Jeg har siklet på sånne luksuspinner en stund, men det er jo så mange typer, rosentre, ibenholt, metallpinner, og disse fargerike (som er veldig fine!).
Jeg ble litt forvirret her, Knit Picks har Harmony Wood og Knit Pro har Symphonie Wood, men det er tydeligvis det samme, bare forskjellige navn i USA og Europa.
Klara, snakker du også om trepinnene - eller er det metallpinner du har? Og har du prøvd dem i tynne utgaver?
Det er de jeg mener, smgj! Visste ikke at de hadde på amazon, sikkert billigere enn fra butikk!
Huldr - Forvirret selv, men tror det er samme produkt med annet navn. Jeg har de mangefargede i tre. De finnes i plast i forskjellige farger, og de ser leeekre ut, men jeg liker følelsen av tre i hånden. Tror det tynneste jeg har er 2,5 eller 3, men har ikke pinnene tilgjengelig nå.
Det bildet er bare herlig :D Husker første gang jeg så det - da holdt jeg på å ramle av stolen.
Hm.... Lurer på om dette kan være "gaven til han som har alt".......... :p
Wow BenteR - de var fantastisk flotte :heia: Det har jammen meg vært litt av en jobb. Virkelig imponert :ja:
Regner med at du har stivet de med noe. Sukkerlake eller spray fx ?
Jeg kjøpte mønsteret via nettet for noen år siden. Mønsteret er i tekst og ikke diagram, så det var nesten som når vi var barn og tegnet en strek fra en til to og så videre, motivet kom ikke frem før jeg var kommet langt av gårde. Noen feil/dårlige forklaringer førte til at den første dragen min måtte rekkes opp fordi tunga havna bak i nakken :D:rolleyes:
Oppskriften er på drage som her,
enhjørning som jeg har laget tidligere, og har på gjesterommet
Jeg skal pimpe sykkelen min tenkte jeg, med en slik:
Men jeg vil ikke bruke mercerisert bomullsgarn etter at jeg fant ut (var det her i tråden kanskje?) hvor utrolig kjemisk og giftig prosessen med mercerisering er (les mer her). Så jeg lurer på å hekle i umercerisert garn og impregnere med miljøvennlig spray. Hva tror dere, blir det god nok beskyttelse mot skitt, fukt og det som verre er?
Ja, ikke sant? :heia:
Tja, det er jo sikkert mulig, men tror det blir et mer omfattende prosjekt i så fall - plastremser må man vel nesten lage selv av plastposer, og nylonsnøre koster vel ganske mye mer enn garn pr meter. Det jeg har sett rundt omkring har vært bomull, men av den merceriserte typen.
Vi har sykkelbod her jeg bor, så den blir ikke stående ute så mye. Jeg tenker at hvis man impregnerer godt, så vil det kunne gå greit - kanskje ... :)
BenteR for noen råstilige solskjermer!! :heia: Frister til kopiering! :rodme:
Tenk å kunne ha overrasket sambo med tre solskjermer til soverommet vårt som ser ut som skummende ølglass?? :ivrig:
I know! :) Har tenkt på det også. Men det er så mye mer farger å velge mellom i bomull, og jeg har litt sperrer mot akryl ...
De har fått et bomull/akrylgarn på Drops nå forresten, Cotton Light, tilbud nå. Tenkte på det evt. Men blir litt tjukt for mitt prosjekt, tror jeg ... Kanskje til nytte for noen andre :)
En del av det å være kreativ er jo å eksperimentere med teknikker og materialer og se hva som funker ;). Så går nok for bomullsgarn med impregnering, så får jeg bare se hvordan det går!
Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bomullsgenser, men i ren bomull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.
Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.
Det høres veldig lurt ut! :ja:
Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.
Vet ikke om denne kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.
Den ser bra ut Zincite :ja:. Kanskje den er bedre enn den jeg linket til fra Clas O. Denne heter visst Fiber Protector og koster 89 på en fiskeutstyrbutikk jeg googlet meg frem til :)
Noen som har noen gode triks for å skille rent ullgarn fra ullgarn med akryl i seg? Har en haug med restegarn liggende, som jeg tenkte å strikke sitteunderlag av og tove, men selv om mesteparten nok er ren ull, så aner jeg at også noe av det er akryl, og det er jo litt uheldig ...
Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)
Ja, tenkte på det, men mener jeg prøvde uten at det var så lett å si forskjell. Det er jo stort sett ikke særlig mer enn 5-10 prosent akryl i disse garnene ... :o
Har du prøvd å håndtove med varmt såpevann, eller er det for mye jobb om du har veldig mange?
Jeg har ikke tovet med garn, men tovet noen bilder i ull for mange år siden. Og trooor at om du tar en tråd og legger i varmt såpevann og bretter litt sammen eller ruller mellom hendene så vil du raskt se om det tover litt...
Vil jo anta at du fort ser om det tover - og du har full kontroll på hvilke nøster som tover/ikke tover om du er litt systematisk i fremgangsmåten.
Tusen takk begge to :)
Jeg har liksom tenkt at det er noe man gjør med strikkepinnene jeg - men har absolutt ikke forstått hvordan. Og har sett det på forskjellige vottebilder - men ikke fått se på baksiden siden det ikke har vært lagt ut bilder av det. Men kan jo vurdere å kjøpe et mønster og finne ut av det helt sikkert :p Det er ikke så moro om det er sydd, men ser jo at det er det mest sannsynlige.
Har sett det samme båndet er på deep in the forest vottene også, og synes det er en fin detalj. Og så liker jeg å forstå ting, selv om jeg nok har tenkt i gal retning her.
Ja, det var sånne på et par "røykevotter" som jeg kjøpte en gang, så det måtte med. ;)
Jeg er mektig stolt av den lua, for ikke å snakke om eieren av den! Han bærer den med hodet høyt hevet! :D
Slike vanter er kjempekule!
Jeg har laget noen liknende et par ganger. Geniale både til gubben når han kjører bil (vi har dårlig varmeapparat:rolleyes:) og til jegerne i familien.
Selvsagt er de supre som røykevanter også:)
Har liksom ikke tenkt hello kitty som herrelue, men det var megatøft, altså
Ja, jeg tror jammen jeg skal strikke noen til meg selv også! :)
Lua ble jeg kjempefornøyd med! Jeg er ikke egentlig noen kløpper til å hekle, da jeg ikke har gjort det så lenge. men jeg ble veldig fornøyd! Jeg holdt på å le meg i hjel da jeg fikk forespørselen. Men det funka jo som fy! Han har fått MASSE komplimenter på den. :)
Stilig lue og fine vanter :ja: og så har jeg tidligere tenkt å kommentere jakka din heldige mamma fikk av deg - for den var kjempefin. Både i farge og fasong. Men jeg kom liksom ikke så langt.
Og etter å ha postet spørsmålet mitt her og kikket på noen halvferdige votter så så fant jeg ut at det er en strikket kant - kalt "braided edge" - fant begrepet i en kommentar på ravelry, og da er det mye lettere å google litt :cool:
Der ser man! Du tenkte altså ikke i feil retning, men helt riktig :). Da du la inn linken med vottene så jeg det samme som deg, nemlig at det var strikking. Men det var litt lettere å se på vottene enn det andre bildet, synes jeg, kanskje fordi man blir litt lurt av at det er andre farger på "båndet" enn på resten?
Uansett artig med slikt detektivarbeid!
Når man snakker om å overse ting som postes i tråden her (som nok mange har opplevd), så må jeg si at bunaden er helt fantastisk, Frk Marge!! Helt utrolig flott, altså :ja:
Jeg skulle bare inn og skryte av telemarksbunaden jeg også. Det er utrolig mye arbeid på de, og jeg kan bare sy korssting. Eventuelt friske opp litt og sy hardangersøm. Så jeg er kjempeimponert!
Og så siterte jeg denne fordi jeg plutselig forstod hva du mente :p det tok litt tid..
Dette er typisk i Tvebandsstrikk - da strikker man med to tråder også når man strikker ensfarget. Trådene tvinnes for hver maske og plagget blir derfor mye tettere enn vanlig strikking. Heter Twined knitting på engelsk, Tvåändstickning på svensk.
Mønster fremkommer ofte med vrangmasker (krokmasker) og slike border som på bildet.
Skal man strikke større prosjekter i tvebandsstrikk bør man ha Z-tvunnet garn (vanlig garn er S-tvunnet) fordi teknikken fører til at garnet tvinner seg mot høyre, og S-tvunnet garn kan da blir veldig hardt tvunnet etter hvert.
Jeg lette etter mønster på norsk for en stund siden, men fant ikke noe. Jeg fikk mønster på votter i tvebandsstrikk på husfliden i Drammen for noen år siden. Der fikk jeg også kjøpt garn som var Z-tvunnet. Morsom teknikk, men kjedelig å snurre opp nøstene hele tiden :p
Tusen takk, tvebandsstrikk har jeg jo hørt om :) men aldri kunnet. Ser absolutt ikke bort i fra at mor har bok med beskrivelse heller. Når jeg vet hva jeg leter etter. Og hadde vært greit med forklaring i forhold til at jeg ikke strikker "engelsk" med garnet på feil side :) skal sjekke linkene dine.
Edit: Fant en norsk beskrivelse med "tvinning" begge veier slik at det blir flettet utssende. Og da legger inn lenken her så finner jeg den igjen.
Er litt usikker, men siden jeg liker å titte på ravelry fant jeg disse i alle fall - om det er noe i den gata du tenker?
Finner du her Denne finner du her
Finner du her
Ser ut som om det er litt fasong på disse synes jeg, og garnvalg gjør jo mye i forhold til sommerjakke. Men er ikke helt sikker på hva du leter etter :)
Takk takk! :D Har fått mange tilbakemeldinger på den lua, altså. :) Gøy gøy! Det eneste jeg har å utsette selv er at øyne og nese er litt langt opp i forhold til original "Hello Kitty-anatomi", men for alt jeg vet er det sånn den mannlige Kitty ser ut? :p
Jeg er snart i gang med å reparere perlebrodier på bringekluten og beltet til bunaden min. Det er bare en håndfull perler som har ramlet av, men jeg finner alt på Husfliden (tross at bunaden er over søtti år gammel!), og da er det mulig jeg trenger noen tekniske tips! ;) Når jeg ser arbeidet ditt, FrkMarge, så må jeg si jeg er letta over at det ikke er noen sånne broderier på min. Det ser alvorlig og imponerende vanskelig ut! :ja:
Nå fikk jeg akkurat tlf om en innleggelse som de regner 8-12 uker på, inn mandag om en uke. Da vil jeg tro det blir roligere stunder nok til noe mer avansert enn no-brainer strikking også :)
Ah, nice! Frakten er jo veldig dyr, forsåvidt. Tenkte også om det gikk an å ringe Tjorven som gjør postordre for Garnstudio, og bestille via dem og hente selv. Dette er jo AKKURAT sånn garn jeg leter etter for en sommergenser jeg planlegger!
Skal jeg bestille garn for seks kroner nøstet for over tusen spenn, så må jeg strikke mange gensere for å rettferdiggjøre det! :p Hehe, takk for tips, men det matcher dessverre ikke økonomien å gjøre et så stort kjøp i en smekk. :o
Og jeg vil ha en rød/svart og/eller en svart/grå stripete sommergenser med båthals! Denne skal jeg strikke, men Pickles er dessverre gnien på alt annet enn pastellfarger. :p
Her har det skjedd mye jeg ikke har fått med meg gitt :eek:
Det må være verdens nydligste sutteklut BenteR :hearts:
Veldig stilig lue og vanter photo. Det er så smart med små hetter på fingrene - ikke bare for å ta en blås, men å feste rullestol i bil på vinteren også. jeg lage til meg selv :D
FrkMarge, det er helt utrolig å se bundaden ferdig. Det er jammen meg et arbeid det står stooor respekt av :)
Imse, det blir lekre gardiner til vogna :) Litt av en jobb å gå løs på det der. Må få heklet meg noen løpere til 2 nye skjenker jeg, nå fikk jeg inspirasjon.
Ja, det er ulempen. Men av og til har de kampanjer med gratis frakt på best over 500,-, og da synes jeg det blir bedre. Har benyttet meg at det flere ganger. Kjøper det jeg trenger til et prosjekt, og putter på annet jeg vet jeg kommer til å trenge for å fylle kvota ;)
Helt nydelig BenteR, og så smart måte å bruke restegarn på.
Nå fikk jeg ideer jeg også ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.