smgj sa for siden:
Tja - jeg likte det på jakken også jeg. Men jeg liker "organiske" mønstre bedre enn geometriske, så det er vel ikke rart.
smgj sa for siden:
Tja - jeg likte det på jakken også jeg. Men jeg liker "organiske" mønstre bedre enn geometriske, så det er vel ikke rart.
Photobscura sa for siden:
Er det ikke bare vanlig diagram?
Jeg reagerte nok også litt på fasongen. Ser ut til å være litt formløs og stor på armene? Jeg må ha ettersittende klær, med fasong, ellers ser jeg ut som en linjal. :p
Strikker forresten denne nå. Men i en farge (mørk rød) og så skal jeg prøve meg på en hette og lommer i tillegg. Den ser ut til å ha fin fasong, synes jeg.
smgj sa for siden:
Og jeg kan bare ikke like den skulderfellingen... synes den framhever runde skuldre på en særdeles lite kledelig måte... :D
Når det gjelder fasongen på kanuijakkene så er jeg enig i at de var litt vel firkantet - penere med litt snitt, ja. Det var først og fremst damaskmønstret jeg falt for. Her er forresten bilder av en som har strikket den litt mer ettersittende og med to-tonegarn i bunnfarge + toppfarge. Det virket ikke så dumt - selv om det ikke er 100% fulltreff ennå heller etter min smak.
www.ravelry.com/projects/mc-chick/kauni-rainbow-cardigan
Menmen - først må jeg bli ferdig med pannebåndet mitt med selbu-death på den ene siden og egenkomponert mønster på den andre... Strikker et vendbart et med "provisoinal cast-on" og kitchener stitch-sammenfelling. Masse rart jeg ikke har gjort før. Gøy!
Cyan sa for siden:
Jeg fant denne genseren i bloggen din, Photo, og den vil jeg strikke. Den så ganske grei ut for en novise som meg :) Jeg lurer på hvilken størrelse jeg skal strikke i. Kunne godt tenke meg en som er litt romslig, men det er mulig jeg blir seende ut som et fjell i den. Blir genseren stretchy? Og fins det noe alternativt garn som er billigere enn Eskimo?
Ja, der så passformen litt bedre ut.
Jeg kler dårlig gensere/jakker med rett avfelling som er påsydd senere, da jeg har litt brede og kantete skuldre. Raglan og rundfelling ser best ut på meg. :)
Jeg strikket den til meg selv i small, og den ble akkurat litt for liten over puppene men satt greit nok ellers, så jeg solgte den til venninna mi. Skal jeg strikke den igjen så blir det i medium. Du vet jo hvordan jeg ser ut, så ta utgangspunkt i det? I tillegg måle din egen strikkefasthet og sammenligne med dine egne mål?!
Den blir vanlig stretchy.
Jeg ville uansett ha valgt et litt annet garn, da eskimo tenderer til å bli ganske nuppete (men det hjelper en del med balsamvask, forsåvidt), jeg ville ikke valgt Cortina soft, har nettopp fått høre at en genser jeg strikket i det holder på å gå i oppløsning. :p Kanskje Balder? Det er temmelig likt på tykkhet som eskimo, men er tvinna. Jeg tror ikke det er så mye billigere, dog. Nesten seksti kroner for 100 grams nøster. (Eskimo koster 20 for 50 gram).
smgj sa for siden:
Ja, man må jo velge det som kler seg... Jeg trenger all den hjelp jeg kan få for å rette ut stuldrene. :D
Dietta sa for siden:
:lol:
(pst... hva med å la kleshengeren bli igjen i jakka før du tar den på :p)
Båthals har jo gjerne en slags fin optisk effekt på skuldrene, synes jeg. :)
Carisma sa for siden:
Det kommer an på hvor brede skuldre man har. Med mine ser det helt grusomt ut. Nesten like ille som mønster rundt skuldrene.... Jeg kan stort sett ikke ha noe annet enn litt utringning, til nød v-utringning om den ikke er rett.
Her var det vel snakk om runde, og ikke nødvendigvis brede skuldre. ;)
smgj sa for siden:
Mjo... usikker
Carisma sa for siden:
Ja, jeg snakker om runde og brede, i motsetning til brede kantete. Da kan båthals være ok.
Huldr sa for siden:
Er det noen som har tips til elastisk avfelling som passer til kanter som skal sys sammen? Skal sy sammen ermene på en babyjakke på langs, så den bør være bløt, men fast nok til å sy sammen med oppleggskanten. Jeg prøvde meg på Jeny's surprisingly stretchy bindoff som aatinka linket til lenger bak i tråden, men jeg syntes den ble så tykk, den kanten ... Skal sy sammen med usynlig søm, tenkte jeg, så da bør det være minst mulig klumpete :)
smgj sa for siden:
Hva om du bruker et tynnere garn i samme farge til samme bindoff da?
Jeg har brukt denne på et par fingerløse vanter...
knitfreedom.com/wp-content/uploads/2010/09/Invisible-Ribbed-Bind-off-Illustration1.pdf
Synes den ble både tynn, ganske stretchy og ikke klumpete. Det er en ensidig form for kitchenerstitch.
Rin sa for siden:
Strikket et par pulsvarmere av restegarn etter siste genserprosjekt - varme og myke. :) (Kommer bilde av genseren også, men jeg må ut og kjøpe en kattebørste først for å kjemme den ren - røytet litt etter vask. :p) Disse pulsvarmerne er ca 1,5 nøste svart Nepal-garn, vrangbord og perlestrikk.
Huldr sa for siden:
Det med tynnere garn blir vanskelig, for det er babygarn ;). Men har prøvd denne teknikken nå, og det virker lovende! Begynner å sy sammen igjen i morgen, da får jeg virkelig sett hvordan det fungerer. Tusen takk :blomster: Fine :). Jeg har et par lignende i Drops Alpaca etter en variasjon jeg fant på en blogg over en Dropsoppskrift. Og så fortsatte jeg med vrangbord opp på hendene og tomlene i stedet for å skifte til mønsteret i oppskriften. Veldig godt med pulsvanter, altså :)aatinka sa for siden:
Den veldig elastiske til Jeny er nok ikke egnet hvis man skal sy sammen nei... Syns vanlig avfelling er OK når man skal sy sammen kanter.
aatinka sa for siden:
De ser varme og deilige ut! Pulsvanter er tingen når det er kaldt :)
Huldr sa for siden:
Ja, den var nok litt for elastisk også, for denne bruken. Men sikkert flott i mange sammenhenger! Jeg ville ha den litt elastisk, sånn at jeg er sikker på at jakken er behagelig på - og vanlig felling blir jo ikke elastisk uansett hvor løst man feller av - bare løs, liksom. Så derfor ville jeg ha noe annet denne gangen :)TrillTrall sa for siden:
Har lyst til å strikke en genser som skal strikkes i Sandnes Fritidsgarn, det er anbefalt til pinner 5,5 og 50 g = 70 m.
Dette garnet er det litt plundrete (latskap...) å få tak i, men jeg fant i dag ut at Trysil garn har et garn som ligner (ikke Iglo-garnet), det er anbefalt til pinner 5-6 og 50 m = 75 m.
Tror dere erfarne strikkere (smiske) at det kan brukes istedetfor Sandnes Fritidsgarn? Et annet godt poeng er at det blir rundt 150,- billigere også...
Så lenge det har samme strikkefasthet, så spiller det liten rolle hvilket garn det er. :) (Altså ikke bare pinnestørrelse, men hvor mange masker og pinner du får på 10 x 10 cm)
TrillTrall sa for siden:
Aha. Her er merkingen www.sandnesgarn.no/ProductPage.aspx?ProductId=24 Betyr dette at 10 masker på pinne 5,5 gir 15 cm i bredden?
Nei, det betyr at femten masker tilvsarer 10 cm. Det er så godt som alltid antall masker på 10 cm. (i snitt, alle kan ha litt forskjellig strikkefasthet, ettersom man strikker løst eller stramt, så ta en prøve. ;))
TrillTrall sa for siden:
Da må jeg jo dit de selger Sandes Fritidsgarn og litt av poenget var å slippe det... :)
Neida, det må du ikke. Bare sammenligne strikkefastheten på det andre garnet, det! :)
Dietta sa for siden:
Ville bare tipse deg om at Fritidsgarnet må håndvaskes, ellers så tover det. Hvis det andre garnet kan håndvaskes, ville jeg absolutt anbefale det altså. Håndvask er kjedelig ;)
smgj sa for siden:
Har strikket pannebånd! Et kuuult, tosidig ett. Og så lærte jeg masse strikketing underveis. smgj.wordpress.com/2012/01/26/har-strikket-cancans-og-selbudeath/
Lue neste - etter dette mønstret: www.ravelry.com/patterns/library/2x2-ribbed-for-his-pleasure
aatinka sa for siden:
Når man skal strikke et plagg hvor målene har betydning så er det veldig lurt å sjekke strikkefastheten før man starter. Alle strikkere har ulik strikkefasthet, og denne er alltid opplyst i oppskriften (og er ikke ALLTID det samme som står på garnet(!)). Hvis du skal være sikker på at målene som er oppgitt i oppskriften stemmer med det ferdige prosjektet ditt så bør du absolutt strikke en prøvelapp.
Strikkefasthet oppgis alltid som antall masker på 10 cm. Sandnes Fritidsgarn f.eks har strikkefasthet 15 masker på 10 cm. Sjekk oppskriften du har tenkt å bruke og se om samme strikkefasthet er oppgitt der.
Det er også oppgitt antall meter garn på nøstene, f.eks 75 meter pr 50 gram, men det er ikke alltid man får samme strikkefasthet selv om to garn har samme løpemeter pr 50 gram.
Før man er kjent med sin egen strikkefasthet bør man strikke en prøvelapp - hvis strikkefastheten skal være 15 masker på 10 cm legger man opp mer enn 15 masker, f.eks 25 og strikker de to første og siste maskene i rille (rettstrikk) hele tiden. Det er også lurt å strikke de første 4 omgangene i rille og de siste 4, da slipper du at lappen krøller seg. Merk av før og etter 15 masker og mål imellom. Får du ikke 10 cm så må du bytte til en annen pinnestørrelse. Hvis du måler MER en 10 cm så strikker du løst og må gå NED i pinnestørrelse, får du MINDRE enn 10 cm så strikker du for stramt og må gå OPP i pinnestørrelse.
Dermed kan du godt bruke Trysilgarn i stedet for Sandnes Fritidsgarn siden de er ganske like i løpemeter hvis du sørger for å finne riktige pinner, men selv om størrelsen på plagget blir riktig så kan utseendet bli veldig ulikt med ulike garn.
Det morsomme er at strikkefastheten kan variere, spesielt hvis man legger fra seg et stort prosjekt en stund og tar det opp igjen...
Lykke til!
Jeg er nesten kjedelig standard. Strikker alltid med samme fasthet, og ligger alltid på oppgitt strikkefasthet ...! Veldig praktisk, i grunn.
Huldr sa for siden:
Huff ja, min varierer noe voldsomt ... og jeg må passe på hva jeg sitter og tenker på mens jeg strikker, for tankene og følelsene mine gjenspeiler seg ofte i strikketøyet :lol:TrillTrall sa for siden:
klør seg i hodet Aha! Joda, vi snakker om det samme, men jeg misforsto deg her et øyeblikk - nå skjønner jeg hva du mener. :) 15 m = 10 cm, bare å huske det når jeg sjekker Trysil garnet neste gang jeg er på den butikken. :) Takker og bukker!
TrillTrall sa for siden:
Oooj... Jeg får vel gi meg selv et sjanse og strikke en prøvelapp, det har jeg aldri gjort før. :o Utålmodig er mitt mellomnavn gitt... :o
aatinka sa for siden:
Hihihi, kjenner til det ja :) Er jo bare å rekke opp hvis det ikke blir bra da. Jeg har til og med opplevd å gjøre alt riktig, strikke prøvelapp, finne riktige pinner, men når jeg begynte å strikke plagget så ble strikkefastheten en helt annen enn på prøvelappen... merkelig :eek:
Gleder meg til bilder!!
Dietta sa for siden:
Nå er begge babyteppene helt ferdig, 15 oppvaskkluter har sett dagens lys, og et skjerf har også kommet i ferdig haugen.
I dag har jeg kjøpt garn og begynt på disse. Skal ha konfirmasjon til våren, og tenkte at det var litt moro med hjemmeheklede serviettringer og bordkort. Siden det er en gutt, ble fargene lys lilla, mørk lilla og en ekstra runde rundt med limegrønt. Bruker Cotton Viscose, så de blir litt blanke og fine. Har heklet den første i kveld, og synes det ser lovende ut :D (Selvskryt er sikkert et dårlig tegn på et eller annet, men hva ander jeg ikke ;))
TrillTrall sa for siden:
Jeg fikk omsider begynt på genseren min og oppdaget at ermene skal strikkes frem og tilbake og syes sammen etterpå - utrolig tungvint! Har det noe å gjøre med at det er raglanfelling? Eller kan jeg bare strikke dem rundt og evt. strikke de siste cm frem og tilbake?
De skal også strikkes på lange pinner, noe jeg synes er pyton, det er vel ingenting i veien for å bruke rundpinne?!
Dietta sa for siden:
Når jeg har strikket raglan, har jeg bestandig strikket armene rundt på rundpinne. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle kunne det :)
Eneste genseren jeg har vært borti som måtte strikkes på lange pinner var i et slags lissegarn og med masse hull og kast. Der kunne jeg ikke bruke rundpinner rett og slett fordi garnet og mønsteret gjorde at maskene ikke lot seg "overføre" fra den tynne delen av rundpinnene og over på pinnedelen.
TrillTrall sa for siden:
Her er det vanlig ullgarn og bare glattstrikk så det er ikke på grunn av garn eller mønster i alle fall. :) Tenker jeg strikker rundt jeg, det er jo mye enklere! Kan jo evt strikke de siste 5 cm frem og tilbake om det skulle være nødvendig, får lese oppskriften enda en gang.
Dietta sa for siden:
Det hadde jeg gjort også. Kanskje lurt som du sier å strikke de siste pinnen fram og tilbake, for da er det litt enklere når du skal begynne å felle bolen og armene sammen. Ellers har det lett for å blir litt "trangt" akkurat på de første pinnene. Gleder meg til å se bilde :D
TrillTrall sa for siden:
Det går så det suser så langt, begynte på fredagskvelden og har strikket ca. 35 cm på bolen så langt. :)
Dietta sa for siden:
Så flott :) Jeg er ferdig med 12 av 32 serviettringer, så jeg er ganske fornøyd jeg også :D Konfirmasjonen er ikke før 3.juni.
Zincite sa for siden:
I går kom jeg ikke inn hos garnstudio, men jeg fikk se serviettringene og bordkortene i dag :) De ser veldig fine ut.
Jeg nærmer meg slutten på Kællingesjalet, skal "bare" strikke den øverste borden. Tror neste prosjekt blir å strikke noe som ligner denne genseren jeg fant på ravelry. Ser ikke ut som om mønsteret er å få tak i, men noen har lagt ut bilder av den øverste blondekanten. Så optimist som jeg er, tror jeg at jeg skal klare å få til noe lignende.
Fin! Ville prøvd å strikke den i omvendt raglan (begynne på halslinninga), og bare felt av mot bærestykket før du kommer til bolen. Da blir det kanskje lettere å få akkurat så vid båthals som på bildet, samt at det er lettere å beregne den rette vidden. :)
TrillTrall sa for siden:
Oj! Den var nydelig! Men ikke så fint når man må ha bh under, da må man i tilfelle ha en tynn trøye eller bluse under. Men jeg likte genseren og spesielt blonden øverst ja!
aatinka sa for siden:
Jeg har lagt merke til at det ofte er sånn på Garnstudio sine mønster. OK at de er gratis, men mange av dem er vanskelige å følge syns jeg. Jeg har strikket en jakke hvor ermene skulle strikkes frem og tilbake - med vrangen ut.... Jeg strikket på rundpinne, men retten ut og så vrengte jeg dem heller, det gikk helt fint. :) Tror ikke du trenger å strikke frem og tilbake på toppen heller - for du skal vel felle en del masker under ermet før du setter alle maskene inn på en pinne.
TrillTrall sa for siden:
Jeg endte med å strikke dem slik det står i oppskriften, nemlig frem og tilbake. Det er raglanfelling på forstykke, bakstykke og ermer før jeg skal strikke sammen hele sulamitten så det skal vel syes litt uansett, så jeg tok ikke sjansen på at det overhodet ikke passer når jeg kommer så langt.
Zincite sa for siden:
Det har jeg aldri prøvd før, men skal lete etter omvendt raglan. Jeg har bare tenkt vanlig raglan så langt :)
Ser at flere har laget båthalsen litt lenger oppe, og er ikke helt sikker på hva jeg skal prøve. Men får først prøve om jeg klarer å kopiere blonden, eventuelt finner oppskrift på en annen som passer :ja:
[font=Comic Sans MS][/font]
Mosepjusk sa for siden:
Jeg vil veldig gjerne se bilde av dine, hvis det er mulig! Fikk lyst til å hekle sånne selv, selv om jeg ikke skal ha noe passende selskap de neste 10 åra, hehe.
Dietta sa for siden:
Det skal vi fikse :D Regner ikke med at du må se bilde av alle 30 ;), så jeg skal se om jegg ikke får tatt i morgen.
Dietta sa for siden:
Å denne er bare lekker da !!!! Blir sikkert drittlekker. Hva slags farge skal du strikke i ?
Mosepjusk sa for siden:
:lol: Neida, holder med ett eksemplar. Takk :smile:
Zincite sa for siden:
Jeg må innrømme at jeg er veldig usikker på farge, men fant en ny garnbutikk i nærheten med masse flott garn.
Tenker enten svart eller kanskje en fin varm og litt dyp rødfarge.
Så en som hadde strikket den svart med hvit blonde, det var også fint. Farger er ikke lett :p
Slik er den i svart/hvit og en i rød (som ikke er så dyp farge som jeg eventuelt ønsker):
TrillTrall sa for siden:
Den blir bare finere og finere den genseren der! :love: Og den går ikke så langt ut på skuldrene som jeg først trodde ser det ut til... Lekker!
Dietta sa for siden:
Helt enig med TrillTrall. Den blir bare flottere og flottere :ja:
Liker begge fargevariantene, men jeg hadde laget den i svart med den hvite blonden. Den ble bare så klassisk lekker med det, og kan jo brukes til alle anledninger.
Oi, oi. Denne har jeg lyst til å strikke også, når vekta tilsier at jeg ser litt penere ut i tettsittende. Husk å skrive ned mønsteret på blonden da, hvis du kunne tenkte deg å dele i etterkant :p (JA, jeg vet jeg er frekk som bare det :o)
Dietta sa for siden:
Her kommer bilder :)
Ta i betraktning at de ikke er presset eller noe enda, og er vrapped rundt en gammel gråhvit serviett.
Fargegjengivelsen er ikke helt god ser jeg. De er lysellla, mørkelilla og limegrønne. Tror det blir en fin fargeklatt til hvite damaskservietter, hvit damaskduk og hvite lys. Tenkte jeg skulle ta igjen de samme fargene i blomster på bordet.
Den siste grønne bladkanten står ikke i oppskriften, den la jeg til fordi jeg syntes det ble mer helhet.
Jeg har heklet i CottonViscose, som er pittelitt tykkere enn safran som det står i oppskriften. Når jeg skal lage små blomster til bordkortene, skal jeg bruke tyyynt heklegarn og nål 1,25. Da blir de sikkert nette nok til å kunne limes på kortene uten å se så voldsomme ut.
Mosepjusk sa for siden:
De var superfine!! Mye mer helhet med den du la til :ja: - smart!
Nå gleder jeg meg til du skal legge ut bilder av ferdigdekka bord i juni!
Lykke til - du er flink!
Rin sa for siden:
Den genseren var naaajs! Ble litt betatt, jeg. Hmm!
Dietta sa for siden:
He, he. Det skal vi fikse vet du ;)
Så søte de var, Dietta!
Dietta sa for siden:
Takk for det Photo :)
Da blir det i hvert fall en litt personlig preg på bordet selv om det ikke er konfirmanten som har laget de. Ser jo rundtom i dag, at det er veldig populært blandt konfirmantene å lage bordkort selv. Så - da tar vi den nest beste løsningen.
TrillTrall sa for siden:
:eek: Da blir det i så fall veeeeeeldig spesielt og personlig om guttevalpen her skal lage bordkortene sjøl... Jentungen hadde nok fått det til, i alle fall de 4 første. :lol:
Dietta sa for siden:
Tålmodigheten lenge leve ;)
aatinka sa for siden:
Er godt i gang med samme veska som Camomilla har strikket, men jeg har valgt et annet mønster. Skal begynne på stroppene snart.
'
Er ikke helt fornøyd med at det turkise garnet er tykkere enn det sorte - begge er samme type garn, Safirgarn fra Sparkjøp. Det resulterer i at innsiden er større enn utsiden, men jeg håper at dette retter seg når den blir tovet.
Og jeg strikker ikke jevnt i dobbeltstrikk enda jeg må jo ha fått bra med trening etter hele denne greia nå, men det blir veldig løst så det passer bra at det skal toves :)
Det er nå pirket begynner med stroppene og i-cord rundt alle åpninger og i bunnen...
Camomilla sa for siden:
Blir rålekker, Aatinka! Lekre farger og tøft mønster - gleder meg til å se den ferdig :) På den ene tutorialen jeg så om dobbeltstrikk ble det poengtert at de fleste må ned iallefall én, kanskje to pinnestørrelser ved dobbeltstrikk. Er nok vanskelig å få det like fast og jevnt som ved vanlig strikk.
Klara sa for siden:
Nydelig veske, aatinka! Synes det ser veldig jevnt strikket ut, jeg!
Jeg har tatt fram genseren min igjen, etter å ha latt den ligge en stund. Ermene er satt inn på pinnen, og jeg skal begynne med bærestykket, men skjønner virkelig ikke hva de mener i mønsteret :confused: Noen snille som kan hjelpe? Strikker den i str S. Hva er alle disse omgangene? Er det bare da jeg skal felle?
Og samtidig skal jeg gjøre dette:
Hele mønsteret er her.
Trolltika sa for siden:
Jeg strikker sjelden etter Dropsmønster, for jeg synes jeg bruker mer tid på å skjønne mønsteret enn på å strikke plagget :p.
Jeg tror det de prøver å si er
Fell i hver side på for- og bakstk: I str S strikkes det en omg før fellingene på for- og bakstk begynner. På hver 4.omg: 2-0-0-0-0 ganger, på hver 2.omg: 24-27-28-26-22 ganger og deretter på hver omg: 0-4-5-12-23 ganger.
Fell i hver side på ermene: På hver 2.omg: 25-25-26-27-27 ganger og deretter på hver omg: 5-8-9-10-13 ganger.
Strikk en omgang etter at du har satt alle maskene inn på samme pinne. Deretter skal du på bærestykket felle en maske på hver side hver fjerde runde to ganger og deretter hver andre runde 25 ganger. Etter det felle på hver omgang 0 ganger (str S)
På ermene skal du felle en maske i hver side annenhver omgang 25 ganger, og deretter på hver runde 5 ganger.
Altså at du (fra starten) feller to masker på hvert erme på runde to (fire masker totalt), og deretter på runde fire feller både på bærestykket og på ermene (åtte masker). Så en runde uten felling før du igjen feller masker bare på ermet, en runde uten felling og så felling på både bærestykket og ermet.
Når du kommer til halsen blir det jo da felling "i begge ender", altså både inn mot halsen (for å få den avrundet) og på skulderen.
Husk at dette er noe jeg tror, så det kan være lurt å få flere til å se på det :p
Klara sa for siden:
Aha! Tusen takk, Trolltika! Tror jeg skjønner det nå :p
Glad for å høre at det ikke bare er meg som synes det er vanskelig å skjønne dropsmønsterne :smile:
aatinka sa for siden:
Enig med deg! Jeg har sett på mange fine Dropsmønster, men etter å ha lest litt på dem så skjønner jeg minimalt... Derfor foretrekker jeg mønstrene på Ravelry, selv om de er engelske. Ofte er slike partier skrevet rad for rad der - det er MYE enklere å forstå! Virker som det er vanlig på amerikanske mønster å skrive dem slik at nybegynnere kan forstå dem også.
Jeg syns også de er vanskelige å skjønne, og noen ganger unødvendig vanskelig forklart.
Huldr sa for siden:
Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle :nei:
Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj! :)
Zincite sa for siden:
Da ble "kjerringsjalet" ferdig. Har ikke blokket det - eneste i hus som passer til det er senga. Og har ikke lyst på våt seng. Har heller ikke nok knappenåler :p
Men har formet det litt i våt tilstand på et håndkle. Det ble stort nok til å være knytesjal.
Ikke det beste bildet, med slik ser det ut:
Zincite sa for siden:
Ikke frekt å spørre om det vel, og det er greit for meg å skrive det ned her Da finner jeg det igjen.
Har bare laget en prøvelapp med noe ullgarn jeg hadde. Pinne nr 3,5. Vil gjerne finne et garn som ikke loer slik, og strikke blonden på 2,5. Nå ble den ca 7 cm bred.
Min tolkning av blonden (som jeg synes ble ganske lik) - bruker visst blanding av norske/engelske forkortelser og kanskje noe som er mitt eget :p det er lov å spørre om noen vil prøve å lurer på hva jeg mener. :
la opp 11 masker 3- masker går til kanten på siden av rutemønsteret. Og jeg strikket rett på begge sider. (2., 4., 6., 8., osv strikkes rett. Jeg syntes det ble finest da jeg på disse pinnene strikket første maske også - ikke tok av. Men det er smaksak.)
brukte dk (=dobbeltkast) på "hver side" fordi blonden så penere ut med det. Strikkes bare som en maske på tilbakeveien. (Ser muligheten av at et annet garn gjør det unødvendig med mer enn enkelt kast. Også usikker på om jeg kanskje skal bruke 3 masker på utsiden i stedet for 2. Bare for å gi litt flere alternativer :))
Slik ser prøvelappen min ut, den blir penere med et annet garn :):
TrillTrall sa for siden:
Nyyyyydelig! Så flinke dere er! Jeg holder meg til sokker, luer, votter og dukkeklær jeg... Og en genser til meg selv, men den var ikke så vanskelig. :)
Huldr sa for siden:
Helt nydelig sjal, Zincite! Og blonden var kjempefin :ja:
Zincite sa for siden:
Tusen takk begge to.
Jeg er usikker på garnvalg til genseren. Lurer litt på å strikke den i bomull, og leker også med tanken på å gjøre den om til en kjole.
Bomull er jeg usikker på, fordi den eneste hjemmestrikkede genseren jeg har hatt i bomull mistet ganske mye av fasong og endret størrelse i vask. Men det er sikkert tyve år siden ;)
Kjole fordi jeg ofte bruker kjole, og fordi jeg tenker at det å gå ut til glattstrikk fra ribbemønsteret i genseren kommer til å gi en fin fasong. Eventuelt legge litt flere masker for litt vidde i skjørtet.
Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen.
Noen som har prøvd Per Tryving sitt helårsgarn og vet hvordan det er? Fristende med litt tykke pinner :p
Helt utrolig nydelig sjal, Zincite! :w00t:
Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus?
Zincite sa for siden:
Driver og søker litt på garn på nettet, så finner nok noe jeg har lyst å prøve. Vi beveget oss i en litt annen retning enn vi har gjort før for et par uker siden. Der fant vi et kjøpesenter med en garnbutikk med stort utvalg. Så problemet er vel å begrense seg :lol:
Og takk til deg også :)
Carisma sa for siden:
Jeg ryddet sammen UFOene mine i dag jeg... Det ble en hel sekk!!
Dietta sa for siden:
Virkelig nydelig sjal Zincite, der har du strikket en innertier :)
Tusen takk også for oppskriften på blonden. Den ser rett og slett lekker ut :)
Skjønner at du er usikker på garnvalget. Jeg er egentlig ikke så glad i å strikke store klesplagg i bomull. Både fordi jeg synes de har en tendens til å miste fasongen, og også krymper endel i vask :(
For noen år siden strikket jeg en pen genser til moren min i Dales Svale-garn. Genseren holdt fasongen i vask etter vask, og moren min er veldig glad i den og bruker den mye fortsatt. Tenket umiddelbart at det måtte bli perfekt til kjole, men da jeg skulle finne linken, ser det jammen meg ut som om Dale har sluttet å produsere Svale gitt.
Alternativet som Dalegarn har nå, må være Lerke. Blanding av 48 % bomull og 52 % merinoull. Har aldri strikket med det selv. Det er litt tynnere enn Svale var, men strikkes på pinne 4 og det er jo ikke så galt.
Blir spennende å høre hva du velger :)
Jeg ble forøvrig veldig sur nå da jeg oppdaget at Svale ikker er mere. Har mye svale liggende i mange farger, men ikke nok til en stor genser i noen av de. Må kanskje bruke de til å hekle noen luftige, små sommerjakker med mue hull i mønsteret...... ;)
Zincite sa for siden:
Tusen takk Dietta:blomster: da spørs det om ikke jeg skal tenke blanding eller bambus eller ull :) Fint med vinterkjole, og det er vel kanskje det jeg får mest bruk for/glede av.
Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det :( Brukte Falk fra Dale til Marius/Spaceinvadersgenseren. Likte å strikke med det :ja:
Og pinne 4 eller 4,5 er omtrent det jeg har tenkt meg. Ikke for grovt og varmt, men overkommelig arbeidsmengde :p
Luftige sommerjakker høres smart ut. Jeg er dessverre ikke så flink til å hekle, må alltid sjekke hvordan jeg hekler halvstav og helstav - er bare sikker på fastmasker. Men det fungerte fint på sjalet med halvstaver. Så nå husker jeg det nok en månedstid :)
Dietta sa for siden:
Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der :). Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale :(
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken ;)
Supera sa for siden:
Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...
Zincite sa for siden:
Jeg skal lete litt rundt om, det er "halve gleda" å planlegge :ja: hyggelig at du også tror den blir fin! Kan jo også spørre i garnbutikken om de har noen forslag. De hadde i alle fall veldig stort utvalg :)
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt :o).
Zincite sa for siden:
Hadde de brukt bedøvelse under inngrepet hadde det vært en helt annen sak :ja:
BenteR sa for siden:
Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg.
Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke.
Han bor nesten i den stolen, så garnet må tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker.
Noen som har tips?
Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del. :)
Dietta sa for siden:
Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også :)
BenteR sa for siden:
Da får jeg handle inn sokkegarn:D
Takk for hjelpen!
aatinka sa for siden:
Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.
Og det sjalet var dødslekkert!!
aatinka sa for siden:
Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem :)
Huldr sa for siden:
Lurt :ja: Men noen ganger finnes det ikke noe alternativ, så da får man heller bite i det sure eplet hvis man vil ha noe :cool:Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ...
Zincite sa for siden:
Tusen takk - det er så hyggelig at flere liker sjalet :) ! Visste med en gang jeg så det at jeg hadde lyst på et slikt.
Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole :ja:
Huldr sa for siden:
Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).
I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel :)
Zincite sa for siden:
Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:
Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv :confused:
Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.
Zincite sa for siden:
Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak :) Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin :p
Zincite sa for siden:
Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.
Huldr sa for siden:
Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist :o Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole :ja:Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett. Tynt garn men ...
Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin! ;)
Zincite sa for siden:
Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også :) den hadde jeg ikke sett, takk :blomster:
Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.