< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

Dietta sa for siden:

Så flink du er Mariann :) Det er jo ikke mulig å se at denne er sydd inn. Må si jeg beundrer alle som kan sy slik. Jeg holder meg til rette sømmer på gardiner etc. :o

Photobscura sa for siden:

Aatinka! Nydelig sjal, altså. Mulig det har blitt spurt om før, men har du en oppskrift?

Dietta sa for siden:

Her er oppskriften Photo :)

Dietta sa for siden:

Edit: Sorry, så nå at den ikke var gratis :(

Ah, ja ... Men det var bare fem dollar, da. Nå har jeg aldri lest engelske oppskrifter, forsåvidt.

Dietta sa for siden:

Det er faktisk overraskende lett Photo - ikke la språket stoppe deg :D
Var veldig nervør første gangen jeg prøvde meg, men det gikk helt fint. Mange fine sider på nettet som forkortelser etc., samt US og UK pinnestørrelser etc.
Står du fast er det jo bare å spørre her ;)

smgj sa for siden:

Tiltredes - også kan man google forkortelsene og finne instruksjonsvideoer på knittinghelp eller på youtube - både i europeisk stil (man har tråden mot nøstet på venstre hånd) og amerikansk (man "kaster" tråden med høyre hånd). :)

Mariann S sa for siden:

Og tusen takk milena, smgj og Dietta :)
Det føltest godt når den var ferdig, litt knoting og triksing og miksing her og der.... men den er flott for meg :)

aatinka sa for siden:

Mariann: Så fin den ble! Skulle ønske jeg kunne få til sånt...

Photo: Jeg sier det samme som Dietta - engelske oppskrifter er ikke så vanskelig som det høres ut. Tar også med at de som regel er MYE bedre/nøyere skrevet enn norske. Jeg må alltid "finne på" ting når jeg bruker norske oppskrifter, mens de engelske ofte er så detaljerte at man slipper å lure på hvordan man skal gjøre ting. Og så åpner det seg en helt ny verden av oppskrifter!

Og så ser jeg at Dietta la ut link til oppskriften. Det er linken til Mystery KAL'en, det kommer nok et eget mønster når hun er helt ferdig med alt. Nå kunne jeg jo bare sendt deg den, men jeg har stor respekt for Copyright, og det er som du sier bare 5$. Hun som har laget det mønsteret har forresten mange fine mønster :-)

aatinka sa for siden:

Jeg har lært MASSE lurt på Youtube! Og knittinghelp.com, der ligger en av de bedre oversikter over hvordan felle/øke på ulike måter :-)

For ikke å snakke om techknitting.blogspot.com, der ligger det utrolig masse smarte teknikker!!

Dietta sa for siden:

Nå er jeg endelig ferdig med et prosjekt. Ble spurt av avlastningsboligen til Junior om jeg kunne lage noen småpresanger som skal brukes på et 2 dagers seminar i regi av senter for oppvekst neste uke. Endelig ferdig - nå skal jeg bare pakke in alt sammen, og det er myyye kjedeligere enn å lage sakene :o
Til slutt ble det 8 kjole-oppvaskkluter over pumpesåpe, 8 kleenexcover, 4 sett grytekluter og 3 dorullhatter.
Nå håper jeg bare det ikke er noen her inne som skal dit da - for da er jo "overraskelsen" spolert :p

langaard sa for siden:

Så flink du er Dietta!
Likte spesielt de kleenexcoverne:ja::blomster:

Dietta sa for siden:

Tusen takk for det langaard :blomster:
Ja, de er jeg ganske fornøyd med selv også. Egen oppskrift til og med ;) Har laget noen selv også, som nok blir småpresanger her og der. Nå har jeg begynt med cover til tannglass (til meg selv da). Har en kleenex greie selv på badet, og trenger nye tannglass. Kjøpte i plast i går, og nå blir det cover i samme stilen. Blir spennende å se om det blir ok.

Dietta sa for siden:

• og her kommer tannglasscover som jeg skrev om i forrige post :D

Mariann S sa for siden:

Kjempestilig :) sånn vil eg og lage. Har du oppskrift :snill: ?

Dietta sa for siden:

Bare i hodet :p
Veldig enkelt da - jeg heklet 45 lm (det passet rundt glasset mitt), og så heklet jeg 44 fm tilbake i lm. Og så bare rundt og rundt og rundt med fastmasker til jeg var nesten på toppen. Laget den siste runden slik:
1 fm, 2 lm og så en fm til i samme maske. Hoppet over 1 fm fra forrige runde, og gjentok: 1 fm, 2 lm 1 fm i samme maske, hele veien rundt. Heklet en blomt og sydde på.

Mariann S sa for siden:

Tusen takk :) Sånt skal tannglaset mitt også få :D

Ziltoidia sa for siden:

Så... alle dere strikke- og hekleglade der ute. Hvilke gode gratissider for oppskrifter vet dere om? Jeg kjenner i grunn bare til garnstudio... og det var vel det. Har helst norske sider i tankene, men det er egentlig ikke så nøye. Alt taes i mot med takk. :D

...ryddetips er også noe jeg kunne ha hatt bruk for. :p

Store kurver, Ziltoidia! Store kurver! (Jeg har hundreogørtenfjorten UFO-er, så jeg kjenner problemet. ;))

Og artige ting, Dietta! :D

aatinka sa for siden:

Masse fine hekleting Dietta!!

UFO'er har en tendens til å ta opp mye plass her også... Sammen med garnet man bare MÅTTE ha, men ikke helt vet hva man skal lage av. Plastbokser er genialt, helst sånne som man kan stable :)

Når det gjelder oppskrifter så er jeg mer og mer oppgitt over norske oppskrifter som jeg ALLTID finner feil i, eller som er ufullstendig eller ikke entydig. Derfor har jeg blitt mer og mer glad i amerikanske oppskrifter, de er så nøye at man neppe kan gjøre feil :) Og den aller beste plassen for oppskrifter (også noen norske) er Ravelry.com! Gratis å registrere seg :)

Dietta sa for siden:

Jeg har også garn i plastbokser. Store bokser med lokk som kan stables. Kjøper de på tilbud på Europris. Genial måte å lagre garnet på (hvis man har stableplass da seff), og med gjennomsiktige bokser ser jeg hva slags garn/farge som er i boksen.
Ikke snakk om UFO'er jenter. Da forteller samvittigheten min at jeg burde ta en tur på hobbyrommet og rydde i de 1000 plastposene med UFO'er som ligger rundt omkring :eek:

Zincite sa for siden:

Og jeg hopper tilbake til noe jeg tror var nevnt i denne tråden. Mener å huske at noen fikk veldig såre fingertupper da de strikket? Spesielt med tynne pinner?
Søkte på noe annet i går på amazon - og fant samtidig fingerbøl i lær. Som det ser ut som om noen bruker til å beskytte fingeren med.
Kanskje noe man kan lage selv også :) Legger uansett inn bildet:

Her går det fremover med den Audrey-inspirerte kjolen i merino fra Abuelita. Så tror ikke det tar to år som jeg en gang antydet :D
Nå er første arm ferdig - og den andre på gang. Men den må legges opp - og så har jeg laget en splitt i ryggen som skal ha knapper og hekles hemper til - fordi jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle sy blonden pent sammen. Kunne kanskje brukt noe maskesting?
Og så har jeg strikket en fald som må sys opp. Det er sånt som tar lang tid for meg :o
Men legger ved et bilde tatt for noen uker siden allikevel (uten erme) - den krøllete kanten nederst er falden som skal sys opp på innsiden. Tror jeg blir fornøyd. Ermene blir cirka 3/4 lange.

Mariann S sa for siden:

Tunikaen din blir knallfin Zincite :)
Eg holder også på å strikke/hekle en tunika, berre armane igjen :)

Dietta sa for siden:

Zincite: tunikaen er bare rålekker. Gleder meg til å se den helt ferdig :)
Supert tips også til fingre med hull. Jeg er nok en av de som deltok i den samtalen ja. Her blir det plaster på alle fingre når jeg strikker mye med tynne strømpepinner :o

Mariann S sa for siden:

Au au, ja gjennomhulla fingertuppa har eg hatt monge gonga :eek:
Har prøvd å strikke med ulike fingerbøl, men eg har klaustrofobi på fingrar (og hender) :D so då blir det katastrofeplastring innimellom ;)

Dietta sa for siden:

Har noen her erfaringer med garnet Rubin fra Sparkjøp ? Det er ull superwash.
Lurer på om det nupper, eller om det holder seg bra.
Har en niese som skal strikke puff, og ganrnet som brukes i oppskriften er knalldyrt. Tenker at hun kan bruke 3 eller 4 dobbel tråd med annet ullgarn i stedet. Rubin er jo halve prisen av fx. Smart, men jeg har ingen erfaring med det :o

Zincite sa for siden:

Takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger :blomster:
Jeg blir ikke spesielt sår selv heldigvis, men kan godt skjønne at fingerbøl gir klaus :ja: men tenkte da jeg så de at et i skinn kanskje ikke føles så stivt og fremmed.

Zincite sa for siden:

Og jeg har ingen erfaring med rubin. Søkte det opp på ravelry - men det lå ingen kommentarer der. Det hadde fått 3 1/2 stjerner av 5 mulige. Uten at det egentlig sier noen ting :p så lite matnyttig kommentar altså :rolleyes:

Rin sa for siden:

Hm, noen som har sett og vet hvor en finner en strikkeoppskrift på en genser/topp med sånn peplum-liv som har vært så i vinden det siste året? (Det er nok ikke umulig å fikle seg frem til selv, men alltids fint med et utgangspunkt...)

aatinka sa for siden:

Tenkte du helt enkel topp da eller? Med fletter? Jakke? Hullmønster? Jeg liker denne, men den er kanskje lenger eller litt annen fasong enn du tenker på?

www.ravelry.com/patterns/library/lace-sleeves-sweater (Ravelry-link, krever gratis registrering)

Dietta sa for siden:

• og slik går det med Ikea-hengere når man plutselig får dilla på å lage cover til alt mulig.
  • og ja, de skal til en hytte ved sjøen :p

Mariann S sa for siden:

Kjempesøte kleshengere Dietta :)

langaard sa for siden:

Så søte hengere da!!
Kan jeg få komme på strikkeskole jeg også, kanskje du klarer det handarbeidslærerinna på skolen ikke klarte:p
Jepp, det tror jeg:D

Dietta sa for siden:

Aaahhh, tusen takk jenter :blomster:
Gubben og junior burde se opp nå, for jeg lager cover til alt jeg kommer over ;)

Jepp, langaard. Kom hit på strikkeskole du, et hadde vært særdeles koselig :D
Tviler på om det hadde blitt så mye strikking da...... :eek:

BenteR sa for siden:

Så koselige hengere Dietta
og den tunikaen var lekker Zincite
Jeg er inne i strikke strømper, leggvarmer, skjerf votter og luer-perioden nå.
Ganske kjedelig for så vidt, men jeg pleier i løpet av høsten strikke en 30-36 par strømper, 10-12 par votter, noen luer, skjerf og leggvarmere slik at alt er klart til julegaver og oss når kulda setter inn.
Veldig greitt med slike håndarbeid som går av seg selv mens man titter på TV:)

Dietta sa for siden:

Det er jo lillelørdag i dag - og hva passer bedre enn litt "påfyll" :D
Denne ølvotten har ligget og tørket i natt - klar for en kald en i kulda ;)
(Shit - nå blir jeg vel arrestert for alkoholreklame :eek:)

aatinka sa for siden:

Var rette typen øl jaffal... :D

Fine hengere! Alt du finner på :)

Dietta sa for siden:

Man er jo patriot :p

Supera sa for siden:

Jeg er ikke noen fan av strikket/heklet dill, men de var jo faktisk kule!

Dietta sa for siden:

Da tar jeg det som et stort kompliment Supera :D

Mariann S sa for siden:

Postar denne her også :)
Ferdig med tunikaen min, og er kjempefornøgde :)
Har strikka den av Dropsgarnet Lima, som er 65 % ull og 35 % alpaca.
Dei hekla delane er av Drops Alpaca, dobbel tråd.
Har brukt den i dag, med berre singlet under, og det var ikkje antydning til kløe :D

smgj sa for siden:

Sabla flott Mariann S - og så er sprøsmålet... hvor kom oppskrifta fra? Noe sånt kunne jeg også tenke meg å prøve (kanskje), men i andre farger (kler ikke dust på en tøddel)...

Dietta sa for siden:

Må si meg enig med smgj, den er sabla lekker :D

Lima har jeg vært litt nyskjerrig på, men aldri prøvd. Håper på en tilbakemelding fra deg etter litt bruk og etter en vask, om det holder seg like bra. Jeg har brukt noe av Drops garnet som jeg ikke har vært fornøyd med, så jeg er redd for å teste nytt garn på litt større prosjekter.
Strikket bl.a. et par babytepper i Merino ekstra fine, men etter vask så strakk de seg veldig - hadde mest lyst til å gråte :mad:

Mariann S sa for siden:

smgj: Tusen takk :) PT-design, Rauma ullvarefabrikk, hefte 213, mønster nr 13.

Dietta: eg håpar den helde seg fint :)
Eg har strikka av både Alpaca, Karisma og Cotton light, og har vore veldig fornøgde.
Cotton light feks, er den beste bommulstråden eg har strikka av, holder forma veldig bra i bruk :) 60 bom/40 akryl.
Skal gi tilbakemelding :)

Dietta sa for siden:

Flott, du er snill altså :blomster:

Ziltoidia sa for siden:

...Satt oppe sent i gårkveld, og plutselig hadde jeg en telefonvott. :p

Dietta sa for siden:

Knalltøff Ziltoidia :):)

Dietta sa for siden:

Her kommer jula snart :eek:
I hvert fall virker det slik etter at jeg er ferdig med 10 julestrømper ;)

Ziltoidia sa for siden:

TI?! Det må jeg si var effektivt. :P Kjempefine var de!
(Takk for kommentaren forresten. Den så jeg ikke med en gang)

Er ikke så godt i gang selv enda, men har heklet noen kurver da. Er nesten så jeg vil beholde dem selv. De er så praktiske. xD

Er Drops sin oppskrift...bare at jeg endret fargene og lagde halvparten i diameter.

Dietta sa for siden:

Veldig flott kurver - og så er de så praktiske :)
Liker godt fargene (litt svak for rosa/lilla). Har helklet noen tilsvarende jeg også, i et veldig stivt garn. Bruker de som brødkurver :D

LinLeia sa for siden:

Har du oppskrift på disse? Var kjempefine:)

Mariann S sa for siden:

Nydelige julestrømper Dietta :)
Og den korga var knallstilig Ziltoida :) Masse fine oppskrifter på Drops.

Dietta sa for siden:

Her er oppskriften på originalen :)
Den har jeg heklet helt lik. Snømann- og nisse pynten har jeg funnet på selv. Kan godt sende deg notatene på de (må bare renskrive litt først), bare send meg en pm med mail adr. din :D

LibraGirl sa for siden:

Har strikket meg en islending og er nesten ferdig med en mørk blå Dorthe skappel genser :)
Bare 1 arm igjenne :)

sistegang sa for siden:

Den var nydelig, og du ser fantastisk ut i den.

ElisaT sa for siden:

Hjelp, jeg har forelsket meg! I denne sennepsgule genseren i første bilde. Det er en maken versjon i offwhite litt lenger ned. Den er jo bare kjempefin :D! Men hvordan få tak i mønsteret?

Her er et enda bedre bilde av den.

Mariann S sa for siden:

Tusen takk :)

Mariann S sa for siden:

Har strikka 2 huer i dag til dette prosjektet :hearts:

Pæra forteller kor bittesmått dette er :) Har brodert ett lite hjerte på kvar hue, kanskje det også hjelper :hearts:

Huldr sa for siden:

Så fine, Mariann! Og bitte, bittesmå, ja ... Kjærlighet symbolisert ved hjerte brodert på hjelper, det tror jeg :hearts:

Jeg postet en link til samme prosjektet på FB i går, må bare få tak i noe egnet garn, så skal jeg også strikke :ja:

Mariann S sa for siden:

:)
Her er oppskrifter på luer.

Dietta sa for siden:

Nydelige luer MariannS - og så føles det så godt når man lager noe til slike formål :)

Mariann S sa for siden:

Ei bittelita 'kuvøse' ♥ Nr 2 e på pinnane :)
Tenk at nedi her ska ein 'heil', liten babykropp :hearts::hearts: Ikkje stort lengre enn ett dvd-cover.

Zincite sa for siden:

Hyggelig å lese :)

Jeg har tenkt å strikke PeggySue og vil bruke dette garnet - en gang før neste sommer. Det gjør i alle fall en av sommerkjolene mine lettere å bruke når det trengs litt mer over skuldrene for ikke å fryse. Som det noen ganger gjør i Norge selv om det er sommer :p
Og så kanskje jeg syr et sommerskjørt med litt vidde til også.

Dietta sa for siden:

Å Zincite - den var lekker. Jeg la oppskriften til i mine favoritter, så mulig jeg hermer litt her altså :D

Zincite sa for siden:

Hyggelig at flere liker den :)

Huldr sa for siden:

Du har god smak, Zincite!

Jeg har påbegynt et prosjekt som jeg selv laga oppskrift til, en babymariusgenser med rundbole. Problemet er at oppskrifta lå på harddisken til en pc som gikk til h@%.
Jeg er nå der jeg har strikket fram til første diagram på bole og ermer, og skal strikke dem sammen på én pinne. Jeg har fire steder jeg kan felle av, før og etter krysset, etter en stripe og etter det siste røde mønsterdiagrammet før jeg lager vrangbord til hals. Det totale antall masker med ermer og bole er nå 254. Er det noen som har strikka sånne mariuser før, som kan si noe om hvor mye jeg burde felle for hver av disse gangene ...? Eventuelt som kan si sånn ca hvor mange masker det bør være når jeg lager halsen? Mulig det er mye å be om, og jeg kan sikkert regne det ut selv, men om noen sitter inn med noen ca-opplysninger så blir jeg kjempeglad! :D

Verdt å nevne at oppskrifta er for 6-9 måneder, kanskje?

Ziltoidia sa for siden:

Ok... dette er merkelig, men jeg skulle til å spørre om nesten det samme. xD
Jeg har strikket på en Mariuskjole i lengre tid, og akkurat i det skjørtet er ferdig, innser jeg at det blir for lite. Så... nå starter jeg fra scratch. Lurte på om noen av dere flittige sjeler kunne hjelpe meg med å finne ut av fellingen. Jeg aner strengt tatt ikke hva jeg driver med, og vil nødig starte forfra igjen. :o Har tatt mål av en kjole jeg VET vil passe, og har kommet frem til dette:

• Skjørtevidden er på 200cm/480 masker

• Hoftene på 120cm/288 masker

• Midjen på 90 cm/216 masker

• Total skjørtelengde: 49cm
    --- hvorav 5cm vrangbord
    --- hvorav 16cm fra hofter til midje

Min strikkefasthet:

• 10cm lengde: 32 rader
  • 10cm bredde: 24 masker

Vil helst felle jevnt, så hoftebredden kan justeres litt om det skulle være nødvendig.

ElisaT sa for siden:

Jeg har brukt denne linken her en gang da jeg skulle lage en raglangenser, og det fungerte bra (mener jeg å huske...). Det er yards, osv, men det er bare å bruke omregningskalkulator på nett. Det eneste problemet er at den er strikket fra toppen og ned, men jeg husker at jeg bare gjorde det reversert. Om du legger ut eller feller av spiller ingen rolle. Håper dette kan hjelpe litt!

Det kan jo også hende at det ligger noen liknende oppskrifter på Ravelry?

Tok meg bryet med å regne om selv, jeg. ;) Men takk for det!

Fiiin, Gerd! Hvor har du fått tak i oppskrift? Har lett etter fine strikkeoppskrifter til puter, men ikke funnet noe jeg har likt. Kunne tenkt meg å strikke noe sånt, men i andre farger! :)

Gerd sa for siden:

Ikke noen oppskrift, bare etter eget hode. 2-3 ensfargede og 1 type multifarget garn :)

Aha! Da skjønner jeg. Letingen fortsetter. ;)

Dietta sa for siden:

Da er dagens prosjekt ferdig - lue med pelsdusk. Starter like godt på en til i samme slengen :)

Dietta sa for siden:

Og så har jeg endelig fått tovet ferdig alle nissene (det ble 9 stk totalt) :)

Mariann S sa for siden:

Nydelige nissa :):)

Dietta sa for siden:

Mange takk :klem:

langaard sa for siden:

Så flink du er, Dietta!!
Skulle ønske jeg hadde det derre "handarbeidsgenet":rolleyes:

BenteR sa for siden:

Er noen pute-oppskrifter på knittingroom.no, men tror de fleste av dem koster litt for oppskriften.

BenteR sa for siden:

Søte de er :love:

Dietta sa for siden:

Tusen takk jenter :klem:

Kjempesøte, Dietta!

Babymariusen er ferdig, og jeg synes den ser ganske bra ut! Skal legge ut bilder når jeg har festet tråder og sånn. :)

BTW: Nå har jeg strikka mye diagram lenge, og jeg klarer altså ALLTID! å strikke alt for stramt på diagrammet! Har innsett at jeg burde gå opp en halv pinnestørrelse når jeg går over til diagram, kanskje?! Men lurer på om det er noen triks i forhold til å strikke diagram løsere? Jeg prøver det jeg kan å slække av og gi nok tråd når jeg strikker, men det hjelper ikke stort ...

Dietta sa for siden:

Takk, takk Photo :)

Hva med å legge noen fingre imellom tråden og arbeidet når du tar opp en ny farge for å få "slakk" i tråden ?

Jeg gjør jo det, liksom! Tror jeg. :cool:
Det må jo liksom være en måte som gjør at håndarbeidet ikke mister sin "meditative" effekt. ;) Jeg er (synes jeg i alle fall selv :p) en reser på å memorere diagram, så når jeg har sett på det litt, husker jeg stort sett opp til variasjon opp til tjue masker. Det er litt digg å bare strikke halvmekanisk, om du skjønner. ;)
Ellers er det jo ingen krise å gå opp en halv pinnestørrelse. Dette skjer jo bare når jeg går fra enfarget til diagram. Eksempelvis marius. Morsomt nok skjedde dette ikke på den første mariusen jeg strikka (på pinne 4), men når jeg har strikka med tynt garn og 2,5-3-pinner så blir bærestykket nesten en størrelse mindre. :p (Det hjelper på å bløtlegge og strekke ut, da).

Dietta sa for siden:

Jeg har nesten motsatt problem. Er så redd det skal bli for stramt, at jeg strikker for løst. Gjelder spesialt på babygarn. Ikke det samme trøbbelet med garn på pinne 3 1/2 og oppover.
Derfor strikker jeg lite barneklær på tynne pinner :o

Jeg trodde det skulle gå seg til med litt erfaring, men neida. Jeg innser f.eks. at setesdalsgenseren jeg strikket til meg selv, i helt perfekt størrelse (ift. strikkefasthet som jeg alltid treffer med nærmest kirurgisk presisjon) er alt for liten. Så nå må jeg enten gå ned typ ti kilo, eller strikke ovaler til å sy inn under armene, og klippe genseren over og strikke på kant og sy på knapper. Vel, jeg ønsket meg også en kofte, så da, så. :p

Orkide sa for siden:

Når jeg strikker mønster strikker jeg aldri mer enn 2 masker før jeg tvinner tråden en gang, da er det lettere å unngå stramming.

Hmm, jeg gjør også det når jeg strikker lengre passasjer av samme farge ... Men mener du hele tiden da, eller?

smgj sa for siden:

Det går an å motvirke gjennom å strikke på en litt for lang rundpinne sånn at bolen må strekke seg for å nå rundt. Da vil begge trådene bli litt ekstra lange.

For min del "strekker" jeg alltid arbeidet mellom høyre og venstre pinne etter å ha strikket en maske i "ny" farge"... DVS - det er jo ikke nødvendig på masker i annenhver farge, men er det to i mellom så gjør jeg det automatisk. Det ligger liksom i hendene.

Huff, jeg skjønner jeg er håpløs! :lol: Brukte faktisk en litt for lang rundpinne på denne mariusen, men det hjalp lite. Strekker gjør jeg automatisk hele tiden. Blir like fordømt stramt likevel. :o
Tror nok jeg må satse på å gå opp en eller en halv pinnestørrelse. Tross at det blir strammere, så blir jo faktisk resultatet både jevnt og pent!

Orkide sa for siden:

Ja, om det er mer enn 3 masker, strikker alldri fire masker uten å vri garnet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.