Furine sa for siden:
Han har omtrent null hår :p Eg skrinla akrylen, den var så tynn. Eg brukar fleecetråd i staden, ser ut til å fungere.
Furine sa for siden:
Han har omtrent null hår :p Eg skrinla akrylen, den var så tynn. Eg brukar fleecetråd i staden, ser ut til å fungere.
TrillTrall sa for siden:
Jeg synes fleece også blir så klamt og ekkelt. Har et par kosedresser og en morgenkåpe i fleece og blir søkkvåt av svette når jeg har sittet i godstolen en stund.
Furine sa for siden:
Hihi, den skal nok helst brukast ute og ikkje inne ;) Han vil ikkje ha ull, så då må eg nesten la han bestemme.
Photobscura sa for siden:
Bare sånn til senere tips, så mener jeg å ha sett en ull/bomullsblandingsgarn, mulig det er drops? (På Bentes Boutique på Sagene). Det skulle visst være sånn perfekt til høst/vår-plagg, altså ikke på langt nær så varmt som ren ull. :)
TrillTrall sa for siden:
Ufattelig for meg at noen ikke vil ha ull. ;)
Bruker ofte en tynn fleecejakke under løpejakken når jeg er ute og trener (haha) og da er det kondens på innsiden av løpejakken etterpå (den er nok litt for tett) og fleecen er våt. Nei, jeg er ikke så begeistret for fleece. Blir fort alt for klamt som mellomlag ute også, synes jeg. Gi meg ull! :hearts: :D
smgj sa for siden:
En annen blanding å vurdere til en annen gang er jo merino/alpakka + silke... Har ikke prøvd det selv, men nøstene kjentes veldig myke ut.
Furine sa for siden:
Ingen grunn til å prøve å "omvende" meg, eg elskar ull, sjølv! ;) Men når han helst ikkje vil ha varm "klølue", så respekterer eg det. Han har ullkle han brukar om vinteren, og han har luer i ull også, men det blir ikkje brukt noko særleg, litt småallergisk mot å ha det for varmt.
Måtte til å rekke oppatt, merka at nøste nr 2 absolutt IKKJE var same farge som det første, sjøl om det er same fargebatchen og alt...
aatinka sa for siden:
Lerke! Kjennes ut som bomull, men er 52% fin merino og 48% egyptisk bomull. tror ikke det er mange som klør av den :)
aatinka sa for siden:
Ja, baby-alpakka og silke f.eks. er nydelig mykt og perfekt til sjal og skjerf. Skal man strikke lue kan det være lurt å være klar over at garnet ikke er like elastisk som vanlig ull.
Jajamen, der var det, gitt! Takker!
BenteR sa for siden:
Jubel og glede; jeg får garn av gubben til jul, og jeg kan velge det ut selv.
Gjett om jeg skal kose meg i jakten på spennende og lekre garnsorter :heia::heia:
smgj sa for siden:
De har faktisk noe sånt i billigavdeligen på remaen også. Kjennes veldig mykt og bomulls-aktig ut, men må være noe varmere på grunn av ullinnholdet. Bare så synd at de bare har blek syrin og grått her...
BenteR sa for siden:
Jeg har lyst til og strikke eller hekle sengeteppe og lurer på om noen har noen kjekke linker til oppskrifter?
Zincite sa for siden:
Jeg vet ikke om du tenker gratis eller betal, men jeg liker Umaro :)
BenteR sa for siden:
Det var kjempelekkert!
Ziltoidia sa for siden:
Og DER ble de ferdige! :D
Her er mønsteret jeg forsøkte å kopiere. :p
smgj sa for siden:
De ble kule - selv om jeg nok synes blåforssen tommel virker noe skummelt. ;)
Ziltoidia sa for siden:
Det mystiske er at den bakerste ble ca 2 cm lengre enn den over. :p
Rin sa for siden:
Fantastisk kule uglevotter, Ziltoida! Føler meg nesten inspirert til å herme. :)
smgj sa for siden:
Votten eller tommelen? Jeg strikket et par cancans (håndleddsvarmere, etter oppskriften Cancan på ravelry) og der ble den ene et halvt nr større enn den andre... Er nok en av årsakene til at jeg ikke liker å strikke ting som lages "i par" som sokker, votter, ermer og sånt...
aatinka sa for siden:
Skikkelig fine votter!! Søt ugle :)
Merkelig det der at det er vanskelig å strikke to ting likt - men strikkefastheten varierer litt fra dag til dag hos meg, så det kan få sånne utslag når man strikker mønster og ikke bare kan måle seg frem til lengden.
Ziltoidia sa for siden:
Hele votten ble større, ja... tommelen inkludert :p
Herm i vei, Rin :D Jeg bare plottet in vottene i excel og hentet tommel og felle-metoder herfra.
www.twistcollective.com/collection/blog/38-twist-collective-blog/1327-designer-process-horatio-and-oren
Camomilla sa for siden:
Kuleste uglevottene :love:
Jeg har strikket veske i julen:
Strikket i Hooked Stoffgarn på pinne nr. 8 (tror 12 er anbefalt for "garnet") - forferdelig tungt. Men veska ble enda finere irl, så da var det verdt det :) Tenker meg innom Stoff og Stil i dag for å shoppe glidelås til lukningen.
Og så holder jeg på med pulsvanter med tommel:
Tenker jeg skal begi meg på ordentlige pulsvanter med halve fingre også etterhvert, må bare finne en fin oppskrift - noen forslag?
Dietta sa for siden:
Veldig søte uglevotter Ziltoidia :ja:
Camomilla, veldig flott veske og pulsvanter :ja:
Det ligger mange oppskirfter på vanter på Drops. Kan sikkert bruke en av de og bare ikke strikke fingene ferdig :)
Camomilla sa for siden:
Takk, Dietta - skal sjekke ut Drops :)
Da har jeg satt i glidelås! Ingen enkel oppgave på slikt underlag, men det gikk med mye banning og såre fingertupper :p
Dietta sa for siden:
Det gikk jo kjempefint med glidlåsen da :) Det er en skikkelig møkkajobb spør du meg, kan ikke fordra det jeg..... :o
Camomilla sa for siden:
Uff, jeg ser i ettertid at jeg ikke har fått det helt likt på begge sider, men jeg tror ikke jeg orker å sprette opp :o Jeg har vanligvis ikke noe i mot litt pirkearbeid, men dette var i overkant klønete :rolleyes:
Zincite sa for siden:
Herlig veske, og skjønner veldig godt at det er drittarbeid å sy inn glidelås - men kjekt å ha :)
Fine pulsvarmere også, synes de uten halve fingre er gode til mye. Ellers så har jeg lurt på disse selv - med halve fingre:
Engelsk mønster - og gratis, men du må nok melde deg inn på Ravelry (om du ikke er der alt) for å eventuelt laste ned. Mange fine oppskrifter ellers også :)
Camomilla sa for siden:
Oh, lekre! Joda, er på ravelry - pulsvantene jeg holder på med er derfra :) Er så mye fint der at det er vondt å velge! Har lyst til å strikke skjerf også, fant noe fint flerfarget garn når jeg var innom og kjøpte glidelåsen - det baller på seg, dette her :rolleyes:
Zincite sa for siden:
Ja, lett å bli sittende å sikle der inne... og i garnbutikker :lol:
smgj sa for siden:
Skryteskryteskryte - første babyteppe er ferdig og nr 2 er på pinnene. På nr 2 har jeg endret mønsteret og laget en ramme rundt.
Flere bilder og beskrivelse av prosjektet:
www.ravelry.com/projects/smgj/elven-pixie-baby-blanket
BenteR sa for siden:
Så herlig babyteppe, smgj!
Jeg hentet ut oppskriften på de pulsvantene, Zinzite, med tanke på og lage dem selv, men foreløpig lager jeg bare strømper av restene etter "patchwork-teppet" jeg heklet.
Har lovet ene guttungen og strikke genser eller kofte når han bestemmer seg for hvilken modell han vil ha, så jeg tenker jeg holder meg til strømpestrikking frem til han har bestemt seg slik at jeg er klar til og begynne da.
Dietta sa for siden:
Helt nydelig smgj :ja:
Wow, Smgj! Nydelig!
Ziltoidia sa for siden:
Nå fikk jeg lyst til å være baby :3
Mariann S sa for siden:
Åja, nydelig babyteppe :hearts:
smgj sa for siden:
Tusen takk 'a dere. :)
Zilto: det er bare å fortsette å strikke og strikke og strikke det, så blir det større. ;) (Og/eller velge et grovere garn... :p)
Mariann S sa for siden:
Dette har eg sysla med siste dagane, ett baktussjal til min lille røde kjole :D
Kjolen sydde eg om fra fotsid til lårkort no til jul :)
smgj sa for siden:
Woha! Fine arbeider, Mariann S
Camomilla sa for siden:
Så vakre :love: Er det baby i vente hos deg?
Camomilla sa for siden:
Kjolen ble kjempesnasen kort, og sjalet var lekkert! :)
Dietta sa for siden:
Signerer bare denne jeg :D
Lekkert sjal, og så flink du er til å sy :ja:
smgj sa for siden:
Takk og nope, men både slekt og venner jobber hardt med reproduksjonen... ;)
Noen som har erfaring med Karisma-garnet til Drops? Er det ok?
Dolsi sa for siden:
Masse fint her. Hvordan legger man inn bilder her? :confused:
Dolsi sa for siden:
Fikk det visst til selv. Heklet julekjole og tilbehør til dukken min til jul :)
silje21 sa for siden:
Noen som har erfaring med hekling med Kidsilk? Bra/dårlig?
Dette garnet:
www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Kid-Silk
Camomilla sa for siden:
[quote=Dolsi;1414198][/quote]
Wow, imponerende dukkeklær - det må ha vært mye arbeid! :)
Dolsi sa for siden:
Neida, jeg hekler et dukkesett på 2-3 dager. Jobber i barnehage og hekler masse dukkeklær til småsnuppene i barnehagen. Kjempepopulært når vi tar fram dukkeklærne og kler på dukkene våre :)
smgj sa for siden:
Stilige dukkeklær. Skjønner godt at de blir populære, ja.
Jeg har gjort ferdig babyteppe nr 2 nå. Litt forskjellig fra det første og bittelitt mindre (84x84cm). Denne gangen strikket jeg en kant rundt i perlestrikk og blokket på spillernye stenger i stedet for bare nåler. Enklere, ja!
Tok 10 dager. Da er det bare ett igjen før mai. Det bør da gå greit. Men gikk tom for garn i samme innfarging, så nå må det bli noe annet i mellom for å bruke opp det halvannet nøstet jeg har igjen. Tenker på et par babyluer og babysokker.
Ravelryprosjekt:
www.ravelry.com/projects/smgj/elven-pixie-baby-blanket-2
Kanutten sa for siden:
Hælledussan så vakkert! :love: Så flink du er, til det meste! Skulle ønske jeg hadde noen gode evner jeg også. Har i allefall ikke sett snurten av noen ennå! Jeg ER dog flink til å sortere vannglassene i skapet, sånn etter størrelse. :o
smgj sa for siden:
Takk, man skal dog ikke undervurdere sorterte vannglass, altså... ;) Men det der er ikke vanskelig, altså... rett, vrang, kast og to sammen mot høyre og to sammen mot venstre og tre masker sammen. Det er alt som man trenger å lære for å lage det teppet - i tillegg til opplegget, seff.
Camomilla sa for siden:
Skjerf i grønsjfarger (merinoull) :)
Beklager dårlige bilder - jeg er en mye flinkere strikker enn fotograf :p
smgj sa for siden:
Nydelige farger i det skjerfet! Og det ser godt og lunt ut.
Rin sa for siden:
Najs skjerf, Camomilla!
Åh - jeg strikka meg en hals i romjula, selv. Den ble sånn passe enorm (og veldig, veldig komfortabel) :
[ATTACH]11050[/ATTACH]
Camomilla sa for siden:
Åh, den så dødsdeilig ut! Du skal ikke fryse med den på iallefall :D Er det ull?
Dietta sa for siden:
Flotte dukkeklær Dolsi - moro med klær som ikke er butikkjøpt :ja:
Nydelig babyteppe igjen smgj - skjønner godt at du er litt lei de etter 2 stykker på rappen :)
Veldig stilig skjef med nydelige farger Camomilla :)
Lekker hals Rin, nå fikk jeg lyst til å strikke hals jeg også. Men burde strikke videre på tunikaen til meg selv. Det er jo litt sånn evighetsarbeid, så kanskje en hals innimellom hadde vært lurt ;)
Rin sa for siden:
Jepp, supermyk ull fra pickles. :) Litt rart å strikke med pinner i str 15 - større enn tomlene mine, jo!
smgj sa for siden:
Hehe - men det ble veldig flott og ser skikkelig anvendelig ut da.
smgj sa for siden:
Vel... ble MYE fortere lei av å strikke babylue på 2,5pinner med MYE nøyaktig telling enn av å strikke velkjent mønster på pinne 4,5, gitt. Og jeg hater strømpepinner. Jeg mister alltid en pinne og må plukke opp. :( Må prøve "travelling loop": impeccableknits.wordpress.com/traveling-loop/
Dietta sa for siden:
Travelling loop er smart :ja:
Ikke glad i tynne pinner jeg heller. Spesielt hvis jeg striker med flere farger, så strikker jeg bestandig for løst eller hard, og ender opp med plaster på alle fingene. Tynne pinner er så forbaska spisse :mad:
smgj sa for siden:
Vel - strømpepinnene er spisse, men den 40cm rundpinnen er en arvepinne fra mamma som både er ekkel i overgangen til pinnene og slitt... Skal jeg strikke mye mer i 2,5 så må det snart bli en ny... Jaja. Noe skal man bekymre seg over. :o
Ziltoidia sa for siden:
Oooh, har du oppskrift til den? Jeg kjøpte akkurat helt nydelig mykt garn som jeg har tenkt å strikke hals av :3
Rin sa for siden:
Her, superenkel. :) (Jeg strikka min til to runder om halsen, ikke tre)
Ai! Den fikk jeg også lyst på! :D
Ziltoidia sa for siden:
Takker :D
FEMTEN mm-pinner?! Jeg har opp til 9mm. Jaja... Kan jo like gjerne strikke med gardinstenger. :p
Yonah sa for siden:
Ble ferdig med denne genseren fra Strikk på Nytt for noen dager siden.
Og med baskerlue
Dietta sa for siden:
Kjempeflott Imse - og veldig kledelige farger til deg :)
(Og så må jeg bare si at du har blitt myyye smalere i ansiktet :heia:)
Yonah sa for siden:
Takk Dietta! Jeg gikk på butikken og skulle ha retrofarger, men så hadde de ikke nok nøster i hovedfarge av noen retrofarger, så da ble det fargene som virkelig er meg, støvlilla og mørkelilla.
Jeg har nok blitt litt smalere i ansiktet, men det slanker mye å ta bilder litt ovenfra og ned;) Skal ikke mye vipp på mobilen før en blir en del smalere i ansiktet.
smgj sa for siden:
Oi! Flott genser, ja - og veldig kledelige farger!
Mariann S sa for siden:
Signerer Dietta og smgj; nydelig gensar og flotte fargar til deg :)
Mariann S sa for siden:
Holder på med litt julestæsj til neste jul :D flaskeskjuler og eggevarmere :)
Dietta sa for siden:
Skikkelig stilig Mariann :) Og så kjekt å være tidlig ute med gavene :ja:
Yonah sa for siden:
Så stilig Mariann! Eggvarmere til jul er ikke så dumt!
smgj sa for siden:
Så artig julestjæsj. :D
Ziltoidia sa for siden:
I dag skulle jeg lese iherdig til eksamen, men så spør min godeste mor om jeg vil være med henne på garnbutikk, og jeg klarer jo ikke å takke nei til denslags... Så, da endte jeg opp med garn til Mariushundegenser og Mariuspulsvarmere... og et monster av en rundpinne på 15mm tykkelse. Da har jeg noe å sysle med når jeg drar tilbake til London på søndag. Et nøste garn koster jo over £20 der. D:
Ziltoidia sa for siden:
Hoihoi, meg igjen. Tilgi meg for dobbeltposting. Har et spørsmål angående strikking av ermer til en kjole jeg jobber med.
Jeg lurer på om det er en måte jeg kan strikke ermene til slutt? Altså nedover fra den ferdige kjolen? (Kjolen strikkes oppover) Jeg vet nemlig ikke om jeg har nok garn til full ermelengde. Jeg har hørt om en metode hvor man strikker ut i fra en heklebord, strikker videre oppover, og så rakner opp hekleborden for så å strikke de maskene nedover. Men det var for sokker. Aner ikke om det kan fungere på disse. Tar gjerne i mot andre tips også.
smgj sa for siden:
Er det ikke enklere for deg å strikke bolen først, og så ermene ovenfra og ned parallellt, enten på magic loop, eller på to separate pinnesett (men separat fra kjolen)?
(Jeg kjenner ikke til noen måte du kan grafte bottom-up og så fortløpende strikke ermer, men det betyr slett ikke at det er mulig... )
Dietta sa for siden:
Kan det være midlertidig opplegg du tenker på ?
Har brukt det på Puff Daddy fra Pickles, men har aldri prøvd å strikke andre veien etter at heklekanten er rukket opp.
Test det ut på en liten lapp å se omm det blir da da vel, så får vi andre høre resultatet :D
TrillTrall sa for siden:
£20??? Det kan da umulig koste 180,- for et garnnøste? Da må det være noe ekstremt eksklusivt garn i så fall...? :confused:
Ziltoidia sa for siden:
Svarer til begge her: Ja, det var midlertidig opplegg jeg tenkte på. Ettersom kjolen er rundstrikk, så må jeg ha ferdigstrikkede ermer som settes på pinne med resten av bolen for så å strikkes videre oppover mot halsen. Ettersom jeg har lite igjen av garnet, tenkte jeg at midlertidig opplegg kanskje kunne brukes istedenfor de ermene, slik at jeg kan lage de til slutt. Håper dette ga mening. Er ikke så stødig på strikketerminologien. :p
Ja, jeg begynte nesten å lure på om det var per pound eller noe, men neida.. det er 50-100 gram det er snakk om. Mange av garnene er listet her: www.loopknitting.com/yarn/index.html Er en god del som er billigere, men de fant jeg ikke i butikken. Nøstene jeg fant i butikken så helt ordinære ut.
Noen ganger vil en jo bare ha det billgiste ullgarnet som en kan finne på Nille. Men da må man nøye seg med akryl her. :p
Hva med å gjøre som når man strikker typ omvendt raglan (bare litt omvendt av det igjen. :p), at når du kommer til der ermehullene skal være, så legger du opp det antall masker som skal være til ermer i hver side, og så henter du opp igjen nye masker når du skal strikke ermer? Om det blir pent, vet jeg ikke.
Ziltoidia sa for siden:
Det var noe slikt jeg hadde tenkt - bare med midlertidig opplegg (heklekant som senere raknes opp for så å tre maskene på strikkepinnene), i håp om at det skal se sømløst ut. Men jeg har jo aldri prøvd det før, så hvem vet. :p
Camomilla sa for siden:
Jeg har laget en genser der ermer og rygg ble strikket som en bolero - på tvers. Da la jeg opp på denne måten (med sånn "heklet" kant der maskene blir hengende på tråden) og strikket fra den ene kanten og ut, plukket opp maskene og strikket fra den andre kanten og ut på det andre ermet. Fungerte brillefint :) Så en video på youtube som viste opplegget grundig forklart, men får ikke lett opp linken nå. Skal se etterpå :)
Ziltoidia sa for siden:
Den videoen vil jeg gjerne se, om du finner den. Er mest nysgjerrig på om det blir jevnt og slikt. Skal lage en prøvelapp når jeg har lagt tre eksamener bak meg i løpet av en uke. ( D: )
Camomilla sa for siden:
Det blir veldig pent :) Her er en film som viser hele prosessen:
www.youtube.com/watch?v=ke2igp-kVQg
Synes hun hekler rundt pinnen på en tungvint måte, men videoen viser veldig fint hvordan hun henter opp maskene igjen.
Dette er en litt lettere måte på selve opplegget:
www.youtube.com/watch?v=Lo_hLbEMmYQ
Søk på "provisional crochet cast on" om du trenger flere filmer :)
Mariann S sa for siden:
Barbie har fått Pippiklede :D
Og tausa på snart 9, er strålande fornøgde :)
Dietta sa for siden:
Tørr Barbie :heia:
Selv har jeg startet på tunkaen min for 3. gang, denne gangen med riktig type garn :o
smgj sa for siden:
Hehe - tøft. :D
Myrine sa for siden:
åh så masse fint dere lager, etter en høst med maraton hekling av tøfler og lysglass til julemesse, gikk jeg så lei at jeg ikke har tatt etter garnkurven på en mnd, men nå kjenner jeg at det begynte å krible i fingrene igjen. Og jeg har mange halvgjorte prosjekter liggene, kanskje en ide å gjøre meg ferdig med noen av dem :D
wenche@@ sa for siden:
i dag kom det 20 nøster Lima garn fra strikkenett.no....Glede:)
Dietta sa for siden:
Hva skal det bli for noe spennende da ????
wenche@@ sa for siden:
Aner ikke enda, men det er jo så deilig å mykt....
Må bli ferdig med denne tunika/sovepose greiene mine.. har rekket, rakt rukket opp flere ganger allerede. Stygt redd for at den kan bli en UFO...
Camomilla sa for siden:
Tøff barbiedukke :D
Jeg har strikket en kjøkkenklut mens jeg venter på garnet jeg har bestilt :)
Tror kanskje jeg burde strikket på et nr. tynnere pinner så det ble litt tettere - da hadde kanskje mønsteret kommet bedre fram.
Ziltoidia sa for siden:
Takker. :)
Er lignende videoer jeg har snublet over også... men de er svært så hemmelighetsfulle om hvordan det endelige resultatet blir seene ut. :p Da blir det prøvelapp da...
Camomilla sa for siden:
Det blir helt sømløst (bokstavelig talt) - helt genialt dersom man vet at man trenger løse masker senere :)
Ziltoidia sa for siden:
Åååå så sømløst det ble. :DKjolen er i full sving også:
Må få dampet ned den kanten da. Den har sånn taggete Mariusbord.
(og nei, det er ikke stumpen som strutter der :p )
Superfin kjole! Men jeg ser jo ikke der du har fiksa ermene?
Ziltoidia sa for siden:
Har ikke kommet dit helt enda. Måtte rakne opp litt fordi jeg hadde økt for mye til brystpartiet. :p Men prøvelappen var en sømløs suksess, så ermer med midlertidig opplegg blir det. Nå skjønner jeg nesten ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn når de skal strikke rundstrikk. :D
Dietta sa for siden:
Stilig kjøkkenklut Camomilla :ja: Jeg er også superglad i hjemmestrikka/hekla kjøkkenkluter. Synes de er mye bedre enn de jeg kjøper :)
Så flott det blir Ziltiodia :heia: Genialt med midlertidig opplegg, og helt umulig å se. Kjolen ser lekker ut, gleder meg til å se den helt ferdig :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.