Merkelig det her med garntykkelser. Jeg liker best å både hekle og strikke i middelstynt garn. Er ikke så glad i sånn tjukt garn/arbeid. Selv om det blir pent så har ikke jeg samme gleden av å gjøre det, rett og slett.
Jeg kjøpte et par sokker på epla.no før jul og mener jeg betalte rundt 200,- + porto. De var kjempefine og sikkert noe ala de som lenkes til over her i arbeidsmengde. Men om du selv også skal holde garnet så blir det ikke mange kronene i fortjeneste, blir lav timelønn for å si det sånn.
Ja, 200,- virker som det generelle konsensus. Jeg syntes det var mye først, men det koster jo 116,- for fire nøster Peer Gynt-garn, så jeg får ikke mye igjen for det. Kan på en annen side få i Østlandsgarn for en femtilapp da. Det spørs vel hva hun vil ha.
Også jeg som bare har strikket et par sokker før :o
Når det står i en oppskrift om økning etter vrangbord: "Strikk 2 m r i hver av de 4 rett-m (= 8 m)", hvordan vil dere da i praksis gjøre det? To kast rundt pinnen? Begynte med å hente opp masker mellom som jeg vanligvis gjør ved økning, men ser ut som om det blir litt forskjøvet da.
(Det er snakk om denne oppskriften.)
Takk! Den KFB var jo nettopp det jeg var ute etter. De andre metodene du nevner gir akkurat de samme problemene som å hente opp masker ... (Altså forskyving).
Lettere når de er en del av en genser... :p (Men ja, den siste armen på inneværende genser har tatt like lang tid som nesten hele bolen... selv om det bare er 2/4 arm... )
Haha! Jeg burde jo ha klart å skjønne den, hadde jeg tenkt meg om. :p
Jeg har brutt UFO-løftet mitt og begynte forrige uke å strikke en slags "kjekkas"-genser til kjekkasen min, i dobbel perlestrikk, i ultramarineblått garn. Faktisk bare helt vanlig viking sportsragg, men fargen er bare å, så nydelig og dyp og vakker atte hjelp!
Helt enig med smgj jeg, den var rett og slett nydelig. Virkelig flink er du :heia:
Seriøst Imse, den var virkelig flott, du er råflink - og jeg som ikke kan sy annet enn rette sømmer til gardiner er veldig misunnelig :D
Nei, ingen skills nei. Her snakker vi om en venn som har laget er helt GENIALT mønster. Til og med mannen min hadde klart å sy denne kjolen, tuller IKKE. Mange som aldri har tatt i en symaskin har sydd denne.
Jeg ga opp å finne noe på nettet, så jeg komponerte min egen Hello Kitty-vottedesign til niesa mi som er fryktelig råååsa og svoren tilhenger av den japanske katta. Men. Hun er fire, snart fem år, men ganske så liten for alderen, så hun ser mer ut som om hun er tre, snart fire. Til sammenligning min hånd, men jeg har noe over snittet store hender og lange fingre (bruker typ L i hansker), så jeg lurer på, dere som er oftere eksponert for barnehender enn meg, tror dere disse vil passe?
Slenger inn et bilde av innsiden også. Tante lurer inn barske elementer. Får være måte på nusselighet. :cool:
Sammenlignet med min sønns vottestørrelse (nettopp fylt 3) vil jeg tippe de er for store. Men nå vet jeg ikke hvor mye hender vokser på 1-2 år da ... søt-tøffe votter, da :)
Hei, jeg prøver å sy jeg :P
Har en syblogg lillemydesign.net har vert stille en liten stund, men jeg har bare rett og slett ikke hatt tid og nå i ferien så er andre ting prioritert :)
Mye fint her i tråden, skulle ønske jeg kunne strikke.. Sukk..
Er det noen her som er drevne på magic loop og brukt det på vanter? Hvordan gjør dere det ved tommeløkning? Bare forflytter masker, eller er det en annen lur teknikk som ikke gjør alt så komplisert?
Der man strikker luer (og annet sikkert) til premature og nyfødte? Fortrinnsvis i utlandet, leste en gang om prosjektet der man kan strikke til fødeavdelingene her i landet, men der var det jo så strengt med overlevering mener jeg å huske. Dessuten har jeg inntrykk av at de får inn i lange baner?
Har strikket til Malawi tidligere og har lyst til å strikke til noen annet nå. Små babyluer går så fort og er koselig å strikke. :)
Edit: jeg fant denne: strikkforlivet.wordpress.com/ så når jeg er ferdig med den løshalsen jeg holder på med skal jeg strikke babytøy! :) Føles godt å kunne gjøre noe for barn som mangler alt.
Amandaprosjektet er nevnt her inne før, til premature. De får aldri nok, har selv fått lue og teppe fra dem da vi lå på riksen. www.amandaprosjektet.org/
Hva gjør dere ved nøsteskifte på ensfargede arbeid (genser) for å få overgangen penest mulig? Er det noen triks eller et det bare skifte nøste og så feste trådene på normalt vis? Syns alltid resultatet blir litt klumpete når jeg gjør det ...
Jeg strikker noen masker med dobbelt tråd. Aaltså enden på den gamle legges sammen med begynnelsen på den nye. Har ikke eksakt antall, men mellom 6 og 10 masker tenker jeg.
Jeg synes overlappende join, som vist her: www.knitty.com/ISSUEss10/FEATss10TT.php, fungerer i det meste av garn. Men i ikke-superwashull kan du strikke kortere enn i glatt garn som silke/bomull. Da bør man veve inn litt på slutten av stumpene i tillegg.
Jeg syntes det blir finest å feste tråden etterpå.
Men jeg fester den på kryss. (Den tråden som er til vestre mot høyre og motsatt)
Syntes det blir klupete å strikke noen masker sammen. Jeg gjør dette kun når jeg skal tove arbeidet etterpå.
Jeg gjør litt forskjellig. Om garnet er av ren ull tover jeg endene sammen som i lenka til Smgj, er det noe syntetisk i, eller er garnet av bomull eller annet materiale som ikke lar seg tove, har jeg en annen metode (gitt det er glattstrikk, kan også brukes ved skifte til annen farge, forsåvidt). Jeg husker ikke hvor jeg har teknikken fra, men jeg kan prøve å forklare: Jeg strikker en maske av det nye garnet, så tar jeg pinnen i neste maske, tar endentråden fra det forrige nøstet og legger over pinnen som et slags kast, og så strikker jeg en vanlig maske, og passer på at den kommer inn under endetråden. Så strikker jeg en vanlig maske, igjen, og en med endetråden og så videre i en ti-femten masker til.
Ah! Men "spytt(æsj)spleis" er jo faktisk genialt, synes jeg. Så fremt man får dratt av nok garn til at det ikke blir klumpete. :) (Og jeg bruker vann, ikke spytt. :p)
...Og jeg får ikke til stripene! De blir ujevne og/eller stygge i skjøtet, samme hvilken metode jeg prøver å få de rette på. Teknikkene jeg har funnet via Google eller på YouTube, ser ut til å fungere på glattstrikk, men når annenhver rad er rett og vrang, blir det enten en 'flekk' med feil farge i sømmen, eller et hakk i stripa. :mad:
Jeg strikker med 5 pinner, altså rundstrikk, og da blir det spiraleffekt. Hun som har lagt ut mønsteret har bare strikket det på to, og sydd det sammen. DA blir det jo rett! :o
De tipsene jeg fant på nettet for å få stripene rette (de kaller det 'jogless stripes') innebærer enten å løfte opp en maske i skjøtet og strikke den med første sting i andre runde av ny farge (da ble det et synlig sting i 'feil farge'), eller å ikke strikke en maske på et spesifikt sted (husker ikke akkurat hvor i farta), men bare la den gli over, men jeg fikk en viss spiraleffekt likevel.
Jeg er fryktelig utålmodig, så jeg bestemte meg for å strikke første og siste sting i hver runde i hovedfargen (brunt), slik at det blir en kontinuerlig stripe der fra bunn til topp, og spiraleffekten mer eller mindre usynlig. Har planer om å strikke flere par i flere farger, så er fortsatt veeeeeldig interessert i å finne ut om det er noen metode å få det pent på uten den juksestripa! :D
Har strikket flere strikkerier i det siste. Kan anbefale SandnesGarn Catena på det varmeste. Brukte det til halsen, og det er.så.mykt. Skal lage en lue av det resterende garnet nå. Det er dyrt, men verdt det.
Når det gjelder Marius, tror jeg at jeg skal ligge unna deeet mønsteret en stund fremover.
Jeg strikker meg en ny marius med rundbole! Sist jeg strikket den, ble den alt for stor i bolen og over ermene, men var akkurat passe over skuldrene. Jeg strikket den i M. Nå strikker jeg den med både tynnere pinner og garn, men i samme størrelse. Men jeg er litt redd for at den da vil bli for trang over skuldrene, da jeg er litt sånn uproporsjonalt bred over skuldrene ift. resten av kroppen.
I oppskrifta skal jeg strikke sju pinner på bærestykket etter at ermene er satt inn på pinnene før jeg begynner på diagrammet. Det jeg liksom lurer på er om jeg da kan øke jevnt til en størrelse større (+24 masker over totalt 360), eller vil det komme til å se veeeldig rart ut? :o (Når jeg skriver nå, så høres det jo faktisk ikke så dumt ut. :p Og i tilfelle noen foreslår det: Jeg bytter uansett til en pinne 0,5 mm tykkere når jeg strikker diagram, fordi jeg strammer en del mer da).
Jeg holder på med en marius genser med rundbole nå, og har motsatt problem - har veldig smale skuldre. Ikke noe problem å strikke en del av genseren i en størrelse for så å strikke resten i en størrelse større eller mindre..
Har prøvd det tidligere og genseren ble helt perfekt :D
Litt mer tidkrevende med mariusmønster, men gleder meg til å bli ferdig slik at jeg kan bruke den litt før den blir for stor (lever i håpet) :p
Supert! Har bare strikket én marius i voksenstørrelse før, så ble litt usikker der et øyeblikk. Ellers mikser og trikser jeg en del med størrelser, ettersom jeg har ganske tynne, men lange armer, brede skuldre, kort torso etc. Men når man har en marius e.l. så må man jo også forholde seg til at diagrammet skal gå opp, så da blir dette den enkleste måten.
Takk for svar!
Juhu, jeg har startet strikkeblogg. :p Den er ikke en gang oppdatert. Ølvotten, tennbrikkettrekket og 2x (snart 3) par grytelapper jeg har lagd har fortsatt ikke latt seg fotografere.
Det litt tragiske er at alt der så langt er strikket i Marius. Synes det er gøy å eksperimentere med fargene, og føler jeg må rettferdiggjøre kjøp av boka.
Ting jeg har lagd siden sist som det finnes bilder av:
Vinkartongtrekket ble så løst at det må raknes opp. Ser for meg at det kan bli en lekker pute da.
Så gøy! Gjerne knips et bilde av den. Det er så gøy å se Marius i ymse fargekombinasjoner.:D
Her er gryteklutene jeg jobber med. Fargene er egentlig enda mer knæsj, men jeg tror det var noe gørr på linsa. :p
Takker!
Haha, ja. Er ikke rent sjeldent jeg hører "Jøss, klarer du å strikke uten diagram du?" - "veeeel... nå har jeg strikket dette mønsteret noen ganger for mye" :p
Jeg har strikket en i rosa/hvit/lilla til min niese. Har dessverre ikke bilde av ferdig produkt, men et underveisbilde fra min håndarbeidsfacebookside, her!
Ikke jeg heller. Jeg tror jeg er den eneste som rett og slett ikke liker mønsteret. Det vil si jeg synes det kan være fint i andre farger, men det originale rødt-hvitt-blått i ymse varianter kommer jeg ingen vei med. Det er så hardt og kantete på en måte.
Det var et oppfølgingsspørsmål fra det jeg spurte om i går, om å øke til en størrelse større i diagrammet på en marius med rundbole, ettersom jeg mistenker at den ellers kommer til å bli trang over skuldrene. :) Så ikke et konvensjonelt mønsterspørsmål, altså.
OK. Nå husker jeg ikke helt mønsteret( her ikke heftet her), men hvor mange masker er det snakk om?
Tenker om du kan øke halvparten før første bord og andre halvparten etter første bord og det er mange masker.
Glem bordene. :) I oppskrifta strikker man med én farge på ermer og bole før man setter dem sammen på en enkelt rundpinne, for så å strikke sju pinner til i samme farge. Det er i løpet av disse jeg tenkte å øke fra medium til large. Det er snakk om 24 ekstra masker fordelt på 360 masker. Så, det jeg lurer på, vil det bli best om jeg øker alle på en gang før jeg begynner på diagrammet, eller om jeg deler antallet opp og øker over flere pinner, eller spiller det liten trille?
Jeg ville målt etter og sjekket hvor mye det utgjør i cm i tilfelle det blir veldig mye ut om du skjønner. Da ville jeg nok fordelt på flere omganger. Glemte at det var flere omganger i en farge på voksenmodellene, jeg har bare strikket til ungene.
Det utgjør totalt 8,5 cm, men nå strammer jeg litt når jeg strikker diagram, selv når jeg øker til 0,5 mm tykkere pinne på diagram blir det noe strammere enn vanlig strikk.
Om jeg ikke husker feil så øker jeg i hver side av genseren slik at det ikke skal vises så godt. Da er det vel 2 masker pr omgang på hver side.
Jeg pleier å fordele det over flere pinner slik at det vises minst mulig :)
Siden garnet mitt var endel tynnere strikket jeg i XL, og endte vel opp med en jakke i S/M. Strikket den også noe lenger enn originalen egentlig ved et uhell siden jeg blingset på målene i oppskriften, men jeg synes det ble fint :)
Takk :) Det er første gangen jeg prøver meg på raglan, og den er strikket fra toppen og ned - synes det fungerte veldig fint med perlestrikken.
Eneste problemet med denne synes jeg er at knappestolpen/knappehullstolpen er litt "slapp i strikken" - nederste knappen "henger" litt, og knapphullene ble altfor store. Har heldigvis masse garn igjen, så jeg kan forsterke knapphullene og kanskje feste knappene i litt flere masker i stolpen. Det er ren ull - kanskje det er derfor det ikke er like mye "hold" i dette garnet? Kanskje jeg burde strikket på en pinnestr. mindre - men da ville det blitt veldig feil ift. oppskriften igjen :p
Hva om du tar opp igjen masker langs hele knappestolpen og strikker en tilsvarende som du bretter bakover og syr fast på innsiden? Har erfart at dobbel knappestolpe blir mye fastere enn en som ikke er det.
Det var en veldig god idé! Litt engstelig for at det blir veldig tjukt om jeg skulle gjort det på både knappe- og knappehullstolpe (blir jo fire lag med vrangbord over hverandre), men definitivt et tips jeg tar med meg videre til jakker strikket i tynnere garn :)
Takk :)
Ja, kanskje det? Tror du det vil stramme opp litt? Jeg er i utgangspunktet kjempefornøyd med farge, mønster, fasong og slikt på jakka, så dette er det eneste jeg har å plukke på.
Kjemper litt med lysten til å stryke på vlieselin, men det kommer til å se kjempestygt ut når jakken er åpen - ikke vet jeg hvordan vlieselin oppfører seg på strikk heller :p Kanskje den bare (for)blir sjarmerende med "feilene" sine. Uansett MÅ jeg forsterke knapphullene, for disse vider seg alt for mye ut!
Takk, Trilltrall :) Har brukt den to dager nå og den er sååå deilig :) Den er ganske tjukk, så det blir litt trangt i ermene på jakka mi, mulig dette blir en ha-på-jobben-til-de-grøssne-dagene-jakke :p
Jeg kan forøvrig melde at det ble mye bedre hold i stolpene bare ved å forsterke knapphullene. Sydde i tillegg i en liten hjelpeknapp på innsiden av knapphullstolpen som knappes inn mot kroppen (så flink til å forklare, da :o ), så nå slipper jeg spriket mellom de to nederste knappene. Synes ikke i det hele tatt :)
Da var mariusen min ferdig! Og den passet aldeles perfekt, som et skudd over skuldrene ikke minst! Yay! Tusen takk for øketips, Kennygirl!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.