< Tilbake til oversikten

Den store håndarbeidstråden!

Ziltoidia sa for siden:

Åh, så bra. Det er akkurat den delen jeg sliter med. Har aldri skjønt om det er noen spesiell strategi/teknikk eller om man bare henter opp masker på måfå.

Photobscura sa for siden:

Jeg har prøvd det meste for å få det tett, men det er ikke lett, gitt. Jeg begynte til slutt å vri på maskene jeg hadde hentet opp (strikker dem bakfra), og det hjalp noe. Det blir jo ikke så verst, og jeg har sikkert strikka flere hundre par sokker på denne måten, men tå opp-sokker er a whole new level of sokkestrikking, altså! Samt at man lærer seg en rekke andre nyttige teknikker i slengen!

Camomilla sa for siden:

Fiiiine gensere :) Kjæresten din er heldig!

Camomilla sa for siden:

Wow, så produktiv du er :eek: Lekre ting! Tenker Marius-tingene falt i smak :) MÅ få kjøpt meg denne boka, altså!

Takk! Ja, det synes han selv også. :D

Og det glemte jeg å si, Smgj! Nydelig utført jakke! Du strikker utrolig pent!

Camomilla sa for siden:

Jeg har også strikket :D Nå er lua mi ferdig. Veldig fornøyd med både modellvalg og mønster, men ikke SÅ fornøyd med at jeg strikker altfor løst, så lua ble for stor på tross av at jeg strikket barnestørrelsen og med en hel pinnestørrelse mindre enn oppskriften tilsa! Endte opp med å sy i strikk i vrangborden, men dette må jeg gjøre på nytt igjen ser jeg.

Mønsterrapporten:

Sånn er'n på:

TrillTrall sa for siden:

Jeg ville brukt et tynnere garn og tynnere pinner tror jeg. Men lua var stilig da! :)

Ziltoidia sa for siden:

Takker! :D
Ja, det er en flott bok. Selv om jeg tror den hadde vært bedre dersom den ble lagd av noen som faktisk kunne noe om strikking, så er det en flott ansamling oppskrifter. Ble litt snurt da jeg fant ut at det var noen av Sandnes Garns Mariusoppskrifter som ikke var inkludert da. :p

Lekker lue forresten!

Kanskje jeg bare skal droppe å noen sinne lære meg vanlig sokkestrikk og hoppe rett å tå-opp-sokker. Så en video på hvordan man skulle gjøre det forleden. Var sånn jeg lærte midlertidig opplegg med heklekant, som har kommet godt med siden.

Do it! :D

smgj sa for siden:

Taker pent for skryt - det er mye pent her... og må si at jeg liker annenfarget marius-/setesdalskryss mye bedre enn vanlig. Den ble utslitt for meg engang på 80-tallet. :D

Ziltoidia sa for siden:

Haha, det skjedde med meg da jeg strikket kjolen til meg selv. Og nå skal jeg gå med den attpåtil. :rolleyes: Akk. :p

Dolsi sa for siden:

Har strikket min første Osloanorakk :)

TrillTrall sa for siden:

ENIG! Jeg trodde det var bare meg i hele vide verden som ikke synes noe om marius i mørkeblått, rødt og hvitt - jeg liker dem rett og slett ikke. Men når de kommer i andre farger kan de være skikkelig fine. :)

Jeg strikket min første marius i svart, naturhvit og vinrød (mest fordi jeg ikke kler blått særlig godt). Den synes jeg ble kjempefin! Dessverre ble den også litt for stor, så jeg solgte den. Tror jeg kommer til å lage en til!

Ziltoidia sa for siden:

En del av meg har innmari lyst til å sette i gang med en ny mariuskjole i andre farger, f eks gråtoner, så jeg får en sjanse til å lage en med litt bedre passform til overkroppen. Men en mer fornuftig del av meg sier "NEEEEEEEEEEEEEEEEI! Ikke enda en!"
Har også lyst til å strikke noe litt mer gøyalt en de trasige kryssene. Gu', hvor jeg er lei. :p

Cyan sa for siden:

Det er så mye fint her! Akkurat nå strikker jeg på tømmerhoggergenser til guttungen. Strikker fra halsen og ned og syns det er helt genialt. Jeg er nemlig ikke så god på montering og å plukke opp masker :o Er snart ferdig med den, og den blir kjempefin :) Kjøpte marius-strikkeboka til påskeegget mitt i år, så mitt neste prosjekt blir mariusluer til meg og mannen. Blir sort, rød og hvit til mannen.

Har ikke helt bestemt fargene til min, men det blir grå i bunn. Tenkte opprinnelig hvitt mønster og lilla kant, men vurderer lilla mønster og rød eller hvit kant. Hva tror dere blir finest?

Dolsi sa for siden:

Hva er en tømmerhoggergenser?
:confused:

smgj sa for siden:

Så fin den ble! Håper mottakeren liker den også.

Jeg har shoppet garn i dag, jeg... Fra dyeforwool (etsy). Det er der jeg kjøpte jakkegarnet også. Denne gangen ble det hassenøttbrunt.

Cyan sa for siden:

Det er vel bare en genser som de som har laget den har kalt for tømmerhoggergenser, kanskje fordi mønsteret gir en litt grov struktur. Vanskelig å linke på telefon, men du finner oppskriften på pickles.no :)

Engelen sa for siden:

Så fin. Jeg holder også på med denne, men har fått litt problemer med oppskrifta. Har akkurat fått satt inn armene, men så skjønner jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre.

Er ikke så "bevandra" på strikkefronten. Holder mest på med hekling.

Dolsi sa for siden:

Hva er det du ikke helt forstår da? Syntes oppskrifta var forunderlig enkel jeg for jeg bruker slite med å forstå sånt. Hjelper deg gjerne dersom du forklarer meg hva du trenger hjelp til :)

Stemmer for lue nummer 1 og 4! :D

Ja, forresten. Tenkte jeg skulle spørre om det, men bare glemmer det hele tiden: har du oppskrift til den genseren? :snill:

Ziltoidia sa for siden:

Her: www.ravelry.com/patterns/library/owls-2 :D (Eller mente du den faktiske oppskrift-PDF-en?)
Tror det er den mest populære genseren på ravelry. Nå må jeg bare finne massevis av nusselige små knapper. :p

Takker! Den var jo veldig fin, da! Oppskriften koster bare 4,5 pund, så da kan jeg heller være så kul at jeg betaler for den! ;) Dessuten har jeg ørti UFO-er jeg må gjøre ferdig først. Og jeg finner stadig måter å prokrastinere på – som i går og i dag, inspirert av invitasjon til nittitalls/grunge-fest, begynte jeg plutselig å mekke sånne vennskapsarmbånd vi som trodde vi var hippier på nittitallet nærmest masseproduserte. Oppdaget til min overraskelse at jeg kan minst tre mønster så og si utenat forsatt! :D

Ziltoidia sa for siden:

Ah, da så!

Sånne armbånd har jeg aldri fått dreisen på, men det skulle vel ikke forundre meg om det er tutorials for det også, på nett. Kan jo være en fin måte å bli kvitt restegarn på. :D
Er de slitesterke tror du? spekulere på å lage hundebånd

De er jo veldig tettknytta (dersom du gjør det riktig), så da går det nok mer på materialet, vil jeg tro! Kan jo sikkert lage dem i hemp eller nylon?! Erfaringen med ullarmbånd er heller dårlig, de klør om man blir varm/svett på håndleddet, men jeg gjorde dem i ull nå bare for å se om jeg fortsatt kunne, og fordi jeg ikke hadde noe særlig med bomullsgarn.

Her noen bilder i faktisk kronologisk rekkefølge av "vidunderne", komplett med lekker avskallet neglelakk. :p Man ser i det minste at jeg stadig får mer dreisen! Herregud, så mange timer jeg holdt på før jeg knekte koden langt bak i hukommelsen. En tutorial hadde sikkert vært langt lettere! Hehe.

Cyan sa for siden:

Ferdig med tømmerhoggergenseren til junior. Nå skal jeg starte på mariuslue til mannen. Første mariusprosjekt for min del :)

Ziltoidia sa for siden:

Barsk! :D

Hvilken skal du lage? (Det er flere i boka mi :p )

Kult! :D Jeg har jo en del merinobomullsgarn til overs fra kjolen, selv om det muligens blir litt i det tykkeste laget. Skulle ikke forundre meg om jeg klarer å lage Marius utav det óg.

Apropos... jeg kjenner jeg burde utvide mitt repertoar av norsk strikk. Altså, mer enn bare Marius. Det eneste jeg kommer på er Selbuvott og Setesdalskofte... Forslag? :p

Cyan sa for siden:

Den på side 170 (jeg antar vi har samme bok :p), men med sort som grunnfarge. Skal strikke en i grå og lilla til meg selv også.

smgj sa for siden:

Sjekk denne boka for inspirasjon, kanskje?
issuu.com/vibekelind/docs/strikmednordisktradition?fb_action_ids=10200496893132906&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210200496893132906%22%3A367214656710800%7D&action_type_map=%7B%2210200496893132906%22%3A%22og.likes%22%7D&action_ref_map=[]

Ziltoidia sa for siden:

^Takker for tips. Den så fin ut. Var flere mønstre der jeg kunne tenke meg å lage hele plagg av. :D

Noe helt annet: Kan noen forklare meg hvordan det er meningen at jeg skal strikke tomlene på disse selbuvottene? www.ravelry.com/patterns/library/norwegian-selbu-mittens
Jeg har skjønt såpass som at jeg skal legge opp masker der hvor det ikke er ruter i mønsterrrapporten. Men med hvilken farge, og med hvilken metode? Har prøvd litt frem og tilbake nå uten at det ble særlig lekkert.

smgj sa for siden:

Se på forumpostene tilhørende mønsteret. Ser iallfall at noen har hatt samme problem. Kanskje hun også har fått en forklaring...?

De har jeg strikket masse av. :) Som jeg gjør det (og synes er enklere), er å strikke fram til streken, og runden ut, og når jeg kommer rundt til der tommelen begynner igjen tar jeg av maskene over på en tråd, og legger SAMTIDIG opp ny masker. Da legger jeg dem bare opp i etter diagrammet; altså (etter fargen i mønstreret) svart, hvit, svart, hvit etc. :)

Dietta sa for siden:

Så mye fint det var her jenter :ja:
I min forumpause har jeg heklet pledd i oldemorruter. 252 ruter (:eek:), som nå har blitt et pledd gitt. Har planer om å starte på et til, bare garnet kommer i posten.
Utålmodig jeg ? Neida :_plystre:

Ziltoidia sa for siden:

Men hvordan strikker man frem til streken? Er det ikke mange masker som må legges opp frem til dit? :p

Neimen hallo! :D

Neida! Det er kun der streken er at du skal ta av maskene til tommelen og legge opp. Senere skal du ta maskene fra tråden over på ny pinne, samt hente opp noen masker bak for å strikke tommelen.
Altså, med utgangspunkt i høyre vott: du strikker fram til der streken er (som indikerer at før den tar du av masker, og etter den legger du opp, liksom) - men ut ut runden. Så på neste omgang strikker du én maske, tar elleve masker over på en ny tråd, og så legger du opp elleve nye masker på høyrepinnen din, etter den ene du har strikka, med samme tråd som du strikker med (legg opp en svart, en hvit etc), og så bare fortsetter du videre på vanten. Ble det klarere nå? :p Skulle ha vist deg, vettu. Men du er litt for langt unna!

Hei, Dietta! Jeg har også heklet et sånt et med tohundreogørti lapper. Diggeste teppet ever! (Og så så nostalgisk, da!)

Ziltoidia sa for siden:

Da tror jeg at jeg har kommet over den verste kneika. Takk for hjelpen!

...bare synd at dette blir historiens trangeste selbuvott. :p

Auda! :p Neste gang gå en halv pinnestørrelse opp? Ev. tykkere garn? Selbuvotter er muligens det eneste diagramarbeidet jeg får til noenlunde riktig strikkefasthet på, faktisk.

Jeg har nettopp klipt opp en setesdalsgenser, jeg! Iiiiiik! Strikker knappestolper på den, da. Den ble nemlig for trang over puppene av nettopp samme grunn ...

Ziltoidia sa for siden:

Jeg burde strengt tatt ha gått opp en HEL pinnestørrelse. Mariuspulsvarmerne jeg aldri ble heeelt ferdig med ble også kjempetrange. Men jeg lærer aldri... :p

:eek:

..du får poste bilde av hvordan den blir!

Jepp! Er på andre knappestolpe nå! Skummmmmmelt. Og litt kjedelig at innfargingen ikke stemmer helt. Men men.

Ziltoidia sa for siden:

Anskaffet meg en 40cm 8mm rundpinne av Knitpro (Nova) denne uka. Åh så herlig myk og tynn og fleksibel kabel. Ettersom jeg har gått over til magic loop er jo dette perfekt... men kanskje ikke for lommeboka :eek:
Ja... også var det å finne ut hvilke av pinnene deres som er best. Nova, symfonie, karbonz...

Lua ble forsåvidt ferdig i dag:

Ikke sånn overdrevent stilig, men den passer i det minste til genseren jeg strikket meg.

Dietta sa for siden:

Lekker lue :ja:

Cyan sa for siden:

Snart ferdig med mariuslua til mannen, men den blir litt for stor og baggy. Er det mulig å få krympet den litt uten at den blir helt tovete og stiv? Jeg tenkte kanskje å vaske den i madkinen på 40 grader på vanlig program, men er redd for at den krymper for mye. Tips, anyone?

Edit: Hmmmm, ser at garnet skal tåle 40 grader (Sandnes smart), men ullprogram da. What to do :confused:

Jeg ville ha gjort som du skisserer. Om den krymper litt for mye så vasker du den en runde til med utvannet hårbalsam (ca skyllemiddeltykkelse), det vil løse opp noe av eventuell toving. Kan også hende du kan strekke litt på den når den er våt. :)

ENDELIG ferdig med å ha gjort kofte av setesdals/hodeskalle-genseren! Må bare dampe knappestolpene. Skal ta bilder. Snart. :p

Ziltoidia sa for siden:

^Kult! :D

Eksamenspuggestresset jeg nå finner meg selv i har satt i gang en rekke strikketanker i hodet. Jeg vil strikke noe i Fanamønsteret. Enten en kofte/cardigan med midjepassform, eller enda en kjole.
Også har jeg innmari lyst til å strikke en islandsk genser... ja hvorfor ikke en kjole denne gang óg? Jeg tror jeg kjenner på et tomrom i livet av å ikke ha et stort strikkeprosjekt liggende.:p

Strikke- (og vaske-, for den saks skyld) lysten står alltid litt ekstra sterkt hos meg når jeg eeegentlig må lese pensum. :p

Morsomt! Jeg skal også strikke fanakofte bare jeg får unna alle ufoene mine. :)

Denne kan du jo ta utgangspunkt i og lage litt større, bare? Det er i alle fall min plan. (Men jeg skal ha kofte, da).

Ziltoidia sa for siden:

Jeg er litt småredd striper fremdeles, men syntes disse kjolene var fine:

(uæh store bilder!)
Synd at folk er så tilbakeholdne på mønstrene sine. :p

Ellers har jeg siklet voldsomt mye på denne kjolen, denne overdelen og denne genseren. Så mye fint, så liten tid. Akk.

Flotte saker! Om du har et annet kjolemønster og diagram til disse, tror jeg ikke at det skal være en helt uoverkommelig sak å lage ditt eget mønster. :) Sånn gjør jeg stadig vekk.

Cyan sa for siden:

Takktakk. Da prøver jeg å vaske på 40 grader. Her er forresten lua ferdig. Skjønner ikke hvorfor den ble så stor. Jeg strikker vel for løst.

Ziltoidia sa for siden:

Ja, men det er utrolig hvor vanskelig det er å finne et kjolemønster med den fasongen. Jeg måtte jo mer eller mindre dikte opp Mariuskjolen min underveis. De fleste oppskrifter jeg har funnet på nett er som regel bare et "rør" fra skjørtekant til ermer. :p

Tøff lue, Cyan. Jeg liker løse store luer jeg. :D

Cyan sa for siden:

Jeg liker baggy luer jeg også, men denne er til mannen og han liker det ikke :rolleyes:

Ok, her er den! Liiiitt skeiv øverst, men det synes ikke når den er på. :)

Ziltoidia sa for siden:

Stilig :D

Jeg tror kanskje muligens at jeg hadde dødd av at hjertet hoppet opp i halsen om jeg noen gang måtte klippe i strikketøy. :p

Ja, det er ikke lite skummelt! Har nå gjort det to ganger, og eneste måten å unngå hjertestans på er å være veeeldig nøye på å sy tett! Jeg syr enten med smal flerstingssikksakk eller elastisk søm. Men det er når man skal plukke masker at den virkelige thrilleren begynner, for det er jo SÅ lett å dra trådene ut av stingene! Bare synd jeg fant ut etterpå at det er en finfin metode hvor man henter opp nytt garn gjennom klippekanten på genseren og lager masker av det i stedet for å hente opp fra allerede eksisterende masker. :p Håper jeg slipper å gjøre dette igjen!

Åååå, nå fikk jeg bare SÅ lyst til å begynne med fanakofte! Men jeg må ha garn først, da. Har innmari lyst til å lage den i extra fine merino fra pickles! Svart med mørkerødt mønster. Er jo så mykt at det kan mistenkes for å være bomull. :D

Kitsu sa for siden:

Aargh, den følelsen når du har bare et par cm igjen av en runde og går tom for garn.

mirabundus sa for siden:

Veldig hyggelig tråd å lese i :)

Jeg leste et sted at man kan tove i tørketrommelen etter å ha lagt det litt i bløt først. Da kan du sjekke tovinga underveis og stoppe når du synes det er passe. Jeg har ikke testet, men høres lurt ut :)

Furine sa for siden:

Det går an å tove for hand også, men det er tungt for både hud og hender, etter mi meining. Men då har du litt meir kontroll enn i maskina. Ikkje prøvd å tove i tørketrommel, men kvifor ikkje? Det er vel "rundtkastinga" som gjer jobben, så ... Ha inni eit par tennisballar i samme slengen, så får ein litt action.

smgj sa for siden:

Eller et par rene joggesko. Fuktig varme (som i trommel) er tingen, ja.

Cyan sa for siden:

Men jeg vil jo ikke tove det, bare få den litt mindre. Men det er kanskje det som er toving :rolleyes: Svein likte forresten lua, han. Men vrangborden ville han ha litt strammere. Kanskje jeg kan prøve å sy bare den litt inn på et vis?

Nå merker jeg godt at mine husflidsevner er begrensede. Jeg kan strikke etter oppskrift, men ved justeringer, sying og sånn kommer jeg til kort :lol:

smgj sa for siden:

Du kan stikke innom en garnbutikk og kjøpe elastikk-tråd og sy inn noen runder av denne?

Ziltoidia sa for siden:

Jeg bare tenker fremover til flere eventuelle kjolestrikkemanier: Finnes det noe lett garn for pinne 3-4 som ikke er så varmt? Jeg liker Sandnes Duo temperaturmessig, men det ble veldig tungt. Alternativt kunne jeg ha strikket med Alpakka, men det er innmari varmt igjen, og lever gjerne sitt eget liv fasongmessig. Forslag?

Ellers lurer jeg på om det er andre som har erfaring med knitpro-pinner. Har litt lyst på utskiftbare rundpinner. :o Har forstått at Symfonie (gjerne dreamz) er bestselgeren, men jeg ser stadig Nova dukke opp som favoritt. Skal man først bruke 4-500 kroner er det greit å gjøre litt research. :p

mirabundus sa for siden:

Jeg har sett at flere er fornøyd (og noen ikke :p) med Cotton light fra garnstudio. Jeg har tenkt å teste det selv, men har ikke kommet så langt ennå. Mener det er anbefalt pinne 4.

Furine sa for siden:

Då ville eg ha gjort det for hand, berre jobba litt med akkurat vrangborda, med litt grønsåpe og vatn, det har eg gjort sjølv med ei lue som vart veldig slakk etter mykje bruk.

smgj sa for siden:

Hva med lin/linblanding? (Har ingen erfaring selv.)
Jeg har knitpro symphonie. Er veldig godt fornøyd. Men har forstått at man kan være uheldig og treffe på noen mandags-varianter innimellom. De er også slett ikke så dyre som du vil ha det til om man går på ebay. ;)

Jeg tipper forresten at du ikke trenger å velge ... det ser ut som at både nova, (karbonz) og symphonie bruker samme kobling. ;) Skal jeg gi deg et tips så er det å kjøpe et startsett i enten symphonie/nova og så legge til den sorte wiren - den er nemlig mye bedre å jobbe med enn den rosa.

Edit - jeg sikler på karbonz, jeg da. Tror liksom at jeg skal strikke så mye kjappere da.... :p (not! Jeg er bare utstyrfreak... )

Ziltoidia sa for siden:

Ja, det ser fint. Hvorfor er noen misfornøyde? Pga akrylprosenten? :p Noen ganger lurer jeg på om jeg bare skal kjøpe det billige akrylgarnet de har nede i gata her, men det frister liksom ikke å innvestere noe stort prosjekt i liksomull bestandig.

De billigste Nova-deluxe-pakkene jeg fant var til £40 ca på både Ebay og Amazon, og £45 tror jeg, for Symfonie
Oi, er det forskjell på kablene óg? Har allerede falt for den lille rundpinnen min med rosa kabel. :3

Cyan sa for siden:

Nå har jeg vaska lua på 40 grader, og tørka den i trommelen og den har blitt ... større!?! Hvor snålt er ikke det? :p

Ziltoidia sa for siden:

Tøøøøøøft O_O Tror du må få fres i strikkebloggen din igjen altså.

Jah. Jeg er bare litt treig. ;)

smgj sa for siden:

Jeg har et sånt startersett
www.ebay.co.uk/itm/Knitpro-Symfonie-Wood-Needles-Interchangeable-Starter-Set-/251233077571?pt=UK_Crafts_Knitting_Crochet_EH&hash=item3a7ea88943

Ellers så har du jo dette - for å kjenne forskjellen
www.ebay.co.uk/itm/KNITPRO-INTERCHANGEABLE-SAMPLER-SET-4mm-5mm-6mm-NOVA-SYMFONIE-SPECTRA-/151021807555?pt=UK_Crafts_Knitting_Crochet_EH&hash=item232999e7c3

Men jeg liker denne wiren bedre www.ebay.co.uk/itm/KNITPRO-BLACK-INTERCHANGEABLE-NEEDLE-CABLE-7-sizes-40cm-200cm-/370628929899?pt=UK_Crafts_Knitting_Crochet_EH&var=640031503571&hash=item564b34a96b
fordi den ikke beholder oppbevaringssnurren like mye som den rosa.

Ziltoidia sa for siden:

Hmm... jeg kjenner jeg må ha deluxe set altså. :p Så får jeg eventuelt kjøpe svarte kabler etterpå. 40-cm-kabler følger jo ikke med uansett. Så det må man jo skaffe seg.

Ellers... sånn godt uti Selbuvott nr 2 innser jeg at jeg holder på å strikke to høyrevotter. :( Fortjener en premie altså...

TrillTrall sa for siden:

Da må du bare strikke to venstrevotter også så har du to par! :D

Dolsi sa for siden:

Det er bare så irriterende. Strikker Osloanorakk og gikk tom for garn i går når det kun var hetta igjen og jeg kommer meg ikke til byen før på fredag :o

Ziltoidia sa for siden:

Høhø, ja :p Dessverre har jeg så lite garn at jeg funderer på om det må bli Selbupulsvanter istedenfor. Må nok rakne opp dette ja :\

mirabundus sa for siden:

Jeg har lest at det var "splittete?" og vanskelig å strikke med, mens andre har skrevet at det var veldig godt å strikke med :)

smgj sa for siden:

Hehe. Jeg har vel snart et deluxe-sett i pinner, selv om det ikke kom i pen eske, men pø om pø.

Ååå. De finnes ikke i metall, da? Jeg er en av disse rare som ikke er kjempebegeistret for bambus- og trepinner. Foretrekker mest av alt de blanke metallpinnene.

Ziltoidia sa for siden:

Det er de i metall jeg vurderer: Nova. Kjøpte en ordinær Nova rundpinne for en uke siden og den er så fin og blank og tøyelig. :D Strikker som en lek.

Men det sies at Symfonie (de av tre) er av en helt annen verde, så akk, valgets kvaler. :p

Ah. Så bare på de som Smgj posta, og av hva jeg forsto var begge i tre. Skal notere meg Nova bak øret! Med det sagt har jeg nok strikkepinner til å tapetsere en vegg med. :cool:

smgj sa for siden:

Knitpro Nova er metall, knitpro karbonz (finlace-strikkerne sverger til disse, virker det som) er karbontuppet og knitpro symfonie er i tre. Jeg blir så kald på fingrene av å strikke med metall, så jeg foretrekker tre. :)

Min (ene) nova med fast wire i 2.5mm frister ikke til gjenkjøp... Det er b-vare med A-pris og hakk ved begge wirefester. :( Og så er symfonie blitt såpass vanlige at den lokale garnbutikken også har de vanligste størrelsene om det blir helt krise.

Vel og merke - ingen av de utbyttbare er mindre enn 3mm - på grunn av at 3mm er sånn ca tykkelsen på sammenskruingen også.. .

Takk! Metall er jo veldig varmeledende, da. Jeg blir aldri kald på hendene når jeg strikker med metall. :) Er veldig glad i de fra ... Klarna, tror jeg?!

smgj sa for siden:

Jeg skrev litt feil. Karbonz har metall spiss og karbon-stav. Og de utbyttbare kommer neste måned. Kjenner litt på at jeg må kjøpe et prøvepar et sted mellom 3.0 og 4.0 (favorittykkelsene) ... ;)

TrillTrall sa for siden:

Jeg foretrekker helt klart trepinner (bambus?) både fordi de er varmere å holde i (særlig på hytta på vinterstid!) og også fordi jeg synes de er litt mykere på en måte. Og så er de mye penere å se på, synes jeg da. :o

Men jeg ante ikke at det med strikkepinner er en hel vitenskap... ;)

Jeg tror jeg foretrekker metall fordi de glir bedre. Det er ett unntak, og det er når pinnene blir VELDIG tykke - da snakker vi typ 9-10 mm og oppover. Da er bambus/tre noe bedre.

Dietta sa for siden:

Synes det er vanskelig å få tak i så tykke metallpinner jeg - finner bare plast :o

Jeg kjøper dem stort sett i bambus eller tre, rett og slett fordi garnet lettere sklir av når pinnene er så tykke ... Men nå unngår jeg generelt ting som strikkes med SÅ tykke pinner. Det er sliiitsomt. :p

Cyan sa for siden:

Prøv å strikke genser med 20 mm pinner. Jeg garanterer senebetennelse :o

Nei takk. :p

Carisma sa for siden:

Jeg elsker mine 12 og 15 pinner! Da går det jo faktisk unna, tålmodigheten min sliter med noe særlig tynnere :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Blir det noe særlig pent med så store pinner?

Ziltoidia sa for siden:

De genserne kan umulig overlate mye til fantasien. :p

Jeg koste meg innmari mye da jeg strikket meg hals med 15mm-pinner da. Det gikk som en lek.

Dietta sa for siden:

Jeg leste en hekleoppskrift i dag, på en stor rund gulvmatte. Den skulle hekles med når nr. 15 !!!
Så stor heklenål har jeg aldri sett :eek:

Cyan sa for siden:

Det kommer sikkert an på garnet. Jeg strikket genseren i polaris, det så ikke så verst ut det altså.

Joa, hvis man strikker med tykt garn så. Jeg brukte polaris, og genseren ble veldig tjukk og altfor varm. Ikke var den fin på overvektige meg heller, jeg så bare enda tjukkere ut :p Den genseren kommer nok til å gå i en uff-container, for jeg kommer ikke til å bruke den. Men et greit eksperiment var det jo. [PHP][/PHP]

Kitsu sa for siden:

Jeg har heklet meg baderomsmatte med tre nøster i slengen og 8mm nål. Du som det går unna. 15 nøster på 3 dager.

Dietta sa for siden:

Spennende :)
Du har vel ikke link til oppskrift vel ?
Jeg kunne tenke meg å hekle noen matter til soverommene til hytta.

Dietta sa for siden:

Noen som har erfaring med Sportsragg fra Sparkjøp ?

Det var veldig mykt og fint da jeg sjekket det ut i dag.
Skal hekle pledd, og det har både den rette tykkelsen og den rette prisen ;)

Dietta sa for siden:

Jeg la in dette spørsmålet i "Lurer på tråden", men prøver meg her også.
Ha nemlig tenkt å kjøpe garn i dag :o

Jeg skal hekle et pledd i en annen garntype/tykkelse enn det oppskriften sier.
Dermed kan jeg ikke forholde meg til det anntall nøster som står oppført.
Blir det riktig å rekne meter ?
Så hvis oppskriften sier 10 nøster = 1650 m, så kan jeg kjøpe 22 nøster av det jeg skal bruke, som også tilsvarer 1650 m :confused:

(Jeg kjøper noen ekstra da, for sikkerhets skyld. Må jo ha samme innfarging på hele pleddet)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.