Ziltoidia sa for siden:
Takker :3
Haha, i Mariusstrikkeboken min står det at dette er betingelsene for å strikke med mariusmønsteret:
Tihi, jeg lever på kanten med loven. :p
Ziltoidia sa for siden:
Takker :3
Haha, i Mariusstrikkeboken min står det at dette er betingelsene for å strikke med mariusmønsteret:
Tihi, jeg lever på kanten med loven. :p
smgj sa for siden:
Da har jeg endelig fått strekt opp det tredje (og siste på en god stund!) babyteppet. Nå er jeg lei av babytepper og babystæsj. Må strikke et par sokker/sko for å bruke opp litt mer av garnet, tror jeg, men det blir ikke med det første. Deadline er i mai, så det skal nok gå greit, håper jeg.
Her er småklærne som er ferdige så langt. Ikke helt fornøyd med vottene - de virker smale, men det får nå så være.
Mer om prosjektene finnes på Ravelryprofilen min:
www.ravelry.com/projects/smgj
Mariann S sa for siden:
Nydelig, både teppet og babykleda :love:
Camomilla sa for siden:
Så fine ting smgj - heldige er de som får slikt til babyen sin :love:
smgj sa for siden:
Takk for skryt, jenter. Håper det blir satt pris på av mottakerne, ja.
Ziltoidia sa for siden:
^Åååå for noen nusselige greier! :D
Jeg har vært helt på styr på strikkefronten selv i det siste. :| Det kan neppe være sunt.
Ermene på Mariuskjolen er ikke ferdige enda da.
...har man kjøpt Marisu strikkebok så HAR man.
Men skal prøve meg på noen ikke-Mariusgensere snart. :p
smgj sa for siden:
Nei, det der kan umulig være sunt. :eek: Jeg synes den mariuskjolen var kjempefin med sånne korte armer.
(BTW - ser ikke helt hvor du har tenkt å ta de kiloene tickeren din mener mangler hen...?)
Ziltoidia sa for siden:
Jeg burde kanskje presisere at de to større plaggene har opparbeidet seg over tid. :p
Og de rare greiene der er hundegensere. De fryser sånn om vinteren, stakkars små.
Halsen er den samme som Rin linket til fra Pickles lengre baki tråden her. Den var en fryd å strikke!
(Åh, jeg har fortsatt litt å ta av magen. Men jeg lærte nok et og annet triks for å se smalere ut på bilder fra de dager jeg var større :p )
Photobscura sa for siden:
Wow, så mye fint! (Selv om min første reaksjon var: Se på hun der, a! Bittelille saken. :D Grattis!)
Ziltoidia sa for siden:
Glemte jo helt å ta bilde av de uferdige gryteklutene jeg holder på med. Gjett hvilket mønster :p
(Hihi, jeg liker disse tingene som foregår i parentes her. Takk! :3 )
:D
Jeg er forøvrig enig med Smgj. Kjolen ser flott ut med korte ermer!
Camomilla sa for siden:
Jeg synes også kjolen var tøff uten ermer :) Fiiiine ting du har laget Ziltoida :)
Ziltoidia sa for siden:
Takk! :D
Høh... også jeg som har begynt å strikke ermene for lengst. De er albuelange så langt, men det kan hende jeg har feilet helt og må rakne opp igjen. Hurra for tidenes mest improviserte kjole. :p
Hva med trekvart? Det tror jeg også blir veldig fint! :)
Fettnok sa for siden:
Jeg eeelsker håndarbeidstråder! Også her inne på lavkarbo, kult! Da kan jeg lese litt på flere linker. Effektivt! Jeg har drevet med endel håndarbeid siden ever, syr mest, selvopplært, men går nå på søm og design for å få litt mer basis kunnskap for å starte opp egen butikk med eget design. Har hatt butikk på Epla lenge og Etzy. Har også malt og tegnet en del, har alltid hatt en drøm om å lære med å jobbe med keramikk, så det står enda på "to do" listen. Er dårlig på strikking og hekling, men ser på beundring og store øyne på de som får det til. prøver og prøver, men det blir rett og slett ikke bra...man kan vel ikke kunne alt...Har også prøvd meg endel på filting, og nunofilting, men synes det er vanskelig å få det så flatt og kompakt jeg ser på bilder! Noen som har gode råd på dette??? Kanskje jeg er for utolmodig med rullingen? Har heller ikke funnet langfibret lamull bare kruset, og synes ikke den filter like bra, stemmer dette??? Denne helgen syr jeg en ullparkas, det er et skoleprosjet. En stor oversized parkas i en flott vevd offwhite ull, egentlig et møbelstoff, men egner seg og utmerket til dette. Skal fores med et morsomt mønstret stoff så den og er fin når den er åpen. Får kjøpt søm-grunnmønmster på skolen, men skulle ønske jeg og kunne finne det på nett, noen som vet om noe??
Ziltoidia sa for siden:
Da sier vi det!
Tips til hvordan jeg kan avslutte ermene? Strikker de nedover. Tenker på å holde meg til blått, og vrangbord dersom det ikke finnes noen annen utvei.
Det er jo standarden, så jeg tror det blir bra! Eventuelt perlestrikk på mansjettene i stedet for vrangbord? Det er det på den rundbolemariusen jeg har strikkeoppskrift på, og det er veldig fint!
Ziltoidia sa for siden:
Ah! Fant det i strikkeboka. Det ser bra ut. Regner med mansjettene ikke blir så trange da, så det passer jo bra på trekvartermer. : D
Urrhghgghdldhfk... i går fikk jeg to GEDIGNE (800-900meter) "nøster", eller knuter, i posten, som jeg brukte hele dagen på å nøste sammen til baller en faktisk kan strikke med. Det vil si, jeg brukte hele dagen på det ene nøstet. Har fortsatt et nøste igjen. Akk. Så.mange.floker.
Camomilla sa for siden:
Da har jeg startet PÅSKEPROSJEKTET mitt :D Har lenge hatt lyst til å strikke mer mønsterstrikk etter diagram (og sikler på marius-boka hver gang jeg er i bokhandelen). Sist jeg strikket etter diagram var på den dobbeltstrikkede hodeskalleveska, men dette blir jo litt annerledes. Det blir jo ikke sånne trådløkker på baksiden når man strikker dobbelt. Så jeg har kastet med på tohånds vevd mønsterstrikk (two-handed woven fair isle): www.philosopherswool.com/Pages/Twohandedvideo.htm
Veldig tunga-rett-i-munnen å strikke med både venstre og høyre hånd, og jeg sliter med å finne en god måte å holde garnet i høyre på. Første mønsterdel ble strikket litt vel stramt, men nå er jeg redd det blir litt løst. Nåvel - dette er et læringsprosjekt, og sønnen min må gå med genseren uansett (for ikke å såre sin mor :p ). Dette er mønsteret jeg har valgt:
www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=15&lang=no
Podens yndlingsfarge for tiden er BLÅ, så da blir den strikket i blåfarger :) Så langt er jeg kommet nå:
Retten:
Vrangen:
Med denne to-hånds veveteknikken blir det tett og fint bak, og ingen dumme løkker som kan bli for stramme eller løse. Tohåndsteknikken er også fin for meg som sliter med vonde armer og skuldre - det blir litt mer variert arbeid for armene :) Nå ville jeg nok strikket jevnere om det bare hadde vært med venstre hånd, og dette tar jo også litt lenger tid. Men så er det første gang jeg prøver på et ordentlig plagg, da :)
smgj sa for siden:
Så pent det ble på baksiden... :) (Og forsiden også!)
Camomilla sa for siden:
Takk - jeg er spent på å se hvordan den blir når jeg får vasket/blokket den ut. Forhåpentligvis blir de verste ujevnhetene litt mindre da :p Baksiden ble like bra som jeg hadde håpet - dette er en genial måte å strikke mønster på!
Spennende teknikk!
Og akkurat den genseren har jeg strikka også, men byttet ut med vanlig mariusgensermønster! Elsker omvendt raglan! :D
Kanutten sa for siden:
Æhh jeg har alltid brukt denne metoden de få gangene jeg har strikket, visste ikke at det fantes andre måter å gjøre det på. Jeg gjør det på samme vis ved hekling.
Kanutten sa for siden:
Hvordan er omvendt raglan?? Går skuldrene sykt langt ned på ermene?
Camomilla sa for siden:
Er helt blank på søm selv - fikk faktisk min første symaskin til førtiårsdagen i fjor :) Moro om du kan poste litt bilder av ting du har laget og prosjekter du holder på med - det er så inspirerende å se det andre lager :)
Vet dessverre ikke noe om søm-mønster på nett - kanskje andre har noen linker?
Camomilla sa for siden:
Strikker du med begge hender (altså en tråd i venstre og en i høyre) til vanlig? :eek: Jeg hadde aldri hørt om denne teknikken før noen postet en link (lurer på om det var her eller på norsk strikkeforum) - utrolig morsomt :)
I oppskriften min kalles det rundfelling - og denne genseren strikkes i tillegg fra toppen og ned. Rundfelling gjør at det ikke egentlig blir noen overgang fra skulderen til armen - alt strikkes i ett :)
Jeg blander, så klart! Omvendt rundfelling, kan man vel eventuelt kalle det, ettersom omvendten går på at man begynner på halsen i stedet for bolen. :)
Camomilla sa for siden:
Helt enig i at dette er genialt! Så mye enklere å følge mønsteret og ikke masse komplisert montering i etterkant :) Har sett på et annet mønster med rundfelling, men der begynnes det fra vrangbord nede på bolen som strikkes opp til ermhulen, så strikkes begge ermene og til slutt settes alt på én pinne og bærestykket strikkes. Jeg tenker at det blir vanskeligere å justere lengden både på bol og ermer når det strikkes fra bunnen - strikkes det fra toppen er jo bærestykket ferdig først :)
Ja! Mye enklere å tilpasse størrelsen! Litt som tå-opp-sokker. Glitrende!
Camomilla sa for siden:
Tå-opp-sokker??? Går dét an? :o
Yes! Denne oppskrifta er helt glitrende! Ser litt overveldende ut med en gang, men er overraskende enkel (samt at man lærer seg en del nye kule teknikker underveis) når man først er i gang! Har aldri hatt sokker som har sittet bedre på foten!
Camomilla sa for siden:
Wow! Herved lagret og skal definitivt prøves neste gang jeg skal begi meg ut på småting igjen :D
smgj sa for siden:
Omvendt rundfelling må jo bare være "rund-økning". :p
Du sier noe. :cool:
Dolsi sa for siden:
Dette er mitt siste prosjekt. Måtte jo pynte dukka mi til påske
Dilly sa for siden:
Jeg har strikka Gulliver
Barnebarnet likte ham, så da ble han med henne hjem :)Dette var et spennende påskemysterium. Jeg fikk en del av oppskriften med noen dagers mellomrom, og ante ikke hva det skulle være før jeg var nesten ferdig.
smgj sa for siden:
Så artig påskepynt Dolsi & Dilly!
Camomilla sa for siden:
Dolsi: Wow, det ser ut som mye arbeid! Veldig pent :)
Dilly: Skjønner godt at barnebarnet gjerne ville ha denne :ja:
Camomilla sa for siden:
Da er jeg ferdig med mitt lett kompliserte tohåndsveveteknikk gensermønster! Veldig gøy å strikke denne altså! Har holdt meg konsekvent til å strikke hvitt med høyre hånd for å forsøke å få jevn strikkefasthet med denne hånden, men jeg har et stykke igjen altså. Slik ble iallefall det ferdige produktet:
Retten:
Vrangen:
Jeg ble ferdig med genseren påskeaften, og fikk dampet den i går. Av frykt for å gå tom for prosjekter i påsken kom jeg ut med en garnpose med oppskrift på lue fra Husfliden i begynnelsen av påsken. Vi var egentlig innom så Camomillamannen kunne prøve hatter til bunaden sin - men jeg greier jo ikke å komme tomhendt ut av en butikk som selger GARN Så denne holder jeg på med nå. Og så skal jeg bestille garn til genser til jenta mi - har lyst til å strikke denne:
Men i Drops Big Merino (superwashbehandlet er et must til barneklær, synes jeg). Tenkte på disse fargene:
Litt mykere enn grått og hvitt, men likevel litt nøytralt. Synes mønsteret blir voldsomt i sort og rødt - og passer nok bedre til en voksen dame enn ei på 13.
Så flott! Fikk også frigjort noen UFO-er i påsken, deriblant de to mariusgenserne jeg snakket om. Men jeg måtte bruke pappas kamera til å ta bilder med, så jeg venter spent på at han sender dem. ;)
Camomilla sa for siden:
Mariusboka står høyt på ønskelista her - gleder meg til å se genserene dine :) Har du strikket i tradisjonelle farger? Jeg så ei med en i brunt, sort og rosa - kjempelekkert! Og så har jeg sett i lilla og rosa - kanskje ikke såååå fint (men det er jo smak og behag da). Synes det er morsomt å se dette mønsteret i andre farger - det gir jo helt forskjellige uttrykk :)
Hehe, faktisk er den ene i lilla og rosa og hvitt (rosa som hovedfarge, og lilla i halslinninga). Men fargene er litt "rustikke", og det ble overraskende lekkert! Den andre var i rødt (hovedfarge), hvit og svart (halslinning). Mine tantebarn som skulle ha dem er ganske distinkte på hvilke farger de godtar å gå med. :p
Camomilla sa for siden:
Gleder meg til bildene :ja:
smgj sa for siden:
Så fint det ble. Litt stramt, ser jeg men neppe noe plagsomt. :)
Jeg fikk strikket ferdig jakka mi, jeg også. Altfor vid ble den, men den skal brukes på trass.
Camomilla sa for siden:
Ooo, har du bilde av jakka? :)
Takk, ja det ble ikke så verst. Sliter som sagt med tråden i høyre hånd, men det går bedre og bedre :) Det blir nesten som å lære og strikke på nytt.
Jeg har gitt opp å prøve å få strikkefastheten til å stemme overens når jeg går fra ensfarget til diagram så jeg går bare en halv pinnestørrelse opp, og det funker helt perfekt! :)
Camomilla sa for siden:
Bah! At jeg ikke tenkte på dét - genialt! Herved notert, takk for tips :)
Bare hyggelig! Har prøvd i evigheter å få det til å stemme, men måtte bare gi inn.
smgj sa for siden:
Kommer - må bare få en fotosession først. :)
Kan jeg tenke meg! Men synes absolutt det så bra ut så langt, altså! Og Photo sin metode er jo smart da.
Camomilla sa for siden:
Ja, nå er garnet til Idas genser bestilt :) Gikk for fargene jeg postet tidligere og gleder meg til å begynne på den. Så nå skal jeg gjøre ferdig lua, strikke Idas genser og SÅ skal jeg prøve meg på tå-opp-sokker :D Så forøvrig på bloggen til Jette at hun hadde referert til samme video som jeg på tohånds veveteknikk - og lurer på om det kanskje var hun som postet den her i sin tid? Så hun hadde brukt teknikken på en dinosaur-genser - kjempetøff.
aatinka sa for siden:
Kan godt være at det var meg som postet den her ja :-) Teknikken er genial når det er lange trådsprang i mønsteret, og i kombinasjon med å veve inn tråden mens man strikker så er det helt OK å gå på prosjekter med MANGE farger i mønsteret. Jeg holder på med en dress og en jakke nå med Setesdalsmønster med sort bunnfarge og 6 mønsterfarger. Hadde nok blitt smårar om jeg skulle ha festet alle trådene!
Camomilla sa for siden:
Ja, tusen takk for tipset - dette skal jeg virkelig prøve å bli flinkere til :) Jeg brukte teknikken når jeg skulle skjøte garn på den ensfargede biten, men oppe i mønsteret har jeg stoppet inn tråder. Det ble litt mye å holde styr på 3 tråder for meg :o Men etterhvert som jeg blir mer dreven må det vel gå :p
Så spennende med Setesdalsmønster. Camomillamannen får Dalebukse av sin mor nå (det var derfor vi måtte innom Husfliden i Valle for å prøve hatter) - håper du poster bilder :)
Har dere noen lenke til teknikken? Søker på "tohånds veveteknikk", men får kun opp én side - om fluefiske. :p
Jeg har forresten en selvkomponert selbugenser - med hodeskaller i stedet for roser. :D
Den strikket jeg før jeg skjønte at jeg måtte ha større pinner på diagrammet, ergo er den for trang over bryst og ermer ... :( Skal sy og klippe opp og lage kofte av den, samt sy inn noen kiler i ermehullene. Har aldri strikket knappestolpe før, så det blir spennende!
aatinka sa for siden:
Her er videoen: www.philosopherswool.com/Pages/Twohandedvideo.htm
Hun ser jo så koselig ut også :)
Camomilla sa for siden:
Er det det mønsteret jeg fikk av deg (som du har strikket votter av)? Det var jo dødstøft! Jeg har strikket knappestolpe én gang og den ble altfor slapp :( Kanskje andre har noen lure knep?
Jeg postet linken til veveteknikken jeg også i det første innlegget mitt, men vi har jo diskutert så flittig i ettertid :p
Ah! Lurt! Eneste jeg er redd for er den lettbetente skuldra mi om jeg skal strikke sånn med høyre (har jobbet hardt med å få inn en teknikk hvor jeg i størst grad bare bruker håndleddene når jeg strikker). :o
Ellers har jeg nettopp lært meg kontinental vrangstrikk (hvor tråden er foran), så diagrammer som skal strikkes fram og tilbake går nå som en lek. Aldri mer sy og klippe! :D
aatinka sa for siden:
Kontinental vrangstrikk? Har du en beskrivelse av det?
Du kan søke på masse videoer om det på youtube, men enkelt (?!) forklart så har du tråden foran pinnen, så stikker du pinnen i masken ovenfra, som i vanlig vrang, tar tråden over pinnen og under, som et slags kast, og drar det inn under masken underfra. Egentlig ganske likt vanlig "norsk" vrang, bare at tråden er foran. Veldig smart når man strikker diagram fram og tilbake!
aatinka sa for siden:
Hmmm... har alltid tråden foran når jeg strikker vrang jeg... Men er vel derfor jeg ikke skjønner hva de mener når de refererer til Norwegian purl hvor man altså IKKE har tråden foran... Det er mange måter å strikke på :-)
Aah, innser at det ikke er så uvanlig i Norge likevel, selv om jeg lærte å strikke vrang med tråden bak for nesten tredve år siden, og alltid har gått ut fra at det er normalen. :p
Men da vet du jo hva jeg mener! I forhold til å strikke diagram fram og tilbake også. :)
Carisma sa for siden:
Jeg skjønner det heller ikke :nei: Skjønner ikke hvordan man kan ha tråden bak på vrangatrikk? Hele poenget er jo å gjøre det "bakvendt"... Mamma er strikkeguru med utdannelse i det og har lært av henne.
Jeg syns forøvrig vrangstrikk er mye lettere enn rett så hvis jeg ser på tv eller noe mens jeg stikker må jeg stadig rette meg selv for å ikke falle over på vrangt.
Det er bare å ikke skjønne, det! Jeg har også lært min metode av en rimelig habil strikker, og de fleste jeg har kjent opp igjennom har gjort det på samme måte - det er vel først etter at jeg begynte å snakke med folk fra hele landet på nettet at jeg ser at tråden foran er vel så vanlig. Begge deler funker jo like bra, om man er vant til det. Jeg har dessuten hørt flere si at tråden bak er mye kjappere når de lærer det, særlig i vrangbord. ;)
Tror (!) at Aatinka mente at hun ikke skjønte at tråden bak kalles "norwegian purl". Det er i så fall en helt annen sak enn at den ene metoden skal være så mye bedre enn den andre.
Sanney sa for siden:
Så, siden jeg er lat og ikke orker lese gjennom hele tråden.. Er det en nettside eller noe hvor man kan lære a felle av/avslutte et skjerf.. Har et skjerf jeg begynte på for ørten år siden, og jeg husker ikke hvordan jeg slutter... Ikke at husker jeg hvordan jeg begynner heller :D
Av helt enkle metoder, kan du f.eks. gjøre en av to: Strikk en maske, strikk en til og dra den første over den andre, etc. For å få det mer elastisk kan du gjøre det samme som over, bare med en liten vri: Strikk en maske. lag et kast (tråd over høyrepinnen forfra), strikk en maske, dra kastet over den andre maska, dra den første maska over den andre maska, etc.
Ellers har garnstudio.com både strikke- og hekleskole.
Her er en veldig grei video, forresten. Som sagt - om du vil ha det mer elastisk, så gjør du det samme, bare med et kast mellom.
Youtube er for øvrig et mekka for strikketeknikker! :D
smgj sa for siden:
Jeg har også lært å ha tråden på baksiden og mamma var en strikker av den gamle skolen - som hadde lært det fra barnsben av. Tipper det rett og slett kommer av hvem man har lært det av - akkurat som dialekter. Jeg kjenner også folk som "kaster" på rett, selv om de er norske i mange generasjoner...
Og mennesker som strikker tofarget med en tråd på hver hånd (selv har jeg da tråden med hovedfargen i venstre, som vanlig, og kaster den andre fargen med høyre).
Men om det er så lett å ha tråden foran på vrang, så må jeg forske det. Synes det å strikke ting "flatt" som ikke er i rillestrikk er et mareritt på grunn av at 50% må strikkes i vrang. Noe som tar dobbelt så lang tid for min del.
smgj sa for siden:
Youtube:
cast on - for å finne videoer om å legge opp
bind off - for å finne videoer om å strikke av
Ellers er knittinghelp.com veldig fin da de har videoer både for høyrehånds- og venstrehåndsstrikkere. :)
Om du tester den metoden jeg beskriver over, finner du at det i grunn er det samme som den vrangen du og jeg gjør, bare at tråden er foran. :)
smgj sa for siden:
Regner med det. Tråden må jo gå likt - det er bare metoden man benytter for å få den dit som er forskjellig.
Dolsi sa for siden:
Nå er ikke jeg så veldig flink til å strikke, men jeg får da til noe småtteri. Har tråden foran når jeg strikker vrang jeg også, skal jeg ha den bak så går det veldig tregt å strikke.
Akkurat nå strikker jeg et hjerteteppe med rett og vrang i mønsteret. :)
:)
Eneste grunnen til at jeg lærte meg det er at det jo er glitrende i diagram! Fikk helt nervesammenbrudd av å sy og klippe i timesvis med strikkearbeid. :p
Har strikka hele for- og bakstykket på en islender med denne metoden nå, og det ble veldig bra! Strikkefastheten satt. :)
Camomilla sa for siden:
Jeg har også tråden bak når jeg strikker vrang, og det var en tungtveiende grunn til at jeg valgte mønster med rundfelling :o
smgj sa for siden:
Merkelig... Jeg husker ikke oppklipping som nervepirrende i det hele tatt, jeg. Mulig jeg vil si noe annet når jeg må gjøre det alene (hadde mamma som veileder) da - på de tre prosjektene hvor jeg har gjort oppklipp. Kan ikke huske at hun måtte kaste noe av det hun lagde med oppklipp og hun strikka mange gensere/kofter og foretrakk det framfor rundfelling, så da må det da gå an ... Hun brukte symaskina og ikke heklemetoden og strikka i superwash - som jo skal være fyfy ved oppklipp. Hun foretrakk t.o.m symaskinsammensøm av skuldrene fordi det ga mer sideveis fasthet enn sammenstrikk gjør.
Kanskje ikke så merkelig når du aldri har gjort det før og ikke har noen veiledning utenom hva du kan finne ved hjelp av google, og har brukt evigheter på genseren (inkludert utsettelse) som skal være ferdig til den kjæres førtiårsdag. ;)
Islenderen er ferdig! Ble perfekt. :)
Camomilla sa for siden:
Fra det ene til det andre; noen som har et godt strikkeforum å anbefale? Jeg er registrert både på NSF (norsk strikkeforum) og Strikkesiden. På Strikkesiden skjer det SVÆRT lite - litt mer aktivitet på NSF, men ikke veeeeldig mye der heller. Har såvidt kikket innom Strikkeverden, men ikke registrert meg enda - noen herfra som henger på noen av disse forumene (eller har noe annet å anbefale)? Jeg synes det er så inspirerende å se ting andre har laget :)
Camomilla sa for siden:
Da har jeg registrert meg hos Strikkeverden også - ser ut som det er endel mer aktivitet der inne, og jeg kjenner igjen noen av brukerne fra de andre forumene også :)
smgj sa for siden:
Uformelt.net har stor aktivitet og er etter mitt syn velmoderert.
Hah, der var jeg også medlem på uformelt.net. :D Så ut som et fint forum, nemlig!
Camomilla sa for siden:
Takk for tips, skal kikke innom :) Morsomst med forumer med litt aktivitet - når det går dages(ukes)vis mellom hver nye tråd mister jeg litt piffen :o
Camomilla sa for siden:
Jeg også :D
aatinka sa for siden:
De som er på Facebook kan jo finne frem til Strikkekafeen :) Der skjer det litt også, og mange hyggelige folk :)
Hummm ... Det var da veldig så lang tid det skulle ta å få godkjent kontoen min inne på uformelt.net?!
smgj sa for siden:
Kommer vel an på om noen moderatorer er våkne. :)
Det har jo gått et døøøøgn. Utålmodig. :p
smgj sa for siden:
Du får plonke dem da. Husker ikke hvor lang tid det tok for min del.
Har Camomilla fått mail da?
Avventer littegrann til, kanskje.
I mellomtida kan jeg jo alltids legge ut skrytebilder av de siste to genserne jeg har fått ferdig (venter fortsatt på at faren min skal sende meg bilder av mariusene jeg strikka til tantebarna).
Den første strikket jeg til kjæresten min, den før nevnte Chtulhu-genseren, og den andre er islenderen min som endelig er ferdig! (Måtte så klart ta bilde sammen med min kjære i sin islender - som forsåvidt er kjøpt. ;))
Kanutten sa for siden:
Så fiiiine!! :heia: Stilige gensere og du er jo bare nydelig. :klem:
smgj sa for siden:
Flott arbeid.Liker nye vrier på gamle mønster. :D
Takker! :D
smgj sa for siden:
Ja, i dag ble det endelig tatt bilder:
Resten kan beskues på www.ravelry.com/projects/smgj/devonshire
... Den ble v i d, men ikke verre enn at den brukes. Og garnet er 100% kløfritt og deilig.
Kanutten sa for siden:
:love: DEN var nydelig!! Du likeså! :klem:
Ziltoidia sa for siden:
Så mye fint! :D
Noen burde strengt tatt lage en samleside eller noe for "gammel strikk med moderne vri (ala space invaders mariusgensre eller mariusputer med elger som ...gnukker på hverandre).
...selv har jeg gått i strikkefella igjen. Skulle bare strikke en genser...
...og så bare en kjole til 1.5-årige datteren til en venn av meg, fordi hun var på sykehus for en over 5 timer lang hjerteoperasjon.
...så ble det restegarn... som ble til sokker.
...og en lue
...og jeg har forsatt restegarn(!). Forslag? Eller bør jeg gi meg mens leken er nogenlunde god.
Blir forsåvidt overasket om alle disse plaggene passer. :p
Wow! Så mye fint! Hva med å lage noen vanter/pulsvanter? Ev. en mobilpose?
Dolsi sa for siden:
Jeg har min første Osloanorakk på pinnene i helga :)
De er søte! Lurer på å prøve å komponere en voksenvariant! :)
Ziltoidia sa for siden:
Har jo allerede lagd én mobilvott av samme garn i andre farger, og tror ikke 1.5-åringen har så mye bruk for denslags, men kusinen min har jo 14årsdag snart... hmmm. Then again, hun har mer eller mindre bestilt uglevotter. :p På tide og ta pinnene fatt igjen!
Carisma sa for siden:
Men småjenter elsker vesker og muffer og alt annet som ting kan puttes oppi/inni....
Ja, tenkte ikke på halvannetåringen, altså. :p Uglovottene er jo superkule! Kjør på! Selv er jeg hekta på Jette-sokker om dagen. Strikker et par til hver av mine tantebarn nå mellom oppgaveskrivingsdontene!
Ziltoidia sa for siden:
Jo, du sier noe. Kanskje jeg lager en liten håndveske av det som er igjen. Mon tro om jeg klarer å snile inn litt Marius der også. :p
Neida, skjønte det. :p
...Nå spørs det bare om jeg har nok garn.
Jettesokker er tå-opp-sokker, sant? Har lyst til å lære meg det. Men nå har jeg akkurat (så vidt) lært meg å strikke ordinære sokker. De Mariussokkene over er forøvrig de første og eneste sokkene jeg noen gang har lagd. Tidligere sokkeforsøk har blitt til fine pulsvarmere...
Jepp! Pluss for at man slipper å hente opp masker når man skal lage hel, noe som jeg alltid har gjort før. Sparer meg for mye pes og tænders gnidsel!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.