< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Ingen som vet?

Frkprym: Et glass Cocosa pure (altså den med kokossmak som brukes som kosttilskudd) koster ca 160 for et glass. Jeg tror det er 500 gram.

Charlott sa for siden:

Hvilket alternativ søtningsmiddel smaker det minst kunstig av ? Har Splenda og Natreen.... grøss....

Gerd sa for siden:

Jeg har en god gammel kenwood major kjøkkenmaskin.
Den har jeg bl.a. kjøttkvern til.
Jeg har klart å vaske alle delene til kjøttkverna i oppvaskmaskina, slik at det sverter(det blanke er blitt matt og svartfarga).....:o (Skal IKKE vaskes i oppvaskmaskin, vet ikke hvilken planet jeg var på i det øyeblikket)

Vet noen om det er noe å gjøre for å få det blankt igjen, eller har jeg ødelagt hele dr*****?
:o

Furine sa for siden:

Uffda...
Det går ikkje å prøve å pusse/vaske det med stålull med såpe, da? Lurer på om det kan vere samme type materiale som ei isskei vi hadde heime, den vart svart av å bli vaska i oppvaskmaskin. Men eg anar ikkje om den skeia nokon gong var blank - så lenge eg kan huske var den mattaktig - men eg trur den skeia har vore til lenger enn eg :p
Tannkrem kan vel brukast til å pusse sølv, kan det brukast til dette også, tru?

Cheesyfix sa for siden:

Er det noen som vet om det er vanlig å bli kameltørst av å lavkarbo-kosthold? Det blir jeg nemlig!

heltny sa for siden:

....DRIKK! VIKTIG! DET ER SOM OG SPISE NÅR EN ER SULTEN! og vann er beste tørstedrikk;)

Jabba sa for siden:

Er det noen som vet om hvor kan en kan kjøpe telys med lang levetid? Jeg er møkklei av å måtte bytte telys i staken min 2 ganger i løpet av en kveld....

frifuggel sa for siden:

Kjøpt dem på ikea? Har gått over til dyrere telys, dog ikke verre enn at de er kjøpt på nærbutikken.. Varer dobbelt så lenge, tror jeg. Står vel på pakkene hvor lenge de varer, vanligvis.

Tiki sa for siden:

Noen som vet hvor mange karbo det er i rakørret?
Står ikke noe annet en at den inneholder fisk, salt og sukker, og det er jo fra laken den ligger i. Finner ikke ut hvor mye som egentlig er trekt inni fisken. Finner ikke noe på søk på matvareguiden eller Mat på data heller.

Planen er å spise rakfisk med rødløk, rømme og lettkokt blomkål nå i kvel. Vil ha.
Er på ketolysekur.

Jeg vil tro det er minimalt. Er jo veldig lite sukker i laken som rakfisk ligger i. Det er det eneste unntaket jeg gjør hele året, andredag jul spiser jeg rakfisk, vi har hatt lag hvert år i sikkert tredve år, ettersom pappa fisker og legger rakfisk og selger rundt i hele Østerdalen hvert år. Da blir det en bitteliten potet også, og noen små overlessa flak med flatbrød. Jeg føler meg alltid helt jævlig dagen etter, men det kan like godt være akevitten :p. Det viktigste er i alle fall å få i seg nok fett, sånn at man ikke får så mye krøll på blodsukkeret!

Tiki sa for siden:

Takk for innspill. Jeg spiste med kokte blomkålbuketter til som ikke var overkokte....sånn i stede for potet, og med meierismørkladder smeltende på. ;) Fungerte faktisk helt greit som poteterstatning synes jeg. Det smakte utmerket med rødløk og rømme til.

Blir vel noe rakfisk i selve jula, og da smaker jeg nok lit på lefsa og poteten også. :cool:

Lillebille sa for siden:

Synes det smaker rart/kunstig av alle de jeg har forsøkt, nå sist stevia og sukrin...grøss her også...:p

Charlott sa for siden:

Når alt kommer til alt er vi kanskje heldige ? ;)

trillian78 sa for siden:

Det kommer litt an på hva man skal bruke det til og hvor store mengder. Jeg bruker veldig sjelden kunstig søtning, og da blir man etter hvert veldig sensitiv for den søte smaken. Hvis jeg bruker kunstig søtning er det som regel sukrin, og da i veldig små mengder, sammen med vaniljeessens eller ekte vanilje, noe som både skjuler den kunstige smaken og som er med på å gi søtere smak. Kanel er også med på å forsterke søtsmaken og skjule den kunstige smaken.

Huldr sa for siden:

Dessuten er vel sukkeret stort sett oppspist av melkesyrebakteriene (som raker fisken) når rakfisken er spiseklar :)

Mmmm, gleder meg til rakfisklag :sikle:

Rin sa for siden:

Noen forslag til hva jeg kan bruke opp en kartong vaniljesøtet soyamelk på?

Den er ikke helt vennlig, 4 kh / 100ml, jeg fikk den i hus for å lage et par dekadente chai latte-krus... men er altså mye igjen i kartongen, og jeg og lommeboka blir triste hvis vi bare må kaste den :rolleyes:

Jeg ville ha brukt den til å helle ut i vasken :P. Hehe. Sikkert ikke noe godt råd for lommeboken din, men jeg tar avstand fra prosseserte soyaprodukter på grunn av hormonene i dem. Får vondt i puppa om jeg drikker mer enn en soya latte.
Om du ikke har noen store plager ved inntak av soya, eller ikke planlegger noen øvrige store inntak, så ville jeg kanskje ha steamet melka og lagd meg en soya latte. Det er ganske godt, forsåvidt :)
Om du ikke har laget det før, så gjør følgende: Lag en dobbel mengde espresso (eventuelt ekstra sterk kaffe -dobbel dose bør funke), varm opp soyamelk tilsvarende en halv kopp, og rett før den begynner å koke ordentlig, pisk den godt til den begynner å danne et skikkelig skumlag. Hell espressoen i en stor kaffekopp, og hell soyamelka i en tynn stråle over. Dryss gjerne kanel over der igjen. Tata!

Ja, og så lurer jeg på noe også! Er det noen som har erfaring med handel på ebay fra f.eks statene med varer over momsgrensa, med å få selgeren til å merke pakka som gave?
Jeg trenger nye briller og har satt mitt hjerte på Ray Ban clubmaster til innfatning. De koster over tusen kr i Norge, men jeg har funnet dem på ebay for ca femhundre kroner hos en amerikansk selger ...

frifuggel sa for siden:

Har bestilt endel varer via ebay, får dem til å sette verdien til under to hundre kroner (sjekk kursene), da går det bra.

Åh, takk! Da sparer jeg over sjuhundre kr :D

Rin sa for siden:

Ja, jeg bruker ikke mye soya jeg heller - denne kartongen ble kjøpt i anledning latte-drikker altså, men nå var det mer snakk om å få brukt opp litt større mengder. ;) Jeg kan kanskje blande den med bringebær og greier og fryse som noen små porsjoner is...

Ivory sa for siden:

Hvordan skriver man slike tilbakemeldinger som kommer frem i kontrollpanelet? Er det "hurtigsvar til denne meldingen"? Har nemlig aldri prøvd den...og kan man svare på de meldingene? Ikke alt jeg har satt meg inn i her gitt...:o

Såkalte ryktepoeng skriver du ved at du trykker på det vektsymbolet som ligger nederst til venstre under avataren til folk, da kommer det opp en tekstboks som du kan skrive tilbakemelding i :)

Ivory sa for siden:

Ok, takk :) Da lærte jeg noe nytt i dag også;)

Jabba sa for siden:

Jeg har vunnet :) en iPod Nano 8 GB. Noen som vet noe om denne saken? Er dette en MP3 spiller? Guttungen ønsker seg nemlig ny MP3 til jul (han er 15 år) og jeg lurer rett og slett på om dette er en god gave...
Spilleren er på 8 GB.

Anyone??? Jeg er totalt grønn på slike tekniske duppeditter....:D

Jepp, iPod er en mp3-spiller fra apple som er de samme som lager mac datamaskiner :)
iPod er vel i grunn den mest solgte mp3-spilleren på markedet.
Og, grattis ikke minst!

Charlott sa for siden:

Det er en bra gave, Jabba ! :)

Edit: Glemte jo å GRATULERE !!

Furine sa for siden:

For å vere pirkete, så er det ein mp4-spelar ;)
Gratulerer med fin gevinst! Kjempejulegåve vil eg seie! Dei er veldig enkle og greie i bruk, mor mi fekk ein i 60-årspresang av oss, avkomet hennar. Ho var kjempenøgd! Eg har ikkje nano sjølv, men ein classic, og er veldig glad eg har denne i den daglege pendlinga til og frå jobb på bråkete tog etc. Har vel og merke bytta ut øyretelefonane til eit par nette små frå Sennheiser, mykje betre både for meg og for folk rundt - dei lek ikkje lyd og eg slepp å ha volumet så høgt.

Jabba sa for siden:

Takk for alle svar!
Er det enkelt å overføre musikk med iPod Nano?

Furine sa for siden:

Ja, det er ganske enkelt. Du installerer iTunes (lastast ned frå internett, Apple sine heimesider), kjøper musikk via nettbutikken til iTunes (har eg aldri gjort sjølv), eller så rippar du cd'ar du har (mest det eg har gjort). Det er berre å stappe inn cd'en og så opne iTunes, og då spør den om du vil ta cd'en inn i programmet. Om du har mp3-filer liggande på pc'en allereie, så er det berre å importere dei i programmet, også veldig enkelt og greit.

Så koblar du til nanoen med den kvite kabelen som fylgjer med (som også brukast til å ladde batteriet via pc/usb), og så ordnar den oppdatering sjølv. Programmet seier også ifrå om der er oppdateringar på nettet som bør lastast ned og installerast. iTunes seier også ifrå når du kan koble frå nanoen etter endt oppdatering.

Jabba sa for siden:

OK - høres jo greit ut. Vi laster ned en del musikk fra Lime Wire - er det noe rpoblem i forhold til iPod?

Ja, jeg var knallheldig. Ikke bare vant jeg iPod - men også et par Nike sko til 1400 kr. Det fulgte med en slik dings du kan putte inni skoen for å måle skrittene du går / løper. Det er visst iPoden som "henter" antall skritt fra skoen....noe slikt.....

Furine sa for siden:

Lime Wire kjenner eg ikkje til dessverre, men dersom musikken er lagra på pc'en, så er det berre å importere inn i iTunes, veldig enkelt og greit. Den kan finne på å spørje om du vil endre format på filene, viss dei er lasta ned i anna enn mp4 (dei er sikkert mp3), men det er ikkje noko problem. Om du endrar til mp4 så tek dei som regel mindre plass på ipoden enn mp3, så det er jo ein fordel, meir plass til meir musikk!

Ja, så klart, jeg overså ''nano''-delen ;)

Lava sa for siden:

Grattis med fine gevinster!
Tipper 15 åringen fikser dette lett selv :ja:

(jeg lurer ikke på noe altså) :p

Lava sa for siden:

NÅ lurer jeg på noe..

Hvis man blir kvalm og uvell av 2 glass rødvin, er det da bedre med
hvitvin? (kan ikke bruke hvitt, for da ser ingen det)

Og det har ikke særlig med ketose å gjøre, siden det svinger mye i løpet
av dagen, alt etter hva jeg spiser..
Er bare så uggent å bli dårlig på venninnekveld, etter 2 glass rødvin...
:flau:

Charlott sa for siden:

Lurer på.... er Fribol strø like uggent som Splenda og Natreen ?
Synes søtstoff har en skikkelig ekkel ettersmak :o

Bruker veldig lite slikt, men de få gangene hadde det vært ok med noe man ikke får akutt behov for tannpuss av ;)

Fribol er vel laget med sukralose, ja (splenda). Har aldri smakt dem, så aner ikke om de smaker uggent :p

Gracella sa for siden:

Er det uansett type rødvin?
Jeg har et par typer jeg ikke klarer, jeg blir "sur" i magen og må drikke noe annet.
Spanske viner gir meg stort sett hodepine.

heltny sa for siden:

Mest om muskel (bok.)

Tror dere dette kan være fin lesing?

Tenker ikke på "lettlesthet" Men om den kan være lærerik til og forstå mere.

Takker . Anders:)

Er det noen som vet hvordan jeg får firefox på norsk? Har lett og lett, men det er noe jeg må ha oversett ...

frifuggel sa for siden:

Eh.. Bruker Firefox, jeg, og det er norsk.. Nå er det ikke så fryktelig lenge siden jeg lastet det ned og installerte, men er likevel ikke 100% sikker på hva jeg gjorde. Men, jeg tror bare at jeg registrerte Norway som land under installasjonen, evt norsk som språk. Tror jeg fikk spørsmål om det, under installasjonen altså. Verktøylinjen min er da norsk, i alle fall ;)

Jeg lastet ned firefox for en evighet siden, og har personlisert den opp og i mente, så hadde vært fint om det bare var et sted inne på innstillinger hvor man bare kunne krysse av for norsk.

Og, en annen ting jeg lurer på. Er det noen som vet om noe sted her i Oslo hvor man kan få reparert eldgamle radioer? (Vi snakker 50/60-tall). Den har et problem med volumkontrollen, enten veldig høyt eller veldig lavt. Ellers er det jo beste radioen i verden, er så kanalfølsom at det ikke er til å tro!

frifuggel sa for siden:

Hva med å laste ned firefox på nytt? Tar jo ikke allverdens av tid..

Som sagt så har jeg brukt en del tid på å personalisere den, så om det finnes en enklere måte så gjør jeg heller det. Ellers funker helt fett å ha den på engelsk, altså.

Ignite sa for siden:

Fant denne, har ikke testet om det virker:

Det funker ikke Ignite ... Kommer ikke lenger enn til General, men imidlertid så tok jeg meg bryet med å sjekke ut litt selv på spørsmål- og svarsida til Mozilla :p. Fant ut at man MÅ installere på ny, men det var bare var å innstallere i ønsket språk uten å avinnstalle den firefoxen man allerede har, så beholder man alle bokmerker, apps og personifiseringer. Så nå har jeg norsk firefox, hurra!

Kanutten sa for siden:

:heia:

PrøveKanin sa for siden:

Hei litt rart spørsmål, men jeg har vært en tidligere habil sjakkspiller. Føler ikke jeg har samme overskuddet som før og at jeg rett og sletter spiller dårligere på lavkarbo... Mulig dette er en psykisk greie, men lavkarbo har fungert så fantastisk bra på alle andre måter at jeg lurte på om det er noen matvarer eller lignende dere kan anbefale meg for å få tilbake overskuddet på akkurat dette strategiske området ?

• Mitt sære bidrag ;)

Carisma sa for siden:

Sjekk med videregående skole med elektrolinje. De er som regel glade for å få inn ting som er litt sære, og gjør det nærmest gratis.

Oi, lurt. Hvordan tar man liksom kontakt med en sånn en? :p

Lava sa for siden:

Har ikke testet så mange viner da, men kan jo spør på polet,
pleier holde meg til de jeg liker.. :p
Får ikke hodepine pga jeg kjøper rødviner med lite garvesyre
(eller hva det nå er)
Den vi pleier drikke på LK treff er fin, kanskje holde meg til den :ja:

Furine sa for siden:

Eg prøver å finne att den fine lille en-siders saken med enkel innføring om lavkarbo, om nokon veit kva eg meiner? Eg har funne den her inne tidlegare, men no hugsar eg ikkje kor eg fann han. Har tenkt å gi vidare til ein kollega, så ho får snuse litt på lavkarbo.

Carisma sa for siden:

Ringer skolen tror jeg.

Eller prøver han her?
RADIO, TV OG STEREO
Bruktsenteret for radio og TV
Enebakkveien 34, Vålerenga,
tlf. 22683856
TV og videospillere fra kr. 600 og oppover.
Radioer og stereoanlegg. Spesialist på Tandberg-varer. Egentlig reparatør. Selger uavhentede varer som har vært inne til reparasjon

Lillebille sa for siden:

Denne?:)

Furine sa for siden:

Den ja! Takk! :)

Carisma sa for siden:

Kan man trene når man har bronkitt? Eller vil det sinke bedringen?
Har visst gått med det ganske lenge, og trent, så lurer på om det er derfor jeg ikke blir kvitt det...

Kitt sa for siden:

Ettersom dette er noe kroppen din har slitt med så lenge uten å få rettet det opp, ville jeg nok legge inn en treningpause nå!
Lett mosjon, en lengre spasertur etc går an, men ikke noe hardtrening, nei!

Husk masse varm/lunken drikke og ikke noe stress!;)

Goooood bedring!:klem::hearts:

Carisma sa for siden:

Hehe, det er nok fysisk umulig for meg :D Spesielt nå, men kanskje derfor det sitter i så godt akkurat nå for tida... :rolleyes:

Skal uansett få antibiotika om det ikke har gitt seg etter Barcelona-turen til helga. Kan hjende varmere vær hjelper.

Ja, det var lurt. Det er jo ikke noe som haster, jeg må hente den først uansett. Og, når jeg tenker på det så vet jeg ikke om jeg tør å legge et over femti år gammelt arvestykke (som sammen med noen bøker var det jeg arvet etter morfaren min) i hendene på vgs-elever.

Tiki sa for siden:

Noen som har rødvinsalbefalinger med lavest mulig karbo innhold?

Jabba sa for siden:

Samler kroppen vann etter en mer eller mindre hard treningsøkt?

frifuggel sa for siden:

Musklene samler litt mere vann, så ja :) Det er derfor man gjerne går litt opp i vekt etter å ha trent. Hos meg "sitter det i" i knapt ett døgn..

Carisma sa for siden:

Finnes det noen butikkkjeder i Spania med store størrelser?

Linda Kristin sa for siden:

Lurer fælt på hvorfor svenskene må ha druesukker i nesten alle produktene sine. Har sjekket både pølser og pålegg. Det er jo helt utrolig..:mad:

agurken sa for siden:

Jeg lurer på om noen har lest boka til Torkil, som heter Etter slankekuren? Går denne ut på lavkarbo også? Har nettopp bestilt den, så jeg får vel tidsnok vite det. Men interessant å høre om noen av dere har lest den og hva dere evt. syns om den:)

Kanutten sa for siden:

Send en pm til Gerd og spør! Ho har garantert lest den! :D

Kanutten sa for siden:

Bør jeg si JA til å begynne på sykepleierutdannelse til våren?? Allerede i januar?? Luuurer så fælt jeg. :p

Gerd sa for siden:

Boka er grei nok.

Det jeg liker veldig godt: Det står veldig masse om matens og vitaminenes betydning for kroppen... En del om den psykiske prosessen...

Eneste som skuffa meg der var oppskriftene (som jeg syns var en del spesielle) og det var mer "grete roede" aktig over kostholds delen....

Gerd sa for siden:

Ja :D :heia:

Kitt sa for siden:

Definitivt JA!

Lover deg, er ikke skummelt i det hele tatt!♥

Lava sa for siden:

Noen som vet om det går an å få bort flekker på parkett,
etter uhell med en katt som bæsja? :p
Han var desverre innestengt en hel natt, og hadde nok ikke vært så mye ute
den dagen ... vi glemte ham bort rett og slett, og hørte ikke at han ville ut stakar

Det er nå en flekk på parketten, som jeg har vasket med alt mulig unntatt
klorin, da jeg er redd for enda mer flekker...

frifuggel sa for siden:

Tror du må slipe ned og lakke over, mistenker at katter har ganske "sterk" bæsj, som virker som syre på lakk, for eksempel, og matter/lysner lakken...

Lava sa for siden:

tja, ble mørk flekk her, men er redd det må slpies ja..
gidder ikke styre mer før jeg flytter :p

Nå har jeg lett og lett på Nav sine sider, men det er en ting jeg ikke finner, nemlig hvilke dagsatser Nav opererer med når man går på dagpenger! Da tenker jeg på om man jobber ved siden av, så trekkes man for antall timer man jobber og fører opp på meldekortet, men jeg vet ikke hvilket grunnlag de legger for dette trekket noe sted. Noen sa at de trodde det var 130 kr per time, men finner ingenting som bekrefter det. (Og syntes dessuten det hørtes litt mye ut?!)

Kitt sa for siden:

Trodde det ble regnet ut i fra grunnlaget for dagpenger, jeg!

Åh? Det aner jeg jo ikke hva er, for jeg hadde tre jobber i fjor ... Et gjennomsnitt av det da, kanskje?

Kitt sa for siden:

Du må jo vite hve du får pr dag?!?!?
Dagpenger er 2 promille av fjorårest bruttolønn, eller snittet av de 3 siste årene om det er beste for deg!

Står det ikke på slippen din hva som er grunnlag eller utbetalt pr dag?

Nei, jeg vet ikke hva jeg får hver dag, kun hver fjortende dag når lønnsslippen kommer, har ikke brydd meg med å regne ut dagsatsen da det ikke har noen relevanse. Står ingenting om det i slippen heller.
Dagpenger er 62,4 prosent av hele fjorårets inntekt (i mitt tilfelle), eller 2,4 promille pr dag. Men det er jo ikke det jeg er interessert i å vite! Jeg vil vite hvor mye jeg blir trukket for for hver time jeg noterer opp på meldekortet mitt! Jobber litt i tillegg til dagpenger.
Det eneste som står er: ''Utbetalingen graderes i forhold til antall timer du har arbeidet i meldeperioden.''
Ikke noe om hvordan summen for hver enkelt time man jobber ved siden av regnes ut eller hva den er dersom det er en fast sum.

bondetuppa sa for siden:

Noen som har tips om hva det kan lønne seg å kjøpe i Spania ift lavkarbomat:confused:

trillian78 sa for siden:

Det kommer vel an på hva du mener med "lønne seg". Er du ute etter varer som finnes i Norge, men som er billigere i Spania?

Jeg ville satset på spanske spesialiter. Ikke fordi det lønner seg (mulig at det gjør det også), men fordi det er deilig å fylle opp kjøleskapet med dem. Som f.eks. Serranoskinke, chorizo, salchichon, god olivenolje, olivener, manchego, og ikke minst viiin og Cava :sikle:

Jabba sa for siden:

Jeg lurer på om noen vet om noen nettsider med litt sånn tullete/morsomme/kule/spesielle saker og ting. Jeg trenger gavetips til noen tenåringer som ønsker seg noe kult.
Jeg har vært innom www.gadgets.no og de har en del kult.....noen andre som vet om noen slike nettbutikker???
Helst i Norge......

bondetuppa sa for siden:

Takk for tipseneTrillian78:) Tenkte både på spesialiteter og noen "økonomiske" råd:) Lokale spanske viner er ofte knallgode!
Noen som vet om sukrin, kokosnøttmel og stevia er billiger der nede?
Men manchego? Hva er det???

trillian78 sa for siden:

Manchego er en ost :) Link

Carisma sa for siden:

Det er individuelt vil jeg tro, siden så og si ingen får samme beløpet utbetalt. Nav regner vel 7,5 timers dager (kan hende de regner 8), og da er det bare å ta utbetalinga og dele på antall dager (10), og igjen på antall timer pr dag, så har du timesatsen. Så ganger de opp det med antall timer du har jobbet, og trekker beløpet fra sluttsummen.

Vi kom hjem fra Spania i går med en hel diger koffert full av lavkarbomat :D
Ibericoskinke, serranoskinke, spekepølser, diverse oster, riojaviner, cava, olivenpaste, aioli-varianter, balsamicoeddik, vineddik med diverse smaker, mørk sjokolade... Vi skulle gjerne hatt med mye, mye mer, men da hadde vi blitt nekta å fly hjem :D
Så jeg måtte ofre helsekostrunden jeg hadde planlagt pga plassmangel og pengemangel, så jeg vet ikke. Stevia fant jeg forøvrig i København til 99 kr for det største glasset med strø.

frifuggel sa for siden:

Valor sjokolade, med biter av ren sjokolade.. 72%, sin azucar (sukkerfri). Å herregud, den er faaaarlig god!

Supera sa for siden:

Dealextreme f.eks. Men noen av tingene er veldig plastikk og dårlig kvalitet.

Dietta sa for siden:

Er det lov å spørre hvor i Køben du fant Stevian ? Jeg skal dit på torsdag :D Skikkelig jentetur med shopping ;)

mofe sa for siden:

Først må du finne ut dagsatsen din. Jobber du 7,5 time, blir du trukket 1 dagssats. Jobber du 1 time, blir du trukket 1 dagsats/7.5. :)

Ok, jeg skal prøve å se om jeg har forstått det riktig. Jeg tjente visst litt mindre i fjor enn jeg trodde, men ...
Bruttoinntekten min i fjor var på 207 325, og dagsatsen er på 2,4 promille av den summen:

207 325 x 2,4 / 1000 = 497,58 / 7,5 = 66,34
Da er altså min brutto timessats 66 kr og 34 øre. Blir det riktig?

Og, man kan jo bare jobbe inntil femti prosent før man mister retten på dagpenger, vil det da si at jeg kan jobbe inntil 75 timer i måneden? Eller, i og med at meldekort sendes hver andre uke, 37,5 timer for hver meldekortperiode? Må bare være sikker. Synes det er vanskelig å finne vei i vellinga i blant i systemene. Føler det alt for ofte er noen regler som overlapper noen andre etc ...

bondetuppa sa for siden:

Takk for gode svar alle sammen:) Handleliste er skrevet;)

Carisma sa for siden:

Jepp! Jeg fant den på en helsekost rett utenfor hovedbanegården. Når du står ute i vesterbrogate, med Vesterbo til venstre, og Rådhusplassen til høyre, så ligger den rett fram. Ved SAS-hotellet.
De hadde mange av tingene man bruker, men mye (f.eks sukrin og fiberhusk) var dyrere enn hjemme, så ha tunga rett i munnen. :ja:
På stevia'n står det forresten for kosmetisk bruk, men den er helt lik den man bestiller fra USA, så jeg tror det er pga reglementet... :rolleyes:

Kosmetisk? :p
Hvordan var kvaliteten da, Carisma?

Carisma sa for siden:

Ikke fått testet den enda, men den smakte veldig søtt!

Ikke bittert altså? Har forstått at det liksom er indikasjonen på stevia med dårlig kvalitet.

Forresten, er det noen som har sett på utregningene jeg gjorde over her, og kan bekrefte om jeg har tenkt riktig eller ei?

Dietta sa for siden:

Tusen, tusen takk :D Da blir det søt shopping i Køben altså ;)

Carisma sa for siden:

Nei, ikke det jeg kjente. Men har som sagt bare smat på litt på fingeren, ikke brukt det i noe. Og kunne bare konstatere at det var veldig søtt.

Jeg tror det er riktig, men jeg syns det er veldig tungvint regnet ut? Regner med du får samme beløp fra Nav hver 14.dag? Da deler du bare det beløpet på 10, og så på 7,5. Eller deler hele på 75 t, så har du timesatsen.

Nei, jeg får jo ikke samme beløp hver fjortende dag! Jeg har jo jobbet litt ved siden av, det er derfor jeg lurer. Sånn at jeg vet hvor mye jeg kan jobbe, og om det lønner seg. (Hvilket det jo tydeligvis gjør, med den timessatsen). Synes det var et veldig lettvint regnestykke, jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.