TigerTove sa for siden:
Sutte-ugle ja :lol: dattra til venninna mi har en sutte-elg..
TigerTove sa for siden:
Sutte-ugle ja :lol: dattra til venninna mi har en sutte-elg..
smgj sa for siden:
BenteR - finnes det noen oppskrift på noe sånt noe sted? Ei i venneflokken venter hvert øyeblikk... :)
BenteR sa for siden:
Jada, dette er henta på ravelry og er gratis-oppskrift
www.ravelry.com/patterns/library/baby-blanket-55
Oppskriften står både på svensk under "mønster" på siden hennes og på engelsk helt fremme.
smgj sa for siden:
Hjertelig takk! lagrer
Photobscura sa for siden:
Jeg skal strikke en variant av denne genseren (altså i praksis helt lik, men har byttet ut noe av diagrammet med noe hjemmelaget mønster ;)), og lurer på om dere som har litt mer fartstid med diagrammer enn meg, om det er luret (og lettest) å strikke bærestykket i to deler (hvor man da, som jeg forstår, må legge tråden på forsida når man strikker på vranga), eller å strikke det i en del og klippe opp og sy, og i tilfelle hvordan det best gjøres?
akas sa for siden:
Det er absolutt lettest å strikke mønster på rundpinne.
Kanskje denne siden kan hjelpe deg med monteringen?
strikke.blogspot.se/2009/03/oppklipping-av-bol-og-montering-av.html
Lykke til! :)
Rundpinne blir det jo uansett. ;) Takk for lenke!
Dietta sa for siden:
Helt enig med akas. Strikk på rundpinne så langt du kan (dvs. til der du begynner felle av til halsen). Sy og klipp opp etterpå, det er mye enklere og veldig tidsbesparende :)
Ser jo veldig skummelt ut med klipping og sånn! Hehe. Men, ja. Hadde den vært til meg selv, så hadde jeg eksperimentert med fram og tilbake-diagram, men ettersom den er en gave så drøyer jeg det, da jeg er redd det ikke blir pent med den første metoden.
Dietta sa for siden:
Det er veldig enkelt å klippe og sy. Du er jo en kløpper på maskinen fra før, så det kommer til å gå strålende. Du bare måler lengden på armåpningen, og syr to sømmer ned på hver side av genseren som er like lange. Så er det bare å klippe i vei. Husk å sy og klippe før du masker sammen/syr sammen/strikker sammen skuldrene. Ellers har du et lite problem ;)
Ja, jeg må jo bare prøve! Lover å gjøre det med andakt. ;)
Dietta sa for siden:
Amen............. :D
Mulig dumt spørsmål, men nå har jeg kommet til dit diagrammet er på genseren jeg strikker, og har tenkt å klippe opp til ermer. Man skal jo felle av for ermehull i originaloppskriften, men ettersom jeg trenger "klaring" for det jeg skal sy og klippe, så lurer jeg da på om jeg bare beholder oopprinnelig masketall inntil jeg begynner å felle opp mot halsen? Am I right?
akas sa for siden:
Helt rett. Lykke til!
Runegutt sa for siden:
Ingen som pjoner her inne?
Yes! Takker! :D
Kanutten sa for siden:
Jeg gjorde det for ca 20 år siden. Pjona votter og lester. :ja:
Yonah sa for siden:
Endelig ferdig med heklet gardin til badet. Det tok noen uker, men det var jammen verdt det.
Dietta sa for siden:
Ååå den var virkelig nyyydelig Imse :) Det er noen timers arbeid der ja.
Mariann S sa for siden:
Nydelig heklegardin :)
Zincite sa for siden:
Flott gardin Imse, jeg er ikke så flink til å heke - men tror jeg en dag skal lage heklet mellommverk og sy gardiner :) men det er veldig mye jeg har lyst å lage om dagen. Jeg er nesten hekta på ravelry :lol:
Wow, flink du er, Imse!
BenteR sa for siden:
Så fint gardin Imse:hearts:
Mariann S sa for siden:
Ikkje akkurat strikking og hekling, men eg brukar fingrane ;)
Har laga konfirmasjonskort til tanteguten min :)
Dietta sa for siden:
Så flott Mariann :) Det der hadde jeg ikke greod å lage hadde jeg fått betalt engang :o
Mariann S sa for siden:
Ett par ting til eg har laga :)
Ølboks-boks til stefaren min i farsdagsgåve for ett par år sida, ei morsdagsbok til mamma og ei snusboks-boks til gubben :)
Mariann S sa for siden:
Takk :) kosa meg med sånne puslerier :)
Yonah sa for siden:
Å, så mye fint Mariann S!
Kanutten sa for siden:
:love: Hælledussan så flink du er Mariann!!!! :heia:
Jeg kan overhodet INGENTING! :(
Dietta sa for siden:
Ååååå :love: Mariann !!! misunnelig ? nei, ikke i det hele tatt :_plystre:
BenteR sa for siden:
Snakker om kreativitet Mariann S:love:
Flink du er!
milena sa for siden:
Da har jeg lurket her en stund og er så glad for å se så mange kreative mennesker her inne. Tenkte jeg og kunne vise noe av det jeg lager :rodme:og håper det er greit jeg legger inn en ling til siden min på Facebook (ikke salgsside).
Kanutten sa for siden:
:eek: Så mye flott og fint! Og så MYE!!!!
Du er jo rene maskinen?
milena sa for siden:
Takk Kanutten! Jeg begynte for alvor å hekle forrige gang jeg sluttet å røyke. Da var det herlig å ha noe å gjøre med hendene. Nå går det i rykk, av og til har jeg masse på gang og av og til orker jeg ingenting. Men jeg er glad i å gi hjemmelagde pressanger så det er mest slik jeg får inspirasjon og motivasjon!
BenteR sa for siden:
Så mye fint du har laget milena!
Imponerende!
Har bare lyst til å dele et tips med dere! Er det noe jeg ikke kan fordra er det å feste tråder, særlig når jeg strikker ting i en masse striper (restegarnsokker, anyone?), og så tenkte jeg at det måtte finnes en metode som løser dette. Mulig dette er gammelt nytt for noen, forsåvidt, men jeg kom uansett over denne geniale metoden! Sitter nå og strikker en stoooor genser på oppdrag, og nøstene er små, følgelig blir det mye festing av tråder, og da er dette genialt. Fikk det ganske fort til, og det ser også veldig pent ut. :)
milena sa for siden:
Kult! Visste at det gikk an når man hekla, men dette er nytt for meg. Takk!
Når man hekler også, altså? Hehe, det kjenner jeg ikke til. (Men nå strikker jeg mer enn jeg hekler).
Ser at jeg av en eller annen grunn har snudd annenhver maske når jeg har festa i andre omgang. Vet ikke hvorfor, men det er jo en kakebit å snu dem tilbake. :)
Zincite sa for siden:
Takk for festetips :blomster:
Jeg synes det er litt vanskelig å få pent, så skal teste denne :)
Bare hyggelig! :)
aatinka sa for siden:
Det ser ut som et er samme metode som er beskrevet her
Det er mye tekst, men jeg syns det er bra bilder som viser begge måter å strikke på (engelsk og kontinental) og som også viser hvordan man kan feste tråden man slutter med, ikke bare den nye man skal begynne med :)
Jeg hater også å feste tråder og syns dette er genialt! Bortsett fra hvis jeg strikker med garn som tover, da er det like greit å tove endene sammen - hvis man ikke skal bytte farge. Aner ikke hva det kalles på norsk, men på engelsk kalles det spit splice :p
aatinka sa for siden:
Har blitt ferdig med noe i det siste forresten! Et sjal, strikket i tynt, tynt garn i merino og silke. Det strikkes inn perler også og jeg er fornøyd!
Flere bilder og info her i bloggen min.
Og en kjole til barnebarnet:
Flere bilder/info i denne posten.
Garnet til denne kjolen kjøpte jeg da jeg var innom Hillesvåg ullvarefabrikk. Gikk litt amok på ulloftet deres, kjøpte en kilo merinoull i nydelig blåfarge og en kilo til med forgarn som bare skal sendes en tur gjennom rokken for å bli garn i en nydelig naturfarge. Det blir moro når jeg får tid til å spinne litt igjen!
Dietta sa for siden:
For et fantastisk sjal aatinka - det er mange timers jobb :heia: og så nydelig kjole. Veldig flink er du :)
Wow, Aatinka! Utrolig!! flott sjal, og kjole!
Zincite sa for siden:
Nydelig sjal og kjole aatinka :ja:
Har du noen erfaring med hjertegarnet fra Hillesvåg? Jeg lurer på å teste det ut, men finner lite erfaringer på ravelry :)
milena sa for siden:
Oh my Aatinka! Dette er jo nydelig.
aatinka sa for siden:
Nei, jeg har nok ikke det. Garnet jeg strikket kjolen av heter Ask og er totråds kardegarn og jeg ville nok ikke brukt det til plagg som skal være helt inntil huden. Hjertegarn er 4 tråds kamgarn, og jeg mener hun vi handlet av nevnte at kamgarnet er mykere. Jeg vil også tro at kamgarnet er både mykere og glattere siden alle fibrene i garnet ligger samme vei, ikke hulter til bulter som i kardegarnet. Det står jo på siden deres at det egner seg til barneklær, men folk er så ulike i forhold til hva som klør så man må nesten bare prøve. De aller fleste garn blir også mykere etter vask, så noen ganger må man faktisk strikke et plagg og vaske det før man vet hvordan det blir :)
Og takk for skryt alle sammen!
milena sa for siden:
Mitt nyeste prosjekt. Er ikke helt sikker ennå om jeg liker den, men den begynner å føles litt "meg"!
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=646&pictureid=3434[/img]
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=646&pictureid=3435[/img]
[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?albumid=646&pictureid=3436[/img]
Fancy sa for siden:
Jeg driver ikke med håndarbeid, med mindre fotografering telles? :P
TigerTove sa for siden:
Egentlig kunne vi kanskje bytta navn på denne tråden til "den store hobbytråden" ?
Dolsi sa for siden:
Fikk dilla på hekling i fjor høst jeg. Selvlært fra internett.
Begynte i det små med luer og bestemorruter. Nå hekler jeg mest dukkeklær. Elsker å hekle fine dukkekjoler og har mange av dem :)
Fancy sa for siden:
Det hadde vært noe, er sikkert fler hobbyer ute å går, enn bare håndarbeid :)
Lag en egen hobbytråd, da vel! :)
Dietta sa for siden:
Veldig stilig veske altså :heia: og så flott du har foret den.
Huldr sa for siden:
Tenkte det samme :)Navnebytte har vært diskutert før, men flertallet ville fortsatt ha det som "håndarbeidstråden" (noe jeg er litt glad for, for det er liksom noe eget med en tråd for bare håndarbeid synes jeg, selv om jeg absolutt liker og utøver andre kreative "grener" også). Det er jo bare fint med flere kreative tråder! :)
(Ellers er det vel egentlig litt fritt frem mht hva man vil kalle håndarbeid - det er mer enn bare strikking og hekling i denne tråden også :))
Tiltredes!
milena sa for siden:
Takk Dietta, jeg er sånt typisk menneske som pleier å legge utrolig mye arbeid i å lage noe og så ikke gidde å gjøre det "helt" ferdig:o. Men, nå tvang jeg meg til å sy inn for. Hekla vesker fungerer jo egentlig ikke uten for (nøkler forsvinner, småting henger seg fast...).
Utrolig kul veske! Har du oppskrift? Har en rund pute uten trekk, og kan se for meg at det kan funke på den også ... ;)
milena sa for siden:
Takker. Ingen oppskrift. Bare begynner med 6 masker og øker med en ekstra maske 6 ganger hver runde.
Da blir det vel:
runde en - 6 masker
runde to - to single i hver maske (12)
runde tre - en single og så to single annenhver (18 masker)
runde fire - en single to ganger og så to single i tredje maska hele runden (24 masker)
Men dette er kasnkje bedre forklart her:
crochet.about.com/od/learntocrochet/ss/crocheting-in-the-round_5.htm
Jeg avslutter ikke hver runde med slipstich og begynner på ny runde, men hekler bare rundt og rundt.
Håper det hjalp, og dette funker gullfint som mutetrekk!
Huldr sa for siden:
Så fine ting du lager, Milena! Fargerike ... det liker jeg :)
Kult, Milena! Takk. :)
aatinka sa for siden:
Da har jeg fått tatt bilder igjen! Først et skjerf som er den beste måten å få brukt opp restegarn jeg har truffet på :-)
Flere bilder av skjerfet i bloggen min.
Og så har jeg heklet et sjal. Dette er et Mystery CAL (Crochet along) på Ravelry, litt morsomt å lage noe man ikke helt vet hvordan blir :-)
Dietta sa for siden:
Så lekkert aatinka :) Det skjerfet kunne jeg tenkte meg å kopiere
Forøvrig var det moro at jeg ikke var helt alene her midt på svarte natta ;)
Flotte ting! Tenker det samme om skjerfet, det der vil jeg også teste!
aatinka sa for siden:
Skjerfet er genialt, jeg kommer til å strikke mange flere av de. Holder på å samle restegarn og sortere i tykt og tynt. Jeg la opp på vanlig måte, men siden det er så mange masker så brukte jeg to tråder, fra to ulike nøster. Da trenger man ikke å "gjette" hvor lang "hale" man skal beregne når man legger opp :-) Jeg lager først en løkke (slip-knot) med begge trådene som jeg bare slipper ned og løsner når jeg er ferdig med opplegget :D
aatinka sa for siden:
Hihi, lakenskrekk!!?!
Dilly sa for siden:
Det var et nydelig skjerf, og jeg forsto heldigvis oppskriften på et vis :). har lagret den til senere.. tusen takk :)
Zincite sa for siden:
Jeg kom over en annen måte for å spare seg trådfesting. Ser veldig smart ut i teorien i alle fall :p russian join
Yonah sa for siden:
Så mye jobb gidder ikke jeg. Jeg splitter endene og tover sammen mellom hendene.
En annen metode er legge trådene omskarves og strikke med to trder i 5-7 masker, men jeg synes dette blir mere synlig.
Jammo sa for siden:
Har strikket noen babyklær :) Må nesten begynne igjen, men må nesten finne tid til det også. Har lagt ut resultatene på bloggen min :)
ElisaT sa for siden:
Jeg er en "periodestrikker", har strikket hele livet, men nå strikker jeg bare når jeg har lyst på noe. Jeg strikker mye forskjellig, som dere ser av bildene!
Jeg har strikket en jakke, den heter Minimissimi Sweater Coat på Ravelry. Veldig fornøyd med resultatet, jeg kan nesten ikke vente til det blir kaldere i været! Garnet er Nepal fra Garnstudio, og jakken var lett å strikke. Eneste minuset er at alt strikkes på jakken, så det blir veldig mye strikketøy i fanget etterhvert!
Jeg har også strikket en "cowl" som det heter på engelsk. Rundt skjerf på norsk? Garnet er også Nepal, liker blandingen av alpakka og ull. Og så er prisen ganske snill :). Det ene bildet er av cowl'en på, og det andre er et nærbilde av mønsteret. Mønsteret heter Stockholm scarf på Ravelry, og er tosidig.
I tillegg legger jeg ved et bilde av julekulene og påskeeggene mine. Jeg har et par gamle trau som er morsomme å fylle med slikt. Jeg bruker de også til gaver, det er veldig koselig å gi bort noe hjemmelaget.
milena sa for siden:
Utrolig fine ting! Sinnsyk tålmodighet!
ElisaT sa for siden:
Takk :)
kennygirl sa for siden:
Her var det mye lekkert! Flinka!
aatinka sa for siden:
Den jakken var lekker! Ja, det andre også, men den jakken må ha vært tidkrevende :) Kan se for meg at det ble varmt med hele den i fanget ja :D
ElisaT sa for siden:
Tusen takk! Jakken var god og varm å strikke, trengte ikke eget eget teppe på sommerkveldene når jeg hadde den i fanget :D.
ElisaT sa for siden:
Er det noen her som er på Ravelry? Jeg heter ElisaR, legg meg gjerne til som venn :)!
smgj sa for siden:
Jeg er der. Ikke fryktelig aktiv for tiden, men men...
TigerTove sa for siden:
Noen som har forslag til morsomme strikketeknikker? Har akkurat oppdaget biestrikk og ble nysgjerrig på flere :)
aatinka sa for siden:
Den teknikken har jeg ikke sett før, den må prøves :-)
Linen stitch har jeg brukt litt, det er en teknikk som gir spennende overganger ved fargeskift - se f.eks. dette skjerfet.
Herringbone-stitch er en annen teknikk som gir spesiell struktur:
Oppskrift her: My so called scarf
Det er også en del videoer på youtube om denne teknikken. Jeg ser det er ulike måter å strikke dette på, jeg brukte denne.
Og så er det jo patentstrikk, det blir veldig tøyelig sideveis.
TigerTove sa for siden:
Stilig! Ja, når du sier det så har jeg faktisk strikket patentstrikk, men det begynner å bli en stund siden.. Takk for tips, skal absolutt testes ut!
Dietta sa for siden:
Jeg har tenkt å hekle meg et pledd i oldemorruter. Oppskriften sier bomullagarn (PT Pandora 50 g = 180 m). Tidligere har jeg bare heklet/strikket pledd i ullgarn.
Har noen erfaring med pledd i bomull ?
Tja, særlig varmt blir det da ikke, i forhold til ull i alle fall. Hva skal du bruke det til?
Dietta sa for siden:
Det skal jo både være til "pynt" og brukes. Blir nok å hekle i ull.
Tenker liksom at bomullen kan bli slapt i fisken, ikke varmt nok og at det krymper i vask.
Da kan du like godt hekle i ull. :) Oldemorruteteppetips (phew, for et ord!) hekle med litt større nål enn standard for garnet, ellers blir det ganske kompakt og tungt. Erfart. ;)
Dietta sa for siden:
Hurra for nye ord :D
Ja, det blir hekling i ull - det er sikkert. Lur ide med litt større nål, for oldemorrutene er jo ganske så tette, og dessuten skal de hekles sammen med fm, så det blir ikke noe luft imellom heller.
Har heklet sengeteppe i ull til senga til junior med luftigere ruter som ble heklet sammen med lm i kjeder, og det er ganske tungt selv om det er veldig "hullete" :)
Kjempefint!
Dietta sa for siden:
Takk for det :)
BenteR sa for siden:
Så koselig med oldemor-teppe, Dietta!
Jeg har kjøpt meg Viking Eco-Alpaca, funnet meg ei oppskrift, MEN så leser jeg på garnlabelen at dette må håndvaskes :eek:
Jeg pleier og bruke ullprogrammet på vaskemaskinen til ullklær + Milo. Noen som har testet hva som skjer med eco-alpaca om man vasker det i maskin?
Siden armene og hendene mine ikke er like sterke som i gamle dager, liker jeg litt lettvinte løsninger.....
Må dette garnet vaskes for hånd, så forandrer jeg nok på planene over hva jeg lager av det. Blir nok julegaver i stedet.......
Dietta sa for siden:
Jeg redd for at det tover hvis du tar det i maskinen. Har alrdi prøvd det garnet, men siden det står håndvask, hadde jeg ikke tatt sjansen :(
Tror ikke jeg har sett noe alpakka garn som er superwash.
milena sa for siden:
Jeg vasker som oftest ull i maskin. Men, du kan jo strikke/hekle et lite stykke (10x10 cm) og kjøre det på ullprogrammet og se hvordan det kommer ut?
BenteR sa for siden:
Jeg flere plagg i alpakka fra DuStoreAlpakka, og de vasker jeg i et putetrekk på ullprogrammet, og det har funka fint, men dete Eco-Alpaca har jeg altså ikke prøvd.
Lurer på om jeg skal lage f.eks. leggvaremere og så teste før jeg lager noe stort?
milena, du kom meg i forkjøpet.
Tenker jeg kjører en testlapp.
Dietta sa for siden:
Smart dame :suss:
aatinka sa for siden:
Ferdig med et sjal igjen :-)
Flere bilder på bloggen min!
Dietta sa for siden:
Å det var lekkert aatinka. Helt nyyydelig. Du er superflink til å strikke sjal :), blir helt misunnelig jeg ;)
aatinka sa for siden:
Takk, Dietta, det er EGENTLIG ikke så vanskelig, men litt tålmodighet må man jo ha... :)
BenteR sa for siden:
Kjempelekkert sjal!
Mariann S sa for siden:
Eg hadde ei lang, fin ullkåpe.... som hadde blitt alt for stor :)
Den har hengt i skapet leeenge....
No har eg sydd den om frå sid kåpe i str 42, til ei lang jakke str 36/38 som igjen passar,
so no har eg 'ny' vinterkåpe/jakke :D
milena sa for siden:
Kult Mariann! Det er ikke bare bare å sy inn noe sånt. Stoffet er jo kjempetykt og så skal man liksom beholde formen også...
smgj sa for siden:
Dere er skikkelig flinke, Dietta, Mariann og Aatinka. Fine arbeider. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.