< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

Photobscura sa for siden:

Skal testes!

Vel, jeg har ikke festet tråder eller noe enda. men her er da mariusgenseren som min venninnes nyklekte lille gutt skal få! Dere ser vel også kanskje hva jeg nettopp snakker om ... at det er en "smule" strammere i bærestykket enn bolen ...

Dietta sa for siden:

Hvis jeg tvinner etter 2 eller 3 masker og strikker i lys og mørk farge samtidig, er jeg plaget av at den mørke fargen stikker gjennom den lyse liksom :o

Dietta sa for siden:

Flott genser Photo - strammere bærestykke eller ei :D

Takk! :D Den blir nok hakket bedre etter litt bløtlegging med milo og balsam, og utstrekking etter det!

Huldr sa for siden:

Så søt den var, Photo! :)

Takk!
Å, den er liksom SÅ liten! Tok meg mindre enn en uke å få den ferdig, faktisk. Tenk så små babyer er som skal inn i noe så smått, altså. Amazing. :D

Og så må jeg si at billedgengivelsen ikke er helt optimal -mobilkamera, liksom. I virkeligheten er blåfargen opp mot kobolt/ultramarine (sånn intenst "glødende" blåfarge), rødfargen er mye mørkere, og det hvite er mer naturhvit. Alt i alpakka! :hearts:

Huldr sa for siden:

Legg den inn på Ravelry ...? Da får du nok beundring og oppmerksomhet fra amerikanerne, som beundrer "fair-isle knitting" veldig :)

Hehe, joda! Jeg har bare en dørstokkmil foran meg for å sette i gang med ravelry igjen. ;)

Huldr sa for siden:

Åh, hehe. Skjønner!

(Driver en aldri så liten Ravelry-kampanje om dagen skjønner du :p)

Ravelry er superfint! Det er bare det med å vedlikeholde det og bruke det skikkelig. :o

Huldr sa for siden:

Jeg må si meg enig i alpakka-beundringen, forresten! Har strikket babyplagg i det, og det er så utrolig mykt og godt! Dvs Sandnes Mini Alpakka liker jeg, Drops sin klør (og flere har jeg ikke prøvd).

Huldr sa for siden:

Jeg har bare såvidt begynt å legge inn prosjekter. Det var en liten dørstokkmil ja, men gøy når jeg endelig gjorde det! Men jeg synes ikke at det er noe stress, man kan jo legge akkkurat så mye eller lite man selv vil i det :)

Det er det deiligste garnet å strikke med også! Og enig, Drops sine kan være så ymse. Du store Alpakka-garnet er helt vidunderlig!
Forresten helt amazed over Merino-garnet jeg kjøpte da vi var på Pickles! Mykeste ever! :hearts:

Ja, jeg vet. ;) Har jo bloggen min, da. Selv om jeg ikke kan si at bruken er høyfrekvent! :p

Huldr sa for siden:

Åh, så deilig! :) Det ble jo ikke til at jeg kjøpte noe siden jeg kom så seint (og har en del prosjekter som står i kø), men jeg fikk i alle fall kjent på det og sett på fargene. Det blir nok kjøp på meg også etterhvert, og jeg liker at det ikke er superwash. Tenkte kanskje å strikke en liten uglejakke:

DSA-garn har jeg altså ikke prøvd, men lurte litt på å prøve Hverdags-garnet deres (alpakka/ull), har du prøvd det?

Nei, dette er det første Pickles-garnet jeg prøver, faktisk! Blir nok flere turer under julegaverushet, ja! Så ellers noen nøster i akkurat den rette dype rødfargen jeg nærmest har vært villig til å kravle over lik for å finne over årene!
Kjempesøt drakt, forresten!

Mariusen er for øvrig strikket i Dalegarn sin mini(?)-alpakka (pinne 2,5). Super kvalitet! (Men det kosta ikke gratis. :D)

Huldr sa for siden:

Nei, tenkte ikke på Picklesgarn nå, DSA = Du Store Alpakka, de har et garn som heter Hverdags (og er litt billigere enn ren alpakka) :)

Kan tenke meg Dale-alpakkaen er dyr, ja!

Aha! Nei, jeg husker ikke navnet på de jeg har prøvd, men det er et helt tynt et (typ 2,5), og et veldig tjukt et, og et som minner litt om angora-garn. Navnene har dessverre rent rett gjennom hukommelsen ... :o

Ja, de garnnøstene kostet tett opp mot femtilappen stykket! Men jeg tror det er verdt det, er jo ikke store plagget, og så mykt at det er litt til å dø for! :D

Huldr sa for siden:

Ah, ok ;)

Samme pris som Sandnes Mini Alpakka da :ja: (ja, orddelingsfeil, arghh :rolleyes:)

Men jeg ser at Dale-alpakkaen er litt tykkere, det står at den strikkes på 3-3,5 mm pinner. Men den er jo fleksibel :)

Orkide sa for siden:

Det hender jeg må dra litt i den fargen som ikke er strikket med fra vrangen, men har aldri blitt noe problem.

Dietta sa for siden:

Jeg drar til jeg blir BLÅ, men er det svart/hvitt så blir det ikke bra uansett.
Du kan se hva jeg mener på denne lua :o
[color=#000000][/color]

Haha, morsomt du skulle si det, for jeg sjekket magebåndet, og det ER Sandnes! :lol:

Huldr sa for siden:

Aha! Jeg hadde faktisk tenkt å spørre om det først, men droppet det ;) Men det er lett å ta feil, det er jo de to største merkene.

Jeg holder (blant annet) på med en liten kjole i lilla minialpakka fra Sandnes. Strikket mønster nederst på pinne 2 1/2, gikk over til 3 på skjørtet (glattstrikk på rundpinne) for at det ikke skulle bli så tettstrikket, og så tilbake til 2 1/2 på rillestrikken på bærestykket. Sånn i forhold til det du nevner med å skifte pinne underveis når det blir for stramt. Jeg synes det er lurt :ja:

Og ja, garnet er nydelig å strikke med! :love:

Cyan sa for siden:

Jeg elsker merinogarnet til Pickles! Det er så utrolig mykt, men det nupper litt mer enn annet garn. Har strikket en del plagg til poden med det :)

Huldr sa for siden:

Ja, vet det! :) Jeg tenkte egentlig på Cyan. Skulle spesifisert :)

Cyan sa for siden:

Baby merino har jeg brukt. Men kvaliteten er den samme som extra fine, bare tynnere.

Huldr sa for siden:

Ah, takk :) Jeg driver og leter meg frem til garn til den ovenfornevnte uglejakka, men har ikke så lyst til at den skal være melert - og det er alle i Pickles baby merino. Men nå har jeg funnet ut at jeg kan prøve med Abuelita tynn 3-tråds i stedet. Mange garnsorter å holde greie på ...

smgj sa for siden:

Ingen som har brukt drops alpakka da? (pinne2.5 -3.5) Jeg liker den, men ikke så godt at den gir et litt "loddent" inntrykk. Bruker den som kontrastfarge mot lanett babyull i en lue. Aner ikke hvordan den vasker da.

Småspiseren sa for siden:

Orker ikke lete gjennom 62 sider med håndarbeid akkurat i kveld;
Er det noen som vet om de selger garn på nordbysenteret i Sverige? skal dit en tur, men har aldri lagt merke til om de har garnbutik/utsalg noe sted! :O

Dietta sa for siden:

Har akkurat strikket sokker i det til Junior. Godt å strikke av, men jeg har ikke vasket det enda :)

Huldr sa for siden:

Jo, har brukt det, men synes den klør mot huden, så bruker den ikke i ting som skjerf og pulsvarmere lenger, ellers er det vel helt ok. Fine farger!

(Billig alpakka er visst ofte spunnet løsere + at fibrene som brukes er grovere)

Nei, all alpakka er jo ganske loddent, så det passer ikke om man vil ha god "stitch definition" :)

Kitt sa for siden:

Mener de har noe garn på Rusta eller Søstrene Grene i hvert fall. Og Panduro!
Nordbysenteret!

Orkide sa for siden:

Jeg passer på å ikke vri over samme plass som omgangen under.
Syntes det går ganske greit jeg:)

Huldr sa for siden:

Mens vi snakker om Drops Alpakka, det er salg på den nå! Samt alle de andre alpakkakvalitetene til Drops :) Jeg skal sannelig bestille dyp rød Nepal til denne genseren:

Hurra! Takk for tips! Til Elna for å hamstre

aatinka sa for siden:

Her var det mye fint siden sist jeg var innom!

Jeg er også plaget av at jeg strikker strammere når jeg strikker mønster - helt til jeg fant denne og tvang meg til å gjøre det på denne måten:

www.philosopherswool.com/Pages/Twohandedvideo.htm

Nå er det nesten for løst...

Og så er hun jo så søt hun dama! :)

smgj sa for siden:

Jeg har tråden på venstre og "kaster" med høyre ... skulle jeg gjøre det som i demoen av 1&2 ville jeg overstramme. Men de to siste der var snedige ... da slipper man jo å plages med lange trekk. :) må prøve

aatinka sa for siden:

Ja, det er genialt om man har mønster med mange masker mellom fargeskiftene :)

Småspiseren sa for siden:

Får vel legge inn mitt håndarbeid jeg også da :p
Jeg har strikket en haug med sokker (var ikke så mye annet å finne på i fritiden på FHS) har også strikket noen kjøkkenkluter jeg gir bort som et sett til venner som flytter, det er jo så enkelt og raskt å gjøre :)
I sommer startet jeg å hekle, og har prøvd med på et teppe i bestemorsruter, men vet ikke helt hvordan jeg skal feste dem sammen og med hvilken farge :confused:, så har stoppet litt opp :( (noen forslag?? :) )
Har også heklet noen glass/kopp underlag, kjempe lett og tar bare en times tid :)

Bare hekle dem sammen med kjedemasker, det! Pass bare på å hekle dem sammen på baksida, sånn at alle har forsida opp. :) Søk på "join granny squares" på youtube for inspirasjon!

smgj sa for siden:

Om de ikke har samme farge så kan du kante dem med f.eks kjedemasker i sort eller hvitt sånn at du også kan hekle dem sammen med denne fargen.

Ziltoidia sa for siden:

Herregud, Drops Alpaca Bouclé er vannvittig billig nå. Frister å gå helt bananas... Jeg elsker det garnet! Men det er da så få oppskrifter til det. Har jo allerede lagd skjerf, hals og votter. :p

Huldr sa for siden:

Artig garn! Farmoren min strikket en liten blå jakke til meg da jeg var en liten knert, i sånt løkkegarn. Og med kobberknapper. Den var myk og så fiiiin :love:

Hvor vellykka blir det å strikke noe og så tove det litt etterpå? Tenkte å strikke en mariuslomme til mobilen til mamma av garnet som ble igjen av genseren (hun elsker sånne hjemmelaga mobillommer, og har en haug av dem som hun veksler mellom :p), men mobilen er ikke større enn at det blir litt smått å skulle strikke, liksom. Samtidig som den blitt litt mer "solid".

Orkide sa for siden:

Det burde vel gå bra, men kanskje vanskelig å vite hvor mye større du skal strikke den.

Strikker den på størrelse med en damesokk, tenker jeg! :)

smgj sa for siden:

Dersom du kan lage deg en mal av en trebit så kan du håndtove lomma utenpå malen. Da blir den iallfall ikke for liten.

Kan bruke balsam også. ;) Mobilen min er akkurat den samme som hennes, så jeg har noe å gå ut fra. :)

Dietta sa for siden:

Her går det fortsatt i jul - grytekluter denne gangen :)

smgj sa for siden:

Så flotte, Dietta!

Dietta sa for siden:

Tusen takk :blomster:

Huldr sa for siden:

Veldig søte grytekluter :)

Dietta sa for siden:

Tusen takk til deg også Huldr :blomster:
Masse småjulegaver og tilleggsgaver som er ferdig nå gitt :D

Huldr sa for siden:

Bra jobba! :_punk:

... jeg har fire strikketøy som alle er kommet til en utfordrende fase i sitt liv ... :rolleyes:

Dietta sa for siden:

Snodig det der gitt - jeg har noen av de jeg også. Faktisk sitter et par av de på armlene og kikker på meg akkurat nå :eek:

Huldr sa for siden:

Hehe, UFO'ene gir en ingen fred :p

smgj sa for siden:

Merkelig det der... mine ligger også på armlenet en stund før de faller i dvale i håndarbeidsveska...

langaard sa for siden:

Jeg vil ha en sånn med snømann på:ja::snill:

aatinka sa for siden:

Så fine grytekluter, Dietta!

Jeg har også sånne UFO'er, men ingen på armlenet... I strikkekurven derimot, og i skuffen, og.. og.. :)

Nå sliter jeg med siste del av borden på et babyteppe, det er 10 pinner på 15-18 masker som gjentas i det uendelige... BORING!! Fordelen er at jeg kan mønsteret utenat :D

Huldr sa for siden:

Jeg skiller mellom "langtids-UFO'er" og "korttids-UFOer" jeg. De fire strikketøyene jeg snakker om er alle spredt rundt i stua og skal bli ferdige, men jeg har noen andre som ligger på vent ... haster ikke sånn med dem. Men jeg strikker til andre, babytøy blant annet, og da må de jo bli ferdige :)

smgj sa for siden:

For min del er det ofte sånt at ting som faller av toDo-lista ... gjerne blir veldig gamle - og uaktuelle - før de blir ferdige... :)

Huldr sa for siden:

Jeg er litt mer sånn periode-opptatt av ting, derfor kan jeg godt plukke det opp igjen etter en stund :)

Det skjer faktisk svært sjelden at noe ikke blir ferdig til slutt (da må det være fordi det ikke fungerer og da rekker jeg det opp igjen). Dette gjelder vel å merke ikke på alle områder i livet ... :o

Dietta sa for siden:

Tusen takk aatinka :blomster:

2 av de 4 ufoene som kikket på meg fra armlenet på sofaen er nå ferdige :D
Tør ikke tenke på hvor mange jeg har liggende på hobbyrommet oppe. Har begynt å rydde der, så rommet er bra nå, fordi alt rotet er flyttet ut i loftstua. Tar litt hver dag :o

Huldr sa for siden:

Hey, good work! :D Jeg parallellstrikker på tre av mine. Litt fordi jeg måtte frigjøre en pinne fra det ene for å få strikket ferdig to av de andre ... :rolleyes:

Dietta sa for siden:

Det er jo en genial måte å få unna litt på da :D
Var akkurat oppe en tur, og da fant jeg enda en ufopose. Ludvig, som egentlig er nesten helt ferdig. Husket nå at jeg ikke kom helt i land fordi de var utsolgt for de knappene jeg bruker som øyne. Vel, vel. I går fant jeg jo en liten papirpose med de knappene, så jeg har ingen unskyldning lenger ;)

Huldr sa for siden:

Hehe ja, og det fjerde bruker jeg som avveksling :p

Ludvig må jo få øyne! :) Jeg har et lite, hekla rådyr liggende, det er forsåvidt bare hodet som er ferdig, med øyne og alt ... ser litt makabert ut i grunnen :rolleyes:

Men det er utrolig deilig å bli ferdig med ting, energifrigjørende! :heia:

Nå skal jeg ikke starte noe nytt før de fire er ferdige - nåja, kanskje med unntak av avvekslingen :)

Og så kom jeg på at jeg må brodere maskesting på en Goombalue som skulle vært fødselsdagsgave også ...

Dietta sa for siden:

Kan du ikke bare montere hodet på ei plate da ? Det er jo så populært blandt jegere - og så sparer du litt jobb :p

Huldr sa for siden:

Hehehe :p Jo, kunne kanskje det ;). Men jeg har heklet kroppen og halen også, så det er bare beina og monteringen igjen. Det strandet vel mest på at jeg ikke har det rette garnet til føttene til den lille. Skulle hatt svart Istra kamgarn, men det er gått ut fra Husfliden, og det garnet de anbefalte i stedet var for tykt ...

Det er en utgave av denne:

Dietta sa for siden:

Ååååå så nusselig den var :love:
Nei, den kan ikke henge på veggen uten kropp nei :eek:

Huldr sa for siden:

Nei ... :love:

BenteR sa for siden:

Så kule grytekluter Dietta!
Blir et herlig lite rådur Huldr. Jeg heklet my amigurimi da øynene virket, bl.a. laget jeg denne Nanaki-varianten min.

Denne hadde jeg ikke mønster til, men fikk se tegnefilm og laget den på bestilling.
Ellers har jeg fremdeles disse til pynt

Noen som har bestilt varer fra knittingroom.no?
Jeg bestilte noen mønster og litt garn for over to uker siden, men har ikke hørt noe fra dem etter at de sendte ordrebekreftelse til meg.

Dietta sa for siden:

Så utrolig søte BenteR :) Moro med hjemmelaget pynt.

Nei, derfra har jeg aldri bestilt noe - så der er jeg til liten hjelp gitt :o

Huldr sa for siden:

De var råkule, Bente :D

Fint utvalg av DVD'er, for øvrig ;)

Jeg har ikke bestilt fra knittingroom heller dessverre, men to uker er lang tid! Jeg ville sendt en mail. Jeg har bestilt fra 123knit i Danmark og To Damer i Norge, det har gått superraskt fra begge, bortsett fra én gang på To Damer. Da var det salg, så jeg tenkte det var derfor, men sendte til slutt mail og spurte og da hadde det skjedd en feil. Da jeg bestilte på nytt pakket og sendte hun samme kveld (som til og med var en fredag) og jeg hadde den i postkassa lørdag formiddag!

BenteR sa for siden:

Takk Dietta og Huldr!
Da er det ikke bare jeg som er utålmodig. Jeg sendte dem en mail, og så får jeg håpe på svar kjapt. Det er www.margaretha.no/butik/default.asp? som har sendt meg ordrebekreftlesen. Slik jeg forstod et, er [url]www.knittingroom.no[/url] deres strikkesider.

DVD`er, ja. Vi har noe sånt som 400 av dem etterhvert :o så nå har jeg et stort vitrineskap til dem for og kunne ha litt system.

Ah! Så utrolig søte, Bente!

Og så vil jeg takke Zincite for tips, skulle bestille en forsent utkommet lærebok fra AdLibris, og da klarte jeg ikke å dy meg, og bestilte Syboka i tillegg! :D

Zincite sa for siden:

Så spennende, håper du får mye glede av den :)

Samme her! På tide å lære litt struktur etter mange års heldige og ganske mye mindre heldige eksperimenter, sistnevnte grunnet ren og skjær mangel på kunnskap. :p

Ladejarlen sa for siden:

[ATTACH]10910[/ATTACH]

Her er et belte jeg lagde denne uken av kulær. Den er naturell, derfor er den "rosa". Smører med minkolje, da blir den litt mørkere (blir også mørkere med tiden). Man kan også bruke farge.

Huldr sa for siden:

Stilig belte!

Dietta sa for siden:

Enig med Huldr jeg - kjempestilig :D
Moro å se andre ting enn strikket og heklet også :)

Carisma sa for siden:

Stilig! Du lager ikkepå bestilling vel? Hadde vært perfekt julegave til sambo :)

Dietta sa for siden:

Endelig er babyteppe ferdig. Må presses litt mer ser jeg :o

smgj sa for siden:

Naaaw.... ! :love:

Ladejarlen sa for siden:

Joda, har sendt deg en beskjed:)

BenteR sa for siden:

Så fint belte Ladejarlen!
Det babyteppet var bare :hearts: Dietta!

Dietta sa for siden:

Tusen takk jenter :blomster:

aatinka sa for siden:

Kult belte, Ladejarlen! Moro å se litt annet håndarbeid også :)

Det babyteppet var fint Dietta! Skulle ønske jeg ble litt mer venn med heklenålen :)

Mariann S sa for siden:

Nydelig teppe :love:

Flott belte, Ladejarlen :)

Dietta sa for siden:

Tusen takk for det begge 2 :blomster:

aatinka: Teppet består kun av ruter heklet med staver, og fastmasker rundt. Det greier du som bare ingenting :)

aatinka sa for siden:

Ja, det gjør jeg nok, men håndleddene mine liker ikke å hekle.... Eller, jeg liker ikke å hekle bare staver :o

aatinka sa for siden:

Jeg har fått ferdig litt ting i det siste - eller... de har vært ferdige, men så var det å få frem kameraet da...

Men her er sokker, min egen oppskrift, strikket i Fabel:

Skjerf, My So Called Scarf (har et til på pinnene som sånn innimellomstrikk):

Og babyteppe/shetland hap shawl:

Er i gang med et babyteppe til i nesten samme mønster, men med regnbuefarger, er spent på hvordan det blir :) Og så strikker jeg på et Mini Mania Scarf...

Ikke noe hekling i sikte nei... :p

Huldr sa for siden:

Flotte babytepper, Dietta og aatinka!

Har du strikket sokkene i enkel Fabel, aatinka? De var kjempefine :). Jeg skal strikke et par gode kosesokker til kusina mi, men tenker at Fabel kanskje blir for tynt da. Men å strikke dem dobbelt gjør dem kanskje vel spraglete, og det blir jo dobbelt så dyrt også ... Noen som kjenner til gode, tykke alternativer av sokkegarn? De skal helst være i lillatoner ...

Dolsi sa for siden:

Nydelig teppe. Har du oppskrift å dele ?

Dolsi sa for siden:

Her var det masse fint håndarbeide.
Liker best å hekle jeg og i år har jeg heklet masse dukkeklær som jeg har tatt med meg i barnehagen der jeg er pedagog.
Bruker det når vi jobber med tema farger. Ungene blir helt i ekstase når jeg tar fram den store kassen med dukkeklær og klær på dukkene sammen med dem :)

aatinka sa for siden:

Jeg bruker dobbel Fabel, og syns at mønsteret i garnet blir litt nedtonet når fargene blandes litt mer. Bruker 2 nøster på et par damesokker. Sokkene er strikket fra tåen og opp, og man slipper å plukke opp masker til hælen. Mønster ligger på bloggen min, her: strikkekrok.blogspot.no/p/jettesokker.html Hvis du er uvant med de teknikkene som nevnes i mønsteret så er det linket til en bloggpost øverst i dette sammendraget, der finner du beskrivelse av teknikkene og linker til Youtube. Passformen på disse er noe helt annet enn vanlige raggsokker, de sitter mye bedre på foten :)

Flere bilder kan du finne her (Ravelry): www.ravelry.com/patterns/library/jettesokker/people

Huldr sa for siden:

Så glad jeg ble nå, tusen takk! Ja, sokkene dine var virkelig fine, og enig, mønsteret ble faktisk mer nedtonet. Akkurat sånn kunne jeg tenke meg det :). Og bare to nøster pr par blir jo billig, jeg tenkte ikke helt på hvor drøy Fabel er ... Da blir det sokker i Fabel etter din oppskrift! :ja:

Ellers kunne det kanskje gått å blande en ensfarget lilla med en mønstrete også ... Hmm.

Dietta sa for siden:

Jeg anbefaler sokkeoppskriften til aatinka på det varmeste :heia:
Det er den eneste oppskriften jeg bruker på sokker, og er superfornøyd :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.