Huldr sa for siden:
Bare hyggelig å kunne hjelpe to så flotte damer! :neie:Den store håndarbeidstråden!
Carisma sa for siden:
eller alpakka? Det skal være varmeregulerende.
Zincite sa for siden:
Begynner å bli mange valg nå, og jeg føler jeg har kuppet tråden helt med mine funderinger :lol: Men setter veldig pris på at dere svarer meg :ja:
Jeg har lest at alpakka er varmere enn ull, men ser nå når jeg søker på det at det også puster og er svalt i varmen. Pickles har jo alpakka også, og det virker veldig etisk med cooperativ i Bolivia. Ikke så lett dette, og heldigvis ikke det viktigste i livet heller ;) Kan nok fungere godt med forskjellige valg :ja:
Dietta sa for siden:
Uansett hva slags garn du velger, er jeg helt sikker på at kjlen blir drittlekker. Gleder meg til å se bilde :D
Photobscura sa for siden:
Aaaw, takker! :neiertilbake:
Klara sa for siden:
Alpakka er et herlig garn! Har akkurat strikket en genser i drops alpakka, gleder meg sånn til å bruke den :smile:
Det eneste er at garnet ikke er like "sprettent" (hva er fagtermen for dette?) som ullgarn, men det er utrolig mykt og deilig!
Licota sa for siden:
O
For å unngå at alpakka siger, kan det lønne seg å strikke plagg med en tråd alpakka og en tråd ren ull :).
aatinka sa for siden:
Jeg har vært med på min første Mystery Knit Along på Ravelry, og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Men er usikker på hva jeg tenkte på da jeg bestilte garnet i råååsa, det er altså ikke helt min farge...
Flere bilder på prosjektsiden på Ravelry eller på bloggen min.
sistegang sa for siden:
WOW for et fantastisk arbeid. Det kan du være stolt av.
Dietta sa for siden:
Utrolig flott aatinka :D Det er noen timers jobb det der ja. Synes fargen var fin jeg - skikkelig gla'farge :)
Dilly sa for siden:
Åååh, så nydelig det ble, aatinka :) nydelig mønster.
Zincite sa for siden:
Sjalet ble veldig fint aatinka :ja:
Spennende med Knit Along også. Og noen ganger er det morsomt å prøve nye farver :)
BenteR sa for siden:
Det sjalet var rett og slett nydelig aatinka!
Jeg likte fargen også; en skikkelig sprek og optimistisk farge!
Camomilla sa for siden:
Wow, Aatinka - fantastisk flott sjal! Jeg likte fargen kjempegodt (men det er kanskje ikke så overraskende for dem som har sett hodeskallebagen min :p ) :) Og så har du nydelig hår :D
Dietta sa for siden:
Lite tips: Drops-garnet Cotton light skal relanseres. Derfor selges nå restlageret ut med 40 % rabatt :D
Det er 50 % bomull og 50 % akryl. Kanskje det kan være noe ?
aatinka sa for siden:
Takk til alle som har kommentert sjalet!
Dessverre så står ikke fargen helt til min rosa rosacea-hud, jeg syns jeg ser ut som en tomat når jeg tar på sjalet. Så det havner i gi-bort-haugen, og så får jeg strikke meg et nytt i en litt mer kledelig farge :)
Jeg er forresten ferdig med Booty Bag'en, den ble tovet i går kveld. Det var LITT av et styr for å få strukket den ut siden den svarte siden ble mindre enn den blå siden... Fordi det svarte garnet var tynnere enn det blå - kan du fatte og begripe det? Men tror den ble bra likevel! Bilder kommer senere ;)
Og takk for kompliment for håret :)
Helt utrolig nydelig skjerf, Atinka! Herregud så flink du er! Jeg er nok enig angående fargen, men det er vel heller min nesten absolutte rosa-allergi. :cool:
aatinka sa for siden:
Jeg har den samme allergien som du snakker om, og den har nok ikke avtatt etter at jeg begynte på lavkarbo. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte da jeg bestilte garnet, men noen blir sikkert glad for å få det i gave :)
Zincite sa for siden:
Forstår ikke hvorfor jeg ikke har sett det garnet før, jeg har jo vært på garnstudio flere ganger :o Tusen takk, nå husker jeg på det til neste prosjekt - har mange planlagt i hodet alt.
For etter alle tilbakemeldinger og titting på nettet så endte jeg med 3 tråds merino - fra abuelita(pickles).
Atså garantert mulesingfritt, men mye tynnere pinner (3) og varmere garn enn jeg så for meg. Men tror på at fasongen holder. Så jeg melder meg vel om ca 2 år tenker jeg ;) Jeg er ikke verdens raskeste.
Fargevalget ble rødt(rose), jeg går mye med svart og fikk lyst på noe annerledes.
Men med ovenfra og ned raglan som Photo foreslo så slipper jeg monteringsproblemer. Og jeg har valget om å lage genser om det ikke blir så fint med kjole som jeg tror. Uten å måtte rekke opp alt.
Garn og pinner er på vei i posten :)
Bruker litt tid til å finne ut hva jeg vil, setter veldig pris på å få tenke høyt her og at så mange har hjulpet meg :)
Dietta sa for siden:
Så flott av du har funnet garn. Må si jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet :) Selv om det skulle ta to år :p
Enig i at det er mye smartere å strikke fra halsen og ned. Som du sier, blir det ikke bra som kjole, er det lite som skal rekkes opp. Smarte Photo :D
Oh, I try. :D
Syntes det var veldig gøy å strikke omvendt raglan, lettere også da å regulere lengde på både ermer og bole, syntes jeg!
Dietta sa for siden:
Helt enig. Jeg har aldri prøvd omvendt raglan, men det står på programmet. Har bestandig hatt trøbbel med lengden på både bol og ermer, så det er virkelig er genial løsning :)
Zincite sa for siden:
Med annet garn og pinne 2,5 så endret jeg litt på mønsteret :) og oppdaterer her fordi halskanten ble finere. Den får også litt buefasong som jeg tror gjør at den vil ligge finere mot hals/skuldre.
Så sånn ble oppskriften:
Legg opp 14 masker
- p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 4r - 2sm - k - 1r - k - 3r
- p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 3r - 2sm - k -3r - k - 3r
- p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2r - 2sm - k - 5r - k - 3r
- p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 1r - 2sm - k - 7r - k - 3r
- p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 2sm - k- 3r - 2sm - k 4r - k -3r
- p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 2r - k - ssk - 5r - 2sm - k - 2sm - 2r
- p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 3r - k - ssk - 3r - 2sm - k - 2sm - 2r
- p: 1m løst av - 1r - 2sm - dk - 4r - k - ssk - 1r - 2sm - k - 2sm - 2r
- p: 1m løst av - 1r - dk - ssk - 5r - k -1av, 2sm, løft den første over - k - 2sm - 2r
repeter 3. - 17. pinne
2.,4.,6.,8., ble til 1 løst av og r ut pinnen (dk strikkes som 1m men gir finere fasong/buer halskanten og litt større hull i kanten ned mot resten av genseren)
Og slik ser den ut:
smgj sa for siden:
Zincite - ble fin den der. Jeg tror du har rett i at den blir penere litt mer liggende mot halsen.
Laelli sa for siden:
Så herlig tråd :D Glad jeg kom over denne! Jeg har nettopp lagt ut et innlegg om hvordan jeg heklet en mappe til mac'en min: jdiy.blog.com/
sistegang sa for siden:
Jeg har konstruert mønsteret sjøl etter mål, og sydd meg to skjørt i helga. Applikasjonen er en kattepus.
Supera sa for siden:
Skulle ønske jeg også hadde syskillz. Ikke er jeg så forferdelig kreativ heller. Jeg fant en fin side som heter IKEA hackers og fant noen kule lamper jeg ville lage der. Inspirert av denne ble det to av disse:
Dietta sa for siden:
De var fantastisk flotte Supera :ja: Må innrømme at jeg ble veldig imponert nå altså. Har aldri tenkt på at det går an å lage lamper selv.
Superflink er du :)
FrkMarge sa for siden:
Kan jeg melde meg på denne tråden jeg også?
Har holdt inne til jeg var ferdig med mitt største prosjekt hittil... Øst-Telemarksbunad til datteren min. Hun er konfirmant i år, og siden vi ikke hadde råd til å kjøpe ferdig og jeg hadde lyst til å prøve, ble det hjemmebrodert og faktisk nesten ferdig hjemmemontert også.
Glemte å fotografere veska, men det kan jeg gjøre senere :)
Er litt stolt av meg selv siden jeg hverken har sydd plattsøm eller montert et eneste klesplagg som passer til noe større enn Barbie noen gang.:p
Nå er det tilbake til haugen med små "UFO'er" og nye småprosjekter lol
[img][/img]
Charlott sa for siden:
Jeg er skikkelig imponert over alt hva dere får til jeg! :D :D
Frk Marge! :eek: :eek: :eek:! Shit! Det var jo HELT utrolig!
FrkMarge sa for siden:
Jeg har brukt 3 år da.... med noen lange pauser innimellom:p
Dietta sa for siden:
Så flink du er til å sy sistegang :) Det var veldig flotte skjørt. Er ikke noe glad i å sy jeg da - sikkert pga manglende talent :o Synes det er greit å sy gardiner (bare rette sømmer), men utover det er jeg ikke særlig god nei....
Dietta sa for siden:
WOW, frøken Marge, helt utrolig :ja: Fantastisk jobb. Plattsøm er morsomt, men bunad er jammen meg et stort prosjekt. Jeg har brodert noen store juleduker i plattsøm, men tror aldri jeg hadde startet med en bunad nei :o
akas sa for siden:
Nydelig brodert, frøken Marge. Jeg vet hvilken jobb det er (jeg broderte min sunnmørsbunad selv i ungdommens dager). Og tenk så glad datteren din blir fordi nettopp DU har sydd bunaden. Det er mye kjærlighet i de stingene!
smgj sa for siden:
Tiltredes - HELHJERTET!
Supera sa for siden:
Takk! :snill: Det tok 10 minutter å lage da, så det var ikke noe avanserte greier. Man får kjøpt remser med fjær som de har sydd til "bånd" på ebay, og så bare limte jeg dem i tre rader oppover lampene. Alle som er innom kommenterer fjærlampene mine. Og mange av dem som kjører forbi også. Man ser dem godt fra veien. Jeg driver med et annet prosjekt også da. Jeg limer på muffinsformer på en papirlampeskjerm. Planen er at det skal bli "lysekrona" mi over spisebordet. Jeg har limt på 500 muffinsformer så langt, men det var ikke i nærheten av nok, så jeg har bestilt 2000 muffinsformer til.
Og angående å lage lampeskjermer selv, man får kjøpt lampeskjermskjelett på hobbybutikker og så kan man kle det med ønsket stoff. Moren min hadde en periode der hun lagde noen av dem.
Wow! :eek: Jeg tror jeg må foreslå det til ei venninne som driver og broderer på bilder og slikt hele tiden. Hvor mange broderte bilder vil man ha på veggen liksom? :geip:
Klara sa for siden:
Ferdig med alpakkagenser med raglanfelling i naturhvit. Strikketeknisk er den ikke helt der, men jeg har lært veldig mye. Og så er den like myk og varm selv om det er noen ujevne og vridde masker her og der!
Nå holder jeg på med kjole i rosa bomull, og har kommet til armhullfelling. Strikker den på rundpinne i stedet for fram og tilbake, liker det mye bedre. Har gått veldig greit, men neste gang jeg skal gjøre noe sånt skal jeg felle av på fire steder, ikke bare to, tror den ville falt finere da. Ja ja. Går fort å strikke på tykke pinner - herlig :smile:
Skulle gjerne sendt med bilder, men kamera ligger i en flytteeske et sted... Er det mulig å legge inn blider rett fra iphone? blond
Klara sa for siden:
FrkMarge - Fantastisk! Wow!
Supera - Morsomme fjerlamper, og så fint kjøkkenet ditt har blitt!
Muffinsformer som lysekrone? Høres fabelaktig ut! Hvordan skal den se ut?
Denne har jeg også strikket! Strikker faktisk litt mer på den nå, lager hette, og så skal jeg ha lomme foran! :). Men det skjer det som alltid skjer med gensere hos meg -de blir passe i bolen/bærestykket, og for store i ermene, og ettersom jeg strikket den i small, så burde jeg vel bare ha strikket ermene med færre masker, rett og slett. Jeg strikket dem med en halv pinnestørrelse mindre, men det hjalp lite ... :o
Men det er en super nybegynnergenser!
Klara sa for siden:
Det blir sikkert kjempefint! Veldig glad i hette-og-lommekonseptet!
Hm, kjedelig med ermene. Den passet fint på meg, men så har jeg litt ekstra kraftige overarmer, jeg tror det stammer fra mine bartenderdager :D
Ja, genseren er ypperlig for en nybegynner! Jeg felte av til hals litt før, er så glad i vide halser. Nå vurderer jeg å strikke en til, men i bomull. Noen cm lengere i bolen, kanskje, og så perlestrikk eller noe annet fint på bærestykket.
FrkMarge sa for siden:
Er det kunststrikk?
Det er så nydelig men jeg skjønner absolutt ingenting av oppskriftene:p
Sjalet var nyyydelig!:)
Camomilla sa for siden:
Så utrolig vakkert! Jeg har vest-telemark bunaden, så jeg er vel litt partisk :p Et fantastisk stykke arbeid frk. Marge :D
FrkMarge sa for siden:
Imponerende å sy klær synes jeg, særlig når du har laget mønsteret selv:eek:
...kanskje jeg skulle prøve meg på noe sånnt jeg også, nå som jeg vet at jeg kan fôre både stakk og forkle:p... kanskje jeg tør å montere bunadsjakke og skjorte til meg selv også....:o
aatinka sa for siden:
Så fine skjørt! Skulle ønske jeg kunne bli litt mer venner med symaskina, det er jo så genialt å sy noe som passer akkurat... Jeg får trene meg på båtputene jeg skal sy snart :)
De lampene var kjempefine! Ble litt imponert over klokka på veggen også jeg :)
Virkelig imponerende! Plattsøm på stoff er IKKE enkelt, det er skikkelig vanskelig å få det jevnt. Jeg strevde mye med en kystdrakt jeg har brodert (herre), der skal det være krekling-bær på skjorta, og det var skikkelig vanskelig å få dem runde. Broderiet ditt ser jo helt nydelig og jevnt ut!
aatinka sa for siden:
Tja, usikker på hva man kan kalle kunststrikk, men det SER vanskeligere ut enn det er. Mønsteret fremkommer ved å strikke kast og masker sammen på ulike måter (viktig om de heller til høyre eller venstre). Oppskriften på dette får du med både diagram og alle radene skrevet i tekst (på engelsk), og jeg syns ikke det er så vanskelig å følge, bare tidkrevende :)
Er veldig fornøyd med sjalet, det blir nok flere av disse i andre farger :)
Dietta sa for siden:
I mangel av maleoppgaver for øyeblikket, har jeg tatt fram heklenåla igjen :)
Nå blir det pusekatt :D
BenteR sa for siden:
Den katten har jeg laget flere av, men jeg har brukt rester av ymse farn og kvaliteter når jeg har laget dem. Genial måte og bli kvitt små garnrester.
Nydelig bunadsøm, frk Marge - mektig imponert over jevnheten i broderiet!
Kyle lamper Supera!
Det er alltid så mye inspirerende og se i denne tråden.
Dere er jammen kreative!
Supera sa for siden:
Gå på forumet med itlf og legge inn bilde som normalt, koble telefonen til PCen eller sende mail til PC med bildet for eksempel. Eller... går det med itlf? Apple er jo så forbanka sært at du må vel bruke ilåter for å koble til mobil og PC?
Hehe, takk. Sånne klokker har de overalt på de store interiørkjedene Bohus, skeidar, living og sånt.
Kyle faktisk. :geip: Men takk! :snill:
Tihi, takk. Man ser ikke kjøkkenet så forferdelig godt akkurat der da... Jeg må få lagt ut flere bilder snart...
Slik ser den ut nå. Krøller sammen én og én muffinsform og limer på. Vet ikke enda om det blir fint, men... Jeg se for meg at det blir en kul lyseffekt av det. Jeg har dimmer til den bryteren og så bruker jeg bare LED-pærer, så da bør det vel gå fint å leke hobbyelektriker og lodde sammen tre kabler slik at jeg får tre pærer inni der? Eller om det kanskje er en sånn sukkerbit som er en til tre? Jeg får se om én pære er nok først.
Dietta sa for siden:
Helt enig BenteR, morsom katt og fin måte å bli kvitt restegarn på :) Lurer på om jeg må rekke opp igjen, for jeg synes den blir for tykk, har nemlig brukt dobbelt garn og nål nr 5. Skjørtet får en enorm diameter, så det blir plass til uendelig mange poser :D.
Hvilken nål brukte du, og gjorde du noen endringer på maskeantallet ?
Dietta sa for siden:
Wow Supera, den så stilig ut. Skjønner at det går med uendelig mengde muffinsformer ja, for en jobb. Jammen godt du ikke behøver å bake kaker å ha i formene også ;)
Supera sa for siden:
Haha, kult. Så du skal drive og grave oppi skjørtet til stakkars pusen når du skal ha poser? :geip:
Dietta sa for siden:
:lol: Ops, det hadde jeg ikke tenkt på. Får håpe det blir en pus som synes det er helt greit at jeg driver oppunder skjørtet hennes til stadighet :p Eller kanskje jeg skulle hekle en "Great Garlic Girl" pus ??? :eek: Da kan jo fingringen straks bli litt morsommere for min del ;)
Supera sa for siden:
Takk! :snill: Ja, takk og lov for det. Det er nok å snurpe sammen og lime én og én muffinsform.
Hehehe, en liten (eller stor) overraskelse under skjørtet hadde vært utrolig morsomt.
BenteR sa for siden:
Jeg har laget noen med nål 3,5 og noen med 4. Har ikke forandret på maskeantallet, men har laget den litt lenger eller kortere alt etter restegarnmengden.......
Jeg synst det er helt ok med vidt skjørt, siden det er snurpet nederst. Da ser skjørtet ikke spilt ut når jeg har fylt med en normal mengde poser.
Dietta sa for siden:
Tusen takk BenteR. Har begynt på noen påskegule grytekluter i påvente av at jeg skal tenke meg ferdig. Tror nok det blir å rekke opp, for denne katten blir mer enn velfødd selv uten plastikkposer :D
aatinka sa for siden:
Da er det ikke rart jeg ikke har sett dem før, er aldri på sånne plasser... :)
Jeg er litt treig av meg, men har endelig fått publisert et nytt garnblogginnlegg!
Strikkejakke til mamma. :)
Dietta sa for siden:
Den var drittlekker Photo - og nydelig farge :)
Takk! Hun ble kjempeglad! Det er mammas favorittfarge, og den kler henne SÅ godt!
Jeg har lyst til å strikke den til meg selv også, i svart, men da med tynt garn, enda litt kortere og litt mer innsving, og kanskje lommer og hette. :)
Charlott sa for siden:
:ja:
Takk, Charlott! :D
Jabba sa for siden:
Jeg driver også med litt håndarbeid innimellom.....fant noen rammer som har ligget i skapet en stund og dekorerte dem med litt ymse....
aatinka sa for siden:
Den ser skikkelig deilig og varm ut! Heldig mamma :-)
aatinka sa for siden:
Så fine dekorasjoner, Jabba! Har sansen for sånne hjerter :-)
Jabba sa for siden:
Takker og bukker! :)
Takker, Aatinka!
Flotte rammer med ymse i, Jabba!
TrillTrall sa for siden:
Jeg holder på å strikke nok en genser til meg selv og har lyst på slik hals-krage som på denne:
www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=135&d_id=45&lang=no
I denne oppskriften felles det og strikkes frem og tilbake etterpå, men siden jeg strikker en genser med raglanfelling hadde det vært veldig praktisk om jeg kunne bare strikke helt opp og så sy og klippe før jeg plukker opp masker - burde gå fint det?
Dilly sa for siden:
I dag har jeg kjøpt mønster og garn til denne toppen :) Jeg kjøpte en sags jeansblå i blanding ull/bomull. Herlig garn. Denne har jeg hatt lyst på lenge. Må bare vente til jeg blir ferdig med sommerjakka jeg strikker av Tuva-garn fra Europris først.
Ziltoidia sa for siden:
Håndarbeid! Tjohei!
Har strikket og heklet litt i det siste. Noe er rett og slett rene kopier fra garnstudio.. mens noe annet er frihånd. Skal gå an å se hva som er hva. :P
jajja... en helt normal ting for en 22 år gammel metalhead å sysle med. :P
Zincite sa for siden:
Takk for linken, likte hvordan de bevisst bruker struktur i strikkemodellene for å skape fasong :)
Charlott sa for siden:
Kjempesøte, Jabba!
Den var skikkelig lekker!
Du er jo skikkelig kreativ! :D Masse både kult og fint :ja:
Ziltoidia sa for siden:
Takk skal du ha, Charlott! :D
Dietta sa for siden:
Det var virkelig nydelige dekorerte rammer Jabba misunnelig :)
Så mye flott du har strikket Ziltoidia :)
Og dere andre har jammen meg fine prosjekter på gang igjen.
Hekler for tiden her. Rakk opp katta, men er på god vei igjen nå. Det har blitt noen grytekluter underveis også. Skal legge ut bilde en dag.....
Noen lur måte å finne fram til strikkefastheten (og ev. pinnetykkelse) når man bruker dobbel tråd? Gitt at jeg f.eks bruker to tråder fra et garn som vanligvis har en strikkefasthet på 23x10 på 3,5-pinner?
Charlott sa for siden:
:eek:
Klara sa for siden:
Uten å måtte prøve seg fram, som selvsagt er kjedelig og bortkastet? :p
på garnstudio sine sider sier de:
23 m regnes som A, og i gruppe C brukes 4, 4,5 og 5 ;)
Ville prøvd 5.
Klara sa for siden:
...og strikkefasthet vil sannsynligvis bli 17, hvis man følger garnstudio sin logikk.
Ah, takker!!
Som du ser er jeg både for lat til å prøve selv, eller søke det opp ... :cool: Og det funka, jo! Haha!
Klara sa for siden:
Latskap lønner seg stort sett :ja:
Huldr sa for siden:
Er det noen som har prøvd å slipe/pusse ned spisse strikkepinner? Har noen fra Prym som holder på å lage hull i fingertuppen min ... :cool:
Huldr sa for siden:
Jeg kom på at jeg hadde noe smergelpapir, så jeg prøvde. Ikke å anbefale - det er veldig lett å få det ujevnt. Men så kom jeg på å ta neglelakk på spissen for å erstatte den bortslitte emaljen, så nå går det bedre. Dumme Prym-pinner, de har veldig dårlig overgang mellom pinne og vaier, så maskene blir sittende fast bak "kneika", og spiss ende. Dårlig kombinasjon!Så dermed, nytt spørsmål - er det noen som vet om gode, ikke for spisse pinner i tynne dimensjoner (2 1/2 og 3)? :)
Uff, ja. Jeg kjøper ALDRI mer rundpinner på Bogerud etter å ha slitt av garnet på grunn av de overgangene.
Neglelakk har jeg også hørt, av mamma tror jeg.
Har dessverre ingen gode tips, men opplever stort sett at de som de selger på Elna er ganske gode. Men med tynne pinner er det liksom one of two evils; at de ikke skal være så butte at det blir vanskelig å hente opp masker, eller at de ikke skal være så spisse at man stikker hull på fingrene, nærmest ... :cool:
Huldr sa for siden:
Ja, det er jo et dilemma, det der :ja:. Men de har en tendens til å splitte garnet også, så da er de litt for spisse synes jeg.Disse er kjøpt på Elna, de fører dessverre bare Prym i de tynne pinnene, men de de har på Bogerud er muligens enda verre. Jeg har bare prøvd ett par derfra, og de hadde så ekkel overflate, syntes jeg. Da er det bedre å betale litt mer, altså.
Ja, de har en klump den ene enden, og jeg måtte bare gi opp og ta en annen rundpinne fra en UFO for å ikke rive av meg håret i frustrasjon!
Jeg kjøpte 2 og 2,5-pinner på Elna i fjor høst, synes de er helt ok! Og jeg tror den bunaden jeg strikka herda fingrene mine temmelig godt ... ;) Men rop gjerne ut om du finner noen pinner som er akkurat passe spisse/butte og har en god overgang, a! ;)
Ellers er det jo SUPERbillig å kjøpe strikkepinner på Ebay, har jeg hørt, og om de ikke er helt som man vil ha dem, så har man jo ikke kasta bort så mye penger. En rundpinne i norske butikker koster jo gjerne over femti spenn stykket!
Huldr sa for siden:
Nesten seksti, faktisk :eek:. 59 kr koster de på Elna nå ...Har du prøvd de korteste pinnene?
Jeg har egentlig bare hatt problemer med dette ene paret, pinne 3 og 40 cm, sånn med svart wire. De med lengre, gjennomskinnelig wire i samme dimensjon har jeg ikke hatt problemer med, selv om det er Prym det også. Nå har jeg altså investert i en liten rundpinne i 2 1/2, håper det ikke går samme veien med dem når jeg har brukt dem litt ...
Zincite sa for siden:
Jeg kjøpte bambuspinner nr3 fra pickles som jeg trives veldig godt med. Ser de har åpent lager på torsdager (på Rodeløkka), så da slipper du jo porto eventuelt. Men om du skal strikke i påsken så er det vel ikke noe alternativ.
Har en 2,5 som er kjøpt på Nille faktisk, og den er ikke spesielt spiss :) men mulig jeg var heldig med den.
Huldr sa for siden:
Takk, Zincite! Jeg skulle vært på Pickles-lageret en tur uansett for å bytte noe garn, så da kan jeg se der :ja:. Det går greit nå, med neglelakken, så påska er berget uansett :)Og takk for tips om Nille, det er verdt å sjekke ut det også! Lurer faktisk på om de Prym-pinnene er spesielt spisse, har googlet litt og det er flere som mener det.
Dietta sa for siden:
Ha, når jeg strikker sokker i babyull el., så ender jeg bestandig opp med plasterlapp på peke-lang-og ringfinger på venste hånd. Når jeg har stuklet hull på den første fingeren, bytter jeg til neste finger, og så neste.
Av og til flytter plastere seg, og pinnen finner selvfølgelig hullet. Da hyler jeg så ille at gubben tror jeg blir drept :eek:
Huldr sa for siden:
Hehe, godt å høre at det ikke bare er meg, Dietta :D
Det er så ekkelt å strikke med plasterlapp, synes jeg. Men det begynner å bli litt hull i fingeren, ja :flau:
Dietta sa for siden:
Har faktisk byttet ut plasteret med sånn hvit teip på orange dispenser fra apoteket de siste gangene. Det fungerer mye bedre enn plaster, og sitter veldig godt. Tar på mange runder, og det hender at jeg ikke tar de av meg når når trikketøyet blir lagt bort for kvelden. Sitter på til neste kveld, selv gjennom dusjen etc. ;)
Huldr sa for siden:
Åh - det var lurt! Det har jeg jo! Takk takk, o smarte, snille Dietta! :suss:
Dietta sa for siden:
Bare hyggelig :D
Huldr sa for siden:
Jeg hadde bare på blå dispenser, mulig den er litt smalere? Litt ekkelt først, men så fikk jeg teken. Ett stk babyullbukse skal bli ferdig i løpet av påska :heia:
Dietta sa for siden:
Den på blå dispenser sitter mye mer fast på huden, og kan være vanskelig å få av. Sikkert greit på våre fingre, men jeg har helt sluttet på bruke den på junior. Huden hans blir rett og slett sår av den :(
Du får både den blå og den orange i flere bredder. Driter i bredden jeg, bare surrer detso flere ganger rundt fingrene ;)
Carisma sa for siden:
De har veldig billige bambuspinner på TGR (og ikke tiger som de het før :rolleyes:) som kanskje er verdt å sjekke ut?
sistegang sa for siden:
Jeg sverger til flytende plaster på "hullete" fingre.
Huldr sa for siden:
Tja, kanskje? Jeg er litt skeptisk til bambuspinner i den tykkelsen, de brekker lett, så det bør være god kvalitet ... men jeg kan jo ta en titt. Takk! :) Smart, takk til deg også! :blomster:Huldr sa for siden:
Skjønner! Jeg fant ut at jeg ikke likte å ha så mye surret rundt, så har bare tatt litt. Fant ut at andre ledd på venstre pekefinger også trengte litt beskyttelse, så den kom godt med der også. Strikking er en risikosport :pKlara sa for siden:
Jeg elsker pinnene fra Knit Picks :love: De er ganske dyre, men på de tykkere pinnene kan man skru pinnene av wiren, så da sparer man inn litt på at man bare trenger wire i forskjellige lengder. De er fantastiske å strikke med, og vidunderlig hverdagsluksus!