Selvfølgelig deler jeg oppskrift.
Jeg fant den på Ravelry, dvs bare oppskriften på lappene da. De er så heklet sammen med fastmasker.
Rundt er det først en runde rundt i hvitt med 2 fastmasker mellom hver stavgruppe (avslutningskanten rundt lappene, som står i oppskriften). Så en rundt rundt med fastmasker i blått, og så en siste runde med fastmasker i hvitt :)
Nå har jeg kommet ganske langt på Mariuskjolen min (og den passer! Wow.), så langt at det er på tide å bestemme seg om jeg skal gå får klassisk Mariusmønster, eller space invaders (eller noe helt annet for den del). Innspill? :P
Så flott at den passer nå :heia:
Jeg tror personlig at jeg hadde gått for det klassiske mønsteret. Litt med tanke på at det er et plagg som det ligger mye jobb bak, og som vil holde seg i mange år. På slike plagg synes jeg det er greit å kjøre litt "safe", slik at mønster og farger ikke går helt av mote så det ender opp i et skap etter en liten stund :)
Huldr, her er det limte hjerter til den store gullmedalje.
Pakket som gavepakke sammen med skjerf, til 2 venniner som skal ha en liten takkegave hver.
Og så ble det et rosa babyteppe også gitt :D
Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg ikke behøvde å trene på å sy gitt ;)
Hm... lime funket så bra at jeg ser flere muligheter for ting og tang etterhvert. Skal i gang med en ølvott til en nevø som ønsker seg i julegave, og der kan det bli noe rart med lim tenker jeg :p
Glemte forresten å si at det røde hjertet er filt, og det beige er faktisk skai. (Ble innkjøpt for å klippe ut såler til tova tøfler).
Funket nesten bedre med skai, var lettere å klippe ut, og limte like godt :D
Åh ... ei venninne venter nå. Hun/de har slitt og hun har dessverre gjennomgått et par (veldig tidlige) spontanaborter før. Håper virkelig det klaffer for dem nå. Kanskje jeg skal legge opp til et sånt tvi-tvi-teppe.
Så sant, så sant. Jeg finner det helt umulig å bestemme meg. I går hadde jeg mest lyst på Space Invaders... og i dag har jeg mest lyst på klassisk Mariusmønster. :p Det står rett og slett mellom "fint og trygt" og "artig og kult".
...også sliter jeg med å finne ut hvordan jeg bør øke fra midje til byste.
Jeg holder på med Bella's Mittens, skal øke til tommelkile, og på høyre side skal det økes slik: "Løft løkken mellom maskene fra baksiden med venstre pinne, strikk foran i løkken" - men da blir det hull ... skal masken strikkes vridd? Hvis noen har en god økemetode som passer her, så si gjerne fra! :)
Har strikket disse jeg også, for leeeenge siden. Husker ikke hvordan jeg gjorde det, men et ble i hvert fall ikke hull.
Ellers så er jeg ikke så glad i votter hvor man øker ut til tommel jeg :o Synes oftest at de blir for vide, så jeg foretrekker å strikke inn en tråd over tommelmaskene og bare plukke opp 2-4 masker avhengig av størrelsen.
Nei, det er sikkert jeg som bare ikke skjønner helt hvordan man gjør det ... får prøve meg litt frem!
Edit: Jeg skjønte det! Var jo veldig enkelt egentlig :flau:
Jeg er ganske fersk på vottestrikking, har vel ikke strikket votter siden 5. klasse i grunnen ... Men disse er jo veldig formet etter håndleddet og smale, så man må nok øke ut her. Det er første gang jeg strikker fletter også, veldig veldig gøy, det er jo så enkelt og blir veldig stilig!
Fletter er kjempefint :ja: Både på votter, luer gensere og alt annet. Det ser så vanskelig ut, men er jo så lett når man først begynner.
Du kommer sikkert til å få dilla på fletter nå :D
Så bra du skjønte det! Har strikket masse votter de siste par årene, og jeg øker alltid sånn, men jeg vrir, da. Gjorde du det? Etter jeg lærte meg det, så øker jeg alltid sånn, uansett hva det står i oppskrifta, nemlig. Blir så mye penere enn om man lager en ny maske. :)
Ja, det ble jo en vridning på en måte :ja:. På venstre økning sto det at man skulle vri, men ikke på høyre, det var nok derfor jeg ble litt forvirret ...
Aha! Kanskje man skal ... vri liksom motsatt vei? Tenker litt som når man strikker sammen på høyre og venstre side f.eks. i raglan, så ser det jo penere ut om man strikker sammen bakfra (og altså vrir maskene) til høyre og vanlig til venstre.
Ok, da har jeg begitt meg ut i broderiverden første gang på lenge - tror sist gang var sånn nålepute jeg lagde til mor på barneskolen. Jeg skal brodere en Yoda og det er en del detaljer i ansiktet hans. Det jeg lurte på er om det er best å ta kryssting i lysegrønt i hele ansiktet (som fyll) og så ta rynkene og munnen og nasen oppå med mørkegrønn. Eller finnes det en bedre teknikk. Jeg er ellers god til å finne ting på internett, men siden jeg ikke kan terminologien i det hele tatt, så sliter jeg:o.
Jeg bruker som regel den som kalles SSK i stedet for den som vanligvis brukes i norske oppskrifter (ta en løs av, strikk en og dra den løse over eller strikk 2 vridd sammen) når den skal matche strikk 2 rett sammen. Syns det blir finere :)
Igår når jeg var med min søster, mor og niese på Stoff og Stil i Bergen fant jeg endelig bambus-strikkepinner. Jeg kan ikke bruke disse vanlige pinnene du får kjøpt overalt, får kjempe vondt i hendene av de, og en venninne anbefalte meg da bambus-pinner. Jeg har også kjøpt inn tre nøster garn, to sorte og ett rødt i bomull, så nå skal jeg strikke sokker. Noe jeg ikke har gjort siden folkehøyskolen for to år siden.
Så langt har det gått bra med dem, og de har nå klart å passere 12 uker... Fikk også beskjed om at jeg nok blir gammeltante i mai, så er her det nok bare å legge opp noe... :D
Er snart ferdig med sjalet - har bare 4-5 omganger igjen og det blir godt, fordi nå holder jeg på å blii lei det. Vet at jeg blir enda mer lei det før jeg har fått spent det opp. Hjelper det å spenne opp alpakka-garn, forresten? Eller er det for elastisk? Det kjennes veldig elastisk ut ...
Så flott at det går bra med venninnen din så langt smgj. Ja, nå er et bare så sette i gang :D
Har aldri spent opp alpakkagarn jeg, så der kan jeg ikke hjelpe deg gitt.
aatinka kan helt sikkert svare, hun er en racer på både sjal og blokking :ja:
Jeg har begynt på nye nissegrytekluter i dag, skal ha 10 par ferdig som skal i julekalender til mor og svigermor, og det er jammen ikke lenge til 1 desember gitt :eek:
Stikkesting var det jeg tenkte på. Eller skal jeg bare hoppe over de "rutene" der jeg skal ha detaljene og ta bare stikkesting? Føler det kan bli litt tomt rundt liksom:o.
Veldig vanskelig å si noe som helst uten å ha sett mønster/oppskrift. Alle ruter som er fylt ut på oppskriften, skal det være korssting i. Stikkestingene er jo vanligvis marker mellom rutene/på strekene!
Litt sliten i kveld, men håper jeg er forståelig!:p
Takk du godeste Kitt! Jeg prøver meg uten mønster:cool:. Kanskje ikke det smarteste man gjør første gang man broderer... Men, tenkte ikke på at jeg kan ha stikkestingene mellom krysstingene! Prøver meg fram og ser hva som skjer! Det er jo bare å ta det opp hvis ikke det ser bra ut;).
Ja, den oversikten er veldig bra, og jeg har brukt den en del tidligere. Men må innrømme at jeg ikke alltid gidder å lete opp de fancy amerikanske teknikkene :o. Hvis jeg feller i siden og andre steder der det ikke synes veldig godt bruker jeg bare vanlig felling. Den oppskriften jeg bruker nå er jo opprinnelig amerikansk, så der er det ingenting som trenger å forandres på. Det er en fantastisk teskjeoppskrift må jeg si! Det brukes SSK der også, så må lre meg det (har nok prøvd det før, men husker ikke ...)
Jeg har forresten funnet opp min egen avfelling til et sjal jeg strikket etter eget hode. Det er litt artig med den amerikanske floraen av teknikker i så måte, man blir inspirert til å kaste tvangstrøya litt og finne på ting selv :)
Har lagt dette spørsmålet inn i spørsmålstråden, men legger det inn her også:
Jeg har et garn som jeg lurer på hva er :o (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).
Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.
Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.
Noen som kan huske dette garnet, og vet hva det kan være ?
Nei, gullet er ikke en egen tråd. Det virker nesten som det er malt på. Tvinnen er ganske løs, og det er ikke sp veldig vanskelig å ryke tråden. Det er det som gjør at jeg mistenker at det tover.
Tenker jeg får ta det med til strikkebutikken i byen og høre om noen kjenner det igjen :)
Tusen takk for svar :blomster:
Aha! Bare hyggelig, beklager at jeg ikke kunne hjelpe! Sikkert lurt å ta det med og spørre ja :ja:. Det hørtes veldig fint ut i alle fall, men sånn du beskriver det er jeg enig i at det kan høres ut som det tover ...
Jeg dampet det, spente det ut og festet det, og lot det være slik natten over.
Disse sjalene var gaver til niesene mine, og svigerinnen min sier hun bare damper dem etter vask, og de holder seg fine i fasongen
Ser du har fått svar ang sjal i alpakka og utspenning, men tenkte jeg skulle bidra litt likevel. :) Jeg har ikke strikket sjal i alpakka, bare heklet, men jeg vil tro at du kan behandle det på samme måte som man anbefaler for ull. Jeg damper IKKE ull, hvis du skal gjøre det så skal du bare holde dampstrykejernet over plagget, IKKE presse - da blir sjalet flatt og livløst. Det er mye bedre å bare strekke/blokke det i fasong, da blir fasongen fin og mønsteret og maskene kommer til sin rett.
Jeg bruker å vaske det som anbefalt, presse så mye vann ut av det som mulig, gjerne rulle det inn i et stort håndkle og tråkke litt på det :eek:
Mens det fremdeles er fuktig så legger jeg det ut på f.eks en seng (eller sånne lekematter som man kan pusle sammen) og strekker det i fasong og fester med knappenåler. Lurt å ha litt store hoder på de nålene...
Ja, det der skikkelig kult, men jeg syns det blir litt mye styr med å passe på hvilken tråd jeg skal strikke med :)
Å strikke to sokker samtidig, den ene inni den andre har jeg ikke prøvd - men da MÅ man holde tunga rett i munnen - en feil så henger sokkene sammen :eek:
Her er en video (jeg har ikke sett hele, men det er den teknikken jeg tenker på)
hehe sokke strikking jah.. lagd min helt første skikkelige sokk, så begynte jeg jaggu for tidlig på tåfellingen xD men søstra mi kan nok bruke sokken, den ble bare bittelitt for liten for meg, heldigvis har hun mindre føtter enn meg ;)
Perlene vises ikke på bildet, da. Men jeg brukte noen røykgrå, gjennomsiktige glasperler som passer garnet veldig godt. www.ravelry.com/projects/smgj/snow-angel
Å, det var et nydelig sjal! La det inn i favorittene mine :) Syns nesten det ble enda finere i litt tykkere garn, lace blir i tynneste laget for min smak...
Da var flere julegaver i boks :)
Et par pannebånd, ølvott til nevø, presskannecover til svigerinne med ny hytte ved sjøen og tennbrikettcovere.
Godt for alt som er gjort og kan pakkes inn :D
Er det noen som har funnet noen som sender sånne wiresett for utstrekking som sender til norge/sverige? (Eller noen som selger innenlands?)
Jeg ser etter dette www.overstock.com/Crafts-Sewing/Knit-Lace-Blocking-Wires-Kit/3344217/product.html og ja, overstock sin partner sender... men jeg synes det blir en liten formue med frakt (144kr) der.
Noen tips om hvordan strikke diagram midt i f.eks en vott? Altså, ikke som i selbu hvor man har diagram hele veien. Tenkte å strikke inn en liten sommerfugl i et par ensfargede votter nå, og drar jeg tråden tilbake til start i hver omgang, tror jeg det blir klumpete. Bør man heller bare klippe tråden for hver gang?
Jeg tenkte på det. Har gjort det med øyer og tenner på en monsterbukse, men det så langt fra så pent ut som på den videoen der. :p Kanskje jeg faktisk ikke gjorde det helt rett?
Men jeg har alt en ferdig vott som jeg tenkte å rekke opp, får prøve meg på den, da! Takk. :)
Legg deg i trening, så blir det kjempefint. Jeg broderte et stort motiv av gutt på snowboard foran på en genser, og det ble helt supert. Som du sier, kanskje du har gjort det feil ;)
Mener å huske at det ble finere hvis jeg gikk ovenfra og ned og ikke omvendt, og også finere hvis jeg gikk bare en vei sideveis.
Dette sjalet er kjempe fint, skikkelig misunnelig! Skulle ønske jeg var så flink til håndarbeid.
Jeg vurderer å kjøpe en bok med strikke oppskrifter, den heter Eventyrstrikk og er av Ingvill Freland. Mange fine ting i den boken, problemet er jo bare at jeg ikke er så flink til å strikke. Eventuelt kan jeg jo gi boken til min mor som en ekstra julegave og få henne til å strikke tingene for meg.
Mamma er kjempe flink til å strikke, hele slekten sender oppskrifter til henne og spør om hun kan strikke for dem. I høst har hun strikket 4 par votter til mine søsken og deres kjære, hun skal strikke til meg og, men det er litt viktigere å få ferdig tingene til min bror og svigerinne siden det skal sendes.
Jeg er så imponert av hva folk får til her altså! Jeg har ikke sett igjennom alle sidene, men slik jeg forstår det er dere virkelig en kreativ gjeng.
Skal begynne jeg også, skal bli like god som min mor om ikke bedre og så skal jeg lage mine egne klær kanskje. Tror jeg begynner med et skjerf, det er lett og enkelt. Det eneste jeg må bestemme meg for er om jeg skal strikke det rett eller rett/vrangt, jeg vet det skal være slike dusker på endene hvertfall!
Det var ett nydelig baby teppe, aatinka. Jeg hadde planlagt å lage ett baby teppe til min niese når hun ble født, men det skjedde aldri. Vi får heller begynne i det små vi som fremdeles er litt nybegynner på dette med strikking og slikt.
Takker og bukker. :D
Da har man begynt på vott nummer 2. Håper jeg blir ferdig med disse og et par andre saker til jul. Jaja... hva ellers har man forelesninger til?
Jeg har begynt på Skappelgenser i mørk grønt til lillesøsteren min. Det var en utfordring når den ikke skulle være i naturfarger, men utrolig nok fant jeg garn fra to forskjellige steder som passet sammen i fargene, Ice Mohair fra Yarn Paradise (i Tyrkia!) og Hverdags fra Du Store Alpakka. Jeg har bare bambuspinne i den tykkelsen, og den er litt treg, så det er tungt for skuldrene kjenner jeg ... Får kanskje spandere en glatt metallpinne i stedet. For jeg har ennå ikke bestemt meg for å kjøpe noe sånt sett ...
Men jeg tror den blir fin! Ser bort fra at det er Skappel og motebølge og alt det der, rillestrikket genser er fint på de som kler det :)
Jeg tenker jeg bare pakker inn tøflene som de er, så får vi oss en god latter over hvor lange de er. I tillegg kan jeg da faktisk måle på vedkommendes føtter hvor mye de må "reduseres", og så søke råd hos de andre strikkerne i familien.
...når det gjelder Skappelgenseren, så skal man ikke se bort i fra at jeg hamstrer noen alpacanøster til jul, nå som Drops har de på tilbud og greier. Også har jeg ille lyst til å lage denne: www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=133&d_id=4 Det garnet er helt fantastisk.
Men først bør jeg vel bli ferdig med Mariuskjolen og den andre uglevotten. :p
Stilig, den ponchoen! Begynner å få lyst til å prøve det garnet, siden du skriver så pent om det!
Jeg har også noen prosjekter som må ferdigstilles, Bellavotter som jeg må finne min egen avslutning på siden oppskriften er i minste laget ... og en "Burberry"-hals, som skal bli et sett til sammen, til min andre lillesøster. Og så brodere maskesting på min andre Goomba-lue, som går til bror nr 2.
Åh, har du oppskrift på Goombalue? Som i Super Mario?
Edit: Måtte ut og google litt, ser det er ein del å finne! Hadde vore noko å lage til mannen, kanskje han då ville bruke lue! Har noko grusomt akrylgarn i brunt som kunne fungere. Likar ikkje akryl sjølv, men han vil nok synest det er greit, fordi det ikkje er så varmt.
Super Mario, ja! :D Ja, det ligger ute, men jeg har modifisert litt da den i oppskriften jeg har brukt er veldig liten. Skal se om jeg har skrevet det ned. Og så har jeg laget et eget diagram som er litt større, kan skanne det om du vil :)
Akryl-lue? :eek: Hvis han har hår (min har ikke!) vil det vel bli fryktelig statisk slik at håret står rett til værs når han tar lua av + at det kanskje vil bli veldig klamt? Jeg hadde heller strikket noe i tynn ull.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.