< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

smgj sa for siden:

Jeg liker symphonie wood sine... Har dog ikke prøvd tynnere enn 3.5-nåler fra dem. Overgangene er fine og systemet er veldig fleksibelt.
www.amazon.co.uk/Knit-Pro-Symfonie-Circular-Interchangeable/dp/B004FZ2VGW/ref=sr_1_4?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1333352726&sr=1-4

Dietta sa for siden:

Jepp. Spøk aldri med en dame med tynne strippepinner i hendene :lol:

Huldr sa for siden:

Jeg har siklet på sånne luksuspinner en stund, men det er jo så mange typer, rosentre, ibenholt, metallpinner, og disse fargerike (som er veldig fine!).

Jeg ble litt forvirret her, Knit Picks har Harmony Wood og Knit Pro har Symphonie Wood, men det er tydeligvis det samme, bare forskjellige navn i USA og Europa.

Klara, snakker du også om trepinnene - eller er det metallpinner du har? Og har du prøvd dem i tynne utgaver?

Huldr sa for siden:

:shifty:

Dietta sa for siden:

Ja der kan du se. Spisse strikkepinner lager mer ugang enn hull i fingrene :lol:

Huldr sa for siden:

Vel, nakenstrikking er visst ikke et ukjent begrep :D

Klara sa for siden:

Det er de jeg mener, smgj! Visste ikke at de hadde på amazon, sikkert billigere enn fra butikk!

Huldr - Forvirret selv, men tror det er samme produkt med annet navn. Jeg har de mangefargede i tre. De finnes i plast i forskjellige farger, og de ser leeekre ut, men jeg liker følelsen av tre i hånden. Tror det tynneste jeg har er 2,5 eller 3, men har ikke pinnene tilgjengelig nå.

FrkMarge sa for siden:

Må være det verste jeg har sett noensinne tror jeg:eek:

La spesiellt merke til veslas interesse for detaljene:eek:

Dietta sa for siden:

Det bildet er bare herlig :D Husker første gang jeg så det - da holdt jeg på å ramle av stolen.
Hm.... Lurer på om dette kan være "gaven til han som har alt".......... :p

Mariann S sa for siden:

Herre Gud, no e det rett før eg tissar på meg :lol:

Carisma sa for siden:

My god, det er så mye feil med det bildet. :eek:

Jeg har et helt brett med de i plast, kjøpte de på Du store alpakka i vestre gran. Men ikke fått testet de... Kjekt å ha :p

BenteR sa for siden:

Jeg er endelig ferdig med dragene jeg heklet som solbeskyttelse

Dietta sa for siden:

Wow BenteR - de var fantastisk flotte :heia: Det har jammen meg vært litt av en jobb. Virkelig imponert :ja:
Regner med at du har stivet de med noe. Sukkerlake eller spray fx ?

BenteR sa for siden:

Takk Dietta!
Sukkerlake.
Var så dum at jeg kjøpte 10 kg sukker rett før jeg fikk diabetes for halvtannet år siden, og noe må jeg bruke sukkeret til:D

Dietta sa for siden:

Det er absolutt den mest fornuftige måten å bruke sukker på spør du meg :p

TigerTove sa for siden:

Urolig stilige Bente!! Har du funnet et mønster på dem, eller heklet du dem på frihånd?

BenteR sa for siden:

Jeg kjøpte mønsteret via nettet for noen år siden. Mønsteret er i tekst og ikke diagram, så det var nesten som når vi var barn og tegnet en strek fra en til to og så videre, motivet kom ikke frem før jeg var kommet langt av gårde. Noen feil/dårlige forklaringer førte til at den første dragen min måtte rekkes opp fordi tunga havna bak i nakken :D:rolleyes:
Oppskriften er på drage som her,
enhjørning som jeg har laget tidligere, og har på gjesterommet

ugle, sommerfugl og havfrue

TigerTove sa for siden:

Helt nydelig var den :love: Har du en link?

BenteR sa for siden:

Skal sjekke om jeg har link på den skrevne oppskriften.

Huldr sa for siden:

Kjempetøffe drager, Bente!

Jeg skal pimpe sykkelen min tenkte jeg, med en slik:

Men jeg vil ikke bruke mercerisert bomullsgarn etter at jeg fant ut (var det her i tråden kanskje?) hvor utrolig kjemisk og giftig prosessen med mercerisering er (les mer her). Så jeg lurer på å hekle i umercerisert garn og impregnere med miljøvennlig spray. Hva tror dere, blir det god nok beskyttelse mot skitt, fukt og det som verre er?

smgj sa for siden:

Kan du ikke hekle i tynne, fargede plastremser? Eller nylonsnor?

Dietta sa for siden:

Den var bare drittstilig Huldr :D

Huldr sa for siden:

Ja, ikke sant? :heia: Tja, det er jo sikkert mulig, men tror det blir et mer omfattende prosjekt i så fall - plastremser må man vel nesten lage selv av plastposer, og nylonsnøre koster vel ganske mye mer enn garn pr meter. Det jeg har sett rundt omkring har vært bomull, men av den merceriserte typen.

Vi har sykkelbod her jeg bor, så den blir ikke stående ute så mye. Jeg tenker at hvis man impregnerer godt, så vil det kunne gå greit - kanskje ... :)

Photobscura sa for siden:

Akrylgarn? De har billig på TGR! :)

Kanutten sa for siden:

BenteR for noen råstilige solskjermer!! :heia: Frister til kopiering! :rodme:
Tenk å kunne ha overrasket sambo med tre solskjermer til soverommet vårt som ser ut som skummende ølglass?? :ivrig:

Huldr sa for siden:

I know! :) Har tenkt på det også. Men det er så mye mer farger å velge mellom i bomull, og jeg har litt sperrer mot akryl ...

De har fått et bomull/akrylgarn på Drops nå forresten, Cotton Light, tilbud nå. Tenkte på det evt. Men blir litt tjukt for mitt prosjekt, tror jeg ... Kanskje til nytte for noen andre :)

En del av det å være kreativ er jo å eksperimentere med teknikker og materialer og se hva som funker ;). Så går nok for bomullsgarn med impregnering, så får jeg bare se hvordan det går!

Ja, jeg har sett at cotton light har kommet tilbake, det er perfekt, for jeg har så lyst til å strikke meg en bomullsgenser, men i ren bomull så blir den gjerne iltt tung og den mister den så lett formen.

Men skjønner hva du mener. Mulig det finnes noe du kan sette inn garnet med etter det er ferdig også. Noe olje e.l. for å gjøre det mer vannavstøtende.

Huldr sa for siden:

Det høres veldig lurt ut! :ja: Ja, jeg tenkte på noe slikt, olje eller voks, og har googlet til øyet ble stort og vått uten å finne noe ... Men jeg tenker at med en to-tre lag med spray kan det hende det blir bra nok.

Zincite sa for siden:

Vet ikke om denne kan være noe for deg? Du kan jo google litt mer og se om den er så miljøvennlig som den gir seg ut for? Aner ikke hva den koster, men det må jo gå an å finne ut.

Huldr sa for siden:

Den ser bra ut Zincite :ja:. Kanskje den er bedre enn den jeg linket til fra Clas O. Denne heter visst Fiber Protector og koster 89 på en fiskeutstyrbutikk jeg googlet meg frem til :)

Noen som har noen gode triks for å skille rent ullgarn fra ullgarn med akryl i seg? Har en haug med restegarn liggende, som jeg tenkte å strikke sitteunderlag av og tove, men selv om mesteparten nok er ren ull, så aner jeg at også noe av det er akryl, og det er jo litt uheldig ...

Dilly sa for siden:

Kutt opp noen biter på ca 30 cm og knyt fast i en eller annen ting. Kjør dem igjennom en vask i vaskemaskinen. Da tror jeg de enkelte garnbitene avslører hva de er laget av :)

Det var jo lurt! Kan bli mye å gjøre da, jeg har SÅÅ mye restgarn, og i mange øyensynlig like farger ... :o

smgj sa for siden:

Vil også tro de oppfører seg forskjellig om du tenner på dem... Acryl er jo plast.

Ja, tenkte på det, men mener jeg prøvde uten at det var så lett å si forskjell. Det er jo stort sett ikke særlig mer enn 5-10 prosent akryl i disse garnene ... :o

Zincite sa for siden:

Har du prøvd å håndtove med varmt såpevann, eller er det for mye jobb om du har veldig mange?

Jeg har ikke tovet med garn, men tovet noen bilder i ull for mange år siden. Og trooor at om du tar en tråd og legger i varmt såpevann og bretter litt sammen eller ruller mellom hendene så vil du raskt se om det tover litt...

Vil jo anta at du fort ser om det tover - og du har full kontroll på hvilke nøster som tover/ikke tover om du er litt systematisk i fremgangsmåten.

Jeg har sikkert et femtitalls nøster, så jeg hadde vel håpet på et litt enklere tips, ja! :p Men takk for tipset! Jeg må vel finne ut av det. :)

Nå er jeg veldig spent på hvilket håndarbeidsprosjekt dette omhandler! :p

Egwene sa for siden:

Hahahahaha XD
Jeg er helt borte vekk for driver med andre ting samtidig, så feil tråd:P
Bare og slette x)

smgj sa for siden:

Det måtte jo bare ha vært trolldeig... ;)

Yonah sa for siden:

Riv av en bit ekte ulltråd og en av den du er usikker på. Tenne på endene. Du ser fort hvem som smelter og tar fort fyr..

FrkMarge sa for siden:

Hvor finer man oppskrift til en sånn? Den var dritstilig og hadde passet perfekt til min retrosykkel:D

Huldr sa for siden:

Ravelry :)

Dietta sa for siden:

Denne er så tøff at jeg vurderer å anskaffe en retrosykkel, bare for å hekle denne :D
Ravelry rocks !!!!!

Huldr sa for siden:

Oh yeah :_punk:

For en sutteklut, BenteR! Og vakker katt! :hearts:

Jepp, da har jeg blogget igjen!
Et par vanter, og ei ... lue! ;)

Zincite sa for siden:

Jeg lurer på om noen har en enkel forklaring til hvordan denne røde og hvite borden lages?
Eller hva jeg skal google på for å finne en forklaring?

Huldr sa for siden:

Jeg fant dette, det ser ut til å være samme teknikken i nr 2 der?

smgj sa for siden:

Åh... jeg tipper det er sånn kjedesting hvor utgangspunkt og nedslag står vidt fra hverandre i stedet for å stå tett som i ekte kjedesting...

Huldr sa for siden:

Åh ja, jeg så ikke nøye nok etter, trodde det var et bånd ... :flau:

smgj sa for siden:

Jeg er usikker... Kan være flammabånd også. Kanskje det går an å se på baksiden om det er sydd eller utenpåliggende bånd? Enklere å tippe da. ;)

Huldr sa for siden:

Er det det det heter, ja :). Da er det vel vevd, og ikke knyttet, slik disse vennskapsbåndene er.

Kan kanskje se ut som det er ment å se ut som et vevd bånd, men at det er sydd?

smgj sa for siden:

Jeg tror det, men umulig å være sikker uten å undersøke plagget nærmere.

Zincite sa for siden:

Tusen takk begge to :)
Jeg har liksom tenkt at det er noe man gjør med strikkepinnene jeg - men har absolutt ikke forstått hvordan. Og har sett det på forskjellige vottebilder - men ikke fått se på baksiden siden det ikke har vært lagt ut bilder av det. Men kan jo vurdere å kjøpe et mønster og finne ut av det helt sikkert :p Det er ikke så moro om det er sydd, men ser jo at det er det mest sannsynlige.
Har sett det samme båndet er på deep in the forest vottene også, og synes det er en fin detalj. Og så liker jeg å forstå ting, selv om jeg nok har tenkt i gal retning her.

FrkMarge sa for siden:

Ser ut som de er brodert med løkkesting. Du "hekler" med nåla om du skjønner hva jeg mener..:o

t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQzogY5H02LuzR7FZdQevOZxnxPIUHI9bmKk3W7_crNbZTxA57u

Om du bruker flere tråder med ulik farge vil det se ut slik som på vottebildet.:)

Ikke for å fremheve meg selv eller noe (eller jo, kanskje! :p), men ingen tilbakemeldinger på mine siste arbeider, altså? :snill:

FrkMarge sa for siden:

Bunaden er ferdig forresten :D
Jeg har ikke sett den selv enda, men fikk bilde med den stolte eier i dag

[img][/img]

Charlott sa for siden:

Slik votter, med halv tommel, er ganske enkelt geniale for oss som trener hund på kalde dager! :D

Veldig praktiske votter, mao, og kul lue :D

Ja, det var sånne på et par "røykevotter" som jeg kjøpte en gang, så det måtte med. ;)
Jeg er mektig stolt av den lua, for ikke å snakke om eieren av den! Han bærer den med hodet høyt hevet! :D

BenteR sa for siden:

Slike vanter er kjempekule!
Jeg har laget noen liknende et par ganger. Geniale både til gubben når han kjører bil (vi har dårlig varmeapparat:rolleyes:) og til jegerne i familien.
Selvsagt er de supre som røykevanter også:)
Har liksom ikke tenkt hello kitty som herrelue, men det var megatøft, altså

Ja, jeg tror jammen jeg skal strikke noen til meg selv også! :)

Lua ble jeg kjempefornøyd med! Jeg er ikke egentlig noen kløpper til å hekle, da jeg ikke har gjort det så lenge. men jeg ble veldig fornøyd! Jeg holdt på å le meg i hjel da jeg fikk forespørselen. Men det funka jo som fy! Han har fått MASSE komplimenter på den. :)

Zincite sa for siden:

Stilig lue og fine vanter :ja: og så har jeg tidligere tenkt å kommentere jakka din heldige mamma fikk av deg - for den var kjempefin. Både i farge og fasong. Men jeg kom liksom ikke så langt.

Og etter å ha postet spørsmålet mitt her og kikket på noen halvferdige votter så så fant jeg ut at det er en strikket kant - kalt "braided edge" - fant begrepet i en kommentar på ravelry, og da er det mye lettere å google litt :cool:

Takk, takk og takk! :D
Mamma har fôra jakka med en gammel nylonskjorte, og bruker den som vårjakke! Hun er kjempefornøyd, og kler den veldig godt!

Huldr sa for siden:

Der ser man! Du tenkte altså ikke i feil retning, men helt riktig :). Da du la inn linken med vottene så jeg det samme som deg, nemlig at det var strikking. Men det var litt lettere å se på vottene enn det andre bildet, synes jeg, kanskje fordi man blir litt lurt av at det er andre farger på "båndet" enn på resten?

Uansett artig med slikt detektivarbeid!

Når man snakker om å overse ting som postes i tråden her (som nok mange har opplevd), så må jeg si at bunaden er helt fantastisk, Frk Marge!! Helt utrolig flott, altså :ja:

Ja, herregud! Det glemte jeg HELT! Beklager! Virkelig virkelig flott bunad, FrkMarge! :)

BenteR sa for siden:

Wow, er det du som har sydd den Frk.Marge?
Fikk ikke det med meg.
Kjempeprestasjon!

Zincite sa for siden:

Jeg skulle bare inn og skryte av telemarksbunaden jeg også. Det er utrolig mye arbeid på de, og jeg kan bare sy korssting. Eventuelt friske opp litt og sy hardangersøm. Så jeg er kjempeimponert!

Og så siterte jeg denne fordi jeg plutselig forstod hva du mente :p det tok litt tid..

FrkMarge sa for siden:

Takk og godt jeg kunne hjelpe :D

Photo: Vottene og lua var tøffe:p, men hvorfor ha hette på tommelen???:confused:

For ikke å fryse, vel! :) Når det er hetter over de andre fingrene, så må jo nesten tommelen få, også. ;)

FrkMarge sa for siden:

Ja det skjønte jeg jo:p
Jeg lurte på hvorfor den ikke var hel jeg:confused:

Aha! Han som skulle ha dem røyker rulletobakk, og det er en smule vanskelig å rulle røyk uten å bruke tommelen. ;)

aatinka sa for siden:

Dette er typisk i Tvebandsstrikk - da strikker man med to tråder også når man strikker ensfarget. Trådene tvinnes for hver maske og plagget blir derfor mye tettere enn vanlig strikking. Heter Twined knitting på engelsk, Tvåändstickning på svensk.

Mønster fremkommer ofte med vrangmasker (krokmasker) og slike border som på bildet.

Skal man strikke større prosjekter i tvebandsstrikk bør man ha Z-tvunnet garn (vanlig garn er S-tvunnet) fordi teknikken fører til at garnet tvinner seg mot høyre, og S-tvunnet garn kan da blir veldig hardt tvunnet etter hvert.

Knitty.com har mønster på vanter i tvebandsstrikk, men linken til artikkelen med teknikken er feil...

Jeg lette etter mønster på norsk for en stund siden, men fant ikke noe. Jeg fikk mønster på votter i tvebandsstrikk på husfliden i Drammen for noen år siden. Der fikk jeg også kjøpt garn som var Z-tvunnet. Morsom teknikk, men kjedelig å snurre opp nøstene hele tiden :p

aatinka sa for siden:

Og fine votter og lue Photo! Tøft med mandig Hello Kitty :)

Og flott bunad! Skulle ønske jeg kunne brodere sånn... Jeg KAN ikke selv om jeg har brodert en kystdrakt for noen år siden :p

Zincite sa for siden:

Tusen takk, tvebandsstrikk har jeg jo hørt om :) men aldri kunnet. Ser absolutt ikke bort i fra at mor har bok med beskrivelse heller. Når jeg vet hva jeg leter etter. Og hadde vært greit med forklaring i forhold til at jeg ikke strikker "engelsk" med garnet på feil side :) skal sjekke linkene dine.

Edit: Fant en norsk beskrivelse med "tvinning" begge veier slik at det blir flettet utssende. Og da legger inn lenken her så finner jeg den igjen.

Charlott sa for siden:

Noen som har tips til ei sommerjakke med litt fasong i plain strikk? Oppskrift altså :)

Godt med noe man ikke behøver å konsentrere seg veldig så man kan være sosial eller se film samtidig ;)

Har ikke øyne som er tilrettelagt mye nett-søking, kjenner jeg...

Zincite sa for siden:

Mener du glattstrikk når du skriver plain?

Er litt usikker, men siden jeg liker å titte på ravelry fant jeg disse i alle fall - om det er noe i den gata du tenker?
Finner du her Denne finner du her
Finner du her
Ser ut som om det er litt fasong på disse synes jeg, og garnvalg gjør jo mye i forhold til sommerjakke. Men er ikke helt sikker på hva du leter etter :)

Takk takk! :D Har fått mange tilbakemeldinger på den lua, altså. :) Gøy gøy! Det eneste jeg har å utsette selv er at øyne og nese er litt langt opp i forhold til original "Hello Kitty-anatomi", men for alt jeg vet er det sånn den mannlige Kitty ser ut? :p

Jeg er snart i gang med å reparere perlebrodier på bringekluten og beltet til bunaden min. Det er bare en håndfull perler som har ramlet av, men jeg finner alt på Husfliden (tross at bunaden er over søtti år gammel!), og da er det mulig jeg trenger noen tekniske tips! ;) Når jeg ser arbeidet ditt, FrkMarge, så må jeg si jeg er letta over at det ikke er noen sånne broderier på min. Det ser alvorlig og imponerende vanskelig ut! :ja:

Charlott sa for siden:

Takk takk, Photo! :D

Nå fikk jeg akkurat tlf om en innleggelse som de regner 8-12 uker på, inn mandag om en uke. Da vil jeg tro det blir roligere stunder nok til noe mer avansert enn no-brainer strikking også :)

FrkMarge sa for siden:

Ok... da er jeg med :p Tenkte bare på ferdigsydde jeg..:rolleyes:

Yonah sa for siden:

Jeg hekler for tiden, skapen tyter nemlig av strikketøy, så jeg måtte finne på noe anna:lol:

I øyeblikket driver jeg med nye gardiner til campingvogna, et evighetsprosjekt. Men jeg tar et og et vindu;)

Her er et bilde, det er altså raporter som skal hekles sammen dette.

FrkMarge sa for siden:

En gang... når jeg endelig har egen bolig igjen skal jeg gjøre noe sånnt:p
Ser ut til å bli kjempefine gardiner:)

BenteR sa for siden:

Så koselig med hekla gardiner i campingvogna Imse!

Nope! Men men det mørkerøde så jo kjempefint ut! Har du sett det i butikk?

Klara sa for siden:

Nei, men det sto at de skulle ha det på Bentes på Bjølsen ;)

Ah, nice! Frakten er jo veldig dyr, forsåvidt. Tenkte også om det gikk an å ringe Tjorven som gjør postordre for Garnstudio, og bestille via dem og hente selv. Dette er jo AKKURAT sånn garn jeg leter etter for en sommergenser jeg planlegger!

Dietta sa for siden:

Hvis du bestiller for over kr. 1000,- så er det gratis frakt på www.strikkenett.no

Klara sa for siden:

Ja, må kunne kjøpe det i butikk om det skal bli så billig som jeg tenkte meg.
Hm, kanskje det! Lettere å komme seg til Tjorven :ja:

Jeg tror jeg trenger en turkis genser, hvis turkisfarger er omtrent som jeg ser den på skjermen her!

Skal jeg bestille garn for seks kroner nøstet for over tusen spenn, så må jeg strikke mange gensere for å rettferdiggjøre det! :p Hehe, takk for tips, men det matcher dessverre ikke økonomien å gjøre et så stort kjøp i en smekk. :o

Og jeg vil ha en rød/svart og/eller en svart/grå stripete sommergenser med båthals! Denne skal jeg strikke, men Pickles er dessverre gnien på alt annet enn pastellfarger. :p

Dietta sa for siden:

Her har det skjedd mye jeg ikke har fått med meg gitt :eek:

Det må være verdens nydligste sutteklut BenteR :hearts:

Veldig stilig lue og vanter photo. Det er så smart med små hetter på fingrene - ikke bare for å ta en blås, men å feste rullestol i bil på vinteren også. jeg lage til meg selv :D

FrkMarge, det er helt utrolig å se bundaden ferdig. Det er jammen meg et arbeid det står stooor respekt av :)

Imse, det blir lekre gardiner til vogna :) Litt av en jobb å gå løs på det der. Må få heklet meg noen løpere til 2 nye skjenker jeg, nå fikk jeg inspirasjon.

Dietta sa for siden:

Ja, det er ulempen. Men av og til har de kampanjer med gratis frakt på best over 500,-, og da synes jeg det blir bedre. Har benyttet meg at det flere ganger. Kjøper det jeg trenger til et prosjekt, og putter på annet jeg vet jeg kommer til å trenge for å fylle kvota ;)

Klara sa for siden:

Ah, den hadde jeg planer om lenge, den er kjempefin!

Men siden jeg hadde sånt hell med den alpakkagenseren, tenkte jeg å prøve den en gang til i annet garn.

BenteR sa for siden:

Jeg fikk en bestilling på ugle-sutteklut, så da laget jeg denne

Den går i posten i dag, så da håper jeg den faller i smak hos lillegutten som skal bruke den

Wow wow! Så utrolig søøøt! :hearts:

BenteR sa for siden:

Takk.
Det er litt herlig med slike småprosjekter der jeg både kan benytte restegarn og få det ferdig kjapt:)

Dietta sa for siden:

Helt nydelig BenteR, og så smart måte å bruke restegarn på.
Nå fikk jeg ideer jeg også ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.