolleyes:

Ziltoidia sa for siden:

Takker og bukker! :D

Strevde med passformen. Den har en artig minke-øke-greie på ryggen som gjør at den passer i midjen og så strutter litt. :p

TrillTrall sa for siden:

Kjempefin genser!!! :) Når det gjelder Mariuser er ikke det helt min greie, men jeg endte opp med å bruke Superwash fra Trysil Garn ja, lurer på hvor lang tid det tar før jeg har strikket på meg senebetennelse...:rolleyes:

Veldig fin genser! Har for øvrig tenkt å prøve meg på uglegenseren som du strikka tidligere (jeg må bare tvinge meg gjennom tre andre UFO-gensere først ... Men er godt i gang med en av dem.)

Ziltoidia sa for siden:

Takk og takk :D
Åh, den uglegenseren var stas og strikke. Går jo så raskt på pinne 7! Er nesten så jeg vil strikke en til i et litt mer behagelig garn og bedre passform.

Kanutten sa for siden:

Kan ikke annet enn signere!! Du er kjempeflink!!! :heia: Selv kan jeg kun strikke helsetrøyer.. les: miste mange masker...
Etter å ha sett bloggen din skjønner jeg jo at du behersker en "sport" som jeg bare kan drømme om. :meditere: Beundrer deg for det du får til... :ja:

Ziltoidia sa for siden:

Næmmen oi! Takk! :D
Når sant skal sies anser jeg meg selv forsatt som ganske fersk. Det var jo ikke før på denne tiden i fjor at jeg først strikket med mønsterstrikk (to farger). Strikker mye feil og banner høyt mens jeg holder på. :lol:

Om du skulle heklet en sommerkjole, som skulle ha holdt formen, og ikke blitt for tung, tykk etc, hvilket garn ville du valgt?

Yonah sa for siden:

Ikke noe tykkere enn babybomull tenker jeg, men jeg har ikke testet..

Carisma sa for siden:

Alpakka sies å være egnet for både kulde og varme. Men aller helst ville jeg brukt bambus.

Jeg har enda til gode å finne bomull som holder formen særlig godt, og når man skal strikke en kjole med en viss passform, blir det litt håpløst.
Alpakka er IKKE egnet for varme! Believe me. :p Men bambus var ikke dumt. Må sjekke rundt litt. Har så fryktelig lyst på en hekla halterneck. :)

Yonah sa for siden:

Alpakka siger lett.. Selv i strl 3 år har jeg flere som har blitt temmelig lange ( kan brukes i mange år da, om en vasker forsiktig) selv om de er strikket på et tynnere pinner. Innbiller meg det skjer med heklede plass og.

Hva med lerke baby, det er blanding av ull og bomull. Jeg har strikket en genser med det( dvs den lerken som er hakket tykkere) og det var mye bedre enn vanlig bomull.

Nå er ikke for varme plagg mitt problem, jeg bruker ullundertøy året rundt jeg, bare varierende antall lag og tykkelse..

Skal sjekke ut Lerke!

Nå er vel ikke ullundertøy for mitt vedkommende særlig aktuelt i solsteken når temperaturen f.eks. nærmer seg tredve pluss her i hovedstaden. :p

Yonah sa for siden:

Hehe, nei ullundertøy er for oss som tilbringer sommeren med turbukse og ullsinglet det;)

Lmtjom77 sa for siden:

Jippi, en håndarbeidstråd!!:D

Min hovedsyssel er for tiden strikking, brukes som terapi og for å holde fingrene unna godteri og andre fristende saker. Strikker mye, men føler meg enda som en nybegynner.

Laget min første genser her i januar, og måtte selvfølgelig lage den i XL, jaja, like godt å hoppe i det!

Her er resultatet:

Ziltoidia sa for siden:

^FIN! :D

Selv er jeg snart ferdig med ermene til Mariuskoften min i grått. I dette tempoet blir den nok klar til neste vinter tenker jeg...

TrillTrall sa for siden:

Kjempefin! :) Selv strikker jeg på Trønderkofta (i lilla og grått), kanskje den blir ferdig til påska - neste år! :lol:

pådetfjerde sa for siden:

Så mye fint dere legger ut!

Jeg er periodestrikker, hekler og syerske. Akkurat nå holder jeg på med å forlenge en trøye til minstemann. Jeg strikket den før han ble født, og den er enda vid nok en stund til (han er 13 mnd). Lenge leve ribbestrikk! :)

Når jeg er ferdig med den skal jeg strikke en hverdagsvest til mini, det er så greit å ha over ullundertøyet i barnehagen.

Har hauger med restegarn, og har nå blitt helt hekta på å strikke dukker/figurer. Er egentlig ikke noen dreven hekler, så det har vært en bratt læringskurve. Begynte med å bruke mønster, men skled fort ut i improvisasjon.

Den første kan ikke sies å ha annet enn sjarm, stakkar. :p Nummer to er pur improvisasjon, og den synes jeg ble dødsmorsom, hva han nå enn er. En slags klovn?! Til sist prøvde jeg å finne en ok oppskrift på Hello Kitty-dukke, men fant ingen jeg syntes var bra nok, så har brukt litt fra her og der, men kroppen har jeg improvisert helt. Ble veldig fornøyd med den, og har alt begynt på en vanlig Hello Kitty til niesa mi, som jeg også skal strikke/hekle klær til. :)
Den første jeg lagde, og som er på bildet, er en ninja-utgave til min kjære, som av en eller annen grunn synes Hello Kitty er the shit. :D

Her:

TrillTrall sa for siden:

hahahahaha Kule! :)

Da er Hello Kitty nr. 2 ferdig! Disse er virkelig kjappe å lage, altså. Nå skal det mekkes klær!

BenteR sa for siden:

Så kule, Photobscura!

Takk! :D
Nå har sistemann fått seg kjole, også. :)

Og kjæresten ble dødsglad for ninja-kittyen! :D

Ziltoidia sa for siden:

^Næææ, så kule!! :D Sånn vil jeg og lære meg.

Haha, glemmer ikke da datamaskinen min kræsjet for en del år siden, og det eneste jeg hadde for hånden var noen sysaker. Det ble en veldig, veldig morbid katt med ruteskjørt og glidelåsmunn. Jeg kan forøvrig ikke sy... :p

Finnes hauger og atter hauger med gratisoppskrifter på hekledyr på Ravelry! Det var en sånn jeg tok utgangspunkt i da jeg lagde den første. :)

TrillTrall sa for siden:

Så noe lignende på en blogg forleden og tenkte at det skulle jeg lage til krakken min! :) Den har fulgt meg i 43 år nå og hatt alskens mulige farger - nå fikk den et heklet trekk i rosa og hvitt! Jeg synes den ble riktig søt. :)

Licota sa for siden:

Kjempesøt TrillTrall! Elsker bestemorsruter. :D

Camomilla sa for siden:

Her var det mye fint siden sist :) Skal til (igjen) med julegavestrikking, og samler inspirasjon for harde livet!

Ziltoidia sa for siden:

Uff ja... holder på å rive håret av meg fordi jeg ikke klarer å komme på hva jeg skal strikke i julegave. Det er jo garnsalg nå, så det gjelder å bestemme seg. :p

smgj sa for siden:

samler styrke for å strikke ferdig en genser som snart er årsgammel

Og jeg har rekket opp en hel bol av en fanakofte strikket med tynttynt garn på pinne 2,5 ... Fordi den a) ble alt for stor, og b) jeg fant ut at jeg muligens vil ha den lukket, og ikke som jakkemodell. Men jeg er fortsatt ikke helt sikker på det siste punktet, men det er jo lettere å ombestemme seg om man begynner på den lukket i alle fall.

smgj sa for siden:

Det var visst det som skulle til. Er igang med ermene nå. Ser ut som den kan bli passe, men mulig jeg må ta opp vrangborden og legge til 5-1o omganger. Det er straffen for å strikke kroppsnært det. Heldigvis er det en top-down'er.:D

Åh, jeg elsker top down! Fant nettopp en aldeles nydelig kjole som strikkes på den måten!

smgj sa for siden:

Mønster? Har lyst til å strikke top-down-kjole når jeg blir ferdig med denne genseren... Har noe nydelig garn liggende.

Her får du den som vedlegg! Fant den som gratismønster på Ravelry. Har så vidt begynt å lese litt på oppskrifta, og her kreves det nok litt dechiffrering ... :o

smgj sa for siden:

Fin! Men mønstret er for rudimentært for meg...
Jeg lurte rett og slett å ta et top-down gensermønster og bare la være å stoppe ved midja (og øke litt for hoftene, seff).

Har så god erfaring med mønstrene til denne damen:
www.ravelry.com/designers/mary-annarella
De er for meg så godt som idiotsikre.

Ser den, men man har store muligheter med det mønsteret, tenker jeg. :) Selv kler jeg nok A-form best. Men jeg kommer til å strikke denne kortere enn modellen på bildet, rett og slett fordi jeg ser fryktelig kalvbeint og desproporsjonert ut med andre skjørtelengder enn midt på låret eller midt på leggen. Det jeg falt mest for var halslinninga. Jeg fikser ikke veldig utringede ting, og begynner å bli litt lei av bare runde halser, så en slags moderat båthals var right up my alley. :)

smgj sa for siden:

A-form og båthals? Har du sett på Elfe?
www.ravelry.com/patterns/library/elfe

Rimelig sikker på at man bare kan fortsette den også. Jeg laget den i malabrigo sock, men ikke A-line, men lett innsvinget... En favorittgenser.

LinLeia sa for siden:

Noen som vet om en god instruksjonsvideo som viser hvordan man klipper, syr og monterer kofter?

Tiger sa for siden:

Strikker på en hettegenser for tiden. :)

Tiger sa for siden:

Deilig å bli ferdig med et oppdrag.
Røytepels fra Russisk mynde er blitt til garn! :D

Camomilla sa for siden:

Spennende med spinning :)

Det er forresten noe gæernt med verden når vi forbinder ordet "spinning" med å sykle uten å komme av flekken - heller enn tilvirking av garn til klær :p

Ziltoidia sa for siden:

Ååå, spinning hadde vært gøy å lære seg! :D

Selv driver jeg og utvidere UFO-lageret mitt i stor skala. Hadde 2 da jeg rundet året.... nå har jeg 8 :p Vurderer å starte på en niende...

Tiger sa for siden:

Kommer ikke av flekken når en spinner garn heller! ;)
Ja, det er merkelig!

BenteR sa for siden:

Koselig at folk fremdeles spinner garn.
Her hos oss er det gubben som spinner garn, eller skal kanskje si spant garn (flere år siden sist). Vi drev tidligere på med angorakaniner som vi klipte hver tredje måned (røsket IKKE ullen av dem slik vi ser skjer i Kina) og jeg klipte dyrene og gubben spant garn for meg som jeg så strikket eller heklet klær av.
For tiden holder jeg på med babyklær. Kjøpte boken "Nøstebarn" og garn derfra, så nå produseres det for harde livet til barnebarnet mitt som ikke blir født før om et halvt år :p

Jøss, så kult med spinning! Det husker jeg vi fikk prøve da jeg gikk på barneskolen - hele prosessen fra å klippe sauen, vaske ulla, spinne garnet og strikke en lapp. :)

Jeg er snaaaart ferdig med fanakofta (eller, mulig det bare blir genser) som jeg har holdt på med i en evighet, rekket opp, begynt på ny etc. Tynt garn, så tar sin tid, men er nesten halvveis på bærestykket nå!

Tiger sa for siden:

Det er hovedsaklig angora jeg spinner også.
Tenkte jeg skulle kjøpe kaniner igjen. Det er trivelige kaniner. De ser morosomme ut når de er nyklippet. Hendte at jeg klippet punkerfrisyre på hodet dems, og beholdt en liten dusk på halen... ;)

Endelig ... nesten ferdig med fanakofta! Alltid gøy å gå tom for garn typ to cm før halsen er ferdig. :p Uansett er jeg overlykkelig over å endelig ha (nesten) avsluttet dette eviglange prosjektet som har trekt ut takket være utsettelser og opprekking.

Takk! Og nå ble jeg glad - fikk et innfall, og hoppet med hodet først ned i en av garnkurvene mine, og der fant jeg faktisk et helt nøste! Så da får jeg ferdigstilt genseren! Hurra! Tror for øvrig jeg beholder den som genser, i stedet for å lage kofte av den. :)

Cyan sa for siden:

Litt mørkt bilde, men den ser veldig fin ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.