< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

TrillTrall sa for siden:

Det er noen år jeg var på "lavkarbokjøret" og nå fant jeg et nesten ubrukt, stort glass med cocosa som gikk ut for over 3 år siden... Det har stått i romtemperatur hele tiden, men det luktet helt fint. Er det bare å kaste tro?

Lillemy71 sa for siden:

Ser det ok ut?
Hvis nei - kast, hvis ja lukt.
Lukter det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja smak.
Smaker det ok?
Hvis nei - kast, hvis ja spis i vei :)

Dette lærte jeg av min kjære mormor og jeg tror nok jeg hiver mindre mat enn folk flest som er hysterisk opptatt av datomerking og kun følger det. Fett harskner og det kjenner man raskt både på smakt og lukt.

TrillTrall sa for siden:

Jeg må vel bare prøve det ja, jeg ble overrasket over at det lukter like godt kokos av det fremdeles. :) Nå har det stått mørkt og urørt (har vært åpnet, men ikke på 3 år sikkert) så da har vel holdt seg bedre enn jeg fryktet.

stinei sa for siden:

Min erfaring er også at kokosolje holder seg bra veldig lenge!

amritam sa for siden:

Kokosolje holder nesten evig.

TrillTrall sa for siden:

Hadde en mistanke om at det var noe eu-pålegg om datomerking ja. :)

Lillemy71 sa for siden:

Lys er vel det verste for oljer. Dessuten er det nå en gang sånn at dess mindre behandlet oljen er, dess lengre holdbarhet har den :)

Carisma sa for siden:

Noen som har vært i Kristiansand dyrepark i påsken? Er det fortsatt mange dyr som sover, eller er det endel å se på?

BenteR sa for siden:

Har ikke vært der akkurat i påsken, men flere ganger utenom toppsesongen.
Alltid mye å se på, selv om noen av dyrene er innendørs. Siden det ikke alltid er værgudene er med oss rundt påsketider, så kan det være en fordel å slippe å gå ute hele tiden også.
Minuset med Dyreparken utenom sesongen er et elendig tilbud når det gjelder mat (så sant man ikke synest at pastagryte eller lapskaus er toppen av lykke), så anbefaler og enten ta med niste eller planlegge mat annetsteds.
Mitt favoritt-spisested i det området er Egon på Sørlandsenteret.

Supera sa for siden:

Hvis dere kjører, så er også Den Lille Dyrehage på Brokelandsheia i Gjerstad et alternativ. Jeg har ikke vært der selv, men jeg har hørt mye positivt om den.

Carisma sa for siden:

Men der bor ikke sabeltann. :p

Butterfly83 sa for siden:

Men sabeltann-showene er vel ikke før i juni/juli? Men dere vil kanskje ikke se det?

Cho sa for siden:

Kanskje Carisma og de skal besøke Kaptein Sabeltann verden?

Ja det er fullt mulig, men jeg bare sa fra at showene ikke begynte før senere. Er jo ikke sikkert alle har sjekket opp datoer osv så det var bare informasjon!

Cho sa for siden:

Skjønner!

Carisma sa for siden:

Det er bare i juli. Venter et år eller to med det.

Jepp, skal bare bo i Abra Havn, koster nesten ingenting i påsken ift høysesong. Treåringen har nettopp oppdaget kapteinen/pirater (mormor og barnehagen ødela min nøye uttenkte plan om å la de seile sin egen sjø i stillhet :rolleyes:), men tror det holder å være i miljøet. Dyr i alle størrelser er uansett hans absolutte toppinteresse. så da er det jo greit å kombinere de to på vei til familiebesøk. Men kjedelig hvis halve parken fortsatt sover. :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Parken er jo kjempediger (og poden er ikke så stor ennå?) så det kan tenkes det holder med "halve" parken i første omgang. :)

Sanney sa for siden:

har følelsen av at det er en diger slimklump i svelget og at mat "setter seg fast" når jeg spiser.. spesielt ille på kvelden. hoste og harke funker ikke, det blir for langt ned og jeg blir bare sår i halsen.. tips?

Carisma sa for siden:

Det er noe som går om dagen, hadde det i jula selv, og flere på jobben hadde det rundt nyttår. Må bare vente til det går over.

Lava sa for siden:

Å fy fader! Jeg klør meg i hel! :eek:

Har kjøpt to bukser av samme type, bare forskjell i farge. Den grå er myk og deilig, den vinrøde er stiv og rar.
Har brukt den vinrøde nå ett par-tre dager, og holder på å klø av meg korsryggen!! :eek:

Kan det være buksa? Vet at det er ting der hvis plagget er lyst eller mørkt osv. men..

Klødde på magen av denne før, trodde det var knappen, nikkel-ting liksom. Men vet da søren nå jeg.. Skal ta med begge buksene på butikken i morgen:D!

Lava sa for siden:

Og ja, begge bukser er vasket flere ganger.

TrillTrall sa for siden:

En lapp i linningen? En søm med en hard tråd? Det har jeg opplevd.

streber sa for siden:

Samme her, må ofte klippe av vaskelapper, merkelapper etc

Kanutten sa for siden:

Er det stress som gjør at man glemmer hendelser man anser som en stor hendelse i livet? Jeg har to-tre år jeg ikke husker mye av. Jeg VET vi var i Irland og Sverige sammen med mamma, pappa og guttene, men jeg husker det ikke. I fjor da vi hadde denne irske musikeren på besøk gikk jeg omtrent i koma hele tiden og husker lite. Så derfor var jeg veldig obs på det da han kom på besøk igjen forrige uke. Jeg husker lite fra det også. Jula for et år siden hadde vi kjærestemannens sønn, kone og barn på besøk i to uker, men jeg husker ikke det heller... Oog det er ikke snakk om alkohol eller rusmidler. Men bryllupet vårt husker jeg til minste detalj... Men da var det ikke stress heller... Hater disse hulla i hukommelsen!

Carisma sa for siden:

Ja, tror det er stress. Jeg husker nesten ingenting fra det første året etter jeg fikk barn. :o aner ikke når og hvorfor jeg sa ja til å flytte hit vi bor nå f.eks....

Carisma sa for siden:

Gode råd for å få penicilinmikstur i en treåring? Han får helt panikk og sparker og freser og slår vilt rundt seg. Litt utfordrende at jeg har magen full av operasjonssår og Pappa'n har høyrearmen i gips. :o og for øyeblikket sofaen full av penicilin.... :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Da mine var mindre enn din var det ikke noe problem, men det er ikke lett å holde fast en såpass stor unge - i deres tilfelle med operasjonssår og brukket håndledd er det jo enda verre... Hvorfor får han panikk? Det smaker vanligvis ikke godt, samme hvor mye de på apoteket sier at "ja, men dette smaker aprikos!" Jo takk... "Du er nødt, det er ingen vits å lage sånt styr for du er nødt til å ta medisinen for å bli frisk igjen" - hjelper kanskje ikke på en 3-åring?

Carisma sa for siden:

Han får panikk fordi han må gjøre noe han ikke vil... :rolleyes: og syns det smaker vondt i tillegg. (Han tok blodprøve i armen hos legen og ytret ikke et pip engang!) så det er mest vranghet. Hjalp ikke med forklaringer nei.

Marella77 sa for siden:

Jeg har fått avslag på forlengelse av aap sånn plutselig uten noen samtale fra saksbehandler. Jeg er sjokkert. Har vært sykmeldt/på aap i 8 år. Vil søke ufør, men NAV har sagt nei, at jeg må utredes mer først. Har vært i jobbpraksis, og mange typer behandlinger. Legen min sier jeg er 100% ufør. Praksisplassen var enig. Nå står jeg uten noe. Skal klage, noen som har tips, erfaringer med å klage til NAV?

BenteR sa for siden:

Jeg er så stygg at jeg diskuterer ikke når barn eller dyr trenger medisin.
Engangsprøyte uten spiss selvsagt, vippe barnets hode bakover i fanget og - splasj - inn med medisinen. Er det en spytter, så holder jeg foran nesen slik at barnet må svelge for å få puste.
Virker brutalt, men det fungerer som ei kule. Er ikke alltid tilhenger av at barnet skal få bestemme, iallefall ikke når det gjelder medisiner. Vet at i dagens samfunn så skal man snakke om alt for å unngå tvang, men må barnet ha medisin, så må det ha det.

BenteR sa for siden:

For det første, NAV kan ikke bestemme om du skal søke eller ikke. De skal bare behandle søknaden din, og det er ikke din saksbehandler som skal avgjøre det.
Skjønner ikke helt at du har kunnet gå åtte år på AAP og fremdeles ikke er utredet nok, burde vært mer enn god nok tid til det.
Jeg ville fått hjelp av legen til å søke faderlig fort. I verste fall kan du søke sosialhjelp frem til enten AAP blir gjeninnført eller du får svar på uføresøknaden.
Jeg ville også klaget på vedtaket om at du ikke lenger har rett til AAP og vist til, ved attester, at både lege og praksisplass mener du skal søke uføretrygd og at du derfor må få AAP innvilget videre i søke-prosessen (kan ta opptil åtte måneder og få en uføresøknad ferdigbehandlet, og har du ikke god nok dokumentasjon er det ikke sikkert du får søknaden innvilget)
AAP skal i utgangspunktet bare være i tre år etter året som sykemeldt, men av en eller annen grunn er det blitt forlenget flere ganger hos deg, men altså ikke denne siste gangen.

mereo sa for siden:

Jeg har vokst opp på pencilin. Jeg fikk en non-stop om jeg var flink.
Den kom med non-stop bussen (en boks som var laget til en buss fra freia).

Pencilin smaker høgg uansett hvor mye du vrir og vender på det. Så prøv med premiering av noe slag.

Kitt sa for siden:

Litt seint, men ja, det har jeg! Har både vært på 3 måneders- overvektskurs (for noen år siden) og trent der.
Liker stedet veldig godt. Flinke, hyggelige folk, allsidig og bra program, bra lokaler og sentralt plassert på Trekanten i Asler sentrum.
Anbefales på alle måter! :)

Kitt sa for siden:

Bente sier mye riktig!
Meld deg inn i gruppen Nav Kamp Oprettet 2010 på fb. Der er det mange som kan reglene og noen som kan hjelpe deg i kampen om du trenger det.
Erfaring tilsier at du får avslag på uføresøknad om den ikke er godkjent og anbefalt av din saksbehandler. De anbefaler deg å søke når de mener du har vært gjennom alt som trengs. Dog rart at du har vært i systemer så lenge og på aap i 5 år (aap kom 1.3.10), når 4 år egentlig er maks.
Klag på vedtaket om avslag med god dokumentasjon fra alt og alle du mener har noe med saken å gjøre. Noen ganger er det rett og slett bare gjort en feil! Skjedde meg ved avslag på det som den gang het attføring. Med nye papirer ble det innvilget på dagen. :)
Lykke til! :)

TrillTrall sa for siden:

Det der gjorde jeg også da ungene var mindre enn 3 år. Plasserte ungen i høystolen, sto bak og med den ene armen rundt ungen så den ikke fikk til å kave, den andre hånden presset sprøyta inn i munnen, inn med medisinen og så presset jeg forsiktig (!) ungens hode bakover ved å holde under haka så h*n ikke fikk til å gape, men måtte svelge. Tok 3 sekunder. Men med en unge som er så stor som Carisma sin og operasjonssår og brukne håndledd skjønner jeg at det kan bli verre.

Carisma sa for siden:

Den pleier vi å bruke også, når vi er oppegående... :o. Men nå slår han meg i magen, og sambo får ikke holdt med bare en arm.... :rolleyes:

Ja, hadde han villet ha noe så. Han nekter å spise noe som helst når han er syk, og sjokolade liker han ikke så godt til vanlig heller. Har prøvd med at han skal få bade i kveld om han er snill og tar medisin, så vi får se hvor lenge den holder (skal på første runde av fire!!!! Nå) men den kan dessverre ikke brukes hver dag :o

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar!! Jeger helt enig! Burde ikke ta så lang til å utrede! Føler NAV bare har utsatt og utsatt... Har hatt 2 svangerskap med permisjon i disse 8 årene også.

Jeg skal klage. Men det er litt selvmotsigende å klage på AAP og si at jeg vil søke på ufør. Aap krever jo håp om bedring. Ufør er jo ingen håp, for å si det sånn...

Har vært en gang på friskvernsklinikken nå! Virker kjempebra!! :) blir spennende!! :)

nellie sa for siden:

Det er vel ikke sånn lenger at ufør trenger å bety the end. Mora mi brukte de åtte effektive år på, og enda har hun ikke fått svar på søknad om type 60% uføretrygd. Skal ikke gå fort, nei.

Marella77 sa for siden:

huff nei, det er jammen meg en tålmodighetsprøve... Møler med moren din... ;)

Marella77 sa for siden:

Noen som kjenner til Sarotex? Legen vil jeg skal begynne på det nå, for å få bedre søvn. Han sier at det kan være en bivirkning å gå opp i vekt? Jeg vil jo ned i vekt... Kjedelig å gå opp da.... ;)

Lemen sa for siden:

Noen av dere strikkere som vet om en butikk i Oslo som selger flerfarget kaunigarn? Strikkebutikken "min" har vært tom for den fargen jeg trenger siden iallfall august (jeg kjøpte nok siste rest i juli), og har lovet gang på gang å ta den inn til meg, men har enda ikke gjort det. I morgen er jeg i Oslo, og lørdag på Ski, så da håper jeg å få tak i rett farge slik jeg kan strikke ferdig koften min.

Har ca 20 cm igjen på hvert erme på en kofte, så hadde vært greit å snart få tak i garn og gjøre den ferdig...

Spinnerette sa for siden:

De aller fleste medikamenter jeg har vært borte i, i anti-depressiva/psykotika-avdelingen (og jeg har vært borte i ganske så mange...) har vektøkning vært ført opp som bivirkning, men jeg merket bare økt apetitt eller vekt av et fåtall. Så hvorvidt du vil være så uheldig å legge på deg av medisinen, kan kun du finne ut av ved å prøve, for det varierer fra person til person. :) MEN! Passer du på hva du putter i munnen fra før av, så skal det nok gå bra, skal du se. Håper du får bedre søvn! :)

streber sa for siden:

Jeg bruker satotex- er så ubeskrivelig glad jeg startet med det! Vektøkning/bivirkningene er doseavhengig. Jeg legger enda raskere på enn før nå, sansynligvis pga den, men søren heller så får jeg bare gjøre så godt jeg kan vektmessig tenker jeg. For jeg har mye mindre smerter og jeg sover SÅ godt! Jeg fikk dem pga kroniske smerter, var så vant til å ha dårlig/lite søvn at jeg spurte ikke om å få noe for DET. Men den bivirkningen der med bedre søvn er super! OBS, sakte opptrapping for å unngå å bli helt i koma på dagtid+ hold dosen så lav som mulig-så blir ikke bivirkningene alt for store. OBS 2- det tar tid før full effekt, ca 1 måned for min del.

Anne sa for siden:

Det er en ok garnbutikk på Oslo City, men om de har ditt garn vet jeg ikke.

Marella77 sa for siden:

Takk for at du delte!! :-) Jeg begynner på 10mg, og skal øke opp til Max 50mg. Enn du? Kjekt å vite at det kan ta tid før det virker! Men håper at natten blir god likevel ;-)

Kan man drikke alkohol med Sarotex? Fikk du bivirkninger utenom vekten?

Marella77 sa for siden:

Takk takk :-) kan lissom ikke tro at en sånn liten tablett vil gjøre at jeg legger på meg... ;-)

Photobscura sa for siden:

Jeg kjøpte flerfarget Kauni på Tjorven på Majorstua for mindre enn et års tid siden, i alle fall. :) Har aldri sett noen andre som selger det, og jeg har vel vært i det som finnes av mer eller mindre sentrale garnbutikker i denne byen. Det ligger rett ved Majorstuekrysset, i Valkyriegata vis à vis t-banen.

mereo sa for siden:

Nei, altså at han ikke liker sjokolade kunne ikke jeg lukte. Men poenget var jo forslag om premiering.
Lag ett ark med ruter og fest på klistremerker, når han har fylt opp x-antall så kan han velge seg en liten ting i lekebutikken, få en bok eller film eller ett eller annet. Og de klistremerkene får man bare om man tar medisinen.

Carisma sa for siden:

Nei, det er ikke alle treåringer som er like sære som han, velger heller gulrot og brokkoli enn lørdagsgodt :eek: helt flaut med besøk som har med godis til han og sånn. :o men det er ikke den værste særheten å ha.
Løfter om bading fungerte i går, nå får vi vri hodet for å finne noe annet i dag... Kan ikke akkurat bade hver dag :)

TrillTrall sa for siden:

Joda, en periode kan han bade hver dag. :) Penicillinkuren varer vel ikke i ukesvis?

Kanutten sa for siden:

I går var jeg hos en psykologspesialist henvist fra nav og "raskere tilbake" for å vurdere meg kognitivt etter alt som har hendt rundt meg de siste årene (har ikke nevnt alt her). Konsultasjonen endte ganske så kjapt med at jeg SKAL ikke raskere tilbake, tvert imot; HVIS jeg kom tilbake i jobb kom det til å ta lang tid og neppe stor stilling. Hun nevnte at i all hennes tid som psykspes hadde hun ikke vært borti noen som har tatt angst og stress på kroppen, i så stor grad i stedet for på sinnet, som meg... :confused: Etter en lang samtale konkluderte hun med at jeg måtte henvises videre grunnet ptsd. Jeg har jo vært tidligere hos psykolog grunnet det og trodde jeg hadde nogenlunde kontroll på det hele. Så det jeg lurer på; er det en fordel eller en ulempe at en av navs egen spesialistgruppe uttaler seg slik?

Spinnerette sa for siden:

Om du vil tilbake i jobb, er det antageligvis ikke en fordel... :/

Carisma sa for siden:

Ti dager og fire ganger om dagen... I dag er første dagen vi har klart alle :heia: han har begynt å innfinne seg med skjebnen... Men, lurer på hva barnehagen kommer til å si til å måtte gi medisin til uka? :confused:
Nja, den perioden bør nok ikke være akkurat mens han har lungebetennelse. :o det og vått hår er f.eks ikke anbefalt kombo.

TrillTrall sa for siden:

Nei, den komboen er ikke noe særlig nei... Barnehagen kan faktisk nekte å gi medisiner, så vær forberedt på den. Livsviktige medisiner må de gi, men de kan nekte å ta på seg ansvaret for andre medisiner - i alle fall var det sånn da mine gikk i barnehagen (min gutt gikk på livsviktig hjertemedisin). Men om de går med på det - ikke bli overrasket om han der tar den uten å kny. Unger er rare. ;)

Kanutten sa for siden:

Vil ikke tilbake til samme jobben! Det er jo det raskere tilbake jobber for. Om jeg må omskolere meg er det bare bra. Og andre ting setter jeg veldig stor pris på...

streber sa for siden:

Jeg økte til 20 mg, to tabl har holdt meg på det. Legen enig i at vi holder det på så lav dose som mulig. Jeg fikk søvn som bivirkning allerede ved første tabelett, den virkningen kom fort da:D Andre bivirkninger: munntørrhet, jeg har lange perioder jeg ikke føler for å konstant prate lengre/roligere, i starten -lettere hissig- men det gikk fort over igjen, roet meg raskt ned.(nei, hadde ikke pms samtidig), må beregne mer tid til søvn, ellers får jeg hangover hele dagen. Der er vel det så langt, bare holdt på siden oktober-14:)

Jeg drikker sjeldent og lite, så det er vanskelig å svare på hvor bra det går å drikke alkohol-jeg tålte hvert fall veldig fint de glassene vin jeg har drukket siden stabelettstart

Cyan sa for siden:

Kan det være omgangssyke når man kun kaster opp og det ikke kommer andre veien også? Nei, jeg er ikke gravid.

nellie sa for siden:

Ja.:) Og det kan være omgangssyke når det kun kommer "den andre veien".

Marigrete sa for siden:

Jeg fikk en ro i kroppen når det ble bestemt at jeg skulle sakte tilbake i arbeidslivet, om jeg i hele tatt skulle det. Ble bestemt at hvis jeg skulle prøve meg i arbeid skulle jeg "gå oppå" i minimum 1 år. Bestemt at jeg skal søke uføretrygd nå. Har stått på AAP i 5 år. Tenker at selv uføretrygd ikke er livslangt.

Hvis du ønsker omskolering tenker jeg at det er en fordel av NAV uttaler seg slik. Eventuelt også hvis du skal være ute av arbeidslivet en god stund. Ønsker deg lykke til og god behandling.

Marigrete sa for siden:

Finnes det godteri vi på lavkarbo kan spise. Hvor får man eventuelt kjøpe det? :)

Marella77 sa for siden:

Hva mener du her?

Tusen takk igjen for svar. Fikk du disse tablettene for smerter? Ble de mindre? Eller for depresjon? Jeg har tatt de 2 netter nå. I natt sov jeg bedre enn normalt, og i 10 timer. Jeg kan sove lenge om ingen vekker meg. Problemet er at jeg ikke får sove, og at jeg våknet om natta av smerter. Jeg sovnet fort da jeg la meg i går. I dag har jeg hatt veldig hodepine. Og litt slapp og trøtt. Ikke mindre smerter.

Blir spennende å se virkningene etterhvert...

streber sa for siden:

Med hva? Aner virkelig ikke hvorfor jeg føler for å prate mindre i situasjoner hvor jeg pratet i ett før, men slik er det bare og det kom etter tablettstart.Munntørrhet er vanlig bivirkning, bruker munnskyllevann og er nøye med tannpuss da dårlige tenner er en bivirkning. Fikk tablettene for kroniske smerter og de virker godt! Får fremdeles vondt av å jobbe med hendene langt unna kroppen eller gjøre andre ting som provoserer smertene, men til vanlig er jeg smertefri, endelig.:rolleyes:
Mener at om man får det for depresjon starter man på 50 mg (opptrapping da også selvsagt)og kan øke til 120 mg, tror jeg.

Kanutten sa for siden:

Jeg har munntørrhet grunnet medisin samt pustemaskina. Har fått det påvist to ganger og får nå tannlegebehandling til en brøkdel av prisen.

streber sa for siden:

Jøss, greit å vite!!:)

Jammo sa for siden:

Jeg skal i selskap i neste uke, der de skal servere smørbrød og sannsynligvis kake.
Har dere noen forslag til hva jeg skal gjøre? Litt dumt å ikke spise noen ting :)

Anne sa for siden:

Spis pålegget og la brødet være.kake kan du stå over...hvis du vil😀

Bønna200 sa for siden:

Hvis du synes det er ubehagelig å si at du ikke spiser brød og kaker, kan du bare si at du ikke tåler mel. :)
Men uansett, spis pålegget, som Anne sier. :ja:

Melodramatic sa for siden:

Jeg har en Tassimo-kapselmaskin som jeg elsker. Dessverre har jeg måttet innskrenke bruken nå imens jeg er i ketose, men har heldigvis ikke mye "snopekaffe" liggende. Det eneste utenom vanlig svart er Café au lait-kapslene fra Gevalia. Dette er jo bare vanlig kaffe med melk sånn i teorien, men jeg tør ikke bøtte nedpå før jeg har studert næringsinnhold. Her blir det problematisk. Det står ikke på forpakningen, og jeg sliter også veldig med å finne denne infoen på nettet. (Med mine Google-skills ihvertfall).. Tenkte jeg skulle sjekke her før jeg ringer Tassimo's brukerstøttenr..:confused:

Carisma sa for siden:

Ta med egne skiver og flytt pålegget over på, og forklar at du ikke tåler gluten/gjær e.l. om noen lurer. Nannahs brød til snitter er geniale til slikt.

Er vel Gevalia som sitter med den infoen, ikke tassimo.

TrillTrall sa for siden:

Å bløffe på seg glutenallergi når det er mel man ikke skal spise er bare dumt. Da risikerer man at man får servert brød bakt på glutefritt mel og det inneholder vel bare enda mer karbohydrater?

Carisma sa for siden:

Jeg skrev e.l for at man skal fylle inn det man ikke tåler/ikke ønsker å spise. Gluten eller gjær var kun forslag.

nellie sa for siden:

Er det helt utenkelig å bare si: "Jeg prøver å holde meg unna de verste karbohydratene om dagen." Det har da folk ingenting med.

Lemen sa for siden:

Takk, dere! :) Jeg var innom Oslo City, bare for å dobbeltsjekke, og de hadde ikke. Rakk ikke å komme meg opp på Majorstuen for hadde med 6-årig niese som var sliten og lei, så da tenkte jeg at jeg fikk bestille på nettet. Men dagen etter så gikk jeg tilfeldigvis innom strikkebutikken på Ski Storsenter som hadde rette fargen! :D

TrillTrall sa for siden:

Jeg skjønner ikke helt det der. At man skal være nødt til å finne på alskens merkelige forklaringer og unnskyldninger istedet for bare å si det som det er - nemlig at man holder seg unna karbohydrater for tiden. Om man vil kan man jo si at man holder på å teste ut om man reagerer på karbohydrater eller noe slikt. Er det så tabubelagt å si det da?

Carisma sa for siden:

Det kommer an på hvor mange ganger man har tatt "herregud da kommer du til å dø! Lavkarbo er livsfarlig!"-diskusjonen.... :rolleyes:

nellie sa for siden:

Jeg pleier si at jeg slanker meg. Det går som regel veldig greit.

Om folk vil diskutere det så sier jeg at det er det som passer best for meg. Åpner ikke for så mye diskusjon. Og slipper å diskutere. Easy peasy. Folk får mene hva de vil om den saken. Min kropp.

Jammo sa for siden:

Hjelp! Skal lage en kake, men den må være uten laktose og egg. Har dere noe forslag til hva jeg kan lage og oppskrift? :)

BenteR sa for siden:

Må den være lavkarbo?
Om den ikke skal være lavkarbo, så er appelsinkaka en vinner hos min sønn med allergier

1,5 dl sukker
3 dl semper mix
1 ts natron
Finrevet skrell av en appelsin
1 og 1/2 dl appelsinsaft fra appelsinen + vann
1 dl rapsolje
1 ts eddik

Blandes godt og has i bakeapairkledd 20 cm rund form.
Stekes ved 180 grader i ca 25 minutter

Kremen lages ved å varme 1/2 dl fløte man tåler (laktosefri, havrefløte, risfløte, kokosfløte, etc) Fløten skal IKKE koke, bare varmes opp
Ha i ei plate melkefri sjokolade og rør til det er smeltet. Ha i ca 1/2 dl rom (evt bare romessens) og ble sjokoladekremen over kaka.

Kaka blir ikke fullt så karbohydratrik om man bruker f.eks. sukrin og sukrinmelis, men det glutenfrie melet alene vil gi drøyt 150 karbohydrater

Marella77 sa for siden:

Hm, så rart! Jeg har også pratet mindre i dag, dag 4. Men det et fordi jeg føler meg så deppa ;-) kanskje jeg skal speede opp dosen til 120? Neida! Men jeg er tørr i munnen og har veldig hodepine. Ikke blitt mindre smerter. Venter i spenning ;-) skal ta 2 tabl i kveld.

Igjen, takk for svar! Og Kanutten, takk for tips dersom dette blir varig ;-)

Lava sa for siden:

har utleier from hell, så kvier meg for å fortelle at sluken på kjøkkenet er delvis tett.. kan jeg sende dette?

Hei.
Trenger råd ang sluken på kjøkkenet. det tetter seg tidvis og delvis.
Har åpnet herfra med jif avløpsåpner, og det rant da ok. (liker ikke bruke sterke stoff på gamle rør)

Nå virker det som om det er tett lengre ned i rørene, og jeg lurer på om det
kan være noe nede i banken? De er jo kun der på jobb og ser ikke, eller ikke bryr seg om det er tett.
Rørene virker ok, men så går det en tid og det er fullt.

Oppvaskmaskinen klarer ikke få vannet ned rørene, jeg må stå ved vasken og følge med
og ta av vannet med en øse, ellers går vannet tilbake i maskinen igjen.

Jeg har sjekket alt jeg kan her, tatt av ytre rør og sett at intet stopper, og siden det ofte
renner ok, tror jeg årsaken sitter lengre ned enn hos meg. vet ikke hvordan rørene går
sammen, men begge bad og vaskerom er ok.

Vi er bortreist mye onsdag, ellers hjemme for inspeksjon.

Lava sa for siden:

Supert! Takk skal du ha!

Kanutten sa for siden:

Hvis man ikke kan punktslanke seg, hvordan/hvorfor vet kroppen at den skal lagre fett på mage/buk under stress??

smgj sa for siden:

Kroppen "kan" sikkert... men den som lærer seg (og andre) det bevisst kan bli millionær... :rolleyes:

MAR sa for siden:

Hvor lenge holder frosset laksefilet etter at den er tatt opp av fryseren og tint i kjøleskap?
Tok opp en del laks lørdags kveld, dro på spontantur på fjellet og kom hjem i dag. Er den spiselig eller bare å kaste?

Det lukter du fort. ;)

Kan man bruke klorhexidin til å rense sår på en katt?

nellie sa for siden:

Korhexidin 0,5mg/ ml

Kanutten sa for siden:

Jada, finnes flere styrker. Men du kan også bruke vanlig flytende pyrisept.

Carisma sa for siden:

Eller saltvannsoppløsning, den er sikrere enn pyrisept fikk vi beskjed om på førstehjelpskurs i barnehagen, siden pyrisept ikke er antiseptisk etter den er åpnet.

Cyan sa for siden:

Noen som vet hvor man kan få tak i økologisk laks i Oslo?

Supert! Det er det jeg har, og har brukt. :) Det er ikke noe veldig alvorlig, men han har fått seg noen karameller i bakgården her, og et av sårene kom det puss ut av, så jeg har massert og vaska med lunken klut og rensa det. Ser ut til å lukke seg bra, ikke noe mer puss. Men han har fått seg en smell, stakkar. Antagelig hardest i stoltheta. :o

Carisma sa for siden:

Hva skjer med tickerfactory?

Kanutten sa for siden:

Nå var det snakk om rens/vask. Vedlikehold kan fin utføres ved pyrisept salve. På samme vis som alle salver skal man ikke ta tuben rett mot såret, men på en tupfer/q-tip for så og smøre såret. Og ny tupfer/q-tip hvis man trenger smøre på flere ganger.

Hva da? Alt er vanlig her.

kennygirl sa for siden:

Film tips til jenter i 10-11 års alder?

Cyan sa for siden:

Frost er visst veldig populær, men den er kanskje for litt yngre barn? (har ikke sett den selv)

kennygirl sa for siden:

Frost er den ene jeg har kommet på. Men trenger to, så da skal jeg sjekke ut Rapunzel. Takk for svar :)

langaard sa for siden:

Hei :)
Jeg har lyst til å prøve og dyrke frem surfina, men hvor får jeg tak i frø :confused:

Kanutten sa for siden:

Søk på Petunia frø.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.