< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

smgj sa for siden:

Neida - "en i hvert bein" er det som må til for å vingle like mye til begge sider... :D

Dilly sa for siden:

Kjempefint :)

Dilly sa for siden:

Ha ha ha :)

sistegang sa for siden:

"Opphengt i nisser".
Trykk på bildene for å komme til mønstrene jeg har lagd.
Ris-nisser

Twist-nisser

Kule-nisser

Vinposenisse

Camomilla sa for siden:

Sistegang: Ikke no' å si på julestemningen hjemme hos deg om dagen :D Likte spesielt godt hvordan luene gikk helt over øynene på risnissene - tøft! :ja:

nellie sa for siden:

Jeg har strikket mitt første skikkelige plagg, siden jeg begynte å strikke for 2-3 uker siden.:D

Ikke helt heldig med bilde, men..

Ille stolt!

Huldr sa for siden:

Den var skikkelig fin! Well done :heia:

TrillTrall sa for siden:

Tåfelling på sokker - når jeg feller av på tåa når jeg strikker sokker så strikker jeg en maske, 2 sammen og ut pinnen, så motsatt på neste pinne og samme på de neste to slik at det felles på hver side av foten. De første 2-3 gangene strikker jeg en rettomgang mellom fellingene før jeg feller på hver omgang. Men jeg synes tåa blir så spiss? Jentungen har fått noen hjemmestrikkede sokker av en stebestemor og de er mye rundere og finere i tåa - hvordan får jeg til det!?

Det er mora til stemora som er strikkeren så det er ikke bare å spørre heller. :)

Photobscura sa for siden:

Om jeg strikker sokker med 11x4 m på settpinner, så strikker jeg annenhver runde sammen (altså strikker jeg sammen fire masker på en runde, ingen masker på en runde etc). Når det er seks masker igjen på hver pinne så strikker jeg på hver runde, altså til det er fire masker igjen. Da enten drar jeg tråden gjennom maskene, eller så feller jeg av og syr sammen på vrangen. Da får du runde fine tupper. :)

TrillTrall sa for siden:

Ah - jeg må med andre ord vente lenger før jeg feller på hver pinne - da skal jeg prøve å ha mer tålmodighet neste gang. :) Takk og takk!

sistegang sa for siden:

Har hekla mi første lue. Gullgarn, heklenål 8 mm. Vi bruker androidtelefoner, så denne er til gemalen.

Orkide sa for siden:

Jeg feller 4 masker på hver pinne, når det står igjen 2 masker på hver pinne (tilsammen 8 masker) trekker jeg garnet igjennom alle maskene.
Dette blir heller ikke spis tå.

smgj sa for siden:

Jeg skrev en del om de to vanligste måtene for tåfelling den gangen jeg blogget sokker (og lærte meg å strikke sokker samtidig)
smgj.wordpress.com/2009/10/19/strikkeoppskrift-for-dummies-raggsokkerullsokker/

Den metoden som jeg beskriver der gir en butt tå.

Klara sa for siden:

sistegang - Den lua var herlig! (må passe meg for å vise den til samboer, da får jeg plutselig et nytt prosjekt :D)

Camomilla sa for siden:

Så søt :D Flink du er!

Camomilla sa for siden:

Dødstøff!!!

sistegang sa for siden:

Det gikk kjemperaskt bare jeg skjønte hvordan jeg skulle gjøre det om fant ut hvor mange masker jeg måtte bruke.

Klara sa for siden:

Men hvordan hekler man med to farger? Jeg er virkelig ingen hekler :o

sistegang sa for siden:

Hekle mønsteret, på neste omgang tar du og "drar" tråden til starten av mønsteret. Tråden hekler du inn så den blir festa. Jeg så dette på en youtube film, men finner ikke den igjen.

Klara sa for siden:

Takk for forklaring! Youtube, selvsagt! Skal kikke litt rundt der :smile:

TrillTrall sa for siden:

Feller du 4 masker på hver pinne? Da må det da blir en veldig kort tåfelling? Det er jo ikke mer enn 10-12 masker på hver pinne.

TrillTrall sa for siden:

Hmmm... Når du har igjen 4 masker på hver pinne, går du da over på den heklekrok-metoden? Eller snurper du bare sammen ved å tre tråden gjennom alle maskene? Det blir jo litt mye med 16 masker i "snurpen" kanskje.

smgj sa for siden:

Ja, da setter jeg over på 1 lang pinne med annenhver maske fra undersiden, så oversiden osv. Det er dette som gjør tåa butt.

Skal du snurpe må du ha færre masker (og får da en spissere tå).

sistegang sa for siden:

Hun mener nok hver omgang og ikke pinne:p

Dietta sa for siden:

Orkide mener helt sikkert 4 masker på hver runde :) Da blir det fin tupp :D

sistegang sa for siden:

Nåt jeg har tilsammen 12 masker igjen, tar jeg de på to pinner, vrenger sokken så pinnene kommer på innsiden. Så strikker jeg to og to masker sammen (altså en fra hver pinne) og feller samtidig.
Eller du kan maske sammen (sy så det ser ut som strikking, sånn en gjør med skuldersømmer.)

smgj sa for siden:

Det var hendig - digger alt som kan gjøres "på pinnene" i stedet for med heklekrok, eller stoppenål eller opplukking og annet dill. :) Å vrenge sokken skal jeg nok klare. :p

Orkide sa for siden:

Ja, sistegang, det er på hver omgange jeg mener.

TrillTrall sa for siden:

Tunika til meg! Jeg synes det er så mange fine tunikaer på markedet, men jeg finner dem jo ikke i butikkene! :( Så jeg kom på den glitrende ideen - jeg kan jo strikke en selv! host Men så var det å finne en oppskrift da...

Noen som har en oppskrift på kortermet tunika i ull (eller blanding), litt tykt garn og tykke pinner (ikke av typen "legg opp 502 masker...") sånn at jeg blir ferdig en gang? Gjerne med mønsterbord øverst og nederst, raglanfelling har jeg aldri prøvd, men det kan vel ikke være såååå uhorvelig vanskelig? Ikke Marius-mønster, jeg liker absolutt ikke akkurat det mønsteret av en eller annen grunn. Heller ikke med hodeskaller eller "data-mønster". :)

smgj sa for siden:

Ah. Da har jeg strikket ferdig CanCan-ene: www.ravelry.com/patterns/library/cancans
Så fant jeg ut at jeg fryser på den ene hånda fordi at jeg har vært litt sparsommelig med stoffskiftemedisinen. :p Og så strikket jeg ikke begge like stramme slik at den ene er i str M og den andre i M(L). Jaja. De får ligge på jobb til jeg blir frossen uansett.

Nå må jeg finne mønster til et pent og varmt pannebånd...

sistegang sa for siden:

Søk på Drops design der er det mange fine tunikaer.

TrillTrall sa for siden:

Jeg fant bare mange med type 500 masker og det gidder jeg ikke og den ene jeg fant med pinner og garn som passer meg var ikke så fin. :)

sistegang sa for siden:

Er du medlem på Ravelry, der kan du søke med strikkefasthet og pinnestørrelse også. Her har jeg søkt på p.nr. 5 mm Er du ikke medlem, burde du bli det. Masse flotte mønstre og inspirasjon.

sistegang sa for siden:

Har hekla lue nr 2. Og den passer;) Gullgarn heklenål 8 mm og 60 masker. Chartet fant jeg her.

TrillTrall sa for siden:

Er alle oppskriftene på engelsk? Jeg tror ikke min håndarbeidsengelsk er så mye å skryte av... hehe

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes denne er så fin:

www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=133&d_id=15&lang=no

men mister jo motet alt i første linje av oppskriften - "legg opp 640 masker..." Men det er jo ikke mange pinnene med så mange masker egentlig... Hm. Kanskje jeg skal gjøre et forsøk. Må høre med min private "garn-pusher" i morra om hun har dette garnet eller et annet som kan brukes istedet. :) Hun er et unikum!

sistegang sa for siden:

Jeg er virkelig dårlig i engelsk, men vokabularet er så lite at det lærer du fort. Og det er flere steder hvor det finnes "oversettelseslister" og masse har jeg lært ved å søke på youtube. Så ikke skygg unna engelskemønstre.

smgj sa for siden:

Youtube er kjempefint. Det er bare å søke på "knit" + forkortelsen du lurer på og så finner man en video som viser hvordan man skal strikke.

Og så synes jeg knittinghelp er genialt siden de som regel viser både "europeisk" og "kontinental" variant...
www.knittinghelp.com/videos/decreases

TrillTrall sa for siden:

Jeg meldte meg inn i alle fall, så får jeg se om jeg gir meg i kast med noe. :)

Dilly sa for siden:

I går strikka jeg et stykke på ei jakke i Alpakkagarn, men la det vekk igjen. Er bare ikke i strikke-jakke-modus.

Er på jakt etter inspirasjon til noe nytt. Hva skal mor strikke nå da tro?

Malice sa for siden:

Broderen hadde stappet noe garn inn i julegaven, så i romjula har det blitt vest på miniprinsessa mi :)

sistegang sa for siden:

Flott vest, hadde du mønster til den.

sistegang sa for siden:

Flott vest, hadde du mønster til den?

Dilly sa for siden:

Nydelig prinsesse med flott vest :)

Jeg fant frem heklenåla og noen rester naturhvitt Mor Aase. La opp luftmasker i 1,5 meter og begynte å hekle rundt og rundt med 2 staver og 2 luftmasker, sånn vridd skjerf-sak :) kanskje pynte opp med noen hekla blomster med en perle på etterhvert.

sistegang sa for siden:

Hvordan i all verden har jeg fått lagt inn 2 innlegg?

Dietta sa for siden:

Helt klart mangel på alkohol i oppveksten :p

sistegang sa for siden:

Du er nok inne på noe der, var veldig sliten og tok et par glass rødvin i stad.

Malice sa for siden:

Nei, heklet den etter eget hode. Men det er jo bare mange bestemorsruter i forskjellig størrelse, som siden er heklet sammen. Ganske enkelt:)

aatinka sa for siden:

Hva med en Calorimetry? De er geniale! Kan også strikkes med fletter og heter da Cablerimetry... Eller man kan variere med litt færre fletter - som denne:

aatinka sa for siden:

Hvis man kan noe grunnleggende engelsk så lærer man fort de engelske ordene for de ulike teknikkene. Og for å være ærlig så syns jeg oppskriftene til Garnstudio er vanskelige å følge. Jeg har slitt med andre norske mønster også, men de mønstrene jeg har lastet ned eller kjøpt på Ravelry er mye enklere å følge, og det åpner seg plutselig en helt ny verden med masse oppskrifter og teknikker som ikke er vanlige her i landet. Gå bananas på Youtube - der ligger en nærmest utømmelig kilde til ulike måter å legge opp og felle av, og alt imellom der :-)

Når det gjelder tunikaen du har lyst på så kan jeg anbefale å strikke ovenfra og ned, da er det lettere å prøve på etter hvert. Denne syns jeg er nydelig... Også fordi man kan formstrikke over bysten (forkortede rader) - det står ikke hvordan man gjør det i mønsteret, men det finnes også oppskrifter på hvordan man gjør det på nett. Jeg har strikket denne i Lerke. Toppstykket er enkel og fin og finnes i vanlig og store størrelser, men det er tynt garn da.

Og hvis du eller noen andre har lyst til å prøve seg på engelske oppskrifter så hjelper jeg gjerne til med oversettelse og forklaringer :)

Echo sa for siden:

Oj, sånn bare MÅ jeg ha! Jeg har aldri prøvd meg på et engelsk mønster før og skjønte vel egentlig svært lite:o. Er ikke så god på norske mønstre heller da, det må sies. Skal jeg legge opp 120 masker strikke to rett og to vrang, stoppe før de to siste og snu arbeidet og så strikke på samme måten?

TrillTrall sa for siden:

Den var kjempefin, men en helt annen type tunika enn det jeg er ute etter. :)

Kommer garantert til å spørre her inne dersom jeg hiver meg på en engelsk oppskrift og blir stående fast. :ja: Eller om jeg står fast på en norsk oppskrift for den del... :o

Ok, nå er det klart for storstilt selvskryt, for dette er min foreløbige topp i håndarbeidskarrieren!
Ikke så mye utfordringen i seg selv, men det å være tålmodig nok til å gjøre ferdig et så nitidig arbeid. Å sy på båndene var overraskende enkelt faktisk, de er av ull, så så lenge jeg dro litt i dem, så gikk det hvor bra som helst. Selv om jeg klarte å både sy på det i livet feil vei, og måtte ta opp, og jeg klarte å få ujevn lengde på kantene på vesten, og måtte ta opp, så ble jeg i det minste ferdig før jul! :D
Spørs om det er mitt livs første og siste barnebunad, altså. ;)

Ja, nå så jeg at det første bildet fikk en smule intens farge. Det er det detaljbildet som fargemessig er nærmest originalen, altså.

smgj sa for siden:

Knallstilig. Skal se på de der når jeg er i nærheten av garn og pinner igjen. :)

Dietta sa for siden:

Å den var virkelig lekker Photo :ja: Kan tenke meg at den lille prinsessen var fornøyd.
Stilig heklelue sistegang, og veldig tøff vest Malice :) Her går det unna skjønner jeg.
Er akkurat ferdig med babyteppe mitt, og må bare feste alle trådene. Skal se om jeg ikke får lagt inn et bilde i ettermiddag. Har begynt på et til, da det kommer enda en ny gutt i familien i april. Godt å ha det klart i god tid.

Den lille prinsessa var rimelig overstimulert av gavehaugen sin, og gjorde seg ikke så mye merke av det. :p Og jeg kan vedde på at hun hadde foretrukket en rosa bunad! :lol:
Men søster var helt over seg begeistra, og jeg visste nok at jeg kom til å treffe der mer enn hos niesa mi. ;) De har jo også ønsket seg bunad til henne, så jeg håper den passer til den 17. mai. Hun er ikke store biten, så den er litt i største laget foreløbig.

Camomilla sa for siden:

Blir skikkelig nostalgisk når jeg ser barnebunaden, Photo - min kusine strikket til datteren min når hun var to - den var så fiiiiin :D Ligger nå pent innpakket sammen med de andre "sentimental-klærne" i påvente av barnebarn :o

smgj sa for siden:

Photo - kjempefint jobba.

Takk takk! Ja, jeg er riktig svulmende stolt selv, det var virkelig en prøvelse for tålmodigheten, særlig stakken som jeg strikka med nesten 400 masker på pinne 2,5 i 35 cm ... :cool:

Dilly sa for siden:

Så flott bunad! :blomster:

Kitt sa for siden:

Herlig bunad! :)
Vet det er myyyye jobb, ja!

Her er den jeg strikke til en venninnes datter en gang. Fikk den tilbake til snuppa og kompisen hennes syns den var så fin at han måtte bruke den nyttårsaften da de var halvannet år gamle! Til faren sstore fortvilelse!:D

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3231&amp;albumid=591&amp;dl=1325283986&amp;thumb=1[/img] [img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3230&amp;albumid=591&amp;dl=1325283898&amp;thumb=1[/img]

Jeg fikk jo tak i garn til disse Twistnissene fra #904 i tråden og fikk til slutt inspirasjon til å begynne med dem. For sent til å bli julegaver, men kjempefine og lette og morsomme å strikke. Har vært på Bogerud og kjøpt mer garn for å lage til neste jul! Er vel ikke for tidlig å starte med neste års julegaver,.......:p

(Hvordan får jeg lagt inn bildene sånn som Photo har gjort? Dere kan jo ikke se de fine detaljene i bunaden min sånn som på hennes)

Dietta sa for siden:

Ååå, nydelig bunad det også Kitt :) Strikkebunad til de minste er bare flott. Strikket en til junior da han var 3, men den har jeg ikke noe bilder av. Vi savner en hel eske med bilder fra akkurat det året, og der er bunadbildene. Den ble gitt bort da den ble for liten, og hun som overtok den har gitt den videre, så nå er alt håp om bilder borte :(

Takk, Kitt!
Åååh, jeg vil se skikkelig! Trykk på bindersen over innleggsboksen (trykk på "avansert" om du bruker hurtigsvarboksen), og så henter du bildene opp fra pc-en din derfra. :)

sistegang sa for siden:

Flott bunad Photo, jeg VIL ha barnebarn snart. Det er så mye jeg har lyst til å strikke. Jentene mine har så god tid begge to:(

Carisma sa for siden:

Digresjon, men noe av det verste du kan gjøre er å legge press på dem for å få barnebarn. Husk at det kan være ting du ikke vet også, i forholdet eller hos en av partene som gjør det vanskelig. Og ikke alle vil være åpne med det.... For meg er det i tillegg et enormt press nå i forhold til om noe skulle skje med lillegutt, fordi jeg ble utsatt for barnebarnmas i årevis.
La de velge sitt eget liv!

Kitt sa for siden:

Kommer bildene med nå da?
Jepp! :D
Alle detaljer er strikket, så det var mye jobb, men kjempegøy! :)

WOW! Du er virkelig helt rå på mønsterstrikk, altså! Jeg er imponert!

Kitt sa for siden:

Takk!:rodme:
Må innrømme at jeg var ganske imponert selv da jeg var ferdig med den og den til sønnen i løpet av en høst. Sønnen hadde genser i samme mønster, nikkers og strømper og rallarhatt, alt sammen strikket! Gjett om han var fin i bryllup i Holmenkollen kapell da jeg var forlover. :love:
Finner desverre ikke noe bilde nå.

Det var i februar 1997 og jeg hadde slanket meg 20kg for å komme inn i bunaden min! Det var siste gangen jeg kunne bruke den og derav navnet på journalen min!:p

aatinka sa for siden:

Den ble jo knallfin! Heldig liten jente som får så fin bunad :-) Det er lov å være stolt over den der :)

Takk takk! :D
Håper virkelig den passer til søttende mai, altså. Per nå er det en ca 16 cm for vid i overvidda ...!

aatinka sa for siden:

De var skikkelig fine! Mønsterstrikk er så fint, der sliter jeg litt gitt, så da blir jeg ekstra imponert over de som får det så fint og jevnt :)

aatinka sa for siden:

Det er helt riktig! Når du snur blir det hull, og de skal være der (knapphull). Du snur med 2 masker igjen de to første gangene, deretter er det 4 masker igjen når du snur. Lykke til, og bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg har strikket noen av disse, flest uten fletter da - og de er knallgode, spesielt til oss med langt hår og som har hestehale eller oppsatt hår på andre måter :)

aatinka sa for siden:

Oi, høres nesten ut som den er passe neste 17. mai også :) Hva med å sy den forsiktig inn under armen på begge sider? Er jo det man gjør med vanlig bunad, men blir kanskje klumpete på strikket. Og så tar jo skjorta en del plass under også, så kanskje det holder å sy den litt inn? 3 cm dobbelt i hver side blir jo 12 cm tilsammen....

Ja, tenkte på det! Men hun vokser og legger på seg en del nå, da. Hun er veldig lita for alderen, og henger fortsatt litt igjen etter en voldsom omgangssyke i fjor, stakkar ... Hun er så mager atte, og ikke for glad i mat ... :o Men foreldra har funnet ut at hun er gal etter mandler, så hun får spise ubegrensa av det! ;)
Men det hadde selvfølgelig vært ok om den passa i mer enn en sesong!

Ja, forresten. Her er genseren jeg strikket til min fem år gamle nevø i omvendt raglan!
Omvendt raglan er genialt, forresten! Anbefales. :)

Huldr sa for siden:

Å, den var tøff! Jeg elsker jo striper :o

Bunaden var flott! :ja:

Takk takk! I know you do! :D Det er tantes forsøk på å innføre litt pønk samtidig som jeg ivaretar preferansene til nevø (Lynet Mcqueen-fargene. ;)) Ikke minst matcher den monsterbuksa han fikk i fjor! :)

TigerTove sa for siden:

Noen som vet hvilken garntype på sparkjøp som tilsvarer senjagarn på nille?

Echo sa for siden:

Da lurer jeg litt til:D. Hvilket garn bruker du og hvilken pinnestr?

aatinka sa for siden:

Oi.. Jeg har brukt ulike garn - og tilpasset maskeantallet etter garn og pinnestørrelse. Noen ganger må man teste og evt. rekke opp litt...

Mønsteret er laget til et garn som passer til pinner nr 5 ser jeg, og garnet er 85 meter på 50 gram. Det er tykkere enn f.eks. Rubin fra Sparkjøp (som er 100 meter på 50 gram)

Dette mønsteret er veldig greit sånn også da - det er utrolig elastisk, så om du bruker tynnere garn og tynnere pinner så kan det godt hende det passer likevel.

Trolltika sa for siden:

Jeg mener senja og silja er samme garn.

TigerTove sa for siden:

Takk :)

Trolltika sa for siden:

Sjekk garnlengden på nøste for sikkerhetsskyld om du har et nøste fra -nille liggende, men jeg mener det var påstanden fra venninna mi som bruker garnet til russelester til småbarn.;)

Zincite sa for siden:

Det er i alle fall Gjestal som lager både silja og senja :) og det er samme lengde og 80%ull,20%nylon-superwash. Jeg fant begge på ravelry.

Woop! Endelig somlet meg til å lage nytt innlegg i garnbloggen min, denne gangen om sjal. :)
Her!

Dietta sa for siden:

Lekre sjal Photo :ja: Kaunigarn er bare nydelig da.
Jeg er snart ferdig med babyteppe nr. 2, takk og pris for nå vil jeg lage noe helt annet. Eller kanskje ta fram en UFO eller to.....

Wolverine sa for siden:

Hiver meg litt inn jeg hehe :p
I en alder av 31 har jeg faktisk begynt å strikke :D Er jo faktisk gøy (likte det ikke før, var 14 da...) og avslappende. Strikker tøfler og sjal i ull som toves :) Etter tøfla mine er ferdig, strikka til alle andre først :rolleyes:, tenkte jeg å prøve meg på grytekluter, tova da, også et lappeteppe jeg må fortsette på hmm.. prosjekt hehe!

Ellers har jeg noe broderier liggende jeg må se på snart :)

TigerTove sa for siden:

Her går det i restesokker om dagen, må rydde opp etter julegave-strikkinga :p

aatinka sa for siden:

Flotte sjal du har laget! Kauni har mange fine farger, har strikket noen sjal av Kauni, men ingen i regnbuefargene. Det ble jo skikkelig fint!

Ja, virkelig! Jeg må nesten kjøpe en ny jakke nå, som rettferdiggjør det. :D

aatinka sa for siden:

Eller du kan gå i gang med Ruth Sørensens Kauni-jakke, og prøve noen smarte (og litt skumle) teknikker i tilllegg :)

Det er mange som har laget denne i ulike farger og mønstre - det ligger masse på Ravelry, men denne er i særklasse! Har så lyst til å strikke den, men er usikker på om jeg ville brukt den noe særlig. Er litt "allergisk" mot farger...

smgj sa for siden:

Den siste er nydelig. Jeg er også "allergisk" mot farger, men man kan jo "dempe" den siste der med å bare bruke to ulike 2-tonegarn i stedet for å bruke 2 multicolorgarn kanskje? Eller ensfarget + multicolor... tenke

OMG ... Beklager, altså. Men den var virkelig fæl! Huff. :o
Jeg er temmelig allergisk mot farger selv, og går i sikkert 98% svart, i spedd litt mørk rød/grønn/blå/lilla. Men stort sett svart med eventuelt en eller to kontrastfarger om noen.
Jeg skulle liksom live opp all svartheta med regnbuesjalet, men har ikke turt å gå med det ennå! :lol: Men uansett, om jeg skal bruke sjalet mitt, så må det bli den eneste kontrastfargen og resten svart, ellers blir det overkill for meg.

aatinka sa for siden:

hehe :p Mye farger ja!

Jeg har lyst å strikke den mer pga. teknikkene som blir brukt enn mønster og farger :) Jeg er nok også flink til å bruke svart pluss litt grått... men prøver å bli flinkere til å friske opp med litt farger.

aatinka sa for siden:

Jeg har også tenkt på det, men ser jo at de som har prøvd seg med andre farger ofte "treffer" feil og får alt for lite kontrast på deler av mønsteret. Regnbue-fargen har oftere fargeskift enn de andre, og da er faren for å treffe feil mindre.

Men med litt planlegging burde det jo gå an å få det fint.

Damask-mønsteret er jo egentlig til en pute, og jeg lurer på om det passer bedre på en pute enn på en jakke :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.