< Tilbake til oversikten

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

vaskeklut sa for siden:

Du har vel besvart ditt eget spørsmål der..

TrillTrall sa for siden:

Jeg har et par Asics med pigger og de duger forsåvidt, men på hard is funker de dårlig. Best på hardpakket snø egentlig. Kjøpte brodder i fjor, men fikk aldri prøvd dem, det kom jo aldri snø her! :)

PT_Hege sa for siden:

Jeg er svært fornøyd med mine piggsko fra Icebug.

Marella77 sa for siden:

Et spørsmål: Hva syns dere om Barglobus? Er det gammeldags eller ikke? Min mann ønsker seg, vurderer å kjøpe til jul...

Marella77 sa for siden:

Og et annet spørsmål. Syns dere det er mye å spise en halv salmalaks og en boks creme fraise på en dag) Pluss en purre og en løk? Tror det er ca 400 gram i en sånn halv laks-pakke...

Carisma sa for siden:

Sambo drømmer også om en sånn. Det kommer ikke til å skje for å si det sånn. Jeg har sagt at han får kjøpe seg en å ha på kontoret :D
Om det er gammeldags veit jeg ikke, men det skal litt til å få en sånn til å gli inn i interiøret :rolleyes:

Ikke hvis det er alt du spiser på en dag. burde kanskje ha litt mere grønnsaker.

Supera sa for siden:

Spørs jo på personen og aktivitetsnivået. Regner det til å bli ca 2350 kcal.

TrillTrall sa for siden:

Joooo, men nesten dobbelt så dyrt da???

TrillTrall sa for siden:

Harry, harry og harry. Blir IKKE aktuelt i mitt hus for å si det sånn. Min far har en sånn da - jeg skal ikke arve den! :nei:

LinLeia sa for siden:

Kunne tenkt meg en gammel barglobus. Stor og tung :D. Men disse nye, lagd av finer er liker jeg ikke:) Men man må jo finne plass til det begge liker, så gi din kjære den globusen han ønsker seg ( prøv heller å styre hvor den skal stå:D:rolleyes:)

Carisma sa for siden:

Fytoøstrogener. De har vi jo lært at ikke er bra og vi må unngå (ref soya). Men, så hevdes det noen plasser at f.eks rødkløver er bra for PCOS pga fytoøsterogenet? Ville trodd at med østerogendominans burde man hvertfall ikke tilføre mer? Eller er det ønskelig med planteøsterogener som tar opp plassen for kroppens egne? :confused::confused::confused:
Noen som kan opplyse meg om dette?

Lillemy71 sa for siden:

Fytoøstrogener er en fellesbetegnelse for plantestoffer med østrogenlignende hormonvirkning. Det finnes mange typer av fytoøstrogener i kroppen, og de fleste forekommer naturlig i matvarer og urter. Isoflavoner, som finnes i soya og andre bønner, har den høyeste østrogeneffekten av alle de fytoøstrogener. Andre fytoøstrogener er flavanoler, flavones, flavanones, lignans og parabener.

Så uten at jeg er ekspert har det kanskje noe å si hvilken type fytoøstrogen som er i varen, samt at soya er regnet som den som gir mest fytoøstrogen og at man dermed kan få for mye ved overdreven bruk.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for svar! Tenker at barglobusen får fast plass på kontoret! Er jo bare å selge den om vi ombedtemmer oss... ;) ps, Salma laksen var bare 270g. Nam nam ;) stekt løk, salma og creme fraise med carry. Må prøves!!

Lava sa for siden:

Når dere måler for ny BH, måler dere uten BH på, eller?

TrillTrall sa for siden:

Om man veier det samme som før trenger man ikke måle på nytt hver gang man skal kjøpe seg en ny bh? Hvis man er så heldig at man har pupper som strutter og holder seg selv oppe kan man sikkert måle uten bh på, men jeg må nok måle med bh'en på gitt... :o

Lava sa for siden:

hehe, jeg har gått ned ja, men har fortsatt bryst, de bare strutter ikke så mye :p Når alt fylles i en bh er det "mye", men helt alene ser det ikke såå mye ut.

Har brukt 75D, men må nå ha 70, og usikker på hvilken bokstav jeg skal ha..

Butterfly83 sa for siden:

I undertøysbutikker måler de med bh på så jeg regner med at det er rett :)

Vibeke-67 sa for siden:

Måler de for å finne rett bh, da? Er det ikke bedre å prøve?
Jeg kjøpte nye i går, og det gikk for øvrig veldig bra. Traff rett på med to stykker. 70 G.
For ett år siden var jeg på Change, og der skulle de absolutt måle med målebånd. Der havnet jeg på 90 cm. Så min kjappe konklusjon er vel at det er umulig å måle rett, for den skal jo sitte ganske stramt.
Men det ble to fine da.:)

vaskeklut sa for siden:

Vanlig å måle, ja. Målebåndet skal sitte stramt rett under puppa, der bhen skal gå. Det kan hende den som målte deg ikke helt har fått med seg dette med riktig målemåte :)

Vibeke-67 sa for siden:

Jo, men det er da umulig å måle korrekt med et målebånd? Ikke faen (unnskyld) om jeg måler 70 under brystet....:D men BHene sitter perfekt da

Cyan sa for siden:

Nei, men så har også cupstørrelsen noe å si for omkretsen under. En 100D vil være like stor som en 95E, f.eks. Og hvor bh'ene er kjøpt spiller også en stor rolle. I en ordinær bh fra f.eks. KappAhl bruker jeg 95E (eller100D :p), men på Change bruker jeg 90H... Så, bh størrelser, ikke så enkelt som man skulle tro :) (For ordens skyld måler jeg drøyt 100 cm under brystet)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har gitt opp å kjøpe bh'er uten at jeg får prøve først, med unntak av sports-bh'er som jeg ikke har klart å oppdrive de jeg ønsker i en butikk i nærheten.

Jeg har lagt min elsk på merket Ella May og har to stk. i 75D som er alt for store rundt, en i 75D som er alt for trang rundt, 4-5 i 75D som er perfekt passe og en i 75E som er ørlite stor i cupen. Litt forskjellige modeller, men altså samme merke. Ganske håpløst med andre ord. Gjelder etter min erfaring også Triumph og sikkert mange andre merker også.

Cyan sa for siden:

Jeg prøver også alltid når jeg kjøper hvis det er ulike modeller. Nå har jeg funnet en jeg syns er fin, på KappAhl, så har bare kjøpt akkurat denne i det siste, og da slipper jeg å prøve også :)

Jeg har målt meg hos Change (som har sitt eget merke og egne størrelser), og hos en annen butikk som fører div merker. Bh`ene jeg har er i forskjellige størrelser avhengig av merket, men det vet jo de som jobber der når de måler. Hvilke merker som er store og hvilke som er små. Hos Change må jeg ha 65 K, mens i andre merker som f.eks Freya og Panache bruker jeg 65 GG. Så det kan være veldig forskjellig :)

Det er heller ikke sånn at om man er 70 cm i omkrets så bruker man 70. Man skal som regel runde ned til nærmeste 5 cm. Altså 60,70,75 osv. Jeg runder ned mer enn det. Er vel rundt 73-74 cm under brystene men 70 føler jeg sitter for løst.

Cupstørrelsen har egentlig ingenting å si for omkretsen, men omvendt. Eller man velger cup utifra omkretsen da. Går man en ned i omkrets går man en opp i cup osv.

Vibeke-67 sa for siden:

Påfallende få menn som deltar i diskusjonen her....!

langaard sa for siden:

Snodig :p

TrillTrall sa for siden:

Jeg mener jeg har målt meg til 73 cm rundt, men kan absolutt ikke gå ned til str. 70, det blir alt for trangt. :)

Ethereal sa for siden:

Selv om mange her nå sverger til stekefett, har nok en del av dere mer erfaring og peiling på non-stick-panner enn en matlagingsnovise som meg- så, er det noen som vet hvorfor en panne som ingenting pleide å sette seg fast i, nå klamrer seg til alt jeg lager og prøver å svi det?

Det begynte etter en rundte proteinpannekakegreier som jeg snudde litt for sent (de ble litt sorte), og den har blitt utsatt for grundig vask (med zalo, ikke oppvaskmaskin), og det skyldes ikke noen av de åpenbare synderene (skraping i non-slip-belegget med noe- belegget ser fint ut).

Er det noe jeg kan gjøre for å få den stekepanna mindre klengete igjen? :D Den er forholdsvis ny, innflyttingsgave, og ikke spesielt billig.

Lava sa for siden:

Jeg kjøpte bh str 70D, og den føles fin på. Prøvde måle meg nå, med T-skjorte på og sikkert utenpå kanten på bh også, da ble det 78 cm.. får måle meg uten klær på når jeg legger meg. :p

Lava sa for siden:

Jeg har en med hvitt belegg som har vært kjempebra, men nå har den også begynt slik som din. Det er en liten panne, som jeg kun bruker til omelett og av og til bacon. Bruker ikke full varme, og belegget er helt og fint.
Har bedt om ny til jul lol Datter sa at jeg ber om det hver år, så kanskje de bare skal være ett år? :D

TrillTrall sa for siden:

Det er visst ikke helt uvanlig, dessverre.

index sa for siden:

Jeg kaster en panne eller to i året på grunn av det du beskriver. Noe lar seg koke ut med zalovann, men til slutt er belegget så dårlig at alt sitter fast. Dårlig, egentlig...

Det er sikkert litt smak og behag også, men de regner som regel ned til nærmeste størrelse :) Men en bh SKAL sitte ganske stramt da på ytterste hakket. Mange har altfor løse bher. Jeg bruker mine på innerste, men jeg er avhengig av å kjenne at bhen faktisk sitter på :p

Ethereal sa for siden:

Hmm. Og her har jeg nettopp begynt med sånt som matlaging, også oppdager jeg dette?

Godt at det ikke er jeg som har gjort noe veldig feil da, men bare at stekepanner er kjipe. ;) Takk for svar, folk! :)
[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]

Lava sa for siden:

Tlbake til dette, målte meg i morges, og det var 78 cm rundt. bh str 70. Sitter litt løst etter èn dags bruk på ytterste hakk.
Bh kjøpt rimelig hos Cubus, eneste jeg trives med.

Har andre merker str 70, men de er for stramme å få svingt rundt etter jeg har hektet dem sammen på fremsiden. klarer ikke ta dem på, på ryggen :p

Kanutten sa for siden:

Hva ville dere ha gjort hvis halvparten av de fast ansatte (3 stk) fikk 50,- kr/stk som i tillegg i lønn for en sak som tar tre sekund og du og to andre ikke fikk det? Denne tresekunderen skjer ca 40 gang pr måned.... etter 5-10 år utgjør det endel. Jeg har spurt mange ganger om ikke vi andre også kunne få denne tresekundergreia, men nei. Svarer er alltid at dette er en avtale inngått før jeg/vi andre begynte der. Jeg har spurt om ikke vi andre kunne inngå andre avtaler som tilsvarte det samme.... nei! Jeg har i mange år kjent det fysisk på kroppen dette som jeg opplever som urettferdig. I går toppet det seg da jeg fikk beskjed om å overta denne tresekunderen, men fremdeles skulle de andre få pengene!! Jeg ble sint, begynte skjelve som et aspeløv da jeg kjente at dette gikk rett i urettferdighetsnerven.... Jeg ble kvalm og dårlig. Er jeg hårsår eller er det berettiget det jeg føler? Kommer nå til å ta det opp med fagforeningen....

langaard sa for siden:

Kjenner jeg blir forbanna på dine vegne!!
Ta det opp med fagforeningen, du :klem:

Lava sa for siden:

50 kr mer i timen fast, eller kun 50 ekstra i lønningsposen? edit: leste på nytt, 50 kr pr gang er jo 2000 pr mnd
hvis det er 40 ganger.

Urettferdig er det hvis du ikke får betalt for det, på samme måte som de andre :ja:

Kanutten sa for siden:

Ja, i allefall 2000 kr. Og det har pågått i over 10 år (regnet etter).... Blir noen tusen kroner det....

TrillTrall sa for siden:

Fagforeningsmat! Kjør på! Håper ikke de har lov til dette, men må etterbetale dere andre! At du skal gjøre samme jobben uten å få ekstra betalingen de andre som gjør den må du i alle fall ikke gå med på! Høres ut som en merkelig ledelse.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har fått utskrevet en eske Naproxen-E Mylan og ble litt forvirret da jeg kom hjem og leste på beskrivelsen fra legen - "1 tablett 2 ganger daglig i noen dager" mot smerter... Hm. Betyr det at jeg kan ta dem i 3 dager og så gjemme resten av tablettene til smertefullere dager? Det er 20 tabletter i pakka og det blir jo 10 dager, noe som er adskillig lenger enn det jeg definerer som "noen dager" og han hadde vel neppe skrevet det om han mente jeg skulle ta hele kuren i strekk...?

Noen som har tatt disse og fått bivirkninger? Det var litt av en liste med mulige bivirkninger gitt - ikke småtterier akkurat! Tror nesten jeg lever med smertene til jeg kommer meg til en fysioterapeut og får hjelp til å trene opp armene igjen istedet for å ta disse! Tennisalbue er diagnosen, med smerter nedover i underarmene, men ikke invalidiserende akkurat.

nellie sa for siden:

Slike betennelsesdempende medikamenter har ekstremt mye bivirkninger ja. Det er sjeldent noen kan stå på samme preparat i lengre tid, for bivirkningene blir like ille som det det skal tas imot. Men da er det mer snakk om revmatoid artritt og sånt, hvor man tar dem i lange perioder.

Å ta dem i 2-3 dager rekker ikke å gi deg alle disse bivirkningene. Og merker du noe på magen så stopper du direkt.

Alle medisiner har jo mange mulige bivirkninger, men det betyr ikke at alle som f.eks tar antidepressiva får selvmordstanker, selv om, paradoksalt nok, selvmordstanker er mulig bivirkning på fler av de medikamentene.

Men.. Personlig hadde jeg ikke tatt piller, om det jeg skulle ta dem for ikke var særlig plagsomt. :o

Carisma sa for siden:

Hvis dette er en avtalt bonus for ekstrajobben hun utfører kan hun ikke få den utbetalt nr andre gjør den jobben for henne. Da tilfaller bonuser den som gjør oppgaven. Ei venninne har noe ala dette på jobb, der får de bonus pr ti saker de fjerner fra saksloggen. Veldig grei avtale, men da må den være rettferdig fordelt. Evt får dere andre la det ligge til hun som får betaltfor det er tilbake og gjør det.

BenteR sa for siden:

Jeg fikk disse utskrevet første gang jeg fikk betennelse i musklene rundt hjertet. Veldig smertefullt, men jeg valgte å ikke ta dem siden store deler av sykdomslista mi står listet opp som grunner for å utvise forsiktighet + bivirkningene listet opp ikke akkurat var av det snille slaget. Fikk i stedet voltaren og paracet 1g, da jeg vet at jeg tåler dem (får 100 voltaren og 100 paracet om gangen fordi jeg bruker dem når smertene i muskler og ledd blir for ille)
Gubben min har brukt Naproxen over en 6 dagers periode uten å ha fått noen bivirkninger av betydning.

TrillTrall sa for siden:

Du og Nellie har nok rett i at noen dagers inntak ikke klarer å gi de store bivirkningene, men lista over dem var direkte skummel altså! Og jeg skjønner ikke helt hvordan betennelsesdempende medisiner (for ledd og muskler) kan gi betennelser i nyrer, lever og endatil hjernehinnebetennelse!

nellie sa for siden:

Har du lest bivirkningerlista på paracetamol eller ibux?:)

TrillTrall sa for siden:

Nei... Jeg tar det også veldig sjeldent, men jeg håper virkelig ikke at den er i nærheten av denne altså! Men de vet jeg jo at jeg tåler fint i de små dosene jeg tar. :)

nellie sa for siden:

Ibux:
Bivirkninger:Vanligst erdyspepsi*og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre.

Vanlige (≥1/100 til <1/10):*Gastrointestinale:Dyspepsi, kvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet.

Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100):Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs*stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura,*angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier:*Rhinitt,*astma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser.*Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000):Blod:*Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale:Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner,erythema multiforme. Lever: Hepatitt,gulsott. Nevrologiske: Aseptiskmeningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige:*Anafylaktiske reaksjoner.

*Svært sjeldne (<1/10 000):Stevens-Johnsons syndromogtoksisk epidermal nekrolyse.*Generelt:*Ødem,hypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAIDs. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig) og ved langtidsbehandling, kan muligens være forbundet med en liten økning i risiko for arterielle tromboser (f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneslag).

BenteR sa for siden:

Konklusjonen er at alle medisiner har bivirkninger og derfor tar jeg aldri medisiner med mindre jeg må.
Jeg fikk forøvrig skikkelig kjeft fordi jeg selvfølgelig leste pakningsvedlegget til Naproxen og sa til legen at det ville jeg ikke ta siden det blir frarådet ved flere av de sykdommene jeg har..... Legen sa at ingen skulle lese pakningsvedlegget og at etter hans syn var det snille bivirkninger på Naproxen :confused::rolleyes::mad:

Lava sa for siden:

hehe. ler av at en bivirkning av Ibux, som man kanskje tar pga hodepine, er nettopp hodepine! :D

BenteR sa for siden:

Bivirkningen for de fleste anti-depressiva er økt fare for selvmord......

Ethereal sa for siden:

En "bivirkning" av å bli bedre av en depresjon er også økt fare for selvmord. Siden selvmord faktisk er noe som krever tiltak, planlegging og engasjement, og når man er på bunn, er ofte å ta livet av seg ikke noe man føler seg i stand til.

Man skal ikke poppe piller unødig, men noen ganger må man være pragmatisk nok til å se at de gode effektene gjør at bivirkningene er verdt det.

vaskeklut sa for siden:

Det er riktig det Etheral sier. Dessuten skal man ikke gi antidepressiva til suicidale nettopp på grunn av dette. Det er forskjell på å være deprimert og suicidal.

nellie sa for siden:

I dagens behandlingsystem regnes man jo nesten bare som suicidal den dagen man sier man er det omtrent. Blir innlagt i et par ukers tid, så er man ferdig med den saken, hvis man bare lar være å fortelle så mye om det. Så er vel ganske mange suicidale som settes på antidepressiva.

Bønna200 sa for siden:

Noen som vet ca hvor lenge vanlige høykarbo julekaker holder seg i kakeboks? Eks serinakaker, peppernøtter, sandnøtter...

vaskeklut sa for siden:

Ca til ragnarok :D nei altsp. Noen måneder!

Bønna200 sa for siden:

:lol: Okay, takk for svar. :) Tenkte begynne bake litt snart, men ville ikke at det skulle bli ødelagt til jul. :p

Kanutten sa for siden:

Jeg var deppa grunnet eksen, flytting, etc etc. Jeg fikk cipramil/cipralex grunnet det. Det gikk bedre noen måneder, men plutselig en dag jeg var ute og kjørte på en fjellvei med stup ned på ene siden fikk jeg veldig lyst til å bare kjøre ut av veien. Rett ut i stupet. Jeg ble livredd for jeg har ikke noensinne tenkt tanken på å ta livet av meg selv. Ungene var jo også i bilen! Der og da kuttet jeg tvert med medisinen. Har i ettertid fått høre at flere har opplevd der samme.....

Carisma sa for siden:

Definitivt ikke uvanlig. En slektning hengte deg i terapi masteren (oh, the ironi) da han ble satt på det, på tross av familiens bønn om å ikke gi ham det. :rolleyes:
Ang betennelsesfremkende så er det ikke uvanlig med nye betennelser pga dem. Men det er jo som med de fleste andre piller, man medisinerer symptomer fremfor årsaken.

TrillTrall sa for siden:

Jeg har i alle fall sittet i mai og spist siste rest av julekaker helt uten problemer. :) Oppbevart i boks og litt kjølig (typ. kjellerbod).

Marella77 sa for siden:

Jeg har kjøpt meg Rokkering, den med ca 2 kg på... Noen som har prøvd, over tid, denne? En personlig trener har lagt ut en video hvor han totalt slakter dette som trenings form... Sier det er bortkastet tid... Jeg tenker at litt nytte må den vel gjøre?

TrillTrall sa for siden:

Jeg har også en som veier i overkant av 2 kg, men selv med daglig bruk over uker kan jeg ikke si at jeg merket noe til alle de cm reklamen lover at man skal gå inn rundt livet. :) Men det er artig da!

Lemen sa for siden:

Mener jeg leste en sak i nyhetene for ikke så lenge siden at pakningsvedleggene på medisiner skal gjøres om, for det er ikke nødvendig å liste alle mulige bivirkninger, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg leste det.

Ellers så er det sånn at alt av bivirkninger som oppstår mens man tar en medisin som man mistenker kommer av en medisin skal innrapporteres av fastleger (og andre helsepersonell). Derfor er det ikke sikkert at listen over alle bivirkninger er 100% sikker, er jo ikke så lett å si om hodepinen kommer av at man f.eks tar paracet, eller om den ikke virker? Og om man tar 2-3-4 forskjellige piller, hvordan kan man sikkert vite hvilken av de som evt er årsak til den spesielle bivirkningen? Kanskje det er kombinasjonen av de ulike pillene som gir en uønsket bieffekt?

Så når jeg leser pakningsvedlegg og i felleskatalogen så ser jeg på hva slags legemiddel det er snakk om, og hva det taes for. Jeg er helsepersonell, og slår nesten opp ulike medisiner hver eneste dag for å sjekke om det er noe jeg skal være obs på. Noen ting tar jeg alvorlig, andre ting har ingen betydning.

nellie sa for siden:

De som står listet opp som "vanlige" er det greit å være obs på. Resten blir mest tilfeldig.

Lemen sa for siden:

Ja, var vel det jeg mente å få frem, men så fikk jeg litt dårlig tid når jeg holdt på å skrive, og så bare postet jeg før jeg var helt ferdig. :)

TrillTrall sa for siden:

Jeg har en venninne som er sykepleier - og i tillegg vant med medisiner privat av ulike grunner - hun lo godt da jeg fortalte at jeg var skeptisk til tablettene. "Vanlige folk skal ikke lese pakningsvedlegget!" sa hun. :) Selv hun som er engstelig for det meste syntes jeg var i overkant pysete nå. :)

Carisma sa for siden:

Ylvis tok opp alle bivirkningene av Ibux da de hadde O-fag programmet på p3 for noen år siden. De hadde stoff til ganske mange programmer! :)

Kanutten sa for siden:

Er jeg overdristig som har tilbydt meg å lage middag til en restaurantkokk? Jeg skal servere Guinness beefcasserolle..... :sikle:

Kanutten sa for siden:

Ser du er fra Trondheim. Han jobbet tidlig i sin karriere på mikrobryggeriet der. Som kokk seff... :p

Sanney sa for siden:

en som har som jobb å lage mat setter nok pris på å slippe å lage sin egen innimellom :) (av egen og min mors erfaring..)

Marella77 sa for siden:

Hm... Så kjedelig uten effekt! Men den banker iallefall på flesket, så blå som jeg blir! Men bare på den ene siden! Den måååå da sette igang noe slik at flesket løsner? ;)

Noen andre med erfaringer? Takk for svar TrillTrall :)

Carisma sa for siden:

Det kommer an på restauranten... :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Er det vanlig å ha hunder i bur hele dagen mens man er på jobb?? Sitter her i sjokk over en kollega som mener det er helt i orden. Så den ikke skal ødelegge noe... :_oy::_oy:

Bønna200 sa for siden:

Det kan da ikke være normalt. :eek: Og uansett ikke greit. :nei: En form for dyreplageri, spør du meg.

kennygirl sa for siden:

Klippet ut fra artikkelen:
** Oppstalling på for lite område. Området hvor hunden oppholder seg skal være minst så stort at hunden med god klaring kan stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder.

Hunden må ha et stort bur dersom den klarer å strekke seg og regulere temperaturen ved å legge seg ned på ulike steder....

Vet om flere som pleier å ha hunden i bur om natten, men vet ikke hva de gjør når de er på jobb, har den sikkert i bur da også... Blir utrolig mange timer i bur det :(

Carisma sa for siden:

Blir endel timer på natta også. Jeg syns bur, utenom i bil (selv om jeg har dårlig samvittighet for å putte dem i det også når jeg er hundepasser :rolleyes:) er en uting.

Det er dessverre mange som syns bur både om natta og mens de er på jobb er greit :(

Det er vel en grunn for at mattilsynet ser seg nødt til å komme med disse retningslinjene. Men folk som ikke bryr seg i dag kommer vel neppe til å bry seg om dette heller :( Men om de klarer å få opp øynene på noen få så er det bra!

BenteR sa for siden:

Det er ikke helt unormalt iallefall.
Mange mennesker tror i fullt alvor at en hund, et av de mest sosiale kjæledyrene vi har, trives helt greitt med å tilbringe opp til 16 timer i døgnet i bur fordi "de får jo tur morgen og kveld + mat og drikke".
Argumenterer man med dem går de i forsvarsposisjon og mener at "alle har rett på hund" selv om man ikke har tid til å ta seg skikkelig av hunden.
Jeg bruker ikke, og har aldri brukt bur til mine hunder annet enn selvsagt sikring i bil og når de har vært hos veterinær.
Jeg ser på mine hunder at de døser en del i løpet av dagen, men de flytter også mye på seg og de foretrekker å være i nærheten av oss tobeinte. Om det var slik at hundene ville ligge på sin plass i timevis, så ville de vel ikke fulgt etter oss tobeinte, kikket litt ut av vinduet, tatt seg en runde i huset eller kanskje funnet seg en leke og herje litt med?
Jeg går så langt at jeg mener man bør tenke seg om både en og to ganger før man skaffer seg hund når man er i full jobb og i tillegg har et travelt liv, med mindre man har "barnehage" til hunden. Flere steder er det "barnehage" for hundene der man betaler for at de får være med mennesker og andre hunder når menneskene i familien er på jobb. Mange argumenterer mot dette fordi det koster penger, men man betaler jo for at barn ikke skal måtte være alene hjemme? Man kan selvsagt ha hund fordi om man jobber fullt, men da må hverdagen legges opp slik at hunden får mye god stimuli både før og etter jobb og også få oppfylt sitt behov for kontakt. Sitter hunden innestengt i et bur hele natten og hele dagen når man er på jobb (eller på besøk, eller handler, eller er på kino, etc.) så vil man i mine øyne aldri være en god hunde-eier.

Jammo sa for siden:

Går det ant å gå ned 1 kg på en dag? Gikk på vekten i dag og hadde gått ned et helt kg siden i går :eek:

TrillTrall sa for siden:

Ikke i ren fettvekt, men i litt fett, litt vann og litt tarminnhold ja. :)

Jammo sa for siden:

Ok :) Begynte å lure på om det var vekten min eller hodet mitt som tullet med meg ;)

Carisma sa for siden:

Helt vanlig å variere en kilo eller tre over natta

MissPivotal sa for siden:

Svart kort hår, tatoveringer og stor? :) Gikk en del der før, og maten der var kjempegod. Men har all tro på at du kan imponere med retten din :)

Kanutten sa for siden:

:D Perfekt beskrivelse!

Lava sa for siden:

1.000.767 er dette en million visninger?? :eek:

Vellest tråd, må jeg si! :D

Bønna200 sa for siden:

Ja, du gjorde noe veeeldig bra med å starte denne tråden! :D

Jammo sa for siden:

Kjempebra :D

Lava sa for siden:

yay!! :D Glad dere har hatt glede av tråden! :heia:

Cyan sa for siden:

Hvordan kler man seg egentlig for en løpetur når gradestokken kryper godt ned på minussiden? Løpethightsene blir for kalde og vinterturklærne blir for store og stive. Noen gode forslag, som ikke koster en hel månedslønn, og som også kommer i store størrelser? Ullundertøyet har jeg allerede :)

Carisma sa for siden:

Fleecebukse? Jeg har en fleecebukse som jeg ofte bruker som turbukse hele høsten og vinteren, og den trenger jeg ikke stillongs under engang.

smgj sa for siden:

Ulltights under og en vindbukse (a la skibukse eller noe sånt... "grilldress" fungerer fint) utenpå. Tilsvarende oventil. Ull er varmt også når det er vått og sålenge du ha noe vindstoppende ytterst så er det bare å justere med antall lag tynn ull. (Eventuelt et lag superundertøy innerst om du ikke liker ull rett på kroppen.)

Husk refleksvest ytterst. :)

Cyan sa for siden:

Takk. Så for meg at det måtte bli noe sånt :) Ser at swix har en del alrighte treningstøy for langrenn (som jeg antar må være vel så bra til løping) til en ikke avskrekkende pris. Noen som vet hvordan swix er på størrelser? Erfaringsmessig er jo treningstøy generelt smått :o

Ethereal sa for siden:

Så og si alle merker har jo thermotights nå, flere merket "sub-zero", og de har refleks og all that jazz (blir ikke galt med litt ekstra refleks på beina). Rönisch Petra, og den typen? De er i alle fall behagelige og faktisk varme, og for meg blir tre lag bare på beina litt vel heavy for å løpe. :D

(H&M har jo thermotights også nå, vet ikke om de er bra, men de er rimelige, og størrelsesutvalget pleier jo være bredt der?)

Utover det støtter jeg lag på lag på lag under noe vind-og vantett. Og lue/bredt pannebånd, under løpeturer om vinteren er ikke det generelle rådet om å holde hodet kaldt særlig smart. :P
[url="http://forum.lavkarbo.no//www.pinterest.com/pin/create/extension/"][/url]

Cyan sa for siden:

Termotights! Har sett men ikke koblet det til holde seg varm på bena, bare tenkt at det er en tights, ergo kald :p Tror dog jeg satser på ull innerst og noe vindtett ytterst, siden jeg også har store planer om å lære meg å gå på ski i år og ser for meg at det blir mer anvendelig til flere aktiviteter enn en løpetights.

Carisma sa for siden:

Tror Swix er ganske smalt/smått. Måtte kjøpe xl til broren min som er lang og hengslete og vanligvis bruker M i typ Dressmann/HM klær.
Smart club hadde en serie som het North Peak, som jeg tror Coop alnabru viderefører, som er store i str (jeg kan ha jakke i 46!) Ellers er Stormberg OK også i noe av det som ikke er i pluz-sortimentet.

nellie sa for siden:

Thermotights er ikke varmt. Varmer litt ekstra opp mot ca -4. Med trykk på litt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.