< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photobscura sa for siden:

Ble i grunn samme tida som det sto på pakka, før gaffelen var ren da jeg testa dem. Drøyt tjue minutter. Kakemiks fra Sunkost.


Carisma sa for siden:

Noen sommar vært på Rhodos, eller områder i nærheten, i slutten av mai? Er det badetemperaturer, eller for kaldt/for tidlig?


TrillTrall sa for siden:

I snitt ligger vanntemperaturen på Rhodos på 19-20 grader i mai, mot slutten litt høyere enn i begynnelsen naturlig nok. Ikke en temperatur jeg hadde orket å ligge i timesvis i vannet i egentlig, men en dukkert er jo ikke noe problem.


Carisma sa for siden:

Ja, jeg ser det på klimaoversikter, men er det noen som har vært der og vet om det stemmer? Eller er det generelt kaldere enn disse viser? Og er hotellbassengene fortsatt kalde på denne tida?
Jeg har vært rundt Middelhavet i mai, og generelt har temperaturen vært mye lavere enn slike oversikter viser. Men det har vært på andre kanten, så derfor lurer jeg på litt hans on-info fra de østlige områdene.
20 grader er jo vanlig norsk sommervanntemp, og det går det jo helt fint an å bade i.


TrillTrall sa for siden:

Bassengene er garantert kalde, for de har neppe oppvarmede basseng på Rhodos? Vi var på Mallorca i slutten av juni for et par år siden og hælte ikke bade i bassenget for det ble aldri varmt nok. Det skal sies at vi var uheldige med været generelt den uka og hadde typ 18-22 grader i lufta... Året før var vi på Kreta på samme tid og da var det 35-40 grader i lufta og bassenget var vidunderlig! :) Så det kommer helt an på hvor heldig man er med været da. Kreta i månedsskiftet august-september var også akkurat passe deilig med 27 grader i lufta og antagelig 22-24 i vannet. :)


nellie sa for siden:

Vi var på Kreta fra 18. til 25. Mai, for seks år siden. Jeg bader ikke, men kjæresten tok én dukkert i havet, det fristet ikke til gjentakelse. Badebassenget på hotellet var varmt. Men det regnet unaturlig mye akkurat den uken, så det var ikke akkurat megavarmt i luften. Var vel type 19-20 grader.


Carisma sa for siden:

Vi er ikke pinglete når det gjelder bading, og jeg f.eks har vært i Marmaris i Tyrkia i begynnelsen av april og badet både i sjøen og basseng, det er jo rett over bukta. Men det er mest for å vite om det er vits å bestille med badeland på hotellet og on the beach-hotell osv. Vi gjorde det i Tyrkia i oktober for 2 år siden, og da var bassengene for kalde så det var bortkastet, siden nettene var relativt kjølige.
Vi badet masse i sjøen på Sicilia i tilsvarende uke for noen år siden, mens i barcelona var det for kaldt i sjøen i begynnelsen av juni.


Carisma sa for siden:

Og med det samme vi er inne på ferie, noen gode tips til overnatting rundt Mummidalen/Åbo i Finland? Evt link til feriehus i Finland (har prøvd airnbnb)


Lillemy71 sa for siden:

Kreta har i gjennomsnitt lavere temperatur i både luft og vann enn Rhodos. Og Tyrkia er igjen enda varmere enn Rhodos.

Hvordan været og temperaturen er på ulike tider av året er blitt vanskeligere å forutsi. Nå reiser jeg mest til Kreta, men de fastboende sier at været er ikke slik det en gang var og er mindre forutsigbar enn før. I år har de hatt så mye snø og dårlig vær som de knapt kan huske. Badetempen i mai er ikke den beste (norsk badetemp?), men så er jeg skikkelig pingle på det også. Dagtemp kan være skikkelig bra, til mindre bra. Kveldene litt kjølige så det lønner seg å ta med en bukse og en cardigan f.eks.


Lillemy71 sa for siden:

Vil du ha hotell i Turku (byen) eller Naantali der Mummidalen ligger?
For min del er det så lenge siden jeg var der at min hotellinfo nok er rimelig utdatert, men hotels.com eller booking.com har jo mye grei info og formilder også noen feriehus. På Finn.no kan man vel også finne feriehus.


Carisma sa for siden:

i utgangspunktet ser vi etter feriehus/hytte i skjærgården ikke alt for langt unna det området. Regner med å kjøpe bilpakke med 2 hotellovernattinger rett ved mummidalen, og så bo et annet sted de siste dagene.


Carisma sa for siden:

Det har vært diskutert lukt og eggløsning før, men kan man bli ekstra sutrete ved EL også? Jeg bare griner om dagen og aner ikke hvorfor! Tårene bare begynner å renne helt umotivert på jobb og sånn?!? Når jeg kjører bil (alene) kan det være så ille at jeg må stoppe og hente meg inn, har vært sånn i 3 dager nå.

Edit. Der det er fullmåne i morra. Mulig det er grunnen.


Carisma sa for siden:

Og vips så blir deg visst Kypros i stedet :rolleyes: noen som har vært i Limassol? Ok?


Bønna200 sa for siden:

Jeg kan bli veldig hormonell og sippete ved eggløsning. Når man begynner å grine når man ser på Simpsons så er det noe gæli. :p


TrillTrall sa for siden:

:lol: Da jeg gikk gravid for 17 år siden grein jeg når jeg så på "Landsbylegene", den australske tv-serien (A country pracice...). :o


langaard sa for siden:

Jeg kunne finne på å grine bare folk sa hei til meg :p


Spinnerette sa for siden:

Kjenner meg igjen, ja.. :D


Marella77 sa for siden:

Er det vanlig at ketose bare gir utslag på morgenen og kvelden? Spiser ikke karbo, men midt på dagen får jeg ikke utslag. Ps, hvor lenge etter inntak av karbo eller alkohol vil det vises på ketosesticken?


Spinnerette sa for siden:

Mener at det er to timer etter dagens siste måltid, at man skal måle. Men at det ikke gir utslag midt på dagen, om du får på morgenen OG kvelden, er jo det snålt! :S


Carisma sa for siden:

Kan ha med varierende aktivitetsnivå, søvn osv å gjøre. Mange er i ketose på morgenen fordi de ikke har spist på mange timer (også de som ikke spiser lavkarbo). Midt på dagen kan kroppen bruke alle ketonene til brensel.
Sikrest måling får du på kvelden 2t etter siste måltid.


TrillTrall sa for siden:

Må ha nytt pass - tas det bilder der og da nå? Før i tiden måtte man jo innom en fotograf eller fotoboks først...


Carisma sa for siden:

Ja, de tar bilder samtidig. (Hvilket gir enda mindre kontroll på hvordan det ser ut enn da man tross alt kunne ta en ny serie i fotoboksen... :rolleyes:)


vaskeklut sa for siden:

De tar bildene der. personen som ekspederte meg spurte om jeg var fornøyd med bildet eller om jeg ville ta om igjen. Men jeg hadde bestilt tid og ikke bare trukket kølapp.


Carisma sa for siden:

Jeg spurte om å få ta det igjen, for det ligner ikke meg engang! Men det fikk jeg ikke. Enda det var bare meg der (ikke akkurat kølappsystem eller timebestilling her oppe i provinsen :o )


TrillTrall sa for siden:

Når man bestiller time - kan man da velge en tid eller blir man tildelt? Jeg kan jo ikke dra fra jobb om jeg får time midt på dagen!


langaard sa for siden:

Her jeg bor er det kølappsystem på passkontoret :)


mereo sa for siden:

Spørs helt hvor man bor, det kan være lett å få en time.
Her jeg bor så var det bare jeg som ville ha nytt pass. Og så lenge det ikke er rett før sommerferien så er det null stress som regel. (Med mindre man da bor i Oslo).


TrillTrall sa for siden:

Her i Trondheim kan du bestille time og da er du sikret å komme inn til sånn rimelig bestilt tid, ellers er det kølappsystem hvor du kan bli sittende i kø en evighet. Det kommer ikke frem av nettsiden om man kan velge tidspunkt selv eller om man blir tildelt.


Sanney sa for siden:

Her i vestfold har de timer fram til klokka 17 på mandager, man kan velge blant ledige timer fra de neste 30 dager. men man må til stokke da... ikke så enkelt om man bor et stykke unna uten bil. den brødgjøken som bestemte at et helt fylke skulle dele ett politikontor for pass fortjener en realt spark et visst sted...
Og med omlegging av systemer kunne de ikke garantere at jeg fikk passet mitt før jeg skulle ut og reise. så jeg måtte utsette det igjen... mitt går ut i mai, passkontrollene har kneget siden desember at det snart går ut..


vaskeklut sa for siden:

man kan velge.


Carisma sa for siden:

Katt sitter i en HØY furu uten grener på stammen og hyler og kommer ikke ned. Er ikke vant til å være ute noe særlig og det dropper mot -10 ute. Hva gjør jeg? Er alene hjemme i tillegg.


Bønna200 sa for siden:

Stakkar... Snakket med noen brannmenn en gang i New York og de er visst ofte ute på sånne oppdrag. Ikke bare på film, altså...
Vet ikke åssen det funker i Norge, men du kan jo ringe og høre?
At katter ikke fryser eller kommer seg ned selv er jo bare tull! -Selv om mange kommer seg ned når de blir redde nok... :o


fiffi sa for siden:

Ringer brannvesenet? Håper det løser seg.


Carisma sa for siden:

Brannvesenet er absolutt siste utvei! Får være måte på hva man skal misbruke dem til! Da får hu heller sitte der i natt.
Dessuten viser et kjapt Googlesøk at de må sitte noen dager før de rykker ut.


TrillTrall sa for siden:

Det viser i alle fall at det er på høy tid å kastrere katta så den får være ute og være katt og lære seg sånt før den blir for gammel til å lære det... Vanligvis kommer de seg ned igjen når de blir sultne nok. Sette frem favorittmaten dens under treet kanskje? Men det spørs vel om det er noen andre som får seg et måltid da. ;)


Bønna200 sa for siden:

Veeeel... Å si at man misbruker dem er vel å ta litt hard i.
Det er jo bare å ringe og høre hva de har av ressurser. :cool:
Vil de ikke, så er jo uansett et forsøk gjort.


Carisma sa for siden:

Den løper jo ikke opp etter hannkatter da... :cool: jaktinstinktet er vel så sterkt selv om de kastreres. Så det er vel nettopp det hun driver med, lærer å være katt. Så det argumentet skjønte jeg ikke? :confused:

Som sagt må de ha sittet noen døgn først, og man må sannsynligvis betale timespris... Og jo, det er misbruk, de skal jo først og fremst redde menneskeliv.


streber sa for siden:

Dette er opp til hver enkelt brannstasjon. Om de har tid og ressurser til det, kommer de på slike oppdrag. Privatpersoner må ikke betale for dette, når brannvesenet selv sier de har tid/ muligheten til det. I brannloven står det man skal redde liv, miljø og verdier-katt kommer under det. OM det ikke kommer i veien for viktigere oppdrag,Selvsagt:)


vaskeklut sa for siden:

Katten kommer seg ned når hun er lei av å sitte der.


Bønna200 sa for siden:

:ja:


Carisma sa for siden:

Tvilsomt. Hun er livredd og forsøker stadig å gå ned, men ender opp et hakk lenger opp hver gang fordi hun søker sikrere steder. Hadde jeg ikke vært hjemme alene med en treåring kunne jeg forsøkt å komme meg opp der, men sambo ble lynforbanna da jeg nevnte det. :rolleyes:
Uansett kommer hun sikkert til å fryse ihjel i natt siden hun fortsatt har mye kattungepels og ikke noe vinterpels, så da løser jo problemet seg på en måte selv. :cool:


Lemen sa for siden:

Sette opp en stige til den, slik den lettere kan klatre ned selv?


BenteR sa for siden:

Som en dyre-elsker må jeg si at den uttalelsen ikke var en fin en i det hele tatt.:(
Hvorfor i all verden skaffe seg en katt, hvis den er et problem?


Lillemy71 sa for siden:

Må bare signere på denne. Jobber som frivillige for Dyrebeskyttelsen og ser så mange triste dyreskjebner pga av folk som har en slik nonchalant holdning :(


Gerd sa for siden:

Dyremishandling! :mad:


Photobscura sa for siden:

Jeg håper, for katten sin del, at dette er en grov spøk. Om du ikke en gang kan ta en kort tur ut for å jage katta ut av treet, eventuelt ringe en nabo om du tror at det er katastrofe å å forlate huset etter leggetid for en tur ut i hagen, eller i det minste vurdere å ringe brannvesenet for å høre om de kan hjelpe deg på noe vis, og faktisk i ytterste konsekvens vurderer å la katta di fryse i hjel til fordel for egen stolthet (jf. din idé om at å ringe brannvesenet er misbruk av deres tid), så er du ikke egnet til å ha dyr. Om dette ikke bare er en grov spøk, håper jeg noen melder deg.


Carisma sa for siden:

Herregud, tror dere jeg er fullstendig idiot?! Kommentaren var selvfølgelig ironisk! Jeg var trøtt sliten og kald etter å ha stått ute i ti kuldegrader i godt over to timer for å passe på dyret, og jeg kommentarene her var til null hjelp. Hadee det vært reell sjanse for at hun førs ihjel hadde jeg jo måttet finne en annen løsning, men det var et worst case scenario. Jeg er vant til å omgås folk som skjønner sånt.
Ang kort tur opp for å få ned katta: Den satt ca 15 meter opp i en furu uten greiner. Stigen vår er vel ca fem meter. Trærne står i en skråning med steiner og løsmasse, inntil et gjerde. Det er ikke mulig å finne noe godt feste for stigen der, særlig ikke i mørke. Sjansen for at jeg falt ned fra stigen og evt skadet meg var en god del prosent høyere enn at den hadde noen effekt for katten. Men selvfølgelig, jeg er ikke overrasket over at det er viktigere for dere enn at tre-åringen ville bli helt alene inne (og vevt gå ut i pysj for å lete etter meg i ti kalde.) Helt ærlig? Hva hadde dere gjort i samme situasjon?
Det er faktisk lov å være glad i dyr OG ha sunn fornuft, selv om de fleste dyrevernere som ytrer seg i media gjør en god jobb i å bevise det motsatte. Som oppvokst på gård med en skokk med katter, hunder og andre dyr så kan jeg mer om dem enn de fleste. Og jeg har selvfølgelig snakket med endel folk utenom dette forumet om situasjonen. De var alle av oppfatningen om at de kommer ned når de vil/må. Og litt himling med øynene over min bekymring.
Uansett, hun kom seg gjennom natta, og på morgenen fikk vi lokket henne over i et nabo tre som har grener litt lenger ned. Nå sitter hun 7-8m over bakken og hviler i sola.

Og btw, jeg vet ikke hva brannmenn kunne gjort der, for det er ikke mulig å komme til med stigebil eller lignende pga beliggenheten. Eneste alternativ er å sage ned treet.


Photobscura sa for siden:

Enda godt det var en spøk, om enn en veldig dårlig en.


Carisma sa for siden:

Ja, fortell meg hvordan du ville gjort det? :confused:
Og jeg var da ute av huset! Siste gang jeg forsøkte å lokke henne ned var klokka 2 i natt.



Lemen sa for siden:

Ganske usmakelig å bruke ironi om et katteliv. Du er såpass godt kjent her inne på lavkarbo, så de reaksjonene du har fått på ditt usmakelige innlegg burde du forstått. Noen ting tuller man bare ikke med.


Photobscura sa for siden:

Hadde det ikke vært mulig å komme seg opp dit selv, hadde jeg selvfølgelig ringt brannvesenet.



Photobscura sa for siden:

Om man har litt nettforaerfaring, vet man at spesielt ironi ikke bør underkommuniseres skriftlig. Jeg skrev som sagt at jeg hadde et håp om at det var en spøk. Men man vet jo aldri ...


Anne sa for siden:

Nå må dere slutte!😩

Dette er forøvrig en tråd for korte svar på spørsmål. Ikke en krangletråd.


Butterfly83 sa for siden:

Bra det ikke bare var meg som reagerte. Leste det i natt, og visste bare ikke hva jeg skulle svare engang jeg! Bra det var en "spøk" da.

Jeg syns forsåvidt løsningen om å gi katta ormekur for å abortere også var ganske usmakelig. Ta litt ansvar og kastrer dyret ditt!


Carisma sa for siden:

Kanskje man blir lei av at alle plutselig er så voldsomt selvhøytidelige her på forumet? Det var ikke slik før.

Er ikke det en hipstersmiley da? :cool: Den ser ut som en hipster med sånn skjevt ironisk smil som de har.

Jada, jeg trakk det langt, men jeg trodde ærlig talt ikke folk tok det seriøst. Folka på jobben drar da mye drøyere ting selv til kunene sine uten at de blir tatt alvorlig :eek: Men det er vel bakdelen med å jobbe i mannsdominert miljø, man blir litt for vant til å være tøff i kjeften og at ingenting blir sagt med særlig alvor.
Katta er uansett nede igjen. Faren min kom innom og konstaterte at hun kom ikke til å gå ned sjøl, og når til og med han som definitivt ikke skjønner alt fuzzet med katter sier det så hadde jeg nok rett. Det skal mye til for at han forstyrrer naturen når det kommer til dem for å si det sånn. :rolleyes: Så da fikk jeg holdt stigen og han klatret opp. Og han fikk seg en venn for livet, hun hoppet rett på skudrene hans og satt på ned igjen. Hun som er superskeptisk til fremmede og helst ikke vil bli holdt :rolleyes:

(ja, det ble langt,men det innehilder jo to spm på starten da)


mereo sa for siden:

Mannsdominert miljø? Jeg har jobbet mange år i mannsdominert miljø og tro meg - folk ser ann sitt publikum.
Og når ting er skriftelig, så kommer ikke nødvendigvis undertoner av hvordan man ville sagt ting fram.


Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar :)


Lava sa for siden:

Jeg hadde en kattunge som stadig løp til toppen av ett 20 meter høyt tre, og skrek som om livet hang i en løs tråd.
Hver gang vi gav opp og gikk fra katten, krøp hun ned igjen..

katter MÅ ikke ha det fælt i toppen av ett tre, de klarer stort sett å komme seg ned på egenhånd.

Sitter de der i "dagevis", kan man evt hjelpe dem ned. Og nei, jeg er ikke fæl eller dyremihandler, ikke er jeg frekk heller. Den katten som gjorde dette, lever i beste stand hos meg fortsatt, hun er snart 9 år :)

Vi hjalp katten ned flere ganger pr dag, og hun løp fort opp igjen. Og om vi vet hun var nede på egenhånd også. Hun fikset dette best av alle ;)

Det skal sies at kattungen var en forlatt en som vi fikk, og som har det bra


Carisma sa for siden:

Her kommer et litt ekkelt og veldig rart (rarere enn vanlig) spørsmål fra meg: kan overflødig vann i kroppen komme ut som utflod?
Har hatt voldsom utflod det siste døgnet, og nå har jeg plutselig droppet 1,3kg over natta :confused::confused:
(Eller er vanncyster så store at de gir utslag på vekta?)


nellie sa for siden:

Utflod endres etter hvor man er i syklusen så kan jo være at du er på et stadie hvor du dropper vann.


Carisma sa for siden:

Jeg har jo ikke noe syklus vanligvis, og jeg pleier heller aldri å ha utflod med unntak av noen få ganger ved de vondeste cyste-sprekkene. Men aldri slike mengder.


Kanutten sa for siden:

Kan jeg ha på meg en svart kjole i et bryllup??


Cyan sa for siden:

Burde gå greit i de fleste tilfeller, men det er jo noen som er veldig opptatt av gamle tradisjoner så sikkert greit å spørre brudeparet hvis du er usikker. Jeg har alltid gått i sort i brylluper, også mitt eget, men hadde jeg tvilt på om det var greit hadde jeg spurt på forhånd.


TrillTrall sa for siden:

Jeg ville nok frisket den opp med litt farger på tilbehøret. :)


Kanutten sa for siden:

Takker for svar! Vi skal i bryllup i Dublin og jeg vet nada om skikker og kleskoder. Skal som Cyan nevner spørre brudeparet og hvis jeg ender opp med en svart kjole må jeg prøve få til det som Trill Trall nevner... Det er bare det at jeg trives best i ensfarget svart! :o


TrillTrall sa for siden:

Smykker og et lekkert pynteskjerf i litt friske farger så blir det så fint så! :) Var en gang i en barnedåp der både foreldre og faddere var kledd i svart, det var mer som en begravelse...


langaard sa for siden:

Svart kjole, knallrøde sko og et rødt smalt belte+ rød liten veske :D



Kanutten sa for siden:

Prøv å smøre den inn med matolje. Se om det kan fylle ev porer. Tørk av etterpå.


Butterfly83 sa for siden:

Det har jeg ikke prøvd før. Kan jo prøve på et lite område og se hvordan det blir :) Takk for tips!


Marella77 sa for siden:

Noen som vet hvor man kan få kjøpt en sånn blyantkvesser vi hadde i "gamledager" hvor man kunne stikke inn blyanten og sveive rundt? Eller at den går på batteri?



Carisma sa for siden:

Noen som har gode tips til å av-elektrifisere chiffon?
Aluminiumsfolie i tørketrommel-trikset fungerte ikke.


langaard sa for siden:

Skyll i litt hårbalsam :)


HP sa for siden:

Denne tråden er nå avsluttet. Om noen lurer på noe så start en ny tråd for hvert spørsmål, slik at eventuelle svar kan være tilgjengelig for alle medlemmer, ikke bare de som har deltatt underveis.

Mer info om lange tråder: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56244


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.