Ja, jeg bare får litt utslett av ordene promille og prosent :D
Det er merkelig at det ikke står på lønnslippen fra Nav hvor mange timer det er for, men jeg finner ingenting om det.... Men mulig man kan se det på Din side på navsidene. De man kan se på innsendte meldekort.
Du skal da vel få for 75 timer? Altså om du ikke har jobbet mye.. Da bør du jo få samme sum om du deler det beløpet (med skatt), på 10 og så på 7,5. Evt på 75. :p
Ang. hvor mange timer du kan jobbe - ja, det er 37,5 time du kan jobbe da. Om du melder inn 38 timer, mister du alt. Saksbehandleren min sa at hvis jeg jobbet 40 timer en periode, og 20 den neste, kunne jeg skrive 37,5 på den ene perioden, og 22,5 på den andre, så jeg ikke gikk glipp av noe. Tror egentlig ikke at det var et "offisielt" svar, men :p Husk bare på at du uansett melder inn alle timene dine for en periode, og faktisk ikke jobber mere enn 50%, og trikser og mikser.. da kjæm dom og tar deg?
Jeg tror det blir mest riktig for deg å ta hele beløpet du fikk for en meldeperiode du ikke jobbet, og dele på 75 for å finne timelønn.
Forøvrig - jeg jobbet i fjor en stund 60% (som er grensen på attføring), og tjente 2000,- mere på det i måneden enn om jeg bare hadde gått hjemme. Ikke spesielt motiverende. :p Så får du deg en jobb, sørg for at du iallfall har god timelønn!
Jamen, jeg har jo jobbet hele tiden mens jeg har hatt dagpenger! Kan ikke skjønne hvordan det regnestykket ikke blir riktig heller, når det er de tallene som nevnes på sidene til Nav :o. Men jeg vil bare være HELT sikker, sånn at jeg har mulighet til å få bedre oversikt over økonomien. Men nå har jeg sendt dem en mail med det samme regnestykket, så får vi se.
Og den jobben jeg hadde fikk jeg betalt for et estimert antall timer, selv om jeg vanligvi jobbet langt mindre, så det lønte seg helt klart. Den jobben jeg har nå er timesbasert, og jeg får betalt 165 kr i timen, så det lønner seg jo også, om enn ikke i like stor grad. Det vanskeligste med dette blir jo å beregne bostønad. Sukk :rolleyes:
Aha, men da tar du jo bare og trekker fra antall timer på meldekortet.. Altså. Om du fikk utbetalt 5000. Også hadde du på det meldekortet meldt inn 10 timer. Det blir 75-10+=65 timer. 5000/65 timer = timesats. :)
Eller altså, utbetalt er jo annerledes enn med skatt. Hva heter det, brutto, netto? Uansett, ta summen utbetalt + skatten og del på timene du ikke jobbet. Herregud så krøkkete forklart :o
Haha, hvordan kan det bli enklere eller mer riktig enn det regnestykket jeg kom med først? :p Husker jo ikke hvor mange timer jeg jobber fra meldekortperiode til meldekortperiode, det er alt fra to til seks timer, liksom. Det holder jeg ikke styr på :o
Det er beregna at jeg får utbetalt ca 130 000 kr i år, om jeg deler det på 12 får jeg 10833, og deler på to, for å få for brutto (før skatt) for en meldekortperdiode 5416 kr, deler det igjen på 10 er 541 kr, delt på 7,5, så sitter jeg igjen med 72 kr. Hm. Det var jo ikke stor forskjell. Men synes fortsatt dette er litt merkelig.
Ja, det beste er å høre med Nav. Hvis du ikke har vedtaket, der skal det iallfall stå dagsats. Det gjør det iallfall på attføringsvedtak, det første man får :ja:
Jeg lurer på om noen av dere har Surround anlegg og Wii maskin?
Jeg får ikke bilde fra Wiien når jeg prøver å kjøre gjennom forsterkeren til surroundanlegget - kun lyd.....noen som vet om det er noe spesielt som må gjøres for å få både lyd og bilde????
Utbetalt ja..Da er det nettolønn. Legg til skatten på ca 36 % og da blir bruttolønna 176 800. Og utifra kalkulatoren lagt inn av noen her tilsvarer det en timeslønn på 93.73 kr.
Beklager, det skulle være brutto. Jeg kommer til å få 130 000 i dagpenger i løpet av dette året før skatt, ikke utbetalt.
Jeg fikk forresten svar nå. Ettersom jeg ikke hadde full stilling i fjor så beregnes det ganske annerledes enn jeg trodde:
Det gir jo i grunn noen begrensninger! Jeg er glad jeg spurte, ellers kunne jeg fort ha jobbet mer enn 7,5 timer i uka! Puh!
Men, jeg skjønte ikke helt den greia med å kunne jobbe hundre prosent i en meldekortperiode. Må jeg si fra at, hei! Denne perioden er den jeg jobber hundre prosent, eller bare lar de det gå én gang, og så kan man ikke gjøre det igjen? Veldig simpelt forklart!? :p
Leiligheta har jeg :D. Jeg har heldigvis en snill far som har lovet meg at så lenge jeg spinker og sparer det jeg har, blir jeg sittende igjen og mangler noe når depositumet skal betales så låner han meg resten. Jeg vil selvfølgelig at det skal være minst mulig! Men det er en trygghet. Så leiligheta er bankers! Men man vil jo seff være mest mulig selvhjupen!
Og takk :klem:
BTW, denne stemmer ikke hvis man jobber turnus. Jeg jobber 24/7-turnus og har derfor 33,5-timers arbeidsuke, men har fast månedslønn. Så timelønna mi blir høyere enn den siden regner ut.
Du har kompositt-kabelen vel? Du må sende den gule til TV'en, men sende hvit og rød til surroundanlegget. Surroundanlegget sender jo ikke bilde videre.
Jammen jammen, det er så korte ledningssnutter man har til rådighet.. Men du har rett, jeg fikk det til selv med litt knoting. MEN som sagt, hvis man har korte ledningssnutter vil man plages...
Jeg fant, jeg fant! Blir litt vanskelig for meg å forklare, har bare hørt andre si at det eneste man i grunn trenger er en rettetang ;). Har selv i grunn ikke hår eller lengde til Hollywoodkrøller, gitt :o
Hæ? Strekk håret? Vri tanga 180 grader? Til hvor da liksom? Jeg skjønte ikkenoe jeg :o Hvis tanga liksom fremover, skal jeg snurre den rundt så den peker bakover? Og hva vil det gjøre? Kan liksom ikke skjønne at det skal gi krøller? Hjelp :p
Min datter lagde slike krøller på meg på lørdag..
Hun holdt tangen som vanlig, men, bøy den, slik at håret legger seg
rundt tanga på en måte, da ble det krøller, eller bølger gitt.
Du skal bare vri hådleddet ditt liksom, og hvis du prøver deg frem,
vil det bli lettere å forstå.
Har forresten vært ute og lufta hunden allerede! :heia:
Rettetanga står på varming nå, så skal prøve! Skal på julebord klokka fem, og har lyst til å se litt superstjerne ut :p Jeg fant en kjempefin topp på HM, som faktisk er tettsittende, også har jeg et ettersittende "klokkeskjørt" i lilla med skrå ruter - og ser faktisk slank ut, sammen med støvlettene mine! :D Ikke at jeg er superovervektig fra før, mere chubby :p
Aeryth, tusen takk for tips!! Fant her; www.youtube.com/watch?v=Zo6fGDv_Lqg hvordan man skal gjøre det - og jeg hadde misforstått totalt :D Jeg trodde men liksom skulle ta hånda og jernet og gjøre en voldsom bevegelse til venstre.. jaja :rolleyes:
Noen som vet hvor lang tid det tar for kroppen å normalisere seg etter ca 15 år med p-pille bruk:confused: Det er nå 1,5 mnd siden jeg sluttet med disse og byttet til en annen prevansjonsmetode. Har nevnt det for 1 kirurg og en lege. Svarene spriket med 5 mnd :eek:
Har du byttet til andre hormonbasert prevansjon? Så fall vet jeg ikke.
Men generellt kan det ta 3-12 mnd før p-piller er ut av kroppen. (For de som prøver å bli gravide for eksempel)
Hos meg tok det nesten 1,5 ÅR før mensen stabiliserte seg.
Jeg ble gravid etter 6 uker etter 8 års ppillebruk!
Da jeg skulle ha nr 2, tok jeg ut spiralen, 6 måneder med ppiller og vips! etter 6 uker var jeg gravid igjen!
Legen min sa at for mange var det lurt å få stabil syklus med ppiller før man skulle lage barn!
At det kunne ta lang tid etter ppille- bruk, sa han var en gammel myte som hang igjen fra de første ppillene på markedet.
Og det er snart 17 år siden han sa det!
barn: gravid med en gang etter p-pillebruk.
Nå forsøker vi på nr. 2: 13 prøveperioder bak oss - minst!
Noen som vet om slanking/vektnedgang kan hindre fruktbarhet?? Jeg har jo tenkt det gjelder de med ekstrem undervekt og som mister menstruasjonen. Men for oss som ikke sulter, trives, spiser godt, men går (relativt) raskt ned i vekt, kan det føre til vansker med graviditet???
Ja da har jeg ENDELIG fått svar. Jeg taper faktisk noen kr på å jobbe! For timesatsen min baserer seg på at jeg i fjor hadde et gjennomsnitt timeantall på 15 timer i uka, det vil si 30 timer pr meldekortperiode. Så timessatsen min er faktisk på 1/15 i uka, kjapt regna er timessatsen min på Nav 166 kr, altså den summen jeg blir trukket for hver time jeg skriver på meldekortet. Jeg får 165 kr i timen for jobben min. Juhu, liksom. Jaja.
Jeg har i løpet av mine 15 yrkesaktive år kun motatt 500 kr i arbeidsledighetstrygd- og de måtte jeg levere tilbake, da jeg hadde glemt det kom inn noen tusen fra en tidligere arbeidsgiver den måneden.( feriepenger)Noen år senere flyttet jeg og begynte å sende inn kort, da jeg ikke hadde fast jobb (år 2000), fikk helt sjokk da det viste seg at de 4000 jeg hadde tjent på vikaroppdrag her og der var så mye at jeg ikke hadde rett på noe fra NAV- alene med 2 barn og lån- kuuuult. Skremte vettet av meg det der, så det jeg gjorde var å hive meg ut i flere jobber på en gang, til jeg til slutt fikk langvarige vikariater og litt og litt fast, har 50 % fast nå da. For jeg synes IKKE det er enkelt å forstå seg på systemet på NAV, men der er meg da:)
NAV skjønner ikke sitt eget system en gang
så at ikke vi andre skjønner er helt normalt
og noen ganger så er det visst straffbart og jobbe ,,jobber en en havtime mer i løpet av en fjorten dagers periode , så mister en alt for den perioden
skjønn det den som kan,
så en må regne på om det er lønnsomt og jobbe litt
så håper aldri jeg noensinne må innom NAV igjen
Droppet vodka I glasset, og faktisk PÅ glasset også og det gikk helt fint!
Men vinduspuss er så kjedelig at det spørs om jeg ikke prøver din metode neste gang!:lol:
Hadde ikke husket noe av en slik vindusvask.. Hihi ;) Endelig noe jeg kan bruke vodkaen til! Vi drikker forsvinnende lite av sorten, mest andre ting, og Mannen har klart å vinne tilsammen tre liter på et "vin" lotteri på jobb. Der er "potten" diverse smøregaver fra firmaer de leverer til, og siden de ikke kan ta imot gaver, lager de lotteri og bruker pengene på noe sosialt til alle. Smart, spør du meg!
Photo, kan det være mye magesyre? Jeg blir sånn kvalm av det. Kan hjelpe med noe mildt noe, for å dempe den overveldende kvalmefølelsen.. :klem:
Nei, ikke magesyre, da hadde jeg merka det, for det har jeg mye erfaring med fra før, dessverre :o.
Jeg skal prøve å trappe ned til to metformin og se om det hjelper. Og så MÅ jeg få i meg nok mat! Spiser som en fugl om dagen, og det gjør jo saken bare verre (og er kan hende hele kimen til det ...)
På ketolysekuren sies det at vi skal spise når vi har behov for det, også sent på kvelden hvis vi er sultne.
Men når vi sover settes jo alle kroppsfunksjonene ned og går på lavgir, men tydelig ikke fettforbrenningen når vi er i ketose ?? Hvordan kan dette henge sammen eller er det noe jeg har misforstått her ? :confused:
Skal se du har det samme som meg! Måtte på legevakta igjen i dag. Megaekkel i magen, ulmende kvalme og ikke lysten på mat i det hele tatt.
Legen har tidligere ment at jeg har magekatarr (gastritt) men fikk ikke noe for det før nå. Nå fikk jeg Nexium og den er ment å redusere syreinnholdet i magen. Man KAN nemlig ha for mye syre i magen selv om man ikke har halsbrann. Spø legen din om å få det, det er verd forsøket!
Jeg er mye bedre nå. Jeg tror fullstendig på at det var metforminen, samt at jeg har LIIIIT mye spenning i livet mitt om dagen :p.
Det hjalp å kutte ned til to metformin om dagen, samt å spise litt fiberrik.
Håper du blir frisk snart, da! Magekatarr er ikke gøy, har hatt det selv :o
Er det noen av dere her inne som har kjøpt sofa på JA møbler? Denne butikken finnes i Egersund og på Hana (tror jeg)....
Jeg er på utkikkk etter ny skinnsofa og har funnet meg en vinkelsofa i brunt skinn på JA Møbler som jeg likte så godt. Men jeg er så i tvil om kvaliteten er noe....og siden den ikke koster 2,50,- så hadde det vært greit å vite om det er en skikkelig sofa.....
Oi, enda en fra sør-Rogaland? :snill: Jeg er fra Moi. :snill:
Har ikke kjøpt på JA møbler, men vet om flere som har kjøpt på møbelskavanken på Moi, og det blir vel ca det samme. Forresten... La de ned den? Hmmm.... I alle fall, husker at faren min kjøpte en vinkelsofa i svart skinn til 3000 og vi har ikke funnet noe galt med den, og den har vart i 6 år til nå og ser like fin ut. Hvis den fortsatt er åpen, så ligger den rett ved Mega, i andre etasje i fabrikken bak (bak = bort fra E39). Jeg skal spørre foreldrene mine i morgen om den fortsatt er åpen og om han vet noe om JA møbler. Huskelapp på mobilen er satt på.
Vi får besøk fra England lille julafter (svigermor er Engelsk), som blir til over nyttår. Min manns kusine, mann og 2 barn :D De skal feire skikkelig norsk jul. Men for at de skal ha litt egen tradisjon har jeg lagt en julestrømpe på hver av hodeputene deres, som de må henge opp på peisen lille julaften kveld. Gutta får juleslips med lys og musikk, og jentene får nisseøreklokker. (Ja - jeg vet det høres heelt nyydelig ut :eek:).
Men - har noen av dere forslag til andre morsomme saker å putte i strømpene ? Hadde tenkt å legge i juleøl og julebrus, samt norsk melkesjokolade men skulle gjerne ha noe mere MOROSAKER ;)
Må nok ut på shopping igjen ja :( Skal prøve både Nille og Clas Ohlson, takk for tips :)
Om ikke annet finnes det vel prompeputer i leketøysbutikken ;)
Faren min hadde ikke kjøpt noe på JA møbler, men hadde inntrykk av at de var mindre seriøse enn de andre møbelbutikkene i Egersund. Og den møbelskavanken på Moi var lagt ned.
Falt litt av lasset her jeg...... hjernetrimleker er det noe ala rubiks kube og slikt ? Hadde jo vært smart da, så har de noe å holde på med mens jeg lager mat ;)
Nå sliter jeg heldigvis ikke med kvalme lenger, men takk for tipset! Jeg kommer nok til å prøve å trappe opp på metforminen igjen, og da kan det hende det kommer tilbake en stund.
Så på Discovery og mythbusters her for noen uker siden, hvor de testa ut ulike remedier mot kvalme. Av de 5-6 tingene de testet var faktisk ingefær alle hadde best effekt av. Mener det var ingefærkapsler de brukte, og det vil man vel få kjøpt på helsekosten vil jeg tro? Søster drakk litt ingefærte (laget selv, ikke så sterk som den på helsekosten) under svangerskapet og hun syntes det hjalp endel. Men det var avriv av rot man kjøper på Kiwi, da..
Forresten, jeg trenger en teksteditor (ala word og openoffice), som har faner. Akkurat som det er i Opera, f.eks.. Altså at jeg skal ha en fil, men som kan ha flere dokumenter i seg.
Er så upraktisk å ha "hundre" filer oppe nede på oppgavelinja.. Noen som skjønner hva jeg mener? :)
Joda! Ingefær hjelper altså, men på det verste når kvalmen var så intens at jeg bare måtte sitte stille i redsel for å spontankasteopp, så tok det knapt luven av det :o
Jeg lurer på om det er flere enn meg som fikk litt vondt i magen etter julemiddagen i går...? Jeg drakk julebrus med sukker, spiste en liten potet og litt mørk sjokolade utpå kvelden. Og endte altså opp med ganske så vondt i magen etterpå... Redd for å gjøre det samme i kveld merker jeg. Er vel bare sukkeret/karbene som gjør det vel?? I dag lager jeg blomkålmos i stedet for poteter, og drikker cola zero:)
Jeg fikk ikke vondt i magen (spiste 1/4 potet, 3 små pepperkaker, grøt med rød saus), men ble så daff og trett at jeg sloknet på sofaen i 22-tiden. Så trøtt har jeg ikke vært på evigheter!!!!!
Jeg lurer på, hvorfor er pappboksene med vin så forskjellige i str?
Følte meg litt lurt, etter å ha hatt en stor eske, og fikk nå av svigersønn
en 3'liters med Ken creek, som var sååå mye mindre enn forrige,
det var en annen type, (selvsagt)..
Er det bare ekstra staffasje, eller hva driver de med?
Eight hour cream er helt fabelaktig! Den og rosebud er det eneste av leppepomader som får røre mine lepper ;).
Ikke minst er den supergod til skikkelig tørre hender, og særlig beskytter den om man smører hendene med den før man skal ut i kulda.
På vinteren får jeg små tørre flekker i ansiktet.. noen som har tips om en skikkelig god fuktighetsmaske som ikke koster skjorta?
Og gjerne et råd som VIRKELIG funker på kviser "under huden" (ikke vanlige kviser, om dere skjønner..), som blir store og røde og blanke og varer i ukesvis :rolleyes: (Teite p-pillene, plutselig har jeg fått litt problemhud, jeg som aldri har hatt trøbbel med kviser)
Jeg sverger til jojobaolje på vinteren. Veldig bra å smøre i ansiktet før jeg går ut i kulda. En flaske (som varer i årevis, trenger ikke mer enn tre fire dråper om gangen) koster ca 80 spenn, jeg kjøpte min på Sunkost. Jeg drypper noen dråper i hendene, og gnir dem sammen til de er varme, så masserer jeg det inn i huden, og særlig på eventuelle tørre flekker. Jojoba-olje reddet huden min da jeg var hjemme i tørrkulde og med vedfyring. Det tåler vanligvis huden min ganske dårlig, og jeg er helt krakelert i fjeset når jeg kommer hjem fra juleferie. Men ikke i år :D
Jeg kjøpte en liten hermetikkboks med wokmix fra eldorado idag.
Innhold:
Minimais,bambusskudd,bønneskudd,vannkastanjer og chili. (kjekt med alt i en boks)
KH 3,2 g pr 100 gr. (Boksen inneholder 225 gr)
Jeg synes den hjelper bra, jeg har ellers ikke problemer med tørr hud, så jeg bruker den kun om vinteren. Den tetter ikke igjen porene, og er ikke særlig fet, egentlig. Fin til tørre hårtupper også!
Har brukt en sånn en selv. 3,2 g kh er selvfølgelig OK å bruke. :snill:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.